مدل‌هایی برای سفر نوروزی

معاون گردشگری از پیشنهاد مدل‌هایی برای مدیریت و کنترل سفرهای نوروزی به ستاد ملی کرونا خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، ولی تیمور  در نشستی با حضور رؤسای تشکل‌های گردشگری درباره سفرهای «احتمالی» نوروزی، اظهار کرد: جلساتی با ستاد ملی مقابله با کرونا برگزار شده و در آن نشست‌ها به صورت مفصل موضوعات را بررسی کردیم. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ما دو مدل سفر را پیشنهاد دادیم که می‌تواند با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور اجرا شود. مدل اول سفر با تور است که گردشگران از خدمات تور استفاده می‌کنند و حتما در مراکز اقامتی مجاز اقامت خواهند داشت که تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

او اضافه کرد: در مدل دوم سفر افراد تور خریداری نمی‌کنند اما در سفر به شهر مقصد حتما باید در مراکز اقامتی مجاز و تحت نظارت این وزارتخانه اقامت کنند تا تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود و سلامتی مردم حفظ شود.

معاون گردشگری تاکید کرد: به‌ منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد کمپ‌های گردشگری، چادر ‌زدن، اقامت گردشگران در اماکنی مانند مدارس، زائرسراها، حسینیه‌ها و … ممنوع است و این موضوع به استانداران اعلام شده است.

تیموری همچین گفت: در نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران مدل‌های سفرهای احتمالی نوروزی تشریح خواهد شد و فرصت‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و همچنین صنایع‌دستی استان‌های مختلف معرفی می‌شود.

او  یادآور شد: نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شود و به‌ منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، برنامه‌ریزی‌ها و تمهیداتی اندیشیده شده که تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

معاون وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: به همین منظور و با هدف حفظ سلامت مردم و بازدیدکنندگان، مراسم افتتاحیه با حضور تعداد اندکی برگزار خواهد شد و تمهیداتی نیز اندیشیده شده که در طول برگزاری نمایشگاه تجمعی شکل نگیرد. در این نمایشگاه غرفه‌ها نسبت به سال‌های قبل کمتر شده و امیدواریم با پایان کرونا، گشایشی در کسب و کارهای حوزه گردشگری ایجاد شود.

تیموری گفت: در این دوره از نمایشگاه وزیر گردشگری و تجارت ونزوئلا حضور می‌یابد و هیأتی از بخش خصوصی این کشور نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت تا ظرفیت‌های گردشگری ایران و ونزوئلا بررسی شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیشنهاد حذف گذرنامه برای سفر بین ایران و ترکیه

چرا سفر؟ چرا سفر در دنیای امروز بی‌نهایت مهم است؟

لغو سفرهای بهاری در جهان به‌دلیل کرونا

بقعه ایوب انصاری

بقعه ایوب انصاری مربوط به سدهٔ ۹ ه. ق. است. این بقعه جزو زیباترین مقابر مذهبی آذربایجان به حساب می‌آید. بنای مذکور از تناسبات بسیار زیبایی برخوردار است که احتمال می‌رود ۵۰ سال بعد از فوت این عالم و فقیه این بنا را به پاس داشت وی ساخته اند. در مورد شخصیت این عالم مطالب زیادی در دست نیست ولی از دید مردم منطقه فردی عارف بوده است. این اثر در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۳۵ با شمارهٔ ثبت ۱۲۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

بقعه ايوب انصاري در ۱۳ كيلومتري جنوب شهرستان تكاب از توابع استان آذربايجان غربي و جنوب غربي قريه « دورباش » برفراز كوهي بلند قرار گرفته است و دارای ناهمواری است که از روستای دورباش عبور می کند، و سپس به صورت جاده‌ی مالرو به قلعّه‌ی کوه منتهی می گردد. این کوه عظیم که نام آن را به تبع از بقعه‌ی مورد ذکر کوه ایّوب انصار می نامند، بین دهستان سیاه منصور(یکی از دهستانهای هفتگانه بیجار) و شهرستان تکاب واقع شده و دارای ۲۵۱۲ متر ارتفاع است.
از بالای کوه مزبور دشتها و مزارع گندم اطراف تا کیلومترها مشاهده می شود، موقعیّت این ارتفاع نیز به گونه‌ای است که از فاصله‌ی دور می توان بقعه‌ی عظیم را در بالای آن تشخیص داد. بنای ایّوب انصاری از جانب شمال و غرب با شیب تندی مشرف به روستای دورباش است و ده مزبور که زمانی موقوفه‌ی بقعه بوده در دامنه‌ی کوه به شکل جالبی دیده می شود.

بنابر باور مردم، این مکان محل دفن سر ایوب انصاری بوده و از این رو از قداست و احترام خاصی نزد اهالی محلی برخوردار است

مشخصات بنا

این مقبره از دو بخش اصلی و قدیمی یعنی بنای اولیه مقبره و بخش الحاقی راهرو و نمازخانه تشکیل شده و با توجه به نوع مصالح و نوع معماری و نحوه کار دارای قدمتی طولانی و قبل از قرن نهم هجری تخمین زده شده ولی بخش الحاقی بنا شامل راهرو و نمازخانه از آثار اواسط قرن نهم هجری است.

قسمت قدیمی با پلان بیضی از داخل و هشت ضلعی نامنتظم از بیرون با ارتفاع ۵.۷ متر که با دری کوچک از نمازخانه مقبره به داخل راه دارد ساخته شده در ساخت بنا از قلوه سنگ، آهک و خاک سفیده استفاده و عملیات مرمتی و حفاظتی بازسازی در سال ۱۳۷۲ در بنای تاریخی ایوب انصاری توسط میراث فرهنگی انجام شده است.

بقعه ایوب انصاری تکاب یکی از آثار ناشناخته دوره معماری اسلامی ایران بوده که در منطقه به نام ایوان‌ ساری نیز خوانده می شود.

بقعه از نظر سبک معماری از بنای سلطان ویس الهام گرفته، آنچه که از اسناد مربوط به این بقعه بدست آمده، متولیان موقوفات از اعقاب خود ایوب انصاری بوده‌ و وظیفه‌ آنها حفظ و حراست بقعه و برداشت محصول از اراضی وابسته و نیز محاسبه‌ مخارج بوده است.

بقعه ایوب انصاری طی دهه های گذشته مورد تجاوز غارتگران میراث فرهنگی قرار گرفته بطوریکه متاسفانه امروز اثری از صندوق نفیس مقبره نبوده و دزدان عتیقه آخرین ضربه‌ مهلک را بر این بنا وارد آورده اند.

متولیان بقعه

آنچه که از اسناد مربوط به این بقعه بر می‌آید، متولّیان موقوفات از اعقاب خود ایّوب انصاری بوده‌اند، و وظیفهٔ آنها حفظ و حراست بقعه و برداشت محصول از اراضی وابسته و نیز محاسبهٔ مخارج بوده است.

متولّیان در مواقع ضروری قسمتی از عایدی موقوفات را صرف اطعام صادرین و واردین می‌کردند. با این حال هیچگاه از ظلم و ستم غارتگران در امان نبوده‌اند، و حتی غارتگران آنها را بارها کتک زده‌اند و اموال‌شان را به یغما برده‌اند. در سال ۱۱۰۶ ه. ق.، چند تن از آنها به نام‌های شیخ علی، شیخ جمال و شیخ سعدی متولی، از فشار ظلم و تعدی به نواحی اصفهان متواری شده‌اند. در همین سال یکی از وابستگان خودشان به نام ملک زکریا که زمانی حکومت ساروقورخان را داشته‌است، چشم طمع به اراضی موقوفه دوخته، و حتی در یک مورد شیخ سعدی متولی را کتک زده است.

متولیان که با خلوص نیّت به انجام کار خود مشغول بوده‌اند، بارها از دست اینگونه افراد به مرکز حکومت شکایت برده‌اند، ولی هیچگاه موفق به احقاق حق نگشته‌اند. از سال ۱۱۱۶ ه. ق. به این طرف، هیچ سندی در باب وقفیّت مزار و تولیّت آن برجای نمانده‌است، و تنها سند این دوره مربوط به سال ۱۲۴۱ ه. ق. است، و با توجه به محتوای آن، متولّیان بقعه در این عصر به نامهای شیخ حسین، عبدالغفّار، شیخ فرج، کربلایی رضا و شیخ عبدالحسین بوده‌اند.

در کتاب تاریخ تکاب افشار در توضیح متولیان بنای ایوب انصاری چنین می‌نویسد:

«یکی از افراد وابسته به این خاندان اظهار داشته‌است که جد بزرگ او در زمان قاجاریه با اسناد و احکام جهت عرض و دادگاهی عازم مرکز حکومت می‌شود، ولی در حوالی سلطانیه امروز بر اثر ابتلاء به بیماری درگذشت و اسناد مزبور نیز همان‌جا از بین می‌رود.»

آن بقعه که روزگاری صدها نفر از اطراف و اکناف شهرستان ساروقورخان قدیم به زیارتش می‌رفتند، و چند صباحی از طعام آن برخوردار می‌شدند، به صورت بنایی متروک در بالای کوهی مرتفع همچنان ساکت و آرام برجای مانده است، و گهگاه چند از معتقدان سلطان ایّوب با سفره‌ای نان شبی را در جوار مزار متروک به صبح می‌رسانند.

یداللّه‌خان افشار که اهل روستای اغولبیک (یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهرستان تکاب) است در متنی به قرار اطلاع و به قول میرزا یوسف انصاری، جد بزرگ انصاری‌های اغولبیگ در بالای آن کوه مدفون است.

مرتبط:

آبشار شلماش _زیبایی آذربایجان غربی

پیست اسکی خوشاکو آذربایجان غربی

پل میرزا رسول؛ خشتی از تاریخ در دل آذربایجان غربی

نگاهی گذرا به آیین‌های سنتی مبتنی بر اقلیم مردم سمیرم

در این سرزمین تاریخی از گذشته‌های دور تاکنون آیین‌ها و سنت‌های فراوانی از اقوام مختلف به یادگار مانده است، در این مقال به‌معرفی برخی از این آیین‌ها بر اساس تنوع اقلیمی و فصول سال که به وسیله نیاکان برگزار می‌شده و هم‌اینک در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت ملی رسیده است، پرداخته خواهد شد.

هنگامی که در راستای مستندسازی برخی آیین‌های سنتی فرصتی دست می‌دهد و پای صحبت بزرگان دیار هزارچشمه می‌نشینیم از لابلای گفته‌ها و قصه‌های شیرین ‌آنها به واژگان، نکات نغز و زیبایی برخورد می‌کنیم که شنیدن آنها علاوه بر لذت بخش بودن، نشان از نگاه دقیق و تجربه بالای نیاکان به مسائل دارد. برخی از اعتقادات مردم شهرستان سمیرم در گذشته که هم‌اکنون نیز کم و بیش در نزد اکثر مردم شهرنشین، روستانشین و حتی اقوام عشایر سمیرم رایج است به رخدادها و وقایع خاص طبیعی در طول ایام سال می‌پردازد.

واژگان تاریخی در آیین‌های ناملموس مردم سمیرم متناسب با فصول سال

فصل بهار (قره یاز) در گویش‌های محلی مردم سمیرم به معنی فصلی است که دشت‌های بزرگ سمیرم به سبزی می‌افتد، علف‌ها می‌رویند و همه جا سرسبز می‌شود، لذا مردم به دید و بازدید می‌روند و در کنار هم شادمانی می‌کنند.

هجدهم فروردین، سمیرمی‌ها معتقدند که ۱۸ روز بعد از عید نوروز باران می‌بارد و به آن گرژه یا گریجه می‌گویند و بین آنها ضرب‌المثل معروفی نیز مطرح است، اگر زمستون بارون نباره؛ تا گرژه امید داریم، در این ایام سمیرمی‌ها ضمن عبادت و طلب باران از خداوند کشت و کار خود را آغاز می‌کنند.

چهل پسین، منظور از ذکر این واژه این است که به‌دلیل کوهستانی بودن منطقه تا چهل روز بعد از عید نوروز هوا بعد از ظهرها ابری و بارانی می‌شود و به قول قدیمی‌ها یک رگه باران می‌بارد، در این ایام مردم سمیرم رمه‌های خود را به دشت‌ها روان می‌کنند.

هفتادم بهار، برخی از بزرگان این دیار در سال‌های خشکسالی چند سال گذشته می‌گفتند، اگر خدا بخواهد تا هفتادم بهار نیز احتمال بارش برف و باران وجود دارد، به همین دلیل در ایام خشکسالی و تا روز هفتادم پس از بهار مردم به راز ‌نیاز و ‌عبادت به درگاه خداوند پرداخته و طلب باران برای سال پیش رو می‌کنند.

۴۵ روز تابستان، مردم سرزمین کوهستانی سمیرم گرمای تابستان را ۴۵ روز دانسته و ‌معتقدند از اواسط مرداد با ظاهر شدن ستاره باد خنک، به‌تدریج بادی ملایم که نشان از پاییز دارد در دشت‌های وسیع سمیرم می‌وزد.

پاییز فصل برداشت سیب، سمیرم دارای یکی از مرغوب‌ترین محصول سیب درختی در ایران است، به همین دلیل فصل پاییز همواره یادآور برداشت محصول سیب با همکاری مشترک باغداران روستایی و عشایری است که دارای باغ‌های سیب هستند، برداشت محصول سیب درختی، پاشیدن بذر و امید به برکت خداوند در زمستان آینده همراه با سرودن نواهای محلی است.

۳۶روز از پاییز گذشته، گذشت ۳۶ روز از پاییز  نزد باغداران ‌و کشاورزان سمیرمی، روز باریدن باران عقرب و شروع اولین خوشحالی کشاورزان است که با سرودن آواهای محلی همراه است.

 آذر، ماه قوس یا سرما در نزد مردم سمیرم اولین روز آذر روز عقد پیمان ارباب‌ها و رعیت‌ها در گذشته دور برای تقسیم محصول زمین‌ها خوانده می‌شد، همچنین پیشینیان، ماه قوس را پدر زمستان نامیده و معتقد بودند بهترین سال زمانی است که در ماه قوس باران به دشت‌ها فراوان ببارد. در برخی گویش‌های محلی مناطق مختلف روستاهای سمیرم به ماه قوس، قیس هم گفته شده است.

فصل زمستان، اعتقادات و آیین‌های مردم سمیرم در این فصل بسیار دیدنی و شنیدنی است.

از نگاه نیاکان زمستان به دو بخش تقسیم شده است، چله بزرگ که از اول دی‌ماه تا دهم بهمن ماه و چهل روز کامل است و چله کوچک که از یازدهم بهمن تا پایان بهمن‌ماه، را شامل می‌شود.

جشن سده، این آیین در غروب آخرین روز چله بزرگ برگزار می‌شود و براساس این آیین مردم و بزرگان مناطق مختلف، دور هم جمع شده و ‌برداشت محصول خود را جشن می‌گیرند، شاهنامه می‌خوانند و سالی پر از بارندگی را در ایام پیش رو از درگاه خداوند طلب می‌کنند.

چارچار یا این دو برادر، مردم محلی سمیرم، ایام تحویل زمان را از چله بزرگ به چله کوچک زمان دوستی دو بردار خوانده و به زبان محلی آن را چارچار می‌خوانند.

 با گذشت بیست و دو روز از زمستان و در اوج یکه‌تازی سرما در چله بزرگ که سردترین موقع سال است، همگان معتقدند در این مدت دما زیر صفر می‌رود و همه جا یخ می‌زند به همین دلیل این مدت زمان را که ۹ روز است کرد به کمر می‌خوانند.

پیشینیان سمیرم معتقدند در آخرین روزهای چله بزرگ پسران پیرزن ننه سرما با نام‌های اهمن و ‌بهمن از راه می‌رسند و خودی نشان دهند.

نیاکان این منطقه معتقدند در سال‌های پربارندگی و در طی بیست روز اول تا بیستم اسفند وقتی بارندگی زیاد می‌شد، دو برادر به چله‌ها طعنه می‌زدند که بارندگی‌های اسفند بیش از چله بزرگ و ‌چله کوچک بوده، پس بزرگان این شعر معروف را به نقل از دو برادر در سال‌های پربارندگی می‌خواندند:

اهمن و بهمن، آرد کن صد من؛ روغن بیار ده مَن؛ هیزم بُکن خرمن؛ عهده همه با من

پیشینیان، ده روز آخر اسفندماه را از نظر زمانی به دو بخش تقسیم می‌کردند، به گونه‌ای که ۵ روز اول اسفندماه را سیاه بهار و ۵ روز آخر اسفند را سرما پیرزن نامیده بودند.

* گزارش از اعظم طایی مدیر روابط‌عمومی اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سمیرم

مرتبط:

تنگ بی بی سیدان سمیرم

چشمه ناز _بکرترین تفرجگاه سمیرم

غار دنگزلو جاذبه شگفت انگیز دنای سمیرم

سفال کلپورگان _نماد هنر و ظرافت دستان زنان بلوچ

روستای جهانی کلپورگان در فاصله ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان واقع شده و سفالگری در این روستا قدمتی هفت هزار ساله دارد، این هنر ارزشمند طی هزاران سال اصالت و قدمت هنوز حفظ شده و آوازه جهانی به این روستا بخشیده است.

از ویژگی‌های بارز سفال کلپورگان این است که این سفال کاملا با دست و بدون استفاده از چرخ به دست زنان ساخته می‌شود و فقط آوردن خاک و آماده‌کردن گِل به وسیله مردان انجام می‌شود.

خاک این سفال از محلی به نام مشکوتک تامین می‌شود و سنگی که برای تزیین آن به کار می‌رود از سنگ تیتک از کوه بیرگ اطراف مهرستان تهیه می‌شود، در سفالینه‌ها لعاب به كار نمی‌رود، طرح‌ها و نقش‌های آن كاملا هندسی است و نقش‌های باستانی را تداعی می‌کند.

این روستا که نخستین موزه زنده سفال کشور و حتی دنیاست، در سال ۹۵ پس از بررسی ارزیابان شورای جهانی صنایع‌دستی در فهرست شهرها و روستاهای جهانی صنایع‌دستی به ثبت رسید.

۱۰۰ هنرمند فعال در ساخت سفال کلپورگان

حمزه ندرت‌زهی رئیس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراوان در این رابطه اظهار کرد: «طی جلسه‌‌ای که هفته گذشته با حضور معاون عمرانی فرماندار سراوان برگزار شد، اجرای  اقداماتی از قبیل ایجاد پل هوایی در ورودی روستا، لکه‌گیری جاده کلپورگان به سراوان، احداث بوم‌گردی به وسیله خیرین و بهزیستی، برگزاری دوره‌های آموزش سفال‌گری از سوی صنعتگران ماهر، برگزاری دوره‌های مهارت‌آموزی از سوی اداره فنی و حرفه‌ای، آب‌رسانی سیار از سوی اداره امور آب و فاضلاب مورد تایید قرار گرفت.»

او گفت: «در حال حاضر تعداد ۱۰۰ نفر هنرمند سفالگر در این روستا فعالیت می‌کنند که تعداد ۲۸ نفر از آنها تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.»

حمزه ندرت‌زهی افزود: «۳ کوره فعال برای پخت و بیش از چندین کارگاه خانگی در این روستا وجود دارد.»

احداث بازارچه صنایع‌دستی در کلپورگان

بهروز عیسی‌زهی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان نیز اظهار کرد: «با توجه به اینکه روستای کلپورگان در فهرست روستاهای جهانی صنایع‌دستی ثبت شده، لازم است اقدامات زیادی برای حفظ این عنوان ارزشمند صورت گیرد، به همین منظور پس از ثبت جهانی این روستا، اقداماتی از جمله راه‌اندازی سایت دو زبانه فروش محصولات صنایع‌دستی و ایجاد بازارچه صنایع‌دستی انجام شد، همچنین دو واحد اقامتی برای رفاه پژوهشگران و علاقه‌مندان در محل کارگاه سفال کلپورگان نیز در حال احداث است.»

او گفت: «بازارچه صنایع‌دستی با ۹ غرفه در روستای جهانی کلپورگان با پیشرفت ۹۰ درصدی در حال احداث است که پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.»

عیسی‌زهی بیان کرد: «در تلاش هستیم تا ۱۱ کوره پخت را برای ۱۱ گروه فعال سفالگر خریداری کرده و در اختیار این صنعتگران قرار دهیم.»

او با اشاره به اینکه لازم است با حفظ هویت و اصالت نیز بر خلاقیت در تولید محصولات نیز تلاش شود، گفت: «تاکنون نمایشگاه‌های زیادی در داخل و خارج استان برای معرفی و فروش سفال کلپورگان دایر شده و دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی نیز در زمینه بسته‌بندی، بازاریابی و غیره در این شهرستان برگزار شده است.»

مرتبط:

قلعه سب _سالم ترین قلعه ی سیستان و بلوچستان

نیکشهر ؛ نگین طبیعت‌گردی سیستان و بلوچستان

معرفی چند غار استان سیستان و بلوچستان

خرمهره _مروارید فیروزه‌ای

خرمهره در اصفهان و کرمانشاه به کوجی و در آذربایجان به گیز نظر (چشم نظر) معروف است که در قدیم برای دفع چشم زخم به کلاه بچه‌ها دوخته می‌شده است. از خرمهره به عنوان نظر قربانی نیز یاد می‌شود، مردمان قدیم این مُهره را برای دور کردن چشم بد بر گردن حیوانات و شانه فرزندان خود می‌آویختند تا آنها را از شرّ نیروهای شیطانی مصون نگه دارند. افراد دیگری معتقدند که خرمهره شانس می‌آورد اما علت علمی آن این است که خرمهره به علت رنگ زیبایی که دارد چشم انسان را به خود معطوف می‌کند و این رنگ مانند دریا و آسمان برای انسان آرامش بخش است.

رنگ آبی شفاف خرمهره از ویژگی‌های بازر آن است که بدون لعاب دادن تولید ‌می‌شود و همانند مروارید می‌درخشد، تولید خرمهره تنها هنر باستانی شناخته شده است.

امروزه هنر خرمهره به صورت باستانی‌اش فقط در ایران و در چند کارگاه محدود مانند کارگاه استاد سید ابوالقاسم سعادتمند در قم تولید می‌شود. این هنر در خانواده سادات سعادتمند نسل به نسل وجود داشته است.

ماده اصلی خرمهره، سیلیس، اکسید مس و کربنات سدیم است. به دلیل موقعیت قم در حاشیه کویر و وجود علف اشنون، که از مایه‌های اصلی این کار است، در اطراف قم، موقعیت تولید خرمهره در این منطقه از دیرباز مساعد بوده است.

در ۶هزار سال پیش در ایران در کوره‌ها، سنگ اکسید مس می‌ریخته و حرارت می‌دادند و از آن مس استخراج می‌کردند و از آن مس‌ها برای نوک پیکان یا ابزار بُرش و یا چیزهایی شبیه آن استفاده می‌شد، بعد از مدتها که این کوره‌ها مستهلک می‌شد و آن را خراب می‌کردند، می‌دیدند که بر دیواره کوره‌ها، یک رنگ آبی خوش رنگ فیروزه‌ای ایجاد شده است.

دلیل ایجاد این رنگ فیروزه‌ای زیبا این بوده است که به طور اتفاقی وقتی این کوره‌ها را می‌ساخته‌اند، آنها را با سنگ‌های سلیسی ساخته و اکسید مس تولید شده در کوره با هیزم و خار و خاشاکی که در کوره می‌ریخته‌اند مخلوط می‌شد، علف اشنون هم که همان کربنات سدیم است.

پس سه عنصر اصلی تشکیل دهنده خرمهره، شش هزار سال پیش به طور اتفاقی در کنار هم قرار می‌گرفته و حرارت داده می‌شده است، که این حرارت در حال حاضر هم برای تولید خرمهره ایجاد می‌شود، چون در آن زمان هیچ سطح لعابی و براقی مشاهده نکرده بودند وقتی یک مرتبه یک لعاب فیروزه‌ای می‌بینند به نظرشان معجزه می‌آید یا چیزی شبیه جادو!

امروزه خرمهره استفاده‌های تزیینی و کاربردی متعددی یافته است؛ در قدیم فقط به صورتِ دایره‌ای شکل ساخته می‌شد اما به مرور زمان شکل خرمهره تنوع پیدا کرد و در انواع و اقسام گوناگون و اندازه‌های متفاوت تولید می‌شود، ولی اعتقادات عامه مردم در رابطه با خرمهره هم چنان پابرجا بوده و رنگ جادویی آن نیز همچنان چشم نواز و زیبا است.

اکنون مُهره‌های آبی رنگ فیروزه‌ای به نام خرمهره در گوشه و کنار بعضی از مغازه‌های صنایع‌دستی در شهرها و روستاهای ایران به فروش می‌رسد. مُهره‌هایی که در لحظه اول چشم را خیره می‌کند و نشانی از ابدیت آسمان را در چشم تماشاگر تداعی می‌کند، زیورهایی باستانی که کمتر کسی به قدمت آن در تاریخ هنر ایران و جهان آگاه است.

خرمهره با وجود فراز و فرودهای فراوان همچنان حیات دارد و از رونق نسبی برخوردار است. کاربردهای نوینی نیز یافته است که در صورت حمایت از این هنر و هنرمندانش می‌تواند بیش از پیش معرف ذوق، هنر، خلاقیت و نوآوری هنرمندان ایران زمین باشد و در عرصه جهانی نیز به سهم خود جایگاه والاتری را برای هنرهای سنتی ایران به دست آورد.

* گزارش از محمدحسین حیدری‌فرد، مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم

مرتبط:

روز قم فرصتی برای معرفی قم

ایجاد دهکده های تفریحی در قم

خانه ملاصدرا _نگینی تاریخی در شهر قم

طعم‌های خیال‌انگیز در سوئد _سرزمین شفق‌های قطبی

کشور سوئد که از کشورهای منطقه شمال غربی اروپا و ناحیه اسکاندیناوی است که طعم ویژه غذاهای این منطقه می‌تواند گردشگرانی که به آن‌جا سفر می‌کنند را با تجربه‌ای متفاوت از طعم‌ها رو به‌رو کند. با اینکه کشورهای اسکاندیناوی و مخصوصا سوئد را با غذاهای دریایی و انواع ماهی می‌شناسند اما طعم‌های دیگری که در این کشور وجود دارند، برای گردشگران بسیار ارزشمند خواهند بود.

همانطور که گفته شد به دلیل ویژگی جغرافیایی سوئد ماهی و غذاهای دریایی نقش مهمی در آشپزی مردم این کشور دارند و با اینکه غذاهای این کشور در دیگر کشورهای منطقه اسکاندیناوی نیز سر می‌شود اما در سوئد گردشگران می‌توانند غذاهایی با طعم کاملا متفاوت  را که با سبک و سیاق خاصی طبخ شده‌اند را بچشند.

غذاهای کشور سوئد

«وسوسه جانسون»، «راگمانک»، «گراولاکس»، «شاه ماهی»، «گوبرورا»، «تست اسکاگن»،«کنل بوله»، «نان زعفرانی سوئدی» از جمله غذاهای معروف و محبوب کشور سوئد است که برخی از آن‌ها در دیگر کشورها نیز محبوبیت خاصی پیدا کرده و افراد زیادی در دیگر نقاط جهان تمایل به مصرف غذای سوئدی دارند.

از معروف‌ترین غذاهای سوئدی می‌توان به «وسوسه جانسون» اشاره کرد که اغلب به عنوان غذایی برای جشن کریسمس طبخ و سرو می‌شود. وسوسه جانسون از ترکیب سیب‌زمینی خامه‌ای و ماهی کولی تهیه می‌شود که مردم بیشتر در سرمای زمستان علاقه به خوردن آن دارند.

نکته جالب در مورد این غذا نام آن است که از نام خواننده اپرای سوئدی «پله جانسون» که علاقه شدیدی به غذاهای مختلف داشت و به همین دلیل به شکم‌گرد نیز معروف بود،  گرفته شده است. در این غذا سیب‌زمینی ‌های خلال شده به همراه خامه و ماهی کولی در فر طبخ می‌شود که ظاهر بسیار وسوسه‌انگیزی مخصوصا برای سیب‌زمینی دوستان دارد.

راگمانک-سوئد

یکی دیگر از غذاهای محبوب مردم سوئد «راگمانک» نام دارد که نوعی پنکیک سیب‌زمینی است که در کنار آن گوشت پرخ‌کرده طعم‌دار شده نیز سرو می‌شود. راگمانک نیز از غذاهایی است که مردم سوئد بیشتر در فصل زمستان تمایل به خوردن آن دارند اما در تمام فصول سال این غذا در تمام رستوران‌های سوئد قابل سفارش است.

گفته می‌شود که مردم سوئد از سیب‌زمینی‌های تازه برداشت شده استفاده نمی‌کنند به همین دلیل است که غذاهایی با پایه سیب‌زمینی بیشتر در زمستان طبخ می‌شوند. همانطور که گفته شده راگمانک نوعی پن‌کیک سیب‌زمینی است است که در کره سرخ شده و با گوشت و لینگون بری سوئدی سرو می‌شود.

گراولاکس-غذای سوئد

«گراولاکس» از غذاهایی است که گفته می‌شود به فرهنگ غذایی سوئد وارد شده و اصالتی فرانسوی دارد که در سوئد در پخت آن کمی تغییرات ایجاد شده است. این غذا طی مدتی کوتاه توانسته به یکی از پرطرفدارترین غذاهای مردم سوئد تبدیل شود به گونه‌ای که گردشگران با توجه به محبوبیت گراولاکس حتما به امتحان طعم آن ترغیب خواهند شد.

گراولاکس، ماهی سالمون طعم‌دار شده است که به صورت لایه‌های نازک برش خورده به همراه مقداری جعفری، سیب‌زمینی و همچنین سس خردل سرو می‌شود که می‌تواند برای افرادی که به ماهی علاقه دارند و این غذا را برای اولین بار امتحان می‌کنند خاطره هیجان‌انگیزی باقی بگذارد.

شاه ماهی

همانطور که گفته شد سوئد به غذاهای دریایی و سرو ماهی شهرت دارد به همین دلیل «شاه ماهی» یکی از غذاهای مطرح در این کشور به حساب می‌آید که هر سوئدی روشی خاص برای طبخ آن به کار می‌گیرد. برخی شاه ماهی‌ها را دودی می‌کنند و برخی از آن‌ها برای ترشی استفاده می‌کنند.

البته شاه ماهی‌ها بسته به اینکه از دریای بالتیک و یا از دریای اطلس گرفته شده باشند شیوه پخت متفاوتی دارند. ماهی‌های دریای بالتیک را اغلب با آرد سوخاری پوشانده و سرخ می‌کنند، اما ماهی‌های اطلس را معمولا در سس‌های گوناگون ترشی می‌اندازند.

ترشی شاه ماهی طعم‌های مختلفی دارد که از جمله آن می‌توان به پیاز، سیر، شوید و خردل اشاره کرد که بیشتر همراه سیب‌زمینی، خامه ترش و گاهی تخم‌مرخ پخته شده نیز سرو می‌شود و طعمی متفاوت را با خود همراه دارد.

گوبرورا

«گوبرورا» نیز از دسته غذاهای دریایی سوئد است که مردم این منطقه از آن به عنوان یک غذای همه چیز تمام یاد می‌کنند و تعصب خاصی نسبت به آن دارند. این غذا با ماهی کولی به همراه تخم‌مرغ طبخ  و در انتها بر روی یک نان سیاه سرو می‌شود.

گفته می‌شود که گوبرورا به دلیل محبوبیت زیاد در بین مردم سوئد به غذای جشن نیز شهرت دارد و در هر زمانی از شب یا روز که فردی در سوئد گوبرورا بخواهد می‌تواند به راحتی آن را تهیه کرده و میل کند. گوبرورا غذایی است که گردشگران به واسطه تعریف زیاد مردم سوئد از آن حتما آن را امتحان خواهند کرد.

تست اسکاگن

از غذاهایی با ظاهر هوس‌انگیز و گران در سوئد باید به «تست اسکاگن» اشاره کرد. اسکاگن از موادی چون میگو، شوید، سس مایونز، لیمو و کمی خاویار تهیه می‌شود که ظاهر بسیار جذابی دارد. گفته می‌شود این غذا توسط فردی به نام «توره رتمن» که صاحب برخی از رستوران‌های استکهلم بوده، ابداع شده است.

گفته می‌شود رتمن نام این غذا را در یک سفر دریایی و زمانی که به در خط ساحلی دانمارک بوده‌اند از روی اسم بندر ماهیگیری این منطقه انتخاب کرده است و از آن زمان غذای رتمن به همین نام شهرت پیدا کرده است.

 

کنل بوله

سوئدی‌ها اما در کنار غذاهای دریایی به خوراکی‌های شیرین و به نوعی شیرینی‌های متفاوت نیز علاقه بسیار دارند و «کنل بوله» یکی از شیرینی‌هایی است که در سوئد بسیار طرفدار دارد. سوئدی‌ها از کنل بوله به عنوان خوراکی ملی خود یاد می‌کنند.

این شیرینی محبوب از خمیر نان گندم با دارچین، زعفران و وانیل تهیه می‌شود، مواد گفته شده در نان و شیرینی‌پزی سوئد بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند و گفته می‌شود قدمتشان به زمان اولین تجارت وایکینگ‌ها با استانبول باز می‌گردد. چشیدن طعم این شیرینی جذاب به همراه قهوه در کافه‌های سوئد مطمئنا یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین خاطرات را برای گردشگران و مسافران به این منطقه رقم خواهد زد.

 

نان زعفرانی سوئدی

«نان زعفرانی» از دیگر شیرینی‌های پرطرفدار سوئدی‌هاست که در تمام مهمانی‌ها و دورهمی‌ها پخته و سرو می‌شود. البته باید گفت که نان دارچینی (کنل بوله) و نان زعفرانی از محبوب‌ترین شیرینی‌ها در سوئد هستند که در مراسم‌های ویژه مثل کریسمس، سال نو و هالووین حضور پررنگی دارند.

منبع:

theculturetrip.com

www.nordicchoicehotels.com

سرنوشت مبهم بافت تاریخی اهواز

مهر ماه امسال بعد از این‌که خانه پدری احمد محمود نویسنده برجسته معاصر خوزستانی، از سوی خانواده‌اش فروخته شد، فعالان میراث فرهنگی ابراز نگرانی کرده و خواستار حفاظت از این بنای فرهنگی و تبدیل آن به موزه مشاهیر اهواز شدند.

خانه پدری احمد محمود در مرکز شهر اهواز و در بافت تاریخی این کلانشهر اما در حالی در روز جمعه گذشته (۲۴ بهمن) با بلدوزرهای مالک جدید با خاک یکسان شد، که شهرداری اهواز و اداره میراث فرهنگی، همچنان انگشت اتهام به سوی یکدیگر گرفته‌اند.

شهرداری اهواز همانند موارد مشابه تخریب خانه‌های تاریخی مدعی بی‌اطلاعی از این خرابی‌هاست. اگر چه در روزهای اخیر اسنادی از تسویه حساب مالی مالک بنا و چراغ سبز شهرداری برای تخریب منتشر شده است.

تخریب یادگار احمد محمود، مطالبه قدیمی فعالان فرهنگی اجتماعی برای حفاظت از بافت تاریخی اهواز و اختلاف حل نشده شهرداری و میراث فرهنگی را دوباره به میان آورده است.

وعده برخورد با متخلفان
شهردار اهواز صیانت از بافت تاریخی را وظیفه میراث فرهنگی می‌داند و می‌گوید: شهرداری اهواز در ماجرای تخریب خانه پدری احمد محمود نویسنده خوزستانی به وظایف خود عمل کرده ولی این میراث فرهنگی است که به وظایف خود عمل نمی‌کند.

موسی شاعری می‌گوید: شهردار منطقه در تماس تلفنی تاکید کرده است که هیچ مجوزی برای تخریب نداده‌ایم و مالکان از داخل ساختمان، به صورت غیرقانونی و بدون مجوز آن را تخریب کرده‌اند، در همین راستا با متخلفان برخورد قانونی می‌کنیم و اگر در مجموعه شهرداری قصوری صورت گرفته باشد نیز برخورد خواهد شد.

شاعری هر گونه مذاکره با اداره میراث فرهنگی درباره حفاظت از خانه احمد محمود را رد می‌کند و می‌افزاید: اصلا میراث فرهنگی هیچ توافقی با شهرداری نداشته، متاسفانه میراث فرهنگی به وظایف خود عمل نمی‌کند و فقط نامه ه‎ایی ارسال می‌ کند بدون این‌که بعدا پیگیری انجام دهد به طوری که من تا امروز هنوز مسئولان میراث فرهنگی را ندیده‌ام زیرا هیچوقت برای پیگیری امور نیامده‌اند.

وی تاکید می‌کند: وظیفه ذاتی و اساسی اداره میراث فرهنگی حفاظت و صیانت از بناهای تاریخی، پیگیری، مذاکره و اقدام از طریق راهکارهای قانونی است، حفاظت از بافت تاریخی از وظایف شهرداری نیست و درباره حفاظت از بافت تاریخی باید از مسئولان میراث فرهنگی سئوال شود، وظیفه شهرداری این است که نگذاریم کسی پروانه تخریب بگیرد که در مورد این بنا، مجموعه شهرداری به وظایف خود عمل کرده‌ و برای مالک پروانه صادر نکرده است.

بافت تاریخی جزو وظایف شهرداری و شورا نیست
قانون حمایت از مرمت و احیا بافت‌های تاریخی فرهنگی، شهرداری‌ها و شورای شهرها را به عنوان یکی از نهادهای مسئول در حفظ و احیای بافت تاریخی معرفی کرده و ماده ۱۴ این قانون شهرداری و شورای شهرهای دارای بافت تاریخی فرهنگی مصوب را مکلف کرده در تخصیص بودجه عمرانی سالانه شهر، این بافت‌ها را در اولویت قرار دهند.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، امور ورزش و جوانان شورای شهر اهواز اگر چه می‌گوید: بافت تاریخی اهواز در مناطق یک و هفت شهرداری و سایر مناطق جزو میراث ماست و باید حفظ شود اما تاکید می‌کند: متولی بافت تاریخی شهر، اداره میراث فرهنگی است و این وظیفه ذاتی شهرداری نیست.

حجت‌الاسلام جاسم موسی‌پور با بیان اینکه در سال‌های ۹۸، ۹۹ و ۱۴۰۰ برای احیای بافت تاریخی اهواز ردیف بودجه اختصاص داده شده، می‌افزاید: نشست‌ها و بازدیدهایی با مدیران میراث داشتیم و چند بار اعلام آمادگی کردیم که اداره میراث طرحی برای احیای بافت تاریخی ارائه کند تا شهرداری آن را اجرا کند، زیرا شهرداری تخصص لازم را ندارد اما تا کنون حتی یک طرح نیز به شهرداری و شورا ارائه نشده است، از جمله در سال‌های ۹۸ و ۹۹ برای احیای بافت محله عامری اهواز بودجه پیش بینی شده بود اما به رغم بازدیدهای مشترک حتی یک طرح برای احیای این بافت ارایه نشد.

وی همچنین با اظهار بی‌اطلاعی از دلایل تخریب خانه احمد محمود می‌گوید: باید بررسی کنیم که آیا این خانه از بناهای ثبت شده میراث بوده یا خیر، البته این خانه مالک خصوصی دارد که می‌تواند آن را خرید و فروش کند.

استعلام کنید
بافت تاریخی بخشی از شهرهای امروزی است که در آن ساختمان‌ها و بناها و آثار ارزشمند معماری و تاریخی وجود دارد. هفت شهر خوزستان در سال ۸۷ به عنوان شهرهای دارای بافت تاریخی معرفی شدند که اهواز یکی از آنها با مساحت ۳۷۷ هکتار بافت تاریخی است. مناطق یک، ۲ و ۷ اهواز دارای بافت تاریخی هستند که بیشترین مساحت در منطقه یک است و خانه احمد محمود نیز در این منطقه قرار داشت.

مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اردیبهشت ۱۳۹۶ نیز محدوده تاریخی ۱۶۸ شهر کشور از جمله اهواز، آبادان، بهبهان، دزفول، رامهرمز و شوشتر را ابلاغ کرده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز با تاکید بر نقش پررنگ شهرداری و شورای شهر در حفظ و احیا بافت تاریخی، می‌گوید: وظایف شهرداری در قوانین و ضوابط و دستوالعمل‌ها مشخص شده و شورای عالی شهرسازی نیز محدوده و نقشه بافت‌های تاریخی را به شهرداری به عنوان متولی شهرسازی ابلاغ کرده است.

تبار قریب با اشاره به تخلف شهرداری اهواز مبنی بر عدم استعلام فعالیت‌های عمرانی در بافت تاریخی می‌افزاید: بر اساس ضوابط و قوانین، شهرداری موظف است قبل از صدور پروانه ساختمانی و یا عوارض و یا هر گونه مجوز برای کارهای عمرانی از اداره میراث فرهنگی استعلام کند، عمده مکاتبات و جلسات ما با شهرداری نیز برای تحقق این موضوع است تا بتوانیم بافت تاریخی را مدیریت و هویت و یکپارچگی آن را حفظ و از تخریب جلوگیری کنیم اما شهرداری هنوز این استعلام را به صورت مستمر و سازماندهی شده و منسجم انجام نداده است.

به گفته وی، هم مالکان بناهایی که در محدوده بافت تاریخی قرار دارند و هم شهرداری باید بدانند که بر اساس قانون، در محدوده بافت تاریخی استعلام از اداره میراث فرهنگی، همچون استعلام آب و برق و گاز الزامی است، این یک الزام قانونی است که در شهرهای استان انجام می‌شود و می‌تواند مانع ساخت و ساز بی‌ضابطه و تخریب بافت تاریخی اهواز شود.

قریب اضافه می‌کند: با استعلام، ضوابطی مثل نما و ارتفاع هم شامل آن بنا می‌شود و خودبخود به سمت یکدستی در بافت تاریخی و حفظ هویت آن خواهیم رفت، ما معتقدیم بافت تاریخی علاوه بر هویت تاریخی، مذهبی، فرهنگی و اجتماعی، کارکرد مهم اقتصادی نیز دارد که در صورت حفظ بافت می توان آن را بکار گرفت.

اطلاع شهرداری از تخریب خانه احمد محمود
رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اهواز در ادامه می‌گوید: درباره خانه احمد محمود به صورت اختصاصی با شهرداری اهواز مکاتبه و اعلام کرده بودیم که این بنا در بافت تاریخی قرار دارد و واجد ارزش است و نباید اقدامی در آن صورت گیرد.

وی با بیان این‌که پیگیری حقوقی تخریب این بنا در حال انجام است، می‌افزاید: مالک خانه احمد محمود همه مراحل کاری در شهرداری را طی کرده و هزینه‌ها را پرداخت و مجوزها را از شهرداری گرفته است، در حال حاضر در حال بررسی اسنادی هستیم که مالک ارائه کرده و نتایج آن را اعلام می‌کنیم.

قریب با اشاره به جلساتی که با کمیسیون عمران شورای شهر اهواز برگزار شده، نیز می‌گوید: عدم استعلام شهرداری در این کمیسیون بحث و بررسی شده و فلسفی رییس این کمیسیون در جریان موضوع است و مقرر شده در بودجه سال ۱۴۰۰ ردیفی برای آن درنظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که مطالعات تدوین ضوابط اختصاصی بافت تاریخی اهواز در حال تهیه است می‌افزاید: معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری اهواز ۴۰۰ میلیون تومان اعتبار برای منطقه عامری و مسجد این محله اختصاص داده بود که برای نحوه هزینه‌کرد آن با میراث فرهنگی مشورت شده بود، کارشناسان میراث نیز بعد از بررسی و مستندسازی طی یک مکاتبه رسمی برآورد و تحلیل خود را بیش از یک ماه پیش به این معاونت اعلام کردند، به غیر از این مورد اعتبار دیگری برای بافت تاریخی اهواز اختصاص داده نشده است.

قریب تاکید می‌کند: برای احیا و باززنده‌سازی بافت تاریخی اهواز باید همکاری همه جانبه‌ای بین دستگاه‌های متولی، بخش خصوصی، رسانه‌ها و انجمن‌ها شکل بگیرد، اداره میراث فرهنگی یک متولی بین بخشی است، این در حالی است که تجربه‌های موفق در کشور، حاصل یک برنامه و همکاری جمعی بوده است.

سرانجام خانه‌های تاریخی اهواز
آذر ماه امسال، یک خانه دیگر (خانه شالباف) در بافت تاریخی اهواز با مجوز شهرداری و بدون استعلام از اداره میراث فرهنگی تخریب شد اما هیچ خبری از برخورد با متخلفان نشده است. همانطور که سرنوشت پرونده تخریب سرای عجم (یکی از کاروانسراهای شیخ خزعل در مرکز شهر اهواز) از اسفند ۱۳۹۲ همچنان در ابهام مانده است.
منبع:اسکان

مرتبط:

اهواز _شهری که خواب ندارد

در مورد پل سفید اهواز چه میدانید؟

اهواز گنجینه ناشناخته گردشگری

اعزام به عراق شایعه است

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت با تکذیب برخی اخبار ضد و نقیض درباره تاریخ از سرگیری اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات، گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا هنوز پاسخ نهایی درباره اعزام‌ها را نداده است.

به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، حجت‌الاسلام والمسلمین صحبت‌الله رحمانی با اشاره به انتظار متقاضیان سفر به عتبات عالیات به ویژه در ماه رجب و شعبان، اظهار کرد: سازمان حج و زیارت همواره بر زیارت همراه با کیفیت، معنویت، حفظ عزت، کرامت، امنیت و به ویژه سلامت تاکید داشته و این مهم در برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته لحاظ شده است. طبق تاکید رییس سازمان حج و زیارت مبنی بر توجه به سلامت زائران، از سرگیری اعزام‌ها به تاییدیه ستاد ملی مقابله با کرونا منوط شده است.

او با بیان این‌که در یک سال گذشته سفرهای زیارتی به عتبات عالیات به دلیل بحران کرونا تعطیل شده است، یادآور شد: بعد از شیوع این بحران، دستورالعمل بهداشتی کاملی از سوی کارشناسان وزارت بهداشت، سازمان حج و زیارت و هیأت پزشکی تهیه شد که بعد از تدوین در اختیار وزارت بهداشت و وزارت خارجه کشورمان و کشور میزبان قرار گرفته است تا در صورت از سرگیری اعزام‌ها این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد، اما هنوز ستاد ملی مقابله با کرونا پاسخ نهایی درباره اعزام‌ها را نداده و راه‌اندازی دوباره سفرها به تاییدیه این ستاد منوط است.

معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت گفت: امیدواریم با اهتمام به رعایت شیوه‌نامه‌های تدوین‌شده و از طرفی اشتیاق وصف‌ناپذیر مردم به این زیارت پربرکت و معنوی، شاهد اعزام دوباره زائران به عتبات باشیم.

رحمانی تاکید کرد: در صورت تاییدیه ستاد ملی مقابله با کرونا برای از سرگیری سفرهای زیارتی به عتبات عالیات، برنامه‌های دقیقی از نظر امکانات و توجه به سلامت زائران در رفت و بازگشت تدوین شده که امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. در صورت مشخص شدن این موضوع، اطلاع‌رسانی دقیقی از سوی سازمان حج و زیارت انجام می‌گیرد و مردم به اخبار ضدونقیض برخی رسانه‌ها و شایعات توجه نکنند.

پیش‌تر اعلام شده بود که ستاد ملی کرونا با ازسرگیری اعزام زائران ایرانی به عتبات عالیات موافقت کرده است که این ستاد آن را تکذیب کرد. به تازگی نیز اخباری مبنی بر ازسرگیری سفرهای زیارتی به عراق در تعطیلات نوروز منتشر شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

پیشنهاد ایران برای سفر زمینی زائران به عربستان از راه عراق

کرونای انگلیسی مانع نمایشگاه تهران نشد

به رغم نگرانی‌ها و اعلام خطر درباره شیوع ویروس جهش یافته کرونا در کشور، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری می‌گوید: نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی تهران مجوز ستاد ملی کرونا را گرفته و قرار است از ۵ تا ۸ اسفندماه برگزار شود.

شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی که مجری اصلی این نمایشگاه است حتی ۲۰ درصد تخفیف به شرکت‌کنندگان صنایع دستی می‌دهد تا تعداد بیشتری در این نماشگاه حاضر شوند. درباره شرکت‌کنندگان خارجی و بخش بین‌الملل اما هنوز جزئیات مشخص نیست، با این که کمتر از یک هفته تا برپایی این نمایشگاه مانده ولی ظاهرا مکاتبات و دعوت از خارجی‌ها ادامه دارد. فعالان گردشگری هم نظرات متناقضی درباره حضور در این نمایشگاه نیمه مجازی و نیمه حضوری دارند. برخی شرکت‌های بزرگ گردشگری که هر سال برای فروش تور خارجی و ویزا به این نمایشگاه می‌آمدند اکنون دچار تردید شده‌اند، چون هم مرزها بسته است و تور خارجی مثل همیشه برگزار نمی‌شود، هم به اندازه هر سال مخاطب ندارند. این تردید دامن کسب و کارهای کوچک گردشگری که یک سال پر زیان را پشت سر گذاشته‌اند و نسبت به شرایط سفر حتی در نوروز دچار ابهام هستند، نیز گرفته است.

با این وجود، محمد قاسمی معتقد است: نمایشگاه امسال بستری مناسب برای تعامل میان عرضه‌کنندگان زنجیره تامین خدمات گردشگری و محصولات صنایع دستی و مصرف‌کنندگان این خدمات و محصولات است که برای رونق کسب و کارهای مربوطه و اشتغال حاصل از آن بویژه در دوران رکود کرونایی برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  گفت: هدف اصلی این نمایشگاه ترویج سفرهای مسؤولانه و ایمن در قالب تورهای برنامه‌ریزی شده و تحت نظارت‌های بهداشتی به جای سفرهای بی‌برنامه و غیر ایمن در دوران همزیستی با کرونا است.

او اضافه کرد: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، نمایشگاه امسال به صورت «استان محور» برگزار و تمام ظرفیت‌های گردشگری و صنایع دستی هر استان در غرفه‌های متمرکز با حضور دفاترخدمات گردشگری، هتل‌ها، اقامتگاه­های بوم‌گردی و سایر عرضه‌کنندگان خدمات گردشگری به نمایش گذاشته می‌شود. هدف از این کار معرفی استان‌ها و مناطق کمتر شناخته شده در کنار استان‌ها و مقاصد سنتی و بیشتر شناخته شده است.

قاسمی اظهار کرد: با توجه به مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا مبنی بر امکان انجام مسافرت‌های نوروزی که در قالب بسته‌های سفر برنامه‌ریزی شده و بر مبنای اسکان در واحدهای اقامتی دارای مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، این نمایشگاه می‌تواند به عنوان متمم این مصوبه برای تشویق سفرهای تحت نظارت و به تبع آن کنترل شیوع کرونا در نتیجه سفرهای انبوه و بی‌برنامه عمل کند.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: با توجه به آسیب‌های جدی وارد شده به دو بخش گردشگری و صنایع دستی بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا، معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی حمایت‌های خوبی را از حضور این دو بخش در نمایشگاه به عمل آورده که از مهمترین آنها می‌توان به مذاکره و رایزنی با سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه‌های ایران و دریافت تخفیف در هزینه‌های نمایشگاهی و همچنین اختصاص کمک‌های بلاعوض ملی برای خرید زمین اشاره کرد.

وی افزود: خوشبختانه، بواسطه حمایت‌های صورت گرفته و همچنین نظام‌مند شدن سفرهای نوروزی از سوی ستاد ملی کرونا، با استقبال خوبی از سوی ادارات کل استانی و بخش خصوصی برای حضور در نمایشگاه روبرو شده‌ایم که در صورت ادامه این روند سالن‌های تحت اختیار را افزایش خواهیم داد.

قاسمی تاکید کرد: نمایشگاه مجوزهای لازم از سازمان توسعه تجارت و ستاد ملی کرونا را دریافت کرده و تحت تدابیر و پروتکل‌های بهداشتی مختص خود برگزار می‌شود و بازدیدکنندگان نیز بر اساس شیوه‌نامه‌های مربوطه به صورت کنترل شده با رزرو قبلی از آن دیدار می‌کنند.

طبق تقویم نمایشگاه بین‌المللی تهران ۹۹، نمایشگاه گردشگری و صنایع دستی در تاریخی که قرار است برپا شود تنها نیست، همزمان با آن نمایشگاه‌های خدمات، تجهیزات هتلی و صنایع مخابرات و اطلاع‌رسانی (تلکام) نیز برگزار می‌شود. رویکرد چهاردهمین نمایشگاه گردشگری، سفر هوشمند و شعار آن توسعه گردشگری روستایی است. این نمایشگاه هر سال اواخر بهمن ماه برگزار می‌شد که سال گذشته با شیوع ویروس کرونا در «ووهان» چین همزمان شد و امسال هم پس از ادغام با صنایع دستی، تاریخ آن جابه جا شد. از دیگر تغییرات نمایشگاهِ امسال حذف غرفه‌های غذا و گروه نوازندگان برای جلوگیری از ازدحام جمعیت است که از پرمخاطب‌ترین بخش‌های نمایشگاه گردشگری به شمار می‌آمدند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نمایشگاه گردشگری تهران که نه آش دارد نه پایکوبی!

“ساری ۲۰۲۲” یک مانور تبلیغاتی یا تحولی در صنعت گردشگری مازندران؟!

ساری در سال ۲۰۲۲ قرار است به پایتخت گردشگری کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی موسوم به «اکو» تبدیل شود اما با توجه به شیوع ویروس کرونا و اینکه زمان کمی تا وقوع این رویداد وجود دارد، باید دید آیا این تنها یک شعار تبلیغاتی بوده یا واقعا گام های اساسی برای رونق گردشگری در مازندران برداشته خواهد شد، هرچند برای بررسی این موضوع با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی مازندران بارها تماس گرفته شد ولی با وجود وعده های مسئولان این نهاد هیچ کدام از آن ها در آخر پاسخی به خبرنگاران ما ندادند.

گردشگری به عنوان یک صنعت پایدار از نظر منابع ارزی وتوسعه پایدار در اقتصاد معیشتی مازندران بسیار موثر است، هرچند این استان به دلیل جاذبه های بیشمارو مواهب طبیعی جنگل، دریا وکوه ظرفیت بالقوه گردشگری دارد و همیشه مقصد بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی بوده و از این ابزار قدرتمند در جهت تولید اشتغال،رفع بیکاری و بحران حاکم باید به درستی استفاده کرد،اما تا تبدیل به یک قطب گردشگری که دارای ایده ال ها و مولفه های خاصی است، فاصله بسیار دارد.
متاسفانه یکسالی ازحضور نحس مهمان ناخوانده ویروس کرونا می گذرد،ویروسی که تمام جهان را در حوزه های مختلف از جمله گردشگری تحت تاثیر خود قرار داده است.انتشار سریع این ویروس جهش یافته باعث شد تا ورودی کشورها بر روی مهمانان و گردشگران خارجی بسته شود و البته درداخل کشور هم رفت و آمدها و مسافرت ها تعریف چندانی نداشت .
استان پهناور و سرسبز مازندران که سالانه میزبانی جمعیت میلیونی گردشگران را به نحوی شایسته انجام می داد متاسفانه با شیوع ویروس کرونا شاهدبسته شدن یک به یک مراکز اقامتی و بومگردی و هتل ها و امکان مذهبی بود.سایه سنگین ویروس کرونا بر پیکره مراکز تفریحی و گردشگری چیزی جز سکوت و خاموش شدن چراغ آن ها نبود.
سال ۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران پیشنهاد میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو به وزیر میراث فرهنگی کشور داده شد که به تصویب هیات وزیران کشورهای عضو اکو رسید.
عباس مهدوی چندی پیش در جلسه بررسی راهکارهای ارتباط موفق برای جذب گردشگران کشورهای عضو اکو در رویداد ساری ۲۰۲۲ گفته بود که مرکز استان مازندران سال آینده به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب و معرفی شده است که فرصت طلایی برای تقویت گردشگری مازندران است.
مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران ایجاد زیرساخت های لازم برای میزبانی شایسته و رفع کمبودها و نواقص را از اولویت های مسئولین استان دانست و گفت: اما همزمان باید به موضوعات فرهنگی و هنری برای جلب توجه گردشگران کشورهای عضو اکو نیز توجه کرد.

اما محمدرضا اورمزدی مازندران اظهار کرد: مازندران با وجود مشکلات فراوان زمانی می تواند ادعای میزبانی برای گردشگران داخلی و خارجی را داشته باشد که هتل های استاندارد،مراکز اقامتی مناسب، شبکه آژانس های مطلوب و امنیت جاده ای را درحد ایده آل داشته باشد.
وی درپاسخ به این سوال که آیا مازندران برای میزبانی گردشگری ۲۰۲۲ آماده است،گفت: معمولا اینگونه شعارها و تبلیغات گریبانگیر عرصه مدیریتی است که اصولا قبل ازهربرنامه و شعاری باید ظرفیت ها و شناخت کافی دیده شود.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: ساری به عنوان مرکز استان مازندران در سطح کشوربه عنوان یکی از شهرهای مقصد گردشگری است اما باید دید حرف هایی که زده می شود چقدر خاصیت عملیاتی شدن را دارد.
اورمزدی افزود: آیا پیشنهاد یک طرحی را دادن صرفا برای یک مانور تبلیغاتی است یا براساس این طرح و شعار قصد برند سازی و توسعه وجود دارد.
وی ادامه داد: باتوجه به شرایطی که بر کل جهان و استان به دلیل شیوع ویروس کرونا حاکم شده آیا مشکلات فعالین حوزه گردشگری شنیده و برطرف شده است.
این کارشناس گردشگری ادامه داد: متاسفانه به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا و کاهش گردشگران داخلی و خارجی و محدودیت های جاده ای بسیاری از مراکز و آژانس های مسافرتی تعطیل و بسیاری از اقامتگاه های بومگردی فروخته و هتل ها در معرض نابودی قرارگرفتند.
اورمزدی با بیان اینکه با این پای لنگان نمی توان به سمت میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال ۲۰۲۲ حرکت کرد، افزود: هرچند این موضوع یک فرض ایده آل محسوب می شود و باید برای آن تلاش کرد،اما واقعیت ها و مشکلات پیش روی مازندران به لحاظ اقتصاد کلان و خرد و اقتصاد گردشگری باید دیده شود.
وی یادآورشد: صنعت گردشگری دراستان مازندران بیشترین فعالیت را بعد از کشاورزی به خود اختصاص داده است اما متاسفانه مسئله کرونا باعث شد فعالیت ها به صفر برسد و منجمد شود و حال با این اقتصاد خسارت دیده و چنین شرایط سخت و طاقت فرسایی سخن از میزبانی مازندران به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اکو در سال۲۰۲۲ مطرح می شود.
این استاد دانشگاه گفت: جهان و کشور ایران درسال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ با کووید ۱۹ درگیر بود و برخی کشورها زنگ خطر کووید ۲۰ یعنی ادامه این بیماری و پاندومی که اقتصاد ملی را تحت تاثیر قرار داده به صدا درآورند.
اورمزدی بیان کرد: مسئولین و مدیران باید براساس واقعیت های عینی زندگی مردم و اقتصاد محلی منطقه ای گام بر دارند و بعد به ایده ال ها بپردازند.
وی با اشاره به اینکه برند سازی باید بر اساس داده های استان صورت بگیرد، یادآورشد: در گذشته شهرداران با یکی از کشورهای خارجی یا همسایه تفاهم نامه خواهرخواندگی می بستند که فقط جنبه رسانه ای داشت و اصلا خروجی از آن دیده نشد.
این کارشناس گردشگری با بیان اینکه آیا نیاز واقعی صنعت گردشگری در کشور این است، افزود: مسئولین امر باید کمی واقع گرا باشند و مبتنی بر نیازهای مردم و صنعت  و در جهت رسیدگی به مشکلات گام بردارند.
گفتنی است با توجه به تماس های مکرر  با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری مازندران در توضیح این مسئله که در حال حاضر چه اقداماتی در این حوزه انجام و در دست اجرا است ، متاسفانه  از سوی این نهاد پاسخی دریافت نشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

برج رسکت ساری _یادمان سقوط شهاب سنگ

ساری _ از قدیمی‌ترین شهرهای ایران

جاذبه‌های گردشگری ساری