موزه موسیقی تهران معروف ترین و جذاب ترین موزه تهران

موزه ی موسیقی تهران یکی از معروف ترین و جذاب ترین موزه های موجود در تهران به شمار می رود. در این موزه انواع آلات موسیقی سنتی و بومی ایرانی اعم از بادی، کوبه ای و زهی به نمایش گذاشته می شود. علاوه بر این در موزه ی موسیقی تهران آلات موسیقی اهدایی از نوازندگان سرشناس ایرانی نظیر سه تار میرزا عبدالله، استاد عشقی، ناصرالدین شاه قاجار و مجید کیانی نگهداری می شود.

معماری موزه ی موسیقی تهران

موزه ی موسیقی تهران در مساحتی بالغ بر ۳۶۵۰ متر تعبیه شده است که زیر بنایی معادل ۱۴۰۰ متر مربع دارد. این موزه در بنایی سه طبقه طراحی شده است که در دو قسمت مجزا آلات موسیقی سنتی، کلاسیک ایرانی و موسیقی بومی، محلی را معرفی می کند.

بنای موزه ی موسیقی با معماری شگفت انگیز جلوه ی زیبایی را به ارمغان آورده است. در واقع ساختمان مجموعه در سال ۱۳۵۱ به عنوان یک خانه ی مسکونی ساخته شده است و حدود ۳۷ سال بعد، با بازسازی و تغییر کاربری به موزه ی موسیقی مبدل شد.

به عبارتی دیگر در سال ۱۳۵۱ خورشیدی یکی از ثروتمندان نام دار تهران به نام مهندس سیروس سمراد عمارت زیبایی را در منطقه ی تجریش تهران ملقب به باغ نمازی بنا کرد.  پس از وقوع انقلاب باشکوه اسلامی، عمارت منحصر به فرد سیروس سمراد، به بنیاد مستضعفان واگذار شد.

در سال ۱۳۷۲، عده ای از مسئولان فرهنگی و هنری نظیر مرتضی کاظمی، علی مراد خانی و سید محمود بهشتی مؤسسه ی موزه ی موسیقی را بازسازی کردند و در نهایت در ۲۲ آبان ۱۳۸۸ موفق به افتتاح مجموعه شدند. در طی این رویداد ها مسئولیت حفظ و نگهداری از موزه ی موسیقی  را به یکی از فعالان عرصه ی موسیقی به نام علی مراد خانی واگذار کردند.

هدف اصلی برپایی موزه ی موسیقی پاسداری و حفاظت از میراث موسیقی ایران، معرفی هنرمندان برجسته ی موسیقی و حفظ ارزش های هنرمندان ایرانی می باشد.

بهتر است بدانید که موزه ی موسیقی ایران در طی جشنواره ی کمیته بین المللی سمعی بصری و فناوری های جدید موفق به کسب نشان نقره شد.

موزه موسیقی تهران

مجموعه های متغیر موزه ی موسیقی تهران

در داخل مجموعه ی موزه ی موسیقی حدود ۲۴۰ ساز از ۲۰۰ نوع آلات متفاوت حفظ و نگهداری می شود. موزه ی موسیقی دارای  بخش های مختلفی اعم از آرشیو صوتی و تصویری، کتابخانه تخصصی، بخش سمعی و بصری، سالن نمایش ساز ، گنجینه ی موزه، کارگاه نمایش مراحل ساخت و مرمت ساز، مخزن محصولات مکتوب، استودیو ضبط، آمفی تئاتر، انبار مخصوص نگهداری بهینه ساز ها و کافی شاپ می باشد.

۱٫ سالن نمایش ساز

در طبقه ی هم کف ساختمان موزه ی موسیقی سالن نمایش ساز ها تعبیه شده است. در این مجموعه انواع مختلف ساز های سنتی، بادی، کوبه ای، زهی و زهی نواحی مانند زه صدای مضرابی و آرشه ای، خود صدا، نی ها، نی لبک، سوتک قابل مشاهده هستند.

از سری ساز های سنتی و کوبه ای می توان به تنبک، دهل، زنگوله، سنتور، دف های پر نقش و نگار اشاره کرد. این ساز های زیبا متعلق به مشهور ترین نوازنده های موسیقی اعم از مجید کیانی نوازنده ی سنتور، محمد رضا درویشی مؤلف و آهنگ ساز دایرة المعارف ساز های ایرانی می باشند.

۲٫ سالن سازهای سنتی و کلاسیک ایران

سالن ساز های سنتی در طبقه ی اول عمارت بنا شده است. در این مجموعه انواع آلات موسیقی سنتی ایران اعم از سه تار، تار، سنتور، سازه های آرشه ای ویلون و کمانچه نگهداری می شود.

علاوه بر این، در مجموعه ی سازهای سنتی و کلاسیک ایران آلات دست ساز ایرانی، هنر دست ابراهیم قنبری مهر قابل رؤیت هستند و ساز های اهدایی از اساتید بزرگ موسیقی ایران همانند سه تار میرزا عبدالله، سه تار ناصرالدین شاه قاجار، سنتور حسین ملک و تار های یحیی به نمایش در آمده است.

موزه موسیقی تهران

۳٫ گنجینه ی موزه

گنجینه ی موزه، سالنی شامل ساز هایی قدیمی و اهدایی است که متعلق به اساتید موسیقی نظیر چوب رهبری ارکستر حشمت سنجری، ساعت شماره دار، کیف پول، کلاه و بارانی استاد علی تجویدی، وسایل شخصی و آلات موسیقی استاد عشقی، احمد عبادی، حاج قربان سلیمانی، کلنل عینقلی وزیری، خاطره پروانه  و تقویم رومیزی تقی مسعودیه می باشد.

حشمت سنجری در زمان های قدیم رهبر ارکست ایران به شمار می رفته است که توسط یک چوب مخصوص، نوازندگان ارکست را به سوی نواختن یک موسیقی خاص هدایت می کرده است.

ساز های موجود در سالن گنجینه ی موزه، از قدمتی طولانی برخوردار هستند و به عنوان ادواتی برای نواختن زیباترین آثار موسیقی اصیل ایرانی شناخته می شوند.

۴٫ آرشیو صوتی و تصویری موزه ی موسیقی

یکی از مهمترین بخش های موزه ی موسیقی تهران، بخش آرشیوی صوتی و تصویری می باشد. در این قسمت آرشیو های صوتی و تصویری متعددی قرار دارد که توسط زنده یاد محمد علی گلشن ابراهیمی در طی سال ها تلاش بی وقفه، جمع آوری شده و به موزه ی موسیقی اهدا شده است.

آرشیوی صوتی و تصویری موزه ی موسیقی حاوی مجموعه هایی نفیس و ارزشمندی شامل ۴۲ هزار ساعت صوتی و ۲۰ هزار قطعه عکس قدیمی می باشد.

در قسمتی از موزه، نمایشگاهی با عنوان تجهیزات ضبط و پخش صوت تعبیه شده است. در این مجموعه قدیمی ترین و جدید ترین  نمونه های روند تکمیل ضبط کننده های صدا نظیر دستگاه های فنوگراف، گرامافون های کوکی، برقی، باتری دار، مخصوص خودرو، نوار های کاست، مغناطیسی و ضبط سیمی به نمایش گذاشته شده است.

همچنین در آرشیوی موزه ی موسیقی نخستین صفحات موسیقیایی ضبط شده به فرمان مظفرالدین شاه قاجار وجود دارد.

مسئولان موزه به عامه ی مردم همواره توصیه می کنند که در صورتی که مجموعه ای ارزشمند و نفیس در اختیار دارند، موزه را مطلع سازند تا مجموعه ی موزه به صورت دیجیتال آرشیو گردد.

۵٫ کتابخانه ی تخصصی موزه ی موسیقی

جذاب ترین بخش موزه ی موسیقی تهران در کتابخانه ی موسیقی خلاصه می شود. این کتابخانه حاوی نسخه هایی ارزشمند از کتب ادبیات، تاریخ، هنر و موسیقی ایران است.

مجموع کتب های اختصاصی موجود در موزه ی موسقی بالغ بر ۱۱ هزار جلد است که مشمول ۲ هزار جلد لاتین و ۹ هزار جلد فارسی می باشد.

بدین جهت کتابخانه ی موزه ی موسیقی تهران یکی از مناسب ترین منابع در خصوص تحقیق و پژوهش دانشجویان در حوزه ی موسیقی محسوب می شود. قدیمی ترین کتاب های اهدایی موجود در کتابخانه ی موزه ی موسیقی متعلق به سال ۱۳۰۰ خورشیدی است. از قدیمی ترین کتاب های تخصصی موسیقی می توان به “سرود های مدارس” نوشته ی استاد علی نقی وزیری چاپ سال ۱۳۱۲ اشاره کرد.

۶٫ کارگاه نمایش مراحل ساخت و مرمت ساز

یکی دیگر از بخش های آموزشی موزه ی موسیقی که در طبقه ی زیر هم کف تعبیه شده است، کارگاه نمایش ساخت و مرمت ساز می باشد. در این کارگاه روش های متداول ساخت آلات موسیقی از مبتدی تا پیشرفته قابل رؤیت است.

بازدید کنند گان قادر هستند تا در خصوص خرید ساز های مختلف، کیفیت، رفع معیوبات آلات موسیقی اطلاعاتی را از افراد متخصص و مجرب موزه کسب کنند و به مشاهده ی مراحل  ساخت و مرمت آلات موسیقی بپردازند.

علاوه بر این، در فضای بیرونی ساختمان موزه ی موسیقی قسمتی در خصوص رستوران و کافه های مجهز اختصاص داده شده است.

موزه موسیقی تهران

مناسب ترین زمان برای بازدید از موزه ی موسیقی در تهران

در قسمت های شمالی استان تهران رشته کوه های البرز قرار دارند که زمینه ی تعدیل آب  هوای منطقه را به وجود می آورند. در جنوب تهران نیز دشت کویری قرار دارد که در کنار گرد و غبار، منجر به خشکی و گرمی هوا در استان تهران می شود.

لذا به موجب موقعیت جغرافیایی ویژه ی تهران، در مناطق مختلف، آب و هوایی متغیر شکل گرفته است.

همانطور که بیان کردیم موزه ی موسیقی در یکی از محله های قسمت شمالی تهران واقع است. این منطقه از آب و هوای معتدل کوهستانی برخوردار است و زمستان هایی سرد و مرطوب دارد.

مناسب ترین زمان برای بازدید از موزه ی موسیقی تهران، فصل بهار و تابستان به شمار می رود. زیرا در این فصل ها قسمت شمالی تهران از آب و هوایی معتدل برخوردار است.

در فصل زمستان نیز به موجب بارش برف در تهران ، زیبایی چشم نوازی در محله ی تجریش به وجود می آید و تمام خیابان های منطقه از برف پوشیده می شود.

مسیر دسترسی به موزه موسیقی تهران

تهران- میدان تجریش- خیابان شهید دربندی- سه راه تختی- کوچه نمازی- پلاک ۹- موزه ی موسیقی تهران

مرتبط:

موزه باستان‌شناسی اشنویه جایی برای بازگویی تاریخ هزاران ساله

موزه‌های خراسان _پیام‌آور صلح و تجلی‌گاه آداب دیرینه

آشنایی با ایمنی و امنیت پرواز

امنیت پرواز یکی از مشخصه های مهم در شرکت های هواپیمایی است که سلامت جسمانی مسافران، خلبانان و مهمان داران را تأمین می کند. به طور کلی سه عامل انسانی، ماشینی و محیطی در امنیت پرواز نقش دارند. یکی از مؤلفه هایی که امنیت پرواز را متزلزل می سازد، ماهیت اشیا و میزان بارهای موجود در هواپیما است.

امنیت پرواز چیست؟

امنیت پرواز نوعی قانون بین المللی هواپیمایی است که در تمام جهان گسترده است. امنیت پرواز حاکی از مجموعه قوانینی دارد که ایمنی پرسنل و مسافران را در طول پرواز تأمین می کند. علاوه بر این امنیت پرواز شامل عملکرد مدیریت خطرات در هواپیما می شود که دربردارنده ی آموزش های پرسنل سفر هوایی، عموم مردم، مسافران و تعبیه ی زیر ساخت های هواپیمایی است.

شرکت های هواپیمای قادر هستند تا بر اساس سیاست های پرواز قوانین جدیدی را وضع کنند.

اصطلاح “امنیت پرواز” به اختلالاتی اشاره دارد که در طول پرواز هواپیما به وجود می آیند. در اکثر موارد تصادفات هواپیمایی در راستای پرواز و فرود آمدن صورت می گیرد. عوامل متعددی نظیر خراب کاری تأسیسات فرودگاه هواپیما، ایجاد موانع پرواز و فرود و بهره گیری از نشانه های تقلبی هواپیمایی در متزلزل سازی امنیت هواپیما نقش دارند.

اهمیت پرواز ایمن

کارکرد هواپیما در طول پرواز به طور مستقیم با جان انسان ها سروکار دارد. این مؤلفه ی اساسی اولویت شرکت های هواپیمایی است که در مرکز جنبه های حمل و نقل هوایی قرار دارد.

در واقع وجه تمایز و ویژگی منحصر به فرد یک شرکت هواپیمایی، امنیت پرواز است. در مواردی احتمال دارد به موجب ضعف در مدیریت ایمنی علاوه بر مخدوش شدن هواپیما جان صدها انسان به خطر بیافتد.

مهم ترین نکته در صنعت هواپیمایی ایمنی است. صنعت هواپیمایی مشمول مشارکت عامه ی مردم در حوزه های متعدد است که به یک فرایند پیچیده ختم می شود. در یک صنعت هواپیمایی ایمن عواملی نظیر کیفیت اجزاء سازنده ی هواپیما، پشتیبانی زمینی، نگهداری، خدمه ی پرواز و مسافران نقش دارند.

پرواز طولانی- راه‌های ورود و خروج کشور قفل است

ارتقای امنیت پرواز

امنیت پرواز در طی پیشرفت جوامع با اشتراک گذاری دانش اپراتور، تولیدکنندگان و تنظیم کنند گان در راستای بهبودی قرار دارد. به عبارتی دیگر امنیت حمل و نقل هوایی با مشارکت طراحان و تولید کننده ی هواپیما، کنترل ترافیک هوایی، روش های بهره گیری از هواپیما و زیر ساخت های فرودگاهی در حال رشد و پرورش است.

در طراحی هواپیما، ایمنی های مختلفی در خصوص امنیت پرواز مورد استفاده قرار می گیرند که در ادامه ی مطلب برخی از آن ها را ذکر می کنیم:

•فناوری “Cockpit Glass” در خصوص آگاهی بصری مناسب خلبان

•تجهیزات برش باد پیش بینی کننده

•سیستم هشدار مجاورت زمین اعم از “E-GPWS”

•کابین شیشه ای خلبان

مشخصه های اساسی در امنیت پرواز

حمل بار مجاز در هواپیما یکی از اولویت های نخست مسافران است که مستقیما در حفظ ایمنی پرواز نقش دارد. مأمورانی در فرودگاه مشغول فعالیت هستند که موظف به اندازه گیری وزن بار و بررسی وسایل می باشند.

در ایستگاه های بازرسی، چمدان، بار و محموله ی مسافران علاوه بر وارسی های فیزیکی به وسیله ی دستگاه اشعه ی ایکس و ردیاب های دستی مورد تفتیش قرار می گیرد.

لازم به ذکر است که حمل اشیا هایی اعم از قطعات یدکی، سلاح سرد و گرم ، قطعات تیز و برنده داخل کابین هواپیما ممنوع تلقی می شود.

بهبود امنیت پرواز با مدیریت ریسک تکمیل می شود. مدیریت ریسک حاکی از بررسی و شناسایی مشکلات هواپیما قبل از پرواز است که اقداماتی در خصوص تعمیرات آن صورت می گیرد.

انسان به طور روزانه در معرض بلاها و خطرات طبیعی قرار دارد که می تواند با گزارش مشکلات به افراد دیگر جان خود را از بلاها مصون دارد. در پروازهای هواپیمایی نیز گزارش به موقع اختلالات می تواند زمینه ی افزایش ایمنی و قطع زنجیره ی تلفات جانی گردد.

از دیگر مشخصه های اساسی برای تأمین امنیت پرواز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

•بستن کمربند ایمنی

•حفظ تمرکز در موقعیت های اضطراری

•توجه به دستورالعمل های مهماندار هواپیما

•انتخاب یک شرکت هواپیمایی ایمن با بررسی تاریخچه و سوابق سقوط

اختلال در امنیت پرواز

سازمان بین المللی هواپیما در جهان سه عامل انسانی، ماشینی و محیطی را در ایجاد تداخل کارکرد پرواز هواپیما مؤثر بر می شمارد.

لغو پروازهای ایران به امارات تا آخر مارس

نخستین عامل؛ انسان

در استخدام شرکت های هواپیمایی در خصوص انتخاب پرسنل هوایی حدود ۱۱۰ تست جسمانی و روانشناسی وجود دارد که صحت سلامت کارکنان را تأکید می کند. در واقع برخورداری از تجارب، تخصص و سلامت جسمانی یک مقوله ی حائز اهمیت در پرواز موفق است.

به عبارتی دیگر کوچک ترین خطای انسانی منجر به نقص و اشکالاتی در پرواز می گردد که حوادث مرگ باری را رغم می زند. خطاهای کارکنان هواپیما شامل خطای بینایی، زبان، ارتباطات رادیویی، واحد های اندازه گیری، استرس و اختلالات روانی، خستگی، کهولت سن، عملکرد نامناسب، هماهنگی های خدمه ی پرواز می شود.

دومین عامل؛ مکانیزم هواپیما

اجزاء سازنده ی هواپیما اعم از مهندسی ساخت، استاندارد هواپیما و نوع طراحی  در شکل گیری امنیت پرواز نقش دارند. به عبارتی امنیت پرواز در کنار پرسنل های مجرب، به یک هواپیمای استاندارد نیاز دارد.

هر کشوری از یک سازمان هواپیمایی برخوردار است که وضعیت سلامت و استاندارد هواپیما را بررسی می کند و نوعی گواهی نامه در خصوص پرواز را صادر می سازد.

به منظور ارتقای ایمنی هواپیماها در طراحی آن ها پشتیبانی های متعددی تعبیه می شوند. به طور مثال بعضی از هواپیماها به موتور دو قلو مجهز هستند که در صورت اختلال در کارکرد یک موتور، موتور دیگر روند کارایی را آغاز می کند و به سلامت هواپیما را به مقصد می رساند.

سومین عامل؛ محیط

عوامل خارجی و محیطی در اطراف هواپیما نظیر ترافیک هوایی، اختلال ارتباطات، شرایط جوی نامناسب و اختلالات فرود هواپیما از جانب فرودگاه مقصد منجر به نا ایمنی پرواز می گردد.

قوانین و مقررات هواپیماها در خصوص امنیت پرواز

همانطور که بیان کردیم شرکت های هواپیمایی به منظور ارتقای ایمنی پرواز وزن محموله و اشیا داخلی بارها را به وسیله ی ردیاب دستی، اشعه ی ایکس و وارسی های فیزیکی مورد بررسی قرار می دهند.

به عبارتی در روزهای گرم سال که درجه ی دمای هوا بالا است، پرواز هواپیمای دارای محموله ی سنگین امری غیر ممکن تلقی می شود.

وزن محموله های هواپیما برای هر مسافر به میزان مشخصی معین می شود که از لحاظ امنیتی اهمیت بالایی در تأمین امنیت پرواز دارد.

در قوانین شرکت های هواپیمایی ذکر شده است که ضرورت دارد بارهای تحویلی شامل لوازم شخصی و ضروری فرد نظیر لباس، کفش، تلفن همراه، پول، کتاب، دارو و… باشد.

در شرایطی که داخل چمدان وسایلی اعم از مایعات گازی، اسپری، ژل، چاقو، اشیاء منحنی با لبه ی تیز، قطعات یدکی و کبریت وجود داشته باشد، جهت حفظ امنیت جانی مسافران وسایل غیر مجاز به کارگو یا محموله به صورت امانتی داخل شرکت هواپیمایی نگه داری می شوند.

علاوه بر این، غذای مورد استفاده ی خلبان ها با یکدیگر تفاوت دارد. این وجه تمایز در خصوص پیشگیری از مسمومیت خلبان ها است. در واقع تفاوت در نوشیدنی و غذاها نوعی حرکت پیشگیرانه به شمار می رود تا در صورت مسمومیت یک خلبان، خلبان دیگر از سلامت جسمانی مناسب برخوردار باشد.

مهمان داران قبل از پرواز هواپیما از مسافران خواستار خاموش کردن تلفن همراه می شوند. علت خاموش کردن تلفن همراه به امنیت سفر باز می گردد. در واقع در صورتی که تلفن های همراه روشن باشند، نویز هایی داخل بی سیم خلبان ارتعاش داده می شوند که تمرکز او را مختل می سازد.

منبع: بیتوته

مرتبط:

ریچارد برانسون _میلیاردری که لذت پروازی خاص را چشید

جدیدترین فهرست کشورهای ممنوعه و پرخطر برای پروازهای خارجی

متل چیست و تفاوتش با هتل چگونه است؟

شاید هتل به دلیل قدمتی که در سفر‌ها داشته، اولین مکانی باشد که به عنوان اقامتگاه به نظرمان بیاید، امّا از زمانی که سفر‌ها جان گرفتند و افزایش پیدا کردند، اقامتگاه‌های متنوعی در کشور‌ها برای نیاز مسافران ایجاد شد. یکی از این انواعی که مخصوصاً در آمریکا رایج شد، متل است. گرچه بعضی از ما برای متل هویت جدا قائل نیستیم و فکر می‌کنیم کلمه مرکب هتل است که به شکل «هتل متل» در فارسی استفاده می‌شود، امّا در واقع متل برای خودش هویتی مستقل دارد. در این متن متوجه می‌شویم که متل چیست و تفاوت هتل و متل در چه ابعادی است؟

متل چیست؟

در معنا کردن خود واژه متل، تفاسیر مختلفی ارائه شده؛ مثلا بعضی می‌گویند متل ترکیبی از موتور و هتل است که اشاره به هتل‌هایی برای موتورسواران یا موتورتوریست‌ها دارد. دانشنامه بریتانیکا هم معتقد است که این اقامتگاه‌ها به نوعی مسافرخانه موتور هم نامیده می‌شود و واژه‌های دیگری مثل Motor lodge، Motor Inn، Tourist court، Motor Court با آن مترادفند.

حالا که تا حدودی با معنی و ارتباطات معنایی واژه متل آشنا شدیم، وارد سایر ویژگی‌های متل می‌شویم. شاید امروزه در ایران چندان نمونه‌های دقیقی از متل نبینیم، امّا اگر فیلم‌های آمریکایی را دیده باشید، حتما با این سبک از اقامتگاه آشنا هستید. ساختمان‌های یک یا دو طبقه‌ای که کنار جاده و بزرگراه ساخته شده‌اند، معمولا کنار یک پمپ بنزین هستند و مکان مناسب برای پارک خودرو، موتور یا دوچرخه مسافران روبه‌روی در اتاقشان دارند.

 

شاید اول فکر کنید که این متل‌ها بسیار کم امکانات هستند، امّا در واقع متل‌ها هم امکاناتی شبیه به هتل دارند، البته در قسمت تفاوت هتل و متل این موارد را بیشتر بررسی می‌کنیم، ولی لازم است بدانید که متل‌ها لزوما بی‌امکانات نیستند، امّا به دلیل محل قرار گیری‌شان و ساده‌تر بودن امکانات، ارزان‌تر هستند.

با توجه به ویژگی‌های متل، گفته می‌شود که این سبک اقامتگاه مناسب افرادی است که با وسیله نقلیه یا دوچرخه سفر می‌کنند و می‌خواهند استراحتی در میانه سفرشان داشته باشند.

هتل‌ها

 

تفاوت هتل و متل چیست؟

همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم، متل سبک متفاوتی از هتل است و در این بخش می‌خواهیم درباره فرق هتل و متل صحبت کنیم و ببینیم به صورت کلی، هتل و متل چه فرقی دارند؟ البته اگر بحث تخصصی باشد شاید نیاز به ارائه تفاوت‌های بیشتری باشد، امّا در اینجا فقط تعدادی از فرق‌های اساسی و مهم گفته شده‌اند.

مکان

شاید بتوان گفت مهمترین فرق هتل و متل در مکان قرارگیری این دو است؛ همانطور که گفته شد، متل‌ها در کنار جاده و مسیر‌ها و خارج از شهر ساخته می‌شوند و افراد به عنوان مکانی گذری آن‌ها را انتخاب می‌کنند، امّا هتل‌ها در مرکز شهر یا نقاطی که توریست رفت‌وآمد می‌کند مثل نزدیکی فرودگاه یا جاذبه‌های گردشگری ساخته می‌شوند.

معماری

معماری مشخصه دیگر تفاوت هتل و متل است که در نگاه اول کاملا به چشم می‌خورد؛ متل‌ها معمولا معماری ساده‌ای دارند و در یک یا دو طبقه ساخته می‌شوند، در اتاق به پارکینگ راه دارد که این مسئله حمل بار را راحت‌تر می‌کند و طراحی کلی متل‌ها به شکل I، U یا L مانند است، امّا هتل‌ها معمولا از طراحی‌های ویژه برای زیبا و شیک شدن ساختمانشان استفاده می‌کنند، چندین طبقه با چند صد اتاق هستند و آسانسور و پلکان‌های طولانی دارند.

کارکنان

در هتل برای هر قسمت، هر فرد شرح وظایف مشخصی دارد و به صورت تخصصی یک کار را انجام می‌دهد، امّا در متل‌ها تعداد کارکنان زیاد نیست و ممکن است همان فرد پذیرش مهمان، چندین وظیفه دیگر هم داشته باشد.

خدمات

متل‌ها خدمات بسیار مختصرتری نسبت به هتل‌ها دارند. خدمات اصلی متل علاوه بر اتاق، پارکینگ، تعمیرات و پمپ بنزین است و در بعضی موارد تعدادی از متل‌ها خدمات لوکس‌تری مانند استخر و رستوران هم دارند، امّا در هر صورت خدمات هتل و متل با هم قابل مقایسه نیستند. هتل‌ها طیف وسیعی از خدمات را بر حسب ستاره‌ای که دارند در اختیار مسافر می‌گذارند حتّی گاهی در کنار خدماتشان، تفریحاتی هم برای مسافران فراهم می‌کنند.

هزینه اقامت

متل‌ها به دلیل سبک مسافرانی که دارند، ساعتی اقامت را محاسبه می‌کنند، بنابراین برای افرادی که قصد استراحت چند ساعته دارند، بسیار به صرفه است، امّا هتل‌ها به دلیل امکانات و سرویسی که ارائه می‌دهند، محاسبه هزینه‌شان بر مبنای شب‌مانی افراد است. پس علاوه بر اینکه به صورت کلی به دلیل قرار گیری و سرویس‌های مختصرتر متل، اقامتگاه ارزان‌تری از هتل به حساب می‌آید، به دلیل مبنای محاسبه ساعتی برای مسافران موقت، بسیار ارزان و اقتصادی است.

مدت اقامت

همانطور که پیشتر هم به آن اشاره شد، مدت اقامت مسافران در هتل و متل از فرق‌های این دو است؛ در واقع این مدت اقامت به نوعی در طراحی و مکان‌یابی هتل و متل هم نقش دارد. به این صورت که هتل‌ها به دلیل قرار گرفتن در مکان‌هایی که تفریح یا جاذبه در اطرافش وجود دارد، مسافران را به ماندن بیشتر ترغیب می‌کند، امّا متل‌ها در کنار جاده‌ها طراحی شده‌اند و امکاناتی در اطرافشان نیست و این را نشان می‌دهند که به عنوان یک اقامتگاه موقتی برای استراحت مسافران فراهم شده‌اند، به همین دلیل هم هست که بیشتر مهمان‌های آن‌ها را موتورسواران و سایکل‌توریست‌ها تشکیل می‌دهند.

رتبه‌بندی بر اساس ستاره

همانطور که می‌دانید هتل‌ها بر اساس میزان خدمات و سرویسی که ارائه می‌کنند، بین ۱ تا ۵ ستاره را دریافت می‌کنند؛ این ستاره‌ها به عنوان استاندارد‌های بین‌المللی در همه جای دنیا به ما نشان می‌دهد که چه انتظاراتی می‌توانیم از آن هتل داشته باشیم؛ امّا در مقابل، معیار بین‌المللی برای متل‌ها چندان وجود ندارد و سطح خدماتشان به اندازه هتل‌ها متفاوت نیست. امّا در بعضی نقاط برای آن دو درجه در نظر می‌گیرند: ۱.۵ و ۲.۵.

تاریخچه متل

حالا که بهتر متوجه شدیم متل چیست، به سراغ بررسی تاریخچه مختصر شکل‌گیری آن می‌رویم. گفته شده که اولین بار متل در سال ۱۹۲۵ به عنوان اقامتگاه استفاده شد و اولین متل در ایالت کالیفرنیا با نام Motel Inn افتتاح شد. در ابتدای شکل‌گیری این اقامتگاه‌ها، به آن‌ها Tourist court می‌گفتند که کمتر از ۲۰ اتاق داشتند و فقط نیاز‌های ابتدایی مسافران را برطرف می‌کردند.

امّا در واقع صنعت متل از بعد جنگ جهانی دوم رونق گرفت، زیرا در خلال جنگ جهانی دوم، شرکت‌های خودروسازی به ساخت تانک و ماشین‌های جنگی رو آورده بودند و بعد از جنگ هم ماشین‌ها مجهّزتر شدند، هم مسیر‌ها توسعه پیدا کردند و در نتیجه مسافرت‌ها بیشتر شد و مسافران سریع‌تر و به مسیر‌های دورتر می‌توانستند سفر کنند، در نتیجه متل‌ها هم محبوب شدند.

انواع متل

همانطور که بار‌ها در متن هم اشاره شد، متل‌ها انواع مختلفی دارند و همه آن‌ها بی‌کیفیت و بی‌امکانات نیستند، بلکه بعضی متل‌ها سعی کردند تا جای ممکن سرویس‌های هتل را به صورت مختصرتری ایجاد کنند؛ بنابراین شاید بتوان متل‌ها را به دو دسته کلی تقسیم کرد:

متل‌هایی که صرفا نیاز‌های ضروری مسافران را برطرف می‌کنند و خدمات ابتدایی دارند.
متل‌هایی که با مبلمان مناسب و خدمات رضایت‌بخشی از مسافران استقبال می‌کننند، در این سبک از متل‌ها حتّی استخر و رستوران هم موجود است و در اتاق‌ها امکانات بیشتری وجود دارد.
بنابراین، به هر صورت متل ویژگی‌های مخصوص خودش را دارد و مسافران آن معمولا انتظاراتشان به اندازه همان خدماتی است که متل ارائه می‌کند. بدون شک آن‌ها قصد استراحت طولانی مدت و تفریحات در متل ندارند و فقط جایی را برای استراحت از خستگی مسیر می‌خواهند.

سخن آخر

حالا که دانستیم متل چیست و متل و هتل چه فرقی دارند، باید بدانیم شناخت ویژگی‌ها و اصلا فلسفه وجودی انواع اقامتگاه‌ها به ما کمک می‌کند که انتظاراتمان را متناسب با آن تنظیم کنیم و در موقعیت‌های مختلف، بهترین اقامتگاه را انتخاب کنیم. مثلا هتل با آن همه امکانات و تجهیزات برای مسافران گذری و آن‌هایی که می‌خواهند هیجان مسیر را تجربه کنند، شاید انتخاب مناسبی نباشد در صورتی که متل با امکانات کمترش، می‌تواند با چند ساعت استراحت، آن‌ها را از خستگی مسیر نجات دهد. بنابراین، دانستن این تفاوت ها ما را در انتخاب درست‌تر کمک می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

آرامگاه حقیقی محمد غزالی کجاست؟/۱

 یک پژوهشگر و باستان‌شناس خراسانی گفت: ابوحامد محمدبن محمد غزالی ملقب به «حجة‌الاسلام» در سال ۴۵۰ ه.ق در طوس متولد شد و در سال ۵۰۵ ه.ق به قول برادرش «احمد غزالی» پیش از برآمدن خورشید «راهی بهشت شد» و ظاهرا در توس به خاک سپرده شد.

رجبعلی لباف‌خانیکی  اظهار کرد: برخی زندگی  ۵۵ ساله غزالی را به دو دوره «کسب علم و تقلید» و «اجتهاد و استادی» تقسیم کرده‌اند. او از جمله دانشمندان برجسته و متفکران اسلامی قرن  پنجم ه.ق بود که نظرات و آثارش تاثیرات فراوانی بر علوم مختلف داشت، چنان‌که شادروان جلال همایی او را از نوابغ ایران دانسته و در«غزالی‌نامه» نوشته است، «تا چند قرن هر چه علما و دانشمندان آمدند، غالبا راویان آثار او بودند و نفوذ علمی و فکری غزالی در آثار و مؤلفات علمای بعد از او به خوبی نمایان و آشکار است».

زندگی پر ماجرا و شخصیت چشمگیر امام محمد غزالی در عرصه فرهنگ، فلسفه و دین موجب شده است که از گذشته‌های دور، پژوهشگران ایرانی و غیرایرانی درصدد برآیند تا او را بیشتر بشناسند و آثار و آرامگاهش را جست‌وجو کنند. از جمله در سال ۱۹۱۷م/۱۲۹۷ه.ش یک روحانی و مبلغ آمریکایی به نام «زویمر» که مقیم قاهره بود، از یک روحانی دیگر آمریکایی که «دونالدسن» نام داشت و در مشهد ساکن بود درخواست کرد که تحقیقاتی راجع به مدفن غزالی به عمل آورد و نتیجه را به او گزارش دهد.

دونالدسن طی دو گزارش جداگانه مدعی شد که سنگ قبر غزالی را در قبرستانی واقع در جنوب غربی توس یافته است اما گویا ادعای دونالدسن قانع‌کننده نبوده، زیرا در سال ۱۳۱۱ خ نیز «دکتر عیسی صدیق» درصدد برآمده تا به شواهدی از آرامگاه غزالی دست یابد، اما تا سال ۱۳۳۸ه.ش به این امر توفیق نیافته و در آن سال با استناد به گزارش دونالسن و نظریه «پروفسور پوپ» بقعه هارونیه را همان آرامگاه غزالی دانسته و استاد جلال همائی نیز تلویحا آن فرضیه را پذیرفته است.

با توجه به بررسی متون موجود به دلیل اینکه هارونیه به لحاظ سبک معماری از جمله بناهای مسلم قرن ۷ و ۸ ه.ق است، در اکثر متون محل آرامگاه غزالی بیرون از تابران نشانی داده شده، توصیف «روزبهان خنجی» از آرامگاه غزالی بنای بسیار کوچکتری از هارونیه را به ذهن می‌آورد و سنگ قبری که دونالدسن مدعی است در گورستانی در جنوب غربی توس واقع شده، نسبت دادن خانقاه طوس(هارونیه) به آرامگاه غزالی را با ابهام همراه می‌کند.

با مشاهده عکس سنگ قبر مورد اشاره دونالدسن که شادروان عیسی صدیق در کتابچه «آرامگاه غزالی» آورده می‌توان گفت که اصولا آن سنگ قبر هم مانند گنبد هارونیه به دلیل اینکه مدفن غزالی به لحاظ اعتقادی و سنتی احتمالا فاقد سنگ قبر بوده و حتی مانند مدفن بایزید بسطامی، شیخ احمد جامی و ابوبکر تایبادی خارج از فضای مسقف به خاک سپرده شده، سنگ قبر مورد ادعا از نوع صندوقی بوده و اینکه می‌دانیم این نوع سنگ قبر عمدتا از دوران ایلخانی مورد استفاده بوده است و آخرین دلیل اینکه بر قاعده سنگ قبر کلمه «محمد» دیده می‌شود که به رسم‌الخط عصر حاضر آن هم اخیرا نوشته شده و در مجموع ادعای دونالدسن را تایید نمی‌کند، ارتباطی با غزالی نداشته است.

بنابراین پذیرش این که خانقاه توس(هارونیه) آرامگاه غزالی باشد، بعید بوده و برای نگارنده هم نه تنها معمای آرامگاه غزالی حل نشده باقی مانده، بلکه جایگاه «خانقاه» یا «صومعه غزالی» نیز پرسش دیگری بود، زیرا جلال همائی در «غزالی‌نامه»، عبدالحسین زرین‌کوب در «فرار از مدرسه» و روزبهان خنجی در «مهمان‌نامه بخارا» به صراحت از خانقاه یا صومعه غزالی در طوس یاد کرده بودند.

در همان گیرودار که ما مشغول گمانه‌زنی با هدف تعیین بافت مسکونی توس قدیم بودیم مطلع شدیم که در خارج از باره (حصار قلعه) به فاصله حدود ۱۰۰ متری شمال غرب، حفاران قاچاق اقدام به کندوکاو محلی به نام « بجه‌خشتی» کرده و به درون فضایی معماری راه یافته‌اند. همچنین در بازدید از محل با قطعه زمینی مواجه شدیم که پر از قطعات آجر و کاشی و اندکی مرتفع‌تر از زمین‌های اطراف بود و در میانه زمین، حفره‌ای به قطر حدود ۷۰ سانتیمتر بر سقفی سنگ‌پوش ایجاد شده بود و از یک سازه معماری خبر می‌داد.

یکی از همکاران که ساکن توس بود، به یاد می‌آورد که جهت تامین مصالح آرامگاه فردوسی سنگ‌های پراکنده در محل و از جمله بجه‌خشتی را جمع‌آوری و به محل آرامگاه منتقل کرده‌اند، ادعا می‌کرد که برخی این محل را «آرامگاه غزالی» می‌دانستند و شاهد گفتار خود را وجود قطعه سنگی در میان سنگ‌های بجه‌خشتی می‌آوردند که بر روی آن به آرامگاه غزالی اشاره شده بود. مدتی هم آن سنگ با سفارش انجمن آثار ملی حفاظت شد، اما به دستور صاحب املاک منطقه شکسته شده و قطعه‌های آن در کشف‌رود ریخته شده است.

منبع: ایسنا

بازی‌های بومی سمنان، بخشی از فرهنگ عامه از گذشته تا امروز

بازی‌های مردم سمنان نیز اگرچه سنتی و ابتدایی بوده‌اند ولی تمام بازی‌ها با فعالیت جسمانی و بدنی همراه بودند که با تحرک و ورزشی صحیح و سالم و بدون دغدغه و دلهره به‌طور دسته‌جمعی، خیلی پرشور و با نشاط برگزار می‌شد.

البته تمرکز و هوشیاری نیز لازم داشت یعنی اگر بازیکنی هوشیار و پرتحرک نبود، سریعاً از دور بازی حذف می‌شد. ولی در حال حاضر کودکان با محیط کوچه و محل کمتر سر و کار دارند و بیشتر اوقاتشان در محیط‌های بسته و آپارتمان می‌گذرد و اکثراً بازی‌ها با رایانه و موبایل و پلی‌استیشن است و معمولاً در سکون و به تنهایی برگزار می‌شود و علاوه بر اینکه کودکان با بدن و عضلاتی غیر ورزیده به بار می‌آیند، باعث فرسایش روح و روان آن‌ها هم خواهد شد.

در ادامه برخی از بازی‌های بومی و محلی سمنان معرفی شده‌اند.

بازی بیخ‌دیواری

این بازی به صورت دو نفره یا گروهی صورت می‌گیرد، در این بازی هرکدام از بازکنان باید یک نوع سکه انتخاب کنند. نفر اول سکه را به طرف دیوار پرتاب می‌کند، سپس منتظر آرام گرفتن سکه می‌شود و بعد نفر دوم سکه را به سمت دیوار پرتاب می‌کند، به طوری که با قِل خوردن به سکه نفر اول نزدیک شود اگر فاصله بین دو سکه زیاد بود نفر اول سکه خود را برداشته و مجدداً پرتاب می‌کند تا به سکه نفر دوم نزدیک شود و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند تا فاصله سکه‌ها به یک وجب یا کمتر از یک وجب برسد در این صورت نفری که سکه را به دیوار پرتاب کرده است برنده می‌شود و سکه بازنده را برمی‌دارد. قسمت جالب بازی این است که اگر فاصله دو سکه بیشتر از یک وجب است فرد با سعی و تمرکز و تلاش با استفاده از انگشتان نشان دهد که فاصله بین سکه‌ها یک وجب است و حریف که خطر از دست دادن سکه خود را حس می‌کند سریع بر روی زمین دراز کشیده و شروع به فوت کردن سکه می‌کند تا فاصله بین دو سکه را از یک وجب بیشتر کند. در زمان قدیم کوچه‌ها خاکی بوده است و با فوت کردن، خاک‌ها از زیر سکه جا به جا می‌شد و سکه، میلی‌متری حرکت می‌کرد.

مواقعی که به صورت دسته‌جمعی بازی می‌کردند، سرگروه کسی بود که دست بزرگ‌تر، یا در فوت کردن قدرت بیشتر داشت و سکه بازیکنان دست سرگروه بود، بعد از برنده شدن، سکه‌ها بین افراد گروه برنده تقسیم می‌شد.

بازی بیدّییا

بازی‌های بومی علاوه بر مفرح بودن یک بازی دسته‌جمعی برای کودکان است. این بازی به دو صورت اجرا می‌شود، در این بازی تعداد کودکان به شش یا هفت نفر است و گاهی بیشتر می‌شود. در محیط باز این بازی را انجام می‌دهند، در شیوه‌ای از این بازی، تمام بازیکنان به صورت نیم‌دایره دور هم حلقه می‌زنند. یکی از بازیکنان شخصاً یا با انتخاب سایرین گرگ می‌شود و پای خود را تا کرده و لی‌لی‌کنان به سمت سایرین که در محوطه پراکنده هستند می‌رود تا آن‌ها را بگیرد. اگر دست گرگ به هرکدام از بازیکنان بخورد باخته و از دور خارج می‌شود به همین ترتیب این بازی ادامه دارد تا تمام افراد از دور خارج شوند. اگر در حین بازی گرگ خسته شود با مشورت همدیگر یک نفر دیگر را جایگزین گرگ می‌کنند تا بازی ادامه پیدا کند.

در شیوه‌ای دیگر، در محوطه باز، افراد به دو گروه تقسیم شده و هر گروه پشت خط به صورت نیم دایره قرار می‌گیرد، یکی از بازیکنان از گروه شروع‌کننده لی‌لی‌کنان به سمت گروه مقابل رفته و دست خود را به اعضای گروه میزند و فرار می‌کند در همین حین باید اعضای گروه فرد مهاجم را بگیرند و اجازه فرار ندهند. در صورتی که مهاجم نتوانست فرار کند از بازی خارج می‌شود اما در صورت فرار مهاجم فردی که دست مهاجم به آن خورده است از دور خارج می‌شود و به همین ترتیب بازی تا نفر آخر ادامه پیدا می‌کند.

این بازی رایج در سمنان، توسط هندی‌ها و به نام خود و به اسم «کبدی» ثبت جهانی شده است.

بازی زو

این بازی باعث تقویت دم و بازدم شش‌ها شده و بدون هیچ هزینه‌ای باعث تقویت حرکات جسمانی و تند و تیز شدن بازیکنان می‌شود. در تابستان، جوان‌ها برای آوردن آب از آب‌انبار مسابقه می‌دادند و بعد از اینکه چند نفس عمیق می‌کشیدند هر وقت اعلام آمادگی می‌کردند نفس‌های خود را حبس کرده و به محض شروع مسابقه همگی با صدای بلند «زو» کشان به سمت پایین میرفتند، هرکس که صدای «زو» گفتنش لحظه‌ای قطع می‌شد بازنده بود و کسی که زودتر به شیر آب‌انبار می‌رسید برنده می‌شد و این بازی را موقع بالا رفتن از پله با کوزه پر آب نیز انجام می‌دادند.

بازی بتراش

یکی از پردردسرترین بازی‌های بومی دسته‌جمعی است که به طور مستقیم یا غیره مستقیم باعث کتک خوردن حریف می‌شود. وسایل بازی عبارت‌اند از یک کمربند، یک دستمال بزرگ، تکه‌ای طناب یا نخی ضخیم و قوی. ابتدا یک محدوده را مشخص می‌کنند اگر بازیکنی از آن محدود خارج شود سوخته است. در این بازی یکی را به عنوان «اوستا» یا استاد، انتخاب می‌کنند و او یک اسم از پرندگان، درندگان، گیاهان و… انتخاب می‌کند و یکی از بازیکنان را انتخاب می‌کند که او را «یاور» می‌نامد و اسمی که انتخاب کرده است را در گوشش می‌گوید و گروهی از اسامی که انتخاب کرده است را به بقیه اعلام می‌کند. به عنوان مثال اگر «گرگ» را انتخاب کرده است، بلند نام گروه «درندگان» را می‌گوید و کمربند را به یاور می‌دهد، یاور به یکی از بازیکنان کمربند را می‌دهد اگر درست نگوید کمربند را گرفته و به نفر بعد می‌دهد. به محض درست گفتن کلمه مورد نظر با صدای بلند رو به بازیکن «بتراش، بتراش» را می‌گوید فردی که کمربند به دست دارد به سمت سایرین می‌رود تا با کمربند آن‌ها را بزند. وقتی اوستا با صدای بلند «جا، جا» را می‌گوید فردی که کمربند در دست دارد به سمت اوستا و یاور می‌رود. در این موقع سایر بازیکنان به دنبال فرد رفته تا او را بگیرند اگر نتوانند فرد را بگیرند مجدد یاور دستور «بتراش، بتراش» را می‌دهد و او به دنبال سایرین می‌رود. اگر دیگر بازیکنان او را بگیرند، چشمانش را می‌بندند و لباس‌هایش را درمی‌آورند و دست و پاهایش را می‌گیرند. او باید تشخیص دهد هر تکه از لباس‌هایش در دست کیست و صاحبان دستی که او را گرفته‌اند حدس بزند و به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می‌کند.

موسو کَه وازی

در این بازی‌های بومی ابتدا بازیکنان یک تکه سنگ یا پاره‌آجر به نام «موسوک» به صورت عمودی می‌کارند و بازیکنان سنگی به نام «لیس» در دست داشته باشند و هر یک به نوبت بایستی با پرتاب آن موسوک را بر روی زمین بخوابانند فردی که موسوک را انداخته از بازی خارج می‌شود و دوباره موسوک را می‌کارند به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می‌کند تا به نفر آخر برسد و اگر آخرین بازیکن نتواند موسوک را بخواباند باید به همه برندگان کولی (سواری) دهد.

بازی کَلّ و کَلّ و کَلّ

یک نوع بازی‌های بومی رقابتی و پر تحرک است که تعداد بازیکنانش بیش از دو نفر است و وسیله بازی تشکیل دهنده آن عبارت از کمربند یا یک تکه طناب، یک عدد ریگ و یک محدوده مشخص است. در این بازی دو گروه را تشکیل می‌دهند و هر گروه یک بازیکن را به عنوان «اوستا» انتخاب می‌کنند و بقیه اعضای هردو گروه به صف مقابل همدیگر بر روی زمین می‌نشینند. اوستا گروه اول همان‌طور که بین بازیکنان حرکت می‌کند بدون اینکه بقیه اعضای گروه حریف متوجه شود ریگ را در دامن یکی از اعضای گروه می‌اندازد و اوستا گروه دوم که بین صف اعضای خود حرکت می‌کند دست بر روی سر یکی از اعضا می‌گذارد و با صدای بلند می‌گوید: «کَلّ و کَلّ و کَلّ» و ناگهان خطاب به یکی از بازیکنان که در تصور او، ریگ در دست اوست، می‌گوید: «بده کَلِّۀ ماقوچ».

اگر اوستا درست حدس زده باشد او برنده شده و اوستا گروه حریف این کار را تکرار می‌کند، اما اگر اشتباه گفته باشد دور مچ دست او را اوستا حریف با کمربند یا طناب به زانو وی می‌بندد با همان وضعیت باید به دنبال دیگر بازیکنان رفته و به آن‌ها ضربه بزند، اگر توانست به کسی ضربه بزند طرف مقابل باید به همین صورت مچ دستش را به زانو ببندد و دنبال دیگر بازیکنان رود به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می‌کند.

یورَه وازی (گردو بازی) 

این بازی‌های بومی به دو نفر بازیکن و به تعدادی گردو و یک محدوده مشخص نیاز دارد. نفر اول گردوها را کاشته و نفر دوم با گردوهای خود به طرف گردوهای کاشته شده پرتاب می‌کند اگر بتواند به گردوها خود را به گردوهای کاشته شده بزنند برنده است و علاوه بر گردوهای خود گردوها جدا شده را برمی‌دارد اگر نتواند با پرتاب گردوها آن‌ها را جدا کند بازنده و برنده گردوها خود و گردوهای بازنده را تصاحب می‌کند به همین ترتیب بازی ادامه دارد.

چالا چالا

تعداد بازیکنانش بیشتر از دو نفر و وسایل بازی آن‌ها هسته خرما، هسته هلو یا سکه‌های پول و… است. ابتدا یک چاله عمیق ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متری حفر می‌کنند و وسایل بازی خود را داخل آن می‌گذارند، سپس از فاصله مشخصی ابزارهای خود را به طرف چاله پرتاب می‌کنند. هر یک از بازیکنان بتواند وسیله خود را داخل چاله بیاندازد می‌تواند وسیله خود را بردارد در غیر این صورت داخل همان می‌ماند تا آخرین نفر این بازی ادامه دارد. اگر آخرین نفر بتواند داخل چاله بیاندازد تمام وسایل بازی موجود در چاه برای او می‌شود در صورتی که نتواند، بازی بین کسانی که نتوانستند پرتاب کنند ادامه خواهد داشت.

قال قال (قایم باشک) 

تعداد بازیکن چهار نفر یا بیشتر است و از بین خود یک «اوستا» انتخاب می‌کنند، اوستا با دست یک حلقه درست می‌کند و بقیه بازیکن‌ها باید انگشت خود را داخل حلقه کرده و یک‌صدا «قال قال» بگویند. تا وقتی که اوستا یک انگشت را بگیرد. به محض گرفتن انگشت، سر بازیکن منتخب را روی پای خود می‌گذارد تا کسی را نبیند و بقیه یک‌جا پنهان می‌شوند و بعد از آن فرد منتخب دنبال بقیه می‌گردد. اگر فردی قبل دیده شدن خود را به اوستا برساند جایش امن است و اگر فرد منتخب کسی را پیدا کند و پیش اوستا بیاورد تا جایگزین خود کند به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می‌کند.

لال‌بازی

تعداد بازیکنان بیشتر از سه نفر است و کسی را که شوخ‌طبع است را از بین خود به عنوان «اوستا» انتخاب می‌کنند و بقیه به صورت نیم‌دایره رو به روی اوستا می‌نشینند، اوستا باید حرکت خنده‌داری را از خود دربیاورد یا به اصطلاح سمنانی‌ها «غولِکی بیرین اِوِرِه». بقیه بازیکنان موظف هستند عمل (غولک) را دربیاورند اگر در حین بازی بخندند، حرف بزنند یا عمل نکنند باخته‌اند و بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

لیس لیس

تعداد بازیکنان دو نفر و وسایل بازی دو قطعه سنگ است. بازیکنان باید یک سنگ به نام (لیس) که به سنگ‌های صاف و پهن می‌گویند بردارند. نفر اول باید به طرفی لیس خود را پرتاب کند و نفر دوم هم باید به صورتی لیس خود را به طرف لیس حریف پرتاب کند اگر به لیس حریف خورد برنده است و باید بازنده تا جلوی سنگ‌ها به برنده سواری دهد و برعکس اگر لیس خود به لیس دیگری نخورد بازنده است و باید به برنده سواری دهد.

* گزارش از محمد عموزاده، پژوهشگر فرهنگ عامه استان سمنان

مردم ونیز شهر را خالی می‌کنند

حضور بیش از حد گردشگران و افزایش سرسام‌آور هزیه‌های زندگی، موجب شده بسیاری از ساکنان اصلی شهر ونیز دیگر قدرت ماندن در زادگاه خود را نداشته باشند.

  به نقل از یورونیوز، در سال‌های اخیر  ونیز به عنوان یکی از شهرهای اروپایی با تغییرات آب و هوایی اجتناب‌ناپذیر، خبرساز شده است، اما جاری شدن سیل و بالا آمدن سطح آب در امتداد کانال‌های معروف آن تنها موضوعی نیست که مردم محلی با آن روبه‌رو هستند.

در حال حاضر، ونیزی‌ها به تدریج در حال دور شدن از شهر خود هستند زیرا هزینه‌های زندگی در آن‌جا بسیار زیاد است. هم به دلیل حضور بیش از حد گردشگران و هم افزایش قیمت ناشی از بیماری کووید، بسیاری از اهالی ونیز مجبورند شهر خود را به سمت جایگزین‌های ارزان‌تر ترک کنند.

«جیووانی دی پونته» سازنده قایق محلی در ونیز توضیح می‌دهد: «چهار سال به دنبال خانه‌ای در ونیز بودیم. این بسیار ناامیدکننده بود. ما از آن‌ها پول نمی‌خواهیم و قصد هم نداریم به کره ماه برویم و تنها درخواست ما داشتن خانه در شهری است که در آن به دنیا آمده‌ایم».

تابستان امسال، جاذبه‌های  معروف گردشگری جهان بار دیگر به روی مسافران باز شد و عاشقان هنر، کارناوال‌ها و تاریخ را از سراسر جهان جذب خود کرد و بسیاری از این مقاصد محبوب گردشگری با هجوم توریست‌ها پس از دوران قرنطینه روبه‌رو شده‌اند؛ به همین دلیل برخی از این مناطق حضور گردشگران را محدود و برخی دیگر چون تایلند و هاوایی به طور کلی ورود توریست‌ها را ممنوع کرده‌اند.

شهرداری ونیز اخیرا اعلام کرده از تابستان سال آینده سیستم جدیدی را برای گردشگری اعمال خواهد کرد که شامل فرآیند رزرو و همچنین ایجاد درهای ورودی برای این شهر و اخذ ورودیه از گردشگران است.

پنج سال پیش، ونیز دارای ۶۷ هزار ساکن دائمی بود و اکنون از این تعداد تنها ۵۰ هزار نفر باقی مانده است. در حال حاضر، زندگی در ونیز تنها ۲۰ درصد ارزان‌تر از زندگی در نیویورک است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دیدن «ونیز» پولی شد

 

«طاق پیروزی» بسته‌بندی شد

«طاق پیروزی» یکی از بناهای مشهور پاریس با تکمیل یک پروژه هنری حالا پارچه‌پیچی شده است.

پروژه پارچه‌پیچی «طاق پیروزی» فرانسه برای ادای احترام به «کریستو» هنرمند فقید و «ژان کلود» همسرش تکمیل و از این بنای پارچه‌پیچی‌شده رونمایی شده است.

مراحل آماده سازی این پروژه هنری موقتی حدود سه ماه به طول انجامید اما روند پارچه‌پیچی آن در چند روز به پایان رسید.

حالا این بنای عظیم با ۲۵هزار متر مربع پارچه پلی‌پروپیلنی قابل بازیافت آبی – نقره‌ای و سه هزار متر طناب قرمز پوشانده شده است. این پروژه هنری تا پایان سوم اکتبر به همین شکل ادامه خواهد داشت.

در وبسایت این پروژه هنری نوشته شده است: « برای تماشای این هنر نیازی نیست بلیتی تهیه کنید، نزدیک شوید و این اثر هنری را لمس کنید… میدان شارل دوگل نیز در آخر هفته به روی وسایل نقلیه بسته خواهد بود تا افراد پیاده بتوانند از این اثر هنری لذت ببرند.»

«کریستو» سال‌ها رویای پوشاندن «طاق پیروزی» را داشت و طراحی‌های اولیه‌ای برای عملی کردن این پروژه نیز خلق کرد، اما به رغم اجرای پروژه‌های عمومی عظیم در طول عمرش، از جمله پارچه‌پیچی قدیمی‌ترین پل پاریس در سال ۱۹۸۵ و پارلمان آلمان در سال ۱۹۹۵، «کریستو» پارچه‌پیچی «طاق پیروزی» را در زمان حیاتش ندید.

شهردار پاریس و «امانوئل ماکرون» رییس جمهور فرانسه در مراسم روز پنجشبه رونمایی از این پروژه حضور داشتند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

پارچه‌پیچی «طاق پیروزی» آغاز شد

بنای طاق گرا کرمانشاه

کاخ‌ها و موزه‌ها ذر تهران باز شدند

موزه‌ها و کاخ‌های تاریخی تهران پس از پنج ماه تعطیلی باز شدند.

 با تغییر رنگ بیشتر شهرها به نارنجی، مطابق هماهنگی‌های قبلی اداره کل موزه‌ های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ستاد کرونا، موزه‌ها، کاخ‌ها و محوطه‌های تاریخی می‌توانند فعالیت خود را در شهرهای نارنجی از سر بگیرند.

موزه‌ها از ۱۸ فرودین‌ماه ۱۴۰۰ با دستور ستاد کرونا تعطیل شدند. مدیرکل موزه‌ ها چندی پیش اطلاع داد که موزه‌ ها و محوطه‌های تاریخی در گروه دوم مشاغل قرار گرفته‌اند که در وضعیت نارنجی می‌توانند فعالیت داشته باشند.

با نارنجی شدن شهر تهران نیز برخی موزه‌ ها در اطلاعیه‌ای از بازگشایی خود خبر داده‌اند. کاخ جهانی گلستان و مجموعه فرهنگی و تاریخی سعدآباد از جمله مراکزی هستند که رسما اعلام بازگشایی کرده‌اند. در این اطلاعیه‌ها آمده که براساس بخشنامه صادرشده از سوی اداره کل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با استناد به وضعیت اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور، مبنی بر قرار گرفتن شهر تهران در موقعیت (رنگ‌بندی نارنجی) از تاریخ بیست و هفتم شهریورماه  ۱۴۰۰، موزه‌های این مجموعه‌ها با رعایت تمام ضوابط و پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بازگشایی می‌شوند.

ساعت بازدید از موزه‌ های مجموعه‌های گلستان و سعدآباد و سایر موزه‌ ها از ۹ صبح تا ۵ بعدازظهر است.

همچنین کاخ موزه نیاوران اعلام کرده است همه‌روزه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ باز خواهد بود و تا ساعت ۱۵:۳۰ بلیت‌فروشی دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط: 

نقش موزه‌ها و مراکز علم در حفاظت از محیط زیست

واکسن کرونا به موزه‌ها رسید

توضیحات تازه درباره ثبت‌نام و ویزای اربعین

رییس سازمان حج و زیارت اعلام کرد: از بین هشت‌هزار گذرنامه‌ای که به سفارت عراق تحویل داده شده، حدود ۴۴۰۰ ویزا برای اربعین صادر شده است.

 علی‌رضا رشیدیان با یادآوری این‌که سازمان حج و زیارت در ستاد اربعین، مسؤول کمیته اعزام است و مصوبات مربوط به این بخش را اجرا می‌کند، افزود: ثبت نام اربعین از طریق سامانه سماح انجام می‌شود و امسال با توجه به شروطی که برای حفظ سلامت زائران درنظر گرفته شد، پیش‌بینی شد زائران اعزامی دو دز واکسن کرونا را تزریق کرده باشند، برای همین در مرحله اول، پیش ثبت‌نام انجام شد تا اسامی متقاضیان به وزارت بهداشت و درمان برای استعلام از وضعیت واکسن تحویل داده شود.

او درباره مهلت زمانی که از تزریق دز دوم واکسن باید گذشته باشد، اظهار کرد: در این‌باره اغماض نشان دادیم، حتی زائرانی که دز دوم را هفته گذشته تزریق کرده‌ند می‌توانند برای اربعین ثبت‌نام کنند. مهم این است که زائران متقاضی سفر اربعین هر دو دز واکسن را زده باشند.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: به کسانی که دو دز واکسن را زده باشند با تایید وزارت بهداشت و درمان، اجازه ثبت‌نام قطعی داده شد. در واقع، اجرای دو مرحله ثبت‌نام اربعین برای گرفتن استعلام‌های واکسن بود.

به گفته او، تا روز پنجشنبه ۲۵ شهریورماه، اسامی ۴۲ هزار زائر که پیش ثبت‌نام کرده بودند، دو دز واکسن را تزریق کرده بودند و بیماری زمینه‌ای هم نداشتند، تایید و نهایی شد. این افراد وارد مرحله دوم ثبت‌نام شدند. ۳۴ هزار نفر تا آن روز گذرنامه‌شان را تحویل دادند که از بین آن‌ها، حدود هشت‌هزار گذرنامه به سفارت عراق تحویل داده شد و تا کنون ۴۴۰۰ ویزا صادر شده و بقیه ویزاها هم در یکی دو روز آینده صادر می‌شود.

رشیدیان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، درباره نرخ متراکم بلیت هواپیما در مسیر عراق برای اربعین، اظهار کرد: با سازمان هواپیمایی توافق شده نرخ بلیت رفت و برگشت زائران اربعین پنج میلیون تومان باشد و فقط سفر از شهر مشهد به دلیل بُعد مسافت یک میلیون تومان بیشتر است.

او با تاکید بر این‌که هیچ‌یک از مرزهای زمینی کشور برای زائران اربعین باز نیست، گفت:  تمام زائران باید از مسیر هوایی به عراق سفر کنند، اما می‌توانند در برگشت از مرز زمینی مهران استفاده کنند.

رییس سازمان حج و زیارت همچنین از زائران درخواست کرد در سفر اربعین تمام پروتکل‌های سلامت را رعایت کنند و در ادامه بیان کرد: بدون استثناء از زائران در برگشت به کشور تست PCR گرفته می‌شود تا نگرانی موجود در جامعه درباره انتقال دوباره بیماری به کشور توسط زائران برطرف شود. وزارت بهداشت کشورمان پیش‌بینی کرده که این تست به صورت رایگان از همه زائران گرفته شود و اگر احیانا کسی مبتلا شده باشد از همان نقطه به مراکز درمانی برای پیگیری‌های بعدی انتقال داده خواهد شد.

عراق که مراسم اربعین سال گذشته را بدون حضور زائران خارجی برگزار کرده بود، امسال با سفر ۶۰ هزار زائر ایرانی و ۱۰ هزار زائر از دیگر کشورها موافقت کرده است. شرط سفر به عراق، تزریق دو دز واکسن کرونا، نداشتن بیماری زمینه‌ای، ثبت‌نام در سامانه سماح، دریافت ویزای معتبر، تست منفی پی‌سی‌آر و سفر هوایی است. ثبت‌نام از زائران متقاضی سفر اربعین با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت در برخی استان‌ها همچنان ادامه دارد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آخرین خبر از ویزای اربعین

۳ روستای ایران نامزد دهکده‌های گردشگری شدند

معاون گردشگری از انتخاب و معرفی سه روستای ایران به سازمان جهانی جهانگردی در راستای اجرای طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری خبر داد.

ولی تیموری گفت: در راستای اجرایی کردن طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی جهانگردی، سه روستای برندق، خرانق و لارک توسط کمیته داخلی معاونت گردشگری مطابق با معیارهای اعلام‌شده از سوی UNWTO انتخاب و معرفی شد.

او درباره این طرح توضیح داد: طرح ابتکاری دهکده‌های گردشگری سازمان جهانی گردشگری ‌در راستای شعار سال این سازمان (گردشگری و توسعه روستایی) به کشورهای عضو ابلاغ شد. ‌ این طرح به منظور شناسایی و معرفی روستاهای گردشگرپذیر و تشکیل شبکه‌ای از روستاها در سطح جهان ارائه شد. معیارهای مورد نظر در این طرح شامل دارا بودن جاذبه‌های تاریخی فرهنگی، جاذبه‌های طبیعی، صنایع دستی، محوریت اقتصاد روستا بر پایه گردشگری، مشارکت مردم روستا در فرایند توسعه و دارا بودن امکانات اولیه برای ورود گردشگر است.

معاون گردشگری گفت: با توجه به این‌که در این طرح از هر کشور فقط سه روستا باید معرفی شود، بر همین مبنا کمیته‌ای در  معاونت گردشگری تشکیل و بر پایه معیارهای اعلام‌شده و در راستای معرفی روستاهای گردشگرپذیر و کمتر شناخته‌شدۀ کشور، سه روستا به نام برندق (استان اردبیل)، خرانق (استان یزد)، لارک (استان هرمزگان) برای جمع‌آوری اطلاعات انتخاب شدند.

دهکده‌های گردشگری

وی افزود: با همکاری ادارات کل استانی اطلاعات جامعی از قبیل ویژگی‌های گردشگری روستاها، سیاست‌های روستا در خصوص توسعه پایدار و مشارکت اجتماعی، نحوه مدیریت  گردشگری در روستا، شیوه‌های بازاریابی و تبلیغ جاذبه‌ها و مزیت‌های رقابتی آن جمع‌آوری و در سامانه سازمان جهانی جهانگردی وارد شد.

تیموری گفت: طبق برنامه زمان‌بندی اعلام‌شده، قرار است آذرماه امسال اطلاعات ارسالی ارزیابی و نتیجه نهایی به کشورهای عضو اعلام شود.

دهکده‌های گردشگری

معاون گردشگری افزود: در صورت انتخاب و تایید نهایی هر یک از این روستاها، نام آن‌ها در شبکه روستاهای گردشگری قرار می‌گیرد و به هر یک از آن‌ها، لوگو و نشان سازمان جهانی تعلق می‌گیرد و حمایت‌های “معنوی” شامل آن‌ها می‌شود.

دهکده‌های گردشگری

منبع: ایسنا

مرتبط:

روستای برندق خلخال در ردیف بهترین دهکده‌های گردشگری جهان