ارگ بم-موزه باستان‌شناسی بم

ارگ بم همچنان تعطیل است/ پیشرفت قابل توجه مرمت این مجموعه تاریخی

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن گفت: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

“محسن قاسمی”  درباره روند بازسازی ارگ قدیم بم اظهار کرد: حدود یک سال و نیم است که عهده دار مدیریت این مجموعه هستم که همراه با بحران کرونا  آغاز شد و متأسفانه شاید کمتر از ۳۰ روز شاهد حضور گردشگران و توریست ها در این مجموعه بوده ایم.

وی بیان کرد: سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا موزه‌ها و اماکن تاریخی استان از جمله ارگ تاریخی بم تعطیل بود و این امر فرصت مناسبی برای مرمت و بازسازی بخش‌های مختلف این بنای تاریخی را فراهم کرد.

قاسمی با بیان اینکه امسال فقط ۱۳ روز شاهد حضور گردشگران در اماکن تاریخی بودیم، در ادامه درمورد اینکه وضعیت کارگاه ها در این مدت تعطیلی به چه نحو بوده؟ گفت: با توجه به سیاست های دولت در بحث کرونا و رنگ بندی هایی که تعریف شد این مجموعه هم مستثنی نبود و با ۵۰ درصد نیرو کار مرمت را ادامه داده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم به روند بازسازی اشاره کرد و افزود: از آنجا که طی ۱۰ سال گذشته تمام کارها صرفا پژوهشی و آواربرداری بوده و بعد از آن روند بازسازی با کندی پیش رفته که مورد رضایت مردم و مسئولین وزارت میراث فرهنگی نبود لذا سعی کردیم تمام تلاش خود را از لحاظ فیزیکی در راستای مرمت به کار گرفته و پروژه های مختلفی را در دستور کار خود قرار داده ایم که این پروژه ها بعد از  تائید هئیت راهبردی و میراث جهانی برنامه ریزی شد.

وی به پروژه ها اشاره کرد و افزود: پروژه یخدان ارگ بم، کلاه فرنگی، عمارت دروازه دوم، خانه میر اکبر، اصطبل تاریخی، فاز دوم خانه سیستانی، برج فرمانده حکومتی قشون در کنار حفاظت ادواری در ارگ تاریخی جزو پروژه های شاخص با ۵۰ درصد نیرو شروع شدند که خوشبختانه خانه سیستانی، عمارت دروازه دوم، کلاه فرنگی، برج فرماندهی قشون ۱۰۰ درصد مرمت و باسازی شدند.

قاسمی بیان کرد: به محض اینکه فرصتی پیش آید و وضعیت کرونا به ما اجازه بده رونمایی از این آثار تاریخی در دستور کار است.

وی ادامه داد: مرمت اصطبل حکومتی، یخدان، خانه میراکبر و سیستانی، مجموعه عمارت دروازه دوم، برج کلاه فرنگی و همچنین ساماندهی کمپ اقامتی، ایجاد سامانه حفاظت الکترونیک و پایش تصویری از جمله اقدامات انجام شده در این مجموعه تاریخی طی سال گذشته محسوب می شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی و منظر فرهنگی بم با اشاره به مرمت و بازسازی ۱۰۰ درصدی خانه سیستانی ارگ تاریخی بم تاکید کرد: در حال حاضر این بنای تاریخی به مجموعه پژوهشی و اداری پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن تغییر کاربری داده است.

وی افزود: پایگاه پژوهشی ارگ بم به خانه تاریخی سیستانی منتقل شد و از نزدیک شاهد فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی هستیم.

قاسمی بیان کرد: موزه تاریخی بم از دیگر برنامه های در دستور کار بود که پیش از این موزه به صورت یک نمایشگاه کوچکی در کنار ساختمان اداری قرار گرفته بود که در شأن این مجموعه نبود لذا موزه به ساختمان اداری انتقال داده شده است.

وی به مرمت اصطبل این بنای شاهکار تاریخی اشاره کرد و افزود: اصطبل ارگ بم یکی از شاهکارهای تاریخی ایران محسوب می شود که ضلع جنوب آن کامل بازسازی شده و بیش از ۹۰ درصد سالن آن پوشیده شده که روند بازسازی بسیار خوبی داشته است.

وی از اتمام پروژه پایش تصویری و حفاظت الکترونیک محوطه پیرامون ارگ بم خبر داد و گفت: با اتمام این پروژه محیط اطراف این بنای تاریخی با امنیت کامل تحت پوشش قرار می‌گیرد.

قاسمی به دیگر پروژه ها اشاره کرد و گفت: یخدان ارگ تاریخی و خانه میر اکبر هرکدام بالای ۷۰ درصد مرمت شده و تا پایان سال ۱۴۰۰ به نتیجه خوبی خواهیم رسید.

وی مرمت و بازسازی یخدان این بنای تاریخی را از مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی یک سال گذشته برشمرد و افزود: تا پایان سال بخش وسیعی از ساختمان اصلی این بنای تاریخی مرمت و بازسازی می‌شود.

مدیر پایگاه میراث جهانی بم و منظر فرهنگی آن افزود: در حال حاضر با توجه به شیوع کرونا مجموعه تاریخی ارگ بم تعطیل است و امیدواریم در دوران پساکرونا شاهد حضور دوباره گردشگران این بنای تاریخی باشیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

همه چیز درباره ی ارگ تاریخی بم

کرمانشاه؛ سرزمین عجایب هزارگانه

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *