هتل‌ها-هتل

چند هتل باکیفیت در ایران وجود دارد؟

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرده از مجموع ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری که اطلاعات آن‌ها تا سال ۹۸ ثبت شده، تنها ۴۲۱ واحدهای هتل و مراکز اقامتی استانداردسازی شده و گواهی کیفیت گرفته‌اند.

کیفیت و قیمت هتل‌ها در ایران همواره محل بحث بوده است؛ اعتقاد عمومی برخلاف نظر هتلداران ایران، بر این است که کیفیت هتل‌ها مطابق با استاندارد جهانی نیست و قیمت هتل‌ها، فراتر از کیفیت و خدمات آن‌ها بوده است. اینک آمار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی چنین باوری را تایید می‌کند. در سالنامه آماری این وزارتخانه آمده که از مجموع ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری که اطلاعات آن‌ها تا سال ۹۸ ثبت شده است، تنها ۴۲۱ واحد گواهی کیفیت گرفته‌اند که سهم هتل‌ها ۱۵۲ واحد، متل‌ها ۵ واحد، مهمانپذیرها ۱۵۲ واحد، مجتمع‌های پذیرایی بین‌راهی ۱۰۷ واحد و  سفره‌خانه‌های سنتی ۵ واحد بوده است.

وضعیت کیفیت یا استانداردسازی هتل‌ها به تفکیک در سال ۹۸ نیز این‌گونه گزارش شده است: از مجموع ۱۲۷۳ هتل در کشور ۱۵۲ هتل گواهی کیفیت گرفته‌اند که حدود ۱۲ درصد هتل‌ها را شامل می‌شود. سهم هتل‌های پنج‌ستاره از این مجموعه ۸ واحد، چهارستاره ۱۸ واحد، سه‌ستاره ۴۳ واحد، دوستاره ۵۰ واحد و یک ستاره ۳۳ واحد بوده است.

blank

 

هرچند هتلداران بر این عقیده‌اند که این گواهی لزوما کیفیت خدمات سایر مراکز اقامتی و گردشگری را زیر سوال نمی‌برد. اما نظر برخی گردشگران خارجی که از این هتل‌ها به ویژه هتل‌هایی با ستاره بالا در ایران استفاده کرده‌اند عموما غیر از این بوده است. البته در سال‌های اخیر ساخت هتل‌بوتیک‌ها و اضافه شدن اقامتگاه‌های سنتی با تغییر کاربری بناهای تاریخی، کمبود زیرساخت استاندارد را تا حدی جبران کرده، اما سطح کیفیت خدمات و آموزش و استانداردسازی نیروی انسانی در مراکز اقامتی همچنان محل انتقاد است.

این انتظار می‌رفت که هتل‌ها در سال خلوت کرونا به به‌سازی آموزش نیروی انسانی و کیفیت خدمات روی آورند که به نظر می‌رسد کاهش درآمد و کمبود مسافر، هتل‌ها را بیشتر به سمت تعطیلی کشانده تا ارتقای خدمات.

blank

 

براساس گزارش آماری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تا سال ۹۸ بالغ بر ۶۰۳۲ واحد اقامتی و گردشگری در کشور تاسیس شده که سهم بومگردی‌ها با ۲۰۶۳ واحد بیشتر از سایر اقامتگاه‌ها در کشور بوده است. تا آن سال، ۱۲۷۲ هتل، ۶۸۸ هتل‌آپارتمان، ۱۳۰۱ مهمانپذیر، ۶۳ متل، ۱۴۳ پانسیون، ۱۱۳ اقامتگاه سنتی و ۳۸۹ مجتمع گردشگری مجوز گرفته‌اند.

بیشترین تمرکز اقامتگاه‌ها و مجتمع‌های گردشگری در استان خراسان رضوی با ۱۰۰۹ واحد و کمترین تعداد مراکز اقامتی در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱ واحد بوده است. استان‌های کرمان، اصفهان و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین تعداد بومگردی را در کشور دارند. قم با یک واحد بومگردی کمترین تعداد بومگردی در کشور را تا سال ۹۸ داشته است.

همچنین ۲۱۱۴ مجتمع پذیرایی بین‌راهی موجود است که کهگیلویه و بویراحمد با هفت واحد و سیستان و بلوچستان با شش واحد بین‌راهی کم‌برخوردارترین هستند. استان مازندران با ۴۰۶ واحد بیشترین تعداد بین‌راهی‌ها را در کشور دارد.

تعداد سفره‌خانه‌های سنتی که تا سال ۹۷ از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مجوز گرفته‌اند تا سال ۹۷ به عدد ۶۱۹ واحد رسیده است که تهران با ۱۶۳ واحد بیشترین تعداد سفره‌خانه را در بین استان‌ها دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

راه‌کار هتل‌های ترکیه برای جذب گردشگر در رمضان

پرطرفدارترین هتل ها برای نوروز

چرا مردم کمتر هتل می‌روند؟

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *