فقط لرستان آگروتوریسم دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان می‌گوید: فقط در این استان مجتمع آگروتوریسم وجود دارد.

سید امین قاسمی  اظهار کرد: امسال مجموعه آگروتوریسم(گردشگری کشاورزی) در مجتمع کشت و صنعت فجر صفا خرم‌آباد افتتاح شد.

وی ادامه داد: در کل کشور فقط لرستان مجتمع آگروتوریسم دارد که ظرفیت بسیار خوبی به حساب می‌آید.

قاسمی با اشاره به اهمیت توجه به آگروتوریسم، تصریح کرد: این کار در حمایت از تولید و عرضه محصولات کشاورزی بسیار مهم بوده که با همکاری میراث‌فرهنگی و جهاد کشاورزی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی حاصل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: این مجتمع گردشگری به‌شدت مورد استقبال گردشگران و کشاورزان قرار گرفته است.

وی بیان کرد: آگرو توریسم به ظرفیت‌های گردشگری لرستان می‌افزاید و بدون شک تاثیرات مثبتی دارد.

قاسمی گفت: ما از طرح‌های مناسب برای توسعه این بخش استقبال می‌کنیم و مثل همیشه درصدد تسهیل کردن شرایط ورود بخش خصوصی هستیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشار تاف (برنجه) لرستان

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

معرفی دریاچه دیدنی گهر لرستان

مرگ تدریجی برخی آثار تاریخی جونقان

این روزها برخی از بناهای تاریخی چهارمحال و بختیاری بر اثر بی‌توجهی‌ها، دست‌اندازی سودجویان، بلایای طبیعی و …. حال و روز خوشی ندارند، بخشی از این آثار تاریخی در حال تخریب و یا به‌طور کامل تخریب شده است، آثار تاریخی موجود در شهرها و روستاهای کشور به‌نوعی تاریخ شفاهی آن منطقه به‌شمار می‌رود، اگر عزمی برای حفاظت از بناهای تاریخی به‌جا مانده از دوره‌های مختلف وجود نداشته باشد، در آینده‌ای نه چندان دور اثری از این آن‌ها باقی نخواهد ماند.

در چهارمحال و بختیاری آثار  تاریخی بسیاری از جمله قلعه‌های خوانین‌، حمام‌ها، مساجد، قبرستان‌های ارامنه، ساباط و … با قدمت بیش از چند سال و حتی چند هزار ساله وجود دارد، برخی از این آثار تاریخی  در نوع خود منحصر به‌فرد هستند.

بافت تاریخی، یک بافت با ارزش از نظر فرهنگی محسوب می‌شود که نشان‌دهنده هویت، فرهنگ و تاریخ یک منطقه است، اما باید به این نکته توجه کرد که بافت فرسوده به بافتی اطلاق می‌شود که فرسودگی در بافت و عناصر درونی آن، به‌علت فقدان برنامه، توسعه و نبود نظارت کافی بر شکل‌گیری سازه به وجود می‌آید و هیچ گونه ارزش تاریخی ندارد، یعنی سازه‌هایی که در هنگام شکل‌گیری آن از  مصالح مرغوب استفاده نشده با گذشت زمان نه چندان طولانی دچار فرسودگی خواهندشد، بنابراین نباید  بافت تاریخی و فرسوده را اشتباه بگیریم و به بهانه فرسودگی دست به تخریب آثار تاریخی بزنیم.

شهر جونقان واقع در ۴۵ کیلومتری چهارمحال و بختیاری دارای آثار تاریخی متعددی از جمله ساباط، حمام تاریخی، کاروانسرای طاق سنگی خان اوی، کتیبه تاریخی باقی‌مانده از دوران شاه عباس صفوی  و چند اثر با ارزش دیگر است که این آثار از معماری بسیاری زیبایی برخوردار هستند.

سایه تخریب بر سر آثار تاریخی جونقان

آقاجانی یکی از اهالی شهر جونقان از توابع شهرستان فارسان با اشاره به اینکه سایه تخریب بر سر آثار تاریخی جونقان سنگینی می‌کند، اظهار کرد: یک ساباط با قدمت بیش از صد سال در این شهر وجود داشت، متاسفانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری به این اثر توجه زیادی نکرده و مانع تخریب آن توسط شهرداری نشد.

وی ادامه داد: به هر حال در کنار تمام هشدارها و ابراز نگرانی­‌های دوستداران میراث فرهنگی، بافت تاریخی جونقان که با ورود به کوچه ‌پس‌کوچه‌های آن احساس ناب حضور در تاریخ به آدم دست می‌دهد و با معماری زیبای  خود چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد، این سال‌ها حال و روز مناسبی ندارد.

آقاجانی یادآور شد: اقدام ناخوشایند ساکنان حوالی ساباط تاریخی در جهت تخریب و کم‌توجهی به فضای ظاهری بافت و کارساز نبودن تدابیر کوچک سازمان‌های متولی (شهرداری و میراث فرهنگی) در راستای حفظ، مرمت و احیای این بافت در نهایت دست به تخریب این اثر زده شد و دل دوستداران میراث فرهنگی را به درد آورد.

این ساکن شهر جونقان گفت: احساس خطر برای تمام آثار تاریخی و همچنین باستانی شهر جونقان مانند واقع در سرابِ بَکان، کاروانسرای طاق سنگی خان اوی، کتیبه تاریخی باقی‌مانده از دوران شاه عباس صفوی  و … نیز احساس می‌­شود.

وی تاکید کرد: متأسفانه برخی از مردم هیچ اهمیتی برای این اسنادِ هویت ملی قائل نیستند و باعث خسارت‌ به این اسنادِ هویت ملی می‌شوند.

منبع: ایسنا

۹ ساعت کرونایی در یک اتوبوس

راننده آهسته حرکت می‌کند و مسیر هفت‌ساعته را با ۳۸ مسافر و در ۹ ساعت می‌راند؛ ساعت‌هایی کرونایی که کمتر سرنشین آن به ماسک، الکل و پروتکل‌های بهداشتی اعتقادی دارند.

اتوبوس نسبتا قدیمی است و دو ردیف صندلی تا انتهایش قد کشیده‌اند. صندلی‌ها خشک و سفت و رویشان رنگ آجری چرکی دارد. کف هم با یک موکت سبزرنگ که گل‌های درشتی دارد فرش شده است.

بالای سر راننده یک تلویزیون کوچک خسته جا خوش کرده و تمام مدت مسیر هم خاموش می‌ماند. سمت چپ و راست تلویزیون، ال‌سی‌دی‌های کوچکی با چراغ روشن نوشته‌هایی را تکرار می‌کنند: «از مهماندار برای انجام کارهایتان کمک بگیرید» و «سفر خوشی را برایتان آرزو می‌کنیم». دمای اتوبوس و ساعت دوان دوان و به اشتباه در ال‌سی‌دی ثبت و سریع محو می‌شوند.

مهماندار و راننده هیچکدام لباس فرم ندارند، ماسک هم ندارند و خبری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست؛ نه الکل و نه ماسک. حتی به عنوان خوش‌آمدگویی یک بطری آب هم دست مسافر نمی‌دهند! ۲۲ مسافر را روی صندلی‌ها جاگیر می‌کنند. مهم نیست مسافر چه صندلی‌ای خریده است و راننده بنا بر آشنایی که با مسافران دارد خودش صندلی را تعیین می‌کند. اگر آشنا نباشی صندلی خراب نصیبت می‌شود و تو می‌مانی و یک بدن خرد و خمیر شده تا مقصد.

نشان‌دادن بلیت آنلاین قبول نیست و حتما باید خسارتی به محیط زیست زد در غیر این صورت روز نمی‌گذرد و شب نمی‌شود. مهماندار، مسافرانی را که آنلاین بلیت‌ خریده‌اند را روانه ترمینال می‌کند که بلیت کاغذی تهیه کنند. از صادرکننده بلیت می‌پرسم راننده طبق پروتکل‌های بهداشتی حق دارد چند مسافر سوار کند؟ بلیت را دستم می‌دهد و می‌گوید: «بستگی به اتوبوس داره اما ماشینی که شما باهاش سفر می‌کنی حق نداره داخل پایانه بیشتر از ۲۲ مسافر سوار کنه».

– بیرون از پایانه چی؟

– اون دیگه به ما مربوط نمیشه.

لبخندی می‌زند و سفر خوشی را آرزو می‌کند. با نشان‌دادن بلیت کاغذی مشکل حل می‌شود و باز هم اصلا مهم نیست چه صندلی‌ای خریده‌اید. باید جایی بنشینید که مهماندار یا راننده تعیین می‌کنند. اتوبوس با جاگیری مسافران حرکت می‌کند. هوای داخل گرم است و راننده هر چند دقیقه یک بار کولر را خاموش می‌کند و مهماندار دریچه‌های سقف را باز می‌کند. بعضی از صندلی‌ها خرابند و تا جلوی دهان مسافر پشت سری خم می‌شوند. اتوبوس در طول مسیر بارها و بارها توقف می‌کند و به تعداد مسافران اضافه می‌شود. دو ساعت بعد از حرکت تعداد مسافران به ۳۴ نفر می‌رسد که با کودکانی که روی پاهای پدر و مادرهایشان نشسته‌اند ۳۸ نفری می‌شوند.

کمتر مسافری پیدا می‌شود که به  کرونا اعتقاد داشته باشد و به جز تعداد معدودی بقیه ماسک ندارند و در طول مسیر دهانشان فعالیت می‌کند، یا تخمه می‌شکنند و خوراکی می‌خورند یا تلفن‌های همراهشان زنگ می‌خورد و با صدای بلند و مدت‌زمان طولانی صحبت می‌کنند.

در طول مسیر، هربار که راننده بین عوارضی یا پاسگاه پلیس راهنمایی و رانندگی توقف می‌کند حتی کسی برای نظارت و اینکه رانندگان تا چه اندازه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند به اتوبوس سرکشی نمی‌کند!

۹ ساعت راه پر از دست‌انداز و بالا و پایین به اندازه یک شبانه‌روز می‌گذرد و سرانجام اتوبوس به مقصد می‌رسد و مسافران در یک چشم‌به‌هم‌زدن اتوبوس را با زباله‌هایی که از خودشان به یادگار گذاشته‌اند، خالی می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دانستنی های مهم در مورد سفر با اتوبوس

تسهیل سفر از ۳ کشور به آلمان

آلمان محدودیت‌های سفری را برای مسافرانی که از فرانسه، یونان و سوئیس به این کشور سفر می‌کنند کاهش داد.

به نقل از دویچه وله، کسانی که از فرانسه، سوئیس و یونان به آلمان سفر می‌کنند دیگر به سپری کردن دوران قرنطینه و ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا ملزم نیستند.

علاوه بر این سه کشور، بخش‌هایی از اسپانیا نیز از فهرست نقاط پرخطر کرونایی آلمان حذف شده است.

تصمیم جدید آلمان از روز یکشنبه اجرا خواهد شد تا مسافرانی که از این نقاط به آلمان سفر می‌کنند از قرنطینه ۱۰ روزه و لزوم ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا معاف شوند.

با این حال این کاهش محدودیت‌ها فقط مختص سفرهای زمینی است و سفرهای هوایی همچنان شامل این محدودیت‌ها می‌شوند. تمام کسانی که با هواپیما سفر می‌کنند باید حین ورود نتیجه منفی آزمایش کرونا، مدرک بهبود پس از ابتلا به کرونا و مدرک واکسینه بودن را ارائه دهند.

یونان و اسپانیا از جمله کشورهای به شدت متکی به صنعت گردشگری هستند که به دلیل محدودیت‌های مسافرتی ناشی از شیوع ویروس کرونا با خسارت‌های مالی مواجه شده‌اند.

تکرار یک هشدار برای میدان نقش‌جهان

شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیریت موقوفۀ صارمیۀ اصفهان، خواستار ارتقای ایمنی میدان ثبت جهانی شدۀ نقش‌جهان و بازار پیرامون آن برای جلوگیری از بروز آتش سوزی شد.

الیار عاصمی زاده، رئیس شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور اظهار کرد: نوروز امسال، یکی از حجره‌های میدان نقش‌جهان دچار آتش‌سوزی شد و نگرانی از اینکه مبادا حادثۀ تلخ آتش‌سوزی بازار تبریز، برای بازار اصفهان نیز تکرار شود، موجب شد که جمعی از دوستداران و تشکل‌های میراث فرهنگی اصفهان، به شکل جدی‌تری پیگیر ارتقای سیستم اطفای حریق این بازار باشند.

وی ادامه داد: به‌منظور پیش برد این امر، با اداره کل میراث فرهنگی اصفهان، وزارتخانه میراث فرهنگی و موقوفات صارمیه مکاتبات و مذاکراتی انجام‌شده و اکنون نیز، شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، با ارسال یک نامه، مواردی که باید هر چه سریع‌تر عملیاتی شود، یادآور شده است.

عاصمی زاده تصریح کرد: شارژ کپسول‌ها آتش‌نشانی، نصب سیستم اعلام و اطفای حریق و جابه‌جایی مشاغل پرخطر پیرامون میدان نقش‌جهان، ازجمله مواردی است که در نامه به آن اشاره‌کرده‌ایم، اما تنها به این موارد قانع نیستیم و امیدواریم اتفاق‌های بهتری برای حفاظت از این میدان تاریخی که یک اثر جهانی است، رخ دهد.

به گزارش ایسنا، در متن نامه‌ای که شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، خطاب به مدیریت موقوفۀ صارمیۀ اصفهان ارسال کرده آمده است:

«ضمن آرزوی توفیق روزافزون، همان‌گونه که مستحضرید بازار تاریخی و میدان‌ نقش‌جهان ازجمله ثروت‌های فرهنگی ایران و جهان بوده که روزانه پذیرای تعداد زیادی از شهروندان و گردشگران داخلی و خارجی است. ولیکن به دلایل متعددی در معرض آسیب‌هایی همچون آتش‌سوزی (نظیر آتش‌سوزی حجره‌های اطراف میدان در نوروز امسال) قرار دارد.

شورای هماهنگی سازمان‌های غیردولتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری متشکل از انجمن‌های حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری پیرو ارتقای امنیت  این آثار جهانی و عدم تکرار ناگوار اتفاق بازار تبریز درخواست:

۱.شارژ کپسول‌های آتش‌نشانی اهدایی میراث فرهنگی

۲.نصب کلید محافظ جان و سیستم اعلام حریق

۳.جابجایی مشاغل پرخطر

از این محدوده را دارد. امید است با همراهی و همکاری‌های بیشتر سبب‌ساز رویدادهای خوشایندی در حوزه حفاظت از میراث سرزمینمان باشیم.»

لازم به ذکر است که رونوشتی از این نامه، برای ریاست اوقاف و امور خیریه کشور، مدیرکل امور وزارتی و بین‌الملل وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی، معاونت محترم میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، استاندار و تولیت محترم موقوفه صارمیه اصفهان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان  و مدیرکل دفتر امور مجامع و تشکل‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز ارسال‌شده است.

منبع: ایسنا

آشنایی با رود راین بزرگترین رود اروپا

امروز میخواهیم یکی از طولانی ترین و مهم ترین رودخانه های اروپا به طول بیش از ۲۳۲‚۱ کیلومتر را معرفی کنیم. بله نام آن، رود راین میباشد که منشا اصلی خود را از یخچال طبیعی راین ‌والدهورن میگیرد، آن هم  با داشتن ۳۵۳‚۳ متر ارتفاع از سطح دریا. برای آشنایی بیشتر با رود راین همراه ما باشید.

شروع سفر رود راین از کجاست:

قبل از اینکه بگوییم سفر “رود راین” از کجا شروع میشود، از چه کشورهایی میگذرد و خیلی از مطالب دیگر، میخواهیم یک مشخصات کلی از این رود در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. محل زندگی این رود قاره اروپاست و دو انشعاب از رودهای اصلی دارد. رود راین از کوه‌های آلپ سوئیس متولد میشود.

حالا بریم به سراغ ادامه موضوع صحبت خود. اگر بخواهیم مسیر کلی رود راین را بیان کنیم به این صورت است: این رود با گذشتن از کشورهای سوئیس، لیختن ‌اشتاین، اتریش، آلمان، فرانسه و هلند، در نهایت به دریای شمال در شهر روتردام میریزد.

اما راین در ابتدای رود کوچکی میباشد که از کوه های آلپ متولد میشود. اما زمان زیادی نمیگذرد که به حجم و سرعت رود به سمت مسیر دریاچه‌ی کنستانس اضافه میشود. اما مقصد راین، دریای شمال است و با ادامه دادن به مسیر خود ناگهان از آبشار مشهور شهر شفهاوزن سرازیر شده تا از شهر صنعتی بازل در سوئیس گذر کند.

حالا رود کوچک ما در ابتدا راه به یک رودخانه وسیع تبدیل شده است تا به عنوان  گذرگاه اصلی در حمل‌ونقل دریایی اروپا برای حمل کالاها و مواد خام به سایر نقاط مورد استفاده قرار گیرد.

رود راین

اما این پایان راه رود راین نیست:

بالاخره راین مسیر خود را به سمت کشور آلمان پیش میگیرد تا خط مرزی بین این سرزمین با فرانسه را مشخص کند. با گذر جریان آب از تنگه راین، مسیر رودخانه باریک شده و در دو سمت خود دره ای شیب دار را پدید می آورد.

حالا رود راین با گذشتن از هلند(کشوری کاملا مسطح و هموار) به مسیر خود پایان میدهد و با پیوستن به رودخانه های دیگر هلند مسیر خود را تا رسیدن به دریای شمال در شهر روتردام ادامه داده و سفر خود را تمام میکند.

رود راین

نکاتی جالب درباره رود راین:

• مشهور ترین بخش این رودخانه دره میانی راین در آلمان، واقع شده در بین شهرهای بینگن و بن است تا ایالت‌های هسه و نوردراین – وستفالن و راینلاند- فالتس را با یکدیگر قطع کند.

• همچنین بخشی از این دره در مسیر راه آهن قرار دارد. به همین خاطر بخش هایی از آن جزء میراث جهانی محسوب شده است.

• میگویند زیباترین قسمت دره راین، در جنوب شهر کوبلنز کنار قلعه ارن برانشتاین در تلاقی راین و موسل قرار دارد.

• راین القاب دیگری را به خود اختصاص داده است مانند راین قهرمان. اما دلیل آن را میدانید؟ ما به شما خواهیم گفت. این رود بخاطر داشتن صخره های رویایی، قلعه های گمراه کننده و رودهای روان کوه های سوئیس که از راه آلمان غربی به سمت دریای شمال می آیند، به راین قهرمان تبدیل شده است.

• در کنار این رود مجموعه های باستانی و شهرهای قدیمی را میتوانید نظاره گر باشید تا از زیبایی آنها لذت ببرید.

• قرارگیری مرتفع ترین قله های دنیا در نزدیکی رود راین، میان دو شهر “کوبلنتس” و “بینگن” نیز، ویژگی های این رودخانه را دوچندان کرده است.

• قرار گرفتن شهرهایی مانند کلن و استراسبورگ در سواحل این رود، امکانی را فراهم کرده تا گردشگران تورهای تفریحی خاطره خوشی را از سفر خود داشته باشند.

معبد سلیمان کجاست؟ داستان ساخت معبد سلیمان در اسلام

معبد سلیمان اولین پرستشگاه یهودیان بوده که به فرمان سلیمان نبی در اورشلیم بنا شده است.

معبد سلیمان (به انگلیسی : Solomon’s Temple) براساس کتاب مقدس یهودیان  و قرآن اولین معبد یهودی بوده است که در مجموعه پرستشگاه اورشلیم قرار داشته و ۵۸۷ سال قبل از میلاد به دست بخت النصر تخریب شده است.

معبد سلیمان به نام های هیکل سلیمان یا هیکل مقدس هم شناخته میشود که به زبان عبری بیت هامیقداش هاریشون است به معنی خانه مقدس اول یا بیت المقدس اول.

گفته میشود این معبد دارای تابوت عهد بوده است.

گفته شده زمانی که قوم یهود متحد و تحت پادشاهی حضرت سلیمان بودند این معبد بنا شده است بنابراین تصور میشود که ساخت آن باید به ۱۰ قرن قبل از میلاد بازگردد.

معبد سلیمان کجاست؟

شهر قدیم اورشلیم در گذر زمان و ویرانی ها و ساخت و سازهای متعدد در زیر انبوهی از خاک و سنگ به عمق  ۴۰ – ۷۰  پا مدفون شده است و فقط قسمت کوچکی از اورشلیم قدیم به جا مانده است.

معبد یا هیکل سلیمان روی صخره مقدس موریا و بلندترین نقطه شهر بنا شده بوده ولی در حال حاضر سطح معبد با سطح شهر یکسان شده است.

هم اکنون مسجدالاقصی و قبه الصخره در فلسطین بر روی همان تپه ساخته شده اند.

درباره موقعیت مکانی دقیق معبد سلیمان سه احتمال متفاوت وجود دارد :

صحن شمالی

محل فعلی قبه الصخره

صحن جنوبی بین مسجدالاقصی و صخره

که احتمال سوم قوی تر است و بنابراین امکان تجدید بنای هیکل سلیمان در محل باز کنار مسجد و بدون آسیب زدن به آن ها وجود خواهد داشت.

به دلیل حساسیت های مذهبی که در مورد این معبد وجود دارد کاوش ها و حفاری های باستان شناسی زیادی در محوطه مسجدالاقصی انجام شده است.

بر اساس نوشته های کتاب سفر ملوک اول در سفر حزقیال ، شما با یک معبد سوری که مشابه معبد سلیمان است روبرو میشوید. ساختمان معابد به شکلی خاص در شامات و اواسط هزاره اول و دوم قبل از میلاد رواج زیادی داشته است.

حفاری هایی که انجام شده بیش از ۲۰ معبد با یک نقشه مشابه در مکان های مختلف را نشان میدهد. این مکان ها عبارتند از حوض العاصی شمالی : تل الطعینات و الالاخ . عین دارا در شمال غرب حلب ، کرکمیش در بالای فرات یا فرات بالایی ، مجدو و حاصور و شکیم در بیت شال فلسطین.

دو معبدی که در تل الطعینات و عین دارا قرار گرفته اند بیشترین شباهت به معبد سلیمان را دارند.

یکی از باستان شناسان فلسطینی به نام معاویه ابراهیم گفته است که بر اساس حفاری های انجام شده نتوانسته اند چیزی در مورد معبد سلیمان پیدا کنند.

در سال ۱۹۹۲ ، هیرتسوغ ، باستان شناس و استاد دانشگاه تل آویو در مقاله ای که روزنامه هاآرتس منشرد کرد، گفته بود ” همه حفاری هایی که بر اساس نوشته های تورات ، در اسرائیل برای یافتن معبد سلیمان انجام شده ، ناامید کننده بوده و نتوانسته اند چیزی پیدا کنند. در تورات توصیفات زیادی در مورد پادشاهی داوود و سلیمان و وسعت سرزمین و حکومتشان گفته شده است ولی با توجه به حفاری هایی که انجام داده ایم باید بگویم در بهترین حالت یک حکومت قبیله ای کوچک بوده است. ”

به گفته اسرائیل فنکلشتاین ، مسئول بخش باستان شناسی دانشگاه تل آویو : ” در حفاری های انجام شده ، آثار بسیار ناچیزی بدست آمده است و تقریبا بدون هیچ نتیجه ای بوده است و شاید بتوان گفت بر اساس حفاری هایی که انجام داده ایم، معبد سلیمان اصلا وجود نداشته است و نتوانسته ایم بر اساس سخنان تورات  چیزی پیدا کنیم. ”

تاریخچه معبد سلیمان به روایت عهد عتیق

قوم اسرائیل در زمان سرگردانی به فرمان خدا چادری به نام میشکان برای حضور و ارتباط با خدا تهیه کردند، تابوت عهد در این چادر بود و قوم اسرائیل این چادر را با حرکت خود ، جا به جا میکرد.

داوود پسر یسی ، زمینی را برای ساخت هیکلی برای خدا خرید ولی بر اساس عهد عتیق ، از آنجایی که داوود خون های زیادی ریخته بود، خداوند وعده داد که پسرش سلیمان کار او را به اتمام خواهد رساند.

داوود برای ساخت این هیکل صدهزار وزنه طلا و یک میلیون وزنه نقره ، مس و آهن و مقدار زیادی چوب سرو آزاد  فراهم نمود. سپس استادان زیادی را از هر شغلی دور هم جمع کرد و به فرمایش خدای تعالی هیکل را طراحی نموده و محلش را مشخص کرد.

ولی ساخت هیکل در سال چهارم سلطنت سلیمان شروع شد و برای ساخت ۱۸۳۶۰۰ نفر را به کار گرفتند. ۳۰ هزار نفر از این کارگران یهودی بودند که به نوبت هر ماه ۱۰ هزار نفر آن ها کار میکردند و ۱۵۳۶۰۰ نفر دیگر کنعانیان بودند.

ساخت هیکل هفت سال طول کشید و در سال یازدهم حکومت سلیمان افتتاح شد و تبدیل به بهترین بنای دنبا و فخر اورشلیم شد. این معبد تا ۴۱۰ سال آباد بود. اتاقی اندورنی به نام قدس الاقدس در معبد سلیمان وجود داشت که تابوت عهد و ۱۰ فرمان در آن قرار گرفته بودند.

شیشق پادشاه مصر ، ۳۰ سال بعد از ساخت بنا به پسر سلیمان به نام رحبعام حمله کرده و گنجینه های هیکل را غارت کرد. و در نهایت ۴۲۲ سال پیش از میلاد همزمان با حکومت صدقیا، بخت النصر به اورشلیم حلمه کرده و بنای هیکل را به صورت کامل ویران کرد.

داستان ساخت معبد سلیمان در اسلام

ساخت معبد توسط سلیمان در قران بیان شده ، داوود ساخت معبد را شروع کرد ولی تکمیل آن را به سلیمان سفارش کرد. در قران گفته شده ساخت معبد توسط جنیان که تحت فرمان سلیمان بودند ، انجام شده. جنیان به دستور خدا تحت فرمان سلیمان بودند و برایش کار میکردند و زمان مرگ سلیمان ، او ایستاده بود و کارهای جنیان را تماشا میکرد. وقتی خدا جان او را گرفت، همچنان بر عصای خود تکیه داده و ایستاده بود و جنیان به تصور این که او زنده است به کار خود ادامه دادند تا زمانی که یک موریانه عصای او را خورد و به زمین افتاد و همه فهمیدند سلیمان از دنیا رفته است.

چرا یهودیان به دنبال کشف معبد سلیمان هستند

حفاری های وسیعی  در زیر مسجد الاقصی برای یافتن معبد سلیمان انجام میشود که خطرات زیادی برای احتمال تخریب این مسجد مقدس مسلمانان ایجاد کرده است . تلاش برای یافتن و بازسازی معبد سلیمان بیشتر به انگیزه صهیونیست های افراطی و نظریات آخرالزمانی آن ها  بر میگردد.

مسیحیان صهیونیست جزو گروهی به نام مشیت گرایان قرار میگیرند. به اعتقاد آن ها بشر باید هفت مشیت الهی را ببیند تا به آخرالزمان برسد. یکی از این مراحل ساخت مجدد معبد سلیمان است که بر اساس کتب یهودیان در زیر مسجدالاقصی قرار گرفته است.

شاید این حفاریها و تخریب این مسجد خود باعث ایجاد درگیری های مذهبی بین یهودیان و مسلمانان شود که راه را برای جنگ های آخرالزمانی مهیاتر کند.

مرتبط:

جنگ های صلیبی چه بودند و در چه زمان هایی رخ دادند؟

راهنمای سفر معلولین با هواپیما و قطار

افراد معلول هرگز به تنهایی سفر نکنند. این معلولیت ها می تواند علاوه مشکلات جسمی مانند نداشتن توانایی راه رفتن باشد و یا مشکلات بینایی یا شنوایی داشته باشد. بنابراین بهتر است هرگز به تنهایی سفر نکنند و یا از تورها استفاده کنید.

راهنمای سفر معلولین با هواپیما  و قطار

سفر توسط افراد معلول، که به آنها “مسافرت معلول” یا “سفر قابل دسترسی” نیز می گویند، در حال افزایش است. صنعت سفر با ارائه خدمات بیشتر و اقامت بیشتر نیازهای ویژه مسافران معلول را ارائه می دهد. در همین حال، اطلاعات بسیار زیاد در مورد سفرهای قابل دسترسی حیرت انگیز است – بیشتر این اطلاعات توسط مسافران معلول ایجاد می شود.

قانون آمریکایی های دارای معلولیت تضمین می کند که مسافران دارای معلولیت بر اساس این قانون از رفتار برابر برخوردار می شوند. اگرچه در دنیای کاملی چنین است، اما در زندگی واقعی همیشه اینگونه نیست، به خصوص در کشورهای خارجی که مقررات دسترسی بسیار متفاوت هستند. مسافران معلول با وجود داشتن عقل سلیم، احساسات عمومی و قدرت قابل توجه، اغلب با امکانات ناکافی، تعصب، اطلاعات غلط، دردسرهای کلی و قیمت های بالاتر از سایر مسافران روبرو هستند.

مشکل پیچیده این واقعیت است که تعداد معلولیت ها به اندازه افراد معلول وجود دارد. نیازهای هر شخص کمی متفاوت است و استفاده از صندلی های هواپیما، اتاق های هتل و سرعت اتومبیل کرایه ای می تواند بسیار مشکل باشد. نکات و منابع زیر به مسافران معلول و همراهان آنها کمک می کند برخی از مشکلات سفرهای قابل دسترسی (سفرهای معلولین) را پیش بینی کنند.

سفر معلولین

نکات و توصیه هایی برای مسافران معلول :

۱- تماس بگیرید. در بسیاری از موارد ارائه دهندگان خدمات، طبق قانون ملزم به پذیرایی از مسافران با نیازهای ویژه هستند. با این حال ، بیشتر افراد به مقداری زمان نیاز دارند تا هماهنگی های لازم را انجام دهند. در هنگام رزرو، نیاز خود را ذکر کرده و ۲۴ تا ۴۸ ساعت قبل از ورود با ارائه دهنده تماس بگیرید تا تأیید کند که محل اقامت مناسب برای شما آماده شده است.

 

۲- هنگام توصیف معلولیت خاص خود واضح توضیح بدهید. همه ارائه دهندگان خدمات از مشکلات جسمی و شرایط خاص سفر معلولین و یا شرایط پزشکی آن ها اطلاع ندارند. تا جایی که می توانید جزئیات بیشتری در مورد آنچه می توانید انجام بدهید و نمی توانید انجام بدهید، بیان کنید و شدت معلولیت را نادیده نگیرید. هرچه یک ارائه دهنده خدمات اطلاعات بیشتری داشته باشد، بهتر قادر به پذیرش شما خواهند بود. اگر آنها به شما وعده محل اقامت خاصی می دهند، سعی کنید این وعده ها را به صورت کتبی دریافت کنید.

 

۳- هنگام رفتن به سفر به پزشک خود اطلاع بدهید و از کمک بخواهید. یک پزشک اغلب می تواند برای مقابله با یک پرواز غیر معمول طولانی، امکانات پزشکی محدود در مقصد شما، در دسترس نبودن داروهای تجویز شده و سایر مشکلات سفر، اقداماتی را برای شما تجویز کند. آماده باشید – در بعضی موارد، پزشک ممکن است توصیه سفر را زیر سوال ببرد.

 

۴- یادداشت و شماره تلفن پزشک را بردارید. با بیانیه ای از پزشک خود، ترجیحاً روی سربرگ، که شرایط شما، داروها، عوارض احتمالی، نیازهای ویژه و سایر اطلاعات مربوط را پوشش می دهد، سفر کنید. حتماً شماره ای دارید که در هر ساعت از شبانه روز در شرایط اضطراری می توانید به پزشک (یا یک پزشک دیگر) تماس برقرار کنید.

 

۵- داروی اضافی بیاورید. بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که در موارد اضطراری با دو بسته کامل داروی ضروری سفر کنید. کلیه داروها و سایر تجهیزات پزشکی لازم را در کیف دستی خود نگهداری کنید.

 

۶- در دسترس بودن پزشک را در جایی که سفر می کنید بررسی کنید. پزشک، ارائه دهنده خدمات بهداشتی، شرکت بیمه یا سفارت محلی می توانند نام و شماره تماس پزشکان را در مقصد شما ارائه دهند. برای اطلاعات بیشتر ، به مراقبت های بهداشتی در خارج از کشور مراجعه کنید.

 

۷- پیدا کردن هشدارهای پزشکی : اطلاعات هشدار پزشکی را ترجیحاً در محلی که یک پزشک متخصص یا هر کسی به شما کمک می کند به راحتی پیدا کنید.

 

۸- استفاده از آژانس مسافرتی متخصص را در نظر بگیرید. برخی از نمایندگان خدمات طاقچه ای ستاره ای را ارائه می دهند. یکی ممکن است در کار با مسافران کم شنوا بسیار با تجربه باشد، دیگری با مسافرانی که نقص رشد دارند. از آنجا که الزامات مورد نیاز این مسافران بسیار متنوع و متفاوت است، کسی را پیدا کنید که در مورد آن ها اطلاعاتی داشته باشند و بتوانند کمک کنند. بررسی کنید و آژانس های مسافرتی واجد شرایط خود را پیدا کنید.

 

۹- از اتصال پروازها خودداری کنید. اگرچه صندلی های چرخدار آخرین مواردی هستند که باید در قسمت چمدان ها بررسی شوند، بنابراین ابتدا باید آنها را بیرون کشید، پرواز مستقیم می تواند در وقت و دردسرهای غیر ضروری شما صرفه جویی کند.

 

یک استثنا: اگر در رفتن به سرویس های بهداشتی هواپیما مشکل دارید، ممکن است پروازهای طولانی مدت برای شما ناخوشایند باشد – بنابراین یک سری پروازهای کوتاه تر ممکن است گزینه بهتری باشد.

 

اگر از اتصال پروازها استفاده کردید ، حتماً باید بین پروازها وقت زیادی بگذارید (ما حداقل ۹۰ دقیقه یا اگر لازم است از گمرک یا امنیت عبور کنید دو ساعت توصیه می کنیم) تا از یک دروازه به دروازه دیگر بروید.

سفر معلولین

۱۰- قبل از پرواز زمان کافی برای ورود به سیستم، ورود به سیستم امنیتی و انتقال به دروازه خود اختصاص دهید. حداقل دو ساعت قبل از پرواز داخلی و سه ساعت قبل از پرواز بین المللی وارد شوید – اگر در زمان اوج مسافرت هستید زمان زودتری در فرودگاه حاضر شوید.

 

۱۱- هماهنگی با مهماندار هواپیما قبل از فرود هواپیما. قبل از فرود هواپیما، با مهماندار هواپیما هماهنگ کنید تا برنامه ای برای خروج شما تهیه کند.

 

۱۲- حمل و نقل به فرودگاه را فراموش نکنید. اگر صندلی چرخدار دارید، از قبل هماهنگی کنید تا یک وسیله نقلیه قابل دسترسی شما را در شهر مقصد سوار کند.

 

۱۳- لوازم یدکی و ابزار همراه داشته باشید. صندلی های چرخدار می توانند هنگام مسافرت مشکلاتی پیدا کنند. یک کیت کوچک از قطعات یدکی و ابزار را برای تعمیرات اضطراری مونتاژ کنید. همچنین ممکن است برای برخی از پروازها یا فعالیت ها لازم باشد ویلچر خود را برچینید. مطمئن شوید که شما و همراهانتان می دانید که چگونه این کار را انجام دهید.

 

۱۴- حقوق خود را بدانید. قبل از گذراندن امنیت فرودگاه، از قوانین TSA برای مسافران دارای معلولیت و شرایط پزشکی آگاه باشید. همچنین به مرکز منابع معلولیت وزارت حمل و نقل کشور مراجعه کنید.

نحوه سوارشدن معلولین به هواپیما بنا به شرایط خاصی که این افراد دارند متفاوت است و باید بیشتر بدان پرداخته شود. معلولین همواره بخشی از جامعه ما را تشکیل می دهند و آن‌ها نیز دارای حقوق انسانی هستند از این رو باید برای سفر آن‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شود تا بتوانند سفر کنند و از زندگی خود لذت ببرند.

مسافرانی که از صندلی چرخ دار استفاده می کنند از جمله: جانبازان، سالخوردگانی که قادر به راه رفتن نیستند و معلولین جسمی؛ باید حداقل ۴۸ ساعت قبل از پرواز از دفتر فروش بلیط درخواست تعیین جا کنند. و حدود نیم ساعت زودتر از حد معمول در فرودگاه حضور داشته باشند تا مسئولان خدمات ویژه، بتوانند آن ها را با استفاده از بالابر به داخل هواپیما ببرند. علاوه بر آن خدمات ویژه ی دیگری را برای افراد معلول داده می شود.

سفر معلولین

این خدمات ویژه از زمان ورود به فرودگاه انجام می شود. این خدمات شامل :

 غذای مخصوص

 کمک کارکنان فرودگاه در سوار و یا پیاده کردن مسافر

 انتقال دادن صندلی چرخ دار آن ها

 انتقال تجهیزات حیاتی مورد نیاز مسافر در حین پرواز مانند ماسک اکسیژن و سایر لوازم ضروری

 استفاده از صندلی چرخ دار در داخل هواپیما

 

افراد معلول، معمولاً باید زودتر از بقیه وارد هواپیما شوند و آخر از همه از هواپیما پیاده شوند. خدمه هواپیما معمولاً برای سوار و پیاده کردن این افراد آموزش دیده هستند اما سعی کنید حتما خودتان هم نکات لازم هنگام سوار کردنتان به هواپیما را گوشزد کنید تا مبادا خدای ناکرده هنگام جابه کردن شما آسیبی به شما وارد شود.

سفر معلولین

راهنمای سفر معلولین با قطار :

افراد معلول، همیشه با همراه به سفر بروند، و یا از تورهای مسافرتی استفاده کنند، تورها همیشه راهنما دارند که آن ها می توانند به شما کمک کنند که از گروه عقب نیفتید و یا گم نشوید. افراد معلول هرگز نباید خرید بلیط خود را به روزهای آخر بیاندازند. بلکه باید حداقل یک هفته قبل بلیط خود را تهیه کنند. حتما هنگام تهیه ی بلیط خود اشاره به معلول بودن خود کنید.

مسیر منزل را تا راه آهن را در نظر بگیرید، حتما قبل از سفر ایستگاه قطار را بررسی کنید که آیا امکانات لازم برای افراد معلول را دارد یا نه؟ مسلما اگر نداشته باشد باید خیلی زودتر در محل آماده شوید.

من اکیداً توصیه می کنم که بلیط قطار را حداقل ۲۴ ساعت قبل از عزیمت، به ویژه هنگام مسافرت بین المللی، خریداری کنید. بسته به مکانی که سفر می کنید از دو استراتژی استفاده کنید :

بعضی از اپراتورهای اصلی خدمات ریلی برای سفرهای داخلی ایالات متحده، در هنگام رزرو، در صورت درخواست فضای نشیمن برای صندلی چرخدار، می توانید هنگام تهیه ی بلیط خود از مقداری تخفیف آن ها استفاده کنید.

برای سفرهای بین المللی خارج از ایالات متحده، هیچ اپراتور راه آهن وجود ندارد. تشخیص اینکه چه کسی باید برای مسافران ویلچردار تماس بگیرد دشوار است. ترجیح می دهیم ۱-۲ روز قبل از سفر برنامه ریزی شده، بلیط خود را در ایستگاه قطار خریداری کنید. نماینده فروش بلیط در ایستگاه قطار می تواند به شما کمک کند تا درخواست کمک برای صندلی چرخدار را ارائه دهید. بسیاری از اپراتورهای راه آهن تخفیف های قابل توجهی را به افراد دارای معلولیت ارائه می دهند، بنابراین حتما در این مورد سوال کنید.

ورود زود هنگام به ایستگاه قطار مهم است. برای اعلام ورود خود به ایستگاه باید با دفتر اطلاعات تماس بگیرید. تا به شما آموزش و اطلاعات مربوطه داده شود. در کشورهای خارجی که سفرهای ریلی بسیار است، فشار زیادی برای عزیمت به موقع قطارها وجود دارد. این بدان معنی است که اپراتورهای راه آهن و پرسنل ایستگاه آنها توجه بیشتری را به اطمینان از سریع سوار شدن مسافران معلول (ویلچردار) اختصاص می دهند.

سفر معلولین

مسافران ویلچر کجا در قطار می نشینند؟

اپراتورهای قطار در سراسر دنیا ردیف های نشیمن یا صندلی های جداگانه را حذف کرده اند تا به مسافران ویلچر اجازه دهند تا در طول سفر روی صندلی های چرخدار خود نشسته باشند. بسته به طراحی واگن قطار، مسافران ویلچر اغلب می توانند یک صندلی استاندارد را اشغال کرده و در صورت راحتی بیشتر صندلی چرخدار خود را در کنار آنها یا در نزدیکی آنها قرار دهند. به ویژه قطارهای آمتراک برای استفاده کنندگان از صندلی های چرخدار مناسب هستند تا بتوانند از یک گزینه سوار بر هواپیما استفاده کنند. عکس زیر فضای باز جلوی ردیف اول مخصوص صندلی چرخدار است. پریز برق قطار در تصویر زیر برای شارژ وسایل الکترونیکی یا صندلی چرخدار شما است که در طول سفر در دسترس شما می باشد.

مسافران ویلچر دار باید توجه داشته باشند که قلاب ها و تسمه های ایمنی معمولاً در قطارها، چه در ایالات متحده و چه در خارج از کشور، در دسترس نیستند.

آیا قطارها به سرویس بهداشتی قابل دسترسی مجهز هستند؟

بیشتر قطارها به سرویس بهداشتی قابل دسترسی مجهز هستند. بسیاری از قطارها دارای سرویس بهداشتی های بزرگ که برای جا دادن صندلی چرخدار است. سرویس بهداشتی قابل دسترسی در قطارها با وجود اندازه بزرگتر، کاملاً مناسب خواهد بود. در هنگام خرید بلیط حتما در مورد این موضوع سوال بفرمایید.

نکاتی که برای گرفتن ویزای چین باید بدانید

اگر به دنبال اطلاعات و شرایط گرفتن ویزای چین هستید با ما همراه شوید تا با فکری آماده و روشن تر اقدام به اخذ ویزای چین کنید.

کشور چین یکی از زیباترین کشورها برای مقاصد توریسم گردشگری است. ولی اگر به قصد تجارت میخواهید به این کشور سفر کنید، هزینه ویزای چین اهمیت بیشتری برای شما پیدا خواهد کرد.

چین یک کشور توریستی پهناور با پیشینه تاریخی بسیار غنی است، فرهنگی که شامل غذاهای خاص ، آداب و رسوم متفاوت، لباس ها ، طالع بینی ، کوگ فو ، اپرا و غیره گره خورده است.

کشور چین یکی از بهترین مقاصد توریستی جهان است و در هر فصلی میتوانید به این کشور سفر کنید ولی بهترین ماهها برای سفر به چین، آوریل، می، سپتامر و اکتبر است که هوایی مطبوع و مناظری بهشتی دارد.

اعتبار ویزای چین بسته به نوع آن از ۳ تا ۲۴ ماه است. ویزای یک بار ورود به چین معمولا سه ماه است و ویزای چند ورودی از ۶ ماه تا ۲۴ ماه است که از زمان ورود به چین محاسبه میشود. اگر تعداد ورودی مجاز که از قبل مشخص شده، انجام شود یا زمان اعتبار ویزا منقضی شود باید برای دریافت ویزای جدید اقدام کنید.

طول مدت اقامت بسته به نوع ویزا از ۳۰ تا ۶۰ روز است که با درخواست متقاضی میتواند به ۹۰ تا ۱۸۰ روز افزایش پیدا کند.

محله چینی‌ها 

مراحل گرفتن ویزای چین

بر اساس قوانین صدور ویزا نیازی نیست فرد متقاضی برای مصاحبه به سفارت چین برود بنابراین میتوانید کار خود را به وکیل و فرد متخصص در این حیطه محول کنید تا با تجربه خود اقدام به اخذ فوری ویزا برای شما کند.

به هر حال قبل از مراجعه به سفارت باید دو نسخه فرم تقاضای ویزا پر کنید و به همراه سایر مدارک لازم به دفتر کنسولی چین تحویل دهید.

بعد از تایید فرم ها و مدارک باید آن ها را به سفارت چین به آدرس تهران ، خیابان پاسداران ، چهارراه فرمانیه ، ارسال نمایید.

بعد از بررسی پرونده شما در صورتی که مشکلی نداشته باشد ، برای صدور ویزا اقدام خواهد شد.

هزینه ویزای چین و مدت زمان لازم برای صدور ویزا

مدارک مورد نیاز برای گرفتن ویزای چین عبارتند از : دو عدد عکس ۶*۴ ، تمکن مالی ، پاسپورتی که بیش از ۷ ماه اعتبار و ۳ صفحه خالی داشته باشد.

هزینه ویزای چین با توجه به نوع ویزای تجاری یا تورریستی که میخواهید متفاوت است. در اولین مرحله باید مشخص کنید که میخواهید ویزای توریستی یک نفره یا گروهی بگیرید یا این که قصد تجارت دارید و ویزای تجاری چند ماهه میخواهید.

برای گرفتن ویزای توریستی باید یک ماه قبل از سفر اقدام به اخذ ویزا کنید چون پروسه آن حداقل یک هفته طول خواهد کشید.

متقاضیان ویزای توریستی باید اصل پاسپورت ، گواهی تمک مالی به مبلغ ۳۵ میلیون تومان و بیمه نامه سفر خود را به سفارت چین تحویل بدهند.

کانال های سوژو - چین

انواع ویزای چین
ویزای چین توریستی گروهی:

ویزای توریستی چین برای گروههای توریسیتی به دو صورت فوری و عادی صادر میشود. هزینه ویزای عادی حدود ۹۰ دلار است که بعد از ۷ روز آماده میشود و هزینه ویزای فوری ۱۲۰ دلار است که ۵ روزه تحویل میشود.

ویزای گروهی چین توسط آژانس های مسافرتی گرفته میشود. به این ترتیب که یک آژانس مسافرتی چینی برای آژانس ایرانی دعوتنامه ارسال میکند و سپس آژانس ایرانی دعوتنامه ارسالی را همراه با  ۲ عدد عکس و اثبات تمکن مالی با موجودی حداقل  ۳۰۰۰دلار آمریکا از بانک را (ترجیحا با مهر برجسته) برای گرفتن ویزای چین به سفارت چین تحویل می‌دهد. اعتبار ویزای گروهی توریستی ۱ ماهه است و میتوان ۱۴ روز با آن در چین  اقامت داشت.

ویزای توریستی انفرادی چین :

ویزای توریستی انفرادی حدود ۱۰۵ دلار هزینه دارد که بعد از ۷ روز تحویل داده میشود و ویزای فوری ۱۳۵ دلار بوده که در عرض ۵ روز آماده میشود.

ویزای انفرادی داخل پاسپورت ثبت میشود و معمولا ۳ ماه اعتبار دارد که بوسیله آن میتوانید ۳۰ روز در چین اقامت داشته باشید. برای گرفتن ویزای انفرادی عادی باید از یک شرکت چینی دعوت نامه داشته باشید. مثلا شرکتی که با آن ها فعالیت تجاری دارید برای شما دعوتنامه بفرستد. این دعوتنامه دارای یک بارکد است بنابراین نیازی به دریافت اصل دعوتنامه ندارید و میتوانید با تصویر آن برای گرفتن ویزای چین اقدام کنید.

ویزای چین تجاری یک ماه :

هزینه ویزای تجاری یک ماهه عادی حدود ۱۹۰ دلار است که بعد از ۱۲ روز به دستتان میرسد وهزینه ویزای فوری ۲۲۰ دلار است که ۸ روزه آماده میشود.

ویزای تجاری سه ماهه :

برای ویزای تجاری چین سه ماهه فقط ویزای عادی وجود دارد که هزینه آن ۳۹۰ دلار است و بعد از ۱۴ روز آماده تحویل میشود. در این نوع ویزا داشتن ۵ فقره ویزای انفرادی الزامی است.

ویزای تجاری شش ماهه :

هزینه ویزای تجاری مولتی شش ماهه ۵۷۰ دلار است که بعد از ۱۴ روز آماده میشود و داشتن ۵ فقره ویزای انفرادی در الزامی است.

ویزای تجاری یک ساله :

هزینه ویزای تجاری مولتی چین یک ساله حدود ۷۰۰ دلار است که بعد از ۱۴ روز آماده میشود و باز هم داشتن ۵ فقره ویزای انفرادی الزامی است.

چین-ویزای کشور چین

انواع مختلف ویزای چین با توجه به هدف

به طور کلی ویزای چین به ۳ دسته تقسیم میشود : ویزای دیپلماتیک ، ویزای تجاری ، ویزای عادی

علاوه بر هزینه ای که برای ویزای چین پرداخت میکنید با توجه به کاربری ای که قرار است داشته باشید ویزای چین در انواع مختلف زیر صادر میشود.

نوع C : ویزای چین که برای  ماشین های باربری و خدمه کشتی و غیره صادر میشود.

نوع D : برای افرادی که نیاز به  اقامت در چین دارند.

نوع F : برای فعالیت های غیر تجاری از جمله ، تورهای تحصیلی ، انواع مبادلات ، بازدید و غیره است که نیاز به دعوتنامه دارد.

نوع G : برای ترانزیت که  فقط مجوز عبور از چین و رفتن به سوی مقصد اصلی است.  برای گرفتن ویزای ترانزیت باید پاسپورت و بلیط مقصد اصلی را ارائه نمایید.

نوع J1  : ویزای مخصوص روزنامه نگاران سازمان های خارجی که قرار است در چین مستقر شوند که فرد برای گرفتن ویزا نیاز به مراجعه به بخش مطبوعات کنسولگری چین دارد.

نوع J2  : برای این ویزا هم متقاضی باید به بخش مطبوعات کنسولگری چین مراجعه کند و مناسب روزنامه نگاری است که در زمان ۱۸۰ روزه از اعتبار ویزا خبرهایی که مدنظر دارد، تهیه کند.

ویزای L : ویزای توریستی است که هزینه کمتری از ویزای چین دارد.

ویزای M : این ویزا برای تجار که قصد خرید از چین را دارند صادر می شود .

ویزا Q1 : مناسب افرادی که وابستگانش در چین ساکن هستند.

ویزا R: مناسب افراد با استعداد و مهارت خاصی که چین به آن نیاز دارد.

ویزا s: مناسب افرادی که اقوام درجه یک آن ها ساکن چین هستند.

ویزا x1: اعتبار این ویزا بیش از ۱۸۰ روز است و مناسب افرادی است که قصد تحصیل در چین دارند.

ویزا x2 اعتبار این ویزا کمتر از ۱۸۰ روز است و مناسب افرادی است که قصد تحصیل در چین دارند.

برای گرفتن ویزای تحصلی باید گواهی پذیرش تحصیلی ، گواهی نداشتن سوپیشینه ، مدارک تحصیلی و گواهی ای که نشان دهد میتوانید هزینه زندگی و تحصیل خود را پرداخت کنید را با ید به سفارت چین تحویل دهید. افرادی که ویزای تحصیلی چین را بگیرند، حق  کار کردن در این کشور را ندارند.

ویزا z : مناسب افراد جویای کار. تنها افرادی موفق به اخذ ویزای کاری میشوند که علاوه بر داشتن تجربه و تخصص لازم دعوتنامه ای از یک کافرمای مقیم چین داشته باشند. ویزای کاری یک ماهه صادر میشودو قابل تمدید است.

مرتبط:

پلکان مارپیچ کوه تایهانگ چین

تلفیقی از معماری چینی و اسلامی در مسجد «شی‌آن»

صنایع دستی منسوخ شده چناران جان تازه‌ای گرفتند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: گلیم‌بافی، فَرَت‌بافی، نمدمالی و تزئینات نمدی از صنایع دستی شاخص شهرستان چناران هستند که با گذشت زمان به فراموشی سپرده شده‌ بودند اما با شناسایی افراد فعال در این حوزه‌ها و ایجاد بستری برای آموزش آن به علاقه‌مندان، سعی کردیم این هنرهای اصیل را دوباره به زندگی مردم منطقه بازگردانیم.

محمد طاهریان مقدم عنوان کرد: صنایع‌ دستی بخشی از پیشینه، شناسنامه و هویت فرهنگی هر منطقه است و با توجه به اهمیت این موضوع، بعضی از رشته‌های صنایع دستی که در شهرستان منسوخ و به فراموشی سپرده شده‌ بود، احیا شدند.

گلیم‌بافی، فَرَت‌بافی و پلاس‌بافی از قدیم در روستاهای چناران رواج داشت

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه برخی از روستاهای شهرستان چناران کردنشین هستند هنر گلیم‌بافی، فَرَت‌بافی و پلاس‌بافی از قدیم در روستاهای شهرستان رواج داشته و با توجه به بررسی‌هایی که در زمینه صنایع دستی روستایی داشتیم و همچنین نمایشگاه‌های صنایع دستی که در شهرستان برگزار کردیم تا حدودی نسبت به این صنایع دستی شناخت یافتیم.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چناران هدف از احیای این صنایع دستی را زنده کردن فرهنگ اصیل منطقه دانست و یادآور شد: چنان چه در جهت احیای این هنرها گامی برداشته‌ نمی‌شد همان تعداد اندک افرادی هم که در این زمینه فعالیت داشته‌اند را از دست می‌دادیم و نمی‌توانستیم این هنرها را به آیندگان منتقل کنیم.

خوشبختانه توانستیم سه رشته صنایع دستی را در روستاهای چناران احیا کنیم

وی افزود: با کمک انجمن میراث فرهنگی و همکاری شورا و دهیاری روستاها، افرادی که در حوزه صنایع دستی منسوخ‌ شده فعالیت داشتند شناسایی شدند و خوشبختانه توانستیم از همین طریق سه رشته مهم صنایع دستی شامل گلیم‌بافی، فرت‌بافی، نمدمالی و تزئینات نمدی را در روستاهای شهرستان احیا کنیم.

وی در ادامه گفت: رشته نمدمالی و تزئینات نمدی در اردوگاه کاردرمانی شهرستان چناران هم آموزش داده‌ می‌شود و قریب به ۲۰ الی ۳۰ نفر در همین زمینه آموزش دیده‌اند؛ همچنین فرت‌بافی هم در شهرستان چناران رونقی دوباره گرفته و علاقه‌مندان به این هنر در حال آموزش و تولید این صنایع دستی هستند.

طاهریان با بیان این که گلیم‌بافی یکی از رشته‌های منحصر به فرد روستاهای شهرستان چناران است، توضیح داد: هنر گلیم‌بافی در قدیم در روستاهای شهرستان رواج داشته که بر همین اساس یکی از هنرمندان پیشکسوت این رشته با کمک بهزیستی و کمیته امداد، شناسایی و به ما معرفی شدند و ما برای این هنرمند پروانه تولید انفرادی صادر کردیم و در حال حاض نیز ۱۰ الی ۱۵ نفر هنرجو از طریق ایشان در حال آموزش رشته گلیم‌بافی هستند.

وی بیان کرد: گلیم‌بافی با پشم گوسفند انجام شده که مواد اولیه آن در خود شهرستان تأمین می‌شود و یکی از خصوصیات بارز این نوع گلیم، بافت آن است که کاملا ساده بافت است.

عدم رغبت جوانان به این هنرها باعث شد در دوره‌ای به فراموشی سپرده‌ شوند

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی چناران در پاسخ به این سوال که چرا این هنرهای دستی برای سالیانی به فراموشی سپرده ‌شده‌اند، گفت: صنایع دستی در قدیم منبع درآمد افراد بوده‌ است و با جایگزینی منابع درآمدی دیگر از جمله کشاورزی و… همچنین ناآگاهی و عدم رغبت جوانان به این هنرها باعث شد که در طی دوره‌ای این هنرها به فراموشی سپرده‌ شوند.

وی مطرح کرد: با توسعه گردشگری و توسعه بوم‌گردی یکی از نیازهای اصلی مرتبط با این بخش که سوغات است، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد چرا که هر زمان گردشگری وارد شهرستان یا روستا می‌شود تمایل دارد که بداند صنایع دستی بومی منطقه چیست و همین امر باعث شده که مردم منطقه مشتاق باشند با توجه به نیاز گردشگر، سوغات منطقه را خودشان فراهم کنند.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته در شهرستان چناران چیزی به عنوان سوغات نداشتیم ولی الان با احیای این چند رشته صنایع دستی، در زمینه سوغات هم حرفی برای گفتن داریم.

طاهریان در رابطه با حمایت‌هایی که برای هنرمندان صنایع دستی در نظر گرفته شده‌ است، گفت: شناسایی هنرمندان و صدور مجوز فعالیت برای آن‌ها چه به صورت کارگاه انفرادی و چه مشاغل خانگی و نمایشگاه‌های موقتی که در آینده توسط دستگاه‌های مربوطه در شهرستان در زمینه صنایع دستی و به منظور معرفی و فروش تولیدات برگزار خواهدشد، از جمله اقداماتی است که برای حمایت از هنرمندان رشته‌های صنایع دستی در نظر گرفته شده‌است.

وی ادامه داد: همچنین چنان چه تسهیلاتی هم به شهرستان اختصاص یابد، این تسهیلات با بهره کم، از طریق کارگروه اشتغال شهرستان و بر اساس اولویت به افرادی که در حوزه صنایع دستی فعالیت دارند تعلق خواهد گرفت.

بیش از ۷۰۰ میلیون تومان در حوزه مشاغل خانگی، به صنایع دستی تسهیلات پرداخت شد

وی تصریح کرد: در سال ۹۸ و ۹۹ بیش از ۷۰۰ میلیون تومان از طریق کارگروه اشتغال شهرستان در حوزه مشاغل خانگی، به صنایع دستی تسهیلات پرداخت شده‌ است.

مسئول نمایندگی میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی چناران گفت: چنان چه هنرمندانی زیر مجموعه‌ بهزیستی و یا کمیته امداد باشند، این هنرمندان را هم حمایت می‌کنیم و به آن‌ها مجوز می‌دهیم و این افراد می‌توانند از تسهیلات کمیته امداد و بهزیستی بهره‌مند شوند.

طاهریان در رابطه با بازار فروش صنایع دستی در شهرستان چناران عنوان کرد: در حال حاضر بیشتر فروش صنایع دستی از طریق فضای مجازی و به صورت سفارشی است و بعضی از رشته‌ها هم مثل چرم در داخل شهرستان مغازه دارند و فروششان از این طریق است همچنین برای رشته نمدمالی و تژئینات نمدی، شهرداری به منظور تولید و فروش، مکانی در اختیار این هنرمندان قرار داده‌ است.

با احیای صنایع دستی می‌توان از آن‌ها در جهت توسعه گردشگری منطقه بهره گرفت

وی ابراز امیدواری کرد با احیای صنایع دستی منسوخ شده و توسعه آن‌ها در منطقه بتوان این هنرهای اصیل را دوباره وارد زندگی مردم کرده و علاوه بر زنده نگه‌ داشتن این هنرها، از آن‌ها در جهت توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه بهره گرفت.

گفتنی است در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هنرمند صنایع دستی در قالب ۵۰ رشته شامل رشته‌های دوخت لباس سنتی، نمدمالی و تزئینات نمدی، فرت‌بافی، گلیم‌بافی، معرق روی چوب، معرق روی فلز، عروسک بافی، زیورآلات، چرم، خراطی، تابلوفرش و… در شهرستان چناران به صورت کارگاهی و مشاغل خانگی مشغول فعالیت هستند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گذری بر جاذبه‌های طبیعی و گردشگری بجنورد