موزه ملی سینما

آشنایی با اولین‌های حرفه سینما در موزه ملی سینما ایتالیا

موزه‌ها همواره نمایان‌گر میراث ملت‌ها در طول تاریخ بوده و فرهنگ، تاریخ و هنر را برای نسل بعد بازگو می‌کنند. موزه‌ها همچنین حافظ تاریخ نسل گذشته و فرهنگ ملل و اقوام هستند و تجربه سیر در تاریخ را برای علاقه‌مندان به ارمغان می‌آورند.

ایتالیا از جمله کشورهای توسعه‌یافته‌ای است که در جنوب اروپا واقع شده است. در این کشور حدود ۴۵۰۰ موزه و گالری قرار دارد که بخشی از تاریخ و فرهنگ گذشته  کشور ایتالیا و جهان را به نمایش می‌گذارد.

ایتالیا کشوری است سرشار از هنر که تمام بخش‌های آن از جمله ساختمان‌ها، خیابان‌ها و … این هنر و زیبایی‌‎ را به بهترین شکل تصویر کرده‌اند.

«موزه ملی سینما» که علاقه‌مندان بسیاری را به خود برای بازدید جذب می‌کند، تاریخ سینما به وسیله تجهیزات و آثار به جا مانده از اولین روزهای تولید فیلم تا به امروز را به تصویر می‌کشد که در تورین ایتالیا قرار دارد.

گفتنی است که این موزه لقب «بلندترین موزه جهان» و «بلندترین بنای سنگی- آجری جهان» را به خود اختصاص داده است که بنای آن ۱۵۰ سال قدمت دارد و ساختمان آن یکی از ساختمان‌های موزه‌ای زیبا در جهان به شمار می‌آید. برج «La Mole Antonelian» که یکی از مشهورترین ساختمان‌های تورین است به عنوان نماد این شهر شناخته می‌شود و نام معمار آن «الساندرو آنتونلی» بر روی بنا گذاشته شده است.

blank

 

این بنا در ژانویه سال ۲۰۰۰ افتتاح و به موزه ملی سینما در تورین تبدیل شده است که هسته اصلی این موزه ملی توسط مجموعه‌دار و مورخ بزرگ ایتالیایی «ماریا آدریانا پرولو» جمع‌آوری و احداث شده و شامل کتاب‌ها، اسلایدها و فیلم‌های مربوط به تاریخ سینما و برجسته‌ترین اتفاقات دنیای سینما است.

موزه ملی سینما تورین با حدود ۳۲۰۰ متر مربع مساحت، دارای ۵ طبقه است که علاقه‌مندان به سینما می‌توانند از فیلم،‌ کتاب، مجله، مستندات، عکس، پوستر، وسایل فنی و آرشیو صدای مرتبط با سینما که در این موزه نگهداری می‌شود بازدید کنند.

این موزه دارای مجموعه‌ای عظیم از۲۰ هزار دستگاه، نقاشی و آثار چاپی، بیش از ۳۰۰ هزار پوستر فیلم، ۱۲ هزار حلقه فیلم و نزدیک به ۲۶ هزار  کتاب مرتبط با سینما و… است.

در قسمت باستان‌شناسی موزه سینما علاقه‌مندان و گردشگران می‌توانند اطلاعاتی درخصوص اولین چراغ‌ عکس‌ها، اسلاید آن‌ها، اولین نمونه دستگاه‌های القاکننده حرکت در تصاویر مانند شهرفرنگ‌ها کسب کنند و شماری از آن‌ها را از نزدیک به تماشا بنشینند.

blank

 

قرارگیری مجسمه عظیمی از «مولوخیکی» فضای عجیبی را در بنای این موزه ایجاد کرده است که بازدیدکنندگان از تماشای آن شگفت‌زده خواهند شد.

مجموعه آثار این موزه دربرگیرنده وسایل و ابزار کارخانه‌های معروف فیلم‌سازی دنیا مانند برادران وارنر، صداگذاری روی فیلم‌ها، ستاره‌های سینما و گالری پوسترهای برترین فیلم‌های تاریخ سینما است.

یکی از ساختمان‌های وابسته به موزه که نقش مهمی در توسعه و کارکرد آن دارد، سینما ماسیمو است و از معدود سینماهای موجود در ایتالیا به حساب می‌آید که مجهز به سیستم پخش ۷۰mm است؛ این مجموعه دارای سه سالن است که سالن شماره ۳ آن چیزی حدود ۱۵۰ نفر ظرفیت دارد.

موزه ملی سینما

گفتنی است که در اولین سالگرد این مجموعه در سال ۲۰۰۲ نسخه ۷۰ mm  فیلم «بیگانه» به نمایش گذاشته شد، همچنین فستیوال‌های فیلم تورنتو هنوز هم در این مجموعه برگزار می‌شوند. البته باید گفت نمایش و اکران فیلم «کلوزآپ» به کارگردانی عباس کیارستمی و نمایش آثار عکس و فیلم امیر نادری در سال ۸۴ از جمله رویدادهای مهم این سینما به ویژه برای ایرانیان به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه‌ها آیینه استمرار تاریخ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *