شیرین‌ترین موزه ایران در یزد

یزد یکی از برندهای خاص کشور در حوزه تولید انواع شیرینی‌های سنتی است که بعضاً آوازه برخی از شیرینی‌هایش در دیگر کشورها شنیده می‌شود اما تاکنون موزه‌ای با این عنوان نداشته و امروز متولیان شیرینی در یزد نوید راه اندازی موزه‌ای متفاوت از شیرین‌ترین سوغات یزد را می‌دهند.

در جهان روزهای متعددی بنام شیرینی‌های مختلف و انواع خوراکی وجود دارد، از روز «کیک ماه» مخصوص چینی‌ها گرفته تا روز جهانی «کیک شکلاتی» و سایر انواع شیرینی که فرصتی برای توجه بیشتر به شیرینی‌ها شده است.

ایران هم کشوری با ظرفیت‌های بی‌نظیر از تنوع در شیرینی‌هاست ولی هنوز با گذشت سالیان دراز و وجود ریشه‌های فرهنگی و تاریخی خوراکی‌ها در زندگی مردمانش به این ظرفیت‌ها به عنوان یک جاذبه برای گردشگران توجه چندانی نداشته است.

در این میان، یزد یکی از استان‌های مطرح کشور در صنعت شیرینی‌سازی است که آوازه شیرینی‌هایش از مرزهای جغرافیایی ایران نیز گذشته به طوری که یزد در بسیاری از کشورها با شیرینی‌هایش شناخته می‎شود.

سوغات شیرین یزدیها که بسیاری را برای تهیه انواع مرغوب و مطلوب برندهای متعددش حتی به یزد می‌کشاند، نه تنها از نظر مزه متفاوت و خاص بلکه از نظر فرهنگ و قدمت نیز با اصالت است به نحوی که همراه با طعم شیرین آن، فرهنگ زحمت و کارآفرینی آن نیز توسط هر خریداری، چشیده می‎شود.

با تمام این اوصاف هنوز ظرفیت شیرینی یزد که از سال پیش برای ثبت شدن آن در فهرست آثار ناملموس اهتمام شده، در بستر یک قاب و ویترین فرهنگی و در قالب موزه به گردشگران ارائه نشده است و جسته و گریخته، افراد محدودی از قدمت، نوع پخت و تهیه و سایر ویژگی‌های شیرینی‌های پرطرفدار یزد مطلع هستند.

شیرینی یزد از مزه تا فرهنگ

«سیدعلیرضا آسایش» رئیس اتحادیه شیرینی‌سازان یزد از راه‌اندازی اولین موزه شیرینی یزد با رویکردی متفاوت در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: اجرایی شدن این ایده پس از دریافت سمتش به عنوان ریاست اتحادیه پررنگ‌تر شد چرا که یکی از مهمترین برندهای یزد قبل از جهانی شدن بافت تاریخی این شهر، شیرینی آن بوده است.

وی با بیان این که کمبود موزه‌ای برای عرضه و ارائه انواع شیرینی یزدی در این خطه به وضوح احساس می‎شود، بیان می‌کند: به دنبال ایجاد ویترینی از شیرینی‌های یزدی نیستیم بلکه در صورت حمایت مادی و معنوی می‌توانیم ابزارها، مواد اولیه و اساس قنادی، مشاهیر و خلیفه‌های یزدی و فرهنگ شیرینی یزد را در این موزه معرفی کنیم.

این مسئول اضافه می‌کند: اما وجه تفاوت این موزه با سایر موزه‌ها، عرضه مستقیم انواع شیرینی یزدی، اشتغال‌زایی و ایجاد مجموعه‌ای گردشگری خصوصاً در زمان پیک گردشگر خواهد بود.

وی با بیان این که در وهله اول این موزه به صورت مجازی راه اندازی خواهد شد، می‌گوید: در حال حاضر هیچ مکان خاصی برای ایجاد موزه در نظر گرفته نشده اما امیدواریم بتوانیم با همکاری متولیان شهری و استانی محل مناسبی را برای راه‌اندازی این موزه پیدا کنیم.

این مسئول با اشاره به برگزاری نشستی مابین کمیته گردشگری خوراک و اتحادیه برای راه‌اندازی این موزه، تصریح می‌کند: یزد نه تنها از انواع شیرینی پرطرفدار مانند قطاب، حاجی بادام، باقلوا، انواع لوزهای پسته، نارگیل و بادام و همچنین کیک یزدی و پشمک برخوردار است بلکه صاحب عناوینی بین‌المللی مانند شیرینی حاج خلیفه رهبر است.

وی از مشاهیر و دیگر خلیفه‌های قدیمی یزد در این صنعت مانند جلایی، متوسلیان، فردوسیان، شیرینی‌ساز و طهان‌زاده نیز نام می‌برد و می‌گوید: هنوز این مشاهیر و بزرگان نامی یزد، به خوبی معرفی نشده‌اند در حالی که صنعت شیرینی امروز یزد مدیون همین افراد است.

آسایش در خصوص مصداق ارائه خدمات این افراد به یزد، اظهار می‌کند: برندی مانند حاج خلیفه رهبر نه فقط یک واحد تولیدی است بلکه به عنوان یک کارخانه بزرگ شیرینی‌سازی در یزد اشتغازایی کرده و از کمترین حمایت‌های دولتی برخوردار است، در عین حال برندی آبرومندانه در یزد به شمار می‌رود که آوازه‌ی آن با سبقه‌ی بیش از ۱۰۰ سال را در نقاط مختلف دنیا می‎شنویم.

وی عنوان می‌کند: باید چنین افراد و خدماتی که به یزد عرضه می‌کنند، در قالب موزه به مردم و گردشگران شناسانده شود تا بتوانیم شاهد وجود افرادی مشابه این کارآفرینان تاثیرگذار در کشور باشیم.

رئیس اتحادیه شیرینی‌سازی یزد با اشاره به این که آثار زیادی از شیرینی یزد در فهرست آثار ناملموس ثبت شده است، می‌گوید: تعدادی از شیرینی‌های یزد در فهرست آثار ناملموس به ثبت رسیده که می‌توانند ظرفیت مطلوبی برای گردشگران باشند.

لازمه حمایت‌ از سوی میراث و شهرداری

«حسین دهقان‌منشادی» مسئول کمیته گردشگری خوراک یزد نیز با اشاره به اهمیت ایجاد موزه‌ای از سوغات پرفروش یزد، می‌گوید: وجود موزه‌ای مجازی یا فیزیکی برای معرفی شیرینی‌های یزد ضروری است تا برندهای خوش‌آوازه‌ی این حوزه به گردشگران معرفی شوند ولی در این زمینه نیازمند حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری هستیم.

وی با بیان این که تعدادی از این آثار در فهرست آثار ملی ناملموس به ثبت رسیده است، تصریح می‌کند: فرهنگ شیرینی خوردن در یزد، مزاج‌ها و خوراکی‌هایی که یزدی‌ها پس از آن به صرف شیرینی سنتی روی می‌آوردند هم نکات جالبی است که می‌توانند برای گردشگران قابل توجه باشند.

این فعال گردشگری در این رابطه با اشاره به این که یزدی‌ها پس از صرف شولی(نوعی آش محلی)، شیرینی می‌خوردند؛ می‌گوید: چنین عادت‌های غذایی فکر شده و هوشمند در یزد نیز از فرهنگ‌هایی است که در کنار معرفی شیرینی در بستر وجود موزه‌ای از این آثار، می‌تواند قابل توجه باشد.

دهقان در پایان پیوند غذایی شیرینی و سایر خوراکی‌های یزد را نیز یادآور می‌شود و خاطرنشان می‌کند: نوشیدنی قهوه یزدی که در کنار کیک یزدی صرف می‎شود، اثری ثبت شده در فهرست آثار ملی ناملموس است که توجه به این نکته نیز می‌تواند برای گردشگران و مسافران جالب باشد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

«بادگیر»، جرقه‌ی پایداری یزد در جهان

سفری به کویر کاراکال یزد

فهرج روستایی فوق العاده در دل کویر یزد

آغاز فصل نهایی کاوش معبد «لائودیسه» طی چند روز آینده

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نهاوند گفت: فصل نهایی کاوش معبد لائودیسه طی چند روز آینده آغاز می‌شود.

محسن جانجان، اظهار کرد: کاوش معبد لائودیسه دو بخش دارد و قرار است در حسینیه دوخواهران فعالیت کنیم و با توجه به اینکه یک ضلع دیوار آن ترک برداشته، دیوار باید تخریب، مقاوم سازی و رفع خطر شده سپس کار کاوش آغاز شود.

وی اضافه کرد: پیمانکار اقدامات ضروری دیوار مشخص شده و در حال عقد قرارداد است و به محض دریافت مجوز کاوش، در روزهای آینده عملیات آغاز می‌شود، به عبارت دیگر عملاً فرآیند کاوش لائودیسه طی دو یا سه روز دیگر آغاز می‌شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند با اشاره به اینکه مانند فصل گذشته خود سرپرستی تیم کاوش را بر عهده خواهم داشت، خاطرنشان کرد: اعتبار فصل نهایی کاوش معبد لائودیسه ۳۰۰ میلیون تومان است.

جانجان در ادامه مطرح کرد: شهرستان نهاوند ۲۶۴ اثر تاریخی دارد که طی دو سه سال اخیر یک یا دو بار مرمت، استحکام بخشی و مقاوم سازی شده اند و خوشبختانه در حال حاضر از وضعیت خوبی برخوردار هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند در پایان بیان کرد: خوشبختانه بنایی که نیاز اضطراری به مرمت داشته باشد، در شهرستان نهاوند وجود ندارد اما فازهای دیگری از مرمت بناها هست که هر زمان اعتبار باشد، انجام می‌دهیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آغاز فصل نهایی کاوش معبد “لائودیسه” نهاوند

شگفتی های معبد لائودیسه نهاوند

«معبد خورهه»؛ ستون‌هایی به سوی خورشید

احیای دیپلماسی گردشگری ؛ ضرورتی انکار ناپذیر در روابط خارجی

“استفاده از قدرت سخت یا قدرت نظامی برای تحت‌تاثیر قراردادن رفتار و علایق طرف‌های سیاسی در راستای رسیدن به اهداف دیپلماسی گردشگری به سرعت در حال دگرگونی است. امروزه، از جمله سازوکارهای بین‌المللی دولت‌ها برای تاثیر بر علایق و جذب مخاطب خارجی و همسو کردن آنها به نفع سیاست‌های کشور و بهبود روابط، استفاده از قدرت نرم است.”

دکتر جواد شعرباف، عضو گروه مطالعات غرب آسیا در دانشکده مطالعات جهان در یادداشتی که در اختیار گذاشته، ادامه داده است: البته پرواضح است که در دیپلماسی دوران جنگ سرد، اصولا دیپلماسی به روابط میان حکومت‌ها مربوط می‌شد ولی در عصر جهانی‌شدن، دیپلماسی برای مردم و جوامع است. زیرا افکار عمومی نسبت به سیاست‌های اتخاذ شده به‌قدری حساس شده است که دیگر تنظیم و اجرای سیاست خارجی به دستگاه‌های رسمی بسنده نمی‌کند و ده‌ها بازیگر غیرحکومتی نظیر رسانه‌های گروهی، انجمن‌ها، گروه‌ها، اتحادیه‌ها، کمیته‌ها، سازمان‌ها و نهادهای گوناگون در شکل‌دادن به دیپلماسی موثرند (قوام, ۱۳۸۴). از دیپلماسی غالباً به عنوان علم و هنر انجام مذاکرات و برقراری روابط بین‌الملل از طریق مداخله دیپلمات‌های حرفه‌ای یاد می‌شود. این مهارت عموما در راه تبدیل اهداف بلندمدت یک کشور از قوه به فعل صورت می‌گیرد. امروزه از نوع جدیدی دیپلماسی به نام دیپلماسی گردشگری یاد می‌شود.

کنجکاوی عموم مردم و علاقه به یادگیری و دانستن فرهنگ دیگر نقاط جهان، دیپلماسی گردشگری در سیاست خارجی و روابط سیاسی میان کشورها را دارای اهمیت ساخته است. زیرا گردشگری تعاملات فرهنگی را افزایش داده و عموم مردم را به یکدیگر نزدیک‌تر می‌کند. گردشگری امنیت ملی و منافع اقتصادی کشور را تقویت می‌کند و یکی از ابزارهای مهم دیپلماسی در تنظیم روابط خارجی است. همانطور که می‌دانید دیپلماسی هنر تنظیم روابط بین‌الملل و علم بکارگیری فنون و اصول مذاکره توسط بازیگران دولتی است و در نهایت منجر به حفظ حداکثری منافع ملی و ارتقا و پیشرفت دوجانبه می‌شود. دیپلماسی نوعی همکاری مسالمت‌آمیز میان کشورها برای تامین امنیت، منافع سرزمینی و آزادی سیاسی است. از عوامل مشترک زمینه‌ساز روابط دیپلماتیک بین کشورهای جهان، نزدیکی جغرافیایی، تشابه فرهنگی، مذهب، نظام سیاسی و پیشینه تاریخی است. یک کشور از طریق دیپلماسی می‌تواند از خودش تصویری بسازد تا ارزش چانه‌زنی دولت خود را توسعه دهد.

هر دولتی، با تکیه بر جایگاه قدرت سیاسی خویش، با توجه به مناسبات دو یا چندسویه با سایر حکومت‌ها، باید علاوه‌بر انجام مسائل دیپلماسی عمومی، تسهیلاتی را برای گردشگران بین‌المللی فراهم کند. در توسعه گردشگری مؤلفه‌های متعددی نظیر توسعه صنعت گردشگری، گسترش و تعمیق روابط با دیگر واحدهای سیاسی، موثر است. توسعه و تعمیق این روابط بر عهده تشکیلات دیپلماسی کشور، یعنی وزارت امور خارجه است تا با بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوۀ کشور و مزیت‌های آن توجه ویژه‌ای به دیپلماسی گردشگری داشته باشد (احتشامی هوجقان & ذکی, ۱۳۹۳).

دیپلماسی معمولا به طور رسمی و بین دولت‌ها انجام می‌شود ولی می‌تواند از طریق موسسات غیررسمی یا بین ساکنین یا جوامع کشورهای مختلف باشد. گفتگو و مذاکره بین جوامع در حوزه‌های مختلف کشورداری صورت می‌گیرد. از آن بین می‌توان به دیپلماسی سیاسی، دیپلماسی اقتصادی، دیپلماسی فرهنگی، دیپلماسی آموزش، دیپلماسی دفاعی، دیپلماسی گردشگری و رسانه اشاره کرد. دو مورد اخیر در طبقه دیپلماسی عمومی قرار می‌گیرند و یکی از ابزارهای قدرت نرم هستند.

گردشگری با استفاده از منابع طبیعی و پتانسیل‌های کشور به یکی از استراتژی‌های اصلی دولت در کشورهای در حال توسعه تبدیل شده است. دولت از دیپلماسی برای ارتقا گردشگری بهره می‌گیرد و در واقع این دولت است که در ایجاد مقررات مختلف و برنامه‌ریزی استراتژیک در گردشگری نقش اساسی دارد. صنعت گردشگری یکی از سریع‌ترین و بزرگترین صنایع رو به رشد جهان است. مزیت‌های آن در تمام ابعاد می‌تواند روابط سیاسی را مستحکم‌تر کرده و به رونق اقتصادی کمک کند. دیپلماسی گردشگری از دیرباز یکی از بخش‌های دیپلماسی فرهنگی بوده ولی در قرن اخیر توجه ویژه و خاصی را به خود جلب کرده است.

کشتی‌های کروز

دیپلماسی گردشگری

برای دیپلماسی گردشگری تعاریف مختلفی وجود دارد. ولی به طور کلی بنا به تعریف افضلی و همکاران «به نقش گردشگری در ایجاد صلح و دوستی، امنیت، تعامل و همکاری میان کشورها، رونق اقتصادی و افزایش درآمد، خنثی‌کننده‌ تبلیغات منفی خارجی و جایگاه دولت‌ها در دستیابی به این اهداف اشاره دارد» (افضلی, احمدی, واثق, & جهانیان, ۱۳۹۳). هر دولتی، با تکیه بر جایگاه قدرت سیاسی خویش، با توجه به مناسبات دو یا چندسویه با سایر حکومت‌ها، باید علاوه‌بر انجام مسائل دیپلماسی عمومی، تسهیلاتی را برای گردشگران بین‌المللی فراهم کند. در توسعه گردشگری مؤلفه‌های متعددی نظیر توسعه صنعت گردشگری، گسترش و تعمیق روابط با دیگر واحدهای سیاسی، موثر است. توسعه و تعمیق این روابط بر عهده تشکیلات دیپلماسی کشور، یعنی وزارت امور خارجه است تا با بهره‌گیری از توانایی‌های بالقوۀ کشور و مزیت‌های آن توجه ویژه‌ای به دیپلماسی گردشگری داشته باشد (احتشامی هوجقان & ذکی, ۱۳۹۳). دیپلماسی گردشگری می‌تواند با درنظر گرفتن موارد ذیل باعث تحقق اهداف سیاست خارجی و روابط دولت‌ها و ملت‌ها شود:

– داشتن نگاه ملی به دیپلماسی گردشگری.

– تدوین نقشه راه و مشخص کردن جایگاه دیپلماسی گردشگری و شرح وظایف هریک از بخش‌های مختلف و دانستن نحوه تعامل با دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه دیپلماسی، خصوصا وزارت امور خارجه.

– لزوم استفاده از تاکتیک‌های جدید، به دلیل اهمیت و پیچیدگی رایزنی‌های جهانی.

– استفاده از امکانات، ظرفیت‌ها، تجارب و داشتن مهارت لازم در تحلیل مداوم گزارش‌ها و دیپلماسی‌های رسانه‌ای سازمان‌های رسانه‌ای دیگر.

– بازاریابی و تبلیغات برای بهبود تصویر ایران در عرصه گردشگری.

– تدوین برنامه بلندمدت و کلان.

– هدایت دیپلماسی گردشگری توسط دستگاه‌های مسئول در امر گردشگری.

– زدودن تبلیغات منفی در رسانه‌ها برای منزوی‌کردن ایران.

– برگزاری نمایشگاه‌ در کشور در هنگامه تراکم گردشگر.

– فعالیت موثر سازمان‌ها، نهادها، دفاتر و نمایندگی‌های اطلاع‌رسانی در امور سیاحتی در سطوح ملی و بین‌المللی.

باتوجه به تاثیرگذاری گردشگری در اقتصاد کشورها، گردشگری به‌ یکی از موضوعات گفت‌وگو بین هیات‌های بلندپایه دولت­ها تبدیل شده است. راه گردشگران برای ورود به کشور از سفارتخانه‌ها می‌گذرد. از این رو، سفرای ایران با اعمال دیپلماسی خاص و با رعایت همه جوانب و مسائل داخلی و خارجی و منطقه‌ای، باید گردشگران را مورد توجه قرار ‌دهند، چراکه با اجرایی‌شدن دیپلماسی گردشگری، تاثیر بسیار مستقیم و قدرتمندی در ابعاد مختلف سیاست خارجی و بهینه‌سازی روابط خواهد داشت (مجتهد زاده, عزتی, & مرتضایی, ۲۰۱۹).

تور ترکیه

اهمیت و جایگاه دیپلماسی گردشگری در کشور

جمهوری اسلامی ایران، با داشتن جاذبه‌های فراوان، می‌تواند در صنعت گردشگری به رتبه‌ بالایی در سطح جهان دست یابد. از آنجا که هر گردشگر یک دیپلمات بالقوه محسوب می‌شود، دستگاه دیپلماسی ایران در همکاری با سایر دستگاه‌های دست‌اندرکار گردشگری با به خدمت گرفتن سیاست خارجی فعال و گسترش و تعمیق روابط با دیگر واحدهای سیاسی می‌تواند در راه نیل به اهداف دیپلماسی گردشگری گام‌های اساسی بردارد و نیز با اجرای برنامه‌های خرد و کلان به نحو شایسته‌ای کشور را از سود معنوی و مادی حاصل از صنعت گردشگری بهره‌مند سازد (احتشامی هوجقان & ذکی, ۱۳۹۳). به عقیده مجتهدی و همکاران (۱۳۹۸)، درآمدهای حاصل از گردشگری، نوعی صادرات نامرئی و پنهان است. از عوامل استقبال گردشگر از یک کشور، به لحاظ اجتماعی گردشگری در بستر محیط طبیعی، فرهنگی و اجتماعی، و به لحاظ سیاسی، ثبات سیاسی و خوش‌رفتاری کشورها در مناسبات بین‌المللی است. ورود گردشگر نشان از آرامش آن کشور، قدرت و امنیت منطقه دارد (مجتهد زاده, عزتی, & مرتضایی, ۲۰۱۹).  از جمله مزیت‌های توجه به دیپلماسی گردشگری در کشور ایران، مواردی است که در ذیل به آنها اشاره می‌شود.

– تفاهم و درک متقابل ملت‌ها و افزایش تعاملات فرهنگی.

– تقویت صلح و گفتگوی تمدن‌ها، نزدیکی ملت‌ها و در نهایت دولت‌ها به یکدیگر.

– تقویت دیپلماسی عمومی از طریق گردشگری و ایجاد ایران امن برای گردشگران.

– بهبود تجارت در سطح بین‌المللی و افزایش جذب منابع و سرمایه‌گذاری خارجی.

– گسترش بازارهای صادراتی برای ورود صنایع دستی ایران به بازار جهانی.

– اشتغال‌زایی، فقرزدایی، و رشد تولید ناخالص داخلی.

– حفظ و بهبود محیط زیست و میراث فرهنگی.

– توسعه زیرساخت‌ها و فناوری پیشرفته در حوزه گردشگری (رضایی, ۱۳۹۳).

در جهت نیل به اهداف و منافع کشور در این حوزه، ضروری است دستگاه دیپلماسی کشور از هنر، علم و مهارت برداشتن گام‌های اولیه در تعامل با دنیا برای همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار باشد و با بهره‌گیری از منابع قدرت نرم، جذب گردشگر خارجی را در کشور تسهیل کند.

شاهدیه

ضرورت برگزاری دوره‌های دیپلماسی گردشگری در راستای تامین اهداف و منافع ملی

در صورتی منافع ملی تامین و اهداف ملی محقق می‌شود که همه مسئولان به‌ویژه سازمان‌های مرتبط ، که پیشتر به آنها اشاره شد، در سیاست‌گذاری‌های خارجی، با یکدیگر هماهنگ باشند. پیوند عمیق میان دیپلماسی گردشگری و سیاست خارجی، هم به عوامل گردشگری و هم جامعه دیپلماتیک نیاز دارد تا مهارت‌ها و منابع لازم را برای دستیابی به اهداف مشترک خود مهیا کنند. گسترش تقاضا در زمینه نیازهای دیپلماسی گردشگری، اهمیت مشارکت دیپلمات‌های دولتی و کارشناسان حوزه دیپلماسی و گردشگری، کارشناسان دیپلماسی و سیاست خارجی، کارشناسان و مدیران بخش‌های گردشگری بین‌الملل و ارتباطات بین‌الملل و ارتباطات سیاسی را در این زمینه پررنگ‌تر کرده است.

با توجه به مواردی که پیشتر به آنها پرداخته شد، دیپلماسی گردشگری برای تحقق اهداف و تامین منافع ملی بسیار مورد توجه واقع شده است. پذیرش گردشگر یکی از ابزارهای سیاست خارجی کشور است. اساسا، دیپلماسی گردشگری فقط به دنبال بهره‌گیری از سیاست خارجی نیست بلکه می‌تواند به تحقق اهداف سیاست خارجی کمک کند. پس بین دیپلماسی گردشگری و سیاست خارجی رابطه متقابل برقرار است. قطعا برقراری همکاری‌های علمی، آموزشی، پژوهشی و عملیاتی میان دانشگاه تهران و وزارت‌خانه‌های مربوطه جهت بالابردن مهارت، علوم و فنون، القاء تصویر برتر بین‌المللی درباره سیاست‌های داخلی و خارجی، در نیل به اهداف کشور در این زمینه موثر خواهد بود. دانشگاه تهران در راستای مسئولیت‌های اجتماعی خویش و نیز به منظور بین‌المللی‌کردن فعالیت‌های آموزش پایه در این زمینه، می‌تواند به محور جذب و آموزش فعالان حوزه گردشگری تبدیل شود. طبعا طی این مسیر با کمک و مشارکت وزارت خارجه و سایر نهادهای دولتی و موسسات و شرکت‌های خصوصی صورت خواهد گرفت و بر دامنه و عمق آموزش‌های مهارتی و عملی خواهد افزود و اعتبار مضاعفی را برای مجریان و شرکت‌کنندگان فراهم خواهد آورد.

با توجه به تخصصی‌شدن فعالیت‌های دیپلماتیک، امروزه علاوه بر وزارت امور خارجه، ده­ها سازمان و نهاد دیگر درگیر مسائل دیپلماتیک شده‌اند. در این راستا، وزارت امور خارجه باید از اقتدار و توان لازم برای هماهنگی فعالیت‌های دیپلماتیک برخوردار باشد. میزان موفقیت در ایفای این نقشِ مهم نیازمندِ داشتن مهارت متناسب با دیپلماسی امروز جهان است. ضرورت برگزاری دوره مهارت دیپلماسی گردشگری نه تنها برای دیپلمات‌های دولتی بلکه برای کارشناسان حوزه دیپلماسی و گردشگری، کارشناسان دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی، فعالان بخش خصوصی، کارشناسان فنی کمیسیون اتاق بازرگانی ایران و کارگزاران فعال مفید خواهد بود.

امروزه، دیپلماسی گردشگری از اهمیت بیشتری برخوردار شده و متخصصان حوزه گردشگری باید به خوبی آماده شوند. با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری در کشور، تربیت دیپلمات‌ها و سفرای اقتصادی و گردشگری کشور در زمینه‌های علمی و کاربردی برای سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌گیری‌های بهینه ضروری به نظر می‌رسد. برای توسعه گردشگری باید از توان دستگاه دیپلماسی کشور بهره‌برداری کرد و لازم است این امر در ردیف اولویت‌های اصلی سیاست خارجی قرار گیرد. جامعه هدف و مرتبطان با حوزه گردشگری با گذراندن دوره‌های مهارتی دیپلماسی گردشگری، ضمن فراگیری استفاده درست از پتانسیل گردشگری ایران، قادر به تدوین و اجرای راهبردهای «سیاست گردشگری» خواهند بود. با توجه به مقاله مجتهدزاده و همکاران، سیاست گردشگری، مجموعه‌ای از قوانین و مقررات، خطوط راهنما، اهداف ترویجی، دستوری و توسعه‌ای و همچنین شامل استراتژی‌هایی هستند که بر تصمیم‌های فردی و جمعی توسعه گردشگری به صورت مستقیم تاثیرگذار بوده و فعالیت‌های روزانه در داخل یک مقصد بر اساس آن انجام می‌شود (مجتهد زاده, عزتی, & مرتضایی, ۲۰۱۹). علاوه‌بر مهارت‌های یاد شده، شرکت‌کنندگان در دوره قادر به شناسایی و بررسی علل و عواملی خواهند بود که در ذیل به آنها اشاره می‌شود:

– بررسی علل عدم رشد کمّی ورود گردشگر.

– بررسی عملکرد دستگاه دیپلماسی کشور در ورود گردشگر.

– بررسی پیامدهای دیپلماسی گردشگری.

– چگونگی ارزش‌گذاری گردشگری به عنوان یک صنعت.

– چگونگی بهره‌گیری از گردشگری در جهت ایجاد اشتغال، فقرزدایی، جلب و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و افزایش درآمد ملی.

– چگونگی بهره‌گیری از توان گردشگری با کاهش تصدی‌گری دولت و فعال‌کردن بخش خصوصی.

– آشنایی با عقد قرارداد و فن مذاکره با سازمان‌های منطقه‌ای و جهانی.

نقش دانشگاه در توسعه و تعلیم دیپلماسی و برگزاری دوره‌ها

با توجه به جایگاه استراتژی دیپلماسی گردشگری در مقطع کنونی در کشور ایران، ایجاد دوره‌های آموزشی در دانشکده‌‎های فعال در حوزه دیپلماسی و روابط خارجی و همکاری سازمان‌های فعال در حوزه گردشگری و ارتباطات سیاسی و وزارت امور خارجه برای پیشبرد اهداف آموزشی ضروری است؛ به گونه‌ای که زمینه آموزش مهارت‌های دیپلماسی‌، مذاکره و علوم مرتبط متناسب را برای یک دیپلمات فراهم آورد. دانشکده مطالعات جهان در راستای عمل به وظایف آموزشی و انجام مسئولیت‌های اجتماعی و ایفای نقش اصلی در بین‌المللی کردن هر چه بیشتر دانشگاه، در این زمینه گام‌های بلندی برداشته است. دانشکده با برگزاری دوره‌های آموزشی دیپلماسی­محور و با هدف توسعه و ترویج مفهوم دیپلماسی و کاربردی کردن این مفهوم در حوزه­های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و بین‌المللی می‌کوشد در ترویج تعاملات مدنی و همکاری‌های دولتی_غیردولتی نقش موثری ایفا کند. برگزاری دوره‌های (MBA و DBA) دیپلماسی، نخستین گام بلند دانشکده در این حوزه است و می‌توان آن را به عنوان پلی ارتباطی میان دو حوزه نظر و عمل و تلفیقی از تجربه عینی حوزه گردشگری و نظام فکری دانشگاهی در راستای توسعه تعاملات بین‌المللی دانشگاهی تلقی کرد.

منابع:

۱-افضلی, ر., احمدی, س., واثق, م., & جهانیان, م. (۱۳۹۳). دیپلماسی گردشگری و تاثیر آن بر همکاری و همگرایی میان کشورهای منطقه خلیج فارس. جغرافیا, ۱۲(۴۳).

۲- احتشامی هوجقان, م., & ذکی, ی. (۱۳۹۳). دیپلماسی گردشکری و نقش آن در توسعه گردشگری ایران. اولین همایش بین المللی علمی راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران، چالش ها و چشم اندازها.

۳- رضایی, ن. (۱۳۹۳). تجلیل جایگاه دیپلماسی عمومی در گردشگری ایران. ژئوپلیتیک, ۲(۳۴).

۴- قوام, س. (۱۳۸۴). از دیپلماسی مدرن به دیپلماسی رسانه‌ای. پژوهش حقوق عمومی, ۷, ۷-۱۸.

۵- مجتهد زاده, پ., عزتی, ع., & مرتضایی, ش. (۲۰۱۹). دیپلماسی گردشگری و رونق گردشگری در منطقه مکران: مطالعه موردی روابط ایران با همسایگان شرقی. فصلنامه جغرافیا ( برنامه ریزی منطقه ای), ۹(۳), ۵۶۱-۵۸۲.

۶-Vyas, U. (۲۰۱۳). Soft Power in Japan–China. Routledge.

۷- اکبرزاده, ف. (۱۳۹۶). نقش دیپلماسی رسانه ای در روابط بین الملل و سیاست خارجی دولت ها.

۸- سلطانی فر, م., & خان‌زاده, ل. (۱۳۹۲). دیپلماسی رسانه ای جمهوری اسلامی ایران (فرصت ها، چالش ها، آسیب شناسی و راهبردها). مطالعات فرهنگ – ارتباطات, ۱۴(۲۲ (مسلسل ۵۴)).

تور ترکیه «رسما» ممنوع؛ پرواز و هتل برقرار

پس از گذشت چهار روز از ابلاغ مصوبه ممنوعیت تور ترکیه آژانس‌های مسافرتی از تبلیغ تور و فروش گشت ترکیه رسما منع شدند، اما فروش بلیت پرواز و سایر خدمات مسافرتی ترکیه متوقف نشده است.

سخنگوی وزارت کشور سه‌شنبه ۱۷ فروردین‌ماه، از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا درباره اعمال محدودیت در ترددهای مسافرتی با کشور ترکیه خبر داد و گفت که وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند. آژانس‌های مسافرتی تا پایان روز هفدهم فروردین‌ماه، با وجود «قید فوریت» دستوری در این راستا دریافت نکردند و حتی اعلام شد که فروش خدمات سفر به ترکیه بدون ممانعت ادامه داشته باشد.

تصمیم کمیته امنیتی اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا برای لغو تورهای ترکیه به دنبال درخواست وزیر بهداشت نیز درحالی صورت گرفت که پروازهای این مسیر بدون محدودیت برقرار ماند، هرچند قرار شد هلال احمر کنترل شدیدتری در مرزهای مشترک ایران و ترکیه داشته باشد.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد این دستور در روز هفدهم فروردین‌ماه به وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رسیده و مسؤول مربوطه نیز می‌گوید که همان روز هم به استان‌ها و تشکل‌های گردشگری ابلاغ شده است. با این حال، تا روز هجدهم فروردین‌ماه دفاتر خدمات مسافرتی می‌گفتند دستوری در ارتباط با ممنوعیت تور ترکیه دریافت نکرده‌اند، هرچند در آژانس‌ها توری به نام ترکیه وجود ندارد و خدمات آن به صورت بلیت و هتل و معمولا بدون گشت عرضه می‌شود.

در روز چهارشنبه هجدهم فروردین‌ماه، سرانجام از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران بخشنامه‌ای به صورت مکتوب بیرون آمد که با توجه به مصوبه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی کرونا با موافقت رییس‌جمهور، دستور ممنوعیت هرگونه تبلیغ و برگزاری تور (گشت) مسافرتی و گردشگری به مقصد ترکیه تا اطلاع ثانوی را به تمام تشکل‌های مرتبط با دفاتر خدمات مسافرتی و آژانس‌های گردشگری ابلاغ کرده بود.

پیرو همین دستور، انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران شنبه ۲۱ فروردین‌ماه بخشنامه کرد: با توجه به لغو نشدن پروازها در این مسیر (ترکیه) و نیاز مسافران به خدمات اقامتی و ترانسفر در کشور مذکور، دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به منظور جلوگیری از سرگردانی مسافران در مقصد، مجاز به فروش خدمات مورد نیاز ایشان اعم از هتل و ترانسفر فرودگاهی بوده و از هرگونه تبلیغ و فروش گشت و تور امتناع کنند.

یونس دقیق‌کیا ـ رییس انجمن شرکت‌های هواپیمایی ـ نیز تایید کرده که پروازهای ترکیه همچنان برقرار است و تنها تورهای گردشگری لغو شده‌اند و بیشتر پروازهایی که در این مسیر انجام می‌شود، جنبه تجاری دارد.

او درباره استرداد هزینه‌ تورهای لغوشده و پیرو درخواست انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران برای اعمال شرایط فوق‌العاده و فورس‌ماژور گفته است: هزینه بسته‌های سفر که آژانس‌های مسافرتی ارائه می‌کنند به مسافران بازگردانده می‌شود و بسیاری از آن هتل‌ها هم گارانتی برای برگشت دارند و با توجه به محدودیت‌هایی که در خود ترکیه ایجاد شده ممکن است تورهای گردشگری مجوز خود را تمدید و یا مبالغ آن‌ را استرداد کنند.

منبع:ایسنا

مرتبط:

فروش تور ترکیه هنوز متوقف نشده است

مسافران در موج چهارم کرونا از کجا و به کجا می‌روند؟

در ایامی که بر اساس اعلام رسمی مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موج چهارم کرونا در کشور شروع شده و نگرانی برای قرمز شدن همه شهرها و استان‌ها بیشتر و بیشتر می‌شود، پروازهای خارجی به ۲۰ کشور خارجی انجام می شود و مرزهای زمینی نیز با وجود بسته شدن برای سفرهای عادی روزانه ۱۵۰۰ تردد مسافران را تجربه می‌کنند.

طی روزهای گذشته مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کردند که در پی افزایش تردد مردم در شهرهای مختلف کشور در ایام نوروزی و روزهای پایانی سال گذشته، شهرهای کشور یکی پس از دیگری نارنجی و قرمز می‌شوند و ایران وارد موج چهارم کرونا شده است. از سوی دیگر نیز تعداد تلفات این ویروس نیز که در واپسین روزهای پارسال در حدود ۵۰ نفر بالا و پایین می‌شد، حالا به ۱۷۴ نفر رسیده است و به گفته سعید نمکی –وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- مشخص نیست این وضعیت قرمز تا کی ادامه داشته باشد.

در چنین شرایطی وضعیت سفرهای خارجی که تنها از طریق مرزهای هوایی و البته زمینی انجام می‌شود تغییر چندانی نسبت به قبل از این پیک جدید شیوع موج چهارم کرونا نداشته است.

چرا که به گفته محمدحسن ذیبخش، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری، در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ۲۰ کشور خارجی پرواز هفتگی دارند و تنها تورهای گردشگری به مقصد ترکیه ممنوع شده اما پروازها همچنان برقرار است.

وی درباره آخرین وضعیت پروازهای خارجی اینگونه توضیح داد: در حال حاضر شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به ۲۰ کشور مختلف از جمله آلمان، فرانسه، ترکیه، لبنان، امارات، قطر، کویت، پاکستان، هند، اتریش، ایتالیا، چین، تایلند، مالزی، افغانستان، روسیه، سوریه، عمان، ازبکستان و قزاقستان به صورت هفتگی پرواز دارند که البته همه پروتکل‌های بهداشتی مصوب و ابلاغ شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این پروازها و پروازهای داخلی رعایت می‌شود.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: پروازهای خارجی به مقصد عراق و سوریه نیز دارای محدودیت بوده و در شرایط ویژه انجام می‌شود که به عنوان مثال پروازهای عراق تنها برای اتباع این کشور انجام می‌شود. اما طبق آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تنها تورهای گردشگری به مقصد ترکیه لغو و ممنوع شده است اما پروازهای شخصی به کشور ترکیه برقرار بوده و ممنوعیتی شامل آن نشده است. که البته اگر پروازهای ترکیه یا هر کشور دیگری ممنوع شود، اجرا خواهد شد چرا که تابع مصوبات این ستاد هستیم.

تردد ۱۵۰۰ نفری مسافران در روزهای ممنوعیت

جواد هدایتی- مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای- نیز درباره آخرین وضعیت سفرهای زمینی خارجی انجام شده در این ایام به ایسنا گفت: هیچ تردد و سفر عادی زمینی از مرزهای ۲۵ گانه کشور انجام نمی‌شود و برخی ترددها به صورت محدود و با شرایط ویژه از برخی از مرزها صورت می‌گیرد.

وی افزود: ترددهای محدود از مرزهای زمینی از و به کشورهایی مانند ترکیه، عراق و افغانستان صورت می‌گیرد که آن هم با شرایط و محدودیت‌هایی مانند داشتن اقامت یا تابعیت انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه برخی ترددها نیز با مجوز صورت می‌گیرد،   گفت: روزانه حدود ۱۵۰۰ نفر از مسافران آن هم با شرایط مذکور از مرزهای زمینی کشور عبور می‌کنند که همه پروتکل‌های بهداشتی برای آن‌ها انجام می‌شود.

حال با توجه به این وضعیت موج چهارم کرونا و هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید دید در ادامه و طی روزهای پیش‌رو تصمیم جدیدی برای وضع محدودیت‌های جدید کرونایی اتخاذ خواهد شد یا آنکه وضعیت این بیماری به ویژه ویروس‌های جهش یافته مختلف آن بدتر خواهد شد؟

منبع:ایسنا

آینده گردشگری پزشکی در پساکرونا

محققان اظهار کردند: با توجه به اینکه دیدگاه درباره سفرهای جهانی و گردشگری پزشکی متعلق به اروپا و امریکا بوده است، اما در حال حاضر، بیشترین رشد سفرهای پزشکی در اطراف کشورهای چین، آسیا، افریقا و خاورمیانه صورت گرفته است.

به نقل از ای ام تی جی، گزارش اخیر سازمان تحقیقات اقتصادی دانشگاه هاوایی (UHERO) پیش‌بینی تاریکی، بدتر از پیامدهای ۱۱ سپتامبر برای گردشگری هاوایی و سراسر ایالات‌متحده را نشان داد. ایان یانگمن، تحلیلگر صنعت گردشگری بین‌المللی می‌گوید: بحران بیماری کرونا باعث شده تا برخی از کشورها دیگر به دنبال جذب گردشگر پزشکی نباشند، زیرا بیماری همه‌گیر کووید- ۱۹ سال ۲۰۲۰ را سالی از دست رفته در صنعت گردشگری تبدیل کرده است. ایان یانگمن با بررسی دیدگاه دیگری از سفر افزود: برای بخش سفرهای پزشکی، به روز بودن در مورد جهانگردی و روند جهانی فعلی امری حیاتی است.

از مارس ۲۰۲۰ صنعت جهانگردی هاوایی تعطیل و ورود بازدیدکنندگان در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل با ۷۳ درصد کاهش مواجه شد.

این گزارش بررسی می‌کند که آینده گردشگری در درجه اول در ایالات‌متحده آمریکا و پیامدهای آینده برای گردشگری هاوایی، ممکن است چگونه باشد. در همه‌گیری کنونی و با توجه به وابستگی اقتصادی هاوایی به جهانگردی (وابستگی ایالت نوادا به گردشگری) این ایالت را در میان بدترین عملکرد اقتصادی قرار داده است و برای بهبود گردشگری راهی طولانی و نامطمئن در پیش دارد.

کارشناسان بهداشتی هشدار می‌دهند که بیماری کووید- ۱۹ ممکن است سال‌ها وجود داشته باشد و حتی با وجود واکسن نیز افراد نسبت به سفر دلهره داشته باشند.

آکسفورد اکونومیکس، شرکت تحقیقاتی انگلیسی پیش‌بینی کرده بود، در سال ۲۰۲۰ ایالات‌متحده آمریکا شاهد کاهش ۷۶.۵ درصدی ورودی‌های بین‌المللی خواهد بود که معادل ۶۱ میلیون بازدیدکننده کمتر است و انتظار روند بهبودی کامل تا سال ۲۰۲۵ یا ۲۰۲۶ وجود ندارد.

صنعت سفر ایالات‌متحده در سال ۲۰۰۱، به دنبال حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر فلج شد. در حالی که شرکت‌های هواپیمایی برای جلب مردم برای پرواز  کرایه‌ها را پایین می‌آوردند، وزارت امنیت داخلی مقررات امنیتی بیشتری را وضع کرد که به زمان، هزینه و دردسر پرواز منجر می‌شود.

این تغییرات همراه با ترس، مسافران را وادار به استفاده از روش‌های حمل‌ونقل زمینی به‌ویژه برای سفرهای کوتاهتر کرد، در نتیجه اقتصاد ضعیف سفرهای داخلی و بین‌المللی را کاهش داد، اما هاوایی از این جایگزینی بهره‌مند شد، زیرا بسیاری از آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند به جای مقصد خارجی از جزایر داخلی بازدید کنند.

محققان افزودند: در شرایط کرونایی، ترس از پرواز تنها مانع سفر نیست. محدودیت‌های سفر به‌ویژه بسته شدن مرزها و قرنطینه‌ها  و نیاز به آزمایش ویروس و معطلی، افراد را از سفر منصرف می‌کند، اما این گزارش استدلال می‌کند، گردشگری پس از شوک‌های بزرگ از جمله پس از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، اپیدمی سارس۲۰۰۳ و بحران مالی جهانی ۲۰۰۸ بارها و بارها مقاومت کرده است.

نتایج این بررسی نشان می‌دهد، گردشگری در پساکرونا با تغییرات پایدار ادامه پیدا می‌کند و بسیاری از افراد به‌خصوص افراد مسن، ترجیح می‌دهند سفر نکنند یا سفر خود را محدود کنند. افرادی که سفر می‌کنند این کار را در کشورهای خودشان یا مناطق ایمن انجام می‌دهند و بسیاری از دستورالعمل‌های بهداشتی دائمی خواهند شد.

همه‌گیری در حال تسریع برخی تغییرات گردشگری است که برای مدتی وجود داشتند. طبق این گزارش، مسافران باهوش تصمیم به بازدید از مکان‌هایی را دارند که موارد بهداشتی را کامل رعایت می‌کنند و سفرهای با فاصله کوتاهتر و مدت طولانی‌تر را انجام می‌دهند.

وقفه فعلی در سفر و گردشگری به علت بیماری کووید- ۱۹ فرصتی برای ساکنان مقاصد گردشگری فراهم می‌کند تا درباره نقش گردشگری در جوامع خود تجدیدنظر کنند. البته در آینده، از فناوری گردشگری هوشمند نیز برای کمک به مدیریت مقصد به‌طور فزاینده‌ای استفاده خواهد شد.

بسیاری از کشورها قبل از همه‌گیری نیز در گردشگری پزشکی موفق نبودند و بعد از آن نیز با مشکلاتی مواجه شدند. محققان عنوان کردند: بین افرادی که معتقدند این وضعیت به حالت عادی برمی‌گردد و افرادی که تصور دارند، روند جدیدی ایجاد خواهد شد، بحث و گفت وگوست. اما نظر سوم نیز وجود دارد که برخی از کشورها دیگر به دنبال جذب گردشگر پزشکی نباشند، به این دلیل که افراد مسن کمتر رفت‌وآمد هوایی یا مسافت‌های طولانی را انتخاب می‌کنند و ممکن است سفرهای پزشکی خود را داخلی یا منطقه‌ای انجام دهند.

بنابراین، مقاصد گردشگری پزشکی که هنوز به دنبال آمار گردشگران پزشکی یا ایجاد امنیت دربرابر بیماری کووید-۱۹ در فرودگاه مبدا و مقصد هستند، کشورهایی هستند که هزینه‌های بیشتری را صرف و دستورالعمل‌های بهداشتی را به درستی رعایت کنند و احتمال ماندگاری خواهند داشت. البته ادامه این روند درچند سال آینده با موانع بسیاری مواجه خواهد شد، اما این موانع خسته‌کننده نخواهند بود.

منبع:ایسنا

مرتبط:

نگاهی به گردشگری پزشکی در بحران کرونا

موزه ادب و عرفان اهر گنجینه آثار فاخر ایران زمین

اولین موزه ادب و عرفان ایران در سال ۱۳۷۴ داخل بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری ایجاد شده که شامل سه سالن بوده و آثار فاخری از دوره صفویه و قاجاریه در آن به نمایش گذاشته شده است.

حسین پورفرج – مسئول موزه ادب و عرفان شهرستان اهر موزه ادب و عرفان شیخ شهاب الدین اهر را گنجینه آثار فاخر و ارزشمند ادب و عرفان ایران زمین برشمرد و افزود: آثار به نمایش گذاشته شده در این موزه در زمینه ادبیات عرفان و یا عرفان بوده که در ضلع شمالی بقعه و در یک صحن چهار قسمتی ایجاد شده و هم اکنون شامل موزه فعلی است.

وی با بیان این‌که اشیاء و وسایل به نمایش گذاشته در این موزه از زمان تولد شیخ شهاب الدین اهری عارف قرن ششم(ه.ق) تا قرن پانزدهم(ه.ق) است، گفت:  این آثار برای بازدید علاقه مندان در محل بقعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به آثار نفیس و با ارزش ادبی و عرفان این موزه، اظهار کرد: آثار این موزه از جمله قرآن‌های خطی مربوط به دوره قاجاریه و صفویه در قطع‌های مختلف وزیری، جیبی و رحلی در شکل‌های مختلف و به زبان عربی، فارسی و برخی با تفسیر فارسی در حاشیه برگ و همچنین کتیبه پارچه ای مزین به آیات کل قرآن کریم است که با قلم غباری “خط دانگ ریز” و در سالن شماره دوم نیز درب پاشنه دار قدیمی مربوط به درب یک امامزاده و در دو لنگه از درخت گردو ساخته شده و هر لنگه در چهارده قسمت، مربوط به چهارده معصوم  تقسیم شده است، بالای این درب شجره نامه امامزاده و سازنده آن که در قرن هشتم بوده، حک شده است.

موزه ادب و عرفان

پور فرج افزود: در غرفه‌ها و ویترین‌های شیشه ای این موزه نیز می توان به اشیاء نفیسی مانند سجاده، جانماز، مهر، قبله نما و غیره در ارتباط با نماز، تابلوهایی از ائمه اطهار(ع) مربوط به دوران قاجاریه اشاره کرد که شامل عکس‌های منتسب به پیامبر اکرم(ص) با مدح فارسی و عربی سعدی شیرازی” ماه فروماند از جمال محمد سرو نباشد به اعتدال محمد”، تمثال منتسب به حضرت امام علی(ع)، متن حدیث کِساء که به خط سید عباس سید احمدیان و متن زیارت سیدالشهدا به خط میر آقا اهری که در سال ۱۳۱۸ نوشته، است.

 

وی ادامه داد: در صحن اصلی این بقعه که محل آرامگاه شیخ شهاب الدین محمود اهری عارف و شاعر قرن هفتم هجری قمری در آن واقع است، حصار سنگی مستطیلی با سنگ‌های حجاری شده منحصر به فرد و نفیس کشیده شده است که در ورودی اصلی این حصار سنگی کلمه شهادتین و اسامی الله، محمد و علی روی سنگ به خط کوفی منقش شده است و جنس این سنگ‌ها از نوع آذرین بیرونی و از آثار نفیس این مجموعه است.

مسئول موزه ادب و عرفان شهرستان اهر در خصوص حصار خشتی مجموعه بقعه شیخ شهاب الدین محمود اهری نیز افزود: این حصار خشتی در گذشته، تمام محدوده ۱۱ هکتاری این بقعه را شامل می‌شد که متاسفانه در دوران پهلوی قسمت اعظم این حصار یا دیوار خشتی از بین رفته و در این میان نیز ادارات زیادی در این محوطه ساختمان سازی کرده و حصار را از بین برده‌اند.

موزه ادب و عرفان

وی با بیان این‌که قسمت‌های باقی مانده این دیوار خشتی با ارتفاع شش متر با سر کنگره ای آن نشان دهنده‌ی شیوه ساخت آن است، ادامه داد: تنها در ضلع غربی دو سه تکه آن باقی مانده که در سال‌های اخیر به همت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی این قسمت از حصار مرمت و بازسازی شده است.

وی با بیان این‌که امیدواریم با تکمیل حصار خشتی و آغاز انتقال ادارات ساکن در داخل محوطه بقعه شیخ شهاب الدین اهری به بیرون از این بقعه به زودی شاهد ثبت جهانی این اثر فاخر گردشگری و فرهنگی شهرستان اهر و منطقه ارسباران شویم، گفت: با ثبت جهانی شدن این بقعه می‌توان شاهد زمینه ساز حضور گردشگران ملی و بین المللی از اقصی نقاط جهان در این شهرستان شد.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه‌های سنندج نماد تاریخ و فرهنگ کردستان

آمار فاجعه‌بار موزه ‌های مهم دنیا در سال ۲۰۲۰

خانه‌موزه شیخ محمد خیابانی و احیای هویت تاریخی محله خیابان تبریز

فراخوان عمومی واگذاری ۲۱ بنای تاریخی و فرهنگی تمدید شد

صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، با تصویب کمیسیون مزایدات، مهلت شرکت در فراخوان عمومی واگذاری، مرمت، احیاء و حق بهره‌برداری مدت معین ۲۱ مجموعه تاریخی و فرهنگی را تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ تمدید کرد.

به گزارش از پایگاه اطلاع‌رسانی صابتا، با پایان‌ یافتن مهلت شرکت در فراخوان‌های عمومی واگذاری حق بهره‌برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی (اسفند ۹۹)، نشست کمیسیون فراخوان با حضور اعضای رسمی کمیسیون مزایده، نماینده سازمان بازرسی کشور و نماینده بازرسی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روز ۱۶ فروردین برگزار و با تصویب این کمیسیون مهلت شرکت در فراخوان عمومی ۲۱ بنای تاریخی تا ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ تمدید شد.

این بناهای تاریخی شامل خانه‌های تاریخی امیر پرویز، پروین اعتصامی و علوی تبریز ، عصارخانه شیخ (جماله) اصفهان، باغ برج علی اکبری گلپایگان، رباط کامه تربت حیدریه، کاروان‌سراهای یونسی و آهنگ بجستان (خراسان رضوی)، کاروان‌سرای مزینان داورزن (خراسان رضوی)، رباط سنگ‌بست فریمان( خراسان رضوی)، خانه طلوعی‌فر دزفول، خانه حشمت‌اللشکر سرخه (سمنان)، کاروانسرای شاه عباسی دامغان، قلعه حیدر آباد خاش (سیستان و بلوچستان)، قلعه کنت سراوان (سیستان و بلوچستان)، حمام اروج رامیان (گلستان)، خانه عبادی آمل، خانه آشتیانی آشتیان(مرکزی)، کاروانسرای دولت آباد (مرکزی)، حمام ارامنه همدان و کاروان‌سرای مهر است.

واجدین صلاحیت و درخواست‌کنندگان می‌توانند اسناد مزایده را از دبیرخانه کمیسیون مزایده صندوق احیا به نشانی تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت‌مسعودیه، ساختمان صندوق احیا و شماره تلفن ۱۷-۳۳۹۹۲۰۱۶-۰۲۱ یا پایگاه اینترنتی صندوق احیا و یا پایگاه ملی اطلاع‌رسانی مناقصات دریافت، مدارک مربوطه را تکمیل و نسبت به تحویل پاکت ها به دبیرخانه فراخوان تا ساعت ۱۶ مورخ ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ اقدام کنند.

همچنین در این نشست پاکت‌های الف ارسالی به دبیرخانه مزایدات برای بناهای تاریخی حمام حاج رئیس (تربت حیدریه)، باغ خالصه بمپور (ایرانشهر، سیستان و بلوچستان)، خانه خطیبی و خانه زینعلی و اسدی (قزوین)، کاروان‌سراهای قزلق، دیمه‌لو و رباط سفید (جنگل‌های هیرکانی، گلستان)، خانه قریشی (آمل) و حمام شاه (اصفهانبه تایید کمیسیون رسید تا ارزیابی فنی و اقتصادی متقاضیان برای انتخاب سرمایه‌گذار ذی‌صلاح صورت پذیرد.

صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی، با تصویب کمیسیون مزایده‌ها، مهلت شرکت در فراخوان عمومی واگذاری مرمت، احیا و حق بهره‌برداری مدت معین ۲۵ مجموعه تاریخی و فرهنگی را تا ۱۵ فروردین ‌ماه ۱۴۰۰ تمدید کرده بود.

منبع:ایسنا

روسیه از گردشگری فضایی چشم پوشی می کند؟

مدیریت شرکت خصوصی روسی «کاسموکورس» که قصد داشت یک مجموعه موشکهای توریستی برای گردشگری فضایی در منطقه «نیژنی نووگورود» این کشور ایجاد کند، تصمیم به تعطیلی آن گرفته است.

پاول پوشکین، مدیر کل این شرکت در گفت و گو با رسانه های روسی، دلیل بسته شدن این شرکت را مشکلات غیرقابل حل در هماهنگی الزامات پروژه با مقامات محلی و عدم توانایی در اخذ اسناد نظارتی لازم از وزارت دفاع برای طراحی موشک های توریستی  دانست.

وی تصریح کرد : “این شرکت در حال انحلال است و کارکنان آن هم کاهش می یابد. ”

در عین حال کاسموکورس ۵۰ طراح فناوری موشکی و فضایی به کار گرفته است و رهبری سازمان فضایی فدرال روسیه (Roscosmos) تصمیم گرفته است تیم طراحان را حفظ کند، زیرا آنها به دنبال راه حل برای رفع این مشکل هستند.

شرکت کاسموکورس (CosmoCourse) در سال ۲۰۱۴ برای توسعه موشک و فناوری فضایی و ارائه خدمات برای پروازهای توریستی تاسیس شد. این شرکت مقیم شهر «اسکالکوو»  (Skolkovo) بود و مجوز فعالیت های فضایی را از سازمان فضایی فدرال روسیه دریافت کرد.

پروژه کاسمو کورس شامل توسعه یک موشک تک مرحله ای و یک فضاپیمای هفت نفره بود که اولین پرواز آن برای سال ۲۰۲۵ برنامه ریزی شده بود. گردشگران قرار بود حدود پنج دقیقه را در فضای با جاذبه صفر معلق شوند و بلیط این گردشگری فضایی تقریبا ۲۰۰-۲۵۰ هزار دلار تخمین زده شد.

سفر توریستی به فضا، تجارتی رو به گسترش محسوب می شود که با توجه به پیشرفت موشک های چندبار مصرف، باید تا چند سال آینده انتظار عملی شدن آن را داشت.

در آمریکا، شرکت هایی نظیر Blue Origin و Virgin Galactic رقابت خود در آغاز سفرهای تفریحی و گردشگری فضایی را آغاز کرده اند و اینچنین برداشت می شد که که شرکت کاسموکورس روس رقیبی برای آنها باشد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

لباس فضایی “ویرجین گلکتیک” رونمایی شد

گردشگری فضایی _نزدیکتر از همیشه

گشایش دو نمایشگاه مجازی آثار موزه ای معدن کاوی در ایران و آلمان

نمایشگاه های مجازی «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس» به میزبانی موزه معدن آلمان بوخوم و «انسان در جستجوی معادن: گزیده ای اژ آثار معدن کاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم» به میزبانی موزه ملی ایران فردا – چهارشنبه ۱۸ فروردین – گشایش خواهد یافت.

 علی اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذرماه ۱۳۹۹ از وورد بیش از ۲۰۰ اثر از موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان به ایران خبر داده بود و گفته بود  قرار است این آثار در قالب نمایشگاهی در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته ‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، همان زمان اعلام کرد: بر اساس برنامه‌ریزی که انجام شده قرار است نمایشگاه متقابل ایران در موزه معدن‌کاوی بوخوم آلمان که مشتمل بر آثاری از یافته‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهرآباد زنجان است برگزار شود.

به گفته وی برگزاری رویدادهای فرهنگی میان دو موزه ملی ایران و موزه معدن بوخوم آلمان، حامل پیام‌های نوید بخش برای جهانیان در این شرایط خاص است و  این تعاملات فرهنگی میان موزه‌ها موجب آشنایی و دوستی پایدار ملت‌ها نسبت به یکدیگر می‌شود و تبادلات فرهنگی و هنری را بارورتر و غنی‌تر می‌سازد.

blank

 

جبرییل نوکنده رییس کل موزه ملی ایران درباره برگزاری دو نمایشگاه مجازی همزمان در تهران و بوخوم گفت: موزه ملی ایران و موزه معدن آلمان در بوخوم در راستای تفاهم نامه همکاری که در سال ۱۳۹۶ امضا شد با همدیگر همکاری های موزه ای دارند و در راستای تعاملات و برنامه‌های مشترک این دو موزه در صدد برگزاری نمایشگاه‌های فیزیکی متقابلی از آثار تاریخی و فرهنگی یکدیگر مرتبط با موضوع معدنکاوی باستان بوده‌اند.

رییس کل موزه ملی ایران اظهار داشت: با توجه به ادامه محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری بیماری کرونا در  مرحله اول نمایشگاه ها به صورت مجازی و  هم زمان از طریق وبگاه های هر دو موزه  برای بازدیدکنندگان در سراسر جهان قابل بازدید خواهد شد.

نوکنده در خصوص نمایشگاه آثار ایرانی گفت : نمایشگاه مرگ در نمک ، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس به فعالیت های باستان شناسی و  یافته‌های باستان‌شناسی معدن نمک چهر آباد زنجان می پردازد و در وبگاه موزه معدن آلمان در شهر بوخوم آماده بازدید مجازی است.

وی در باره نمایشگاهی که موزه ملی ایران میزبان آن شده است بیان کرد: نمایشگاه   انسان  در جستجوی معادن -گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم – در وبگاه موزه ملی ایران قابل بازید مجازی است در این نمایشگاه  بیش از ۲۰۰ قلم آثار تاریخی و فرهنگی با موضوع تاریخچه معدنکاوی از بیست کشور جهان از دوره پارینه سنگی تا دوره معاصر به نمایش در آمده است.

رییس کل موزه ملی ایران یادآور شد: این نمایشگاه‌های مجازی  ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۰ به صورت هم زمان در ایران و آلمان با حضور مقامات فرهنگی دو کشور  رونمایی خواهد شد و این مراسم از صفحه رسمی اینستاگرام موزه ملی ایران به صورت زنده پوشش خواهد داشت.

نوکنده در بیان اهداف  این رویداد فرهنگی بین المللی مجازی گفت: برگزاری نمایشگاه های متقابل از فعالیت‌های مهم و رسالت های موزه ملی ایران در سال‌های اخیر بوده و با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و محدودیت های ناشی از آن همکاری موزه‌ها در قالبی مجازی ادامه یافته و از سویی دیگر برگزاری رخدادهای این چنین بازتاب نقش موزه‌ها یعنی حضوری التیام بخش در بحران ها را روشن می سازد که همان ایجاد حسی از آرامش و امنیت در مقابله با سایه تجارب تلخ اجتماعی است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این نمایشگاه ها پس از رونمایی به صورت رایگان و با پیوندهای  “انسان  در جستجوی معادن : گزیده ای اژ آثار معدنکاری باستانی موزه معدن آلمان در بوخوم از طریق وبگاه موزه ملی ایران و «مرگ در نمک، روایت باستان‌شناسانه از سرزمین پارس» در وبگاه  موزه معدن آلمان در بوخوم  در دسترس علاقمندان  خواهد بود.
“انسان در جستجوی منابع” عنوان نمایشگاه مشترک موزه معدن آلمان در بوخوم و موزه ملی ایران است که به هدف نمایش پیشینه و سرگذشت تجارب و دستاوردهای انسان در استخراج معادن، تامین منابع برای ساخت ابزار، بهبود کیفیت و توانایی های فنی، تلاش برای سلطه بر طبیعت اطراف، استخراج منابع و افزودن آنها به دارایی ها و داشته های بشری است که منجر به گسترش فناوری ها، شکل‌گیری حرفه ها، داد و ستد و تخصصی شدن صنایع گردید.
در این نمایشگاه بیش از ۲۰۰ اثر از مناطق مختلف جهان از جمله یافته های معادن نمک اتریش یا نقش برجسته لینارس از اسپانیا که هر یک نماد ارزشمند تعامل انسان با میراث طبیعی است، به نمایش درآمده است.