«ایرانگرد» تا ۲۰ فصل می‌تواند ادامه پیدا کند

کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه مستند «ایرانگرد» با اشاره به تنوع جذابیت‌های گردشگری ایران گفت: ایرانگرد تا ۲۰ فصل می‌تواند با حفظ کیفیت ادامه داشته باشد.

 ایرانگرد، یک مجموعه مستند تلویزیونی است که در آن طبیعت بکر و شهرها و روستاهای مختلف ایران و شیوهٔ زندگی مردم عشایر  معرفی شده‌است. جواد قارایی کارگردان، تهیه‌کننده و راویِ این مستند تلویزیونی برای تهیه این برنامه با یک تیم فیلم‌برداری به شهرها و استان‌های مختلف ایران سفر کرده و به روایت زندگی و آداب و رسوم ساکنان این مناطق می‌پردازد.

ایده تولید ایرانگرد از سال ۸۸ در ذهن وی شکل گرفت و در نوروز ۹۲ نخستین فصل آن از شبکه چهار روی آنتن رفت. قسمت‌های جدید مستند جدید ایرانگرد ۱۴۰۰ تیر دوشنبه و چهارشنبه هر هفته حدود ساعت ۱۵ : ۲۳ از شبکه یک پخش می‌شود.

 

تاخیر در تولید به خاطر کرونا و شکستن پا

قارایی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با یادآوری این نکته که ایرانگرد ۴ قرار بود در ۲۰ قسمت برای نوروز آماده شود گفت: کار ساخت این مجموعه به خاطر کرونا و شکستن پای من به تعویق افتاد و همه آن به آنتن نوروز نرسید. دو سوم از مجموعه مستند ایرانگرد برای آنتن تابستان در نظر گرفته شد.

وی با اعلام این خبر که در فصل جدید به استان های سمنان، لرستان، اردبیل، هرمزگان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و مازندران سفر کرده افزود: خیلی از استان های ما به اندازه چند کشور اروپایی وسعت و اقلیم های متنوعی دارند. تقریبا تمام اقلیم های جهان را در ایران داریم و این اقلیم‌ها فرهنگ می‌سازند. در فصل تابستان می‌توانید در ارتفاعات اردبیل اسکی و در جنوب کشور به‌راحتی در آب شنا کنید.

پیشنهاد سفر به آلیجوق اصفهان

کارگردان ایرانگرد افزود: ایرانگرد تا ۲۰ فصل می‌تواند با حفظ کیفیت ادامه داشته باشد. امیدوارم اگر من زنده نبودم دیگران این راه را ادامه بدهند. با وجودی که همه استان‌های ما بی‌نظیر هستند به برخی استان‌ها زیاد پرداخت نشده است. در استان اصفهان بیشتر مردم داخل شهر می‌روند و میدان نقش جهان را تماشا می‌کنند. در حالی که ارتفاعات سمیرم در این استان بی‌نظیر است. در منطقه آلیجوق عشایر قشقایی زندگی می کنند. این منطقه هم طبیعت بی نظیری دارد و هم عشایری که با آن خانه‌ها و سیاه چادرهای‌شان دیدنی هستند. این زیبایی‌ها کم کم دارد از بین می رود. امیدوارم این تنوع زیبا را قبل از این که از بین برود بتوانم به تصویر بکشم تا برای آیندگان باقی بماند.

این مستندساز با بیان این که به خاطر کرونا مجبور شدیم بخش مردم شناسی را نداشته باشیم تاکید کرد: در ایرانگرد۴ مدام طبیعت را نشان دادیم و با مردم ارتباطی نداشتیم. وارد برخی روستاها نشدیم؛ چون افرادی مشکوک به کرونا بودند. حتی ممکن بود خودمان ناقل باشیم. وقتی به یک منطقه می‌رویم حدود ۱۵ روز می‌مانیم و در تماس مستقیم با اهالی هستیم. در زمانی که ایرانگرد را می‌ساخیم به جز دو نفر همه عوامل گروه به بیماری کرونا مبتلا شدند.

اول خانه خودمان را بشناسیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایرانگرد مردم را به سفر رفتن تشویق می‌کند گفت: الان که مردم نمی‌توانند عازم سفر شوند، نیاز دارند به صورت مجازی سفر بروند. مخاطبان با دیدن تصاویر سفر در ایرانگرد آرامش می گیرند. حتی ممکن است بعضی‌هان توان جسمی و مالی برای سفر نداشته باشند و این گونه با ایرنگردی همراه شوند.

قارایی با درخواست ایرانگردی از مردم ادامه داد: من مشکلی با سفر خارجی ندارم. همه جای دنیا زیباست. خداوند این زیبایی‌ها را آفریده است. ولی باید اول خانه خودمان را بشناسیم. من در طول سفر وقتی از غذای یک نفر استفاده می‌کنم و پولی به او می‌دهم، کارآفرینی کرده‌ام.

وی همچنین از ساخت «ایرانگرد ۵» در نوروز ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در «ایرانگرد ۵» به خراسان شمالی، گیلان، مازندران، ‌هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی و ایلام سفر می‌کنیم.

منبع: ایرنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *