سیاه‌دوزی شاهکوه هنری برگرفته از طبیعت

در شاهکوه سیاه‌دوزی بیشتر بر روی لباس‌های محلی زنان توسط نخ سیاه، بر روی پارچه سفید کرپ پشمی، چلوار، ابریشمی با استفاده از نقوش بته‌جقه، گل‌های ساده، خطوط شکسته و منحنی انجام می‌شود. البته درگذشته تنها به روی لباس زنان و حوله، این نوع سوزن‌دوزی دیده می‌شد اما امروزه دامنه کاربرد آن کمی گسترده‌تر شده است و در نقش اندازی روی سجاده، جانمازی، تابلو و… به کار می‌رود.

لباس محلی شاهکوه از زیبایی و سادگی خاصی برخوردار است و نقوش آن به شکل بدوی در بستر سفید پارچه خودنمایی می‌کند. زنان روستا بدون نقشه و به‌طور ذهنی نقوشی انتزاعی و ملهم از محیط اطراف و طبیعت موجود در منطقه را به روی لباسشان می‌دوزند؛ به‌عنوان نمونه می‌توان به شباهت نقش «کج بته» با درخت «سرو کوهی» یا «اورس» که محل رویش آن در کوه‌های شاهکوه است و حضور پرندگانی چون کبک و گنجشک و خروس در این منطقه و طرح «ول ولو» که نشان از کوه‌های شاهکوه اشاره کرد.

برخی دیگر از این نقوش ازجمله لوتوس، فروهر و… برگرفته از نمادهای مذهبی در هنر و معماری دوره هخامنشیان است؛ در آثار مردم شاهکوه می‌توان وجود نشانه‌های نیلوفر ۱۲ پر را که در سیاه‌دوزی نقش بسته، مشاهده کرد. در نقش ترنج روسری زنان و عناصر معماری این روستا نیز می‌توان نشانه‌هایی از آیین مهر و نقش خورشید را دید.

با توجه به باور مردم بومی شاهکوه که گفته می‌شود فلسفه سیاه‌دوزی همانند فلسفه تولد انسان است که از عالم پاکی پا به عرصه هستی گذارده و سفیدی لباس، نمادی از پاکی و درستی عالم دگر است. زمانی که زندگی فرد شروع می‌شود مانند نقش‌ها و طرح‌های سیاه‌دوزی آهسته و قدم‌به‌قدم بستر سفید زندگی از امور خوب و بد انسان نقش زده می‌شود؛ پس برای هر نقش اسم و هویتی تعریف‌شده است.

قندکله (کله‌قندی)، ول ویلی (زیگزاگ)، ول ویلی قندکله، تیب سیاهک (نقطه سیاه) یا ستاره، ول پته (کژ بته یا کج بته)، جیکا (گنجشک)، ﮐﮏ (کبک)، خروس و… از اسامی نقوش در سیاه‌دوزی شاهکوه است. دوخت‌های به‌کاررفته در این سوزن‌دوزی عبارت‌اند از تک‌دوزی ساده، تک‌دوزی قندکله، ﭼﺒﻠﻮکی (سه دندانه)، دندان‌موشی دسته‌بندی، زنجیره دوزی، زیگزاگ، ساقه‌دوزی، سرخس دوزی، بست افقی و عمودی که بیشترین دوخت بکار رفته در آن بخیه عمودی و افقی است.

برای دوخت نقوش در سیاه‌دوزی شاهکوه ابتدا طرح موردنظر روی پارچه طراحی‌شده که غالباً این امر توسط مردان روستا صورت می‌پذیرد، آنگاه با نخ سیاه طرح اولیه به شیوه زنجیره دوزی، شماره‌دوزی، ساقه‌دوزی و زیگزاگ دوخته می‌شود و در بخش‌های محدودی از طرح، به‌صورت نگینی از رنگ‌هایی چون قرمز، سبز و گاهی زرد برای دوخت غنچه و کاسبرگ‌ها بهره می‌گیرند. نقوش به‌کاررفته در آن متشکل از گل با ساقه‌های بلند، سرو به شکل کج بته و اشکال هندسی مثل زیگزاگ و خطوط منحنی است که تمامی طرح در محدوده و کادری مشخص تعیین می‌شود.

به نکته حائز اهمیتی که دراین‌بین می‌توان به آن اشاره کرد این است که سیاه‌دوزی شاهکوه تنها یک‌رشته صنایع‌دستی به‌حساب نمی‌آید بلکه چندین رشته بومی را در دل خود جای‌داده است که از آن جمله می‌توان به دوخت لباس محلی، نساجی سنتی، نخ‌ریسی، رنگرزی و. . اشاره کرد. درواقع با حفظ یک‌رشته می‌توان عملاً از چندین رشته حمایت و آنان را از معرض خطر فراموشی حفظ کرد و نگاه علاقه‌مندان و گردشگران را به سمت هنرهای ارزشمند مناطق روستایی استان جلب کرد.

سیاه‌دوزی روستای شاهکوه در اسفندماه سال ۱۳۹۴ به شماره ۱۱۵۶ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسید.

منبع: میراث آریا

سراب، چشمه آب‌گرم‌های درمانی در آذربایجان شرقی

در نواحی مختلف آذربایجان شرقی انواع چشمه‌های معدنی آب گرم و سرد وجود دارد که مورد بهره‌برداری عموم مردم و سایر نواحی ایران است. در ناحیه سراب و بستان‌آباد ۱۴۹ چشمه و در ناحیه تبریز و آذرشهر ۱۴۱ چشمه وجود دارد.

تاریخچه آب‌درمانی یا «هیدروتراپی» که قدیمی‌ترین شیوه درمانی طبی نیز به حساب می‌آید به تمدن‌های مصر _ یونان و روم باستان بازمی‌گردد، به طوریکه درباریان مصر حوضچه‌هایی داشتند که به آب آن‌ها گل و گیاه و روغن‌های خاص اضافه کرده و تصور می‌کردند چشمه‌های آب‌گرم با بهبود روند گردش خون می‌تواند برای سلامت انسان مفید باشد.

آب‌های گرم درمانی، عامل مهم جذب گردشگر

شهرستان سراب به دلیل دارا بودن چندین چشمه آب گرم ویژه، شایستگی کسب عنوان شهر چشمه‌های آب گرم کشور را دارد.

آب‌های گرم و معدنی شهرستان سراب یکی از ظرفیت‌های ارزشمند گردشگری آن محسوب می‌شود و وجود یک کمربند آب گرم در دامنه بزقوش که از اسب فروشان شروع و تا اردها ادامه دارد یک ظرفیت عظیمی است که هم دارای منابع طبیعی و طبیعت بکر بوده و هم چندین آب‌گرم را در خود جای داده است.

آب‌های گرم اسب فروشان، الله حق، اردها، شالقون و جلده باخان همگی در دامنه بزقوش قرار گرفته‌اند.

چشمه‌های آب‌گرم اسب فروشان، آب‌گرم الله حق در دامنه کوه بزقوش و در یک کیلومتری چشمه اسب فروشان، چشمه معدنی شالقون، آب‌گرم اردها، آب‌گرم جلده باخان و آب‌گرم نرمیق را می‌توان از شناخته‌شده‌ترین چشمه‌های سراب عنوان کرد.

اسب فروشان آب‌گرمی که از دل کوه می‌جوشد

منطقه نمونه گردشگری اسب فروشان در ۲۲ کیلومتری جنوب سراب واقع شده است.

در این محدوده دو استخر مجزای مردانه و زنانه به ابعاد ۴×۸ متر به‌صورت بهداشتی احداث شده است. همچنین در راستای توسعه صنعت گردشگری در منطقه و رفاه حال مسافرین محترم زیرساخت‌های گردشگری توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی احداث شده و به مرور در حال تکمیل و تجهیز است.

آب‌گرم اسب فروشان در روستایی به همین نام و در جنوب غربی شهرستان سراب در دامنه رشته‌کوه‌های بزقوش واقع شده است. آب آن که بین ۳۵ الی ۸۵ درجه حرارت دارد از کوه بزقوش که از کوه‌های آتش‌فشانی منطقه است سرچشمه می‌گیرد. آب این مجموعه خواص درمانی زیادی دارد و هرساله میزبان طیف وسیعی از گردشگران است.

آب‌گرم اسب فروشان مشرف به دره‌ای است که رودخانه‌ای در داخل آن و از کوه بزقوش سرچشمه می‌گیرد و در فاصله ۵۰۰ متری از این آب گرم آبشاری ۳ متری وجود دارد که تابستان و زمستان زیبایی‌های مخصوص به خود را دارد و هرساله میزبان گردشگران و کوهنوردان بسیاری است.

این آب‌گرم به دلیل داشتن آبی ولرم به مراتب لذت و آرامش بیشتری نسبت به سایر آب‌گرم‌های کشور حتی مانند سرعین برای گردشگران به ارمغان می‌آورد.

آب‌گرم روستای شالقون

شالقون از گردشگرپذیرترین روستاها در سطح منطقه است. طبیعت شالقون از اواخر خردادماه تا اواخر مردادماه به اوج زیبایی خود می‌رسد.

آب‌گرم معدنی و درمانی شالقون که از دل کوه و از لایه‌های ماگمای زیرزمین بیرون می‌آید و دمایی آب خروجی آن حدود ۵۰ درجه سانتی گراد است.

آب گرم اللّه حق

آب گرم اللّه حق در جنوب غربی دهکده‌ای به همین نام در شمال شرقی آب گرم سراب واقع شده است. این ناحیه دره‌ای، تقریباً شمالی – جنوبی است که نهر آبی در انتهای آن به طرف شمال جاری است. آب‌گرم در دو نقطه دامنه شرقی دره به فاصله چند متر از یکدیگر از زمین خارج می‌شود.

آب‌گرم معدنی الله حق در دامنه رشته‌کوه زیبا، سرسبز و خوش آب‌وهوای بزقوش، نزدیک روستای قدیمی و باستانی الله حق قرار دارد که دارای دو حوضچه زنانه و مردانه است و از آنجا که در دامنه کوه واقع‌شده کاملاً ییلاقی و خوش آب‌وهوا است و در فصول بهار و تابستان پذیرای مسافران از روستاها و شهرهای مختلف کشور عزیزمان است.

آب‌گرم الله حقی دارای خواص درمانی ارزشمندی برای امراضی چون رماتیسم، سنگ کلیه و آب آن بسیار اشتهاآور است.

شکر درق روستایی با لبنیات و عسل ناب در کنار جوشش آب گرم از دل کوهستان سرد، طبیعت زیبا و محیطی بکر و آرام زمینه را برای حضور گردشگران و زنبورداران در این منطقه فراهم آورده است.

عسل‌ها و لبنیات نابی که حاصل تلاش و همکاری انسان و طبیعت است در این منطقه به خوبی مشهود است.

آب‌گرم کوچکی هم که در این منطقه و در دل کوهستان نهفته است آرام‌بخش گردشگران و اهالی منطقه بعد از یک روز گردش در دل کوه و بعد از یک روز کاری در کوهستان است.

آب‌گرم جلده باخان سراب

آب‌گرم جلده باخان در حنوب شرقی شهر سراب و در نزدیکی روستای به نام نرمیق قرار دارد. مقدار دبی این چشمه بیش از ۵ لیتر بر ثانیه بوده و درجه حرارت آب آن بین ۳۵ تا ۷۵ درجه سانتی گراد در نوسان است. خاستگاه چشمه مذکور جوی و بروندوم آتشفشانی بوده و جزو آب‌های سولفات سدیک است.

* گزارش از نویده رئوف فرد

منبع: میراث آریا

کام خانۀ شکری هنوز تلخ است

یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان با فراخواندن مالک خانۀ ستاره‌دار «حاجی شکری»، مانع ادامۀ تخریب این بنا از داخل شده بود، اما گزارش‌ها حاکی از آن است که درِ این خانه شکسته شده و رفت‌وآمدهای مشکوک به آن، همچنان ادامه دارد.

محمدرضا زادهوش، یکی از دوستداران میراث فرهنگی استان اصفهان می‌گوید: در این سال‌ها در جریان تخریب بناهایی بوده‌ام؛ خانه‌هایی تاریخی که در دعوای میان وراث، تکه‌تکه می‌شود و نمونۀ آن، خانه‌ای که ادامۀ خیابان خلجا یعنی خیابان زاهد در آن افتاد. وصف این خانه را جمال‌زاده گفته است و روی نقشۀ سید رضاخان، ثبت‌شده، همان هنگام که همه‌چیز تاریخی بوده و تنها خیابان امروزی اصفهان، خیابان خوش (طالقانی) وجود داشته، این خانه خانۀ شاخصی بوده است.

او ادامه می‌دهد: خانۀ دیگر، خانۀ الفت بود، تلاش کردیم آن را به ثبت برسانیم و نمی‌دانم دقیقاً چه شد، به ما گفتند ثبت‌ شده است؛ اما تخریب شد. ظاهراً صاحبان آن، اصفهان نبودند. شورای شهر و مدیران میراث فرهنگی در جریان بودند؛ اما تخریب شد. شهرداری هم گفت که ما برای مالکان آن، قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع می‌کنیم، اما چه فایده؟ تخریب شد.

زادهوش تصریح می‌کند که یکی از میراث نادوستان در این تخریب نقش داشت و هرگاه او پیگیری می‌کرد، بنگاه معاملات مسکنی که کلید آن را داشت به خانه، آب می‌بست.

او دربارۀ وضعیت فعلی خانۀ حاجی شکری توضیح می‌دهد: شب میلاد امام رضا (ع) بود. من از چهارباغ پایین به بیدآباد رفتم و ساعت ۱۰ و ۲۵ دقیقه بود که به در خانۀ شکری رسیدم. کوچه کمی شلوغ به نظر می‌رسید. درِ ورودی خانۀ تاریخی شکری به‌گونه‌ای بود که در عین قفل و زنجیر بودن، گویای رفت‌وآمدی بود، مالکان و یا اشرار؟ معلوم نیست. قوانین نادرست و مجریان نادرست‌کاری که آثار تاریخی را به ویرانه‌ای تبدیل می‌کنند و ویرانه‌ها پایگاه اشرار می‌شود.

این دوستدار میراث فرهنگی می‌پرسد: چند عاقل ممکن است فردی را که پولی دارد و علاقه‌ای به آثار تاریخی، به خرید خانه‌ای تاریخی، و شراکت با اداره میراث فرهنگی، تشویق کنند و چند تن حاضر هستند خانه آن‌ها در فهرست آثار ملی، ثبت شود؟

عبدالرضا عرب بافرانی، فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان اصفهان در پاسخ به این سؤال که چه اتفاقی در خانۀ حاجی شکری در حال رخ دادن است، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار می‌کند: مسئول یگان حفاظت شهرستان اصفهان بازدیدی از این خانه داشت و اعلام کرد که هیچ تخریب جدیدی انجام‌ نشده است.

او یادآور می‌شود که اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان نسبت به تخریب این خانه شاکی شده و پرونده تشکیل داده و فعلاً کار متوقف‌ شده است.

محسن افشار، مرمتگر بناهای تاریخی استان اصفهان اما به ایسنا می‌گوید: شکستن درِ خانۀ حاجی شکری و رفت‌وآمد افراد مشکوک به آن عمدی و عادی است؛ مشابه این رفتار را در سایر خانه‌های تاریخی نیز دیده‌ایم، چون مقدمه‌ای است برای شاکی کردن همسایه‌ها و بعد، مشارکت در تسریع تخریب.

او معتقد است که میراث نادوستان غیر متعهدی هستند که به مالکان خانه‌های تاریخی و ستاره‌دار پیشنهاد می‌دهند برای سریع‌تر طی شدن مراحل تخریب و سپس ساخت‌وساز، باید تخریب از درون را در پیش بگیرند، در و پنجره‌ها را ببرند، پای بنا آب باز کنند، طاق‌ها را پایین بریزند و کاری کنند که محل، به پاتوق معتادها و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شود تا بعد، با شکایت همسایه‌ها راه تخریب هموارتر باشد.

افشار تأکید می‌کند که ارزش خانۀ حاجی شکری به قرار گرفتن در بافت تاریخی و هم‌جواری با خانه‌های ثبت ملی شدۀ «طوسی زاده» و «مصورالملکی» است و نباید اجازه داد که این بافت، به سادگی از دست برود.

این مرمتگر بناهای تاریخی می‌گوید: باید نسبت به مستندنگاری این خانه‌ها اقدام کرد تا در صورت کارشکنی و تخریب نیز، مالک محکوم به بازسازی عین به عین شود بلکه این روند جاری، خاتمه یابد و اندک باقیماندۀ بافت تاریخی اصفهان از نابودی نجات پیدا کند.

منبع: ایسنا

کمبود نیرو داریم و بیکار فراوان؛ جوانان بیکار هتل‌ها را نمی‌شناسند

مدیر یکی از هتل‌های بزرگ یزد به بیان مشکلات صنعت هتلداری ایران پرداخت و نبودن فضای آموزش، تبلیغات و جذب نیرو را مهمترین مشکلات این صنعت در ایران دانست.

«فرزاد ابراهیم‌زاده» ضمن گلایه از سانسور مشکلات توسط مدیران گزینشی در سیستم دولت، اظهار کرد: متاسفانه مشکلات صنعت هتلداری در شرایط کنونی گسترده‌تر شده اما در حالی مدیران پای یک میز جمع می‎شوند که با سانسور و مطرح کردن گزینشی مشکلات، صورت مسئله را پاک می‌کنند.

وی با بیان این که نبود بستری برای تبلیغات از مهمترین مشکلات صنعت هتلداری ایران است، گفت: باور کردنی نیست که در مراسم‌ها و برنامه‌ها، تجلیل از هتل‌ها و هتلداران باید با صرف پول و هزینه انجام شود در حالی که در همه دنیا تشویق و ترغیب از راهکارهای حمایت از بخش خصوصی است.

این مدیر از بی‌اعتنایی به ظرفیت هتل‌ها در کشورمان اشاره کرد و گفت: همواره توسعه اشتغال، کمک به تولید ملی، توسعه فرهنگ و رفع مشکلات مردم از سوی مدیران مطرح می‎شود اما به بسترهای موجود برای رفع این مشکلات توجهی نمی‌کنند چرا که هتل‌ها از مهمترین زیرساخت‌های اشتغالزا محسوب می‎شوند که می‌توانند جوانان تحصیل کرده را وارد فضایی سالم و متناسب با مدارج تحصیلی کنند.

وی با گلایه از صدا و سیما، تصریح کرد: در حالی صدا و سیما بستری مناسب برای رفع این مشکلات از طریق هتل‌هاست که در ازای تبلیغات مبالغ کلانی دریافت می‌کند و متاسفانه در حال حاضر به جای آن که این بستر صرف رفع مشکلات اقتصادی و کمک به بخش خصوصی شود، فضایی انحصاری شده است.

ابراهیم زاده از کمبود نیروی در هتل خود یاد کرد و گفت: من با کمبود نیرو مواجهه هستم و نیروهای بیکار زیادی در یزد وجود دارند اما همین نیروها هم نمی‌دانند هتل داری و هتل و کار در هتل چیست و زمانی که شناختی ندارند، تصورشان از هتل یک فعالیت سطح پایین و چیپ است در حالی که هتلداری در کشورهای توسعه یافته از مشاغل لوکس و سطح بالا محسوب می‎شود.

وی با بیان این که فضای هتل‌ها در عین رعایت خطوط قرمز و قوانین بستر مناسب و جذابی برای جوانان است، گفت: در هتل‌ها تولید فرهنگ و مبارزه با اسلام زدایی به معنا واقعی و بدون شعار اتفاق می‌افتد، هتل‌ها جزو اولین بسترهایی هستند که گردشگران خارجی در آن قرار می‌گیرند و می‌توان در این بستر، بسیاری از تبلیغات سوء دشمنان را خنثی کرد اما دریغ از اندکی توجه مسئولان!

این فعال صنعت هتلداری که سابقه مدیریت هتل‌های دیگر کشورها مانند ترکیه و قطر را در کارنامه خود دارد، با اشاره این که سنگ اندازی دولت در مسیر بخش خصوصی از مهمترین مشکلات این صنعت است، گفت: ما از دولت‌ها بودجه‌ای دریافت نمی‌کنیمو به تمام قوانین احترام می‌گذاریم اما دولت‌ها دست از اعمال نظرها و ایجاد محدودیت‌های خود برنداشته و سنگ اندازی می‌کنند.

وی با تاکید بر این که آموزش حلقه مفقوده هتلداری است، تصریح کرد: هتلداری نیازمند اموزش‌های قابل توجهی است و ما می‌توانیم از نیروهای اموزش دیده و باسابقته هتلها استفاده کنیم اما در باب آموزش هم آزاد نیستیم.

ابراهیم زاده هتلداری را صنعتی پر از فوت‌های کوزه‌گری دانست و گفت: تا زمانی که نیروی آموزش دیده در هتل کار نکند، نمی‌تواند به فنون و جزئیات مسئله واقف شود مثلا انعام گرفتن نشانه رضایت مندی مشتری است و باید چنین آداب و مسائلی را در هتلداری بیاموزند.

وی با بیان این که منع قانون به کارگیری بازنشستگان در بخش خصوصی و خصوصا هتلداری هم وجود دارد، گفت: در صورتی بیمه بازنشسته قطع می‌شود که این نیروی آموزش دیده سال‌ها در هتل پرورش یافته و بعداً نیروی جایگزین بهتری نیست، در عن حال وجود این نیرو در هتل لازم است.

ابراهیم زاده در پایان نیز به محتواسازی در خصوص هتل‌ها و گردشگری خصوصا با محوریت مثلث طلایی گردشگری را لازم دانست و گفت: کشور در شرایطی است که همه مشاغل خصوصا هتلها دچار اسیب فراوانی شده‌اند و لازم است که برای رفع این مشکلات اقدام شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تفاوت هتل با بوتیک هتل چیست؟

چند هتل باکیفیت در ایران وجود دارد؟

درهای تخت جمشید به روی گروه های موسیقی باز شد

علی قمصری ـ نوازنده تار و آهنگساز ـ مدتی است پروژه‌ای به نام «تار ایرانی» را با محوریت تارنوازی آغاز کرده است که در راستای آن به استان‌های مختلف کشورمان سفر می‌کند و در هر کدام از این سفرها در یکی از مکان‌های تاریخی به تارنوازی می‌پردازد. حاصل هر کدام از این سفرها و اجراها به صورت تصویری ضبط و منتشر می‌شود.

علی قمصری در قالب پروژه «تار ایرانی» تاکنون به شهرهای قزوین، تهران، شیراز، تبریز، اردبیل، کردستان و کرمانشاه سفر کرده است؛ البته سفرهای او تنها به مراکز استان خلاصه نمی‌شود. او در مسیر سفرهایش به شهرهای کوچک‌تر هم می‌رود و در هر کدام اجرایی را ضبط می‌کند.

نکته مهم این اجراها این است که قمصری نگاهی ویژه به موسیقی مناطق مختلف دارد؛ یعنی آثاری که برای اجرا انتخاب می‌کند، معمولا براساس ملودی‌های معروفِ آن منطقه است. همچنین یادی از بزرگان موسیقی هر شهر و هر منطقه از دیگر نکاتی است که در پروژه‌ «تار ایرانی»‌ مد نظر است.

در همین راستا تصمیم گرفتیم صحبتی با این هنرمند درباره هدف او از آغاز پروژه «تار ایرانی» داشته باشیم.

قمصری در ابتدا درباره هدفش از آغاز پروژه «تار ایرانی» به ایسنا می‌گوید: آغاز چنین پروژه‌ای برایم یک دغدغه هنری و اجتماعی بود و چند هدف مختلف برای آن داشتم؛ از جمله یک نوع همگرایی فرهنگی به شکلی که در قالب آن برای استقلال همه فرهنگ‌ها ارزش قائل شوم و به نوعی با آنها گفت‌وگو داشته باشم، گستردگی نفوذ ساز تار در فرهنگ‌های مختلف و جایگاهی که در خطه‌های مختلف کشور دارد را نشان دهم و به دلیل اینکه نسل جدید از طریق رسانه ملی با ساز ایرانی آشنا نمی‌شود و به موسیقی‌هایی که شاید از اصالت ایرانی به دور هستند گرایش پیدا کرده‌، به واسطه این پروژه آنها را در معرض شنیدن موسیقی و دیدن ساز ایرانی قرار دهم بدون اینکه وارد جریان رواج سطحی گرایی با ساز ایرانی شوم.

این هنرمند درباره دیگر دلایلش برای آغاز پروژه «تار ایرانی» تصریح می‌کند: تار به نام کشور آذربایجان ثبت شده است، گرچه که زادگاه آن به لحاظ تاریخی ایران بوده و در ایران هویت پیدا کرده است. با احترام به کشور آذربایجان، قصد دارم قدم کوچکی برای تار ایرانی بردارم به این جهت که حتی اگر مسوولان کاری نمی‌کنند، ما مردم و هنرمندان بتوانیم هویت آن را به نام ایران ثبت کنیم.

این نوازنده تار درباره همراهی مردم با او در این پروژه بیان می‌کند: از ابتدا که تصمیم به انجام این پروژه گرفتم به دنبال حمایت نبودم؛ از هیچ نهاد و اسپانسری حمایتی قبول نکردم و تصمیم گرفتم خودم تمامی مسئولیت‌ها را برعهده بگیرم. ولی با این حال از طرف مردم بسیار با واکنش‌های زیبایی مواجه شدم که با آغوش باز پذیرا بودند و همراهی کردند. در شهرهای مختلف بارها پیش آمد که مردم داوطلبانه همراه می‌شدند. البته از آنجا که همراهی با مسئولان را نپذیرفته بودم، گاهی آنها نیز در قالب مردم همراه می‌شدند که در این مسیر با موارد جالبی مواجه شدم. به این صورت که متوجه شدم بُعد دیگری در برخی از مسئولان هست که در آنها نهفته و باید بیدار شود. من با این بیداری مواجه شدم و دیدم که در بسیاری از افرادی که به هر دلیل دچار محدودات‌هایی هستند، یک وجه انسانی نهفته که باید بیدار شود.

از قمصری همچنین درباره مشکلاتی که در جریان پروژه «تار ایرانی» برایش ایجاد شده سوال می‌کنیم. می‌گوید: در بوکان، تخت جمشید در شیراز، بازار تهران و بازار تبریز با محدودیت‌هایی رو به رو شدم. همچنین پس از اجرا در بیستون هم با تهدیدهایی مواجه شدم.

«مسئولان چه توضیحی برای ایجاد محدودیت در اجرای شما داشتند؟» پاسخ می‌دهد: در شیراز با وجود اینکه مجوز گرفته شده بود، گفتند که ورود ساز به تخت جشمید ممنوع است. همچنین مدیریت آنجا در یک مصاحبه گفته بودند که برای اجرا در تخت جمشید از طرف من دیر اقدام شده بود؛ در حالی که یک ماه و نیم پیش از ضبط اقدام کرده بودم و البته شماره پرونده اقدامم برای اخذ مجوز اجرا در تخت جمشید را هم دارم.

او ادامه می‌دهد: با این حال پس از اینکه در مکان دیگری اجرایم را به پایان رساندم، گروه‌های موسیقی در تخت جمشید اجرا کردند و گویا به یک باره راه برای اجرای موسیقی در تخت جمشید باز و از حالت ممنوعیت خارج شد. پس از این اتفاق متوجه شدم که یک هنرمند می‌تواند درها را باز کند و من این اتفاق را در تخت جمشید عملی کردم. به طور کلی صحبت منطقی از مسئولان نمی‌شنوم و به این مسئله عادت دارم. امیدوارم به زودی این موانع برطرف شود؛ زیرا اگر هنرمندان واقعا بخواهند کاری را انجام دهند چیزی نمی‌تواند مانع آنها شود و چه بهتر که اگر قرار است اتفاقی به نفع کشور و فرهنگمان باشد مانع آن نشوند.

همچنین این مسئله را با قمصری مطرح می‌کنیم که درباره اجرای موسیقی در مکان‌های تاریخی گفته می‌شود که ممکن است صدا باعث ایجاد آسیب به مکان باستانی شود.

او درباره این مسئله توضیح می‌دهد: پیش از آغاز این پروژه درباره این مسئله فکر شده و هیچ عامل آسیب زایی وجود ندارد؛ زیرا من به تنهایی به همراه یک ریکوردر و یک عکاس به همراه دوربینش در محل حضور داریم و هیچ اسپیکر و سیستم دیگری به همراه نداریم که البته خود تار نیز صدای چندان بلندی ندارد. پس از من در همان تخت جمشید گروه‌های دف نوازی بزرگ به اجرا پرداختند که باعث خرسندی است که راه برای موسیقیدان‌ها باز شده است.

این هنرمند در پی برخوردی که با او در تخت جمشید شد، یکی از قطعه‌های ضبط شده در شیراز را منتشر نکرد و اعلام کرده بود که تا وقتی مسئولان شیراز از مردم فارس عذرخواهی نکرده‌اند، آن را منتشر نخواهد کرد.

در همین راستا قمصری درباره اینکه آیا عذرخواهی از سمت مسئولان نسبت به مردم صورت گرفته یا نه، پاسخ منفی داد.

از این هنرمند درباره معیارش برای انتخاب قطعه اجرایی در هر منطقه می‌پرسیم. می‌گوید: پیش از ورود به هر شهر، مدتی درباره آنجا و موسیقی خطه‌های مختلف مطالعه و پژوهش می‌کنم، موسیقی‌های آنها را می‌شنوم و با مختصات و جغرافیای آنجا آشنایی پیدا می‌کنم و درباره اینکه در آن شهر اجرای چه قطعه‌ای می‌تواند باعث شود که مردم جهان با آن منطقه همذات پنداری بهتری داشته باشند و این آشنایی از طریق چه قطعه‌ای باشد، تصمیم گیری می‌کنم. در نهایت اینکه از موسیقی، گویش یا زبان آن خطه استفاده می‌کنم یا اینکه نسبت به آن جغرافیا یا مکان بداهه‌ای که همان لحظه باتوجه به اتمسفر آنجا در ذهنم شکل می‌گیرد را اجرا می‌کنم. البته بداهه‌ای که اجرا می‌کنم برگرفته از ملودی‌های همان خطه است؛ مثلا در شیراز غیر از اینکه یک قطعه حماسی اجرا کردم، مجموعه‌ای از قطعات استان فارس، قشقایی و جهرم را هم اجرا کردم.

او در پایان درباره سفرش به کرمانشاه اظهار می‌کند: این بار خطه غرب کشور را سفر کردم که موسیقی بسیار گسترده‌ای دارند و برای آنکه موسیقی آنها، فرهنگ و زیبایی اخلاقشان را دریابید باید یک عمر آنجا زندگی کنید. نکته‌ جالب این شهر این بود که با هر گرایش مذهبی که داشتند انسانیت، شیوه زندگی سالم و اخلاق در آنها یک ویژگی بارز و مشترک بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مشخص شدن محل دروازه پارسه تخت جمشید

چرا داریوش تخت جمشید را ساخت؟

خسارت مالی موزه «پرادو» در کرونا

مسوولان موزه ملی پرادو واقع در اسپانیا از کاهش شدید درآمد این موزه و خسارت مالی در سال ۲۰۲۰ خبر دادند.

درحالی که موزه‌های سراسر جهان روند اعلام خسارت‌های سال گذشته را آغاز کرده‌اند، تصویر جامع‌تری از تاثیرات قرنطینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا بر درآمد موزه‌ها در حال شکل گرفتن است.

روز دوشنبه، مسوولان موزه «پرادو» واقع در مادرید در وب‌سایت رسمی این موزه اعلام کردند در سال ۲۰۲۰ درآمد «پرادو» ۷۵.۵ درصد کاهش داشته و ۱۸.۵ میلیون یورو خسارت متحمل شده است.

به دلیل اعمال قرنطینه شمار بازدیدکنندگان این موزه به طور بی‌سابقه‌ای کاهش پیدا کرد به طوری که آمار فروش بلیت این موزه با ۸۴ درصد کاهش و درآمد حاصل از فروشگاه‌ها و رستوران‌های موزه با ۹۰ درصد کاهش مواجه شد.

«پرادو» تنها موزه اروپایی نبود که در سال ۲۰۲۰ خسارت‌های مالی شدید را متحمل شد. موزه «لوور» واقع در پاریس نیز با ۷۲ درصد کاهش بازدیدکنندگان و ۱۱۰.۳ میلیون دلار خسارت در درآمد موزه مواجه شد.

شرایط برای موزه‌های ایالت متحده آمریکا هم مشابه بود. سه‌چهارم موزه‌های آمریکا دست کم با ۴۰ درصد کاهش درآمد روبه‌رو شدند. بر اساس تحقیقی که توسط اتحادیه موزه‌های آمریکا در سال ۲۰۲۱ انجام گرفت نیمی از موزه‌هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند در طول همه‌گیری کرونا تعدیل نیرو کرده‌اند و فقط ۴۴ درصد از این موزه‌ها اعلام کردند انتظار دارند بتوانند دوباره این کارکنان را استخدام کنند.

با این حال اکنون وضعیت موزه‌های آمریکا به آرامی رو به بهبودی است. نتایج تحقیق دیگر اتحادیه موزه‌های آمریکا نشان می‌دهد فقط ۱۵ درصد از موزه‌های این کشور با خطرات جدی مالی دست و پنجه نرم می‌کنند.

موزه «پرادو» نیز در حال حاضر می‌تواند بر روی بودجه ۱۵.۲ میلیون یورویی دولت و  همچنین کمک‌های انفرادی حساب کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پرونده‌های ایران روی میز یونسکو

پل‌های تاریخی خداآفرین نجات پیدا می‌کنند؟

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درحالی از مرمت پل‌های تاریخی خداآفرین در آذربایجان شرقی خبر داده که میزان تخریب این پل‌ها بالا بوده و تقریبا در معرض نابودی هستند و بارها نیز وعده مرمت آن‌ها داده شده است.

پل تاریخی خداآفرین که در قرن یازدهم میلادی روی رود ارس در مرز فعلی ایران و آذربایجان احداث شد، در داخل محدوده استان جبرئیل در آن سوی مرز و در چند کیلومتری روستای ساری جالو (تکاب) از توابع بخش منجوان در این سوی مرز در ایران قرار گرفته است. پلی در دو بخش کوچک و بزرگ که پل بزرگ به شماره ۱۸۵۸ (متعلق به قرون اولیه اسلامی) و پل کوچک به شماره‌ ۱۸۵۹ (متعلق به صفوی ها) پنجم اسفند ۱۳۷۶ به شماره‌ ۱۸۵۸ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

تقریباً یک‌سوم پل قدیمی‌تر در سال ۱۸۲۸ پس ازعهدنامه ترکمن‌چای از قسمت متصل به دو ساحل منفجر شد که به مرور زمان این خرابی‌ها بیشتر شده است و اکنون نیز در خطر نابودی کامل است. از سوی دیگر پل دوم که پایین‌تر است و قدمت کمتری نسبت به پل اول دارد، به علت بی‌توجهی در حال نابودی است. در سال‌های گذشته بارها درباره مرمت این پل‌های تاریخی وعده داده شده اما اقدامی نشده است.

اکنون، مصیب امیری ـ رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ـ در بازدیدی که از پل‌های تاریخی خداآفرین آذربایجان شرقی، داشته نیز وعده مرمت و حفاظت آن‌ها را داده و گفته که مرمت و حفاظت از پل‌های تاریخی خداآفرین، هدفی مشترک بین کشور ایران و جمهوری آذربایجان است.

او اظهار کرد: پیرو تفاهم‌نامه بسته‌شده بین پژوهشگاه‌ میراث‌فرهنگی و گردشگری و وزارت نیرو در راستای سدسازی، تقبل هزینه‌های مرمت، بازسازی و جابه‌جایی آثار در پیرامون سد بر عهده وزارت نیرو است که این اقدامات در خصوص پل‌های خداآفرین ناتمام مانده و در این سفر در راستای بررسی موقعیت و وضعیت کنونی پل‌ها، برنامه‌ریزی‌های لازم به عمل خواهد آمد.

او گفت: با توجه به این‌که این پل‌های تاریخی نیازمند اقدامات مرمتی است لذا برنامه‌ریزی‌های کوتاه‌مدت برای مرمت اضطراری و همچنین بلندمدت در راستای استحکام‌بخشی کامل از سوی این پژوهشگاه انجام خواهد شد.

بنابر گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، امیری پل‌های خداآفرین را  میراث مشترک کشور ایران و جمهوری آذربایجان دانست و افزود: تعاملات لازم با هدف صیانت و حفاظت از این میراث ارزشمند با کشور دوست و همسایه انجام خواهد شد تا به دنبال این همکاری، زمینه‌های رونق گردشگری مشترک در منطقه فراهم شود.

منبع: ایسنا

برگزاری سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران

«سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران» ۲۷ و ۲۸ مهرماه در پارک ملی علوم و فناوری نرم و صنایع فرهنگی برگزار می‌شود.

نخستین سمپوزیوم یکصد سال گردشگری ایران با هدف مطالعه، گردآوری، بازخوانی و آسیب‌شناسی سیر تاریخی و روند شگرف تغییر و تحولات، عوامل تأثیرگذار و فرصت‌ها و تهدیدها در سده ۱۴ برگزار می‌شود.

این سمپوزیوم با دعوت از اندیشمندان، استادان، متخصصان و صاحب‌نظران و انجام مطالعات، گردآوری مستندات و تدوین یادداشت‌های علمی و تاریخی، به منظور آمادگی هرچه بیشتر برای آغاز سده جدید خورشیدی، با هدف بازخوانی روند تاریخی و سیر تحولات و عوامل مؤثر در موفقیت‌ها و آسیب‌شناسی سفر و گردشگری در سده ۱۴، سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها، ساختار و اقدامات اجرایی بویژه در رویدادهای مؤثر سده اخیر، تحلیل وضعیت، ترسیم چشم‌انداز و پیشنهاد راهکارها و نقشه راه آینده در عرصه گردشگری و صنایع وابسته به‌ویژه سفر، حمل و نقل، هتلداری، پذیرایی و مهمان‌نوازی، در قالب گفتمانی موضوعی، سخنرانی، ارائه مقاله، گردآوری و تولید فیلم مستند، انتشار کتاب و ویژه‌نامه‌های مرتبط برگزار می‌شود.

۱۳ کارگروه تخصصی شامل کارگروه حمل و نقل زمینی، ریلی، هوایی و دریایی، هتل و مراکز اقامتی و تجهیزات اقامتی، اقامتگاه‌های بومی، سنتی و تاریخی، مهمان‌نوازی، پذیرایی، خوراک غذا و نوشیدنی و خدمات بین راهی، خدمات مسافرتی و گردشگری (سفرهای داخلی، خروجی و ورودی)، سفرهای فرهنگی، زیارتی، طبیعت‌گردی، ورزشی و گردشگری سلامت، خدمات ویزا، کنسولی، گمرکی و امور مرزی، راهنمایان گردشگری و مطالعات ایران از نگاه سفرنامه‌نویسان خارجی قرن ۱۴، ایران از نگاه خبرنگاران خارجی و نویسندگان مطرح قرن، خدمات شهری و شهرداری‌ها، قوانین و مقررات اداری و اتاق‌های بازرگانی تشکیل شده است.

محورهای این سمپوزیوم عبارت است از سفر و حمل و نقل، اقامت و مهمان‌نوازی، پذیرایی، غذا و نوشیدنی، جاذبه‌ها و مقاصد گردشگری، خدمات مسافرتی و گردشگری که مجموعه پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی میزبان شرکت‌کنندگان است.

جامعه تخصصی گردشگری الکترونیکی ایران، کمیته موزه‌های ایران، شورای هماهنگی سازمان‌های غیر دولتی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برگزاری این رویداد را برعهده دارند.

سمپوزیوم ملی یکصد سال گردشگری ایران به صورت آنلاین و حضوری در نیمه دوم سال جاری (مهرماه) همزمان با پایان سده برگزار خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

غار نخجیر: سفری در دل تاریخ به اعماق زمین

گردشگران جهانی آماده سفر می‌شوند

اعلام آمادگی ایران برای بازگشت به عمره بعد از کرونا

سازمان حج و زیارت با آمادگی برای ورود به امور اجرایی عمره پس از توقف آن از سال ۱۳۹۴ اعلام کرد: پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در نوبت عمره قرار دارند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، جلسه شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت این هفته با بررسی گزارش کارگروه مقدمات راه‌اندازی سفر عمره با حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت برگزار شد. در این نشست، گزارش کارگروه مقدمات راه‌اندازی عمره با توجه به شرایط کرونا و توقف عملیات اعزام زائران ایرانی به عمره از فروردین سال ۱۳۹۴ بررسی شد و پیشنهادات جمع‌بندی‌شده دردبیرخانه کارگروه‌های ۲۰ گانه بازنگری فرآیندهای اجرایی در خصوص کارگروه مقدمات راه‌اندازی عمره، با اصلاحاتی به تصویب رسید.

علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ تعداد افرادی را که فیش ثبت‌نام برای اعزام به عمره مفرده در اختیار دارند، حدود پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره این سازمان ـ نیز بر لزوم اتخاذ تدابیر مناسب و آمادگی برای امور اجرایی متناسب با سیاست‌های کشورمان و تغییرات در خصوص سفر عمره و افزایش بیش از ۱۵ برابری شرکت‌های عمره در عربستان تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والملسمین عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ از مسؤولان و مدیریت‌های مختلف سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری خواست در برنامه‌ریزی‌ها و تفاهم‌هایی که با کشور میزبان (عربستان) پس از عبور از بحران کرونا صورت خواهد گرفت، حفظ حقوق زائر را در اولویت قرار دهند.

او اهمیت فعالیت‌های زیربنایی همراه با فکر، تدبیر و مطالعه را یادآور شد و از مسؤولان حوزه حج و زیارت خواست گزارش جامعی را در خصوص شناسایی کاستی‌ها و بایدهای حوزه حج و زیارت با ملاحظه آهنگ تحولات در سال‌های آینده ظرف دو هفته تهیه کنند و به این نشست ارائه دهند.

به دنبال تعطیلی حج، ۲۰ کارگروه برای آسیب‌شناسی در حوزه‌های مختلف با هدف بهینه‌سازی و بهبود کیفیت فرایندها در حوزه حج و زیارت تشکیل شده است که نتایج بررسی‌های صورت‌گرفته در این کارگروه‌ها در نشست‌های شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت مطرح و بحث و بررسی می‌شود.

ایران آخرین بار در عمره سال ۱۳۹۴ حضور داشت. پس از بی‌حرمتی به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده، با تصمیم ایران اعزام زائران به عمره متوقف شد. سال ۱۳۹۸ همزمان با مذاکرات حج، اعلام شد مقام‌های حج ایران و عربستان درباره برگشت زائران ایرانی به حج، جدی‌تر گفت‌وگو کرده‌اند. ایران علاوه بر اجرای حکم اشد مجازات برای دو مامور خاطی فرودگاه جده، سه شرط برای عربستان گذاشت؛ تضمین عزت و کرامت و امنیت زائران ایرانی، حضور مسئولان کنسولی جمهوری اسلامی ایران در زمان عمره در عربستان و لغو قوانین سختگیرانه برای ورود اتباع عربستانی به ایران. پس از آن رییس سازمان حج و زیارت گفت که عربستان دو شرط نخست ایران را پذیرفته و شرط سوم در حال بررسی است. اما در نهایت با شیوع ویروس کرونا و تصمیم عربستان به تعلیق عمره و محدود کردن حج، مذاکرات دو کشور متوقف شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تاسف بعثه ایران و عراق از تعطیلی دوباره حج

ایران، چهاردهمین کشور ثروتمند جهان

به نوشته فوربس بیش از ۲۵۰ هزار ثروتمند در ایران زندگی می کنند.

نشریه فوربس در گزارشی بوشت که با وجود تشدید تحریم های آمریکا و شیوع گسترده کرونا، تعداد میلیونرها (کسانی که یک میلیون دلار و بیشتر ثروت دارند) به طرز قابل توجهی بیشتر شده است. تعداد ایرانیان ثروتمند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۱ درصد نسبت به سال قبل آن بیشتر شده؛ در حالی که متوسط جهانی ۶.۳ درصد بوده است. ثروت این افراد نیز طی همین سال بر حسب دلار ۲۴.۳ درصد افزایش داشته است.

از جمله دلایل اصلی افزایش ثروت برخی افراد، رشد بی سابقه ۶۲۵ درصدی شاخص بورس تهران در سال ۲۰۲۰ بود. ( در مقام مقایسه، رشد شاخص اس اند پی ۵۰۰ بورس نیویورک تنها ۱۶ درصد بود.) دولت ایران حمایت زیادی از رشد بورس کرد و یک درصد از ذخایر صندوق ثروت ملی را به این بازار تزریق کرد.

اکنون حدود ۲۵۰ هزار میلیونر در ایران وجود دارد. بخش دیگری از این میلیونرها ثروت خود را مانند دیگر نقاط جهان از ارزهای دیجیتالی به دست آورده اند. به نوشته این نشریه، دولت ایران تسهیلاتی برای استخراج ارزهای دیجیتالی فراهم کرده که این فعالیت را برای بسیاری سودآور کرده است.

اکنون ایران چهاردهمین کشور ثروتمند جهان است و تعداد میلیونرها در آن حتی از عربستان نیز بیشتر است؛ کشوری که با حدود ۲۱۰ هزار میلیونر در رده هفدهم جهان قرار دارد. به ادعای این نشریه، با این حال توزیع درآمد در ایران چندان عادلانه نیست و بین ثروت دهک های بالا و پایین جامعه تضاد آشکاری وجود دارد. حدود ۶۰ درصد جمعیت ایران طبق اعلام شورای کار ایران به نوعی با فقر دست و پنجه نرم می کنند.

این نشریه در ادامه ادعاهایش نوشت: از زمان خروج دولت ترامپ از برجام، اقتصاد ایران با مشکلات بیشتری مواجه شده و نرخ تورم عموما رو به افزایش بوده است. نرخ تورم در ایران به محدوده ۵۰ درصد رسیده است.

فوربس در ادامه به نقل از یک کارشناس می نویسد: این اختلاف طبقاتی باعث شده است تا برخی از شهروندان ایرانی احساس تبعیض در توزیع امکانات رفاهی و اقتصادی داشته باشند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

توریسم سلامت برای ایران مهم است

۶ کاندیدای ثبت در کاروانسراهای راه ابریشم ایران