سفر هوایی

سفر هوایی ایمن داشته باشید

وقتی قرار است یک سفر هوایی داشته باشید، باید قانونمندتر رفتار کنید و در چهارچوب باشید. چون فرودگاه و هواپیما جزو اماکن استراتژیک هر کشور به حساب می آیند و از آنجایی که سفر هوایی شما از زمان ورودتان به سالن فرودگاه آغاز می‌شود، باید قوانین را بدانید و آنها را كاملا رعایت كنید.

اولین قدم تحویل بارها به قسمت مخصوص دریافت كارت پرواز است. اگر فرصت دارید، قبل از رفتن به قسمت تحویل بار، مبلغ عوارض خروجی را پرداخت كنید و فیش مربوطه را آماده نگه دارید و چمدان خودتان را در قسمت بسته‌بندی با سلفون‌های مخصوصی كه در فرودگاه ارائه می‌شود، بسته‌بندی كنید. این‌گونه از چمدان خود محافظت بیشتری می‌كنید.

سعی كنید حتما نشان یا علامتی روی چمدان داشته باشید كه البته برای این كار می‌توانید از برچسب‌های مخصوص شركت‌های هواپیمایی استفاده كنید و نام و نشانی و مقصد خودتان را همراه شماره پاسپورت روی آن یادداشت كنید؛ اما قبل از بسته‌بندی مطمئن باشید كه وزن چمدان شما غیرمجاز نباشد، چون مجبور خواهید شد بسته‌بندی را دوباره باز كنید.

هرگز به درخواست افرادی كه از شما می‌خواهند بسته یا ساكی را در فرودگاه مقصد به شخصی تحویل دهید یا به دلیل اضافه بارشان قصد دارند یكی از ساك‌های خودشان را روی بار شما بگذارند، جواب مثبت ندهید. اگر اخبار را خوانده باشید هرساله تعداد زیادی از مسافران به همین دلیل دچار مشكلات جدی و ناگواری می‌شوند.

با قبول كردن چمدان یا هر بسته‌ای از دیگران، مسوولیت مربوط به محتویات آن به عهده شما خواهد بود و در صورت بروز هرگونه مشكلی، شما مالك آن شناخته می‌شوید.

پس از دریافت كارت پرواز به‌سرعت گیت خروجی برای سوار شدن به هواپیما را پیدا كنید. بعد از آن اگر قصد گشت و گذار در فروشگاه‌ها را دارید از فرصت باقیمانده استفاده كنید، اما از ساعت غافل نشوید.

اگر به زبان انگلیسی یا به زبان محلی مقصد تسلط ندارید و از پروازهای خارجی استفاده می‌كنید، یك كتاب راهنما همراه ببرید. مهمانداران هر شركت هواپیمایی هم وظیفه دارند به مناسب‌ترین روش شما را راهنمایی كنند و هرگز از این كار خسته نخواهند شد. پس، از سوال كردن خجالت نكشید؛ چون در صورت بروز هر مشكلی به دلیل ندانستن، بیشتر عذاب خواهید كشید.

معمولا برای تسریع كار، فرم‌های گمركی در هواپیما بین مسافران توزیع می‌شود. سعی كنید آنها را با دقت كامل كنید و اگر فكر كردید كه مشكلی برای پر كردن آنها دارید، از مهماندار بخواهید به شما كمك كند. این اطلاعات هنگام خروج شما از قسمت گمرك فرودگاه مبنای محاسبه ماموران قرار می‌گیرد. اگر اختلافی بین اطلاعات درج شده و واقعیت باشد، شما با مشكل مواجه خواهید شد. بنابراین فرم‌ها را درست و به‌دقت پر كنید.

پس از پیاده شدن از هواپیما و عبور از قسمت كنترل گذرنامه‌ها، شما باید وسایل خودتان را تحویل بگیرید كه با توجه به بزرگی فرودگاه‌ها ممكن است چندین نوار نقاله برای این كار در نظر گرفته شده باشد. بنابراین سریع شماره پرواز خودتان را روی تابلوهای این نوارهای نقاله پیدا كنید و منتظر بمانید تا چمدان خود را تحویل بگیرید.


قوانین گمرکی

مقولات گمرکی هر کشوری متفاوت است و لزوماً قوانین گمرکی کشور مبدا و کشور مقصد یکسان نیستند. طبق قوانین ایران، اگر شما از یک سفر هوایی خارجی به کشور (فرودگاه امام خمینی) بر می گردید، علاوه بر وسایل شخصی، می‌توانید طبق قوانین گمرک ایران تا سقف ۸ظ دلار سالانه کالای نو وارد ایران کنید؛ البته به شرط این که هدف تجاری نداشته باشید. در مورد اضافه‌بار، مانند مسافر خروجی، شرکت هواپیمایی مسافر بابت بار بیش از حد مجاز با توجه به شرایط خود، هزینه‌ حمل و نقل اضافه‌بار را از مسافر می‌گیرد. عموماً مقدار بار مجاز همراه هر مسافر بین ۲ظ تا ۳ظ کیلوگرم است. البته معیار ارزیابی در گمرک، ارزش کالاست و ربطی به وزن بار ندارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *