مراسم بزرگداشت خواجه عبدالله انصاری در هرات برگزار شد

مراسم بزرگداشت زادروز خواجه عبدالله انصاری به ابتکارمرکز مطالعات استراتژیک افغانستان و با حضور مقام های محلی هرات در محل آرامگاه وی برگزار شد.

این مراسم با حضور متولی آرامگاه شریف، سید عبدالوحید قتالی والی هرات و شماری از چهره های مذهبی این شهر در سایه اپیدمی ویروس کرونا و قرنطینه شهر هرات با محدودیت هایی برگزار شد و برای اولین بار به منظور حفظ پروتکل های بهداشتی از مقامات و نهادهای خارجی مستقر در هرات جهت حضور در این مراسم دعوت به عمل نیامد.

مراسم تجلیل از زاد روز خواجه عبدالله انصاری همه ساله از سوی فرهنگیان، فعالان جامعه مدنی و با حضور مقامات حکومتی برگزار می‌شود. شیخ الاسلام ابو اسماعیل عبدالله بن ابی منصور محمد، معروف به «پیر هرات»، «پیر انصار» و «خواجه عبدالله انصاری»، عالم و عــارف مشهور در سال ۳۹۶ هجری قمری در کهندژ شهر تاریخی هرات متولد شد و از جمله آثار او می توان به مناجات‌نامه، نصایح، زادالعارفین، کنزالسالکین، قلندرنامه، محبت‌نامه، هفت‌حصار، رساله دل و جان، رساله واردات و الهی‌نامه اشاره کرد.

کاشی های نقش بسته بر دیوارها و طاق های این مجموعه که از یادگارها و شاهکارهای هرات است ارزش هنری بالایی دارد اما به علت حوادث طبیعی بخشی از آن ها فروریخته و در حال حاضر هم، بودجه کافی برای مرمت این موارد تامین نشده است.در سال‌های اخیر بنیاد فرهنگی آغا خان، آژانس انسجام و همکاری ترکیه (تیکا ) و مراکز فرهنگی کشور ایتالیا از جمله کشورهایی بوده‌اند که در زمینه ترمیم و تجهیز مرکز صنایع دستی ولایت هرات واقع در آرامگاه خواجه عبدالله انصاری اقدام به مطالعه و مرمت کرده اند. اگرچه عدم وجود امنیت پایدار در افغانستان سبب شده تا این اقدامات نتیجه ملموسی را برای مخاطبین و بازدیدکنندگان در نگاه اول ایجاد نکند.

 

شایان ذکر است آرامگاه پیر هرات قلب این مجموعه تاریخی است اما این محل بخش های دیگری را هم در خود جای داده که دارای ارزش تاریخی هستند و از لحاظ معماری اهمیت هنری بالایی دارند.

امید است با پایان یافتن کرونا در سطح جهانی و نیز شروع دوباره کمک های دفاتر و مراکز خارجی موضوع مرمت و بازسازی ابنیه تاریخی مجموعه آرامگاه شریف و خصوصاً بارگاه پیر هرات از سر گرفته شود.

منبع:ایرنا

مرتبط:آشنایی با موزه جواهرات ملی

«شیراز بهشت» را در اردیبهشت دنبال کنید

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: شعار امسال آئین نکوداشت روز شیراز، «شیراز بهشت» است که از ۱۵ اردیبهشت تا ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود.

مرتضی جعفری اظهار کرد: در برنامه نامگذاری یک روز برای شهرهای مختلف ایران، روز شیراز اولین روزی بود که برنامه نکوداشت آن در ۱۵ اردیبهشت ماه تصویب شد و علت نامگذاری این روز در فصل اردیبهشت ماه زیبایی شهر شیراز در این فصل است.

وی افزود: امسال بیشتر برنامه‌های نکوداشت روز شیراز به دلیل محدودیت‌ها و همه گیری ویروس کرونا، بیشتر در فضای مجازی برگزار می‌شود و از برگزاری مراسم به شکل حضوری خودداری شده است.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: هرچند برگزاری مراسم به صورت مجازی، محدودیت به دنبال داشت، اما آئین نکوداشت روز شیراز و برنامه‌های مربوط به آن در سراسر کشور انعکاس پیدا می‌کند.

جعفری با اشاره به شعار امسال روز شیراز، عنوان کرد: شعار امسال روز شیراز، “شیراز بهشت” است و این نامگذاری به قیاس از فصل برگزاری این نکوداشت، اردیبهشت ماه انتخاب شده است، آئین نکوداشت این روز از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز و تا روز ۲۱ ادامه دارد.

وی با اشاره به برنامه‌های تدارک دیده شده برای این هفته، گفت: برنامه روز اول با توجه به مصادف شدن با وفات حضرت خدیجه کبری (س)، در مسجد وکیل آباد، با قرائت قرآن، برنامه تواشیح و با حضور امام جمعه شیراز برگزار شد.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز افزود: اجرای تئاترهای خانگی و برگزاری مسابقات ورزشی طی روزهای آینده از جمله برنامه‌های در نظر گرفته شده است، بیشتر از ۱۰ کلیپ و فیلم نیز با هدف نمایش ناشناخته‌های گردشگری و فرهنگی شیراز تهیه و به نمایش در می‌آید.

جعفری تصریح کرد: مراسم دورهمی با عنوان “شیراز شناخت” هر شب به صورت زنده، از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در فضای مجازی برگزار می‌شود و در طول این هفته نیز هر شب یک برنامه موسیقی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: دو برنامه ویژه این نکوداشت پوشش ملی دارد، این برنامه‌های فرهنگی هنری با حضور گروه‌های موسیقی مطرح در سطح ملی و در شهر شیراز برگزار می‌شود، این دو برنامه به صورت زنده از تالار وحدت و به صورت سراسری پخش می‌شود.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز اظهار کرد: به پیروی از فرمان مقام معظم رهبری و برای همدلی بیشتر در این روزها، بیشتر از ۱۰ هزار بسته معیشتی، فرهنگی و بهداشتی تهیه کرده‌ایم که مصادف با روز تولد امام حسن مجتبی (ع)، کریم اهل بیت میان اقشار آسیب پذیر و مردم آسیب دیده توزیع می‌شود.

جعفری افزود: آغاز برنامه‌های روز شیراز، ۱۶ اردیبهشت ماه، به صورت زنده با پیام شهردار کلانشهر شیراز و از مرکز حافظیه آغاز و نخستین برنامه موسیقی توسط علی زند وکیلی از شاعران مطرح کشور و از اهالی شیرازی برگزار می‌شود.

وی تاکید کرد: برنامه‌های نکوداشت روز شیراز از ۱۵ اردیبهشت تا ۲۱ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه این آئین نیز با پیام رئیس شورای اسلامی شهر شیراز به اتمام می‌رسد.

منبع:ایمنا

مرتبط:برنامه‌های روز شیراز زیر سایه کرونا اعلام شد

موزه گردی با رعایت فاصله اجتماعی!

موزه هنرهای مدرن آلمان یکی از اولین موزه‌های این کشور است که پس از تعطیلی‌های گسترده به دلیل شیوع ویروس کرونا بازگشایی شده است؛ بازدیدکنندگان این موزه‌ها می‌توانند برای رعایت فاصله اجتماعی تمریناتی انجام دهند.

به نقل از آرت‌نیوزپیپر، در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب برلین، یکی موزه‌های کشور آلمان پس از بحران کرونا بازگشایی شده است. در ابتدا ربان‌ها و علامت‌گذاری‌های مختلفی برای رعایت حداقل فاصله اجتماعی که دولت آلمان اعلام کرده یعنی یک و نیم متر، به چشم می‌خورد. همچنین به هر بازدید کننده یک لوله پلاستیکی که یک و نیم متر طول دارد، داده می‌شود تا رعایت فاصله گذاری اجتماعی را تمرین کنند.

الرایک کریمیر، مدیر این موزه، که یکم ماه می بازگشایی شده می‌گوید: “موزه یک فضای آزاد است که برای ایجاد یک افق تازه در اندیشه انسان طراحی شده است، اما ما مستقل از واقعیت موجود عمل نمی‌کنیم و حقایقی که بشر امروز با آن درگیر است را در نظر گرفته‌ایم.”

موزه گردی با رعایت فاصله اجتماعی!

بازگشایی موزه‌ها به تدریج در حال انجام است، در آلمان هر ایالتی قوانین و دستورالعمل‌های خاص خود را دارد. در ایالت برلین موزه‌ها از این هفته می‌توانستد باز شوند و به فعالیت خود ادامه دهند، اما با این حال تنها چند موزه اعلام کردند بازگشایی خواهند کرد. حتی رئیس بنیاد میراث فرهنگی پروس اعلام کرد که “بازگشایی موزه‌ها در این شرایط مسئله مهمی نیست. یکی از نگرانی‌های اصلی، مدت زمانی است که بازدید کنندگان یک اتاق خواهند ماند و این خطر ابتلا به ویروس را افزایش می‌دهد.”

با این حال موزه‌های شهر “کوتبوس” آلمان تصمیم به بازگشایی گرفته است. در ابتدای ورود به موزه ویدئویی آموزشی برای رعایت فاصله اجتماعی و همچنین راهنمای بازدید از موزه در ایام شیوع کرونا به نمایش در می‌آید. مدیر این موزه توضیح می‌دهد: “اقدامات پیشگیرانه از جمله نصب سپر فلکسی در قسمت پذیرش و پیشخوان و قرار دادن مایع ضد عفونی کننده دست در نقاط مختلف موزه انجام شده است.”

کارکنان این موزه‌ها محاسبه کردند که در هر یک از اتاق‌های آن چند نفر می‌توانند با رعایت فاصله ایمن حضور داشته باشند. به طور کلی ظرفیت این موزه در کل بیش از ۱۰۰ نفر نمی‌شود. کریمیر دراین باره می‌گوید: “بازدید کنندگان ما افراد معقولی هستند و فکر نمی‌کنم مشکلی به وجود آید. در ایام عادی بیشتر بازدید کنندگان گروه‌هایی در قالب تورهای گردشگری هستند که در این شرایط تا پاییز خبری از این تورها نیست.”

موزه گردی با رعایت فاصله اجتماعی!

پوشیدن ماسک در این موزه اجبار نیست، اما توصیه می‌شود ضمن اینکه هر بازدید کننده با پرداخت دو یورو تنها می‌تواند برای ۲۰ دقیقه در موزه باشد. موزه هنرهای مدرن آلمان درآمد خود را از دست داده است. به گفته مدیر موزه منابع مالی به شدت کاهش یافته و هنرمندان در شرایط سختی بسر می‌برند.

دولت آلمان در حال رایزنی با “صندوق زیرساخت‌های فرهنگی” است تا به مؤسسات فرهنگی آسیب دیده از پاندمی کرونا کمک کند. انجمن مؤسسات فرهنگی و صنایع خلاق این کشور خواستار حمایتی ۵۰۰ میلیون یورویی از صندوق شده است. همچنین دولت پیش تر اعلام کرده بود که به موزه‌های کوچک به محض بازگشایی ۱۰ میلیون یورو تسهیلات اعطا خواهد کرد.

تا کنون برخی از موزه‌های آلمان از جمله موزه “بروهان” برلین، موزه تاریخ آلمان، موزه “بابرنینی” و برخی از جاذبه‌های گردشگری دیگر اعلام کردند که در روزهای آتی فعالیت‌های خود را مانند موزه‌ها از سر خواهند گرفت.

منبع:ایمنا

متنوع‌سازی کسب‌وکارهای نو گردشگری در پساکرونا

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گفت: متنوع‌سازی زمینه‌های فعالیت کسب‌وکارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور در دوران گردشگری پساکرونا به شمار می‌آید و اهمیتی حیاتی دارد.

به نقل از روابط‌عمومی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیموری در جلسه همفکری با فعالان کسب‌وکارهای نو گردشگری در شرایط انتشار کووید – ۱۹ که عصر روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹ در معاونت گردشگری برگزار شد، گفت: تنوع سازی زمینه‌های فعالیت کسب‌وکارهای نو و پرداختن به فعالیت‌های ابتکاری نظیر گردشگری خلاق، بازاریابی دیجیتالی، تحقیقات هوشمند بازار و غیره در کنار ارائه خدمات فروش، امروز از ضروریات فعالیت حرفه‌ای در صنعت گردشگری کشور است که در دوران گردشگری پساکرونا اهمیتی حیاتی دارد.

او افزود: آنچه از سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یکی از بیانه‌های سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) در دستور کار کشورهای عضو قرار گرفته است، ورود جدی به حوزه فناوری اطلاعات و پیوند صنعت گردشگری با کسب‌وکارهای نو در این زمینه است، به گونه‌ای که اگر چنین اقدامی شکل نگیرد و از شرایط سنتی عبور نشود عملاً زمینه حذف از این عرصه ایجاد خواهد شد.

معاون گردشگری کشور در تشریح روند اقدامات انجام شده در این وزارتخانه به‌منظور تعریف ساختار و بهره‌مندی از ظرفیت‌های موجود در عرصه فناوری اطلاعات و گردشگری، گفت: همواره مقاومت بسیاری از سوی فعالان گردشگری در بخش سنتی نسبت به فعالیت‌های مجازی و کسب‌وکارهای جدید در این حوزه وجود داشته است اما پیرو جلسات و نشست‌های متعدد با هر دو گروه، در حال حاضر پس از برطرف شدن مسائل حقوقی و ساختاری، دستورالعمل سازوکار فعالیت و ارائه مجوز در فضای مجازی و کسب‌وکارهای جدید از جمله استارت، مراکز رشد و فناوری و… وجود دارد و سال گذشته از طریق دکتر مونسان به استان‌های سراسر کشور ابلاغ شده است.

او تصریح کرد: هماهنگی با پلیس فتا برای پایش دائمی روند فعالیت‌های نو در این عرصه نیز انجام شده است که این اقدام نیز رو به تقویت و تکمیل شدن است.

تیموری با اشاره به ایجاد شرایط بحرانی در صنعت گردشگری پیرو انتشار ویروس کرونا، اظهار کرد: با در نظر گرفتن وضعیت بحرانی کنونی و از سویی دیگر توجه به الگوی سه مرحله‌ای توصیه‌ای سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) با عنوان “حمایت از مشاغل و اقتصاد از طریق سفر و گردشگری” و همچنین نیاز جامعه و عموم مردم به دریافت خدمات مجازی و مدرن، زمینه مشارکت و الزام همکاری بیش از پیش فعالان کسب‌وکارهای جدید مشاهده می‌شود.

او تأکید کرد: آنچه سبب تکامل این همکاری خواهد شد، توجه به ضرورت ضابطه‌مند شدن این قبیل کسب‌وکارها و اخذ استانداردهای تخصصی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است که قطعاً با همکاری و مشارکت بیش از پیش فعالان این حوزه محقق خواهد شد.

معاون گردشگری کشور شکل‌گیری ساختار و تشکلی منسجم را در برقراری ارتباط و تعامل بیشتر فعالان این عرصه با یکدیگر و بهره‌وری افزون، مؤثر دانست و افزود: ساختار مورد نظر باید ضمن دارا بودن ظرفیت دفاع از حقوق اعضا، منافع همه بخش‌های مرتبط را در نظر بگیرد و مشمولیت داشته باشد و از سویی بتواند با تقسیم‌بندی موضوعات مختلف امکان فعالیت در زمینه‌های تخصصی متنوع از جمله آموزش، بازاریابی، توسعه گردشگری و غیره را ایجاد کند.

او در راستای تقویت تعامل حقوقی و رفع اختلافات میان فعالین سنتی و کسب‌وکارهای نو گردشگری، تأکید کرد: با توجه به اینکه به‌روزرسانی آئین‌نامه دفاتر خدمات مسافرتی بعد از ۲۰ سال در دستور کار قرار دارد، لذا با در نظر گرفتن منتخبی از فعالین کسب‌وکارهای نو در قالب کارگروه تخصصی می‌توان جایگاه این حوزه را در آئین‌نامه تأسیس و فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی لحاظ و زمینه تسهیل فعالیت در این عرصه را ایجاد کرد.

در پایان جلسه مقرر شد تا با تشکیل کارگروه تخصصی کسب‌وکارهای نو گردشگری و معرفی نمایندگان منتخب، جلسات مربوطه به شکل ماهانه برگزار شود.

منبع:ایمنا

مرتبط:گردشگری در پساکرونا رونق می‌گیرد؟

پیام شهردار اصفهان به مناسبت روز شیراز

شهردار اصفهان قدرت الله نوروزی، در پیامی «روز شیراز» را به شهردار و مردم مهمان نواز این کلانشهر زیبا تبریک گفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهردار اصفهان، قدرت الله نوروزی شهردار اصفهان در این پیام آورده است:

«روز شیراز دوست داشتنی، شهر شعر و شور را صمیمانه تبریک می گویم. اگرچه این روزها، اردیبهشت زیبای شیراز هم مانند حال و هوای اردیبهشتی اصفهان، خالی از حضور هرساله گردشگران و مسافران است، اما روز شیراز و هفته فرهنگی اصفهان، هر دو در اردیبهشت ماه، بهانه‌ای است تا دوستداران این شهرهای تاریخی، میراثی و گردشگری بار دیگر پاسدار هویت‌های فرهنگی شهرهای ایران عزیز باشند و به این بهانه، از مشاهیر و داشته‌های این شهرها، حال و هوای امروز و برنامه‌های فردایشان، بیشتر بدانند، بگویند و بشنوند؛ نیک می‌دانیم که اشتراکات فراوان و متعدد دو شهر اصفهان و شیراز از جمله وجود مکاتب هنری، معماری و خوشنویسی، پایتختی دو شهر در دوران‌های متعدد، عضویت این دو شهر در مجمع جهانی ICCN (شبکه همکاری بین شهری میراث فرهنگی ناملموس) از مشترکات اصفهان و شیراز است.

همین اشتراکات هویتی و فرهنگی است که حضور مشترک این دو شهر در مثلث گردشگری ایران در کنار شهر تاریخی یزد را سرمنشأ اتفاقات و رخدادهای گردشگری بر مبنای هم افزایی و تعامل شهرها قرار داده است.

بی صبرانه منتظر روزهایی هستیم که کرونا سایه از صنعت گردشگری بردارد و دوباره روزهای پربار از حضور گردشگران داخلی و خارجی را در شهرهای اصفهان و شیراز شاهد باشیم. برای سلامتی شهروندان دوست داشتنی شیراز و استان فارس، در این ایام آرزوی سلامتی داشته و به قول حافظ شیرازی ” خوشا شیراز و وضع بی مثالش؛ خداوندا نگه دار از زوالش” را برای این دیار و مردمش، آرزومندیم.»

منبع:ایمنا

مرتبط:

روز بزرگداشت شیراز

گرامیداشت هفته شیراز به شکل مجازی برگزار می‌شود

فوت و فن تبدیل ارز خارجی

گردشگران با هر دلیلی که سفر می کنند یک موضوع مشترک را در هر سفر تجربه خواهند کرد. آن هم تهیه ارز کشور مقصدشان است. بنابراین باید نکاتی را درباره ارز و تبدیل آن بدانید.

۱- اگر با تورهای گردشگری سفر می کنید تا زمان اقامت در هتل نیازی به پول ندارید چون همه خدمات به عهده آژانس مسافرتی شماست اما اگر انفرادی سفر کرده اید از همان لحظه ورود به کشور مقصد شما نیاز به استفاده از پول رایج آن کشور را دارید.

۲- به یاد داشته باشید وقتی از هواپیما پیاده شدید و از قسمت بررسی گذرنامه عبور کردید با تعداد زیادی صرافی مواجه خواهید شد از این رو کمی حوصله کنید و به همه تابلوهای قیمت این صرافی ها خوب دقت کنید. معمولا آنها با اختلاف خیلی اندکی نرخ تبدیل ارزها را با یکدیگر روی تابلوها نوشته اند. پس بهترین را انتخاب کنید و تنها مبلغ مورد نیاز اولیه خود را تبدیل کنید. چون این صرافی ها معمولا چند درصدی ارز همراه شما را ارزان تر از قیمت واقعی خواهند خرید. بنابراین فقط به میزان موردنیاز خود برای رسیدن تا هتل، ارز تبدیل کنید نه بیشتر.

۳- در سطح شهر باتوجه به اطلاعات قبلی خود فقط در بانک های معتبر و صرافی ها معتبر پول خود را تبدیل کنید و هرگز به دیگران در این باره اعتماد نکنید. به یاد داشته باشید که حتما شخصا این کار را انجام دهید.

۴- بیشتر بانک ها و صرافی های معتبر در سطح جهان پس از کنترل ارز پرداختی شما و تبدیل آن به پول رایج کشورشان یک رسید به شما می دهند که سریال اسکناس های پرداختی شما و همچنین اسکناس های دریافتی شما کاملا روی آن قید شده است و حتی شماره معامله انجام شده و تاریخ و زمان آن نیز دیده خواهد شد، در حفظ و نگهداری همه این رسیدها دقت کنید. با در دست داشتن این رسید هرگز نگران مشکل ساز شدن این تبدیل نباشید. حتی اگر کسی ادعای اصل نبودن پول پرداختی شما را داشت بدون هیچ نگرانی از او بخواهید به پلیس تلفن بزند چون شما هیچ مشکلی نخواهید داشت و راه کلاهبرداری از شما بسته شده است.

۵- هنگام دریافت باقی پول خود از فروشگاه ها از سلامت آنها کاملا مطمئن شوید و با معیارها یخود آنها را بازرسی کنید. البته این کار را بیشتر برای اسکناس های درشت انجام دهید چون این اسکناس ها هستند که مورد سوءاستفاده قرار خواهند گرفت.

۶- برای خرید خود از فروشگاه های سطح شهر هرگز از ارز واسطه استفاده نکنید حتی اگر این فروشگاه قابلتی این کار را داشته باشد در نظر داشته باشید که این فروشگاه ها ارز شما را بسیار ارزان تر از نرخ واقعی محاسبه خواهند کرد.

۷- همیشه روزانه و به میزان نیاز خود ارز را تبدیل کنید. چون هر روز قیمت ها متفاوت خواهند بود. البته این کار نکته مثبت دیگری هم برای شما خواهد داشت و آن هم امنیت پول شما هنگام گشت و گذار در سطح شهر است و سودجویان هرگز به دنبال شما نخواهند بود.

۸- هرگز در لابی هتل اقدام به تبدیل ارز نکنید و اگر انفرادی سفر می کنید مبلغ هتل را با پول رایج کشور مقصد خودتان پرداخت کنید نه با ارز واسط مثل دلار یا یورو.

منبع:هفت صبح

مرتبط:در سفر به ترکیه لیر ببریم یا دلار؟

کائوله _شهری که روزگاری میزبان شیرازی ها بوده!

شهر آفریقایی «کائوله» در ۷۰ کیلومتری دارالسلام پایتخت کشور تانزانیا قرار دارد . اینجا روزگاری یکی از مهم ترین بندرگاه هایی بود که اسیران و بردگان سیاه پوست را در آن سوار و پیاده می کردند. این شهرستان کوچک اما دلایل بیشتر و خاص تری برای معروف شدن دارد؛ ساکنان اینجا اصلیتی ایرانی دارند! آفریقای های ساکن این بخش کوچک از تانزانیا، شهرشان را شبیه شیراز بنا کرده اند و معتقدند که تبارشان به اهالی فارس می رسد. این ادعا چقدر واقعیت دارد؟ برای فهمیدن صحت و سقم آن چه مطرح شده. این گزارش را از دست ندهید.

کائوله، شهری که گفته می شود روزگاری میزبان شیرازی ها بوده، این روزها به یک مقصد گردشگری مهم و معتبر تبدیل شده که عده زیادی از توریست ها یا محققان معماری به آنجا می روند. هر چند این شهر دیگر رونق سابق را ندارد و نزدیک ترین شهر به آن، یعنی «باگامویو» فقط یک هتل دارد اما درآمد شرکت های توریستی و برگزار کننده تورهای «سافاری» (تورهای صحرایی) از اینجا به هیچ عنوان کم نیست.

توریست ها و محقق ها یادداشت ها یا سفرنامه هایی در این باره منتشر کرده اند. یکی از مهم ترین و جدی ترین گزارش هایی که درباره شهر «کائوله» وجود دارد، توسط خبرنگار سایت خبری «واشنگتن تایمز» نوشته شده است. خبرنگار، سفرش را از یک شهر بندری آغاز کرده، با مردم محلی گفتگو کرده و بعد از این سراغ شهر باستانی معروف رفته است. آنچه در ادامه می خوانید، بخش هایی از روایت او درباره شهری است که زمانی یک شهر پر جنب و جوش بوده و حالا ویرانه ای نسبتا پرشکوه است. او سعی کرده تا در این گزارش، دلیل تبار شیرازی اهالی منطقه را هم بررسی کند.

کائوله

 

مصاحبه با پیرترین مرد شهر

رسیدن به تانزانیا با هواپیما امکان پذیر است اما در گذشته، از راه اقیانوس هند و شرق قاره آفریقا به این منطقه وارد می شدند. «زنبار» نامی بود که قبلا به این سرزمین داده بودند. شهر «باگومویو» که یکی از نزدیک ترین مناطق به «کائوله» باستانی است، خاطره های تاریخی فراوانی دارد.

تا چند دهه پیش، یکی از بندرگاه های مهم مربوط به «تجارت برده» همین جا بوده است. «منگوتی ایدی موریسو» یکی از قدیمی ترین اهالی شهر باگومویو است که به گفته خیلی از اهالی محل، بیشتر از ۱۰۰ سال عمر کرده است. سن و سال او آن قدر زیاد است که طبق ادعای خودش، در دوران کودکی آخرین نسل از برده ها را به چشم دیده و خاطره های شان را نیز شنیده است.

او می گوید: «من در آن زمان بسیار جوان بودم و کار اصلی ام گله داری بود اما آن سال ها را خیلی خوب به خاطر دارم. یادم می آید که بردگان را با هزار مشقت از کشتی ها پیاده می کردند و در حالی که گردن شان از درد می سوخت و فریادشان از هر سو بلند می شد، داغ بردگی را بر پشت شان نقش می کردند.»

البته صحت حرف های او لزوما نمی تواند مورد تایید باشد چون برده داری مدت هاست در دنیا منسوخ شده است. با این وجود مردم محلی به آقای موریسو بسیار اعتماد دارند و می گویند بخشی از چیزهایی که درباره گذشته می گوید، خاطره های پدران خودش است.

البته اینجا فقط مقصد بردگان بیچاره بود. از قرن شانزدهم به بعد، این بندر شلوغ مقصد بسیاری از کسانی بود که می خواستند از راه اقیانوس وارد قاره آفریقا بشوند. اعراب و سایر آسیایی ها اولین مسافران آفریقا بودند. بعد از آنها مردم اروپا، به خصوص آلمان و انگلستان اینجا را به عنوان یکی از مقصدهای شان انتخاب کردند.

کائوله

بگویید کائوله، بخوانید شیراز

برای رسیدن به محل زندگی ایرانی ها باید راه تان را از بندر به سمت جنوب ادامه بدهید. در اینجا شهرستان کوچکی به نام «کائوله» قرار گرفته که ادعا می شود بازماندگان ایرانیان در آن زندگی می کنند. اینجا زیر نظر شهر «باگومویو» اداره می شود و زیرمجموعه ای از آن منطقه به شمار می رود، هر چند زمانی یک شهر بزرگ و باشکوه بوده است.

داستان شهر کائوله به سال ها قبل یعنی به قرن سیزدهم میلادی بر می گردد. در دوران اوج شکوه این منطقه تجاری، افراد زیادی از شهرهای مختلف دنیا د ر این منطقه زندگی می کرده اند. بازمانده قبرهایی که از آن روزگار به جای مانده نشان منی دهد که بخش بزرگی از مقبره ها به تقلید از آرامگاه های شیرازی، حالت طاقی شکل دارند.

کائوله اما این روزها دیگر اثری از آن جلال و جبروت گذشته ندارد. یک شهر کوچک در کشور تانزانیاست که در کنارش، بازمانده های تاریخی به همین نام وجود دارد. این شهر نسبتا قدیمی و ویرانه های اطرافش در سه مایلی شهر «باگامویو» در سواحل اقیانوس هند قرار گرفته اند. بنابر اسناد به جای مانده تاریخی و سفرنامه های موجود، این شهر در طول قرن ۱۳ و ۱۶ میلادی ساخته شده و بازمانده از زمانی است که گروهی از مسلمانان شیرازی تبار در آنجا سکونت داشته اند.

اینجا آنقدر از بناهای تاریخی به سبک ایرانی پر شده که کمتر کسی را به یاد مناطق خشک آفریقایی می اندازد. کسانی که شیراز را از نزدیک دیده باشند، ممکن است با دیدن چند مسجد ایرانی – آفریقایی اینجا، حتی دل شان هوس رفتن به شیراز را بکند. شاید برای تان جالب باشد که بدانید بنابر روایت هایی، قدیمی ترین مسجد آفریقا در کائوله بنا شده است.

به جز مساجد بزرگ و خاص این شهر پرجلال و باشکوه، بقایای قبرستانی در اینجا وجود دارد که بنابر گفته مردم محلی، آرامگاه سلطان های ایرانی حاکم در این منطقه بوده است. برخی از مردم محلی، حتی نام این افراد را هم به خاطر دارند. «سلطان محمد الحاتم البراوی»، نام یکی از سلطان های این منطقه بوده است. اگر دل تان می خواهد زیبایی های خاص این منطقه را به چشم ببینید، باید سری به موزه کوچکی که در آنجا ساخته شده بزنید. آثار به نمایش در آمده در این موزه از ملیت های مختلفی هستند. بشقاب های چینی و وسایلی که استفاده از آنها در ایران رواج داشته در کنار هم به نمایش در آمده اند. این موضوع نشان می دهد که شیرازی های ساکن در این منطقه با بقیه نقاط آفریقا و حتی چینی ها در شرق دور، مراوده و مکاتبه داشته اند.

کائوله

شهر «بروببین»

حضور ایرانی ها در این بخش از تانزانیا آن قدر جدی و مهم بوده که از دوران فرمانروایی آنها با عنوان «عصر شیرازی» هم یاد می شود. این شهر تا پیش از آغاز «عصر شیرازی» به نام «پومبوجی» نامیده می شد اما بعد از حضور شیرازی ها اسم جدید «کائوله» را رویش گذاشتند که در زبان محلی «برو و ببین» معنا می داد. این نام گذاری عجیب هم این طور تفسیر می شود: «از آنجا که ایرانی ها (شیرازی ها) در زمان سکونت در این منطقه بناهای شگفت انگیزی ساخته بودند، همه مردم، یکدیگر را به دیدن این شگفتی ها دعوت می کردند. به همین دلیل هم اینجا به عنوان یک مقصد شگفت آور شناخته می شد که همه برای دیدن آن کنجکاو بوده اند.» این بناهای شگفت آور به مرور زمان تخریب شده و آسیب هایی دیده است.

داستان سفر شیرازی ها به زنگبار

شیرازی های آفریقایی تبار چطور به این منطقه آمده اند؟ این سوالی است که مدت هاست ذهن بسیاری از تاریخ شناسان را به خودش مشغول کرده بود. بنابر اسناد به دست آمده، گروهی از ایرانی ها – به خصوص گروهی از تجار شیرازی – با دو هدف تجاری و گسترش اسلام سوار بر کشتی های خودشان راهی مناطق دوردست از جمله آفریقا می شوند.

آنها در طول سفرهای شان به مناطقی که این روزها کشورهای «سومالی»، «کنیا»، «تانزانیا» و «مجمع الجزایر کومور» قرار گرفته رسیده و در همانجا مأوا می گیرند. آنها جزو اولین گروه از مسلمانان شیعه ای بودند که از مرزهای شرقی قاره سیاه وارد این منطقه شده بودند. تجار ایرانی از طریق بندر سیراف و خلیج فارس وارد آب های اقیانوس آزاد شده و به آفریقا رسیده بودند.

حضور ایرانی ها در منطقه ای که بعدها به شهر «برو ببین» مشهور شد، از جهات بسیاری برای بومی ها مورد توجه بوده است. آنها با زبان دیگری صحبت می کرده اند، دین متفاوتی داشته و البته اجناسی مثل فنجان، صابون و شیشه های رنگی با خود می کردند که تا آن زمان هیچ آفریقایی آن را ندیده بود.

به نظر می رسد بعد از قرن شانزدهم میلادی، دیگر شیرازی تبار چندانی در شهر باقی نمانده باشد. این گروه در فرهنگ بومی منطقه حل شده و بخشی از مردم آفریقا شدند به طوری که دیگر یک شیرازی اصیل در منطقه وجود ندارد. با این وجود هنوز هم شیرازی بودن در بین اهالی منطقه نشان دهنده اصالت است و زمانی که می خواهند به اهمیت و توانایی های کسی اشاره کنند، می گویند: «او شیرازی است!»

ویرانه هایی به وسعت دانشگاه

این ویرانه ها به جز جذابیت خاصی که برای بعضی از توریست ها دارند، برای اهالی شهرهای نزدیک، حالت تقدس دارند به طوری که قبرستان سلطان محل گردهمایی گروهی از مردم محلی است. چاه آبی در این منطقه وجود دارد که سال هاست مردم با نیت تبرک از آن آب می نوشند.

«نویل چیتیک»، باستان شناس و رییس موسسه تحقیقاتی «شرق آفریقا» اولین کسی بود که در سال ۱۹۵۸ میلادی این ویرانه های باستانی را کشف کرده و ترتیبی داد تا بازمانده های این تمدن قدیمی سر و سامان داده شوند.

«سیاورزی هونگو» یکی از مسئولان دولت محلی که در بازدید از منطقه، خبرنگار «واشنگتن تایمز» را همراهی می کرده، درباره ویژگی های خاص منطقه می گوید: «در طول سال های اخیر، گروهی از معماران به این منطقه آمده اند تا از شیوه ساختمان سازی در این منطقه نکات جالبی را یاد بگیرند. گردشگران معمولا در اینجا – که منطقه خوش آب و هوایی بوده و از نظر گروهی، شبیه شیراز است – استراحت می کنند اما این منطقه برای کسانی که بخواهند درباره معماری های خاص آموزش ببینند، یک دانشگاه به شمار می رود.»

منبع:مجله همشهری

دوست دارید با پل خواجو آشنا بشوید

پل خواجو یکی از پل های تاریخی شهر اصفهان بوده که در شرق سی و سه پل، بر روی رود زاینده رود واقع شده است. این پل در انتهاى خیابان کمال اسماعیل اصفهانى و انتهاى خیابان خواجو، واقع شده است. طبق گفته باستان شناسان، پل خواجو بر روی پلی که پیش از این وجود داشته و خراب و ویران شده بود، بنا شده است.

گردشگران و جهانگردانی که در ادوار مختلف به اصفهان آمده اند، لب به تحسین پل خواجو گشوده اند و این مکان را در زمره شاهکارهای جاودانه معماری ایرانی و اسلامی به شمار آورده اند. بنای پل خواجو در چهار طبقه و با کاشیکاری های عصر صفویه، احداث شده است. این مکان در فصل بهار و هنگام طغیان آب زاینده رود، منظره بسیار جالبی را به وجود می آورد، به گونه ای که باعث شده مردم در این مکان نشسته و به تماشای زیبایی های این مکان بپردازند. در وسط پل، برای اقامت موقتی پادشاه و خانواده سلطنتی، ساختمان مخصوصی که به بیگلربیگی شهرت دارد، احداث شده است. به نوشته تاریخ نگاران و پژوهشگرانی که درباره سلسله صفوی مطالعه نموده اند، هدف شاه عباس دوم از ساختن پل خواجو، پیوند دادن دو محله خواجو و دروازه حسن آباد با تخت فولاد و راه شیراز بوده‌ است.

گفته مورخان؛ معلوم گردیده كه در جای كنونی پل خواجو ، پل دیگری وجود داشته كه قابل استفاده نبوده است.از این رو شاه عباس دوم دستور داد؛ پلی بر روی زاینده رود، نزدیكی باغ سعادت آباد و عمارت آینه خانه ساخته شود. بعدها در وسط این پل، ساختمان مخصوصی كه به نام بیگلربیگی شهرت دارد بنا شد.

پل خواجو

این پل كه طولش حدود ۱۵۰ متر و عرضش حدود ۱۴ و معبر آن نیز حدود ۶ متر می‏باشد از سنگ و آجر ساخته شده و ۲۱ جوی و ۲۶ چشمه دارد.

این پل از حیث معماری و استحكام، از نظر آنوبانینی بی اندازه زیبا و بی نظیر است و شامل چهار طبقه در دو طرف داخلی معبر فوقانی می باشد که هر طرف ۵۱ غرفه بزرگ و كوچك دارد. جلو هر سقف و دیوار، پیش آمدگی و فرو رفتگی وجود دارد که اگر تخته‏ای با اندازه دهانه پل ها بگذارند آب رودخانه بالا آمده و مدتی ذخیره می‏شود.

این پل علاوه بر اینكه برای عبور و مرور قوافل و عابران ساخته شده بود، برای تفرج و گردش مردم و پادشاه نیز مستعد بوده است.

چنانچه از قصص خاقانی نقل شده، در سال ۱۰۶۰ ه.ق. كه پل ساخته شد؛ بعد از تعطیلات نوروز آن سال به فرمان شاه عباس دوم، پل را تزیین و چراغانی كردند و هر یك از غرفه‏های آن را یكی از امراء و بزرگان تزیین کردند و برای جشن مهیا نمودند.

هم اکنون اطراف پل مانند قدیم، در ایام بهار و تابستان و روزهای تعطیل، از گردشگاههای مهم اصفهان بوده و بعضی روزها به حدی جمعیت زیاد است كه راه عبور و مرور در طبقه دوم تقریبا مشكل می‏شود.

blank

دلیل نامگذاری این پل، به پل خواجو، نزدیکی آن به محله خواجو می باشد. اما علاوه بر این نام، با اسامى بابا رکن الدین، خواجو، گبرها، شیراز، حسن آباد، پل شاهى و تیمورى نیز خوانده می شود. دلیل آنکه به آن پل بابا رکن الدین گفته می شود، این است که در تخت فولاد، که نزدیک جاده قدیم شیراز واقع شده، قبر و بقعه بابا رکن الدین که از عرفاى معروف زمان خود بوده، قرار دارد و به همین دلیل، پل به نام او معروف گردیده است. پل خواجو اصفهان، در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۱۱ ، به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

به طور كلی وجود تزئینات كاشیكاری فراوان و پشت بغل های چشمه های پایین و غرفه های بالا و نمای غرفه های طرفین با كاشیهای الوان، پل خواجو را در شمار آثار بسیار ممتاز اصفهان قرار می دهد، به طوری كه كلیه سیاحان و جهانگردانی كه در دوره های مختلف به اصفهان آمده اند زیبایی های پل خواجو را وصف كرده و آن را در زمره شاهكارهای مسلّم معماری ایرانی-اسلامی به شمار آورده اند.

مرتبط:پل جویی تنها پل تاريخي اختصاصي اصفهان

آبشار شاهاندشت

یقینا در میان  طبیعت گردان و کسانی که هر هفته جمعه خود را در کوه و دشت می گذرانند نرفتن به آبشار شاهاندشت بزرگترین کلاهی باشد که بر سر این افراد خواهد رفت.

اگر فقط نیم‎نگاهی به عکس‌های این منطقه انداخته باشید و یا از دوستان و آشنایان خود که به این منطقه سفر کرده‎اند پرس و جویی کرده باشید، درخواهید یافت که این منطقه بی‌شک بهشتی در قلب شمال کشور است.

آبشار شاهاندشت بزرگترین آبشار استان مازندران و دومین آبشار بلند ایران از نظر ارتفاع بوده که از آثار ملی کشور در فهرست آثار ملی ایران است.

این آبشار در در روستای شاهاندشت و در ۹۶ کیلومتری جاده هراز و ۶۵ کیلومتری شهر آمل قرار دارد و در بخش امیری قرار دارد که از سمت جاده نسبت به آن دید وجود دارد.

این آبشار پرآب، دائمی و عظیم، درجانب جنوبی جاده و رودخانه هراز باشکوهی وصف‌ناپذیر خودنمائی می‌کند که از کنار قلعه ملک بهمنبر روی یک‌کوه هرمی شکل مشرف به روستای شاهان‌دشت به پایین می‌ریزد.

در ارتفاعات مشرف به روستای شاهاندشت آبشار اصلی شاهان‌دشت با ارتفاع ۵۱ متربزرگترین آبشار استان مازندران به شمار می‌رود.

در بالای آبشار شاهاندشت قلعه ملک بهمن که به قلعه ملکه قلاع یا ملک بهمن مشهور است و نام تاریخی آن قلعه فرشته بوده است، واقع شده و از عظیمترین قلاع کوهستانی البرز ایران به شمار می‌رود.

این قلعه مستحکم ساخته شده از سنگ و نوعی ساروج که مخلوطی از شیر و تخم مرغ و نوعی خاک می‌باشد است .قدمت این قلعه به سه هزار سال پیش می رسد.

آبشار شاهاندشت

مسیر

برای رفتن به کنار این آبشار می بایست ابتدا شیب تند روستای شاهاندشت را طی کرد که مسیری چهار کیلومتری بوده  و از کنار رودخانه و کوه می گذرد.

در ابتدای روستا برای پارک اتومبیل مکان مناسبی در نظر گرفته شده است و ادامه مسیر را از میان کوچه باغ ها و خانه های اهالی روستا بایستی پیاده پیمود. این مسیر از کنار یک قبرستان و مسجد قدیمی گذشته و تابلوهای کوچکی شما را به سمت آبشار راهنمایی می کنند.

از دو مسیر می توان جهت ادامه راه استفاده کرد: یکی مسیر شمالی از بالای روستا که شما را مستقیما به بالای آبشار و منظره روبروی آن میرساند. این مسیر کمی ناهموار بوده و وجود تخته سنگ های بزرگ و شیب تند جایی برای اطراق باقی نگذاشته است و بیشتر جهت بازدید به کار می رود.

مسیر جنوبی روستا مسیر بهتری است که در انتها به پایین آبشار برمی خورد و مکان اطراق و حتی چادر زدن نیز وجود دارد. البته طول ایبن مسیر بیشتر است.

در هر دو حالت زیبایی و شکوه آبشار به خوبی نمایان است. شدت ریزش شلاق گونه آب از این آبشار پنجاه متری به حدی است که قطرات آب تمامی فضای پایین آبشار را فراگرفته و وجود ابری متراکم از آب! مانع از حرکت انسان از کنار آبشار می شود. البته همین امر باعث ایجاد شور و هیجان در گردشگران است. آبشار شاهاندشت به صورت دوپله ای بوده و گیاهان آبزی و خزه ها در میان دیواره های آن دیده می شوند.

آبشار شاهاندشت

هزینه

آبشار عمومی بوده و بازدید از آن رایگان است. درعین‌حال، مسافران و بازدیدکنندگان می‌بایست هزینه‌هایی را برای پارکینگ و خوراک  نیز بپردازند.

برای کسانی که با وسیله نقلیه شخصی خود، قصد بازدید از این مکان را دارند، هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از تور تمام می‌شود.

هزینه‌های گردشگری این منطقه با تور متغیر و حدود  ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان است.

لوازم ضروری

خوراکی، کفش مناسب پیاده‌روی که خیس نشود، لباس مناسب و گرم، لباس اضافی برای بعد از خیس شدن،  عینک آفتابی یا کلاه لبه‌دار، کوله‌پشتی، قاشق، چنگال و بشقاب، لیوان و بطری آب، غذای سبک و ترجیحاً ساندویچی و …

مرتبط:جنگل الیمستان _روستایی توریستی در آمل

سفری جذاب به غار بورنیک

غار بورنیک در ۱۳۵ کیلومتری شرق تهران و فاصله ۲۳ کیلومتری جنوب غربی شهر فیروزکوه در فاصلهٔ ۶ کیلومتری از روستای زیبای هرانده و در ارتفاعات پرنشیب و فراز کوهستانی به نام ” بورنی” یا “بورنیک” واقع شده‌است. راه دسترسی به این غار از طریق جاده دماوند – فیروزکوه قبل از تونل نمرود، به سمت روستای هرانده تغیی مسیر داده و پس از عبور از روستای هرانده در کنار رودخانه حبله رود و در ارتفاعت آن به غار بورنیک ختم می‌شود.

وجه تسمیه غار بورنیک برحسب اظهار نظر اهالی روستا، گروهی نام غار “پورنیک” و دسته‌های دیگر به آن “بورنیک ” می‌گویند. پور به گفته اهالی و لهجه محلی به معنای گودال است و نیک پسوند آن است که بر روی هم به معنای گودال نیک یا چاله نیک می‌باشد و شاید پشینیان به عنوان دخمه یا گودالی که عمیق و ژرف است با ترکیب واژه نیک که در اینجا به معنای خوب و بزرگ را می‌دهد بر آن اطلاق کرده باشندو گروه دیگر آنرا بورنیک می‌گویند که از دو کلمه بور و نیک تشکیل یافته‌است .

بور در لهجه محلی تغییر یافته کلمه “بار” است که این کلمه نیز ضمن ترکیب با واژه نیک به معنای محل امن و جایگاه نیک، مصطلح گردیده‌است . البته “بار” در اصل و اساس به معنای ساحل و جای امن هم به کار می‌رود و نام رودبار می‌تواند معنی ساحل و یا کنار رود داشته باشد.

در هر صورت بورنیک یا بارنیک به معنی محل امن خوب می‌باشد. و این نام با توجه به محل قرارگیری غار به خوبی انتخاب شده‌است و از گذشته‌های بسیار دور و شاید از عصر غارنشینی و دوران شکار در ایران، اینجا محل امنی برای زندگی کردن و پناه گرفتن، مورد توجه اقوام پیش از تاریخ در این ناحیه بوده‌است بویژه که دهانه اصلی و عمیق غار در نقطه‌ای در فرا سوی رودخانه قرار دارد.

غار بورنیک
مشخصات غار:

طبق اندازه گیریهای بعمل آمده، دهانه غار ۱۵*۱۰ متر و ارتفاع آن ۶ متر می‌باشد و از سطح دریا ۱۹۵۰ متر ارتفاع دارد. دهانه یا اشکفت ورودی وسیع و پس از آن ایوانی با طاق بلند نمایان می‌شود که در منتهی‌الیه سمت چپ آن راه سنگلاخ ورود به دهلیز اولیه غار واقع شده بود که از سال ۱۳۸۰ راه ورودی به غار به صورت پلکانی به طور مناسبی بهسازی شده‌است.

مجموعه غار بورنیک از سه تالار عظیم شکل گرفته‌است که بر فراز هر کدام از تالارها، طاق دیسها جلب نظر می‌کند . در روی سقف این طاق دیسها گسل یا شکافهای عمیق دیده می‌شود که حکایت از کهنگی و دیرینگی دارند و سالهای مدیدی از عمر این شکافها سپری شده‌است. دیوارهای درون غار پوشیده از چکنده‌های گل کلمی، نخودی، سفید رنگ و صورتی است . و زیبایی خاصی به غار بخشیده‌است . نورپردازی بر روی آنها جلوه‌های ویژه‌ای را در درون غار ایجاد خواهد کرد.

غار بورنیک

غار بورنیک از سه تالار تشکیل شده‌است:

تالار نخست یا تالار بیرونی : کف این تالار شیب دار بوده و به استناد بقایای موجود بیشتر به صورت سنگچین مفروش شده‌است. این تالار بزرگ دارای ابعاد ۵۰*۴۰ متر و ارتفاع ۸ متر است . در منهی الیه این تالار دو فرو رفتگی بلند و ایوانی شکل وجود دارد که هر یک از آنها نسبت به یکدیگر ۲ متر اختلاف ارتفاع دارند.

بقایای موجود در این تالار نشانگر قدمت و پیشینه غار است، در واقع محل سکونت اقوام و انسانهای غارنشین در این بخش می‌باشد . با توجه به وجود قطعات سفالینه شکسته شده و پراکنده در سطح این تالار نشانه‌های بارزی از زیستن انسانها در ادوار پیش از تاریخ را می‌توان در این بخش جستجو نمود.

تالار دوم یا تالار اصلی (مرکزی) : این تالار محوطه‌ای است به ابعاد ۶۰*۳۰ متر و ارتفاع ۲۰ الی ۲۵ متر که با سطحی شیب دار و شیب تند به سمت پائین کشیده شده‌است.

تالار سوم: حدود ۱۲ متر ارتفاع داشته و فرم آن مستطیل شکل، به ابعاد ۵۵*۲۰ متر می‌باشد. از ابتداء تا انتهای این تالار شیب تند سنگلاخی و لغزنده‌ای وجود دارد که تمامی سطح کف آن را در بر می‌گیردو منتهی‌الیه این شیب تند و لغزنده نیز دهلیزی به طول ۸ متر است که به محوطه‌ای سخت‌گذر و پرتگاهی متصل می‌شود. عمق این پرتگاه نزدیک به ۲۰ متر است.

 

جاذبه‌ها:

پیاده روی در باغات روستای هرانده، تجربه غارنوردی و تماشای استلاگتیت و استلاگمیت های غار بورنیک اکه یکی از زیباترین های طبیعت گردی است.

لوازم ضروری :

چراغ قوه – داروهای شخصی -کارت شناسایی- کرم ضد آفتاب -کفش پیاده روی-فلاسک چای-یک دست لباس اضافه – قمقمه – کوله یکروزه -زیر انداز – قاشق، چنگال و بشقاب -لیوان و بطری آب – یک وعده غذای سبک قابل حمل در کوله -کلاه و عینک آفتابی

 

مرتبط:روستای هوره ،فیروزه ای که در میان کوهستان