موزه‌ها آیینه استمرار تاریخ

موزه‌ها آیینه متجلی باورها، آیین‌ها و استمرار تاریخ هر منطقه هستند که تمدن‌های عظیم فرهنگ، تاریخ ایران و آثار سراسر کشور را به نمایش‌ می‌گذارند.

موزه‌ها به انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌شوند که برای مثال می‌توان به موزه‌های تاریخ و باستان‌شناسی، موزه‌های فضای باز (سایت‌موزه‌ها)، موزه‌های مردم‌شناسی، کاخ‌موزه‌ها، موزه‌های علوم و تاریخ طبیعی، موزه‌های منطقه‌ای (محلی)، موزه‌های سیار (گردشی)، پارک‌موزه‌ها، موزه‌های سلاح (نظامی) و موزه‌های اندیشمندان (خانه هنرمندان) اشاره کرد؛ در ادامه به معرفی انواع موزه می‌پردازیم.

موزه تاریخ و باستان‌شناسی

این دسته از موزه‌ها، نگاهی تاریخی داشته و بیان‌گر سلسله‌ها و دوره‌های تاریخی هستند. بیشتر آثار در این موزه‌ها از طریق کاوش‌های باستان‌شناسی به دست آمده‌ و بیانگر فرهنگ و تمدن گذشته و تلفیق‌کننده علم، هنر و دانش یک ملت و قوم هستند.

 

این دسته از موزه‌ها «مادر» نیز نامیده می‌شوند. موزه‌ ملی ایران (ایران باستان)، موزه ملی مرسای در فرانسه، موزه ملی تاریخ آمریکا در واشنتگتن و موزه بزرگ و منطقه‌ای خراسان در مشهد در این دسته از موزه‌ها قرار می‌گیرند.

کاخ تخت جمشید فارس-گردشگری مجازی-پایگاه‌های میراث فرهنگی-تورهای تخصصی گردشگری

موزه‌های فضای باز (سایت‌موزه)

با ایجاد این نوع موزه‌ها می‌توان به معرفی یافته‌ها و داده‌های مهم باستان‌شناسی کمک بزرگی کرد. به تعبیری دیگر در شرایطی که کاوش علمی باستان‌شناسی به نتایج مطلوب کشف آثار ارزشمند غیرمنقول منجر می‌شود و از طرفی دیگر این آثار قابل انتقال به موزه‌ها نیستند، با مهیا کردن شرایط و امکانات لازم، مکان مورد نظر را جهت بازدید عموم فراهم می‌سازند. این اقدام در اصطلاح به موزه فضای باز مشهور است. از جمله این موزه‌ها می‌توان به تخت جمشید در شیراز و محوطه تاریخی هگمتانه در همدان اشاره کرد.

 

این نوع موزه‌ها در دیگر کشورها مانند چین، یونان و برخی از کشورهای اروپایی نیز رایج است. در استان خراسان محوطه تاریخی «بندیان» درگز که دارای گچ‌بری‌های بسیار زیبایی از دوره‌ ساسانیان است و همچنین محوطه تاریخی«شادیاخ» نیشابور از نمونه‌های دیگر این نوع از موزه‌ها به شمار می‌رود.

موزه مردم‌شناسی اردبیل

موزه‌های مردم‌شناسی

این دسته از موزه‌ها فرهنگ، آداب و رسوم، اعتقادات، پوشاک، حرف و مشاغل قدیمی و سنن اجتماعی حاکم بر جامعه را نشان می‌دهند که از جمله آن‌ها می‌توان موزه مردم‌شناسی تهران، حمام گنجعلی‌خان کرمان و موزه‌های مردم‌شناسی گناباد، تربت جام، تایباد، کلات، سبزوار و … را نام برد.

کاخ‌موزه‌ها

بناها یا آثار تاریخی هستند که از گذشتگان به دست ما رسیده و بیانگر وضعیت و نحوه زندگی صاحبان آن‌ها است. ممکن است در این بناها، اشیاء تاریخی و نیز آثار هنری از جمله نقاشی روی دیوار، گچ‌کاری و … وجود داشته باشد.

کاخ‌موزه‌ها معمولا در مراکز حکومتی به وجود می‌آیند. هدف از تأسیس این موزه‌ها به نمایش گذاشتن اثر و بنای تاریخی و همچنین عبرت‌آموزی از گذشتگان است. مجموعه کاخ‌های سعدآباد تهران در این دسته در موزه‌ها قرار می‌گیرند.

باغ موزه نادری

موزه‌های هنری

در این موزه‌ها انواع هنرهای تجسمی و تزئینی که از زیبایی‌شناسی بالایی برخوردار هستند، به نمایش گذاشته می‌شوند و اغلب افراد زیادی از این موزه‌ها بازدید می‌کنند. موزه‌ هنرهای زیبا در تهران و موزه هنرهای تزئینی در اصفهان از جمله این موزه‌ها به حساب می‌آیند.

blank

موزه علوم و تاریخ طبیعی

در این دسته از موزه‌ها، تجربه‌های علمی بر اساس شواهد، وسایل کار و تاریخ طبیعی که در برگیرنده گونه‌های مختلف گیاهی به ویژه جانوران است در معرض دید عموم قرار می‌گیرد و موزه‌ تاریخ طبیعی اصفهان و موزه علوم و تاریخ طبیعی مشهد از این نوع موزه‌ها هستند.

blank

موزه‌های محلی یا منطقه‌ای

این موزه‌ها بیانگر و نمودار فرهنگ یک منطقه یا یک محله خاص هستند و صرفا آثار و اشیاء تاریخی همان منطقه را به نمایش می‌گذارند. موزه شوش، تخت جمشید و موزه توس در خراسان از نمونه‌های این موزه‌ها به حساب می‌آیند.

blank

 

موزه‌های سیار

این دسته از موزه‌ها برای پیش‌برد سریع اهداف فرهنگی و به دلیل عدم امکانات موجود در مناطق و شهرهای محروم شکل می‌گیرند. این موزه‌ها فرهنگ‌های گوناگون را در مکان‌های مختلف در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

در شرایطی که این موزه‌ها مورد توجه کافی قرار گیرند، بسیار اثرگذار خواهند بود. به عنوان مثال می‌توان موزه سیار کودک و صلح به مدیریت خانم نیک‌ذات در خراسان رضوی که به اغلب کشورهای جهان سفر کرده‌است را به عنوان نمونه‌ای از این نوع موزه‌ها بیان کرد.

موزه ژئوپارک جهانی قشم

پارک‌موزه‌ها

پارک‌موزه‌ها به دلیل داشتن ابعاد گوناگون علمی و فرهنگی و جاذبه‌های تفریحی و آموزشی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، زیرا مسائل زیستی و طبیعی را از نزدیک برای عموم به نمایش می‌گذارند. امکان بازدید عموم مردم از این موزه‌ها از جمله ویژگی‌های این نوع از موزه‌ها به شمار می‌رود.

در ایران ایجاد پارک‌موزه سابقه ندارد، اما در کشورهایی مانند چین و کره شمالی این نوع از موزه‌ها مرسوم است. مکان‌های فرهنگی، ملی و تاریخی چون آرامگاه فردوسی در مشهد، آرامگاه عطار و خیام در نیشابور می‌توانند مکان مناسبی برای این منظور باشند.

موزه‌های نظامی

این دسته از موزه‌ها روند تاریخی انواع سلاح‌های نظامی و جنگی را در معرض دید همگان قرار می‌دهند. این نوع اشیاء دربرگیرنده لباس‌های نظامی و رزمی، اسلحه و دیگر وسایل رزمی نیز هستند.

blank

 

موزه‌های اندیشمندان (خانه هنرمندان)

این موزه‌ها برای ارج نهادن به هنرمندان، نویسندگان، مخترعان و مفاخر جامعه معمولا پس از درگذشتشان در خانه شخصی این افراد ایجاد می‌شود و دربرگیرنده وسایل شخصی، وسایل کار و آثار ایشان است؛ این موزه‌ها بیشتر در کشورهای اروپایی مرسوم است.

 

خانه شکسپیر نویسنده مشهور انگلیسی و ادیسون مخترع برق در آمریکا نمونه‌ای این موزه‌ها هستند. در ایران نیز خانه بزرگ‌مرد موسیقی، استاد ابوالحسن صبا و همچنین خانه استاد شهریار تبدیل به موزه شده است. در خراسان رضوی منزل پدری شهید مرتضی مطهری در فریمان نیز به خانه موزه تبدیل شده است.

منبع:

پهلوان، مهرآسا؛ ۱۳۹۸؛ کتاب موزه‌ها و مجموعه‌داران خراسان رضوی؛ انتشارات درج سخن

ایسنا

آغاز فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی «خله‌کوه» تاکستان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین از آغاز فصل سوم کاوش‌های خله‌کوه تاکستان در ادامه مطالعات باستان‌شناسی این منطقه برای امکان‌سنجی ایجاد سایت‌موزه خبر داد.

علیرضا خزائلی پنجشنبه ۱۰ تیر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت: فصل جدید کاوش‌های باستان‌شناسی خله‌کوه با هدف خواناسازی فضاهای معماری، نهشته‌های باستانی و ساماندهی محوطه برای راه‌اندازی سایت‌موزه در این منطقه در اسفند سال ۹۹ به سرپرستی دکتر فریبا سعیدی انارکی آغاز شد که لایه تاریخی به‌دست آمده در این فصل از کاوش متعلق به هزاره ششم پیش از میلاد و مربوط به دوره انتقالی مس‌سنگی قدیم است و سفال‌های به‌دست آمده نیز مشابه انواع سفال مناطق زاغه و چشمه‌علی هستند که در ابراهیم‌آباد، چهاربنه، قره‌قباد و ظهیرتپه نیز دیده می‌شوند و بیانگر ارتباطات منطقه‌ای هستند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قزوین با اشاره به شروع فصل دیگر این کاوش‌ها اظهار کرد: در ادامه مطالعات باستان‌شناسی این منطقه برای احداث سایت‌موزه، فصل سوم این کاوش‌ها با هدف شناسایی توالی و گسست‌های استقراری خله‌کوه، لایه‌های تاریخی، آثار معماری و سازه‌های وابسته به آن آغاز شده و در حال انجام است.

وی ادامه داد: امیدواریم با راه‌اندازی سایت‌موزه و تبدیل این منطقه به یک سایت باستان‌شناسی مهم شهری، علاوه بر نمایش و حفظ آثار و یافته‌های حاصل از این کاوش‌ها، شاهد رونق گردشگری و جذب بیشتر گردشگران به این محوطه ارزشمند باستانی باشیم.

بنا بر اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی قزوین، محوطه باستانی خله‌کوه با وسعت پنج هکتار در شهر تاکستان واقع شده و آثار به‌دست آمده در لایه‌های تاریخی این منطقه به هزاره پنجم و ششم پیش از میلاد و قدیم­ترین آثارِ دوران اسلامی نیز در این محوطه به قرن پنج و ۶ هجری قمری مربوط می‌شوند. این محوطه در سال ۱۳۷۷ به شماره ۲۲۷۵ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دیماج، میان‌وعده ثبت ملی و زینت‌بخش سفره افطار قزوینی‌ها

مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را متوقف کنید

تعدادی از استادکاران مرمت و دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان، با حضور در دفتر اتحادیۀ صنف صنایع‌دستی این استان، خواستار توقف مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله تا برگزاری کنگرۀ نقد مرمت و رفع شبهات موجود شدند.

مرتضی فرشته نژاد و فریماه هوشیار دو مرمتگر بناهای تاریخی، هوشنگ رسام و غلامرضا عنایتی دو هنرمند باسابقۀ کاشی‌کاری، به همراه چند تن از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان و همچنین عباس شیردل، رئیس اتحادیۀ صنایع‌دستی استان اصفهان، روز گذشته (چهارشنبه_نهم تیرماه) در دفتر این اتحادیه دور هم جمع شدند تا برای نجات مسجد شیخ لطف‌الله که مرمت گنبد آن به دست همان مرمتگر پیشین آغاز شده، چاره‌ای بیندیشند.

فریماه هوشیار، کارشناس ارشد مرمت بناهای تاریخی در این نشست، با مروری بر اظهارات متناقضی که مسئولان میراث فرهنگی استان اصفهان طی دو سال گذشته دربارۀ مرمت این گنبد داشته‌اند، از اینکه هرگز به سؤالات منتقدان پاسخ شفاف و منطقی‌ای از سوی این اداره کل داده نشده اظهار تأسف کرد.

سپس، برنا موسوی، یکی از دوستداران میراث فرهنگی اصفهان، خبر داد که طبق اعلام فریبا خطابخش، مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان، ناظر عالی فاز دوم مرمت گنبد شیخ لطف‌الله، عبدالله جبل عاملی است و بهشاد حسینی و محسن نکویی نیز دیگر ناظران این پروژه هستند.

 

در ادامه، مرتضی فرشته نژاد، مرمتگر باسابقۀ بناهای تاریخی استان اصفهان گفت: ناظر کسی نیست که با دوربین از دور به گنبد نگاه می‌کند؛ ناظر باید بر حسن انجام کار نظارت داشته باشد. قرار بود من از گنبد بازدید کنم، اما گفتند داربست نیست و نمی‌شود. بااین‌همه، حتی از دور هم پیداست که سربندهای گنبد مسجد شیخ لطف‌الله با هم نمی‌خواند و ترک‌ها فاصله پیدا کرده است.

وی، با شرح خطر بزرگ‌تری که کل مسجد شیخ لطف‌الله را تهدید می‌کند، ادامه داد: زمانی بازاریان گفتند ما می‌خواهیم در مسجد شیخ لطف‌الله نماز بخوانیم و چون برای بخش بالای مسجد بلیت‌فروشی انجام می‌شد، تصمیم گرفتند پایین را به شبستان تبدیل کنند، اما آیا شاه‌عباس یا استاد محمدرضای بنا نمی‌توانستند بعد از ساختن مسجد شیخ لطف‌الله پایین آن را هم کاشی کنند و شبستان بزنند؟ معلوم است که می‌توانستند اما نمی‌خواستند، چون مسجد شیخ لطف‌الله یک مسجد کوشکی بدون صحن است و رطوبت آن باید از طریق همین زیرزمین رد شود.

این استادکار باسابقۀ مرمت تصریح کرد: متأسفانه تمام ناکش‌هایی که در این قسمت وجود داشت، کور کردند و دیوار کشیدند و از آن زمان مسجد شیخ لطف‌الله مثل آدمی شده که دم دهان و بینی او را گرفته‌اند؛ معلوم است که عن‌قریب خفه می‌شود و می‌میرد؛ معلوم است که سقف این بنای نفیس ریزش می‌کند.

وی افزود: از وقتی این حرکت اشتباه را انجام دادند مدام کاشی‌ها ترک می‌خورد و روی آن را می‌پوشانند. بخشی از این زیرزمین را هم به کافی‌شاپ تبدیل کرده‌اند و برای آن آب و فاضلاب کشیده‌اند. اگر عباس بهشتیان زنده بود و این چیزها را می‌دید از غصه خودش را می‌کشت.

فرشته نژاد خاطرنشان کرد: استاد محمدرضا معمار مسجد شیخ لطف‌الله از متخصصان رشته‌های مختلف مثل صوت‌شناس و کاشی‌کار و … استفاده کرده و چنین شاهکاری را ساخته است. چند صد سال قبل هر کس کار خودش را انجام می‌داده، اما متأسفانه امروز صوت‌شناسی در دانشکده‌های معماری هم تدریس نمی‌شود.

این مرمتگر بناهای تاریخی پیشنهاد داد که هر چه سریع‌تر «کنگرۀ نقد مرمت» با حضور استادکاران برجستۀ کشور برگزار شود و مرمت گنبد مسجد شیخ لطف‌الله توسط متخصصان مورد بررسی قرار بگیرد.

 

عباس شیردل، رئیس اتحادیه صنف صنایع‌دستی استان اصفهان نیز اظهار کرد:  وقتی به یکی از مسئولان در استانداری اصفهان شکایت بردیم که چرا مرمت گنبد شیخ لطف‌الله را با همان مرمتگر آغاز کرده‌اند، گفت بودجه‌ای که لحاظ شده نباید برمی‌گشت و ما هم گفتیم اگر بودجه برگردد، بهتر از این است که نگین فیروزۀ جهان اسلام خراب شود.

وی یادآور شد: اولین و مهم‌ترین درخواست ما این است که عایق‌بندی زیرزمین مسجد شیخ لطف‌الله را بردارند تا بنا به شکل اولیۀ خود بازگردد، سپس، یک گروه پژوهشی قدرتمند وضعیت تمام مسجد را بررسی کنند و با حضور متخصصان برای حفظ بنا چاره‌جویی شود.

اظهارات هوشنگ رسام، مرمتگر و کاشی‌کار باسابقه نیز در این نشست چنین بود: ما به خاطر عشق به تمدن و بناهای تاریخی دور هم جمع شده‌ایم و با کسی دشمنی نداریم. مسجد شیخ لطف‌الله موزه هنرهای کاشی‌کاری ایران است. ما نگران وضعیت این مسجد هستیم، چراکه کار آن به دست متخصص سپرده نشده است.

 

بعد از ایراد این سخنان، متن نامۀ سرگشاده‌ای که قرار است به دست مقام قضایی و نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی برسد، توسط حاضرین امضا شد. در این نامه آمده بود:

«بر همگان روشن است که گنبد مسجد شیخ لطف‌الله اصفهان یک اثر بی‌نظیر جهانی و متعلق به آحاد بشر بوده و ما به‌عنوان امانت‌دار، موظف به نگهداری آن هستیم. از سال ۱۳۹۸ که خبر دو رنگ شدن آن پس از مرمت تَرک اول، در رسانه‌های داخلی و خارجی منتشر شده، دلایل گوناگون در نقد روش مرمت غیراصولی آن مطرح گردیده است.

اکنون با تأسف و اندوه فراوان، به آگاهی می‌رسانیم که نه‌تنها آن نقدها راه به ‌جایی نبرده و برخلاف وعده‌های مدیریت میراث فرهنگی، اجازۀ بازدید از آسیب‌های گنبد به استادکارها و کارشناسان منتقد داده نشده، بلکه امروز در کمال تعجب شاهدیم، قرارداد ادامه مرمت گنبد با همان مجری قبل منعقدشده است؛ بدون آنکه ناظرین پروژه معرفی و مورد تأیید اساتید و کارشناسان قرار گرفته باشند. در چنین شرایطی، سؤال اینجاست که:

۱.مستندات مربوط به مرمت ترک اول (ازجمله طرح مطالعاتی و آسیب‌شناسی مشکلات گنبد، دستورالعمل مرمت، سوابق و ارزیابی مجری، گزارش‌های روزانه ناظر، صورت‌جلسه تأیید اساتید و …) کجاست؟ چراکه این موارد جزو بدیهی‌ترین ملزومات یک پروژه هستند.

۲. چرا قرارداد ادامه مرمت گنبد در سکوت خبری و بدون اطلاع‌رسانی، با همان مجری قبلی منعقدشده است و دلیل اصرار بر انجام مرمت توسط یک پیمانکار خاص چیست؟

۳.چرا مدیر پایگاه میراث جهانی نقش‌جهان به‌عنوان عامل اصلی انعقاد قرارداد، حاضر به ارائه هیچ توضیحی در مورد قرارداد جدید نیست؟

۴.چرا این بار هم مثل گذشته، بدون انجام مطالعات کامل، آزمایش‌ها و تهیه طرح مرمت با تأیید اساتید فن، اصرار به ادامه کار مرمت دارند؟

۵.چرا مستندات نحوۀ واگذاری پروژه به‌ویژه اسناد مالی آن منتشر نمی‌شود؟

۶. چرا اجازه بازدید از گنبد مسجد شیخ لطف‌الله به منتقدان داده نمی‌شود؛ درحالی‌که تعدادی از اساتید و کارشناسان که به‌واسطه برخی پروژه‌ها با اداره میراث فرهنگی ارتباط  دارند، بعضاً بیش از یک‌بار از گنبد بازدید کرده‌اند؟

باید قاطعانه هشدار دهیم که اگر فاز دوم پروژۀ مرمت مانند فاز اول با آن ایرادات فاحش انجام شود، ممکن است در آینده شاهد گسست و ریزش کاشی‌ها و مشکلات فراوان در تزیینات و سازۀ این گنبد یگانه باشیم که ترمیم و جبران آن نیاز به هزینه بسیار بالا دارد و عملاً تضییع دوباره بیت‌المال است.

ازاین‌رو از مسئولین، به‌ویژه مقامات قضایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهشمندیم تا زمان روشن شدن پاسخ این سؤالات و شفاف‌سازی تمام ابعاد این پروژه، به‌ویژه مبادلات مالی آن، از ادامۀ کار مرمت جلوگیری کرده و اجازه ندهند این میراث ارزشمند جهانی، با یک مرمت غلط برای همیشه آسیب ببیند و آبروی این استان و کشور بیش‌ازپیش خدشه‌دار شود.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

مرمت گنبد شیخ لطف‌الله با حاشیه شروع شد!

دوره آموزش راهنمایان گردشگری بازنگری شد

مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری از بازنگری دوره های آموزشی راهنمایان گردشگری خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، زاهد شفیعی گفت: در سال‌های گذشته فقط برای سه گروه راهنمایان شامل فرهنگی، طبیعت‌گردی و ژئوتوریسم، دوره آموزشی طراحی شده بود که با توجه به تغییرات و روندهای جدید، دوره‌های یادشده به بازنگری نیاز داشت.

او افزود: به منظور به‌روزرسانی دروس آموزشی و با بهره‌مندی از نظرات کارشناسی استادان مربوطه و مشارکت تشکل‌های حرفه‌ای مقرر شد این دوره در دو گروه راهنمایان فرهنگی و راهنمایان طبیعت‌گردی ساماندهی شود.

شفیعی گفت: بر اساس بازنگری‌های انجام‌شده نزدیک به ۵۰۰ ساعت دوره‌های آموزشی ویژه راهنمایان فرهنگی و حدود ۶۰۰ ساعت آموزشی ویژه راهنمایان طبیعت‌گردی طراحی شده و آماده ابلاغ از سوی وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و در نهایت اجرا از سوی مؤسسات آموزشی برای ارتقاء کیفیت در این بخش است.

به گفته مدیرکل دفتر مطالعات، آموزش و برنامه‌ریزی گردشگری، بر اساس تعاریف جدید که منطبق با قانون مربوط به آموزش راهنمایان گردشگری است، یک دوره آموزشی با محوریت فعالیت‌های طبیعی و دوره دیگر با محوریت فعالیت‌های فرهنگی در دو بخش داخلی و بین‌المللی پیش‌بینی شده است.

شفیعی با تاکید بر اهمیت نقش راهنمایان گردشگری در ارتباط با گردشگران داخلی و خارجی، اظهار کرد: راهنمایان می‌توانند کیفیت سفر گردشگران و نگرش آن‌ها در مورد مقاصد گردشگری را تحت‌تاثیر قرار دهند، لذا جایگاه مهمی در زنجیره صنعت گردشگری را به خود اختصاص داده‌اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پاسخی به حواشی بیمه راهنمایان گردشگری

درد مشترک راهنمایان گردشگری در ایران و ترکیه

راهنمایان گردشگری می‌توانند سفیران سلامت باشند

ماجرای تخلیه نخاله روی قبر «عمادالکتاب» چه بود؟

پس از انتشار تصاویری از تخلیه نخاله روی مزار «عمادالکتاب»، استاد خوشنویسی، رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری از بهسازی این مقبره و نصب تابلو معرفی مشاهیر در کنار آن خبر داد.

 مزار عمادالکتاب در گوشه‌ای از قبرستان امامزاده عبدالله شهرری، که در فهرست آثار ملی ثبت شده قرار دارد. مزار این هنرمند سال‌ها محل بی‌توجهی بوده و بارها در نزدیکی آن نخاله و زباله رها شده است. به تازگی هم عکس‌هایی از نخاله‌های ساختمانی که روی قبر این استاد خوشنویسی رها شده بود، منتشر شد.

چند سال پیش، صحبت‌هایی درباره ساخت یک مقبره کوچک روی قبر «عمادالکُتّاب» مطرح شده بود، اما مدیر وقت میراث فرهنگی شهرستای ری مسؤولیت آن را متوجه کانون خوشنویسان و اداره اوقاف که متولی این گورستان و امامزاده ثبت شده است، دانسته بود که تا حالا هیچ اقدامی از سوی هیچ‌یک از آن‌ها انجام نشده است.

blank
عکس‌ها قبل از بهسازی، از صفحه اینستاگرام امیرعباس نصیری یزدی، خوشنویس

اکنون پس از انتشار خبر بی‌احترامی به مزار عمادالکتاب برای چندمین‌بار، نوروز تقی‌پور ـ رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری ـ در این‌باره توضیح داد: کارگران محوطه امامزاده عبدالله(ع) حین بازسازی برخی از قبور، مقدار کمی خاک را به شکل اتفاقی و موقتی روی مقبره عمادالکتاب ریخته بودند که با حضور و نظارت کارشناسان میراث فرهنگی، مقبره این استاد بزرگ خوشنویسی کشور و محیط اطراف آن به طور کامل بهسازی و تابلو معرفی مشاهیر در کنار مقبره نصب شد.

او تاکید کرد: اداره اوقاف شهرستان در حین بازسازی قبور و محوطه‌های قبرستان‌های قدیمی باید دقت بیشتری نسبت به قبور و مقبره افراد معروف داشته باشد.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ری افزود: پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی روزانه به صورت دقیق بر قبور افراد معروف و آثار تاریخی نظارت می‌کنند.

تقی‌پور یادآور شد: عمادالکتاب از بزرگ‌ترین استادان نستعلیق دوران مشروطه بود که راز و رمز قواعد و شیوه نستعلیق را به بهترین وجه کشف کرد و رسالت هنری و تاریخی‌اش را با چاپ رسم‌المشق به شایستگی به پایان برد.

blank
عکسی که اداره میراث فرهنگی شهرستای ری بعد از پاکسازی و بهسازی فرستاده

میرزا محمدحسین سیفی قزوینی ملقب به عمادالکتاب، از استادان بنام خوشنویسی و خط نستعلیق در یکصد سال قبل بود که شیوه خاص «میرزا محمدرضا کلهر» را در خوشنویسی گسترش داد. او آخرین حلقه از زنجیره استادان قدیم خوشنویسی است که این هنر را به خوشنویسان معاصر پیوند داد. میرزامحمدحسین سال ۱۲۷۱ در خیابان ناصرخسرو تهران یک آموزشگاه خوشنویسی راه‌اندازی کرد و به واسطه آن‌که نسخه‌ای از شاهنامه فردوسی را برای مظفرالدین شاه قاجار خوشنویسی کرد، لقب «عمادالکتاب» را گرفت و به مدت هفت سال هم معلم مشق احمدشاه قاجار بود. او در دوران مشروطه، جزو جنبش آزادی‌خواهان بود و پنج سال هم زندانی شد. عمادالکتاب در چند سال آخر عمر در دربار پهلوی سمت خوشنویس مخصوص را داشت و در سال ۱۳۱۳ شمسی موفق به دریافت نشان درجه یک فرهنگ از وزارت معارف (وزارت فرهنگ) و یک قطعه مدال نفیس از دربار رضاشاه شد.

میرزامحمدحسین در بیست و ششم تیرماه سال ۱۳۱۵ در ۷۵ سالگی در تهران درگذشت و در امامزاده عبدالله شهرری به خاک سپرده شد. این گورستان به همراه بنای امامزاده آن در  ۱۴ اردیبهشت ۱۳۷۸ به شماره ۲۳۱۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

منبع: ایسنا

برج تاریخی بهرامجرد بردسیر مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از آغاز مرمت برج تاریخی روستای بهرامجرد خبر داد.

“مجتبی شفیعی” امروز ۹ تیرماه با اعلام این خبر اظهار کرد: عملیات مرمتی برج تاریخی بهرامجرد با اعتباری معادل ۷۰۰ میلیون ریال در قالب خشت‌چینی و اندود کاه‌گل آغاز شده است.

وی با اشاره به اینکه این برج به دوره قاجار بازمی‌گردد، افزود: بهرامجرد از توابع شهرستان بردسیر و دارای بافت تاریخی ارزشمند است.

شفیعی در ادامه از مرمت بافت تاریخی هنزا در رابر خبر داد و بیان کرد: عملیات کف‌سازی بافت تاریخی این بخش با اعتباری معادل ۹۰۰ میلیون ریال آغاز شده است.

معاون میراث فرهنگی استان کرمان بیان کرد: بخش هنزا از توابع شهرستان رابر است که با توجه به کوهستانی بودن آن در فصول مختلف پذیرای گردشگران و علاقمندان زیادی است.

وی همچنین با اشاره به اینکه با اعتباری معادل ۵۰۰ میلیون ریال مرمت گنبد مشتاقیه کرمان آغاز شده، اظهار کرد: مرمت گنبد، کاشی‌کاری‌ها، رواق‌های اطراف بنا، طاق‌نماها، کف‌سازی و محوطه‌سازی حیاط بنای مشتاقیه کرمان به صورت مستمر در طول سال‌های گذشته انجام شده‌ است.

شفیعی به انجام عملیات استحکام‌بخشی بخش‌هایی از این بنا در سال‌های اخیر اشاره کرد و افزود: استان کرمان دارای بیش از ۷۰۰ اثر ثبت ملی و ۷۰۰۰ اثر شناخته شده است و اعتبارات مرمتی این استان پاسخگوی مرمت تمام بناهای تاریخی نیست.

وی با بیان اینکه بنای مشتاقیه تحت مدیریت اداره اوقاف است، بیان کرد: اداره اوقاف در زمینه مرمت و بازسازی این بنای تاریخی همکاری و تعامل لازم را با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان داشته باشد.

منبع: ایسنا

خانه صمدی همدان مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان از مرمت خانه صمدی خبر داد.

سیده مریم مختاری‌موسوی، اظهارکرد: خانه صمدی تاریخی در شهر همدان و محدوده جولان واقع شده و متعلق به دوره قاجاریه است که در سوم دی‌ماه ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۷۰۵در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان ادامه داد: این بنا از دو واحد مستقل با دو ورودی مجزا و یک حیاط مشترک تشکیل شده و بنا در دو طبقه ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: از شاخصه‌های این اثر، آجرکاری، لمه‌کوبی و دورن‌گرا بودن آن است و با توجه به اینکه تزئینات سقف در اثر رطوبت دچار آسیب شده بود، به‌صورت اساسی بر روی سقف عایق رطوبتی نصب شده و برای مرمت کل مجموعه اعتباری بیش از ۱۵۰۰ میلیون ریال مورد نیاز است.

به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان همدان، مختاری‌موسوی تصریح کرد: مرمت این بنا شامل اندود کاه‌‍‌گل در نما، ساب‌زدن و بند کشی، لمه‌کوبی، رنگ‌آمیزی در و پنجره‌های چوبی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

گردشگری همدان، ملودی توسعه در تراژدی کرونا

برج قربان همدان

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان

اولین پیست اتومبیل رانی فرمول یک کشور در زرندیه افتتاح می شود

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی از افتتاح اولین پیست اتومبیل رانی فرمول یک در زرندیه تا پایان تیرماه سال جاری خبر داد.

مصطفی مرزبان  اظهار کرد: اولین پیست اتومبیل رانی با قابلیت برگزاری مسابقات فرمول یک در کشور و با استانداردهای فدراسیون اتومبیلرانی و با کاربری مسابقات در سطح بین المللی در حال ساخت است و پیشرفت خوبی دارد.

وی افزود: اتودروم بین المللی سرزمین ایرانیان در شهرستان زرندیه در زمینی به مساحت ۸۵ هکتار و با طولی حدود ۵ کیلومتر در حال احداث است، این پیست شامل ۱۸ پیچ است که از جذابترین پیچ های معروف پیست های فرمولا دنیا نظیر سیانگ مالزی، آلمان، آسیا فرانکور شامپ بلژیک، کاروسل آلمان، ژاپن، سیلوراستون بریتانیا الهام گرفته شده است. حداکثر سرعت در این پیست بیش از ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده است.

مرزبان اظهار کرد: این پیست با مشاوره شرکت هایی چون tike آلمان (طراح و سازنده ۱۰ پیست فرمول یک طراحی شده است.

وی در خصوص میزان پیشرفت فیزیکی پروژه گفت: تاکنون ۹۰ درصد پیست و ساختمان اصلی ساخته شده است و تا پایان تیرماه ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد. این پروژه با اعتباری بالغ بر ۳۵۰ میلیارد تومان و ۱.۵ میلیون یورو در حال تکمیل است و برای ۲۰۰ نفر اشتغالزایی خواهد داشت.

وی اظهار کرد: امکانات موجود در این مجموعه نویدبخش حضور بروزترین خودروهای فرمول یک، حرفه ای ترین رانندگان این عرصه و تجربه جدیدی از هیجان، سرعت و شنیدن صدای غرش موتورهای فرمول یک برای تمامی ایرانیان در کشور است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: با توجه به استانداردهای بین المللی، اصول طراحی حرفه ای در ایمنی اتودرم بین المللی تهران، در روند ساخت این پیست به طور کامل لحاظ شده است. در واقع ایمن سازی پیست بر اساس شبیه سازی حرکت و سرعت ماشین ها و نوع پیچ ها در فضای مجازی صورت گرفته است.

وی اضافه کرد: تمامی مقررات و آیین  نامه های مرتبط به ایمنی راننده و تیم همراه در دوره های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت بسته به نوع استفاده از پیست به افراد آموزش داده می شود.

مرزبان با اشاره به استفاده از ظرفیت بالای ورزش اتومبیل رانی در صنعت گردشگری، تصریح کرد: بهره برداری از این پیست می تواند فضای مناسب برای ایجاد هیجان در کنار خانواده ایجاد کند و در کنار آن به جلب سرمایه های ورزشی، ارز آوری و سرمایه گذاری خارجی بینجامد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سفر به استان مرکزی _پایتخت گردشگری صنعتی

یافته‌های تازه باستان‌شناسان در لرستان

باستان‌شناسان ردپایی تازه از ادوار پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در تپه «امرایی الشتر» لرستان کشف کردند.

 نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهدی حیدری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی این پروژه با اعلام این‌که پروژه تعیین عرصه و پیشنهاد حریم تپه «امرایی الشتر» در استان لرستان انجام و وضعیت فرهنگ‌های دوران پیش از تاریخ و تاریخی آن توسط هیأت باستان‌شناسی بررسی شد، گفت: در این فصل ۱۶ گمانه پیرامون تپه ایجاد شد. از این تعداد گمانه، در ۹ مورد به بقایای معماری و آثار فرهنگی برخوردیم و در هفت مورد از گمانه‌ها، آثار فرهنگی برجامانده‌ای مشاهده نشده است.

این باستان‌شناس با بیان این‌که از بین این گمانه‌ها، بقایای فرهنگی از ادوار مس و سنگ، مفرغ، تاریخی و اسلامی به‌دست آمد، افزود: این اقدامات موجب شناخت ابعاد و گستردگی تپه امرایی و از سویی، درک بهتر ما از وضعیت باستان‌شناسی تپه امرایی و دشت ‌الشتر در ادوار مختلف می‌شود.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی ادامه داد: پس از پایان این پروژه، وضعیت تپه امرایی به لحاظ گستردگی مشخص و نقشه فنی ارائه شد که عرصه و حریم تپه را مشخص می‌کند.

blank

حیدری گفت: مطالعات روی یافته‌های فرهنگی کشف‌شده آغازی برای مطالعات بیشتر در ارتباط با باستان‌شناسی و وضعیت فرهنگی این محوطه باستانی در الشتر است.

تپه امرایی که آثاری از دوران پیش از تاریخ ایران باستان تا دوران پس از اسلام در آن یافت شده در روستای ولی‌آبادِ شهرستان الشتر در استان لرستان واقع شده است. این اثر دهم مهرماه ۱۳۸۰ با شماره ۴۰۶۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشار تاف (برنجه) لرستان

دره خزینه _گنجینه تاریخی لرستان

آبشارهای لرستان را بشناسید

مقررات سفر به ترکیه سخت‌تر شد

با گسترش گونه دلتای کرونا، ترکیه ورود مسافر از شش کشور را به حالت تعلیق درآورد و مقررات سفر به این کشور را برای اتباع برخی کشورها سخت‌تر کرد.

مهدی عباسی ـ کارشناس گردشگری و تحلیل‌گر بازار گردشگری ترکیه خبر داد: وزارت کشور ترکیه بخشنامه جدیدی مبنی بر جلوگیری از ورود اتباع شش کشور به ترکیه صادر کرده که با توجه به آن، پروازهای بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال و سریلانکا تا زمان اتخاذ تصمیم‌های جدید به حالت تعلیق درآمده است.

او با بیان این‌که طبق بخشنامه جدید وزارت کشور ترکیه، مقررات سفر از ایران به این کشور هنوز تغییر نکرده است، افزود: افرادی که از انگلستان، ایران، مصر و سنگاپور وارد می‌شوند باید حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود، نتیجه منفی تست پی‌سی‌آر خود را ارائه دهند.

وی در ادامه بیان کرد: وزارت کشور ترکیه در بخشنامه «اقدامات ورود به کشور پس از اول جولای ۲۰۲۱» از افرادی که از کشورهای دیگری می‌آیند اما در ۱۴ روز گذشته در بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال و سریلانکا بوده‌اند، خواسته گزارش تست PCR را با نتیجه منفی ارائه دهند، این افراد پس از ورود ۱۴ روز در مکان‌هایی که استان‌ها تعیین می‌کنند اقامت داشته و قرنطینه می‌شوند. اگر نتیجه آزمایش پی‌سی‌آر در پایان روز چهاردهم قرنطینه منفی باشد، قرنطینه مسافر ورودی تمام می‌شود. کسانی که نتیجه تست پی‌سی‌آر آن‌ها در پایان ۱۴ روز قرنطینه مثبت شود از تاریخ مثبت بودن نتیجه آزمایش وارد اتاق ایزوله شده و دوباره بعد از ۱۴ روز اگر جواب تست پی‌سی‌آر منفی شود در پایان روز چهاردهم ایزولاسیون پایان می‌یابد.

این کارشناس افزود: بنابر مقررات جدید سفر به ترکیه، مدت زمان درخواست قرنطینه اجباری برای افرادی که از افغانستان و پاکستان به ترکیه می‌آیند و کسانی که در ۱۴ روز گذشته در این کشورها بوده‌اند ۱۰ روز است و اگر تست پی‌سی‌آر در پایان هفت روز قرنطینه منفی باشد، برنامه قرنطینه اجباری پایان می‌یابد. در صورت مثبت بودن تست پی‌سی‌آر مسافر ورودی، وزارت بهداشت مطابق دستورالعمل کووید ۱۹ عمل خواهد کرد.

به گفته او، قرنطینه اجباری برای افرادی که در ۱۴ روز گذشته در بنگلادش، برزیل، آفریقای جنوبی، هند، نپال یا سریلانکا بوده‌اند یا از افغانستان و پاکستان به ترکیه آمده‌اند، در خوابگاه‌های تعیین‌شده توسط استانداری‌ها یا در هتلی معین خواهد بود. قرنطینه در هتل‌ها، هزینه‌های اقامت و نقل و انتقال این افراد از دروازه‌های مرزی، و رویه‌ها و اصول مربوط به آن توسط استانداری‌ها تعیین و اعلام می‌شود.

عباسی گفت: شهروندان کشورهای دیگر که نام آن‌ها در این بخشنامه نیامده است و دست‌کم ۱۴ روز قبل از ورود به ترکیه از همه دروازه‌های مرزی (زمینی، هوایی، دریایی و ریلی)، واکسینه شده و یا در شش ماه گذشته به کرونا مبتلا شده و یا ۲۸ روز از ابتلای‌شان به بیماری کووید ۱۹ گذشته باشد، نیازی به ارائه آزمایش پی‌سی‌آر و یا آزمایش آنتی‌ژن سریع با نتیجه منفی نخواهند داشت و اقدامات قرنطینه‌ای برای این افراد اعمال نمی‌شود. در صورت ارائه نکردن گواهی واکسیناسیون یا اسناد اثبات ابتلا به بیماری در هنگام ورود به ترکیه، گزارش تست‌ پی‌سی‌آر با نتیجه منفی حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود یا ارسال آنتی‌ژن سریع منفی حداکثر ۴۸ ساعت از زمان ورود این دسته از مسافران کافی است.

او با اشاره به بندهای دیگر این بخشنامه، اظهار کرد: از مسافرانی که از تمام دروازه‌های مرزی وارد ترکیه می‌شوند، ممکن است از طرف وزارت بهداشت ترکیه به صورت رندوم، آزمایش پی‌سی‌آر گرفته شود. پس از آزمایش، به این افراد اجازه داده می‌شود به مقصد نهایی خود بروند. اگر نتایج آزمایش مثبت باشد، مطابق با دستورالعمل کووید ۱۹ وزارت بهداشت ترکیه با آن‌ها رفتار خواهد شد؛ مسافرانی که با این افراد تماس نزدیک داشته باشند به مدت ۱۴ روز در مراکزی که تعیین شده قرنطینه می‌شوند و در صورت منفی بودن نتایج آزمایش پی‌سی‌آر دوران قرنطینه پایان می‌یابد. شرایط قرنطینه افرادی که دارای نوع دلتای ویروس کرونا هستند نیز با نتیجه منفی آزمایش پی‌سی‌آر در پایان روز چهاردهم خاتمه می‌یابد.

او گفت: وزارت کشور ترکیه همچنین برای جلوگیری از تأثیر منفی کرونا بر تجارت خارجی این کشور تصمیم گرفته خدمه کشتی و هواپیما و رانندگان کامیون را از انجام آزمایش پی‌سی‌آر و قرنطینه معاف کند.

این کارشناس گردشگری با مرور بندهای دیگر بخشنامه جدید وزارت کشور ترکیه در ارتباط با ورود از تمام دروازه‌های مرزی این کشور (دریایی، ریلی، هوایی و جاده‌ای) حتی برای شهروندان و ساکنان ترکیه، ادامه داد: کسانی که دست‌کم ۱۴ روز قبل از ورود به ترکیه واکسینه شده‌اند و یا در شش ماه گذشته دچار بیماری کرونا شده‌اند و یا ۲۸ روز از اولین آزمایش مثبت پی‌سی‌آر آن‌ها گذشته با ارائه جواب منفی آزمایش پی‌سی‌آر حداکثر ۷۲ ساعت قبل از ورود به ترکیه، اجازه ورود خواهند داشت.

او اضافه کرد: در این قسمت از بخشنامه تاکید شده مسافرانی که نمی‌توانند اسناد یا نتایج آزمون مشخص‌شده را ارائه دهند، مجاز به رفتن به محل سکونت خود پس از ارائه نتیجه منفی پی‌سی‌آر در ورودی‌های مرزی هستند و افرادی که نتایج آزمایش آن‌ها مثبت شده در محل‌های پیش‌بینی‌شده برای قرنطینه نگهداری خواهند شد.

عباسی گفت: با توجه به این‌که شهروندان ترکیه ساکن و یا مقیم خارج از  کشور با شروع فصل تابستان قصد مراجعت به شهرهای خود برای مرخصی یا تعطیلات را دارند و اصولا از پایانه‌های مرزی مشخصی استفاده می‌کنند، اگر نتوانند اسناد یا نتایج آزمایش پی‌سی‌آر را ارائه دهند، با پر کردن فرم حاوی اطلاعات اساسی خود (از جمله اطلاعات مکان/ آدرس موجود در کشور) از دروازه‌های مرزی عبور خواهند کرد.

او افزود: طبق اخبار منتشرشده، شهروندانی که با چنین شرایطی اجازه ورود به کشور را می‌گیرند در محل اقامت خود تا زمان ارائه نتیجه منفی تست پی‌سی‌آر قرنطینه می‌شوند. ترکیه اعلام کرده در این باره تصمیمات لازم توسط فرماندار، بخشدار و افسران اداری مستقر در پایانه‌های مرزی با همکاری تمام نهادها و سازمان‌های اجتماعی گرفته می‌شود.

ترکیه به تازگی با کاهش محدودیت‌های قرنطینه داخلی در این کشور و گشایش مراکز توریستی، آماده سفر گردشگران بیشتر در فصل تابستان و جبران بخشی از خسارت‌های ویروس کرونا بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با مسجد سلیمانیه استانبول ترکیه

آشنایی با حمام خرم سلطان از جاذبه های شگفت انگیز ترکیه