تقابل طبیعت، انسان و فناوری در موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای به مساحت ۶۸ هزار مترمربع با فضای نمایشگاهی ۱۰۶هزار مترمربع و با ظرفیت سالانه ۲ تا ۳ میلیون بازدیدکننده، در سال ۲۰۰۱ افتتاح شده است. این موزه یکی از مهمترین سرمایه‌گذاری‌های دولت چین در بخش فرهنگی و اجتماعی این کشور  به شمار می‌رود.

موزه شانگهای در سال ۲۰۱۶، میان بیست موزه ملی معروف جهان توسط انجمن سرگرمی‌های موضوعی و فناوری در جایگاه هفتم قرار گرفت که یکی از پربیننده‌ترین موزه‌های مدرن چین محسوب می‌شود و شرکت چند رسانه‌ای و فراتکنولوژیکی Creative Star Digital  طراحی ساختمان اصلی و فضاهای نمایشگاهی موزه را بر عهده داشته است.

طبیعت، انسان و فناوری از جمله موضوعاتی که در این موزه مورد توجه قرار گرفته است و این مجموعه در راستای آموزش، پژوهش، گردشگری، همکاری، ارتباطات، جمع‌آوری، تولید و ارائه فرصت‌های جدید جهت کسب دانش فن‌آوری به بازدیدکنندگان برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است.

blank

 

موزه علوم و موزه علوم و فن‌آوری شانگهای در حال حاضر شامل ۱۱ نمایشگاه دائمی با موضوعات تنوع زیستی، اکتشافات زمین، مهد طراحی، پرتو حکمت، سیاره خانگی، عصر اطلاعات، دنیای ربات‌ها، در پرتو اکتشاف، بشر و سلامت، ناوبری فضائی، سرزمین رویایی کودکان، دو نمایشگاه خاص دنیای عنکبوت‌ها، دنیای حیوانات و دو گالری فن‌آوری‌های کهن چین می‌شود.

«گالری اکتشاف زمین» یکی از بخش‌های موزه شانگهای است که در آن با استفاده از مناظر شبیه سازی شده، نمایش‌های تعاملی، نمونه‌های طبیعی، نمایش فیلم و مالتی مدیا، و مدل‌سازی از اکتشاف زمین،  مفاهیم گوناکونی مانند پویایی زمین به تصویر کشیده می‌شود.

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

 

این بخش با ۲۲۰۰ متر مربع به سه بخش مغناطیس، سفر برای اکتشاف زمین و جغرافیای فیزیکی شانگهای تقسیم می‌شود و به معرفی مکان و حرکت زمین در گیتی، مواد تشکیل‌دهنده زمین، شکل ‌گیری ساختاری زمین، ویژگی‌های خطوط سطحی و جغرافیای فیزیکی شانگهای می‌پردازد.

از دیگر بخش‌های این مجموعه می‌توان به «گالری دنیای ربات‌ها» اشاره کرد که فضایی حدود ۱۵۰۰ متر مربع را به خود اختصاص داده است؛ بازدیدکنندگان در این گالری می‌توانند با ربات‌ها تعامل داشته باشند و از ارتباط و بازی‌هایی مانند شطرنج، تیراندازی و … لحظه‌ای به یادماندنی و هیجان‌انگیز را تجربه کنند.

«فضای ناوبری» یکی دیگر از بخش‌های این موزه بوده که با استفاده از ستارگان جذابیت بالایی در فضا ایجاد شده است. این گالری با مساحت  ۱۸۰۰ مترمربع به چهار بخش مجزا تقسیم شده است که این چهار بخش شامل دانش فضایی، آموزش و تجربه فضایی، نمایشگاه دستاوردهای فضایی و سینمای فضایی می‌شود.

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

 

از ویژگی‌های این بخش می‌توان به برنامه‌های متنوع تعاملی که دانش و درک فضایی بازدیدکنندگان را افزایش می‌دهد اشاره کرد، همچنین در این بخش بازدیدکنندگان می‌توانند پرواز را تجربه کنند.

در بخش «عصر اطلاعات» حیوانات بر روی پروژکتورها نمایش داده می‌شوند و فرامین بازدیدکنندگان را انجام می‌دهند. در این آزمایشگاه مجازی، اجرای آزمایشات متعددی که در آزمایشگاه‌های معمولی قابل اجرا نیست، انجام می‌شود.

بازدیدکنندگان در این بخش می‌توانند نمونه‌های طبیعی را ببینند و بازی‌های تعاملی متنوعی را انجام دهند؛ این بازی‌ها سیر تکامل فناوری اطلاعات را از حالت سنتی تا مدرن در معرض دید عموم قرار می‌دهند.

موزه علوم و فن‌آوری شانگهای

 

بخش «مهد طراحی» نیز با مساحت حدود ۸۰۰ متر کوچکترین بخش موزه شانگهای است که در آن هر فردی می‌تواند به عنوان یک طراح عمل کند.

این موزه همچنین دارای بخش‌های رفاهی مانند فضای نمایش  IWERKS و  فضای نمایش سه بعدی IMAX است که تعداد زیادی از علاقه‌مندان را به این موزه جذب می‌کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه‌های خراسان _پیام‌آور صلح و تجلی‌گاه آداب دیرینه

موزه مفاخر بوکان، آینه‌ای از زندگی بزرگان ادب و هنر

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *