از راهنمایان گردشگری بی‌اهمیت نگذریم

رییس دانشکده علوم گردشگری به مناسب روز جهانی راهنمایان گفت: در دنیایی که سفر به‌عنوانِ ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، هدایت سفر و گردشگری اهمیت بیشتری یافته است و نمی‌توان بی‌اهمیت از کنار آن عبور کرد.

 در یک سال گذشته بیش از ۱۲ هزار راهنمای گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند، درحالی که بیمه و درآمد حاشیه‌ای دیگری نداشته‌اند. منوچهر جهانیان ـ رییس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ و رییس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار گردشگری ـ در یادداشتی که به مناسبت ۲۱ فوریه روز جهانی راهنمای گردشگری در اختیار ایسنا قرار داده، تاکید کرده است که دولت، سیاستگذاران و متولیان حوزه گردشگری به نقش راهنما در توسعه فعالیت‌های گردشگری بیشتر اهمیت دهند.

در این ادامه این نوشتار آمده است: سالنامه تحقیقات گردشگری در سال ۱۹۸۵ برای اولین‌بار موضوع نقش و اهمیت راهنمایان گردشگری را مطرح کرد. مطالعات گسترده‌ای درباره اهمیت راهنمایان گردشگری انجام گرفته است، اما باید به این نکته توجه داشت که راهنمایان گردشگری صرفاً راهنمای تور نیستند، راهنمایان محلی و ارگان‌های متولی گردشگری نیز خود به‌عنوانِ راهنمای گردشگری در نظر گرفته می‌شوند که به نوعی سفیران فرهنگی و معرف فرهنگ، تاریخ، تمدن، مهمان‌نوازی و زیبایی‌های یک منطقه هستند و ارائه‌کننده تصویری جامع و کامل از یک مقصد در یک کشور و یک منطقه جغرافیایی با رنگ‌آمیزی هنرمندانه و خلاقانه تأثیرگذار به شمار می‌روند که می‌توانند هریک از گردشگران را به معرف زیبایی‌ها و جاذبه‌های متنوع گردشگری به هموطنان خود تبدیل کنند و آنان را در سفر به آن مقصد و کشور و یا منطقه جغرافیایی ترغیب و تشویق کنند.

در کنار آن، زبان مادری هم به‌عنوانِ گونه‌ای از میراث فرهنگی و دربرگیرنده فرهنگ عامه و فولکلور مناطق گوناگون با لهجه‌ها و گویش‌های متنوع و زبان خاص آن منطقه دارای زیبایی‌ها و جذابیت‌های منحصربه‌فردی است که باید از سوی مردمان جوامع بومی و محلی، فرهنگ‌دوستان و متولیان میراث فرهنگی مناطق کشور برای حفاظت و نگهداری و صیانت از آن موردتوجه جدی قرار گیرد. این مهم می‌تواند به تحکیم روابط فرهنگی و همبستگی ملی در مناطق گوناگون کشور منجر شود و همچنین می‌تواند در ایجاد انگیزه برای جذب گرشگران و رونق گردشگری فرهنگی و اجتماعی نقش و اهمیت ممتازی داشته باشد.

در مطالعات گردشگری، راهنمایان به‌عنوانِ یکی از عناصر پایداری فرهنگی‌اند که برای معرفی و بهتر شناساندن محیط، مقصد و ویژگی‌های آن حائز اهمیت است. به نوعی می‌توان گفت که راهنمای گردشگری ارائه‌کننده اطلاعات، تسهیل‌کننده روابط اجتماعی، میانجی فرهنگی، انگیزاننده، حافظ ارزش‌ها و مفسر محیط طبیعی و فرهنگی هستند و همچنین راهنمای گردشگری نقش‌های دیگری از جمله آموزش، روابط عمومی، حل‌کننده مشکل، مشاور و معتمد برای جوامع میزبان و گردشگران می‌تواند باشد.

یک راهنمای گردشگری پیش از آن‌که مفسر و روایتگر ویژگی‌های محیطی مقصد گردشگری باشد، یک شخص قابلِ‌اعتماد برای ایجاد انگیزه، باورمندی، امیدبخشی، کسب تجربه و ایجاد انگیزه و نگرش افراد از سفر و گردشگری است. راهنمای گردشگری دوستدار وطن و سرزمین مادری است که با قلبی مملو از عشق و علاقه به مردمان و جوامع میزبان و محلی، تاریخ و تمدن و زیبایی‌های مناطق گوناگون با تمام وجود آن‌ها را دوست دارد و برای معرفی جاذبه‌های گردشگری و حفاظت و صیانت از آن‌ها تلاش می‌کند.

راهنمای گردشگری بیش از آن‌که صرفاً حضور فیزیکی داشته باشد، نقش معنابخشی ذهنی و تصویرسازی دارد و حضورش برای جوامع میزبان و محلی به‌لحاظِ فرهنگی بسیار باارزش است. گردشگری در عینِ سادگی و لذت‌بخشی و جذابیت‌های آن، از جمله پیچیده‌ترین صنایع خدماتی به شمار می‌رود که تبدیل منابع به محصول و مصرف آن هم‌زمان صورت می‌پذیرد؛ لذا گردشگر به مثابۀ مصرف‌کننده به نوعی از اجزای تولید محسوب می‌شود و خود در فرآیند تولید و تبدیل منابع به محصول مشارکت دارد. ازاین‌رو، می‌توان گفت فعالیت‌های گردشگری یکی از دشوارترین امور خدماتی محسوب می‌شوند که باید به تمامی وجوه آن اعم از فرهنگ، تاریخ، تمدن، نوع روابط و تعامل مردمان و دولت‌ها توجه جدی شود که در جهان کنونی از آن به‌عنوانِ دیپلماسی گردشگری یاد می‌شود و لازم است تا در کشور ما نیز به گردشگری برای برقراری روابط فرهنگی، تعامل و توجه به قرابت‌ها و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی مردمان و گردشگران، جوامع میزبان و مهمان و تأثیرگذاری آن بر روابط دیپلماتیک و رسمی توجه جدی شود.

اهمیت گردشگری و اثرات آن بر فعالیت‌های اقتصادی، کارآفرینی و رونق اقتصادی و وجوه تمایز آن از سایر بخش‌های اقتصادی و خدماتی به لحاظ کارکرد و اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر همگان آشکار است و همچنین گردشگری از مهم‌ترین بخش‌های خدماتی در دوران کنونی است که می‌تواند برای معرفی فرهنگ، تاریخ، تمدن و زیبایی‌های یک کشور و خدمات جامعه میزبان به گردشگران نقش‌آفرین باشد. گردشگری با ایفای نقش پیشرانی می‌تواند موجب تحرک و پویایی سایر بخش‌های صنعتی و خدماتی باشد تا اقتصاد مقاومتی را در مسیر توسعه و شکوفایی قرار ‌دهد.

در این میان، راهنمایان گردشگری و نقش اثربخش آن‌ها در این عرصه یکی از ارکان مهم و تأثیرگذار بر توسعه و پویایی گردشگری است که باید با شناخت و آگاهی و درک این قشر، خواسته‌ها و دغدغه‌های آنان به‌درستی موردتوجه جدیِ دست‌اندرکاران و متولیان این حوزه قرار گیرد.

راهنمایان گردشگری واسطه اجتماعی و واسطه فرهنگی بین گردشگران و میزبانان هستند که وظیفه تبادل و تعامل فرهنگی میان گردشگران و جامعه میزبان را بر عهده دارند و ارتباط میان‌فرهنگی بین گردشگر و جامعه میزبان ایجاد می‌کنند.

در گذشته که سفرها به صورت گسترده و اصطلاحاً انبوه انجام می‌گرفت، گردشگر در اندیشۀ تجربه و کسب آگاهی از سفر نبود، اما پس از گذشت زمان در دنیای مدرن با گردشگرانی مواجه می‌شویم که به گفته «مک کنل» در جست‌وجوی عناصر زیبایی‌شناختی هستند، گردشگر نگاه دقیق‌تری پیدا کرده است، تجربه و کسب رضایت اهمیت بیشتری یافته است و دانش‌اندوزی از جمله انگیزه‌ها و دلایل سفر از نگاه گردشگر محسوب می‌شود. به گفته محققان، «گردشگری به مثابه یک زندگی است که می‌تواند آموخته‌های بی‌شماری برای انسان به همراه داشته باشد».

در دنیای امروز گردشگری به‌عنوانِ یکی از مهم‌ترین وجوه زندگی افراد مورد توجه قرار گرفته است و در سطح بین‌المللی بسیار حائز اهمیت است و امروزه به‌عنوانِ یکی از بارزترین جریان‌ها در سطح بین‌الملل مطرح می‌شود. در حال حاضر، اهداف توسعه بین‌المللی گردشگری در راستای تحقق پایداری است؛ پایداری در همه جوانب اقتصادی، سیاسی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی.

در دنیایی که گردشگر با آگاهی و کسب تجربه به سفر می‌رود، در دنیایی که سفر به‌عنوانِ ابزار و وسیله‌ای برای بازیابی روحی و روانی انسان تلقی می‌شود، هدایت سفر و گردشگری اهمیت بیشتری یافته است و نمی‌توان بی‌اهمیت از کنار آن عبور کرد. ازآن‌جایی‌که گردشگران شبیه هم نیستند و با هم تفاوت دارند، لذا نوع رفتار، عملکرد، نقش و اهمیت راهنمای گردشگری بیش‌ از پیش موردتوجه قرار دارد.

با بیان این موارد، شایسته است که راهنمایان گردشگری علاوه بر مهارت‌های ارتباطی و آگاهی به تاریخ و ویژگی‌های مقصد گردشگری، انگیزه و تعهد بالایی در قبال گردشگران داشته باشند و بتوانند نقش بسزایی در ایجاد تجربۀ دل‌انگیز و لذت‌بخش در میان گردشگران ایفا کنند. القای مبانی و مفاهیم درباره مقصد، ارزش‌های فرهنگی، فرهنگ عامه، آداب ‌و رسوم مقصد به گردشگران، ایجاد انگیزه و القای حس خوب و تصویر مثبت در گردشگران نسبت به مقصد گردشگری، ایجاد آگاهی و اطلاعات مورد نیاز با هدف تأمین پایداری می‌تواند گردشگران را بیش‌ از پیش به مقصد و تجربه کسب‌شده راضی و خشنود کند.

با تبریک روز جهانی راهنمایان گردشگری به همه راهنمایان گردشگری این مرز پرگهر، تأکید به نقش راهنمایان گردشگری در تحقق اهداف، سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه فعالیت‌های گردشگری باید مورد توجه جدی دولت، سیاستگذاران و متولیان حوزه گردشگری قرار گیرد. راهنمایان گردشگری از ارکان ارتباطی ارائه‌کنندگان خدمات گردشگری مقصد با گردشگران هستند. ازاین‌رو، با توجه به دانش و سطح آگاهی و اطلاعات گردشگران و انتظارت آنان از جوامع میزبان و مقاصد گردشگری، جایگاه و اهمیت راهنمایان گردشگری و نقش آنان در توسعه فعالیت‌های گردشگری نوین مهم و ارزشمند است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

راهنمایان گردشگری می‌توانند سفیران سلامت باشند

دولت مکلف به پوشش بیمه راهنمایان گردشگری شد

قلعه چای _منطقه ی نمونه گردشگری

منطقه نمونه گردشگری قلعه چای با فاصله ۵۵ کیلومتری از مرکز عجب شیر، غنی از جاذبه های تاریخی و فرهنگی است. گور دخمه تاریخی نیگه چی، روستای صخره ای چهار بلوط و دو چشمه آب معدنی از شاخص ترین جاذبه های آن به شمار می رود.

این منطقه دارای پنج قلعه تاریخی و ثبت شده مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است که شامل قلعه ضحاک، کهن دژ، جوان قلعه و قلعه حوری می باشد.

قلعه چای از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان شرقی است که در روستای هرگلان شهرستان عجب شیر واقع شده و سالانه گردشگران و علاقه مندان زیادی را به سوی خود جذب می کند. “داش قلعه سی” نمونه ای از جاذبه های این منطقه است.

داش قلعه سی و یا همان قلعه ضحاک عجب شیر در ۲۵ کیلومتری این شهرستان ، از مکانهای دیدنی این شهرستان است که در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از بستر رودخانه «قلعه  چای» از دوران تاریخ کهن ایران زمین پا برجا مانده و آثار زیادی در داخل و پیرامون خود، از دوران هخامنشیان، اشکانیان، ساسانیان و عصر تمدن اسلامی به یادگار دارد.

این قلعه با بیش از سه هزار سال قدمت بر فراز کوه منفرد با ناگفته های بسیار و حکایتهای فراوان از مکانهای مهم و تاثیرگذار اقوام مانایی و مادها بوده است.

از آنجا که پیشینه این قلعه به اقوام مختلفی همچون مادها و مانایی ها برمی گردد، در طول تاریخ نامهای متعددی از جمله ضحاک، اژدهاک، قیز قلعه سی، داش قلعه سی، باروآس، رویی دژ بر این قلعه نهاده شده است.

به گفته تاریخ نویسان، این قلعه که به عنوان یک دژ استفاده می شد، از سه طرف مشرف به پرتگاه بوده و دیوارهای آن مزین به کنده کاریهای متعدد است. این قلعه دارای مخازن سنگ، آب انبار، آسیاب ، سالن شورا، حمام و دهها آثار دیگر است.

در این قلعه برجی‌ وجود دارد که از خشت‌، ساخته‌ شده‌ و صرفنظر از استحکام‌ دروازه قلعه‌، تنها برج‌ دفاعی‌ کل قلعه به‌ شمار می‌ رود، چرا که اطراف‌ قلعه  پرتگاه‌ بوده و نیاز‌ به‌ استحکام‌ بیشتر نداشته‌ است‌.

داش قلعه سی را می توان پس از ساعت ها صعود از تخته سنگهای لغزنده و معابر پلکانی صعب العبور به شکل بنایی با طاق قوسی از سنگ خارا با لایه ای از کاشی های لاجوردی به صورت شگفت انگیزی مشاهده کرد.

از چند سال گذشته نیز کاوشگران میراث فرهنگی در حال مطالعه این قلعه باستانی و عجیب هستند،

موقعیت مکانی:
این قلعه در منطقه نمونه گردشگری قلعه چای، در حد فاصل روستاهای بارازلو و ینگجه واقع شده است.

 

مسجد حکیم اصفهان

مسجد حکیم اصفهان در انتهای بازار رنگرزان واقع شده است و در دوره شاه عباس دوم به دست پزشک او حکیم محمد داوود در محل ویرانه‌های مسجد جامع دیلمی جورجیر یا مسجد صاحب اسماعیل بن عباد از قرن چهارم هجری بنا شده است. کتیبه‌ها، سردرها و ایوان‌های داخل این مسجد اما به سالهای ۱۰۶۷ تا ۱۰۷۳ هجری قمری برمی‌گردد.

بانی آن حکیم محمد داود ملقب به تقرب ‏خان، پزشک شاه عباس دوم و شاه صفی، بوده و بدین سبب، مسجد به حکیم شهرت یافته است و چون در محله قدیمی جورجیر، در محل مسجدی از قرن چهارم معروف به مسجد جوءجوء یا جورجیر، که صاحب بن عباد آن را بنا کرده بود، ساخته شد، مسجد جورجیر نیز نامیده شده است.

مسجد حكيم از مساجد قديمي اصفهان است. بناي اين مسجد به زمان آل بويه بر مي گردد اين مسجد را صاحب بن عباد در قرن چهارم هـ.ق در محلي كه اكنون مسجد حكيم ناميده مي شود بنا نمود. مسجد حکیم یا مسجد جورجیر، از مساجد چهارایوانی مربوط به اواخر دوره صفوی است. این مسجد، در منطقه قدیمی باب‌الدشت اصفهان قرار دارد. اين مسجد به نام «جامع صغير جورجير» بود. بنای آن از ۱۰۶۷ تا ۱۰۷۳ به طول انجامیده و دارای مساحتی حدود ۸۰۰۰ متر مربع است. مقبره محمد ابراهیم کلباسی در این مسجد قرار دارد. چون اين مسجد در بازار رنگرزان بود «جامع رنگرزان» ناميده مي شود. اين مسجد به مرور زمان تخريب شد و در دوره صفويه حوالي سال هاي ۱۰۶۷ تا ۱۰۷۳هـ.ق به وسيله حكيم محمد داوود طبيب شاه عباس دوم مسجدي بنا شد كه به مسجد حكيم شهرت يافت. حكيم داوود اسپهاني ملقب به هندي با هزينه شخصي مسجدي ساخت. وي كه طبيبي حاذق بود در دربار شاه عباس دوم بود كه به دليل غضب شاه به هند رفت و در دربار شاه هند پناهنده شد و به لقب «تقرب خان »سرافراز گرديد و به دليل حذاقت در طب ثروت زيادي اندوخت كه مقداري را به اصفهان نزد اقوام خويش فرستاد و از آنها خواست تا مسجدي به نام وي بسازند. بدين ترتيب مسجدي عالي با وسعت حدود هفت هزار متر با ساختي بسيار مناسب در محل مسجد جورجير بنا گرديد. و اين محله به همين دليل به محله مسجد حكيم معروف گرديد. قبل از انقلاب براي كاستن از حجم ترافيك شهري در محدوده ميدان امام(ره) در صدد احداث خياباني شمالي جنوبي ميان عبدالرزاق و سپه برآمدند كه اين كار پس از انقلاب در سال ۱۳۶۸ش عملي گرديد و به دليل وجود مسجد زيبا و بزرگ حكيم, شوراي نامگذاري شهرداري اين خيابان را به نام خيابان حكيم نامگذاري نمود. اين خيابان جهت شمالي جنوبي داشته و از خيابان سپه آغاز شده و به خيابان جمال الدين عبدالرزاق منتهي مي گردد.

مسجد حکیم اصفهان

مشخصات بنا

مسجد حکیم، با نقشه‌ای نامنتظم، در حدود ۸۰۰۰ مترمربع وسعت دارد. این بنا -که مانند بسیاری از بناهای دوره صفویه از آجر ساخته شده از نوع مساجد چهار ایوانی است.
این مسجد، از نوع مساجد بدون مناره و گنبد برجسته و بزرگ است که مسجد سید از دوره قاجار مشابه آن محسوب می‌شود.
مسجد حکیم از آخرین آثار دوره صفوی است و شاید از دیدگاه پژوهشگران غربی، در مقایسه با مسجد امام و شیخ‌ لطف‌اللّه نمونه‌ای یأس‌آور باشد؛ اما این مسجد با نگاهی معمارانه، به سبب نمایش شکوهمند طرح چهار ایوانی در مقیاسی بزرگ و داشتن آجرکاری، کاشی‌کاری، گره‌کشی و به‌ویژه خط بنّایی، در زمره آثار برجسته آن دوران، در خور ارزیابی است.

سردر شرقی
این مسجد، سه ورودی اصلی دارد. سردر شرقی به شکل پنج ضلعی، با دو سکو در دو طرف، کتیبه‌ای با اشعار فارسی، مقرنس کاری در قوسِ سردر، و دو پشت‌بغل مزین به خط بنّایی کاشی‌کاری‌شده است.

سردر غربی
سردر غربی با مقرنس گچی ساده در قوس، در انتهای کوچه‌ای بن‌بست قرار دارد و به خیابان حکیم راه می‌یابد و نزدیک به در جورجیر است.

سردر شمالی
سردر شمالی با انواع کاشی‌کاری و آجرکاری و دو سکو در دو طرف، ایوان کوچکی به عرض مدخل با طراحی زیبا، در بالای در ورودی دارد که به حجره‌ای راه می‌یابد. در بالای حجره دو پشت‌بغل و در قوسِ ایوان، مقرنس با پوشش کاشی‌کاری مَعْقَلی دیده می‌شود.

اضلاع و ایوان‌ها
مسجد حکیم، با صحنی به ابعاد تقریبی ۶۱ متر × ۵۳ متر که در هر ضلع آن ایوانی قرار گرفته، دارای حوض سنگی مستطیل شکل و دو مهتابی (سکو) در دو طرف آن است که در جنوب هر دو مهتابی، جایگاهی به طول ۱/۷۰ متر برای امام جماعت تعبیه شده است.

مسجد حکیم اصفهان

ضلع شمالی
ایوان ضلع شمالی به طول ۱۱/۵ متر و عمق ۹ متر، در حدود ۱۵ سانتیمتر بالاتر از سطح حیاط قرار دارد. کتیبه‌ای کاشی‌کاری، شامل اشعاری در وصف مسجد، در وسط ایوان دیده می‌شود. ازاره این ایوان تا ارتفاع ۱/۲۰ متر با کاشیهای معقلی پوشیده شده است. در وسط دیوار غربی، راهرویی به عرض ۳/۳ متر دیده می‌شود که راه دستیابی به مدخل شمالی مسجد است و اکنون با دیوار آجری مشبک پوشانده شده است. در بخش فوقانی راهروها، دو ایوان کوچک جلو حجره‌ها قرار دارد. کتیبه‌ای به خط ثلث، از محمدرضا امامی، با زمینه لاجوردی در سه جانب ایوان کار شده است. این کتیبه به همراه پوشش سقف، که کلمه علی را با خط بنّایی از ترکیب آجر و کاشی فیروزه شکل داده، به این ایوان جلوه‌ای خاص بخشیده است. در دو طرف ایوان، ایوانی کوچک‌تر با تزیینات مشابه بنا گردیده و هر کدام از این ایوانها در دو طرف خود طاق‌نمایی به عرض سه متر دارند.

ضلع جنوبی
جبهه جنوبی صحن و نیز ایوان، مشابه ضلع شمالی است و فقط در تزیینات، متفاوت به نظر می‌رسند، از جمله در مقرنسی که در دل رسمی‌بندی بالای ایوان ساخته شده است.

ضلع شرقی و غربی
جانب شرقی و غربی صحن همانند است، مشتمل بر ایوانی به عرض حدود هشت متر و در هر طرف ایوان ابتدا یک طاق‌نما و سپس سه ایوان کوچک‌تر، با عرض نزدیک به پنج متر، قرار دارد. دو طاق‌نمای کوچک نیز در ابتدا و انتهای هر ضلع دیده می‌شود که از داخل آنها می‌توان به حجره‌های بالای آنها دسترسی یافت. در طبقه بالای دو ضلع شرقی و غربی، برای زیباسازی اطراف صحن، طاق‌نماهایی ساخته شده است که هیچ‌گونه بنایی در پشت آنها وجود ندارد، به‌طوری که هوا از میان آنها جریان می‌یابد. بدین‌ترتیب، در هر طرف ایوانهای شرقی و غربی شش طاق‌نما قرار گرفته است.
ایوان شرقی به شکل بدیعی دارای شاه‌نشینی است که طول فرورفتگی آن حدود ۵/۵ متر و دارای قوسی است و روی آن ایوانکی (بالکنی) تعبیه کرده‌اند که حجره‌های دو طرف بدان راه دارند. تزیینات کاشی‌کاری این ایوان در پشت‌بغلها با نقش هشت و چهار سُلی معقلی و نیز کتیبه سرتاسری، مشاهده می‌شود. ایوان غربی نیز با دارا بودن یک شبکه کاشی‌کاری معرق با نقش اسلیمی، در دیوار مقابل ایوان طراحی شده است.

شبستان‌ها و محراب‌ها
مسجد حکیم دارای چهار شبستان و محراب است که شبستان اصلی یا شبستانِ زیر گنبد آن، در پشت ایوان جنوبی واقع شده و به شکل مربعی به ضلع۱۱/۵ متر است. ازاره دیوارها تا ارتفاع ۱/۳۰ متر از نقوش متنوع با آجر و کاشی مزین شده‌اند. همچنین طاق‌نماهایی با تزیینات مشابه با خط بنّایی کار شده است، شامل کلمات «علی»، «یاحنّان»، یا «یامنّان» و غیره. سقف گنبد نیز با نقش هشت و زُهره معقلی طراحی شده است و در زیر آن کتیبه دیگری از محمدرضا امامی دیده می‌شود. بزرگ‌ترین و زیباترین محراب مسجد در این شبستان قرار دارد. این محراب، با عرض تقریبی ۶/۵ متر، هم‏عرض ایوان جنوبی است. ازاره محراب، به ارتفاع ۱/۳۰ متر، از سنگ مرمر است و نبش دیوار داخلی و خارجی محراب با کاشی‌پیچ فیروزه‌ای پوشیده شده است. کتیبه‌ای از آیات قرآن بر لبه خارجی محراب به عرض هشتاد سانتیمتر، بر زمینه کاشی لاجوردی کار شده و بر زیبایی محراب افزوده است.
در دو طرف شبستان زیرگنبد، دو شبستان به ابعاد ۲۲ متر × ۷/۵ متر وجود دارد. در جانب شرقی و غربی این شبستانها ورودی‏هایی به راهروهای اطراف شبستان جای گرفته‌اند. ازاره‌ها دارای تزیینات آجر و کاشی‌اند، به طوری که در شبستان جنوب‌غربی این تزیینات به شکل حصیرِ بافته‌ای که مربعهایی از کاشی را در میان خود دارند، دیده می‌شود. نقاط دیگر، مانند طاق‌نماها، پشت‌بغلها و سقف شبستانها، نیز پوشیده از سطوح تزیینی مشابه دیگر جاهای مسجد است. محرابهای این دو شبستان کوچک‌ترند. محراب شبستان شرقی به شکل نیم‌هشتی است و کتیبه‌ای کاشی‌کاری در لبه پخِ محراب کار شده است. پشت‌بغلها نیز تزیینات کاشی‌کاری دارند و سقف محراب با مقرنس‌کاری آجری شکل گرفته است. محراب شبستان غربی، طراحی ساده‌تری دارد.
شبستان دیگری معروف به شبستان زمستانی در ضلع غربی مسجد قراردارد و دارای دو بخش زنانه و مردانه است. سقف شبستان مردانه خیمه‌ای و ازاره آن مزین به کاشی‌کاری با نقش هشت و صابونک است. شبستان زنانه دارای سیزده ستون با سقفهای چهاربخشی است. وسط هر سقف سوراخی با درپوشی از سنگ مرمر، برای حفظ گرمای داخل شبستان و جذب نور، دارد. در دیوار جنوبی شبستانِ مردانه، محرابی به شکل یک نیم هشت ضلعی منتظم پوشیده از کاشی‌کاری و کتیبه در نیمه بالایی آن است. روی پشت بام شبستان زنانه یک مهتابی و محرابی برای نمازگزاران در فصل تابستان پیش‌بینی شده است.

مسجد حکیم اصفهان

حوض
در ضلع شمال‌شرقی مسجد، نزدیک درِ دیالمه، حوض‌خانه‌ای به ابعاد ۸/۸۰ متر × ۷/۷۰ متر قرار دارد. اطراف حوض‌خانه از طاق‌نماهایی تشکیل شده و طاق‌نمای جنوبی شاه‌نشین است. قسمتی از روشنایی این فضا از شبکه‌های شش ضلعی منظم بالای دیوارها تأمین می‌شود. کف طاق‌نماها درحدود پنجاه سانتیمتر از کف حوض‌خانه بلندتر است تا در موقع وضوگرفتن بتوان روی آن نشست و هم محلی برای قرار دادن لباسهای اضافی باشد. در وسط حوض‌خانه حوضی به‌طول چهار متر و عرض سه متر تعبیه شده است. در وسط حوض فواره‌ای است که آب را از منبع مادر چاه به اینجا منتقل می‌کند. هر چند که شیرهای آب لوله‌کشی نیز در اطراف حوض نصب شده‌اند. این حوض‌خانه از نظر ساخت رسمی‌بندی زیبایی که در زیر کاسه سقف و بر چهار ستون کلاف‌کشی شده اطراف حوض قرار گرفته، شیوه جالب‏توجهی از سقف‌سازی است. این حوض‌خانه نمونه‌ای است که در مساجد مشابه آن کمتر طراحی شده است.

ساعت‌های آفتابی
از دیگر ویژگیهای این مسجد، دو ساعت آفتابی است که یکی در زاویه شمال‌غربی مسجد و دیگری در بالای ایوان شمال‌غربی نصب شده‌اند.

معمار، کاشی‌کار و کتیبه‌نگار
براساس کتیبه‌های مسجد، از معماران این بنا محمدعلی‌ بن استاد علی‌بیک بنّا اصفهانی، از کارشی‌کاران آن میرزامحمد کاشی‌پز، و کتیبه‌نگار آن خوشنویس نام‌آور عهد صفوی، محمدرضا امامی، بوده‌اند. نام خوشنویس دیگری به نام محمدباقر شیرازی نیز در یکی از کتیبه‌ها دیده می‌شود.

مرمت
در ۱۳۱۸ش قسمتی از سردر شمال‌غربی، یا سردر مسجد دوره دیلمیان، از زیر خاک نمایان شد و در ۱۳۳۵ش کاهگل آن کاملاً زدوده گردید این مسجد در دهه سی شمسی و نیز در دهه‌های اخیر، به همت سازمان میراث فرهنگی، مرمت شده است.

بزرگان مدفون در مسجد
در جنوب‌غربی مسجد، مقبره‌ای معروف به مقبره سادات و مقابلِ درِ شرقی، مقبره محمد ابراهیم کلباسی، فقیه معروف قرن سیزدهم، وجود دارد که با مقرنسهای گچ‌بری آراسته شده است. در گذشته در شمال مسجد، مقبره حکیم داود بوده است که امروزه در محل آن مغازه‌ای قرار دارد.
این مسجد موقوفات بسیاری دارد که بخشی از آنها از بین رفته و بخشی شامل تعدادی از دکانهای اطراف مسجد و مغازه‌های بازارهای اصفهان است.

مسجد حکیم: به جا مانده از صفویه، ثبت در سال ۱۳۱۳، نشانی: خیابان عبدالرزاق

“موغار”؛ دروازه هفت شهر لیلاز

یک پژوهشگر میراث فرهنگی گفت: روستای موغار در ۲۵ کیلومتری شهر اردستان واقع گردیده و به تازگی جزء بخش مهاباد شده و در کنار جاده ترانزیت تهران – بندرعباس قرار گرفته است.

محسن هادی طحان زواره  با اشاره به این که موغار از دو کلمه “مغ” و “آر” تشکیل شده  است، گفت:  در اصل اسم آن “مغ آر” بوده که به مرور زمان موغار تلفظ شده است. مغ به ضم میم در اصل مک بوده و به معنی پیشوای زردشتی، مرد روحانی زردشتی و آتش پرست است.

وی افزود: جمع آن مغان است و مغان طبقه ای پائین تر از موبدان بوده اند، در واقع “آر” برای نسبت است، بنابراین مغار (موغار) به معنی جای پیشوای زردشتی و جای آتش پرستی می باشد.

هادی طحان تصریح کرد که ممکن است که در عهد باستان در موغار آتشکده یا آتشکده هایی هم وجود داشته که با این صفت باید اعتقاد کرد که بنای اولیه موغار مربوط به زمان بسیار قدیم و یادگار رواج آتش پرستی بوده است. پس بنای این روستا در عهد ساسانیان بوده است و این شاخصه بسیار مهمی بوده در کنار بناهای تاریخی با قدمت چندین قرن، که به نظر می آید معرفی آن ها مورد بی مهری نویسندگان و پژوهشگران قرار گرفته است.

این پژوهشگر میراث فرهنگی در عین حال اشاره ای به آثار این روستای باستانی کرد و افزود:
مسجد جامع موغار:
مسجد جامع این روستا مسجدی با قدمتی بیش از ۵۰۰ سال است که توسط فردی به نام «حاج ربیع» ساخته شده است. برخی قدمت این مسجد را برابر با مسجد جامع نطنز می دانند. این مسجد دارای شبستان زیر زمینی بسیار قدیمی و البته زیبا می باشد که در بازدید بنده از آن هنوز جای مشعل و چراغ ها داخل آن دیده شد. از این نوع شبستان در مسجد سامع الدین زواره نیز وجود دارد که متاسفانه برای گردشگران ناشناخته است.

بقعه پیر بابا اسماعیل:
بقعه پیر بابا با گنبد خشتی که جای شمعدانی از عصر صفوی بر دیوار آن ساخته شده است. بر روی صورت قبر سنگ قبری نهاده اند که متناسب با نام زیارت نیست. نوشته این سنگ به اندازه ۳۶ * ۶۳ به خط نستعلیق است که بر روی آن نادعلی نوشته شده است. دور تا دور سنگ هم نام دوازده امام به خط نسخ کتابت شده است.
ارگ موغار:
در این روستا دو قلعه قدیمی وجود دارد که یکی به زمین زراعی تبدیل شده ولی دیگری هنوز به همان سبک باقی مانده است. این ارگ از آثار منحصر به فرد و ناشناخته کویر مرکزی ایران است و شباهت زیادی به «ارگ بم» دارد. این قلعه تاریخی با وسعت سه هزار متر مربع در دوطبقه و چهار برج دیده بانی مربوط به دوره قاجار است. این اثر ارزشمند تاریخی که تمام سازه های آن خشت و گل است دارای یک در ورودی با دیواره های بلند می باشد که ورود به داخل آن غیرممکن است. به گفته اهالی محل، عکس هایی از این قلعه توسط گردشگران انگلیسی در ابتدای قرن بیستم(حدود یکصد سال پیش) تهیه شده که در آن زمان این قلعه سالم و مورد استفاده مردم و مسافران قرار می گرفته است.

به گفته وی، بخش های مسکونی این قلعه تاریخی به مرور زمان تخریب شده اما چهار برج و دیوار خارجی آن سالم مانده است. ساباط ها، گذرها و خانه های قدیمی در کنار این آثار ارزشمند، برای حفظ و مرمت آن توجه وواهتمام بیشتر مسئولین میراث فرهنگی را می طلبد.

هادی طحان در پایان با بیان این که فعالیت عمده مردم موغار کشاورزی و باغداری است، گفت:  مخصوصا صیفی کاری در این منطقه شهرت خاصی دارد.

منبع:ایسنا

«نوی‌شوان‌اشتین»، قویی سفید در قلب کوه‌های آلپ

همیشه بازدید از قلعه‌ها دوران تاریخی، جنگ و حفاظت از منطقه‌ای را برای بیننده تصور می‌کنند، اما وجود برخی از قلعه‌ها چنین حسی را به بازدیدکننده خود القا نکرده و در برخی از موارد مخاطبینش را به دوره‌ای از زندگی خود در کودکی خواهد برد. قلعه «نوی‌شوان‌اشتین» یکی از قلعه‌هایی است که تنها حس و حال کارتون‌های دیزنی را به مخاطب خود منتقل می‌کند.

«شوان‌اشتین» از محبوب‌ترین قلعه‌های آلمان و به دلیل ظاهر و چشم‌انداز اطرافش یکی از جاذبه‌های گردشگری پرطرفدار در اروپا است. این قلعه در باواریا نزدیک به شهر فوسن واقع شده و می‌توان گفت استواری و ایستادگی در دل کوه‌های آلپ اولین تصویری است که برای بازدید کنندگانش رقم خواهد زد.

این قلعه اما به دلیل معماری برفی رنگ و محل قرارگیریش بر روی تپه‌ها به «قلعه قوی سفید» نیز شهرت دارد و گردشگرانی که به آلمان سفر می‌کنند به هیچ عنوان بازدید از قلعه‌ای که توسط پادشاه لودویگ دوم ساخته شده است، را از دست نخواهند داد.

همانطور که در ابتدا نیز به آن اشاره شد این قلعه به دلیل تفاوت در ظاهرش نسبت به دیگر قلعه‌ها الهام‌بخش کارتون‌های دیزنی نیز بوده است و در چند انیمیشن معروف دنیای دیزنی از جمله «زیبای خفته» شاهد حضور تصویر این قلعه هستیم.

نوی‌شوان‌اشتین

این قلعه توسط پادشاه لودویگ دومکه به «پادشاه داستان‌های افسانه‌ای» شهرت دارد ساخته شده و گفته می‌شود که علاقه شدید این پادشاه به «ریچارد واگنر» آهنگساز مشهور، ساخت این قلعه را به دنبال داشته است.

علاقه شدید پادشاه به واگنر در حدی بود که تمام تزئینات این قلعه بر اساس داستان‌ها و مفاهیم اپراهای «تریستان و ایزولده»، «زیگورد»، «لوهنگرین، شوالیه قو»، «پارسیفال»  و «مینه‌زینگر تانهاوسر» ساخته شده است. البته این موضوع را نیز باید در نظر داشت که تزئینات و نقوش به‌ کار رفته در دیواره‌های این قلعه، عمدتا مرتبط با اساطیر و شخصیت‌های حماسی بوده و ریچارد واگنر در اپراهای خود از این نقوش و مفاهیم نیز الهام گرفته است.

در اوایل قرن ۱۹ میلادی بسیاری از قلعه‌های مربوط به قرون وسطی در کشور آلمان در دست تعمیر و بازسازی قرار گرفته بودند و لودویگ دوم نیز که از کودکی در دنیای خیالی و اسرارآمیز اسطوره‌ها زنگی می‌کرده است بازسازی یکی از قلعه‌ها را به عهده می‌گیرد و در نامه‌ای به واگنر می‌نویسد، «قصد دارم قلعه ویرانه موجود در منطقه هوهن شوانگو در نزدیکی پولات جرج را بر اساس سبک اصیل قلعه‌های متعلق به شوالیه‌های آلمانی بازسازی کنم. باید اعتراف کنم که هدف من این است که در آینده، روزی در این قلعه ساکن شده و در آن زندگی کنم».

نوی‌شوان‌اشتین

ساخت قلعه در سال ۱۸۶۹ میلادی آغاز و طراحی آن به «کریستیان یانک» که طراح صحنه‌های تئاتر بود، سپرده شد و معمار «ادوارد ریدل» وظیفه انجام کارها را بر عهده داشت. لودویگ نقشه‌های بسیار بزرگی برای اتمام و زندگی در این قلعه در سر داشت که به حقیقت تبدیل نشد و او نتوانست تا تکمیل ساختمان قلعه زنده بماند. در نهایت باوجود نقشه‌های بزرگی که پادشاه لودویگ دوم برای این قلعه داشت، از ۲۰۰ اتاقی که قرار بود ساخته شود تنها ۱۴ اتاق آن به طور کامل تمام شد و بازدید کنندگان نیز تنها می‌توانند از همین ۱۴ اتاق دیدن کنند.

از جاذبه‌های این قلعه علاوه بر چشم‌انداز بکر و چشم‌نوازش در محیط بیرونی می‌توان به نقاشی‌های دیواری و به خصوص نقاشی‌هایی که روی سقف‌های قلعه هستند، اشاره کرد؛ چرا که هر چشمی را به خود خیره می‌کنند. یکی از اتاق‌هایی که نباید دیدن آن را از دست داد اتاق اصلی پادشاه است که تماما از طلای خالص ساخته شده و تمام پارچه‌های به کار رفته در آن از پرده‌ها گرفته تا روتختی‌ها و… از ابریشم خالص تهیه شده‌اند.

شوان‌اشتین چون در قرن ۱۹ که دیگر از قلعه‌ها برای اهداف نظامی و دفاعی استفاده‌ای نمی‌شده، ساخته شده با پارادوکسی در نام خود به عنوان «قلعه قوی سفید» همراه است. پس به واسطه پارادوکسی که این قلعه در نام خود دارد سالانه تا قبل شیوع بیماری کرونا چیزی حدود یک‌ونیم میلیون بازدیدکننده داشته است و به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین و پربازدیدترین قلعه‌های اروپا محسوب می‌شود.

منبع:

neuschwansteincastle.net

www.travelandleisure.com

گردشگری در دسترس، برگ برنده گردشگری در پساکرونا

بسیاری از مقاصد سراسر جهان که به دنبال بازگشت به موفقیت‌های گذشته خود بعد از بیماری همه‌گیر کووید و روال عادی هستند، اطمینان از دسترسی به منابع گردشگری برای گردشگران با شرایط خاص می‌تواند به‌عنوان برگ برنده و سرنوشت‌ساز باشد.

به نقل از نیوز، گردشگری در دسترس (Accessible Tourism)، تلاش مداوم برای در دسترس بودن مقصد، محصولات و خدمات گردشگری، بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های جسمی یا فکری، معلولیت‌ و سن افراد است.

با توجه پیشرفت‌های زیادی که در این زمینه حاصل‌شده است، اما نتایج این بررسی نشان می‌دهد که افراد معلول و سالمند برای لذت بردن کامل از گردشگری با موانعی مواجه هستند و در همه‌گیری بیماری کووید این موارد افزایش‌یافته است. در حال حاضر، مقاصد و شرکت‌های در حال بازسازی که در جستجوی برگشت بهتر، گسترده‌تر و رقابت‌پذیرتر هستند باید به این موضوع نیز توجه داشته باشند.

دسترسی به‌عنوان یک اولویت برای افراد است. زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) گفت: «اماکن و خدمات گردشگری اغلب بدون در نظر گرفتن شرایط دسترسی مختلف که بازدیدکنندگان و افراد محلی دارند، طراحی می‌شوند.» بخش گردشگری باید دسترسی را در اولویت قراردهد و این موضوع می‌تواند برای مقاصد و مشاغل تحول‌آفرین باشد و به آن‌ها کمک کند تا از این بحران نجات یابند و به روشی فراگیر و انعطاف‌پذیر رشد کنند.

یافته‌های این بررسی با برجسته کردن مزایای بالقوه برای مقاصد با دسترسی بیشتر خاطرنشان کرد: در سراسر جهان تا سال ۲۰۵۰، از هر ۶ نفر یک نفر ۶۵ ساله یا بالاتر خواهد بود و در اروپا و امریکای شمالی این میزان به یک‌چهارم خواهد رسید. علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهد که متوسط هزینه گردشگران معلول به‌عنوان‌مثال، در کشور اسپانیا بیش از ۸۰۰ یورو است، درحالی‌که برای گردشگران بدون معلولیت، چیزی بیش از ۶۰۰ یورو محاسبه می‌شود.

راهکارهایی برای بهبودی فراگیر دسترسی به گردشگری

کمک در شرایط بحرانی: درهر مرحله از بازگشت، به پشتیبانی از مقصد و سازمان‌های غیردولتی بین‌المللی دارای معلولیت (DPO) نیاز است.

تطبیق شیوه‌نامه‌ها: با توجه به توانایی‌ها و نیازهای متفاوت مشتریان بوده و باید در این مرحله از راهنمایی‌های سازمان جهانی گردشگری استفاده شود.

فراگیری در گردشگری پساکرونا: شامل استفاده موثر از داده‌ها برای هدایت تصمیمات درباره برنامه‌ریزی گردشگری در دسترس و تنظیم سیاست‌ها و راهبردهای دسترسی برای انعکاس واقعیت‌های پساکروناست.

دستیابی در برنامه‌ریزی تجاری: دسترسی به‌عنوان یک مزیت رقابتی، بهبود خدمات به مشتری و استفاده از استانداردهای بین‌المللی هماهنگ برای افزایش کیفیت زندگی برای همه است.

آموزش و مشارکت کارکنان: در گسترش آموزش‌های حرفه‌ای برای آمادگی بهتر، ارائه خدمات به گردشگران با توانایی‌های مختلف و اطمینان از فرصت‌های برابر در نیروی کار گردشگری ضروری است.

نوآوری و تحول دیجیتال: برای ایمنی بیشتر، هوشمندتر شدن، راحتی سفر و گردشگری همه لازم است.

این دستورالعمل‌ها برای گردشگری فراگیر منعکس‌کننده تعهد مداوم UNWTO است که در چارچوب کنوانسیون UNWTO در مورد اخلاق گردشگری درج و برای تسهیل گردشگری برای افراد معلول از امضاءکنندگان دعوت‌شده است.

این مطالب همچنین اولین مجموعه از خلاصه‌های موضوعی برنامه‌ریزی‌شده از بخش اخلاق، فرهنگ و مسئولیت اجتماعی UNWTO به‌منظور ارائه راهنمایی این بخش است.

موارد ذکر شده در بالا مجموعه جدیدی از راهنمای بازیابی فراگیر سازمان جهانی گردشگری با مشارکت شبکه اروپایی گردشگری در دسترس (ENAT)، بنیاد اسپانیایی ONCE و Travability استرالیا در مرکز برنامه‌های بهبود است که اهمیت این فراگیری را مشخص می‌کند و برای دستیابی به این هدف توصیه‌های کلیدی ارائه شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نابودی مقصدهای گردشگری با افزایش سطح آب

آیا خطر گردشگری سلامت کمتر از گردشگری توریستی است؟

افزایش فرصت فعالیت بیشتر در بخش گردشگری برای زنان خاورمیانه

پیش از آنکه دیر شود موسیقی نواحی را ثبت کنید!

مکتب‌خانه موسیقی نواحی و خانه فرهنگ و هنر خراسان جنوبی گشایش یافت.

در این مراسم مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و آموزش‌های هنری معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت تنطیم اساسنامه دقیقی برای مکتب خانه تاکید کرد تا صیانت کننده هنرهای موجود و بنیان گذار آثار در حوزه‌های صنایع دستی، هنرهای تجسمی، نمایشی و سینما در کنار موسیقی نواحی باشد.

صفی‌پور همچنین از برنامه‌ریزی برای طرحی تحت عنوان «کمک به آموزش و صیانت از هنرهای بومی در معرض فراموشی» در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر داد و افزود: آمادگی پیگیری کمک به مکتب خانه موسیقی خراسان جنوبی از محل این طرح را داریم. در شرایط فعلی که با هجوم بخش‌های فرهنگی غیر ایرانی مواجه هستیم، اولویت حمایت از هنرهای بومی و نواهای مقامی و سنتی است.

همچنین حسن رمضانی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی در این مراسم با بیان این‌که در استان امکان ضبط فنی قطعات موسیقی وجود ندارد، گفت: در راستا حفظ، حراست و اشاعه موسیقی مقامی و نواحی استان باید مستندسازی کرد. خراسان جنوبی علی‌رغم داشتن ذخایر با ارزش فرهنگی و هنری سال‌ها در سایه بلند خراسان بزرگ بوده و ظرفیت‌های گسترده آن ناشناخته مانده است.

به گفته وی اکنون با آغاز فعالیت مکتب خانه موسیقی نواحی استان و خانه فرهنگ و هنر، از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتظار می‌رود در راستا معرفی و مستندسازی ذخایر با ارزش فرهنگی و هنری استان مساعدت داشته باشند.

رمضانی با بیان این‌که اگر در طول تاریخ توانستیم فرهنگ ایرانی را پاس بداریم، حاصل کوشش و ممارست در مستندسازی بوده است، اضافه کرد: متاسفانه بسیاری از هنرمندان بااستعداد خراسان جنوبی به دلیل نبود مستندی از آثار آن ها، فراموش شده اند.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وی با اشاره به این‌که سهم دولت‌ها در این موضوع اندک بوده و هر آن‌چه تاکنون اتفاق افتاده حاصل تلاش هنرمندان است، خطاب به مسئولان حاضر در جلسه عنوان کرد: در استان امکان ضبط فنی قطعات موسیقی وجود ندارد، لذا تقاضا داریم در راستا حفظ، حراست، مستندسازی و اشاعه موسیقی مقامی به این مجموعه کمک کنید.

منبع:اسکان

نگران سفرهای بی ضابطه نوروزی هستیم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در مسافرت‌های نوروزی، ضمن تاکید بر ممنوعیت برپایی چادرهای مسافرتی در نوروزامسال،‌ تصریح کرد: نگران سفرهای بی ضابطه هستیم

علی اصغر مونسان عصر شنبه در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فجر صنایع دستی که در موزه ملی برگزار شد، گفت: در صورت مهار کرونا امکان برقراری مشروط سفرهای نوروزی وجود دارد، اما آنچه برای ما اهمیت دارد رعایت تمام شیوه نامه های بهداشتی از سوی مردم است.

وی در ادامه با اشاره به تورهای مسافرتی و اقامت در مراکز اقامتی مورد تایید وزارت میراث فرهنگی گفت: نگرانی ما از این دو گونه سفر نیست ما نگران سفرهای بی ضابطه هستیم که در آنها تجمع موجود دارد. به عنوان مثال در نوروز ۱۴۰۰ برپایی چادر های مسافرتی و هر گونه کمپ و تجمع ممنوع است.

سیاست توزیع یکنواخت گردشگر

مونسان گفت: در نظر داریم در نوروز ۱۴۰۰ سیاست توزیع یکنواخت گردشگر را برنامه ریزی کنیم. در این راستا تلاش می‌کنیم از تجمع سفرها در استان ها که پیش از این همواره جمعیت زیادی را پذیرا بود، جلوگیری شود.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به حضورش در کمیته امنیت اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا برایر سفرهای نوروزی گفت: نیاز به نشاط اجتماعی جامعه و کمک به فعالان حوزه گردشگری سبب شد مدل ها و روش هایی برای سفر ایمن برای نوروز سال آینده را برنامه ریزی و تدوین کنیم.

نمی خواهیم فعالان حوزه گردشگری تجربه سخت نوروز ۹۹ رو تجربه کنند

مونسان گفت: فعالان حوزه گردشگری در سال ۹۹تجربه سختی را به خاطر آسیب های ناشی از کرونا مرور کردند از این رو نمی خواهیم در نوروز سال ۱۴۰۰ نیز آسیب های بیشتری به آنها زده شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز امیدواری کرد: سفرهایی با رعایت شیوه نامه های بهداشتی گردشگری کشور را رونق بخشد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت گردشگری و صنایع دستی شرایط بسیار بدی را در سال ۹۹ تجربه کردن گفت: اما همچنان شاهد هستیم که این دو صنعت همچنان زنده و پویا هستند.

اعطای تسهیلات ۱۵۰ میلیارد تومانی دولت به فعالانه صنعت گردشگری

مونسان با اشاره به پنجمین جشنواره فجر و صنایع دستی گفت: در این جشنواره آخرین دستاوردهای این صنعت به نمایش درآمده است.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اینکه همواره بخشی از صادرات صنایع دستی به صورت چمدانی و از طریق گردشگران خارجی از کشور خارج می شد گفت : شیوع کرونا به این بخش نیز آسیب بسیار جدی وارد کرد البته فروش الکترونیک صنایع دستی در داخل کشور به صفر نرسید اما آن را کاهش داده است.

مونسان با اشاره به اعطای تسهیلات ۱۵۰ میلیارد تومانی دولت به فعالانه این صنعت گفت: این حمایت ها متناسب و کافی نبود اما می توانستیم بیش از این نیز به فعالان صنایع دستی تسهیلات اعطا شود اما شرایط که بانک ها برای اعطای این وام ها در نظر گرفته بود سخت بود و فعالانه صنایع دستی امکان اخذ این وام را پیدا نکردند.

پنجمین جشنواره صنایع‌دستی فجر در یک نگاه

پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر ۲۰ بهمن ماه سال جاری با حضور ۱۵۰ هنرمند و ۳۰۰ اثر در محل موزه ملی ایران آغاز به کار کرد.

نمایش آخرین دستاوردهای صنایع‌دستی و هنرهای سنتی ایران، آشنایی با هنرمندان جوان و کشف استعدادهای نو در عرصه صنایع‌دستی، ایجاد فضایی برای مواجهه بی‌واسطه مخاطبان با آثار صنایع‌دستی و ارتباط با هنرمندان از اهداف برگزاری این جشنواره صنایع دستی فجربود.

پنجمین جشنواره صنایع دستی فجر که در محل موزه ملی ایران برگزاری شده بود، با معرفی و تقدیر از برگزیدگان به کار خود پایان داد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

شرط سفر در نوروز و وضعیت کرونای انگلیسی

عطش برای سفرهای نوروزی زیاد است

برگزاری پایلوت نمایشگاه اکسپوی دبی از اواسط اسفند تا مهرماه

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی گفت: پایلوت بخش گردشگری و فرهنگی اکسپوی دبی ۲۰۲۰ (۲۰۲۱) را در تهران در مقیاس کوچک و در مساحت هزار مترمربع، ۱۰ روز پس از پایان نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی برگزار می‌کنیم.

خشایار نیکزادفر از برگزاری پایلوت نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ (۲۰۲۱) دبی خبر داد و افزود: در این پایلوت که در آن نمایندگانی از حوزه‌های صنعت، تجارت، اقتصاد و حوزه‌های فرهنگی هم حضور خواهند داشت، به‌منظور آمادگی، پایش، تجمیع و توانمندی‌های سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای حضور در نمایشگاه اکسپوی دبی از تمام ذی‌نفعان سه حوزه دعوت به عمل آمده است.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی با بیان این‌که حضور در این نمایشگاه به‌صورت رایگان است، عنوان کرد: ما در نظر داشتیم که هم‌زمان و در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌دستی این امکان فراهم شود، اما به‌دلیل ارسال نشدن اطلاعات و محتوا از سوی استان‌ها این امکان میسر نشد و ۱۰ روز پس از اتمام نمایشگاه، سالنی به مساحت هزار مترمربع از سوی شرکت نمایشگاه‌ها برای این کار اختصاص داده می‌شود و تا مهرماه سال ۱۴۰۰ و هم‌زمان با برگزاری اکسپوی دبی ادامه خواهد داشت.

وی رویکرد خلاقانه برگزاری پایلوت بخش گردشگری و فرهنگی اکسپوی دبی، را فرصتی مغتنم برای همه ذی‌نفعان این حوزه برشمرد و تصریح کرد: شرط حضور، پیش‌ثبت‌نام و ارسال محتواهای نمایشی است که از استان‌ها درخواست کرده‌ایم و تمامی اطلاعات و محتواهای ارسال شده را نمایش می‌دهیم.

نیکزادفر افزود: متقاضیان با مراجعه به سایت در محل تعیین شده به‌نام پایلوت نمایشگاه اکسپوی ۲۰۲۰ ثبت‌نام کرده و برنامه اجرایی خود را به این شرکت اعلام کنند. امیدواریم فعالان سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حضور پررنگ و مقتدرانه‌ای در این رویداد داشته باشند.

مدیرعامل شرکت مادرتخصصی توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی همچنین از رویدادها، همایش‌ها، بسته‌های سرمایه‌گذاری، معرفی کالاهای برند ملی در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی، گروه‌های آیینی و موسیقی، غذاها و آشامیدنی‌های محلی، مواضع طبیعی درمانی، معرفی ظرفیت‌های مقاصد مختلف گردشگری کشور، گردشگری سلامت، گردشگری الکترونیک و استارتاپ‌های گردشگری، روستاهای تاریخی گردشگری، لباس محلی، میراث فرهنگی ناملموس و اطلاعات اقوام، رسوم و آیین‌های سنتی منطقه به‌عنوان محتواهای مورد نظر نام برد.

نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی تهران روز سه‌شنبه ۵ اسفند ۹۹ و به مدت سه روز در محل نمایشگاه دائمی نمایشگاه تهران افتتاح خواهد شد.

مرتبط:

معرفی ۷ پارک آبی دبی

شرایط دریافت ویزای دبی و انواع آن

بازبینی تاریخچه آثار موزه بریتانیا

موزه بریتانیا یک متصدی برای تحقیق درباره تاریخچه آثار این موزه که آثار بحث‌برانگیزی با تاریخچه مرتبط با برده‌داری و دوران استعماری را شامل می‌شوند، تعیین کرده است.

 به نقل از نشنال، «ایزابل مک‌دونالد» به عنوان مسوول تحقیق درباره تاریخچه مجموعه عظیم موزه بریتانیا که حدود هشت میلیون اثر را شامل می‌شود انتخاب شده است.

به گفته سخنگوی موزه بریتانیا وظیفه این متصدی جدید نظارت کلی بر تاریخچه آثار تاریخی و هنری موزه و چگونگی حضور آن‌ها در مجموعه موزه است.

دهه‌های متوالی است که جدال‌هایی بر سر مالکیت برخی از آثار مهم این موزه شکل گرفته و بسیاری از کشورها سال‌هاست که خواستار بازگردانده شدن آثار دوران استعمار هستند.

برای مثال یونان و نیجریه به ترتیب خواستار بازگردانده شدن مرمرهای پارتنون و برنزهای بنین شده‌اند.

گفته می‌شود مرمرها توسط ماموران یک اشراف‌زاده بریتانیایی در اوایل قرن نوزدهم میلادی از محل اصلی خارج شده‌اند با این‌حال مالک این مرمرها مدعی شده بود که این آثار را با یک مدرک رسمی در اختیار داشته است.

برنزهای بنین نیز توسط سربازان بریتانیا در جریان اردوکشی به جایی که زمانی از آن به عنوان پادشاهی بنین نام برده می‌شد خارج شده‌اند.

بخش زیادی از مجموعه آثار موزه بریتانیا از مجموعه‌داران خریداری شده یا به عنوان هدیه پذیرفته شده است که از جمله آن‌ها به ۷۱هزار اثری که از طرف فردی مرتبط با تجارت برده به این موزه اهدا شده می‌توان اشاره کرد. البته سردیس این فرد در پی جنبش «جان سیاهپوستان مهم است» از موزه بریتانیا حذف شد.

موزه بریتانیا اعلام کرده است بخشی از نتایج تحقیقات جدید را در آینده منتشر خواهد کرد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

​حمام خان _حمامی که موزه مردم‌شناسی بستک شد

بازدید از موزه زمان _دنیای ساعت های قدیمی

در «موزه لوور» چه خبر است؟