«پشت به سیتی‌سنتر کرمان، رو به گنجعلی‌خان»

در حالی ارزیابان یونسکو شهر به شهر کاروانسراهای معرفی‌شده در پرونده «کاروانسراهای ایران» را به عنوان کاندیدای جدید ایران برای ارائه در اجلاسِ جهانی سال آینده بررسی می‌کنند که فعالان میراث فرهنگی برخی از استان‌ها نسبت به ساخت‌وسازهای اطرافِ گنجعلی‌خان هشدار می‌دهند.

دو روز گذشته ارزیابان یونسکو همراه با محمدحسن طالبیان که تا پیش از شروع کار دولت جدید بیش از پنج سال معاون میراث فرهنگیِ سازمان و وزارتخانه میراث فرهنگی بود، از دو کاروانسرای تاریخی «چاه کوران» راور و «گنجعلی‌خان» کرمان دیدن کردند. این بازدید بین فعالان میراثی کرمان با این ضرب‌المثل همراه شد؛ ارزیاب یونسکو «پشت به سیتی سنتر، رو به گنجعلی‌خان» ایستاد، تا بافت تاریخی و تخریب‌ها را نبیند و برای ثبت جهانی کاروانسرای قرارگرفته در حریمش یعنی مجموعه گنجعلی‌خان رای بدهد.

حضور مهدی حُسام همراه با طالبیان در کرمان و در مجموعه گنجعلی‌خان، علاوه بر یادآوری اعتراضات فعالانِ میراثی این استان در زمان آغاز به کارِ ساختِ سیتی‌سنتر در وسط بافت تاریخی کرمان که طالبیان در زمانِ حضورش در سمت معاونتِ این وزارتخانه، بارها گوشِ شنوایِ این هشدارها بود، حالا ارزیاب یونسکو را تا بیخِ گوشِ همان ساخت‌وسازها در بافتِ تاریخی کرمان برد، اما پشت به تخریب‌های رخ‌داده در بافتِ تاریخی خشت‌مال‌ها و سیتی سنتری که آرزوهای یک بافت تاریخی را چال کرده است.

 

امید ابراهیمی – فعال میراث فرهنگی کرمان – در گفت‌وگو به بازدیدهای انجام‌شده توسط نماینده یونسکو و تیم میراث فرهنگی در کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: در مجموعه گنجعلی‌خان حمام، موزه سکه و ضرابخانه و مسجد را بازدید کردند اما سراغی از مجموعه‌های کاروانسرای وکیل و حاج آقاعلی و ابراهیم‌خان که در هر کدام به صورت جداگانه مدرسه، کاروانسرا، حمام و مسجد قرار دارد، نگرفتند؛ مجموعه بناهایی که هر کدام شاخصه‌های خاص خود را دارند و در کنار یکدگیر شگفتی‌آفرین‌اند.

او با تاکید بر قرارگیری این مجموعه در کنار بافت تاریخی کرمان که از زمانِ ساختِ سیتی‌سنتر تحت‌الشعاعِ آن قرار گرفته است، اظهار می‌کند: با توجه به فاصلۀ ۳۰۰ متری این کاروانسرا و بافتِ تاریخی و سیتی‌سنتر در حال ساخت، احتمالِ وجود مواردِ ایهام یا مطرح شدن ایراداتی در زمان بررسی پرونده در یونسکو وجود دارد، چون این ساخت و ساز در حریمِ منظریِ کاروانسرا قرار دارد.

این کارشناسِ مرمت بناهای تاریخی با اشاره به ارزشمند بودنِ این مجموعه در کنار یکدیگر و ثبت جهانیِ آن‌ها، ادامه می‌دهد: در شرایطِ کنونی امکانِ مخالفت با قرارگیری کاروانسرای گنجعلی‌خان در پروندۀ زنجیره‌ای کاروانسراهای ایران وجود دارد.

وی به وجود حدود هفت اثرِ ثبت جهانی‌شده در استان کرمان اشاره می‌کند و می‌گوید: در صورتی‌که کاروانسرای گنجعلی‌خان شانسِ ثبتِ جهانی را داشته باشد، آن قطعا نخستین اثر جهانی داخلِ شهر کرمان خواهد بود.

گنجعلی‌خان

او معتقد است: بناهایی که در حال حاضر در بافت تاریخی کرمان در حال از دست رفتن هستند، ارزش‌های واقعی این شهر هستند اما از دید متولیان شهری پنهان مانده و در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های بی‌هدف که هویت و تاریخِ این منطقه را نابود می‌کنند و چند ده شغل مرتبط با میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی را از بین می‌برند، در اولویت هستند.

ابراهیمی وضعیت امروز این کاروانسرا را بر اساس ضوابط موجود یک معضل بزرگ می‌داند و ادامه می‌دهد: وضعیتِ کنونی بافت تاریخی کرمان و ساخت‌وسازهای در حال انجام در داخلِ آن بر اساس قانون حمایت از مرمت و بناهای تاریخی در سال ۹۸، خلاف قوانین موجود کشور است، اما به نظر می‌رسد هیچ کس به آن توجهی ندارد.

 

مجموعه گنجعلی خان در کنار بازار بزرگ کرمان به دستور حاکمان مشهور زمان شاه عباس ساخته شد. این مجموعه در داخل شهر کرمان و در راه یزد – کرمان ساخته شده است که سهمی از درآمد مجموعه و قنات‌ها به آستان قدس رضوی داده می‌شود. این بناها که سبک معماری آن‌ها به شیوه اصفهانی است، در لشکرکشی‌های آغا محمدخان آسیب‌های زیادی دید.

کاروانسرای چاه کوران نیز متعلق به اواخر قاجار است و در شهرستان راور و در مسیر جاده خراسان قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

انتصاباتی جدید در وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دو حکم جداگانه مدیرکل حراست و مدیرکل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخگویی به شکایات این وزارتخانه را منصوب کرد.

به نقل از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سیدعزت‌الله ضرغامی امروز در دو حکم جداگانه وحید سلطانی را به‌عنوان مشاور وزیر و مدیرکل حراست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و میثم آسوپا را به‌عنوان مدیرکل دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات این وزارتخانه منصوب کرد.

پیش‌تر جواد جهانبانی مسؤولیت حراست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده داشت که شنبه ۱۷ مهرماه در مراسمی تودیع شد.

در بخشی از حکم ضرغامی خطاب به وحید سلطانی،‌ مدیرکل جدید حراست این وزارتخانه آمده است:

«مأموریت‌های متنوع، گسترده و حساس در وزارتخانه و ضرورت صیانت از مزیت‌ها و توانمندی‌های ارزشمند در این عرصه نیازمند برنامه‌ریزی و استفاده از همه ظرفیت‌های سازمانی در رصد دقیق فعالیت‌ها و مراقبت نسبت ‌به انحرافات احتمالی است.

نظارت علمی و دلسوزانه و اطلاع‌رسانی برای اصلاح به‌موقع وظیفه همگانی همکاران به‌ویژه بخش حراست وزارتخانه است، این راهبرد مهم سرلوحه رفتار شما خواهد بود…»

همچنین در حکم ضرغامی خطاب به میثم آسوپا آمده است:

«نظارت و بازرسی سازمانی و مراقبت نسبت به انحرافات احتمالی از اهداف و رویه‌های تعیین‌شده نقش بسیار مهمی در موفقیت وزارتخانه دارد.

همکاری پیشگیرانه با همه بخش‌ها ارتباط مستمر و سازنده با نهادهای نظارتی و ارائه گزارش‌های واقع‌بینانه و به‌موقع به مدیران و تشکیل کانونی مطمئن و دلگرم‌کننده برای همه همکاران در سطح کشور از جمله وظایف جناب‌عالی است. »

پیش‌تر مجید باقرکاظمی مسؤلیت دفتر عملکرد، بازرسی و پاسخ‌گویی به شکایات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را به عهده داشت.

منبع: ایسنا

تونس و سریلانکا خواهان ازسرگیری گردشگری با ایران

تونس و سریلانکا برای ازسرگیری روابط گردشگری با ایران اعلام آمادگی کردند.

حرمت‌الله رفیعی ـ رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران ـ در دیدار جداگانه‌ای که با سفیر جدید تونس در تهران و وزیر انرژی سریلانکا در سفر اخیرش به ایران داشته است، گفت: سفیر انرژی سریلانکا به تازگی سفری به ایران داشت که از بخش خصوصی گردشگری ایران نیز دعوت شد تا درباره توسعه همکاری‌های دوجانبه گردشگری بین ایران و سریلانکا گفت‌وگو شود.

او افزود: رابطه گردشگری ایران با سریلانکا کاملا یک‌طرفه است، سریلانکا بیشتر مقصد گردشگران ایرانی است و ما از این کشور توریست نداریم، ‌چون در سلیقه و هدف سفر آن‌ها نبوده‌ایم، اما در دیدار با وزیر انرژی سریلانکا که به نمایندگی از دولت این کشور به ایران سفر کرده بود، ‌درخواست کردیم روابط دوسویه‌ای بین دو کشور برقرار شود که قرار شد در دیدار با بخش گردشگری سریلانکا این برنامه را جدی‌تر پیگیری کنیم.

رفیعی بیان کرد: البته معتقدم گردشگری خروجی هم می‌تواند چرخ گردشگری ایران را به حرکت درآورد، برخلاف آن‌چه مسؤولان فکر می‌کنند. از بین هشت تا ۱۰ میلیون نفری که در سال‌های گذشته به خارج از کشور سفر می‌کردند فقط حدود چهار میلیون نفر زائر عتبات عراق بودند، حدود یک میلیون نفر هم سفرهای تجاری و کاری داشتند و سوای آمار ایرانی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند و ورود و خروجشان نیز محاسبه می‌شود، آیا سفر سه تا چهار میلیون نفر در سال به خارج از کشور از بین ۸۵ میلیون نفر جمعیت ایران، ‌عدد زیادی است؟ توجه کنیم که ‌این مسافران، نوعی سفیر به حساب می‌آیند که می‌توانند فرهنگ ایرانی‌ها را معرفی کنند و معادلات پروژه ایران‌هراسی را به هم بزنند.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران گفت: به عنوان شخصی که عِرق ملی دارم در چنین دیدارهایی حتما درباره ظرفیت‌های ایران صحبت می‌کنم، نه این‌که فقط از رتبه جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ایران و یا چهار فصلِ همزمان  بگویم، بلکه شدیدا تاکید می‌کنم طرف مقابل باید به این باور برسد ایران کشور امنی است و خودشان برای ما تبلیغ کنند.

blank

 

او همچنین به دیدار با سفیر جدید تونس در ایران اشاره کرد و گفت: ما همیشه به خلاء دیپلماسی گردشگری نقد وارد کرده‌ایم، به ندرت پیش آمده که سفیر ایران در کشوری دغدغه گردشگری داشته باشد و در این راستا تلاش کند، ‌درحالی که سفرای کشورهای دیگر به محض استقرار در ایران، دنبال گردشگران کشور ما هستند. دیدار با سفیر جدید تونس هم که اخیرا انجام شد، به دعوت آن‌ها بود.

او افزود:‌ قطعا تمایل تونس برای ازسرگیری دوباره سفر ایرانی‌ها به این کشور است، اما از موقعیت دیدار با سفیر تونس استفاده کردیم و پیشنهاد اجرای تورهای مشترک با تونس را مطرح کردیم که قرار شد در دیدار با بخش گردشگری این کشور، موضوع همکاری سه‌جانبه ایران، تونس و یک کشور سوم، جدی‌تر بررسی و پیگیری شد.

رفیعی ادامه داد: در دیدار با سفیر تونس پیشنهاد طراحی بسته سفر بین ایران، تونس و یک کشور دیگر مطرح شد تا این مسیر یک‌طرفه و فقط به سمت تونس نباشد. درباره برقرای پرواز مستقیم بین ایران و تونس نیز صحبت‌هایی شد و سفیر تونس نیز اعلام کرد که با یکی از کشورهایی که بیشترین توریست را در تونس دارد، یعنی ایتالیا یا فرانسه مذاکره خواهد کرد تا پکیج مشترکی تعریف شود و توریست‌های کشور سوم پس از این‌که تونس را دیدند، برای چند روزی به ایران سفر کنند.

وی افزود: این پیشنهاد به عمان هم داده شده بود که با کرونا مواجه شد وگرنه ورود گردشگران از عمان روند افزایشی را در پیش گرفته بود. ما این ایده را حتی با ترکیه و جمهوری آذربایجان برای مقطعی پیش بردیم که با کرونا مواجه شدیم.

رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران بیان کرد: اگر به درستی برنامه‌ریزی شود هم پروازهای مستقیم صرفه اقتصادی پیدا می‌کند و صندلی هواپیما در این مسیر خالی نمی‌ماند و هم تعداد سفر گردشگران ورودی به ایران رشد فزاینده‌ای خواهد داشت.

او همچنین گفت: با روند موجود پیش‌بینی ما این است که از ابتدای سال نو میلادی، به تدریج چرخ گردشگری به حرکت درمی‌آید و سرعت خواهد گرفت. بنابراین از بخش خصوصی و دولتی درخواست دارد که برای نوروز برنامه‌ریزی سنگینی داشته باشند و دولت هم بستر را فراهم کند.

رفیعی درباره وضعیت پروازهای مستقیم بین ایران ـ‌ تونس و ایران ـ‌ سریلانکا نیز ‌اظهار کرد: پرواز مستقیمی که بین این ایران و این کشورها نداشتیم، پروازها معمولا ترانزیت بوده، اما این پیشنهاد به هر دو کشور داده شد که اگر برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود و بر مبنای آن حرکت کنیم، پرواز مستقیم حتما برقرار خواهد شد.

منبع: ایسنا

ازسرگیری گردشگری در «فیجی»

مقام‌های «فیجی» با دستیابی به حد معین‌شده برای شمار افراد واکسینه‌شده این کشور محدودیت‌های کرونایی را کاهش می‌دهند.

به نقل از فرانس ۲۴، به گفته نخست‌وزیر «فیجی»، با وجود واکسینه‌شدن ۸۰ درصد از جمعیت بزرگسال این کشور، روز یکشنبه تغییراتی که بر روی محدودیت‌های کرونایی اعمال خواهد شد اعلام می‌شود.

ماه گذشته مقام‌های این کشور اعلام کرده بودند در صورت دستیابی به حد مشخصی از واکسیناسیون در «فیجی»، مرزهای این کشور به روی کشورهای «فهرست سبز» از جمله استرالیا، نیوزیلند، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، سنگاپور و بخش‌هایی از ایالات‌متحده آمریکا باز خواهد شد.

بازدیدکنندگان از این کشور باید به طور کامل واکسینه شده باشند و پیش از سفر نتیجه منفی آزمایش کرونا را دریافت کنند.

بازدیدکنندگان در «فیجی» در مناطق مشخصی از کشور حضور خواهند داشت که تمام کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستند، از کارکنان هتل گرفته تا گردانندگان تور، همگی واکسینه هستند.

گردشگری در اقتصاد «فیجی» سهم ۴۰ درصدی دارد و احیای این صنعت برای جلوگیری از رشد فقر در این کشور ضروری است.

این کشور پیش از آن‌که نوع دلتای ویروس کرونا در ماه آوریل شیوع پیدا کند، ویروس کرونا را کنترل کرده بود. شمار مبتلایان در ماه جولای افزایش یافت و آمار روزانه تعداد مبتلایان جدید به ویروس کرونا به بیش از ۱۲۰۰ مورد رسید. با این حال در روز شنبه، فقط ۴۰ مورد جدید ابتلا به این ویروس گزارش شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

نابودی مقصدهای گردشگری با افزایش سطح آب

۱۰ جزیره رویایی و فراموش شده جهان

مراقب این کلاهبرداری‌ها پکیج فروشان باشید

پکیج قیمت خودشان را دارند و سعی می‌کنند مسافر را مجاب کنند تا از آنها تورهای گشت جزیره و تفریحات آبی را بخرند؛ تورهایی که هیچ تضمینی برای باکیفیت اجراشدن آنها وجود ندارد و به اسم کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر و ته آن می‌زنند!

سرتاسر جزیره کیش پر از آژانس‌هایی است که تورهای گشت جزیره، جاهای دیدنی و تفریحات آبی را می‌فروشند. داخل هر آژانس ال‌سی‌دی‌هایی نصب شده و ویدئوهایی از تورهایی که برگزار می‌شوند در حال پخش است. همراه با توضیحات، تصاویر تورهای برگزارشده هم به مسافران نشان داده می‌شوند. از پاراسل و شاتل‌سواری گرفته تا غواصی و جُنگ‌های شبانه همراه با موسیقی زنده که گفته می‌شود همه پروتکل‌های بهداشتی برای اجرای آنها رعایت می‌شود.

داخل آژانس شلوغ است و پشت پیشخوان سراسری، جوانان زیادی در حال توضیحات تورها و جذب مشتری‌اند. صدای توضیحات فروشنده‌ها با صدای کشیدن کارت مسافران گره خورده است.

پکیج قیمت‌ها همراه با تصاویر رنگارنگ تفریحات روی میزها گذاشته شده است. ۱۵ دقیقه درباره تفریحات مختلف جزیره و تورهایی که برگزار می‌شود توضیح می‌دهد، یک کاغذ جلوی رویش می‌گذارد و تورهای مورد علاقه مسافر را طبق روزهای اقامتش می‌نویسد. در نهایت هم طوری که مسافر متوجه نشود می‌گوید تخفیف ۲۰ درصدی روی هر تور هم برایش لحاظ شده و شماره تلفن مسافر را در سیستم روبه‌رویش وارد می‌کند و از مدیر آژانس می‌خواهد یک پسورد هم برایش صادر کند. هر چه مسافر می‌گوید دست نگه دارد و هنوز تصمیم نگرفته است، باز هم صفحه‌ای برایش باز می‌کند و شروع می‌کند به توضیحات بیشتر تا مسافر مجبور شود حتی یک تور هم شده خریداری کند. مسافر راضی نمی‌شود و می‌خواهد بعد از مشورت با همسفرانش تا فردا خبر قطعی را بدهد. فروشنده عصبانی می‌شود و اینطور جواب می‌دهد: «شما که قصد خرید نداشتی چرا انقدر از من حرف کشیدی؟ حالا یوزرنیم و پسوردت می‌سوزه و اگه فردا بیای دیگه نمی‌تونم بهت تخفیف بدم». مشاجره بین فروشنده تور و مسافر بالا می‌گیرد و با پادرمیانی مدیر آژانس فروکش می‌کند. مسافر این جمله را می‌گوید و از در بیرون می‌زند: «شما مسافرا رو چی فرض کردین که فقط می‌خواین به هر طریقی که شده تورتونو بفروشین؟ خب یوزنیم و پسوردی که وارد کردین بسوزه، فدای سرم. میرم از یه جای دیگه تور می‌خرم.»

به محض اینکه مسافر پایش را بیرون می‌گذارد اهالی آژانس شروع به مسخره‌کردن او می‌کنند و پشت سرش حرف می‌زنند و دور هم می‌خندند.

به آژانس دیگری سر می‌زنم. فروشنده در حال توضیح‌دادن به مسافرانی است که برای خرید تفریحات آبی آمده‌اند: «اینجا کلوپ‌های آبی ستاره‌بندی شدن. پیشنهاد می کنم شما هم برین یه کلوپ پنج ستاره، شاید گرون‌تر باشه اما مطمئن‌تره و خطر کمتری داره. قیمت اصلی پاراسل‌سواری ۳۲۰ هزار تومنه که من می‌تونم بهتون برای هر نفر ۲۰ هزار تومن تخفیف بدم. مطمئن باشین که هیچکی مثل ما ‌نمی‌تونه بهتون انقدر تخفیف بده. شما نزدیک ۴۰ دقیقه سوار قایق تندرو میشین و روی دریا قایق‌سواری‌ می‌کنید و هفت دقیقه هم روی هوا هستید. خیلی خوبه و من پیشنهاد می‌کنم حتما امتحانش کنید.» خریدار که راضی شده کارتش را درمی‌آورد و معامله شکل می‌گیرد.

میز کناری همان آژانس، پکیج سافاری می‌فروشد: «ببین عزیزم هیچ آژانسی به اندازه ما انقدر تخفیف نمیده. حالا میل خودته و می‌تونی چند جای دیگه هم سر بزنی اما مراقب باش چون همه جای جزیره تورهای مطمئنی بهت نمی‌فروشن. من می‌تونم ۲۷ هزار تومن بهت تخفیف بدم و شما با ۳۰۰ هزار تومن یه روز خوبو پشت سر بذاری و هم سافاری بری و هم شترسواری، موتورسواری و کارتینگ رو یه جا داشته باشی. تازه اگه تورهای دیگه‌ت هم از همین جا بخری می‌تونم ۳۰ هزار تومن بهت تخفیف بدم. مثلا تور گشت دور جزیره رو با اتوبوس دو طبقه همه جا ۹۷ هزار تومن حساب می‌کنن اما من برای شما ۳۰ هزار تومن حساب می‌کنم. خوبه؟»

– رفت و برگشت از هتل هم روی تور سافاری‌تون هست؟

– نه عزیزم. این پکیج ترنسفر رفت و برگشت نداره اما باز من می‌تونم یه آفر خوب دیگه بهتون بدم. شما تاکسی بگیر، برو اونجا و رسیدتو نشون بده به اندازه مبلغی که کرایه تاکسی دادی از خدمات کافی شاپش استفاده کن.

– خانوم، تا اونجا ۴۰ هزار تومنم کرایه دادم. آخه تو کافی‌شاپ خوارکی ۴۰ هزار تومنی داریم؟

فروشنده می خندد و با طنازی خاصی بحث را به گرانی و تورم می‌کشاند و تورش را می‌فروشد.

سراغ یکی از آژانس‌هایی که در یکی از مراکز تجاری دایر است می‌روم و قیمت تور گشت جزیره را می‌پرسم. پاسخ این است: «قیمت تورِ دور جزیره با اتوبوس دو طبقه ۹۵ هزار تومنه و همون تور با ون ۴۵ هزار تومنه که فرق خاصی ندارن و فقط  یکیش به خاطر اتوبوس دو طبقه گرون‌تر از اون یکیه وگرنه هر دوشون شامل بازدید از درخت سبز، کلبه هور یا دماغه، خانه بومیان کیش، دیدن غروب آفتاب در کنار کشتی یونانی، کاریز یا همون شهر زیرزمینی، شهر تاریخی حریره و خرید از بازار عرب‌ها میشه.»

فروش تورها و پکیج ها فقط به آژانس‌ها ختم نمی‌شوند بلکه به محض رسیدن پای مسافر به فرودگاه سعی می‌شود هر کسی تور خودش را بفروشد. برای مثال بلیت پارک آبی در فرودگاه با ۴۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود اما همان بلیت در مراکز دیگر با۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود و هیچکس هم نمی‌داند این میزان تخفیف بر چه اساسی محاسبه می‌شود! برخی از مسافرانی هم که از این تور استفاده کرده‌اند می‌گویند برخی از دستگاه‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیلند و امکان استفاده از آنها وجود ندارد اما فروشنده‌ها هنگام فروش به این موضوع اشاره نمی‌کنند.

به محض ورود مسافران به هتل، مسئول فروش تورهای داخل هتل هم با برنامه‌های متنوع وارد می‌شود و جلوی مسافران را می‌گیرد و به آنان تاکید می‌کند که گول فروشنده تورهای آژانس‌های‌ جزیره را نخورید!

پروتکل بهداشتی در تورها و پکیج ها فروخته‌شده رعایت نمی‌شوند و تمام صندلی‌های یک ون را پر از مسافر می‌کنند و با یک آهنگ شاد و تشویق مسافران به کف‌زدن، سر و ته تور را هم می‌آورند.

همراه یکی از همین تورها و پکیج ها می‌شوم تا نحوه برگزاری آن را از نزدیک ببینم. تور با ۴۵ دقیقه تاخیر برگزار می‌شود. ون پر از مسافر است و هیچ صندلی خالی وجود ندارد. تنها وسیله تهویه ماشین، کولر است و راهنما اجازه نمی‌دهد پنجره‌ها باز باشند. جدیدترین آیکونی که به تورها اضافه شده عکاسی از مسافران توسط راهنمای گردشگری است. همه راهنماها بدون استثنا به جای کارت راهنمایان، یک دوربین دیجیتال دور گردنشان آویزان می‌کنند و بیشتر وقتشان را برای عکاسی از مسافران می‌گذارند که نتیجه عکس‌ها کادربندی‌های عجیب و غریب و بدون آشنایی با فنون عکاسی است! یکی از توضیحات اولیه راهنما به مسافر این است که مسافران دیگر را معطل نگذارند و سر ساعت سوار ماشین شوند در حالی که خودشان وقت مسافران دیگر را تلف می‌کنند تا از چند مسافر خاص که می‌دانند مشتری عکس‌هایشان هستند، عکاسی کنند.

تقریبا همه راهنمایان و راننده تورها مهاجرند و در جزیره کار می‌کنند و به محض ورود به هر مکان دیدنی از مسافران می‌خواهند ورودی را خودشان بپردازند. زمانی هم که مسافران اعتراض می‌کنند که هنگام خرید تور چیزی در این‌باره به آنان گفته نشده است اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و می‌گویند «باید با آژانس صحبت کنید».

شهر تاریخی حریره از داخلِ ونِ در حال حرکت به مسافران نشان داده می‌شود، وقت مسافران برای تماشای غروب آفتاب در کنار کشتی یونانی هم توسط راهنمای تور و عکاسی از یک زوج تلف می‌شود. بازدید از بازار عرب‌ها که هنگام خرید تور وعده آن داده شد، جایش را به بازدید از یک بازار جدید و کثیف می‌دهد که محدود به چند غرفه با اجناس بی‌کیفیت و بُنجل است تا راهنمایان بتوانند عکس‌هایی که گرفته‌اند به مسافران بفروشند.

هر فِریم عکس با توجه به سایز آن با قیمت ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و هر فایل آن هم بین ۱۰ تا ۳۰ هزار تومان به صورت جداگانه به مسافران فروخته می‌شود.

در نهایت مسافرانی که متقاضی دیدن شهر زیرزمینی یا همان کاریز هستند جلوی مجموعه به امان خدا رها می‌شوند و مابقی مسافران که هر کدام از جلوی هتل محل اقامتشان سوار ماشین شدند، جلوی یکی از مراکز خرید پیاده می‌شوند.

این ماجرا فقط در کیش وجود ندارد بلکه مسافران در همه شهرها و اماکن گردشگری کم و بیش با چنین سودجویی‌هایی مواجه می‌شوند. تورهای گردشگری بعد از فراز و نشیبی که شیوع ویروس کرونا برایشان به همراه داشت، فعالیت خود را با قیمت‌های افسارگسیخته از سر گرفته‌اند اما به نظر می‌رسد این بار هیچ نظارتی روی فعالیت آنها وجود ندارد.

وزیر جدید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخیرا از دفاتر خدمات مسافرتی خواست که سفر برای اقشار کم‌درآمد ارزان شود زیرا سفر و شادی حق همه مردم است؛ نه فقط یک گروه خاص. با این وجود آنچه مسافران بعد از سفر در کنار سوغاتی و خاطره همراه خودشان می‌آورند نقره‌داغ‌شدنشان است.

منبع: ایسنا

تاریخچه و افسانه های مربوط به بقایای فانوس اسکندریه

بقایای فانوس اسکندریه از عجایب باستانی شناخته شده در جهان است و سالانه بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می کنند. این فانوس، در جزیره فاروس قرار گرفته است. فاروس، یکی از جزیره های موجود در کشور مصر است و به سبب وجود این فانوس، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

محل قرار گیری فانوس اسکندریه

فانوس اسکندریه، یکی از سازه های تاریخی کشور مصر است که در جزیره ی فاروس قرار گرفته است. مصر، یکی از دیدنی ترین کشور های جهان است و آثار باستانی موجود در مصر، به اندازه ای طرفدار دارند که سالانه حجم انبوهی از گردشگران را به خودشان جذب می کنند. فانوس اسکندریه، تنها یکی از آثار باستانی مشهور و دیدنی است که در مصر قرار دارد.

افرادی که به کشور مصر سفر می کنند، علاوه بر دیدن کردن از بقایای فانوس اسکندریه، از اهرام مصر نیز دیدن می کنند. جزیره فاروس، جزیره ای به نسبت کوچک بود که فانوس اسکندریه در آن ساخته شد. در گذشته، از فانوس اسکندریه برای راهنمایی کشتی ها به شهر اسکندریه استفاده می شده است. شهر اسکندریه، یک شهر باستانی است و امروزه، شهری به این نام وجود ندارد.

بقایای به جا مانده از فانوس اسکندریه

شاید برخی از افراد گمان کنند که بقایای فانوس اسکندریه پس از گذشت بیش از دو هزار سال، هنوز پا برجا است. اما متأسفانه اینگونه نیست و در اثر وقایع زمین شناختی مانند زمین لرزه، و همچنین موج های سهمگین، فانوس اسکندریه نابود شد و تقریبا هیچ اثری از آن باقی نماند.

پس از گذشت سال ها، باستان شناسان فرانسوی دریافتند که بقایای فانوس اسکندریه هنوز در دریا وجود دارند و می توان آنها را از دل دریا بیرون کشید. از آنجایی که فانوس اسکندریه از جنس سنگ بود، مقاومت به نسبت بالایی داشت و قطعاتی از این فانوس، تا کنون به جا مانده اند. سر انجام، در سال ۱۹۹۰ میلادی، باستان شناسان توانستند که قطعاتی از فانوس اسکندریه را در قسمت شرقی بندرگاه اسکندریه بیابند و آن را در معرض عموم قرار دهند.

نکته ی مهم این است که تمام قطعات مربوط به فانوس اسکندریه، از آب بیرون کشیده نشده اند و هنوز برخی از قطعات آن در دل دریا هستند. با استفاده از تکنولوژی های امروزی نظیر ماهواره ها، باستان شناسان توانسته اند که قطعات دیگر فانوس اسکندریه را در آب دریا شناسایی کنند و به مختصات آنها دست پیدا کنند.

پس از پیدا شدن تمام قطعات به جا مانده از فانوس اسکندریه، ابتدا تصمیم گرفته شد که این قطعات نیز از آب بیرون بیایند و در معرض دید عموم قرار بگیرند. اما دولت مصر به فکر عملی کردن یک ایده ی بهتر بود. دولت مصر تصمیم گرفت که در منطقه فانوس اسکندریه، یک پارک آبی بسازد. در این پارک آبی، گردشگران می توانند با پوشیدن لباس های غواصی، وارد آب بشوند و بقایای باقی مانده از فانوس اسکندریه را داخل آب مشاهده کنند.

با وجود اینکه فانوس اسکندریه متلاشی شده است و تنها قطعاتی از آن به جا مانده است، اما گردشگران زیادی از آثار به جا مانده از فانوس اسکندریه دیدن می کنند.

بقایا فانوس اسکندریه

تاریخچه فانوس اسکندریه

جالب است بدانید که فانوس دریایی اسکندریه، اولین فانوس دریایی ساخته شده به دست انسان است. این فانوس به دستور بطلمیوس و در دوره فرمانروایی پادشاهی بطلمیوسی ساخته شد. شاید برخی از افراد گمان کنند که علت نامگذاری این فانوس، ساخته شدن آن توسط اسکندر است، در حالی که اینگونه نیست. فانوس اسکندریه، سال ها پس از مرگ اسکندر ساخته شده است. البته باید به این نکته اشاره کرد که شهر اسکندریه، توسط اسکندر ساخته شده است.

فانوس اسکندریه، در قرن سوم پیش از میلاد توسط معماری به نام سستراتوس ساخته شد. سستراتوس، یکی از معماران خبره یونانی بوده است که توانست فانوس اسکندریه را به بهترین شکل بنا کند.

فانوس اسکندریه، در قرن سوم قبل از میلاد ساخته شده است. همانطور که پیش تر به آن اشاره کردیم، نخستین پادشاه بطلمیوس، دستور ساخت فانوس اسکندریه را در قرن سوم پیش از میلاد صادر کرد. سستراتوس، معمار این بنای باستانی و بزرگ، از سنگ مرمر برای ساختن فانوس اسکندریه استفاده کرد. البته باید به این نکته توجه کرد که سنگ مرمر به تنهایی نمی تواند در سازه هایی به بزرگی فانوس اسکندریه استفاده شود. در نتیجه، سستراتوس تصمیم گرفت که ساختمان فانوس اسکندریه را با سرب و ساروج تقویت کند.

فانوس اسکندریه بر روی جزیره ی فاروس ساخته شده بود. این جزیره هم اکنون مانند گذشته نیست و مکان فانوس اسکندریه در طول زمان از بین رفته است. علت از بین رفتن بخش های بسیاری از جزیره فاروس، جنس این جزیره است. جزیره ها، ممکن است از جنس های متفاوتی مانند سنگی، شنی، مرجانی و… باشند. جنس جزیره فاروس، سنگ آهک بوده است، و به همین دلیل از مقاومت بسیار بالایی برخوردار نبوده و در طول زمان بخش هایی از آن، از جمله محل قرار گیری فانوس اسکندریه، از بین رفته است.

ویژگی های فانوس اسکندریه

با اینکه امروزه تنها آثار به جا مانده از فانوس اسکندریه، قطعات سنگ مرمری هستند که در دل دریا بیرون کشیده شده یا هنوز در آن قرار دارند، اما فانوس اسکندریه در دوران باستان، به عنوان یکی از بلند ترین سازه ها شناخته می شده است. فانوس اسکندریه، قدمتی نزدیک به بیش از ۲۳۰۰ سال دارد و از این رو، به عنوان یکی از کهن ترین آثار باستانی جهان شناخته می شود.

قدمت فانوس اسکندریه، به اندازه ای است که گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان، به مصر سفر می کنند تا بقایای آن را پس از دو هزاره مشاهده کنند. با اینکه فانوس اسکندریه از بین رفته است و تنها بقایای آن به جا مانده است، اما با این حال به عنوان یکی از عجایب هفت گانه جهان باستان شناخته می شود و بسیاری از باستان شناسان، با دیدن بقایای این فانوس، به شگفت می آیند.

ساختار فانوس اسکندریه، بسیار پیچیده نبود. این فانوس، بر روی یک پایه سنگی قرار داشت. این پایه سنگی، حدود شش متر ارتفاع داشته است. فانوس اسکندریه از سه بخش اصلی تشکیل شده است. پایین ترین بخش آن که با پایه سنگی تماس دارد، یک بخش مکعبی است که ارتفاع آن ۷۳ متر است.

بخش میانی فانوس اسکندریه، یک هشت وجهی به ارتفاع ۳۵ متر بوده است. بخش بالایی فانوس اسکندریه حالت استوانه ای داشته و ارتفاع آن ۱۸ متر بوده است. سه بخش ذکر شده، در کنار هم فانوس اسکندریه را تشکیل می دهند. شاید برخی از افراد گمان کنند که ورودی فانوس اسکندریه در بخش پایینی فانوس قرار دارد، در حالی که اینگونه نیست.

شاید تصورش برای برخی ها سخت باشد، اما فانوس اسکندریه می توانست نور آتش بازتاب شده از آینه ها را تا فاصله ۱۶۰ کیلومتری بفرستد. این پدیده، باعث می شد که کشتی های تجاری، بتوانند از دوردست، محل قرارگیری شهر اسکندریه را شناسایی و به سمت آن جهت گیری کنند. آینه ها، مهم ترین بخش های فانوس اسکندریه بودند. وجود آینه های منحنی و بزرگ در فانوس اسکندریه، باعث می شد که نور ایجاد شده از آتش، به فواصل دور تری برسد.

نام فانوس، از جزیره فاروس آمده است. از آنجایی که فانوس اسکندریه، اولین فانوس ساخته شده به دست انسان است، در نتیجه انتظار می رود که نام فانوس نیز مربوط به مکان آن باشد. در نتیجه، در زبان فارسی، به برجی که می تواند کشتی ها را به سمت بندر راهنمایی کند، فانوس گفته می شود.

بقایای فانوس اسکندریه

افسانه های مربوط به فانوس اسکندریه

یکی از داستان هایی که در مورد فانوس اسکندریه وجود دارد، این است که در قسمت پایه ی این فانوس، بازاری وجود داشته است که مردم می توانستند در این بازار، خوراکی تهیه کنند و از منظره دریا لذت ببرند.

یکی از افسانه های جالب در مورد فانوس اسکندریه، این بوده است که فانوس اسکندریه، علاوه بر راهنمایی کشتی ها، نقش دفاعی نیز داشته است. برخی از افراد می گویند که فانوس اسکندریه، می توانست نور را به اندازه ای در یک نقطه متمرکز کند که باعث آتش گرفتن کشتی های دشمن شود. البته باید به این نکته نیز توجه کرد که دانشمندان این داستان را رد کرده اند و گفته اند امکان رخ دادن این اتفاق بسیار کم است و می توان گفت که تقریبا غیر ممکن است. با این حال، برخی از تحقیقات نشان داده اند که چنین چیزی ممکن بوده است.

یکی دیگر از افسانه هایی که در مورد فانوس اسکندریه وجود دارد، این است که در دوران باستان، مردم و مقام های شهر اسکندریه، برای اینکه از وضعیت شهر قسطنطنیه با خبر شوند، از آینه های فانوس اسکندریه کمک می گرفتند و می توانستند با استفاده از این آینه ها، شهر قسطنطنیه را بزرگ نمایی کنند و سپس به مشاهده آن بپردازند.

دانشمندان، این مورد را نیز تا حدودی رد کرده اند و گفته اند که امکان پیش آمدن چنین حالتی بسیار پایین است.

به طور کلی، افسانه های بسیار زیادی در مورد فانوس اسکندریه وجود دارد که بسیاری از آنها حقیقت ندارند، اما امکان حقیقی بودن برخی از این افسانه ها وجود دارد.

مرتبط:

آشنایی با بندر باستانی پرین ، جاذبه گردشگری ترکیه

محوطه باستانی سیبه، یادگار پیش از تاریخ

پراکندگی آثاری از دوران پیش‌ازتاریخ تا دوران متأخر اسلامی در اطراف منطقه کوخرد، وجود نقاشی‌های صخره‌ای از دوران پیش‌ازتاریخ تا اسلامی، سازه آبی ترنه (از سازه‌های ساخته‌شده در دوره ساسانی) آرامگاه دوگنبدان و حمام دوره اسلامی، همگی از غنای این خطه خبر می‌دهند.

روستای کوخرد در فاصله ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بستک و در ۲۳ کیلومتری شهر جناح و بر سر راه آسفالت سراسری و ارتباطی شهرستان بندرلنگه با شهرستان لارستان واقع‌شده است. فاصله کوخرد تا بندرلنگه ۱۲۵ کیلومتر و تا شهر لار ۱۵۵ کیلومتر است. زبان اهالی منطقه کوخرد همچون مردم شهر بستک و بخش‌های جناح و مرکزی، فارسی با گویش محلی است. دو روستا نیز در منطقه وجود دارد که ساکنان آن به زبان هندی و یا سندی صحبت می‌کنند. این دو روستا عبارت‌اند از خلوص و گتاو. همه ساکنان شهرستان بستک و بخش‌های آن یعنی کوخرد، جناح و مرکزی، مسلمان و اهل سنت از شاخه شافعی هستند. دین مردم منطقه پیش از ورود به اسلام دین زرتشتی بوده و آثار زیادی از آن زمان به‌جای مانده است.

محوطه باستانی شهر سیبه در روستای امروزی کوخرد از توابع شهرستان بستک در شمال غربی استان هرمزگان قرار دارد. ارتفاع متوسط آن از سطح دریا ۲۹۰ متر است و در کنار جاده آسفالته اصلی کوخرد به هرنگ و بستک قرارگرفته و راه دسترسی آن از طریق همین جاده آسفالته است. سطح محوطه را زمین‌های کشاورزی پوشانده و چند ساختمان برای دام و احشام نیز در اطراف آن ساخته‌شده است. غرب محوطه را گورستان باستانی دوگنبدان و آرامگاه سه تن از علما و مشایخ کوخرد تشکیل می‌دهد. در حدود ۷۰۰ متری جنوب محوطه رودخانه مهران جریان دارد.

پیشینه محوطه

ظاهراً ساکنان اولیه کوخرد، زرتشتی بوده‌اند و نام قدیم کوخرد سیبه بوده است. سیبه یا سیبا واژه‌ای مهجور در فارسی به معنی شهر دارای حصار و بارو است. برخی نقل‌قول کرده‌اند که این واژه از زبان ترکی آمده است. همچنین سیبه را به معنای قلعه یا دیواری از چوب و علف دور قلعه و شهر، سنگر دور شهر و قلعه نیز گفته‌اند. حاکمان این محل، مناطق بسیاری را زیر نظر داشته‌اند؛ به‌طوری‌که خرما و محصولات کشاورزی از بستک و روستاهای اطراف آن‌که تحت تصرف آن‌ها بوده به سیبه (کوخرد) انتقال داده می‌شده است. مردم سیبه پس از ورود دین اسلام در عهد خلیفه دوم عمر بن خطاب، مسلمان می‌شوند و نام سیبه را به «کوی خرد» تغییر می‌دهند که به معنای دیار عاقلان و دانایان و خردمندان و هوشیاران است که در اثر کثرت استعمال و باگذشت زمان به کوخرد تبدیل می‌شود.

بقایای آثار گوناگون از قدیمی بودن این مکان سخن می‌گوید. آرامگاه مجموعه دو گنبدان (بقعه شیخ عبدالرحمن بزرگ، ملا اسماعیل و ملا عبدالواحد)، آرامگاه سید مظفر سید منصور، مسجد جامع قبله، پاراو کوخرد، کانال آب معروف به ترنه، کاروان‌سرا، قلعه سیبه، قلعه توصیله، قلعه آماج و حمام سیبه از آن جمله‌اند.

آرامگاه دوگنبدان

یکی آز آثار به‌جای مانده در محوطه سیبه، مجموعه دو گنبدان است. دو گنبدان آرامگاه سه تن از بزرگان و مشاهیر کوخرد، «حاج شیخ عبدالرحمان بزرگ»، «قاضی حاج ملا اسماعیل» و «حاج ملا عبدالواحد» است. این بزرگان در دوره خود به علم و فقه و حدیث و دانایی شهرت فراوان داشته‌اند. این آرامگاه‌ها در میان گورستان کوخرد و در هزار متری غرب کوخرد واقع‌شده است. بنا توسط یکی از مشهورترین معماران شهرستان بستک، حاج محمد شری کاظم معمار، بنیادگذاری شده است و به‌عنوان یکی از آثار ملی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور بانام «مجموعه دو گنبدان» به ثبت رسیده است. این اثر بین سال‌های ۱۱۴۹ تا ۱۱۵۱ هجری قمری ساخته‌شده است.

حمام سیبه

یکی دیگر از آثار محوطه، حمام شهر باستانی سیبه است که در اثر سیلاب آشکارشده است. حمام در سال ۱۳۹۱، توسط هیئت باستان‌شناسی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان به سرپرستی مجید طائفی مورد آواربرداری و کاوش قرار گرفت. حمام سیبه نیز ازجمله حمام‌های زیرزمینی است، چراکه با توجه به آثار باقیمانده، زمین در ابعاد مختلف گود شده و بنای حمام در داخل زمین ایجادشده است. این کار سبب می‌شود که هم استحکام و طول عمر دیوارهای آن بیشتر باشد و هم گرمای بیشتری را در روزهای سرد زمستان در خود نگه دارد.

سیستم تنظیم شرایط محیطی در حمام سیبه مانند دیگر حمام‌های سنتی ایران به‌گونه‌ای بوده که حرارت و رطوبت به ترتیب از هشتی ورودی و بینه (نیمه گرم و نیمه مرطوب) به صحن حمام و گرم‌خانه (گرم و مرطوب) و نهایتاً به خزینه حمام (بسیار گرم و بسیار مرطوب) بیشتر می‌شده است. این فضاها هر یک مستقل بوده و از طریق دالان‌های باریک با یکدیگر ارتباط داشته‌اند.

* گزارش از سمانه نظیف

از سرگیری پروازهای بین‌المللی در «بالی»

فرودگاه‌های جزیره گردشگری «بالی» از ماه جاری پروازهای بین‌المللی را از سر می‌گیرند.

به نقل از نیویورک تایمز، مقام‌های جزیره «بالی» واقع در اندونزی اعلام کردند از این ماه فرودگاه‌های این کشور به روی مسافران بین‌المللی باز خواهد شد تا این جزیره یک قدم دیگر به احیای صنعت گردشگری که در دوران کرونا دچار خسارت شده بود نزدیک‌تر شود.

از چهاردهم اکتبر پذیرش مسافران از چند کشور مشخص در فرودگاه «Bali Ngurah Rai» آغاز خواهد شد.  بر این اساس پروازهای بین‌المللی از کشورهای چین، ژاپن، نیوزیلند، کره جنوبی و امارت متحده عربی از چهاردهم اکتبر می‌توانند وارد بالی شوند.

بر اساس مقررات کنونی، مسافران واجد شرایط سفر به «بالی»، شهروندان اندونزی و مسافران خارجی که مجوز کار یا ویزای تجاری دارند هستند. این مسافران باید هشت روز را در یک هتل به هزینه خودشان قرنطینه شوند.

«بالی» مهم‌ترین مقصد گردشگری اندونزی محسوب می‌شود و بسته بودن مرزهای این جزیره به روی گردشگران خارجی صنعت گردشگری را ویران کرده و ده‌ها هزار شغل را از بین برده است. اندونزی با ثبت نزدیک به ۱۴۳هزار مورد مرگ، بیشترین آمار ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در آسیای جنوبی را به ثبت رسانده است.

از ماه آوریل سال گذشته، از ورود گردشگران خارجی به اندونزی جلوگیری شده و پروازهای بین‌المللی فقط در «جاکارتا» و شهر «مانادو» فرود آمده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

اندونزی _بهشت جادوگرها

مسجد کریستال _شاهکار هنری و معماری در مالزی

مقررات جدید سفر به ترکیه و محدودیت ورود اتباع افغانستان

ترکیه با به‌روزرسانی مقررات سفر به این کشور، محدودیت‌هایی را برای سفر اتباع افغانستان به این کشور تعیین کرد.

 بنا بر بخشنامه‌ای که تازگی به‌دست دفاتر خدمات مسافرت جهانگردی و هواپیمایی کشور رسیده است، ترکیه با به‌روزرسانی مقررات سفر  به این کشور اعلام کرد: تا اطلاع ثانوی پذیرش مسافران اتباع افغانستان برای انجام سفر به کشور ترکیه امکان‌پذیر نیست.

ترکیه به تازگی در بخش‌هایی از مرز زمینی مشترک با ایران، دیوار کشیده است که بنا بر اعلام دولت این کشور، بخشی از هدف این دیوارکشی،  مقابله با مهاجرت روزافزون افغان‌ها از مرز ایران است.

در ادامه مقررات جدید سفر به ترکیه برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی این کشور در ارتباط با جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، آمده است: تمام مسافران بالای ۱۲ سال در پروازهای ورودی به ترکیه باید در محدوده ۷۲ ساعت مانده به پرواز، در یکی از مراکز تاییدشده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آزمایش PCR انجام دهند و گواهی منفی تست را به زبان انگلیسی به همراه داشته باشند. فهرست مراکز تاییدشده آزمایش تشخیص مولکولی مسافران برون‌مرزی در لینک https://health.behdasht.gov.ir  قابل دریافت است.

همچنین مسافران بالای شش سال، قبل از پرواز باید در لینک https://register.health.gov.tr به صورت آنلاین ثبت‌نام شوند و کپی از تایید نهایی و QR کد تشکیل‌شده را همراه داشته باشند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کشف دروازه معبد «زئوس» در ترکیه

بهترین شهرهای ترکیه برای تحصیل

آشنایی با بندر باستانی پرین ، جاذبه گردشگری ترکیه

گردشگری چه زمانی عادی می‌شود؟

در حالی که کارشناسان بهبود کامل شرایط گردشگری در اکثر نقاط جهان را در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ متصور هستند، معتقدند خاورمیانه تا سال ۲۰۲۲ به طور کلی به شرایط پیش از کرونا در عرصه گردشگری بازخواهد گشت.

گردشگری بین‌المللی با کاهش محدودیت‌های سفر در برخی از مقاصد  و گسترش جهانی واکسیناسیون در بسیاری از نقاط جهان، در ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۱ نشانه‌هایی از بازگشت مجدد را تجربه کرد.

بر اساس آخرین نسخه گزارش سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) برآورد می‌شود ۵۴ میلیون گردشگر در جولای ۲۰۲۱ از مرزهای بین‌المللی عبور کردند که ۶۷ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته اما این بهترین نتایج از آوریل ۲۰۲۰ است. این در حالی است که در جولای ۲۰۲۰ میلادی در مجموع ۳۴ میلیون نفر گردشگر بین‌المللی اقدام به سفر کردند، گرچه هنور اختلاف چشم‌گیر ۱۶۴ میلیون نفری با آمار ثبت‌شده در سال ۲۰۱۹ وجود دارد.

اکثر مقاصد در ماه ژوئن و جولای ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰، شاهد افزایش متوسطی در ورودی گردشگران خارجی بوده‌اند، با این وجود، سال ۲۰۲۱ همچنان سالی چالش‌برانگیز برای گردشگری جهانی خواهد بود زیرا ورودهای بین‌المللی در حد فاصل ژانویه تا جولای در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تا ۸۰ درصد نزول یافته است.

منطقه آسیا-پاسیفیک همچنان ضعیف‌ترین نتایج را در بازه زمانی ژانویه تا جولای تجربه کرد و شاهد کاهش ۹۵ درصدی ورود مسافران بین‌المللی نسبت به سال ۲۰۱۹ بوده است. خاورمیانه (۸۲- درصد) دومین کاهش بزرگ را ثبت کرد و پس از آن اروپا و آفریقا (هر دو ۷۷- درصد) کاهش داشته‌اند و  قاره آمریکا با (۶۸- درصد) کاهش کمتری را تجربه کرده است.

در همین حال، برخی از جزایر کوچک در دریای کارائیب، آفریقا، آسیا و اقیانوسیه به همراه چند مقصد کوچک اروپایی، بهترین عملکرد را در ماه‌های ژوئن و جولای به ثبت رسانده‌اند به طوری که ورود گردشگران در این مناطق به سطحی نزدیک یا در برخی موارد فراتر از آمار قبل از همه‌گیری رفته است.

رشد آهسته اعتماد گردشگران

این بهبود شرایط ماحصل بازگشایی بسیاری از مقاصد برای سفرهای بین‌المللی بویژه در اروپا و آمریکاست. کاهش محدودیت‌های سفر برای مسافران واکسینه‌شده همراه با افزیش واکسیناسیون کووید ۱۹، به افزایش اعتماد گردشگران و بازگرداندن تدریجی سفر ایمن در اروپا و دیگر نقاط جهان کمک کرده است. در مقابل، اکثر مقاصد در آسیا همچنان برای سفرهای غیرضروری بسته هستند.

«زوراب پولولیکاشویلی» دبیرکل سازمان جهانی گردشگری در این‌باره گفت: «به وضوح تقاضای زیادی برای گردشگری بین‌المللی وجود دارد و بسیاری از مقاصد با خیال راحت و مسئولانه از بازدیدکنندگان استقبال کرده‌اند. با این حال، شروع مجدد واقعی گردشگری و مزایای آن همچنان متوقف است زیرا قوانین و مقررات ناهماهنگ و نرخ نامتوازن واکسیناسیون در مناطق مختلف، همچنان بر اعتماد به نفس افراد در سفر تأثیر می‌گذارد».

درآمدهای گردشگری

اگرچه مقاصد گردشگری همچنان در هفت ماه نخست سال ۲۰۲۱، درآمدهای ضعیفی را گزارش کرده‌اند، اما در ماه‌های ژوئن و جولای تعدادی از آن‌ها پیشرفت نسبتاً کمی را ثبت کردند و برخی حتی از درآمد سال ۲۰۱۹ نیز پیشی گرفتند. در میان مقاصد بزرگ‌تر، مکزیک در سال ۲۰۲۱ تقریباً همان درآمد گردشگری مانند سال ۲۰۱۹ را داشته و حتی در ماه جولای افزایش ۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ را به ثبت رسانده است.

همین امر در مورد سفرهای خروجی نیز صادق است. در بین بازارهای بزرگ‌تر، فرانسه (۳۵-) و ایالات متحده (۴۹-) در ماه جولای بهبود چشم‌گیری را تجربه کردند، اگرچه هزینه‌های گردشگری هنوز بسیار پایین‌تر از سطح سال ۲۰۱۹ بود.

چشم‌انداز آینده

بر اساس آخرین نظرسنجی از کارشناسان سازمان جهانی گردشگری، چشم‌اندازهای سپتامبر تا دسامبر ۲۰۲۱ همچنان نامشخص است و ۵۳ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند این دوره بدتر از حد انتظار خواهد بود. تنها ۳۱ درصد از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند آمار بهتری در پایان سال حاصل خواهد شد. این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد اکثر متخصصان گردشگری همچنان انتظار دارند تقاضا برای سفرهای بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ عمدتا در سه‌ماهه دوم و سوم افزایش یابد.

تقریباً نیمی از همه کارشناسان (۴۵ درصد) همچنان معتقدند بازگشت گردشگری بین‌المللی به سطح ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن روی خواهد داد، در حالی که ۴۳ درصد نیز به بهبود در ۲۰۲۳ اشاره می‌کنند. همچنین نیمی از این کارشناسان بر این باروند که شرایط گردشگری در اروپا در سال ۲۰۲۳ به شرایط پیش از همه‌گیری بازخواهد گشت و خاورمیانه نیز با پیش‌بینی بازگشت کامل در سال ۲۰۲۲، خوش‌بینانه‌ترین چشم‌انداز را برای بهبود سریع‌تر صنعت گردشگری دارد.

منبع: ایسنا