آبشار لندی زیباترین جاذبه گردشگری چهارمحال و بختیاری

آبشار لندی، یکی از زیباترین و مهمترین جاذبه های طبیعی و گردشگری کشور عزیزمان ایران است. این آبشار در استان چهار محال و بختیاری واقع شده است؛ این استان یکی از بهترین مناظر طبیعی کشورمان را دارا می باشد.

نکته جالب در مورد آبشار لندی، این است که آبشار لندی، یک آبشار دائمی است، یعنی اینکه در تمام فصول سال در جریان است و خشک نمی شود. در ادامه این مطلب، به مکان دقیق تر این آبشار، مسیری که این آبشار در آن قرار دارد و نکات دیگر اشاره خواهیم کرد.

مکان آبشار لندی

آبشار لندی، در منطقه شلیل قرار دارد. منطقه شلیل در شهرستان اردل واقع در استان چهار محال و بختیاری قرار دارد. این منطقه، در رشته کوه های زاگرس قرار دارد و پوشش گیاهی سبز و به نسبت بالایی را دارد.

دهستان شلیل در حدود بیست کیلومتری رود کارون قرار دارد. چیزی که به زیبایی بی حد و مرز این منطقه می افزاید، دست نخورده بودن طبیعت آن است. این طبیعت بکر، آبشار لندی را در بر گرفته و باعث می شود که این آبشار، زیبا تر به نظر برسد.

منطقه شلیل در جنوبی ترین نقطه استان چهار محال و بختیاری واقع شده است، و جمعیتی حدود هفت هزار نفر را در خود جای داده است.

آبشار لندی

سفر به دهستان شلیل برای بازدید از آبشار لندی

آبشار لندی واقع در دهستان شلیل شهرستان اردل، زیبایی چشمگیری دارد و سالانه، تعداد زیادی برای دیدن کردن از آن، به این دهستان می روند.

متأسفانه، اگر قصد سفر به این منطقه را در فصول سرد سال داشته باشید، باید در نظر بگیرید که جاده های نامناسب این منطقه، در فصل های پاییز و زمستان که فصول بارندگی است، بسیار خطرناک هستند. آسفالت سرد نیز این مشکل را تشدید خواهد کرد.

البته با وجود جاده های کوهستانی و پیچ در پیچ، زیبایی این منطقه که در مسیر نیز جلوه گر است، غیر قابل تصور است، و واقعا دیدن چنین منظره ای در هر جای کشور ما ممکن نیست.

ممکن است در طول مسیر سفر به این آبشار بلند و زیبا، چادرهای عشایر بختیاری را نیز مشاهده کنید، که در کنار خیابان چادر زده اند.

برای رفتن به آبشار لندی، ابتدا باید به شهرستان اردل در استان چهار محال و بختیاری بروید. سپس وارد جاده ای شوید که شما را به سمت گندمکار می برد. پس از عبور از گندمکار، از گلشور نیز عبور کنید.

در ادامه مسیر، پس از طی کردن حدود ۱۱ کیلومتر، به یک دوراهی خواهید رسید. وارد جاده فرعی بشوید. پس از وارد شدن به جاده فرعی، جاده های کوهستانی و پر پیچ و تاب شروع خواهند شد. اگر تجربه رانندگی در جاده های کوهستانی را ندارید، ممکن است که این مسیر برای شما سخت، و حتی بسیار خطرناک باشد.

پس از طی کردن حدود بیست کیلومتر، شما به دهستان شلیل خواهید رسید. در امتداد رودخانه بازفت، که آب آبشار لندی به آن می ریزد، جاده ای خاکی وجود دارد که شما را به روستای لندی می رساند.

نکته مهم این است که آبشار های دیگری نیز در این منطقه وجود دارند، اما برای رسیدن به آبشار لندی، نمی توانید از خودرو استفاده کنید؛ در نتیجه باید با کمک راهنمای محلی، چند ساعت به پیاده روی بپردازید تا در نهایت به این آبشار زیبا و دست نخورده برسید.

دهستان شلیل، دارای مکان های دیدنی دیگری نیز هست که در ادامه مطلب به آنها نیز اشاره خواهیم کرد.

آبشار لندی

ویژگی های آبشار لندی

ارتفاع آبشار لندی در حدود ۴۰ متر، و عرض این آبشار بسیار زیبا و دیدنی حدود ۳ متر می باشد. همانطور که پیش تر گفته شد، این آبشار، یک آبشار دائمی است.

مسیر آبی که از این آبشار به پایین می ریزد، به رودخانه ای به نام بازفت وارد می شود. رودخانه بازفت سر انجام به سد کارون چهار وارد می شود؛ در نتیجه آبی که از این آبشار سقوط می کند، در نهایت در پشت سد کارون چهار ذخیره می شود.

علاوه بر رودخانه بازفت که به سد کارون چهار می ریزد، آب رود کوهرنگ نیز به این سد می ریزد، و در پشت آن ذخیره می شود. سد کارون چهار، بیشترین ارتفاع را از سطح دریا، نسبت به سایر سد های مربوط به رود کارون دارد. از این سد برای تولید برق منطقه، و کنترل سیلاب هایی که در بارش های سالانه اتفاق می افتند، استفاده می شود.

موقعیت قرار گیری آبشار لندی، به گونه ای است که پیشنهاد می شود اگر میل به دیدن این آبشار از نزدیک را دارید، از راهنما های محلی کمک بگیرید.

آبشار لندی یکی از مهمترین دلایل ورود گردشگران به دهستان شلیل است، اما متأسفانه تا کنون، رسیدگی بسیاری صورت نگرفته و تا کنون برای دیدن از این آبشار، باید مسیری طولانی را پیاده روی کرد، که برای برخی افراد مناسب نیست.

مکان های دیدنی دیگر در نزدیکی آبشار لندی

مکان های دیدنی و گردشگری دیگری نیز در منطقه شلیل، و در نزدیکی آبشار لندی حضور دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

کاروانسرای شلیل، در مرز استان چهار محال و بختیاری با استان خوزستان، واقع شده است. قدمت این ساختمان، به هزاران سال می رسد و دارای آثار های تاریخی است که از صد ها سال پیش تا کنون به جا مانده اند. این مکان سالانه میزبان توریست هایی می باشد که علاقه مند به آثار باستانی هستند.

سایر مکان های دیدنی دهستان شلیل شامل چشمه سرقله، بردگوری شلیل، چنار های قد افراشته و… هستند که دیدن کردن از آنها نیز در کنار آبشار لندی، به شدت توصیه می شود.

سخن پایانی

آبشار لندی، تنها یکی از جاذبه ها و زیبایی های طبیعی کشورمان است. منطقه شلیل شامل زیبایی های بسیار زیادی است که این آبشار، بیشتر این زیبایی ها را به خود اختصاص داده است.

بیشتر مردم کشور ما، گمان می کنند که تمام ایران، یک سرزمین کویری است، در حالی که اینگونه نیست، و کشور ما سر سبزی های فراوانی دارد. تنها کافیست که یک سفر دور و دراز در ایران داشته باشید، تا دریابید که ایران بسیار زیبا تر از چیزی است که در ذهن هر کسی می گنجد.

کلیسا جامع موناکو ، بهترین مرکز گردشگری کشور موناکو

کلیسای جامع موناکو، یکی از کلیساهای معروف و بزرگ موناکو است؛ این کلیسا در میان یکی از زیبا ترین کلیسا هایی شناخته می شود که می توانید از آن دیدن کنید و عکس های زیبایی را در کنار آن بگیرید. این کلیسا، در یکی از کوچک ترین کشور های جهان قرار گرفته است و سالانه میزبان تعداد زیادی از گردشگران خارجی است. این کلیسا، سالانه افراد و گردشگران ثروتمند زیادی را به کشور موناکو جذب می کند.

کلیسای جامع موناکو در کجا قرار دارد؟

کلیسای جامع موناکو، همانطور که از نامش پیدا است، در کشور موناکو، واقع در قاره اروپا قرار دارد. نام اصلی این کلیسا که اکنون به عنوان کلیسای جامع کشور موناکو شناخته می شود، کلیسای سنت نیکلاس است.

یکی از ویژگی های کشور موناکو، کوچک بودن آن است. کشور موناکو، در واقع دومین کشور کوچک در جهان است. کشور موناکو، در واقع یک شبه جزیره است که نزدیک به سواحل قسمت جنوبی فرانسه قرار گرفته است.

موناکو، کشوری است که قوانین مالیاتی آزاد دارد، یعنی اینکه مردم آن هیچ مالیاتی پرداخت نمی کنند. این ویژگی بسیار حیاتی، در تعداد خیلی محدودی از کشور ها وجود دارد، و کشورهای بسیار کمی در جهان وجود دارند که از مردم مالیات نمی گیرند.

آب و هوای این کشور، بسیار خوب و مناسب است، و همچنین پوشش سبزی نیز دارد. این آب و هوا، و محیط سر سبز و دلنشین کشور موناکو، آن را به بهشتی تبدیل کرده است که مردم ثروتمند را به سمت خود می کشد. البته این بهشت ثروتمندان، به دلیل وجود نداشتن قوانین مالیاتی شکل گرفته است، زیرا ثروتمندان در کشور های دیگر، به خاطر اموال بسیار زیاد و ارزشمند خود، باید مالیات زیادی بپردازند، اما در کشور موناکو خبری از مالیات نیست.

کلیسای سنت نیکولاس، یا همان کلیسای جامع موناکو، نشان دهنده دین رسمی این کشور است. این کلیسا در کنار آرامگاه شاهزاده Grace قرار دارد. هم کلیسای سنت نیکلاس و هم آرامگاه شاهزاده Grace در خیابان Saint Martin قرار دارند.

blank

 

بررسی تاریخی کلیسای جامع موناکو

پروژه ساخت کلیسای سنت نیکولاس، که امروزه به عنوان کلیسای جامع کشور موناکو شناخته می شود، در سال ۱۸۷۵  کلید خورد. فرایند ساخته شدن این کلیسا، بسیار طولانی شد، به طوری که در سال ۱۹۰۳ میلادی به پایان رسید. در نتیجه، کلیسای سنت موناکو، قدمتی به اندازه بیش از یک قرن دارد.

برای ساخت کلیسای جامع موناکو، از سبک رومانیایی بهره گرفته شده است. در سال ۱۹۶۰ میلادی، بر روی کلیسای جامع موناکو، سه زنگ نصب شد. این سه زنگ، نماد دووت، نیکول و مسیح مقدس هستند. در سال ۱۹۹۷، یک زنگ دیگر به کلیسای جامع موناکو اضافه شد. این زنگ نماد حکومت هفتصد ساله سلسله گریمالدی بود. نام این زنگ، بندیکت است.

دودمان گریمالدی، از ایتالیا سرچشمه گرفته اند و به شیوه شاهنشاهی، حکومت می کنند. این سلسله توسط فردی به نام فرانچسکو گریمالدی، ایجاد شده است. این دودمان، هم اکنون بر کشور موناکو حکومت می کند.

حکومت گریمالدی، یک نمونه از حکومت هایی است که به مردم، بهای زیادی می دهد، به طوری که از آنها مالیاتی دریافت نمی کند، و با جذب گردشگر توسط مکان های گردشگری، مانند کلیسای جامع موناکو، برای مردم خودش کسب در آمد می کند. شاخص امید به زندگی در این کشور، از میانگین شاخص امید به زندگی در سایر کشور های اروپایی، بالاتر است.

شخصی که اکنون بر این کشور حکومت می کند، آلبرت دوم از سلسله موناکو است. موناکو، جایی است که بسیاری از گریمالدی ها در آن دفن شده اند.

البته اگر به گذشته دوردست تر نگاهی بیندازیم، کلیسای موناکو، در محل اولین کلیسایی که در موناکو ساخته شده بود، قرار دارد، اولین کلیسایی که در کشور موناکو قرار داشت، در سال ۱۲۵۲ میلادی ساخته شده بود.

این کلیسا تا سال ۱۸۷۴ پا برجا ماند، تا اینکه در انقلاب فرانسه، تخریب شد و پس از آن، کلیسای موناکو، در همان مکان ساخته شد و به سنت نیکلاس، تقدیم شد.

کلیسای جامع موناکو، با سنگ مرمر سفید کاراکارا ساخته شد، و در سال ۱۹۱۱ تقدیس شد.

کلیسای جامع موناکو

مراسم هایی که در کلیسای جامع موناکو انجام می شوند

تعطیلات رسمی مربوط به روز ملی موناکو، که در ۱۹ نوامبر است، در کلیسای جامع موناکو جشن گرفته می شود. در تمام عید های مذهبی مربوط کشور موناکو، گروه موسیقی مذهبی، در این کلیسا موسیقی های مذهبی مسیحی را رو در روی جمعیت اجرا می کنند. به طور کلی کلیسای موناکو، به عنوان یک مرکز برگزاری جشن ها و مراسم مذهبی استفاده می شود.

جمع بندی مطالب و سخن پایانی

کلیسای موناکو، به عنوان یکی از بهترین مراکز گردشگری کشور موناکو شناخته می شود و سالانه بسیاری گردشگر را به خود جذب می کند. اگر قصد سفر به کشور موناکو در اروپا را دارید، ما دیدن کردن از این مکان را به شما توصیه می کنیم.

منبع: بیتوته

مرتبط:

سن مارینو ؛ پاک ترین شهر توریستی جهان

پرخطرترین مقاصد گردشگری

کوه پدری یا پردیس کجاست؟ شایعات و واقعیات کوه پدری

کوه پدری یا کوه پردیس در استان بوشهر و در نزدیکی شهرستان جم واقع شده است. درمورد این کوه داستان های عجیب زیادی وجود دارد. در این مقاله ما قصد داریم شما را با این مکان منحصر به فرد آشنا کرده و پرده از داستان های عجیبی که پشت آن است برداریم.

کوه پردیس

کوه پَدری یا پردیس در ابتدای جاده جم به سیراف قرار دارد. در مورد این کوه شایعات و داستان های عجیب زیادی در مورد برخی از ویژگی های شگفت انگیز آن وجود دارد. اما آیا این ویژگی ها و داستان های عجیب در مورد این کوه تا چه حد واقعی است و صحت دارند؟

در مورد وجه تسمیه این کوه باستانی در کتابی به نام از مروارید تا نفت نوشته رضا طاهری این گونه بیان شده است که این نام از دو کلمه “پد” و “ری” تشکیل شده است. این دو بخش وقتی در کنار هم قرار می گیرند معنی محافظ شهر سلطنتی را می دهند.

این کوه از ارزش باستانی برخوردار بوده و مورد توجه بسیاری از باستان شناسان می باشد. در این کوه آثار باستانی زیادی کشف شده که گواهی بر برخی از ادعاها و داستان های عجیب در مورد گذشته این کوه است.

تاریخچه کوه پردیس

بر اساس تحقیقات باستان شناس و پژوهشگر ایرانی به نام خانم بدیعه دشتی که خود اهل جنوب ایران بوده و نام ایشان نیز برگرفته از نام دشتستان است ادعاهای بسیار جالبی عنوان شده است.

به عنوان مثال او ادعا می کند که آغاز تمدن بشریت و پیدایش زمین در این منطقه که کوه پردیس در آن واقع است شکل گرفته است.

وی همچنین می گوید تپه های اطراف این کوه متعلق به دوره جمشید است و غاری که در نزدیکی این کوه قرار دارد نیز به عنوان اولین خانه دنیا محسوب می شود.

در یکی از نظریات معروف این باستان شناس این قضیه مطرح می شود که کوه پردیس همان جام جهان نمای جمشید است. به این معنی ک در آن زمان از این کوه و منطقه اطراف آن به عنوان یک آینه برای دیدن سپاه دشمن استفاده می شده است.

این ادعا را به طور قطعی نمی توان تأیید و یا رد کرد اما در مورد این نظریه استدلال هایی از جانب خانم دشتی مطرح کرد که ممکن است دلیلی بر صحت آن باشد.

وی بیان می کند که اولا این منطقه دارای معادن متعدد جیوه و شیشه است و یکی از پوشش های گیاهی این منطقه نیز کتیرا می باشد که این مواد در ساختن آینه استفاده می شده است.

از طرف دیگر در بالای این کوه در چند نقطه و از زوایای مختلف دیوار های سنگی صیقل داده شده ای وجود دارند که به نظر می رسد مردم قدیم جم به این دیوارها چرم آینه می گفته اند.

همین دو موضوع می تواند چنین ادعایی مبنی بر جام جم بودن کوه پردیس را تقویت کند. اما در هر صورت تأیید و یا رد این ادعا نیز نیازمند مطالعات و تحقیقات بیشتری است.

کوه پدری

خاصیت مغناطیسی کوه پدری

طبق شواهد گزارش شده است که در گذشته هنگام پارک کردن خودرو در نزدیکی این کوه و با وجود خواباندن ترمز دستی، خودرو به جای حرکت به سمت پایین جاده به طور شگفت آوری به سمت سربالایی یعنی به سمت کوه حرکت می کند. این اتفاق در چند سال پیش با آزمایشی توسط یک خودرو ثابت شد و گزارشی از آن نیز از تلویزیون پخش شد. به علاوه گزارشاتی مبنی بر تصادف خودرو ها به علت این جاذبه مغناطیسی پراکنده شد که همین شایعات باعث شد تا مردم در مورد خاصیت مغناطیسی این کوه به یقین برسند.

اما اگر بخواهیم علت چنین اتفاقی را از دیدگاه علمی تفسیر کنیم باید بگوییم که گاهی اوقات به علت نامعلوم بودن خط افق به دلیل وجود برخی موانع، چشم انسان دچار خطای دید شده و مخصوصا سرازیری هایی که دارای شیب بسیار ملایمی هستند را به صورت سربالایی تصور می کند. این حالت زمانی رخ می دهد که خط افق به عنوان یک مرجع به وضوح قابل دیدن نباشد.

با یک جستجوی ساده در اینترنت متوجه می شوید که این گونه موارد مشابه در جاهای دیگری نیز وجود دارند و انسان با دیدن آنها تصور می کند که اشیا به سمت بالا در حرکت هستند.

پس با این توضیحات مشخص شده که ادعای مبنی بر خاصیت مغناطیسی این کوه صحت ندارد.

آیا کوه پردیس نزدیک ترین خشکی به خورشید است؟

شایعه دیگری که در مورد این کوه پراکنده شده است مدعی این امر است که این کوه به علت محل قرار گرفتنش در نزدیکی خط استوا و در نتیجه دور بودن آن از هسته زمین، نزدیک ترین خشکی به خورشید است.

برای ثابت کردن این ادعا نیاز به دانش جغرافیایی کافی وجود دارد. اگر بخواهیم از دیدگاه علمی توضیح دهیم باید بگوییم که زمین به شکل یک الگوی بیضی شکل به دور خورشید می چرخد و در طول سال فاصله های نقاط مختلف روی زمین با خورشید تغییر می کند. علاوه بر این کوهی در منطقه استوایی به نام چیمبورازو در اکوادور وجود دارد که ارتفاع آن بسیار بیشتر از کوه پردیس یعنی در حدود ۶۲۶۳ متر از سطح دریا است و در نتیجه این کوه به عنوان دورترین نقطه از هسته زمین شناخته می شود.

پس  این ادعا نیز در مورد کوه پردیس رد می شود.

کوه پدری

خاصیت شفابخشی کوه پردیس

شایعات و ادعاهای دیگری در مورد خاصیت شفا بخشی این کوه و گیاهان روییده در اطراف آن وجود دارند. عده ای بر  این باورند که این کوه بیماری هایی مانند ایدز و سرطان را درمان می کند.

اما چرا چنین باور هایی در مورد این کوه وجود دارد؟ این ادعا شاید به دلیل باور مردم مبنی بر نزدیک بودن این کوه به خورشید باشد. در این حالت امکان رشد و گسترش ویروس های بیماری زا مانند ویروس ایدز وجود ندارد.

حتی در این مورد برای اثبات این امر گفته شده  است پزشکان متخصص بریتانیایی در یک مؤسسه در شهر لندن با انتشار مقاله ای در مورد خاصیت ضد ایدز بودن این کوه منتشر کرده اند و از سازمان ملل درخواست کرده اند تا نام این کوه را به کوه ضد اچ آی وی تغییر دهند.

دکتر تیم هوپکینس رئیس مؤسسه ای که ذکر شد و دارنده مدرک فوق تخصص ایمونولوژی و ویروس شناسی می باشد با تأیید خاصیت درمانی این کوه به افراد مبتلا به این گونه بیماری ها توصیه کرده است به کوهنوردی و اسکن در این منطقه بپردازند. و می گوید به دلیل خاصیت درمانی این کوه باید در این منطقه شهرک های درمانی برای مبتلایان به ایدز ساخته شود.

در سایت های فارسی در مورد این ادعا مطالب زیادی وجود دارد که آن را تأیید می کند. اما جالب است بدانید اگر برای اطلاع یافتن از صحت و یا عدم صحت این ادعا در سایت های خارجی جستجو کنید خواهید دید که در هیچ سایت خارجی چنین خبری را نمی توانید بیابید و گویا چنین متخصصی با این مشخصات اصلا وجود ندارد و اگر هم وجود داشته باشد چنین لقبی برای این کوه در هیچ سایت بین المللی وجود ندارد.

کوه پدری

محصولات کشاورزی منطقه کوه پردیس

منطقه اطراف کوه پردیس دارای پوشش گیاهی منحصر به فردی است که یکی از این پوشش های گیاهی خاص آن منطقه نوعی خار بیابانی گرمسیری است که دارای خواص دارویی فراوانی است.

عسل

عسل حاصل  از پوشش گیاهی این منطقه نیز مانند سایر عسل های بدست آمده از گیاهان مختلف دارای خواص درمانی می باشد و از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخوردار است. از خواص درمانی عسل این منطقه به درمان میگرن و خاصیت مسکنی آن اشاره شده است.

اما گذشته از اینکه عسل هر منطقه ای به علت پوشش گیاهی مخصوص آن منطقه دارای خاصیت درمانی می باشد، شایعات در این موضوع نیز نقش زیادی داشته است. به طوری که ادعا می شود عسل تولید شده در این منطقه برای تولید برخی داروها و مسکن ها استفاده می شود اما با انجام آزمایشاتی مشخص شد که در ترکیب این داروها و مسکن ها هیچ ردی از عسل این منطقه وجود نداشته است.

خرما

منطقه اطراف کوه پردیس دارای خرمای ویژه ای است که به خرمای خصه معروف است و دارای شیره فراوانی است به طوری که با ریختن مقداری خرما داخل یک ظرف، آن ظرف بعد از دقایقی پر از شیره می شود.

اندازه این خرما بسیار کوچک بوده و در اندازه گیلاس می باشد. دارای طعم بسیار لذیذ و متفاوتی است. از این خرما به دلیل دارا بودن خواص درمانی در تولید قند های رژیمی مخصوص افراد دیابتی استفاده می شود و این محصولات صادر می شود.

زیتون

از نکات بسیار جالب در مورد محصولات کشاورزی این منطقه وجود درختان زیتون است که با وجود آب و هوای ویژه این منطقه نسبتا دور از انتظار است.

آب معدنی طبیعی

وجود معدن بزرگی از آب های خنک و سالم در لایه های زیرین این کوه یکی دیگر از موارد عجیب در مورد این منطقه با چنین آب و هوایی است.

کوه پردیس یک کوه باستانی می باشد و در نزد مردم این منطقه بسیار مقدس و محترم شمرده می شود. بر اساس شواهد و مدارک یافته شده در آتشکده این منطقه تصور می شود که این مکان یکی از اولین مکان هایی بوده که در آن نفت سوزانده شده است.

معمای مسکوت مانده افزایش قیمت بلیت هواپیما چیست؟

در شرایطی که قیمت بلیت هواپیما در یک ماه و نیم گذشته بدون ضابطه افزایش یافته و مردم تا کنون سرگردان و بلاتکلیف مانده‌اند، چند سناریوی احتمالی برای تداوم این وضعیت مطرح است؛ از همراهی پشت پرده وزارت راه و شهرسازی با ایرلاین‌ها گرفته تا چربیدن زور ایرلاین‌ها به دولتمردان و تهدید آن‌ها به ایجاد اختلال در پروازها.

 از ابتدای تیر ماه امسال شرکت‌های هواپیمایی داخلی بدون داشتن مجوز و حتی اطلاع‌رسانی در این زمینه، اقدم به افزایش قیمت بلیت هواپیما کردند در حالی که برای بالابردن قیمت‌هایشان از کسی نظر نپرسیدند و یا اگر بدبینانه بنگریم، شاید برخی مسئولان اینطور وانمود کردند که ایرلاین‌ها بی خبر دست به این تبانی و به اصطلاح رقابت مضر علیه مردم زدند.

در این حین محمد اسلامی –وزیر راه و شهرسازی – اظهارات تندی علیه ایرلاین‌های گرانفروش داشته است. او چند روز پس از این افزایش قیمت غیر قانونی، این حرکت را تخلف دانست و خواستار اصلاح سریع قیمت بلیت هواپیما شد. اسلامی گفت: قیمت بلیت هواپیما نه تنها باید به نرخ سابق خود (نرخنامه آبان‌ ماه سال گذشته) بازگردد بلکه باید مابه‌التفاوت این افزایش قیمت غیر قانونی به حساب مردم بازگردانده شود.

پس از این اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری هم این اظهارات را عینا تکرار کردند اما خبری از بازگشت قیمت‌ها و پیگیری این تخلفات نبود. تورج دهقان زنگنه –رییس وقت سازمان هواپیمایی کشوری- پس از حدود ۱۰ روز از این گرانفروشی گفت: با توجه به اینکه برخی از شرکت‌های هواپیمایی با وجود هشدارهای داده شده همچنان قیمت بلیت هواپیما را به نرخ مصوب برنگردانده‌اند، باید منتظر برخورد از طریق دستگاه‌های نظارتی و قضایی باشند و هفته آینده در جلسه‌ای که با مدیران عامل آن‌ها خواهیم داشت و برخی از مسیرهای خارجی آن‌ها را لغو خواهیم کرد.

باوجود اینکه مخالفت‌ها و تهدیدها بارها و بارها تکرار شد اما هیچ اثری نداشت و پس از ۴۰ روز گرانفروشی،  جلسه‌ای بی فایده تحت عنوان نشست شورای عالی هواپیمایی کشوری برگزار شد که در آن وزیر راه تنها راهکاری که ارائه داد این بود که کمیته کارشناسی با حضور کارشناسان بی‌طرف، نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری و نمایندگان شرکت های هواپیمایی تشکیل شده تا در این زمینه تصمیم‌گیری شود.

البته سیاوش امیر مکری – سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری- پس از این جلسه از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما تا هفته آینده آن خبر داد و گفت: هم اکنون آنالیز قیمت ایرلاین‌ها در کمیته کارشناسی که وزیر راه و شهرسازی دستور آن را صادر کرده در حال بررسی و راستی‌آزمایی است.

وی افزود:  من این مساله را به صورت مستمر در طول روزها و هفته‌هایی که در سازمان هواپیمایی کشوری مسئولیت گرفتم، پیگیری کرده و می‌کنم و با توجه به فرآیند بررسی هزینه‌ها و آنالیزهای مورد ادعای شرکت‌های هواپیمایی به نظر می‌رسد در هفته آینده تکلیف قیمت بلیت هواپیما مشخص شود اما در وهله نخست باید آنالیز ارائه شده از سوی ایرلاین‌ها که مبنای محاسبات آن‌ها در تعیین قیمت بلیت هواپیماست، بررسی و دقت و صحت آن مشخص شود.   مسلما در اسرع وقت تکلیف قیمت بلیت هواپیما را مشخص می‌کنیم چرا که مردم باید هر چه زودتر تکلیفشان در این زمینه روشن شود.

حالا یک هفته از این جلسه می‌گذرد و نه خبری از نتایج بررسی و آنالیزهای ارائه شده ایرلاین‌ها در کمیته تخصصی پیشنهاد شده وزیر موجود است و نه خبری از تعیین تکلیف قیمت بلیت هواپیما.

در این میان این معما از چند سناریو باقی مانده که باید دید کدام یک از آن‌ها در این بی خبری صحت دارد. یکی اینکه ممکن است مانند آبان ماه سال گذشته وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی تقریبا همراه شرکت‌های هواپیمایی باشند و می‌خواهند پس از گذشت زمان زیادی از این گرانفروشی با درصدی از افزایش قیمت موافقت کنند تا هم از انتقادات رسانه‌ها و مردم در امان بمانند و هم صدای اعتراض ایرلاین‌ها را خاموش کنند.

دیگر سناریو احتمالی این است که وزارت راه و شهرسازی و شورای عالی هواپیمایی زورشان به شرکت‌های هواپیمایی نرسیده و نمی‌توانند جلوی این افزایش قیمت را که اتفاقا با آن مخالف هستند را بگیرند. در این سناریوی احتمالی ممکن است برخی ایرلاینها هم این تهدید را مطرح کرده باشند که اگر قیمت‌ها به نرخ سابق بازگردد هواپیماهای خود را زمین‌گیر می‌کند و پرواز نخواهد کرد. تهدیدی که در شرایط کنونی و با وجود کم بودن تعداد هواپیما نسبت به تقاضای موجود برای پرواز، به نظر کارساز هم هست.

اگر پشت پرده افزایش قیمت غیر قانونی بلیت هواپیما این باشد،  به نظر می‌رسد دولت دست بالاتری از ایرلاین‌ها دارد و می‌تواند با هماهنگی با دستگاه قضایی تکلیف گرانفروشانی که چنین تهدیدهایی مطرح می‌کنند را روشن کند و حتی هواپیماهایشان را به ایرلاین‌های دیگری بدهد تا دیگر کسی نتواند با این استدلال که هواپیما و سفر هوایی برای طبقه مرفه و دولتی‌هاست، اقدام به افزایش خودسرانه قیمت بلیت هواپیما کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قیمت بالای بلیت هواپیما و جلسه‌ای که برگزار نمی‌شود!

آشنایی با مناره‌ های دارالضیافه زیباترین مناره های ایران

در کشور ایران مناره های مختلفی وجود دارد. یکی از زیباترین مناره های ایران که با نقوش و کاشی های رنگارنگ پوشیده شده است، مناره ی دارالضیافه می باشد. در گذشته از مناره ها برای اذان گفتن و روشن کردن معابر در هنگام تاریکی شب استفاده می کردند.  شواهد نشان از وجود کتیبه ای بر بالای مناره دارد که نظریه ی اسلامی بودن ایرانیان در دوره های گذشته به خصوص دوره ی صفوی و سلجوقی را اثبات می کند.

مناره چیست؟

در دوره های گذشته به خصوص در دوران حکومت صفویه و سلجوقی برای رهگذران و عابران مناره هایی تعبیه می شده است که بر روی آن توسط چراغ هایی مسیر عبور و مرور را برای عابران روشن می ساختند تا از خطرات مسیر و گزند حیوانات در امان باشند.

آن ها از مناره صرفا به جهت روشنایی مسیر بهره نمی برند، بلکه بر بالای آن اذان نیز می گفتند و مردم را به نماز خواندن دعوت می کردند.

به طور کلی اصطلاح مناره در معنی چراغ به کار می رود. اما در لغت به معنی ستون هایی است که در ساخت آن ها از جنس سنگ و خشت استفاده شده است و در مسیر جاده و راه ها قرار دارد.

در میان مناره های متعددی که در استان اصفهان قرار دارد، مناره ی دارالضیافه یکی از زیباترین بناهای تاریخی این شهر است. در ساخت و طراحی این مناره از معماری بسیار ظریف و دقیقی بهره گرفته شده است که با وجود گذر قرن ها سال از زمان ساخت آن همچنان استوار است.

شهر تاریخی اصفهان به موجب برخورداری از معماری و هنر گذشته به نصف جهان شهرت یافته است.

در سده های هفتم و هشتم یعنی در دوره ی حکومت سلطان محمد خدابنده شهر اصفهان پایتخت ایران بوده است. بنابراین اصفهان به عنوان مرکز اصلی کشور از لحاظ معماری مورد توجه معماران دوره ی اسلامی  قرار گرفته است. در واقع مناره ها نمادی برای پیروزی به شمار می آیند و نشان از دوران تاریخی در ایران دارند.

blank

وجه تسمیه ی مناره ی دارالضیافه

متأسفانه به موجب فرسوده شدن کتیبه ی موجود در مناره ی دارالضیافه در گذر زمان، تاریخ و دوره ی ساخت مناره به طور قطعی مشخص نمی باشد. برخی شواهد و خصوصیات معماری دارالضیافه حاکی از تعلق مناره به دوره ی سلجوقی به ویژه دوره ی حکومت سلطان دارد.

علاوه بر این، وجود پوشش مناره با کاشی کاری و مقرنس کتیبه بیانگر تعلق بنا به دوره ی ایلخانان مغول به خصوص اولجایتو دارد.

با این وجود اکثر باستان شناسان معتقدند قدمت تاریخی مناره ی دارالضیافه به قرن هشتم هجری قمری یعنی در دوره ی حکومت صفوی و سلجوقی باز می گردد.

نظریه های مختلفی در خصوص انتخاب نام دارالضیافه یا دارالضیاء برای مناره های اصفهان ارائه شده است. برخی باستان شناسان بر این باور هستند که علت نام گذاری مناره ی اصفهان به دارالضیافه به موجب قرارگیری در نزدیکی مهمان سراها یا مساجد و سر پناهی برای مسافران می باشد.

برخی دیگر نیز معتقدند سازنده ی بنای مناره ها شخصی به نام ضیاء بوده است. بدین جهت این معماری به مناره ی دارالضیاء شهرت یافته است.

blank

مناره ی دارالضیافه

به طور کلی مناره متشکل از ۴ بخش اصلی از قبیل ساقه، پایه، رأس و سرپوش می باشد. مناره های دارالضیافه شامل دو مناره  مدوری شکل از جنس آجر می شود که با کاشی معرق رنگین و مقرنس کاری آراسته شده است. در قسمت داخلی مقرنس های دو مناره به خط بنایی فیروزه ای نام های علی، محمد، فاطمه، حسن و حسین ذکر شده است.

شواهد تاریخی حاکی از آن دارد که بر بالای مناره های دارالضیافه کتیبه ای با خط ثلث به صورت حکاکی نوشته شده بوده است. لازم به ذکر است امروزه از کل نوشتار کتیبه تنها یک آیه ی کوتاه باقی مانده است. علاوه براین، در وسط مناره ها دربی قرار دارد که بیانگر بقایای دو بنای بزرگ می باشد. به عبارتی دیگر درب وسطی نشان می دهد که مناره ها بر جای مانده از دو بنای عظیم هستند.

ارتفاع مناره ها معادل ۳۸ متر می باشد که بر روی پایه های هشت ضلعی بنا شده است. در قسمت انتهایی ساقه های مناره کتیبه ای با کاشی های سفید و لاجوردی وجود دارد که اسلامی بودن دوره ی تاریخی گذشته را تأکید می کند.

همچنین نام های مبارک الله و پنج تن آل عبا به خطی معلق بر روی ساقه های آجری شکل مناره چشم نوازی می کند.

مناره های دارالضیافه از پایین به بالا شامل یک ساق و طوق به عنوان گلوگاه می شود. در قسمت گلوگاه مناره، منحنی به شکل چتر وجود دارد که از آن به عنوان نعلبکی یاد می شود. به علاوه در بالاترین قسمت مناره بخشی است که به تاج شهرت دارد.

وجود درب در میان مناره ها و بهره گیری از سبک اسلامی در آراستن آن ها احتمال تعلق مناره ها به یک مسجد را چندین برابر می کند.

مناره های دارالضیافه اصفهان در ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ به شماره ی ۲۷۲ در لیست آثار ملی قرار گرفته است.

دارالضیافه

معماری مناره های دارالضیافه

مناره های دارالضیافه توسط معماران دوره ی اسلامی با بهره گیری از سبک معماری آذری یا مغولی ساخته شده است. علت استحکام مناره ها و برپایی آن ها تا به امروز معماری بی نظیر و منحصر به فرد آن است.

در واقع، معماری دوره ی اسلامی به گونه ای است که از نفوذ ریزش های جوی ممانعت می کند. به عبارتی دیگر، مناره های دارالضیافه از سقف مسطح برخوردار نیستند و ریزش های جوی از قبیل برف، باران و تغییرات آب و هوایی در آن جریان ندارند. این عدم جریان پذیری در درون مناره ها از فرسایش آن ها جلوگیری می کند و باعث ماندگاری مناره ها شده است.

مناسب ترین زمان برای بازدید از مناره های دارالضیافه

همان طور که بیان کردیم مناره های دارالضیافه در استان اصفهان قرار دارند. اصفهان در مرکز فلات ایران و در دشت هایی به موازی زاینده رود قرار دارد. بنابراین آب و هوایی کوهستانی دارد.

در میان چهار فصل سال، فصل بهار مناسب ترین فصل برای مسافرت و بازدید از مناره های دارالضیافه در اصفهان است. در این فصل شکوفه های رنگارنگ زیبایی مناره ها را دو چندان جلوه می دهند و چهره ای شاداب و پر نشاط را به ارمغان می آورند.

از دیگر فصل های مناسب برای سفر به اصفهان و بازدید از دارالضیافه، تابستان است. تعداد توریست های اصفهان در این فصل از سال به گونه ای بسیار است که برخی ارگان های دولتی و مدارس مملو از توریست ها می گردد.

البته فصل پاییز نیز زیبایی های خود را دارد. در این فصل آب و هوایی خنک در اصفهان غالب است و به ندرت بارندگی هایی به شکل باران رخ می دهد.

دارالضیافه

مکان های گردشگری در نزدیکی مناره ی دارالضیافه

شهر اصفهان شهری تاریخی است که علاوه بر مناره های دارالضیافه دارای مکان های متعددی برای گردشگران از قبیل زاینده رود، چهل ستون، میدان نقش جهان، عمارت عالی قاپو، سی و سه پل، منارجنبان، مسجد جامع اصفهان و… می باشد.

اگر قصد بازدید از مناره های دارالضیافه را دارید و به اصفهان سفر کردید، حتما از مکان های تاریخی دیگر موجود در اصفهان نیز دیدن کنید.

مرتبط:

وردشت سمیرم _محور توسعه گردشگری عشایر اصفهان

کویر مصر استان اصفهان، جلوه گاه ستارگان و رمل‌ها

لباس محلی طارم، ترکیبی از رنگ و اصالت

شهرستان طارم در شمال شرقی استان زنجان، در همسایگی گیلان قرار دارد. طارم دره‌ای صاف و پهن و نسبتاً گود است که در بخش طارم حوضه آبریز قزل‌اوزن قرارگرفته است و به حوضچه منجیل و دریاچه سد سفیدرود منتهی می‌شود. این دره بین دو رشته‌کوه طارم در زنجان شمالی و دامنه‌های جنوب شرقی رشته‌کوه طالش واقع‌شده است.

ازآنجایی‌که ارزش‌ها، سنن، عقاید، آداب‌ورسوم و حتی باورهای یک جامعه بر فرهنگ مردم تأثیرگذار است؛ طبعاً پوشاک نیز با توجه به رسوم مختلف و تفاوت‌هایی که میان اقوام مختلف وجود دارد، جزئی از فرهنگ هر جامعه به شمار می‌رود و همواره بخشی از فرهنگ جوامع مختلف با گوناگونی پوشاک متجلی می‌شود.

به‌طورکلی عواملی مثل جنسیت، شرایط جغرافیایی، سن، موقعیت اجتماعی، شرایط تاریخی و اعتقادات و آداب‌ورسوم، در فرم پوشاک تأثیرگذار بوده است. رنگارنگی لباس‌های محلی و قومی ظرفیت بسیار خوبی برای اجماع داخلی و بستری برای نشاط و همدلی است. رنگارنگی لباس‌های محلی و قومی ظرفیت بسیار خوبی برای اجماع داخلی و بستری برای نشاط و همدلی است.

پوشش محلی و سنتی زنان و مردان شهرستان طارم بسیار جالب و قابل‌توجه است. لباس‌های سنتی زنان طارمی جلوه و زیبایی خاصی دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌سازد.

پوشاک زنان طارم در رنگ‌های شاد و زیبای طبیعت به‌طور کامل پوشیده و جذاب است. لباس مردم طارم، به‌ویژه لباس زنان، از طرح‌های اصیل ایرانی الهام گرفته و محدود به یکرنگ خاص نیست و پوشش محلی زنان نیز از چندین تکه لباس و تزیینات متفاوت چون انگشتر، النگو و… تشکیل‌شده که بسته به قدرت اقتصادی افراد، زینت‌های مختلفی نیز با این لباس‌ها استفاده می‌شوند. برخی از این لباس‌ها عبارت‌اند از:

چنه آلتی (زیر چانه): ابزاری است که از سکه‌های قلاب‌دار به‌هم‌پیوسته و یا منجوق‌های رنگارنگ تشکیل‌شده و جهت حفاظت استفاده می‌شود و نوعی زینت نیز به شمار می‌آید.

یاشماق: نوعی روسری که برای پوشش دهان، چانه و گردن استفاده می‌شود. نوعی پوشش که شامل پارچه‌ای مخصوص برای محافظت از موی سر است و یاشماق از ریشه یاشاماق به‌عنوان زندگی کردن، به‌عنوان یک بخش از لباس سنتی است.

جلیزقا: پوشش مخصوص بالاتنه است که بدون آستین بوده و نوع آستین‌داران یل نام دارد.

کوینک: پوششی که اندکی بلندتر از جلیزقا بوده و زیر آن استفاده می‌شود. این پوشش از طرح‌ها و رنگ‌های گرم انتخاب می‌شود.

تومان: پوششی که به دو نوع بلند و کوتاه تقسیم می‌شود. نوع بلند آن شلیته و نوع کوتاه آن قصاتومان (شلوار کوتاه) نام دارد. معمولاً شلیته توسط افراد مسن و قصاتومان توسط جوانان مورداستفاده قرار می‌گیرد.

شلوار: این پوشش از پارچه ضخیم و تیره‌رنگ انتخاب می‌شود.

نیم ساق: نوعی جوراب‌شلواری است که در میهمانی‌ها و مسافرت‌ها استفاده می‌شود.

جوراب: پاپوشی از جنس پشم گوسفند است و در نقش‌های مختلف توسط خود زنان روستایی بافته می‌شود. تزئینات زنانه عبارت‌اند از انگشتر، النگو و بویماق که از سکه‌های پول قلابدار از تار منجوق آویزان شده و از چند ردیف تشکیل‌شده است.

هم‌زمان با رشد صنعتی و گسترش شهرنشینی به‌خصوص در شهر آب بر پوشش‌های یادشده تغییریافته و حتی برخی از آن‌ها به فراموشی سپرده‌شده‌اند. در حال حاضر در روستاهای بزرگ‌تر شهرستان طارم نیز، پوشش غالب زنان و مردان را همان پوشش معمولی رایج در کل کشور تشکیل می‌دهد و برای دیدن پوشش‌های محلی بایستی به روستاهای کوچک که نفوذ صنعتی کم‌تر بوده مراجعه نمود.

به هر حال لباس سنتی در زمره بازرترین نماد فرهنگی استان و کشورمان است که باید به هر صورتی که ممکن است آن‌ها را حفظ کرد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

طارم زنجان؛ هندوستان ایران

خانه باتیک روستای تاریخی کندوان آماده بهره‌برداری است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: خانه باتیک روستای تاریخی کندوان تجهیز شده و آماده بهره‌برداری و واگذاری به بخش خصوصی است.

احمد حمزه زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه عملیات ساختمانی این خانه در سال‌های گذشته به اتمام رسیده است، افزود: در مراحل تکمیلی خانه باتیک کندوان، اقداماتی مانند نصب ویترین‌های چوبی، دستگاه خشک‌کن باتیک، تامین انواع مهر انجام شده و آماده بهره برداری توسط بخش خصوصی است.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت چاپ باتیک در منطقه و ثبت اسکو به عنوان شهر ملی صنایع‌دستی در این حوزه، ایجاد خانه باتیک در روستای تاریخی کندوان که همواره مورد توجه و مقصد گردشگران قرار دارد در دستور کار این اداره کل قرار گرفته است.

سرپرست پایگاه ملی روستای تاریخی کندوان نیز با اشاره به بهسازی و نظارت مستمر بر کران‌های صخره‌ای روستای تاریخی کندوان گفت: این روستا به لحاظ معماری منحصر بفرد و دستکند از جمله آثار منحصر بفرد کشور و منطقه محسوب می‌شود.

امیر جدایی افزود: خانه‌های دستکند روستای تاریخی کندوان همه‌ ساله پذیرای گردشگران بی‌شماری است که از جای‌جای جهان برای تجربه یک‌شب زندگی در خانه‌های سنگی و سفر به اعماق تاریخ به این روستا سفر می‌کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اهمیت این روستای تاریخی در ابعاد ملی و بین‌المللی، حفاظت و صیانت از آن همواره از اولویت‌های این اداره کل و پایگاه ملی میراث فرهنگی روستای کندوان است.

سرپرست پایگاه ملی روستای تاریخی کندوان گفت: در سال‌های اخیر اداره کل میراث فرهنگی استان و پایگاه ملی این روستا در راستای جلوگیری از هرگونه آسیب به این روستا اقدامات لازم را در قالب مرمت اضطراری انجام داده است.

جدایی ادامه داد: در ادامه عملیات اجرایی در این روستای تاریخی و منحصر بفرد، دیواری حائل به طول ۲۵ متر در انتهای روستا در راستای جلوگیری از ریزش سنگ اجرا شده است.

در زمان حاضر حدود ۲۰ کارگاه چاپ «باتیک» که با نام چاپ «کلاقه ای» نیز شناخته می شود، در شهر تاریخی اسکو فعال هستند و صادرات سالانه آنها به کشورهای همسایه به بیش از چهار میلیون دلار می رسد.

هنر چاپ باتیک جلوه ای از رنگ ها، نقش ها، طرح های متنوع و زیبائی هایی است که با ذوق و هنر هنرمندان این رشته آمیخته شده و با نقش بستن روی انواع پارچه، روسری و شال چشم زیبادوستان را نوازش می کند.

منبع: ایرنا

راز استحکام «استون هنج» فاش شد

 نتایج یک پژوهش جدید با افشای بافت خرسنگ‌های سازه پیشاتاریخی استون هنج در انگلیس، از راز استحکام این میراث جهانی پرده برداشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا از خبرگزاری رویترز، اولین مطالعه جامع علمی روی خرسنگ‌های سازه استون‌هنج نشان داد که این سنگ‌ها چطور از اواخر دوران نوسنگی تاکنون در برابر هوازدگی و فرسایش مصون مانده‌اند.

محققان دانشگاه برایتون با استفاده از مقطع‌نگاری رایانه‌ای، اشعه ایکس، تجزیه و تحلیل‌های میکروسکوپی و دیگر روش‌های زمین شیمی روی یک تکه سنگ از این سازه پیشاتاریخی، به اطلاعاتی درباره شیمی و ویژگی‌های زمین شناختی آن پی بردند. میله سنگی که در این مطالعه مورد استفاده قرار گرفت، در جریان عملیات حفاظتی دهه ۱۹۵۰ از خر سنگ ۵۸ استون هنج جدا شده بود و تا قبل از سال ۲۰۱۸ که برای اهداف مطالعاتی به انگلیس تحویل داده شد، دهه‌ها در آمریکا نگهداری می‌شد.

خرسنگ‌های استون هنج از سنگی به نام سیلکریت ساخته شده‌اند که به تدریج بر اثر شسته شدن رسوبات زیرزمینی توسط آبهای سطحی در ارتفاع چند متری از سطح زمین تشکیل شدند. مطالعات اخیر از ساختار درونی خرسنگ ۵۸ پرده برداشت و نشان داد سیلکریت این خرسنگ عمدتا از ذرات ریزی تشکیل شده که توسط بلورهای به هم پیوسته کوارتز در کنار هم محکم شده‌اند. کوارتز فوق العاده محکم و بادوام است و نه به راحتی فرو می‌ریزد و نه فرسایش می‌یابد.

دیوید نَش مولف ارشد این پژوهش از تیم زمین شناسی دانشگاه برایتون در این باره گفت: این کشف جدید مقاومت سنگ‌های استون هنج در برابر هوازدگی را توجیح کرده و توضیح می‌دهد که چطور به چنین مصالح ایده‌آلی تبدیل شده‌اند.

خرسنگ‌های استون هنج به عنوان یک دستاورد بزرگ مهندسی در حدود دو هزار و ۵۰۰ سال قبل از میلاد به دست مردم عصر نوسنگی در محوطه ویلتشایر انگلیس نصب شدند. خرسنگ ۵۸ که یکی از سنگ‌های غول پیکر در وسط سازه استون هنج است، حدود ۷ متر طول و ۲۴ تنُ وزن دارد. نمونه‌ای که محققان در این مطالعه مورد استفاده قرار دادند، یک میله سنگی به قطر ۲ و نیم سانت و طول حدود ۱ متر است؛ رنگ شیری آن از رنگ خاکستری خرسنگ‌ها که هزاران سال در معرض عوامل بیرونی مختلف بودند، روشن تر است. این میله به عنوان سوغاتی به مردی به نام رابرت فیلیپس داده شد که برای شرکتی که در پروژه حفاظت از استون هنج دست داشت، کار می‌کرد. فیلیپس در سال ۱۹۷۷ وقتی به آمریکا مهاجرت می کرد این قطعه سنگ را به طور قانونی و با مجوز همراه خود برد و در سال ۲۰۱۸ تصمیم گرفت آن را برای اهداف مطالعاتی به انگلیس برگرداند. وی در سال ۲۰۲۰ میلادی درگذشت.

 

دسترسی به این میله سنگی کمک شایانی به مطالعات پژوهشگران درباره این بنای پیشاتاریخی کرد زیرا انجام بسیاری از تست‌های مختلف روی خرسنگ‌های موجود در محوطه تاریخی استون هنج مجاز نیست.

نش با اشاره به دامنه آزمایشاتی که روی این سنگ انجام شد، گفت: آمار بیشترین تجزیه و تحلیلی که روی یک سنگ انجام شده، احتمالا پس از سنگ ماه به این نمونه کوچک تعلق دارد.

سال گذشته مقاله دیگری درباره استون هنج منتشر شد که نشان می‌داد ۵۰ مورد از ۵۲ خرسنگ های این بنای پیشاتاریخی از منطقه‌ای به نام وست وودز آمده‌اند که ۲۵ کیلومتر با محل این سازه فاصله دارد. سازندگان استون هنج یا این سنگ‌ها را تا محل موردنظر کشیده‌اند یا از غلتک برای جابه‌جایی آنها استفاده کرده‌اند.

نش می‌گوید: استون هنج قرن‌هاست که توجه باستان شناسان و دیگر دانشمندان را به خود جلب کرده است چون نمی‌دانیم این سازه دقیقا چه کارکردی داشته و تئوری‌های مختلفی درباره علت ساخت آن وجود دارد. این محوطه تاریخی هنوز سرشار است از فرصت‌های مطالعاتی.

جزئیات بیشتر درباره این تحقیق در مجله PLoS ONE منتشر شده است.

منبع: ایرنا

خیابان ادیان؛ یادگاری از تهران قدیم

خیابان سی تیر که آشتی ادیان رسمی کشور را می توان در آن دید، یکی از مسیرهای قلب پایتخت محسوب می شود و با وجود آثار تاریخی، تفریحی متعدد و شب های شلوغش برای تهرانگردان، گذری زنده و پویا را تداعی می کند.

تهران، شهری با آثار متعدد تاریخی و گذرهای زنده که وقتی از دل آن عبور می کنیم، متوجه می شویم که هنوز حس نوستالژیک این پهنه ها کماکان با وجود تغییر ساخت و سازهای بدقواره برج و ساختمان های جدید در اذهان عموم بازهم جایگاه ویژه ای خود را حفط کرده و شب های آن به عنوان پاتوق های فرهنگی، غذایی زنده و جاریست.

خیابان قوام السلطنه یا سی تیر فعلی که قبل از انقلاب با توجه به قرار داشتن دفتر و خانه نخست وزیر پنج دوره قاجار و پهلوی (دو بار در پایان دوران قاجار و سه بار در زمان حکومت محمدرضا پهلوی) شناخته می شد که پس از انقلاب این گذر قدیمی و اصیل به خاطر قیام مردم در سی تیر سال ۱۳۳۱ نامش تغییر یافت و تا کنون این نام در اذعان عموم کماکان پابرجاست.

این خیابان از گذشته های دور تا به امروز قسمتی جدانشدنی از فرهنگ و قطب گردشگری پایتخت محسوب می شود که با ساختمان های متعدد قدیمی، ارزشمند و تاریخی و همچنین بساط غرفه های سیار طبخ غذای خیابانی و کافه های دنج، جایگاه ویژه ای را میان گردشگران داخلی و خارجی برای خود دست و پا کرده است.

همچنین با داغ شدن بازار کرونا در کشور و جهان بسیاری از گذرهای گردشگری کشور چند سالی است که بی رمق اند و آن بازار های محلی و سیار در این گذر؛ جای خود را به شب های سوت و کور داده است و باید دید که پسا کرونا آیا این گذر سنگ فرش تاریخی می تواند جایگاه خود را برای حضور شهروندان و گردشگران فراهم کند.

خیابان سی تیر

 

سی تیر و مختصات آن

این خیابان به طول یک کیلومتر در منطقه ۱۲ تهران قرار دارد که از سمت جنوب به خیابان امام خمینی(ره) شروع و در شمال به تقاطع خیابان جمهوری و خیابان میرزا کوچک‌خان به پایان می‌رسد. سی تیر به دلیل قرار داشتن کلیسای انجیلی (پطرس مقدس)، کنیسه حییم و آتشکده زرتشتی آدریان (واقع در خیابان میرزا کوچک خان، امتداد خیابان سی تیر) به خیابان ادیان(صلح) نیز معروف است.

بناهای دیگر این گذر اصیل و تاریخی تهران می توان به موزه ملی ایران، موزه آبگینه و سفالینه، موزه علوم و فناوری ایران، بنیاد سینمایی فارابی، هنرستان صنعتی تهران، باشگاه افسران وزارت جنگ، کافه گل رضائیه، خانه طراحی اوژن آفتاندیلیانس و تعداد زیادی خانه قدیمی برشمرد که گردشگران می تواند از حضور در این فضای دنج و خاص بهره لازم را ببرند.

 

سی تیر قابلیت تجمع گردشگران را دارد

یک کارشناس حوزه میراث فرهنگی با اشاره به تاریخچه غنی این گذر در دیدگاه شهروندان و علاقه مندان می گوید: این خیابان با قدمتی حدود ۸۰سال و از دیرباز نیز به عنوان قدیمی ترین و اصلی ترین خیابان پایتخت محسوب می شد.

افشین جوبه با بیان اینکه به پیشنه خیابان سی تیر کنونی و قوام سابق اشاره کرد و گفت که به خاطر قیام سال سی تیر ۱۳۳۱ این خیابان پس از انقلاب تا کنون به این نام شناخته می شود.

مسول بافت های تاریخی سازمان زیباسازی شهرداری تهران اضافه کرد: با وجود آثار متنوعی از جمله موزه ایران باستان، کلیسای پطروس مقدس، کافه گل رضاییه، آتشکده آدریان، کنیسه حییم و و از سمت شمال نیز باشگاه افسران، خیابان جمهوری ونوفل لوشاتو از جبه شمال آن می توان هم نمایی از فرهنگ ایران زمین و از سوی دیگر ادیان مختلف در این محور مشاهده کرد.

جوبه خاطر نشان کرد:باید برای حفظ بیشتر بناهای تاریخی شهرداری نیز بسته های تشویقی شامل وامهای ویژه برای بازسازی و نیز معافیت عوارض را مد نظر قرار دهد.

وی با بیان اینکه برای تنوع در این خیابان سوای کف سازی برای آرام کردن تردد وسایل نقلیه عمومی نیز می بایست برخی المان های شهری و مرمت جداره و پوسته این خیابان نیز مورد توجه قرار گیرد افزود: سیستم کابل های برق وفضای سبز نیز در این محور موردتوجه قرار گیرد تا بتوان حضور و امنیت را در این محور مورد توجه قرار داد.

این کارشناس مرمت شهری تاکید کرد: با توجه به سکونت در این خیابان می توان با کاربری های رستورانی و کافه ای نیز حس نوستالژیک را برای گردشگران داخلی و خارجی بیشتر مورد توجه قرار داد.

blank

سی تیر صاحب حریم قانونی می شود

در این رابطه مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان تهران می گوید: یکی از برنامه های مهم این نهاد ثبت حر یم قانونی برای حفاظت بیشتر بناها ملی و واجد ارزش این خیابان خواهد بود.

پرهام جانفشان اضافه کرد: برخی از این بناها فاقد حریم قانونی بوده و در صدد هستیم ضمن حریم قانونی و مصوب نیز بناهای فاخر آن را نیز در فهرست آثار ملی قرار دهیم.

وی با بیان اینکه یکی از بناهای مهم این محور را موزه ابگینه یا همان دفتر نخست وزیر قاجار برشمرد و اظهار کرد: این بنا هم اینک به عنوان یکی از موزه های تحت اختیار این اداره کل از آثار مورد علاقه برای گردشگران داخلی و خارجی محسوب می شود که در صدد هستیم وجود این اثر را همانند سایر بناهای دیگر مورد توجه قرار دهیم.

به گفته این مسئول اداره کل میراث فرهنگی استان تهران توانست در ۲سال اخیر حدود یکصد اثر ارزشمند و تاریخی استان را در فهرست آثار ملی قرار دهد.

خیابان سی تیر

 

۳۰بنای تاریخی و ارزشمند در خیابان سی تیر وجود دارد

مدیر بافت تاریخی شهرداری تهران نیز می گوید: این خیابان یک کیلومتری تعداد بناهای زیاد تاریخی و ارزشمند وجود دارد که نوع کاربری و مالکیت های مختلفی(درخصوص قرار گیری ادیان) دارند.

ابوالفتح شادمهری با اشاره به اینکه بنا دارد تا برای حفاظت بیشتر این آثار فاخر را حفظ کنیم خاطر نشان کرد: مدیریت شهری با ثبت آثار موجود محور ادیان با همکاری میراث فرهنگی تا حدود زیادی از تخریب و تغییرات جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه این طرح به علت شیوع کرونا متوقف شده است گفت: از برنامه های مهم این نهاد در طرح تفضیلی ایجاد کاربری ها جدید(رستوران، فست فود ها و اغذیه فروشی) در راستای حفظ بناها بوده که با توجه به خاص بودن آن و استقبال مردمی، این محور به مسیر گردشگری زنده پایتخت تبدیل خواهد شد.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از رویکرد های مهم این نهاد شهری حفظ میادین پر تردد و تاریخی خواهد بود خاطر نشان کرد: از برنامه های مهم ما توجه به میادین حسن آباد، سبزه میدان، انقلاب، شهرری، بخش کن، منطقه یک و مناطق ۱۱ و ۱۲ تهران بوده که طرح و برنامه های آن توسط مشاوران مرمتی و شهری تهیه شده است.

وی بیان کرد: تا کنون در سامانه تهران مپ (سامانه شهرداری) حدود ۳۲۰اثر ملی و بیش از ۲هزار و ۳۰۰اثر واجد ارزش، ۵۴رویداد تاریخی و ۴۰بنای سه بعدی مجازی از حصار ناصری(مناطق ۱۱ و ۱۲) ثبت و در معرض دید علاقه مندان قرار دارد.

منبع: ایرنا

مرتبط:

قله‌های تهران را بشناسید

بهترین مسیرهای کوهنوردی در شهر تهران

مراتب ثبت ملی ۶ اثر طبیعی به استاندار همدان ابلاغ شد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار همدان، مراتب ثبت ملی ۶ اثر طبیعی در فهرست میراث‌طبیعی کشور را ابلاغ کرد.

علی‌اصغر مونسان در نامه ای به سعید شاهرخی استاندار همدان نوشت: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ه، هیئت وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی؛ درخت بید کهنسال سفید غار سراب واقع در استان همدان، شهرستان کبودرآهنگ، بخش گل تپه، دهستان علیصدر، ۱.۵ کیلومتری جنوب روستای سراب، مجاورت غار سراب را پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۸۴۱ مورخ ۹۹/۱۲/۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید، ابلاغ می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی تصریح کرد: اثر مذکور (درخت بید کهنسال سفید غار سراب) ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارت است و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

مونسان همچنین در نامه‌های مشابه و جداگانه دیگری ثبت ملی پنج اثر طبیعی ملی دیگر را با عناوین آثار و نشانی و مشخصات ثبت ملی زیر به استاندار همدان ابلاغ کرد:

سراب فارسبان واقع در شهرستان نهاوند، بخش خزل، دهستان سلگی، روستاهای کمالوند و دولت آباد به شماره ۶۷۹ مورخ ۹۸/۶/۶

چشمه ملک واقع در شهرستان همدان، بخش مرکزی، دهستان ابرو، روستای دیویجین به شماره ۶۸۶ مورخ ۹۸/۱۰/۱۷

چشمه فرشه واقع در شهرستان همدان، بخش مرکزی، شهر همدان، بخش مرکزی به شماره ۶۸۷ مورخ ۹۸/۱۰/۱۷

سراب و چنار کهنسال کنهگاور کهنه واقع در شهرستان کنگاور، بخش خزل، دهستان خزل شرقی، روستای کنگاور کهنه به شماره ۶۸۸ مورخ ۹۸/۱۰/۱۷

آبشار اللوی سرکان واقع در شهرستان تویرسکان، شهر سرکان، ۳ کیلومتری شمال شهر سرکان، به شماره ۸۴۰ مورخ ۹۹/۱۲/۳

 

طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و…) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

منبع: ایرنا

مرتبط:

تزئینات معماری همدان در سکوت

شیرین سو _سفری به کریدور استان همدان و زنجان