آبشار تاف

آبشار تاف (برنجه) لرستان

آبشار تاف یا برنجه از زیباترین و بلندترین آبشارهای ایران است. این آبشار که از جاذبه های کم نظیر گردشگری استان لرستان است، در منطقه شول آباد واقع در ۹۷ کیلومتری شهر الیگودرز واقع شده است. منطقه شول آباد شهرستان الیگودرز از مناطق بکر و زیبای استان لرستان است که به دلیل آب و هوای مطبوع، محل رویش گل های زیبا و رنگارنگ و پوشش گیاهی کم نظیر است.

کوه برنجه که در ارتفاعی بالغ بر ۳۵۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته، از پوشش گیاهی و جانوری منحصر به فردی برخوردار است و آبشار تاف نیز از جاذبه های کم نظیر آن بشمار میرود.

آبشار زیبای تاف از بالای کوه با ارتفاع بسیار بلند به بیشه تاف سرازیر شده و جلوه خاصی به این منطقه می دهد. این بیشه از وجود چند چشمه زیبا و دایمی بهره مند است. لازم به یاد آوری است این آبشار به میزان بارش باران وابسته است و بصورت فصلی خروش خود را به نمایش میگذارد.

آبشار تاف (برنجه) در نزدیک روستای پیرامام با قدمت چند هزار ساله و در منطقه زز و ماهرو قرار گرفته است.

آبشار برنجه یک آبشار فصلی ولی بسیار زیبا است که در نزدیکی روستای پیرامام در منطقه شول آباد الیگودرز واقع شده است. قابل ذکر است که شول، یکی از طوایف بسیار قدیمی لرستان بوده و نام این ناحیه نیز برگرفته از آن قوم است.

این آبشار هرچند در تمام طول سال آب دارد، ولی مقدار آب آن در فصول دیگر سال به جز اواخر زمستان و بهار آنچنان کم است که به نوعی می ‌توان آن را در فهرست آبشارهای فصلی لرستان قرار داد. این آبشار زیبا  در منطقه ای سرسبز و با پوشش گیاهی متنوع هر سال بویژه همزمان با فصل رویش لاله های واژگون و رنگین شدن دشت ها بسیار دیدنی است. در فصول بهار و تابستان جلوه ای از بهشت در این منطقه نمایان میشود.

آبشار تاف از آبشارهای پلکانی است و در مجموع از سه پله تشکیل شده است. اطراف این آبشار انحراف مسیر سرچشمه های دائمی وجود دارد و مقدار حجم خروجی آب این آبشار افزایش می یابد.

رودخانه دائمی و پرآب “زز” از سر شاخه های اصلی سد دز، طبیعتی سرسبز و بی نظیر برای این منطقه فراهم می کند. این منطقه مکان مناسبی برای پرورش ماهی قزل آلا و همچنین تفرجگاه گردشگران در طبیعتی بی نظیر و سرسبز خصوصا در فصل های بهار و تابستان است.

طبیعت زیبای روستای پیر امام و امامزاده پیر امام در نزدیکی این آبشار زیبا جلوه ای از کم نظیرترین زیبایی های طبیعت را به نمایش می گذارد که برای هر گردشگری تداعی کننده جلوه ای از بهشت است.

اردیبهشت ماه بهترین فصل سفر به این منطقه است چراکه ارتفاعات کوه برنجه با پوشش گیاهی متنوع و گلهای رنگانگ و لاله های واژگون رنگ آمیزی می شود.

موقعیت مکانی
آبشار برنجه (تاف) در ۲ کیلومتری غرب روستای پیر امام و در بخش زز و ماهرو از توابع شهرستان الیگودرز استان لرستان قرار دارد.
به این آبشار می ‌توان از طریق محور الیگودرز–شول آباد، فرعی پیر امام دسترسی پیدا کرد. اهالی روستای پیر امام میتوانند شما را برای دسترسی به آبشار راهنمایی کنند.

منبع: تریپ یار

مرتبط:

مخمل کوه لرستان

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

آبشار وارک لرستان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *