آشنایی با کلیسای سامبا تفلیس مرتفع ترین کلیسای جهان

وجود کلیساها و بناهای مذهبی فراوان در سرتاسر کشور گرجستان از مشخصه های این سرزمین مسیحی با مذهب ارتودکس میباشد. در این مقاله یکی از این بناهای معروف به نام کلیسای سامبا را معرفی خواهیم کرد.

کلیسای سامبا در تفلیس

مردم گرجستان اعتقاد و علاقه قابل ملاحظه ای به دین و مذهبشان دارند و جزو قدیمی ترین اقوامی بوده اند که به دین مسیحیت روی آورده اند و گواه آن وجود بناهای مذهبی و کلیساهای قدیمی است که در سرتاسر نقاط گرجستان قابل مشاهده است.

هنگام سفر به گرجستان چیزی که بیشتر از همه توجه همه توریست ها را به خود جلب میکند وجود بناهای مذهبی با معماری های زیبا و منحصر به فرد خود از زمان های مختلف تاریخی میباشد. اکثر این بناها به دلیل اعتقادات عمیق مذهبی مردم این سرزمین و اهمیت و احترام خارق العاده ای که برای دین شان قائل هستند در دل بهترین و زیباترین مناظر و بر روی کوهها و تپه های پوشیده از مه ساخته شده اند که این عناصر ترکیب بسیار زیبا و خاطره انگیزی از طبیعت می سازید.

علاوه براین گونه از بناها شما همچنین شاهد بناهای مذهبی و کلیساهای زیبای فراوانی در نقاط مختلف شهری و مخصوصا در بافتهای تاریخی شهر خواهید بود.

یکی از این بناهای معروف و جذاب و دیدنی کلیسای سَمِبا در پایتخت گرجستان (تفلیس) میباشد. سَمِبا کلمه ای است به زبان گرجی و به معنی تثلیث (سه گانه) میباشد و آن اشاره به پدر، پسر و روح القُدُس دارد.

این کلیسای ارتودکسی به دستور اسقف اعظم گرجستان و به مناسبت دو هزارمین سالگرد میلاد حضرت مسیح ساخته شد و با ظرفیت ۱۵۰۰۰ نفر از بزرگترین کلیساهای جهان است. ارتفاع آن ۸۴ متر است و به عنوان مرتفع ترین کلیسای جهان معروف است.

این کلیسای بی نهایت زیبا مانند نگین درشتی در قلب شهر تاریخی تفلیس جلوه میکند و توجه هر بیننده ای را از همان بدو ورود به شهر می رباید و در همان لحظه وسوسه رفتن به داخل کلیسا و دیدن آن از نزدیک وجودتان را فرا میگیرد.گنبد طلایی این بنا به گونه ای است که هم در شب و هم در روز می درخشد و شما در هر نقطه ای از شهر که باشید میتوانید آن را ببینید.

وارد کلیسا که میشوید سنگفرش های اطراف کلیسا توجه تان را به خود جلب میکند که از زیبایی خاصی برخوردار است.

سمبا فقط یک کلیسا نیست بلکه مجموعه ای از چند کلیسا است. پنج کلیسا در طبقه ورودی واقع شده است و در طبقه زیرین آن نیز نه کلیسا قرار دارد.

کلیسای سامبا

تاریخچه ساخت کلیسای سامبا

این کلیسای بزرگ در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع بنا شده است.

در سال ۱۹۸۹ اسقف اعظم به نام ایلیای دوم گرجستان  دستور ساخت کلیسا را می دهد و طی یک فراخوانی مردم طرح های پیشنهادی خود را برای ساخت کلیسا ارائه دادند که هیچ کدام از این طرح ها پذیرفته نشد تا اینکه شهروند با ذوق و خوش سلیقه ای به نام آرچیل میندیاشویلی طرحی ارائه داد و بعد از پذیرفته شدن در سال ۱۹۹۵ ساختن بنا آغاز شد و تا تکمیل شدن ساختمان ۹ سال طول کشید. اما قبل از اتمام ساختن کلیسا و در سال ۲۰۰۲ اولین مراسم مذهبی در این بنا برگزار شد.

معماری کلیسای سامبا گرجستان

تمامی مشخصات و عناصر معماری گرجی در این بنای زیبا قابل مشاهده است و این بنای معروف ترکیبات زیبایی از هنر معماری را به نمایش میگذارد. در این بنای زیبا هم شاهد هنر معماری اصیل و سنتی گرجی و هم هنر معماری اروپای شرقی (بیزانس) هستیم.

گنبد طلایی این کلیسا که در نگاه اول توجه هر بیننده ای را به خود جلب میکند بر روی یک پایه هشت ضلعی بنا شده و ارتفاع آن به هفت و نیم متر میرسد و بر روی آن یک صلیبی از جنس طلا قرار دارد.

قسمت داخلی کلیسا مزین به نقاشی های بسیار زیبایی با مضامین مذهبی است که مهمترین آن تمثال حضرت مریم است که در بخش مرکزی کلیسا قرار دارد. این نقاشی های زیبا تحت رهبری هنرمند توانمندی به نام امیران گوگلیدزه اجرا شده اند.

نکته قابل توجه دیگری در مورد این کلیسا نور پردازی های استادانه آن در شب هنگام است که باعث شده این کلیسا در شبها جلوه بسیار زیباتری داشته باشد و از تمام نقاط شهر قابل مشاهده باشد.

کلیسای سامبا

راه های دسترسی به کلیسای سامبا تفلیس

این کلیسا در محله اَولاباری واقع شده است و نزدیک به ایستگاه مترویی با همین نام می باشد و بازدید کنندگان به راحتی میتوانند از طریق مترو و با طی کردن تنها چند قدم  به آنجا بروند. از طریق اتوبوس ها و تاکسی نیز به راحتی میتوان به آنجا رفت.  هنگام ورود به داخل کلیسا به یاد داشته باشید که باید پوشش تان طبق قوانین آنجا باید باشد.

این کلیسا در سمت راست رودخانه کورا قرار دارد و در فاصله نه چندان دوری از آن آثار تاریخی و جاذبه های توریستی معروف تفلیس هم قابل دسترسی است. از کلیسا که به سمت پایین و به طرف رودخانه حرکت کنیم و با عبور از روی پل به مسیرمان ادامه دهیم به میدان آزادی گرجستان میرسیم ، میدانی که با سنگ فرشها و معماری های زیبای بنا شده در اطراف جیوه گری میکند.

اگر شما هم عاشق پیاده روی هستید و اهل گشت و گذار و تماشا کردن و لذت بردن از مناظر اطراف هستید میتوانید از همان میدان آزادی به سمت شرق حرکت کنید و در یک چشم به هم زدن به محله تفلیس قدیم برسید جایی که پر از جاذبه های دیدنی و کافه ها و رستورانها با غذاهای معروف محلی و نوشیدنی های لذیذ می باشد و گذر زمان را احساس نخواهید کرد.

تفلیس قدیم همان جایی است که حمام های معروف گوگردی آب گرم را در خود جای داده است و اطراف آن مسجدی به سبک معماری اسلامی نیز دیده میشود.

دقیقا روبروی محله حمام گوگردی شاهد یک کلیسای تاریخی دیگر با مجسمه ای سوار بر اسب خواهیم بود. این کلیسا و مجسمه مربوط به همان مؤسس و بانی شهر قدیم تفلیس میباشد.

منبع: بیتوته

مرتبط:

گرجستان _سراسر جاذبه توریستی و دیدنی

نکات و قوانین سفر به گرجستان

شیر جدید به میدان حر آمد

مجسمه شیر جدید میدان حر در مراسمی با حضور برزین ضرغامی، رییس سازمان زیباسازی شهر تهران و حجت نظری، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران رونمایی شد.

حجت نظری درباره نصب این مجسمه گفته است: شیر جایگزین میدان حر با این شرط نصب شده که تا سه ماه آینده با قرار گرفتن در شرایط جوی و آب و هوایی منطقه، امتحان خود را از نظر مصالح مورد استفاده در ساختِ آن پس دهد تا در صورت نتیجه دادن، کار مرمت سه شیر دیگر میدان حر و پایه مجسمه اصلی میدان یعنی نبرد گرشاسب و اژدها آغاز شود.

چهارم خردادماه بود که خبرهایی مبنی بر تخریب یکی از مجسمه‌های شیر میدان حر منتشر شد. مجسمه اصلی نصب شده در وسط میدان با نام «نبرد گرشاسپ با اژدها» اثر غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ، جزو مجسمه‌های ثبت شده در فهرست آثار ملی است؛ این اثر سالم است اما در خبرهای منتشر شده درباره علت تخریب شیرهای این اثر، این ادعا مطرح شد که مرمت هدف اصلی بوده است.

در همان زمان شاپور دیوسالار، معاون فرهنگی و طراحی شهری سازمان زیباسازی تهران درباره این مجسمه‌ها توضیح داد که دو مجسمه شیر، مانند مجسمه اصلی به ثبت آثار میراث ملی نرسیده است و اینکه دو مجسمه فرعی، توسط مرحوم غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ ساخته نشده است.

او یادآور شد که «شیرهای مجسمه اصلی که توسط استاد ارژنگ ساخته شده‌اند، از جنس مس بوده‌ و سال‌ها پیش در بحبوحه انقلاب آسیب دیده‌اند. اما جنس دو مجسمه‌ شیری که بعدها در پایین اثر اصلی «نبرد گرشاسپ با اژدها» نصب شده، از فایبرگلاس است که از متریال ناپایدار به شمار می‌رود و در گذر زمان به علت برودت آب و هوایی دچار فرسودگی و شکستگی شده‌اند و به همین جهت لازم بود که مرمت یا جایگزین شود.»

در ابتدا قرار بود که جایگزین شیر تخریب شده میدان «حر» تا اواسط خرداد ماه نصب و رونمایی شود، ولی در نهایت رونمایی تا امروز، ۲۱ تیرماه به تعویق افتاد. ابتلای قالب گیر کار به کرونا و محدودیت در تعداد افراد متخصص در قالب‌گیری چنین آثاری علت این تاخیر عنوان شده بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پشت پرده شیرهای خشمگین میدان حر

خطر ریزش بادگیرهای لافت بر سر مردم و گردشگران

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان از احتمال ریزش آن‌ها بر سر مردم ساکن روستا و گردشگران خبر داد و تاکید کرد: بادگیرهای بندر تاریخی و روستای هدف گردشگری لافت شهرستان قشم براثر زمین لرزه‌ها و رطوبت بالا، آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

عباس نوروزی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان گفت: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با مرمت بادگیرها هم سعی در حفظ آن‌ها و هم سعی در ایمن‌سازی محیط دارد.

وی ادامه داد: بادگیرهایی که در سال گذشته مرمت شدند و بادگیرهایی که امسال مرمت می‌شوند خطری برای مردم نخواهند داشت اما خطر ریزش سایر بادگیرها وجود دارد.
وی اضافه کرد: پنج بادگیر بندر تاریخی لافت سال گذشته در مدت ۴۵ روزبا مصالح بومی مرمت شذ که سه بادگیر نیاز به اندود و اقدام‌های حفاظتی داشته و ۲ بادگیر به مرمت کلی نیاز داشت و برای آنها حدود ۲ میلیارد ریال هزینه شد.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان افزود: ۱۰۰ میلیارد ریال برای مرمت بادگیرهای روستای هدف گردشگری لافت نیاز است اما این اداره کل تنها ۳ میلیارد ریال اعتبار در سال جاری برای مرمت این بادگیرها دارد که با این اعتبار مرحله دوم مرمت بادگیرهای لافت را از هفته گذشته آغاز کرده است.

نوروزی ابراز کرد: این مرحله از مرمت بادگیرهای لافت به مانند پارسال شامل چهار بادگیر می‌شود که تا مهر ماه ادامه می‌یابد و این تعداد برای رفع خطر ریزش این بناهای تاریخی ناکافی است.

نوروزی تاکید کرد: خطر ریزش بادگیرها را در گذشته هم متذکر شده‌ایم و امیدواریم بتوان اعتبار مورد نیاز را برای رفع این خطر جذب کرد.

بندر لافت (بندر بادگیرها) با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری تاریخی و طبیعی از بافت‌های ارزشمند جنوب کشور است که در سال ۱۳۸۵ به شماره ۱۶۳۱۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

لافت در گذشته به مدت طولانی مرکزیت جزیره قشم بود و زمانی هم نام تمام جزیره لافت بوده است و مردان آن از گذشته تا روزگاران نه چندان دور با لنج های بادبانی سفر های اقیانوسی می کردند.

آنان با کشور های آفریقایی و کشور هند تجارت می کردند به گونه ای که هنوز پیرمردانی هستند که بر زبان‌های هندی، سواحلی، عربی، انگلیسی و غیره تسلط کامل دارند. چهره طبیعی روستای لافت در میان درختان سبز گرمسیری و نخلستان‌های بلند، همراه با زیبایی خیره‌کننده دریا و جنگل شناور حرا برای هر تازه‌واردی جذاب و قابل توجه‌است.

سبک معماری خانه‌های روستا نیز بسیار جالب و دیدنی است، بارزترین خصیصه معماری این روستا، بادگیرهای فراوان آن در اندازه‌های مختلف است. بناهای روستا بسیار نزدیک به هم ساخته شده و کوچه‌های آن نیز بسیار تنگ و باریک هستند.

بادگیرهای کوچک و بزرگ خانه‌های روستایی که در میان باغ‌ها و نخلستان‌ها قرار گرفته‌اند، شکوه و زیبایی خاصی به این روستای ساحلی بخشیده‌اند. این روستا علاوه بر زیبایی‌های تحسین برانگیز طبیعی خود، آثار ارزشمند تاریخ را نیز در خود جای داده‌است که اهم آن‌ها عبارت‌اند از قلعه نادری، قلعه پرتغالی‌ها، چاه‌های تلا، دو آب انبار (برکه)، گنبدی مدور، گورستان تاریخی که سنگ نبشته‌های مربوط به هزار سال پیش در آن مشهود است و زیارتگاه‌های سید حسن منصور و شیخ اندرآبی در این روستا واقع هستند.

تمام خانه‌ها حیاط مرکزی و بادگیر دارند و هر چند سال یک بار به روش‌های سنتی مرمت شده‌اند و به شکل اولیه خود باقی‌مانده‌اند که همین حدس زدن سن آنها را دشوار کرده است. عوامل اصلی شکل دهنده معماری لافت مقابله با شرایط طاقت فرسای اقلیمی، و نیز حفظ ارزش‌های مذهبی خانواده است، ترکیب اتاق‌ها و راهروها و ارتباط آن‌ها با حیاط، تحت تأثیر معماری نواحی مرکزی و حاشیه کویری ایران است.

مراکز محله‌ها، حول مساجد شکل گرفته‌اند و از میدان به مفهوم رایج آن در معماری ایرانی خبری نیست، سیمای عمومی روستا در بافت قدیم و جدید متفاوت است که در بافت قدیم، سیمای عمومی لافت، منظره‌ای اخرایی رنگ با بافتی فشرده و کوچه‌های کم عرض دارد و عناصر شاخص عمودی – بادگیرها – در آن جلب توجه می‌کنند و در این بافت مساجد سفید رنگ که بیشتر آنها مناره دارند، خودنمایی می‌کنند.

اما در بافت جدید، همان سیمای رایج شهری دیده می‌شود، تراکم ساختمانی کمتر، معابر گشوده‌تر و اطراف مساجد خالی تر شده است، لذا مرکز محله مفهوم خود را تا حدی از دست داده است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

سیر تحول تاریخی لافت

زمین و آسمان کویر سه قلعه سرایان برای گردشگری

کویر سه قلعه سرایان که از آن به عنوان “بهشت منجمان” یاد می‌شود یکی از مناطق منحصر به فرد در شرق کشور برای رصد ستارگان و از جمله جاذبه‌های دیدنی خراسان جنوبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی است.

 خراسان جنوبی یکی از استان‌های کویری ایران است که سالانه گردشگردان داخلی و خارجی بسیاری به این استان سفر می‌کنند و آثار تاریخی و طبیعی بیشترین مقصد گردشگران و مسافران است.

یکی از ظرفیت‌های گردشگری این استان کویرهای آرام، امن و پرستاره آن است که با حضور در آنها انگار به آسمان و خدا نزدیکتری، جایی که در آن از کویر آرامش می‌گیری و از آسمان پرستاره و صافش سخاوت و پاکی.

کویر سه قلعه سرایان از جمله این مناطق است و یکی از آسمان‌های تاریک در خاورمیانه محسوب می‌شود که در نجوم آسمان سه قلعه فاکتوری برای حد قدر یا شفافیت آسمان وجود دارد و حد قدر آسمان سه قلعه بالاترین حد قدر آسمان در ایران است یعنی اگر حد قدر تاریک‌ترین نقطه دنیا ۷.۵ است حد قدر آسمان سه قلعه ۷.۲ است به همین منظور به “بهشت منجمان” شهره یافته است.

از میان پهنه کویری این سرزمین که هر گوشه آن می‌تواند جایی برای رصد ستارگان و کهکشان‌ها باشد، کویر سه ‌قلعه حال و هوای دیگری برای منجمان و گردشگران نجوم دارد، هر سال در کنار کویرنوردان و گردشگران، نجوم شناسان زیادی نیز میهمان این منطقه هستند و با تمهیداتی که در اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار سه قلعه فراهم شده است گردشگران نیز با نجوم و ستارگان آشنا می‌شوند.

با تعدادی از همکاران رسانه‌ای استان چند ساعتی مانده به غروب راهی کویر سه قلعه سرایان در فاصله ۱۶۴ کیلومتری بیرجند شدیم تا قبل از غروب عکاس‌ها بتوانند لحظات زیبا و دلنشین غروب کویر را به تصویر بکشند.

در حالی بی‌صبرانه در انتظار دیدن کویر بودیم که جاده پر پیچ و خم و کوهستانی و البته بیابانی سرایان را می‌پیمودیم و این مسیر بیابان‌های خشک و بی‌آب و علف و قنات‌های قدیمی نیز نظرمان را به خود جلب کرده بود.

بعد از طی کردن جاده اصلی که آسفالت بود، مسیر فرعی به طول حدود ۲۵ کیلومتر خاکی را رفتیم اما چون هیچ گونه تابلویی نصب نشده بود، خیال می‌کردیم خیلی از کویر دور باشیم و در همین لحظه بود که درخشش پرهیجان خورشید که کویر را طلایی رنگ کرده بود ما را به خود واداشت.

سکوت همه جا را فرا گرفته و خبری از زرق و برق محیط شهری نبود؛ به نظر می‌رسید صدای سکوت کویر آرامش بخش‌ترین صداها باشد، دوان دوان به سمت شن‌های گرم و نرم کویر رفته و مشغول شن‌بازی شدیم؛ انگار کودک درون همه ما دوباره زنده شده بود.

در کویر، آفتاب که غروب می‌کند خیلی زود نخستین ستاره رخ می‌نماید، طولی نکشید که کم کم ستاره‌های دیگر پیدایشان شد؛ انگار ستاره بزرگ میزبانی بود که یکی یکی مهمانانش از راه می‌رسند و در خانه‌ای به وسعت آسمان می‌نشینند، ماه هم در گوشه‌ای از آسمان گویا پادشاه شب است.

کویر سه قلعه سرایان

 

سکوت کویر، هوای دلنشین و آسمان پرستاره شب آن، رویایی‌ترین صحنه‌ها را خلق کرد، ستاره‌ها آسمان کویر را به شکل یک چادر مشکلی با گل‌های ریز فراوان درآورده بود که هوش از سر آدم می‌رباید! آسمانی که تا چشم کار می‌کرد عمیق بود و پُرستاره.

بعد از مدتی استراحت در کمپ گردشگری نمکزار سه قلعه که در مجاورت کویر واقع شده است برای دیدن ستاره‌ها و به قولی نجوم شناسی، همه چراغ‌های کمپ برای رصد بهتر ستاره‌ها خاموش شد و به فضایی خارج از کمپ در نزدیکی پروژه نیمه‌تمام رصدخانه نجوم رفتیم.

تماشای آسمان شب و ستاره‌های درخشان آن مرموز و مسحورکننده است، جادوی ستارگان بر پرده نیلگون آسمان کویر چشم‌انداز فوق‌العاده از زیبایی پدید می‌آورد که هر انسانی را مجذوب خود می‌کند و باید آنجا باشی تا با تمام وجود حس کنی.

ستاره‌ها به اشکال مختلف از جمله بادبادک، خرس بزرگ و کوچک، ماهی، شیر، کمان، خوشه، شمشیر، دوشیزه دیده و به همین نام‌ها نیز خوانده می‌شوند.

زبان از گفتن زیبایی‌های آسمان کویر عاجز است، از عمق، اعجاز و زیبایی کویر هرچه بگوییم باز هم گویای آنچه هست، نخواهد بود چراکه شب‌های پرستاره، خواب را از چشمان هرکسی می‌رباید و آدمی را با خود به مرزهای ناشناخته و پرسش‌های بی‌پاسخ از عظمت خلقت هستی می‌برد.

جاذبه های این کویر دیدنی حتی نظر وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به خود جلب کرد تا جایی که سال گذشته در یکی از حساب‌‍‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی به معرفی آن پرداخت و با اشاره به جاذبه‌ها و ویژگی‌های کویر سه قلعه سرایان در استان خراسان جنوبی، آن را منطقه‌ای دیدنی و منحصر برای تماشای بارش شهابی برساوشی تابستانی در کشور معرفی کرد.

علی اصغر مونسان در این حساب کاربری اظهار داشت: کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویرهای شرق کشور است که در فاصله ۳۰ کیلومتری از مرکز بخش سه قلعه و ۵۵ کیلومتری از مرکز شهرستان سرایان در استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی با بیان اینکه جغرافیای سه قلعه بگونه‌ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد، افزود: افق دید باز و حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه‌های کویری زیبا و استثنایی شامل تپه‌های ماسه روان، دریاچه نمک، دق و اقامتگاه‌های بوم‌گردی زیبا و دنج، این منطقه را به عنوان جاذبه‌ای دیدنی و منحصر در منطقه و کشور معرفی می‌کند و صد البته بارش شهابی برساوشی هر سال بخصوص در مردادماه جلوه زیبا و خاصی دارد.

کویر سه قلعه یکی از جاذبه‌های طبیعی سرایان است که با ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بومی ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیشرفته و سنتی از امکانات بسیار خوبی نیز برخوردار است.

اقامتگاه‌های سنتی دارای اتاق‌هایی با معماری سنتی کویری و بادگیر هستند و هوای خنکی را به مهمانان عرضه می‌کنند، به علاوه در آشپزخانه‌های سنتی آنها امکان سفارش غذاهای محلی نیز وجود دارد.

اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار یکی از اقامتگاه‌هایی است که با معماری سنتی در دل کویر سه قلعه از گردشگران و منجمان پذیرایی می‌کند، در این اقامتگاه تمامی استانداردهای لازم برای زندگی در کویر رعایت شده و به دلیل نوع طراحی و فضایی که دارد، مکانی بسیار زیبا، دنج و آرامش بخش است.

این اقامتگاه مربوط به دو برادر جوان “جواد و جلیل ضیایی” است که یکی تازه از خدمت سربازی بازگشته و دغدغه شغل دارد و دیگری در صنعت آب و لوله کشی مشغول به کار بود. برادران ضیایی که اهل سرایان هستند ابتدا برای راهنمایی گردشگران و منجمان به کویر سه قلعه همکاری می‌کردند اما این علاقه آنان به کویرنوردی و نجوم سبب شد برای ایجاد اقامتگاه که دغدغه تمامی گردشگران بود، اقدام کنند.

عملیات اجرایی ساخت اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار سه قلعه در منطقه‌ای که هنوز در حال آبادانی است توسط برادران ضیایی از سال ۹۵ با اعتبار یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان آغاز شد و به بهره‌برداری رسید. نشست صمیمانه خبرنگاران با برادران ضیایی در اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار برگزار شد.

کویر سه قلعه سرایان

 

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار سه قلعه سرایان به ما گفت: یکی از مهمترین خواسته‌هایمان این است که در استان خراسان جنوبی نیز به گردشگری مثل دیگر استان‌ها اهمیت داده شود.

جواد ضیایی افزود: استان ما را در همه کشور به کویر و پدیده‌های ثبت شده جهانی‌اش مثل بیابان لوت و قنات بلده فردوس می‌شناسند نه یک استان صنعتی، اگرچه امیدواریم به مرحله توسعه صنعتی هم برسیم.

وی بیان کرد: طبق آماری که داریم بیش از ۵۰ اقامتگاه بوم‌گردی در استان وجود دارد که هر اقامتگاه به طور مستقیم برای ۱۰ نفر شغل ایجاد می‌کند و بیشترین آمار ایجاد اشتغال غیرمستقیم مربوط به بخش گردشگری است.

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار با اشاره به مشکلات موجود در حوزه گردشگری استان به ویژه از زمان شیوع کرونا اظهار داشت: در یک سال گذشته جلسه‌ای برای فعالان حوزه گردشگری استان برگزار نشده این در حالیست که هر هفته برای تعطیلی کارخانه که نهایتا در آن ۳۰ نفر اشتغال دارند، جلسه برگزار می‌شود.

وی گفت: ستاد ملی کرونا و بانک مرکزی بخشنامه‌ای برای بانک‌ها ارسال کرده تا آن دسته از افرادی که در این حوزه وام گرفته‌اند نسبت به استمهال آن اقدام شود اما خبری از اجرای این بخشنامه‌ها نیست.

ضیایی با بیان اینکه هر سازمان روش خود را دارد افزود: متاسفانه بانک اهرمی برای وام گیرنده‌ها به نام وثیقه و ضمانت دارد که هر وقت بخواهد آن را به اجرا می‌گذارد و حداقل با برگزاری جلسات این مشکلات را تعیین تکلیف و حل کنیم.

وی گفت: قانونی داریم که می‌گوید ۵۰ درصد از مالیات واحدهای گردشگری معاف است که با پیگیری انجام شده متوجه شدیم فقط در استان ما انجام نمی‌شود و می‌گویند این قانون برای واحدهای حقوقی غیردولتی است، مگر چند واحد حقوقی غیردولتی در کشور داریم؟

این فعال گردشگری افزود: تقاضا داریم معاون اقتصادی‌ استاندار با مدیرکل امور اقتصادی و دارایی با حضور چند تن از فعالان گردشگری جلسه‌ای را برگزار کنند تا این موضوعات تعیین تکلیف شود و حل این مشکل نیازمند بودجه نیست.

وی یکی دیگر از مشکلات را حریم کویر و اقامتگاه بوم‌گردی ذکر کرد و گفت: به طور مثال در فاصله ۱۰۰ متری ما مجوز معدن داده می‌شود که این مورد با گردشگری سازگار نیست.

ضیایی با بیان اینکه ۷۰ درصد مشکلات اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان مشترک است افزود: از شما خبرنگاران انتظار داریم این مشکلات را منعکس کنید.

وی با اشاره به مشکل جاده دسترسی به کویر سه قلعه اظهار داشت: خراسان جنوبی، استان کویری است و طبق گفته آژانس‌های مسافرتی و گردشگری مشهد هر هفته چندین اتوبوس به کویر مصر در خور بیابانک در فاصله ۹۵۰ کیلومتری می‌آیند و چرا فاصله ۴۳۰ کیلومتری در خراسان حنوبی انتخاب نمی‌شود؟

مدیر اقامتگاه بوم‌گردی نمکزار گفت: تنها خواسته گردشگران رسیدن اتوبوس به ورودی اقامتگاه است که با وجود این جاده نمی‌شود و باید زیرساخت‌های اولیه در این مناطق آماده شود.

وی افزود: از نماینده مردم فردوس، طبس سرایان و بشرویه انتظار داریم که با توجه به اینکه تنها نماینده‌ای هستند که در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری کشور حضور دارند، جلسه‌ای با فعالان گردشگری داشته باشند و مشکلات آنها را بشنوند و حل کنند.

وی گفت: قبل از شیوع کرونا سالانه ۱۲۰ گردشگر خارجی و سه هزار نفر اقامت شبانه در اقامتگاه نمکزار سه قلعه داشتیم و حتی در نوروز روزانه هزار نفر بازدیدکننده داشتیم که ظرفیت پذیرش کافی نبود.

ضیایی تاکید کرد: بدون شک گردشگری باعث توسعه صنعت از جمله صنعت معدنی خواهد شد و در جذب سرمایه‌گذار موثر است.

وی افزود: برای احداث این اقامتگاه سرمایه اولیه یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بوده است که در سال ۹۵ از تسهیلات استفاده کرده‌ایم و اجرای طرح توسعه‌ای اقامتگاه نیازمند هشت میلیارد تومان اعتبار است که در فازهای مختلف برنامه‌ریزی شده است.

این فعال گردشگری گفت: درخصوص گردشگری نجوم باید خیلی از مولفه‌های آلودگی نوری رعایت شود برای مثال خانه‌های بوم‌گردی نباید دید مستقیم به یکدیگر داشته باشند.

کویر سه قلعه سرایان

وی ادامه داد: در باغستان فردوس و کویر سه قلعه و بشرویه نزدیک به ۲۰ تا ۳۰ مجوز اقامتگاه بوم‌گردی با فاصله نزدیک به هم صادر شده است که مشکل‌ساز خواهد شد و طبیعت را از بکر بودن خارج خواهد کرد.

 

این در حالی است که فرماندار سرایان اواخر سال گذشته از ادامه عملیات اجرایی اولین ساختمان رصدگاه و کمپ نجومی خراسان جنوبی در کویر سه قلعه خبر داد و گفت: تکمیل این پروژه به هفت میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز دارد.

ابراهیم رسولی مقدم افزود: تاکنون چهار میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از سرفصل اعتبارات استانی برای ایجاد ساختمان رصدگاه و یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال برای زیرساخت برق از محل اعتبارات ملی هزینه شده است.

وی اظهار داشت: سازه بتنی رصدگاه بیش از ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بهسازی جاده دسترسی به رصدگاه هم به طول ۳۱ کیلومتر در حال انجام است.

فرماندار سرایان تصریح کرد: در مکان‌یابی رصدخانه ملی، کویر سه قلعه یکی از چهار سایت انتخابی توسط کارشناسان مربوطه بود و فقط به علت عواملی چون دوری از پایتخت و ارتفاع کم از سطح دریا، از انتخاب نهایی باز ماند.

خراسان جنوبی چهار اثر ثبت جهانی دارد که بیابان لوت یکی از آنهاست. بیابان لوت که به عنوان اولین اثر طبیعی ایران سال ۱۳۹۵ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، بین سه استان خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان مشترک است و مناظر زیبا و دیدنی از کویر دارد.

خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و مرکز شهرستان سرایان در ۱۶۰ کیلومتری غرب بیرجند است.

منبع: ایرنا

مرتبط:

میمند، روستایی جهانی به وسعت کویر

«توسعه گردشگری» در گرو پرچمداری و میان داری بخش خصوصی

توسعه صنعت گردشگری راهی جز پرچمداری و میان‌داری فعالان و متخصصان این صنعت ندارد و دولت درجایگاه حاکمیتی باید وظایف نظارتی را انجام دهد؛این رویکرد بخش خصوصی سرمایه‌گذار و مجری این حوزه را مجبور می‌کند برای بقا در بازار و حفظ ارزش سرمایه خود، بهره وری سرمایه‌گذاری را به خوبی عملیاتی کند.

صنعت گردشگری با همه رقابت های پیچیده که میان صاحبان صنایع بزرگ و بازیگران عرصه اقتصادی جهان وجود دارد، با همه موج هایی که جهانی شدن در حوزه های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایجاد کرده، با همه پشت پرده های اقتصاد سیاسی جهان در لابی کارتل های بزرگ در بازارهای تو در تو ، از صنایع بالادستی، از نفت و پترشیمی تا خودرو و ارتباطات، اکنون در جایگاه سومین صنعت درآمدزا و ثروت ساز جهان ایستاده است.

همین جایگاه و رتبه است که صنعت گردشگری را برای برنامه ریزان اقتصادی و توسعه، حتی اگر ظرفیت های جذب گردشگر و سرمایه را هم نداشته باشند جذاب کرده و  تلاش می کنند اولا، جاذبه مصنوعی برای جلب توجه علاقه مندان به سفر و جهانگردی کشورشان بسازند، ثانیا، در تمام برنامه های توسعه و عمرانی اولویت دار، توجه به تجهیز و توسعه زیرساخت و زیربناهای مورد نیاز گردشگری را دست کم تا دو دهه آینده در نظر بگیرند و ثالثا، مولفه های امنیت و  رفاه عمومی را در کنار شاخصه هایی مانند کاهش ریسک و افزایش تسهیلات برای جذب سرمایه گذاری فراهم کنند.

این شاخص ها و مولفه ها در هر کشوری با هر درجه و جایگاه جذابیت گردشگری، اگر مورد توجه قرار گیرد دستاوردهای چشم گیری به صورت مستقیم و غیر مستقیم در مولفه های اقتصادی مانند اشتغال، توسعه تجارت و گسترش بازار، درآمد ناخالص ملی کمتر از یک دهه خواهد داشت؛ البته این موارد در سایر صنایع هم امکان پذیر است، اما هم به سرمایه بیشتر و  هم به صبر و زمان بیشتر نیاز دارد، که به همین دلیل مدیران راهبردی تلاش می کنند گردشگری را در اولویت های نخست در سبد برنامه ریزی های کلان سیاستگذاران، تصمیم سازان و تصمیم گیران کشور خود قرار دهند.

منهای کرونا و با نگاه امیدوارانه به احیای گردشگری پس از واکسیناسیون عمومی در پساکرونا، رونق گردشگری می تواند شتاب دهنده جبران رکود و خسارت تحمیلی به اقتصاد جهانی شود، این ذات صنعت گردشگری است که علاوه بر توسعه خود بر سایر صنایع و شاخص های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به صورت مستقیم تاثیر می گذارد؛ این خاصیت در کمتر صنعت پول سازی دیده می شود؛ که بتواند همزمان در بخش اقتصاد – چه کلان و چه خرد – و در حوزه فرهنگ و حتی سیاست و دیپلماسی موثر و توسعه پایدار را در دسترس قرار دهد.

چنانچه معیار سنجش نرخ رشد اقتصادی هم باشد، گردشگری و همه صنایع وابسته به آن را اگر تنها راه نگوییم، اما مهمترین و موثرترین رهیافت برای عبور از رکود بازارهای متصل جهانی از آغاز همه گیری کووید۱۹ تا آینده پساکرونایی می توان برشمرد؛ ایران نیز به دلیل ظرفیت های شگفت انگیز گردشگری در همه توع آن و جایگاه شناخته شده که در این حوزه دارد، از این قاعده مستثنا نیست به شرط آنکه الزامات و ضرورت های برنامه جامع توسعه گردشگری را با رویکرد عبور از بحران – که عمدتا کرونا و تحریم اقتصادی است- برنامه ریزی و عملیاتی کند.

این برنامه علاوه بر همه مقتضیات برنامه های بالادستی در بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، جنبه های اصولی راهبردی و استراتژیک و هماهنکی های میان بخشی و فرا بخشی را هم نیاز دارد و مبنای آن باید بهره مندی از تجارب گذشته، آزمون ها و خطاها و با نگاهی علمی، حرفه ایی و تخصصی به صنعت گردشگری باشد؛ و دولت برای چابک سازی ساختارهای عملیاتی برنامه آینده ، باید میزان تصدی گری در صنعت گردشگری را تا حد صفر کاهش داده  و از دخالت و الغای اندیشه های مدیریتی محدودگرای سیاست زده و صرفا اقتصادگرا ، جلوگیری کند.

توسعه گردشگری راهی جز این را نشان نمی دهد که بخش خصوصی پرچمدار و میان دار صنعت گردشگری باشد و دولت در جایگاه حاکمیتی خود فقط وظایف نظارتی خود را انجام دهد؛ این رویکرد بخش خصوصی سرمایه گذار و مجری صنعت گردشگری را مجبور می کند برای حفظ ارزش سرمایه خود، بهره وری سرمایه گذاری را که مهمترین عنصر کارآمدی برنامه های توسعه است، به خوبی عملیانی کند؛ این شیوه و نگرش علاوه بر آن که هزینه های سرمایه گذاری را کاهش و کیفیت سودآوری سرمایه گذاری را افزایش می دهد، هزینه سفر را برای گردشگرانی که از زیر آوار زیان کرونا خارج می شوند مقرون به سفر می کند، این آغاز امید برای رونق گردشگری در جهان پسا کرونا است.

البته جذب سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد ایران به طور کلی و در صنعت گردشگری به طور موردی، با موانع زیرساختی ویژه اکوسیستم اقتصادی خاص ایران مواجه است؛ اگر این موانع و خوان ها حذف شود، می توان به توسعه صنعت گردشگری نه در درازمدت، بلکه در میان مدت هم امیدوار بود و ارتقای جایگاه برندهای گردشگری ایران را در بازارهای جهانی تضمین کرد، اما نباید از به کارگیری مدیران متخصص و حرفه ایی گردشگری که مدیریت سرمایه و منابع می دانند و گردشگری را بلدهستند و با فعالیت در اتمسفر اقتصادی ایران با همه فرصت ها و چالش های آشنا هستند، غافل بود.

باید توجه داشت که در میان بازار رقابتی گردشگری مهمترین رکن راهبرد تبلیغات و بازاریابی هدفمند است؛ استفاده از شبکه های اجتماعی و ابزارهای مدرن و نون ارتباطی برای توسعه گردشگری هوشمند، دیپلماسی عمومی و فرهنگی، برخورداری از استراتژی های سهم گیری در بازارهای جدید و  معرفی ظرفیت ها و جاذبه های کمتر دیده شده ایران در همین چارچوب است، و باید مقاصد جدید طبیعت بکر و روستاهای شگفت انگیز را به گردشگران معرفی کرد، باید تقاضای گردشگری را به سمت بازار گردشگری ایران هدایت کرد، این هدایتگری و افزایش تقاضا خود مهمترین عامل رونق و توسعه گردشگری است، البته همه این موارد مشروط بر این است که صنعت گردشگری و رونق آن به عنوان یکی از اولویت های و سیاستهای اقتصادی و فرهنگی هر کشوری در سطح کلان قرار گیرد.

منبع: ایرنا

مرتبط:

از «واو» وزیر گردشگری تا واکسن

«ایرانگرد» تا ۲۰ فصل می‌تواند ادامه پیدا کند

کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «ایرانگرد» با اشاره به تنوع جذابیت‌های گردشگری ایران گفت: ایرانگرد تا ۲۰ فصل می‌تواند با حفظ کیفیت ادامه داشته باشد.

 ایرانگرد، یک مجموعه مستند تلویزیونی است که در آن طبیعت بکر و شهرها و روستاهای مختلف ایران و شیوهٔ زندگی مردم عشایر  معرفی شده‌است. جواد قارایی کارگردان، تهیه‌کننده و راویِ این مستند تلویزیونی برای تهیه این برنامه با یک تیم فیلم‌برداری به شهرها و استان‌های مختلف ایران سفر کرده و به روایت زندگی و آداب و رسوم ساکنان این مناطق می‌پردازد.

ایده تولید ایرانگرد از سال ۸۸ در ذهن وی شکل گرفت و در نوروز ۹۲ نخستین فصل آن از شبکه چهار روی آنتن رفت. قسمت‌های جدید مستند جدید ایرانگرد ۱۴۰۰ تیر دوشنبه و چهارشنبه هر هفته حدود ساعت ۱۵ : ۲۳ از شبکه یک پخش می‌شود.

 

تاخیر در تولید به خاطر کرونا و شکستن پا

قارایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با یادآوری این نکته که ایرانگرد ۴ قرار بود در ۲۰ قسمت برای نوروز آماده شود گفت: کار ساخت این مجموعه به خاطر کرونا و شکستن پای من به تعویق افتاد و همه آن به آنتن نوروز نرسید. دو سوم از مجموعه مستند ایرانگرد برای آنتن تابستان در نظر گرفته شد.

وی با اعلام این خبر که در فصل جدید به استان های سمنان، لرستان، اردبیل، هرمزگان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و مازندران سفر کرده افزود: خیلی از استان های ما به اندازه چند کشور اروپایی وسعت و اقلیم های متنوعی دارند. تقریبا تمام اقلیم های جهان را در ایران داریم و این اقلیم‌ها فرهنگ می‌سازند. در فصل تابستان می‌توانید در ارتفاعات اردبیل اسکی و در جنوب کشور به‌راحتی در آب شنا کنید.

پیشنهاد سفر به آلیجوق اصفهان

کارگردان ایرانگرد افزود: ایرانگرد تا ۲۰ فصل می‌تواند با حفظ کیفیت ادامه داشته باشد. امیدوارم اگر من زنده نبودم دیگران این راه را ادامه بدهند. با وجودی که همه استان‌های ما بی‌نظیر هستند به برخی استان‌ها زیاد پرداخت نشده است. در استان اصفهان بیشتر مردم داخل شهر می‌روند و میدان نقش جهان را تماشا می‌کنند. در حالی که ارتفاعات سمیرم در این استان بی‌نظیر است. در منطقه آلیجوق عشایر قشقایی زندگی می کنند. این منطقه هم طبیعت بی نظیری دارد و هم عشایری که با آن خانه‌ها و سیاه چادرهای‌شان دیدنی هستند. این زیبایی‌ها کم کم دارد از بین می رود. امیدوارم این تنوع زیبا را قبل از این که از بین برود بتوانم به تصویر بکشم تا برای آیندگان باقی بماند.

این مستندساز با بیان این که به خاطر کرونا مجبور شدیم بخش مردم شناسی را نداشته باشیم تاکید کرد: در ایرانگرد۴ مدام طبیعت را نشان دادیم و با مردم ارتباطی نداشتیم. وارد برخی روستاها نشدیم؛ چون افرادی مشکوک به کرونا بودند. حتی ممکن بود خودمان ناقل باشیم. وقتی به یک منطقه می‌رویم حدود ۱۵ روز می‌مانیم و در تماس مستقیم با اهالی هستیم. در زمانی که ایرانگرد را می‌ساخیم به جز دو نفر همه عوامل گروه به بیماری کرونا مبتلا شدند.

اول خانه خودمان را بشناسیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایرانگرد مردم را به سفر رفتن تشویق می‌کند گفت: الان که مردم نمی‌توانند عازم سفر شوند، نیاز دارند به صورت مجازی سفر بروند. مخاطبان با دیدن تصاویر سفر در ایرانگرد آرامش می گیرند. حتی ممکن است بعضی‌هان توان جسمی و مالی برای سفر نداشته باشند و این گونه با ایرنگردی همراه شوند.

قارایی با درخواست ایرانگردی از مردم ادامه داد: من مشکلی با سفر خارجی ندارم. همه جای دنیا زیباست. خداوند این زیبایی‌ها را آفریده است. ولی باید اول خانه خودمان را بشناسیم. من در طول سفر وقتی از غذای یک نفر استفاده می‌کنم و پولی به او می‌دهم، کارآفرینی کرده‌ام.

وی همچنین از ساخت «ایرانگرد ۵» در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در «ایرانگرد ۵» به خراسان شمالی، گیلان، مازندران، ‌هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و ایلام سفر می‌کنیم.

منبع: ایرنا

میراث جهانی یونسکو چیست؟

حتما در مقاله‌ها و خبرهای فرهنگی درباره فهرست «میراث جهانی یونسکو» خوانده یا شنیده‌اید اما شاید این سوال برای‌تان به وجود آمده باشد که اهمیت قرار گرفتن مکان‌ها در این فهرست چیست.

به نقل از نشنال، تاکنون در مجموع بیش از ۱۱۰۰ مکان از ۱۶۰ کشور جهان که ساختمان‌ها، کوهستان‌ها، صحراها، جزایر و شهرها را شامل می‌شوند به عنوان میراث جهانی یونسکو به رسمیت شناخته شده‌اند.

روز جمعه کمیته میراث جهانی یونسکو جلسه سالانه‌ای را برای ارزیابی وضعیت مکان‌های موجود در فهرست میراث جهانی و همچنین بررسی امکان اضافه شدن موارد جدیدتر به این فهرست برگزار می‌کند.

اما تعریف «میراث جهانی یونسکو» چیست؟ چه عواملی در انتخاب آن‌ها دخیل هستند و وارد شدن یک مکان به فهرست میراث جهانی یونسکو برای یک کشور چه اهمیتی می‌تواند داشته باشد؟

ابتکار معرفی فهرست میراث جهانی توسط «یونسکو» یا به عبارتی سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد صورت گرفت.

در سال ۱۹۷۲ در جریان کنفرانس عمومی یونسکو دستورکاری با عنوان «کنوانسیون حفاظت از میراث جهانی فرهنگی و طبیعی» به تصویب رسید که به موجب آن مسئله در خطر قرار گرفتن میراث فرهنگی و طبیعی سراسر جهان بر اثر تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی علاوه بر عوامل همیشگی تخریب این اماکن مورد توجه قرار گرفت.

در نتیجه با تصویب این کنوانسیون، یونسکو اعلام کرد با ایجاد فهرستی از اماکن مشخص، به دنبال حفاظت از میراث جهانی خواهد بود و آگاهی در مورد این مکان‌ها را افزایش خواهد داد.

چگونه مکان‌های مختلف به عنوان میراث جهانی یونسکو انتخاب می‌شوند؟

این مکان‌ها توسط کمیته میراث جهانی یونسکو که متشکل از نمایندگان اعضای سازمان ملل متحد است برگزیده می‌شوند.

اضافه شدن یک مکان به فهرست میرث جهانی یونسکو روندی طولانی را به دنبال دارد. این روند با معرفی فهرست متشکل از مکان‌های مورد نظر توسط کشورهای مختلف و مورد بررسی قرار گرفتن این اماکن توسط دو نهاد دیگر یعنی شورای بین‌المللی بناها و محوطه‌ها و اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت آغاز می‌شود. این دو نهاد صلاح‌دید خود را به کمیته میراث جهانی ارجاع می‌دهند.

تعریف یونسکو از یک «میراث جهانی» چیست؟

یونسکو این دسته از اماکن را به عنوان مکان‌هایی در کره زمین توصیف کرده است که ارزش جهانی برای بشریت دارند و با قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی برای آیندگان حفظ می‌شوند.

آیا انواع مختلفی از «میراث جهانی» وجود دارد؟

مکان‌هایی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار می‌گیرند به دو بخش فرهنگی و طبیعی تقسیم می‌شوند. از جمله مکان‌های فرهنگی که در حقیقت مکان‌های ساخته‌ بشر هستند به مکان‌های یادبود، ساختمان‌ها و آثار معماری که نمایانگر نبوغ خلاقانه بشر هستند می‌توان اشاره کرد.

مکان‌های طبیعی نیز بیشتر از جهت زیبایی طبیعی و اهمیت بوم‌شناسی و زیستی مورد توجه قرار می‌گیرند.

برخی از مشهورترین میراث‌های جهانی یونسکو کدام‌اند؟

در جهان عرب، مراکش و تونس با ۹ و ۸ مورد بیشترین تعداد مکان را در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسانده‌اند. اهرام جیزه نیز یکی از هفت مورد میراث جهانی یونسکو در کشور مصر به شمار می‌رود.

عربستان نیز پنج مکان را به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه کرده است که از جمله آن‌ها به محوطه باستان‌شناسی «الحجر» می‌توان اشاره کرد. در این مکان ۱۱۱ مقبره و چندین سنگ‌نما وجود دارد که قدمت آن‌ها بین قرن اول پیش از میلاد تا قرن اول میلادی تعیین شده است.

از دیگر مکان‌های مشهوری که به عنوان میراث جهانی یونسکو شناخته می‌شوند به «تاج‌محل» در هند، «ماچوپیچو» در پرو، «کرملین» در روسیه، «پارک ملی یلواستون» در ایالات متحده آمریکا و شهرهای «آتن»، «رم»، «ونیز»، «وین»، «پراگ» و «استانبول» می‌توان اشاره کرد.

به نوشته سایت کمیسیون ملی یونسکو _ ایران، ایران نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو (میراث فرهنگی ملموس) ۲۲ مورد ثبت‌شده دارد از جمله: چغازنبیل (شوش)، میدان امام اصفهان، تخت جمشید (فارس)، بیستون (کرمانشاه)، شهر تاریخی یزد، بازار تبریز، کاخ گلستان (تهران) و شهر سوخته (سیستان و بلوچستان). همچنین آثار ایران در فهرست میراث طبیعی یونسکو دشت لوت و جنگل‌های هیرکانی هستند.

در ادامه گزارش نشنال عنوان شده است: در حال حاضر چین و ایتالیا هر کدام با ۵۵ مکان رکورد بیشترین مکان‌هایی را که در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌اند در اختیار دارند.

پس از آن‌که یک مکان در فهرست میراث جهانی قرار می‌گیرد چه اتفاقی می‌افتد؟

یونسکو امیدوار است با افزایش دادن آگاهی دولت‌ها و شهروندان در مورد اهمیت مکان‌های این فهرست، کشورها کیفیت حفاظت از این مکان‌ها را افزایش دهند. علاوه بر این کنوانسیون میراث جهانی به دولت‌ها این اجازه را می‌دهد تا برای حفاظت از این مکان‌ها بودجه کمکی درخواست کنند.

منبع: ایسنا

دولت رئیسی از گردشگری نترسد

مدیر گروه گردشگری مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: دولت سیزدهم با ترس و لرز با گردشگری برخود نکند. گردشگری آفت و آسیب دارد، ولی قابل کنترل و مدیریت است.

شهاب طلایی در نشستِ «تحول در حوزه گردشگری و دولت سیزدهم» که در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، با اشاره به تصویری که از صنعت گردشگری وجود دارد، با اشاره به این‌که صنعت گردشگری از بهمن‌ماه ۹۸ درگیر بحران کرونا شده و تمام زنجیره فعالیت کسب و کار در این حوزه تحت شعاع قرار گرفته است، با ارائه تصویری از این صنعت در ایران، یادآور شد: قبل از کرونا، هشت میلیون و ۸۰۰ هزار نفر با انگیزه‌های مختلف به ایران سفر کردند که بیش از ۹۰ درصد آن‌ها از کشورهای همسایه ها بودند، دو کشور عراق و آذربایجان بین ۴۰ تا ۵۰ درصد گردشگران ورودی ایران را تشکیل می‌دهند.

او با استناد به آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، افزود: ۷۵ درصد ورودی‌ها از مرزهای زمینی بوده و برآوردها حاکی از این است که بین شش تا هفت میلیارد دلار درآمد ارزی از گردشگری تا پیش از کرونا حاصل شده است.

۳۰ درصد کارمندان دولت سفر نمی‌روند

این استاد دانشگاه با نگاهی به گردشگری داخلی، وضعیت آن را نامناست خواند و افزود: برآوردها نشان می‌دهد ۴۰ درصد مردمِ ایران سفر را با رویکرد گردشگری انجام نمی‌دهند و سفر همچنان یک پدیده لوکس در بین خانواده ایرانی محسوب می‌شود و به تجربه اثبات شده که در بحران‌های اقتصادی، اولین کالایی که از سبد خانوار کنار گذاشته می‌شود سفر است. برآورد دیگری نشان می‌دهد ۳۰ درصد کارکنان دولت در سال سفر نمی‌روند. این نشان می‌دهد سفر که مبنای توسعه در کشورها است، در ایران چه وضعیتی دارد. در آمریکا هر خانواده میانگین هفت بار در سال سفر می‌رود و حجم گردش مالی این کشور از گردشگری داخلی بسیار بزرگ است، ولی ما الگوی خاصی برای گردشگری داخلی نداریم، هرچند در حوزه قانون‌گذاری، قوانینی برای بهبود این روند تصویب شده است، اما در حوزه اجرا نتوانستیم متعهد به قوانین باشیم.

وی ادامه داد: تا قبل از کرونا حدود ۱۰ میلیون نفر به خارج از کشور سفر کرده‌اند که ۵ میلیون نفر آن‌ها رویکرد زیارتی داشتند و باقی هم رویکرد سیاحتی داشتند که بیشتر به کشورهای همجوار رفته‌اند.

او با بیان این که آمارهای اعلام شده از روند مثبت ورود و خروج گردشگر در چهار دهه اخیر حکایت دارد، گفت: با آن که صنعت گردشگری اولویت حاکمیت نبوده، ولی مسیر رو به رشدی داشته است. نمودارها نشان می دهد از ۵۰ _ ۶۰ هزار نفر گردشگر ورودی در سال ۱۳۵۶ به هشت و نیم میلیون گردشگر ورودی رسیده‌ایم و تعداد سفرهای خارجی شهروندان ایرانی از ۱۰۰ هزار نفر در سال‌های اول انقلاب به ۱۰ میلیون نفر رسیده است.

کل هتل‌های ایران به اندازه هتل‌های یک شهر ترکیه است

او اضافه کرد: طبق آمار شش‌هزار انواع اقامتگاه در کشور موجود است. اگرچه این ظرفیت در قیاس با ظرفیت داخل کشور و حتی در مقایسه با کشورهای همسایه و مسلمان ضعیف است و به شدت نیاز به بهبودی دارد. از کل این آمار نیز ۱۲۷۲ هتل در کشور وجود دارد که شاید به اندازه مجموع هتل‌های یکی از شهرهای ترکیه باشد و این نشان‌دهنده ظرفیت پایین اقامتگاه هتلی در ایران است.

مدیرگروه گردشگری مرکز پژوهش‌های مجلس افزود: ۳۵ درصد از ناوگان حمل و نقل مسافربری بالای ۱۵ سال عمر دارند که در حمل و نقل هوایی اوضاع ضعیف‌تر است و میانگین عمر آن به شدت بالا است.

آخرین قانون گردشگری ۳۰ سال پیش نوشته شده

وی اظهار کرد: مجموع این آمارها نشان می‌دهد گردشگری با وجود روند رو به رشد، چالش عمده‌ای دارد که ناشی از سیاستگذاری و مقررات است. آخرین قانونی که در حوزه توسعه ایرانگردی و جهانگردی تصویب شده به مهر ۱۳۷۰ برمی‌گردد. در این ۳۰ سال، کسب و کارها و مدل‌های توسعه این حوزه تغییرات زیادی داشته، ولی هنوز قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی مربوط به زمانی است که سازمان ایرانگردی و جهانگردی زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد بود. این قانون به اصلاح نیاز دارد تا ناظر بر وضع موجود باشد و روند آینده را در این صنعت ببیند.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این نشست، درباره سیاستگذاری‌های الزامی دولت سیزدهم در ارتباط با گردشگری، به بیانیه گام دوم انقلابِ مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: اگر تصویر ایران در دنیا اصلاح نشود، تمام تلاش‌های ما در حوزه‌های دیگر تحت شعاع قرار می‌گیرد. گردشگری خود یک رسانه با اثرگذاری پایدار است؛ وقتی کسی به ایران می‌آید و در این زیست‌بوم نفس می‌کشد و با مردم زندگی می‌کند، حتی اگر مورد هجوم هزاران رسانه قرار گیرد ذهنیتش دچار تغییر نمی‌شود. ظرفیت گردشگری در پیشرانی فرهنگی شاخص است.

وی افزود: مثال ملموس عراق است. ۳۰ سال با نگاه دیگری در رسانه‌های ما درباره عراق صحبت می‌شد، اما وقتی اربعین اتفاق افتاد، ملت‌ها با هم ارتباط برقرار کردند دیگر به این راحتی از ملت عراق نمی‌توان دشمن ساخت، چون در یک مسیر و در رویدادی مشترک با هم زیست دارند. این اثر رفت و آمد به کشورها است. وقتی سه و نیم میلیون ورودی از عراق داریم و برآورد می‌شود اگر زیرساخت فراهم شود، این آمار سه برابر بیشتر خواهد شد، دیگر دشمن‌سازی از یک همسایه برای ایران به‌راحتی اتفاق نمی‌افتد.

این استاد دانشگاه گفت: پیوندی که گردشگری می‌تواند در راستای تشکیل امت واحده  در راستای تمدن نوین اسلامی داشته باشد، مهمترین ابزار حاکمیت است. بحث ما از گردشگری اصلا اقتصادی نیست. آورده‌ای که صنعت گردشگری و تسهیل رفت و آمد بین کشورهای مسلمان برای جمهوری اسلامی می‌تواند داشته باشد به مراتب بالاتر از آورده اقتصادی است. استقبال زیادی که امروز از هر محصول ایرانی در عراق می‌شود، به ارتباطی برمی‌گردد که از طریق صنعت گردشگری دو کشور ایجاد شده است.

سواحل را فریز کرده‌اند

طلایی با اشاره به ظرفیت‌های پنهان در کشور نیز اظهار کرد: کدام کشور را در دنیا سراغ داریم که بیش از پنج‌هزار کیلومتر ساحل داشته باشد، اما هیچ استفاده‌ای از آن نشود؟ هزار کیلومتر در جنوب کشور ساحل وجود دارد، اما هیچ نمودی از توسعه در آن مشاهده نمی‌شود. آیا به جز گردشگری می‌توان این سواحل را ارتقاء داد؟ جایی هم که در پهنه ساحلی خزر ارتقاء دادیم، ۷۰ درصد در اختیار نهادها و سازمان است. این ظرفیتی است که توسط دستگاه‌ها فریز شده و در اختیار گردشگری نیست.

از ترس آفت گردشگری، آن را توسعه نمی‌دهند

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: ۲۴ میلیون هکتار از پهنه سرزمینی کشور کویر است، بیش از هفت هشت استان درگیر کویر هستند، کویری که برای کشورهای دیگر نعمت است و یک‌هزارم آن را همسایه جنوبی ما دارد و به خوبی استفاده می‌کند، ولی ما همیشه از ترس این‌که توجه به گردشگری می‌تواند آفت فرهنگی به همراه داشته باشد، سراغ توسعه نرفته‌ایم. یکی از تابوهایی که دولت سیزدهم باید بشکند تغییر نگاه سیاستگذار به گردشگری است. نباید با ترس و لرز برخورد کنید. گردشگری آسیب دارد، ولی قابل کنترل است، کشورهای همسایه آن را کنترل کرده‌اند. هر کشوری به مدیریت اثرات مخرب گردشگری پرداخته است.

مدیر گروه گردشگری مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: سال آینده بزرگترین رویداد جهانی در همسایگی ما اتفاق می‌افتد، در کشوری که بهترین روابط سیاسی را با ایران دارد؛ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر. چقدر در داخل کشور و جزایر خلیج فارس برنامه‌ریزی کردیم تا از ظرفیت سه و نیم میلیون نفری که قرار است تماشاچی این رویداد باشند استفاده کنیم؟ تقریبا هیچی.

او افزود: حدود هشت‌هزار امامزاده در کشور وجود دارد که متولی آن، اوقاف است. چقدر برای تورهای مذهبی برنامه‌ریزی کرده و چقدر احساس تکلیف ایجاد شده که مسیر گردشگری مذهبی را ایجاد کند؟ آستان مقدس چهارگانه (حرم امام رضا، عبدالعظیم، حضرت معصومه و شاهچراغ) با رویکرد خود چقدر برای گردشگری زیارتی و مذهبی برنامه‌ریزی کرده‌اند؟

طلایی با تاکید بر ضرورت تعیین رویکرد دولت در ارتباط با گردشگری، اظهار کرد: اگر انتظار بر این است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به تنهایی مشکلات صنعت گردشگری را در دولت سیزدهم حل کند، مطمئن باشید اتفاقی نمی‌افتد، اما اگر رویکرد دولت استفاده از ظرفیت گردشگری باشد، می‌تواند به همه دستگاه‌ها تکلیف کند، آن موقع می‌توان انتظار تحول در صنعت گردشگری را داشت.

وزارت راه ۴۰ درصد از بودجه عمرانی کشور را می‌گیرد اما نظر گردشگری را نمی‌گیرد

این استاد دانشگاه با اشاره به نظام بودجه‌ریزی گردشگری کشور، گفت: بودجه‌ای که حاکمیت برای گردشگری خرج می‌کند به مراتب بالاتر از بودجه‌ای است که در اختیار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار داده، در واقع این بودجه بین دستگاه‌های مختلف پخش شده است. ۴۰ درصد از بودجه عمرانی کشور به حوزه حمل و نقل اختصاص می‌یابد، اما وزارت راه و شهرسازی برای توسعه زیرساخت چقدر رویکرد گردشگری دارد و در زمان راه‌اندازی فرودگاه، اتوبان و … آیا پیوست گردشگری دارد و نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می‌پرسد؟ حمل و نقل کشور بدون پیوست گردشگر برنامه‌ریزی می‌شود. سازمان هواپیمایی برای تعیین نرخ بلیت در مقاصد داخلی و خارجی چقدر نظر وزارت میراث فرهنگی و گردشگری را می پرسد؟ خودش تصمیم می‌گیرد.

وی افزود: بزرگترین هلدینگ‌های اقامتی دست بخش‌های حاکمیتی و سازمان های دولتی است، بخش خصوصی نمی‌تواند در این حوزه نفس بکشد. وقتی پیوستگی بین زنجیره خدمات گردشگری رخ می‌دهد دولت رویکرد تحول در این حوزه خواهد بود. در این حوزه که نمی‌توان «انا رجل» بود.

طلایی ادامه داد: این وزارتخانه تازه تاسیس شده و می‌دانیم چه چالش‌هایی دارد، بودجه کمی هم دارد؛ فقط ۲۵ درصد از کل بودجه وزارتخانه به گردشگری می‌رسد. اسمش رستم است اما یال و کوپال ندارد. اگر رویکرد دولت بر تحول گردشگری است باید در نظام بودجه‌ریزی و دستگاه‌های متولی، وظایف را مشخص کند و آن‌ها را کنار هم قرار دهد تا با وحدت و فرماندهیِ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، کار را پیش ببرند.

مدیر گروه گردشگری مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به موازی‌کاری‌ای که در سایر وزارتخانه‌ها با گردشگری شده است، افزود: در گردشگری سلامت، یکی از بزرگترین چالش‌ها وزارت بهداشت و درمان است و هر از گاهی اختلاف بین دستگاهی باعث می‌شود مسافر و گردشگر ضربه ببیند. اگر رویکرد دولت گردشگری باشد، حتما به سمت ارائه لوایح به مجلس می‌رود تا چالش‌ها را حل کند.

از مدل ترکیه در چالش سیاسی درس بگیریم

طلایی اظهار کرد: اگر رویکرد ایجاد تحول باشد، در نظام بودجه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه را موظف می‌کند اصلاح بودجه‌ای داشته باشد و ناظر بر بودجه دستگاه‌های درگیر با موضوع گردشگری باشد و آن‌ها بازخواست کند. باید در ارتباط با کشورها، برنامه‌ریزی‌های گردشگری خاص داشته باشد؛ کشوری مثل ترکیه با بسیاری از کشورها اختلاف سیاسی دارد، ولی طوری مدیریت می‌کند که در گردشگری اختلاف نداشته باشد، با ما روسیه و ایران در حوزه شام (سوریه) اختلاف دارد، ولی گردشگران ورودی از این دو کشور مدیریت ‌شده است، اما اگر ما با کشوری چالشی داشته باشیم به سرعت به دیگر بخش‌ها تسری پیدا می‌کند. در سال ۹۴ حدود ۲۰۰ هزار ورودی از عربستان داشتیم، با چالش سیاسی سریع این عدد صفر شد. درحالی که ترکیه همزمان با اختلافی که با روسیه داشت، حجم سفر از این کشور را کنترل و مدیریت کرد، به طوری که بیشترین ورودی ترکیه از روسیه است و نشان می‌دهد وحدتی منسجم دارند و این طور نیست هر بخشی برای خود برنامه‌ریزی کند. بنابراین اگر قرار است موضع‌گیری سیاسی داشته باشیم این دستور باید از طرف دولت باشد تا پیوند بین حوزه‌های دیگر عمیق‌تر شود و آسیب نبیند یا حداقل اثرات آن تصمیم را مدیریت کنند و یا با رویکرد نظرخواهی از فعالان این بخش پیش بروند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

لغو روادید ایران و روسیه گام بزرگی در توسعه گردشگری ۲ کشور است

امیدواری اردن برای احیای گردشگری

همه‌گیری کرونا برای صنعت گردشگری اردن هم همچون بسیاری از نقاط جهان ویرانگر بوده اما با گذشت زمان امیدواری برای احیای گردشگری در این کشور افزایش پیدا کرده است.

به نقل از رویترز، «احمد نصیر» به امید بازگشت خریداران به «مادبا»، شهری در مرکز اردن که به دلیل وجود موزائیک‌های قدیمی شهرت دارد، سوغاتی‌هایی را که در مغازه ویژه گردشگری به فروش گذاشته است گردگیری می‌کند.

شیوع ویروس کرونا برای صنعت گردشگری و در مجموع اقتصاد اردن فاجعه‌بار بوده است، به نحوی که سال گذشته اقتصاد اردن بدترین شرایط در چند دهه اخیر را تجربه کرد.

«نصیر» می‌گوید: «احساس ناامیدی می‌کردم، هیچ درآمد، هیچ شغل و هیچ حمایتی برای فروشندگان وجود نداشت.»

به گفته «نصیر» اکنون روند بازگشت گردشگران خارجی به این کشور آغاز شده و شرایط برای گردشگری امیدوارکننده است.

اتحادیه اروپا هفته گذشته این کشور را در کنار چند کشور دیگر به فهرست کشورهای امن از نظر همه‌گیری ویروس کرونا اضافه کرد. همچنین به نظر می‌رسد تلاش‌های دولت برای احیای حوزه گردشگری درحال به ثمر نشستن است.

مسوولان این کشور در ماه جاری از تمهیدات ویژه‌ای برای بازدید از «مثلث طلایی اردن» یعنی مکان‌های مشهوری ازجمله شهر تاریخی «پترا»، وادی رم و قلعه‌های دوران جنگ‌های صلیبی خبر دادند که به موجب آن‌ها از ورود بازدیدکنندگانی که به طور کامل واکسینه‌ نشده باشند جلوگیری می‌شود.

در آغاز ماه «جولای» دولت اردن در پی کاهش قابل‌توجه شمار مبتلایان به کرونا اغلب قوانین قرنطینه را لغو و به دنبال آن باشگاه‌ها و  استخرها را بازگشایی کرد.

به گفته رئیس اتحادیه هتل‌داران اردن، در اوج بحران ویروس کرونا آمار اسکان مسافران در هتل‌ها از دو تا سه درصد فراتر نرفت.

اما در حال حاضر آمار مسافران هتل‌ها در برخی از نقاط مهم گردشگری این کشور به ۴۰ تا ۵۰ درصد رسیده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

جاذبه‌های حیرت‌انگیز اردن _از دره ماه تا دریای مرده

رئیسی: با تسریع واکسیناسیون زمینه رونق گردشگری فراهم شود

رئیس جمهور منتخب گفت: باید با تسریع واکسیناسیون کرونا زمینه رونق بیش از پیش فعالیت‌های گردشگری فراهم شود.

به نقل از روابط عمومی دفتر رئیس جمهور منتخب، علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیش از ظهر امروز دوشنبه با حضور در دفتر رئیس جمهور منتخب، با حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی دیدار و گفتگو کرد.

مونسان در این دیدار با تبریک انتخاب حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از سوی مردم و آرزوی موفقیت برای وی و دولت آینده، گزارشی از آخرین وضعیت برنامه‌ها و اقدامات وزارتخانه تحت مدیریت خود ارائه کرد.

رئیسی نیز در این دیدار ضمن تشکر از تبریک مونسان و گزارش وی، گفت: یکی از الطاف الهی به سرزمین ما وجود جاذبه‌های گردشگری و طبیعی فراوان در سرتاسر کشور است و هنوز مناطق بکر زیادی در بخش‌های مختلف کشور داریم که امکان آباد شدن و بالفعل شدن استعدادهای گردشگری را دارند.

رئیس جمهور منتخب با بیان اینکه گردشگری ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارد، افزود: ضروری است که از فعالان این عرصه به شکل موثرتری حمایت شود.

رئیسی یکی از مزایای گردشگری علاوه بر بازدید و لذت بردن از گردش در جاذبه‌های طبیعی را آشنایی مردم با تاریخ تمدن و فرهنگ غنی کشورمان دانست و تصریح کرد: کمک به تعمیق مفاهیم و ارتقای مولفه‌های فرهنگ ملی و ظرفیت مناسب درآمدزایی در شهرها و روستاهای کشور، دو فاکتور از توانمندی‌های گردشگری و میراث فرهنگی برای ایجاد ارزش افزوده بالا هستند.

رئیس جمهور منتخب تاکید کرد: باید با تسریع واکسیناسیون کرونا زمینه رونق بیش از پیش فعالیت‌های گردشگری فراهم شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موافقان و مخالفان سفر ارمنستان برای واکسن

از «واو» وزیر گردشگری تا واکسن

بازگشایی مرزها به روی گردشگران مشروط به تزریق واکسن