آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

جاذبه‌های تاریخی مشهد

مشهد از شهرهای مهم ایران و از قطب‌های اصلی گردشگری در کشور به‌حساب می‌آید.

جاذبه‌های تاریخی مشهد متعلق به چندین سلسله قدیمی، از گذشته به یادگار مانده است. محبوبیت مشهد را می‌توان به واسطه وجود بارگاه امام رضا دانست و به پایتخت معنوی ایران شهرت دارد. سالانه میلیون‌ها زائر و گردشگر ایرانی و خارجی با تور مشهد هوایی به این شهر سفر می‌کنند. بعد از ورود به مشهد همه‌ مسافران علاقه‌مند به زیارت حرم مطهر امام رضا هستند؛ پس از زیارت حرم با توجه به زیاد بودن جاذبه های تاریخی مشهد می‌توانید از اماکن باستانی این شهر در تور مشهد بازدید کنید.

بیش‌ترین تعداد پروازها به مشهد، متعلق به تور مشهد از تهران است. برای مشاهده قیمت و رزرو آسان تور مشهد از تهران می‌توانید تور مشهد هوایی را در سامانه علی بابا جستجو کنید.

در شهر مشهد و حواشی آن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ارزشمندی وجود دارد که هنگام بازدید از این اماکن، بی‌شک به قرن‌ها پیش سفر خواهید کرد. در این مقاله مهم‌ترین جاذبه های تاریخی مشهد را گفته‌ایم، برای آشنایی بیش‌تر با ما همراه باشید.

آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

آرامگاه نادرشاه افشار در مشهد

نادرشاه از بزرگ‌ترین پادشاهان تاریخ ایران از سلسله افشاریان است. به منظور یادبود این پادشاه بزرگ، از وی مجسمه‌ای در شهر مشهد ساخته شد. طبق شواهد گفته شده آرامگاه نادر شاه افشار  زیر این مجسمه قرار دارد. این آرامگاه در سال ۱۳۴۲ ساخته شده و در مجموعه باغ موزه نادری قرار دارد. ساختمان آرامگاه از سه قسمت مقبره نادرشاه، موزه اسلحه متعلق به دوره‌های مختلف، موزه اسلحه و آثار مربوط به زمان نادرشاه افشار تشکیل شده است. این اثر قدیمی و باشکوه در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار تاریخی ملی ایران قرار گرفت.

آدرس: مشهد، خیابان شیرازی، چهار راه شهدا

پارک-کوهسنگی-مشهد

پارک کوه سنگی

دومین پارک بزرگ شهر مشهد، مجموعه زیبای کوه سنگی محسوب می‌شود. این پارک در موقعیتی خاص در جنوب غربی شهر مشهد واقع شده و انتهای خیابان معروف و قدیمی کوه سنگی ساخته شده است. این پارک یکی از تفریحگاه‌های اصلی تور مشهد، به‌حساب می‌آید و در میان مردم این شهر محبوبیت بالایی دارد. بر اساس گفته‌ها، شاه عباس صفوی در این منطقه تاج گذاری کرده و قدمت این پارک به آن دوران بازمی‌گردد.

آدرس: مشهد، ایستگاه مترو شهید کاوه

مدرسه علمیه عباس قلی‌خان شاملو

مدرسه علمیه عباس قلی‌خان شاملو

مدرسه علمیه عباس قلی‌خان شاملو یکی از مدارس تاریخی مشهد است که در سال ۱۰۴۵ به دستور شاه سلیمان صفوی توسط عباس قلی‌خان تاسیس شد. ساختمان مدرسه در دو طبقه چهار ضلعی به سبک معماری سلسله صفویه ساخته شده و این مدرسه تاریخی و فرهنگی در سال ۱۳۵۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. در ساخت و نمای این مدرسه از آجر استفاده شده و فضای داخلی و خارجی آن، با استفاده از کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری تزیین شده است.

از زیبایی‌های کم‌نظیر مدرسه عباس قلی‌خان، معماری جذاب سردر ورودی ایوان‌ها، حجره‌ها و رواق‌ها بوده که فوق‌العاده به‌چشم می‌آید. پیشنهاد می‌کنیم بازدید از این اثر زیبا را در تور مشهد، از تهران فراموش نکنید. از این مدرسه در شرایط کنونی به‌عنوان حوزه علمیه استفاده می‌شود و بیش از صد طلبه در مدرسه علمیه مشغول به تحصیل هستند.

آدرس: مشهد، ابتدای خیابان نواب صفوی، ۵۰۰ متری از حرم امام رضا

فردوسی

آرامگاه فردوسی؛ شاعر بزرگ ایرانی

از شناخته‌شده‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌های تاریخی ایران، آرامگاه حکیم ابولقاسم فردوسی واقع در مشهد است. معماری این مقبره توسط حسین لرزاده، هوشنگ سیحون و محمدقاسم باقرنژاد از معماران و هنرمندان بزرگ ایرانی طراحی شد و در سال ۱۳۴۷ پس از گذشت سه سال به اتمام رسید. معماری این آرامگاه به‌خصوص ستون‌ها و سرستون‌ها از بناهای هخامنشی الهام گرفته شده و نگاشته شدن اشعار فردوسی بر اضلاع چهارگانه مقبره، زیبایی آرامگاه را دوچندان کرده است. پیشنهاد می‌کنیم حتما از آرامگاه تاریخی فردوسی در تور مشهد دیدن کنید.

آدرس: ۲۰ کیلومتری مشهد، شهر توس، انتهای بلوار بهارستان

حمام مهدی قلی بیک

???????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

حمام مهدی قلی بیک

حمام مهدی قلی بیک مربوط به دوران صفویه و در سال ۱۰۲۷ ساخته شده است. مالک حمام مهدی قلی بیک این حمام را به آستان قدس وقف کرد. طی سال‌های گذشته مردم از این حمام استفاده می‌کردند؛ ولی به‌دلیل بافت سنتی حمام قلی بیک هم اکنون به موزه (مردم شناسی) تغییر کاربری داده است. این موزه نزدیکی بازار بزرگ مشهد، قرار دارد و در آن وسایل و ابزارآلات قدیمی به معرض نمایش گذاشته‌اند.

آدرس: مشهد، حوالی بازار بزرگ مشهد، میدان ۷۲ تن

برج رادکان

برج راداکان

نام دیگر برج راداکان، میل راداکان است؛ گنبد مخروطی راداکان با نمای آجری ساخته شده و معماری گنبد را می‌توان به حکیم خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند بزرگ ایرانی نسبت داد. برج راداکان در سلسله ایلخانیان در سال ۶۰۷ هجری قمری بنا شد و امروزه یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های تور مشهد به‌شمار می‌رود. آرامگاه راداکان در سال ۱۳۱۰ به ثبت آثار ملی رسیده و یکی از آثار منحصربه‌فرد دوران ایلخانیان به‌حساب می‌آید.

آدرس: ۷۴ کیلومتری شمال مشهد و ۲۶ کیلومتری شمال غربی چناران

منبع:ایرنا

مرتبط:

انواع سبک های گردشگری در مشهد

فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد کجاست؟

مشهد مقصدی برای زیارت، طبیعت‌گردی و تاریخ‌گردی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *