فاروج، دروازه شرقی خراسان شمالی با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری بی‌نظیر

شهرستان فاروج در درۀ وسیع و دشت پیرامون رود اترک و بین رشته‌کوه‌های کپه داغ در شمال و آلاداغ در جنوب شکل گرفته است. به دلیل وجود منابع آب کافی و ازجمله رودخانه اترک، کشاورزی در منطقه رونق بسزایی دارد. شهرستان فاروج امروزه به یکی از مراکز مهم کشت غلات، انگور، زعفران، گل محمدی و نیز تولید و عرضه آجیل تبدیل شده است.

کوه شاه جهان با ارتفاع ۳۰۵۱ متر به‌عنوان بلندترین قلۀ خراسان شمالی در جنوب شهرستان فاروج قرار دارد. ارتفاعات و دامنه‌های کپه داغ و آلاداغ یکی از کانون‌های رونق زندگی عشایری است.

پیشینه

دشت فاروج از دیرباز موردتوجه جوامع انسانی بوده است. تپه باستانی یام واقع در ۵ کیلومتری شهر فاروج، تپه زوبار، گلو تپه تیتکانلو، تپه خیر آباد، تپه طویل و وجود مراکز سکونتی و قلعه‌های نظامی- تجاری عظیم دورۀ اشکانی و ساسانی نظیر محوطۀ باستانی ویرانشهر واقع در تیتکانلو حاکی از غنای تاریخی و به‌ویژه حضور پررونق اشکانیان و ساسانیان در پهنه دشت فاروج است. برخی مورخین، بخش خبوشان فاروج را همان استوا یا آستائوین، تختگاه اولیه اشکانیان می‌دانند.

وجود آرامگاه بسیار زیبای «بابا و بی‌بی» و نیز گورستان تاریخی خسرویه با سنگ قبور صندوقی بسیار زیبا و پرتکلف (دارای تاریخ نیمه قرن هشتم هجری) نشانه‌ای از تاریخ باشکوه دوران اسلامی این خطه است.

فرهنگ و هنر

تات‌های خسرویه، مایوان و استاد بی‌تردید کهن‌ترین ساکنان فاروج بشمار می‌آیند. پیشینه آن‌ها ریشه در دوران تاریخی و شاید عصر اشکانی دارد. در خسرویه سنگ قبور صندوقی مجلل قرون میانه اسلامی سند محکمی از تاریخ دیرین تات‌های فاروج بشمار می‌روند.

از نگاه فرهنگ سنتی و مردم‌شناسی فاروج کانون پررونق و متنوع زندگی سه قوم تات، کرد و ترک است. تات‌ها در گوشه جنوب غربی (روستاهای مایوان، سه گنبد، استاد و خسرویه)، کردها در مرکز و اکثر نقاط شهرستان و ترک‌ها بیشتر در شهر فاروج و روستاهایی چون اسفجیر، نجف‌آباد، کورانِ ترکیه تمرکز دارند.

موسیقی مقامی و کشتی چوخه را باید شاخص‌ترین نماد فرهنگ سنتی این شهرستان دانست و کشتی‌گیرانی چون پهلوان بهادری (مایوان) و پهلوان رستمی تیتکانلو شهرتی درخور دارند. گود کشتی امام مرشد تیتکانلو امروزه یکی از مهم‌ترین گودهای کشتی سنتی خراسان شمالی بشمار می‌رود. روستاهای خسرویه و استاد و سایر نقاط تات نشین، کانون‌های مهم مذهبی تاریخی فاروج هستند و آئین‌های مذهبی به‌ویژه در ایام محرم در این مناطق بسیار پررونق به نظر می‌رسند.

جاذبه‌های گردشگری و تاریخی شهرستان

تپه باستانی یام

شماره ثبت ملی: ۱۶۵۸۶

تپه یام بزرگ‌ترین محوطه شناسایی‌شده در دره رود اترک علیا در خراسان شمالی است که آثار چندین هزاره استقرار، از دوره پیش‌ازتاریخ تا دوره اسلامی را در خود جای داده است. کاوش‌های علمی تیم باستان‌شناسی دانشگاه تورین ایتالیا در این تپه نشان‌دهنده شباهت فراوان فرهنگ‌های این منطقه با فرهنگ‌های پیشرفته دورۀ مس و سنگ و مفرغ در آسیای مرکزی است.

آرامگاه بابا و بی‌بی

شماره ثبت ملی: ۵۹۴۵

آرامگاه تاریخی بابا و بی‌بی از آثار ارزشمند تاریخی دوره تیموری، در روستای خسرویه قرار دارد. این بنا متشکل از دو اتاق در ضلع شمالی و جنوبی و یک ایوان بزرگ در ضلع شرقی است. بر روی مقبره اصلی یک صندوقچه چوبی منبت کاری شده با تزئین نقوش گیاهی و کتیبه‌هایی به خط ثلث، قرار دارد.

گرمابه تاریخی و موزه مردم‌شناسی فاروج

شماره ثبت ملی: ۲۳۱۰۷

گرمابه یا حمام تاریخی فاروج در جنوب شرقی شهر فاروج، در خیابان شهید مقیم، کوچه حمام قرار دارد. این حمام تاریخی در بین عموم به «حمام اسماعیل‌زاده» که نام بانی حمام است نیز معروف است و در دوره قاجاریه ساخته شده و معمار آن «کریم اقبال» است. آب موردنیاز حمام از قنات جعفرآباد تأمین می‌شده است. در سال ۱۳۴۰ هنگام تعمیر حمام نمای دیوارهای آن با نقوش هندسی تزئین گردیده است. این بنای تاریخی ارزشمند توسط میراث فرهنگی مرمت‌شده و از سال ۱۳۹۰ به‌عنوان موزه مردم‌شناسی فاروج مورد بهره‌برداری قرارگرفته است.

روستای هدف گردشگری استاد

روستای زیبای استاد در فاصله ۱۷ کیلومتری جنوب غربی شهر فاروج واقع شده است. اهالی این روستای تاریخی تات هستند. وجود آثار قلعه‌ای تاریخی، مسجد جامع پانصدساله، گورستان تاریخی، حمام عصر قاجاری و… نشانه ریشه‌های کهن این روستا است. موقعیت مناسب اقلیمی و قرارگیری در مجاورت دره‌ای پر آب و شکل‌گیری باغات سرسبز در پیرامون این روستای تاریخی موجبات شکل‌گیری یک منطقه گردشگری جذاب و کم‌نظیر را فراهم نموده است.

مسجد جامع استاد

شماره ثبت ملی: ۱۸۷۳۹

مسجد جامع روستای استاد واقع در مرکز روستا، از آثار تاریخی- مذهبی مهم شهرستان فاروج است و ازنظر تاریخی احتمالاً به دوران تیموری تعلق دارد. این مسجد از نوع مساجد شبستانی ساده است و پلان آن به‌صورت مستطیل و دارای ستون‌های حجیم چهارضلعی است که پوشش آن به‌صورت گنبدهای کوچک در فاصله مابین هر چهارستون اجرا شده است.

حمام قدیمی روستای استاد

شماره ثبت ملی: ۲۲۲۰۳

در روستای استاد حمام قدیمی از نمونه حمام‌های دورۀ قاجار-پهلوی باقیمانده که در عمق زمین قرارگرفته و با مصالح سنگ و ساروج ساخته شده است. طرح کلی حمام از یک راهروی ورودی، یک سربینه با پلان هشت‌ضلعی، گرمخانه و مخازن آب تشکیل شده است. حمام دارای پوششی گنبدی با نورگیرهایی برای تأمین روشنایی داخل است.

منطقه نمونه و روستای هدف گردشگری خسرویه

روستای خسرویه در دامنه شمالی رشته‌کوه زیبای شاه جهان و در فاصله ۲۲ کیلومتری جنوب غربی فاروج، در دل دره‌ای زیبا و پر آب جای گرفته است. اهالی خسرویه تات هستند. خسرویه زادگاه عالم ربانی آیت‌الله آقا نجفی قوچانی است. بافت معماری سنتی، کوهستان و باغات سرسبز، آرامگاه تاریخی بابا و بی‌بی، گورستان تاریخی و سنگ قبور صندوقی، خانه آقا نجفی قوچانی و… از جاذبه‌های مهم گردشگری این روستا است.

روستای اسفجیر

در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهر فاروج و در بخش خبوشان، روستای زیبای اسفجیر در دل کوهستانی چشم‌نواز واقع شده است. رودخانه‌ای روستا را به دو پاره تقسیم کرده و باغات انبوه و سرسبز آن، تفرجگاه دربند و آبشار اسفجیر و درخت چنار کهن‌سال (ثبت میراث طبیعی ایران) آن جزو جاذبه‌های اصلی روستا بشمار می‌روند. در کوهستان بالادست شمال اسفجیر طبیعت زیبا و ییلاقات و چشمه‌های پر آب زیادی وجود دارد.

منبع: میراث آریا

مرتبط:

تاروپود زرینِ هنر در مجموعه بافته‌های سنتی خراسان شمالی

۲۵ میلیارد ریال برای آزادسازی خانه ستارخان

شهردار منطقه چهار تبریز گفت: تاکنون برای آزادسازی و تملک خانه‌های اطراف خانه قدیمی ستارخان بیش از ۲۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

اکبر امجدی با اشاره به اینکه تملک قطعات اطراف خانه ستارخان ادامه دارد، اظهار کرد: بر اساس برآوردهای انجام شده و نقشه مدون، در مجموع تعداد ۲۲ قطعه زمین موجود در منطقه مورد نظر و تعداد یازده قطعه برای احداث پارک تملک شده و بقیه نیز در حال انجام است.

وی گسترش فضای سبز و احداث پارک در مجاورت خانه ستارخان را از برنامه‌های اولویت دار شهرداری منطقه ۴ تبریز اعلام و اضافه کرد: تملک قطعات اطراف خانه ستارخان جهت تبدیل به پارک در مراحل نهایی است و به‌ زودی با اتمام تملک مرحله احداث و بهره‌برداری شروع می‌شود.

وی گفت: این امر به‌ منظور توسعه‌ی فضای سبز منطقه و همچنین ساماندهی و زیباسازی اطراف این خانه انجام می‌شود.

امجدی با اشاره به اهداف شهرداری منطقه چهار طی سال‌های گذشته مبنی بر گسترش فضاهای عمومی این منطقه گفت: علاوه بر پارک اطراف خانه ستارخان، احیای باغ در محله ستارخان نیز یکی دیگر از پروژه‌های در دست اقدام منطقه است که به شکل جدی دنبال می‌شود.

به نقل از روابط عمومی شهرداری تبریز، وی ادامه داد: برای تملک این باغ قدیمی که ۱۴ هزار مترمربع مساحت دارد، بالغ بر ۱۳ میلیارد تومان هزینه شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ستارخان متولد کجاست؟

آغجاقالا _قلعه ای در کوه های سبزفام ورزقان

تل باکون، گسترده‌ترین کاوش یک محوطه پیش‌ازتاریخی فارس

این محوطه ابتدا توسط ارنست هرتسفلد در سال ۱۹۲۸ به‌عنوان بخشی از پروژه تخت جمشید مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو کاوش شد و از آن زمان به‌عنوان کانون توجه باقی‌مانده است.

هرتسفلد تشابهات زیادی بین سفال‌های سطحی تل باکون الف و محوطه‌های پیش‌ازتاریخ سامرا در بین‌النهرین که خود او نیز آن‌ها را حفاری کرده بود، مشاهده کرد. می‌توان گفت که هرتسفلد، اولین شخص در جهت کشف پیش‌ازتاریخ حوضه رودخانه کر است.

ارنست هرتسفلد از آن زمان که سفال‌های پیش‌ازتاریخ فراوانی در سطح این تپه‌ها پیدا شد، تصمیم به حفاری آزمایشی در تپه غربی، تل باکون الف گرفت. بعد از هرتسفلد، لانگسدورف و مک کان بیشترین کاوش‌ها را در سال ۱۹۳۲ از سوی مؤسسه شرق‌شناسی و چاپ مجلات بعدOIP، (جامع‌ترین انتشارات در مورد محوطه) را رهبری کردند چندین ترانشه کوچک توسط مک کان و اشمیت در سال ۱۹۳۷ حفاری شدند لانگسدروف و مک‌کان تل باکون الف را نیز در سال ۱۹۳۲ کاوش کردند در این فصل تنها بخش شمالی تپه (بلندترین بخش) تا خاک بکر کاوش شد در اینجا مجموعه‌ای از خانه‌ها، کوچه‌ها، فضاهای باز و ساختارهای دیگر آشکار شد.

نتایج کاوش این فصل به شماره ۵۹ در سری انتشارات موسسه شرق‌شناسی در سال ۱۹۴۲ منتشر شد.

لانگسدروف و مک‌کان قصد داشتند تا آنجا که ممکن است سطح بیشتری از تل باکون الف را کاوش کنند؛ اما این کار تا سال ۱۹۳۷ که اریک اشمیت به‌جای هرتسفلد سرپرست پروژه تخت جمشید شد، به تعویق افتاد.

فعالیت باستان‌شناسان ژاپنی با کاوش ترانشه‌های کوچکی در تل باکون الف و ب در سال ۱۹۵۶ آغاز شد.

سرانجام عباس علیزاده سه ترانشه کوچک را در سال ۲۰۰۴ به‌عنوان بخشی از پروژه مشترک موسسه شرق‌شناسی و سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران کاوش کرد. درنتیجه این پژوهش‌ها، تل باکون الف، گسترده‌ترین حفاری یک محوطه پیش‌ازتاریخی در فارس رادار است.

تل باکون، منبع اصلی اطلاعات درباره کهن‌ترین شواهد عینی از نهادهای حکومتی است که بعداً در مراکز شهری بزرگ اواخر هزاره چهارم ق. م دیده می‌شود. تا پیش از پژوهش‌های عباس علیزاده، فرهنگ باکون الف بیش از هر چیزی با سفال‌های منقوش پرکار و دست‌ساز آن شناخته می‌شد.

اما شواهد و مدارک به‌دست‌آمده از آن درباره فلز گری، بازرگانی فرا منطقه‌ای، تخصصی شدن پیشه‌ها، معماری طراحی‌شده، مجزا بودن بخش‌های اداری، مسکونی و صنعتی از یکدیگر و مهم‌تر از همه؛ استفاده از مهروموم گِلی، به‌ویژه قفل‌های گلی در پژوهش‌های مرتبط با توسعه نهادهای حکومتی اولیه نادیده گرفته‌شده بود، نام باکون برای طبقه‌بندی استقرارهای دیگر فارس که به هزاره پنجم پ. م تاریخ‌گذاری می‌شوند و سفال‌های شاخص نخودی منقوش باکون، استفاده‌شده است. درنتیجه، محوطه باکون، دید اصلی برای آنچه ما شکل‌گیری جوامع پیش حکومتی در ارتفاعات تلقی کرده‌ایم؛ شده است و ما روزبه‌روز بیشتر از بافت ناحیه‌ای که تل باکون الف در آن قرار داشت، آگاه می‌شویم.

در تل باکون ب در نهشته‌های زیری، یعنی باکون ب ۱، بقایای معماری به دست نیامد؛ اما متشکل از لایه‌های خاکستری و دورریز همراه با سفال قرمز خشن بود این نهشته به حدود ۵۰۰۰ ق. م. تاریخ‌گذاری شده است.

نهشته‌های بالایی، یعنی باکون ب ۲ حدود ۴۵۰۰ ق. م نیز بدون بقایای معماری، اما شامل مخلوطی از سفال نخودی منقوش و سفال قرمز خشن باکون ب ۱ بود. اگر لایه‌های باکون ب ۲ در اصل دارای بقایای معماری بوده، این بقایا

شاید توسط تعدادی گور دوره اسامی که تا عمق ۵/۱ متری از سطح تپه شده، نابودشده‌اند. نتایج کاوش تل باکون ب هیچ‌گاه منتشر نشد، چون کشتی حامل مواد فرهنگی به‌دست‌آمده از آن در حین سفر به‌سوی آمریکا توسط زیردریایی‌های آلمانی غرق شد.

محوطه باستانی تل باکون الف تنها محوطه‌ای از دوره پیش‌ازتاریخ در فارس مربوط به دوره روستانشینی پیشرفته است؛ که در اندازه بسیار بزرگ کاوش شده است. درنتیجه این کاوش‌ها مشخص شد که فضاهای معماری از یکدیگر تفکیک‌شده بودند. بخش جنوبی محوطه به فعالیت‌های کارگاهی و افراد با رتبه‌بندی بالاتر اجتماعی در سوی شمالی محوطه متمرکز بودند وجود رتبه‌بندی در استقرار باکون الف تنها محدود به مورد بالا نمی‌شد.

شمار زیادی مهر و مهم‌تر از همه، قفل‌های گلی در سوی شمالی محوطه یافت شدند که نشان می‌داد، باکون، مکانی مرکزی برای کنترل مبادلات منطقه‌ای به شمار می‌آمد. موضوعی که تاکنون از هیچ‌یک از محوطه‌های هم‌زمان در منطقه فارس گزارش نشده است. البته این موضوع به حجم بسیار بزرگ کاوش این محوطه (تقریباً ۳۲۰۰ مترمربع) نیز مرتبط است.

اما به هر ترتیب باوجود به دست آمدن شماری مهر از محوطه‌های مختلف هزاره پنجم پیش از میلاد فارس، قفل‌های گلی تاکنون از این محوطه‌ها گزارش نشده‌اند.

ازآنجاکه اولین بار سفال‌های باکون از این محوطه شناسایی‌شده، نام دوره فرهنگی پیش‌ازتاریخ فارس را به خود اختصاص داد. دوره باکون در باستان‌شناسی پیش‌ازتاریخ فارس به سه دوره کوتاه‌تر تقسیم‌شده که هنوز مرز این سه دوره به‌طور کامل مشخص نیست. دایسون و وویت، بر اساس نوع نقوش به‌کاررفته در سفال‌های این دوره، سه زیر دوره قدیم، میانه و جدید را پیشنهاد کردند.

سپس سامنر با استفاده از داده‌های سطحی، محوطه‌هایی که دارای استقرار باکونی بودند را به سه دوره کوتاه‌تر تقسیم کرد:

باکون قدیم، شامل استقرارهایی بودند که سفال‌های شمس‌آباد و باکون داشتند؛ باکون میانی شامل دو گروه بود: گروه اول، محوطه‌هایی بودند که فقط سفال باکونی داشتند و سفال شمس‌آباد و لپویی در آن‌ها دیده نمی‌شد، گروه دوم، محوطه‌هایی بودند که سفال شمس‌آباد، باکون و لپویی را داشتند که این محوطه‌ها در زمره باکون قدیم و جدید نیز قرارگرفته‌اند؛ باکون جدید هم شامل محوطه‌هایی بود که فقط سفال‌های باکون و لپویی داشتند.

بررسی‌ها درزمینه گاه نگاری مطلق دوره باکون در فارس اندک بوده و محدود به تاریخ‌گذاری‌های علیزاده از محوطه‌های دره رود کر و پروژه ممسنی در تل نورآباد است. به‌طورکلی مدارک موجود از توالی دوره باکون در ممسنی، تاریخی تقریبی از ۴۸۰۰ تا ۴۰۰۰ ق. م را ارائه می‌دهد.

از شاخصه‌های مهم فرهنگ باکون ظروف منقوش باکون الف یا باکون جدید است که به‌طور ماهرانه‌ای با طرح‌های هندسی و تصاویر نمایشی تزیین یافته‌اند که اغلب تمام بخش‌های ظروف را پوشانده است و گاهی دارای طرح‌های منفی هستند. این ظروف در برخی مورد دارای بدنه نازک هستند.

و تقریباً تمام ظروف این‌گونه، از گل رس ریزدانه‌ای نخودی رنگی ساخته‌شده که شاموت قابل مشخصی در آن دیده نمی‌شود. سفال دوره باکون الف دارای سطحی به رنگ نخودی بوده، ولی از نخودی مایل به زرد/ کرمی تا نخودی مایل به صورتی و گاهی حتی قرمز روشن متغیر است. بیشتر ظروف بارنگ قهوه‌ای نقش شده‌اند، اما رنگ‌های قهوه‌ای مایل به قرمز، خرمایی و حتی بنفش روشن نیز ممکن است به‌کاررفته باشد. نقوش بکار گرفته‌شده در این سفال‌ها شامل: نقوش هندسی پیچیده، گیاهی، حیوانی و انسانی است، نقوش حیوانی و انسانی این دوره کاملاً انتزاعی است.

منبع: میراث آریا

گرانفروشی پروازهای اربعین در آژانس‌های حج و زیارت!

در شرایطی که روز گذشته در پی توافق صورت گرفته بین سازمان هواپیمایی و ایرلاین‌های داخلی قیمت بلیت پروازهای اربعین پنج تا شش میلیون تومان اعلام شد، بلیت این پروازها حتی از سوی آژانس مسافرتی زیر نظر سازمان حج و زیارت هم گرانتر از نرخ مصوب فروخته می‌شود و در این میان مشخص نیست سازمان هواپیمایی به عنوان ناظر باید با کدام دسته از متخلفان (بخش خصوصی یا دولتی) برخورد کند؟

 روز گذشته محمدحسن ذیبخش – سخنگوی سازمان هواپیمایی – درباره آخرین وضعیت پروازهای اربعین، اظهار کرد: در پی توافق صورت گرفته با شرکت های هواپیمایی، قیمت بلیت پروازهای اربعین اعلام شد. بر این اساس قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای تهران، شیراز، اصفهان، تبریز و اهواز به مقصد نجف پنج میلیون تومان به صورت دو طرفه و سه میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به صورت یکطرفه است. همچنین بلیت پروازهای مشهد به مقصد نجف شش میلیون تومان به صورت دو طرفه و حداکثر چهار میلیون تومان به صورت یکطرفه باید عرضه شود.

وی با بیان اینکه همه ایرلاین‌ها از پنجشنبه (۲۵ شهریور ماه) تا ۱۰ مهر ماه باید نسبت به ارائه این بلیت با نرخ‌های توافقی اقدام کنند افزود: چنانچه هر یک از شرکت‌های هواپیمایی و آژانس‌های مسافرتی از مبلغ مورد توافق سازمان هواپیمایی و انجمن شرکت‌های هواپیمایی تخطی کرده و نسبت به گرانفروشی بلیت پروازهای اربعین اقدام کند، مسافران می‌توانند از طریق سایت سازمان هواپیمایی و سامانه شکایات مردم اقدام کرده و قطعا به سرعت به آن رسیدگی می‌شود.

این اظهارات در حالی مطرح شد که زائران برای ثبت نام در سامانه سماح باید به ازای هر نفر ۶۵ هزار تومان پرداخت کنند و پس از آن به آژانس مسافرتی معرفی می‌شوند که این آژانسها نیز عمدتا زیرمجموعه سازمان حج و زیارت بوده و متاسفانه قیمت بلیت پروازهای اربعین را بالاتر از نرخ توافقی می‌فروشد. به عنوان مثال قیمت بلیت یکی از این پروازها به شرح زیر است:

 

blank

سهمیه‌بندی، بهانه گرانفروشی بلیت پروازهای اربعین!

یکی از اپراتورهای این آژانس مسافرتی در پاسخ به یکی از زائران که قصد سفر به عتبات عالیات را داشت، اینگونه توضیح داد که قیمت بلیت هواپیما برای پروازهای اربعین از حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا حدود چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت یکطرفه است و قیمت دو طرفه آن نیز به همین منوال فروخته می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا بین قیمت بلیت پروازهای شما با نرخ‌های توافقی اعلام شده تفاوت فاحش وجود دارد؟ گفت: هر سال همین طور است و برخی از پروازهای اربعین به صورت سازمانی به فروش می‌رود که هنوز از طرف سازمان هواپیمایی سهمیه پروازهای دولتی اربعین اعلام نشده اما در حال حاضر این پروازها با نرخ آزاد محاسبه می‌شود. البته تا ۶ مهر ماه هم پروازها پر شده‌اند.

این اپراتور آژانس مسافرتی مورد نظر ادامه داد: اگر بلیت پروازهای اربعین هم اعلام شود تعداد محدودی است و متقاضیان باید به سرعت آن را خریداری کنند.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که در اخبار منتشر شده و برنامه ریزی های صورت گرفته بین دستگاه‌های متولی موضوعی تحت عنوان پروازهای دولتی یا آزاد اربعین و سهمیه بندی آن مطرح نشده است. از سوی دیگر زائران باید برای ثبت نام در سامانه سماح ۶۵ هزار تومان پرداخت کنند که این عدد برای ۶۰ هزار زائر ایرانی که از سوی دولت عراق مورد پذیرش قرار گرفته‌اند به حدود چهار میلیارد تومان می‌رسد. در این میان دستگاه‌های نظارتی باید به این مسئله ورود کنند و با متخلفان و گرانفروشان برخورد کرده تا تکلیف زائران اربعین امسال مشخص شود.

منبع: ایسنا

مرتبط:

از شراکت در اربعین تا سفر عراقی‌ها به ایران

آخرین پیگیری های حریم تئاتر شهر

مدیر مجموعه تئاتر شهر توضیحاتی درباره تعیین حریم تئاتر شهر و اهمیت آن ارایه کرد.

ابراهیم گله‌دارزاده ابتدا یادآوری کرد که بنای تئاتر شهر دهه هشتاد به ثبت ملی رسیده و سپس افزود: دهه هشتاد وقتی بنای مجموعه تئاتر شهر به ثبت ملی می‌رسد، فقط ساختمان مدور در فهرست میراث ملی قرار می‌گیرد در حالیکه محیط اطراف حتی ستون‌هایی که جزیی از معماری این مجموعه هستند، جزو اعیان تئاتر شهر به شمار می‌آیند اما اینها به ثبت نرسیده‌اند. بعدا اعیان تئاتر شهر ثبت شد ولی عرصه آن مشخص نشد.

او با اشاره به مذاکراتی که از سال گذشته با میراث فرهنگی انجام شده است، ادامه داد: دراین مذاکرات قرار شد حریم مجموعه تئاتر شهر معین شود به این معنا که تکلیف عرصه و اعیان مشخص خواهد شد و برکات این موضوع به مرور آشکار خواهد شد.

گله‌دارزاده در پاسخ به این پرسش که تعیین حریم چه برکاتی برای مجموعه تئاتر شهر خواهد داشت، توضیح داد: با مشخص شدن حریم مجموعه، تئاتر شهر، از یکسری پروتکل‌های حفاظتی برخوردار خواهد شد. به این معنا که قوانین حفاظتی در آن اعمال می‌شود. دخل و تصرف در آن ممنوع خواهد بود و ساخت و سازهای مجاور هم باید متناسب با معماری این مجموعه انجام بشود. ضمن اینکه برای حفاظت از آن یگان حفاظتی فعال خواهد شد.

مدیر مجموعه تئاتر شهر خاطرنشان کرد: اگر تئاتر شهر پیش از این مشخص می‌شد، خیلی از حوادث بعدی به راحتی امکان‌پذیر نبود که بارزترین آن تعبیه خروجی مترو بود که از سال گذشته بازطراحی و اصلاح آن دنبال می‌شود.

به تازگی قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی اعلام کرده که تعیین حریم مجموعه تئاتر شهر مصوب شده و بزودی اعلام خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

معمار تئاتر شهر در خاطره جمعی مردم زنده است

مدیران صدا و سیمایی در وزارت میراث؟

با انتخاب عزت‌الله ضرغامی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، گمانی‌زنی‌هایی برای حضور دیگر مدیران صدا و سیما در وزارت میراث مطرح شده است. حالا با جدی شدن برخی از گزینه‌ها این سوال مطرح است که آیا قرار است مدیران صدا و سیما زمام کار در این وزارتخانه را به دست بگیرند؟

 ضرغامی که بیش از ۱۰ سال ریاست سازمان صدا و سیما را به عهده داشت، در کابینه ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی معرفی شد و با رأی بالای نمایندگان بر صندلی این وزارتخانه تکیه زد. او از همان روز تودیع و معارفه با دو همراه به وزارتخانه آمد؛ طاهره قیومی که رییس سابق مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور پیشین بود و عیسی بخشی که سال‌هاست به عنوان مسؤول دفتر ضرغامی شناخته می‌شود.

ضرغامی که در این مدت با برخی نمایندگان مجلس، تشکل‌های خصوصی گردشگری و برخی مسؤولان از جمله پرویز فتاح، رییس بنیاد مستضعفان و سرلشکر رحیم صفوی، دستیار نظامی فرمانده کل قوا دیدارهایی داشته و از چند موزه و اقامتگاه در شهر تهران بازدید کرده است، روز سه‌شنبه (۲۳ شهریورماه) مدیر روابط عمومی این وزارتخانه را تغییر داد و مسؤولیت آن را به حسن میثمی سپرد که خود را پژوهشگر و فعال فضای مجازی و رسانه معرفی کرده و مجری برنامه‌های تلویزیونی صدا و سیما بوده است. این انتخاب، گمانی‌زنی‌ها را که قرار است برخی از مدیران صدا و سیما با حکم رییس اسبق صدا و سیما راهی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شوند، قوت بخشید.

علی دارابی، معاون امور استان‌های سازمان صدا و سیما از جمله گزینه‌های احتمالی است که برای قائم‌مقامی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مطرح شده و برخی منابع غیررسمی از انتخاب او به عنوان معاون میراث فرهنگی این وزارتخانه سخن می‌گویند.

دارابی در صدا و سیمایی که ضرغامی ریاست آن را به عهده داشت نیز قائم‌مقام و معاون سیما بود. او علوم سیاسی خوانده و تحصیلات تکمیلی خود را تا پایه دکتری در این رشته گذرانده است و عضو هیأت علمی دانشگاه صدا و سیما و محقق در حوزه ارتباطات و انقلاب اسلامی است. دارابی در فاصله سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۵ مشاور رییس و مدیر بررسی تاریخی و سیاسی مؤسسه حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری بوده است.

اسم دارابی به عنوان قائم‌مقام درحالی مطرح شده که در ساختار این وزارتخانه یا سازمان قبلی، پست قائم‌مقام چندان مورد مصرف نبوده و به واقع، از زمان ریاست اسفندیار رحیم‌مشایی در سازمان وقت میراث فرهنگی و گردشگری، برای اولین بار چنین جایگاهی تعریف شد و حمید بقایی برای این سمت انتخاب شد.

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که تا سال ۹۸ سازمانی زیرمجموعه معاونت ریاست‌جمهوری بود، ساختار انتخاب مدیرانش همواره حاشیه‌هایی داشته است. حالا بر سر زبان افتادن اسامی مدیران صدا و سیما در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآور دوران ریاست قبلی در این وزارتخانه است؛ زمانی که علی‌اصغر مونسان از منطقه آزاد کیش به سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آمد و تصریح کرد که «تیم ندارد.» او درباره‌ انتقال مدیران کیش به این سازمان گفته بود: «همه‌ آن‌هایی که از سوابق بنده اطلاع دارند، می‌دانند که من هیچ تیمی ندارم و تیم‌گرا هم نیستم». اما مدتی نگذشت که مدیران کیش راهی این سازمان شدند.

اکنون این دغدغه دوباره مطرح شده که وزیر فعلی با همان رویکرد، ترجیح می‌دهد با مدیران آشنای خود پیش برود. این رویۀ وزرا و رؤسا باعث نفوذ برخی مدیران خارج از حوزه به دستگاه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شده که در دو دهه اخیر حواشی و چالش‌های بسیاری را برای مدیریت این سه حوزه به وجود آورده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

میراث ایران و عطرهایش در اکسپو دبی

میراث فرهنگی در دست تخریب‌گران!

از شراکت در اربعین تا سفر عراقی‌ها به ایران

معاون گردشگری از معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور درخواست کرد آژانس‌های گردشگری در اجرای سفر اربعین مشارکت داده شوند و هماهنگی‌ها برای ورود زائران و گردشگران عراقی در هفته آخر ماه صفر انجام شود.

مسؤولیت اعزام زائران ایرانی به اربعین مطابق تصمیم ستاد مرکزی اربعین که در وزارت کشور تشکیل شده، با سازمان حج و زیارت است. این سازمان با عنوان کمیته اعزام زائران به اربعین از روز دوشنبه (۲۲ شهریورماه) پیش ثبت‌نام اربعین را آغاز کرد و چهارشنبه (۲۴ شهریورماه) به آن پایان داد. اعزام این زائران نیز از طریق دفاتر خدمات زیارتی (دارای مجوز بند پ) انجام می‌شود. اکنون ولی تیموری ـ معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ در نامه‌ای به حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس ستاد برگزاری اربعین درخواست کرده با مشارکت آژانس‌های مسافرتی در اجرای سفرهای اربعین موافقت کند.

در این نامه آمده است: «با توجه به در پیش بودن آیین باشکوه اربعین و موضوع اعزام زائران به مراسم اربعین، بسیاری از عاشقان سید و سالار شهیدان برای پیوستن به جمع باشکوه و عظیم دلدادگان حسینی به منظور بهره‌مندی بیشتر از این سفر معنوی و همسو با سیاست‌ها و تصمیمات متخذه دولت برای ارائه تسهیلات سفر، به استحضار می‌رساند دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای مجوز از این وزارتخانه دارای ظرفیت‌ها، امکانات و قابلیت‌های زیادی برای کمک به زائران هستند. دستور فرمایید دفاتر و آژانس‌های تحت پوشش این وزارتخانه (دارای مجوز بند ب) بتوانند در اجرای مراسم اربعین مشارکت فعال داشته باشند.»

در بخش دوم این نامه با توجه به محدود شدن ورود مسافران خارجی از مرزهای زمینی و برخی مرزهای هوایی و توقف صدور ویزای توریستی ایران از اوایل سال ۱۳۹۹ تا کنون، درخواست شده است: «با توجه به در پیش بودن مناسبت‌های مربوط به روزهای پایانی ماه صفر و ورود تعداد کثیری از زوار و گردشگران عراقی برای زیارت اماکن مذهبی به‌ویژه به شهرهای مقدس مشهد و قم، خواهشمند است دستور فرمایید امکان ورود زائران عراقی به کشورمان در بازه زمانی هفته آخر ماه صفر و هفته اول ماه ربیع‌الاول بررسی و برای اطلاع‌رسانی و برنامه‌ریزی لازم به این معاونت اطلاع داده شود.»

سال ۹۸ پیش از همه‌گیری کرونا، ایران این تسهیلات را برای سفر عراقی‌ها قائل شده بود و به مدت ۶۵ روز امکان سفر بدون ویزا برای شهروندان عراقی به ایران را در پایان ماه صفر فراهم کرد.

ایران درحال حاضر تنها برای امور درمانی و پزشکی، تجاری، تحصیلی و کار به اتباع خارجی ویزا می‌دهد و زائران و گردشگران خارجی به صورت توریستی و یا به انگیزه زیارت امکان سفر به ایران را ندارند. هرچند، به گفته آژانس‌داران اتباع کشورهای همسایه معمولا با ویزای درمان وارد ایران می‌شوند.

ایران و عراق به تازگی درباره لغو روادید بین دو کشور موافقت کرده‌اند که ساز و کار و زمان اجرای آن هنوز نامشخص است. در خردادماه سال ۱۴۰۰ دولت دوازدهم نیز از موافقت با لغو روادید با عراق تا سقف ۴۵ روز به شرط اقدام متقابل از سوی دولت این کشور خبر داد که آن توافق اجرایی نشد.

در سال‌های اخیر عراقی‌ها بالاترین تعداد ورودی را به ایران داشته‌اند. آمارهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز مؤید این موضوع است؛ در سال ۹۷ دو میلیون و ۵۹۸ هزار  و ۲۳۰ نفر عراقی به ایران سفر کردند که این عدد در سال ۹۸ به سه میلیون و ۱۶۵ هزار و ۸۳۹ نفر رسید. مطالعات نشان می‌دهد عراقی‌ها بیشتر برای درمان، زیارت، خرید، گردش و دیدار اقوام به ایران سفر می‌کنند و بیشتر آن‌ها از مرزهای زمینی تردد می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

از شراکت در اربعین تا سفر عراقی‌ها به ایران

مقررات فروش بلیت عراق به مسافران اربعین

کاوش گورستان تاریخی بوشهر

فاز نخست پروژه کاوش گورستان تاریخی «شُغاب» بوشهر با هدف آن‌چه ایجاد سایت موزه پویا و معرفی شایسته میراث ارزشمند کرانه‌های خلیج فارس عنوان شده انجام شد.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، مصطفی ده‌پهلوان ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی این گورستان تاریخی ـ گفت: گورستان تاریخی شغاب با پهنه‌ای در حدود ۵ هکتار در شهر بوشهر واقع شده که با توجه به همجواری با محوطه ایلامی تَل پِی‌تُل و محوطه‌های ساسانی در بخش کرانه‌ای شهر بوشهر و ریشهر، به گورستان ایلامی نیز مشهور است.

او افزود: پس از انقلاب جمهوری اسلامی ایران، بررسی‌ و کاوش‌های محدودی در گورستان شغاب توسط استادان اسماعیل یغمایی (۱۳۶۲)، علی‌اصغر میرفتاح (۱۳۶۹)، مهدی رهبر (۱۳۷۶) و علی‌اکبر سرفراز (۱۳۸۳) انجام گرفته است.

این باستان‌شناس اظهارکرد: با توجه به کاوش‌های صورت‌گرفته، سه نوع تدفین شامل گورهای سنگ‌چین مستطیلی، گورهای چاله‌سنگی مستطیلی و خمره‌های اژدری در جهت شرقی ـ غربی این محوطه به‌دست آمده و با توجه به پژوهش‌هایی که تا کنون انجام شده است، تمام باستان‌شناسان اتفاق نظر دارند بیشتر این تدفین‌ها در بازه زمانی از اواخر دوره اشکانی تا پایان دوره ساسانی قرار می‌گیرند.

ده‌پهلوان گفت: در تفسیرهای مختلف آمده است ابتدا جسد به صورت تاق‌باز در گورهای مستطیلی سنگ‌چین یا چاله‌های مستطیلی قرار می‌گرفته است. دسته‌ای از این گورها در سنگ‌های صخره‌ای و ساحلی از جنس صدف و ماسه با نام محلی «لوماشل» یا بوشهری، حفر و پس از تجزیه جسد، استخوان‌ها به خمره‌های اژدری ـ بسیار رایج در تجارت دریایی و سرزمین‌های ساحلی جنوب ایران ـ منتقل و خمره‌ها نیز در موازات جهت گورهای سنگی و در پیرامون آن‌ها در میان لایه‌های ماسه بادی (سیلت) ساحل دفن می‌شده‌اند که در تمام این گورها سر جسد و حتی دهانه خمره‌ها به سمت غرب است.

blank

 

به گفته سرپرست هیأت کاوش مستقر در این گورستان تاریخی، این محوطه در دهه‌های گذشته محل دپو نخاله‌های شهری بوده و به کرّات توسط شهرداری مورد خاکریزی و تسطیح قرار گرفته، بخشی از آن به پارک تبدیل شده و بخش‌هایی نیز در زیر سازه‌های اداری، تفریحی و اقامتی شهری مدفون شده است، اما در ماه‌های گذشته مدیران شهری و اداره کل میراث‌فرهنگی استان بوشهر اقدامات و تمهیداتی برای نجات این گورستان تاریخی در دستور کار خود قرار دادند.

ده‌پهلوان افزود: نظر به تخریب، محو و آشفته‌سازی شدید عرصه گورستان شغاب توسط شهرداری، مردم محلی و سایر ارگان‌های نظامی و شهری و عدم ارائه اطلاعات دقیق و شفاف از محدوده اصلی گورستان در کاوش‌های پیشین، هدف اصلی در پروژه کاوش گورستان شغاب پیگردی بخش‌هایی از این گورستان برای جلوگیری از اقدامات ساخت و سازهای شهری و عمرانی و اجرای سایت موزه بود.

blank

 

او با بیان این‌که در این پروژه ۱۹ گمانه و ترانشه در ابعاد مختلف تعیین شد و مورد کاوش قرار گرفت و در روزهای اولیه کاوش در بخش‌های زیادی از محوطه برداشت‌های الکترومغناطیس توسط ایمان خسروی انجام شد، گفت: برخی از ترانشه‌ها با توجه به نتایج این عملیات تعیین شدند، در برخی ترانشه‌ها شواهد مهمی از این گورستان به دست آمد که حاوی سبک‌های مختلف تدفینی و رایج در این محوطه است.

او بیان کرد: با توجه به این‌که هدف اصلی کاوش فاز نخست گورستان تاریخی شغاب ایجاد سایت موزه است، ادامه کاوش در این گورستان و انجام امور حفاظتی و موزه‌ای به فاز ۲ کاوش موکول شد.

blank

 

ده‌پهلوان اهداف اصلی و مهم در نظر گرفته‌شده برای ادامه کاوش در این گورستان را تعیین عرصه و حریم محوطه گورستان شغاب و حفاظت و صیانت از آن با حمایت و همکاری مستقیم دستگاه‌های متولی با رویکردی علمی، کاوش بخشی از گورستان و ایجاد سایت موزه پویا، انجام پژوهش‌های انسان‌شناسی و باستان‌سنجی روی بقایای گورستان در صورت پشتیبانی و حمایت مالی، معرفی شایسته میراث ارزشمند کرانه‌های خلیج فارس و… ذکر کرد.

منبع: ایسنا

«استون‌هنج» مرمت می‌شود

پروژه مرمت ضروری شکاف‌ها و حفره‌های تخته سنگ‌های عظیم سازه تاریخی «استون‌هنج» آغاز شد.

به نقل از رویترز، روز سه‌شنبه، یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های مرمت «استون‌هنج» در چندین دهه اخیر برای مرمت این سازه که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد آغاز شد.

پروژه مرمت «استون‌هنج»، یکی از مشهورترین مکان‌های تاریخی که قدمت آن به ۴۵۰۰ سال پیش می‌رسد برای رفع مشکلاتی که در پی فرسایش به وجود آمده است و همچنین برای تمدید مرمت‌های پیشین انجام خواهد شد.

«هتر سبیر» یکی از مسوولان حفاظت از این مکان بیان کرد: «۴۵۰۰ سال در معرض باد و باران قرار گرفتن باعث ایجاد حفره‌ها و ترک‌هایی بر روی سطح تخته سنگ‌ها شده است و این پروژه ضروری از ویژگی‌هایی که سبب ممتاز بودن «استون هنج» شده است حفاظت خواهد کرد.»

برای این کار داربست‌هایی به منظور دسترسی به بخش‌های بالایی تخته‌سنگ‌ها که ارتفاع بزرگ‌ترین آن‌ها به ۹ متر می‌رسد بسته می‌شود و با اتمام این پروژه از پیشرفت ترک‌ها جلوگیری خواهد شد.

منبع: ایسنا

مرتبط:

لغو ساخت جاده نزدیک «استون‌هنج»

«استون‌هنج» از فهرست میراث جهانی خارج می‌شود؟

پیش ثبت‌نام اربعین متوقف شد

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین از توقف پیش ثبت‌نام اربعین خبر داد.

در اطلاعیه‌ای که این کمیته در سامانه پیش ثبت‌نام اربعین (سماح) منتشر کرده، آمده است: «نظر به استقبال چشمگیر زائران و با توجه به ظرفیت تخصیص‌یافته، ثبت‌نام از متقاضیان جدید به منظور انجام مراحل ثبت‌نام قطعی افرادی که در مرحله اول پیش ثبت‌نام شرکت کرده و توسط وزارت بهداشت و درمان تزریق دو دُز واکسن کرونای آن‌ها مور تایید قرار گرفته است، متوقف می‌شود.»

عراق تا کنون با حضور ۶۰ هزار زائر ایرانی در مراسم اربعین موافقت کرده است. شرط سفر این تعداد زائر استفاده از مسیر هوایی، همراه داشتن گواهی منفی تست کرونا (PCR) در محدوده ۷۲ ساعت پیش از پرواز، تزریق دو دز واکسن کرونا و نداشتن بیماری زمینه‌ای اعلام شده است.

سازمان حج و زیارت که مسؤولیت ثبت نام و اعزام زائران به اربعین را به عهده دارد از روز دوشنبه ۲۲ شهریورماه ثبت نام از زائران را آغاز کرد. در ساعات اولیه نیز بیش از ۵۰ هزار نفر، نزدیک به سهمیه مورد توافق ایران و عراق، در این سامانه پیش ثبت نام کردند، با این حال روند پیش ثبت نام تا ساعت ۲۱ شب گذشته (۲۳ شهریورماه) ادامه داشت. رییس سازمان حج و زیارت نیز گفته بود این پیش ثبت‌نام مقدماتی است و به منزله قطعی بودن اعزام افراد ثبت‌نام‌کننده نیست.

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین همچنین از متقاضیانی که فرآیند پیش ثبت نام را انجام داده‌اند خواسته «با توجه به محدودیت زمانی تا آغاز سفر اربعین، امروز، چهارشنبه ۲۴ شهریورماه با مراجعه به قسمت «پیگیری وضعیت ویرایش» در سامانه سماح نسبت به تکمیل ثبت نام، پرداخت هزینه‌های مربوطه و تحویل گذرنامه به دفتر زیارتی منتخب اقدام کنند. بدیهی است تکمیل نکردن فرایند ثبت‌نام به منزله انصراف تلقی شده و اولویت ثبت‌نام آن‌ها به سایر افراد تعلق خواهد گرفت.»

این سامانه درحالی تا ساعت ۱۳ روز چهارشنبه برای تکمیل فرآیند ثبت نام به متقاضیان فرصت داده که از شب گذشته با توقف پیش ثبت‌نام اربعین مکرر از دسترس خارج شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

از شراکت در اربعین تا سفر عراقی‌ها به ایران

مقررات فروش بلیت عراق به مسافران اربعین