شهر خاروانا در استان آذربایجان شرقی

ستارخان متولد کجاست؟

شهر خاروانا که در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته، محل تولد و زندگی ستارخان بوده است.

یکی از شهر‌های استان آذربایجان شرقی که در شهرستان ورزقان قرار گرفته است، با نام خاروانا یا کاروانا شناخته می‌شود. این شهر که محل تولد و زندگی مشاهیری، چون ستارخان (سردار ملی)، علامه جعفری (مفسر نهج‌البلاغه، فیلسوف مسلمان و مولوی‌شناس معاصر کشورمان) و محمدتقی خان پسیان (اولین ایرانی که دوره آموزش خلبانی دید) است از گذشته‌های بسیار دور مرکز بخش دیزمار قاراداغ بوده است. ارسباران یا قره داغ ناحیه کوهستانی در شمال استان آذربایجان شرقی است که یونسکو در سال ۱۹۷۶، ۷۲۴۶۰ هکتار از آن را به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت کرد.

ستارخان متولد کجاست؟ (برای نوروز)

ذخیره‌گاه زیست کره مناطق حفاظت‌شده طبیعی-زیستی بین‌المللی هستند که علاوه بر حفاظت، دستاورد‌هایی نظیر ارائه سایت‌های مطالعاتی کم‌نظیر به دانشمندان و تجربه مهارت انسان در پشتیبانی از توسعه پایدار را نمایان می‌کنند. مفهوم توسعه پایدار تلاش می‌کند که با نگاهی جدید به توسعه، اشتباهات گذشته بشری را تکرار نکند و توسعه‌ای همه جانبه و متوازن را رقم بزند بنابراین منطقه قره داغ نقش قابل توجهی در رسیدن به توسعه پایدار دارد. این منطقه محل زندگی ۲۳۵۰۰ کوچ‌نشین است که عموما در مناطق بین شهری ناحیه زندگی می‌کنند.

ستارخان متولد کجاست؟ (برای نوروز)

شایان ذکر است، از صنایع دستی منطقه قره داغ می‌توان به قالی قره داغ اشاره کرد. معروف‌ترین نقشه این قالی‌ها در روستای بالان به تکامل رسیده‌اند. روستای بالان یا کلیبر یکی از روستا‌های استان آذربایجان شرقی است. این روستا که در دهستان میشه پاره شهرستان کلیبر قرار گرفته، در کنار روستای آینالی که یکی از مناطق گردشگری و تاریخی استان آذربایجان شرقی به حساب می‌آید، واقع شده است. از جستجو‌ها می‌توان این نتیجه را گرفت که نام روستای آینالی یا آینالو از سقف فلزی عمارت تومانیانس گرفته شده است، زیرا ظاهرا این سقف فلزی منعکس‌کننده نور بوده است.

ستارخان متولد کجاست؟ (برای نوروز)

عمارت تومانیانس در روستای وینق و بر بالای یک تپه سنگی قرار گرفته است. این عمارت در ۲۹ کیلومتری جنوب غربی شهر خدا آفرین و در ۱۰ کیلومتری جاده مرزی جمهوری آذربایجان در استان آذربایجان شرقی واقع شده است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *