پل طبیعت در تهران؛ مکانی برای ماندن و نه عبور

اگر چه چند سالی بیش از گشایش پل طبیعت نمی‌گذرد، اما این پل به یکی از نمادهای زیبای شهر تهران بدل شده است. ویژگی پل پیوند دادن دو نقطه برای عبور است، اما پل طبیعت بیش از همه رهگذر را به ماندن دعوت می‌کند.

روزنامه سراسری آلمانی “فرانکفورتر آلگماینه” در شماره روز پنجشنبه (۵ آوریل / ۱۶ فروردین) در بخش سفر در این روزنامه گزارشی را به پل طبیعت در تهران اختصاص داده؛ پلی که اگر چه چند سالی بیش از احداث و افتتاح آن نمی‌گذرد، اما به یکی از نمادهای پرجلوه و محبوب پایتخت ایران بدل شده است.

 

Tabiat Bridge wins Aga Khan Award for Architecture (picture-alliance /dpa/A. Taherkenareh)

“هرج و مرج سبب زایش ساختار می‌شود”؛ به نوشته گزارشگر فرانکفورتر آلگمانیه، کسانی که با رفت‌وآمد پرهرج‌ومرج خودروها و ترافیک پایتخت ایران آشنا هستند، احتمالا این فکر به ذهنشان خطور می‌کند که لیلا عراقیان، طراح پل طبیعت از جمله‌ی یادشده برای خلق اثرش الهام گرفته است.

پل طبیعت که پلی پیادرو است، پارک‌ طالقانی و پارک آب ‌و آتش را به یکدیگر پیوند می‌دهد. این پل ۲۷۰ متری از ساختاری منحنی برخوردار است. عرض این پل نیز ثابت نیست و در قسمت‌های مختلف از ۶ تا ۱۳ متر تغییر می‌کند.

سازه‌ی فولادی پل طبیعت  که ۲ هزار تن وزن دارد بر سه ستون عظیم درخت‌شکل استوار است. برای جای‌گذاری این ستون‌ها نقاطی انتخاب شده‌اند که کمترین درخت‌ها را داشته‌اند تا طبیعت از این راه دچار کمترین میزان صدمه شود.

ساخت پل طبیعت چهار سال به طول انجامید. به نوشته فرانکفورتر آلگماینه سایه‌ی تحریم‌های غرب علیه ایران در آن زمان بر احداث پل طبیعت نیز سنگینی می‌کرد و تهیه مصالح لازم برای ساخت آن با دشواری‌هایی همراه بود.

این پل در نهایت در سال ۲۰۱۴ به بهره‌برداری رسید. در نخستین سال گشایش پل طبیعت بیش از چهار میلیون نفر از آن دیدن کردند.

لیلا عراقیان پل طبیعت را در سن ۲۶ سالگی طراحی کرد

گزارشگر فرانکفورتر آلگماینه در نوشته‌ی خود بیش از همه به معماری و ویژگی‌های منحصر به فرد پل طبیعت پرداخته است. یکی از این ویژگی‌ها ساختار منحنی‌شکل آن است.

لیلا عراقیان، طراح این پل بر آن بود، پلی بسازد که رهگذران و گردشگردان تنها از روی آن عبور نکنند، بلکه روی آن توقف کنند و بمانند، آنهم نه تنها در یک سطح، بلکه در سه سطح گوناگون.

او خود می‌گوید: «من نمی‌خواستم که پل طبیعت فقط یک مسیر باشد که دو پارک را به هم وصل می‌کند، من تمایل داشتم که این پل جایی باشد که مردم در آنجا توقف کنند، از منظره لذت ببرند و وقت بگذرانند.

گرفتن عکس و سلفی نیز طبیعتا یکی از سرگرمی‌های رایج گردشگردانی است که پا روی این پل می‌گذارند.

Iraner machen Selfie (picture-alliance/dpa/A. Ug)

تنوع چشم‌انداز

به نوشته گزارشگر فرانکفورتر آلگماینه رهگذران و گردشگردان هر چند قدمی را که روی این پل پشت سر می‌گذارند، با نما و چشم‌انداز دیگری روبرو می‌شوند. با توجه به همین تنوع است که می‌توان ساعت‌های زیادی را روی این پل گذراند و از فضاها و چشم‌اندازهای گوناگون لذت برد.

در پل طبیعت همچنین کافه‌ها، رستوران‌ها، جایگاه‌ها و فضاهای تفریحی متعددی برای استراحت و مکث در نظر گرفته شده است. این پل از دور به رودخانه‌ای عظمیم می‌ماند و فضاهای ویژه‌ی ‌استراحت نیز به جزیره‌هایی کوچک در این رود شبیه‌اند.

Tabiat-Brücke in Teheran (picture-alliance/dpa/A. Taherkenareh)

نورپردازی‌های گوناگون در شب نیز سبب می‌شود که پل طبیعت در ساعات مختلف شبانه‌روز چهره‌ای دیگر به خود بگیرد. خبرنگار فرانکفورتر آلگماینه در پایان گزارش خود می‌نویسد: «پل طبیعت شب‌ها از دور به سفینه‌ای فضایی می‌ماند که بر پایه‌هایی فولادی فرود آمده است. این پل تجلی تصوری از آغاز آینده است.»

لیلا عراقیان که در زمان طراحی این پل ۲۶ سال بیش نداشت، در دانشگاه‌های شهید بهشتی و همچنین بریتیش کلمبیا در ونکوور کانادا تحصیل کرده است. پل طبیعت جوایز ملی و بین‌المللی زیادی به دست آورده است، از جمله جایزه معماری “آقا خان” در سال ۲۰۱۶ و همچنین جایزه معماری Architzer A+ در سال ۲۰۱۵ میلادی.

منبع:دویچه وله

مترو استانبول را بهتر بشناسید

هزینه حمل‌ونقل در استانبول و همچنین دسترسی به آن‌ یکی از مهم‌ترین مسائل در سفر به استانبول هست که برای هر مسافری در تور استانبول حائز اهمیت است.

در واقع قدمت مترو استانبول به ۳۰ سال قبل برمی‌گردد. البته باید گفت که شهر استانبول اولین ریل قطار شهری زیرزمینی را در خود داشته که جزو اولین شهرهای دارای ریل قطار شهری بوده و به سال ۱۸۷۶ برمی‌گردد که در آن زمان، جز استانبول این نوع قطار شهری در شهر لندن بوده است. مترو جدید استانبول در سال ۱۹۸۹ شروع به تأسیس کرده و تاکنون ۶ خط با ۸۹ ایستگاه تأسیس‌ شده که کل شهر استانبول را ساپورت می‌کند. در واقع این مترو، بخش آسیایی استانبول را به بخش اروپایی آن وصل کرده است.

حمل‌ونقل در استانبول، از سیستم‌های متفاوتی تشکیل‌ شده است که در واقع یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در استانبول، مترو استانبول هست. البته در شهرهایی که در آن مترو وجود دارد بی‌شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیستم حمل‌ونقل در آن شهر، مترو هست؛ مثلاً در شهر باکو، برای مسافران تور باکو، مترو مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش حمل‌ونقل هست. چرا که با داشتن نقشه مترو آن شهر می‌توانید خیلی راحت به هر مکانی دسترسی پیدا کنید آن‌هم با کمترین هزینه.

در واقع اولین مترویی که در استانبول تأسیس شده، مترو M۱ بوده که به سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد. در حال حاضر سیستم حمل‌ونقل استانبول دارای ۸۹ ایستگاه بوده که قرار است تا چند سال آینده ۴ خط جدید با مجموع ۶۴ ایستگاه به ۸۹ ایستگاه فعال در حال حاضر افزوده شود؛ اما در حال حاضر، ایستگاه‌های فعال در استانبول ۸۹ ایستگاه هست که کل شهر را پوشش می‌دهد. شش خط مترو استانبول از M۱ تا M۶ نام‌گذاری شده که ۴ مترو در حال تأسیس نیز M۷ تا M۱۰ نام‌گذاری خواهد شد.

blank

با توجه به پهنه وسیع خطوط مترو در استانبول، در واقع ترد در این شهر بسیار راحت بوده به‌ طوری‌ که مسافران تور استانبول می‌توانند به‌راحتی در این شهر تردد کرده و با کمترین هزینه به‌تمامی نقاط شهر در استانبول رفت‌ و آمد داشته باشند. کافی است نقشه خطوط ایستگاه‌های مترو استانبول را داشته باشید تا بتوانید خیلی راحت به‌تمامی نقاط گردشگری، تفریحی، رفاهی و همچنین برای رسیدن به بازارهای مهم استانبول دسترسی داشته باشید.

از ویژگی‌های بارز مترو استانبول اتصال آن به فونیکولار و مارمارای هست. در واقع مارمارای یک تونل در تنگه بسفر است که مرز نیمه اروپایی و آسیایی در شهر استانبول می‌باشد. این قطار این دونیمه را به هم وصل می‌کند.

ساعات کار مترو استانبول از ساعت ۶ صبح شروع‌ شده و تا ساعت ۱۲ شب ادامه دارد که در برخی از مسیرها حتی تا ساعت ۱ نیز باز هست. بسیاری از مسافران که قصد تردد در استانبول را با مترو دارند می‌توانند با خیال راحت تا آخر شب به گشت‌وگذار خود برسند و بعد از آن با کمترین هزینه به هتل برگردند.

منبع:ایسنا

خیابان سی تیر تهران

بوی غذا، دود کباب و صدای خنده و موسیقی فضای متفاوتی را در خیابان سی‌‌تیر ایجاد کرده است. در خیابان سنگ‌فرش شده‌ای که هویت تهران در آن جریان دارد، از “شب مردگی” دیگر خبری نیست.

خیابان سی تیر از وقتی سنگ‌فرش شده و شب‌‌ها به روی خودروها بسته می‌شود، تولدی دوباره را تجربه می‌کند. این خیابان در گذشته در ساعات مختلف روز جزو پرترددترین مناطق تهران بود و در ساعات پایانی شب، خلوت می‌شد و بستر مناسبی برای ناهنجاری‌های اجتماعی بود. حالا “غذا و هنر” فضای متفاوتی به شب‌های این خیابان بخشیده‌اند.

خیابان سی تیر باری تاریخی بر دوش می‌کشد و بخش زیادی از هویت تهران را در خود جای داده است. این خیابان پیش‌تر با نام “قوام‌السلطنه” شناخته می‌شد. در پی استعفای دکتر مصدق در تظاهرات ۳۰ تیر ۱۳۳۱ ارتش به روی طرفداران او در این خیابان و اطراف مجلس آتش گشود. شاه ایران با بالاگرفتن اعتراض‌ها، احمد قوام (قوام‌السلطنه) را از نخست‌وزیری برکنار کرد و دوباره به نخست‌وزیری دکتر مصدق رضایت داد.

خیابان سی تیر حالا دو چهره کاملا متفاوت پیدا کرده است. چهره روز و چهره شب که با بوی غذا، دود کباب و صدای خنده و موسیقی فضای متفاوتی را در این خیابان ایجاد می‌کند.

مجتبی خشایارفر، مدیر امور گردشگری و ابنیه تاریخی شهرداری منطقه ۱۲ می‌گوید: «از سال گذشته گردشگری این منطقه با هدف احیای زندگی شبانه کلید خورد.» اکنون چند ماهی است این خیابان با اجرای طرح ” استریت فود” هر شب میزبان هزاران نفر می‌شود.

وجود ۶۰ درصد آثار به ثبت رسیده پایتخت در منطقه ۱۲ و وجود ۱۵ موزه و دیدنی‌های بسیار دیگر در خیابان ۳۰ تیر، باعث شده تا این منطقه به قطب گردشگری و “هویت‌ساز” تهران تبدیل شود.

خیابان سی تیر خیابانی نوستالژیک است و این حس با دیدن کافه “گل رضائیه” تقویت می‌شود. دیوار‌های پوشیده از عکس‌ نویسندگان و شاعران، میز و صندلی‌های چوبی ساده، نور قرمز که فضا را گرم‌تر می‌کند، بخاری خاموش قدیمی و بوی گرم و ملایم قهوه، مهمانان کافه را به دهه ۳۰ یا ۴۰ تهران می‌برد. این کافه ۸۰ ساله مشتریان پر و پا قرصی مثل رضا براهنی، فروغ فرخزاد و صادق هدایت داشته است.

حال و هوای خیابان سی تیر در شب‌ها کاملا متفاوت شده است. خیابان ۳۰ تیر به پاتوقی برای شبگردان و جایی برای ارائه هنر تبدیل شده است.

اگر بخواهید از تاریخ باستانی ایران اطلاعات کسب کنید یا قصد داشته باشید موزه گردی کنید، پیش از همه باید “موزه ملی ایران باستان” را که “موزه مادر” است در خیابان سی تیر ببینید. “آندره گدلر”، معمار معروف فرانسوی در سال ۱۳۱۶ ساختمان این موزه را به شیوه معماری ساسانیان و “طاق کسری” طراحی کرد.

در کنار غذافروشی‌ها و بساط‌های هنری، صدای اجرای موسیقی زنده نیز به گوش می‌رسد.

جبرییل نوکنده، مدیر موزه ملی درباره پیگیری های این موزه به خبرگزاری میزان می گوید: «به شهرداری منطقه ۱۲ تاکنون سه نامه زده‌ایم و مشکلات این جریان را در چند محور توضیح دادیم. محور اول وضعیت بهداشت و امنیت محیط بود و محور دوم بحث ترافیکی بود که منجر به اختلال تردد گردشگران به موزه ملی می‌شود.»

جلال ملکی، سخنگوی آتش نشانی درباره وضعیت ایمنی دکه‌ها و خودروهای داخل این خیابان به خبرگزاری میزان می‌گوید: «خودروهای فرسوده محل پخت و پز شده و روی باک خودروها اجاق قرار داده‌اند که این اتفاق خطرناکی است.»

ساختمان مجاور موزه ایران باستان که در ابتدا با هدف کتابخانه ساخته شده بود، اکنون به موزه “علوم و فنون” تبدیل شده است. شش گالری “فناوری های بومی”، “مرکز علم”، “از مورس تا موبایل”، “ابزار جراحی”، “انرژی‌های نو” و “تک اثر” دستاوردهای علمی ایران را نمایش می‌دهند.

در “پاتوق جدید” از تهرانی‌ها با آبمیوه، ساندویچ خانگی، غذای محلی و خانگی، شربت، بستنی، غذای سنتی، فلافل، فست فود و قهوه پذیرایی می‌شود.

خانه و محل کار قوام‌الدوله (تا سال ۱۳۳۰) که بعدا به عنوان سفارتخانه مصر، سفارت افغانستان و بانک بازرگانی مورد استفاده قرار گرفت، یکی دیگر از جاهای دیدنی این خیابان است که حالا بخشی از آن به موزه آبگینه اختصاص یافته و بخشی دیگر در اختیار سینما فارابی است. این موزه با معماری غربی و ایرانی، گنجینه‌ای از آثار شیشه‌ای و سفالینه نیز دارد.

از وقتی که کافه‌های سیار تهران به خیابان سی تیر آمده‌اند و با نوشیدنی‌های گرم، چای و قهوه و مانند آن از رهگذران پذیرایی می‌کنند نظر قشر جوان برای تفریح کم هزینه نیز به خیابان سی تیر جلب شده است.

خیابان سی‌تیر به خیابان ادیان هم شهرت دارد. آتشکده آدریان (عکس)، کنیسه “حیم”، کلیسای پطروس که در سال ۱۸۷۶ ساخته شده و مسجد و مدرسه علمیه مجدالدوله با قدمت ۱۲۵ سال همگی در این خیابان قرار دارند.

خیابان سی تیر در حالی شب‌های شلوغی را تجربه می‌کند که بسیاری از شهرهای ایران دچار “شب مردگی” هستند.

منبع:دویچه وله

گشت و گذاری تصویری در زیباترین قصرها و قلعه‌های آلمان

در آلمان بیش از ۱۵ هزار قصر و قلعه کوچک و بزرگ وجود دارد که هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کنند. در این گالری عکس با ۲۰ قصر و قلعه معروف این کشور آشنا می‌شوید که برخی از آنها رویایی هستند.

قلعه هوهن‌سولرن

قلعه هوهن‌تسولرن (Hohenzollern) در ایالت بادن وورتمبرگ قرار داد و مقر خاندان سلطنتی پروس و همچنین دوک‌های هوهن‌تسولرن بوده است. این قلعه در ارتفاع ۸۵۵ متری واقع است و بر حسب شرایط جوی می‌تواند چهره ‌و نمایی رویایی به خود بگیرد. قلعه هوهن‌تسولرن از جذابیت‌های توریستی مهم در ایالت بادن وورتمبرگ محسوب می‌شود.

قصر مویلند

قصر رومانتیک مویلند (Moyland) در ایالت نوردراین وستفالن از برج‌هایی کوچک و بالکن‌های زیبای برخوردار است و ثبت نام آن در اسناد تاریخی به سال ۱۳۰۷ میلادی برمی‌گردد. این قصر در طول سده‌های گذشته چند بار تغییر یافت و حتی تخریب شد تا اینکه در سال ۱۹۸۷ مورد بازسازی قرار گرفت و امروز مکانی است برای نمایش آثار هنر معاصر.

قلعه لوون‌بورگ

قلعه لوون‌بورگ (Löwenburg) که در سال ۱۷۹۳ میلادی به دستور ویلهلم نهم، یکی از اشراف‌های کاسل ساخته شده، بییشتر به قصری تفریحی می‌ماند تا قلعه‌ای دفاعی. این قلعه برج‌های کوچک زیادی دارد و با توجه به معماری جذابش قلعه‌ای رویایی است. این قلعه در ایالت هسن قرار دارد و یکی نخستین بناهای مهم در آلمان در سبک معماری نئوگوتیک است.

قصر هوهن‌شوانگائو

نام قصر هوهن‌شوانگائو (Hohenschwangau) در اسناد تاریخی قرن دوازدهم میلادی به چشم می‌خورد. این قصر در سال ۱۸۳۲ میلادی به دستور ماکسیمیلیان، ولیعهد بایرن بازسازی شد و به شکل امروزی خود درآمد. لودویگ دوم، پادشاه معروف بایرن دوران نوجوانی خود را در این قصر گذراند.

قصر لیشتن‌شتاین

قصر لیشتن‌شتاین (Lichtenstein)، واقع در ایالت بادن وورتمبرگ بر روی صخره‌ای مرتفع و شیبدار ساخته شده و از دور به نظر می‌رسد که تنها از طریق پل می‌توان به درون آن راه یافت. این قلعه در قرون وسطا به تسخیرناپذیری شهرت داشت. این قصر در گذر زمان اهمیت خود را از دست داد و تخریب شد. در سال ۱۸۳۷ مورد بازسازی قرار گرفت و تا به امروز شکل خود را حفظ کرده است.

قصر شورین

قصر شورین (Schwerin)، بر جزیره‌ای در دل شهر شورین قرار دارد و امروز مقر مجلس ایالتی مکلنبورگ فورپومرن است. این قصر قرن‌های متمادی اقامت‌گاه دوک‌‌ها و دوک‌های بزرگ مکلنبورگ فورپومرن بود. شکل امروزی این قصل حاصل بازسازیی است که در بین سال‌های ۱۸۴۵ تا ۱۸۵۷ میلادی انجام گرفت.

قصر موریتسبورگ

قصر موریتسبورگ (Moritzburg) که در سال ۱۵۴۲ میلادی به دستور موریتس، دوک زاکسن ساخته شده، در نزدیکی شهر تاریخی درسدن قرار دارد. این قصر در آغاز به سبک معماری رنسانس ساخته شده بود و بعدها معماری آن به سبک باروک تغییر یافت. قصر موریستبورگ به خاطر نقشی که آب در معماری آن بازی‌می‌کند، یکی از آثار تماشایی و جذاب ایالت زاکسن به شمار می‌رود.

قلعه رایشزبورگ

قلعه رایشزبورگ (Reichsburg) که در شهر کوخم (Cochem) قرار دارد، بزرگ‌ترین قلعه واقع در کرانه رود موزل است. تاریخ دقیق ساخت این قلعه مشخص نیست، اما گفته می‌شود که در حدود سال‌۱۱۰۰ میلادی احداث شده است. قلعه رایشزبورگ که در قرون وسطی به عنوان مرکز گمرک استفاده می‌شد، در قرن ۱۷ میلادی تخریب و در سال ۱۸۷۷ بازسازی شد.

قلعه التس

قلعه التس (Burg Eltz) در نزدیکی شهر کوبلنس و در ایالت راینلند فالتس قرار دارد. فریدریش بارباروسا، قیصر آلمان این قصر را در سال ۱۱۵۷ میلادی به خانواده‌ای اشرافی هدیه داد. این قلعه در منطقه‌ای کاملا جنگلی واقع است و با داشتن برج‌هایی دیدنی که ارتفاع برخی از آنها به ۳۵ متر می‌رسد، از معماری منحصر به فردی برخوردار است.

مارکزبورگ

مارکزبورگ (Marksburg) بر بلندی‌های شهر براوباخ آلمان قرار دارد. گفته می‌شود که این قلعه در اوایل قرن ۱۲ میلادی ساخته شده است. مارکزبورگ که هیچگاه آسیبی ندیده، بلندترین قلعه منطقه میانی راین به حساب می‌آید. این قلعه و معماری آن به‌خوبی حفظ شده است.

قصر هایدلبرگ

قصر هایلدبرگ (Heidelberg) که جذابترین اثر تاریخی این شهر است، شهرتی جهانی دارد و از نمادهای سبک رومانتیسم در آلمان محسوب می‌شود. این قصر زیبا بر تپه‌های بلند واقع شده و بیش از پنج قرن مقر دوک‌های منطقه فالتس آلمان بوده است.

وارتبورگ

واتبورگ (Wartburg) از لحاظ تاریخی یکی از مهمترین قلعه‌های آلمان است. این قلعه در سال ۱۰۶۷ میلادی در شهر آیزناخ در ایالت شرقی تورینگن ساخته شد و در سال ۱۵۲۱ گریزگاه مارتین لوتر، کشیش اصلاح‌طلب آلمانی شد که مورد غضب قیصر آلمان قرار گرفته بود. لوتر در همین قلعه انجیل را به زبان آلمانی ترجمه کرد. وارتبورگ از سال ۱۹۹۹ از طرف یونسکو به عنوان میراث فرهنگی جهان شناخته شد.

قصر مسپلبرون

قصر مسپلبرون (Mespelbrunn) در درهای در منطقه جنگلی میان فرانکفورت و وورتسبورگ قرار دارد. موقعیت دورافتاده‌ی این قصر سبب شده که در گذر زمان دستخوش تخریب نشود و چهره و نمای خود را حفظ کند. این قصر چنان در نزدیک آب قرار دارد که ببینده آن را قصری شناور می‌پندارد.

قلعه اشتالک

قلعه اشتالک (Stahleck) واقع در ایالت راینلد فالتس در اواخر قرن یازدهم میلادی ساخته شد و در دل جنگل‌هایی زیبا قرار دارد. این قلعه در طول قرن‌های گذشته بارها تخریب شد و مورد بازسازی قرار گرفت. بخشی از این قلعه امروزه به عنوان مسافرخانه‌ای برای جوانان گردشگر استفاده می‌شود.

قصر نویشواناشتاین

قصر نویشواناشتاین (Neuschwanstein) از لحاظ محبوبیت، جاذبه شماره یک در آلمان محسوب می‌شود. این قصر که به قرن نوزدهم میلادی تعلق دارد، در ایالات بایرن واقع است و به دستور لودویگ دوم، شاه وقت بایرن ساخته شد. او خود چند ماهی بیش در این قصر زندگی نکرد و پیش از احداث کامل آن از دنیا رفت. سالانه بیش از ۳ / ۱ میلیون گردشگر از این قصر رویایی دیدن می‌کنند.

قصر بورگ

قصر بورگ (Burg) که احداث آن به قرن دوازدهم میلادی برمی‌گردد. بزرگترین قلعه‌‌ی بازسازی شده در ایالت نوردراین وستفالن است.

قصر سانسوسی

قصر معروف و دیدنی سانسوسی در براندنبورگ در شرق آلمان قرار دارد و قصر محبوب فریدریش کبیر بوده است. این قصر در قرن هجدهم میلادی به سبک روکوکو ساخته شد و قصر تابستانی بسیار مجلل و باشکوهی است. قصر سانسوسی به خاطر زرق و برقش به “ورسای پروس” نیز شهرت دارد.

رزیدنتس وورتسبورگ

رزیدنتس ورتسبورگ (Würzburger Residenz) قصری به سبک باروک است. ساختن این قصر در سال ۱۷۱۹ میلادی آغاز شد و در سال ۱۷۴۴ به اتمام رسید. این قصر که از باغ‌های زیبایی نیز برخوردار است، در فهرست میراث فرهنگی یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

قصر مارینبورگ

قصر مارینبورگ (Marienburg) که معماری آن به سب نئوگوتیک است، در بین سالهای ۱۸۵۸ و ۱۸۶۹ میلادی احداث شد و زمانی محل سکونت ملکه هانوفر بود. قصر مارینبورگ از قصرهای بسیار مجلل در آلمان محسوب می‌شود.

قلعه کونیگاشتاین

قلعه کونیگاشتاین (Königstein) واقع در نزدیکی روز الب قرار دارد و یکی از بزرگترین قلعه‌های اروپا محسوب می‌شود و در طول تاریخ هرگز تسخیر نشد.

 

سفر به سوادکوه و آمل از تهران در مسیر طبیعت چندرنگ جنگل‌ها

شهر تهران به‌جز ترافیک و شلوغی‌هایش مکان‌های گردشگری و دیدنی بسیار دارد.

بعضی از دیدنی‌های تهران یادگار دوران گذشته هستند و برخی دیگر به همت مردم همین عصر ساخته‌ شده‌اند. شهر سوادکوه در فاصله سه‌ساعته از تهران به‌عنوان یکی از مقصدهای سفر نزدیک به تهران است و به خاطر طبیعت زیبا و جنگل‌هایش، در هر فصل سال جزو مقاصد پر گردشگر است. دیدنی‌های شهر آمل نیز به دلیل قرار گرفتن در مسیر دسترسی به شهرهای ساحلی پرطرفدار هستند و مسافران این مسیر، حتی با اقامت یک‌روزه در آمل می‌توانند به‌راحتی از دیدنی‌های آمل بازدید کنند تا شهر آمل تنها شهری برای گذر نباشد.

تهران؛ شهری با قدمت هفت‌هزارساله

تهران؛ یکی از متمدن‌ترین پایتخت‌ها در قاره آسیاست که حدود هفت هزار سال قدمت دارد. دیدنی‌های تهران لابه‌لای شلوغی‌ها و روزمرگی‌ها، جذاب و دلرباست. گرچه تهران، تمدنی کهن به قدمت هزاران سال دارد اما بیشترین آثار به یادگار مانده در این شهر از دوره قاجار است. جاذبه‌های گردشگری تهران تنها در یادگاری‌های قاجار و پهلوی و کوچه‌پس‌کوچه‌های محله‌های قدیمی خلاصه نمی‌شوند، بلکه اقامت در تهران و تماشای سازه‌های مدرن در این شهر هم خالی از لطف نیست.

مکان‌های دیدنی تهران

موزه‌ها، عمارت‌های سلطنتی، محله‌ها و بازارها، رستوران‌ها و کافه‌های قدیمی نشان از روزگارهای گذشته دارند و کنار جاذبه‌های مدرن دیدنی در تهران مجذوب‌ کننده‌اند. بیش از دو هزار جاذبه گردشگری در تهران وجود دارد که شاید روزهای زیادی برای بازدید و سر زدن به همه آن‌ها زمان لازم است.

موزه ملی ایران، موزه جواهرات ملی، موزه آبگینه و سفالینه تهران، موزه رضا عباسی، موزه پول، موزه تاریخ، موزه دفاع مقدس، موزه عبرت، موزه فرش، موزه هنرهای معاصر، کاخ گلستان، باغ‌موزه نگارستان، موزه مقدم، کاخ سعدآباد و کاخ نیاوران از برترین دیدنی‌های تهران هستند که آثار هنری و تاریخ این سرزمین را به نمایش گذاشته‌اند.

برج میلاد در تهران که بلندترین برج ایران و ششمین برج مخابراتی جهان است و ساخت آن ۱۱ سال به طول انجامیده، امروزه یکی از مراکز تفریحی پربازدید در تهران است که می‌توان با بازدید از موزه شهرداری و سکوی دید بسته، موزه مشاهیر، سکوی دید باز، کاربازیا، پینت‌بال، رستوران گردان، زیپ لاین، اتاق فرار انیگما، لیزریوم و سینما گیم روزی خاطره‌انگیز را سپری کرد.

پارک آب‌وآتش و پل طبیعت؛ از مدرن‌ترین سازه‌های جدید تهران است که معماری آن فوق‌العاده است و محلی برای لذت بردن از فضای شهر تهران بر بلندای تپه عباس‌آباد است. عمارت مسعودیه نزدیک به میدان بهارستان نیز یکی از ارزشمندترین عمارت‌های دوره قاجار و متعلق به مسعود میرزا پسر ناصرالدین‌شاه است که شاهد اتفاقات مهمی از جمله انقلاب مشروطه است که در آن زمان پایگاه مشروطه خواهان و مخالفان محمدعلی شاه بود. کاشی‌کاری، خطاطی، نقاشی دیواری، تزئینات نفیس و ۷ کتیبه نیز در این عمارت وجود دارند که بر اهمیت تاریخی و زیبایی آن افزوده‌اند.

پاییز هزار رنگ سوادکوه

شهر سوادکوه از زیباترین شهرهای جنگلی است و به خاطر دریاچه‌ها، آبشارها و جنگل‌های چهارفصلش و فاصله کم با شهر تهران از مقصدهای پرطرفدار و نزدیک به شهر تهران است.

مکان‌های دیدنی سوادکوه

هفت آبشار، دریاچه شورمست، جنگل هلی‌دار، آبشار زیبای گزو، جنگل لفور، غار رنگیان آلاشت و طبیعت زیبای سوادکوه از زیباترین جاهای دیدنی سوادکوه هستند که در هر چهارفصل سال مخصوصاً در بهار و پاییز مناظر طبیعی بی‌نظیری را می‌آفرینند و اقامت در سوادکوه را ارزشمند می‌کند. خانه‌های روستایی آلاشت با سقف‌های شیروانی و رنگارنگ که چشم‌انداز زیبایی از طبیعت را پیش چشم مسافران می‌گذارد.
در موزه مردم‌شناسی سوادکوه نیز آثاری مانند ابزارهای کشاورزی مثل داس و تبر، چرتکه، ترازو، ظروف فلزی و چوبی، آفتابه و لگن قدیمی، پارچ چوبی، سماور قدیمی، کتری مسی و اشیای دیگر متعلق به روزگاران قدیم، به نمایش گذاشته‌ شده است. رصدخانه؛ با عنوان آسمان‌نمای شهر آلاشت هم در سال ۱۳۸۶ افتتاح‌ شده و امکاناتی مثل ترازوی نجومی، آسمان‌نما و پوسترهای اخترشناسی دارد.

آمل

شهر آمل، شهری که با شالیزارهای برنج معروف است و با بوی برنج عطرآگین شده با عبور از جاده پر پیچ‌وخم هراز و گذر از کوه دماوند و چشم‌انداز زیبایش، نمایان می‌شود. شهر آمل؛ شهری میان کوه و جنگل که در هر پیچ طبیعتی زیبا به چشم می‌آید یکی از مقصدهای گردشگری برای طبیعت گردان است. آمل علاوه بر طبیعت رنگارنگ، گذشته و تاریخ کهن دارد که بر همگان آشکار است. روستاهای شهر آمل زیبایی خارق‌العاده‌ای دارند که چشمگیر رهگذران است.

دیدنی‌های آمل

دریاچه ساهون؛ مکانی دنج و خلوت برای پناه بردن به دامن طبیعت و دور بودن از هیاهوی شهری است و در این میان آبگرم استراباکو که قدمتی تاریخی دارد و به متعلق به نوادگان استراباکو است از دیدنی‌های آمل و جاذبه‌های طبیعی شهر آمل هستند. جنگل الیمستان از زیباترین و محبوب‌ترین طبیعت‌های ایران در سفر به شهر آمل است که در هر فصل لباس متفاوتی به تن دارد و از مقاصد گردشگری مخصوصاً برای عکاسان و از دیدنی‌های شهر آمل است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری در سفر و اقامت در آمل می‌توان به پارک دهکده طلایی، پارک جنگلی هلومسر، دریاچه دوخواهران، آتشکده آمل، غارها و روستای بلیران اشاره کرد که هر کدام جزئی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آمل هستند.

منبع:ایسنا

نگاهی به تاریخ پر رمز و راز قاجار در خانه لطفعلیان

یکی از مکان‌هایی که امروزه هنوز رنگ و بوی تاریخی گذشته را در خود نگه داشته، خانه لطفعلیان است که در شهرستان ملایر خودنمایی می‌کند.

یکی از مکان‌هایی که امروزه هنوز رنگ و بوی تاریخی گذشته را در خود نگه داشته، خانه لطفعلیان است. خانه‌ای که در شهرستان ملایر استان همدان خودنمایی می‌کند. این سکونتگاه یادگاری به جا مانده از دوران تاریخی قاجار است. مالک و سازنده این بنا، فردی به نام مصدق الممالک بوده که به واسطه خویشاوندی با دربار فتحعلی شاه قاجار، از مهارت معمار‌های آن دوران برای ساخت این اثر استفاده کرده است.

نگاهی به تاریخ پر رمز و راز قاجار در خانه لطفعلیان + تصاویر

خانه لطفعلیان تنها اثر تاریخی شهرستان ملایر نیست، اما این بنا در میان ۱۲۰ خانه تاریخی این شهرستان، خودنمایی می‌کند و بخش قابل توجهی از معماری اصیل ایرانی را به نمایش گذاشته است.

این بنای آجری ۲ طبقه، از ۳ قسمت حسینیه، اندرونی و اصطبل تشکیل شده که حسینیه مهم‌ترین بخش این بنا محسوب می‌شود. خانه لطفعلیان با ۱۲۰۰ متر زیربنا، دو حیاط بیرونی واندرونی دارد که یک حوض خانه با رشته قنات آب جاری، طاق نما‌های بلند دو طبقه، شیشه‌های رنگی و در‌های چوبی ارسی را در خود جای داده که همگی، مظهری از مهارت و ذوق هنرمندان ۱۵۰ سال قبل است.

نگاهی به تاریخ پر رمز و راز قاجار در خانه لطفعلیان + تصاویر

از ویژگی‌های منحصر به فردی که می‌توان آن‌ها را مختص به این بنا دانست، قرینه وبرجسته بودن نما و نقوش هندسی برگرفته از هنر آجرکاری ایرانی است. همچنین معماری خاص نمای بیرونی این خانه که با کاهگل پوشیده شده و فاقد پنجره است، بیانگر حفاظت خانه و کاشانه در برابر تهدید اشرار در دوره قاجار است.

یکی از عواملی که بر اهمیت تاریخی این اثر افزوده، وجود اشیایی باستانی بوده که از حفاری‌های انجام شده در محدوده ملایر به دست آمده است. حضور تعدادی مجسمه در این موزه تداعی کننده یکی از جاذبه‌های دیدنی ملایر به نام شیره پزی است که سوغات ویژه این شهرستان به شمار می‌رود.

نگاهی به تاریخ پر رمز و راز قاجار در خانه لطفعلیان + تصاویر

پوستر‌هایی در یکی از دالان‌های این خانه تاریخی به چشم می‌خورد که نشان از آثار مسعود جعفری جوزانی کارگردان به نام سینما و تلویزیون ایران، ازافتخارات شهرستان ملایراست.

خانه لطفعلیان که در تاریخ ۱۹ اسفند سال ۱۳۸۰ در فهرست آثارملی به ثبت رسیده، اکنون به نام موزه ملایر و محلی برای معرفی آداب و رسوم، فرهنگ و تاریخ مردم این شهرستان شناخته شده است.

نگاهی به تاریخ پر رمز و راز قاجار در خانه لطفعلیان + تصاویر

پیشنهاد می‌کنیم اگر جایی را برای سفر در نظر نگرفته اید، به این مکان تاریخی شهرستان ملایر بروید و از آنجا به خیابان شهید مصطفی خمینی رفته و از دیدن ترکیبی از تاریخ، معماری، فرهنگ وهنر لذت ببرید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

جدیدترین کشتی‌های تفریحی جهان را بهتر بشناسید

گرچه صنعت کشتی‌سازی اروپا در رکود به سر می‌برد و رقبای آسیایی کار این رشته صنعتی را کساد کرده‌اند، ساخت کشتی‌های تفریحی در این قاره پررونق شده است. بیش از ۲۵ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ میلادی به سفر تفریحی دریایی می‌روند.

رشد سریع

برمبنای تخمین اتحادیه خطوط بین‌المللی کروز (CLIA) تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۷) بیش از ۲۵ میلیون نفر در سراسر جهان یک بلیط سفر تفریحی دریایی خواهند خرید. به این ترتیب شمار کسانی که علاقمند به سفرهای تفریحی دریایی هستند یک میلیون نفر بیشتر از سال گذشته خواهد شد. با افزایش مسافر، بر شمار کشتی‌های تفریحی نیز افزوده می‌شود.

افزایش کشتی‌های عظیم تفریحی

در حال حاضر ۴۴۸ کشتی بزرگ تفریحی در سراسر جهان وجود دارند و اکنون سفارش ۲۶ کشتی بزرگ تفریحی دیگر نیز داده شده است. در سال جاری میلادی (۲۰۱۷) در سراسر جهان ۱۲ کشتی عظیم تفریحی ۲۸ هزار گردشگر را در مسیرهای گوناگون دریاها می‌گردانند. یکی از هر چهار کشتی بزرگ تفریحی جهان را شرکت کشتی سازی مایرآلمان ساخته است.

بزرگترین شرکت‌های کشتی‌سازی تفریحی در اروپا

در مجموع سه شرکت کشتی‌سازی بزرگ اروپایی صنعت کشتی سازی تفریحی جهان را در دست دارند. یکی از این سه، شرکت کشتی‌سازی “فین کانتیری” در ایتالیاست. شرکت‌های کشتی سازی STX فرانسه و مایر آلمان دو شرکت بزرگ دیگر هستند. فین کانتیری در آغاز سال ۲۰۱۶ سفارش ساخت ۲۴ کشتی را دریافت کرد. در حال حاضر شرکت مایر آلمان مشغول ساخت ۲۱ کشتی و شرکت STX فرانسه نیز به ساخت ۱۲ کشتی مشغول است.

شرکت‌های کشتی‌سازی موفق اروپایی

شرکت‌های اروپایی از سال‌ها تجربه گسترده خود در ساخت مجتمع سیستم‌های بزرگ کشتی‌های تفریحی سود می‌جویند. مهندسان بزرگ با عرضه طرح‌های جذاب خود وظیفه دشواری را به عهده کارگران متخصص واگذار می‌کنند و این کارگران می‌توانند وظیفه محول شده را به خوبی اجرا کنند.

رقیب ژاپنی

دو رقیبِ کشتی‌ساز اروپایی نیستند. یکی از این دو شرکت کشتی سازی MV در مالزی است و دیگری به شرکت صنایع سنگین “میتسوبیشی” ژاپن تعلق دارد. البته این شرکت ژاپنی در نظر دارد فعالیت‌هایش را در بخش کشتی‌سازی پایان دهد. خبر خوشی برای شرکت‌های دیگر کشتی‌سازی اروپایی چون شرکت مایر آلمان.

تورهای تفریحی آیدا

در سال ۲۰۱۵ میلادی اعلام شد که شرکت تورهای تفریحی دریایی آیدا سفارش میلیاردی ساخت دو کشتی بزرگ تفریحی را به شرکت کشتی سازی مایر آلمان داده است. این دوکشتی تفریحی که دارای بیش از ۲۵۰۰ کابین خواهد بود، قرار است در بهار سال ۲۰۲۱ میلادی آماده شوند.

کشتی‌های تفریحی سازگار با محیط زیست

قرار است کشتی‌های تفریحی در آینده سازگار با محیط زیست ساخته شوند. یکی از مهم‌ترین خصوصیات این کشتی‌ها استفاده از گاز طبیعی مایع یا (LNG) برای کاهش مواد آلاینده محیط زیست و رسیدن به مصرف کم برق از راه استفاده از لامپ‌های ال ئی دی (LED) است.

تعطیلات رویایی یا کابوسی برای سلامتی؟

انتقادهای زیادی می‌شود به مصرف انرژی فراوان کشتی‌های تفریحی که به علت عظمت‌شان به آنها شهرهای شناور می‌گویند. سازمان غیردولتی حافظ محیط زیست در آلمان “نابو” اعلام کرده که در حال حاضر سوخت همه کشتی‌های تفریحی نفت سنگینی است که مواد آلاینده‌اش ۱۰۰ برابر بیشتر از گازوئیل کامیون‌هاست.

بزرگ‌ترین‌ کشتی تفریحی جهان

کشتی تفریحی هارمونی دریاها “Harmony of the Seas” با ۶۶ متر عرض، ۳۶۲ متر طول، ۱۶ عرشه و مکانی برای اقامت ۵۴۸۰ گردشگر بزرگ‌ترین کشتی تفریحی در سراسر جهان است. در این کشتی بیش از ۲۰۰۰ نفر کار می‌کنند. بیش از ۲۰ رستوران، ۲۳ استخر شنا و پارکی با بیش از ۱۲۰۰ گیاه در خدمت مسافران قرار دارد. یک شرکت کشتیرانی آمریکایی سفارش این کشتی را با پرداخت بیش از یک میلیارد دلار به شرکت فرانسوی STX داده بود.

تایتانیک

کشتی مشهور تایتانیک که بیش از ۱۰۰ سال پیش غرق شد، در مقایسه با کشتی تفریحی هارمونی دریاها “Harmony of the Seas” بسیار کوچک است. طول تایتانیک ۲۶۹ متر بود و ۹ عرشه داشت. تایتانیک ظرفیت ۲۶۸۷ مسافر را داشت و دارای ۸۶۰ خدمه بود.

رقیب آینده: چین

به احتمال زیاد چین در آینده رقیب شرکت‌های کشتی‌سازی تفریحی اروپا خواهد بود. در حال حاضر سالانه حدود یک میلیون شهروند چین به سفرهای تفریحی دریایی می‌روند. گفته می‌شود که این تعداد می‌تواند در سال ۲۰۳۰ به هشت میلیون نفر افزایش یابد. این دلیل قابل توجیهی است اگر چین بخواهد در این حیطه سرمایه‌گذاری کند.

منبع:دویچه وله

بهترین روش های غلبه بر ترس از هواپیما!

آیا تاکنون با هواپیما سفر کرده اید و لذت سفر با هواپیما را چشیده اید؟ اصلا می دانید سفر با هواپیما چه شرایطی دارد و چه هیجانی در انتظارتان است؟

اگر سفر با هواپیما را تجربه کرده باشید و با لذت برای خرید بلیط هواپیما اقدام کرده باشید، خوب می دانید چه می گویم از چه حرف می زنم. سفر با وسیله نقلیه ای که روزی آرزوی بسیاری از مردم دنیا محسوب می شد، این روزها می تواند به یکی از ساده ترین و دم دست ترین وسائلی تبدیل شود که ما می توانید برای سفرهای خود از آن استفاده کنیم. اما عده ای از مردم ترس بسیار زیادی از این وسیله نقلیه ارزشمند دارند.

اکنون می خواهیم برایتان از مزایای سفر با هواپیما بگویم و تشریح کنم که چه اتفاقی سبب می شود هواپیما به یکی از محبوب ترین وسائل حمل و نقل تبدیل شود.

مزایای سفر با هواپیما

راستش را بخواهید سفر کردن با هواپیما به خصوص با بلیط چارتر آن قدر جذابیت و همچنین منفعت برای مسافران دارد که کمتر کسی می تواند از آن ایراد بگیرد و سفر با دیگر وسائل را برای مسافت های مخصوصا طولانی ارجح بداند. به همین دلیل است که همواره خرید بلیط  هواپیما در اولویت بوده و پرواز کردن با این وسیله حمل و نقل فوق العاده، می تواند مزایای بسیاری داشته باشد.

از سویی دیگر سفر با هواپیما، زمان بسیار کمی به نسبت سفر با دیگر وسایل نقلیه می برد و این امکان را برای شما فراهم می آورد تا در سریعترین زمان ممکن، خود را به مقصد مورد نظرتان برسانید.

زمان در اختیار شماست

یکی از مهمترین ویژگی های سفر با هواپیما آن است که شما این امکان را دارید که در کوتاه ترین زمان ممکن خود را به مقصد برسانید و نیازی نباشد برای مسافت های طولانی خود را به زحمت بیاندازید.

تصور کنید شما می توانید یک مسیر حداقل ۲۵ ساعته با ماشین، از دریای خزر تا خلیج فارس تنها در ۲ الی ۳ ساعت طی کنید و خود را به راحتی به مقصد مورد نظر برسانید! چه چیز بهتر از این؟ حال تصور کنید این مسیر طولانی تر شود و سفر شما میان دو کشور باشد. پس قطعا خرید بلیط هواپیما می تواند برایتان ضرورت داشته باشد.

امنیت سفر با هواپیما

سفر با هواپیما بر خلاف آنچه این روزها بسیاری از افراد تصور می کنند، یکی از سالم ترین و امن ترین روش های سفر محسوب می شود و خطرات کمی برای مسافران دارد. در واقع تنها کافی است که نگاهی به آمار تصادفات جاده ای بیاندازید، آن وقت است که متوجه می شوید سفر با هواپیما یکی از امن ترین روش های سفر برای شما است.

در واقع خطراتی که مدام این روزها برای هواپیما مطرح می شود، هیچ سندیتی ندارد و آمارهای تصادفات جاده ای به ما می گویند سفرهای هوایی بسیار امن تر و سالم تر از سفرهای زمینی هستند.

از سوی دیگر شما همواره این اطمینان را دارید که اگر هنگام پرواز با مشکلات جسمانی رو به رو شوید، ابتدا می توانید با یاری مهمانداران آموزش دیده برای بهبود شرایط جسمی خود، اقدام کنید و در غیر این صورت هواپیما در اولین فرودگاه فرود اضطراری خواهد داشت و شما در سریعترین زمان ممکن به بیمارستان خواهید رسید.

خرید آنلاین بلیط هواپیما

می دانید اهمیت این مسئله از چه منظری است؟ تصور کنید شما در یک روز تعطیل نیاز به یک سفر فوری دارید، اگر قرار به خرید آنلاین نباشد، باید در زمان تعطیلی آژانس های هواپیمایی، خود را به فرودگاه برسانید شاید بتوانید بلیط مقصد مورد نظرتان را به دست آورید. حال این که آیا در آن ساعت پروازی اتفاق می افتد یا خیر و شما قرار است چند ساعت معطل بمانید، امری دیگر است.

اما امروزه شما می توانید به راحتی به صورت آنلاین زمان های پرواز را ببینید و حتی روزهای تعطیل نیز بلیط مورد نظر خود را دریافت نمایید.

حمل و نقل آسان بار

یکی از ویژگی هایی که سبب می شود که سفر با هواپیما به نسبت سایر وسائل حمل و نقل، اهمیت پیدا کند، امکان حمل بار به راحتترین شیوه ممکن است. شما می توانید انواع و اقسام جعبه های به اصطلاح بد دست و جاگیر را به بخش بار هواپیما بسپارید و این اطمنیان را داشته باشید که در نهایت صحیح و سالم آن را در اختیار بگیرید.

در واقع می خواهم بگویم حمل بارهای اینچنینی با ماشین امکان پذیر نیست و شما نمی توانید به راحتی بار خود را در یک ماشین جای داده و آن را حمل کنید؛ مخصوصا اگر تعدادتان زیاد باشد و بخواهید تنها با یک ماشین سفر کنید. آن وقت است که مجبور می شوید به دلیل کمبود جا، بسیاری از لوازم مورد نیاز را در خانه گذاشته و آنها را با خود به سفر نبرید.

در نهایت

تهیه بلیط هواپیما از نظر خیلی از افراد منطقی ترین مسیری است که می تواند آنها را به مقصد مورد نظرشان برساند. در واقع این افراد تنها برحسب تجربه خود، خوب می دانند چرا باید با هواپیما سفر کرد. پیشنهاد می کنید شما نیز اگر قصد سفر دارید، با توجه به ویژگی های سفر با هواپیما، آن را امتحان کنید تا امنیت و آرامش را تجربه نمایید.

منبع:همشهری

خانه ای تاریخی در دل شهر بادگیر‌ها

خانه لاری‌ها بنایی حیرت انگیز در محله فهادان یزد است که ساخت آن به دوره قاجار برمی‌گردد.

خانه‌های تاریخی میراثی ارزشمند از سرگذشت سرزمین ایران هستند. بنا‌هایی که یادآور روز‌هایی با رنگ و بوی گذشته اند.

یزد یکی از مهم‌ترین استان‌هایی است که روز‌های تلخ و شیرینی از خاطرات ایران را چشیده است. استانی که مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری را در دل خود جای داده است؛ جاذبه‌هایی مانند کویر زیبای یزد.

وجود خانه‌های تاریخی در این استان، بر ظرفیت‌های گردشگری آن افزوده است. ظرفیت‌هایی که هر انسانی را مات و مبهوت هنر و ذوق ایرانی می‌کند؛ هنری که در جهان مایه افتخار و سربلندی ایران است.

خانه ای تاریخی در دل شهر بادگیر‌ها + تصاویر

یکی از خانه‌های تاریخی یزد، خانه لاری‌ها است؛ مظهری از استعداد هنرمندان ایرانی. خانه لاری‌ها بنایی حیرت انگیز در محله فهادان یزد است که مربوط به دوران قاجار است. این بنا که در سال ۱۲۸۶ ساخته شده، متعلق به حاج محمدابراهیم لاری از تاجران نامی روزگار قاجار است.

خانه ای تاریخی در دل شهر بادگیر‌ها + تصاویر

در سرتاسر این بنا، معماری اصیل ایرانی به چشم می‌خورد که همواره دوستداران هنر ایرانی را به سمت خود می‌کشاند.

تاریخچه این بنا از آنجا سرچشمه می‌گیرد که در حدود ۲۷۰ سال قبل اقوام لاری به منظور تجارت از فارس به یزد مهاجرت می‌کنند و در یزد ساکن می‌شوند. هنگامی که وارد این خانه می‌شویم، اولین چیزی که نظرمان را جلب می‌کند در ورودی این خانه است. وقتی به جای جای این خانه نگاه می‌کنیم، مردمک‌های چشممان گردتر می‌شود.

خانه ای تاریخی در دل شهر بادگیر‌ها + تصاویر

خانه لاری‌ها با مساحتی حدود ۱۷۰۰ متر و زیربنای ۱۲۰۰ متری، ۳ حیاط و ۶ باب خانه به همراه تالارها، ایوان‌ها و اتاق‌ها را در درون خود جای داده است.

به طور کلی آن چیزی که در ساخت خانه‌های یزدی مورد توجه قرار می‌گیرد، حفاظت از حریم خانواده است. به این صورت که با ورود شخص غریبه به خانه، داخل خانه و افراد آن به راحتی دیده نمی شوند؛ چرا که منازل یزد را با دیوار‌هایی مرتفع می‌سازند.

خانه ای تاریخی در دل شهر بادگیر‌ها + تصاویر

از امتیاز‌های خانه‌های یزد، وجود نمادی حاکی از توجه و احترام به میهمان است؛ اتاق مهمان برای اقامت میهمانان خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استان یزد در دل کویر جای گرفته است و آب و هوای گرم و خشک آن اذیت کننده است. به همین منظور برای رهایی از گرمای زیاد آن، معماری خانه‌ها را به گونه‌ای طراحی کرده اند که بیشترین سایه را برای اهالی آن به همراه بیاورد.

خانه ای تاریخی در دل شهر بادگیر‌ها + تصاویر

خانه لاری ها که جزء خانه‌های اعیانی و اشرافی یزد به حساب می‌آید، تا روز‌های آخر حکومت رضاشاه پهلوی پابرجا مانده بود، اما به دلیل موروثی شدن، خسارات‌های زیادی را متحمل شد. خانه لاری‌ها در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

همه چیز در مورد «توس»

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس گفت: شهر توس عرصه شهر تاریخی توس ۳۶۰ هکتار است که دور تا دور آن با برج و بارویی به طول ۷۲۰۰ متر مشخص شده است.

احسان زهره‌وندی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص معرفی بخش‌های مختلف «شهر تاریخی توس»؛ جاذبه‌ها، ویژگی‌ها و مشکلات موجود در این مجموعه اظهار کرد: این محوطه تاریخی دارای چهار دروازه است که از دیباز مورد توجه گردشگران و مسافران بوده‌اند.

«دروازه رودبار»

زهره‌وندی تصریح کرد: امسال شروع به مرمت و بازسازی یکی از این چهار دروازه که در حاشیه کشف‌رود و معروف به دروازه رودبار است، کردیم. دروازه رودبار با اعتباری حدود سه میلیارد تومان شروع به مرمت و بازسازی شد و به دلیل این که ورودی شهر تاریخی توس هم هست، برای ما مهم‌تر بود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس خاطرنشان کرد: در فازهای بعدی شروع  به مرمت دروازه‌های دیگر هم می‌کنیم. در این خصوص پیگیریهای لازم و مطالعات باستان‌شناسی انجام شد، از مصالح خشت استفاده کردیم و در همان مکان کارگاه خشت‌زنی تشکیل و کار آغاز شد.

« جلوخان آرامگاه فردوسی»

زهره‌وندی افزود: در گذشته برای جلوخان آرامگاه فردوسی، محدوده‌ای حدود پنج هکتاری داشتیم که وضعیت نابه‌سامانی داشت. طرح آن را تهیه و در شورای فنی سازمان میراث فرهنگی کشور به تصویب رساندیم و دو و نیم هکتار دیگر آن را گسترش دادیم. اکنون فضایی هفت و نیم هکتاری آماده است تا مردم بتوانند راحت‌تر استفاده کنند و به آرامگاه فردوسی دسترسی خیلی مناسب‌تری داشته باشند.

«پاژ»

وی عنوان کرد: خانه‌ای در پاژ وجود دارد که منسوب به فردوسی است، این خانه روی یک تپه تاریخی قرار دارد که در ثبت فهرست میراث ملی کشور قرار دارد.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس ادامه داد: ما امسال این خانه را هم مرمت و بازسازی کردیم تا بتوانیم به عنوان خانه معرفی پاژ یا خانه معرفی فردوسی در زادگاه فردوسی استفاده کنیم،تقریبا مرمت این خانه هم تمام شده و بازپیرایی محوطه اطراف آن باقی مانده که آن هم در دستور کار است.

« عمارت چهار برج توس»

زهره‌وندی بیان کرد: عمارت چهار برج توس، عمارتی مربوط به دوران قاجار است که بخشی از آن عمارت باقی مانده است؛ این عمارت هم با اعتبار حدود یک میلیارد تومان با مشارکت شهرداری مشهد مرمت شد. طرح آن در اداره میراث فرهنگی تهیه و تصویب شد و اجرای آن با شهرداری مشهد انجام شد و اکنون در محوطه و فضای بیرونی آماده بازدید است. قسمت داخلی خود عمارت نیاز به مرمت دارد که آن هم مقرر شده در فازهای بعدی کارش انجام شود.

«کهن‌دژ توس»

وی افزود: کهن‌دژ در محله ارگ شهر تاریخی توس قرار گرفته و وسعتی حدود ۵ و ۶ هکتار دارد. مسیر دسترسی آن از جلوخان که اکنون بازپیرایی شده، طراحی شده و مشاور کارهای آن را انجام داده و در مرحله اجرایی است. ان‌شاءالله اجرای آن به زودی شروع می‌شود و گردشگران می‌توانند امکان بازدید از فضای ارگ تاریخی توس را داشته باشند. این طرح مراحل خودش را طی کرده و در مرحله برآورد هزینه است و فکر می‌کنم تا یک ماه آینده قابلیت اجرا را داشته باشد تا بتوانیم از فضای ارگ هم استفاده کنیم.

« بلوار پردیس توس»

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس اظهار کرد: در مورد بلوار پردیس توس، (از قسمت جلوخان تا دروازه رودبار، حاشیه کشف‌رود) هم باید گفت که اکنون مشاور آن منطقه انتخاب شده و در حال مطالعه است که این فضا هم با تمرکز بر قابلیت‌های تاریخی و فرهنگی ساماندهی و بازپیرایی شود؛ یعنی هیچ ساختمانی بر روی آن ساخته نخواهد شد و صرفا از ظرفیت باستان‌شناسی آن استفاده می‌شود.

«تاسیسات الکتریکی و مکانیکی آرامگاه فردوسی»

زهره‌وندی گفت: تاسیسات الکتریکی و مکانیکی آرامگاه فردوسی هم بعد از مدت خیلی زیادی و برای اولین بار نوسازی شد و در فاز آخر حدود سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان بابت آن هزینه شد و تاسیسات الکتریکی و مکانیکی و بخش گرمایش و سرمایش آرامگاه فردوسی در کل به‌روز شد. اکنون تمام فضای آرامگاه فردوسی از وضعیت گرمایش و سرمایش خیلی مطلوبی برخوردار است.

وی ادامه داد: همچنین طرح راهبردی و طرح تفصیلی توس هم در راه تهیه است و البته کارفرمای آن اداره کل راه و شهرسازی است ولی ما هم تا آنجا که توانستیم با توجه به این که توس در واقع یک مرکز تاریخی و فرهنگی است، همکاری می‌کنیم. مشاور آن هم در حال تهیه طرح است و این طرح در حال طی کردن مراحل خود در وزارت مسکن، شورای عالی معماری و شهرسازی است.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس با اشاره به مشکلات موجود در این پایگاه تاریخی و فرهنگی گفت: از مشکلاتی که اکنون در توس وجود دارد، این است که طرح تفصیلی هنوز ابلاغ نشده و وضعیت پهنه‌های سکونتی که روی عرصه شهر تاریخی هستند، مشخص نیست و در واقع ممکن است ما با یک‌سری ساخت و سازهای غیرمجاز روبه‌ باشیم که این‌ها عرصه تاریخی را خدشه‌دار می‌کند.

زهره‌وندی تصریح کرد: بهتر است هرچه سریع‌تر طرح تفصیلی ابلاغ و برای همه تعیین تکلیف شود. همچنین برای مردم هم توضیح داده شود که سیاست‌های طرح تفصیلی چطور هستند و آینده آن به چه‌صورت پیش می‌رود تا بتوانیم با برنامه جامع‌تری کار کنیم؛ چون تکلیف ما راجع‌به آثار تاریخی، کارهای مرمتی و حفاطتی مشخص است ولی طرح تفصیلی می‌تواند کمک کند که برنامه‌های جامع‌تری راجع‌به توس داشته باشیم.

وی در خصوص شرایط مطلوب این مجموعه در آینده افزود: شرایط مطلوب در آینده زمانی حاصل خواهد شد که ما بتوانیم برای مردم و بخشی از مسئولان، ارزش‌های تاریخی و فرهنگی را بهتر و ساده‌تر نمایش دهیم تا دخل و تصرف‌ها و آسیب‌هایی که به آن منطقه زده می‌شود، کمتر شود. به عنوان نمونه ما در یکی دو سال گذشته توانستیم معادن غیرمجاز و بدون مجوز واقع در حریم شهر تاریخی توس را که آسیب‌های زیست‌محیطی به منطقه وارد می‌کردند و البته به دنبال آن تعداد بسیار زیادی وسایل نقلیه سنگین از محور گردشگری توس عبور می‌کردند را تعطیل کنیم و وضعیت بهتری در حریم شهر تاریخی توس و همچنین وضعیت بهتری برای ساکنین و گردشگران ایجاد کنیم که البته گام مهمی بود.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی توس عنوان کرد: اکنون منتظریم مشاور طرح تفصیلی و طرح راهبردی هم نظرات خود را راجع‌به پهنه‌های سکونتی روی عرصه ارائه دهد و ما این‌ نظرات را بررسی و زودتر به نتیجه برسیم تا اگر ساخت و سازی آنجا انجام می‌شود، به‌صورت رسمی و ماده و قانون و رعایت آیین‌نامه‌ها انجام شود که مشکلی در آینده ایجاد نشود.

زهره‌وندی خاطرنشان کرد: شرایط مطلوب این است که سریع‌تر طرح تفصیلی تهیه و از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی به همه دستگاه‌ها ابلاغ شود و همه دستگاه‌ها ملزم به رعایت آن باشند که می‌تواند شکل مطلوبی به توس بدهد؛ ضمن این‌که طرح‌های امکان‌سنجی گردشگری توس هم تهیه شده و ان‌شاءالله با ابلاغ طرح راهبردی و تفصیلی بتوانیم به چشم‌اندازی که در خصوص گردشگری در توس داریم، برسیم.

منبع:ایسنا