تقابل طبیعت، انسان و فناوری در موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای به مساحت ۶۸ هزار مترمربع با فضای نمایشگاهی ۱۰۶هزار مترمربع و با ظرفیت سالانه ۲ تا ۳ میلیون بازدیدکننده، در سال ۲۰۰۱ افتتاح شده است. این موزه یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های دولت چین در بخش فرهنگی و اجتماعی این کشور  به شمار می‌رود.

موزه شانگهای در سال ۲۰۱۶، میان بیست موزه ملی معروف جهان توسط انجمن سرگرمی‌های موضوعی و فناوری در جایگاه هفتم قرار گرفت که یکی از پربیننده‌ترین موزه‌های مدرن چین محسوب می‌شود و شرکت چند رسانه‌ای و فراتکنولوژیکی Creative Star Digital  طراحی ساختمان اصلی و فضاهای نمایشگاهی موزه را بر عهده داشته است.

طبیعت، انسان و فناوری از جمله موضوعاتی که در این موزه مورد توجه قرار گرفته است و این مجموعه در راستای آموزش، پژوهش، گردشگری، همکاری، ارتباطات، جمع‌آوری، تولید و ارائه فرصت‌های جدید جهت کسب دانش فن‌آوری به بازدیدکنندگان برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.

 

موزه علوم و موزه علوم و فن‌آوری شانگهای در حال حاضر شامل ۱۱ نمایشگاه دائمی با موضوعات تنوع زیستی، اکتشافات زمین، مهد طراحی، پرتو حکمت، سیاره خانگی، عصر اطلاعات، دنیای ربات‌ها، در پرتو اکتشاف، بشر و سلامت، ناوبری فضائی، سرزمین رویایی کودکان، دو نمایشگاه خاص دنیای عنکبوت‌ها، دنیای حیوانات و دو گالری فن‌آوری‌های کهن چین می‌شود.

«گالری اکتشاف زمین» یکی از بخش‌های موزه شانگهای است که در آن با استفاده از مناظر شبیه سازی شده، نمایش‌های تعاملی، نمونه‌های طبیعی، نمایش فیلم و مالتی مدیا، و مدل‌سازی از اکتشاف زمین،  مفاهیم گوناکونی مانند پویایی زمین به تصویر کشیده می‌شود.

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

 

این بخش با ۲۲۰۰ متر مربع به سه بخش مغناطیس، سفر برای اکتشاف زمین و جغرافیای فیزیکی شانگهای تقسیم می‌شود و به معرفی مکان و حرکت زمین در گیتی، مواد تشکیل‌دهنده زمین، شکل ‌گیری ساختاری زمین، ویژگی‌های خطوط سطحی و جغرافیای فیزیکی شانگهای می‌پردازد.

از دیگر بخش‌های این مجموعه می‌توان به «گالری دنیای ربات‌ها» اشاره کرد که فضایی حدود ۱۵۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است؛ بازدیدکنندگان در این گالری می‌توانند با ربات‌ها تعامل داشته باشند و از ارتباط و بازی‌هایی مانند شطرنج، تیراندازی و … لحظه‌ای به یادماندنی و هیجان‌انگیز را تجربه کنند.

«فضای ناوبری» یکی دیگر از بخش‌های این موزه بوده که با استفاده از ستارگان جذابیت بالایی در فضا ایجاد شده است. این گالری با مساحت  ۱۸۰۰ مترمربع به چهار بخش مجزا تقسیم شده است که این چهار بخش شامل دانش فضایی، آموزش و تجربه فضایی، نمایشگاه دستاوردهای فضایی و سینمای فضایی می‌شود.

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

 

از ویژگی‌های این بخش می‌توان به برنامه‌های متنوع تعاملی که دانش و درک فضایی بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد اشاره کرد، همچنین در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند پرواز را تجربه کنند.

در بخش «عصر اطلاعات» حیوانات بر روی پروژکتورها نمایش داده می‌شوند و فرامین بازدیدکنندگان را انجام می‌دهند. در این آزمایشگاه مجازی، اجرای آزمایشات متعددی که در آزمایشگاه‌های معمولی قابل اجرا نیست، انجام می‌شود.

بازدیدکنندگان در این بخش می‌توانند نمونه‌های طبیعی را ببینند و بازی‌های تعاملی متنوعی را انجام دهند؛ این بازی‌ها سیر تکامل فناوری اطلاعات را از حالت سنتی تا مدرن در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

 

بخش «مهد طراحی» نیز با مساحت حدود ۸۰۰ متر کوچکترین بخش موزه شانگهای است که در آن هر فردی می‌تواند به عنوان یک طراح عمل کند.

این موزه همچنین دارای بخش‌های رفاهی مانند فضای نمایش  IWERKS و  فضای نمایش سه بعدی IMAX است که تعداد زیادی از علاقه‌مندان را به این موزه جذب می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه‌های خراسان _پیام‌آور صلح و تجلی‌گاه آداب دیرینه

موزه مفاخر بوکان، آینه‌ای از زندگی بزرگان ادب و هنر

بازی‌های محلی میراث مشترک اقوام در کهگیلویه و بویراحمد

بازی و گردآمدن کنار هم یکی از ویژگی‌های زندگی عشایری مردم کهگیلویه و بویراحمد در کنار کار و تلاش بوده است بازی‌ها هرکدام به اقتضای زمان، مکان و نیاز انسان‌ها شکل می‌گرفته و گاه نیاز به کنجکاوی و شناخت محیط، گاه نیاز به مصرف انرژی و گاه نیاز به تمرین زندگی اجتماعی و در برخی موارد نمودی از فرهنگ جامعه عشایری این منطقه بوده است.

یکی از میراث مشترک اقوام لر و ترک مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بازی‌های محلی است. در این استان بیش از ۶۰ نوع بازی محلی شناخته‌شده فردی و جمعی وجود دارد.

فرهنگ استان دایره المعارف اصیل و پاکی از خرده‌فرهنگ‌هایی است که با ترتیبی زیبا و دل‌فریب این عناصر در کنار هم قرار گرفته‌اند.

اسب کی در میدان، الختور، بازی عروسک، بازی گُرنا، بندپا، چوب بازی، چوکلی، چوگو، کلکله و لیلی بازی از مهم‌ترین بازهای محلی کهگیلویه و بویراحمد است.

بازی الختر

این بازی‌های محلی در فصل بهار به‌صورت گروهی انجام‌شده و در آن دو گروه برابر ازنظر تعداد با یک دست انگشت شست پا را می‌گیرند و با دست دیگر در حالت ایستاده افراد گروه مقابل را هل می‌دهند و فردی که دستش از پایش جدا شود یا به زمین بیفتد بازنده است.

بازی خناتپک

این بازی همان قایم‌موشک بازی است که در این بازی افراد به‌صورت دو گروه مساوی تقسیم می‌شوند و برنده بازی تیمی است که افراد گروه مقابل را که مخفی‌شده‌اند، در زمان کمتری پیدا کند.

بازی گُرنا

این بازی به نام شال کو یا گرنا دوال یکی از بازی‌های محبوب جوانان کهگیلویه و بویراحمد بوده است. در این بازی دو گروه از مردان تقریباً هم قد و قواره در مقابل هم قرار می‌گیرند.

وسیله بازی یک طناب است و که طناب‌ها در وسط یک دایره قرار داده می‌شود و یک گروه نیز در این دایره قرار می‌گیرند و باید از طناب‌های خود محافظت می‌کنند. گروه مقابل سعی دارد طناب‌های گروه داخل میدان را با زیرکی بر باید و افراد درون میدان با کفش خود به کفش افراد بیرون از دایره ضربه می‌زنند، برنده بازی تیمی است که فرد بیرون از میدان یا دایره را بزند در غیر این صورت گروه بیرون دایره با طناب‌هایی که ربوده‌اند می‌توانند کفش افراد درون دایره هدف قرار دهند.

بازی اسوم رأس

این بازی مانند قایم‌موشک است با این تفاوت که افراد جوینده چنانچه فردی از گروه مخفی‌شده را پیدا کنند، یکی از آنان بر دوش شخص مخفی‌ شده تا محل جایگاه داوری سوار می‌شود و در غیر این صورت گروه مخفی‌شده که موفق شده خود را به جایگاه داوری برساند و از سوی گروه مخالف پیداشده‌اند، بر دوش افراد گروه جوینده سوارمی شوند و به‌سوی خانه راه می‌افتند.

آن‌ها از صاحب‌خانه می‌پرسند که سوار سواره؟ یا پیاده سواره؟ صاحب‌خانه احتمال دارد بگوید سوار سواره که در این صورت مجدداً تا محل داوری سوار بر گروه مخالف برمی‌گردند.

بازی بندپا

این بازی در بهار انجام می‌شود و در آن ابتدا گودالی حفر می‌کنند و یک نفر با طناب پای خود را می‌بندد و در گودال می‌نشیند و شخصی هم با طنابی که در دست دارد از نزدیک شدن سایر افراد نجات‌دهنده فرد نشسته جلوگیری می‌کند. افراد برای نجات شخص درون گودال سعی می‌کنند بند پای وی را بر یابند، چنانچه طناب نگهبان به یکی از آنان برخورد کرد آن شخص به‌جای فردی که در گودال مانده می‌نشیند.

چوب بازی یا ترکه بازی

این بازی از معدود بازی‌ها و رسومی است که هنوز هم در عروس‌ها انجام‌شده و طرفداران زیادی دارد.

این بازی نوعی رقص مردانه است و در مراسم عروسی و ختنه سور و جشن‌ها برگزار می‌شود.

در این بازی که با ساز و نقاره محلی همراه است، نوازنده آهنگ رزم می‌نوازد و مردان در دایره‌ای گرد هم می‌آیند. سپس دو مرد به میدان رزم می‌آیند یکی چوب بلندی در دست داشته که باید با آن از واردشده ضربه به‌پای‌خود جلوگیری کرده و دیگری چوب باریک و کوتاهی که باید با آن بر پای شخص مقابل به‌صورت نمادین چوب بزند.

بازی آغاز می‌شود و بازیگران میدان با ساز و نقاره می‌رقصند و حرکت پاهای خود را تنظیم می‌کنند. سپس شخصی که چوب کوچک‌تر را در دست گرفته سعی می‌کند آن را به‌پای حریف خود بزند و حریف نیز با چوب بلندتری که در دست دارد، سعی می‌کند مانع برخورد چوب به‌پای‌خود شود. در این بازی برنده کسی است که چوب را به‌پای حریف بزند یا آن‌که مانع از چوب خوردن خود شود.

کِل کِله بردی یا هفت‌سنگ

ابزار این بازی سنگ است و معمولاً دو گروه رقیب هرکدام تعداد هفت تخته‌سنگ را انتخاب و شش تخته‌سنگ را در یک ردیف و یکی را در جلو آن‌ها بافاصله ۲۰ متر از مقابل حریف قرار می‌دهند. رقبا سعی می‌کنند که سنگ‌های حریف را با سنگ‌های کوچک و سنگ‌پرانی بزنند.

* گزارش از علی اکبر پاک

تدوین ضوابط درجه‌بندی مراکز تفریحی، گردشگری و زائرسراها

معاون گردشگری از تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع‌های گردشگری و زائرسراها خبر داد.

به نقل از روابط‌عمومی معاونت گردشگری، ولی تیموری در نشست تخصصی تهیه و تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی گردشگری که با هدف نهایی کردن پیش‌نویس ضوابط در محل سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برگزار شد، تاکید کرد: آنچه در ایام کرونا و پساکرونا در صنعت گردشگری کشور و سراسر دنیا حائز اهمیت است، جلب اطمینان گردشگران به شمار می‌آید که این امر تنها به صورت ریشه‌ای و عمیق با نظارت کامل و دقیق بر نحوه ارائه خدمات منطبق با ضوابط بهداشتی میسر خواهد شد.

او بیان کرد: چنانچه سفر در چارچوب ضوابط تعریف شده و در بستری ایمن و با نظارت کامل انجام شود، امکان دفاع از فعالیت بانشاط همه حلقه‌های زنجیره خدمات سفر در سطح تصمیم‌گیران مرتبط در کشور و نیز برای جذب گردشگران خارجی برای متولیان این صنعت فراهم می‌آید.

تیموری با بیان این‌که نحوه آموزش و فرهنگ‌سازی سفر در قالب جدید و تحت شرایط بحران کرونا نیازمند همکاری سایر نهادهای تاثیرگذار و متولی این امر از جمله صدا و سیما است، یادآور شد: نیاز امروز در حوزه گردشگری، آموزش نحوه سفر برنامه‌ریزی‌شده، کنترل‌شده و ضابطه‌مند منطبق با استانداردها و ضوابطی است که باید به صورت دوسویه توسط مردم به عنوان گردشگران و تأسیسات گردشگری رعایت شود.

معاون گردشگری، تدوین ضوابط دقیق را یکی از عواملی دانست که در ارتقاء کیفیت خدمات و اعتمادسازی در نزد گردشگران اهمیت بالایی دارد و در ادامه گفت: تدوین ضوابط دقیق هم باید با نظارت بر اجرای صحیح در تأسیسات گردشگری طی فرایند ارزیابی همراه باشد.

او اظهار کرد: درجه‌بندی تاسیسات گردشگری در ایران نخستین بار برای هتل‌ها و بر مبنای ضوابط معماری و مهندسی مصوب سال ۱۳۴۶ وزارت کشور صورت گرفت و در سال ۱۳۸۶ سازمان گردشگری وقت تغییراتی در آن ایجاد کرد و در مجموع تا سال ۱۳۹۶ به طور کلی از مجموع مصادیق ۲۹ گانه تأسیسات گردشگری صرفا چهار مورد دارای ضابطه خاص ارزیابی و درجه‌بندی بود که آن هم نیاز به بازنگری و اصلاح داشت.

او با اشاره به ماهیت این ضوابط، گفت: در ضوابط پیشین عمدتاً شاخص‌ها و ضوابط معماری و مهندسی و معیارهای متریک مبنای درجه‌بندی قرار می‌گرفت، لیکن به دلیل ظهور و گسترش رویکردهای نوین در ارزیابی و درجه‌بندی تأسیسات گردشگری و لزوم توجه به معیارهایی نظیر کیفیت خدمات و رضایت‌مندی مشتریان، پاسخگویی در قبال خواسته‌ها و انتظارات جامعه محلی از طریق توجه به شاخص‌های توسعه پایدار و رعایت ملاحظات مربوط به دسترسی و بهره‌مندی همه اقشار جامعه به‌ویژه معلولان و افراد کم‌توان، رشد چشمگیر فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات و جایگاه آن در ارائه خدمات به گردشگران، بازنگری ضوابط قبلی و تسریع در تدوین ضوابط برای تأسیسات فاقد ضابطه امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر بود؛ لذا معاونت گردشگری پس از بررسی نظام‌های مختلف درجه‌بندی در کشورهای مطرح گردشگرپذیر و احصاء روش‌ها و شاخص‌های اصلی هر کدام از نظام‌های مزبور، با الهام از تجربه و مدل کشورهای موفق، نسبت به اصلاح و تدوین ضوابط هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، سفره‌خانه‌های سنتی، اقامتگاه‌های بوم‌گردی، اقامتگاه‌های سنتی و هتل‌بوتیک‌ها و ابلاغ آن اقدام کرد.

تیموری با بیان اینکه در حال حاضر تدوین ضوابط ارزیابی و درجه‌بندی مراکز تفریحی و سرگرمی، مجتمع‌های گردشگری و زائرسراها در دستور کار قرار دارد، اظهار کرد: یکی از الزامات توسعه صنعت گردشگری، ارائه خدمات استاندارد و باکیفیت به گردشگران در بخش‌های مختلف خدماتی بویژه در بخش مهمان‌نوازی است، از این رو تهیه ضوابط مورد نیاز به عنوان چارچوبی قانونی با ترسیم استانداردها، تعاریف دقیق و خط‌ومشی مورد نیاز فعالیت تاسیسات عامل ارتقاء خدمات به شمار می‌آید و سبب می‌شود تا امکانات مورد نیاز گردشگران از قبیل اقامت، آسایش، تفریحات، غذا و نوشیدنی در سطحی مطلوب ارائه شود و نظارت بر ارائه چنین خدماتی هم ضابطه‌مند شود.

منبع: ایسنا

وسیع ترین دستکند ایران ثبت ملی می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: بزرگترین معماری دستکند ایران در استان مرکزی، ثبت ملی می شود.

مصطفی مرزبان در جلسه روز گذشته  ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ که با حضور فرماندار شهرستان تفرش و شهردار برگزار شد، گفت:  ارزش و ویژگی خاص این مجموعه در بکر و دست نخورده بودن آن است که با توجه به عظمت و معماری خاص، قابلیت معرفی برای ثبت جهانی شدن را نیز دارد و در همین راستا پرونده آن در حال تکمیل و ارسال به وزارتخانه و در مرحله اول برای ثبت ملی و پس از آن اقدام برای ثبت جهانی است.

وی با اشاره به اینکه تصاویر، پلان، نقشه، عکس، نقشه برداری محوطه، سه بعدی این دستکند زیر زمینی تکمیل شده است، گفت: در محوطه باستانی ترخوران دو مرحله کاوش و باستان شناسی انجام شد و در نهایت این دستکند تاریخی هفته گذشته برای بازدید عموم گشوده شد.

مرزبان تصریح کرد: محوطه باستانی زیر زمینی  در زیر بافت امروزی شهر تفرش با حدود  ٢٠٠ هکتار وسعت یکی از وسیع‌ترین محوطه‌های زیرزمینی در ایران محسوب می‌شود. این دستکند زیرزمینی با استناد به داده‌های باستان‌شناسی در دوره سلجوقی ساخته شده و تا دوره صفوی مورد استفاده قرار گرفته است.

مرزبان با بیان اینکه این اثر به زودی در فهرست آثار تاریخی ملی ثبت خواهد شد، افزود: مطالعه این مجموعه بشری به دلیل دارا بودن ظرفیت‌های استثنایی همچون معماری پیچیده، ارتباط با قنات و داشتن فضاهایی در قالب پایاب و تنوع و چند طبقه بودن فضاها بسیار با اهمیت است.

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با اشاره به اینکه مجموعه دستکند زیرزمینی ترخوران تفرش سه تا هشت متر در زیر زمین عمق دارد، افزود: این مجموعه در سال ۹۶  به ‌طور اتفاقی کشف و در همان زمان برنامه‌ پاک‌سازی و شناسایی آن انجام شد و تا کنون دو فصل کاوش در آن صورت گرفته است.

به ‌گزارش ایسنا، به نقل از میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی،  باستان‌شناسان و کارشناسان میراث فرهنگی مرتبط با این یافته، معتقدند که معماری این مجموعه عظیم  تنها بخشی کوچکی از این شهر زیرزمینی بوده که بسیار عظیم است و این مسئله فوریت و ضرورت ادامه کاوش‌ در نقاط باقیمانده برای نمایان شدن بخش‌های دیگر این مجموعه را می رساند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دستکند زیرزمینی سامن؛ گمشده در پیچ و خم اعتبار

میمند، روستایی جهانی به وسعت کویر

شرایط اعزام ۳۰ هزار زائر اربعین

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به موافقت دولت عراق برای اعزام ۳۰ هزار زائر ایرانی به مراسم اربعین امسال گفت: تمامی ۳۰ هزار نفر اعزامی از طریق مرز هوایی به عراق خواهند رسید و تمامی مرزهای زمینی بسته است.

 حسین ذوالفقاری معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور در حاشیه جلسه ستاد مرکزی اربعین در جمع خبرنگاران درباره شرایط پیاده روی اربعین امسال اظهار کرد: موضوع برگزاری اربعین با توجه به روند بیماری کرونا در دستور کار مسئولین ایران و عراق قرار گرفت. وزارت بهداشت هر دو کشور باید اعلام نظر می‌کردند و در کمیته امنیتی اجتماعی و ستاد اربعین با حضور مسئولین وزارت بهداشت بررسی شد و از سمت ایران پیشنهاد شد کسانی که دو دز واکسن دریافت کرده اند و فاقد بیماری زمینه ای هستند در صورت موافقت عراق، امسال در مراسم اربعین شرکت کنند.

وی ادامه داد: ابتدا وزارت کشور عراق با حضور مسئولین سفارت ایران جلسه گذاشتند و قرار شد نظر نهایی خود را اعلام کنند و تا روز گذشته بر اساس اعلام سفارت ما در عراق دولت عراق موافقت کرده که حداکثر ۳۰ هزار نفر در مراسم اربعین شرکت کنند و شرط این است که از ۷۲ ساعت قبل از سفر، زائران تست pcr داشته باشند.

وی تاکید کرد: این ۳۰ هزار نفر را در قالب موکب داران و کمیته هایی که وظیفه ای داخل عراق دارند ساماندهی خواهیم کرد؛ چرا که این عدد قابل توزیع در کل کشور نیست. هر چند امسال تصمیم بر این بود که فقط ۱۰۰ هزار نفر از خدام شرکت کنند و اکنون باید از آن ۱۰۰ هزار نفر ۳۰ هزار نفر را اعزام کنیم.

ذوالفقاری در پاسخ به سوالی درباره امکان افزایش تعداد زائرین از طریق رایزنی ها خاطرنشان کرد: بعید می‌دانیم امکان رایزنی برای افرایش این تعداد باشد و این در حالیست که برای سایر کشورها ۱۰ هزار نفر سهمیه داده اند.

وی مجدد تاکید کرد: شرط وزارت بهداشت ایران زدن واکسن و نداشتن بیماری زمینه ای است. شرط وزارت بهداشت عراق داشتن pcr منفی ۷۲ ساعت ‌پیش از اعزام است.

ذوالفقاری با بیان اینکه تمامی ۳۰ هزار نفر اعزامی از طریق مرز هوایی به عراق خواهند رسید به مردم ایران تاکید کرد تمامی مرزهای زمینی بسته است و هیچ خدماتی در مرزهای زمینی داده نمی‌شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور خاطرنشان کرد: در این زمینه دستورالعمل کاملی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهیه شد و مواردی را که در کشور عراق باید مورد توجه قرار بگیرد هم در قالب دستورالعملی مشخص شده است.

وی ادامه داد: هیچ خدماتی در مرزهای زمینی داده نمی شود. همکاران ما با تعدادی از کسانی که در خوزستان راهپیمایی کرده بودند صحبت داشتند. دولت عراق به هیچ وجه با تردد زمینی موافقت نکرده است. چنانچه هموطنان ما به هر نحوی وارد کشور عراق شوند، عراق مجازات خودش را دارد.

وی سپس گفت: کمیته اسکان و تغذیه یکسری موکب داران دارای شناسنامه را سهمیه می دهد که بتوانند به عراق بروند. این ها افرادی  هستند که همه ساله در خدمت زوار بودند و وسایل و امکاناتی در عراق دارند که می توانند به زائران ما کمک کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پیش ثبت‌نام اربعین متوقف شد

از «خاک مکینه» تا «و باستان‌شناسی شاید…»

«حسن رضوانی نیکابادی» باستان‌شناسی که ۵۱ سال از عمر خود را با تحصیل و کار برای کشف زوایای جدید از تاریخ کشور سپری کرده، خاطرات خود را از کودکی و دوران کاوش در گوشه و کنار ایران در دو کتاب مجزای «خاک مکینه» و «و باستان‌شناسی شاید…» منتشر کرد.

حسن رضوانی نیکابادی، باستان‌شناس، متولد سال ۱۳۳۱ در اهواز است. پس از سال‌ها زندگی در اهواز و رامهرمز، در نوجوانی همراه خانواده به اصفهان می‌آید و در آن‌جا تحصیلات دوره‌ متوسطه را به پایان می‌رساند. او سال ۱۳۴۹ با پذیرش در دانشگاه تهران به تهران آمد و از حدود سال ۱۳۵۵ به‌طور مستمر مشغول به کار شد. از غالب سفرها و کاوش‌هایش، نوشته‌هایی راجع به کار، کودکی و آن‌چه در این سال‌ها گذرانده به‌جا مانده است.

کتاب «خاک مکینه» از سری مجموعه یادنگاره‌های انتشارات دادکین است که نویسنده از دل تاریخ و خاطراتی که از جانش برآمده، می‌نویسد تا زوایای غبارگرفته زندگی فراموش‌شده گذشتگان را معنایی دیگر دهد. او در خاطرات کودکی‌اش به اصفهان و اهواز سال‌های دور می‌رود؛ تجربه دیدن فضاهایی متفاوت از آن‌چه امروز می‌بینیم. این باستان‌شناس در یکی از خاطراتش از «حسن چوب‌شکن» می‌نویسد؛ مردی که زمانی آوازه‌اش در اصفهان پیچیده بود اما هیچ‌کس از او هیچ یادی نکرد.

حسن رضوانی در کتاب «و باستان‌شناسی شاید…» مجموعه‌ای جستارنویسی خلق می‌کند که با صدای خود نیز آن را خوانده است و همراه با کتاب در قالب سی‌دی به فروش می‌رسد. در این کتاب نویسنده بخشی از لایه خاطرات باستان‌شناسی را که در سال‌های گذشته رفته کنار زده و در آن عمیق می‌شود و مفاهیم انسانی آن را می‌کاود.

این باستان‌شناس بررسی‌های باستان‌شناختی بی‌شماری در گوشه‌وکنار ایران انجام داده است که از میان آن‌ها می‌توان به این موارد اشاره کرد: بررسی‌ها و حفاری‌های شاهرود، جنوب سمنان، غار کَرَفتو (کردستان)، خراسان، تپه‌ طالقانی در قائم‌شهر، حاشیه‌ زاینده‌رود، کرمانشاه، آذربایجان شرقی و غربی، سیستان و بلوچستان و…  . از طولانی‌ترین کارهای میدانی او می‌توان به کاوش‌های گورستان  «لَما» و آتشکده‌ ساسانی روستای شیان (اسلام‌آباد غرب) اشاره کرد.

کتاب «خاک مکینه» در ۱۵۶ صفحه و قطع رقعی با جلد شومیز و قیمت ۴۴ هزار تومان و  کتاب «و باستان‌شناسی شاید..» در ۱۰۴ صفحه و قطع رقعی با جلد شومیز همراه با سی‌دی با قیمت ۴۴ هزار تومان توسط انتشارات دادکین که ویژه حوزه میراث فرهنگی و باستان‌شناسی است منتشر شده است.

تا کنون کتاب‌های خاطرات و چند گزارش از کاوش‌های اسماعیل (احسان) یغمایی – باستان‌شناس پیشکسوت – در محوطه‌های جنوب کشور به خصوص در تخت‌جمشید و شوش توسط این انتشارات به چاپ رسیده است.

منبع: ایسنا

آغاز فصل جدید ساماندهی و مرمت در محوطه تاریخی گندی‌شاپور

مدیر پایگاه‌ ملی میراث‌ فرهنگی و گردشگری گندی‌شاپور و ایوان کرخه از ادامه روند ساماندهی، حفاظت و مرمت در محوطه تاریخی گندی‌شاپور خبر داد.

یعقوب زلقی با بیان این‌که فاز جدید اقدامات ساماندهی، حفاظتی و مرمتی در محوطه تاریخی گندی‌شاپور در حال انجام است، افزود: اقدامات حفاظتی روی ترانشه کاوش شامل اندود کاهگل حفاظتی بر جداره‌ها و کف و مرمت حفاظتی در قسمت‌هایی از دیواره و پی‌های آسیب‌دیده و همچنین ساماندهی محیطی پیرامون ترانشه کاوش انجام شده است.

به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی خوزستان، او ادامه داد: در همین زمینه، دومین فصل از ساماندهی سازه‌های آبی با اجرای اقدامات مرمتی روی صیفون شماره دو و پل‌بند اطراف این سازه آغاز شده است که شامل بررسی و شناخت سازه‌های موجود به منظور اقدامات بهتر حفاظتی و مرمتی و مرمت پایه‌های پل‌بند شماره ۲ از سمت غرب است.

گندی‌شاپور

مدیر پایگاه‌ ملی میراث ‌فرهنگی و گردشگری گندی‌شاپور و ایوان کرخه اضافه کرد: همچنین اقدامات مرمتی روی تونل یا کانال آب‌بر و موج‌شکن‌ها مطابق با طرح اولیه تا قسمت مد نظر در حال انجام است.

او بیان کرد: اندود بدنه‌ها، کف‌سازی روی سطح کانال‌ها با تکنیک مواد و مصالح سنتی (با ملاط ساروج) از دیگر اقدامات در حال انجام روی این سازه‌ها است.

زلقی در ادامه به آغاز روند عملیات ساماندهی آرامگاه یعقوب لیث صفاری و پاکسازی و مرمت نمای اصلی (ضلع شمالی آرامگاه) اشاره کرد و گفت: در این عملیات، پاکسازی نمای آجری آسیب‌دیده از عوامل محیطی و ترمیم گلدسته‌ها در حال اجرا است.

او خاطرنشان کرد: این پروژه با اعتباری بالغ بر سه ‌میلیارد ریال از محل اعتبارات عمرانی ملی در دستورکار قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آشنایی با آرامگاه یعقوب لیث صفاری بزرگمرد تاریخ ایران

معرفی دزفول از تاریخچه تا جاذبه های گردشگری

حقایقی جالب از دایناسور‌ها که شاید ندانید

همه درباره دایناسور‌ها شنیده اند و برای اکثر آنها، این موجودات به همان اندازه که جذابند، وحشتناک نیز هستند. در حالی که دانشمندان به کشف حقایقی در مورد این موجودات باستانی ادامه می‌دهند، با دانستن اطلاعات بیشتر در مورد زندگی و رفتار آن‌ها نحوه درک ما نسبت به دایناسور‌ها نیز تغییر می‌دهد.

با در نظر گرفتن تصورات تخیلی که درباره دایناسور‌ها در فیلم‌های سینمایی به تصویر کشیده می‌شود، توجه به اطلاعاتی که فسیل‌ها و دانشمندان واقعی می‌گویند، بسیار مهم است. دایناسور‌ها تنها موجوداتی غول پیکر سبز نیستند که فیلم‌هایی مثل اثر کلاسیک «پارک ژوراسیک» درباره آنها خلق شود. در اینجا حقایق شگفت انگیزی از دایناسور‌ها آورده شده است.

رشد سریع دایناسور‌ها

در طبیعت هیچ ذهنیتی وجود ندارد که بتوان با آن رشد را درک کرد؛ زیرا رشد در گونه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. برای اینکه دایناسور‌های بزرگتر به اندازه معمولی خود برسند یک ترفند برای خود داشتند و آن هم رشد سریع آنها بود. تایتاناسور‌ها به عنوان بزرگ‌ترین خزندگان و احتمالاً بزرگترین حیوانات که تاکنون روی زمین پا گذاشته اند، شناخته می‌شوند. تایتاناسور‌ها گیاه خوار چهار پا بودند و وزن آن‌ها حداقل ۹۰ تن (به اندازه ۲۵ فیل بالغ) بود. نوزادان تایتاناسور تقریباً به اندازه جثه بزرگسالان سر از تخم در می‌آوردند.

blank

 

یکی دیگر از دایناسور‌هایی که به سرعت رشد کرد، مامنکیسور بود. دایناسوری گیاه خوار با گردن که در بزرگسالی ارتفاع گردنش به ۳۵ فوت می‌رسید. ۳۰ سال طول کشید تا ارتفاع گردن این خزنده عجیب و غریب به ۷۰ فوت برسد.

دایناسور‌ها هرگز منقرض نشدند

علاقه‌مندان به دایناسور‌ها همیشه به شما خواهند گفت اگرچه فسیل‌های دایناسور‌ها ارزشمند هستند، اما اگر به موجودات در آسمان نگاه کنیم، همیشه می‌توانیم آن‌ها را ببینیم. تحقیقات نشان می‌دهد که دایناسور‌ها در اطراف ما زندگی می‌کنند و نفس می‌کشند، اما ما ترجیح می‌دهیم آن‌ها را پرنده بنامیم. در دهه ۱۹۶۰، دیرینه شناسان، فسیل یک نوع دایناسور گوشتخوار به نام دینونیکوس را کشف کردند که به اوایل دوره کرتاسه در آمریکای شمالی مربوط می‌شد. مطالعه بر روی این گونه نشان داد که این نوع دایناسور شباهت‌های زیادی با پرندگان دارد.

 

این گونه از دایناسور‌ها دوپا بودند و روی دو پا راه می‌رفتند و برای حفظ تعادل هنگام دویدن برای حمله به طعمه، از دمشان استفاده می‌کردند. فسیل‌های این دایناسور نشان می‌دهد که بدن آن‌ها در طول زمان برای سازگاری با تغییرات در محیط زیست دچار تحول شده است؛ بنابراین احتمال دارد برخی از گونه‌هایی که اکنون در زمین وجود دارند در واقع نمونه‌های سازگاری یافته دایناسور‌ها باشند.

blank

برخی دایناسور‌ها از انواع دیگر باهوش‌تر بودند

 

محققان معتقدند که استگوسور یکی از احمق‌ترین گونه دایناسور‌ها بوده و از طرفی ترودون باهوش‌ترین گونه دایناسور معرفی شده است. استگوسور گیاهخواری چهار پا و غول پیکر بود و حدود ۹ متر طول داشت، اما مطالعات نشان می‌دهد که مغز آن‌ها به اندازه یک گردو بود. اندازه مغز برای چنین خزنده‌ای غول پیکری کافی نیست و صفحات محافظ پشت آنها نیز منطقی است. چرا که آن‌ها به حفاظت بیشتری در برابر دایناسور‌های شکارچی احتیاج داشت. در طرف دیگر خزنده شکارچی تردون دارای دید وسیع تری بود و سرعت و چشمان بزرگ آن در شکار بسیاری کارآمد بود و این امر خزندگان کوچکتر را تهدید می‌کرد.

blank

دایناسور‌ها در تمام قاره‌ها زندگی می‌کردند

 

هنگامی که دایناسور‌ها در زمین حکومت می‌کردند تقریباً در تمامی قاره‌های زمین حضور داشتند. حدود ۲۳۰ میلیون سال پیش، در دوره تریاس، زمین از یک قاره واحد به نام پانگه‌آ تشکیل شده بود. به تدریج، با تجزیه ابر قاره به قاره‌های کوچکتر، دایناسور‌ها با قاره‌های تازه ایجاد شده در حرکت بودند. در طول سال‌ها، شواهدی مبنی بر زندگی دایناسور‌ها در سراسر جهان در همه قاره‌ها یافت شده است. از اروپا گرفته تا قاره آمریکا، آفریقا و آسیا، فسیل این جانوران از خاک کشف شده است.

blank

برخورد سیارک با زمین تمام دایناسور‌ها را از بین نبرد

یکی از رایج‌ترین تصور‌های غلط در مورد انقراض دایناسور‌ها این است که یک سیارک در شبه جزیره یوکاتان فرود آمد و آن‌ها را در یک لحظه ریشه کن کرد. این موضوع هرچقدر هم که دراماتیک به نظر برسد، تنها مسئول از بین رفتن همه دایناسور‌ها نبود. زمین هم در از بین بردن دایناسور‌ها نقش داشته است. حقیقت این است که حدود ۶۶ میلیون سال پیش، یک سیارک وارد جو زمین شد و پس از فرود، هرج و مرج واقعی را ایجاد کرد. برخورد سیارک ۷.۵ مایلی آتش سوزی‌های وسیعی را ایجاد کرد و با دوده‌ای که کل کره زمین را پوشانده بود، حیوانات هیچ شانسی نداشتند.

 

این دوده، کل کره زمین را فرا گرفت و مانع رسیدن خورشید به زمین شد. این به معنای واقعی کلمه یک اتفاق تاریک بود. در واقع می‌توان گفت شرایط پسا آخرالزمانی که بعد از برخورد سیارک به زمین ایجاد شد، مسئول انقراض ۷۶ درصد از گونه‌های زمین بوده است. گیاهان و حیوانات، از جمله دایناسور‌ها، بخشی از این گروه بودند.

blank

دایناسور‌ها به بزرگی ساختمان‌ها یا به کوچکی مرغ بودند

 

اکثر ما انواع بزرگ و خطرناک دایناسور‌ها را در مستند‌ها دیده ایم، اما آن‌ها تنها گونه دایناسور‌ها نیستند نبودند. اندازه و جثه دایناسور‌ها از ساختمان‌های عظیم تا دایناسور‌هایی که به اندازه مرغ هستند متغیر است. تیتاناسور به طور کلی به عنوان بزرگترین دایناسور بر روی زمین شناخته می‌شود که در حدود ۴۶ فوت ارتفاع داشته. به همین خاطر اگر قرار است تیتانوسور به نمایش گذاشته شود، باید یک ساختمان کامل موزه را به آن اختصاص داد. از طرفی لزوتوسور یکی از گونه‌های کوچکتر دایناسور‌ها در نظر گرفته می‌شود که تقریبا جثه آن به اندازه یک مرغ تخمین زده می‌شود.

blank

بیشتر دایناسور‌ها گیاه خوار بودند

 

کتاب‌ها و فیلم‌ها به ما نشان می‌دهند که دایناسور‌ها همیشه به دنبال حمله به طعمه بودند. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که دایناسور‌ها صلح آمیزتر از آن چیزی بوده اند که ما تصور می‌کردیم. اکثر دایناسور‌ها گیاه خوار بودند، به این معنی که آن‌ها بدون وجود محرکی، به چیزی حمله نمی‌کردند. در دنیای طبیعی، تعادل وجود دارد و اغلب تعداد گوشتخواران در مقایسه با گیاهخواران کمتر است؛ در عصر دایناسور‌ها هم این قاعده نیز صادق بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مراسم آیینی «تازِ» در لرستان

داشتن توان مالی، نیروی انسانی، مکان و زمان مناسب از شرایط برگزاری این مراسم می‌باشد، بهترین زمان برای برپاییِ مراسم تازِ، اواسط بهار تا اوایل پاییز است. در غیر این صورت به دلیل کوچ زمستانه ایلات و طوایف در مراکز قشلاق و استقرار در گرمسیر موقعیت برپایی چنین مراسمی وجود ندارد. ممکن است حتی در شرایط زمانی مناسب به دلیل اختلاف و درگیری و نزاع بین طوایف برگزاری این مراسم تا چند هفته و حتی چند ماه بعد از مرگ متوفی به تعویق بیفتد. این مراسم در روستا و یا در تازِگَه (فضای وسیع و نسبتا باز و مخصوص برای برگزاری مراسم) برگزار می‌شود.

بعد از تصمیم‌گیری برای برگزاری مراسم، در جلسه‌ای که با حضور خانواده‌های فامیل و نزدیکان متوفی صورت می‌گیرد، مخارج مراسم برآورد شده و هر کدام از افراد خانواده بنا بر توان مالی خود سهمی را می‌پذیرند. برگزاری آبرومندانه مراسم برای خویشاوندان، فامیل، تیره و طایفه‌ی متوفی از اهمیت بسزایی برخوردار است. برای برگزاری هر چه بهترِ مراسم، همه نزدیکان، مقدماتی از قبیل نان، روغن، برنج، گوشت، چای، قند، هیزم، آب و… را تهیه کرده و مسئولیت‌ها بین افراد، تقسیم می‌شود. به گونه‌ای که، همه‌ی افراد به نحو احسن به وظایف خود عمل می‌کنند.

برای اجرای مراسم تازِ، گروهی از طایفه متوفی به همراه همه سیاه چادرهایشان به محل تازِگه رفته و بعد از انجام کارهای مقدماتی، کوشک (بنای یادبود) که نوعی سَکوی سنگ چین مکعب شکل است، توسط افراد در مرکز میدان تازِگه و به وسیله سنگ و ملات سیمان ساخته می‌شود (در گذشته ساخت کوشک به صورت خشکه چین بوده است و یا آن را با ملات گل می‌ساختند). ارتفاع این بنا، تقریبا یک متر و طول آن یک تا پنج متر می‌باشد. گاهی برای بالا رفتن از کوشک، چند پلکان نیز ساخته می‌شود. بنای سنگ چین شده‌ی کوشک، برای فامیل محترم شمرده شده و توهین به آن ناپسند می‌دانند.

بعد از تکمیل و ساخت بنای کوشک آن را مفروش کرده و با پارچه‌های سیاهِ آویزان تزیین می‌کنند، روی کوشک، از پوست حیواناتی مانند بز، آهو، پازَن (بزکوهی) که از قبل به روش سنتی تاکسیدرمی شده‌اند، استفاده کرده و ماکت‌هایی از این حیوانات قرار می‌دهند. گاه تفنگی را نیز بر گردن پازن می‌اندازند، که کنایه از شکارچی بودن متوفی دارد. لباس ها، تفنگ و قاب عکسی از متوفی را نیز بر روی کوشک می‌گذارند.

سیاه چادرها را برای نشیمن مهمان‌ها به صورت هلالی و منظم گرداگرد کوشک برپا می‌کنند. همه سیاه چادرها فرش شده و اسباب پذیرایی از مهمان‌ها مهیا می‌شود. در پشت چادر مهمان‌ها، چادرهای تدارکات قرار می‌گیرند. چادرها به گونه‌ای برپا می‌شوند، تا تمام مراسم عزاداری در دید میهمان‌ها قرار بگیرد. چیدمان چادرها و فاصله‌ی آن‌ها نسبت به هم و نسبت به کوشک به گونه‌ای است که صداها در هم گم نمی‌شوند و آهنگ حزن‌انگیز عزا کامل و واضح به گوش می‌رسد.

بعد از تزیین کوشک و برپایی چادر مهمان‌ها، از دسته‌ای توشمال (نوازندگان سازهای محلی) که ممکن است تعداد آن‌ها سه تا پنج نفر باشند برای شرکت در مراسم دعوت می‌کنند. توشمال‌ها در مراسم عزا بر روی کوشک استقرار می‌یابند و از شروع مراسم تا پایان آن دُهُل و ساز چپی می‌نوازند. ساز چپی درواقع نوعی سُرنای کوچک است و در مراسم عزاداری، از آن‌استفاده می‌شود، سازهای دیگر مانند سُرنا و در بعضی مناطق کَرنا از ابزار دیگر مورد استفاده در مراسم عزا هستند. زنان با پیروی از آهنگِ ساز چپی، سِرو می‌خوانند.

خانواده و خویشان نزدیک متوفی، اسبان بی‌سوار خود را از پیشانی تا پشت آن به پارچه‌های رنگی و سیاه مزین می‌کنند (کُتَل می‌بندند). بر گرده و روی زین هر اسب یک یا دو قبضه اسلحه‌ی شکاری و ابزارآلات جنگی را اغلب به صورت واژگون می‌آویزند (در فرهنگ منطقه وارونه کردن اشیا سمبل مرگ و نگون ساری است)، و اسبان کتل‌شده را توسط نوجوانان گرداگرد کوشک و با نظمی خاص می‌گردانند.

زمانی که همه چیز برای پذیرایی آماده شد و طبق برنامه، طوایف که از چند روز پیش توسط نامه برای مراسم دعوت شده‌اند، جهت فاتحه خوانی شرکت می‌کنند. ممکن است دعوت از طوایف تا حداکثر یک هفته طول بکشد و طوایف در روزهای مختلف برای شرکت در مراسم دعوت شوند. میهمان‌ها قبل از ورود به جایگاه اصلی مراسم خود را آماده می‌کنند، به این صورت که زن‌ها سربند (روسری، تکاری، ساوهَ و گل وَنی) خود را باز کرده و در گردن خود می‌اندازند و چادرها را دور گردن و کمر خود می‌بندند و گره می‌زنند و مردان سر و شانه‌های خود را گل می‌مالند، کلاهِ خود را از سر برمی‌دارند و اسبی را کُتَل می‌کنند و به همراه می‌آورند. زنان چند قدم از مردان جلوتر حرکت می‌کنند و با زدن بر سر و سینه، گیسوان خود را می‌کَنند و وِشَت (veŝat) کُنان –همان شیون و زاری، که همراه با کندن مو و خراشیدن صورت به وسیله‌ی ناخن‌ها است-وارد مراسم می‌شوند و به سمت چادر مخصوص زنان می‌روند، و بر گرداگرد کوشک و و عکس و لباس متوفی که بر روی کوشک نصب شده‌اند، شیون و زاری می‌کنند. یکی از زنانی که صدای تکخوان خوشی دارد گاگِریو (اشعار حزن آمیز، سوگینه خوانی، مویه) می‌خواند و دیگر زنها به صورت دسته‌جمعی او را همراهی می‌کنند.

در این هنگام میزبانان به دلداری مردان و زنان آمده و آن‌ها را به آرامش دعوت می‌کنند. نوجوانی از خانواده میزبان، اسبان کتل شده میهمان‌ها را گرفته و به جمع اسبان دور کوشک می‌برد و می‌چرخاند و سپس آن را در کنار دیگر اسبان کتل شده می‌بندد. مردان صاحب عزا در صفوف منظم و طولانی ایستاده و مردان میهمان در مقابل آن‌ها می‌ایستند. با ورود هر دسته از میهمان ها، صاحبان عزا از جای خود چند قدم جلوتر رفته و دسته میهمان و میزبان در مقابل هم بر سر خود زده و با صدای بلند بانگ‌ای باووِه‌ای باووِه‌ای باووِه (ei baowe) ⃰ را سر می‌دهند. سپس چند نفر از میزبانان جلو رفته و جلوی باوو زدن آن‌ها را می‌گیرد. بعد از قرائت فاتحه برای استراحت و پذیرایی در زیر سیاه چادرها مستقر می‌شوند. مجددا بعد از استقرار و نشستن مردان میهمان، یک نفر از بزرگان تازه وارد با صدای بلند اعلام قرائت فاتحه می‌کند و بعد از قرائت فاتحه، مهمانان تازه رسیده از جای خود بلند می‌شوند و به صفی که میزبانان در مقابل آن‌ها ایستاده‌اند، با دراز کردن دست‌های خود به سوی میزبانان ادای تسلیت می‌کنند و بعد در سر جای خود می‌نشینند و جمعی از میزبانان با نظم و احترام در مقابل مهمانان چند دقیقه‌ای می‌نشینند.

سپس مهمان‌ها پذیرایی می‌شوند. به این صورت که نهاری در محل تازِگه تهیه شده که به آن آشِ گوشت، آوِ گوشت و یا چلو گوشت می‌گویند. این غذا در سینی که در منطقه به آن «مَجمَع» می‌گویند برای دو یا سه نفر سِرو می‌شود، در قدیم و گاهی امروزه رسم بر آن بود که این غذا به وسیله‌ی دست خورده بشود، و قبل از آن به وسیله‌ی میزبان آفتابه و لگن می‌آوردند تا مهمان دستهایش را بشوید. کثرت نیروی انسانی در این مراسم از آن جهت ضرورت دارد که باید تشریفات در مقابل مهمان‌ها از جمله پذیرایی، استقبال و نشست و برخاست به صورت آبرومندانه صورت بگیرد.

ممکن است مهمان‌ها برای ادای احترام به خانواده متوفی دست‌های توشمال با خود به همراه بیاورند، که در بدو ورودشان شروع به نواختن ساز عزا می‌کنند. همچنین مهمان‌ها به عنوان کمک به خانوادهی عزادار که هزینه‌ی سنگینی را برای مراسم متحمل شده‌اند، هدیه‌ای پیشکش می‌کنند، این هدیه در قدیم معمولا گوسفند، قند، روغن و… بود و امروزه به صورت نقدی است و به آن پُرسانه می‌گویند.

در گذشته، همراه با نوای حزن‌انگیز ساز، حرکات موزون دسته جمعی- چیزی مانند رقص- انجام می‌شد که به صورت عقب و جلو بردن پا و کوبیدن آن بر زمین انجام می‌شده است، البته بر خلاف رقص‌های مرسوم در مراسم شادی حرکت دسته‌ی رقصنده به جای اینکه به سمت جلو باشد به سمت عقب است. تصاویر این گونه رقص‌ها را می‌توان بر قبور گذشتگان مشاهده کرد. همچنین رقص شمشیر به صورت نمادین نیز از مراسمی است که در گذشته انجام می‌شده است.

چند روز بعد از پایان مراسم تازِ، نوبت به برچیدن کوشک (کوشک وردارون) می‌رسد. جمعی از بزرگان طوایف و خویشان نزدیک متوفی برای برداشتن کوشک به تازِگه می‌روند و پارچه‌های سیاه و عزا را برداشته و گل‌های روی شانه نزدیکان متوفی را می‌تکانند و برای خانواده متوفی آرزوی سلامتی و دور ماندن از غم و اندوه می‌کنند. گروهی از بستگان نزدیک لباس‌های متوفی را که بر روی کوشک نصب شده در گوشه‌ای و به صورت مخفیانه از کوشک جدا کرده و آن‌ها را تا می‌کنند و سپس در بقچه‌ای گذاشته و به خانوادهاش تحویل می‌دهند.

در پایان بعد از قرائت فاتحه در منزل متوفی، میهمان‌ها منزل را ترک می‌کنند. کوشک وردارون پایان رسمی مراسم عزاداری و ادامه زندگی روزانه است.

این مراسم آیینی در زمستان ۱۳۹۷ در فهرست آثار ملی جای گرفت.

ـ تازِگه: مافَگه، جایی وسیع و باز که مراسم تاز در آن برگزار می‌شود. تازگه معمولا از مزارع و تملک متوفی است.

ـ خشک کردن حیوانات به صورت سنتی که در آن معمولا پوست حیوانات را با کاه پر می‌کردند.

ـ آواز‌های محزون که در مراسم عزاداری خوانده می‌شود (آواز دُنگِ دال، گاگریو).

ـ بانگ‌ای باوو در فارسی مانند بانگ گریه است و حالت ندایی دارد، یعنی پدرم وای.

* گزارش از زهره رستگارفرد، کارشناس ارشد ایران‌شناسی

روستای برندق خلخال در ردیف بهترین دهکده‌های گردشگری جهان

روستای هدف گردشگری برندق واقع در شهرستان خلخال استان اردبیل شرایط احراز برای قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کرد که این اقدام حامل پیام مهمی برای توسعه و رونق روستای برندق است.

قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این روستا و دارا بودن مولفه‌های لازم برای قرارگیری آن در ردیف بهترین روستاهای گردشگری جهان، سبب شد تا بتواند شرایط قرارگیری در لیست روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری را کسب کند.

روستای برندق از نظر وسعت جغرافیایی و مراتع جزو بزرگ‌ترین روستاهای استان اردبیل است که از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستا قرار گرفتن در نقطه تلاقی سه استان اردبیل، آذربایجان شرقی و زنجان است. از طرفی این روستا از قسمت شمالی متصل به تمامی مراتع و دامنه‌های کوه آق‌داغ (از کوه‌های معروف استان اردبیل که اثر طبیعی ملی بوده و محل زیست انواع وحوش، کل و بز و پلنگ ایرانی و به ارتفاع ۳۳۳۳متر) و از قسمت غرب تا رودخانه معروف قزل‌اوزن کشیده شده است.

این روستا میان دو رودخانه به نام زال و گل بندر قرار دارد، طبیعت بکر منطقه روبارا در حاشیه رودخانه دهستان از مکان‌های دیدنی و خاص است که برای مردم محلی تفرجگاه بسیار آرام و لذت‌بخشی است و گاهی مردم به ماهی‌گیری نیز مشغول می‌شوند.

از جمله نکته‌های جالب فرهنگ مردم این روستا که نسبت به محیط زیست دارند، جمع‌آوری زباله و اهمیت دادن به طبیعت است و روز چهارم فروردین روز پاک برندق نام‌گذاری شده و مردم در این روز با همکاری هم اقدام به جمع‌آوری زباله و پاکسازی محیط روستا می‌کنند.

این روستا از پرباغ‌ترین روستاهای شهرستان خلخال و استان اردبیل است به گونه‌ای که میوه‌هایی مثل انار، زردآلو، آلو، هلو، آلبالو، گیلاس، شلیل، گلابی، انگور، سیب، شاتوت، به، توت، ازگیل، انجیر و تمشک از مرغوب‌ترین میوه‌های شمال غرب کشور محسوب می‌شوند. هوای نیمه گرمسیری، خاکی حاصلخیز و وجود بارندگی کافی و همچنین رودخانه قزل‌اوزن دلیل پربار بودن محصولات است.

محصولات خشکباری مثل توت خشک، انجیر خشک، کشمش، بادام زمینی، گردو، بادام و تخمه آفتابگردان نیز در این روستا به صورت گسترده کشت و ضمن تامین نیازهای داخلی و منطقه‌ای به خارج از استان نیز صادر می‌شود.

برنج روستای برندق اگرچه کم است ولی از بهترین برنج‌های با کیفیت ایران محسوب می‌شود. از صیفی‌جات هم می‌توان به تولید انبوه پیاز، گوجه فرنگی، بادمجان، سیر، کدو، فلفل و خیار اشاره کرد.

اهالی این روستا بیشتر به کشاورزی، دامداری و باغبانی مشغول هستند و زنان این روستا به جوراب بافی، کیسه‌بافی، جاجیم‌بافی، فرش‌بافی، کت‌بافی، جلیقه‌بافی و بافت‌های دیگر، خیاطی و درست کردن لبنیات از جمله کره، ماست، دوغ و پنیر و شیره‌ها و مرباها و رب‌ها و ترشیجات مشغول‌اند.

با توجه به ظرفیت‌هایی که این روستای هدف گردشگری در حوزه‌های مختلف و مولفه‌های تعیین شده داشته، توانست شرایط قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مورد تائید سازمان جهانی گردشگری را دریافت کند که اهالی برندق از ثمرات این اقدام مهم برخوردار خواهند شد.

صغری فرشی معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل در این‌باره می‌گوید: «با مطالعات میدانی صورت گرفته و احصای ظرفیت و توانمندی‌های ملموس و ناملموس توسط کارشناس مربوطه این اداره‌کل، روستای برندق در ارزیابی اولیه امتیازات لازم را کسب کرد.»

او می‌افزاید: «انتخاب این روستا بر اساس طرح ابتکاری سازمانی جهانی گردشگری در خصوص انتخاب دهکده‌های گردشگری بوده که بر این اساس روستای هدف گردشگری برندق به عنوان یکی از سه روستای منتخب ایران واجد شرایط برای قرارگیری در شبکه جهانی روستاهای مدیر تائید سازمان جهانی گردشگری معرفی و از بین ۹ روستا در سطح کشور، در ارزیابی اولیه امتیازات لازم را در کنار روستاهای خرانق یزد و لافت هرمزگان کسب کرد.»

معاون گردشگری اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل می‌گوید: «سازمان جهانی گردشگری شاخص‌هایی نظیر ابتکار عمل در روستاها به عنوان محرک گردشگری پایدار، اولویت‌های اقتصادی، زیست‌محیطی، اجتماعی و فرهنگی، جذابیت‌های طبیعی و تاریخی و همچنین سیاست‌گذاری بومی و محلی در راستای معرفی رویدادها در قالب جشنواره‌ها و… را معیار سنجش و ارزیابی اولیه در به دست آوردن شرایط لازم برای قرارگیری در قالب بهترین دهکده‌های گردشگری جهان مد نظر قرار داده است.»

فرشی می‌افزاید: «نظر به اهمیت موضوع و دستاوردهای بزرگ حاصله از قرارگیری این روستا در لیست مذکور در آینده نه چندان دور باعث رونق مضاعف گردشگری استان و معرفی توانمندی‌های جنوب استان و شهرستان خلخال به عنوان مقصد منحصر به فرد گردشگری روستائی در استان اردبیل خواهد بود.»

او بیان می‌کند: «بررسی و مطالعات میدانی احصاء ظرفیت‌های ملموس و ناملموس و گردآوری برخی اطلاعات از زبان بزرگان و افراد پیر و کهنسال این روستا توسط کارشناس مربوطه در دستور کار این معاونت قرار گرفت و خوشبختانه با توجه به ظرفیت‌های بالقوه، بالفعل، متعدد و متنوع این روستا، برندق در ردیف عنوان سه روستای منتخب معرفی شد.»

در سال‌های اخیر اقدامات مهمی در راستای توسعه گردشگری روستایی و کشاورزی در سطح استان اردبیل انجام شده که قرارگیری روستای برندق در ردیف بهترین دهکده‌های گردشگری جهان از مهمترین اقدامات بوده که تداوم آن‌ها زمینه برای رونق هر چه بیشتر گردشگری در روستاهای استان را فراهم خواهد کرد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

آشنایی با مجموعه تاریخی بازار اردبیل

گلین چیخدی، آیین دیرینه مردم اردبیل برای روانه کردن عروس و داماد