حکایت برگزاری پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر

پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر در حالی امروز ـ شنبه ـ دوم اسفندماه ـ به کار خود پایان می‌دهد که خبرها در جریان برگزاری این رویداد، به حداقل رسیده بود. همچنین در حالی که انتظار می رفت این جشنواره تا دهم اسفند ماه ادامه داشته باشد، با تغییر در برنامه‌ها و معرفی برگزیدگان، عصر امروز بارش را می بندد و از موزه ملی ایران می‌رود.

«صنایع دستی» جوان‌ترین جشنواره فجر است؛ جشنواره‌ای که اساسا با هدف معرفی و حمایت از هنرمندان فعال در این عرصه راه‌اندازی شد، اما هر ساله از موضوعاتی همچون فقدان اطلاع‌رسانی درست و به‌موقع رنج می‌برد.

شاید بتوان گفت این جشنواره‌ بیش از آنکه نگاهی حرفه ای به عرضه صنایع دستی تولیدشده در طول یک سال داشته باشد، از سوی برگزارکنندگانش یک دورهمی خانوادگی تلقی می شود که کمتر فرد بیرونی تاریخ آغاز و پایانش را می‌داند و برگزیدگانش را می‌شناسد.

پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر نیز در راستای همین نگاه و آن هم در شرایطی که اهالی این حرفه به سبب شیوع جهانی ویروس کرونا سال سختی را پشت سر گذاشته بودند، از حدود دو هفته پیش در موزه ملی ایران آغاز به کار کرد.

بر اساس خبرهای منتشر شده در سایت روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، قرار بود که مراسم اختتامیه این جشنواره در تاریخ ۱۰ اسفندماه برگزار شود که این مراسم نیز بدون اطلاع رسانی مشخصی به عصر روز دوم اسفند ماه موکول شده است. روابط عمومی معاونت صنایع دستی علت این تغییر را برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی در تاریخ ۵ تا ۸ اسفند ماه عنوان کرده است.

روابط عمومی این معاونت همچنین درباره پرهیز از اطلاع رسانی فراگیر درباره زمان برگزاری جشنواره پنجم صنایع دستی فجر، اینگونه توضیح داد که به دلیل شرایط کرونایی به ما اعلام شد که برگزاری جشنواره را فقط به صداوسیما اعلام و تنها از این رسانه دعوت کنیم.

و این درحالی است که جشنواره صنایع دستی فجر در سال های گذشته نیز چندان از مزیت اطلاع رسانی صحیح برخوردار نبوده است. ضمن اینکه جهان مدتی است که روش همزیستی صحیح با کرونا را آموخته و بسیاری از برنامه ها و رویدادهای فرهنگی در همین کشور خودمان هم با رعایت پروتکل های بهداشتی یا به صورت آنلاین برگزار می شوند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

لایحه قانون اهداف، وظایف و اختیارات وزارت میراث فرهنگی

پیشنهاد اصلاح بودجه میراث فرهنگی به مجلس ارائه شده است

شرط سفر در نوروز و وضعیت کرونای انگلیسی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ضمن تشریح وضعیت گردش کرونای انگلیسی در کشور و وضعیت واردات واکسن، درباره جزییات و شروط انجام سفر و گردشگری در ایام عید توضیح داد.

دکتر علیرضا رییسی درباره وضعیت گردشگری و سفرهای نوروزی با توجه به شیوع کرونا، گفت: به طور کلی بحثی که درباره عید نوروز و گردشگری وجود دارد و در ستاد ملی مقابله با کرونا هم مطرح شد، این است که ما یک برنامه‌ریزی انجام دهیم. به هر حال عید قبلی که گذشت و عید پیش رو درگیر کرونا هستیم و یادمان نرود که عید ماقبل هم درگیر سیل بودیم. بر این اساس سه عید نوروز است که مردم از خانه بیرون نرفته‌اند و فشارهای روحی و روانی زیادی بر روی آنهاست.

تقسیم بندی ۴ گروه برای سفرهای نوروزی

وی افزود: بر همین اساس تصمیم‌گیری شد که اگر چنانچه روند نزولی‌ بیماری ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور بسیار کاهش یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، بتوانیم در قالب رعایت پروتکل‌های کنترل شده برخی سفرها را داشته باشیم. به عنوان مثال در حال حاضر هتل‌ها می‌توانند فعالیت داشته باشند. اگر در هتل بتوانیم افراد را تحت نظارت و رعایت پروتکل‌ها اسکان دهیم، بسیار ایمن‌تر از این است که در جاهای دیگری که کنترلی روی آن‌ها وجود ندارد، اسکان داده شوند.

رییسی ادامه داد: به طور کلی سفرها را می‌توان در چهار دسته تقسیم‌بندی کرد؛ یک گروه ممکن است افراد با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتل‌شان و گردش‌هایی که می‌روند، بر اساس برنامه‌ریزی و تحت نظارت خواهد بود که این بحث سازمان گردشگری می‌تواند این‌ها را پوشش دهد. گروه دوم افرادی هستند که ممکن است برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ کنند، اما با ماشین شخصی یا پرواز و… سفر کنند. این گروه هم قابلیت نظارت و کنترل را دارند. گروه سوم فرادی هستند که خودشان به مسافرت می‌روند و ممکن است به ویلاها و جاهای دیگری روند که تحت نظارت نیست و گروه چهارم هم مسافرت کرده و در محل سفر اقدام به چادر زدن می‌کنند.

وی گفت: بر این اساس می‌توان گروه یک و دو را تحت نظارت و کنترل قرار داد، گروه چهار می‌تواند ممنوع باشند، اما مشکل با گروه سوم باقی می‌ماند که واقعا این گروه خیلی قابل کنترل و نظارت نیست.

شرط ستاد ملی مقابله با کرونا برای انجام سفرهای نوروزی

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: از طرفی دیگر بحث رنگ‌بندی شهرها هم مطرح است. بروز این اتفاقات یک قید دارد و دوستان باید قید و شرط آن را ذکر کنند. در صورتی این اتفاقات خواهد افتاد که ما دچار خیز چهارم نشویم. اگر در شرایط فعلی و نزولی‌تر از فعلی باشیم، این شرایطی که ذکر کردم، صادق است، اما اگر دچار خیز چهارم شدیم، تمام این برنامه‌ریزی‌ها باطل می‌شود. این را از الان به دوستان اعلام می‌کنیم که در حال حاضر بر اساس شرایط موجود برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر این شرایط موجود تغییر کند، قطعا برنامه‌ریزی‌ها هم تغییر می‌کند. اگر وضعیت شهرها قرمز شود، قطعا محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری و… قطعا باز می‌گردد.

۳ ویژگی ویروس کرونای انگلیسی

معاون بهداشت وزارت بهداشت درباره  وضعیت گردش کرونای انگلیسی در کشور، گفت: ویروس کرونای انگلیسی چند خصوصیت دارد؛ اول اینکه قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، دوم اینکه افراد کم سن و سال تر بیشتر علامت‌دار می‌شوند و سوم اینکه در حال حاضر الگوی درگیری ریه در این ویروس مقداری با ویروس اصلی ووهان متفاوت‌تر شده است. به طوری که ۳۰ درصد میزان کشندگی‌اش بالاتر رفته است.

وی افزود: به طور کلی در اپیدمی‌ها اینگونه است که ویروسی که قدرت سرایت بالاتری داشته باشد، به سرعت جایگزین ویروس قبلی می‌شود. زیرا در یک رقابت با ویروس قبلی است و بر این اساس به سرعت رشد کرده و بقیه جامعه را می‌گیرد و فرصتی نمی‌دهد که ویروس قبلی انتقال یابد. منتها اگر بیماریابی در جامعه‌ای قوی باشد و اطرافیان بیمار را تست و قرنطینه کنید، شانس سرایت و نش بیماری بسیار کاهش می‌یابد.

رییسی تاکید کرد: به طور کلی از زمان شناسایی یک ویروس به شرطی که کنترل هم نشود، حدود سه ماه طول می‌کشد که بتواند جایگزین ویروس قبلی شود. البته یکسری عوامل مداخله‌گر مانند رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، واکسیناسیون و… می‌تواند سرعت را بسیار پایین آورد.

ویروس انگلیسی در کشور گردش کرده،  اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده

وی گفت: ما بر اساس شواهدی که داریم، ویروس قطعا در کشور گردش کرده است، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده‌ است. کانون‌های ویروس انگلیسی را در اهواز، قزوین و تهران و البرز پیدا کردیم اما محدود هستند و به صورت کانون‌های کوچک هستند.

واردات ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا طی ۱۰ روز آینده 

رییسی درباره واکسن هندی و چینی کرونا و واردات آن‌ها به کشور نیز گفت: برای واکسن چینی نیاز به یکسری مستندات بود که به سازمان غذا و دارو تحویل داده شده و امیدواریم که طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده اولین محموله واکسن سینوفارم چینی در حدود ۲۵۰ هزار دوز وارد کشور شود و بعد دو میلیون دوز قرارداد بستند که به ما بدهند.

قول کووکس برای واردات ۴.۲ میلیون دوز واکسن آسترازنکا تا پایان فوریه

وی افزود:  در زمینه واکسن بهارات هند که کووواکسین نام دارد، تفاهمی امضا شده و قول‌هایی داده‌اند اما به اندازه واکسن چینی مطمئن نیستیم که به زودی وارد شود. بر اساس تفاهمی که انجام شده، اعلام کردند که یک میلیون دوز می‌دهیم که ممکن است در فروردین و اردیبهشت به دست‌مان برسد، اما بیشترین امید ما به کووکس است و واکسن آسترازنکایی که قرار است به ما تحویل دهند که حدود ۴.۲ میلیون دوز است که به ما اعلام کرده بودند که از نیمه فوریه تا آخر فوریه به دست‌مان می‌رسد که بر اساس نامه‌ای که ب ما زدند و سر قول‌شان باشند، باید طی دو هفته آینده ۴.۲ میلیون دوز آسترازنکا به دست ما برسد.

منبع:ایسنا

عطش برای سفرهای نوروزی زیاد است

رییس هیأت‌مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر استان تهران گفت: قطعا سفر تابع تصمیم‌گیری ستاد کرونا است اما عطش برای سفرهای نوروزی زیاد است.

امیرپویان رفیعی شاد با اشاره به پیش‌بینی‌ها و برآورد دفاتر خدمات مسافرتی از استقبال زیاد از سفر در تعطیلات نوروز گفت: تعطیلات بهمن گویای این واقعیت است؛ به محض کاهش محدودیت تردد، حجم سفر به جنوب کشور زیاد شد. عطش مردم پس از یک سال خانه‌نشینی و محدودیت برای سفر زیاد است و این احتمال می‌رود که سفر در نوروز حتی با تور بیشتر شود.

او افزود: درست است که پروازهای داخلی در برخی مسیرها کاهش پیدا کرده اما اقبال برای سفر وجود دارد و در مسیرهای دیگر پروازها با حداکثر ظرفیت و حتی تکمیل‌شده انجام می‌شود.

رفیعی شاد درباره تغییرات هزینه‌های سفر در نوروز با وجود این پیش‌بینی و با توجه به افزایش نرخی که به بهانه کرونا و کاهش ظرفیت اتفاق افتاده است، اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی اعلام کرده‌اند افزایش نرخی روی بلیت‌های نوروز ندارند. حمل و نقل ریلی هم چند وقت پیش افزایش نرخ داشت که به خاطر کاهش ظرفیت مسافر بود. بعید است بخش ریلی برای نوروز بار دیگر قیمت‌ها را تغییر دهد. هتل‌ها هم قرار است افزایش نرخ نداشته باشند. قیمت تور تابع این بخش‌ها است که اگر با همین منوال پیش برویم هزینه‌های تور مثل حالا خواهد بود و تغییر چشم‌گیری را در بخش سفر شاهد نخواهیم بود.

ستاد ملی کرونا برقراری سفرهای نوروزی را به وضعیت کرونا در کشور مشروط کرده است. ولی تیموری، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده دو مدل سفر به ستاد کرونا پیشنهاد شده که نسبت به آن متقاعد شده‌اند؛ مدل اول سفر با تور است که گردشگران از خدمات تور استفاده می‌کنند و حتما در مراکز اقامتی مجاز اقامت خواهند داشت که تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است. در مدل دوم سفر افراد تور خریداری نمی‌کنند اما در سفر به شهر مقصد حتما باید در مراکز اقامتی مجاز و تحت نظارت این وزارتخانه اقامت کنند تا تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت و سلامتی مردم حفظ شود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

تکلیف سفرهای نوروزی چه شد؟

شروط سفرهای نوروزی اعلام شد

اصفهان میزبان فعالان و هنرمندان گره‌ها و نقش‌ها می‌شود

محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان از سوم تا هشتم اسفندماه و طی شش روز میزبان بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف اصفهان به عنوان زیباترین نمایشگاه تخصصی سال خواهد بود.

این نمایشگاه که مجموعه‌ای بی‌نظیر از هنر دست هنرمندان فعال در حوزه فرش دستباف را گرد هم جمع خواهد کرد، در ۱۲ هزار مترمربع فضای نمایشگاهی و با حضور ۱۵۱ شرکت، موسسه و فعال حوزه فرش از استان‌های مختلف کشور برپا خواهد شد.

تولیدکنندگان، فروشندگان، طراحان و نقاشان فرش دستباف در کنار فعالان حوزه رنگرزی و ریسندگی و تولید کرک و پشم در این نمایشگاه حضور خواهند داشت. بهترین و شناخته‌شده‌ترین برندهای تولید فرش اصفهان مانند صفدرزاده حقیقی، صیرفیان، عصاچی و دردشتی نیز در این نمایشگاه حضور دارند و همراه با فعالان این بخش از استان‌های اصفهان، تهران، یزد، قم، آذربایجان شرقی، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، فارس و گلستان به ارائه زیباترین آثار خلق شده توسط هنرمندان فرش دستباف می‌پردازند.

این دوره از نمایشگاه فرش دستباف اصفهان نسبت به دوره‌های گذشته ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که از آن جمله می‌توان به افزایش قابل توجه فضا، برگزاری رویدادهای جانبی و نشست‌های تخصصی همزمان با برگزاری نمایشگاه، رونمایی از چند تخته فرش منحصر به فرد که با هدف هدیه به ضریح ائمه اطهار(ع) تولید شده است، حضور و هم‌افزایی صنایع دستی و گردشگری با فرش دستباف، شبیه‌سازی خانه ایرانی در نمایشگاه، ایجاد ایستگاه صادراتی برای مشاوره به غرفه‌داران و حضور زنجیره تولید فرش دستباف در نمایشگاه از تولید کرک و پشم، ریسندگی، طراحی و نقاشی و نقطه‌زنی، بافت، تولید، فروش و صادرات اشاره کرد.

بیست و سومین نمایشگاه فرش دستباف به عنوان یک رویداد هنری و تجاری، در کنار خود میزبان رویدادهای جانبی بسیاری خواهد بود. از جمله این رویدادها برگزاری جلسه کمیته فرش دستباف اصفهان با رویکرد توسعه صادرات، بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های صادراتی استان اصفهان در نمایشگاه اکسپو دوبی، برندسازی و افزایش فروش فرش دستباف با تکیه بر ابزارهای نوین، نشست تخصصی کاربرد هنر در ارتباطات و نشست هم‌اندیشی مشترک صادرکنندگان فرش دستباف و صنایع دستی به شمار می‌رود که نقش تاثیرگذاری در تبیین نقشه راه حوزه فرش دستباف اصفهان و سراسر کشور ایفا خواهد کرد.

این نمایشگاه با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود و علاقه مندان به بازدید از آن می‌توانند از ساعت ۱۰ تا ۱۹ روزهای سوم تا هشتم اسفندماه ۱۳۹۹ به محل دائمی برپایی نمایشگاه‌های بین‌المللی استان اصفهان واقع در کمربندی شرق، روبروی منطقه روشن‌دشت مراجعه کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

احیای خانه تاریخی ارنست هولستر در جلفای اصفهان

تازه‌های گردشگری در اصفهان

خانه جواهری کوهپایه _جواهری در اصفهان

سرنوشت بافت تاریخی بوشهر _فنا یا بقا؟

کارشناس حوزه معماری بافت قدیم می‌گوید امروزه در سراسر دنیا بافت‌های تاریخی از بخش‌های ارزشمند شهر هستند که به اقتصاد شهر کمک می‌کنند. اگر نخواهیم ارزش‌های اجتماعی، تاریخی و فرهنگی‌مان را هم حفظ بکنیم و فقط به جنبه‌ی اقتصادی ماجرا نگاه کنیم، باز هم بافت تاریخی بوشهر می‌تواند به داد ما برسد.

مهندس علی کولیوند در خصوص ضرورت حفظ بافت قدیم شهر بوشهر اظهار کرد: شاید باید یک مقدار برگردیم عقب‌تر و بپرسیم که این بافت چه ارزش‌هایی دارد و چرا باید حفظ شود. برخی می‌پرسند توجه به چند ساختمان خراب، که واقعاً هم به مرحله تخریب رسیده‌اند چه فایده‌ای دارد؟ باید گفت این بناها، که بیش صد و پنجاه، دویست سال و یا حتی سیصد سال قدمت دارند، بسیار خسته و فرسوده هستند اما ما باید این بافت را حفظ کنیم.

دانش‌آموخته مهندسی معماری گفت: فلسفه‌ای وجود دارد که بیان می‌کند این بافت تاریخی بخش عظیمی از سنت‌های ما را حفظ می‌کند. سنت به معنای نتایج آزمون‌ پس‌داده‌ی نسل‌های قبلی است.

وی با تشریح این موضوع گفت: «به طور مثال، سنت این که نسل‌های قبل در برابر اقلیم چه‌طور رفتار کرده، سنت این که ارزش‌های فرهنگی‌ خود را چه‌طور در نمود کالبدی و بنای معماری نشان داده، سنت‌هایی که ارتباطات بین افراد را به نمایش می‌گذاشته‌ و یا سنت‌هایی که ارتباط بین اجزاء شهر را به نمایش می‌گذاشتند.»

کولیوند افزود: «این‌ها نتایج تجربیات و اشتباهات مکرر نسل‌های گذشته هستند، مثل همین الآن که ما اشتباهات زیادی می‌کنیم. البته به این دلیل که اشتباهات نمی‌توانستند دوام بیاورند اکنون پاک شده‌اند و از بین رفته‌اند. مثلا ساختمانی که با اقلیم کار نمی‌کرده است، توسط سازنده‌اش نابود می‌شده یا ساختمانی ارزش‌های فرهنگی نسل قدیم را حفظ نمی‌کرده و مسئله‌ی “محرمیت” در آن رعایت نشده، سرنوشتی جز فنا شدن نداشته است.»

این کارشناس حوزه معماری بافت قدیم معتقد است «امروزه ما انبوهی از کالاهای ساختمانی نامتناسب با فرهنگ، اقلیم و ارزش‌ها را در ساختمان‌های سرتاسر شهر به کار برده‌ایم و روز به روز هم به تعداد این ساختمان‌ها اضافه می‌کنیم.»

وی تصریح کرد: بافت تاریخی از این حیث ارزشمند است که تجربیات آزمون ‌پس‌داده‌ی نسل‌های قبلی این شهر را به زیبایی در مقابل دید ما قرار می‌دهد.

نمایش حکمت‌های معماری اقلیم و فرهنگ

علی کولیوند با اشاره به حکمت وجودی این بافت گفت: «امروزه در دنیا دانش و فضیلت یا حکمت دو موضوع جدا از یکدیگر هستند. حکمت در اثر تجربه و زندگی کردن به دست می‌آی و. دانش را با تحصیل و آموزش می‌توانید کسب کنید. حکیم شدن، به کار بستن دانش‌های کسب شده و استفاده کردن این علوم برای پی بردن به حکمت آن‌ها است. بافت تاریخی ما حکمت‌های معماری این اقلیم و فرهنگ این اقلیم را به زیبایی به نمایش می‌گذارد. از طرف دیگر وقتی انسان کالایی دارد و این کالا ارزشمند است، باید از این کالا یک بهره‌وری انجام بگیرد. امروزه در سراسر دنیا بافت‌های تاریخی از بخش‌های ارزشمند شهر هستند که به اقتصاد شهر کمک می‌کنند. اگر نخواهیم ارزش‌های اجتماعی، تاریخی و فرهنگی‌مان را هم حفظ بکنیم و فقط به جنبه‌ی اقتصادی ماجرا نگاه کنیم، باز هم این بافت تاریخی بیچاره می‌تواند به داد ما برسد.»

او بافت تاریخی بوشهر را متمایز از سایر بافت‌های تاریخی کشور می‌داند و خاطرنشان کرد: «بافت تاریخی این شهر نسبت به بافت‌های تاریخی شهرهای یزد، کاشان، کرمان، اصفهان و… بسیار متفاوت است. به این دلیل که بافت تاریخی شهر بوشهر در بهترین مکان‌ کل شبه‌جزیره‌ی بوشهر قرار گرفته در همسایگی دریا بودن و چشم‌انداز دریا از سه سو، به بافت تاریخی بوشهر زیبایی بسیاری بخشیده است.»

کولیوند افزود: مسئله‌ی دیگر، حضور بافت در کنار قلب اقتصاد شهر است. بازار شهر ما به عنوان محل تجمع مردم زیادی از شهر جهت تهیه‌ی مایحتاج خود، در کنار بافت تاریخی قرار دارد.

نمادی برای مسالمت‌آمیز بودن زندگی نسل گذشته‌

به گفته این پژوهشگر بافت تاریخی بوشهر در شهر یزد حدود هفتصد و هفتاد هکتار بافت تاریخی را می‌توانیم مشاهده کنیم. در شهر اصفهان بیش از هکتار بافت تاریخی داریم و در شهر کرمان این رقم بیش از ششصد هکتار… بافت ۴۰ هکتاری بوشهر در برابر این چند شهر وسعت زیادی ندارد پس پتانسیل زیادی پیش روی ما قرار گرفته که می‌توانیم از آن به نفع شهرمان استفاده کنیم که این موضوع بافت تاریخی بوشهر بسیار ارزشمند می‌نماید.

وی خاطرنشان کرد: بافت تاریخی نماد هوشمندی مردم این سرزمین در تطابق با اقلیم و تلاشی جهت حفظ ارزش‌های فرهنگی این نسل و از سوی دیگر، این بافت نماد مسالمت‌آمیز بودن زندگی نسل گذشته‌ی این شهر با تمام اختلافات دینی، سلیقه‌ای و قومی است.

این نویسنده و پژوهشگر اظهار کرد: اگر در تمام بافت‌های تاریخی کشور و حتی شاید دنیا جستجو کنیم متوجه می‌شویم که تفاوت‌های میان گروهی از انسان‌ها، سبب شده تا این مردم در محلات مجزا از یک‌دیگر زندگی کنند. برای مثال در شهر کرمان محله‌ی زرتشتی‌ها یا محله‌ی یهودی‌ها یا محله‌ی مسیحی‌ها از یک‌دیگر مجزا است.

کولیوند می‌گوید: در شهر بوشهر، شهروندان مسیحی، یهودی و مسلمانان شیعه و سنی همه در کنار یک‌دیگر هستند. نمود عینی آن نیز موجود است به طوری که روبروی کلیسای مسیحیان، مجلسی (مسجد) آل عصفور، قرار دارد. کمی آن‌طرف‌تر حسینیه‌ی کازرونی‌ها و پشت حسینیه‌ی کازرونی مسجد اهل سنت قرار دارد. در گذشته‌ی این شهر، هموطنان اهل تسنن، شیعه، مسیحی و یهودی همه با هم همسایه بوده‌اند و در این شهر ما شاهد هیچ‌گونه تفکیک محله‌ای نبوده‌ایم.

لیان یا بخت‌اردشیر

وی بیان کرد: این شعور و بلوغ بی‌نظیر که ما امروزه به آن “گفت‌وگوی تمدن‌‎ها” می‌گوییم در بوشهر جاری بوده و از ارزش‌ها و پشتوانه‌های اجتماعی این شهر است. این مسئله نیز یکی دیگر از فاکتورهایی هست که مدال افتخاری بر سینه‌ی بافت تاریخی بوشهر می‌زند.

این پژوهشگر با معرفی بافت تاریخی بوشهر در بخشی از محلات جنوبی شهر که لیان یا بخت‌اردشیر نامیده می‌شود، گفت: «بافت قدیمی بوشهر با بافت تاریخی آن متفاوت است و بنای بافت قدیمی این منطقه مربوط به زمانی است که نخبه‌ی نظامی ایرانی یعنی نادرشاه افشار، شاهد دست به دست شدن دائم خلیج فارس در دستان پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی‌ها است و به دلیل در اختیار نداشتن نیروی دریایی قوی، گروهی را مامور به ساخت بندری دست نیافتنی می‌کند.»

علی کولیوند اضافه کرد: «این گروه بررسی‌های زیادی انجام می‌دهند که بتوانند چنین بندری را بیابند. البته بوشهر شهر جدیدی بوده است و کارشناسان گماشته شده از سوی نادرشاه، بررسی‌هایی انجام می‌دهند و متوجه می‌شوند که به دلیل فاصله زیاد بین لنگرگاه و بندرگاه، کشتی‌های بزرگ نمی‌توانند وارد بندر بوشهر شوند.»

این فعال اقتصادی عنوان کرد: «در این شرایط کشتی‌ها در فاصله‌ای دورتر از ساحل قرار می‌گرفته‌اند و از آن‌جا با بلم، بوم و قایق‌های کوچک، کالاهای آن کشتی تخلیه می‌شده‌اند. در نتیجه توپی که کشتی‌های پرتغالی، فرانسوی و یا انگلیسی می‌توانسته‌اند که شلیک کنند به این‌جا نمی‌رسیده و به همین علت در این بندر یک موقعیت استراتژیک خاص فراهم می‌شده است.»

خیابانی در دل بافت تاریخی

وی اظهار کرد: «در گذشته ابتدا خانه نمی‌ساخته‌اند، بلکه اول بازار و مسجد و مدرسه را برقرار می‌کرده‌اند و با ایجاد زیرساخت ها، مردم را ترغیب می‌کردند تا خودشان خانه‌هایشان را بسازند. یعنی ابتدا کارخانه‌ی توپ‌سازی یا همان اسلحه‌سازی و بازار “دم ارگ” (در محدوده عمارت تاریخی گلستان – مرکز آموزش فعلی جهاد دانشگاهی استان بوشهر)، ساخته شده است و پس از آن مردم بومی و حتی ساکنین ریشهر، یعنی همان بوشهر قدیم، خانه‌های خود را خراب کرده و به آن‌جا رفته‌اند.»

این نویسنده و پژوهشگر با اشاره به ناملایمات به بافت قدیمی بوشهر در ادوار تاریخی مختلف گفت: «اقدامات ما پیش از انقلاب در قبال بافت قدیمی در این شهر آگاهانه نبوده است. یک سری ضرورت‌ها و اجبارها داشته و یک سری غفلت‌ها و ناآگاهی‌ها وجود داشته اما بعد از انقلاب و خصوصا سال‌های اخیر، ما نمی‌توانیم بگوییم که نفهمیدیم یا ندیدیم.»

کولیوند بیان کرد: «امروزه با صرف کوتاه ترین زمان امکان کسب در مورد هر مطلب ریز و درشتی وجود دارد و به راحتی می‌توان راجع به هر موضوع، تجربیات مختلفی از اقصی نقاط دنیا به دست آورد. اگر آن اتفاقات نمی‌افتاد شاید حجم تخریب‌ها در بافت تاریخی ما بیشتر از این می‌شد.»

وی با اشاره به خیابان انقلاب بوشهر که از میان بافت تاریخی بوشهر می‌گذرد، اظهار کرد: «تا حالا مدام می‌گفتیم که احداث خیابان انقلاب باعث نابودی بافت قدیم شده است؛ در حالی که در آن دوره و با روندی که در حال انجام بوده و با در نظر گرفتن این که نمی‌توانسته‌اند به کل بافت خدمات بدهند، اگر این خیابان هم ساخته نمی‌شد به یک‌باره همه ساکنین از بافت قدیم تخلیه می‌شدند و به محلات جدید و با دسترسی بهتر کوچ می‌کردند. دقیقا مثل همان اتفاقی که برای بازار افتاد. یعنی بازار حاج رئیس و بازار دم ارگ و دیگر بازارهای قدیمی نابود می‌شوند و به امثال پاساژ خرمایی تبدیل می‌شوند.»

مسیر را اشتباه رفته‌ایم

پژوهشگر بافت قدیمی بوشهر گفت: «کسی تا به حال از یک زاویه‌ی متفاوت به موضوع نگاه نکرده و همه‌ی ما گفته‌ایم مرگ بر خیابان انقلاب و مرگ بر خیابان ششم بهمن، در حالی که این موضوع را دقیق آنالیز نکرده‌ایم. ما برای کوچک‌ترین اظهارات خود باید سند علمی ارائه دهیم و اثراتش را نیز بررسی کنیم. نتیجه صحبت‌های من با قدمای شهر این است که اگرچه در آن دوره می‌توانستند خیلی بهتر عمل کنند، اما این که ما بگوییم که خیابان انقلاب (ششم بهمن) هیچ آورده‌ای نداشته و فقط تخریب بافت بوده درست نیست.»

علی کولیوند معتقد است اقداماتی در حوزه گردشگری بافت قدیم انجام شده اما اثربخشی کافی را نداشته، وی در این باره می‌گوید: «اقدامات و جهت گیری‌هایی در این زمینه انجام شده و با مراجعه به هر اداره، متوجه می‌شوید بودجه‌ای برای گردشگری تخصیص داده‌اند. الان ستاد نوروزی در شهر به راه افتاده و ژست‌های خیلی خوبی می‌گیریم و همه هم برای این مسئله تلاش می‌کنند. اما وقتی این اقدامات را با میزان اثربخشی آن‌ها مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که مسیر را اشتباه رفته‌ایم. البته متهم نیستیم که کاری انجام نداده‌ایم بلکه متهم به آنیم که کارآیی نداشته‌ایم. سوال این است، کارهایی که ما انجام می‌دهیم چقدر می‌تواند برای مردم آورده به همراه داشته باشد.»

این دانش آموخته معماری گفت: وقتی راجع به کلمه “گردشگری” صحبت می‌کنیم، به جای این که بار معنایی مثبت این کلمه به کمک سخنگو بیاید، معنای عکس آن به ذهن خطور می‌کند. مثلاً اگر از مردم ساکن بافت تاریخی در مورد کلمه‌ی “گردشگری” یا “میراث فرهنگی”سوال کنید انگار تصویر شمر جلوی چشمان آن‌ها می‌آید. به این دلیل که این افراد هرگاه به میراث فرهنگی مراجعه کرده‌اند، با یک مانع روبرو شده اند.

وی افزود: سال‌هاست متوجه شده‌ایم که این بافت تاریخی بسیار ارزشمند است و می‌تواند برای ما آورده‌ی بسیاری داشته باشد. ولی سوال این است که برای این فهم چه کار کرده‌ایم؟ قالب بهبود چه در بیمار و چه در گردشگری مشخص است. بهبود همیشه با تغییر همراه است و تغییر نتیجه‌ی عمل است. یعنی من باید آستینم را بالا بزنم و شروع کنم کار کنم. البته عمل نیز نتیجه‌ی اراده است و تا اراده‌ای در درون شکل نگرفته باشد، نمی‌توان بلند شد و حرکت کرد. اراده نتیجه‌ی احساس است. یک احساس قوی و عمیق و ناشی از عقلانیت ما، مثل احساس یک مادر، که باعث می‌شود که ما سختی‌های بسیاری را تحمل کنیم. پس این فرایند بهبود زمانی صورت می‌پذیرید که ما آن قالب مشخص را روی گردشگری قرار بدهیم.

کولیوند اظهار کرد: حکایت امروز بافت تاریخی ما مثل این است که روی تخت بیماری داشته باشیم و همه برای بهبودش تلاش کنند، اما هیچ‌کس علائم حیاتی بیمار را چک نکند، هیچ‌کس به ضربان قلب بیمار توجه نکند. یک نفر ناخنش را بگیرد، یک نفر مویش را شانه کند، یک نفر عزیزم و جانم صدایش کند، اما هیچ‌کس توجه نکند که این بیمار قلبش گرفته است. در واقع الآن همه‌ی ما دور و بر بافت می‌دویم.

گفت‌وگو از: «حسین فیروزه»

منبع:ایسنا

مرتبط:

بوشهر _دریایی‌ترین شهر جهان

آبشار تلخ آب بوشهر

جزیره شیف بوشهر

افزایش فرصت فعالیت بیشتر در بخش گردشگری برای زنان خاورمیانه

زوراب پولولیکاشویلی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری گفت: در طول تاریخ، گردشگری فرصت‌های فراوانی را برای توانمندسازی زنان در سراسر جهان فراهم کرده است. با آغاز مجدد گردشگری، باید اطمینان حاصل شود که برابری جنسیتی در اولویت برنامه‌های بهبودی قرار می‌گیرد و زنان را قادر می‌سازد تا ازنظر مالی مستقل شوند و مشاغل شخصی راه‌اندازی کنند.

نتایج تحقیقات جدید نشان داده است، در بخش گردشگری خاورمیانه از هر ۱۰ نفر شاغل، کمتر از یک نفر زن بوده و البته این نسبت به‌طور مداوم در حال افزایش است.

سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)  اعلام کرد: گزارش منطقه‌ای مربوط به زنان در گردشگری خاورمیانه، پیشرفت‌های ایجادشده و فرصت‌هایی برای پیشرفت بیشتر در برابری جنسیتی این بخش را برجسته می‌کند.

مهمترین یافته‌های این بررسی موارد ذیل را شامل می‌شود:

۸ درصد افراد شاغل در بخش گردشگری این منطقه را زنان تشکیل می‌دهند و این در مقایسه با ۱۶ درصد در کل اقتصاد منطقه است.

در سطح جهانی، ۵۴ درصد از افراد شاغل در بخش گردشگری در مقایسه با ۳۹ درصد گسترده اقتصاد جهانی زنان هستند.

زنان تحصیلات خوبی دارند، اما وارد نیروی کار گردشگری نمی‌شوند.

زنان تحصیلات عالی بالاتر از مردان دارند، اما هنوز در این بخش فعالیت بسیار اندکی دارند.

بخش دولتی می‌تواند پیشگام ارائه نقش‌های رهبری برای زنان باشد و فرصت‌هایی را برای آنان ایجاد کند.

بر اساس نتایج بررسی‌ها در سال ۲۰۱۹ وزرای گردشگری در منطقه ۲۱ درصد است که در مقابل  ۲۳ درصد سطح جهانی قرار دارد.

شکاف‌های جنسیتی در اشتغال و کارآفرینی

این گزارش همچنین نشان داد، مشارکت زنان در اشتغال، خوداشتغالی و مالکیت بنگاه‌های کوچک و بزرگ اقتصادی (SEM) به میزان قابل‌توجهی در سراسر منطقه کمتر از مردان است و تمایل کمتری به کار در بخش گردشگری دارند و از مهم‌ترین عوامل موثر در این امر، نگرانی در مورد حفظ تعادل زندگی خانوادگی و کاری و موانع قانونی برای زنان است.

نتیجه‌گیری درباره این موضوع به‌ویژه در بخش خصوصی هنوز زود است. هدف این گزارش این است که این موارد در آینده کمرنگ و برای برابری جنسیتی کارهای بیشتری انجام شود. همچنین تحقیقات به دلیل کمبود داده‌های مرتبط با تفکیک جنسیتی در گردشگری انجام‌شده است.

این گزارش گام‌های مثبتی که طی سال‌های اخیر در سطح سیاست‌گذاری و در مقایسه با سایر مناطق جهان برداشته‌شده و همچنین مواردی برای دستیابی به هدف پنجم توسعه پایدار سازمان ملل (دستیابی به برابری جنسیتی و توانمندسازی همه زنان و دختران) در خاورمیانه را نشان می‌دهد.

خانم هیفاء الجدیع، سرپرست اداره کل روابط بین‌الملل وزارت گردشگری در عربستان سعودی گفت: ازنظر تاریخی، زنان نقش مهمی در گردشگری داشته‌اند و بر اساس پروژه Kingdom’s Vision ۲۰۳۰(چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی، برنامه‌ای برای کاهش وابستگی عربستان سعودی به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری) برای تسهیل و تشویق زنان در مشارکت برای بخش گردشگری از طریق بهبود قوانین، سیاست‌های جدید، آموزش، حمایت از بنگاه‌های کوچک و بزرگ و توسعه مشاغل تلاش بسیاری کرده است.

وی افزود: امیدواریم که پیشگام توانمندسازی زنان در گردشگری باشیم و در سطح محلی و بین‌المللی مشتاق همکاری با همسایگان و شرکای بین‌المللی برای از بین بردن موانع جنسیتی در این بخش هستیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

حمایت‌های کاغذی از صنعت گردشگری

چشم‌انداز گردشگری سلامت در بحران کرونا

صنعت گردشگری _یکی از پول­‌سازترین صنایع دنیا

نابودی مقصدهای گردشگری با افزایش سطح آب

اگر روند کنونی افزایش سطح دریاها همچنان ادامه پیدا کند برخی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری جهان با خطر نابودی کامل تا پایان قرن جاری مواجه می‌شوند.

به نقل از یورونیوز، براساس گزارش جدید منتشرشده توسط «هیئت بین ‌دولتی تغییرات اقلیمی» سطح آب تا سال ۲۱۰۰ تا ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهد کرد.

همچنین بر اساس مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۹ توسط «ارتباطات طبیعت» منتشر شده است، چنین تغییری می‌تواند به بی‌خانمان شدن بیش از ۶۰۰ میلیون نفر منجر شود. در این تحقیق  نوشته شده است تا سال ۲۰۵۰ بخش‌هایی از زمین که خانه ۳۰۰ میلیون نفر است سالانه متحمل سیل خواهد شد.

بسیاری از موقعیت‌های مکانی را که با خطر مواجه هستند مقصدهای گردشگری تشکیل می‌دهند که از نظر اقتصادی به شدت به حوزه سفر و مسافرت متکی هستند.

«فیجی»، «مالدیو»، «پالائو» و «سیشل» از آسیب‌پذیرترین مناطق در جهان به شمار می‌روند. ساکنان این کشورها هم‌اکنون نیز با این واقعیت مواجه شده‌اند که شاید در آینده نه چندان دور ناچار شوند تغییر مکان دهند یا به مناطق مرتفع‌تری مهاجرت کنند.

با این‌که بعید به نظر می‌رسد سایر مقصدهای گردشگری مهم جهان به طور کامل ناپدید شوند اما سیل‌های شدید می‌تواند به یک اتفاق رایج در شهرهای مشهوری همچون آمستردام، توکیو، نیویورک و کیپ‌تاون تبدیل شود.

افزایش یک‌متری سطح آب ممکن است مهم به نظر نرسد اما مسلما تاثیرات ویرانگری هم برای مردم و هم برای اقتصاد به دنبال خواهد داشت.

برای نشان دادن اهمیت این موضوع گروهی از کارشناسان تصاویری برای نشان دادن وضعیت برخی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری جهان طی ۸۰ سال آینده ارائه کرده‌اند.

«ونیز»، ایتالیا

 

ونیز که با نام «شهر آب» هم شناخته می‌شود هم‌اکنون نیز متحمل تاثیرات تغییرات اقلیمی و افزایش سطح آب دریاها شده است. در سال ۲۰۱۹ سیل در این شهر حدود یک میلیارد یورو خسارت به بار آورد.

سیل بار دیگر در ژوئن گذشته در این شهر ایتالیایی اتفاق افتاد و دانشمندان پیش‌بینی کردند این شهر تا سال ۲۰۵۰ هر پنج سال یک بار سیل را تجربه خواهد کرد و تا سال ۲۱۰۰ نیز هر پنج ماه شاهد سیل‌های شدید خواهد بود.

مالدیو

blank

 

بیشتر بخش خشکی مالدیو هم‌اکنون کمتر از یک متر از سطح آب فاصله دارد. پیش‌بینی شده است اگر روند کنونی افزایش سطح آب ادامه پیدا کند بیش از سه‌چهارم این کشور تا سال ۲۱۰۰ زیر آب خواهد رفت.

این اتفاق علاوه بر تحت تاثیر قرار دادن زندگی بسیاری از مالدیوی‌ها، می‌تواند برای صنعت گردشگری که دو سوم تولیدات ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد ویرانی به بار بیاورد.

نیویورک، ایالات متحده آمریکا

blank

 

نیویورک می‌تواند به مکان خطرناکی برای زندگی تبدیل شود. پیش‌بینی می‌شود سطح آب در این شهر تا سال ۲۱۰۰ تا ۱.۸ متر افزایش داشته باشد.

همچنین انتظار می‌رود ده‌ها هزار نفر از ساکنان این شهر بخصوص ساکنان مناطق کم‌ارتفاع همچون بروکلین و کوئینز ناچار به تغییر مکان شوند.

هنگ‌کنگ

blank

 

حدود ۵۶ میلیون گردشگر سالانه از هنگ‌کنگ بازدید می‌کند. برای هنگ‌کنگ افزایش ۰.۶ تا ۱.۳ متری سطح آب تا سال ۲۱۰۰ پیش‌بینی می‌شود.

افزایش احتمالی سطح آب در هنگ‌کنگ می‌تواند تاثیرات ویران‌کننده‌ای بر زندگی ۸.۴ میلیون نفر ساکن این شهر که در مناطق کم‌ارتفاع زندگی می‌کنند، داشته باشد. در این صورت خسارت به صنعت گردشگری هنگ‌کنگ نیز فاجعه‌بار خواهد بود.

دوبی، امارات متحده عربی

blank

 

در دوبی افزایش سه‌متری سطح آب می‌تواند سبب از بین رفتن بخش اعظمی از شالوده‌های این شهر شود. اگر سطح دریا به ۹ متر افزایش پیدا کند ممکن است دوبی کاملا غرق شود.

منبع:ایسنا

​حمام خان _حمامی که موزه مردم‌شناسی بستک شد

نام بنا به ​حمام خان معروف است و به دستور صولت الملک، خان وقت بستک ساخته ‌شده است، در ابتدا این حمام مورد استفاده اختصاصی خان بستک قرار داشته که بعدها مورد استفاده عموم مردم قرار گرفته است.

حمام خان بستک متعلق به دوره قاجار است و قدمتی حدود ۱۵۰ سال دارد.

مشخصات بنای ​حمام خان

بنای مورد نظر دارای همان سیر کولاسیون همیشگی حمام‌ها است که این مورد در تمام حمام‌های کویر مرکزی دیده می‌شود.

بینه، میاندر، گرمخانه، استخر (خزینه) که فضای گرم‌کننده آن تون است و در عمق زمین قرار گرفته که این قرارگیری به علت نگهداری گرما در این عمق است و مصالح ساختمانی تشکیل‌دهنده این بنا سنگ و ساروج محلی و گچ نیم پخت و اندود درونی آن ساروج تیشه‌ای است.

حمام خان دارای ۱۳ گنبد کوچک و بزرگ است که از دور نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. به‌وسیله پلکانی از سمت جنوب به داخل سالن اصلی مشرف می‌شود و چهار طرف سالن اصلی سکوهایی برای نشستن موجود است. در وسط سالن حوض هشت‌ضلعی زیبا قرار دارد که در وسط آن‌ یک فواره سنگی بوده است.

​حمام خان

از سالن اصلی به‌وسیله یک راهرو به سالن دوم می‌رسیم و قبل از رسیدن به سالن دوم در سمت چپ راهرویی وجود دارد که به چند اتاق کوچک جدا از هم مشرف می‌شود که ظاهرِاً رختکن یا پاشوره بوده است.

سالن دوم دارای دو سکو برای نشستن و سه اتاق که یکی از آن‌ها به اتاقک‌های کوچکی تقسیم‌شده و محل نظافت شخصی بوده است، وجود دارد، روبروی راهروی ورودی سالن آب‌انبار قرار دارد که به سه قسمت تقسیم‌شده است. در کف قسمت میانی سوراخی موجود است که به شکل کوره بوده و برای گرم کردن آب ساخته شده است.

آب‌انبار اصلی در انتهای ضلع شمالی حمام قرار دارد که به‌وسیله حائلی از آب‌انبار مشرف می‌شود. دو طرف حمام از داخل به ارتفاع ۱/۵ متر از کف دارای کانال آب است.

نوع بهره‌برداری و تزئینات ​حمام خان

حمام خان بستک در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۱۱ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و هم‌اکنون به‌عنوان موزه مردم‌شناسی بستک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فضاهای حمام به علت نوع استفاده و کاربری آنها از یک نوع مدل تبعیت می‌کند که در این فضاها تزئینات نقش پایانی و بسیار ناچیز را ایفا می‌کنند پس در این مورد تنها تزئینات قابل‌ذکر، رسمی‌بندی سقف است که به چشم می‌خورد. در بدنه این بنا کانال‌هایی برای انتقال آب گرم به تمام فضاها تعبیه ‌شده است.

​حمام خان

توضیح ضروری و اختصاصی بنا

علاوه بر خصوصیات عمومی حمام‌ها که در این بنا مشاهده می‌شود، معماری داخلی آن نیز باعث شده تا این بنا را به‌عنوان بهترین نمونه حمام‌های این ناحیه در نظر بگیریم. با توجه به خصوصیات فرهنگی و مذهبی ساکنان جنوبی که نسبت به نظافت حساسیت خاصی داشتند، نگهداری عناصری که بیان‌کننده این خصوصیت زیبا باشد نه‌تنها باعث نشر این فرهنگ سنتی می‌شود بلکه باعث قدرت روزافزون این طرز فکر در مردم است. فضاهای مشاهده ‌شده در این بنا همانند حمام‌های عمومی دیگر است به شکلی که می‌توان این توالی فضایی را بر پلان حس کرد.

از نظر معماری داخلی فضاها به گونه‌ای در کنار هم قرار گرفته‌اند که گرمای درون فضا به شکل نامناسب از بین نرود.

گنبدهای درون فضا به‌وسیله سنگ‌های اسفنجی و ملات ساروج کار شده است و قسمت داخلی آن به‌وسیله ساروج اندود شده و در نهایت تیشه‌خور شده است و مصالح کف آن آجرفرش است.

از نظر جزئیات معماری باید گفت که جزئیات خاصی در بدنه کانالی تعبیه‌ شده که همان گربه‌رو در معماری حمام‌های کویر مرکزی یافت می‌شود و عمل می‌کند، این کانال از گرم‌خانه، بینه و میاندر نیز دیده می‌شود که به شکل یک گرم‌کننده در کل محوطه حمام تقسیم‌شده است.

* گزارش از امیر بهمنی

مرتبط:

چشمه سبز پوشان در هرمزگان

بـرقع؛ میراثی کهـن از هویت زنـان هرمزگان

قلعه هرمز _یادگار حضور استعمار در خلیج فارس

صلات _آیینی سنتی در گرمه برای آغاز سوگواری

در شهر گرمه، آيينی است که مؤمنان را از مرگ میت خبردار می‌کنند تا براى تشییع‌جنازه او حاضر شوند، اين آيين با نام صلات در اين شهر مشهور است.

سنت‌ها و اعتقادات در رابطه با مراحل گذار، یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فرهنگ انسان‌ها محسوب می‌شوند. يکی از اين مراحل گذار، مرگ است. مرگ، بی‌پرواترین و صریح‌ترین سوی زندگى و یک واقعیتِ مسلم است. در بیشتر فرهنگ‌ها مرگ اهمیت خاصی برای افراد دارد و بنابراین توجه خاصی نیز به آن می‌شود.

 مرگ قانونی است نوشته‌شده و تخلف‌ناپذیر برای هر ذی‌حیاتی ولی از آنجا که مردم اين ديار با هم الفت و مهربانی صمیمانه‌ای دارند مرگ در بینشان بسیار دردآور و ناراحت‌کننده است. آن‌ها آن‌قدر یکدیگر را دوست دارند که وقتی عزیزی را از دست می‌دهند مدت‌ها در عزا و سوگ او می‌نشینند حتی اگر با فرد از دست‌رفته هیچ نسبتی نداشته باشند.

در دين اسلام، مرده‌ها هم احترام دارند. نگاهی اجمالی به سرنوشت ميت از زمان احتضار تا به خاک‌سپاری و اعمال شب وحشت و… همه و همه حكايت از احترام خاص اسلام به اموات دارد. شركت و حضور در مراسم تشییع‌جنازه و تدفين از جمله امور مستحب است كه در روايات بسيار مورد تأکید قرار گرفته است و موجب يادآورى مرگ، بخشش گناهان، پند گرفتن و نيز موجب تكريم ميت مؤمن و تسلای خاطر بازماندگان او خواهد بود.

مردم شهر گرمه شرکت در تمام مراسم سوگواری را نوعی وظیفه می‌دانند، این مردم با اعتقاد بر اهمیت برگزاری و توجه به این مراسم، سال‌های سال است كه همچون اجداد خود آن را مهم می‌دانند و در برپایی مجالس و پرداختن به آداب‌ورسوم خود پافشاری می‌کنند و در این موارد باکمال صداقت و صمیمیت با صاحبان عزا ابراز همدردی می‌کنند به‌طوری‌که برای اثبات این همدردی تا مدتی لباس سیاه می‌پوشند و از روشن کردن رادیو و تلویزیون، رفتن به گردش یا مسافرت، شرکت در مجالس جشن و عروسی،  برپایی هر نوع مجلس شادی، دید و بازدید عید و… خودداری می‌کنند و مدت‌ها عصر و شب جمعه با حضور در منزل صاحبان عزا تسلای خاطر آن‌ها را فراهم می‌آورند.

از جمله اقدامات بعد از مرگ يک مسلمان، علاوه بر مراسم خاک‌سپاری، تشيع جنازه، شب هفت، چهلم و… اعلام خبر مرگ او برای باخبر کردن مؤمنان است که به‌عنوان يکی از اولين اقدامات پس از مرگ متوفی انجام می‌شود. اصلی‌ترین کاربرد اين اعلام خبر مرگ اطلاع‌رسانی از مرگ و همچنين زمان و مکان اجرای مراسم براى تشییع‌جنازه، احترام او و نماز بر او برای آشنايان، همسايگان و… است.

فضیلت تشییع‌جنازه بسیار و ثواب آن عظیم است. امام صادق (علیه‌السلام) در این رابطه فرمود: «سزاوار است که برادران مؤمن را اطلاع دهند تا بر جنازه او حاضر شوند و بر او نماز بگزارند و براى او استغفار کنند، تا هم میّت و هم حاضران ثواب ببرند.» ( زادالمعاد، صفحه۵۴۰)

چگونگی اجرای مراسم صلات

وقتی شخصی فوت می‌کند، اولين كار افراد خانواده او آگاه كردن آشنایان بود. اين كار از طريق مناجات انجام می‌شد. مناجات به‌وسیله مؤذن مسجد محله متوفی به عمل می‌آمد، او در پشت‌بام مسجد و با خواندن کلمه صلات در چهار مرحله و خواندن دو جمله‌ای‌های المؤمنون الصلاة، ايها الحاضرون الصلاة و سپس اشعاری را با آواز بلندی می‌خواند و برای عموم مؤمنان از پيشگاه خدای متعال آمرزش طلب می‌کرد.

مردم كه به چنين نحوه خبر آشنایی داشتند بدين طريق از هويت شخص درگذشته مطلع می‌شدند و برای شركت در مراسم تشييع حضور پیدا می‌کردند.

متن صلات

متن آیین صلات به این شکل است:

الصلاة – الصلاة – الصلاة – الصلاة

ايها المؤمنون الصلاة – ايها الحاضرون الصلاة

در ادامه متن شعر ذيل خوانده می‌شود:

هر که آيد به جهان اهل فنا خواهد بود (بودا)/ آنکه پاينده و باقی است خدا خواهد بود (بودا)

چند روزی که در اين دار جهان خرسندی/ باخبر باش که نوبت ما خواهد بود (بودا)

قاف تا قاف جهان سفره گشوده است اجل/ همه را بر سر اين سفره صلاح خواهد بود (بودا)

دنيا به کسی خط امانی نسپرد/ هرکس که به ذات عاقبت بايد مُرد

آن سنگ که نام نامی وحی، اجل است/ بر شيشه عمر همه کس خواهد خورد

و در آخر خبر مرگ متوفی را اعلام و محل برگزاری مراسم کفن‌ودفن را به اطلاع عموم مردم می‌رساند.

 طبق گفته اهالی به خصوص افراد مسن اين رسم را تا چهار نسل قبل خود به ياد دارند.

سنن و آداب در آيين صلات كه معمولاً با گريه و عزاداری جمعی همراه است، موجب شورآفرينی شركت‌كنندگان می‌شود. اين آيين برای شركت‌كنندگان ادای تکلیفی است که گروه اجتماعی انجام آن را بر دوش فرد می‌گذارد و این کار نوعی نگرۀ مناسک‌وار است که هر کسی از رهگذر احترام به سنت ناگزیر از پذیرش آن است و با شرکت در تشيع و تدفين به‌نوعی احساس تطهير و نزديكی به خدا دارند و اين امر سبب كاميابی اجتماعی شده و تهذيب و تجديد حيات فكری و معنوی كنشگران را فراهم می‌سازد.

آیین صلات گرمه با شماره ۴۲۷ در فهرست آثار ملی و در گستره میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

مرتبط:

آوازها و نوای موسيقی خراسان شمالی برآمده از دل تاریخ و فرهنگ

خسرویه _گردشگاه خراسان شمالی

پلاس _دست‌بافته‌ای در خراسان شمالی با قدمت زندگی عشایری

ورشوسازی میراثی ماندگار در بروجرد

پیشینه­‌ استفاده از ورق‌­های ورشویی در ایران به دوره صفویه می‌رسد اما دوران شکوفایی این هنر را به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره­‌ی پهلوی نسبت می‌دهند. ورق فلز ورشو که با نام ژرمن سیلور هم شناخته می‌شود، از کشورهایی چون آلمان و به ویژه از لهستان وارد ‌شده‌ است و به همین دلیل، هنرمندان ایرانی، نام ورشو را به این فلز دادند و این حرفه، ورشوسازی نام گرفت.

اعزام هنرمندانی از شهرهای  بروجرد و دزفول در اواخر دوره قاجار به کشور روسیه برای  فراگیری فنون و رموز ساخت این وسایل، باعث رشد و شکوفایی این رشته در این دو شهر شد، دواتگران شهر بروجرد که پیشینه­‌ای ۷ هزار ساله از هنر فلزکاری را در سابقه تاریخی خود داشتند با تغییر رویکرد به سمت ساخت وسایل ورشویی و اقبال عمومی در کشور برای نوشیدن چای باعث گسترش هر چه بیشتر این هنر در کشور عزیزمان شدند.

استان لرستان با قدمتی چند هزار ساله مرکز عمده‌­ا­ی در زمینه­‌ صنایع‌دستی بوده است و به دلیل موقعیت خاص فرهنگی و داشتن مردمانی سخت­‌کوش و متعلق به فرهنگی کهن، همواره از بعد صنایع‌دستی غنی و منحصر به فرد است.

صنعت فلزکاری با قدمتی بیش از ۷ هزار سال از زمره صنایع‌دستی کهن ایران است که نام این صنعت با نام استان لرستان آغشته شده است. در میان صنایع‌دستی ورشو آلیاژی از ۲۰%  نیکل، ۳۵% روی و ۴۵% مس به خوبی ذوب و به آسانی قالب­‌گیری می­‌شود. تاریخچه ورشوسازی در استان لرستان به قرن نوزدهم برمی‌گردد که وسایل پذیرایی چای از روسیه به ایران آمد.

آن زمان چلنگران و دواتگران بروجردی که با ابزارآلات فلزی مانند خیش، داس و … سروکار داشتند به هنر ورشوسازی روی آوردند و به مرور استادان بنامی در بروجرد مطرح شدند، شهر بروجرد، به عنوان مرکز اصلی ورشوسازی و قلمزنی ورشو در ایران شناخته می‌شود و تنها شهری است که هنوز تعدادی کارگاه، موزه و هنرمندان فعال در این زمینه دارد. هنرمندان بروجردی با استفاده از فن چکش­‌کاری و خم­‌کاری که با دستگاه‌های ساده و نیروی بازوی هنرمند میسر بود، آثاری فلزی از ورق‌های ورشو خلق می‌کردند و ظروف بسیاری نظیر سینی، دیس، بشقاب، قاشق و چنگال، سماور ذغالی، قوری، می‌ساختند.

احداث موزه ورشو در بروجرد

تولید سماورهای زیبای ورشویی در بروجرد ادامه یافت و به نوعی سماورهای ورشویی بروجرد نماد این صنعت به شمار می‌­روند.  در حال حاضر سماورهای ورشویی در همه نقاط ایران مختص استادان ورشو­سازی بروجرد است. خانه تاریخی بیرجندی بروجرد به منظور احداث نخستین موزه ورشو اختصاص یافته ‌است. در تاریخ  ورشوسازی بروجرد استادانی از جمله مرحوم میناگر، مرحوم رئوفیان، مرحوم گلدوز و مرحوم شاد دل و مرحوم استاد محمد بادآور سازنده آخرین و بزرگ‌ترین سماور زغالی دست­‌ساز ایران که هم اکنون در خانه افتخار السلام بروجرد مستقر است پا به عرصه وجود نهاده و با تحمل مشکلات فراوان صنعت ورشو سازی را با دستان خود به اوج و تکامل رساندند.

در تیرماه سال ۱۳۹۱، مهارت و فن روی ورشو به شماره ۱۰۶۱ و در اسفند ۱۳۹۶، قلمزنی روی ورشو در شهر بروجرد به شماره ۱۵۶۰ در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسیده است، پرونده ثبت بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو در سال ۱۳۹۸ مطرح و به تصویب رسید.

از آنجا که ماده خام صنعت ورشوسازی، یعنی آلیاژ ورشو، یک فلز وارداتی است، کم شدن میزان واردات این فلز، یکی از مشکلات توسعه صنعت ورشوسازی محسوب می‌شود. و همچنین ورشوسازان قدیمی یا از دنیا رفته‌­اند یا گرد کهولت توان کار را از آنها گرفته است از این رو بسیار حائز اهمیت است که این صنعت آمیخته با هنر تا جایی که امکان دارد ثبت و حفظ شود. این صنعت زیبا و منحصر بفرد در حال فراموشی بود که با حمایت‌های منسجم مسئولان شهر بروجرد و میراث‌فرهنگی استان و با برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی و ثبت نام بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو تا حدود بسیاری جلوی این کار گرفته شد.

نام­‌گذاری میادین و خیابان‌ها به نام اساتید درگذشته این هنر، تاسیس دانشکده علمی و کاربردی ورشو،تجهیز و راه‌­اندازی موزه بزرگ ورشو در کنار اهمیت به تولید دوباره ورق ورشو از جمله فعالیت‌­هایی است که در دستور کار اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان لرستان قرار گرفته است.

* گزارش از بامداد رجبی کارشناس امور فرهنگی

مرتبط:

مسجد جامع بروجرد شاهکار تاریخ معماری

بروجرد _ پاریس کوچولوی ایران

بروجرد؛ سرزمین دشت‌های حاصلخیز و قله‌های مرتفع