مانور تبلیغات گردشگری در فضای مجازی

وزارت گردشگری برای ترغیب مردم به خانه نشینی و استفاده از فضای مجازی برای بازدیدهای آنلاین، هشتگی با نام “مانور تبلیغات گردشگری در فضای مجازی” به راه انداخته است.

با شیوع ویروس کرونا در ایران وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بر خلاف رسالت ذاتی خود، مجبور به انجام اقداماتی در جهش کاهش مسافرت‌ها شد. ویروس کرونا در سال جاری تقریباً تمام مسافرت‌های نوروزی را تحت تأثیر قرار داد و باعث شد تا مردم برای حفظ سلامت خود و کنترل شیوع این بیماری خانه نشین شوند. در روزهای اخیر نیز تصمیمات مبنی بر ممنوعیت ورود و خروج غیر ساکنین به شهرها گرفته شد که عملاً جابجایی را غیر ممکن می‌سازد.

جدا از تحت تأثیر قرار گرفتن سفرها، تمام مراکز گردشگری از جمله جاذبه‌ها و اماکن میراث فرهنگی شامل موزه‌ها و محل‌های آثار تاریخی تعطیل شدند. بدین ترتیب هیچ جاذبه گردشگری دائری در کشور وجود ندارد. اما این محدودیت‌ها باعث شده تا اهمیت گردشگری بر پایه وب و بازدیدهای مجازی بیش از پیش احساس شود. بازدید مجازی پیش تر به عنوان یک گزینه تسهیل‌گر جهت برنامه ریزی بهتر سفر بود، اما این روزها تبدیل به تنها گزینه بسیاری از مردم دنیا برای پر کردن جای خالی سفر شده است.

در راستا معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری ایران در فضای مجازی و صرفاً لذت بردن از آن از دریچه تلفن‌های همراه، دفتر بازاریابی و تبلیغات معاونت گردشگری بار دیگر هشتگ “مانور تبلیغات گردشگری در فضای مجازی” را داغ کرده است. هشتگی که چندی پیش برای رونق گردشگری داخلی راه افتاده بود، بار دیگر در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام داغ شده و تصاویر مختلف از جاذبه‌های گردشگری در تمام استان‌ها در حال انتشار است.

“محمد ابراهیم لاریجانی” مدیر کل تبلیغات و بازاریابی وزارت گردشگری در گفتگویی گفته بود که در شرایطی که مردم را توصیه به ماندن در خانه می‌کنیم، باید نشان دهیم که به اندازه کافی محصولات تصویری و دیجیتال بر پایه فضای مجازی برای چنین مواقعی تولید کرده‌ایم. از چندی پیش هشتگی تحت عنوان “مانور تبلیغات گردشگری در فضای مجازی” را راه‌اندازی کردیم.

وی درباره ساز و کار این هشتگ توضیح داده بود: “ادارات کل استانی، فیلم، عکس، ویدئو، تصاویر ۳۶۰ درجه، لینک تورهای مجازی و سایر اقلام دیجیتال خود به طور گسترده در فضای مجازی منتشر خواهند کرد. مردم جای دنبال کردن ۳۱ آدرس اینترنتی، می‌توانند لینک هشتگ مربوطه را در اینستاگرام دنبال کنند تا محتوای تصویری و مجازی ۳۱ استان را مشاهده فرمایند.”

منبع:ایمنا

کرونا دوبی را در برابر در بحران مالی قرار داد

ویروس کرونا به شدت صنعت گردشگری دوبی که ۱۱ درصد درآمد این شهر را تشکیل می دهد در معرض تهدید قرار داده است و بر همین اساس این امارات در حال آماده شدن برای یک ضربه هولناک مالی است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ویروس کرونا در حال وارد کردن ضربه دردناکی بر شهر دوبی به عنوان یکی از پر جاذبه ترین شهرهای گردشگری جهان است زیرا برخی از هتل ها درهای خود را بستند و میانگین اشتغال در سایر هتل ها به کمتر از ۱۰ درصد رسید.

مدیر یکی از هتل های دوبی گفت : ما پیش بینی می کنیم تا پایان ۲۰۲۰ با شرایط بسیار دشواری روبرو خواهیم بود.

بر اساس این گزارش ، بیش از ۱۶ میلیون گردشگر در سال گذشته میلادی از دوبی به عنوان سومین شهر گردشگری جهان دیدن به عمل آوردند و درآمد حاصل از صنعت گردشگری در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۲۸ میلیارد دلار بود.

سازمان هواپیمایی امارات از سه شنبه گذشته تمامی پروازهای مسافربری خود را به استثنای پروازهای بازگشت اتباع خارجی به حال تعلیق درآورد.

دوبی هم اکنون با فشار سنگین حاصل از تقریبا ۱۳۵ میلیارد دلار بدهی مواجه است که ۱۲۵ درصد درآمد ملی این شهر را تشکیل می دهد .

ابوظبی در سال گذشته میلادی برای دومین بار سررسید پرداخت ده میلیارد دلار وام پرداخت  شده به دوبی را تمدید کرد چرا که بازار خرید و فروش املاک دوبی در سال ۲۰۱۹ دچار فروپاشی و با بحران بیمه جهانی روبرو شد.

شیوع ویروس کرونا  «کووید ۱۹» برای نخستین بار اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین بعد از انجام یک سری تحقیقات، در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

منبع:ایرنا

ضرر سه هزار میلیارد تومانی گردشگری ایران از کرونا

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: برآورد حداقلی ما، ضرر سه هزار میلیارد تومانی صنعت گردشگری از کرونا است که به دولت نیز اعلام کردیم.

ولی تیموری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اعلام این خبر گفت: تقریبا صد درصد تورهای نوروزی امسال لغو شد و اخباری که از سفر مردم حکایت دارد سفر گردشگر نیست؛ بسیاری از این افراد به خانه اقوامشان رفتند که از نظر ما سفر گردشگر محسوب نمی شود.

وی افزود: بر اساس برآورد ما صنعت گردشگری به دلیل شیوع کرونا دست کم حدود سه هزار میلیارد تومان ضرر می کند و این میزان ضرر برای حدود سه ماه اسفند، فروردین و اردیبهشت تمام افراد و بخش هایی است که به صنعت گردشگری وابسته هستند. البته این این میزان ضرر کلی و حداقلی محاسبه شده است.

تیموری در ادامه درباره تسهیلات دولت درباره کمک به صاحبان صنعت گردشگری گفت: به تعویق افتادن پرداخت قبوض آب و برق هتل‌ها و دیگر مراکز گردشگری و حق بیمه کارکنان این مراکز از جمله تسهیلاتی است که دولت برای حمایت از این قشر در نظر گرفته است.

وی درباره تسهیلات ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت در دوران کرونا گفت: صنعت گردشگری و صنایع دستی  نیز شامل این تسهیلات می شود، بخشی از این تسهیلات بلاعوض است و بخشی دیگر با سود صفر درصد در اختیار  صنایع گردشگری و صنایع دستی قرار می‌گیرند.

تیموری با اشاره به تعدیل نیرونی انسانی برخی از صنایع وابسته به گردشگری گفت: ما اختیار جلوگیری از این کار آنها را نداریم، اما تعدیل نیرو در این دوران کار اخلاقی و انسانی نیست و دولت درصدد است، برنامه‌های حمایتی بیشتری برای کمک به این صنایع در نظر بگیرد.

وی درباره تعیین زمانی برای مسافرت مردم پس از بازگشت کشور به شرایط عادی گفت: ستاد ملی کرونا و دولت با این طرح کاملا موافق هستند، تا برای بازگشت نشاط به جامعه و کمک به صنعت گردشگری این اتفاق بیافتد. ولی مساله اصلی تعیین زمان این تعطیلی است، چون هنوز معلوم نیست چه زمانی شرایط کشور از وجود عادی می شود.

تیموری افزود: قطعا تعطیلات یک هفته ای برای مسافرت در نظر گرفته می‌شود.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۳۵۴۰۸ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و ۲۵۱۷ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

کیانوش جهانپور روز شنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و فوت ناشی از ابتلا به این ویروس بیان کرد: به دنبال گسترش طرح بسیج ملی مقابله با کرونا تا امروز بیش از ۵۷ میلیون نفر از مردم کشور با ثبت نام در این طرح ملی تحت غربالگری قرار گرفته‌اند.

وی بیان کرد: بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی و از ظهر دیروز تا امروز ۹ فروردین ۱۳۹۹ در کشور، ۳۰۷۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند و تعداد بیماران مبتلا شده به این بیماری به ۳۵۴۰۸ نفر رسید.

جهانپور افزود: خوشبختانه تاکنون ۱۱ هزار و ۶۷۹ نفر از بیماران مبتلا به این بیماری، بهبود یافته و ترخیص شده اند.

رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۳۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و تا امروز از وجود ۲۵۱۷ نفر در کشور محروم شده ایم.

وی ادامه داد: ۳۲۰۶ نفر از بیماران در وضعیت شدید این بیماری قرار دارند.

منبع:ایرنا

مرتبط:

کرونا نفس هتل‌ها را برید

کاهش ۹۰ درصدی سفرهای ریلی در روزهای کرونایی

مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از کاهش ۹۰ درصدی سفرهای ریلی و کنسل شدن بلیت قطار در این ایام نسبت به قبل از شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت: قطعا خسارت و زیان‌های وارد شده به شرکت‌های ریلی در ستاد ملی مقابله با کرونا در نظر گرفته شده و جبران خواهد شد.

به گزارش ایسنا، شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون و بر اساس آخرین آمارهای رسمی بالغ بر ۳۵ هزار نفر مبتلا و بیش از ۲۵۰۰ نفر جانباخته در پی داشته است. این ویروس تاثیرات بسیاری روی صنایع مختلف به ویژه حمل و نقل و صنعت گردشگری گذاشته است چرا که بسیاری از مردم سفرهای خود را به ویژه در این ایام که هر ساله در اوج خود قرار داشت کنسل کردند و همه چیز برای شرکت‌های مختلف ارائه دهنده خدمات تغییر کرد.

سعید رسولی – معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران – در این باره به ایسنا گفت: شیوع ویروس کرونا تبعات اقتصادی مختلفی در دنیا داشت و اثرات وسیعی روی بخش‌های مختلف گذاشته است و به خاطر خاص بودن و غیر قابل پیش بینی بودنش شرایط را برای بخش‌های مختلف اقتصادی سخت‌تر کرده است.

وی افزود: بیشترین خسارت شیوع ویروس کرونا در وهله نخست به بخش حمل و نقل، گردشگری و کسب و کارهای خرد وارد شد که البته آثار شیوع این ویروی در دنیا حتما گسترده‌تر نیز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت راه آهن ادامه داد: در حوزه ریلی آنچه امروز با آن مواجه هستیم، کنسل شدن بیش از ۹۰ درصد بلیت قطارهای شرکت‌های مختلف ریلی است و استرداد بلیت مردم با دستور وزیر راه و شهرسازی بوده که از روز نخست شیوع این بیماری و صدور دستورالعمل‌ها اجرایی شد.

رسولی تصریح کرد: وقتی قطاری از حرکت می‌ایستد، هزینه‌های مضاعفی بر شرکت حمل و نقل ریلی مورد نظر وارد می‌شود چرا که نه تنها این شرکت با پرسنل بسیاری مواجه بود و آنها حقوق و دستمزد دارند بلکه از روز نخست هزینه‌های ضدعفونی قطارها، ایستگاه‌ها و اماکنی که مردم با آنها سر و کار داشتند نیز بر این هزینه‌ها اضافه می‌شد.

وی گفت: از سوی دیگر نیز در حوزه مسافری مسئله استرداد بلیت سفرهای ریلی مردم که در همان روزهای نخست وزیر راه و شهرسازی دستور آن را صادر کرده بود، هزینه‌های بیشتری روی دست شرکت‌های ریلی گذاشت که البته مسلما این هزینه‌ها و زیان‌ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا مورد توجه قرار گرفته و سعی می‌کنیم در حد بضاعت به همه شرکت‌ها کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت راه آهن اعلام کرد: تا کنون برآورد دقیقی از میزان خسارت‌های وارد شده به قطارهای مسافری و باری و شرکت‌های ریلی نداشته‌ایم و این شرکت‌ها در حال ارزیابی و جمع‌بندی خسارات وارد شده هستند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

دانستنی های مهم در مورد سفر با قطار

با این گزارش به هلسینکی سفر کنید

هلسینکی پایتخت فنلاند و بزرگترین شهر آن است که در شبه جزیره گرانیتی در سواحل شمالی خلیج فنلاند، رو به دریای بالتیک واقع شده است. گوستاووس واسا، پادشاه سوئد، در سال ۱۵۵۰ میلادی هلسینکی را تأسیس کرد و در سال ۱۸۰۸ این شهر یک دوک نشین روسیه شد. این وضعیت تا انقلاب روسیه ادامه داشت و پس از آن، فنلاند به عنوان یک کشور مستقل رسمیت یافت؛ کشوری عضو حوزه شینگن و با واحد پول یورو.

شهر بندری هلسینکی که در آن بسیاری کشتی دریایی رفت و آمد می کنند، یک شهر عالی برای گشت و گذار با پای پیاده یا دوچرخه است.
هلسینکی نیز مانند دیگر پایتخت های کشورهای اسکاندیناوی، از مجموعه ای گسترده از جزیره های کوچک در ساختار شهر تشکیل می شود. قلعه سوابورگ (قلعه سوئد) که در اواسط قرن ۱۸ ساخته شد تا دسترسی روسیه را به بالتیک ممنوع کند و با فتح در سال ۱۹۱۸ میلادی، نام قلعه فنلاندی به خود گرفت و اکنون در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار دارد.

میدان بازار در مرکز هلسینکی، یکی از معروف ترین بازارهای فضای باز در شمال اروپا است. این بازار در حاشیه دریای بالتیک، مملو از غرفه هایی است که غذاهای فنلاندی، گل و سوغاتی یادگاری به فروش می رسانند.

هلسینکی

کلیسای سنگی یکی از جاذبه های منحصر به فرد هلسینکی است. کلیسایی طراحی شده در دل صخره ها در شهری که در امتداد ساحل و جزیره ها، شیبی دارد که امکان چنین حفاری و طراحی رادر دل آن ممکن کرده است. کلیسای راک در اواخر دهه ۱۹۶۰ توسط تیمو و توومو سوومالاینین طراحی شده است. این کلیسا طرحی دایره ای دارد و نور از گنبد آن می تابد. این کلیسا همچنین به دلیل آکوستیک بسیار عالی که توسط سطوح سنگی دارد، به عنوان یک سالن کنسرت نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

کلیسای جامع هلسینکی یا همان کلیسای سنت نیکولاس، در نقطه ای بلنداز شهر قرار دارد و در روزهای آفتابی واقعا دیدنی می شود.

مراسم نظامی تشریفاتی در پای پله های آن روزانه خیلیاز تماشاگران را به سوی خود جلب می کند.

کلیسای جامع اوسپنسکی نیز در نقطه ی بلند دیگری از شهر، دیگر جاذبه هلسینکی است؛ یک کلیسای ارتدوکس ساخته شده در دهه ۱۸۶۰ با آجرهای قرمز که بزرگ ترین کلیسای ارتدوکس در غرب اروپا محسوب می شود. این کلیسا چشم اندازی مشرف به کلیسای جامع هلسینکی هم دارد و کناره ساحلی پایتخت فنلاند قرار دارد.

منبع:ایسنا

مرتبط:شفق قطبی زیبا در فنلاند

پریکستولن از دیدنی ترین طبیعت های کشور نروژ

پریکستولن یکی از دیدنی ترین طبیعت های کشور نروژ است که به عنوان یک از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری  می باشد و ما در این مقاله قصد داریم حقایق جالبی را از این صخره زیبا در اختیارتان قرار دهیم.
صخره پریکستولن کجاست؟

پریکستولن ( Preikestolen) جاذبه گردشگری مشهوری در فورسند، ریفیلک کشور نروژ است. صخره پریکستولن که فتوژنیک‌ترین منطقه کشور به حساب می‌آید، گردشگران را به دلهره‌آورترین و شگفت‌انگیزترین تجربه سفری دعوت می‌کند.

ویژگی های صخره پریکستولن:

این صخره در واقع یک صخره ی بسیار شیبدار و مرتفع است به بلندای ۶۰۴ متر و سطحی هموار به ابعاد تقریبی ۲۵ در ۲۵ متر است  و نقطه مقابل فلات Kjerag است.
راهپیمایی پریکستولن در ابتدای مسیر به صورت پیاده روی است تا این که هر چه جلوتر می روید مسیر شیبدارتر می شود و اگر خیلی اهل چالش نباشید در جاهایی ممکن است اذیت شوید. در کل، کل مسیر مسافتی معادل ۳٫۸ کیلومتر دارد.
جدای از هیجانی که  بالا رفتن از این صخره ها دارد، بودن در بالای آن ها منظره ای را در برابر چشمانتان قرار می دهد که فرای تصور و خارج از ذهن است.وقتی از بالا به صخره پریکستولن نگاه کنید به نظر می‌آید شکافی که صخره را از کوه جدا کرده به طور شگفت‌انگیزی صیقل داده شده و بیش‌تر شبیه به تکه‌ای کیک است که با چاقو بریده باشند.

blank

نحوه شکل‌گیری صخره پریکستولن:

پریکستولن حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش و در عصر یخبندان و بارسیدن یخچال‌های طبیعی به لبه پرتگاه پدید آمده است. طی این دوره آب یخچال در درز و شکاف‌های کوهستان منجمد شده و سرانجام به توده‌های سنگی بزرگ و زاویه‌دار شکسته شد که بعداً توسط جریان یخچالی جابه‌جا شدند. این فرایند علت شکل زاویه‌دار فلات یخچالی را تشریح می‌کند.

بهترین زمان سفر به صخره پریکستولن:

آپریل تا سپتامبر. چرا که در فصل زمستان به خاطر بارش باران و برف واقعا لیز می شود و گاهی کاملا یخ می بندد و از طرف دیگر به خاطر این که مسیر شیبدار است، بالا رفتن از آن کاملا بستگی به درجه ی سختی دارد.قبل از این که به این صخره بروید بهتر است آب و هوا را خوب چک کنید و البته خودتان را بهتر است برای تغییرات ناگهانی آب و هوا هم آماده کنید.

تجهیزات مورد نیاز برای رفتن به صخره:

– آب و خوراکی
– وسایل مورد نیاز پیاده روی
– دوربین عکاسی
– لباس گرم ( حتی در تابستان )

چگونه به صخره پریکستولن برویم؟

گردشگرانی که قصد سفر به پریکستولن را دارند، می توانند از دو طریق زمینی یا با استفاده از کشتی های کوچک روی رودخانه سفر کنند و خود را به پایین صخره برسانند.

بابیلوس _قدیمی‌ترین نقطه باستانی جهان

بابیلوس از مدعیان اصلی قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی دنیا بوده که برپایه آنچه در تاریخ فینیقیه آمده، به دستور«خدای الدورادو» ساخته شده است .

بقایای موفق‌ترین تمدن‌ها در شهر بابیلوس کشف شده است؛ یکی از قدیمی‌ترین شهرهای فینیقیه که از عصر نوسنگی تاکنون پیوسته مسکونی بوده و با تاریخ هزاران ساله منطقه مدیترانه گره خورده است.

بابیلوس از مدعیان اصلی قدیمی‌ترین شهرهای مسکونی دنیا بوده که برپایه آنچه در تاریخ فینیقیه آمده، به دستور «خدای الدورادو» ساخته شده است و به آن شهر عصر طلایی می‌گویند.

اگرچه قدمت اصلی و تاریخ آغاز زندگی در این شهر، در میان برگ‌های تاریخ گم شده است، اما محققان بر این باورند که بابیلوس حداقل به ۷ هزار سال پیش تعلق دارد؛ قدمتی که باور اسکان امروزی آن را غیرممکن جلوه می‌کند.

این منطقه هزاران سال نام Gubla را به خود داشت که پس از سال ۱۲۰۰ میلادی، به علت اهمیت تجارت پاپیروس در این شهر مهم بازرگانی یونانی‌ها بابیلوس را، برای آن برگزیدند.

امروزه بابیلوس در سواحل شمال بیروت، مرکزی مهم و شلوغ است، اما بقایای قرون وسطی و جنگ‌های صلیبی همچنان یادآور گذشته بوده و حفاری‌های بسیار، آن را به مهمترین منطقه باستان‌شناسی دنیا تبدیل کرده است.

بابیلوس

تاریخچه بابیلوس

حدود ۷ هزار سال پیش، گروه کوچکی از ماهیگیران عهد نوسنگی در کنار سواحل بیروت ساکن شدند که هنوز کلبه‌های تک اتاقه‌ای با کف‌های سنگی و بسیاری از وسایل و اسلحه‌های متعلق به آن دوره در منطقه به چشم می‌خورد.

در سال‌های ۳ تا ۴ هزار پیش از میلاد، یعنی در دوره مس، زندگی مردم بابیلوس همچون گذشته ادامه داشت، تا اینکه شیوه‌های جدیدی در نحوه خاکسپاری مردگان ابداع شد به این ترتیب که ابتدا اجساد را به همراه اشیا و دارایی‌هایشان درون کوزه‌هایی سفالی قرار داده، سپس دفن می‌کردند.

این منطقه در اوایل عصر برنز، یعنی در هزاره سوم پیش از میلاد، به یکی از مهمترین مراکز کشتی‌های چوبی در شرق مدیترانه تبدیل شد و از آنجا که فراعنه و پادشاهی وسیع آنها برای ساخت کشتی و مقبره‌ها و مراسم معنوی خود به چوب صنوبر و انواع دیگر الوار نیاز بسیار داشتند، ارتباطات وسیع و بسیار نزدیکی، با این شهر برقرار کرد.

در ازای آن نیز پاپیروس، طلا، طناب، کتان و سنگ رخام به بابیلوس می‌فرستاد و این روند قرن‌ها ادامه داشت تا اینکه قبایل آموریت از کویر به منطقه ساحلی حمله کردند و بابیلوس را به آتش کشیدند، اما پس از آنکه در آن ساکن شدند شهر را دوباره ساختند و مصر با فرستادن هدایایی گرانبها ارتباط پیشین خود را دوباره برقرار کرد. گنجینه‌های ارزشمند و ثروت‌های شاهانه مقبره‌های بابیلوس، نشان از ثروت سرشار این شهر دارد.

در سال ۱۲۰۰ پیش از میلاد، موجی از افراد معروف به انسان‌های دریایی، از شمال به شرق مدیترانه روی آورده، در منطقه ساکن شدند که امروزه آنها را به نام فینیقیه‌ای‌ها می‌شناسیم.
در این دوره خط در بابیلوس گسترش یافت که در واقع ریشه همان خط امروزی است؛ خطی که در سال ۸۰۰ میلادی به یونان نیز راه یافت و سبب تغییر شیوه‌های ارتباطی جوامع مختلف شد.

در هزاره اول پیش از میلاد، بابیلوس از تجارت با آشوریان و بابلیان سود بسیار برد و پس از آن با ایران ارتباط برقرار کرد، به این ترتیب در سال‌های نخست عصر برنز، این شهر به یکی از سیستم‌های دفاعی ایرانیان در منطقه مدیترانه تبدیل شد.

پس از فتح منطقه توسط اسکندر مقدونی، زبان یونانی در بابیلوس رواج یافت و در عصر یوناگرایی، یعنی در فاصله سال‌های ۳۳۰ تا ۶۴ پیش از میلاد، فرهنگ و سنن ساکنان بابیلوس با یونانیان یکی شد.

رومی‌ها از سال ۶۴ پیش از میلاد تا ۳۹۵ میلادی بر بابیلوس حکومت کردند و معابد، حمام‌ها و ساختمان‌های دولتی بسیاری را در آن بنا نهادند. در این دوره، شهر نمایی از اسقف‌نشینی مسیحیت بود.

در سال ۶۳۷ میلادی، همزمان با سلطه عرب‌ها، بابیلوس به آرامش رسید، اما کم‌کم اهمیت خود را در طول قرن‌ها از دست داد.

شواهد و مدارک به‌جا مانده از معماری این دوره، ناقص و ناپیوسته است. بابیلوس امروزه شهری پررونق و مدرن، با قلبی تاریخی و کهن و آمیزه‌ای از ظرافت، آراستگی و سنت است. بندر قدیمی آن با حفاظ‌هایی سنگی در برابر دریا مقاومت می‌کند و در کنار آن بقایایی از حفاری‌های شهر باستانی به چشم می‌خورد.

در این میان قلعه صلیبیون، کلیسا و بازار قدیمی، دیوارهای کهن قرون وسطی به همراه تعداد بی‌شماری از رستوران‌های متنوع، هتل‌ها و فروشگاه‌های رنگارنگ از هدایا و… نشان از آمادگی کامل شهر برای پذیرایی از گردشگران دارد.

مرتبط:

متیئورا _بهشت های آسمانی یونان

آشنایی با معبد آسمان چین

معبد آسمان (Temple of Heaven) کاملترین و بزرگترین مجموعه از آثار معماری کشور چین استمعبد آسمان که قربانگاه کشور چین به حساب می‌آید، در جنوب شهر ممنوعه در پکن قرار دارد و مساحت آن ۴ برابر شهر ممنوعه است.
پادشاهان سلسله‌های مینگ و چینگ هر سال در این معبد که از جمله معابد تاریخی متعلق به آئین تائو است مراسم باشکوهی برای آسمان و برکت محصولات فراوان بر پا می‌کرده‌اند.
شاه در چین فرزند آسمان نامیده می‌شده و با این هویت کشور را حکمفرمایی می‌کرده است، لذا برگزاری مراسم قربانی آسمان در اختیار پادشاه بوده است.
در محوطه بسیار وسیع حدود ۱۰۰۰۰۰ درخت وجود دارد و معبد در وسط این محوطه قرار دارد. امپراطور ۳ بار در سال در اولین روز بهار، در طولانی‌ترین شب سال و روز تولدش برای نیایش و درخواست برکت کشاورزی به این معبد می‌آمده و دعا می‌کرده است. این معبد اولین معبدی است که در پکن ساخته شده و کل بنای آن از چوب است و طبق معمول تمامی معابد چینی هیچ میخی در ساختش به کار نرفته است.

معبد آسمان چین
جنوبی‌ترین دیوار معبد آسمان ۴ گوشه؛ نشانه زمین و شمالی‌ترین ضلع دیوار نیم دایره نشانه آسمان است. این طراحی از ایده باستانی چین درباره آسمان گرد و زمین ۴ گوشه سر چشمه گرفته است. معبد آسمان به معبد داخلی و خارجی تقسیم می‌شود و ۲ دیوار گرد اطراف آن را فرا گرفته است.

ساختمان‌های اصلی در یک خط از جنوب تا شما معبد داخلی قرار گرفته است و شامل یوان چیو؛ خوان چون یو و سالن چی نیان می باشد.
یوان چیو یک سکوی سنگی دارای ۳ طبقه است؛ قطعات سنگ‌های پله‌ای و نرده‌ها همگی با عدد ۹ در ۹ نصب شده است. عدد ۹ در چین نماد آسمان‌ها است.
سالن چی نیان با شکوه‌ترین ساختمان معبد آسمان است و ارتفاع آن ۳۸ متر و قطر آن ۳۲ متر است و بر پایه سنگی دوار قرار دارد. پادشاهان هر سال در این سالن مراسم برکت محصولات فراوان را برگزار می‌کردند.
معبد آسمان نه تنها در تاریخ معماری چین دارای جایگاه مهمی است، بلکه میراث گرانبهای هنری معماری جهان نیز محسوب می‌شود. یونسکو در سال ۱۹۹۸، معبد آسمان را با شماره ۸۸۱ در فهرست میراث جهانی به ثبت رساند.

آماده‌کردن اتومبیل برای سفر

تا به‌حال پیش آمده که در سفر باشید و ناگهان وسط جاده‌ای کوهستانی یا کویری، مشکلی برای اتومبیل تان به وجود بیاید و هیچ مکانیکی هم آن دوروبر نباشد و مجبور شوید به تنهایی مشکل‌تان را حل کنید؟!

به هرحال، تعطیلات عید فرصت مناسبی برای سفر است و خیلی‌ها می‌روند مسافرت. ولی آنهایی ‌که پیش از رفتن به سفر، از چک کردن اجزای اتومبیل‌ شان، حتی اگر صفر- کیلومتر باشد، غفلت می‌کنند؛ ممکن است سفر تلخی را پیش رو داشته باشند. به همین خاطر، ما راه‌هایی را به شما توصیه می‌کنیم تا مسافرت‌تان مطمئن‌تر شود.

نمی‌گوییم چطوری سرسیلندر را بازسازی كنید یا میل‌لنگ را تعمیر كنید! ولی هشدارهایی ساده و نكته‌هایی مهم هست كه اگر به كار ببندید، سفری لذت‌بخش‌تر در انتظارتان خواهد بود.

 

۱٫ پیش از سفر، فهرستی از اجزای اتومبیل‌ تان که نیاز به تعمیر دارند، تهیه کنید. به تک‌تک آنها سر بزنید و ببینید برای تعمیر آنها چه کاری از دست‌تان برمی‌آید. مهم‌ترین كارها تعویض روغن ترمز و روغن موتور، بازدید شلنگ رادیاتور، تسمه‌ها، لاستیك‌ها، ترمزها، برف پاک‌کن، چراغ‌های راهنما، چراغ ترمز و چراغ جلوست.

خیلی از شما ممكن است ‌بدانید چگونه تیغه‌‌ی برف پاک‌کن، تسمه، اگزوز، لامپ‌ها، ترموستات و شمع موتور را تعویض کنید. اگر نمی‌دانید یک كتاب راهنمای تعمیر خودرو تهیه کنید و پیش از آنکه با مشکلات اتومبیل‌تان درگیر شوید یکی یکی دستورات آن را دنبال کنید. بیشتر افراد پس از خواندن راهنمای درج‌شده در راهنمای تعمیر خودرو می‌توانند خودشان مشکل را حل کنند.

۲٫ اصل مراقبت پیشگیرانه همواره می‌گوید پیش از خرابی، تعمیرش کن! روغن موتورتان را پس از طی مسافت ۴ تا ۵ هزار کیلومتر باید عوض کنید. مگر آنکه از روغن‌هایی استفاده کنیدکه مشخصا تا مسافت بیشتری می‌تواند مورد استفاده قرارگیرد آخرین باری را که روغن عوض کرده‌اید به یاد آورید و اگر کیلومترشمار اتومبیل‌تان به اعدادی که ذکر کردیم، نزدیک شده است یا فکر می‌کنید ممکن است در طول سفر نزدیک شود، در تعویض روغن اتومبیل‌ تان درنگ‌نکنید.

۳٫ علاوه بر تعویض روغن موتور، روغن گیربکس و دیگر مایعات مربوط به موتور اتومبیل را فراموش نکنید. محورهای اتومبیل هم نیاز به روغن‌هایی دارند تا روان‌تر کار کنند. بنابراین به راهنمای اتومبیل‌تان مراجعه کنید تا از میزان و اندازه‌ی روغن‌های اتومبیل مطلع‌شوید.

۴٫ وقتی برای بازدید شلنگ رادیاتور، در کاپوت را بالا می‌زنید، با دیدن آن گمان نکنید همه چیز روبه‌راه است. بسته به دمای رادیاتور، شلنگ‌های لاستیکی آن معمولا ۱۰ سال دوام می‌آورند. نخست به نقاط اتصال شلنگ به موتور و رادیاتور در هر دو طرف نگاهی‌بیندازید.

۵٫ تسمه‌های اتومبیل‌تان را هم چک کنید. با دستانتان آنها را برگردانید و میزان صاف‌بودنشان را چک کنید. اگر خیلی ناهموارند یا پاره یا صاف شده‌اند، زمان تعویض آنها فرا رسیده. اتومبیل‌های صفر کیلومتر معمولا یک تسمه‌ی بزرگ دارند؛ اگر شما کمتر از ۴۵۰۰ کیلومتر با اتومبیل‌تان حرکت کرده‌اید نیازی به تعویض آن تسمه نیست؛ اما اتومبیل‌های قدیمی‌تر بیشتر از یک تسمه دارند و باید از درست‌كاركردنشان مطمئن شوید.

۶٫ لاستیك‌ها نقطه‌ی تماس اتومبیل با زمین هستند و از آنجایی که اگر رو‌به‌راه نباشند یكهو دیدید ماشینتان چپ شده، عاقلانه است که نگاه دقیقی به آنها بیندازید و مطمئن شوید بیش از حد باد نشده‌اند. از سوی دیگر اگر بادشان کم باشد مصرف سوخت اتومبیل زیاد می‌شود و همچنین در سرعت بالا ممكن است دمای آنها بالا برود و بتركند.

۷٫ برف پاک‌کن، چراغ‌های راهنما، چراغ ترمز و چراغ جلو (نوربالا و نور پایین) را بازدیدكنید.

آماده‌کردن اتومبیل برای سفر

و اما چند نکته درباره سفر با خودروی شخصی:

– شب پیش از سفر، خوب بخوابید و اگر سفر شما طولانی است، هر دو ساعت یک بار توقف کرده و استراحت کنید.

– پیش از سفر از وضعیت جاده‌ها مطمئن شوید و به هشدارهای هواشناسی و پلیس توجه کنید.

– در حال رانندگی، با سرنشینان شوخی و خنده‌های بی‌مورد و بحث نکنید. خوردن و آشامیدن و صحبت با تلفن همراه، عملی خطرناک و حتی تهدیدکننده جان راننده و سرنشینان است.

 بستن کمربند ایمنی را هرگز فراموش نکنید.

– بار بیش از حد مجاز حمل نکنید.

– آهسته برانید تا هم از مناظر اطراف جاده لذت ببرید و هم سالم به مقصد برسید. احتیاط در رانندگی نشانه کم‌تجربگی و ترس نیست، بلکه نشانه علاقه شما به جان و مال و خانواده‌تان است.

– اگر با فرزند خردسال خود سفر می‌کنید، حتما صندلی مخصوص کودک را همراه ببرید.

– با رعایت همه اصول ایمنی و سرعت مطمئن رانندگی کنید تا حادثه‌ای برای شما و دیگران پیش نیاید.

– اگر زیر آفتاب رانندگی می‌کنید حتما از سایبان، ضد آفتاب و عینک‌‌ آفتابی استفاده کنید.

– کیف کمک‌های اولیه را فراموش نکنید. چراغ‌قوه، سیم‌اتصال باتری و تابلوی چراغدار احتیاط را با خود ببرید.

– آب اضافی برای پر کردن رادیاتور به همراه داشته باشید.

منبع: زندگی مثبت، ایران

مرتبط:

دانستنی‌های اقامت در چادر مسافرتی

چطور یک شب در طبیعت بمانیم؟

هیچ کس نمی تواند منکر لذتی شود که یک شب خوابیدن در چادر و یک روز کامل در هوای آزاد زندگی کردن دارد. نوروز فرصت خوبی است تا دست خانواده تان را بگیرید و آنها را از تجربه یک سفر طبیعت گردی بهره مند کنید.برای ترتیب دادن چنین سفری، باید چند نکته ساده را از قبل بدانید و بعد به کوه و دشت و دمن بزنید.

 

۱- کمپ زدن در طبیعت به وسایل بیشتری نسبت به سفرهای عادی احتیاج دارد. کوله پشتی، کیسه خواب، چادر، آب، غذای مناسب، نقشه منطقه، قطب نما یا جی پی اس، انبر دست چند کاره، سوزن و نخ، ناخن‌گیر، سوت، کفش مناسب پیاده روی، جعبه کمک‌های اولیه، الکل جامد، مواد ضد عفونی‌ کننده، چاقو، چراغ قوه، باطری، کبریت، فوم برای زیر کیسه خواب‌ها، فندک، از آن دسته وسایلی است که همیشه باید در هر سفری که به طبیعت دارید همراهتان باشد.

 

۲- پیشنهاد می کنیم یک دوربین عکاسی، دوربین دوچشمی و وسایل پخت و پز هم همراهتان ببرید. این ها به شما کمک می کنند تا با خیال راحت در طبیعت لم بدهید و از فضای اطرافتان لذت ببرید.

 

۳- بسته به این که به کجا سفر می کنید، کجا کمپ می زنید و چه مدتی در طبیعت اقامت دارید به این ابزارها نیاز خواهید داشت: کیت مار گزیدگی، کیسه بقا، چادر ضد آب و باد، گاز مایع به میزان ۲ برابر مصرف، چراق قوه‌های بزرگ شارژی- باتری، تبر، بیل، کلنگ و چاقوی کمپی، بی‌سیم و موبایل ماهواره‌ای وسایل دفاع شخصی، صندلی‌های جمع شو، دستگاه تصفیه آب، چسب لاستیک و فلز، کلمن، شمع دیر سوز، کبریت ضد آب و باد و….از میان این وسایل کیسه خواب، چادر، غذا و آب از مهمترین وسایلی است که در سفر به طبیعت بایستی به آن توجه کرد.

 

۴- برای کسانی که می‌خواهند در کوهستان و یا کویر شب را سپری کنند کیسه خواب یکی از لوازم ضروری است. کیسه خواب‌ها بر حسب مواد مصرف شده در تهیه آنها و براساس قابلیت نگهداری دما و یا به عبارتی بهتر قابلیت مقاومت در برابر سرما تقسیم بندی می‌شوند.

 

کیسه خواب‌هایی که در آن از پر استفاده شده باشد گرم‌تر از سایر کیسه خواب ها هستند. این نوع از کیسه خواب‌ها بر اساس درصد پر استفاده شده در آن نسبت به ساقه و کرک گرم‌تر و سبک‌تر است. البته این نوع از کیسه خواب‌ها برای مناطق مرطوب و بارانی چندان کارایی مطلوب ندارند.

 

توجه داشته باشید که کیسه خواب وسیله‌ای است که در سفرهای تور‌های طبیعت‌گردی نیز به آن احتیاج است و به نوعی جزو وسایل شخصی به حساب می‌آید. سایر وسایل را می‌توانید به دلخواه تامین کنید.

 

۵- چادرها نیز انواع مختلفی دارد و بسته به منطقه‌ای که به آنجا سفر می‌کنید نوع آن فرق می‌کند. ولی معمولا توصیه می‌شود چادری بگیرید که ضد آب بوده و به راحتی باز و بسته شود. اینجا هم قیمت‌ها قدرت انتخاب‌ها را تعیین می‌کنند.

 

۶- برای چادر زدن تا آنجا که امکان دارد سعی کنید یک جای امن انتخاب کنید. در عمق دره‌ها، در مسیر سیلاب‌ها و نزدیکی رودها، در شیب‌های تند، نزدیکی آتش، در معرض وزش شدید باد و جایی که حیوانات و حشرات خطرناک وجود دارند کمپ نزنید.

 

۷- اگر گروهی سفر می‌روید و چند چادر دارید حتما چادرها را نزدیک به ‌هم و به صورت دایره و یا نیم دایره برپا کنید. پیش از برپا کردن چادر سطح زیر آن را تا جایی که می‌توانید صاف کنید. اگر احتمال باران می‌رود دور چادر را شیار باریکی بکنید. با این روش آب را به راهی که می‌خواهید هدایت کرده‌اید. کف چادر حتما زیر‌انداز بیاندازید تا هم سرمای زمین را تا حدودی بگیرد و هم از آسیب رسیدن به چادرتان جلوگیری کند. شب‌ها بعد از هر ورود و خروج از چادر برای جلوگیری از ورود حشرات زیپ توری آن را ببندید.

برگرفته از بقا در طبیعت، همشهری

مرتبط:

۱۰ وسیله ضروری برای طبیعت گردی و کوهنوردی که نباید آن ها را فراموش کنید