علی‌اصغر مونسان خداحافظی کرد

علی‌اصغر مونسان همزمان با پایان کار کابینه دولت دوازدهم از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خداحافظی کرد.

مونسان که نخستین وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، درحالی که این روزها عزت‌الله ضرغامی به عنوان وزیر پیشنهادی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دولت ابراهیم رئیسی برنامه‌اش را به مجلس ارائه کرده است، با ارسال پیامی، از مدیران، معاونان، کارشناسان و کارکنان این وزارتخانه خداحافظی کرد.

مونسان از مردادماه ۱۳۹۶ با حکم حسن روحانی، رئییس‌جمهور پیشین، ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را به عهده گرفت. در سال ۱۳۹۸ نمایندگان مجلس طرح تبدیل این سازمان به وزارتخانه را از بین پرونده‌های روی میز بیرون کشیدند و در مردادماه با وجود مخالفت و مقاومت دولت، به آن رأی دادند. علی‌اصغر مونسان هم که ریاست این سازمان را به عهده داشت، وزیر این وزارتخانه تازه‌تاسیس شد.

در پیام خداحافظی مونسان که دوشنبه دوم شهریورماه منتشر شده، آمده است:

«به‌نام یگانه هستی‌بخش

من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق

خدای متعال را شاکرم که در مسیر خدمت به ملت شریف و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، فرصتی مغتنم فراهم شد تا در کنار مجموعه‌ای خدوم، دوره ارزنده دیگری از کار و تلاش برای آبادانی این مرز و بوم کهن را تجربه کنم.

بی‌تردید سال‌های حضور در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فصلی سرشار از تجارب ارزشمند برای اینجانب بود که تحقق دستاوردهای ماندگار آن جز در سایه همراهی صادقانه تمام همکارانم در سراسر کشور نبوده است.

به امید آن‌که پروردگار منان همچنان موهبت خدمت به خلق را عنایت فرماید، از یکایک کارکنان صدیق وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حلالیت می‌طلبم و صمیمانه قدردان تلاش همدلانه شما عزیزان هستم.

با آرزوی استمرار مسیر پویا و روشن وزارتخانه، توفیق و تعالی وزیر منتخب و شادکامی و بهروزی همه همکاران گرامی را از پروردگار متعال خواستارم.

خدا حافظ همگی باشد ان‌شاءالله.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

برنامه ضرغامی برای زخم‌های کرونا چیست؟

روزهای دشوار ضرغامی در ارگ آزادی

مردم ترسیدند کم سفر رفتند

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: در محدودیت‌های کرونا و تعطیلات اخیر، تقاضا و قیمت سفر ریزش داشت. مردم این‌بار ترسیده بودند و مثل همیشه، از سفر استقبال نکردند.

حرمت‌الله رفیعی در ارزیابی وضعیت سفر در تعطیلات هفته پایانی مردادماه که با محدودیت‌های تردد جاده‌ای همزمان شد،گفت: در سال‌های گذشته معمولا تعطیلات چهاردهم و پانزدهم خردادماه و تاسوعا و عاشورا، سفر و قیمت آن رشد شدیدی داشت، ولی امسال برای اولین‌بار شاهد ریزش تقاضا و قیمت سفر بودیم. حتی در مسیرهای داخلی و مناطق توریست‌پذیر مثل کیش، قشم، مشهد و چابهار حجم تقاضا به حدی پایین آمد که نرخ بلیت در برخی روزها و ساعت‌ها به پایین‌ترین حد رسید. مثلا در مسیر مشهد در بعضی روزها قیمت بلیت یک‌طرفه از تهران، به مرز ۲۰۰ هزار تومان هم رسید.

او اضافه کرد: البته به خاطر محدودیت‌های کرونا، تعداد پروازها به یک‌سوم کاهش یافت که همین تعداد پرواز هم با توجه به استقبال پایینی که برای سفر وجود داشت، زیاد بود. در واقع، مردم سفر نرفتند. می‌توان گفت این‌بار تبلیغات درباره کرونا اثرگذار بوده است. از طرفی، با شیوع ویروس جدید، بسیاری از خانواده‌ها درگیر شدند و شاید تجربه تلخی که بسیاری از نزدیک داشتند باعث شد این بار مساله جدی گرفته شود.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی در ادامه گفت: به جز استان‌های شمالی، در مسیرهای دیگر از جمله اصفهان، شیراز، بندرعباس و بوشهر که معمولا در تاسوعا و عاشورا مسافر زیاد داشت، استقبال خیلی کم بود و تقریبا تورها متقاضی نداشت.

قصه شمال فرق می‌کند…

رفیعی با اشاره به سفرهایی که در محدودیت‌های کرونا به شمال کشور انجام شد، با وجود تبلیغاتی که معتقد است از عوامل ریزش سفر بوده است، اظهار کرد: قصه شمال فرق می‌کند. وقتی تصاویر و اخباری از انتقال اتومبیل مسافران با جرثقیل به شمال کشور منتشر می‌شود، یعنی مردم به هر ترفندی دست می‌زنند تا به شمال برسند. اتفاقا ما هم یک سال و نیم است که به این سفرها انتقاد می‌کنیم، اما کسی نه می‌شنود و نه توجه می‌کند. این سفرهایی که انجام می‌شود و ستاد ملی کرونا تقصیر آن را گردن فعالان و تبلیغات گردشگری می‌اندازد، اصلا به صنعت گردشگری ارتباطی پیدا نمی‌کند. ما هم معتقدیم باید مانع این سفرها شد، اما اجازه سفر با آژانس را بدهند تا مردم از خدمات ایمن، بهداشتی و قابل کنترل استفاده کنند.

او افزود: حرف ما این است که سفر را متوقف کنید، اما به گردشگری اجازه فعالیت بدهید. تفاوت آن در این است که گردشگر با برنامه و کنترل‌شده سفر می‌کند و در هتل و اقامتگاه تایید و نظارت‌شده اقامت دارد که در این شرایط، کنترل بیماری و فرد آسان‌تر است، ولی در این مدل سفری که الان انجام می‌شود، کجا و چه کسی را می‌خواهند کنترل کنند؟ چگونه می‌توانند مانع انتشار بیشتر ویروس شوند؟

مسؤول سفرهای شمال ستاد کرونا است

رفیعی گفت: مسافری که با ماشین شخصی خود حتی با وجود منع تردد، به سمت شمال می‌رود، قصدش این است که آزاد باشد. حتما هم گعده و همنشینی شبانه دارد و پروتکلی را رعایت نمی‌کند. اصلا شمال می‌رود که دورهمی داشته و آزاد باشد. این سفرها نه برای جامعه محلی و نه برای صنعت گردشگری، آورده اقتصادی ندارد، اما نسبت به آن سختگیری نمی‌شود. این مسافرها حتی مواد غذایی و هر کالایی که نیاز دارند از شهر و محل زندگی تهیه می‌کنند، معمولا هم خانه و ویلایی دارند و یا نهایتا یک خانه اجاره کنند. به این مدل سفر، اصلا گردشگری نمی‌گویند و مسؤولیت آن هم با ستاد ملی کرونا است.

او درباره فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی در تعطیلات گذشته، همزمان با محدودیت کرونا که با انتقادهایی مواجه شد، اظهار کرد: دفاتر خدمات مسافرتی در محدودیت‌های کرونا منع فعالیت ندارند و می‌توانند خدمات بدهند. اگر تعطیل شوند، با توجه به این‌که حمل و نقل عمومی برقرار است، حتما مردم دچار مشکل و سرگردان می‌شوند. بنابراین فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی حتی طبق مصوبه‌های ستاد ملی کرونا، منع قانونی ندارد. از طرفی، مرزها باز است و سفر به خارج از کشور، هرچند محدود انجام می‌شود. ما که نمی‌توانیم برای کشورهای دیگر تصمیم بگیریم و وقتی آن‌ها اجازه ورود داده‌اند و مردم می‌خواهند بروند، ما مانعِ آن شویم. بنابراین دفاتر خدمات مسافرتی باید باز باشند که به این تعداد مسافر خدمات بدهند.

او اضافه کرد: آژانس‌ها در تعطیلات اخیر برای ترکیه، بلغارستان و ارمنستان تور داشتند، اما مردم استقبال نکردند و این تورها هم با ریزش قیمت مواجه شد.

رضایت و استقبال مردم از تورهای غیرمجاز و بدون مجوز!؟

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی درباره تورهای طبیعت که حتی با وجود محدودیت‌های کرونا، همچنان پرجمعیت اجرا می‌شوند، اظهار کرد: بیشتر آژانس‌ها که به خاطر شرایط کرونا، تور بزرگ و پرجمعیت برگزار نمی‌کنند، خیلی‌ها متعهدند. در این تعطیلات هم اطلاع دارم تور زیادی از طرف آژانس‌ها اجرا نشد، چون مردم استقبال نکردند، اما آن تبلیغاتی که اشاره می‌کنید بیشتر از طرف گروه‌های غیرمجاز و بدون مجوز بوده که در فضای مجازی تبلیغ می‌کنند و اتفاقا استقبال زیادی از آن‌ها می‌شود و خوب هم کار می‌کنند و تعدادشان هم رشد کرده است و معضل بزرگی برای صنعت گردشگری شده‌اند.

او بیان کرد: خیلی‌ها می‌گویند مردم از این تورها رضایت دارند، باید هم همین‌طور باشد، چون این تورها که مجوز ندارند و نظارت هم نمی‌شوند محدودیت‌های آژانس‌ها را ندارند. مثلا آن اتفاقی که برای کاروانسرای دلیجان افتاد، برای این تورها نمی‌افتد؛ یک عده مسافر در فضای محصور آب‌بازی کردند، در کاروانسرا و آژانس پلمب شد. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم از سرمایه‌گذاری که همه زندگی‌اش را برای این کار گذاشته بود، هیچ دفاعی نکرد.

رفیعی گفت: امیدوارم وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به موضوع تورهای بدون مجوز توجه بیشتری نشان دهد. البته لازم است این وزارتخانه ابتدا از خودش شروع کند که هم آژانس مسافرتی دارد و هم هتل. وقتی به این موضوع رسیدگی کرد می‌تواند به مطالبه ما به عنوان بخش خصوصی دارای مجوز و قانونی هم پاسخ دهد و در برابر فعالیت‌های غیرقانونی ایستادگی کند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

تعطیلی مراکز اقامتی و دیگر محدودیت‌های سفر

باید راه و رسم درست سفر را آموزش دهیم

هرآنچه از لباس های محلی بانوان ایرانی باید بدانید

لباس محلی در مناطق مختلف ایران، هرکدام بیانگر فرهنگ و هویت آن منطقه است. لباس یکی از مهمترین نماد‌ها و مولفه‌های فرهنگی در یک کشور است.

اقوام مختلف ایرانی هریک پوششی متفاوت و جذاب دارند؛ شاید بارها به مناطق مختلف سفر کرده باشید و تنوع رنگی و شکلی در لباس اقوام نظرتان را جلب کرده باشد. شاید با انواع و اقسام این لباس های بومی عکس هم انداخته باشید.

با ما همراه باشید و در این گزارش با لباس‌های محلی بانوان ایران بیشتر آشنا شوید.

لباس محلی بانوان ترکمن

 

مردم ترکمن در بخش‌های شمالی و شرقی استان گلستان و قسمت‌هایی از خراسان ساکن هستند. در لباس‌های محلی ترکمن، رنگ‌های خاکی و قرمز به کار می‌رود. لباس‌های بانوان به صورت پیراهن‌های بلند است. برخی از آن‌ها از پوشیه صورت نیز استفاده می‌کنند.

لباس محلی بانوان گیلان

 

لباس‌های رنگارنگ محلی زنان گیلانی به سه بخش شرق، غرب و مرکز گیلان تقسیم می‌شود. لباس زنان در شرق گیلان معروف به لباس قاسم‌آبادی، در غرب معروف به تالشی و در مرکز گیلان به رسوخی شناخته می‌شود. در تمام این لباس‌های محلی رنگارنگ، دامن‌های شلیته و پرچین بلند با جلیقه‌های پولک دوزی شده دیده می‌شود. روسری‌ها به رنگ روشن و سفید بوده و زیر روسری سربند یا لچک نیز بسته می‌شود. پیراهن زنان گیلانی، عموماً به رنگ قرمز است.

blank

لباس محلی بانوان خراسانی

 

لباس محلی بانوان خراسانی شامل دامن شلیته و پر چین است که در بعضی مناطق تا زیر زانو و در بعضی جا‌ها تا بالای زانو می‌رسد. این دامن از پارچه‌های رنگارنگ در لایه‌های مختلف دوخته می‌شود. در بعضی مواقع، روی پارچه سفید اصلی، نوار‌های رنگی می‌دوختند. از دیگر اجزای لباس زنان، جلیقه مخملی، چارقد، کلاه، دستمال روی چارقد و قباست.

 

لباس محلی بانوان کرد

لباس محلی بانوان کرد، بر طبق منطقه آنان مانند کردی اورامی، کردی سنندجی، سقزی، مریوانی، بانه‌ای و …. دسته بندی می‌شود. لباس محلی بانوان در کردستان، اورامی نامیده می‌شود. لباس محلی بانوان کرد شامل کراس یا پیراهن بلند، کوا (پوششی بلند بر روی کراس)، سوخمه (نیم تنه‌های بدون آستین و گا‌ه مشکی با گلدوزی بر روی پیراهن)، کوله‌بال (نیم تنه‌ای دارای آستین تا آرنج)، سلطه (نیم تنه‌ای دارای آستین تا مچ دست)، شال و سروین (روسری از پارچه‌های بسیار نفیس و به رنگ مشکی) می‌باشد.

لباس محلی بانوان در هرمزگان

 

لباس‌های محلی بانوان در جنوب ایران، دارای پارچه‌هایی نازک است و رنگ‌هایی مانند آبی، بنفش، صورتی و سبز در آن به کار رفته است. اجزای لباس محلی بانوان در هرمزگان شامل پیراهن، چادر بندری، شلوار بندری، برقع و صندل است.

blank

لباس محلی بانوان ابیانه

 

بانوان روستای ابیانه در کاشان، از لباس‌هایی با دامن تا زیر زانو و روسری‌های سفید گلدار استفاده می‌کنند.

لباس محلی

لباس محلی بانوان بلوچ

قوم بلوچ در جنوب شرقی سیستان و بلوچستان و در مرز‌های پاکستان و افغانستان زندگی می‌کنند. لباس‌های سنتی بانوان این منطقه شامل لباس‌های رنگارنگ تا زانو و شلوار یک شکل با لباس است. آن‌ها معمولاً زیورآلاتی مانند گردبند و دستبند دارند و برای پوشش سر و شانه‌های خود از شالی بلند استفاده می‌کنند.

لباس محلی بانوان کهگیلویه

لباس محلی بانوان کهگیلویه شامل ارخالق (نوعی کت زنانه با آستین‌های بلند)، جومه (لباس بلندی رنگارنگ آستین دار و چاک دار).  کلاه زنانه، روسری و چارقد و دستمال است.

لباس محلی بانوان قشقایی

استان فارس مرکز اصلی زندگی قشقایی‌های به حساب می‌آید. پوشش بومی بانوان قشقایی دامن‌های بلند، چند لایه، رنگارنگ و روسری بلند است.

لباس محلی لری

 

مردم لر بیشتر در مناطق غرب و جنوب غربی ایران زندگی می‌کنند. بانوان این خطه جلیقه‌ای روی پیراهنشان می‌پوشند و روسری بلندی دارند که شانه، گردن و سرشان را می‌پوشاند.

لباس محلی

لباس محلی بختیاری

بختیاری‌ها در جنوب غربی ایران در استان‌های چهار محال و بختیاری، خوزستان، اصفهان، کهگیلویه و بویر احمد و لرستان زندگی می‌کنند. لباس قبیله عشایری بختیاری بستگی به شرایط آب و هوایی نسبتاً متنوع است. پوشش بانوان بختیاری معمولا به صورت دامن‌های رنگارنگ و لایه بندی شده با جلیقه‌هایی ست شده و روسری‌های بلند است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مرتبط:

لباس محلی طارم، ترکیبی از رنگ و اصالت

همرنگ جماعت شدن؛ عامل بی‌رغبتی نسبت به لباس‌های محلی

کشف عجیبی در مکزیکوسیتی که باستان‌شناسان دوباره مدفون کردند

محققان باستان‌شناس در مکزیک اعلام کردند ناگزیرند یک اثر تاریخی مهم را که در حومه مکزیکوسیتی کشف شده تا زمانی نامعلوم در آینده دوباره مدفون کنند.

این اکتشاف در واقع یک تونل است که قرن‌ها پیش به عنوان بخشی از سیستم کنترل سیل و نهرها ایجاد شده تا از شهر تاریخی «تنوچتیتلان» در مقابل بالا آمدن سطح آب حفاظت کند.

«تنوچتیتلان» که به عنوان یاپتخت امپراتوری باستانی آزتک شناخته می‌شود از مجموعه‌ای متعدد از سدها برای جلوگیری از وقوع سیل بر اثر باران‌های سیل‌آسا استفاده می‌کرد اما تسخیرکنندگان اسپانیایی در ابتدا نبوغ استفاده‌شده برای طراحی این زیرساخت‌ها را درک نکردند و در نتیجه بسیاری از این سازه‌های ماقبل تاریخ را در اولین سال‌های استعمار تخریب کردند اما با وقوع چندین و چند سیل در مکزیکوسیتی، ناگزیر شدند سیستم‌هایی نظیر تونل‌ تازه کشف‌شده را برای کنترل سیل در اوایل سال ۱۶۰۰ میلادی ایجاد کنند.

حالا پس از گذشت چندین قرن، باستان‌شناسان موسسه ملی تاریخ و مردم‌شناسی مکزیک، بخشی از این تونل‌ها را کشف کرده‌اند که با طول ۸.۴ متر تنها قسمتی بسیار کوچک از تونل‌های موسوم به «Albarradón de Ecatepec» است که طول آن به چهار کیلومتر می‌رسیده و توسط هزاران نفر از کارگردان ساخته شده است.

باستان‌شناسان موفق به کشف چندین سنگ‌نگاره نمادین نیز در این تونل شدند که گمان می‌رود این نگاره‌ها توسط کارگران غیراسپانیایی سازنده تونل ایجاد شده باشد.

قرار بود این کشف در معرض دید عموم مردم قرار گیرد اما علی‌رغم اهمیت این کشف باستان‌شناسی، محققان موسسه ملی مردم‌شناسی و تاریخ مکزیک اعلام کرده‌اند به سبب نبود بودجه کافی برای برگزاری نمایشگاه و همچنین برای محافظت از این اکتشاف، این تونل بار دیگر زیر خاک خواهد رفت تا از گزند آسیب و غارت در امان باشد و در زمانی مناسب در آینده بار دیگر مورد کاوش قرار گیرد.

محققان اعلام کرده اند این تصمیم تا حد زیادی متاثر از شیوع ویروس کرونا در مکزیک بوده که تاکنون جان ۲۷۳ هزار نفر را در این کشور گرفته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

قلعه چپولتپک از بناهای تاریخی و زیبای مکزیکو سیتی

جاذبه های دیدنی و گردشگری شهرهای مکزیک

مهارت آب‌غوره گیری در دشمن‌زیاری

طبیعت تپه‌ماهوری و جنگل‌های وسیع سبب شده مردم باغات دیم انگور وسیعی را بر روی تپه‌ها و شیب آن‌ها به وجود بیاورند و از درختان جنگل هم برای ساخت ابزار موردنیاز باغداری و کشاورزی خود استفاده کنند.

غوره و آب‌غوره برای مردم دشمن طیاری بسیار بااهمیت است چراکه شهرستان ممسنی بزرگ‌ترین تاکستان‌های دیم کشور، حدود ۳۰ هزار هکتار باغات دیم انگور دارد که به دلایل خاصی در محصول غوره برداشت می‌شوند. نوع خاصی از انگور به نام شیرازی (لرکُش) وجود دارد که در نیمه تیرماه تا نیمه مردادماه به‌صورت غوره برداشت می‌شود. باغات غوره بر روی تپه‌های شیب‌دار قرار دارند و کومه‌های سنگی بر بلندی تپه‌ها در میان باغات خودنمایی می‌کنند.

باغات در حالت ترکیب با جنگل بلوط منظره بسیار خاصی دارند به‌ویژه که انتهای باغ‌ها به کوه‌ها کشیده می‌شوند و باغاتی که در نزدیکی جنگل و کوه قرار دارند در معرض خطر گراز هستند. گله‌های گراز انگورها را می‌خورند و این‌یکی از دلایلی است که انگور در زمان غوره برداشت می‌شود. قدمت باغات غوره و شیوه آب‌غوره گیری سنتی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ سال هست.

آب‌غوره گیری سنتی به دو شیوه دستی و پایی انجام می‌شود که هر شیوه خود به دو صورت متفاوت است، ابتدا با الاغ که حیوان اهلی بومی منطقه هست به باغ رفته غوره‌ها را در سبدهایی به نام کَهلو چیده و سپس سبدهای کوچک را در سبد بزرگ‌تری به نام گیرَه که به‌صورت دو لنگه گذاشته به خانه آورده در حوضی سنگی ریخته و می‌شورند سپس غوره‌ها را در تَویزَه آبکش کرده سپس به شیوه‌های مذکور آب‌غوره را می‌گیرند.

شیوه دستی آب‌غوره گیری سنتی: شیوه دستی با استفاده از سنگ و سرکو (هاون)

در این شیوه غوره‌ها را به‌صورت خوشه‌ای یا دانه کرده در قدح ریخته و با سنگی گرد له می‌کنند این شیوه را برای تلیت کردن و استفاده فوری انجام می‌دهند. در حالت دوم غوره‌ها را در هاون ریخته و با هاون می‌کوبند.

شیوه پایی آب‌غوره گیری سنتی: استفاده از چکمه و شلنادن (له کردن) 

این شیوه به‌صورت استفاده از چکمه بوده که غوره‌ها را در حوضی سنگی ریخته و فرد تنومندی با چکمه به له کردن غوره‌ها می‌پردازد. در بعضی جاها از لگن‌های بزرگ رویی بجای حوض استفاده می‌شود. وقتی غوره‌ها در حوض له می‌شوند آب‌غوره از طریق سوراخ کوچکی که با لوله طراحی‌شده از آن خارج می‌شود. زیر لوله مربوطه یک قدح گذاشته و آب‌غوره جمع می‌شد.

در حالت دوم که غوره‌ها را در لگن ریخته و له می‌کنند لگن غوره له‌شده را کامل بر صافی که بر دیگ دیگر گذاشته خالی کرده و سپس خوشه‌های لخت را فرد دیگری با دست جدا گرده و در گونی می‌گذارد.

سپس با پارچه‌ای توری مانند آب‌غوره‌ها را صاف‌کرده و در شیشه‌های خرطومی شکل نگهداری می‌کردند. بعضی افراد برای کمتر شدن اسید آب‌غوره حبه‌ای سر موسیر و کمی پونه کوهی که در فروردین از کوه‌های منطقه جمع می‌کنند در آب‌غوره‌ها ریخته که این کار سبب کمتر شدن اسید غوره و خوش‌طعم شدن آن می‌شود. تفاله‌های غوره را بر روی پشت‌بام‌ها ریخته تا خشک شوند سپس با کاه مخلوط کرده و برای خوراک دام استفاده می‌کردند.

آش غوره، سالاد آب‌غوره‌ای که به سالاد شیرازی معروف است، شربت آب‌غوره، رب غوره، ترشی غوره از محصولات خوشمزه و ترش‌مزه‌ای هستند که از غوره و آب‌غوره تهیه می‌شوند و همچنان جایگاه خود را در میان نسل قدیم و جدید حفظ کرده است.

* گزارش از مژگان ثابت قدم، کارشناس مسئول مردم‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس

کاوش باستان‌شناسی گونه‌های قبور و ویژگی‌های تدفین در گیلان قدیم

مطالعات باستان‌شناسی که تا کنون در جای جای پهن‌دشت سرزمین ایران صورت گرفته، بیانگر آن است که از آغاز دوران نوسنگی «نئولتیک» تا دوره‌ی شهر نشینی، اموات در درون روستاها و ترجیحا در کف واحدهای مسکونی و در عمق نه چندان زیاد تدفین می‌شدند.

بسیاری از محققان و باستان‌شناسان در تحلیل این ویژگی بر این باورند که این قرب و همجواری مردگان، زندگان را از اهدای هدایا به آن‌ها بی‌نیاز می‌ساخت و حتی آن‌ها را در عواطف خانواده چون غم، شادی، ترس، اضطراب و نگرانی با خود شریک می‌دانستند. ظاهرا از آغاز شهرنشینی است که به جای دفن اموات در کف واحدهای مسکونی، محلی به عنوان گورستان عمومی در خارج از محل سکونت شکل می‌گیرد. این دوری اموات از محیط زندگی و بستگان خود، طبیعتا با تغییرات اساسی در ساختار اعتقادی و مبانی فرهنگی ساکنان آن عصر همراه بود. این امر سبب شد تا تغییراتی نیز در آئین تدفین صورت گیرد. در نتیجه اموات با وسایل گوناگون چون ابزار و ادوات رزم، شکار، وسایل تزئین، آرایش و ظروف مورد نیاز آشپزخانه‌ای تدفین شوند، زیرا قویا بر این باور بوده‌اند که وسایل مورد نیاز در این جهان، در جهان پس از مرگ مورد استفاده متوفی قرار می‌گرفته است.

کاوش‌های باستان‌شناسی که از سال ۱۳۴۰ شمسی تا کنون در محوطه‌های باستانی استان گیلان انجام شده، نشان داده است که تمامی این کاوش‌ها در محوطه‌هایی صورت گرفته است که از آن به عنوان گورستان عمومی استفاده شده است و تا کنون توفیق آن به دست نیامده است تا محوطه‌ای پس از عصر پایانی مفرغ متأخر مورد کاوش قرار گیرد. در نتیجه از ویژگی‌های تدفین، پیش از این آغاز در استان اطلاعی در دست نیست، زیرا وضعیت استقرار انسان نیز پیش از عصر آهن در تمامی خاک گیلان هنوز در پرده‌ای از ابهام قرار دارد. برخی از باستان‌شناسان و صاحب‌نظران بر این باورند که این تغییرات اساسی در آیین تدفین و شکل گیری محلی به عنوان گورستان عمومی در خارج از محل سکونت از ره‌آوردهای تمدن اقوام آریایی می‌باشد. اگر چه این ویژگی تدفین از نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد که مصادف با مهاجرت اقوام آریایی به داخل فلات ایران است، فزونی می‌گیرد و به عنوان سنتی در آیین تدفین پذیرفته می‌گردد اما کاوش‌های باستان‌شناسی که در برخی از محوطه‌های باستانی متعلق به پیش از این دوره صورت گرفته است، از جمله گورستان وسیع و گسترده شهر سوخته نشان داده است که پیش از این آغاز نیز اموات در خارج از محل سکونت و در گورستان‌های عمومی تدفین می‌شدند. با این منظر و با توجه به ویژگی‌های تدفین شناخته شده در محوطه‌های باستانی استان گیلان، می‌توان با اطمینان خاطر نسبی اعلام نمود که این سرزمین در نیمه دوم هزاره دوم قبل از میلاد، به هر دلیلی یکباره وارد مرحله عظیمی از ثروت، تکنولوژی و امارت‌نشینی‌های متعدد در جای جای مناطق کوهستانی و جنگلی شده است که این خود می‌تواند بیانگر حضور اقوامی باشد که آثار این مهاجرت در دیگر مناطق ایران نیز شناخته شده است.

کاوش‌های باستان‌شناسی استان گیلان که عملا با کاوش گورستان باستانی مارلیک در فاصله سال‌های ۱۳۴۰-۱۳۴۱ آغاز و پس از آن تا کنون بدون وقفه ادامه یافته، اطلاعات جامعی در ارتباط با گونه‌های قبور و اشیاء تدفینی را در اختیار ما می‌گذارد که با تحلیل آن‌ها می‌توان دورنمایی از ساختار فرهنگی و هنری عصر آهن در این سرزمین را به تصویر کشید. گونه‌های قبوری که تا کنون در محوطه‌های گورستانی استان گیلان شناخته شده‌اند عمدتا شامل قبور از نوع حفره‌ای ساده، پشته‌سنگی، چهارچینه سنگی، خمره‌ای، کلان سنگی، دخمه‌ای و نوع دلمن است.

«قبور حفره‌ای ساده» به گونه‌ای از قبور اطلاق می‌شود که دارای بافت معماری ویژه‌ای نیستند بلکه تنها با خاک‌برداری از زمین شکل می‌گیرند. این قبور دارای زوایا و شکل منظمی بوده ولی عمدتا به شکل بیضی و یا دایره و مستطیل است. قبور پشته سنگی از نمونه‌های قبور حفره‌ای است که تنها با خاک‌برداری از زمین شکل گرفته و پس از دفن میت در فضای خاک‌برداری شده و پوشاندن جسد با خاکِ دستی پیرامون گور، بر روی آن چند قطعه سنگ به طور منظم و یا غیرمنظم به عنوان علامت می‌گذاشتند.

«قبور چهارچینه سنگی» به گونه‌ای از قبور اطلاق می‌شد که پس از خاک‌برداری زمین، دیوارهای چهارگانه آن با سنگ‌های قلوه و لاشه به صورت خشکه چین و یا با ملاط گلِ رس چیده می‌شوند. با دفن اموات و قراردادن اشیای تدفینی در پیرامون آن، خاک دستی بر روی میت ریخته می‌شده و روی گور نیز با سنگ‌هایی که بر روی دو دیوار طولی آن قرار می‌گرفت بسته می‌شد. این گونه از قبور در گورستان‌هایی دیده می‌شود که در پیرامون خود دارای سنگ فراوان است.

«قبور خمره‌ای» شامل خمره‌های سفالین با دیواره ضخیم است که میت با بدنی فشرده و پاهای جمع شده در درون آن قرار داده می‌شد و پس از آن به پهلو، در جهت شرقی- غربی و یا شمالی- جنوبی بر روی زمین قرار داده شده‌اند. تصور می‎شود خمره‌های سفالین برای دفن اموات کودک و یا افراد کم سن و سال مورد استفاده قرار می‌گرفته و به احتمال بیان‌کننده چگونگی قرارگیری جنین در درون رحم است.

«قبور کلان‌سنگی» که ترجمه‌ای از قبور نوع مگالیتیکی است اصطلاحا به قبوری گفته می‌شد که ساختار آن تماما از سنگ شکل گرفته و از ویژگی خاص نیز برخوردار می‌باشند. این قبور اساسا دارای حریمی از سنگ به شکل دایره می‌باشند که در بخش میانی آن، گوری عموما در جهت شرقی – غربی قرار می‌گرفت.

«قبور دخمه ای» عموما در مکان‌هایی ساخته می‌شد که خاک آن محکم و دارای ترکیبات گچ و یا آهک باشد تا با حفر گودال در آن بخش فوقانی گور فرو نریزد. پس از اتمام مراحل دفن میت، درون حفره با خاک پر و درب ورودی آن با قطعه سنگی مسدود می‌شد. راه ورودی نیز با خاک پر شده و با سطح زمین یکسان می‌گردید.

قبور «دلمن» در استان گیلان به طور محدود و کم‌تعداد مورد شناسایی قرار گرفته و شامل گوری سنگی، در ابعاد بزرگ در داخل حریمی سنگی و دایره‌ای شکل است که پس از انجام مراحل تدفین روی آن با توده‌ای از خاک پوشانده می‌شد به طوری که به صورت پشته‌ای از خاک و تپه‌ای مصنوعی در می‌آمد.

* گزارش از محمدرضا خلعتبری، سرپرست هیأت باستان‌شناسی کلورز

حمام‌های بازار بزرگ زنجان

حمام‌ها نقش قابل‌توجهی در انتقال آداب‌ورسوم و آیین‌ها و مناسک، ادبیات شفاهی و سایر ابعاد فرهنگی جامعه ایفا می‌کردند. یکی از این سنت‌های خوب و ماندگار در ایران نیز فرهنگ حمام و آیین‌ها و مراسم‌های مرتبط با آن است هر چند که امروزه بسیار نقش و شکل آن تغییر پیدا کرده است.

بزرگ‌ترین بازار سرپوشیده ایران واقع در شهر زنجان است. بازار زنجان از مکان‌های تاریخی و قدیمی و دیدنی شهر زنجان و ایران است که به‌نوبه خود یک اثر هنری تمام‌عیار محسوب می‌شود. اماکن تاریخی و تفریحی بسیاری در این بازار وجود دارد. در این بخش حمام‌هایی که در بازار بزرگ زنجان ساخته‌شده است؛ که در ذیل نام‌برده می‌شود. توضیحات کامل در قسمت حمام‌های بازار زنجان شرح داده‌شده است. ۱-گرمابه حاج ابراهیم. ۲- گرمابه حاج داداش. ۳- گرمابه حسینیه. ۴- گرمابه فراش‌باشی. ۵- گرمابه بلوری (قوشا). ۶- گرمابه میرلی. ۷- گرمابه سینا. ۸- حمام قیصریه (سید). تمامی این گرمابه‌ها که موقعیت مکانی آن‌ها پیرامون بافت قدیم بازار زنجان قرار دارد و با علم با اینکه بازار تاریخی زنجان علاوه بر عملکرد اقتصادی، فرهنگی و مذهبی به‌عنوان اصلی‌ترین مسیر ارتباطی و خدماتی محسوب می‌شدند، از اهمیت بالایی برخوردارند.

از طرفی معماری و فرم گرمابه‌های تاریخی شهر، نوع تزئینات و مواد و مصالح به‌کاررفته در این بناها و ایجاد پیچ‌وخم‌های طول مسیر، جهت دستیابی به گرمخانه‌ها بر اساس محاسبات مهندسی و به‌صورت کاملاً دقیق ساخته‌شده‌اند. در ساخت گرمابه‌ها از ساختار چهار ایوانی و گنبد اصلی و در بعضی دیگر از چهار ایوانی کم‌عمق و به‌کارگیری ستون در بینه و گرمخانه استفاده‌شده است. گرمابه‌های تاریخی استان زنجان به دلیل هوای سرد و قرار گرفتن در منطقه کوهستانی، بیشتر از لاشه‌سنگ همراه با ملاط گل و پوشش کاه‌گل به‌عنوان عایق، استفاده‌شده است. این گرمابه‌ها در عمق ۳.۵ تا ۴.۵ متری سطح زمین قرارگرفته‌اند؛ که از خاک به‌عنوان یک عایق طبیعی استفاده‌شده است، ضمن این‌که این بناها، در مقابل زلزله مقاومت بیشتری دارند. تمامی این آثار تاریخی در دوره قاجار احداث‌شده است و کاملاً منطبق با رشد و توسعه بازار به وجود آمده‌اند.

گرمابه حاج ابراهیم، متعلق به نسل پنجم مالک فعلی (آقای ابراهیم سرمدیان) هست. این بنا از جمله ابنیه عام‌المنفعه و اوقافی بوده که به‌صورت استیجاری در تحت اختیار خانواده سرمدیان هست. این بنا در راسته‌بازار بالا، کوچه سقّالر، ضلع جنوبی بازار قرارگرفته است. ورودی اصلی این بنا رو به شمال (به‌طرف بازار) بوده که در سمت چپ و در کنار آن درب بزرگی چوبی، برای استفاده و دسترسی به پشت‌بام و یا موتورخانه فعلی قرارگرفته، نمای ورودی بنا در حال حاضر ساده و بدون تزئینات خاصی با روکشی از سیمان‌سفید هست. در بدو ورود به حمام و قبلاً از وارد شدن به هشتی، با ایجاد سه پله اختلاف ارتفاع بین کف کوچه و هشتی (در حدود ۱۱۵ سانتی‌متر) حل‌شده است. هشتی مزبور به شکل مربع‌مستطیل و در جهت شرقی غربی بوده که در دو ضلع شرقی غربی آن دو مدخل دیده می‌شود.

زنجان

گرمابه حاج داداش. یکی از قدیمی‌ترین بناهای تاریخی شهر زنجان است. این بنا که قدمت آن به‌طور تقریبی به ۱۵ الی ۲۰۰ سال پیش، اوایل دوره قاجار، می‌رسد توسط معماری که حمام به نام او منسوب است، در وسط بازار زنجان که از دوران صفویه به بعد مرکز دادوستد و فرهنگ بومی و محلی بوده و این مرکزیت را تاکنون حفظ کرده، واقع‌شده است. این مجموعه تا سال ۱۳۶۸ به‌عنوان حمام مورداستفاده بود. سپس به مدت ده سال بدون استفاده ماند تا این‌که در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۷۷ مرمت و بازسازی آن برای تبدیل به مکانی فرهنگی و خدماتی آغاز و در سال ۱۳۷۸ به بهره‌برداری رسید. این بنا امروزه با حفظ بافت حمام و اندکی تغییر و ایجاد تزیینات زیبای سنتی به‌عنوان سفره‌خانه برای پذیرایی گردشگران و اهالی شهر استفاده می‌شود.

گرمابه حسینیه در محله قدیمی معروف به حسینیه و چسبیده به حسینیه اعظم زنجان (ضلع جنوب شرقی) واقع‌شده است. به‌طوری‌که از نام بنا پیداست، این گرمابه به‌عنوان یکی از متعلقات مجموعه حسینیه اعظم بوده و به همین دلیل نیز ساخته‌شده است. این گرمابه تا چند سال اخیر نیز فعال بوده ولی امروزه تبدیل به انباری شده است. با عنایت به ارزش تاریخی فرهنگی وهمچنین نوع معماری این بنا در سال ۱۳۷۸به شماره ۲۳۷۹ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده و از همان تاریخ هرگونه دخل و تصرف و یا ساخت‌وساز در آن بدون کسب مجوز از سازمان میراث‌فرهنگی ممنوع اعلام‌شده است

گرمابه فراش‌باشی از جمله بناهای عام‌المنفعه با مالکیت شخصی است. سربینه این حمام فضایی مربع شکل است که با ایجاد قوس‌های فراوان به ۱۶ ضلع رسیده است. روشنایی سربینه با تعبیه یک نورگیر بزرگ در وسط گنبد و چهار نورگیر کوچک‌تر در چهار طرف اصلی تأمین می‌شود. این حمام با استناد به قطعات کاشی منقوش با زمینه‌ای به رنگ زرد با نقوش برجسته گل‌وبوته به رنگ سبز که از جمله کاشی‌های مشخص دوره قاجار است و با توجه به شواهد و مدارک موجود از جمله مقایسه نقشه بنا با دیگر حمام‌های شهر زنجان که تاریخ مشخصی دارند متعلق به اوایل تا اواسط قاجار است.

گرمابه میرلی این حمّام در بافت قدیمی شهر زنجان ضلع جنوبی بازار پایین و در کوچه میر بها واقع شده است. ورودی بنا، رو به شرق بوده و عرض آن ۱/۲۰ متر است. بعد از ورودی نه پله که هر پله ۲۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد ایجاد گردیده که به سربینه متّصل می‌شود. حدّ فاصل بین سربینه و ورودی دربی چوبی تعبیه‌شده است.

گرمابه قوشا حاماملار یا حمام دوقلوی حاج معین‌الدین در کوچه‌ی تکیه اصغریه به‌طرف توپ آغاجی (اداره میراث‌فرهنگی) در منطقه پرتراکم انسانی و اقتصادی در نزدیکی سایت بازار پائین (آشاغی باش) که به خاطرعدم توجه یکی از این حمام‌ها در اوایل بعد از انقلاب مخروبه شد و دومی به‌مرور خراب و توسط شهرداری مسطح شده و تبدیل به میدان میوه‌فروشی به‌صورت غرفه‌بندی شد (بازارچه میوه و تره‌بار مهرماه ۱۳۸۵).

گرمابه قیصریه، از بناهای دوره قاجار است در داخل شهر زنجان در بازار قیصریه قرارگرفته بود که و جلوه زیبایی به بازار بخشیده است. حمام قیصریه به سبک بیشتر حمام‌های تاریخی ایران یک بینه بزرگ دارد که در گذشته محلی برای درآوردن یا پوشیدن لباس بوده است که سال‌ها پیش قبل از ثبت ملی تخریب شد.

گرمابه سینا در شهر زنجان که در دوره اخیر ساخته‌شده است؛ و به سبک سنتی است.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

موزه مردان نمکی زنجان

روستای علم كندی و منطقه قارقالان زنجان

ارگ بم همچنان تعطیل است/ پیشرفت قابل توجه مرمت این مجموعه تاریخی

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن گفت: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

“محسن قاسمی”  درباره روند بازسازی ارگ قدیم بم اظهار کرد: حدود یک سال و نیم است که عهده دار مدیریت این مجموعه هستم که همراه با بحران کرونا  آغاز شد و متأسفانه شاید کمتر از ۳۰ روز شاهد حضور گردشگران و توریست ها در این مجموعه بوده ایم.

وی بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا موزه‌ها و اماکن تاریخی استان از جمله ارگ تاریخی بم تعطیل بود و این امر فرصت مناسبی برای مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف این بنای تاریخی را فراهم کرد.

قاسمی با بیان اینکه امسال فقط ۱۳ روز شاهد حضور گردشگران در اماکن تاریخی بودیم، در ادامه درمورد اینکه وضعیت کارگاه ها در این مدت تعطیلی به چه نحو بوده؟ گفت: با توجه به سیاست های دولت در بحث کرونا و رنگ بندی هایی که تعریف شد این مجموعه هم مستثنی نبود و با ۵۰ درصد نیرو کار مرمت را ادامه داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم به روند بازسازی اشاره کرد و افزود: از آنجا که طی ۱۰ سال گذشته تمام کارها صرفا پژوهشی و آواربرداری بوده و بعد از آن روند بازسازی با کندی پیش رفته که مورد رضایت مردم و مسئولین وزارت میراث فرهنگی نبود لذا سعی کردیم تمام تلاش خود را از لحاظ فیزیکی در راستای مرمت به کار گرفته و پروژه های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده ایم که این پروژه ها بعد از  تائید هئیت راهبردی و میراث جهانی برنامه ریزی شد.

وی به پروژه ها اشاره کرد و افزود: پروژه یخدان ارگ بم، کلاه فرنگی، عمارت دروازه دوم، خانه میر اکبر، اصطبل تاریخی، فاز دوم خانه سیستانی، برج فرمانده حکومتی قشون در کنار حفاظت ادواری در ارگ تاریخی جزو پروژه های شاخص با ۵۰ درصد نیرو شروع شدند که خوشبختانه خانه سیستانی، عمارت دروازه دوم، کلاه فرنگی، برج فرماندهی قشون ۱۰۰ درصد مرمت و باسازی شدند.

قاسمی بیان کرد: به محض اینکه فرصتی پیش آید و وضعیت کرونا به ما اجازه بده رونمایی از این آثار تاریخی در دستور کار است.

وی ادامه داد: مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله اقدامات انجام شده در این مجموعه تاریخی طی سال گذشته محسوب می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با اشاره به مرمت و بازسازی ۱۰۰ درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم تاکید کرد: در حال حاضر این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن تغییر کاربری داده است.

وی افزود: پایگاه پژوهشی ارگ بم به خانه تاریخی سیستانی منتقل شد و از نزدیک شاهد فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی هستیم.

قاسمی بیان کرد: موزه تاریخی بم از دیگر برنامه های در دستور کار بود که پیش از این موزه به صورت یک نمایشگاه کوچکی در کنار ساختمان اداری قرار گرفته بود که در شأن این مجموعه نبود لذا موزه به ساختمان اداری انتقال داده شده است.

وی به مرمت اصطبل این بنای شاهکار تاریخی اشاره کرد و افزود: اصطبل ارگ بم یکی از شاهکارهای تاریخی ایران محسوب می شود که ضلع جنوب آن کامل بازسازی شده و بیش از ۹۰ درصد سالن آن پوشیده شده که روند بازسازی بسیار خوبی داشته است.

وی از اتمام پروژه پایش تصویری و حفاظت الکترونیک محوطه پیرامون ارگ بم خبر داد و گفت: با اتمام این پروژه محیط اطراف این بنای تاریخی با امنیت کامل تحت پوشش قرار می‌گیرد.

قاسمی به دیگر پروژه ها اشاره کرد و گفت: یخدان ارگ تاریخی و خانه میر اکبر هرکدام بالای ۷۰ درصد مرمت شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

وی مرمت و بازسازی یخدان این بنای تاریخی را از مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی یک سال گذشته برشمرد و افزود: تا پایان سال بخش وسیعی از ساختمان اصلی این بنای تاریخی مرمت و بازسازی می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن افزود: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

همه چیز درباره ی ارگ تاریخی بم

کرمانشاه؛ سرزمین عجایب هزارگانه

‌مدال طلای ایران برای اختراع موزه ای

به دنبال کسب مدال طلا توسط تیم ایران از مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس (ویژه مخترعان عضو فدراسیون جهانی ایفیا)، موزه ارامنه در تهران به عنوان پایلوت اجرای این اختراع انتخاب شد.

محمودرضا گرجی، سالار بصیری و مرجان حاجی‌رحیمی اعضای تیم ایران توانستند با ساخت وسیله‌ای برای پایش و حفاظت از اشیای موزه‌ای و نسخ خطی در راستای هوشمندسازی موزه‌ها، در بین ۸۰۰ گروه شرکت‌کننده از کشورهای مختلف در مسابقات بین‌المللی اختراعات سوئیس، برای ایران مدال طلا کسب کنند.

مرجان حاجی‌رحیمی درباره این اختراع توضیح داد: ما موفق شدیم دستگاهی بسازیم که شرایط نگهداری اشیای موزه‌ای و نسخ خطی را به لحاظ دما، نور، صوت، حرارت، رطوبت و حشرات موذی پایش و کنترل کند و حتی بعضی از این موارد را می‌تواند دفع کند؛ این اختراع در مسابقه بین‌المللی سوئیس که در تیرماه به صورت مجازی در شهر ژنو برگزار شد، مدال طلا کسب کرد.

او با این توضیح که هر موزه بنا به فضا و محیطی که دارد به دستگاه متناسبی برای پایش و کنترل نیازمند است، افزود: قرار است این دستگاه با بودجه شخصی و به صورت پایلوت برای موزه ارامنه ساخته شود.

محمودرضا گرجی، نماینده تیم مخترعان نیز در نشستی که در ساختمان ایکوم ایران برگزار شد، توضیح داد: با ساخت این دستگاه سعی کردیم مشکلات موزه‌ها را کم کنیم، نه این‌که چیزی بر آن اضافه کنیم و امیدواریم بتوانیم در هوشمندسازی موزه‌های کشور گام کوچکی برداریم.

سیداحمد محیط طباطبایی ـ رییس کمیته‌های ملی موزه‌های ایران (ایکوم) ـ هم گفت: در دو سال گذشته موزه‌های جهان به دلیل شیوع کرونا دچار معضلات بسیاری شده‌اند، اما بودند موزه‌هایی که از فناوری‌های روز در فضای مجازی استفاده کردند و توانستند خودشان را سرپا نگه دارند که یکی از این موزه‌ها، موزه ارامنه تهران است.

او افزود: این طرح یکی از اقدامات رو به جلو در موزه‌های دنیاست و اتفاق خوشایندی است که آن را جوانان ایرانی ساخته‌اند.

 

آلیس شاهمرادیان، مدیر موزه ارامنه تهران نیز با اشاره به فعالیت‌های این موزه اظهار کرد: ما در موزه ارامنه تمام سعی خود را می‌کنیم تا اشیایی که از گذشته امانت به ما رسیده، در بهترین شرایط نگهداری شود؛ مثلا در موزه، نسخ خطی ۶۰۰ ساله داریم که شرایط نگهداری آن برای ما اهمیت دارد و از طرفی با ساخت این دستگاه می‌توانیم به هدف‌مان که حفاظت از اشیای موزه‌ای است بیشتر نزدیک شویم.

همچنین علیرضا قلی‌نژاد، معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری نسبت به سرانجام رسیدن این طرح ابراز خوشحالی کرد و گفت: تاکنون گروه‌های زیادی اقدام به چنین کاری کرده‌اند، اما همه آن طرح‌ها نیمه‌کاره رها شد. بسیار خوشحالیم که یک گروه توانست علاوه‌بر ساخت این دستگاه در بعد جهانی نیز آن را مطرح کند.

او بیان کرد: آنالیز و پایش محیط برای نگهداری اشیای موزه‌ای و این‌که با چه چیدمانی صورت گیرد، از نکات مهمی است که در این طرح دیده شده است. همین طور از طریق کنترل است که می‌توان موزه را به وضعیت مطلوب‌تر رساند.

عملیات اجرایی نصب و راه‌اندازی دستگاه اختراع‌شده برای پایش و حفاظت از اشیای موزه‌ای و نسخ خطی از هفته آینده در موزه ارامنه تهران آغاز می‌شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کلیسای وانک _زیباترین کلیسای جلفای اصفهان

موزه «ملکه سوفیا»، یادمان تاریخ ملی مادرید

سفر به دنیای کارتونی در موزه انیمیشن شانگهای چین

بررسی اعزام زائران به عراق در اربعین

سازمان حج و زیارت اعلام کرد همچنان درحال پیگیری و مذاکره با عراق برای اعزام زائران ایرانی به عتبات، به‌ویژه در اربعین است.

دولت عراق در دهه اول ماه محرم، مانع از حضور زائران خارجی در این کشور شد و در اطلاعیه‌ای به شرکت هواپیمایی عراق تاکید کرد از جابه‌جایی اتباع خارجی که بدون ویزا قصد سفر به این کشور را دارند، خودداری کند و صدور ویزا را متوقف کرد.

پیش‌تر سازمان حج و زیارت از موافقت ستاد ملی کرونا برای ازسرگیری اعزام کاروان زیارتی ایران به صورت محدود در ماه محرم خبر داده بود. مسؤولان این سازمان پس از رایزنی‌های اولیه با وزارت فرهنگ و گردشگری عراق اعلام کرده بودند که برای اعزام محدود زائران ایرانی در ماه محرم و اربعین آمادگی دارند، اما دولت عراق تا کنون در این‌باره اظهارنظر نکرده و و موافقت رسمی خود را اعلام نکرده است.

اینک با نزدیک شدن اربعین و حرکت گروه‌هایی از زائران پیاده به سمت مرزها، شورای برنامه‌ریزی بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت به بررسی وضعیت اعزام زائران به عتبات عالیات به‌ویژه در اربعین پرداخت.

حجت‌الاسلام صحبت‌الله رحمانی، معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت در گزارشی درباره وضعیت اعزام زائران به عتبات بویژه در اربعین، گفت که پیگیری، مذاکرات و رایزنی با طرف عراقی با هدف ازسرگیری اعزام محدود کاروان‌های زیارتی عراق همچنان ادامه دارد.

علی‌رضا رشیدیان، رییس سازمان حج و زیارت هم یادآور شد: با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین، هماهنگی و هم‌افزایی با مسؤولان ایرانی و عراقی در این زمینه بسیار ضروری است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت که ریاست این شورا را به عهده داشت، با اشاره به گزارش‌های ارائه‌شده درباره سفرهای زیارتی عراق، بر هماهنگی و پیگیری مسؤولان درباره تسریع در برنامه‌ریزی و پیگیری سفر زیارتی به عتبات عالیات در اربعین حسینی تأکید کرد.

سفرهای زیارتی ایرانی‌ها به عتبات عالیات عراق از اواخر سال ۱۳۹۸ همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا رسما متوقف شد. پیش از آن برای مقطعی به علت ناآرامی‌های داخلی عراق، سفر کاروان‌ها متوقف شده بود، اما سفرهای شخصی و غیرکاروانی برقرار بود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

رایزنی سفیر ایران با وزیر بهداشت عراق

پیگیری اعزام زائران ایرانی به عراق در محرم و صفر