واقعیت هایی از زندگی خدمه پرواز

افرادی که به این شغل مشغول نیستند، اغلب سوالات زیادی در مورد این که یک مهماندار هواپیما بودن چه حسی دارد، می‌پرسند. اولین نکته مهم اجتماعی بودن است، زیرا یک خدمه پرواز نیاز اصلی‌اش برقرار ارتباط به بهترین شکل ممکن با مسافران است. آن‌ها باید بتوانند به خوبی با مردم صحبت کنند و به آرامش آن‌ها طی پرواز کمک کنند.

شاخص توده بدنی مهم است

شاید برای افراد عادی این موضوع خیلی مهم نباشد، ولی برای خدمه  بسیار اهمیت دارد. خدمه پرواز باید در محدوده BMI یا شاخص توده بدنی نرمال و سالم قرار داشته باشند و این موضوع را در تمام مدت کاری خود حفظ کنند. البته که این موضوع خود چالش بزرگی است.​​​​​​​​

خدمه پرواز، فقط برای ساعت‌هایی که در آسمان هستند حقوق دریافت می‌کنند

​​​​​​​​علی‌رغم آنچه که ممکن است دیگران فکر کنند، اگر خدمه پرواز در آسمان نباشند، حقوق نمی‌گیرند. حتی اگر بسیار زودتر مجبور شوند در فرودگاه حاضر شوند، فقط برای ساعت‌های پروازی خود حقوق دریافت می‌کنند.

خدمه پرواز، نمی‌توانند انعام بپذیرند

​​​​​​​​برخی افراد وجود دارند که خدمه پرواز را مانند گارسون درنظر می‌گیرند و بنابراین سعی می‌کنند به آن‌ها انعام دهند. اما آن‌ها به ندرت چیزهایی از این قبیل را می‌توانند بپذیرند. شاید علت این است که شغل آن‌ها بسیار بیشتر از خدمتی عادی است و در واقع در صورت نیاز جان افراد را نجات می‌دهند و از خودگذشتگی می‌کنند.

باید بسیار بیشتر از افراد عادی به دندان هایشان رسیدگی کنند

لبخند و دندان‌هایی زیبا موضوع دیگری است که خدمه پرواز باید به آن توجه کنند. شرکت‌های هواپیمایی معمولا این موارد برایشان مهم است.

قد آن‌ها نمی‌تواند ازحدی کوتاه‌تر باشد

اگر کسی بخواهد در این زمینه کار کند، نمی‌تواند خیلی کوتاه باشد. کوتاه‌ترین قدی که یک فرد می‌تواند در این شغل داشته باشد حدودا ۱متر و ۶۰ سانتی‌متر است. بلندترین آن‌ها نیز می‌تواند حدودا ۱متر و ۹۰ سانتی متر باشد.

خدمه پرواز

نظافت خوبی داشته باشند

خدمه پرواز باید در مورد تمیز نگه‌داشتن خود بسیار دقیق باشند. برای مردان، این بدان معناست که آن‌ها نباید موهای بلندی داشته باشند و اگر ریش و سبیل دارند کوتاه و مرتب باشد و زنان نیز نباید رنگ موی غیر طبیعی داشته باشند.

برخی از خدمه در مسیرهایی پرواز می‌کنند که محل زندگیشان نیست

​​​​​​​​برخی از مهمانداران در پرواز‌هایی حضور دارند که مبدا و مقصد خارج سفر از محل زندگیشان است. به نظر می‌رسد که این موضوع کار را سخت‌تر می‌کند زیرا باید مسافت بیشتری را برای حضور در محل کار طی کنند.

خدمه باید از گیت‌های امنیتی عبور کنند

​​​​​​برخی افراد ممکن است فکر کنند که خدمه پرواز می‌توانند از عبور از گیت امنیت فرودگاه خودداری کنند. اما این اصلا حقیقت ندارد. آن‌ها نیز باید این کار را انجام دهند و فقط برای آن‌ها کمی سریع‌تر انجام می‌شود.

برخی جایگزین هستند

اگر یک نفر از خدمه پرواز نتواند به موقع در محل کار حاضر شود، همیشه فردی وجود دارد تا جایگزین وی شود و تیم خدمه تکمیل شود.

همه گزینه انتخاب پرواز مشخص را دوست ندارند

بعد از اینکه مدتی خدمه‌ پرواز با شرکتی همکاری کرد، معمولاً می تواند درخواست کند که در سفرهای خاصی شرکت کند. به نظر می‌رسد این موضوع خوب است، اما همه آنها دوست ندارند چنین کارهایی را انجام دهند، برخی سفر تصاوفی را بیشتر می‌پسندند.

شما کدام مورد از موارد زندگی خدمه پرواز را می‌دانستید؟ آیا مواردی هست که در مطلب ذکر نشده باشد؟

منبع: thetravel.com

مرتبط:

۱۱ سؤالی که دائماً از خلبان پرسیده می‌شود

غارهای اسرارآمیز آجانتا در هند

غارهای آجانتا که ۲ قرن پیش از میلاد ساخته شده اند و درونشان پر است از نقاشی ها و دست نوشته هایی از بودا .تعداد این غار ها به ۳۰ عدد می رسد که هرکدام ویژگی هایی دارند . در تاریخ غرق می شویم و بین غار ها به دنبال زیبایی ها خواهیم گشت .داستان هایی از گذشته می شنویم و متعجب خواهیم شد . حس کنجکاوی همه ی ما به سمت آجانتا جذب می شود و از رسیدن به جواب های سوال هایمان لذت می بریم .

کمی با غار ها آشنا شویم

این غارها در نزدیکی شهر جالگائون واقع شده اند . هنگامی که از شهر خارج می شوید و به سمت غرب حرکت می کنید بعد از طی مسافتی نه چندان طولانی به یکی از شگفت انگیز ترین جاذبه ی تاریخی کشور هندوستان می رسید . با ورود به این غار ها حس می کنید که بودا کنارتان ایستاده است و با انبوهی از نقاشی ها و مجسمه های مربوط به بودا برخورد می کنید که در نهایت زیبایی و با هنری غنی ساخته شده اند . این غارها توسط جنگلی انبوه پنهان شده بودند و بعد از کشف غارها جنگل نابود شد و امروزه دیگر پنهان نیستند . این غار های حیرت آور در ۵۹ کیلومتری ایستگاه راه آهن جالگون قرار گرفته اند . شکل قرار گیری این غار ها U شکل است و در کنار رودخانه ی واقور سال هاست که جای خشک کرده اند .

داستان کشف غارهای آجانتا بسیار جالب است . در سال ۱۸۱۹ میلادی یک مامور انگلیسی به همراه همراهانش به ضیافت شکار آمده بود و بطور اتفاقی با این غارها برخورد کردند . ابتدا در ظاهر این گونه تصور شد که این غار ها متعلق به بودایی هاست و از این جا به عنوان مدرسه ی راهب ها استفاده می شده و این حدس کاملا درست بود . ۱ تا ۳۰ غار وجود دارد که تا به امروز فقط ۲۸ عدد از آن ها کاوش شده است . برخی بزرگ هستند برخی در حد یک آرامگاه کوچک که در آرامشی عمیق میزبان بازدید کنندگان هستند ، آرامشی زیبا و ساکت . برخی از در های ورودی توسط #آبشار های فصلی پنهان بودند و با کم شدن میزان آب آبشار در ها نمایان می شدند . بعد از این کشف ، محققان به سمت غار ها هجوم آوردند و هر روز کشف های تازه ای می کردند . هر غار پر است از نقاشی های زیبایی که متعلق به زمان های مختلف است . هرکدام ویژگی های خاص خودشان را دارند و هنر را به زیبایی هرچه تمام تر نشان می دهند . وقایع تاریخی ، آموزه های دینی ، زندگی بودا و راهبان از موضوع های نقاشی ها است . از رنگ های زیادی استفاده شده ، رنگ هایی طبیعی و مصنوعی که هنوز بسیاری از آن ها سالم هستند . در هر غار مجسمه هایی وجود دارد که تعدادشان زیاد نیست ولی بسیار استادانه ساخته شده اند .

این را باید گفت که از لحاظ فرهنگی و هنری این غار ها با دیگر غار های تاریخی کشور هندوستان در برخی موارد مشترک هستند .

آجانتا

در ادامه به معرفی غار های مهم خواهیم پرداخت .

اولین غار

این غار در شرقی ترین قسمت قرار دارد . ستون های کنده کاری شده و زیبای این غار مورد توجه قرار گرفته است و بسیاری از گردشگران را به خود جذب می کند . نقاشی های بسیار زیبایی در این غار وجود دارند و اسراری به همراه . در برخی از نقاشی های موجود ، لباس هایی ایرانی بر تن ها دیده می شود و این خودش بسیار جالب می باشد .

تحقیقات نشان می دهد این #غار از بقیه ی غارها بیشتر مورد توجه بوده و در ساخت آن ظرافت و حساسیت بیشتری به خرج داده اند .

مجسمه ها و نقاشی های این غار بودا در مرکز قرار گرفته است و مشخص است که در معرض توجه ها بوده و هنرمندان علاقه ی خود به بودا را این گونه در هنر خود و آثارشان نمایان کرده اند . نماهای بیرونی و داخلی بسیار استادانه حکاکی شده اند و گویی زبر دست ترین حکاک خلقشان کرده . با نگاه به این نماها در می یابیم که این مردم چه فرهنگ غنی و قدیمی داشته اند که هنر آن ها این قدر خاص است .

افسانه ای در مورد این غار وجود دارد که می گوید نیرو های نیک در دیواره ها آرامیده اند و در وقت مناسب بیرون خواهند آمد . زمانی که شما وارد غار می شوید انرزی مثبت زیادی شما را در بر می گیرد و این حس بسیار خوبی است . هر دیوار این غار بسیار هنرمندانه تر و زیبا تر از دیگر غار ها ساخته شده است . نقاشی های روی دیوار از زندگی بودا می گویند . از قرن ۱۹ میلادی عکس هایی از این غار وجود دارد که نشان می دهد تا به امروز آسیب های جدی به غار ها وارد نشده است .

سه در برای ورود به این غار ساخته شده است ، درِ مرکزی و دو در که از کنار وارد می شوند .

در بین این درها پنجره هایی وجود دارد که باعث می شوند فضای داخل روشن شود . هر دیوار در این غار ۱۲ متر طول دارد و ۶ متر ارتفاع . بر روی دیوار های اصلی تصاویر بزرگی از بودا نقاشی شده است .

آجانتا-هند

دومین غار

این غار نسبت به غار اول نقاشی های بیشتری را در خود جای داده است و بیشتر آن ها انسان ها و دیگر موجودات را به تصویر کشیده اند . دیوار های این غار جنس مناسب تری برای نقاشی دارند و به همین دلیل به هنگم ورود به غار نقاشی ها را خواهید دید .

یکی از ویژگی های این غار این است که مجموعه داستانی بصورت نقاشی را می توان دید . این داستان جاکاتا نام دارد . دیگر نقاشی ها به موضوعاتی مانند طبیعت ، جامعه و همین طور بودا می پردازند . در دوران قدیم از این اتاق به عنوان زیبا ترین یاد می کردند و دلیلش وجود دیوار های بلند رنگی بوده که نقاشی ها آن ها را احاطه کرده بودند . افسانه هایی که می توان با نگاه به نقاشی ها حسشان کرد ، نگاهشان کرد و فهمیدشان .

بر روی یکی از دیوار ها زندگی بودا به تصویر کشیده شده و این دیوار مورد توجه محققان قرار گرفته است .

این غار بعد از کشف تعمیر و بازسازی شد و بیشتر نقاشی ها را احیا کردند . هر نقاشی بیانگر موضوع خاصی است . طبیعت ، رابطه ی زندگی بودا ، آموزه ها و دیگر ارتباطات می باشد و استفاده از رنگ های روشن بیانگر انرژی مثبت است . از سال های اولیه ی کشف این غارها ، در سال ۱۸۱۹ ، نقاشی ها مورد توجه بودند . با مطالعه ی دیوار ها بسیاری از راز های گذشته روشن می شوند و زیبایی ها را با ما تقسیم می کنند .

دیگر غارها

بقیه غار ها نیز به همین ترتیب هرکدام ویژگی هایی زیبا دارند و هنوز محققان بر روی آنان کار می کنند و هر روز به نتایجی جالب دست پیدا می کنند . اگر سفری به غارهای آجانتا داشتید از همگی آن ها دیدن کنید . به جز دو غار اخر که بسته هستند .

اکثر غارها در دسترس هستند و تمامی مجسمه ها بازسازی شده و نقاشی ها مرمت . یکی از جذابیت های این غارها تاریک بودنشان است که حسی اسرار آمیز را به شما می دهد . غارهای ۹ و ۱۰ بیشتر از بقیه مورد توجه هستند و دلیلش این است که عمر کمتری نسبت به بقیه دارند و به زمان ما بیشتر نزدیک هستند . با نگاه به نقاشی ها این را به خوبی متوجه می شویم که هنرمندان مختلفی این آثار زیبا را بوجود آورده اند .

غار شماره ی ۱۷ نیز جالب است و در آن تصاویری از شاهزاده ای سریلانکایی مانند شاهزاده سیمهالا به چشم می خورد .

غار شماره چهار بسیار بزرگ است ولی نیمه کاره رها شده است . تحقیقات نشان می دهد این غار یک هدیه از سمت ماتورا بوده که در قرن ۶ بعد از میلاد زندگی می کرده است .

آجانتا

مجسمه های غارها

غارها مملو هستند از مجسمه های بودا و دیگر انسان ها . کنده کاری های هنرمندانه بر روی صخره ها و دیوارها نشان دهنده ی هنر مردمان این منطقه بوده و در نهایت مهارت از این هنر استفاده کرده اند و این آثار هنری زیبا را خلق کرده اند .

محققین در تلاش هستند تا دریابند کدام یک از مجسمه ها اولین مجسمه ساخته شده می باشد و به همین دلیل تحقیقات ادامه دارد .

جنس مجسمه ها از سنگ های آذرین است . مشخص است که در گذشته رنگی بوده اند و با گذشت زمان رنگ های خود را از دست داده اند . با نگاه به مجسمه ها می توان هنر را درک کرد که چه زیبا در ساخت این مجسمه ها بکار رفته اند . بیشتر این مجسمه ها بودا را نشان می دهند که در زاویه های مختلف قرار دارد . با نگاه به این مجسمه ها تصور می کنید بودا همه جا حضور دارد و آرامشش فضا را در بر گرفته . برخی رنگ شده اند و برخی به رنگ همان سنگ در جایشان قرار دارند . هر مجسمه ساخته ی هنرمندی در دوره های مختلف است و برخی هدایایی از مردم عادی و ثروتمندان .

معماری غارهای آجانتا

هر غار از قسمت های مختلفی تشکیل شده و دارای اتاق های دعا ، استراحت می باشند . تمامی ۳۰ غار به هم راه دارند نهایت به مجسمه ی بودا که بزرگترین مجسمه در این مجموعه به حساب می آید می رسند . ارتفاع سقف ها متفاوت است و همین طور فاصله ی بین دیواره ها .

در هایی که ابتدا و بین راهرو های غار ها قرار دارند از جنس چوب و سنگ هستند و بر روی آن ها نیز می توان نقاشی و کنده کاری های زیبایی را دید . برای ورود به هر غار باید از دری با ارتفاع زیاد و مجلل عبور کرد و این نشانه ی احترام به کسانی بوده که به این غار ها می آمدند . بیشتر مساحت غار ها را سالن های عبادت پر کرده اند و در گذشته از آن ها بسیار استفاده می شده است . دیگر بخش های غار ها را راهروها بوجود آورده اند که به تمامی غارها راه دارند . در زمان قدیم و دوره های ابتدایی مجسمه ای از بودا در مرکز قرار داشته است و بسیار بزرگ بوده . متاسفانه امروزه یا نابود شده و یا شاید دزدیده شده است .

ارتفاع سقف ها در هر غار متفاوت است و با توجه به میزان نور گیری و نوع استفاده ی آن ساخته شده است . غار های ۱ تا ۱۰ در زمان کوناه تری نسبت به دیگر غارها ساخته شدند و مورد استفاده قرار گرفتند .

آجانتا

نقاشی های غارها و رابطه ی آن ها با دیگر فرهنگ ها

ریشه ی این نقاشی ها را می توان در کشور های همسایه نظیر سری لانکا و منطقه ای از تبت یافت . تکنیک کشیدن این نقاشی ها امروزه نیز در بین مردم هند به چشم می خورد و کلاس هایی به منظور حفظ این هنر برگزار می شود . تلفیق رنگ های گوناگون در کنار فرهنگ غنی این مردمان باعث شده تا نقاشی ها در نهایت زیبایی از ارزش بالایی نیز برخوردار باشند .

با مطالعه و بررسی این نقاشی ها سوال های زیادی در مورد مردمان این منطقه و سبک زندگی آن ها به جواب رسیده است .

بسیاری از نقاشی ها از هر دو دوره نجات پیدا کرده اند و آسیب های کمی متوجه آن ها شده است . نقاشان هندی بوده و هنر زیادی برای خلق این آثار به خرج داده اند . در بیشتر تصاویر انسان های زیادی را می بینید که فعالیت های روزانه ی آن ها به تصویر کشیده شده و جامعه ی آن زمان را نشان می دهند . با تحقیقات بیشتر مشخص شد که ممکن بوده این تصاویر زاده ی تخیل هنرمندان باشد ولی هنوز محققان به جواب قطعی نرسیده اند .

امروزه از این نقاشی ها نمونه هایی کپی شده است تا مبادا از بین بروند و به دست فراموشی سپرده شوند . از سال ۱۸۷۵ کپی کردن آغاز شده و در سال های ۱۹۰۹ تا ۱۹۱۱ از تمامی این نقاشی ها نسخه ی دومی تهیه شد . سال ۱۸۵۶ عکاسی از این آثار شروع شد و تا به امروز ادامه دارد .

کتاب های زیادی در رابطه با آجانتا به چاپ رسیده است و از آن ها می توان به غلام یزدانی که در سال های ۱۹۳۰ و ۱۹۵۵ آثاری از او در رابطه با آجانتا به چاپ رسید . ژاپنی ها برای تهیه ی نسخه های جدید تر کمک و فعالیت های زیادی انجام دادند و هنرمندانی از کشورشان را به غار ها فرستادند .

تاریخ از غارهای آجانتا می گوید

همانند دیگر سازه های بودایی این غار ها نیز به منظور تحصیل و آموختن ساخته شده بودند و به همین دلیل در مکانی آرام و به دور از جامعه ی بشری درون یک جنگل واقع شده اند . کسانی که دوره های آموزشی را می گذراندند و به درجات بالا می رسیدند و به دیگر کشور ها سفر می کردند و آموزه های خود را به گوش دیگر مردمان می رساندند . در کتیبه های یافت شده آمده که بیشتر دانش آموختگان در طی جشن و فصل مونسون به این غار ها برمی گشته اند و یک جا جمع می شده اند .

محققان می گویند ساخت این غارها بصورت کامل طی یک قرن به طول انجامیده و در حین ساخت از آن استفاده می شده است . این مکان باستانی و غار هایش طی دو دوره ساخته شدند . دوره ی اول ، ساتاواهانا و دوره ی دوم ، واکاتاکا .

غار های ۹ ، ۱۰ ، ۱۲ ، ۱۳ و ۱۵ در دوره ی اول ساخته شدند . در این دوره بسیاری از نقاشی ها کشیده شدند و مجسمه ها را به داخل غار ها آوردند . در این زمان به استناد تاریخ امپراطوری ساتاواهانا در قدرت بوده است و تا آخر دوره ی اول حکومت می کرده . در این زمان در نقاشی ها از قدرت های ماورا الطبیعی توضیح داده شده و این یعنی هر دوره ویژگی های خودش را داشته .

دوره ی دوم یا واکاتاکا مربوط به ۵ می شود و غار های ۱ تا ۸ و ۱۱ ، و ۱۴ تا ۲۹ در این دوره ساخته شده اند . مطالعات نشان می دهد که این غار ها در دوره ی کوتاهی این مکان متروک شده و دوباره بعد از مدتی از آن استفاده شده است . بعد از گذشت مدت زمان طولانی بار دیگر رها شده تا زمانی که در سال ۱۸۱۹ دوباره سر از جنگلی انبوه بیرون اورد و خود را نمایان کرد . بعد از کشف دوباره تا به امروز چند صد سال گذشته و هنوز تحقیقات بر روی این مکان باستانی ادامه دارد .

غارهای آجانتا

از غارهای آجانتا دیدن کنید ، آجانتایی شوید

برای رسیدن به غارها باید به شهر جالگائون برسید و سپس سوار بر اتوبوس و یا ماشین بعد از سپری کردن چندین ساعت به غارهای آجانتا برسید . هنگامی که می رسید می توانید با ثبت نام در تورها از دیدن این بنای تاریخی بیشتر لذت ببرید .

قیمت تورها چه خصوصی و چه معمولی از ۸۰$ شروع می شود و تفاوت فقط مدت زمان تور می باشد .

مدت زمان بازدید بیشتر از سه ساعت نخواهد بود و شما می توانید از ۸ صبح الی ۵ بعد از ظهر از این غار ها لذت ببرید .

امروزه نقش غارهای آجانتا در صنعت گردشگری کشور هند بسیار پر رنگ است و هر سال تعداد زیادی از گردشگران برای دیدن غار ها به هند سفر می کنند . سازمان های جهانی برای حفظ این غار ها کار های زیادی انجام میدهند و همه ی این تلاش ها به ثمر رسیده است . اگر به دیدن این غار ها می روید سعی کنید در زیبایی ها غرق شوید و به تاریخ سفر کنید .

بسته حمایت از گردشگری با نقد باز شد

معاون گردشگری درحالی از به نتیجه رسیدن بسته حمایت از گردشگری در دولت خبر داد که این بسته در ابتدای راه، با نقدهایی همراه شده است.

ولی تیموری ـ معاون گردشگری ـ درباره جزئیات این بسته حمایتی که به واسطه خسارت‌های متحمل شده در زمان شیوع ویروس کرونا، شامل حال صنعت گردشگری شده است، توضیح داد: پس از پیگیری‌های مستمر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، دولت سرانجام با بسته حمایت از واحدها و فعالان گردشگری، با هدف حفظ اشتغال نیروی انسانی شاغل در حوزه گردشگری موافقت کرد.

این بسته شامل:

۱. امهال سه ماهه مالیات، اعم از مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده است.

۲. تعویق سه ماهه بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی.

۳. امهال پرداخت ۲۳ درصد حق بیمه کارفرمایی پرسنل شاغل در واحدهای گردشگری.

۴. تعویق پرداخت قبوض حامل های انرژی (آب، برق، گاز) به مدت سه ماه و پس از آن به صورت اقساطی.

۵. امکان استفاده از اوراق سرمایه در گردش طرح «گام» (گواهی اعتبار مولد با هدف تامین نقدینگی بنگاه‌های مالی بدون افزایش تورم)

۶. امکان استفاده از تسهیلات بانکی با نرح ۱۲ درصد.

تیموری همچنین گفته است: تمدید دوره امهال موارد فوق الذکر از سه ماه به شش ماه در دست پیگیری است.

اما نقدهایی هم به این بسته حمایتی وارد شده است:

راهنمایان گردشگری با جمعیتی بالغ بر ۱۲ هزار نفر که تقریبا از نیمه دوم سال ۹۷ به دنبال وقایع سیاسی، وارد پیک بیکاری بلندی شده و برآورد شده این وضعیت تا شهریور ماه برای گروه زیادی از آن‌ها همچنان ادامه داشته باشد از جمله این منتقدان است که نمی‌داند از چه حمایت‌هایی برخوردار خواهد شد. معاون گردشگری پیش‌تر قول داده بود: پیگیر تخصیص وام کم‌بهره برای این گروه از فعالان گردشگری است.

تیموری اینک در پاسخ به نقدهای وارد شده از سوی جمعیت راهنما، مدرسان گردشگری و سایر فعالان این حوزه، تاکید کرده است که این بسته حمایتی، همه شاغلان این حوزه را که از طریق گردشگری امرار معاش می‌کردند، دربرمی‌گیرد.

او درباره تکلیف کارمندان اخراج شده از مراکز گردشگری به علت تعطیلی‌های ناشی از شیوع کرونا نیز توضیح داده است: این کارمندان اگر بیمه باشند می‌توانند از محل بیمه بیکاری استفاده کنند.

معاون گردشگری در عین حال تاکید کرده است: واحدهای (گردشگری) که نیروی انسانی خود را در این مدت اخراج کرده‌اند نمی‌توانند از این مزایا (بسته حمایت از گردشگری) استفاده کنند.

پیش‌تر، حسن روحانی ـ رییس جمهور ـ تاکید کرده بود: از کسب و کارهایی که از شیوع ویروس کرونا، آسیب دیده‌اند مشروط به اینکه نیرویی را اخراج نکرده باشند و نکند، حمایت می‌شود. اگر بنگاهی صدمه دیده اما نیروی کار خود را اخراج نکرده مشمول تسهیلات ارزان قیمت می‌شود.

آمار جمعیت بیکار شده در صنعت گردشگری هنوز مشخص نشده است اما با تعطیلی بسیاری از مراکز اقامتی و دفاتر خدمات مسافرتی، موجی از بیکاری در این صنعت راه افتاده است.

عباس بیدگلی ـ مدیر اجرایی جامعه هتلدارن ایران ـ با اشاره به این موضوع، در توئیتی درباره این بسته حمایتی نظر منتقدانه‌ای داشته است: مهمترین بخش بسته حمایتی دولت به پرداخت حقوق کارکنان واحدهای گردشگری و هتل‌ها مربوط می‌شود که کماکان بی پاسخ مانده است. نیروی انسانی مهمترین سرمایه صنعت گردشگری است که به نظر می‌رسد خیلی مورد توجه دولتمردان نبوده است.

هتلداران که در تعطیلات کرونا، روزهای پرچالشی را سپری کردند و در این مدت با نقدهایی به واسطه نوع عملکردشان در پذیرش مسافر در برخی استان ها و مقاومت در استرداد هزینه کنسلی رزروها مواجه شدند، معقدند: صنعت هتلداری با توجه به وضعیتی که گردشگری در یک سال گذشته تجربه کرده و خسارت هایی که متحمل شده است، به حمایت های بیشتری از جانب دولت نیاز دارد.

آژانس‌داران نیز پیشتر نقدهایی را به این بسته حمایتی وارد کرده بودند؛ نظر آن‌ها بر این بوده که با توجه به حجم خسارات وارد شده به صنعت گردشگری به ویژه پس از اتفاقات آبان ماه، این بسته برای جبران خسارت‌ها ناکارآمد است و امهال، نمی‌تواند راه کار مناسبی باشد و این صنعت به تسهیلاتی با وام‌های کم بهره‌تر نیاز دارد.

برخی دیگر از فعالان گردشگری که اغلب، موقعیت خود را در آستانه ورشکستگی ارزیابی کرده‌اند، بر این نظرند که حمایت‌های بخش صنعت و گردشگری برابر نیست، در حالی که طبق گزارش وزارت صنعت، هر دوی این بخش‌ها از شیوع ویروس کرونا، ۱۰۰درصد آسیب دیده‌اند.

ستاد اقتصادی دولت مصوب کرده است: مجموعا ۷۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به واحدها و کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا پرداخت شود.

طبق توضیحات رییس کل بانک مرکزی، این تسهیلات به واحدهای آسیب دیده که اشتغال خود را حفظ کرده‌اند، پرداخت خواهد شد. بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دوساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد و احتمالا از مهرماه پرداخت اقساط شروع می‌شود.

بانک مرکزی اواخر اسفندماه در بخشنامه‌ای به همه بانک‌ها، مصادیق بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهایی که به طور مستقیم از بیماری کرونا دچار بیشترین آسیب شده‌اند را پس از مصوبه شورای پول و اعتبار برای مساعدت، ابلاغ کرد که مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها مهمانسراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین راهی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز جزو این رسته بوده‌اند.

منبع:ایسنا

مرتبط:حمایت دولت از فعالان گردشگری و صنایع دستی

ونیز _مالیات ورود گردشگران را به تعویق انداخت

با شیوع ویروس همه‌گیر کرونا در کشور ایتالیا و قرنطینه کامل این کشور، مقامات دولتی شهر ونیز تصمیم گرفته‌اند، طرح مالیات ورود گردشگران به شهر که قرار بود در تابستان ۲۰۲۰ اجرایی شود را یک سال به تعویق بیندازند.

خیابان‌ها و میادین ونیز، شهر زیبای کانال‌های آبی به‌علت شیوع ویروس کرونا، کاملا متروکه شده‌اند و این شرایط برای اداره‌کنندگان شهر، یک نگرانی بزرگ محسوب می‌شود. آن‌ها به‌قدری نگران هستند که تصمیم گرفته‌اند، طرح هزینه ورود گردشگران به ونیز را با تاخیر یک ساله، اجرایی کنند.

تاکنون بیش از ۹۸ هزار نفر در کشور ایتالیا به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند که حال دست‌کم ۴۰۰۰ نفر آن‌ها وخیم گزارش شده است. ایتالیا با آمار بیش از ۱۰ هزار کشته، بیشترین تعداد مرگ‌و‌میر را در سراسر جهان دارد.

پاییز گذشته، مقامات شهر ونیز، طرحی به نام «بلیط ورود» را برای تمام گردشگرانی که قصد دارند از ملکه دریای آدریاتیک دیدن کنند، راه‌اندازی کردند. طبق این طرح، مسافران باید برای ورود به شهر، از سه یورو (۳٫۴ دلار) در ماه‌های خلوت گردشگری، هشت یورو (۹ دلار) در فصل داغ گردشگری تا ۱۰ یورو (۱۱٫۳۳ دلار) در زمان‌های بسیار شلوغ، مانند آخر هفته‌های فصل تابستان، پرداخت کنند. قرار بود این طرح از تابستان ۲۰۲۰، اجرایی شود.

اما هم‌اکنون، ونیز در حال سپری‌کردن بدترین بحران گردشگری خود در شصت سال اخیر است و برای همین، شهردار ونیز تصمیم گرفته است تا طرح هزینه ورودی را تا یکم ژوئیه ۲۰۲۱ (۱۰ تیر ۱۴۰۰) به تعویق بندازد.

هدف از اجرای طرح هزینه ورودی، کنترل تعداد گردشگران در شهری است که حدود ۳۰ میلیون گردشگر در طول سال به خود می‌بیند. تاکنون اقدامات مختلفی برای کنترل و مقابله با گردشگری انبوه در ونیز انجام شده‌اند که در میان آن‌ها می‌توان به انتقال کشتی‌های کروز بزرگ به خارج از مرکز شهر، درنظرگرفتن ممنوعیت‌هایی بر هتل‌های جدید و حتی نصب نرده‌های گردان در میدان «پیاتزا روما» در سال ۲۰۱۸ اشاره کرد.

«لوئیچی برونیارو» (Luigi Brugnaro)، شهردار ونیز گفت که در حال حاضر، پیاده‌سازی طرح هزینه ورودی، کاری غیر عقلانی است. اگرچه، وی همچنین گفت که اداره‌کنندگان شهر کماکان قصد دارند تا نوعی متفاوت از گردشگری را به ونیز بیاورند و بر مشکلات جمعیت بیش از حد گردشگران در شهر، غلبه کنند.

طرح هزینه ورودی در ژوئیه ۲۰۲۱، یکسال پس از تاریخ مقرر، آغاز به کار خواهد کرد. عکس از اوگنی یاروشوفسکی (Evgenii Iaroshevskii)

برونیارو و اعضای شورای او پیش‌بینی کرده‌اند که حداقل یک سال زمان می‌برد تا ضرر و زیان‌های اقتصادی این قرنطینه جبران شود، اما آن‌ها مطمئن هستند که صنعت گردشگری در اولین فرصت، دوباره آغاز خواهد شد، زیرا ونیز، ونیز است.

منبع:کجارو

مرتبط:

ونیز دیگر مثل سابق نیست!

سفر هوایی ایمن داشته باشید

وقتی قرار است یک سفر هوایی داشته باشید، باید قانونمندتر رفتار کنید و در چهارچوب باشید. چون فرودگاه و هواپیما جزو اماکن استراتژیک هر کشور به حساب می آیند و از آنجایی که سفر هوایی شما از زمان ورودتان به سالن فرودگاه آغاز می‌شود، باید قوانین را بدانید و آنها را كاملا رعایت كنید.

اولین قدم تحویل بارها به قسمت مخصوص دریافت كارت پرواز است. اگر فرصت دارید، قبل از رفتن به قسمت تحویل بار، مبلغ عوارض خروجی را پرداخت كنید و فیش مربوطه را آماده نگه دارید و چمدان خودتان را در قسمت بسته‌بندی با سلفون‌های مخصوصی كه در فرودگاه ارائه می‌شود، بسته‌بندی كنید. این‌گونه از چمدان خود محافظت بیشتری می‌كنید.

سعی كنید حتما نشان یا علامتی روی چمدان داشته باشید كه البته برای این كار می‌توانید از برچسب‌های مخصوص شركت‌های هواپیمایی استفاده كنید و نام و نشانی و مقصد خودتان را همراه شماره پاسپورت روی آن یادداشت كنید؛ اما قبل از بسته‌بندی مطمئن باشید كه وزن چمدان شما غیرمجاز نباشد، چون مجبور خواهید شد بسته‌بندی را دوباره باز كنید.

هرگز به درخواست افرادی كه از شما می‌خواهند بسته یا ساكی را در فرودگاه مقصد به شخصی تحویل دهید یا به دلیل اضافه بارشان قصد دارند یكی از ساك‌های خودشان را روی بار شما بگذارند، جواب مثبت ندهید. اگر اخبار را خوانده باشید هرساله تعداد زیادی از مسافران به همین دلیل دچار مشكلات جدی و ناگواری می‌شوند.

با قبول كردن چمدان یا هر بسته‌ای از دیگران، مسوولیت مربوط به محتویات آن به عهده شما خواهد بود و در صورت بروز هرگونه مشكلی، شما مالك آن شناخته می‌شوید.

پس از دریافت كارت پرواز به‌سرعت گیت خروجی برای سوار شدن به هواپیما را پیدا كنید. بعد از آن اگر قصد گشت و گذار در فروشگاه‌ها را دارید از فرصت باقیمانده استفاده كنید، اما از ساعت غافل نشوید.

اگر به زبان انگلیسی یا به زبان محلی مقصد تسلط ندارید و از پروازهای خارجی استفاده می‌كنید، یك كتاب راهنما همراه ببرید. مهمانداران هر شركت هواپیمایی هم وظیفه دارند به مناسب‌ترین روش شما را راهنمایی كنند و هرگز از این كار خسته نخواهند شد. پس، از سوال كردن خجالت نكشید؛ چون در صورت بروز هر مشكلی به دلیل ندانستن، بیشتر عذاب خواهید كشید.

معمولا برای تسریع كار، فرم‌های گمركی در هواپیما بین مسافران توزیع می‌شود. سعی كنید آنها را با دقت كامل كنید و اگر فكر كردید كه مشكلی برای پر كردن آنها دارید، از مهماندار بخواهید به شما كمك كند. این اطلاعات هنگام خروج شما از قسمت گمرك فرودگاه مبنای محاسبه ماموران قرار می‌گیرد. اگر اختلافی بین اطلاعات درج شده و واقعیت باشد، شما با مشكل مواجه خواهید شد. بنابراین فرم‌ها را درست و به‌دقت پر كنید.

پس از پیاده شدن از هواپیما و عبور از قسمت كنترل گذرنامه‌ها، شما باید وسایل خودتان را تحویل بگیرید كه با توجه به بزرگی فرودگاه‌ها ممكن است چندین نوار نقاله برای این كار در نظر گرفته شده باشد. بنابراین سریع شماره پرواز خودتان را روی تابلوهای این نوارهای نقاله پیدا كنید و منتظر بمانید تا چمدان خود را تحویل بگیرید.


قوانین گمرکی

مقولات گمرکی هر کشوری متفاوت است و لزوماً قوانین گمرکی کشور مبدا و کشور مقصد یکسان نیستند. طبق قوانین ایران، اگر شما از یک سفر هوایی خارجی به کشور (فرودگاه امام خمینی) بر می گردید، علاوه بر وسایل شخصی، می‌توانید طبق قوانین گمرک ایران تا سقف ۸ظ دلار سالانه کالای نو وارد ایران کنید؛ البته به شرط این که هدف تجاری نداشته باشید. در مورد اضافه‌بار، مانند مسافر خروجی، شرکت هواپیمایی مسافر بابت بار بیش از حد مجاز با توجه به شرایط خود، هزینه‌ حمل و نقل اضافه‌بار را از مسافر می‌گیرد. عموماً مقدار بار مجاز همراه هر مسافر بین ۲ظ تا ۳ظ کیلوگرم است. البته معیار ارزیابی در گمرک، ارزش کالاست و ربطی به وزن بار ندارد.

۱۴ نکته برای اقامت در هتل

۱-پیش از هر چیز باید انتخاب درستی درباره هتل داشته باشید. مدت اقامت شما می‌تواند در انتخاب هتل نقش داشته باشد. اگر سفر نسبتا کوتاهی دارید انتخاب یک هتل ارزان قیمت ایده‌ مناسب و خوبی است. چون در این سفرها عملا بیشتر وقت را در گشت و گذار هستید و فقط برای خواب به هتل برمی گردید. یادتان باشد که پرداخت پول بیشتر به‌معنای آن نیست که شما خدمات و استانداردهایی با کیفیت بالا را دریافت خواهید کرد. گاهی اوقات یک هتل ارزان قیمت هم می‌تواند انتخاب کاملی باشد.

 

۲- قبل از رزرو و انتخاب هتل تعیین کنید که دقیقاً به چه چیزهایی نیاز دارید. آیا قصد دارید به شهری سفر کنید که هیچکس را در آنجا نمی‌شناسید؟ در این صورت ممکن است که زمان زیادتری را در هتل صرف کنید و بعد از دیدن جاها و مکان‌های دیدنی و گذرندان یک روز شلوغ بخواهید وقت بیشتری را به استراحت در هتل اختصاص بدهید. از طرفی وجود دوستان و آشنایان مقیم آن شهر را در نظر بگیرید، ممکن است که وقت کمتری را در هتل صرف کرده و یا قصد داشته باشید که از هتل فقط برای خوابیدن و یا دوش گرفتن استفاده کنید در این صورت لزومی ندارد که هتل مجهز و گران قیمتی را انتخاب نمایید و می‌توانید هزینه‌ی کمتری را به رزرو هتل اختصاص بدهید.

 

۳- اگر قصد دارید که هتلی ارزان قیمت و مناسب برای اقامتی کوتاه مدت تهیه نمایید، می‌توانید از هتل آپارتمان استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که این هتل‌ها مکان‌هایی هستند که در آن‌ها برای مدت کوتاهی از میهمان پذیرایی می‌شود و معمولاً برای مهمانانی مقبول واقع می‌شوند که نیاز به پذیرایی کمتری داشته باشند.

معمولاً در هتل آپارتمان‌ها، وسایل آشپزی وجود دارد و نیازی به رستوران احساس نمی‌شود. اقامت در هتل آپارتمان بسیار شبیه به اجاره آپارتمان است با این تفاوت که قرارداد اجاره‌ای وجود ندارد و مسافر هر وقت بخواهد می‌تواند با هتل تسویه حساب کرده و آنجا را ترک کند. معمولاً قیمت‌ آنها از قیمت هتل‌های مشابه پایین‌تر بوده و به هر آنچه که در یک آپارتمان لازم به نظر می‌رسد مجهز هستند.

 

۴- هتل‌هایی که به مرکز شهر و ایستگاه‌های قطار و مراکز خرید نزدیک‌ترند، مناسب ترند اما در عوض گرانتر هم هستند. برای راحتی بیشتر، قبل از رزرو هتل نقشه‌ی منطقه‌ای که هتل در آن قرار دارد را از نظر نزدیکی به مراکز خرید و وسایل حمل و نقلی که در اطراف آن است، بررسی کنید. همچنین می‌توانید قبل از رزرو هتل را چک کنید، شاید هتل در آن لحظه پذیرای تور بزرگی باشد و شما بتوانید با آن همراه شوید!

 

۵- همراه خودتان ملافه ببرید. یک ملافه‌ تمیز دو نفره به همراه داشته باشید تا علاوه بر آن نگرانی، از شر آلودگی و گردوغبار که ممکن است حساسیت ایجاد کند، خلاص شوید.

اتاق های هتل

۶- اتاقی را درخواست کنید که کمتر آلرژی‌زا باشد. ترجیحا اتاق‌های موکت‌دار را نگیرید. هتل‌هایی که فرش‌هایی با پرزهای فراوان دارند، تخت‌هایی با پتوهای پرزدار یا پرده‌های کلفت دارند، ممکن است آلرژی‌زا باشند.

 

۷- طبقه‌ی سوم تا هفتم را انتخاب کنید. همیشه سعی کنید از طبقه‌ سوم به بالاتر اتاق بگیرید. غیر از منظره‌ بهتر، آمارها نشان داده‌اند که در این طبقات، دزدی‌های کمتری هم اتفاق می‌افتد. بیشتر دزدی‌ها در طبقات اول و دوم است. اما زیاد هم بالا نروید. نردبان آتش‌نشانی‌ها تا طبقه‌ هفتم بیشتر نمی‌رسد!

 

۸- هتل از متل بهتر است. منظور از این نکته اصلا اشاره به کیفیت اتاق‌ها نیست. هتل‌ها از متل‌ها امن‌ترند. متل‌ها (Motel) معمولاً خارج از شهرها قرار گرفته‌اند. در تعریف آن‌ها می‌توان گفت؛ هتل‌هایی هستند که در آن میهمانان می‌توانند با خودروی شخصی وارد شده و حتی خودرو را مقابل در اتاق خود پارک کنند.

یکی از مشخصه‌های بارز و اصلی متل‌ها، نبود لابی‌ در آنها است؛ چرا که میهمانان به محض ورود به آن و بدون نیاز به پیاده‌ شدن از خودرو می‌توانند کلیدشان را دریافت کرده و به اتاق خود بروند.

احتمال دزدی در سوییت‌هایی که درشان به حیاط یا پارکینیگ‌ باز می‌شود (مثل متل‌های ساحلی)، بیشتر است تا هتل‌هایی با ورودی و بخش پذیرش و نگهبان.

 

۹- حواستان را جمع کنید. سالم ماندن در مسافرت فقط اسهال نگرفتن نیست. پس حواستان به این نکته‌ها باشد:

همیشه قبل از باز کردن در اتاق به روی فردی غریبه، مشخصات طرف را بپرسید و از هویت او مطمئن شوید.

 اگر درخواست سرویس در اتاق نکرد‌ه‌اید و نمی‌دانید چرا برایتان صبحانه را به اتاق آورده‌اند، در را باز نکنید؛ به پذیرش اطلاع بدهید و بخواهید کسی را برای کنترل بفرستد.

 همیشه از ورودی اصلی هتل برای بازگشت به هتل استفاده کنید.پ

– از هر نوع وسیله‌ قفل‌کردنی که روی در وجود دارد، استفاده کنید و حواستان به قفل‌بودن پنجره‌ها هم باشد.

 

۱۰- همه‌ عالم را از بیرون‌رفتن خودتان خبر نکنید. وقتی علامت «این اتاق به سرویس احتیاج دارد» را بیرون در اتاق می‌گذارید و خارج می‌شوید، همه خیالشان از بابت خالی‌بودن اتاق‌تان راحت می‌شود. به جای این‌کار، موقع بیرون‌رفتن، علامت «مزاحم نشوید» را روی در بگذارید و مواقعی که خودتان حضور دارید، درخواست مرتب‌کردن اتاق را بدهید؛ یا حداقل موقع بیرون‌رفتن از هتل، تلفنی درخواست خودتان را به پذیرش بگویید تا فقط مسئولان در جریان باشند.

هتل‌ ها

۱۱- شماره‌تان را به کسی ندهید. مطمئن شوید که تلفنچی اتاق، تلفن‌های ناشناس را به اتاقتان وصل نمی‌کند. این‌طوری خیالتان از بابت غریبه‌هایی که می‌خواهند مطمئن شوند شما در اتاق نیستید، راحت خواهد شد. می‌توانید خودتان با یک تماس تلفنی از بیرون، تلفنچی هتل را امتحان کنید. از او بخواهید که حتی شماره‌‌ی اتاقتان را هم به کسانی که به هتل تلفن می‌کنند و فقط نامتان را می‌دانند، ندهد.

 

۱۲- با غذاهای هتل خودکشی نکنید. رایگان بودن صبحانه یا بوفه‌ها یا پیش گرفتن هزینه‌ی شام و ناهار به این معنی نیست که با پرخوری، خودتان را به قتل برسانید! تمام وقت مسافرت‌تان را نباید سرمیزهای غذا صرف کنید؛ دل‌درد و اضافه‌وزن هم سوغاتی‌های خوبی برای یک مسافرت نیستند.

 

۱۳- ساعت زنگ‌دار خودتان را همراه ببرید. زیاد به منشی‌های هتل اعتماد نکنید. مخصوصا آنها که شیفتشان زودتر از ساعت بیدارشدن شما تمام می‌شود. می‌توانید موبایلتان را هم راس ساعت موردنظر کوک کنید تا صبح خواب نمانید.

 

۱۴- وقتی به خانه برگشتید چمدان‌ها را توی حمام باز کنید. در این صورت، اگر چیزی از حشرات رختخواب را هم با خود به خانه آورده باشید، همان‌جا از شرشان خلاص می‌شوید. لباس‌های کثیف را همان‌جا بشویید و آن را با بخار خشک کنید. هر چیز غیرقابل شستشویی را هم باید چند روز در فریزر قرار دهید.

مرتبط:

منظور از واچر هتل چیست و چه کاربردهایی دارد

جزیره عشاق کجاست؟

قلب شکلی است که نشانه و نماد عشق شناخته می شود و عاشقان برای ابراز عشق عمیقشان از هر چیزی که به شکل قلب باشد استفاده می کنند. بهترین و جذاب ترین حالت هم آن است که طبیعت نیز با آنها همکاری نماید. برخی عوارض و فعل و انفعالات طبیعی بر روی کره زمین نیز این بهانه را برای عشاق فراهم می کند که قطعا بسیار هیجان انگیز خواهد بود. چند نمونه از جزیره عشاق جزایر طبیعی هستند که بنا بر شکل زیبایشان محل ابراز عشق و علاقه برخی از افراد شده اند.

جزیره گالشنژاک – کرواسی

جزیره ی قلب شکل گالشنژاک در نزدیکی شهر تورانژ در کشور کرواسی به دلیل شکل زیبا و طبیعی خود به جزیره عشاق شهرت دارد. شکل خاص جزیره عشاق را برای بار اول دریانورد مورد علاقه ناپلئون به نام شارل فرانسیس بوتمپ بوپره در قرن نوزدهم به روی نقشه آورد، اما پس از آن‌که تصاویر بهتر و با کیفیت تری از آن در سال ۲۰۰۹ میلادی  به وسیله گوگل‌ مپ تهیه شد، تمامی جهانیان با آن آشنا شدند.
این جزیره که امروزه به جزیره عشق یا جزیره عشاق معروف شده است در مختصات ۴۳٫۹۷۸ درجه شمالی و ۱۵٫۲۵ درجه شرقی واقع شده و قطر آن ۵۰۰ متر و طول ساحل آن ۱٫۵۵ کیلومتر است و بلندترین بخش آن ۳۶ متر از سطح آب ارتفاع دارد.

جزیره عشاق

جزیره کوچک مرجانی – استرالیا

خارج از جزایر وایت ساندی در استرالیا یک جزیره قلبی شکل کوچکی وجود دارد که به طور کاملا طبیعی شکل گرفته و در سطح آب به شکل قلب ظاهر شده است. این جزیره کوچک مرجانی را فقط می توان از آسمان مشاهده کرد و تحسین نمود؛ چون غواصی کردن، یا رفتن به روی آن و هر نوع عمل مشابه ممنوع است که همین امر باعث شده که برای گرفتن تصاویر از بالا و یا پیشنهادات ازدواج، این جزیره محبوبیت زیادی داشته باشد. متاسفانه استرالیا برای توسعه جزایر مرجانی خود در جزیره اصلی در نزدیکی وایت ساندی برنامه هایی را تدارک دیده است که ممکن است زندگی این جزیره را در سال های بعد با خطر جدی مواجه نماید.

جزیره عشاق

جزیره قلبی شکل – آرژانتین

این جزیره جنگلی که بر روی آب های یخ دریاچه ماسکاردی در کشور آرژانتین قرار دارد؛ شکل زیبایی از قلب را به خود گرفته است. افراد مختلفی که بر روی رودخانه کایاک سواری می کنند؛ در اینجا برای گرفتن عکس، رد و بدل کردن عاشقانه ها و موارد دیگر خاطراتی از خود در یکی از زیباترین جزایر دنیا به جا می گذارند.

مرتبط:

لنکاوی جزیره محبوب کشور مالزی

عجايب هفتگانه کانادا

کانادا سرزميني زيبا و جذاب براي گردشگران است؛ سرزميني با جاذبه‌ها و عجايب طبيعي و مصنوعي فراوان که چشم‌نواز و نفس گيرند. طبيعت بکر و زيباي اين سرزمين که تلفيقي از جنگل و برف است، سبب مي‌شود گردشگران بسياري به اين کشور مسافرت کنند.
آنچه در ادامه می خوانید، ۷ جاذبه مهم و ديدني اين کشور است که به‌نوعي کانادا با آن‌ها شناخته مي‌شود و سند هويت آن به شمار مي‌آيند:

رشته‌کوه‌هاي راکي:

رشته‌کوه‌هاي راکي با زيبايي و مناظر منحصر به فرد خود، از جمله جاذبه‌هاي زيبا و طبيعي کانادا به شمار مي‌آيند و منطقه‌اي مفرح براي انجام فعاليت‌هايي همچون اسکي، پياده‌روي و دوچرخه‌سواري کوهستان و مکاني آرامش‌بخش براي گردشگران محسوب مي‌شوند. اين ارتفاعات از جاذبه‌هاي مختلف ديگري همچون يخچال‌هاي طبيعي، آبشارها، درياچه‌ها و غارهايي که در آن‌ها مي‌توان فسيل‌هايي از حيوانات ماقبل تاريخ را يافت، برخوردارند.

رشته‌ کوه‌هاي راکي کانادا

بخش قديمي کبک:

برخي از جاذبه‌هاي توريستي شهر کبک را مي‌توان در بخش قديمي آن ديد. اين شهر در قرن هفدهم ميلادي توسط يک کاشف فرانسوي بنا شد و امروز شهرک‌هاي بالايي و پاييني آن مملو از بناهاي تاريخي و قديمي است که به صورت گسترده زيبايي‌هايي خود را به رخ گردشگران مي‌کشند.

سبک‌هاي معماري به کار رفته در ساختمان‌ها و اماکن عمومي اين شهر منحصر به فرد و متفاوت و هريک داراي ريزه‌کاري‌هاي مخصوص به خود است.

بخش قديمي کبک

کانو:

کانوها را بايد بخشي جدا نشدني از تاريخ و فرهنگ کانادايي‌ها دانست؛ شناورهايي چوبي که در گذشته نقش يک وسيله حمل و نقل مطمئن را براي مسافران و کاشفان ايفا مي‌کردند. کانوها تنها وسايلي هستند که در سکوت کامل و با آرامشي مثال‌زدني گردشگران و مسافران ماجراجو را از مسيرهاي آبي با زيبايي‌هايي طبيعي اين سرزمين آشنا مي‌کنند.

کانو

آسمان‌هاي مزرعه‌اي:

مرغزارها و مزارع کانادا را بايد از جمله مناظر وصف‌ناشدني اين کشور برشمرد؛ دشت‌هايي وسيع، رودخانه‌ها و جويبارها، مزراع زيبا با شکوفه‌هاي زرد که همگي زير آسماني آبي و شفاف قرار دارند و طبيعتي زيبا و هيجان‌انگيز را پيش چشم هر بيننده‌اي قرار مي‌دهند.

آسمان‌هاي مزرعه‌اي

آبشار نياگارا:

آبشار نياگارا يکي از زيباترين و بزرگ‌ترين آبشارهاي جهان به شمار مي‌آيد. زيبايي منحصر به فرد اين آبشار آن را به موقعيتي مناسب براي سپري کردن ماه عسل زوج‌هاي جوان تبديل کرده است. اما اين آبشار در مرز مشترک دو کشور امريکا و کانادا قرار گرفته است، از اين رو تنها نيمي از آن متعلق به کاناداست. اين آبشار، نام ديگري هم دارد و به آبشار نعل اسبي نيز معروف است.

آبشار نياگارا

موزه پير ۲۱:

پير ۲۱ موزه ملي مهاجرت کاناداست که در شهر هاليفاکس قرار دارد. اين ساختمان که زماني ترمينال ورود کشتي‌هاي اقيانوس‌پيما بوده است، دروازه ورود سربازان، پناهندگان و مهاجران به اين سرزمين نيز به شمار مي‌آيد، از اين رو مي‌توان اين موزه را بهترين مکان براي گردشگراني دانست که علاقه وافري به تاريخچه مهاجران دارند.

 

خانه اسکيموها:

خانه‌هاي برفي يا ايگلوها که نمونه‌هاي آن‌ را مي‌توان در قطب شمال به‌وفور ديد، از عايق‌کاري پيچيده‌اي برخوردارند که چشم هر بيننده‌اي را خيره مي‌کنند. مهندسي و معماري به کار رفته در ساخت اين خانه‌ها بسيار پيچيده است از اين رو از آثار دستي زيباي بشر به شمار مي‌آيند.

در ساخت اين خانه‌ها علاوه بر يخ از استخوان نهنگ نيز استفاده مي‌شود تا استحکام آن افزايش يابد.

خانه اسکيموها کانادا

مرتبط:پایتخت کانادا چه نام دارد؟

کاروانسرای قلعه خرگوشی

در بیابان های یزد، کاروانسرای سنگی زیبایی قرار دارد که از روزگار صفویان تا به حال، پا برجا مانده است. کاروانسرای شگفت انگیزی به نام قلعه خرگوشی که بنای استوار و سنگی اش را باید در نزدیکی باتلاق گاوخونی ببینید. جایی در میانه جاده قدیمی یزد- اصفهان که تا شهر عقدا حدود شصت کیلومتر فاصله دارد.

کاروانسرای قلعه خرگوشی یکی از مهم ترین کاروانسراهای دوره صفوی است که بنای آن را به زمان حکومت شاه‌عباس صفوی نسبت می دهند. در واقع، قلعه خرگوشی یکی از همان ۹۹۹ کاروانسرایی است که به دستور شاه‌عباس در مسیرهای اصلی آن زمان ساخته شده است.

اگر گذارتان به این کاروانسرا بیفتد، می بینید که تمام این بنای ۸۰×۸۰ متر از سنگ گرانیت و آجر ساخته شده است. حتی صفه ها، حجره هاه و اصطبل بنا هم سنگی هستند و این شاید مهم ترین دلیل استوار ماندن قلعه خرگوشی تا امروز باشد. در بیابان های این منطقه، معادن گرانیت زیادی وجود دارد و کارگران عصر صفوی، وقتی کاروانسرای قلعه خرگوشی را می ساختند از گرانیت های کوه‌های اطراف استفاده کردند.

دیواره روی پشت بام کاروانسرا، دو متر عرض دارد و سر در آن دو طبقه و طبقه دوم شاه نشین است. اگر پا به داخل رباط بگذارید، می توانید هجده صفه را ببینید که صفه بزرگ تر و صفه دیگری که در قسمت جنوبی قرار دارد، دارای محراب و نماز گاه هم هستند. در چهار گوشه رباط، چهار مدخل برای ورود به طویله دیده می شود و مخزن آب به صورت آب انبار در وسط رباط ساخته شده است.

شاید جالب ترین تزئین بنا که در نگاه اول نظرتان را جلب می کند، کتیبه ای است که بر سر در ورودی نصب شده و روی آن به خط “علی رضا عباسی” خطاط معروف عصر “شاه عباس” نوشته شده است. این کتیبه، روی پانزده قطعه سنگ سبز رنگ به طول هشت متر و عرض شصت سانتی متر و در سه ضلع مدخل نصب شده است.

راه های دسترسی

اگر قصد بازدید از کاروانسرای قلعه خرگوشی را دارید، می توانید یک برنامه بازدید فشرده برای خودتان تنظیم کنید. مسیر رسیدن به این کاروانسرای کویری، از شهر عقدا که در مسیر اردکان _ نائین قرار دارد، جدا می‌شود و بعد از پشت سرگذاشتن روستاهای مزرعه‌نو، خلیل‌آباد و سروعلیا شما را به بیابان خرگوشی می رساند. از اینجا به بعد باید مسافتی درحدود ۲۵ کیلومتر را در کویر طی کنید تا به این رباط برسید. مسیرها از اردکان تا سرو علیا آسفالته است، ولی ازآنجا تا رباط خرگوشی شنی است.

البته شما گزینه دیگری هم دارید و آن هم مسیر ورزنه- سیاه کوه و سپس قلعه خرگوشی است که سرراست تر و ساده تر به نظر می رسد.

آشنایی با زیج منیژه

زیج منیژه سنگچینی جا مانده از عصر ساسانی است. بنایی با بیش از هزار سال قدمت که اگرچه هنوز هم در ماهیت آن تردید وجود دارد اما بسیاری از باستان شناسان، آن را یك كوشك بین راهى می دانند که افسانه های محلی آن را با منیژه شاهنامه و ایران باستان پیوند داده است. زیج به معنای رصدخانه یا تماشاگه است و مردم محلی عقیده دارند زیج منیژه مکانی بوده که منیژه مدتی در آن مستقر بوده است.

بنای تاریخی زیج منیژه را باید در داخل بافت روستای پاطاق از توابع سرپل ذهاب استان کرمانشاه ببینید. یعنی درست در قسمت پایین دست طاق گرا و کوه عظیم پاطاق، در نزدیک کل داود که محلی ها به آن گور دخمه هم می گویند. بنایی با پلان مستطیل شكل، با جهت شرقی – غربی که از لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است.

اگر گذارتان به زیج منیژه بیفتد، در بخش مركزی این بنا، تالار نسبتا بزرگی را می بینید كه پیرامون آن را راهروهایی احاطه كرده اند. شما از طریق راهروهای شمالی می‌توانید به مجموعه اتاق‌های ضلع جنوبی بنا و از طریق راهرو جنوبی به مجموعه اتاق‌های ضلع شمالی دسترسی پیدا كنید. هریك از راهروهای شرقی و غربی اطراف تالار هم به راهروی دیگری منتهی می‌شود كه در نهایت از طریق این راهروها می‌توان به مجموعه اتاق‌های ضلع شرقی و غربی بنا دسترسی پیدا كرد.

زیج منیژه

در گذشته، هر ضلع قلعه ۳۰ حجره داشته است و حجره ها دارای طاق هایی گهواره ای شکل بوده اند با این حال از این حجره های محکم و باشکوه، امروز تنها یکی دو حجره نسبتا سالم باقی مانده است

اگرچه تاریخ چندان روشن و دقیقی درباره این دژ وجود ندارد اما معماری بنا، به خصوص شكل درگاه‌ها و قوس‌ها و همچنین نحوه پوشش سقف فضاها نشان می‌دهد که زیج منیژه احتمالا در اواخر دوره ساسانی ساخته شده است.

می گویند زیج منیژه در روزگار آبادانی قلعه ای مربعی شکل بوده است که هر ضلع آن در ابعاد ۷۰ در ۵۰ متر مربع طراحی شده و در میانه این قلعه، ساختمان مربع شکل دیگری که -احتمالاً ارگ قلعه بوده است- به ابعاد ۴۸ در ۴۸ متر ساخته شده که هنوز هم می توانید بقایای آن را ببینید.

در گذشته، هر ضلع قلعه ۳۰ حجره داشته است و حجره ها دارای طاق هایی گهواره ای شکل بوده اند با این حال از این حجره های محکم و باشکوه، امروز تنها یکی دو حجره نسبتا سالم باقی مانده است.

دروازه قلعه در ضلع غربى قرار داشته و در ضلع شرقى، هنوز هم بقایاى جریان آب دیده می شود كه انتهاى آن مشخص نیست.

در هر زاویه قلعه، یك برج و در بین دو برجى كه روى هر ضلع قلعه قرار داشته اند دو برج نسبتا كوچكتر ساخته شده است.

مرتبط:آتشکده چهارقاپی _بنای شگفت‌انگیز کرمانشاه