۷ خوراک و غذای محلی آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی

معاون اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به ثبت هفت اثر میراث ناملموس خوراک و غذاهای محلی آذربایجان‌غربی در فهرست آثار ملی گفت: اخیرا در جلسه شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی، هفت اثر در فهرست ملی قرار گرفت.

به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، حسن سپهرفر، ۲۹ بهمن، با اعلام این مطلب اظهار کرد: در جلسه روز گذشته شورای ثبت ملی وزارت میراث فرهنگی، هفت اثر شامل فن و شیوه گلاب‌گیری با گستره آذربایجان‌غربی، کباب سنتی خوی، غذای‌های سنتی یارما شیله‌سی، اووماج آشی، اَیران‌آشی، دوشّاب حالواسی و زنجفیل حالواسی در فهرست ملی میراث ناملموس  به ثبت رسید.
وی تصریح کرد: در این میان، مراسم گلین چیخادما، مراسم خدیرنبی، شیوه تهیه قاوورما، رسم سفره سبز، بازی سنتی چلینگ آغاج یا همان پله دسته، جاجیم بافی یا«ججیم توخوماق، رسم برداشت گندم با نام«حاللالیق» به صورت منطقه‌ای، مابین استانهای آذربایجان‌غربی، شرقی و اردبیل به صورت مشترک به ثبت رسیدند.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی در ادامه با اشاره به تحلیل اهمیت غذا افزود: بر اساس تحقیقات انجام یافته،  انسان شناسان عادات غذایی را به عنوان کلیتی پیچیده از فعالیت‌های آشپزی، تمایل‌ها و تنفرها، آگاهی جمعی، اعتقادات، تابوهاهای وابسته با تولید و تهیه و مصرف غذا و در یک کلام یک مفهوم فرهنگی بزرگ تلقی می‌کنند.

وی بیان کرد: از سوی دیگر غذا به عنوان یک فعالیت معنی‌دار علاوه بر روابط اجتماعی بر روابط گروهی تأکید داشته و برخی نیز اذعان دارند غذا به عنوان یک ضرورت حیاتی  پدیده ای فیزیولوژیک به شمار رفته و با وجود این، تلاش بر این است که به طور خاص به نقش غذا در فرهنگ پرداخته شود.

سپهرفر گفت: امروزه با رشد روز افزون غذاهای آماده و خیابانی و فست فودها که در بروز انواع بیماری‌ها و چاقی نقش اساسی داشته، توجه به خوراک‌های سنتی به لحاظ طبیعی بودن آن نه تنها در سلامتی بدن مورد توجه قرار می گیرد بلکه می‏‌تواند با محوریت خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی در استانی مانند آذربایجان‌غربی به لحاظ تنوع قومیتی و تفاوت‌های فرهنگی، تضمین کننده مقاصد گردشگری بوده و مخاطرات زیست‏ محیطی را نیز کنترل کنند.

وی افزود: آنچه که باید توجه همگان را بر آن هدایت کرد، رویکرد بازگشت به سنت‌های گذشته در حوزه خوراک سنتی از نظر ارزش‌های غذایی، در دسترس بودن مواد اولیه، تازگی،  عدم استفاده  از مواد شیمیایی و همچنین ارزان بودن آن برای سلامتی است.

پژوهشگر مردم‌شناسی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین با این دیدگاه، گردشگری غذا می‌تواند با برنامه‌ریزی و مدیریت سازماندهی شده و با برگزاری جشنواره های محلی، منطقه‌ای، ملی و حتی فراملی، با ایجاد شغل و درآمد برای جوامع روستایی و شهری به توسعه آنها کمک کرد.

سپهرفر اظهار کرد:  تلاش برای ثبت غذاهای محلی در فهرست میراث ناملموس ملی می تواند از جمله توجهات مهم بر این موضوع باشد تا بتوان با همیاری و آگاهی بخشی به خود مردم و برخی دست اندرکاران راه سلامت زیست مردم و توسعه گردشگری خوراک را فراهم کرد.
وی تصریح کرد: آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۴۰ اثر ثبت شده میراث ناملموس در فهرست آثار ملی و یک اثر میراث ناملموس جهانی مانند آیین‌های زیارتی قره کلیسا،  با ثبت این هفت اثر از استان  و هفت اثر مشترک با دیگر استان‌های همجوار دارای ۵۵ اثر در ردیف میراث ناملموس  شد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی افزود: پیشتر ثبت غذای سنتی گوزلمه، دیشلیق، فن و مهارت عرق بید مشک و مهارت تهیه دوشاب از جمله موارد ثبت شده  در حوزه خوراک  و عرقیجات  در استان اذربایجان غربی بوده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آبشار شلماش _زیبایی آذربایجان غربی

پیست اسکی خوشاکو آذربایجان غربی

پل میرزا رسول؛ خشتی از تاریخ در دل آذربایجان غربی

معرفی «اشترمل» به عنوان روستای ملی منبت گلریز

مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان گفت: طی صدور حکمی از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور و براساس رأی نهایی چهارمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی، روستای اشترمل از توابع شهرستان تویسرکان به عنوان روستای ملی منبت گلریز معرفی شد.

علی مالمیر اظهار کرد: اشترمل، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان در استان همدان است که با رأی نهایی شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی موفق به کسب این عنوان شد.

وی ادامه داد: در این روستا، بیش از ۷۳۰ نفر در قالب ۵۲۰ کارگاه تولید صنایع مبل منبت فعال هستند و یکی از مهمترین مزایای ویژه و شاخص تولیدات مبل منبت روستای اشترمل، تولید طرح گلریز است که سبب شد این عنوان را به خود اختصاص دهد.

مالمیر اظهار کرد: دریافت این دست عناوین اثر گذار در کنار فعالیت بیشتر و اثرگذارتر مرکز تخصصی مبل در روستای اشترمل می‌تواند تحولات مهمی در بازار صنایع دستی تویسرکان ایجاد کند.

به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، اشترمل در شهرستان تویسرکان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۷۷۴ نفر (۵۳۷ خانوار) ‌است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برج قربان همدان

گنبد علویان همدان

اینجا همدان است

چمن متحرک چملی

چمن متحرک یا “چملی گول” یکی از بی نظیرترین پدیده های ایران و حتی جهان است که در دل طبیعت تکاب جا خوش کرده و هنوز رازی سر به مهر به شمار می رود. در زبان محلی این منطقه یعنی “جزیره ای از چمن بر روی برکه”،چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی هایی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است. این چمن به صورت جزیره ‌ای متحرک با مساحت بیش از صد مترمربع بر روی برکه ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیر داده و حرکت می ‌کند و همین امر موجب منحصر به ‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده ‌است. چمن به صورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی ‌دهد.

چمن متحرک تکاب که به نام های جزیره شناور، چملی گول نیز مشهور است جاذبه بی نظیر طبیعی است که متاسفانه تاکنون ناشناخته مانده است.

تالاب چملی گول (چمن متحرک بدرلو) در کیلومتر پانزده شمال شرقی شهرستان تکاب و در ۳ کیلومتری شرق روستای بدرلو از دهستان افشار بخش مرکزی واقع شده است. در داخل دره سرسبز و درختان چنار و بید و نیزار و چمن دریاچه ای به قطر تقریبی ۸۰ متر و با جزیره ای شناور مملو از نی به قطر ۶۰ متر  وجود دارد که در اثر وزش باد به اطراف در حال حرکت است که به علت لجن زار بودن و نیزار انبوه اطراف دریاچه که ارتفاع آنها به دو متر هم میرسد، نزدیک شدن به محدوده آن مشکل و تنها از طرف شرق دریاچه یک راه باریک منتهی به محدوده و ساحل دریاچه موجود است. این چمن بصورت جزیره‌ای متحرک با مساحت هشتاد متر مربع بر روی دریاچه‌ای کوچک خودنمایی می‌کند که با وزش باد و جریان هوا و یا تکان خاصی به جهات مختلف تغییر مسیرداده وحرکت می‌کند وهمین امرموجب منحصر به‌فرد شدن این جاذبه طبیعی شده‌است. اگر چمن در صورت حرکت به سواحل نزدیک شد انسان می تواند بر روی این چمن بایستد اما اگر بر اثر وزش باد حرکت کرد باید یا منتظر ماند دوباره چمن به سواحل نزدیک شود یا مجبور به شنا کردن می شوید. کل مساحت این برکه عجیب به وسعت یک هکتار است.

چمن بصورت معلق و شناور در وسط این برکه قرار گرفته و دارای پوشش گیاهی کاملا مطلوب و مناسب است و حتی در فصل زمستان و سرمای هوا نیز چمن آن سبزی خود را از دست نمی‌ دهد.

«چملی گول» در زبان محلی این منطقه یعنی «جزیره ای از چمن بر روی برکه»، چمن متحرک چملی، قطعه بزرگی از نی ها یی است که از به هم چسبیدن ریشه آنها بدون ارتباط با زمین بر روی آب شناور مانده، تشکیل شده است.

این برکه در میان دره ای عمیق قرار گرفته که نیزارها، چمن سرسبز درختان بلند و گلهای زیبا اطراف آن جلوه ای خاص و طبیعی و زیبا به آن بخشیده است.

چمن متحرک تکاب در تمام فصول سال سبزی خود را از دست نمی دهد.

قطعه چمن متحرک به صورت یک نیم قوس کمانی که از پیرامون برکه جداست هنگام حرکت جاذبهٔ فوق العاده ای را ایجاد می کند و از این لحاظ یکی از مناطق مهم طبیعی و گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود.عمق این برکه زیاد بوده و براساس سنجش اولیه ۸ تا ۱۵ متر تخمین زده شده است. ماهی و مرغابی های وحشی در اطراف این چمنزار جلوه و زیبایی خاصی را پدید می آورد. بر اساس بررسی های به دست آمده این  منطقه متعلق به دور سوم زمین شناسی است و چمن نیز از ریشه های به هم تنیده نی ها درست شده است در این راستا با وزش باد به راحتی حرکت می کند.

از علت حرکت و شناور بودن این چمن شگفت انگیز اطلاعی دقیق در دست نیست اما برخی کارشناسان علت آن را منطبق و متناسب با حرکت وضعی زمین و عده ای دیگر ناشی از عوامل طبیعی و وزش باد می دانند.

این جاذبه طبیعی هر ساله با آغاز فصل بهار میزبان بسیاری از اهالی تکاب، شهرهای جنوبی آذربایجان غربی و شهرستان‌ های استانهای زنجان، کردستان و آذربایجان‌ شرقی است.
نبود جاده دسترسی مناسب، نبودن امکانات رفاهی و بهداشتی متناسب با حضور گردشگران داخلی و خارجی و  عدم تبلیغات و معرفی این مکان یکی از دلایل ناشناخته ماندن آن است. علاوه بر این اثر جاذبه طبیعی شهرستان تکاب آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی منحصر به فردی از جمله قلعه اربابان، مسجد جامع تکاب، چمن متحرک دارد که متاسفانه تحت الشعاع اثر جهانی تخت سلیمان در این شهرستان واقع شده اند.

مسیر دسترسی

این چمن در ۱۵ کیلومتری شهر تاریخی تکاب واقع شده است.

۱) در شهرستان تکاب بعد از بازدید از تخت سلیمان و زندان برنجه میتوان ادامه مسیرداد و به چملی گول رسید که این مسیر بسیار نامناسب و خاکی بوده و توصیه نمی شود.
۲) از سمت شهرستان تکاب راهی روستای چملی گول شوید که حدود نیم ساعت سواری تا این روستا زمان نیاز دارید و مسیر آسفالت و مناسبی دارد. پس از رسیدن به روستا میتوانید ماشین خود را پارک کرده پیاده تا چملی گولی پیش بروید که حدود نیم ساعت طول می کشد.

پیشنهاد ویژه:

قابل ذکر است که بعد از دیدن چملی گلی اگر در جاده خاکی که به سمت تخت سلیمان میرود حدود پانصد متر پیش بروید به سنگهایی بر می خورید که در نوع خود دیدنی هستند. حدود دو الی سه دقیقه با چملی گولی فاصله دارد.

مرتبط:

آبشار شلماش _زیبایی آذربایجان غربی

پیست اسکی خوشاکو آذربایجان غربی

پل میرزا رسول؛ خشتی از تاریخ در دل آذربایجان غربی

آشنایی با مجموعه تاریخی بازار اردبیل

مجموعه تاریخی بازار اردبیل در میانه شهر و در طرفین خیابان امام خمینی واقع گردیده و به جهت قدمت و دارا بودن معماری سنتی از بازارهای تاریخی و جالب توجه ایران به شمار می آید و چون دیگر بازارها مشتمل بر راسته ها، تیمچه ها، سراها و مسجد و گرمابه است.

در قرن هفتم و هشتم بازار اردبیل رونق فراوان داشته‌ است. در دوره‌ های بعد، قسمتی از بازار بزرگ و تیمچه‌ ها و سرا ها از موقوفات بقعه شیخ صفی‌ الدین اردبیلی بشمار می‌ رفت و درآمد و عواید حاصله به‌ مصرف مخارج این بقعه می‌ رسید.

شهر باستانی و تاریخی اردبیل از دیر باز به علت داشتن تاریخ مطول و موقعیت خاص سیاسی و اجتماعی خود، دارای سوابق فروانی در فعالیتهای اقتصادی بوده و بازار به عنوان مرکز جریانات داد و ستد همواره در شکوفایی اقتصادی شهر سهم به سزایی داشته‌ است. با توجه به قرار گرفتن اردبیل در مسیر جاده ابریشم، این شهر سالها از موقعیت بازارهای وسیع و پر رونق قاره‌ای برخوردار بوده‌ است. نزدیکی اردبیل به گیلان به عنوان قطب پرورش ابریشم و نیز قرار گرفتن اردبیل در معبر دو شهر استامبول و ازمیر، در گذشته باعث می‌ شد بازرگانان فراوانی جذب این شهر شوند.

بازار اردبیل از سابقه طولانی و درخشانی برخوردار است. مقدسی و اصطخری (قرن چهارم ه.ق)، بازار اردبیل را به شكل صلیبی توصیف می كنند كه در میانه آن مسجد قرار داشته است.

جهانگردانی همچون بودلف که در قرن چهارم سفرنامه خود را تدوین کرده، اردبیل را شهری پر نعمت خوانده‌اند که علاوه بر مواهب طبیعی از معادن قابل توجهی نیز برخوردار بوده‌است. یاقوت حموی نیز که در قرن هفتم به اردبیل آمده از صنایع اردبیل و کیفیت بالای آنها حکایت کرده‌است. برخی متاخرین همچون اصطخری در کتاب «مسالک و الممالک» و مقدسی در کتاب «احسن التقاسیم» اردبیل را بزرگترین شهر آذربایجان خوانده‌اند. در دوران صفویه، شهر اردبیل به خاطر وجود مقبره شیخ صفی الدین از اعتبار و حیثیت خاصی برخوردار بوده و چون این شهر خواستگاه شاهان صفوی بود، دوران صفوی دوران شکوه و رونق این شهر بود. در آن دوران جهانگردان مشهور بسیاری از این شهر بازدید کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان به تاورینه، پی یترودولاواله، آدام اوله آروایس و مسیو ژوبر فرانسوی اشاره کرد.

بازار اردبیل

بنای امروزی بازار اردبیل در برخی از قسمت‌ها متعلق به دوره صفوی است که بعضی از سراها و تیمچه‌ها و راسته‌ها در ادوار بعد از آن مرمت و احیا شده‌است. آنگونه که در منابع معتبری همچون صریح الملک آمده در قرن دهم هجری در زمان حکومت شاه طهماسب اول، بازارهای اردبیل از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده‌است. دکاکین فراوانی که تعدادشان از صدها باب بیشتر است در بازارهای اردبیل از طریق نیابت تولیت آستانه شیخ خریداری شده و وقف بقعه شیخ صفی الدین گردیده‌است. در کتاب صریح الملک از بازار بقالان، بازار کرباس فروشان، بازار قصابان، بازار منادی و بازارهای میخچه گران، خفافان، خراطان، سراجان، حدادان، بازار والی الالواح و بازار قیصریه و از دهها سرا و تیمچه نام برده شده‌است. چنین به نظر می‌رسد که در زمان صفویه وسعت و رونق بازار اردبیل فوق العاده چشمگیر بوده و نسبت به امروز از اعتبار بسیار بیشتری برخوردار بوده‌است.

معماری بازار اردبیل:

از لحاظ سبک معماری تاق تمام جناقی و گنبدها چهارتاقی و اغلب ساده‌است. طول تاقنمای مغازه‌ها به طور متوسط ۳ متر و قطر پایه تاقها ۸۰ سانتی متر است.

روشنایی داخل بازار از طریق روزنه های تعبیه شده در پوشش های گنبدی تامین می شود.

سرای خشكبارها از دو بازارچه موازی هم كه هر دو بر راسته بازار عمودند تشكیل شده و هر كدام دارای ۵ دهانه و ۵۱ مغازه است. سرای گلشن نیز مركب از دو بازارچه و یك سرا است و در مقابل سرای زنجیرلی واقع شده و به راسته بازار و راسته پیر عبدالملك مربوط می شود.

بخش اصلی سرا فضایی مستطیل شكل به ابعاد ۸۰/۳ × ۹۴/۹ متر می باشد كه پوشش آن متشكل از ۹ گنبد در میانه با چهار ستون مدور از سنگ خارا به ارتفاع ۷۵/۲ و قطر ۵۲% متر (یا ۵۲ سانتیمتر) و در اطراف بر جرزها نگهداری می شود. ستون ها دارای سرستون مكعب شكل بوده و طاق های زیرین گنبدها توسط تیرهای چوبی به یكدیگر اتصال یافته و مهار شده است.

از دیگر بخش های مهم بازار، چهار سوق یا بازار بزرگ قیصریه است. این بخش بنایی است مدور با گنبد كروی بلند و ساده . قطر بنا در پایین ۱۲ متر و ارتفاع تقریبی آن ۱۳ متر است.

بازار اردبیل

بخش زیرین بنا، بدون در نظر گرفتن پایه مغازه ها و امتداد بازارچه ها عبارت است از ۱۲ پایه كه با ۱۲ طاق جناغی زمینه را برای بر پایی گنبد فراهم ساخته است. در هشت طاق جناغی مغازه و در ۴ تای دیگر راهرو بازارچه ها تعبیه شده است. بر سر بازارچه شمال شرقی، سنگ نبشته ای به چشم می خورد كه به علت فرسودگی امكان قرائت آن وجود ندارد این سنگ نوشته حاوی نام بانی و تاریخ بنا بوده است. تیمچه و سرا و بازارچه زنجیرلی از دیگر بخش های مهم بازار اردبیل است كه به راسته بازار راه می یابد. سرای زنجیرلی بنای هشت ضلعی است (چهار ضلع اصلی و چهار ضلع فرعی) كه ابعاد اضلاع اصلی آن ۲۰/۱۰ متر می باشد صورت ۸ ضلعی در بالا با گوشه سازی به دایره تبدیل شده و گنبدی كروی و ساده ای بر فراز آن جا گرفته است.

بازار فعلی اردبیل که نظیر آن در برخی از شهرهای تاریخی ایران دیده می‌شود، در سال ۱۳۶۴ به علت احراز شرایط تاریخی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در سالهای قبل از ثبت بازار، صاحبان مغازه‌ها و شاغلان این بازار ضربه‌های زیادی به آن وارد کردند و تا حد زیادی شکل سنتی آنرا تغییر دادند، با این وجود آنچه که هم اکنون نیز باقی مانده، ارزش این اثر تاریخی را به خوبی نشان می‌دهد. رونق تجاری بازارهای اردبیل و حفظ بافت و پیکر سنتی آن در دوره قاجار نسبت به زمان حال بیشتر بوده‌است. مراوده تجاری بین ایران و روسیه تزاری و رفت و آمدها و ارتباط مستقیمی که بین مردم آذربایجان ایران وقفقازوجود داشته باعث شده بود که شهر اردبیل از موقعیت خاص تجاری بهره مند باشد و به همین سبب دهها تیمچه سرای و کاروانسرا در اردبیل فعالیت داشته که پس از وقوع انقلاب بلشویکی در سال ۱۹۱۷ در روسیه و حاکمیت دولت بر امر تجارت و اقتصاد و قطع روابط مردم با یکدیگر، موجبات رکود تجارت و فعالیتهای اقتصادی را در اردبیل بوجود آورد و کاروانسراهای فراوانی که رونق خود را از دست داده بودند رو به ویرانی نهادند.

در شرایط موجود راسته‌های مجموعه بازار اردبیل عبارتست از راسته اصلی بازار، راسته پیر عبدالملک، راسته قیصریه، کفاشان، علافان، زرگران، سراجان، پنبه فروشان، مسگران، چاقوسازان و آهنگران و سراهای آنها عبارتست از سرای خشکبار، سرای گلشن، سرای وکیل، سرای زنجیرلو، سرای حاج احمد، سرای حاج شکر، سرای مجیدیه، سرای امام جمعه و سرای دوکچی.

مجموعه تاریخی بازار اردبیل در سال های اخیر از طرف سازمان میراث فرهنگی تعمیر و مرمت شده و به شماره ۱۶۹۰ به ثبت تاریخی رسیده است.

مرتبط:

خان كندی _زیباترین روستای اردبیل

آشنایی با آبشار سردابه اردبیل

پل معلق پیرتقی در اردبیل

آشنایی با هنر بخارا دوزی

بخارادوزی از صنایع‌دستی تزیینی ایران است. در شهر بخارا پنبه و ابریشم فراوان بوده و به همین علت هنرمندان بخارایی، شیوه‌ای  در رودوزی‌ها ابداع کرده‌اند که به بخارا دوزی معروف است.پارچه‌ی زیرین بخارا دوزی معمولاً چلوار، متقال یا کتان و ندرتاً ابریشم یا پشم است. اگر میخواهید درباره این هنر زیبا بیشتر بدانید در ادامه با ما همراه باشید.

بخارادوزی چیست؟

بخارادوزی یک نوع رودوزی می‌باشد که هنرمندان با کار کردن بر روی پارچه های ساده به وسیله سوزن و نخ طرح های جذاب و رنگین پدید می‌آوردند. این صنعت از هنر‌های دستی ایران زمین به شمار میرود که از شهر بخارا نشات گرفته است و به همین دلیل با نام این شهر ترکیب شده است. این صنعت در دوره های تاریخی سلجوقیان، ایلخانی، تیموری و صفویه هم علاقه مندان بسیاری داشته است.

پارچه مورد استفاده در بخارادوزی

بخارا دوزی یک هنر دستی می‌باشد که بر روی پارچه های ساده با رنگ های مختلف پدید می‌آید. جنس پارچه های مورد کاربرد در این پیشه بیشتر از جنس کتان یا چلوار است اما گاهی هم به متاع پشمی، ابریشمی و تافته تغیر میکند.

روش اجرای بخارادوزی

بر روی پارچه های بخارا دوزی طرح های متنوع و زیادی اجرا می‌شود و تقریبا زمینه را کامل میپوشانند. به دلیل تنوع طرح ها، بخارا دوران نقش اولیه را به وسیله‌ی کاربن بر روی پارچه نقاشی میکنند. در زمان قدیم از گچ و براده ذغال برای نمایان کردن نقش استفاده میکردند که امروزه هم مورد استفاده‌ی بعضی افراد می‌باشد.

پس از طراحی نقش مورد نظر، دوختن آغاز میشود و تا پایان کار جهت سوزن باید یکنواخت باشد تا نظم در کار ثابت بماند.دوخت در این صنعت به صورت کوک های کوتاه و بلند است که کوک های بلند داخل کوک های کوتاه و کوک های کوتاه در بین کوک های بلند پیشین درج می‌شود. هنرمندان در این کار از نخ ابریشمی بهره میگیرند که برای پیدایش نواحی سایه روشن این نخ به ابریشم تابیده شرابی، بنفش و صورتی رنگ تبدیل می‌شود. این افراد بسیار با صبر و حوصله هستند چونکه این حرفه به ظریف‌کاری و پر‌کاری های زیادی نیاز دارد.

طرح های مورد کاربرد در صنعت بخارا دوزی

در بخارا دوزی از اشکال و نقش های متنوعی از جمله گل های اناری، شاه عباسی، گل های میخک ، طرح گلدانی، نقش های هندسی، گل های جناقی، گل های سیبی، گل گلدانی ، گل و بته، لچک مداخل، ترنج و سر ترنج تاجی، تاکی، افسری، برگ‌های چتایی، گل های حاشیه ای در مدل های مختلف، طره ای و نیم طره ای، بته جقه ای، نقش های شمسه ای، بازوبندی و بند رومی، شجری و گل ساعتی استفاده می‌شود.

طراحی گل در بخارا دوزی

برای دوختن گل ها در بخارا دوزی از کوک های ساده و مورب بهره‌جویی می‌کنند. نظم در این کار بسیار حائز اهمیت می‌باشد پس در اجرای تمامی نقش ها باید به آن دقت کرد. بعد از پر کردن داخل طرح باید دور آن را پایه دوزی کرد تا جایی که الگو کامل شود. و بعد از آن برگ و سایر اجزای گل را به طرح می‌نشانند.

رنگ گل ها در بخارا دوزی به گون های قرمز ، شرابی ، نیلی ، سفید، یشمی ، زرد ، خردلی ، قهوه ای ، نارنجی می‌باشد.

رنگ ساقه‌ی گل با رنگ پایه دوزی یکسان است اما رنگ پرچم گل (بخشی که تخم گل در آن وجود دارد) آبی روشن و نارنجی است.

کاربرد بخارا دوزی

طرح های بخارا دوزی ملحفه، رو تختی، رو میزی، شال، رویه‌ی کرسی ، پرده ، لباس،  کلاه، سجاده ، رو بالشتی ، رو طاقچه ای و پارچه های بسیاری را آراسته می‌سازد. همچنین در بخارا دوزی تابلو های تزئینی زیبایی را هم طرح می‌کنند. و همینطور پارچه های مزین شده به وسیله بخارا دوزی قسمت هنری چند موزه خارجی را چون : موزه ارمیتاژ ، موزه پاریس ، موزه  بریتیش ، موزیوم ، مترو پولتین و موزه لوور را شکیل ساخته است.

مرتبط:

نمایشگاه صنایع دستی معبدهندوها ی بندرعباس

صنایع دستی سرآغاز تحول در ایجاد بازارهای مجازی

راهکارهای رفع موانع صادرات صنایع دستی

موزه اقیانوس جهان هیجان انگیزترین جاذبه روسیه

موزه اقیانوس جهان در شهر کالینینگراد و در مجاورت دریای بالتیک ساخته شده است. این موزه از یک آکواریوم، یک زیردریایی بزرگ و چندین کشتی قدیمی ساخته شده است.

موزه اقیانوس جهان کجاست؟

کالینینگراد شهری در ۳۰۰ کیلومتری کشور روسیه در همسایگی دریای بالتیک است و یکی از شهرهای خوب روسیه برای سفر در فصول مختلف سال، به خصوص فصل تابستان است. شهر کالنینگراد به دلیل موقعیت جغرافیایی بیشتر شبیه به شهرهای کشورهای اروپایی است.

شهر کالنینگراد دقیقا در قلب اروپا و با دو کشور لیتوانی و لهستان همسایه است و به همین خاطر به شهر آلمانی روسیه معروف است.

در طراحی ساختمان‌ها و بناهای تاریخی این شهر، به وضوح می‌توان نشانه‌های معماری‌های کشور آلمان را مشاهده کرد. جاذبه‌های گردشگری کالینینگراد گردشگران بسیاری را به سوی خود می کشاند.

جالب است بدانید که کالینینگراد تا قرن چهاردهم میلادی تحت نظر کشور آلمان بوده است و پس از آن حکمرانی این شهر هیجان انگیز به کشور روسیه یا شوری سابق واگذار شده است.

کالینینگراد، بندری که هیچوقت یخ نمیزند و از شهرهای میزبان جام جهانی ۲۰۱۸ است؛ این شهر قلعه‌ها و جاذبه‌های بی‌نظیری دارد و به شهر کهربا شهرت دارد و سفر به آن تجربه بی‌نظیری در سفر به روسیه است.

یکی از هیجان انگیزترین جاذبه های گردشگری کالینینگراد موزه اقیانوس جهان است که در کنار دریای  بالتیک برای ثبت اکتشافات دریایی بنا شده است.

اگر به  دنیای زیر آب و رازهای شگفت انگیز آن علاقه‌مند هستید حتماً از این موزه منحصر به فرد بازدید کنید. در این موزه می‌توانید کشتی‌های متفاوت با اهداف و کاربری های متفاوت را از نزدیک مشاهده کنید و خودتان را در نقش یک ملوان روسی تصور نمایید.

در موزه اقیانوس جهان چه میگذرد؟

موزه اقیانوس جهان برای اکتشافات علمی دریای بالتیک در نظر گرفته شده است.  این موزه یک آکواریوم و چندین نمایشگاه مختلف دارد که اطلاعاتی درباره نقش اقیانوس ها در اکوسیستم به ما می دهد.

موزه اقیانوس جهان از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش آن در زیر آب و در کنار ناوگان های قدیمی که درون آنها نمایشگاه برپا شده است، قرار دارد. بخش دوم موزه شامل آکواریوم‌ها با ماهی‌های عجیب، مجموعه‌ای از صدف‌ها و مرجان‌ها و اسکلت بسیار بزرگ یک نهنگ عنبر روی زمین قرار دارد.

این موزه از نمایشگاه‌های تعاملی متعدد تشکیل شده است که به خوبی اهمیت اقیانوس‌ها در اکوسیستم را نشان می‌دهد.

موزه اقیانوس جهان یک زیردریایی بزرگ به نام میر و چندین کشتی قدیمی از جمله کشتی تحقیقاتی Vityaz و یک قایق ماهیگیری دارد. درون این کشتی های قدیمی نیز نمایشگاههای موزه قرار دارند. این کشتی‌ها که زمانی در دریاها و اقیانوس‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند، درست مثل همان زمان با همان حال و هوا نگهداری می‌شوند؛ انگار که خدمه‌ی کشتی، تازه آن را ترک کرده باشند.

    بازدید از تمام قسمت های موزه برای عموم آزاد است، ولی هر کدام بلیط ورودی جداگانه دارد.

    موزه اقیانوس جهان در کالینینگراد رویای هزاران نفر را برای دیدن دنیای جادویی زیر آب محقق ساخته است. اینجا فقط یک موزه نیست، بلکه مجموعه پیچیده ای است که در آن بسیاری از اشیا ارزشمند تاریخی نشان داده شده است.

    موزه اقیانوس جهان اهمیت زیادی برای علم و فرهنگ روسیه دارد. ماموریت او تشکیل یک جهان بینی جامع از طریق آشنایی با ثروتمندترین منبع زمین – فضای اقیانوس، اتصال قاره ها و ایالات است.

    زمان و مکان بازدید از موزه اقیانوس جهان

    • ساعت بازدید: ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر

    • آدرس: наб. Петра Великого, ۱, Konigsberg, Kaliningradskaya oblast’, Russia, 236006

    آرامگاه بوعلی سینا پزشک و فیلسوف مشهور ایرانی

    ابوعلی سینا مشهورترین فیلسوف ایران زمین و ملقب به شیخ الرئیس در سال ۴۱۶ در همدان دار فانی را وداع گفت. بنای فعلی آرامگاه بوعلی سینا در میدان اصلی شهر همدان و در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی ساخته شده است.

    آرامگاه ابو علی سینا در همدان

    استان همدان با قدمتی تاریخی از استان های زیبا و دیدنی غرب ایران است که در گذشته های دور با نام هگمتانه پایتخت تمدن ایران بوده است. همدان به دلیل قدمت دیرینه خود مجموعه ای از دیدنی ها و بناهای تاریخی ارزشمندی را در خود جای داده است.

    یکی از این آثار تاریخی ارزشمند همدان آرامگاه بوعلی سینا مشهورترین فیلسوف ایران زمین است که در میدان اصلی شهر همدان خوش می درخشد.

    ابوعلی حسین بن عبدالله مشهور به ابوعلی سینا، ابن سینا، بوعلی سینا و ملقب به شیخ‌الرئیس در شهر بخارا به دنیا آمده است و در سال ۴۱۶ هجری در همدان از دنیا رفته است.

    ابوعلی سینا به دلیل رویکردش در زمینه فلسفه ارسطویی و مهارتش در زمینه پزشکی بسیار در ایران و جهان حائز اهمیت است.

    کتاب قانون ابوعلی سینا یکی از جامع ترین و معروف ترین کتب تاریخ پزشکی است که در دانشگاههای پزشکی سراسر جهان نیز تدریس می شود.

    از دیگر آثار ارزشمند وی نیز می‌توان به کتاب شفا که دانشنامه علمی وفلسفی جامعی است، اشاره کرد. تاریخ تولد بوعلی سینا در تقویم به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است.

    آرامگاه بوعلی سینا

    تاریخچه ی ساخت آرامگاه بوعلی سینا

    آنگونه که در کتب تاریخی ذکر شده است ابن سینا از پزشکان خاص دربار سامانی بود که پس از سقوط پادشاه سامانی و روی کار آمدن سلطان محمود غزنوی از بخارا مهاجرت کرده و در طول مدت زندگانی در شهرهای مختلفی از جمله اصفهان سکنی گزیده است. سرانجام ابن سینا در سفری از اصفهان به همدان در میانه راه بیمار می شود و در شهر همدان دار فانی را وداع می گوید.

    گفته شده است که ابن سینا در حیاط خانه دوستش به خاک سپرده شده است و پس از مدتی دوستش نیز فوت می کند.

    محل دفن ابن سینا در پشت دژ جنوبی همدان بوده است که تا اواخر قرن سیزدهم نیز چهارطاق کوچکی به عنوان مقبره بر سر مزار گذاشته شده بودند که به مرور این چهارطاقی تخریب و فرسوده شد.

    آرامگاه بوعلی سینا در زمان حکومت قاجار و به دستور نوه فتحعلی شاه به نام نگار بازسازی شد و گنبدی اجری به جای چهار طاق قدیمی بر فراز مقبره گذاشته شد و سنگ مزارها نیز تعویض شدند.

    سال ها بعد دیواری کوتاه به دور آرامگاه بوعلی سینا کشیده شد و همچنین تالار بزرگ و کوچک به عنوان کتابخانه ساخته شد.

    در زمان حکومت محمدرضا شاه پهلوی آرامگاه بوعلی سینا بر اساس معماری قدیم و جدید احداث شد. طراحی بنای فعلی آرامگاه بوعلی سینا توسط مهندس هوشنگ سیحون به سبک معماری دوره‌ای که ابن سینا در آن می‌زیسته و بر اساس قدیمی‌ترین بنای آن زمان یعنی گنبد قابوس انجام شده است.

    برای احداث آرامگاه بوعلی سینا باید مقبره های قدیمی تحریب می شدند و پس از نبش قبرها استخوان ها و جمجمه ها نگهداری شدند و در محل جدید با رعایت موازین شرعی و آداب کفن و دفن قرار داده شدند.

    آرامگاه بوعلی سینا

     

    آرامگاه بوعلی سینا و مشخصه های آن

    آرامگاه بوعلی سینا بر روی ۱۲ ستون سر به فلک کشیده از جنس سنگ گرانیتی در میدان اصلی شهر همدان ساخته شده است و در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و سالانه مسافران زیادی از این آرامگاه بازدید می کنند.

    تفاوت ساختاری گنبد قابوس و آرامگاه بوعلی سینا

    آرامگاه بوعلی سینا به دلیل موقعیت محلی و محدود بودن فضای آرامگاه و برای صرفه‌جویی در مخارج، در نصف ابعاد گنبد قابوس ساخته شده است.

    همچنین در ارامگاه بوعلی سینا فاصله بین ستون ها باز و گشاده است و امکان رفت و آمد از بین آنها وجود دارد ولی در گنبد قابوس بین ستون ها هیچ شکاف و روزنه ای به جز در قسمت ورودی وجود ندارد و درون آن همچون دخمه، تاریک و فاقد نور و روشنایی است.

    البته بازگذاشتن فاصله میان ستون ها در آرامگاه بوعلی سینا به دلیل وجود بادهای سنگین و طوفان‌های پاییزی و زمستانی شهر همدان نیز بوده است.

    تالارهای ارامگاه بوعلی سینا

    دو تالار شمالی و جنوبی در آرامگاه بوعلی سینا وجود دارد که تالار جنوبی موزه نگهداری اشیای قدیمی، سکه، سفال، برنز و اشیای کشف شده مربوط به هزاره‌های قبل از میلاد و دوران اسلامی است.

    تالار شمالی کتابخانه ای با ۸ هزار جلد کتاب نفیس خطی و چاپی ایرانی و خارجی است. همچنین آثار ابوعلی سینا و شعرا و نویسندگانی همدانی نیز در این تالار نگهداری می شود.

    در غرفه آثار بوعلی، عکسی از جمجمه وی در معرض دید گذاشته شده که گمان می‌رود به هنگام تخریب مقبره قدیمی تهیه شده است.

    بر بالای درِ منتهی به خیابان سمت رودخانه بر لوحی مرمرین، رباعی از بوعلی (که به اشتباه به عمر خیام نسبت داده‌اند) نوشته شده است.

    با وجود اینکه بنای آرامگاه بوعلی سینا در سال های اخیر ساخته شده است و قدمت تاریخی زیادی ندارد ولی از هر لحاظ با مجلل‌ترین بناهای تاریخی کشور برابری می‌کند و همچنین از لحاظ رعایت اصول مهندسی و نکات فنی ساختمانی، بر بیشتر آثار تاریخی کشور برتری دارد.

    آرامگاه بوعلی سینا

    مقبره های موجود در آرامگاه بوعلی سینا

    مقبره ابن سینا در سمت راست آرامگاه و مقبره ابوسعید دخدوک، دوست ابن سینا نیز در سمت چپ قرار دارد. همچنین مقبره ابوالقاسم عارف قزوینی، شاعر ملی ایران هم در حیاط شرقی آرامگاه روبروی در ورودی قرار گرفته است.

    محوطه ارامگاه بوعلی سینا

    در محوطه آرامگاه بوستانی نیم دایره ای با فضای سبز و باغچه ها و چشمه هایی در حیاط  ورودی وجود دارد.

    تندیس ابن سینا نیز بر روی پایه‌ ای در ضلع شرقی میدان قرار دارد و ابیاتی به خط نستعلیق نیز روی آن نوشته شده است.

    مکان و زمان بازدید از آرامگاه بوعلی سینا

    آرامگاه بو علی سینا در یکی از میدان‌های اصلی شهر همدان است در امتداد ضلع شمالی و جنوبی این میدان دو خیابان بوعلی سینای شمالی و جنوبی و در ضلع‌ شرقی بلوار آیت‌الله مدنی و در ضلع غربی آن بلوار خواجه رشید قرار دارد. دسترسی به آرامگاه بوعلی سینا بسیار راحت است و با وسایل نقلیه عمومی نیز میتوان به آنجا رفت.

    آرامگاه ابو علی سینا همه روزه به جز ایام سوگواری و عزاداری باز است و میتوان از آن بازدید نمود.

    ساعت کاری در شش ماهه اول سال از ۸:۳۰ صبح تا ۸ عصر و در شش ماهه دوم سال از ۸:۳۰ صبح تا ۵ عصر است. برای بازدید از این آرامگاه باید هزینه پرداخت کنید.

    منبع:بیتوته

    مرتبط:

    برج قربان همدان

    گنبد علویان همدان

    اینجا همدان است

    ۸ واقعیت درباره پارتنون ، نماد یونان باستان

    هنگامی‌که فردی به تمدن‌های بزرگ تاریخ فکر می‌کند، غیرممکن است که یونان باستان را فراموش کند. یونان باستان برای قرن‌های به تولد فرهنگ غربی کمک کرده و اثری پاک‌نشدنی را در میراث فرهنگی جهان به جا گذاشته است.پارتنون که در آکروپولیس در آتن واقع شده، در اوج امپراتوری یونان ساخته شد. ساخت آن که ۹ سال به طول انجامید، به سال ۴۴۷ پیش از میلاد بازمی‌گردد. این سازه به سبک معماری کلاسیک ساخته شده و یکی از جاذبه‌های باستانی جهان به‌شمار می‌رود که در هرسال میلیون‌ها بازدیدکننده را به سوی خود جذب می‌کند.

    منبع:اسکان

    مرتبط:

    کشف مجسمه‌های تاریخی در قبری در یونان

    ۶ واقعیت جالب درباره پارتِنون نماد یونان باستان

    اگر قصد سفر به یونان دارید!

    بوشهر _دریایی‌ترین شهر جهان

     بوشهر شهری مثلثی شکل و کوچک با جاذبه‌های گردشگری بسیاری است. این استان در جنوب کشور و در کنار خلیح فارس قرار گرفته و از اهمیت بالایی در زمینه مبادلات دریایی، صید، تولید انرژی‌های نوین و هسته‌ای دارد.

    در این گزارش قصد داریم چند تا از جاذبه‌های گردشگری این استان را معرفی کنیم.

    سواحل ماسه ای 

    خط ساحلی این استان با ۷۰۰ کیلو متر طول یکی از زیباترین جاذبه‌های آن به شمار می‌رود که برای عموم مردم قابل دسترس است. علاوه بر آن  نخلستان‌های سرسبز  و سر به فلک کشیده این  ساحل  جلوه بسیاری دیدنی به این منطقه داده است.

    گنبد نمکی جاشک دشتی

     

    گنبد نمکی جاشک 

    کوه نمکی یا گنبد جاشک در فاصله ۱۴۰ کیلومتری بوشهر حدفاصل شهرستان دیر و دشتی قرار گرفته است. همچنین گنبد نمکی جاشک یکی از زیباترین گنبد‌های نمکی خاورمیانه است.

    گور دختر 

     

    گور دختر 

    گور دختر یک آرامگاه سنگی در شهرستان دشتستان استان بوشهر است که قدمت آن نزدیک به ۶۰۰ سال می‌رسد و بسیار شبیه به مقبره کوروش  بوده، در مورد این آرامگاه داستان‌های مختلفی وجود دارد که متعلق به مادر کوروش یا آتوسا، ماندانا، خواهر کوروش است.

    بازار سنتی بوشهر 

     

    بازار سنتی بوشهر 

    بازار قدیمی بوشهر در بخش سنتی شهر و منطقه دهدشتی قرار دارد که منطقه‌ای بسیار پر رفت و آمدی است. معماری این بازار سنتی بسیار زیبا ساخته شده و تمام صنایع دستی و سوغاتی‌های این شهر را می‌توان از آن تهیه کرد.

    موزه دریا و دریانوردی 

     

    موزه دریا و دریانوردی 

    موزه دریا نوردی یا عمارت کلاه فرنگی ابتدا مقر تابستانی نمایندگان انگلیس بود و بعد‌ها در اختیار نیروی دریایی قرار گرفت. این بنا امروزه به عنوان موزه، قطعات و تجهیزات نظامی نیروی دریایی  را به نمایش گذاشته است.

    منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

    مرتبط:

    آبشار تلخ آب بوشهر

    جزیره شیف بوشهر

    سوغاتی های بوشهر

    تپه الله قلی و چمن ‌لیلان، قدیمی‌ترین روستاهای نوسنگی آذربایجان

    با توجه به اینکه دشت لیلان یکی از مهم‌ترین دشت‌های پیش از تاریخ این منطقه به شمار می‌آید و به همین دلیل نخستین فصل مطالعات باستان‌شناسی و همچنین تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای حفاظت از محوطه‌ها در تپه نوسنگی الله قلی لیلان آغاز شد تا بتوان ضمن حفاظت از این دو محوطه ارزشمند به بازنگری و گاهنگاری دقیق، مواد فرهنگی نوسنگی این منطقه و همچنین به جایگاه این دو محوطه بسیار مهم دست یافت.

    در راستای مطالعات پیش از تاریخی شمال غرب ایران و همچنین برای حفاظت و صیانت از محوطه‌های باستانی کشور، نخستین فصل پروژه باستان‌شناسی لیلان تحت عنوان گمانه‌زنی به منظور لایه‌نگاری و تعیین عرصه و پیشنهاد حریم الله قلی تپه سی لیلان با مجوز رسمی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و پژوهشکده باستان‌شناسی، با همکاری گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز به سرپرستی اکبر عابدی عضو هیئت‌علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز و با همراهی تیم مجربی از باستان شناسان شمال غرب ایران و همکاری موسسه باستان‌شناسی آلمان از  ۲۸ آبان ماه در این منطقه آغاز و تا ۲۸ دی ۱۳۹۹ به مدت ۶۰ روز ادامه یافت.

    بررسی‌های اولیه بر روی آثار سطحی نشانگر وجود آثار شاخصی از دوره نوسنگی حاجی فیروز – حسونا و حتی شواهد قدیمی‌تر از دوره حاجی فیروز در این منطقه حکایت داشت که با توجه به نبود مطالعات دقیق نوسنگی در این استان و شرق دریاچه ارومیه، وجود این آثار اطلاعات ما را از وضعیت جوامع پیش از تاریخی نوسنگی و گاهنگاری این منطقه و روابط فرا منطقه‌ای آن با مناطق هم‌جوار را تا حدود زیادی روشن کرد.

    طی فصل اول مطالعات تپه الله قلی لیلان، ۲ گمانه لایه‌نگاری و ۱۳ گمانه تعیین عرصه و حریم ایجاد و مورد کاوش قرار گرفت که نتایج قابل توجه و ارزشمندی را به همراه داشت. گمانه‌های لایه‌نگاری نشان داد که استقرار در این محوطه از آغاز دوران نوسنگی با سفال در حدود ۶۸۰۰ تا ۶۷۰۰ پیش از میلاد آغاز شده و به مدت حدود یک هزاره و تا ۵۸۰۰ تا ۵۷۰۰ پیش از میلاد ادامه یافته است. اولین کاوش‌های فصل تپه الله قلی لیلان روشن کرد که این محوطه به همراه محوطه هم‌جوار آن یعنی تپه چمن، قدیمی‌ترین روستاهای نوسنگی آذربایجان ایران را تشکیل می‌دهند که تپه الله قلی لیلان یک روستای بسیار بزرگ به وسعت حدود ۴ هکتار بوده که دارای ۹ متر نهشته و آثار فرهنگی متعلق به دوره نوسنگی است که از این حیث این محوطه را در زمره بزرگ‌ترین و شاخص‌ترین روستاهای آغازین نوسنگی غرب آسیا و شمال غرب ایران قرار می‌دهد.

    از آنجایی که یافته‌های حاصل از کاوش، شواهد قدیمی‌تری از حاجی فیروز را در محوطه نمایان کرد، لذا قدمت آثار تحتانی محوطه تپه الله قلی لیلان و تپه چمن را می‌توان قدیمی‌ترین روستاهای نوسنگی با سفال در شمال غرب ایران به شمار آورد که این دو تپه به فاصله ۷۰۰ متری از یکدیگر شکل گرفته‌اند، با توجه به بررسی‌های سطحی در تپه چمن و کاوش در تپه الله قلی لیلان می‌توان این‌گونه احتمال داد که ابتدا جوامع نوسنگی این دشت در حوالی ۷۰۰۰ سال پیش از میلاد در تپه چمن مستقر شده‌اند و پس از حدود ۳۰۰ سال استقرار، این محوطه ترک شده و در تپه الله قلی لیلان سکونت به مدت یک هزاره ادامه یافته است.

    طی کاوش تپه الله قلی لیلان شواهد فراوانی از آثار دوره نوسنگی از جمله تعداد ۱۱ کوره پخت سفال، تدفین‌های نوسنگی، فازهای مختلف معماری خشتی و چینه‌ای از جمله معماری‌های راست گوشه با خشت‌های پلانو – کانوکس سیگاری شکل از جمله مهم‌ترین یافته‌های این کاوش هستند.

    بیشترین یافته‌های این محوطه را نیز سفال‌های شاخص دوره نوسنگی از نوع حاجی فیروزی (حسونایی – سامرایی)، ابزارهای سنگی عمدتاً از جنس ابسیدین و ادوات سنگی عمدتاً مرتبط با کشاورزی اولیه، همچنین سردوک‌های سفالی و درفش‌های استخوانی تشکیل می‌دهند. وجود پیکرهای حیوانی از دیگر یافته‌های شاخص این روستای آغازین در این منطقه از شمال غرب ایران است.

    بررسی اولیه مواد فرهنگی این محوطه نشان از ارتباط گسترده شمال غرب ایران در دوره نوسنگی با سفال از یک‌سو با محوطه‌هایی مانند حسونا، ام الدباغیه، سامرا، متارا، شمشارا، یاریم تپه و تل سوتو در شمال بین‌النهرین و از سوی دیگر با محوطه‌های شرق آناتولی مانند حاکمی اُوسَه و با محوطه‌های شاخص شمال سوریه و منطقه جزیره مانند تل صبی ابیاد و تل هلولا دارد.

    نکته شاخص دیگر در کاوش‌های تپه الله قلی لیلان وجود آثار دوران تاریخی در بخشی از سطوح و لایه‌های فوقانی محوطه است که احتمالاً متعلق به دوره مانایی بوده است که شواهد آن در یکی از ترانشه‌ها و سطح محوطه مشخص شده است.

    ۱۳ گمانه تعیین عرصه و حریم محوطه نیز این امکان را فراهم ساخت تا محدوده دقیق محوطه مشخص شود و برنامه‌ریزی‌ها برای حفاظت از محوطه و جلوگیری از پیشروی کشاورزان و زمین‌داران اطراف محوطه به عرصه و حریم محوطه انجام شود که با تصویب نهایی نقشه تعیین عرصه و حریم و ابلاغ آن به مالکان و زمین‌داران اطراف محوطه امید است که مراحل قانونی و حقوقی برای حفاظت هر چه بیشتر محوطه انجام شود.

    *گزارش از اکبر عابدی، سرپرست پروژه و عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه هنر اسلامی تبریز

    مرتبط:

    انجام مطالعات و مستندنگاری برج خلعت‌ پوشان تبریز

    فرش دستباف تبریز ، شکوه هنر ایرانی

    قاری کورپوسو _پل چراغ تبریز