نقشه-مترو-استانبول-2019

مترو استانبول را بهتر بشناسید

هزینه حمل‌ونقل در استانبول و همچنین دسترسی به آن‌ یکی از مهم‌ترین مسائل در سفر به استانبول هست که برای هر مسافری در تور استانبول حائز اهمیت است.

در واقع قدمت مترو استانبول به ۳۰ سال قبل برمی‌گردد. البته باید گفت که شهر استانبول اولین ریل قطار شهری زیرزمینی را در خود داشته که جزو اولین شهرهای دارای ریل قطار شهری بوده و به سال ۱۸۷۶ برمی‌گردد که در آن زمان، جز استانبول این نوع قطار شهری در شهر لندن بوده است. مترو جدید استانبول در سال ۱۹۸۹ شروع به تأسیس کرده و تاکنون ۶ خط با ۸۹ ایستگاه تأسیس‌ شده که کل شهر استانبول را ساپورت می‌کند. در واقع این مترو، بخش آسیایی استانبول را به بخش اروپایی آن وصل کرده است.

حمل‌ونقل در استانبول، از سیستم‌های متفاوتی تشکیل‌ شده است که در واقع یکی از مهم‌ترین سیستم‌های حمل‌ونقل عمومی در استانبول، مترو استانبول هست. البته در شهرهایی که در آن مترو وجود دارد بی‌شک مهم‌ترین و اصلی‌ترین سیستم حمل‌ونقل در آن شهر، مترو هست؛ مثلاً در شهر باکو، برای مسافران تور باکو، مترو مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش حمل‌ونقل هست. چرا که با داشتن نقشه مترو آن شهر می‌توانید خیلی راحت به هر مکانی دسترسی پیدا کنید آن‌هم با کمترین هزینه.

در واقع اولین مترویی که در استانبول تأسیس شده، مترو M۱ بوده که به سال ۱۹۸۹ برمی‌گردد. در حال حاضر سیستم حمل‌ونقل استانبول دارای ۸۹ ایستگاه بوده که قرار است تا چند سال آینده ۴ خط جدید با مجموع ۶۴ ایستگاه به ۸۹ ایستگاه فعال در حال حاضر افزوده شود؛ اما در حال حاضر، ایستگاه‌های فعال در استانبول ۸۹ ایستگاه هست که کل شهر را پوشش می‌دهد. شش خط مترو استانبول از M۱ تا M۶ نام‌گذاری شده که ۴ مترو در حال تأسیس نیز M۷ تا M۱۰ نام‌گذاری خواهد شد.

blank

با توجه به پهنه وسیع خطوط مترو در استانبول، در واقع ترد در این شهر بسیار راحت بوده به‌ طوری‌ که مسافران تور استانبول می‌توانند به‌راحتی در این شهر تردد کرده و با کمترین هزینه به‌تمامی نقاط شهر در استانبول رفت‌ و آمد داشته باشند. کافی است نقشه خطوط ایستگاه‌های مترو استانبول را داشته باشید تا بتوانید خیلی راحت به‌تمامی نقاط گردشگری، تفریحی، رفاهی و همچنین برای رسیدن به بازارهای مهم استانبول دسترسی داشته باشید.

از ویژگی‌های بارز مترو استانبول اتصال آن به فونیکولار و مارمارای هست. در واقع مارمارای یک تونل در تنگه بسفر است که مرز نیمه اروپایی و آسیایی در شهر استانبول می‌باشد. این قطار این دونیمه را به هم وصل می‌کند.

ساعات کار مترو استانبول از ساعت ۶ صبح شروع‌ شده و تا ساعت ۱۲ شب ادامه دارد که در برخی از مسیرها حتی تا ساعت ۱ نیز باز هست. بسیاری از مسافران که قصد تردد در استانبول را با مترو دارند می‌توانند با خیال راحت تا آخر شب به گشت‌وگذار خود برسند و بعد از آن با کمترین هزینه به هتل برگردند.

منبع:ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *