برقراری پرواز ایروان-تبریز-ایروان/ تبریز-استانبول، پرترددترین مسیر خارجی

مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان شرقی گفت: صبح روز پنجشنبه نخستین پرواز مسیر ایروان- تبریز در فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز به زمین نشست.

به گزارش ایسنا، مدیرکل فرودگاههای استان آذربایجان شرقی گفت: این پرواز روزهای دوشنبه و پنج شنبه هرهفته توسط شرکت هواپیمایی Armenia Airways انجام می‌شود که نخستین پرواز آن روز پنجشنبه (دهم تیر ماه) با ۴۶ نفر مسافر ورودی وارد فرودگاه تبریز شد و پس از یک ساعت توقف، با ۹۷ نفر مسافر تبریز را به سمت ایروان ترک کرد.

این مقام ارشد حمل و نقل هوایی استان آذربایجان شرقی در مورد اهمیت این پرواز گفت: علاوه بر موضوع انتقال مسافر و توسعه گردشگری، ایجاد مسیر ”کانکشنی” و دسترسی به شهر “مسکو” از طریق ایروان نیز از پتانسیل های این پرواز است که می تواند موجبات اتصال تبریز به مسکو را فراهم آورد.

آذری افزود: یکی از برنامه های مهم اداره‌کل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی در سال جاری ایجاد مقاصد پروازی با کشورها و شهرهای همسایه است که پس از ایروان، راه‌اندازی خط هوایی باکو، آنکارا و وان نیز در دستور کار قرار دارد.

براساس گزارش وزارت راه، وی در خصوص وضعیت پروازهای بین المللی فرودگاه تبریز در میان فرودگاه های کشور نیز گفت: مسیر تبریز – استانبول و بالعکس در دو ماه پیاپی(فروردین و اردیبهشت سال جاری) بعنوان پرتردد ترین مسیر در پروازهای بین المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ثبت شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اطلاعیه سفارت ایران درباره وضعیت پرواز پاریس به تهران

برقراری پروازهای فوق‌العاده از پاکستان و هند

آمادگی فرودگاه خرم‌آباد برای پروازهای عتبات عالیات

مشکلات مرمت خانه‌ای سنتی بازمانده از دوره قاجار

یک سرمایه‌گذار گردشگری با انتقاد از برخورد بانک‌ها در دوران کرونا گفت: بعضی از بانک‌ها طوری با سرمایه‌گذاران گردشگری رفتار می‌کنند که انگار پول نزول گرفته‌ایم.

مهرداد نوراللهی دو سال پیش مجوز مرمت و تغییر کاربری خانه‌ای سنتی بازمانده از دوره قاجار را در بافت تاریخی شیراز گرفت که حالا به خاطر همکاری نکردن بانک در بازپرداخت وامِ مرمت و بازسازی در شرایط کرونا و رکود گردشگری، قصد دارد این خانه را که تنها یک درصد تا پایان مرمت آن باقی مانده است، بفروشد. او گفت: این خانه تاریخی را که البته ثبت ملی هم نشده بود، چند سال پیش در بافت تاریخی شیراز خریدیم. مجوزهای تغییر کاربری آن را به هتل سنتی از اداره میراث فرهنگی و گردشگری شیراز گرفتیم. در حین مرمت، با کمبود بودجه مواجه شدیم، از همین رو تصمیم گرفتیم از وام مرمت و بازسازی میراث فرهنگی استفاده کنیم. ارزیابان و کارشناسانی از میراث فرهنگی آمدند و تخمین زدند برای مرمت به ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است، سود وام ۱۲ درصد بود، اما حساب بازپرداخت را که کردیم، درخواست ۲۰۰ میلیون تومان وام دادیم. بانک عامل پرداخت وام «توسعه و تعاون» بود که مسؤولان آن گفتند سود وام ۱۸ درصد است، اما شش درصد آن را اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پرداخت می‌کند که سود وام به ۱۲ درصد می‌رسد.

او با اشاره به فرآیند دشوار و طولانی دریافت وام مرمت و بازسازی بناهای تاریخی، افزود: بانک مدارک زیادی برای وام می‌خواست. سند ملک را هم برای ضمانت در اختیارشان قرار دادیم. به خاطر قدمت تاریخی خانه، کارشناس دادگستری هم بازرسی کرد. شش هفت ماه دوندگی کردیم تا سرانجام ۲۰۰ میلیون تومان وام گرفتیم. بازپرداخت آن با یک سال تنفس بود که با سال کرونا مقارن شد. اسفندماه ۹۹ از بانک تماس گرفتند که مهلت تنفس تمام شده و اقساط وام را باید بپردازیم. درحالی که به خاطر کرونا، مرمت بنا تمام نشده بود و ما نتوانسیم هتل را بهره‌برداری کنیم.

این سرمایه‌گذار ادامه داد: به اداره میراث فرهنگی مراجعه کردیم، گفتند به همه سرمایه‌گذاران نامه داده‌اند مبنی بر این‌که بانک تا یک سال دیگر مهلت بازپرداخت را تمدید کند، اما بانک توسعه و تعاون به ما اعلام کرد اعتبار تفاهم‌نامه‌اش با اداره میراث فرهنگی تمام شده و این نامه فاقد اعتبار است. ضمن این‌که سود بازپرداخت هم به ۱۸ درصد تغییر کرده است. تاکید هم کردند در صورت دیرکرد در بازپرداخت، از اول اسفندماه ۹۹ مشمول جریمه می‌شویم. از طرفی برای شروع قسط‌بندی وام به پروانه بهره‌برداری نیاز بود، درحالی که هتل سنتی ما هنوز به بهره‌برداری نرسیده بود که از میراث فرهنگی پروانه بگیرد.

 

او افزود: جلسه‌ای با مدیرعامل بانک مربوطه در استان برگزار کردیم و قول مساعد دادند تا شش ماه دیگر مهلت بدهند، اما مدیرکل امور حقوقی همان بانک نپذیرفت. بنابراین رییس شعبه‌ای که وام را از آن گرفته بودیم و در تمام این مدت هم کمال همکاری را داشت، پیشنهاد کرد وام را کامل تسویه کنیم. بهترین راه حل برای ما در شرایط کنونی بود. از دوستان پول قرض کردیم که این وام را پس بدهیم، در یک مرحله ۱۶۰ میلیون تومان به بانک پرداخت کردیم و ۸۵ میلیون دیگر را قرار بود در مرحله بعد واریز کنیم، اما اتفاق دیگری افتاد؛ هفته پیش وقتی مبلغی وارد حساب شخصی‌ام شد بدون اطلاع قبلی و یک‌جا برداشت شد. پیگیری که کردم، گفتند به عنوان جریمه دیرکردِ اقساط برداشت شده است. این حرکت از سوی اداره بانک توسعه و تعاون در شیراز انجام شده بود، چون شعبه‌ای که وام را از آن گرفته بودیم از برداشت این پول بی‌اطلاع بود.

او با انتقاد از این شیوه برخورد بانک‌ها و حمایتی که از سرمایه‌گذار خصوصی به‌ویژه در دوران کرونا وجود ندارد، گفت: افرادی مثل من در بافت تاریخی سرمایه‌گذاری می‌کنند، خانه‌های تاریخی را احیا می‌کنند، به بافت‌های قدیمی که رو به تخریب و نابودی رفته‌اند رونق می‌بخشند و آن‌ها را از حالت مخروبه درمی‌آورند، آن وقت یک حمایت نمی‌توانند از سرمایه‌گذار داشته باشند!؟ البته که اداره میراث فرهنگی در حد توان حمایت می‌کند اما بانک با سرمایه‌گذار طوری برخورد می‌کند که انگار ما پول نزول گرفته‌ایم و باید سریع برگردانیم.

نوراللهی اظهار کرد: مسؤول حقوقی این بانک که مخالفت مهلت دادن به سرمایه‌گذاران برای بازپرداخت وام است، کرونا را به هیچ وجه عاملِ اخلال در بازسازی و مرمت نمی‌داند، معتقدند همه مردم با کرونا زندگی می‌کنند و اخلالی ایجاد نشده است! به جای این‌که از سرمایه‌گذار حمایت کنند او را تحت فشار می‌گذارند تا وام را سریع‌تر تسویه کند. این خانه فقط یک درصد تا پایان مرمتش باقی مانده است، اما کاری کرده‌اند که قصد فروش آن را کرده‌ام.

blank

او بیان کرد: زمانی که مرمت و بازسازی این خانه تاریخی را شروع کردم، سراسر عشق و علاقه بودم، اما حالا به انزجار رسیده‌ام. بانک مدام تماس می‌گیرد که اقساط وام را پرداخت کنیم و ما را تحت فشار گذاشته است. اداره میراث فرهنگی می‌گوید بقیه سرمایه‌گذاران هم همین وضعیت را دارند. عجیب است این سرمایه‌گذارها برای آبادانی محل زندگی همین مردم تلاش می‌کنند چرا با آن‌ها این‌طور برخورد می‌شود؟

این سرمایه‌گذار اضافه کرد: حتی اگر هتل را بهره‌برداری کرده بودیم در یک سال گذشته مسافر نبود که بتوانیم درآمد داشته باشیم؛ چرا بانک کاری می‌کند که از سرمایه‌گذاری منصرف شویم و  خانه‌ای را که با عشق بازسازی کرده‌ایم بفروشیم. کرونا که فقط مختص ایران نیست؛ چرا مسؤولان بانک  سرمایه‌گذار را درک نمی‌کنند، حتی شش ماه نمی‌توانند مهلت بدهند؟!

منبع: ایسنا

چادرملو نقطه عطف آشتی صنایع بزرگ با صنایع دستی اردکان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردکان از حمایت مجتمع صنعتی چادرملو از صنایع دستی خبر داد و گفت: به زودی مجتمع صنعتی چادرملو در راستای آموزش‌، بسته‌بندی و فروش هنرصنعت هنرمندان دیار کویری اردکان حمایت‌های اثربخشی را آغاز می‌کند.

«محمود ادیبان»  با بیان این که صنایع‌دستی هر قومی نشات گرفته از آداب و رسوم آن منطقه است، اظهار کرد: صنایع دستی هر قوم شناسنامه و هویت مردمان هنر دوست آن دیار است.

وی با بیان اینکه در جنگ اقتصادی و فرهنگی صنایع دستی بهترین و زیباترین راه برای اشاعه فرهنگ و ارز آوری است، گفت: صادرات محصولات صنایع‌دستی با برند ایرانی به خارج از مرزهای ایران یکی از راه‌های مقابله با این جنگ اقتصادی است.

این مسئول تصریح کرد: این مهم مگر با آشتی صنایع بزرگ و خرد و خانگی که همان صنایع دستی است، تحقق نمی‌یابد.

به گفته وی، مجتمع صنعتی چادرملو در پی یک وظیفه اجتماعی جهت حمایت از مشاغل خرد خانگی و صنایع دستی موجود در شهرستان، با به کارگیری افراد باتجربه و فعال و تحصیل کرده در زمینه بازاریابی به خدمت گرفته و به زودی حمایت‌های اثربخشی را در حوزه صنایع دستی از هنرمندان این عرصه انجام خواهد داد.

ادیبان با بیان این که نگاه مشاور این شرکت حمایت از صنایع دستی است، تصریح کرد: در اولین اقدام، با گردآوری هنرمندان صنایع دستی در تمام رشته‌ها از مشکلات آن‌ها با خبر و توصیه‌هایی در خصوص برندسازی، تولید و فروش ارائه شد.

وی به جلسه روز گذشته این بخش صنعت با همراهی نماینده یکی از شعب بانک‌های استان اشاره کرد و گفت: نماینده این بانک و کارشناس صنایع دستی اداره میراث فرهنگی از چند مجموعه کارگاه صنایع دستی در اردکان بازدید کردند.

این مسئول با اشاره به خبر نوید بخش حمایت از صنایع دستی شهرستان اردکان تصریح کرد: این مجتمع صنعتی از حمایت‌های همه جانبه خود برای شکوفایی صنایع دستی شهرستان اردکان خبر داده است.

وی ابراز امیدواری کرد و که دیگر صنایع بزرگ شهرستان نیز در راستای حمایت از این حوزه مهم در بخش میراث فرهنگی توجه بیشتری داشته باشند.

منبع: ایسنا

از «واو» وزیر گردشگری تا واکسن

گردشگری ایران صنعتی وابسته به سیاستهای دولت است اما آنچه مسلم است، اگر دولتها به مطالبات بخش خصوصی توجه کنند میتوانند مشکلات این بخش را حل و فصل کنند اما سوال ما از بخش خصوصی در استانه جابجایی دولت، این است که «از دولت سیزدهم چه میخواهید؟»

گردشگری یکی از صنعت‌های مهم دنیاست که به واسطه گستردگی بدنه بخش خصوصی کمتر به سیاست های دولت وابسته است اما این مسئله در کشور ما که دولت سیاستگذار خط و مشی گردشگری محسوب میشود، روند متفاوتی دارد همین مسئله نشان می دهد که تغییر دولتها برای گردشگری و فعالان این بخش بسیار حائز اهمیت است.

یکی از مسائلی که باید دولت‌ها در هنگام قبول مسئولیت به ان توجه کنند بخش خصوصی است و گردشگری به عنوان صنعتی نوپا، وابسته به دولت و کاملا پا گرفته از سوی بخش خصوصی مطالباتی دارد که دولت‌ها باید به ان توجه کنند.

در آستانه روی کار امدن دولت سیزدهم هستیم و آنچه در صنعت گردشگری به عنوان یک جریان دست به دست میشود، مطالبات این افراد از دولت سیزدهم است و دولت می‌تواند با تکیه بر مطالبات مطرح شده، کابینه خود را چینش کرده و برنامه و چشم اندازی را برای آینده صنعت گردشگری ترسیم کند.

وزیری با معاونان متخصص

«سیدامیر ناصر طباطبایی» خزانه‌دار جامعه هتلداران کشور و رییس جامعه هتلداران یزد با بیان اینکه انتخاب وزیری توانمند و دارای شناخت کافی به هر سه حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی از مطالبات این حوزه است، می‌گوید: وی باید دارای جایگاه علمی و عملی برجسته و ارتباط مثبت و موثر با دیگر ارکان اصلی اداره کشور  باشد.

وی با بیان این که وزیر مذکور باید با انتخاب معاونین و مدیران متخصص و درد آشنا در سه بخش تحت مدیریت وزارت بتواند قدم‌های سریع و بلندی جهت توسعه گردشگری بردارد، می‌گوید: وی باید هر چه بیشتر گردشگری داخلی و خارجی، حفظ و احیا و بهره‌برداری از میراث فرهنگی را دنبال و حمایت از تولید و عرضه داخلی و خارجی صنایع دستی و افزایش دانش و مهارت فعالین در این بخش‌ها را محقق کند.

توجه به گردشگری داخلی و خارجی

«سید رضا بهادری» کارگزار اشتغال استان یزد طرح ملی تکاپو و مسئول کمیته گردشگری پایدار استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، خطاب به دولت آینده اظهار می‌کند: از دولت آینده خواهشمندیم توجه ویژه‌ای به توسعه پایدار گردشگری داخلی و ورودی در جذب گردشگران کشورهای هدف گردشگری ایران داشته باشد و نتایج اثربخش اقتصادی و اشتغالزایی آن را همگان شاهد باشند.

وی با بیان این که صنعت گردشگری، سومین صنعت بزرگ درآمدزای جهان است، اظهار می‌کند: با توجه به ظرفیت‌های میراث فرهنگی و طبیعی ایران که جزو ۱۰ کشور اول جهان به لحاظ جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی و پنج کشور اول جهان به لحاظ جاذبه‌های طبیعت گردی هستیم.

وی با بیان این که در مجموع بیش از  یک میلیون جاذبه در کشور عزیزمان وجود دارد، اضافه می‌کند: با برنامه‌ریزی صحیح و تدابیر دولت منتخب مردم، این صنعت بزرگ و درآمدزا می تواند جایگزین بسیار خوبی برای صنعت نفت  و تمام صنایعی باشد که تجدید ناپذیر هستند و احتمالا می توانند مورد تحریم دشمنان ایران قرار بگیرند.

این مسئول با اشاره به این که گردشگری تنها صنعتی است که قابل تحریم نیست، تصریح می‌کند: بیش از ۱۵۰ گونه گردشگری در جهان وجود دارد که بر طبق مبانی الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت و حمایت صریح رهبری از توسعه گردشگری در این الگو بیش از ۱۰۰  گونه آن قابلیت اجرا در ایران دارد و کارآفرینی و اشتغالزایی بزرگی به واسطه این تنوع بخشی در همه جای کشور رخ خواهد داد.

این مسئول تصریح می‌کند: با توجه به کم هزینه بودن راه‌اندازی کسب و کارهای مرتبط با گردشگری و ارتباط شبکه ای و زنجیروار این صنعت با همه رشته‌های دانشگاهی و متنوع بودن محصولات و گونه‌های گردشگری عملا امکان ایجاد شغل برای همه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با کمترین هزینه ممکن در تمام نقاط کشور وجود دارد.

بهادری با اشاره به این که همزمان بحث وابستگی صنایع‌دستی و مشاغل مرتبط با این حوزه و کارآفرینی اجتماعی ناشی از آن نیز در توسعه پایدار گردشگری ایران مطرح است، می‌گوید: وسعت زنجیره تامین و زنجیره ارزش گردشگری و ذینفعان این صنعت از بخش‌های حمل و نقل، اقامت، تورگردان‌ها، صنایع دستی تا جامعه محلی حاکی از اهمیت بسیار بالا و استراتژیک این صنعت برای توسعه پایدار کشور است.

وی ادامه می‌دهد: صنعت گردشگری بالاترین اثر تکاثری و اشتغالزائی را در جهان داراست لذا با توسعه پایدار این مادر صنعت در ایران، شاهد جهش تولید و اشتغال و رشد پایدار اقتصاد غیرنفتی و غیرقابل تحریم خواهیم بود.

وی با اشاره به این که گردشگری، صنعتی سبز و پاک است که باعث توزیع عادلانه ثروت و کارآفرینی روستایی و مناطق محروم و مرزی می‌شود، میگوید: در بین ۱۰ حوزه کسب و کاری و مشاغلی است که در آینده نه تنها از بین نمی‌روند بلکه بر اهمیت آن افزوده می‌شود و مراکز مطالعاتی استراتژیک دنیا به این حقیقت بارها اذعان کرده‌اند.

لطفا واکسیناسیون!

«مهدی رجایی‌فرد» نائب رییس دفاتر خدمات مسافرتی یزد در خصوص مطالبه خود از دولت اظهار می‌کند: گفتمان گردشگری از صحبت‌های مسئولان حذف شده، همانطور که گردشگری پس از حادث شدن کرونا حذف شد.

وی اضافه می‌کند: در تمام دنیا فعالان گردشگری در نوبت اول تزریق واکسن بودند اما در کشور ما وضعیت به این روال نبوده است البته اگر روند واکسیناسیون سرعت بگیرد، رفته‌رفته می‌توان از نیمه دوم سال شاهد تحرک در بازار داخلی و در پایان سال ورود مجدد گردشگران خارجی بود.

این فعال تصریح می‌کند: دولت جدید باید با درک مناسب این موضوع، تمرکز جدی‌تری بر سرعت بخشیدن به این روند داشته باشد لذا واکسیناسیون فرصتی طلایی برای احیای گردشگری است که باید با بهبود شرایط، شاهد افزایش چشمگیر رفت‌وآمدها در مسافت‌های کوتاه و رفته‌رفته مسافت‌های طولانی‌تر باشیم.

و با بیان این که این مسئله مصداق عملکرد مناسب گردشگری است، میگوید: با این روند، در اشتغال و درآمد و سوق دادن پول از بازارهای بزرگ‌تر به محیط‌های کوچک‌تر و کاهش آسیب‌های این دست محیط‌ها نیز اقدام میشود.

رجایی فرد خاطرنشان میکند: با در نظر گرفتن تاثیرپذیری زنجیره‌ای و ضربدری عوامل اثرگذار در اقتصاد و بالا بودن ضریب تکاثر اشتغال در این بخش، گردشگری تعویض طلایی اقتصاد ما خواهد بود، پس واکسیناسیون وقت طلایی برای تعویض طلایی به حساب می‌آید.

آنچه مسلم است دولت‌ها اگر به جای شعار دادن بتوانند به مطالبات بخش خصوصی تکیه کنند، به زودی میتوانند مشکلات و گره های کور اقتصادی را باز کنند و رونق اقتصادی را در شریان های کشور شاهد باشیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بازگشایی مرزها به روی گردشگران مشروط به تزریق واکسن

«مدرسه سیاه» صاحب مدرسه می‌شود

در شرایطی که نمایش‌های ایرانی به عنوان بخشی مهم از فرهنگ و هنر کشورمان مورد کم‌توجهی قرار گرفته‌اند، مدیر خانه هنر کاج از شکل‌گیری مدرسه‌ای با نام «مدرسه سیاه» خبر داد.

حسام‌الدین مختاری، از ایده شکل‌گیری این مدرسه گفت و توضیحاتی درباره آن ارایه کرد.
او توضیح داد که «مدرسه سیاه» قرار است مکانی باشد برای آموزش، پژوهش و تولید نمایش‌های ایرانی که در آغاز تمرکز آن بر شخصیت نمایشی «سیاه» به عنوان کارکتر ملی نمایش ایرانی است و در گام‌های بعدی، گونه‌هایِ دیگر نمایش ایرانی را هم مورد توجه قرار خواهد داد.
او درباره راه‌اندازی این مدرسه گفت: مدت‌ها به این فکر می کردیم که در حوزه آموزش نمایش‌های ایرانی حرکتی تازه و منحصر به فرد ایجاد کنیم . با همین نگاه، بر این موضوع تامل کردیم که چه ظرفیت‌هایی در فرهنگ نمایشی ما وجود دارد که کمتر به آن توجه شده است و می‌تواند در رشد تئاتر ملی ما موثر باشد.  بنابراین پس از رایزنی و مشورت با  جمعی از هنرمندان تئاتر  که از سلائق فکری و اجرایی متفاوتی هم برخوردار بودند، ایده راه‌اندازی یک مدرسه شکل گرفت که می‌توان گفت نمونه آن در کشور وجود ندارد، مدرسه‌ای برای آموزش شیوه‌های اجرایی نمایش ایرانی که عموما فراموش شده اما دارای قابلیت‌های بی‌نظیری است که می‌تواند با تئاتر معاصر و مدرن  پیوند برقرار کند . بر همین اساس موسسه کاج  تصمیم گرفت  با راه اندازی مدرسه‌ای تخصصی و  تمرکز بر کارکتر «سیاه» گام نخست را  برای آموزش و پرورش در این راستا بردارد و هنرجویان را با تکنیک‌های نمایش ایرانی  و چگونگی توسعه و تحول ساختاری  آن آشنا کند .

او که برای راه‌اندازی این مدرسه با هنرمندانی همچون محمد امیر یاراحمدی، حسین کیانی و افسانه ماهیان همکاری دارد، ادامه داد: ماجرا از جایی شروع شد که آقای کیانی پیشنهاد برگزاری کلاس‌های نمایش ایرانی را مطرح کرد. در مشورت‌های بعدی با آقای یاراحمدی به عنوان مدیر فرهنگی مجموعه و خانم ماهیان به عنوان مشاور، به این نتیجه رسیدیم به جای برگزاری کلاس‌های آموزشی که این روزها در موسسات گوناگون، شکلی روتین و تکراری پیدا کرده است و عموما هم به خروجی خاصی منتج نمی‌شود، اتفاقی تازه رقم بزنیم چرا که هم‌اکنون اغلب هنرجویان تنها امیدشان این است که با رفتن به یکی از این موسسات آموزشی، شاید فرصتی برای حضور در پروژه‌ای نمایشی یا تصویری به دست آورند که اگر چنین اتفاقی هم رخ بدهد، عموما زودگذر و غیرماندگار خواهد بود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم برای پیشگیری از تکرار چنین وضعیتی، مدرسه‌ای تاسیس کنیم که در آن زمینه‌های آموزش، تولید، اشتغال و پژوهش به طور همزمان ایجاد شود و در حد توان خود و با بهره گیری از تجربیات همکارانِ دیگر یکی از خلاءهای بسیار مهمی را که در آموزش تئاتر وجود دارد، جبران کنیم. زیرا متاسفانه در حال حاضر نه تنها هیچ مکانی برای آموزش نمایش‌های ایرانی نداریم، بلکه حتی در دانشکده‌های هنری‌مان هم جایی برای آموزش این گونه‌های نمایشی تعریف نشده و این شیوه‌های نمایشی کاملا مغفول مانده‌اند.
او اعلام ترکیب استادان این مدرسه را به زمانی دیگر موکول کرد ولی در عین حال توضیح داد: آموزش‌های این مدرسه با بهره گیری از افراد متخصص، حرفه‌ای و علمی کشور انجام خواهد شد. کسانی که هر یک در ژانرهای گوناگونی صاحب تجربه هستند و با تخصص‌های مختلفی که دارند، ترکیب آموزشی، علمی و
حرفه‌ای این مدرسه را شکل می‌دهند.
مدیر خانه هنر کاج در ادامه با تاکید بر ضرورت توجه به پژوهش در حوزه نمایش‌های ایرانی خاطرنشان کرد: متاسفانه درباره نمایش‌های ایرانی پژوهش‌های زیادی انجام نشده است چراکه تحقیق و پژوهش، زمان‌گیر و هزینه‌بر است.
او در پایان خواستار همراهی همه نهادهای فرهنگی همچون شهرداری، میراث فرهنگی و گردشگری و نیز دیگر موسسات هنری شد و گفت: امیدوارم با این همراهی بتوانیم اتفاقات خوبی را هم برای نمایش‌های ایرانی به عنوان بخش مهمی از میراث ملی و فرهنگی کشورمان رقم بزنیم.

منبع: ایسنا

سفر از ۱۲ کشور به ایران ممنوع شد

در آخرین به‌روز رسانی مقررات سفر به ایران، ورود از ۱۲ کشور ممنوع و محدودیت‌ها برای مسافران ورودی از ۲۴ کشور دیگر بیشتر شد. همچنین شرط تست پی‌سی‌آر (PCR) برای مسافران واکسینه‌شده برداشته شد.

معاون گردشگری درباره آخرین تصمیم‌های گرفته‌شده برای تردد مسافری بین ایران و سایر کشورها، به آخرین دستورالعمل ستاد ملی کرونا پیرو تصمیم وزارت بهداشت اشاره کرد و به ایسنا گفت: هم‌اینک مرزها برای ترددهای بین‌المللی با رعایت پروتکل‌ها باز است و تردد هم انجام می‌شود. ایرانی‌های خارج از کشور و اتباعی که به روادید نیاز ندارند، نیز محدودیتی برای سفر به ایران ندارند. ضمن این‌که روادید کاری، دانشجویی و درمان (گردشگری سلامت) برای شهروندان خارجی صادر می‌شود. برای ازسرگیری صدور روادید گردشگری از نیمه دوم تیرماه نیز قول داده شده است.

او درباره شرایط سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور نیز اظهار کرد: سفرها و تورهای خروجی بر اساس مقررات حاکم در کشورهای مقصد انجام می‌شود.

تیموری با اشاره به دستورالعملی که در ارتباط با مقررات سفر به ایران به تازگی ابلاغ شده است، گفت: برای ساماندهی ترددهای بین‌المللی در مرزها، دستورالعملی با محوریت وزارت کشور و حضور دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تهیه شد که محتوای آن در اصل، بخشی از مفاد آن دستورالعمل (پروتکل سفر به ایران) است که به مصوبه ستاد ملی کرونا نیاز نداشت و وقتی مطرح شد، تاییدیه کمیته امنیتی و انتظامی ستاد کرونا را گرفت و قرار شد اجرایی شود که بلافاصله همان موقع ابلاغ شد.

او اضافه کرد: بخش دیگر این دستورالعمل از جمله صدور روادید گردشگری که به ابطال مصوبه قبلی ستاد کرونا (ممنوعیت صدور روادید گردشگری_فروردین ۹۹) نیاز داشت، در نوبتِ طرح و تصویب در جلسه اصلی کرونا قرار گرفت.

معاون گردشگری در ادامه محتوایِ دستورالعملِ «به‌روز رسانیِ فهرست کشورها از نظر مقدار گردش سویه جهش‌یافته ویروس کرونا» را که از سوی علیرضا رئیسی ـ معاون وزیر بهداشت ـ ابلاغ شده در اختیار ایسنا قرار داد که با تاکید بر تشدید مراقبت‌ها در مبادی مرزی هوایی و دریایی، فهرست کشورها براساس شیوع و بروز ویروس جهش‌یافته نیز به سه دسته زیر تقسیم شده است:

کشورهای ویژه (کشورهای دارای سویه جهش‌یافته)، پذیرش مسافر از این کشورها به طور مستقیم و غیرمستقیم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. ورود دیپلمات‌ها و ماموران دولتی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی منوط به تایید وزارت امور خارجه با رعایت پروتکل‌های ابلاغی است. این کشورها درحال حاضر شامل بوتسوانا، برزیل، اسواتینی، هندوستان، اسوتو، مالاوی، موزامبیک، نپال، افریقای جنوبی، اوروگوئه، زامبیا و زیمبابوه است.

کشورهای پرخطر (کشورهایی با بروز بالای بیماری) ، سفرهای مستقیم و غیرمستقیم از این کشورها برقرار است، اما مسافران ورودی از این کشورها علاوه بر تست منفی پی‌سی‌آر از نظر کرونا در مبدأ (با مهلت ۹۶ ساعت) لازم است در هنگام ورود تحت بررسی آزمایشگاهی دوباره (تست پی‌سی‌آر) قرار گیرند. رعایت پروتکل ابلاغیِ مراقبت مرزی هوایی ـ دریایی الزامی است. فهرست این کشورها درحال حاضر شاملِ آرژانتین، بحرین، بولیوی، کیپ‌ورد، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، مصر، کویت، لیتوانی، مالزی، مالدیو، مغولستان، نامیبیا، پاراگوئه، پرو، سیشل، سریلانکا، سودان، سوریه، تانزانیا، ترینیداد و تونس است.

سایر کشورها در حال حاضر منع تردد سفر نداشته و تست پی‌سی‌آر منفی از کشور مبدأ با مهلت ۹۶ ساعت، برای ورود به کشور کفایت می‌کند. غربالگری علامتی (مراقبت سندرومیک) برای این گروه انجام خواهد شد و در صورت نیاز، تست پی‌سی‌آر دوباره به عمل خواهد آمد.

تبصره ۱- مسافران ورودی از کشورهای اروپایی همانند سایر مسافران باید تست پی‌سی‌آر منفی از کشور مبدأ با مهلت ۹۶ ساعت قبل را همراه داشته باشند. برای افرادی که دو نوبت واکسن تزریق کرده‌اند و ۱۵ روز از دوز دوم گذشته باشد، با داشتن کارت واکسیناسیون اقدام دیگری لازم نیست. افرادی که واکسن دریافت نکرده‌اند یا واکسیناسیون ناقص دارند باید در بدو ورود تست پی‌سی‌آر از آن‌ها گرفته شود و تا زمان جواب در منزل در قرنطینه باشند.

تبصره ۲ – در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۲/۲۴ مقرر شد چنان‌چه کشورهای همسایه در گروه پرخطر قرار گیرند در بدو ورود، پی‌سی‌آر منفی با مهلت ۹۶ ساعته، ارائه دهند و در بدو ورود مراقبت سندرومیک به عمل آید. صرفا در صورت علامت‌دار بودن از آن‌ها تست پی‌سی‌آر دوباره به عمل خواهد آمد.

تبصره ۳ – برای مسافران ترانزیت هوایی و جاده‌ای، وجود تست پی‌سی‌آر منفی با مهلت ۹۶ ساعت از مبدأ کفایت می‌کند.

تبصره ۴ – برای مسافران ورودی از مرزهای زمینی پی‌سی‌آر منفی با مهلت ۹۶ ساعت و در صورت ورود از کشورهای پرخطر، تست رپید (سریع) و در صورت لزوم، تست پی‌سی‌آر دوباره انجام خواهد شد.

تبصره ۵ – تردد مسافران ترانزیت آذربایجانی برای رفت و آمد روزانه از طریق خاک ایران (ورود و خروج از مرز جلفا و مرز بیله‌سوار) با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و بدون ارائه تست بدون مانع است.

تبصره ۶ – برقراری سفرهای جاده‌ای با ناوگان حمل و نقل عمومی در مسیرهای بین‌المللی بین ایران و کشورهای همسایه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ارائه تست پی‌سی‌آرِ منفی با اعتبار ۹۶ ساعت در بدو ورود بدون مانع است.

منبع: ایسنا

صنایع دستی؛ مشاغلی بدون محدودیت سنی

یک کارآفرین حوزه فیروزه‌کوبی و نقاشی روی مس گفت: صنایع دستی مشاغلی بدون محدودیت سنی برای همه افراد است.

ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی جوانان و استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های عظیم نیروی جوان، مستعد و تحصیل‌کرده کشور در راستای تحقق توسعه پایدار فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، ورزشی، کارآفرینی و اشتغال، یکی از اهداف تفاهم‌نامه منعقده بین وزارت ورزش ‌و جوانان و جهاددانشگاهی است.

در این راستا مرکز نوآوری و شکوفایی جهاددانشگاهی زنجان (منش)، موضوعاتی از قبیل مشارکت در برگزاری نشست‌های تخصصی، همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، فرهنگی، کارآفرینی و اشتغال و نیز استفاده از توانمندی‌های علمی، تخصصی و تجربیات جهاددانشگاهی را در راستای اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای حوزه جوانان بر عهده دارد.

صندلی تجربه، یکی از برنامه‌هایی است که در این راستا برگزار می‌شود. زهره حبیبی‌نیا مهمان صندلی داغ بود که در حوزه  میناکاری، فیروزه‌کوبی و نقاشی روی مس فعالیت می‌کند.

– لطفا خودتان را معرفی کنید:

زهره حبیبی‌نیا هستم و در حوزه میناکاری فعالیت داشته و دوره‌های آموزشی این هنر را در جهاددانشگاهی برگزار می‌کنم.

– بازار کار این هنر پس از آموزش چگونه است؟

پس از برگزاری یک دوره آموزشی در جهاددانشگاهی، سه نفر از هنرجویان توانستند کارگاه‌های تولیدی ایجاد کنند. معتقدم موفقیت نیاز به تلاش و پیگیری هنرجو داشته و تلاش آنان سبب می‌شود که مربی نیز زمان بیشتری برای آموزش‌شان صرف کند تا زودتر به مرحله فروش برسند.

– آیا آموزش این هنر نیازمند آموزش‌های اولیه و یا پیش‌نیاز است؟

کسی که نقاشی یا مینیاتور کار می‌کند، نیازمند ذوق هنری است ولی فیروزه‌کوبی روی مس نیازمند مهارت پیش‌زمینه‌ای نیست و هنرجو می‌تواند با توجه بالا، همه موارد مورد نیاز را در دوره‌های آموزشی و یا ورکشاپ‌ها فرا گیرد.

– برای شروع کار چه میزان سرمایه نیاز است؟

شخصاً کار خود را با سه میلیون تومان وام در سال ۹۵ آغاز کردم و سرمایه‌گذاری را به ۵۰ میلیون تومان رساندم. به تبع افزایش قیمت مواد اولیه در بازار، سرمایه مورد نیاز بیشتر می‌شود ولی هنرجویان می‌توانند گام‌ به گام کار خود را آغاز کرده و سرمایه مورد نیاز را جمع‌آوری کنند. باید توجه داشت که مس به عنوان مواد اولیه این هنر نسبت به سایر مواد اولیه نوسان بیشتری را در بازار دارد.

اگر هنرجویان بتوانند سرمایه‌گذار و یا فروشنده‌ای را بیابند که برای کار آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده و یا کارهای آماده آنان را به واسطه برند خود به مرحله فروش برساند، در تامین سرمایه مشکل کمتری خواهند داشت. افرادی نیز هستند که به صورت حق‌العمل‌کاری و دستمزدی در خانه برای کارگاه‌ها کار می‌کنند که این مهم در فیروزه‌کوبی روی مس و نقاشی روی مس اتفاق می‌افتد.

– حضور جوانان در این زمینه چگونه است؟

خوشبختانه ورود به حوزه صنایع دستی محدود به گروه سنی خاصی نیست و در این حوزه کودکان ۱۰ ساله تا افراد میان‌سال (۶۰ ساله) در دوره‌های آموزشی شرکت کردند و به راحتی توانستند این هنر را بیاموزند و مشغول به کار شوند.

– برای آغاز کار به صورت رسمی چه مجوزهایی نیاز است و چه حمایت‌هایی از بخش دولتی اتفاق می‌افتد؟

تنها حمایتی که دولت می‌کند، ارائه وام به تولیدکنندگان است. این در حالی است که وام، تولیدکننده را به دولت بدهکار کرده و بدهکاری نیز مشکلاتی را برای وی به دنبال خواهد داشت. دولت‌ها می‌توانند با تسهیل‌گری در بخش فروش و نیز با راه‌اندازی بازارچه‌هایی برای صنایع دستی، از تولیدکنندگان حمایت کنند.

برای ورود به این حرفه پس از گذراندن یک امتحان، مجوز تولید صنایع‌دستی به فرد متقاضی ارائه می‌شود که به مثابه جواز کسب بوده و بهتر است برای شروع کار، این جواز کسب دریافت شود. همچنین برای فروش باید برندسازی شود تا کار با شناسنامه و ارزش بالا به فروش برسد.

– برای آموزش به چه بخش‌هایی می‌توان مراجعه کرد؟

جهاددانشگاهی کلاس‌هایی را برای آموزش برگزار می‌کند که پیش از شیوع کرونا به صورت حضوری برگزار می‌شد. در کارگاه‌های هنر نیز شاهد برگزاری این دوره‌ها هستیم و حال در کارگاه خود به دلیل بیماری کرونا، آموزش‌ها به صورت خصوصی ارائه می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

حمایت از فعالان صنایع دستی آسیب‌دیده از کرونا

لاک‌تراشی نشانی از هم‌زیستی جدایی‌ناپذیر انسان و طبیعت

لاک‌تراشی از هنرهای اصیل و سنتی مردم خطه شمال ایران محسوب می‌شود. روستاییان ساکن مناطق جنگلی درگذشته لوازم و ابزار موردنیاز روزمره خود را بیشتر از چوب تهیه می‌کردند و در این کار از تبحر خاصی برخوردار بودند. استادکاران با استفاده از ریشه و تنه درختان جنگلی بدون بهره‌گیری از ابزار کار مدرن و با ابزاری مانند تیشه و مغار، ظروف چوبی مانند پارچ، لاکچه، لاک نان، لاک قند ریزکن، کَچِه، کوچِلِر، آب گردان، کِتِرا و… که با نقوش اسطوره‌ای و الهام گرفته از طبیعت اطراف منقوش می‌شود، تولید می‌کنند درواقع لاک ظرفی بزرگ شبیه به تشت بوده و معمولاً از آن برای سابیدن کشک و یا خمیر کردن نان استفاده می‌کنند.

می‌توان چنین گفت که لاک تراش‌ها خراطان ماهری هستند و هنر لاک تراشی، هنر ابتکاری جنگل‌نشینان است و آنان با شناختی که از انواع درختان جنگلی دارند برای ساخت مصنوعات چوبی از چوب درختانی چون ونو (زبان گنجشک)، نمدار و انجیلی استفاده می‌کنند و با کمک گرفتن از ابزار کار بسیار ابتدایی، آثار زیبایی خلق می‌کنند.

هنرمندان لاک تراش به دلیل نرمی چوب درختان پهن‌برگ به‌راحتی می‌توانند بر روی آنان کارکرده و فرم و شکل دلخواه را ایجاد کنند، همچنین این‌گونه از درختان در برابر خشکی و رطوبت عکس‌العمل ناچیزی از خود نشان می‌دهند و در مقابل پیچیدگی، کج شدن و ترک خوردن مقاوم هستند. در بین درختان پهن‌برگ، تراش و فرم دهی به چوب درختان «ون» و «آزاد» به دلیل سختی آوندهای آنان بسیار مشکل است اما ظروف ساخته‌شده از آن‌ها بسیار مقاوم بوده و از کیفیت بهتری برخوردار است.

استاد لاک‌تراشی مراحل کار خود را به‌این‌ترتیب آغاز می‌کند که پس از برش چوب، متناسب با ابعاد ظرف و به کمک تبر فرم اولیه محصول را کاملاً ذهنی و بر اساس تجربه شکل داده، آنگاه از ابزارهایی چون تیشه، اسکنه، ماتِکِل (ابزاری است شبیه به تیشه با تیغه بلندتر و لبه‌ای جمع شده که به‌منظور تراش داخل ظروف استفاده می‌شود)، موش رنده (رنده دستی)، کِتِنا (ابزاری چوبی شبیه به چکش) و… به خالی نمودن داخل ظرف و فرم دهی آن اقدام می‌کند.

هنگامی‌که ظرف به شکل دلخواه درآمد، مراحل تکمیلی کار انجام خواهد شد. بدین ترتیب که با رنده دستی اضافات بخش‌هایی چون دسته قاشق یا میله عصا را برداشته و با سوهان چوب ساب سطح محصول را صاف می‌کند. پرداخت نهایی نیز با تیغه تبر که نقش لیسه را ایفاء می‌کند، اتفاق می‌افتد. جهت نقش اندازی بر روی چوب نیز از همان ابزار ابتدایی و ساده همچون مته دستی یا ابزارهای نوک‌تیز برای خراشاندن و ایجاد نقش استفاده می‌کنند.

مرحله پایانی لاک‌تراشی را می‌توان مرحله جوشاندن محصول در ظرف شیر عنوان کرد. ظروف چوبی مانند جوله و قاشق، لاک و… را برای زیباتر شدن و برای بالا بردن مقاومت چوب در برابر آفت‌ها، در دیگی پر از شیر بروی اجاق هیزمی گذارده و به‌مدت کوتاه می‌جوشانند. در طی این مرحله رنگ چوب نیز به قرمزی متمایل می‌شود که موجب خوش‌رنگ شدن ظرف می‌گردد.

همان‌طور که می‌دانید امروزه در مناطق جنگلی کشورمان به‌ویژه مناطق شمال (گیلان، گلستان، مازندران) هرکجا که دسترسی به درختان جنگلی چون نمدار و شمشاد و… امکان‌پذیر باشد می‌توان نشانه‌هایی از تراشیدن ظروف چوبی و لاک و جوله و… را یافت. شیوه تولید شاید در همه نقاط تا حدی یکسان باشد اما آنچه آن‌ها را از هم متمایز می‌کند بهره گرفتن از مواد اولیه یا نقوش یا تکنیک‌های حفاظتی موجود در هر منطقه است. به‌عنوان‌مثال در مازندران جهت تغییر رنگ در مرحله پرداخت ابتدا ظرف را بر روی آتش گرم می‌کنند سپس مخلوطی از خاک زغال و ماست را بر روی بدنه ظرف مالیده و مجدداً بر روی حرارت می‌گردانند در این روش پس از اتمام کار ظرف به رنگ قرمز مایل به سیاه بسیار خوش‌رنگی درمی‌آید. اما در منطقه کتول استان گلستان به‌منظور تغییر رنگ و بالا بردن مقاومت آن، ظرف را در دیگ شیر می‌جوشانند.

در حقیقت زندگی مردمان جنگل‌نشین به‌صورت مستقیم وابسته به جنگل بوده و فلسفه ظریف لاک تراشی نیز از همین همزیستی جدایی‌ناپذیر انسان و طبیعت شکل می‌گیرد. آن‌ها با شناختی که از انواع درختان دارند با استفاده از ابزار بسیار ابتدایی، نیازهای روزمره مردم را مرتفع می‌سازند.

* گزارش از مریم منصوری، کارشناس آثار ناملموس استان گلستان

منبع: میراث آریا

قلعه کاظم‌خان، یک شبه جزیره اورارتویی در ساحل دریاچه ارومیه

در نزدیکی این اثر، شبه جزیره دیگری مشابه به آن واقع شده که به «خرسک» یا «خرسنگ» معروف است، در گذشته راه دسترسی به این قلعه، جاده خاکی به طول حدود ۵۰۰ متر بوده که از ساحل دریاچه به آن متصل می‌شد.

اما امروزه این قلعه با توجه به پس‌روی آب دریاچه به طور کامل بیرون از آب قرار گرفته و دسترسی به آن از هر طرف امکان‌پذیر است.

این قلعه دارای آثار تاریخی مهمی است که مهمترین و قدیمی‌ترین آن‌ها در دوره اورارتویی احداث شده است.

در اوایل دوران اسلامی قلعه آباد بوده و در آن استقرار انسانی وجود داشته است، در دوران ایلخانیان مغول با تغییر کاربری بناهای قدیمی و احداث بناهای جدید در محوطه برای مدت نامعلومی مورد استفاده قرار گرفته است.

این قلعه مجددا در اواخر دوره قاجار و اوایل حکومت پهلوی با تغییرات و احداث بناهای جدید محلی برای سکونت قرار گرفت.

آثار تاریخی مهمی در این قلعه وجود دارد که به ترتیب از پایین قلعه تا راس آن عبارت از غار یا پناهگاه صخره‌ای، بقایای روستای اسلامی دامنه قلعه، دروازه ورودی اصلی و کریدور صخره‌ای، استقرارهای میان‌قلعه، استقرارهای بالا قلعه، تالار صخره‌ای جنوبی و منابع ذخیره آب هستند.

دسترسی به سطوح فوقانی قلعه تنها به وسیله یک مسیر شیب‌دار در ضلع غربی امکان‌پذیر و به همین دلیل به قلعه «یک در» یا «تک در» نیز معروف است.

بخشی از این مسیر به صورت طبیعی و بخش دیگری از آن با تراش‌های صخره‌ای و هموار کردن سطوح سنگی فراهم شده است.

بدین صورت که تا محل بریدگی صخره‌ای که به وسیله یک پل چوبی به هم متصل شده و محل دروازه اصلی مجموعه است با استفاده از قطعات سنگی که بخش عمده‌ای از آن از بین رفته، مفروش شده و اندکی پس از آن کریدور صخره‌ای که به وسیله تراش سطح صخره‌ای ایجاد شده، دسترسی به سطح قلعه میسر می‌شود.

در کنار پل چوبی و نرسیده به آن، آثار و بقایای دیوار اورارتویی با تخته‌سنگ‌های بزرگ و بدون ملاط به ارتفاع نزدیک به ۴ متر برجای مانده که به نظر می‌رسد به عنوان دروازه اصلی محوطه کاربرد داشته است.

کریدور صخره‌ای

بعد از پل چوبی و دروازه اصلی، راهرو یا کریدور سنگی به طول تقریبی ۳۰ متر با شکافتن سطح صخره موجود در این قسمت به عمق ۲ تا ۲/۵ متر ایجاد شده که امکان دسترسی به سطح قلعه را فراهم می‌کند. عرض این کریدو در بیشتر بخش‌ها بین ۱/۵ تا نزدیک به ۲ متر است و کف آن دارای پله‌هایی بوده که به مرور زمان و کیفیت پایین صخره، بخش عمده‌ای از آن از بین رفته و تشخیص پله‌ها در حال حاضر به سختی امکان‌پذیر است و به همین دلیل اندازه‌گیری دقیق ابعاد پله‌ها مقدور نیست.

شیب‌دار بودن و عبور آب ناشی از بارندگی از کف این کریدور در تخریب پله‌ها تاثیرگذار بوده است.

تاسیسات اورارتویی قلعه

بخش عمده‌ای از ساخت‌وسازهای اورارتویی در حد فاصل بین کریدور ورودی و سازه‌های راس قلعه، در فضای شیب‌دار میان قلعه واقع شده است.

در این قسمت، بقایای بناهای اورارتویی با لاشه سنگ‌های نسبتا بزرگ و بدون ملات با جهت شمالی_جنوبی ساخته شده است و ارتفاع بلندترین بخش باقی‌مانده آن هم به حدود ۳ متر می‌رسد.

با فاصله اندکی از جنوب این اتاق در دل صخره، فضای چهارگوش بزرگتری ایجاد کرده‌اند که به لحاظ عمق تراش صخره از دیگر اتاق‌ها اهمیت بیشتری دارد و «تالار صخره‌ای میان‌قلعه» نام دارد.

تاسیسات اورارتویی بالاقلعه

در بلندترین نقطه قلعه، که در ضلع غربی آن واقع شده و مشرف به پرتگاه‌های بلند و خطرناک است، بقایای تاسیسات و سازه‌های اورارتویی قابل شاهده است.

بقایای پله‌های تراشیده صخره‌ای و هاون‌های سنگی در جای جای بالاقلعه به چشم می‌خورد.

در انتهای ضلع غربی و مشرف به پرتگاه بقایای چند سازه اورارتویی چهارگوش با فواصل مشخص از یکدیگر برجای مانده که از دیوارهایی با تخته سنگ‌های بزرگ و بدون ملات ساخته شده است.

کمی پایین‌تر از آن، سازه دیگری وجود دارد که ظاهراً محل اصلی تاسیسات راس قلعه بوده و شامل بقایای چند اتاق است که در دیواری به طول باقی‌مانده ۲۰ متر قرار گرفته‌اند، بقایای این دیوار از دو ردیف سنگ لاشه‌ای بزرگ تشکیل شده است.

سیستم ذخیره آب

در سطح قلعه کاظم‌خان تعدادی گودال و چاه سنگی دست‌کند شناسایی شده که در بستر صخره‌ای قلعه ایجاد کرده‌اند، این مخازن، با توجه به محل قرارگیری آن‌ها به عنوان آب انبار برای ذخیره آب ناشی از بارندگی و استفاده در فصول کم‌آبی منطقه کاربرد داشته‌اند.

نبود چشمه‌های آب شیرین و همچنین شوری آب دریاچه وعدم امکان استفاده به عنوان آب آشامیدنی برای ساکنان قلعه، اهمیت آن‌ها را دوچندان کرده است. از این میان ۵ آب انبار اهمیت بیشتری دارند

جمع‌بندی

قلعه کاظم‌خان با توجه به آثار موجود در آن بی‌شک یکی از مهمترین آثار تاریخی غرب دریاچه ارومیه و استان اذربایجان غربی محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد مهمترین و قدیمی‌ترین استقرار در آن در دوران اورارتوها شکل گرفته باشد، با این وجود، با بررسی‌های تخصصی، وجود استقرارهای قبل از دوران اورارتوها در قلعه و به ویژه در پناهگاه صخره‌ای محتمل است.

وجود کریدور صخره‌ای، تاسیسات میان‌قلعه و بالاقلعه و منابع مهم ذخیره آب در سطح محوطه نشان می‌دهد قلعه کاظم‌خان یکی از محوطه‌های پراهمیت دوران اورارتوها، در زمان گشترش قلمرو این حکومت در نواحی شرقی امپراطوری بوده و جمعیت قابل توجهی در آن زندگی می‌کرده‌اند.

در زمان پرآبی دریاچه، این قلعه تقریبا به طور کامل، محصور در آب بوده و تنها از طریق جاده باریکی امکان دسترسی به خشکی داشته و چه بسا در زمان پرآبی این راه هم به زیر آب رفته و تامین مایحتاج ساکنین قلعه، صرفا با قایق صورت گرفته است.

بر همین اساس می‌توان قلعه کاظم‌خان را مهمترین شبه جزیره اورارتویی دریاچه ارومیه در شرق حکومت اورارتوها دانست، به استناد کتب و منابع تاریخ و همچنین مدارک سفالی، در اوایل دوران اسلامی، دوران ایلخانیان مغول، اواخر قاجار و اوایل پهلوی در این قلعه مجدداً استقرارهای انسانی دیگری شکل گرفته و همین گروه‌های انسانی در آثار موجود در قلعه دخل و تصرف کرده، بخش‌هایی را تخریب و با تغییر کاربری تعدادی از آن‌ها و اضافه کردن بناهای جدید و استفاده مجدد، بیشترین آسیب را به سازه‌های اورارتویی وارد کرده‌اند.

این مجموعه تاریخی دارای ارزش فراوانی برای جذب گردشگر است و پتانسیل بالایی در تبدیل شدن به یکی از قطب‌های گردشگری و تاریخی در منطقه شمال‌غرب دارد و همین امر لزوم ایجاد و گسترش زیرساخت‌های گردشگری در آن را دوچندان کرده است.

* گزارش بهروز خان‌محمدی، کارشناس باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی

منبع:میراث آریا

آشنایی با اولین‌های حرفه سینما در موزه ملی سینما ایتالیا

موزه‌ها همواره نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده و فرهنگ، تاریخ و هنر را برای نسل بعد بازگو می‌کنند. موزه‌ها همچنین حافظ تاریخ نسل گذشته و فرهنگ ملل و اقوام هستند و تجربه سیر در تاریخ را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند.

ایتالیا از جمله کشورهای توسعه‌یافته‌ای است که در جنوب اروپا واقع شده است. در این کشور حدود ۴۵۰۰ موزه و گالری قرار دارد که بخشی از تاریخ و فرهنگ گذشته  کشور ایتالیا و جهان را به نمایش می‌گذارد.

ایتالیا کشوری است سرشار از هنر که تمام بخش‌های آن از جمله ساختمان‌ها، خیابان‌ها و … این هنر و زیبایی‌‎ را به بهترین شکل تصویر کرده‌اند.

«موزه ملی سینما» که علاقه‌مندان بسیاری را به خود برای بازدید جذب می‌کند، تاریخ سینما به وسیله تجهیزات و آثار به جا مانده از اولین روزهای تولید فیلم تا به امروز را به تصویر می‌کشد که در تورین ایتالیا قرار دارد.

گفتنی است که این موزه لقب «بلندترین موزه جهان» و «بلندترین بنای سنگی- آجری جهان» را به خود اختصاص داده است که بنای آن ۱۵۰ سال قدمت دارد و ساختمان آن یکی از ساختمان‌های موزه‌ای زیبا در جهان به شمار می‌آید. برج «La Mole Antonelian» که یکی از مشهورترین ساختمان‌های تورین است به عنوان نماد این شهر شناخته می‌شود و نام معمار آن «الساندرو آنتونلی» بر روی بنا گذاشته شده است.

blank

 

این بنا در ژانویه سال ۲۰۰۰ افتتاح و به موزه ملی سینما در تورین تبدیل شده است که هسته اصلی این موزه ملی توسط مجموعه‌دار و مورخ بزرگ ایتالیایی «ماریا آدریانا پرولو» جمع‌آوری و احداث شده و شامل کتاب‌ها، اسلایدها و فیلم‌های مربوط به تاریخ سینما و برجسته‌ترین اتفاقات دنیای سینما است.

موزه ملی سینما تورین با حدود ۳۲۰۰ متر مربع مساحت، دارای ۵ طبقه است که علاقه‌مندان به سینما می‌توانند از فیلم،‌ کتاب، مجله، مستندات، عکس، پوستر، وسایل فنی و آرشیو صدای مرتبط با سینما که در این موزه نگهداری می‌شود بازدید کنند.

این موزه دارای مجموعه‌ای عظیم از۲۰ هزار دستگاه، نقاشی و آثار چاپی، بیش از ۳۰۰ هزار پوستر فیلم، ۱۲ هزار حلقه فیلم و نزدیک به ۲۶ هزار  کتاب مرتبط با سینما و… است.

در قسمت باستان‌شناسی موزه سینما علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند اطلاعاتی درخصوص اولین چراغ‌ عکس‌ها، اسلاید آن‌ها، اولین نمونه دستگاه‌های القاکننده حرکت در تصاویر مانند شهرفرنگ‌ها کسب کنند و شماری از آن‌ها را از نزدیک به تماشا بنشینند.

blank

 

قرارگیری مجسمه عظیمی از «مولوخیکی» فضای عجیبی را در بنای این موزه ایجاد کرده است که بازدیدکنندگان از تماشای آن شگفت‌زده خواهند شد.

مجموعه آثار این موزه دربرگیرنده وسایل و ابزار کارخانه‌های معروف فیلم‌سازی دنیا مانند برادران وارنر، صداگذاری روی فیلم‌ها، ستاره‌های سینما و گالری پوسترهای برترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

یکی از ساختمان‌های وابسته به موزه که نقش مهمی در توسعه و کارکرد آن دارد، سینما ماسیمو است و از معدود سینماهای موجود در ایتالیا به حساب می‌آید که مجهز به سیستم پخش ۷۰mm است؛ این مجموعه دارای سه سالن است که سالن شماره ۳ آن چیزی حدود ۱۵۰ نفر ظرفیت دارد.

موزه ملی سینما

گفتنی است که در اولین سالگرد این مجموعه در سال ۲۰۰۲ نسخه ۷۰ mm  فیلم «بیگانه» به نمایش گذاشته شد، همچنین فستیوال‌های فیلم تورنتو هنوز هم در این مجموعه برگزار می‌شوند. البته باید گفت نمایش و اکران فیلم «کلوزآپ» به کارگردانی عباس کیارستمی و نمایش آثار عکس و فیلم امیر نادری در سال ۸۴ از جمله رویدادهای مهم این سینما به ویژه برای ایرانیان به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه‌ها آیینه استمرار تاریخ