معبد شائولین مرکز آموزش راهبه های جنگجو

معبد شائولین یک معبد بودایی در استان هنان چین است. این معبد منشاء و مبدا هنر های رزمی چین مانند کونگ فو و ووشو می باشد. در این معبد علاوه بر انجام امور مذهبی آیین بودا به آموزش هنرهای رزمی نیز می پردازند. برخی از این هنرهای رزمی عبارتند از: تای چی چوان، ساندا، چی کونگ و … . این اثر تاریخی هم اکنون جزو میراث فرهنگی جهان محسوب می شود.

معبد شائولین

معبد شائولین در شهر دنگ فنگ استان هنان و در کوه شائوشی قرار دارد. این معبد در میان جنگل ها و تپه های متعدد واقع شده است. این معبد به همراه نواحی جنگلی اطراف آن جزو میراث فرهنگی جهان به حساب می آیند.

معبد شائولین زادگاه کونگ فو

بیشتر بازدیدکنندگان غربی این معبد را به عنوان زادگاه کونگ فو می شناسند. اما آسیایی ها آن را زادگاه آیین ذن به حساب می آورند. بنابراین هر بازدید کننده ای انگیزه و هدف خاص خود را دارد و با مقاصد یادگیری کونگ فو، مراقبه در محیطی دنج و آرام و یا بازدید از یک اثر تاریخی به این مکان سر می زنند. اما صرف نظر از اهداف مختلف بازدید از این مکان بسیار جذاب می باشد.

تاریخچه معبد شائولین

ساختن این معبد مربوط به ۱۵۰۰ سال پیش می شود. زمانی که یک راهب هندی برای ترویج آیین بودایی به چین سفر کرد و این معبد را بنا کرد. این راهب بودایی  Buddhabhadra نام داشت. او در سال ۴۹۵ میلادی و در زمان سلطنت خاندان Northern Wei به چین سفر کرد. به علت علاقه ای که امپراطور چین به این راهبه داشت از  او خواست تا در دربار به تعلیم آموزه های بودایی بپردازد اما راهب هندی این پیشنهاد را رد کرد. سپس زمینی در کوه سونگ به وی دادند تا در آن معبدی بسازد. بنا بر این معبد شائولین در آن جا ساخته شد.

پس از آن نیز یک راهب هندی دیگر به این منطقه سفر کرد و معبد شائولین را به مکتب ذن در چین مبدل کرد. او که بودی دارما نام داشت سی سال پس از ساخته شدن معبد شائولین به چین سفر کرد تا آیین ذن را آموزش دهد. او برای این هدف به سرتاسر چین سفر کرد تا اینکه در نهایت به معبد شائولین رسید.

بعد از چند سال به علت مخالفت هایی با این آیین درب این معبد بسته شد. در طول این ۱۵ قرن این معبد بارها توسط فرمانروایان مختلف یا مورد حمایت واقع شده و یا مورد مخالفت قرار گرفته است.

بخش های مختلف معبد شائولین

این معبد بر روی مساحت بسیار بزرگی بنا شده و جوابگوی تعداد بیشماری از بازدید کنندگان است. معبد شائولین از سه قسمت اصلی تشکیل شده که عبارتند از محل نمایش کونگ فو، معبد شائولین و جنگل پاگودا.

بازدید کننگان از قسمت دروازه اصلی وارد این بنا می شوند و در این قسمت اتوبوس های تور های گردشگری توقف کرده و بلیط ورودی تهیه می کنند. در این معبد میدان بسیار بزرگی وجود دارد که دور تا دور آن را مغازه ها و فروشندگان سوغاتی ها فرا گرفته اند.

• محل نمایش کونگ فو

هنگام ورود به این مجموعه بعد از چند دقیق پیاده روی به تالار نمایش کونگ فو می رسید. این تالار به چراغ های چشمک زن و گویا مجهز می باشند و با میکروفون ها برای بازدیدکنندگان توضیحاتی را بیان می کنند.

در ساعات اولیه صبح اطراف این تالار مملو از شاگردان با سنین مختلفی است که مشغول تمرین این ورزش هستند. آنچه که در این قسمت بسیار دیدنی است مهارت و تمرکز بی نظیر جوانان کونگ فو کار در اجرای حرکات است. تماشای این ورزش قسمت بسیار مهمی در بازدید شما از این معبد  است که نباید آن را از دست بدهید.

معبد شائولین

معبد شائولین

پس از بازدید از تالار کونگ فو و طی کردن مسیری به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می توانید به معبد شائولین برسید. این معبد در قسمت کوهستانی بنا شده است. بازدید کننگان از پایین کوه وارد معبد می شوند و با طی کردن چند تالار به بالای آن می رسند.

این معبد تعداد زیادی بازدید کننده و شاگردانی برای آموزش کونگ فو دارد و هزینه تعمیرات و بازسازی آن نیز از طریق همین بازدیدکنندگان تامین می شود بنا بر این ساختمان های آن در وضعیت خوبی هستند.

این معبد از چندین ساختمان و تالار تشکیل شده است. جالب ترین نمونه های آن تالار هزار بودا است که به تالار تعلیم نیز شهرت دارد و دیگری تالار سایه نام دارد.

جنگل پاگودا

با طی کردن یک مسیر چوبی به جنگل پاگودا می رسید. در  این جنگل تعداد زیادی پاگودای سنگی و آجری متعلق به خاندان چینی وجود دارد. پاگوداها ساختمان هایی برج مانند با بام چند لایه هستند. قدم زدن در این مکان دیدنی بسیار جذاب و لذت بخش است.

ارتباط این معبد با هنرهای رزمی

هنگامی که بودی دارما به معبد شائولین رسید در ابتدا راهب بزرگ معبد یعنی فانگ چانگ از پذیرش او امتناع کرد. بودی دارما از کوه ها بالا رفت و به غاری رسید و در آن غار به مدت ۹ سال به مراقبه مشغول شد.

بنا بر روایت ها او در این مدت نه سال رو به روی دیواری در غار می نشست تا اینکه سایه او بر روی آن دیوار حک شد. این غار اکنون به عنوان یک مکان مقدس شناخته می شود. همچنین سنگی که سایه بودی دراما بر روی آن حک شده بود به معبد منتقل شد و بازدید کنندگان می توانند از این سنگ دیدن کنند.

بودی دارما در مدت این ۹ سال اقامت در غار برای حفظ سلامت جسمانی خود تمریناتی را انجام می داد. او وقتی که وارد معبد شائولین شد متوجه شد که راهبان معبد نیز به سلامت جسمانی خود اهمیت زیادی نمی دهند. در نتیجه بودی دارما تعدادی از حرکات ورزشی را ابداع و پایه گذاری کرد و به انجام آن ها مشغول شد و سپس این تمرینات و حرکات به پایه و اساس هنر های رزمی شائولین تبدیل شد.

البته هنرهای رزمی قبل از  این نیز در چین وجود داشت و اجرا می شد. این هنر های رزمی توسط راهبان معبد که اغلب سربازان بازنشسته بودند اجرا می شد. این هنر های رزمی بومی چین با حرکات اداعی بودی دارما ادغام شد و بر  اساس آن کونگ فوی شائولین به وجود آمد.

معبد شائولین

کابردهای کونگ فو

این ورزش رسمی علاوه بر اینکه به منظور حفظ سلامت جسمانی توسط راهبان انجام می شد بعد ها به عنوان وسیله ای برای دفاع در برابر مهاجمان به معبد مورد استفاده قرار گرفت. نکته جالب در مورد ورزش کونگ فو مقید بودن آن به ارزش های اخلاقی است مثل وفاداری و عدم خیانت به استاد و مبارزه نکردن برای اهداف بیهوده و پلید. یکی دیگر از مقررات جالب آن وجود قوانینی برای ضربه زدن به حریفان است به گونه ای که آن ها دچار آسیب های شدید نشوند.

فراز و نشیب های معبد شائولین

در زمان امپراطوری خاندان تانگ تعداد سیزده تن از راهبان مبارز معبد شائولین موفق شدند که در یک حمله ارتشی که به دنبال سرنگونی این امپراطوری بود پسر امپراطور را از مرگ نجات دهند. پس از این اتفاق امپراطور معبد شائولین را معبد برتر چین نامید و آموزش و مبادله بین دربار، ارتش و راهبان شائولین را تقویت کرد.سپس این معبد در طول چند سال به عنوان پناهگاهی برای وفاداران به خاندان مینگ استفاده می شد. در این زمان معبد شائولین در اوج شکوفایی خود بود.

اما چندی بعد طرفداران سلسله چینگ به این معبد حمله کرده و آن را تخریب کردند و آثار و گنجینه های مقدس آن را به آتش کشیدند. بنابر این ورزش کونگ فو نیز غیر قانونی اعلام شد و راهبان این معبد در جاهای مختلف پراکنده شدند و در معبد مختلف این هنر رزمی را ادامه دادند.

بعد از گذشت یک قرن مجددا این معبد بازسازی شد ولی فرمانروایان همچنان مخالف کونگ فو و قدرتی که به راهبان می داد بودند. در قرن های بعد نیز این معبد بارها سوزانده شد و مجددا بازسازی شد.

شائولین امروزه

شائولین امروزه یک معبد بودایی است که در آن هنر های رزمی مانند کونگ فو آموزش داده می شود. شائولین کونگ فوی اصلی از قدرت فوق العاده ای برخوردار بود و با هنر های رزمی غیر تهاجمی مانند ووشو جایگزین شده است.

امروزه در اطراف کوه سونگ بیش از ۸۰ مدرسه برای آموزش این هنر رزمی وجود دارد و هزاران کودک چینی از سن ۵ سالگی آموزش می بینند.

آموزش کونگ فو به علاقمندان

علاقمندن به فراگیری این هنر رزمی که ترجیح می دهند این هنر را در زادگاه اصلی آن یاد بگیرند می توانند به نزدیک ترین شهر به معبد شائولین بروند. البته قبل از آن توصیه می شود با جغرافیای این منطقه کمی آشنا شوید. نزدیک ترین شهر به معبد شائوین شهر دنگ فنگ است. در  این شهر تعداد زیادی مدرسه برای آموزش این هنر رزمی وجود دارد که می توانید در آن ثبت نام کنید.

مدرسه کونگ فوی شائولین تنها مدرسه ای است که مجاز به آموزش این هنر به شاگردان در محوطه معبد می باشد.

مدت زمان لازم برای اقامت و فراگیری این هنر رزمی کاملا به خودتان  بستگی دارد. آموزش ها انعطاف پذیر هستند و شما هر زمان که بخواهید می توانید دوره آموزشی را افزایش دهید. اگر در فراگیری آن جدی و پیگیر هستید می توانید ظرف مدت یک سال یا بیشتر آموزش ببینید.

برای گردشگران نیز یک دوره مخصوص آموزشی در نظر گرفته شده است که علاقمندان برای آشنایی با این ورزش می توانند از این دوره استفاده کنند.

برای آموزش تمرینات بسیار سختی برای شاگردانی که به طور جدی در پی یادگیری هستند در نظر گرفته شده است. در طول روز تمرینات متعددی ارائه می شود. انجام این تمرینات ممکن است برایتان بسیار خسته کننده باشد و ذهن شما را نیز درگیر کند اما تحمل این خستگی ها ارزش تجربه و آشنایی با فرهنگ چین و هنر های رزمی آن را دارد.

علاوه بر کلاس های آموزشی هنر های رزمی علاقمندان می توانند از دیگر کلاس های آموزشی مانند آموزش زبان ماندارین و طب سوزنی نیز که در این منطقه برگزار می شود استفاده کنند.

معبد شائولین 

راه های دستیابی به معبد شائولین

گردشگران می توانند از شهر ژنگژو و از طریق اتوبوس به شهر دنگ فنگ و سپس به معبد شائولین بروند. البته تورهای یک روزه ای که از طریق هتل های اقامت و به همراه راهنما و وسیله نقلیه برای گردشگران ارائه می شود بسیار بهتر و راحتتر است.

اطلاعات مورد نیاز برای گردشگران

ساعات بازدید از مجموعه همه روزه از ۸ سبح تا ۷ بعدازظهر می باشد.

حداقل زمان مورد نیاز برای بازدید از مجموعه نصف روز می باشد. در صورتی که کل روز را به بازدید از این مجموعه اختصاص دهید امکان بالا رفتن از تپه ها و بازدید از غار Bodhidharma را نیز خواهید داشت.

برای جابجایی و طی کردن مسیر ها در این مجموعه می توانید از ماشین های برقی موجود در آن جا نیز استفاده کنید.

برای صرف ناهار رستوران های زیادی در روستاهای کوچک اطراف این مجموعه وجود دارند. همچنین این در مکان تعداد زیادی غرفه برای ارائه غذا های مختلف وجود دارند.

منبع: بیتوته

تالاب هورالعظیم کجا قرار دارد ؟

هورالعظیم واژه ای عربی به معنی تالاب بسیار بزرگ است. این نامگذاری به دلیل قرارگیری این تالاب در منطقه عرب خوزستان (در مرز ایران و عراق) واقع شده است زیرا بومیانی که در اطراف این تالاب زندگی می کنند این تالاب را هورالعظیم می نامند.

تالاب هورالعظیم کجاست؟

هورالعظیم ناحیه آبی بسیار وسیعی است که بخشی از آن در ایران واقع شده و بخشی بیشتر در خارج از مرزهای ایران و عراق واقع شده است. وقتی از این تالاب عبور می کنید، باور اینکه این دریا نیست و سواحل نامرئی آن فقط یک تالاب است که توسط خشکی محاصره شده است، سخت است. این تالاب به قدری بزرگ است که تصور اندازه ای برای آن دشوار است.

تالاب هورالعظیم در غرب استان خوزستان در انتهای رود کرخه در منطقه مرزی دشت آزادگان واقع شده‌است و دارای طول جغرافیای ۴۷ درجه و ۵۸ دقیقه تا ۴۷ درجه ۱۶ دقیقه و ۳۰ ثانیه طول شرقی و عرض جغرافیایی ۳۱ درجه ۵۳ دقیقه تا ۴۱ درجه عرض شمالی است. این تالاب، مشترکاً در شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه استان خوزستان واقع گردیده‌است. هورالعظیم در جنوب غرب شهرستان هویزه واقع بوده و شهر رفیع مرکز بخش میسان در فاصله ۳ کیلومتری از آن قرار دارد.

بخش عمده ای از آب این تالاب از رودخانه کرخه تأمین می شود و به همین دلیل در سالهای گذشته که بارندگی کمی در ایران بود، این تالاب تا مرز خشک شدن پیش رفت اما به لطف بارندگی ها و افتتاح سد کرخه، خوشبختانه این تالاب باز احیا شد و زندگی در سراسر آن جریان یافت. این همان نکته ای است که باعث ایجاد قسمت قابل توجهی از گرد و غبار و آلودگی در استان خوزستان شده است که با آب فراوان این مشکل کمرنگ شد و بیشتر گرد و غبارهای کنونی از منابع دیگر وارد استان خوزستان می شوند.

تالاب اصلی با گیاه ” نی ” پوشانده شده و عمق زیادی ندارد. به همین دلیل سخت است که در تالاب با قایق های موتوری معمولی درنگ کنید و مردم محلی از قایق های باریک و کشیده استفاده می کنند.

جو مرطوب این محیط آبزی در کنار هوای گرم خوزستان این تالاب را به محیطی مناسب برای زندگی موقت و دائمی پرندگان مختلف تبدیل کرده است.

در حاشیه تالاب روستاهای زیادی با ساکنان زیادی زندگی می کنند که زندگی و دام آنها به این تالاب بستگی دارد.

تالاب هورالعظیم

راه های دسترسی به تالاب هورالعظیم

راه های دسترسی به منطقه، شامل: راه آسفالته – سوسنگرد – بستان – چزابه – راه آسفالته هویزه رفیع، راه شنی، نظامی پاسگاه های طبر – شط علی و راه آسفالته اهواز، جاده سید خلف به طلائیه می باشند.

هورالعظیم به دلیل تأمین نشدن حق آبه مورد انتظار، با کم آبی رو به رو است و تخلف قانونی شرکت پیمانکار چینی شرکت ملی نفت ایران در این منطقه نیز به تخریب بخشی از زیست بوم آن منجر شده است. هم اکنون قسمت هایی از زیست بوم بخش ایرانی این تالاب از بین رفته است.

ورود به تالاب هورالعظیم به دلیل قرار گرفتن در نوار مرزی و نیاز به کنترل عبور و مرور در بسیاری از نقاط ممنوع است. البته وجود منابع نفتی و چاه های نفت بی تأثیر نبوده و حساسیت این مناطق را تشدید کرده است. البته همین چاه ها و تاسیسات استخراج روغن تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست دارند که نمی توان انکار کرد.

تالاب هورالعظیم

روزهای بحرانی تالاب هورالعظیم

تالاب “هورالعظیم” این روزها حال خوشی ندارد؛ نیزارهای زرد و سوخته، بخش های خشک و کم آب و آب تنی گاومیش ها با آب آلوده؛ همه نشان از روزهای بحرانی تالاب دارد. تالاب هورالعظیم بزرگترین تالاب مرزی کشور و تالابی مشترک بین ایران و عراق است که دو سوم مساحت آن در عراق قرار دارد. قسمت ایرانی تالاب هورالعظیم از رودخانه کرخه و انشعابات آن تغذیه می شود. پوشش این تالاب نی، جگن، لویی و نیلوفر آبی است. این تالاب که سال ها است به دلایل مختلف از جمله خشک کردن برای جاده سازی شرکت های نفتی و همچنین خشکسالی، با کمبود آب دست و پنجه نرم می کند، با خشکسالی امسال وضعیت بدتری پیدا کرده است.

منبع: بیتوته

مرتبط:

چگونه تالاب انزلی در معرض خشک شدن قرار می گیرد؟

ابلاغ مراتب ثبت ملی ۷ اثر طبیعی به استاندار کهگیلویه و بویراحمد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در نامه‌های جداگانه به استاندار کهگیلویه و بویراحمد ثبت هفت اثر در فهرست میراث طبیعی ملی را ابلاغ کرد.

 علی‌اصغر مونسان در نامه‌ای به حسین کلانتری استاندار کهگیلویه و بویراحمد نوشت: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب دی ماه ۱۳۸۲ و آیین‌نامه اجرایی آن، مصوب چهارم مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۶۹۷۵/ت ۳۲۹۱۵ه، هیئت محترم وزیران با موضوع ثبت میراث طبیعی ارزشمند کشور در فهرست میراث طبیعی ملی؛ «درخت چنار کهنسال طسوج چرام» واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد، شهرستان کهگیلویه، شهر چرام، روستای طسوج، پس از تشریفات قانونی لازم به شماره ۸۲۳ مورخ ۹۹/۱۲/۳ در فهرست میراث طبیعی ملی کشور به ثبت رسید، ابلاغ می‌شود.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: اثر مذکور (درخت چنار کهنسال طسوج چرام) ضمن رعایت حقوق مالکانه، تحت نظارت و حمایت این وزارت است و تدوین ظوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر بر عهده این وزارت خواهد بود، هرگونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود، ممنوع است.

مونسان همچنین در ۶ نامه مشابه و جداگانه دیگر ثبت ملی ۶ اثر طبیعی ملی با عناوین و نشانی و مشخصات به شرح زیر را به استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابلاغ کرد:

«چشمه کورسا چرام» واقع در شهرستان چرام، بخش مرکزی، روستای دم تنگ پیرزال، به شماره ۵۸۷ مورخ ۹۸/۱/۲۷

«درخت کهنسال سدر مقدس دهدشت» واقع در ۱۵۰ کیلومتری جنوب شهر یاسوج، شهرستان کهگیلویه، شهر دهدشت، شرق شهر بافت تاریخی دهدشت، جنب امامزاده معصوم، به شماره ۵۸۸ مورخ ۹۸/۱/۲۷

«چشمه بلقیس چرام» واقع در شهرستان چرام، ضلع جنوبی شهر چرام، بعد از شهرک کوه شهبازی، به شماره ۵۸۹ مورخ ۹۸/۱/۲۷

«غار ده شیخ پاتاوه» واقع در شهرستان بویراحمد، شهر یاسوج، شهر پاتاوه، روستای ده شیخ، به شماره ۵۹۰ مورخ ۹۸/۱/۲۷
«درخت چنار کهنسال روستای گنجه‌ای کهنه بویراحمد» واقع در ۱۰ کیلومتری شمال شهر یاسوج، روستای گنجه‌ای بزرگ، به شماره ۶۳۰ مورخ ۹۸/۶/۶

«غار نزل چرام» واقع در ۸۰ کیلومتری جنوب شهر یاسوج، روستای سادات، ۱۰ کیلومتری جنوب شرق سادات، منطقه جوخانه، غار نزل، به شماره ۶۳۱ مورخ ۹۸/۶/۶

blank 

طبق آیین‌نامه و دستورالعمل‌های مصوب، شورای ملی ثبت آثار، بررسی و تصویب شرایط و ارزش ثبت آثار در چهار حوزه آثار غیرمنقول (اماکن تاریخی فرهنگی)، آثار منقول (اموال فرهنگی و اشیا تاریخی)، آثار طبیعی (مناظر بدیع جغرافیایی، محوطه‌های طبیعی- تاریخی، پدیده‌ها و نمونه‌های ارزشمند گیاهی، جانوری و زیستگاه‌ها) و آثار ناملموس (رویدادها، مراسم و آیین‌های معنوی و فرهنگی، آواها و مهارت‌ها و شیوه‌های پخت غذاهای سنتی و…) در فهرست ملی را در بر می‌گیرد.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رییس شورا، معاون میراث‌فرهنگی نایب رییس و مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی‌وطبیعی به عنوان دبیر شورا هستند که جلسات آن به صورت دوره‌ای و بر اساس پرونده‌های موضوعی با حضور اشخاص حقوقی ثابت، اشخاص حقیقی و تعدادی از صاحب‌نظران و نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با هر پرونده به صورت متغیر تشکیل می‌شود.

منبع: ایرنا

مرتبط:

راهنمای سفر به کهگیلویه و بویراحمد/اماکن دیدنی / هتل‌ها

تمدید ارسال آثار به دومین رویداد ملی میراث‌فرهنگی

دبیر علمی رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محور میراث روستایی ایران از تمدید ارسال آثار به این رویداد ملی تا ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ خبر داد.

معصومه محرر دبیر علمی رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محور میراث روستایی ایران گفت: همزمان با فرا رسیدن هفته میراث‌فرهنگی و در راستای شعار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۲۰ با عنوان گردشگری و توسعه روستایی، معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه شیراز و انجمن علمی گردشگری و هتل‌داری این دانشگاه با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اقدام به برگزاری دومین رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محوریت میراث روستایی ایران به شکل مجازی کرد.

دبیر علمی رویداد ملی میراث‌فرهنگی افزود: این رویداد شامل برگزاری مسابقه تولید محتوا، سلسله نشست‏‌های علمی با حضور صاحب‏نظران این حوزه، نمایش تورهای مجازی و پخش مستند بود. این برنامه به‌مثابه راهکاری برای جبران فاصله اقشار جامعه با میراث‌فرهنگی به‌شمار می‌رود.

محرر تصریح کرد: رویداد ملی میراث‌فرهنگی با محور میراث روستایی ایران ۲۵ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ با تشکیل پنج کمیته علمی، اجرایی، فنی، پشتیبان و داوری آغاز به کار کرد و تا ۳۱ مردادماه ادامه دارد. از آنجا که این رویداد با پنج پیش نشست برگزار شد و این نشست‌ها مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت،  نشست‌های تخصصی دیگری در هفته پایانی رویداد با حضور متخصصان صاحب‌نظر در این حوزه  تدارک دیده شده و برگزار خواهد شد.

مدیر برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی و عضو هیئت علمی بخش مدیریت گردشگری و هتل‌داری دانشگاه شیراز عنوان کرد: پیرو درخواست متقاضیان، مهلت ارسال آثار به مسابقه تولید محتوا تا ۱۷ مردادماه ۱۴۰۰ تمدید شد. از اهداف اصلی مسابقه تولید محتوای میراث روستایی می‌توان به افزایش شناخت نسبت به میراث روستایی ایران شامل الگوی معیشت، مسکن، پوشاک، خوراک، آداب و سنن، باورها، ادبیات شفاهی، موسیقی، صنایع‏دستی، سبک زندگی جوامع محلی، رویدادها و آیین‌ها و ترویج گفتمان توسعه پایدار روستایی اشاره کرد.

او ادامه داد: آثار می‌تواند به شکل ویدئو کوتاه، اسلاید شو (همراه با روایت صوتی)، پادکست، موشن گرافیک، یادداشت‌های شخصی روستای من و تجربه نگاری باشد. اطلاعات بیشتر و شیوه‌نامه رویداد در سایت رویداد قابل دسترسی است.

محرر در خصوص ویژگی‌های این رویداد گفت: از ویژگی‌های بارز این رویداد می‌توان به نقش و مشارکت دانشجویان در بخش‌های مختلف رویداد، تقویت روحیه کار تیمی و فعالیت‌های گروهی، ایجاد تعامل و ارتباط میان دانشگاه و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و میراث روستایی در راستای آسیب‌شناسی مسائل میراث روستایی و گردشگری روستایی، بررسی تاثیر بحران کرونا بر این حوزه و ارائه راهکار جهت احیا و شکوفایی در دوران پسا کرونا و توجه به موضوعات حائز اهمیت در عصر حاضر همچون کارآفرینی، محیط‌زیست و دانش بومی و نقش آن‌ها در زمینه‌سازی و افزایش رونق در روستاها اشاره کرد.

جایگاه میراث‌فرهنگی در دولت دوازدهم ارتقا یافت

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: اکنون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت صاحب رای شده، جایگاه آن ارتقا یافته و به یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور تبدیل شده است.

 علی‌اصغر مونسان در مراسمی با قدردانی از اعضای شوراهای مشورتی، شورای فنی، شورای ثبت و حریم میراث‌فرهنگی، شورای ثبت و حریم میراث‌طبیعی، هیات عالی قیمت‌گذاری اشیای منقول و کمیته تشخیص نفایس، ابراز امیدواری کرد وزارتخانه با رهنمودها و کمک پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی روند رو به رشدی را طی کند.

مونسان در این جلسه با ابراز خوشحالی از حضور در جمع پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی، حراست از این حوزه را در شرایطی بحرانی کشور دشوار عنوان کرد و افزود: دولت دوازدهم یکی از سخت‌ترین دوران مدیریت کشور را بعد از انقلاب پشت سر گذاشت. در این شرایط سخت و کمبود بودجه که بخش فرهنگ و هنر هم کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد، حراست از میراث‌فرهنگی کار سختی بود ولی با قاطعیت می‌گویم جایگاه میراث‌فرهنگی در دولت دوزادهم به شدت ارتقا پیدا کرد.

ادارات کل استان‌ها یکی از ارکان‌ توسعه استان هستند

مونسان با اشاره به اهمیت تبدیل شدن سازمان به وزارتخانه و ارتقای جایگاه آن، بیان کرد: با این اتفاق در دولت دارای حق رای شدیم و این موضوع به ارتقای جایگاه ادارات کل ما در کشور به شدت افزود. در حال حاضر ادارات ما به‌عنوان یکی از ارکان مهم در توسعه استان محسوب می‌شوند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: طی این مدت تلاش کردم سه حوزه وزارتخانه در هم ادغام شوند و به صورت هم‌افزار کنار یکدیگر قرار بگیرند.

مونسان به اجرای ۲۶ هزار میلیارد تومان طرح طی این دوره چهارساله اشاره کرد و افزود: از منابع سرمایه‌گذاری مردم به خوبی استفاده کردیم که بخش مهمی از آن در حوزه احیا و مرمت هزینه شد.

توسعه نرم‌افزاری وزارتخانه، ابلاغ آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مهم، همکاری با قوه قضاییه، چهار ثبت جهانی مهم از دیگر نکاتی بود که دکتر مونسان به آن‌ها اشاره کرد.

وزیر میراث فرهنگی از همکاری و زحمات پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی تشکر کرد و برای وزیر جدید آرزوی موفقیت تا با دغدغه و نگاه جدی به این حوزه اتفاقات بهتری را برای میراث‌فرهنگی کشور رقم بزند.

ارتقای جایگاه با تصویب لایحه شرح وظایف وزارتخانه در دولت آتی

مونسان همچنین به اهمیت تصویب لایحه شرح ماموریت‌ها و وظایف وزارتخانه اشاره کرد و افزود: طی جلسات کارشناسی، با دقت و وسواس این لایحه که آینده وزارتخانه به آن بستگی دارد، تنظیم شد و در کمیسیون‌ها در حال بررسی است.

او ابراز امیدواری کرد در صورت تصویب این لایحه در دولت آینده و با کمترین تغییر جایگاه وزارتخانه بیش از این ارتقا پیدا کند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: سعی کردیم در این لایحه به‌دقت شرح ماموریت‌های هر سه حوزه را بگنجانیم. همچنین در خصوص اختیارات شوراهای میراث‌فرهنگی لوایح مهمی را تنظیم کرده‌ایم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابراز خوشحالی کرد در حال حاضر وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌های کشور تبدیل شده است.

ایجاد ثبات با تبدیل سازمان به وزارتخانه

محمدحسن محبعلی در این جلسه به نمایندگی از پیشکسوتان حاضر با تشکر از مونسان بیان کرد: در هشت سال دولت قبل ۶ رئیس سازمان تعویض شد و از آنجا که میراث به معنای انتقال تجربه است ثبات مدیریت را طلب می‌کند. تلاش شما برای تبدیل سازمان به وزارتخانه اتفاق مهمی بود.

در پایان این آیین به پاس یادبود هدیه‌ و تقدیرنامه‌هایی به پیشکسوتان حوزه میراث‌فرهنگی تقدیم شد.

منبع: ایرنا

نقاط ضعف و قدرت گردشگری خلاق فرهنگی شهر اصفهان

نتایج یک پژوهش از محققان اصفهانی نشان می‌دهد که شهر اصفهان با مجموع ۲۰ نقطه قوت و فرصت به عنوان مزیت‌ها، پتانسیل‌های فراوانی برای توسعه گردشگری خلاق فرهنگی دارد، اما در عین حال ۱۸ نقطه ضعف و تهدید فراروی این گردشگری خلاق فرهنگی شهر اصفهان به عنوان محدودیت‌ها نشان می‌دهد که با چالش‌ها و مشکلاتی هم مواجه است.

گردشگری خلاق نوع جدیدی از گردشگری است که در ادامه گردشگری فرهنگی، باعث تحول این صنعت شده است. تکیه بر گردشگری مشارکت واقعی نه مشاهده گر صرف گردشگر در موقعیت های منحصر به فرد باعث شده تا این نوع گردشگری بتواند طیف گسترده ای از سهم عرضه و تقاضا را در بازار گردشگری به خود اختصاص دهد. هدف گردشگری خلاق، جلب توجه هرچه بیشتر گردشگران از طریق تشویق آنها به درک ژرف تر محل مورد بازدید است که به پویا شدن صنعت گردشگری محلی کمک می کند.

گردشگری خلاق که زمینه ساز برقراری ارتباط بیشتر بین گردشگران و جوامع محلی و همچنین تجربه عینی زندگی فرهنگ های مختلف است، به دنبال ایجاد فوائد عاطفی، روحی، روانی و اجتماعی است.

در پژوهشی که توسط سید علی موسوی، حسن بیک محمدی و حسین صرامی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) و دانشگاه اصفهان انجام شد، تحلیلی بر نقش گردشگران خلاق فرهنگی در جذب گردشگران (مطالعه موردی؛ شهر اصفهان) انجام و نقاط ضعف و قدرت گردشگری خلاق شهر اصفهان مشخص شد.

اطلاعات و داده‌های مورد نیاز این تحقیق با استفاده از روش‌های اسنادی و میدانی جمع آوری شد. جامعه آماری شامل گردشگران خلاق فرهنگی شهر اصفهان است که با استفاده از فرمول برآورد نمونه کوکران تعداد و حجم نمونه افراد مورد مطالعه برابر با ۳۸۵ نفر تعیین شده است.

یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که ویژگی‌ها و غنای آثار تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، علمی، صنایع دستی، هنری طبیعی و … از جاذبه‌های گردشگری شهر اصفهان به شمار می‌روند، به طوری که گردشگری خلاق فرهنگی بر جذب گردشگران این شهر پرآوازه تأثیر بسیار زیادی دارد، اما دافعه‌ها و عدم امکانات مرتبط با صنعت گردشگری خلاق فرهنگی شهر اصفهان نیز موجب کاهش ورود گردشگران می‌شود که در کل ضعف امکانات زیربنایی توسعه نیافتگی گردشگری فرهنگی را در پی دارد.

تربیت و جذب نیروهای متخصص گردشگری خلاق فرهنگی جهت حفظ سرمایه ملی در ایران برای استفاده نسل امروز و فردا، ردیف و افزایش بودجه برای فرهنگ و هنر، حمایت از تنوع، افزایش دسترسی و مشارکت در هنر و فرهنگ شهری، توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری به عنوان راهبرد اصلی شهرها برای تبدیل شدن به شهر خلاق فرهنگی، تلاش برای جذب و مهاجرپذیری اقشار و قومیت های مختلف به منظور ایجاد تنوع فرهنگی، برگزاری جشنواره ها، کارگاه ها و نمایشگاه ها برای گروه های سنی و خانوادع ها و ایجاد خانه هنر برای حمایت از طرح های خلاقانه در شهر خلاق فرهنگی نمونه ای از پیشنهادات مهم این مطالعه برای توسعه گردشگری فرهنگی در جذب گردشگران است.

نتایج این پژوهش بهار ۱۴۰۰ در فصلنامه پژوهشی جغرافیا و مطالعات محیطی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد منتشر شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کاهش تاثیرات کرونا در گردشگری با استفاده از خلاقیت و نوآوری

برترین های صنایع‌دستی ایران معرفی شدند

در مراسم اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران که در اصفهان و به‌صورت وبینار برگزار شد، اسامی ۶ برگزیده دریافت نشان دست خلاق و ۲۴ نفر از برگزیدگان دریافت نشان ملی همای‌زرین و همچنین برگزیده عنوان «استاد عالی مقام» اعلام شد.

امروز ۱۲ مردادماه سال ۱۴۰۰ در مراسم اختتامیه اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران در اصفهان، پویا محمودیان معاون صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پیش از اعلام اسامی برگزیدگان این جشنواره ضمن قدردانی از تمامی دست‌اندرکاران این جشنواره عظیم و گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم فریدون اله‌یاری مدیر کل سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، گفت: خوشبختانه در این جشنواره بیش از ۹۹۴۸ هنرمند مشارکت داشته و بیش از ۶۲۰۰ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد، که امروز شاهد دریافت نشان‌های برگزیدگان این آثار هستیم.

معاون صنایع‌دستی ادامه داد: متاسفانه به‌دلیل رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حال حاضر امکان برگزاری این مراسم و اهدای این نشان‌ها به‌صورت فیزیکی وجود ندارد، لیکن در روزهای آینده و طی مراسمی در محل وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این نشان‌ها به برگزیدگان منتخب اهدا خواهد شد.

محمودیان افزود: برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران در اصفهان اولین قدمی بود که برای برگزاری مداوم چنین برنامه‌هایی در آینده نزدیک برداشته شده و امیدوار هستیم تا با پایان محدودیت‌های بهداشتی در جشنواره آتی که در کشور جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد شد، بتوانیم به‌صورت فیزیکی میزبان تمامی هنرمندان، داوران و دوستداران صنایع‌دستی که از نقاط مختلف دنیا امروز به‌صورت وبینار شرکت کردند باشیم.

او تاکید کرد: این جشنواره دومین رویداد بزرگ بین‌المللی به‌صورت وبینار در کشور ایران است و هدف اصلی برگزاری این رویدادها ایجاد یک شبکه تعاملی و دوستی میان هنرمندان، پیشکسوتان و صاحب‌نظران ایران و سایر کشورها و اعلام آمادگی به‌منظور اجرای هرگونه برنامه‌ای برای ارتقای جایگاه صنایع‌دستی در ایران و دیگر کشورها است.

معاون صنایع‌دستی تصریح کرد: در شهر جهانی صنایع‌دستی اصفهان رخداد جدید و قابل توجهی رخ داده و آن نام گذاری گذرها، خیابان‌ها و مسیرهای اصلی گردشگری این شهر تاریخی با نام‌های رشته‌های صنایع‌دستی است که به همت شورای شهر و شهرداری اصفهان انجام شده و جای تقدیر دارد.

در ادامه این برنامه با اعلام اسامی برگزیدگان دریافت نشان دست‌خلاق در بخش برگزیدگان خارجی این نشان به ام‌ای‌ام بنگی امبول در رشته پارچه‌بافی از کشور مالزی، لوگوانگ شنگ در رشته منبت چوب از کشور چین و اسماعیل محمدختری در رشته نساجی پارچه ابرک از کشور هندوستان اهدا شد.

همچنین محمدعلی ودود در رشته هنرهای چوبی از استان تهران، محمد مهدی باباخانی در رشته قلمزنی از استان مرکزی و منصور حافظ‌پرست در رشته قلمزنی از استان اصفهان موفق به کسب نشان دست خلاق شدند.

در ادامه اعلام اسامی برگزیدگان دریافت نشان ملی همای زرین، پریوش جهانبخش از استان اصفهان، زهرا رشمانی دستجردی از استان اصفهان، زینب خانبازی از استان اصفهان، طیبه پورقاسمی از استان یزد، عاطقه ابراهیمی از استان خراسان رضوی، احمد شهاب‌پور از استان اصفهان، باقر نفری از استان اصفهان، رسول جعفری دلیگانی از استان اصفهان، زینب‌سادات عارفی از استان تهران، غفار سردابی از استان اصفهان، صادق کیانی پیکانی از استان اصفهان، کریم سیرفیان از استان اصفهان، گلریز خاتمی از استان اصفهان، محسن فتاحی از استان اصفهان، مرجان راداحمدی از استان اصفهان، حسن منصوری حبیب‌آبادی از استان اصفهان، ناصر نهاوندیان‌پور از استان مرکزی، حمیده نافذبوستان از استان تهران و هدی آذرکیان از استان اصفهان موفق به کسب نشان ملی همای زرین از اولین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی ایران در اصفهان شدند.

همچنین در بخش استادان پیشکسوت برگزیده شده در این جشنواره، استاد ابراهیم نباتی از استان تهران، استاد ابوالفضل ثبوتی از استان زنجان، استاد اسماعیل شیران از استان اصفهان، استاد غلام آق از استان گلستان و استاد مهدی علمداری از استان اصفهان موفق به کسب نشان ملی همای زرین شدند.

در پایان این مراسم نیز نشان استاد عالی مقام به استاد امیر هوشنگ جزی‌زاده از استان اصفهان اهدا شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

از تفریح تا صنایع دستی؛ گردشگری کجای ماجراست؟

افتتاح اولین مجموعه گردشگری اسب کشور در یزد

استاندار یزد در مراسم افتتاح اولین مجموعه گردشگری اسب کشور در یزد همزمان با شروع به کار دولت جدید، یزد را قطب صنعت اسب کشور خواند.

«محمدعلی طالبی» در مراسم بهره‌برداری اولین مجموعه گردشگری اسب کشور در یزد که شب گذشته در آغاز بکار دولت سیزدهم رقم خورد، اظهار کرد: تصور نمی‌شد که بتوانیم در صنعت اسب به قطب کشور تبدیل شویم، اما امروز این اتفاق افتاده است و یزد در کشور، جایگاه برتری در صنعت اسب دارد.

وی اهتمام به توسعه صنعت اسب یزد را مظهر توجه استان به پتانسیل‌های موجود دانست و گفت: البته به عنوان دولت، مرهون و مدیون سرمایه‌گذاران و فعالان این صنایع و فرصت‌ها هستیم.

وی با اشاره به این که دولت نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری و کمک کرده است، عنوان کرد: خود این فعالان بدون کمترین چشم‌داشت و با تکیه بر حمایت‌های دولت، توانستند در راستای ارتقای یزد به جایگاه برتر بکوشند.

این مسئول با بیان این که توجه به صنعت و خصوصاً ورزش اسب‌سواری در سند توسعه استان و اشکذر را شاهد هستیم، تصریح کرد: این نگاه دولت و فراهم کردن بسترهای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بسیار ارزشمند بوده و می‌تواند مشارکت خوب و هدفمند را منجر شود لذا با الگو گرفتن از این نوع روابط در ورزش اسب باید دیگر مسائل را سامان دهیم.

طالبی با بیان این که در خصو مسئله گردشگری نیز باید این مجموعه را آغاز سرمایه‌گذاری در این صنعت بدانیم، گفت: این مقوله می‌تواند توسعه یابد چرا که استان نیز توجه خوبی را در خصوص تنوع بخشی صنعت گردشگری داشته و صنعت اسب هم در این باره موثر خواهد بود.

«سیدمصطفی فاطمی» مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد نیز در این جلسه به ظرفیت‌های صنعت گردشگری اسب اشاره کرد و آن را صنعتی آمخیته با گردشگری و دارای طرفیت های فراوانی برای استان دانست.

منبع: ایسنا

قرنطینه به نفع گردشگری صربستان شد

با اقامت هندی‌ها در صربستان برای سفر به کشورهای مختلف،‌ قرنطینه‌ مرتبط با مقررات گردشگری به نفع حوزه گردشگری صربستان تمام شده است.

به نقل از رویترز،‌ با توجه به این‌که هزاران هندی در مسیر سفر به کشورهای مختلف به مدت دو هفته در صربستان ساکن می‌شوند، مقررات قرنطینه‌ای کرونا برای گردشگری صربستان سودمند شده است.

هند تاکنون پس از ایالات متحده آمریکا بیشترین تعداد موارد ابتلا به کرونا در جهان را به ثبت رسانده است. ورود شهروندان هند به بسیاری از کشورها در دوران همه‌گیری کرونا ممنوع شده است، مگر این‌که پیش از ورود به کشور مورد نظر دو هفته در کشور دیگری اقامت داشته باشند.

با توجه به این‌که صربستان برای شهروندان هند درصورت واکسینه بودن و ارائه نتیجه منفی آزمایش کرونا امکان ورود بدون ویزا را فراهم کرده، اکنون این کشور به مقصد موقت محبوبی برای هندی‌ها تبدیل شده است.

هندی‌ها همچنین به نسبت مقرارت مقصد نهایی باید دست‌کم هفت روز نخست اقامت در صربستان را در قرنطینه سپری کنند. آن‌ها باید در پایان دوران قرنطینه هم بار دیگر آزمایش کرونا را انجام دهند.

به گفته هتل‌داران در ماه جولای هزاران هندی به بلگراد سفر کرده‌اند.

در ماه ژوئن، صربستان افزایش سالانه شمار گردشگران را ۴۸.۴ درصد اعلام کرد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رودخانه دانوب _دومین رودخانه اروپا

ایران به روایت توریست‌های صربستان

کشفی تاریخی در کارخانه لاستیک‌سازی اردبیل

کاوش در محوطه «اوجاق آرتاویل تایر» اردبیل به کشف شواهدی از ساختارهای معماری دوره سلجوقی منجر شد.

به نقل از روابط‌ عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، سعید ستارنژاد، سرپرست هیأت باستان‌شناسی در این محوطه با اشاره به این‌که «اوجاق آرتاویل تایر» داخل محدوده کارخانه لاستیک‌سازی آرتاویل شهرستان اردبیل واقع شده است، گفت: نخستین فصل کاوش این محوطه به منظور مشخص کردن وسعت و لایه‌های استقراری در آن، با حفر ترانشه‌هایی در محوطه انجام شد. نتایج کاوش ترانشه‌ها مشخص کرد که این محوطه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده فصلی قرار می‌گرفته است.

او با بیان این‌که در ترانشه‌های کاوش‌شده شواهدی از ساختارهای معماری دوره سلجوقی کشف و شناسایی شد، اظهار کرد: این ساختارهای معماری به صورت سنگ‌چین با ملات گل بوده و مستقیم روی بستر طبیعی ساخته شده است.

ستارنژاد با اشاره به وجود تعدادی گور متعلق به دوران اسلامی در نیمه جنوبی محوطه که در میان مردم منطقه به «اوجاق» مشهور است، گفت: این گورها بدون ساختارهای معماری و به صورت چاله‌ای درون بستر رسوبی محوطه ایجاد شده‌اند که با وجود رطوبت بالای خاک، استخوان‌های موجود در آن‌ها آسیب زیادی دیده‌اند.

blank

 

سرپرست این هیأت باستان‌شناسی اظهار کرد: با وجود مراتع و منابع کافی و غنی مورد توجه جامعه کوچ‌رو در دشت اردبیل، این محوطه در قرون میانی اسلامی مورد استفاده فصلی قرار گرفته است.

او افزود: امروزه این دشت به عنوان یکی از غنی‌ترین دشت‌های منطقه برای اتراق جامعه عشایری شناخته می‌شود و نام برخی از روستاها، چون حکیم قشلاقی به چنین الگوی معیشتی در دامنه‌های سبلان اشاره دارد.

این باستان‌شناس گفت: با توجه به این‌که بیشترین تمرکز کاوش‌های باستان‌شناختی در دشت اردبیل پیرامون گورستان و قلعه بوده است، نتایج کاوش‌های باستان‌شناختی در محوطه‌های استقراری، همچون محوطه اوجاق می‌تواند شناخت بهتری از گاه‌نگاری منطقه ارائه دهد.

وی بیان کرد که امیدوار است روند مطالعاتی و لایه‌نگاری محوطه‌های استقراری در این دشت مورد توجه قرار گیرد و شناخت بهتری از وضعت دوره‌های فرهنگی دشت اردبیل ارائه شود.

ستارنژاد گفت: به طور کلی نتایج کاوش در محوطه اوجاق آرتاویل تایر ضمن اهمیت در شناخت بهتر از وضعت الگوهای استقراری دشت اردبیل در قرون میانی اسلامی در مطالعات گاه‌نگاری دشت اردبیل نیز حائز اهمیت است.

blank

 

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اردبیل اوایل امسال از هماهنگی برای تعیین عرصه و حریم این محوطه تاریخی در داخل کارخانه لاستیک‌سازی خبر داده بود تا بعد از پایان کاوش‌ها، عرصه اثر به عنوان محوطه تاریخی نگهداری و برای حریم آن برابر با ضوابط حرایم میراث‌فرهنگی برای ساخت و ساز مجوز داده شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

احیای پخت غذای محلی خشیل اردبیل

آشنایی با مجموعه تاریخی بازار اردبیل