حیران می تواند به کانون گردشگری کشور تبدیل شود

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: حیران آستارا با توجه به ظرفیت های بی شماری که دارد و سرمایه گذاری های صورت گرفته، می تواند به کانون گردشگری کشور تبدیل شود.

علی اصغر مونسان، پس از آیین افتتاح همزمان ۵۲۶ پروژه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور که به شکل تجمیعی در دهکده توریستی و گردشگری حیران بندر مرزی آستارا برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پکیج بزرگی از پروژه‌های میراث فرهنگی آماده شده بود که امروز با حضور رئیس جمهور از طریق ویدئوکنفرانس افتتاح شد.

وی با بیان اینکه برای این پروژه ها در مجموع سرمایه گذاری ۲۵۳۷ میلیارد تومان انجام شده است، ادامه داد: این پروژه‌ها در استان‌های گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، خراسان جنوبی، اردبیل و سایر استان های کشور است.

وی با اشاره به اینکه در دولت تدبیر و امید شاهد رشد و توسعه حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده‌ایم، افزود: در سال ۹۸ و قبل از آغاز شیوع کرونا، ورود ۸ میلیون و ۸۶۰ هزار گردشگر خارجی به کشور را داشتیم که این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید ۴ میلیون ۶۰۰ هزار نفر بوده است.

وی اضافه کرد: در ابتدای دولت تدبیر و امید ۲۱۹ هزار تخت اقامتی را در سراسر کشور داشتیم که این رقم به ۴۶۰ هزار تخت افزایش یافته است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش دیگر سخنان خود به تنوع محصولات گردشگری کشور اشاره کرد و گفت: گردشگری در ایران دیگر متکی به پکیج های تاریخی و فرهنگی نیست و هم اکنون طبیعت گردی و اکوتوریسم رواج پیدا کرده است و در کنار آنها گردشگری کشاورزی، منابع آبی و معدنی نیز رشد خوبی دارد.

وی با تأکید بر اینکه تلاش کرده‌ایم از همه توان کشور در حوزه های گردشگری استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: گیلان یکی از استان‌های مهم کشور با ظرفیت های تاریخی، گردشگری، طبیعی و کشاورزی است.

وی توضیح داد: منطقه “حیران” در شهرستان مرزی بندر آستارا از مناطقی است که به آن اعتقاد دارم می تواند به کانون گردشگری کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در حوزه گردشگری این منطقه افتاده است، تصریح کرد: با همکاری استان های گیلان و اردبیل می توانیم آینده بهتری را در این منطقه برای توسعه ظرفیت‌های گردشگری رقم بزنیم.

مونسان، با بیان اینکه روستای “حیران” به لحاظ طبیعی و محیطی بی‌نظیر است، یادآور شد: در اقصی نقاط جهان و کشور کمتر منطقه‌ای با چنین ویژگی هایی داریم و باید به روی توسعه آن تلاش کنیم.

وی با تأکید بر اینکه همین هتل پنج ستاره نقش بسیار زیادی را در افزایش ظرفیت های گردشگری منطقه دارد، افزود: تلاش می‌کنیم تا تورهای گردشگری کشور را که علاقه مند به حضور در طبیعت هستند به سوی این منطقه هدایت کنیم.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اینکه در گیلان امروز حدود ۲۵۰ پروژه در حال اجرا است، تصریح کرد: با بهره‌برداری از آنها ۱۱ هزار و ۶۰۰ تخت جدید به مجموعه تخت های اقامتی استان افزوده خواهد شد و رقم گذشته را به ۳۹ هزار تخت افزایش می دهد که جهش خوبی در این زمینه است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سفره هزار رنگ جاده حیران

حیران دیدنی‌ترین جاده جنگلی ایران

رونق صادرات در حوزه صنایع دستی کشور

وزیر میراث فرهنگی، با اشاره به وضعیت خوب صادرات تولیدات صنایع دستی کشور با وجود تحریم ها، گفت: راه اندازه نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است و کمک شایانی به معیشت خانواده ها می کند.

علی اصغر مونسان در حاشیه بازدید از روستای قاسم آباد از توابع شهرستان رودسر در جمع خبرنگاران، با اشاره به وجهه جهانی روستای قاسم آباد در صنایع دستی، اظهار کرد: ثبت جهانی چادرشب بافی در قاسم آباد به رونق اقتصادی و معیشتی مردم منطقه کمک می کند.

وی با تاکید بر لزوم ثبت جهانی میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور به منظور معرفی آن به گردشگران داخلی و خارجی، افزود: افزایش فروش محصولات صنایع دستی یکی دیگر از آثار ثبت جهانی است که صنعت چادرشب بافی قاسم آباد این ظرفیت را دارد.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با اشاره به وضعیت خوب صادرات تولیدات صنایع دستی کشور با وجود تحریم ها، عنوان کرد: روز به روز در حال افزایش صادرات هستیم و در این راستا به همکاری متولیان اقتصادی کشور جهت افزایش سهم صنایع دستی در بازارهای جهانی نیاز داریم تا در حوزه ارزآوری نقش آفرین باشیم.

مونسان، از راه اندازی نمایشگاه چادرشب بافی جهت ایجاد بازار و اشتغالزایی خبر داد و اضافه کرد: راه اندازه نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی و رونق تولید است و کمک شایانی به معیشت خانواده ها می کند.

وی با بیان اینکه وزارت میراث فرهنگی توجه ویژه ای به ثبت ملی و ثبت جهانی آثار میراثی و طبیعی و صنایع دستی دارد، خاطرنشان کرد: کشور ما ظرفیت های فراوانی در حوزه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد و باید از ظرفیت های موجود برای توسعه اقتصادی کشور استفاده کنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

صنایع دستی سرآغاز تحول در ایجاد بازارهای مجازی

کرمانشاه سومین صادرکننده صنایع دستی کشور شد

تیم صنایع دستی مدافع ندارد!

برج طغرل را بابتن و سنگ‌های مرمر گره زدند!

نامش را «مجموعه تاریخی و گردشگری رازی» گذاشتند و درست بیخ گوش «برج طغرل» یعنی یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ری باستان آن را ساختند، حتی به کج شدن آن و آسیب‌هایی که احتمالا به دنبال گودبرداری و این ساخت‌وساز در عرصه و حریم یکی از قدیمی‌ترین برج‌های ری باستان رخ داد، اعتنایی نکردند.

 به دنبال این ساخت و ساز، بیش از ۱۱ سال هر نوع آسیبی که امکان داشت به برج ۸۰۰ ساله طغرل وارد شد، از فرونشست‌های پی‌در پی در اطراف برج طغرل گرفته تا کج شدن چند میلی‌متری برج، اقدامات اولیه‌ای که برای ایجاد ایستگاه مترو در چند متری آن انجام شد و نصب پست گاز در عرصه‌ی این اثر تاریخی؛ اما سرانجام مجتمع گردشگری شهرداری تهران ساخته شد و شهردار تهران که در زمان تصدی‌اش در  وزارت راه وشهرسازی، تلاش‌های زیادی برای حفاظت از بناهای تاریخی سراسر کشور کرده بود و حتی هنوز هم از پیگیری‌هایش برای ثبت جهانی خیابان ولی‌عصر خبر می‌دهد، چهارشنبه پنجم خرداد آن را افتتاح کرد، در حالی که تابلوی رونمایی از این مجتمع گردشگری درست پشت به برج طغرل قرار داشت.

در حالی شهردار تهران در زمان افتتاح این مجموعه؛ ری باستان را یکی از نقاط عطف تمدن و شهرنشینی کشور معرفی کرد که گویا از وجود برج طغرل در چند متری این مجتمع تازه‌ساز که نخست گفته می‌شد قرار است نام «طغرل» را هم یدک بکشد، بی‌خبر بود.

او در صحبت‌هایش در آیین افتتاح این برج؛ در حالی که از طرح جامع تهران در محدوده منطقه ری از چشمه علی تا حرم عبدالعظیم حسنی به عنوان محور تاریخی فرهنگی ری صحبت می‌کرد و ایجاد موزه فرهنگ در قدیمی‌ترین کارخانه سیمان را نگاهی فرهنگی می‌دانست، نه حرفی از وضعیت برج طغرل و قول و قرارهایی که مدیران زیر دست‌اش و حتی مدیریت شهری ری برای بررسی انحنای برج مطرح کرده بودند، زد و نه صحبت‌هایش سمت بهره‌برداری چند ده ساله از معادن  اطراف کوه بی بی شهربانو رفت!

در ای شرایط شاید باید گفت که حالا تقریبا حرف و حدیث‌ها خوابیده‌اند، حرکت دستگاه‌های مختلف گودبرداری از جمله برای مترو که پایش را روی گلوگاه آب چشمه‌علی گذاشته بود تمام شده است. آب باستانی چشمه هم گاهی اوقات نشانه‌هایی از حیات بروز می‌دهد. انفجارهای پی در پی در کارخانه‌های اطراف در دل زمینِ باستانی «ری» دیگر برای متولیان شهری هم عادت شده و مهمتر از همه ساخت مجتمعِ فرهنگی رازی یا همان طغرل سابق که به خاطر گودبرداری‌هایش آسیب‌های زیادی به تاریخِ ری در این منطقه وارد کرد، تمام شده‌اند.

اما به نظر می‌رسد هیچ کدام به آسیبی که به ری باستان در طول این سال‌ها وارد شده حتی فکر هم نکرده‌اند، فقط برخی ری‌شناسان در طول این سال‌ها با گذر از کنار هر کدام از بناهای تاریخی هشدارهای جدی را مطرح کرده‌اند و درخواست ایجاد پایگاه ری را داده‌اند، اما به آن هم وقعی گذاشته نشده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

برج طغرل یکی از آثار به جا ماندهٔ دورهٔ سلجوقیان

تاریخ ایران استوار بر برج طغرل

بازگرداندن ۲۷۰۰ اشیای تاریخی به کشور

وزیر میراث فرهنگی گفت: در دولت تدبیر و امید بالاترین رکورد برگشت اشیای تاریخی را به کشور داشتیم و توانستیم ۲۷۰۰ قلم شی تاریخی را از خارج بازگرداندیم.

علی اصغر مونسان در حاشیه بازدید از بندر چمخاله در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: چشم انداز ما رسیدن به ۲۰ میلیون گردشگر بود که تا پایان سال ۱۳۹۸، به ۸ میلیون و ۸۸۰ نفر رسیده در حالیکه قبل از دولت دوازدهم چهار میلیون نفر بوده است.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: روند ما تا پایان سال ۹۸، روند روبه رشدی بود که قرار بود به عدد ۱۰ میلیون برسیم، پس از شیوع کرونا این روند روبه رشد متوقف شد اما در زیرساخت‌ها پیشرفت خیلی خوبی داشتیم و از ۲۹۰ هزار تخت اقامتی به ۴۹۰ هزار تخت رسیدیم.

مونسان با بیان اینکه محصولات گردشگری متنوع شده است، گفت: عموم مردم هم اکنون گردشگری را به عنوان یک صنعت می‌بینند و ظرفیت‌های گوناگون گردشگری نظیر کشاورزی، آبی، معدن و اکوتوریسیم که در حال حاضر به اندازه گردشگری فرهنگی و تاریخی مورد استقبال گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته، در کشور فعال شده است. همچنین تاسیس ۲۲۰۰ واحد بومگردی در کشور، باعث رونق اشتغالزایی و درآمدزایی روستایی شد.

وی ادامه داد: حضور گردشگران خارجی فقط بر عهده ما نیست، دستگاه‌های متعددی در این حوزه نقش آفرین هستند همچنین آرامش کشور و ارتباطات خارجه از عوامل موثر در حضور گردشگران خارجی می‌باشند.

وزیر میراث فرهنگی در خصوص بازگشت اشیای تاریخی به کشور، بیان کرد: در دولت تدبیر و امید بالاترین رکورد برگشت اشیای تاریخی را به کشور داشتیم و توانستیم ۲۷۰۰ قلم شی تاریخی را از خارج بازگرداندیم، این در شرایط سخت تحریم‌ها بودیم که فقط در یک مرحله ۱۷۰۰ شی تاریخی را از آمریکا در زمان ترامپ بازگرداندیم. این اشیا بیش از ۸۴ سال بود که از کشور خارج شده بودند.

مونسان اضافه کرد: در دوران کرونا تاسیسات گردشگری ما حدود ۲۵۰۰۰ میلیارد تومان دچار خسارت شدند و با توجه به تحریم‌ها دولت در شرایط سختی به سر می‌برد که توانست به سختی مقداری منابع را تامین کند. تاکنون بیش از ۱۲۰۰ میلیارد تومان به صاحبان تاسیسات گردشگری کمک شده، یک ردیف اعتباری حدود ۷۰۰۰ میلیارد تومان جهت حمایت از واحدهای گردشگری و اقامتی در سال‌جاری اختصاص یافته است.

وی ادامه داد: گیلان با وجود این همه موهبت یکی از قطب‌های گردشگری کشور است زیرا هم تاریخ و هم طبیعت دارد با وجود ظرفیت‌هایی که در این استان وجود دارد، هنوز فرصت برای سرمایه گذاری است.

منبع: ایسنا

ایران را در سفر هوایی من به ایران تماشا کنید

تصاویر هوایی ضبط شده یک خلبان از ایران که به حدود صد سال پیش بازمیگردد در قالب یک مستند سفر هوایی من به ایران در جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده می رود.

مستند «سفر هوایی من به ایران» ساخته «والتر میتل هولتسر» خلبان، عکاس و ماجراجوی سوئیسی است که در جریان سفر هوایی او از زوریخ به ایران در سال ۱۹۲۴ میلادی و به سفارش شرکت آلمانی یونکرس، سازنده هواپیما و وسایل نقلیه، فیلمبرداری شده است.

«میتل هولتسر» در تاریخ ۱۸ دسامبر ۱۹۲۴ اولین سفر بلند و بین قاره ای خود را از مبدا زوریخ در کشور سوئیس به مقصد بوشهر و  خلیج فارس آغاز کرد و این پرواز طولانی که با هواپیمای مدل A۲۰ شرکت هوایپماسازی یونکرس آلمان و با موتور ۲۵۰ اسب بخاری شرکت «BMW» انجام شد در مجموع با ۷۱ ساعت پرواز و طی مسافت ۱۱ هزار کیلومتر همراه بود.

سفر هوایی من به ایران

این مستند ۶۰ دقیقه ای پیش از این در جریان شصت و یکمین جشنواره بین المللی فیلم لوکارنو در کشور سوئیس که در سال ۲۰۰۸ برگزار شد نیز به نمایش گذاشته شده بود.

«میتل هولتسر» که اولین خلبانی است که شمال تا جنوب آفریقا را نیز در سال ۱۹۳۰ پرواز کرده، نویسنده تعداد زیادی کتاب درباره عکس های هوایی خود نیز هست و در سال ۱۹۲۶ میلادی مجموعه تصاویر خود از سفر به ایران را نیز قالب یک کتاب منتشر کرد. او در سال ۱۹۳۷ و در جریان یک صعود ماجراجویانه در اتریش در سن ۴۳ سالگی درگذشت.

مجموعه ای از ۱۸ هزار و ۵۰۰ عکس هوایی به جای مانده از «والتر میتل هولتسر» که یکی از پیشگامان عکاس هوایی در تاریخ محسوب می شود، هم اکنون در کتابخانه اصلی موسسه فناوری فدرال سوئیس در شهر زوریخ نگهداری می شود.

مستند «سفر هوایی من به ایران»در بخش آثا کلاسیک و بازسازی شده سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر، شنبه (۸ خرداد) اولین نمایش خود را  در پردیس سینمایی چارسو تجربه خواهد کرد.

منبع: ایسنا

مقاصد برتر عشایر دیجیتال

عشایر دیجیتال (DNs) یا کوچ‌گردی دیجیتال به افرادی اشاره دارد که برای امرار معاش و زندگی‌کردن از فناوری‌های مخابراتی راه دور استفاده می‌کنند. این افراد در سفر هستند و به کمک فناوری امرار معاش کرده و همانند کوچ‌نشینان زندگی می‌کنند.

به نقل از نیوز، کشورهای ساحلی ۹ مکان از ۱۰ مکان برتر برای عشایر دیجیتال هستند که فرودگاه‌ اصلی و پروازهای بین‌المللی وسیله ارتباطی به این مناطق بوده و سرانه درآمد ناخالص ملی کمتر از متوسط بودجه عشایر دیجیتال است.

۱۰ مکان برتر برای عشایری دیجیتال در ذیل معرفی شده است:

همه کشورهای رتبه برتر در هر منطقه، از الگوی کشورهای ساحلی پیروی می‌کنند و سالانه درآمد سرانه کمتر از ۲۲ هزار و ۵۰۰ دلار (به استثنای پرتغال) و ورودی به منطقه‌ای از جهان با دسترسی ارزان و قابل اعتماد به کشورهای مجاور را دارند.

نتایج نظرسنجی نشان داد، مقاصد اصلی در این سبک عشایری، شامل مکزیک (۱۳ درصد)، تایلند (۱۲ درصد)، اندونزی (۹ درصد)، کلمبیا (۷ درصد) و ویتنام (۵ درصد) هستند.

علاوه بر این، پرتغال در اروپای غربی، ترکیه در خاورمیانه و آفریقای جنوبی در آفریقا نیز در این گروه قرار دارند و بر اساس نمودار ارائه شده، کاستاریکا، برزیل و فیلیپین به‌عنوان بهترین مکان‌ها برای عشایر نوین رتبه‌بندی شدند.

سایر مناطق مانند جنوب‌شرقی آسیا با ۳۴ درصد و بعد از آن آمریکای مرکزی با ۱۶ درصد و آمریکای جنوبی با ۱۳ درصد آراء به‌عنوان محبوب‌ترین منطقه برای DNs شناخته شده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رونق گردشگری با جذب عشایر دیجیتال

وردشت سمیرم _محور توسعه گردشگری عشایر اصفهان

زنان عشایر؛ فعالان گمنام اقتصادی

کشف یکی از قدیمی‌ترین آثار جنس طلا در آلمان

باستان‌شناسان موفق به کشف اثری تاریخی شده‌اند که به عنوان قدیمی‌ترین اثر تاریخی از جنس طلا که تاکنون در جنوب غربی آلمان کشف شده است شناخته می‌شود.

 به نقل از لایو ساینس، باستان‌شناسان در آلمان قبر ۳۸۰۰ ساله یک زن حدودا ۲۰ ساله را کشف کرده‌اند.

باستان‌شناسان در مقبره این زن فقط یک اثر تاریخی را کشف کرده‌اند: یک شی‌ء مارپیچ از جنس طلا که احتمالا به عنوان وسیله‌ای برای تزئین مو استفاده می‌شده است.

کارشناسان این اثر را به عنوان قدیمی‌ترین اثر تاریخی از جنس طلا در جنوب غربی آلمان شناسایی کرده‌اند. این اثر تاریخی که بخش اعظمی از آن از جنس طلا است ۲۰ درصد نقره و کمتر از ۲ درصد مس و مقادیر ناچیزی پلاتین و قلع را شامل می‌شود. به گفته کارشناسان، کشف فلزهای ارزشمند متعلق به این دوره از تاریخ در جنوب آلمان بسیار نادر است.

باستان‌شناسان هیچ شواهدی از جراحت و یا بیماری در بقایای این زن کشف نکرده‌اند بنابراین دلیل مرگ او مشخص نیست. با این حال کشف این اثر تاریخی در قبر این احتمال را به وجود می‌آورد که این زن به طبقه بالایی در جامعه تعلق داشته است.

با کمک تعیین قدمت رادیوکربنی، زمان مرگ این زن بین ۱۸۵۰ پیش از میلاد تا ۱۷۰۰ پیش از میلاد تخمین زده شده است. در آن زمان هنوز سیستم نوشتاری در جنوب غربی این کشور رواج پیدا نکرده بود در نتیجه هیچ نوشته‌ای که شامل اطلاعاتی درباره هویت این زن باشد کشف نشده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آلمان برنزهای بنین را بازمی‌گرداند

۳ مکان بسیار دیدنی آلمان

فرایبورگ، پاییتخت گردشگری آلمان

جمجمه ای برنینی که یک شبه ارزشمند شد!

یک مجسمه مرمرین جمجمه که مدت‌ها در یک قلعه‌ آلمانی به نمایش گذاشته شده بود به عنوان یکی از آثار «برنینی» شناسایی شد.

به نقل از آرت‌نیوز، تحقیقات جدیدی نشان می‌دهد مجسمه‌ای که در اندازه واقعی یک جمجمه ساخته شده و قرن‌های متمادی در یک قلعه واقع در آلمان به نمایش گذاشته شده بود در حقیقت یکی از آثار «جان لورنزو برنینی» مجسمه‌ساز چیره‌دست ایتالیایی است.

این مجسمه که با مهارت بالا برای ایجاد جلوه طبیعی از مرمر ساخته شده است، سال‌ها در قلعه‌ای واقع در «درسدن» به نمایش گذاشته شده بود. زمانی که «کریزا گرش» مدیر مجموعه‌ این قلعه این مجسمه را برای مرمت به کارشناسان تحویل داد، هویت سازنده این اثر مشخص شد.

این مجسمه مدت‌ها به نمایش گذاشته شده بود اما چندان مورد توجه قرار نگرفته بود، اما در کارگاه مرمت، این مجسمه موجب حیرت شد. «گرش» می‌گوید: «چند نفری اطراف میزی ایستاده بودیم و به این مجسمه نگاه می‌کردیم. مسلما سوال این بود که چه کسی آن را درست کرده است و از آن‌جایی که این اثر اصالت رومی دارد یک نفر به شوخی گفت شاید اثر برنینی باشد.»

تحقیقات بیشتر نشان داد که این جمجمه واقعا توسط این مجسمه‌ساز چیره‌دست ایتالیایی به سفارش پاپ الکساندر هفتم در اواسط قرن هفدهم ساخته شده است.

امروز این جمجمه برای نخستین‌بار به عنوان یکی از آثار «برنینی» در نمایشگاهی در «درسدن» به نمایش گذاشته شد.

محققان همچنین دریافتند «پاپ الکساندر هفتم» فقط چند روز پس از منصوب شدن در این مقام، به «برنینی» سفارش ساخت این مجسمه جمجمه را داده بود. پس از درگذشت «الکساندر دوم» این مجسمه در مجموعه خانوادگی او باقی ماند تا این‌که در سال ۱۷۲۵ توسط «آگوست دوم» خریداری شد.

blank

در نمایشگاه کنونی «درسدن» تابلو نقاشی از  «الکساندر دوم» که دستش را بر روی این مجسمه قرار داده است، به نمایش گذاشته می‌شود.

منبع: ایسنا

زیارت، اصلی‌ترین عنصر برندینگ شهر مشهد

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی با اشاره به اهمیت توجه به برندینگ گردشگری و لزوم توجه به معنویت و امر زیارت در حوزه برندینگ شهر مشهد، عوامل و موانع تحقق توسعه برندینگ گردشگری را تشریح کرد.

سعید خدیوی در خصوص تعریف و معنای برندینگ در صنعت گردشگری اظهار کرد: برند، در واقع احساس ایجاد شده در ذهن مخاطب است که می‌تواند در ارتباط با خدمات، محصولات و یا مکان باشد و این احساس شامل مجموعه‌ای قابل لمس و غیرقابل لمس می‌شود.

وی اضافه کرد: در حقیقت این احساس و ویژگی‌های قابل لمس و غیرقابل لمس روانی و اجتماعی وابسته به محصول، شخصیت و ویژگی‌هایی است که خریدار به محصولات نسبت می‌دهد. برندسازی مکان به عنوان مدیریت تصویر مکان تعریف می‌شود، زیرا اماکن اغلب به عنوان تصویری ذهنی در یاد مخاطبان نقش می‌بندد که نیازمند هماهنگی‌های اقتصادی، فرهنگی، تجاری، اجتماعی، دولتی و رقابتی است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی درمورد ضرورت و فواید ایجاد برندینگ در حوزه گردشگری و به تعبیری برندسازی در زمینه مکان و مقاصد گردشگری بیان کرد: این موضوع کاملا واضح است هرچه موضوع برندینگ و یا تصویر ذهنی مخاطبان از مقاصد گردشگری کشور، با نیازها، خواسته‌ها و تمایلات گردشگران و مخاطبان همراه و هم‌راستا باشد و تصویر ذهنی مناسبی ایجاد کند، در نهایت سبب افزایش و جذب بیشتر گردشگر می‌شود.

جذب سرمایه‌گذار در برندینگ اهمیت بالاتری نسبت به جذب گردشگر دارد

خدیوی ادامه داد: اما به عقیده من جذب سرمایه‌گذار که جنبه دیگری از برندینگ محسوب می‌شود، از اهمیت بیشتری نسبت به جذب گردشگر برخوردار است؛ به طوری که ما برای جذب سرمایه‌گذار نیز نیازمند برندینگ مکان هستیم. به عبارتی دیگر با وجود این که  جذب گردشگر، موضوع مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد؛ اما نباید معرفی شهر یا مقصد گردشگری به عنوان مکان مناسب برای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه در راستای ایجاد تصویر ذهنی مدنظر، مورد غفلت واقع شود زیرا این موضوع می‌تواند به جذب گردشگر و توسعه برند شهری نیز کمک نماید.

وی عنوان کرد: ضرورت گفته شده به این دلیل است که رابطه‌ دو طرفه علی و معلولی به ویژه در خصوص مکان‌های گردشگری وجود دارد؛ هرچه سرمایه‌گذار بیشتری برای شهرمان جذب کنیم، به تبع آن زیرساخت‌ها و فضاهای گردشگری بیشتری می‌توانیم ایجاد کنیم و در نتیجه گردشگران با الگوهای سفر و تقاضاهای متفاوتی را جذب خواهیم کرد.

مرتبط:

جاذبه‌های تاریخی مشهد

همه چیز درباره مسجد گوهرشاد مشهد

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی افزود: به تعبیری دیگر هرچه سرمایه‌گذار بیشتری جذب کنیم، می‌توانیم کیفیت فضایی بیشتری را در اختیار گردشگران قرار دهیم و از طرفی دیگر هرچه گردشگران افزایش پیدا کنند، سرمایه‌گذاران بیشتری ترغیب می‌شوند که در شهر و منطقه ما سرمایه‌گذاری کنند. هر دو بخش این رابطه مستلزم توجه به برندینگ و ایجاد تصویری مثبت از مکان و مقصد گردشگری است. هرچه این تصویر مثبت هم‌راستا با نیازها و خواسته‌های گردشگران و سرمایه‌گذاران باشد و حفظ سرمایه، حمایت و ایجاد فضای کسب‌وکار برای سرمایه‌گذاران را ایجاد و تبلیغ کنیم، قطعا سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت صورت خواهد گرفت و در نتیجه‌ این سرمایه‌گذاری، توسعه گردشگری اتفاق خواهد افتاد.

خدیوی تصریح کرد: در سمت مقابل نیز توسعه گردشگری و حضور بیشتر گردشگران منجر به سودآوری بیشتر پروژه‌های گردشگری شهری می‌شود و در نتیجه سرمایه‌گذاری در این بخش افزایش پیدا می‌کند. به نظر من این رابطه دو سویه اصلی‌ترین ضرورت برندینگ در زمینه گردشگری است در حالی‌که برندینگ گردشگری در حوزه‌های دیگری نیز اثرگذار خواهد بود و رضایت از زندگی ساکنان شهر را نیز افزایش می‌دهد.

توسعه گردشگری و برندینگ باید مبتنی بر ظرفیت‌های گذشته شهرها صورت گیرد

وی خاطرنشان کرد: به عقیده من شهرها باید مبتنی بر ظرفیت‌هایی که از گذشته داشته‌اند توسعه پیدا کنند؛ به گونه‌ای که این ظرفیت‌ها را حفظ کرده و به جهت ارتقاء و توسعه آن‌ها در جهت تصویر ذهنی ایجاد شده برای مخاطبین حرکت کنند. به عنوان مثال شهر مشهد، شهری زیارتی است که گردشگران برای زیارت به صورت سنتی در این شهر حضور پیدا می‌کرده‌اند و در واقع از دنیای مادی جدا می‌شدند.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی تشریح کرد: امر زیارت در گذشته به عنوان امری عبادی و با نگاهی وظیفه‌گرایانه در نظر گرفته می‌شده است. در حالی‌که مسافران در دنیای مدرن، نیاز و خواسته دیگری دارند؛ اما این نیازها و خواسته‌ها در راستای همان مفهوم کلی زیارت گنجانده می‌شود. به این معنی که اگر گردشگری مذهبی را به عنوان برند، تقاضا و یا تصویر ذهنی اصلی مخاطبین از شهر مشهد در نظر بگیریم، در نهایت مخاطبین ما انتظار دارند این تصویر براساس نیازهای به روز شده آن‌ها گسترش پیدا کند.

خدیوی گفت: در واقع باید به این نکته توجه کنیم که امروزه چه دیدگاه و نگرشی نسبت به زیارت و به طور کلی موضوع دین‌داری وجود دارد. انتظار مخاطبین ما در دوران مدرن اندکی تفاوت پیدا کرده است، اما این تفاوت نباید به شکافی بزرگ منجر شود. دوران مدرن باعث شده است که نگاه انسان‌ها به دین، نگاهی معناگرایانه و معنویت‌گرایانه باشد و به تبع تقاضای آن‌ها نیز به این سمت سوق پیدا کند، به ویژه در خصوص اماکن زیارتی که گردشگری دینی آن‌ها بر اساس مناسک دینی واجب مانند حج نبوده است. در حقیقت برای زیارت در شهر مشهد و شهرهای زیارتی دیگری مانند مشهد، احساس نیازی وجود داشته که زائران را برای سفر به این مکان‌ها تشویق می‌کرده است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب این احساس در دنیای امروز به دلیل فشار ناشی از دنیای مدرن، گسترش پیدا کرده است، به گونه‌ای که فشار سبک زندگی در دوران مدرن که از سرعت زیادی نیز برخوردار است، باعث شده انسان‌ها نیاز به آرامش و رهایی از زندگی روزمره و پیوند با امر قدسی را احساس کنند؛ بنابراین این نیاز و امر قدسی، خواسته، توقع و تصویری از شهر زیارتی را به وجود آورده است.

عضو هیأت علمی پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی اظهار کرد: بنابراین امروزه هر چه ما شهر مشهد را با توجه به انتصاب پایتخت معنوی کشور و محل تبلور معنویت، به عنوان یک مقصد معنوی در نظر بگیریم، باید به عناصر معنویت به عنوان مهمترین ویژگی‌ها و تصاویر ذهنی که باید در ذهن مخاطبین شکل گیرد، توجه کنیم. در واقع زیارت، اصلی‌ترین عنصر برندینگ شهر مشهد محسوب می‌شود.

خدیوی افزود: به عقیده من، باید با توجه به فضا و ویژگی‌های دوران مدرن، تصویری که از گذشته درخصوص مشهد در ذهن انسان‌ها بوده و نیازها و خواسته‌هایی که بر این اساس شکل گرفته است را تقویت کنیم. بنابراین لازم است موضوع زیارت را با توجه به مقتضیات زندگی مدرن و به عنوان حقیقت برندینگ در شهرهای زیارتی نظیر مشهد در نظر بگیریم، زیرا مزیت رقابتی شهر مشهد و شهرهایی مانند مشهد در گرو همین یکپارچگی معنایی است.

از سرگیری سفرهای بین‌المللی در ایرلند

دولت ایرلند از برنامه‌های این کشور برای استفاده از گواهی «کووید-۱۹» اتحادیه اروپا و از سرگیری سفرهای بین‌المللی خبر داد.

به نقل از گاردین، ایرلند از اواسط جولای از گواهی «کووید-۱۹» اتحادیه اروپا برای سفرهای آسان‌تر شهروندانش در اتحادیه اروپا استفاده خواهد کرد و سفرهای بین‌المللی را آغاز خواهد کرد.

نخست‌وزیر ایرلند همچنین از ادامه روند کاهش تدریجی محدودیت‌های ناشی از کرونا در این کشور با صدور مجوز فعالیت رستوران‌ها در فضای بسته از پنجم جولای خبر داد. مجوز از سرگیری فعالیت‌های هنری و ورزشی در فضاهای بسته نیز با رعایت شرایط سخت‌گیرانه‌ای صادر خواهد شد.

در حال حاضر ایرلند به شهروندانش توصیه کرده است از سفرهای غیرضروری اجتناب کنند و برای کسانی که برای تعطیلات به مسافرت می‌روند جریمه و برای مسافران بازگشتی از ۵۰ کشور سپری کردن قرنطینه اجباری دوهفته‌ای در هتل را تعیین کرده است.

از ۱۹ جولای گواهی دیجیتالی «کووید-۱۹» اتحادیه اروپا به کسانی که واکسینه شده‌اند، نتیجه آزمایش کرونای آن‌ها منفی است و یا پس از ابتلا به کرونا در برابر این بیماری ایمن شده‌اند این امکان را خواهد داد تا آزادانه در اتحادیه اروپا سفر کنند.

مسافران خارج از اتحادیه اروپا که در برابر کرونا واکسینه شده‌اند و کشورهای‌شان در فهرست کشورهای پرخطر شیوع انواع مختلف ویروس کرونا قرار ندارد نیز می‌توانند آزادانه سفر کنند.

مسافران واکسینه‌نشده خارج از اتحادیه اروپا باید نتیجه منفی آزمایش کرونا را ارائه کنند و تا زمانی که نتیجه آزمایش کرونا بعد از ورود به کشور آماده شود باید در قرنطینه بمانند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مقابله ایرلند با فرار از محدودیت‌های مسافرتی

قلعه کیلکنی _از جاذبه های تاریخی ایرلند

گذرگاه غول پیکر آنتریم ساحلی عجیب و افسانه ای در ایرلند