ازسرگیری پذیرش تمام گردشگران واکسینه‌شده در امارات

امارات متحده عربی اعلام کرد صدور ویزای گردشگری را برای مسافرانی که به طور کامل دربرابر ویروس کرونا واکسینه‌شده باشند از سر می‌گیرد.

به نقل از نشنال، بر اساس تصمیم جدید مقامات امارات متحده عربی، این کشور صدور ویزای گردشگری را برای مسافرانی که به طور کامل دربرابر ویروس کرونا واکسینه‌شده اند از ۳۰ اوت از سر می‌گیرد.

بر این اساس تمام کسانی که هر دو دوز از واکسن‌های کرونا مورد تایید سازمان جهان بهداشت را دریافت کرده باشند می‌توانند برای دریافت ویزا اقدام کنند.

مسافران برای ورود به امارات متحده عربی باید در فرودگاه آزمایش اجباری کرونا را انجام دهند.

امارات در ماه‌های آوریل و می به دلیل شیوع ویروس کرونا پروازها از هند، پاکستان، نپال، سریلانکا، اوگاندا و نیجریه را ممنوع کرده بود.

محدودیت‌های سفری امارات در اوایل اوت کاهش پیدا کرد و ساکنان این کشور که در خارج از مرزها مانده بودند اجازه ورود به کشور را پیدا کردند. با این حال فقط کسانی که ساکن امارات بوده و در این کشور واکسینه ‌شده بودند امکان ورود به کشور را پیدا کردند.

گردشگران برای بازدید از امارات باید اطلاعات واکسینه بودنشان را در پلتفورم «ICA » یا اپلیکیشن «الحصن» ثبت کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

مقررات جدید برای سفر به امارات

بیمه رایگان کرونا برای مسافران هواپیمایی امارات

کشف بقایای یک سکونتگاه تاریخی در مصر

باستان‌شناسان در مصر موفق شدند با کاوش در شهر بندری اسکندریه به بقایای سکونتگاهی تاریخی دست‌ پیدا کنند.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، مصر روز جمعه از کشف بقایای سکونتگاهی در شهر بندری «اسکندریه» خبر داد که قدمت آن دست کم به قرن دوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.

بیانیه وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر نشان می‌دهد، یک تیم باستان‌شناسی مصری طی ۹ ماه کاوش توانسته است در نهایت به این اکتشاف دست پیدا کند.

به گفته باستان‌شناسان این سکونت‌گاه جنبه تجاری هم داشته است.

به گفته «مصطفی وزیری» دبیر شورای عالی آثار باستانی مصر، مطالعات اولیه وجود یک جاده اصلی و خیابان‌های مجاور هم را که با سیستم فاضلابی به یکدیگر متصل شده بودند تایید می‌کند.

این منطقه از زمان بطلمیوسی تا اواسط دوران حکم‌رانی رومی‌ها مورد استفاده قرار گرفته بود که در این صورت بازه زمانی بین قرن دوم پیش از میلاد تا قرن چهارم میلادی را برای تاریخچه آن می‌توان در نظر گرفت.

باستان‌شناسان همچنین در این مکان یک مجسمه از جنس مرمر سفید را که به نظر می‌رسد تصویرگر یکی از امپراتورهای رومی باشد در کنار چندین طلسم، چندین کوزه  و حدود ۷۰۰ سکه باستانی کشف کردند.

مصر در سال‌های اخیر به امید احیای حوزه گردشگری کشور که به دلیل مسائل داخلی و کرونا دچار مشکلاتی شده خبر اکتشافات باستانی متعددی را منتشر کرده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کشف اتفاقی یک لوح سنگی باستانی در مصر

امیدواری مصر برای جذب گردشگران بیشتر

مجسمه های تاریخی در تهران که ثبت ملی شده‌اند + تصاویر

چقدر اهل دقت به اطرافتان هستید؟ تا به حال شده همینطور که در شهر قدم میزنید، اطرافتان را زیر ذره‌بین بگیرید و به عناصر شهری عمیق نگاه کنید؟ می‌دانستید بعضی از این عناصر شهری که بار‌ها از مقابلشان رد شده‌ایم، برای خودشان اصل و نسب دارند و حتّی به عنوان میراث کشور به ثبت ملی رسیده‌اند؟

در این متن می‌خواهیم از ۶ مجسمه در تهران بگوییم. مجسمه‌هایی که دیگر الان برای خودشان سن و سالی دارند و به عنوان یادگاری از سازندگانشان در تهران به جا مانده‌اند. این مجسمه‌ها همگی به ثبت ملی رسیده‌اند، پس اثری مهم محسوب می‌شوند و لازم است از آن‌ها محافظت شود.

تندیس فردوسی در میدان فردوسی

با یکی از معروفترین میدان‌های تهران شروع می‌کنیم. میدانی که از قدیم الایام، مرکز بسیاری از اتفاقات تهران بوده است؛ مجسمه شاعر نام آور ایران، حکیم ابوالقاسم فردوسی در میدان فردوسی. خرداد ماه ۱۳۳۸ بود که در میدان فردوسی از اثر ابوالحسن صدیقی رونمایی شد و از آن زمان تا کنون، مجسمه فردوسی همچنان در میدان ایستاده و به مردم نگاه می‌کند.

 

در آن زمان، تندیس فردوسی، سومین مجسمه فردوسی در ایران بود که نصب شد. این مجسمه از جنس مرمر (کارارا) در اندازه بیش از ۳ متر ساخته شد. فرزند استاد صدیقی در مصاحبه‌ای گفته است تخته سنگ زیر پای فردوسی از کوه الوند در همدان به تهران منتقل شده؛ این تخته سنگ که چندان تراش هم نخورده نمادی از کوه قاف است. ایشان همچنین بیان کرده که آن کودک کنار فردوسی، در واقع زال (پدر رستم) است که روی کوه قاف قرار گرفته است.

مجسمه نبرد گرشاسب با اژد‌ها در میدان حر

میرحسن ارژنگ همراه با پسرخاله‌اش غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ که استادش هم بود، کار ساخت مجسمه نبرد گرشاسب و اژد‌ها را آغاز کردند. این مجسمه ارزشمند به همراه شیر‌های خشمگین اطرافش، سال ۱۳۱۵ در میدان باغشاه قدیم یا حر امروزی، نصب شدند. آن‌ها از پیشگامان مجسمه‌سازی واقع‌گرا در ایران بودند. مفهوم این مجسمه در واقع نبرد میان خیر و شر است که در ابعاد بزرگ ساخته شده است؛ گفته شده شیر‌ها هم در اطراف آن نماد محافظت هستند. جنس داخل این اثر از بتن و بیرونش فایبرگلاس است.

مجسمه نبرد گرشاسب

 

تندیس امیرکبیر در پارک ملت

مجسمه‌ای از امیرکبیر که در پارک ملت نصب شده از دیگر آثار استاد صدیقی است. شاید فکر کنید این تندیس تازگی‌ها نصب شده پس جدید است، امّا داستان چیز دیگری است! این تندیس برنزی بیش از ۳ متری، در سال ۱۳۵۶ به سفارش انجمن مفاخر ملی ایران، در ایتالیا ساخته می‌شود، امّا جریان انقلاب پیش می‌آید و انتقال آن به ایران ۳۲ سال به تأخیر میفتد. نهایتا سال ۱۳۸۸ با پیگیری‌هایی که انجام می‌شود، وارد ایران می‌شود و سال ۱۳۸۹ در پارک ملت نصب می‌شود.

مجسمه امیر کبیر

 

تندیس خیام در پارک لاله

پارک لاله از پارک‌های پر رفت و آمد تهران است. بخش ورودی اصلی پارک چند مجسمه وجود دارد که یکی از آن‌ها خیام است. این تندیس بسیار زیبا از شاعر ایرانی، سال ۱۳۵۱ به سفارش انجمن آثار ملی در ایتالیا توسط استاد صریقی ساخته شد. تندیسی که از جنس مرمر کارارا است و پس از ساخته شدن به ایران منتقل شد. این مجسمه به دلیل اینکه در دسترس است، دائما دچار آسیب می‌شود و بار‌ها مرمت شده است.

blank

 

سردیس فردوسی در موزه سازمان کتابخانه و اسناد ملی

مجسمه فردوسی در کتابخانه ملی را شاید همه افراد ندیده باشند؛ چون به عنوان منظر شهری به ثبت نرسیده، امّا اگر به موزه کتابخانه ملی مراجعه کرده باشید حتما آن را دیده‌اید. این سردیس، هنر دیگری از استاد ابوالحسن صدیقی است که در سرسرای قدیم و تاریخی کتابخانه ملی در خیابان ۳۰ تیر نصب شده ابود، امّا بعدا به ساختمان کتابخانه ملی و موزه کتاب و میراث مستند قرار گرفته است.

سردیس فردوسی

 

مجسمه امیرکبیر در مدرسه دارالفنون

این مجسمه امیرکبیر هم اثر مهم دیگری از ابوالحسن صدیقی است که سال ۱۳۱۰ از جنس گچ و به مناسبت بازگشایی مدرسه دارالفنون ساخته شد. در آن زمان هنوز امکان ریخته‌گری در ایران نبود که آن را از جنس دیگری بسازد؛ لذا این مجسمه را هنرمندانه از جنس گچ ساخت و آن را در تالار مدرسه دارالفنون نصب کردند.

مجسمه امیرکبیر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

موزه‌های خراسان _پیام‌آور صلح و تجلی‌گاه آداب دیرینه

آثار و اشیاء به نمایش‌ درآمده در موزه‌های خراسان، آیینه تمام‌نمایی از فرهنگ، هنر، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات نیاکان و گذشتگان ما محسوب می‌شود، به گونه‌ای که موزه را می‌توان به عنوان تنها پل ارتباطی میان گذشته، حال و آینده برشمرد.

تاریخچه موزه‌داری در خراسان را نیز می‌توان به آستان قدس رضوی نسبت داد. به شکلی که تقریبا همزمان با ایجاد موزه موزه ملی ایران باستان، مکانی به جمع‌آوری و نمایش آثار وقفی اختصاص پیدا کرد و لذا سنگ‌بنای اولین موزه خراسان بنا نهاده شد.

موزه سیار صلح و کودک

نخستین موزه بین‌المللی و سیار کودک در ایران با دریافت مجوز از اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مدیریت خانم سوسن نیک‌ذات در خراسان رضوی، ایجاد شده است. عناصر این موزه شامل عروسک‌های قاشقی است که در میراث فرهنگی معنوی کشور ثبت شده‌اند. همچنین عروسک‌های دست‌ساز زنان روستایی، آثار هنری کودکان، نقاشی، کلاژ و کلکسیون آثار و اشیائی از ایران و جهان در این موزه به نمایش گذاشته شده است.

این موزه‌ها با هدف ترویج فرهنگ صلح و توسعه آن در جهان، معرفی میراث فرهنگی ملل، ترویج فرهنگ توسعه پایدار و رسیدن به صلح پایدار، ایجاد شده است و هر یک از عناصر این موزه، حکم تقدس دارند، زیرا بر اساس آموزه‌های دین مبین اسلام و فرامین پیامبر الهی، صلح و دوستی را در جوامع ترویج می‌دهند.

 

موزه‌ سیار صلح و کودک، نمایش‌های موفقیت‌آمیز خود را به عنوان سفر آبی صلح در کشتی خلیج فارس، نخستین سفر با قطار و نخستین سفر هوایی تحت عنوان هواپیمای صلح در سطح بین‌المللی انجام داده و تا به امروز به چهار قاره‌ جهان سفر کرده است. از دیگر اقدامات این موزه، تشکیل شبکه حقیقی هم‌سفران صلح و فرهنگ ملل است که با هدف جایگزین کردن رفاقت به جای رقابت ایجاد شده است.

موزه سیار صلح و کودک دارای مجوز رسمی فعالیت از سوی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور است که به عضویت ایکوم، شورای جهانی موزه‌ها درآمده است و در سال ۲۰۱۸ میلادی از سوی ایکوفوم، کمیته بین‌المللی موزه‌شناسی به عنوان سفیر صلح کودک، برگزیده شده است.

موزه‌های خراسان

موزه حوض‌خانه هزاردستان

موزه حوض‌خانه هزاردستان به همت آقای «یوسف‌علی قومورلو» در ابتدا به عنوان تماشاخانه‌ فرهنگی و هنری و با مجوز اداره‌کل ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و پس از آن با انجام دادن اقداماتی به عنوان اولین موزه خصوصی استان و اولین موزه ترکیبی کشور با محوریت نمایش آیین سفره‌داری ایرانی و هنرهای آیینی از سازمان میراث فرهنگی مجوز دریافت کرد.

از جمله این اقدامات می‌توان به نشان دادن توانایی‌های خود در نمایش گوشه‌هایی از آداب و سنن مهمان‌داری ایرانی، بازتاب آن در صنعت گردشگری، ادغام سازمان میراث فرهنگی و سازمان گردشگری در راستای فضاسازی منطقی و برگرفته از معماری سنتی، جمع‌آوری آثار هنری و وسایل زندگی قدیمی و چیدمان آن‌ها و نمایش آن‌ها به گردشگران خارجی اشاره کرد.

دیوارهای موزه‌های خراسان با نقاشی‌های ملهم از داستان‌های شاهنامه تزیین شده است. در سر هر ستون، کتیبه‌های خطی اشعار عرفانی که با خط نستعلیق نگاشته ‌شده توسط استاد دانشجوی نیشابوری به چشم می‌خورد، حوض سنگی میان حوض‌خانه و شاه‌نشین آن به خوبی طراحی شده است.

 

برخی از اشیاء این موزه منحصر به‌فرد بوده و بیش از ۱۰۰ قطعه اشیاء قدیمی و آثار هنری تمام غرفه‌ها، سکوها، رف‌های آن را پوشانده است، به صورتی که هر بازدیدکننده می‌تواند ساعت‌ها به تماشای این آثار مشغول باشد و همزمان از خدمات این موزه نیز بهره‌مند شود.

این موزه در خیابان جنت که یکی از بازارهای معروف و پرجمعیت مشهد است، با وسعت ۳۵۰ مترمربع و با قابلیت پذیرش حداکثر ۶۰ نفر واقع شده است.

منبع:

پهلوان، مهرآسا؛ ۱۳۹۸؛ کتاب موزه‌ها و مجموعه‌داران خراسان رضوی؛ انتشارات درج سخن

ایسنا

«قلعه عمرانی گناباد» مصداق سازگاری با طبیعت

 یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: قلعه متروک عمرانی از جمله زیستگاه‌های کهنی است که در یکی از خشک‌ترین و ناسازگارترین اقلیم‌های ایران معروف به ریگ عمرونی ساخته شده و زندگی توام با بهره‌وری و رفاه با بهره‌گیری از امکانات محلی و ابتکارات معماری در آن فراهم شده است.

رجبعلی لباف‌خانیکی اظهار کرد: یکی از شگفتی‌های زندگی موجودات زنده اعم از گیاه و حیوان سازگاری و وفق با طبیعت و اقلیم است و در این میان، انسان که به «اشرف مخلوقات» شهرت یافته، به پشتوانه شعور و درایت خود بهتر از دیگر جانداران توانسته است خود را با طبیعت وفق دهد. او یا با مهاجرت مکان دلخواه خود را جست‌وجو کرده، یا با معماری برای خود سرپناه مناسب ساخته یا با فن‌آوری و تکنولوژی اسباب و لوازمی ساخته که او را در سازگاری با طبیعت یاری رساند.

وی ادامه داد: پیش از رویکرد انسان به صنعت و تکنولوژی گویا معماری در جهت سازگار کردن محیط با انسان نقش مؤثر و تعیین‌کننده‌ای داشته است. انسان با معماری برای خود سرپناه ساخته، جهت انجام امور مذهبی و اعتقادی معبد ساخته، جهت دفاع از خود قلعه‌ها، برج‌ها و باروها بر آورده، جهت تعدیل هوا بادگیر و سردابه ساخته، برای ذخیره‌سازی آب، آب‌انبار ساخته و به منظور آسایش و امنیت خود در راه‌ها کاروان‌سرا ایجاد کرده است.

لباف‌خانیکی افزود: در حال حاضر ما شاهد بسیاری از آن سازه‌ها نیستیم و نمی‌توانیم به اهمیت آن‌ها در گذشته پی ببریم، در صورتی که آن‌ها الزامات رفاه، آسایش، آرامش و امنیت بودند و در پناه آن‌ها انسان توانست زنده بماند و پله‌های تکامل و پیشرفت را بپیماید.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: قلعه یا روستای متروک عمرانی از جمله زیستگاه‌های کهنی است که در یکی از خشک‌ترین و ناسازگارترین اقلیم‌های ایران معروف به «ریگ عمرونی» ساخته شده و با بهره‌گیری از امکانات محلی و ابتکارات معماری، زندگی توام با بهره‌وری و رفاه در آن فراهم شده است، به گونه‌ای که به استناد  کتاب «فرهنگ جغرافیایی ایران» عمرانی در نیمه قرن ۱۳ه.ش قناتی پرآب و تعداد زیادی تاکستان و توتستان‌های گسترده داشته که محصول سالیانه توتستان‌های آن تقریبا ۱۰خروار (معادل۳۰۰۰کیلو) ابریشم بوده و در سال۱۳۲۸ه.ش  ۱۰۰ خانوار و به استناد نوشته «سلطان حسین تابنده» در کتاب «تاریخ و جغرافی گناباد» در حدود سال‌های ۱۳۱۳تا ۱۳۴۴ه.ش ۷۰۰ نفر جمعیت داشته است.

قلعه عمرانی گناباد

 

وی خاطرنشان کرد: اکنون این روستا متروک و رها شده اگرچه در حال انهدام و نابودی است، اما در صورت توجه هر چند ناچیز مسؤلان می‌تواند به عنوان الگویی از یک زیستگاه کویری، گردشگران و پژوهشگران را با نحوه زندگی ایرانیان در شرایط سخت آشنا کند.

لباف‌خانیکی اظهار کرد: قلعه عمرانی واقع در ۲۴ کیلومتری شمال شهر گناباد، بر سر راه کهن تربت‌حیدریه به گناباد مشتمل بر یک باروی بلند، یک معبر عریض سرتاسری شمالی- جنوبی، چندین کوچه منشعب از معبر اصلی، ارگ، مسجد، حمام، سه آب‌انبار، یک کاروانسرا و منازل اشرافی با چندین بادگیر است.

وی ادامه داد: اگرچه به نوشته فرهنگ جغرافیایی ایران این روستا در سال ۱۲۴۹ خ توسط «حاجی حسنعلی طبسی» ساخته شده، ولی شواهد متعددی در عمرانی وجود دارد که قول نویسنده آن کتاب را نقض می‌کند و نشان می‌دهد که قدمت عمرانی بسیار بیشتر است. از جمله آب‌انبار آجری بزرگ حاشیه جنوبی روستا با بناهای دوران سلجوقی قابل مقایسه است و مسجد جامع زیبای عمرانی در کنار یک خانه اشرافی با ساختار زیبایش شباهت به بناهای دوران تیموری دارد و بناهای عام‌المنفعه دیگر هم به استناد کتیبه‌های آن‌ها متعلق به دوران صفوی هستند و مسلما حضور جمعیت زیاد در آن روستا ایجاب کرده است که در آن آب‌انبار، حمام، مسجد، ارگ و کاروانسرا ساخته شود.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: ارگ که در میانه روستا قرار گرفته دارای برج و باروی خاص و دروازه‌ای است که از میانه دو برج به درون یک هشتی باز می‌شود و کاروانسرای عمرانی که از نوع کاروانسرای عصر صفوی دارای صحن و بازوهای ورودی پیش‌آمده و دو کتیبه در دو سمت ورودی بوده که کتیبه سمت چپ به سرقت رفته و کتیبه سمت راست با مضمون «عمل استاد شرف‌الدین» باقی‌مانده است.

لباف‌خانیکی اضافه کرد: کاروانسرا از نوع چهارایوانی همراه با غرفه‌ها و حجره‌هایی در اطراف صحن و مالبندهایی در پشت حجره‌ها بوده که فضاهای سه طرف آن منهدم شده و فقط بخشی از جبهه ورودی در سمت شرق بنا برجای مانده است.

این پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی عنوان کرد: مجموعه بناهای عام‌المنفعه شامل یک حمام، یک مسجد و یک حوض در جنوب ارگ و مجاور یکدیگر گویا در یک زمان توسط یک شخص خیر به نام «شاه محمد» ساخته شده و اقدام خیر او بر لوحه سنگی بالای سردر حوض نقش بسته بود که متاسفانه آن لوحه ارزشمند بعد از سال۱۳۷۴ه.ش به سرقت رفت.

 

وی بیان کرد: با خاکبرداری از معابر، هویت و کارکرد فضاهای معماری عمرانی مشخص می‌شود و با تثبیت وضعیت موجود و بازسازی مسجد، دروازه، حوضخانه و برخی بادگیرهای یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری، احیا خواهند شد.

منبع: ایسنا

قلعه‌های مجد ماضی در خواف، نمادی از مبارزات یک نهضت در خراسان

نهضت مجدماضی در تقابل با دست‌نشاندگان و عمال ایلخانان مغول تا آن‌جا عمق و گسترش یافت که بر فراز کوه‌های اطراف خواف و مشرف بر راه‌های ارتباطی قلعه‌ها بر آورد و گاه و بی‌گاه بر دشمنان شبیخون می‌زد.

خواجه سعدالملک و کلانتران خواف که عمال آل‌کرت بودند، به قلعه‌های خواجه مجد لشکر می‌کشیدند اما او مردان فدائی بسیار داشت که تلاش دشمنانش را نقش بر آب می‌کردند. مجد فدائیان زیاد گرد آورد و در حصار نیازآباد نشست و حصار «مائیژناباد» (مژناباد فعلی) و «کاریان» (کاریون فعلی) را نیز گرفت و برخطۀ خواف با اقتدار حکومت می‌کرد تا این که «ملک غیاث‌الدین کرت» او را در جنگ در نیازآباد و مائیژناباد خواف شکست داد. گزارشی از این واقعه و قلعه‌های به جا ماده از این دوره تاریخی را می‌خوانید.

ملک غیاث‌الدین کرت در ماه صفر سال۷۲۱ ه. ق، ناصرالدین ایلچی و ناصرالدین طغرل فوشنجی را با ۵۰۰سوار به سوی خواف فرستاد و خود نیز چند روز بعد از هرات حرکت کرد.

در نزدیکی حصار نیازآباد بین فدائیان خواجه مجد و سپاهیان ملک غیاث‌الدین جنگی سخت درگرفت و در آن گیرودار ۲۰ تن از فداییان مجد کشته شدند و چون غیاث‌الدین با لشکری بی‌حساب به نیاز آباد رسید، شعله‌های جنگ بلندتر شد و با این که فداییان خواجه مجد با اخلاص می‌جنگیدند، شبانگاه لشکر غیاث‌الدین حصار نیازآباد را تسخیر کرد.

خواجه مجد که خود در حصار مائیژناباد بود، چون خبر ناگوار فتح حصار نیاز آباد را شنید به هزار مرد دلیر فدایی دیگر که در مائیژناباد داشت دل خوش کرد و با سرداران و نزدیکان خود به مشورت نشست. مشاورانش او را به صلح با ملک غیاث‌الدین ترغیب کردند، اما مجد بر مقاومت پای می‌فشرد.

ملک غیاث‌الدین روز دیگر حصار ماییژناباد را هم در محاصره گرفت و طبل و کوس و دهل بنواخت. از دو طرف تیر و سنگ روان شد و بسیاری به قتل رسیدند. چهار روز بر این منوال گذشت و در این مدت مقنی‌های ملک غیاث‌الدین از بیرون حصار در حال کندن نقب به داخل حصار بودند. خواجه مجد که بسیاری از یارانش را از دست داده بود، روز پنجم ائمه و معارف مائیژناباد را پیش ملک غیاث‌الدین فرستاد و امان خواست و به این صورت نهضت خواجه مجد ماضی خاموش شد اما مقاومت‌های او حماسۀ دیگری در خطۀ خونرنگ خراسان بود که در خاطره‌ها ماند و اینک مردان و زنان خواف از او و رشادت‌هایش افسانه‌ها دارند و قلعه‌هایش را بر فراز کوه‌ها شاهد می‌گیرند و مزار ۵۰۰ساله‌اش در نیازآباد را پاس می‌دارند.

بررسی‌های یک باستان‌شناس و پژوهشگر

رجبعلی لباف خانیکی پیشکسوت باستان شناسی، پژوهشگر و مدیر کل اسبق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی یکی از معدود افرادی است که در سال ۱۳۶۵ قلعه‌های مجد ماضی را بر فراز کوه‌های اطراف خواف از نزدیک مورد بررسی و شناسایی قرار داده است.

او درباره قلعۀ بازه اظهار کرد: «این قلعه بر فراز کوه «بازه» بلندترین قلۀ رشته‌کوه باخرز مشرف بر دشت سلامی در فاصلۀ حدود ۴۵کیلومتری شمال‌غرب خواف و شمال روستای خیرآباد معروف به قلعه بَزه است، بر رأس هموار شدۀ کوه، گویی شهری گسترده بوده زیرا اکنون بقایای معماری سنگی و انباشت انواع مصالح ساختمانی خبر از زیستگاهی مهم و گسترده در آن مکان دارد.»

او با بیان این‎که قلعه در حصاری محکم با برج‌های استوانه‌ای محصور بوده و فضاهای معماری که در کنار حصار بوده‌اند روزنه‌های دید و تیرکش به بیرون داشته‌اند، افزود: «راه صعب‌العبور، مخازن آب، انبارهای وسیع، کارگاه‌های صنعتی و تجهیزات دفاعی، قلعه بازه را امن و تسخیرناپذیر کرده بودند، شکل‌گیری و ساختار این قلعه همانند قلعه‌های اسماعیلیه است، اما قطعات کاشی، آجر و سفال‌های پراکنده بر سطح آن متعلق به قرن ۸ه. ق است.»

لباف خانیکی درباره «قلعه دختر چشمه قلعه» نیز گفت: «این قلعه در فاصلۀ حدود ۷۰کیلومتری جنوب خواف و بر جانب جنوبی «کوه هرمزی» برفراز کوهی به نام «کوه قلعه دختر» واقع شده و از شمال بر دشت «گرماب» و از جنوب بر دشت «تک» بستر راه‌های ارتباطی خواف و زوزن اشراف دارد.»

او ادامه داد: «این قلعه شامل سه بخش شرقی، مرکزی و غربی بر سه سطح نسبتا هموار است، در بلندترین سطح احتمالا شاه‌نشین قلعه قرار داشته زیرا در میانه آن فضائی هشت‌ضلعی و آراسته از آجر ساخته شده و اطراف آن را نیز اطاق‌هایی در میان گرفته است. دو سطح دیگر اختصاص به فضاهای اقامتی، دفاعی و مخازن ذخیره آب مانند قلعه‌های اسماعیلیه داشته است. مواد فرهنگی پراکنده بر سطح این قلعه متعلق به قرن ۸ه. ق است.»

این پژوهشگر و باستان‌شناس با اشاره به «قلعه‌بندی وان» اظهار کرد: «در فاصلۀ حدود ۴۷کیلومتری شمال‌غرب خواف، به فاصله نسبتا کمی از قلعۀ بازه در فاصلۀ حدود ۱۲کیلومتری شمال‌شرق روستای خیرآباد در دره‌ای قرار گرفته معروف به «درۀ میا»، در انتهای دره بر فراز کوه کم‌ارتفاعی قلعه‌ای درهم ریخته وجود دارد که به «قلعۀ‌بندی وان» معروف است. این قلعه که در زمینی مثلثی‌شکل ساخته و از وسعت نسبتا کم و استحکام برخوردار بوده، ویران شده و آن‌چه اکنون از آن برجای مانده بقایای دیوارها و انباشت سنگ‌های فرو افتاده از دیوارهاست، این قلعه سهل‌الوصول و راه‌یابی به آن به سادگی امکان‌پذیر بوده است در فرهنگ‌ها «بندی» زندانی معنی شده است.»

او تصریح کرد: «اکنون همچنان این سوال مطرح است که آیا آن قلعه زندانی برای دشمنان مجد ماضی بوده است؟»

منبع: میراث آریا

موزه صلح سردشت، جایی برای نشان دادن مظلومیت قربانیان سلاح‌های شیمیایی

امروزه موزه‌ها به عنوان مکانی برای نشان دادن فرهنگ، هویت و تاریخی یک ملت جایگاه ویژه‌ای در شناساندن یک کشور و ملت داشته و هر کدام از این موزه‌ها ماهیت و ماموریت خاصی دارند که از جمله می‌توان به موزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، جنگ، کودک، محیط زیست، صلح و… اشاره کرد، در این میان در برخی از کشورها در سال‌های اخیر ساخت موزه‌های صلح در کنار سایر موزه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار شده است.

زیرا موزه‌های صلح به جهان و ساکنان آن اهمیت داده و برای ایجاد تغییرات مثبت در جهان بدون توسل به خشونت، تلاش می‌کنند، لذا به طور کلی می‌توان گفت، موزه‌های صلح نهادهایی فرهنگی هستند برای نمایش تغییر نگرش‌های انسانی، تغییر تعارضات، استفاده از توانایی‌های مختلف انسانی و الهام برای ایجاد و برقراری صلح در جامعه و دفاع از آن.

فضایی برای آگاهی از مواردی که منجر به نابودی نسل بشر می‌شود، مکانی برای دیدار تمدن‌ها، فرهنگ‌ها، عقاید و ارتقای سیاست‌های توسعه پایدار انسانی، یادگیری دموکراسی، مشارکت، بحث و گفت‌وگوهای عمومی، اجتماعی و توانمندسازی افراد و گروه‌هایی که در حاشیه مانده‌اند.

برای همین منظور نیز در آذربایجان غربی تصمیم بر آن گرفته است تا موزه صلح در سردشت ساخته شود چرا که تاسیس این موزه سبب ایجاد زمینه‌های لازم برای شناخت عمیق‌تر از دوران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، فجایع رخ داده در این دوران، علی‌الخصوص فاجعه دردناک بمباران شیمیایی سردشت، رویدادها و حقایق این فاجعه تلخ، مقاومت و استقامت مردم پاک و مظلوم سردشت بوده و توجه جوامع بین‌المللی و ملت‌ها را به اهمیت این واقعه و اثرات مخرب آن بر زندگی مردم جلب کند.

اهداف

رونق گردشگری عمومی و تخصصی در استان، ایجاد فضای آموزشی و پژوهشی برای دانشجویان و پژوهشگران، حفظ و روایت بخشی از تاریخ کشور، اشاعه فرهنگ ایثار و مقاومت، آشنایی نسل حاضر و آینده با بخشی از تاریخ جنگ کشور، ایجاد حس غرور و اتحاد و همبستگی، رواج صلح و دوستی در میان ملت‌ها و نمایش رنج‌های قربانیان سلاح‌های شیمیایی و پیامدهای ناگوار جنگ و خشونت از جمله اهداف ساخت موزه صلح سردشت هستند.

برای ساخت موزه صلح سردشت زمینی به مساحت ۳۶۰۰ مترمربع در مرکز شهرستان سردشت و در خیابانی به نام هیروشیما در نظر گرفته شده است که در طراحی آن سعی شده تاثیرات بمباران شیمیایی بر طبیعت و ژنتیک در ساختار بنای موزه به وضوح دیده شود، به طوری که بخشی از پوسته ساختمان به صورت دریچه‌هایی در حکم پوست تاول‌زده به چشم می‌آید.

با توجه به واقعه فجیع رخ داده در این شهرستان، بخش اصلی این موزه را کاربرد سلاح‌های شیمیایی، عواقب مرگبار آن و اثراتی که تا به امروز بر زندگی مردم سردشت داشته است، تشکیل خواهد داد.

در این موزه معرفی واقعه بمباران شیمیایی و اثرات آن بر روی مصدومان با استفاده از عکس و فیلم، اسناد و اشیا مربوط به جنگ شیمیایی نمایش داده خواهد شد.

سایر فضاهای داخلی موزه نیز عبارت از بخش معرفی تاریخ صلح و مسائل معاصر مربوط به آن، بخش معرفی شخصیت‌ها و سازمان‌های مروج صلح در جهان و ایران، اشخاصی که تاریخ را از طریق فعالیت‌های شجاعانه و صلح طلبانه تغییر داده‌اند، بخش مربوط به زندگی مردم پس از جنگ، افتخارات و آثار هنری ایشان در سالن امید هستند.

مجموعه موزه در پنج طبقه شامل زیرزمین سوم با ۱۰۰۴.۶۵ مترمربع، طبقه زیرزمین دوم۹۸۵.۳۳ مترمربع، طبقه زیرزمین اول با ۶۱۸.۷۵ مترمربع، طبقه هم‌کف با ۳۱۴.۵۵ مترمربع، طبقه اول با ۲۹۲.۱۵ مترمربع، پشت بام و تاسیسات آن با ۱۲۴.۸۵ مترمربع و در مجموع با زیربنای ۳۳۴۰.۳۸ مترمربع ساخته می‌شود.

کاربری‌های این موزه نیز شامل فضاهای خدماتی، اداری، تاسیساتی، پژوهشی، آمفی‌تئاتر، گالری فرهنگ و مردم‌شناسی، گالری ۷ تیر۱۳۶۶، گالری ایثار، گالری سکوت، گالری امید و… هستند.

طراحی محوطه و سایت پلان در دو فضای خشک و سرسبز در مساحتی حدود یک هزار و ۴۳۲ مترمربع پیش‌بینی شده که فضای خشک بیانگر دوران جنگ و فشار زندگی آن زمان بر مردم سردشت بوده و فضای سرسبز بیانگر دوران امیدواری و امید به زندگی مردم شهر بعد از دوران جنگ است.

اقدامات انجام شده مرتبط با موزه

انجام مطالعات تهیه نقشه‌های فاز یک و دو معماری ساختمان موزه توسط مهندسان مشاور مبنا در آذرماه ۱۳۹۶ و تامین زمین به متراژ  ۳۶۰۰ مترمربع در مرکز شهرستان سردشت از جمله اقدامات انجام شده برای ساخت موزه صلح سردشت هستند.

ساخت‌وساز با زیربنای ۳۳۴۱ مترمربع، محوطه‌سازی به متراژ ۲۱۴۸ مترمربع، تامین و تهیه تجهیزات موزه‌ای و تجهیزات امنیتی از جمله دیگر اقداماتی است که در آینده برای ایجاد موزه صلح سردشت باید انجام شود.

* گزارش از فرزانه ولی‌پور کارشناس امور موزه‌های آذربایجان غربی

بازاری که هنوز در آن مبادله کالا به کالا انجام می‌شود

یکی از زیباترین مکان‌های گردشگری شهرستان بوشهر، بازار قدیم بوشهر آن است که در مرکز شهر قرار گرفته. شهر بوشهر  به دلیل مجاورت با خلیج فارس هر سال در فصل بهار و پاییز گردشگران و مسافران زیادی دارد.

یکی از قدیمی‌ترین اماکن دیدنی این شهر بازار قدیم بوشهر است که قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. معماری این بازار ویژگی‌های معماری عصر قاجار را دارد و همچنان در برخی از قسمت‌های آن داد و ستد کالا به کالا انجام می‌شود. در بازار همه چیز می‌توانید پیدا کنید.

blank

 

این بازار از سنتی‌ترین و قدیمی‌ترین بازار‌های ایران است که همچنان در آن خرید و فروش و اقتصاد جریان دارد. بافت قدیمی و زیبای قاجاری این بازار حال و هوای بسیار خوبی دارد و گشت و گذار در آن یکی از لذت بخش‌ترین قسمت‌های سفر شما خواهد بود.

این بازار در مجموع ۲۵۰ باب مغازه دارد که در همه آن‌ها فروشندگان مشغول کار هستند. در کنار فروشندگان مسلمان، افراد مسیحی و یهودی نیز در این بازار داد و ستد می‌کنند.

blank

 

بازار قدیمی بوشهر چند بار مرمت شده است و در حال حاضر نیز یکی از قلب‌های اقتصادی شهر است و به کار خود ادامه می‌دهد. اگر دوست دارید به این شهر سفر کنید، بهترین زمان فصل بهار است. در این فصل حال و هوای بوشهر نوروزی می‌شود و رویش مجدد گیاهان و سبزه‌ها نشاط خاصی به شهر می‌بخشند. بازار قدیمی بوشهر در تاریخ ۲۸ اسفند سال ۱۳۸۵ با شماره‌ی ثبت ۱۸۶۴۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

تقویت گردشگری عشایری در بوشهر

آداب، رسوم و سنت‌های ماه رمضان در استان بوشهر

سرنوشت بافت تاریخی بوشهر _فنا یا بقا؟

۵ مکان ممنوعه که اجازه بازدید از آنها را ندارید

به نقل از لیست ورس، عده زیادی دوست دارند یک سرزمین مخفی یا یک منطقه ممنوعه را از نزدیک ببینند. به نظر می‌رسد که گردشگران زیادی تنها به این دلیل که برخی مکان‌ها ممنوعه شده اند تمایل دارند بدانند پشت در‌های بسته، دروازه‌های قفل شده یا حصار‌های سیم خاردار چه چیزی وجود دارد.

تعداد بی شماری از مقاصد زیبا برای بازدید در سراسر جهان وجود دارد؛ اما برخی از مکان‌ها یا بسیار خطرناک یا به شدت تحت محافظت هستند و یا برای جست و جوی گردشگران بسیار مرموز و جذاب؛ از ساختمان‌ها و سازه‌های ساخته شده به دست بشر گرفته تا زیستگاه‌های طبیعی که حاوی گونه‌های جانوری خطرناک. حضور در این مناطق برای گردشگران و افراد خارجی منطقه ممنوعه شده است.

البته در برخی موارد هیچ چیز جلودار حس کنجکاوی کاوشگران نیست و آن‌ها سختی‌های زیادی را متحمل می‌شوند تا شاید پرده از راز‌های این اماکن بردارند.

منطقه سرخ در فرانسه

همه مناظر در فرانسه تنها تپه‌های سبز و پر از روستا‌های زیبا را شامل نمی‌شود. یک منطقه متروکه در این کشور وجود دارد که نزدیک به یک قرن است حضور در آن منطقه ممنوعه غدقن شده. در منطقه‌ای در نزدیکی وردن در کشور فرانسه یک جنگل بکر قرار دارد که به منطقه Rouge معروف است و به نام منطقه سرخ نیز شناخته می‌شود. هیچ کس در آنجا زندگی نمی‌کند، هیچ چیز در آنجا ساخته نشده و ورود به آن ممنوع است.

 

قبل از جنگ جهانی اول، وردن عمدتاً زمین کشاورزی بود. پس از شلیک میلیون‌ها گلوله توپ به این منطقه در طول جنگ جهانی، وضعیت این منطقه به سرعت تغییر کرد. زمین‌ها تکه تکه شدند، درختان تخریب و شهر‌ها بر اثر مواد منفجره ویران شدند. جنگ در سال ۱۹۱۸ به پایان رسید و دولت فرانسه هزینه‌ای را برای احیای زمین‌های این ناحیه در نظر گرفت، اما در نهایت تصمیم گرفته شد که روستاییان را به منطقه دیگری جا به جا کنند. همه پوکه‌ها و مهمات جنگی در‌ این منطقه باقی مانده و به همین دلیل به نام منطقه سرخ شناخته می‌شود.

blank

فورت ناکس در آمریکا

یکی از راز آلودترین مکان‌های دنیا در ۴۸ کیلومتری جنوب غربی لویویل واقع شده است. تعداد کمی از مردم توانسته اند به انبار شمش ایالات متحده که به فورت ناکس معروف است، وارد شوند و به همین دلیل بسیاری از سوالات در مورد این مکان بدون پاسخ باقی مانده است. ساخت فورت ناکس در سال ۱۹۳۶ به پایان رسید. در آن زمان طلا توسط قطار‌هایی که توسط افراد مسلح تحت حفاظت بود، حمل و سپس بر روی کامیون‌های ارتش تحت محافظت تیپ سواره نظام ایالات متحده آمریکا حمل می‌شد.

 

دولت آمریکا اعلام کرده که انبار شمش ایالات متحده نزدیک به ۴ هزار و ۵۰۰ تن طلا دارد که بیش از ۱۷۵ میلیارد دلار ارزش دارد. این تاسیسات دارای یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های امنیتی دنیاست و ورود به آن بسیار سخت است.

blank

جزیره سنتینل شمالی
هرچقدر هم باور این موضوع برای شما سخت باشد باید بدانید که هنوز گروه‌های بومی در جهان وجود دارند که هیچ تماسی با دنیای بیرون و تمدن مدرن نداشته اند. بومیان در جزیره سنتینل شمالی یکی از چند قبیله دور از تمدن در جهان هستند. در سال ۱۹۹۱، یک گروه از هندی‌ها به سمت این جزیره حرکت کردند و مشخص شد که بومیان این جزیره با خارجی‌ها رابطه خوبی ندارند.

 

تخمین زده می‌شود که حدود ۱۵۰ نفر در این جزیره زندگی می‌کنند و زبان آن‌ها برای هیچ فرد خارجی شناخته شده نیست. اطلاعات کمی در مورد این قبیله وجود دارد که آن‌ها را برای گردشگران پر رمز و راز نگه می‌دارد. در سال ۲۰۱۸، یک مبلغ آمریکایی سعی کرد با مردم سنتینل ارتباط برقرار کند، اما خیلی زود با تیر و کمان کشته شد. واضح است که اهالی سنتینل تمایلی به برقراری ارتباط با دنیای بیرون ندارند .

مکان های ممنوعه

خزانه جهانی بذر سوالبارد

خزانه جهانی بذر سوالبارد بین نروژ و قطب شمال و در اعماق کوه‌ها در جزیره‌ای دورافتاده در سوالبارد قرار گرفته است. این مکان بزرگترین خزانه ذخیره سازی بذر در جهان است و محل نگهداری جعبه‌های بذر برای نگهداری طولانی مدت در مکان‌هایی سنگی، سرد و خشک است. این مکان ده‌ها هزار نوع محصولات غذایی ضروری و بیش از ۴ هزار گونه گیاهی را در خود جای داده است. این مکان در واقع برای بقای گونه‌های مختلف گیاهی در برابر اثرات بلایای طبیعی و طبیعی ساخته شده و هدف آن ذخیره بذر‌های زراعی جهان است. بازدید از این منطقه برای همه ممکن نیست.

مکان های ممنوعه

جزیره سورت در ایسلند

یکی دیگر از مناطق ممنوعه سورتسی جزیره‌ای آتشفشانی در سواحل جنوبی ایسلند است. این جزیره یکی از جدیدترین جزایر جهان است و به نام خدای آتش نورس نامگذاری شده. این جزیره در سال ۱۹۶۳، پس از فوران آتشین از اقیانوس اطلس بیرون آمد و فوران‌هایی از خاکستر به طول تقریبا ۹ هزار متر از این مکان به هوا رفت. این مکان در سال ۱۹۶۵ به عنوان ذخیره گاه طبیعی اعلام شد و در سال ۲۰۰۸، یونسکو آن را به عنوان میراث جهانی اعلام کرد. بازدید از جزیره سورت برای عموم محدود شده است و هنوز فقط برای تعداد انگشت شماری از دانشمندان که در این جزیره تحقیق می‌کنند در دسترس است.

مکان های ممنوعه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آیین‌های دهه دوم محرم در برزک کاشان

مردم برزک پس از برگزاری مراسم نخل‌گردانی و علم‌گردانی در روز عاشورا، در ششمین روز شهادت اباعبدالله الحسین و یاران با وفای ایشان، با آیینی متمایز ارادت و دوستداری خود را نسبت به امام حسین (ع) و اهل بیت ایشان اثبات می‌کنند.

در روز عاشورا مردان و جوانان نخل را که نمادی از تشییع پیکر پاک امام حسین (ع) است حمل می‌کنند و بر سر و سینه می‌زنند. ولی در روز ششم شهادت، زنان مجمعه و سینی‌های خشکبار باغ‌های خود را بر سر گرفته، با شور و شوق خاص به حسینیه می‌آورند تا مردم برزک بر سر سفره‌ای رنگین، در عین حال مقدس و معنوی، با قرائت قرآن، ذکر دعا و مرثیه خوانی به سوگ بنشینند، که بنا به شواهد، مستندات و نقل قول‌های مردمی از قدمتی دیرینه برخوردار است.

مسجد محله‌ی مصلی مکان برگزاری آیین ششمین روز شهادت امام (ع) است. برزک هفت محله‌ی قدیمی دارد، محله‌ی «سرگاول»، «سردل»، «باغستان»، «درب مسجد جامع»، «درب زیارت»، و محله «مصلی»، که محله‌های هفت‌گانه برزک هستند و این آیین فقط در مسجد محله‌ی مصلی برگزار می‌شود.

گفته می‌شود تقریباً تا ۳۰ سال پیش این مراسم در خانه «چهارصفه مصلی» که مکان عمومی برای روضه خوانی بوده، برگزار می‌شده است. اما با ازدیاد جمعیت وعدم گنجایش فضای چهارصفه، به مسجد مصلی منتقل شد.

روند برگزاری مراسم بدین صورت است که در گذشته ساعتی قبل از شروع مراسم، تعدادی از جوانان محل در بالای بام چهارصفه با فریاد «یا حسین» مردم محل را از زمان شروع این مراسم مطلع می‌کردند. زنان که از قبل مقداری از خشکبار و تنقلات حاصل باغ‌شان را نذر مجلس شش امام حسین (ع) می‌کنند در بعد از ظهر روز ششم شهادت به تفکیک نوع آجیل، در کاسه یا بشقاب‌های چینی ریخته، کاسه‌ها را در مجمعه مسی می‌چینند و مجمعه را روی سر نهاده، و به‌صورت گروهی به مسجد می‌آورند.

گفته می‌شود در گذشته فقط هفت خانواده‌ مشخص از اهالی محله مصلی، تنقلات خود را در هفت یا شش کاسه به نیت روز ششم و شب هفتم امام حسین (ع) می‌ریختند و با مجمعه به مسجد می‌آوردند. در گذشته آداب سفره‌آرایی و روند برگزاری مراسم نسبت به مراسم امروز متفاوت بوده است که به لحاظ مراعات حوصله خوانندگان از ذکر بعضی از موضوعات صرف نظر می‌شود.

در حال حاضر زنان در مسجد سفره‌ای به درازای ۱۰ تا ۱۵ متر می‌اندازند، بشقاب‌های آجیل را در دورتادور سفره می‌چینند و سفره را با گل و شمع می‌آرایند. از این مرحله به بعد زنان از سفره جدا می‌شوند و مردان در دور تا دور سفره با ترتیب خاص می‌نشینند و با قرائت سوره یس تنقلات را متبرک می‌کنند. سپس روحانی محل که از طرف بانی مراسم دعوت می‌شود در وصف واقعه عاشورا و کربلا سخن می‌گوید و در ادامه مداح‌ها و نوحه خوان‌ها به روضه خوانی و مداحی می‌پردازند.

در گذشته بانی مراسم از چند روحانی محلی و نیز نوحه‌خوان موسوم به «ضرب‌گیر» و نوحه‌خوان دیگری معروف به پیش واقعه خوان دعوت می‌کردند. نخست هر کدام از روحانی‌ها در کنار سفره از واقعه کربلا سخن می‌گفتند، سپس ضرب‌گیر با خواندن نوحه‌ی خاص با ضرب و ریتم سینه‌زنی، دیگران را به سینه‌زنی وادار می‌کرد.

با خواندن پیش واقعه و عزاداری و روضه خوانی مراسم پایان می‌یابد. اما قبل از پایان مراسم چند نفر از اهالی محل و بانی مراسم آجیل‌ها را روی هم ریخته، مخلوط می‌کنند و در کیسه‌های از جنس پلاستیک می‌ریزند و در بین حاضرین تقسیم می‌کنند. از آنجایی که این تنقلات بر سر سفره امام حسین (ع) با ذکر قرآن و دعا متبرک شده، مردم برزک سعی می‌کنند آن را به خانه‌ی خود ببرند.

* گزارش از عباس ترابزاده، مسئول مردم‌شناسی و ثبت میراث ناملموس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان کاشان

مرتبط:

آبشار نیاسر کاشان

سرای عامری ها _زیبای کاشان

خانه تاج _زیبای کوچک کاشان