فرصت ثبت جهانی خوشنویسی را مُفت از دست دادیم

یدالله کابلی می گوید: «متاسفانه در کشور ما موضوع فرهنگ و هنر همیشه مورد بی‌مهری قرار دارد و مسوولان رده بالای تصمیم‌گیر در این حوزه اکثرا در روزمرگی خود غرق هستند؛ این بی‌توجهی‌ها و غفلت‌ها می‌تواند دلیلی بر از دست دادن فرصت‌های مناسب در ثبت جهانی خوشنویسی شده باشد.»

هنرمند باسابقه خوشنویس کشورمان حرفهایش را اینگونه ادامه می دهد: «اگر ما نتوانستیم که هنر خوشنویسی را ثبت جهانی کنیم و کوتاهی کردیم، این موقعیت تاریخی را مفت از دست داده‌ایم، در این حال نشانه بارزی از بی‌کفایتی مدیران و مسئولان ذیربط است. آنها در این امر مهم و تاریخی کوتاهی کرده‌اند و چنین ارزش‌های تاریخی و فرهنگی و هنری با بیش از هزار سال پیشینه درخشان تاریخی که نشانه‌های ملیت ما و هویت ما هست را فراموش می‌کنند.»

«برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» که زمان قابل توجهی از ثبت جهانی آن می‌گذرد و کم و بیش رسانه‌ها از آن فاصله گرفته‌اند، همچنان به‌عنوان رخدادی که سرنوشت هنر خوشنویسی ایران را در محافل بین‌المللی دگرگون کرده، اهمیت دارد.

در همین راستا خبرنگار بخش تجسمی ایسنا به گفت‌وگو با یدالله کابلی، هنرمند خوشنویس و عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان پرداخت تا این بار این موضوع از زبان هنرمندی پیگیری شود که سال‌ها در حوزه خوشنویسی مشغول تحقیق و پژوهش بوده است.

چرا خوشنویسی ایران ثبت جهانی نشد؟

کابلی در پاسخ به این پرسش که درباره ثبت جهانی «برنامه ملی پاسداری از هنر سنتی خوشنویسی در ایران» چه نظری دارد، ابتدا به پیشینه این هنر اشاره کرد و گفت: «هنر همواره به عنوان ژرف‌ترین گفت‌وگوی انسان‌های صاحب دل و فرزانه است و به هرحال هنر خوشنویسی در ایران و همه کشورهای صاحب تمدن واقعا به عنوان یک هنر ملی و ریشه‌ای صاحب یک تقدس است و به همین دلیل هم به عنوان هنر قدسی معنا گرفته است.»

او به صحبت هایش اضافه کرد: «اگر بخواهیم ریشه‌های سیر تحول و تطور هنری خوشنویسی ایران را نگاه کنیم، به ارزش‌های دیرینه و بنیادی آن خواهیم رسید؛ هم از نگاه من به عنوان کسی که به موازات کار عملی در پی کار تحقیق و پژوهش در امر زیبایی شناختی هنر خوشنویسی نیز بوده‌ام و در این راستا به مباحث بسیاری به صورت مصاحبه‌های مستند تصویری یا مطبوعاتی پرداخته‌ام که موجود است و هم از سوی محققان و پژوهشگران سده‌های گذشته نیز مقالات و تذکره‌های بسیاری در این امر به چاپ رسیده هست، همه گواه این هستند که کشور ایران با داشتن سوابق درخشان تاریخی و چهره‌های شهیر در انواع قلم‌های نسخ، ثلث، تعلیق، نستعلیق و شکسته مظهر خوشنویسی جهان محسوب می‌شود.»

کابلی در ادامه اظهار کرد: «در بسیاری از جشنواره‌های بین المللی همراه با نمایشگاه ها، در دپارتمان‌های دانشگاه‌های معتبر و یا جشنواره‌های داخلی و خارجی در اروپا، آسیا و ایالت‌های مختلف فرهنگی در آمریکا و کانادا، سخنرانی‌های بسیار داشته‌ام و هر بار درباره تاریخچه پر قدر و منزلت هنر خوشنویسی ایرانی صحبت کرده‌ام، با ایمان و اعتقاد راسخ بر این جایگاه که ایران مظهر خوشنویسی جهان است. ضمن اینکه همه پژوهشگرهای بین‌المللی در چهار گوشه جهان بر این جایگاه اعتقاد دارند و در رساله‌ها و گزارش های تاریخی‌شان در ریشه‌یابی این تحول و رشد و توسعه، آن را بیان داشته اند.»

کابلی اضافه کرد: «یکی از اسناد معتبر این دلایل، کتاب بسیار ارزشمندِ محقق و پژوهشگر نامدار ادب، فرهنگ و هنر معاصر بانو «ان ماری شیمل» هست که پیرامون سیر زیبایی شناسی و تحول و تطور خوشنویسی ایرانی در حدود ۵۰۰ صفحه ترجمه و به چاپ رسیده است. این نویسنده با بن مایه‌های خوشنویسی کشورهای اسلامی و بلاخص ترکیه آشنایی کامل دارد و کتابش می‌تواند نشان روشنی باشد بر این مدعی … ؛ حالا اگر امروز ترک‌ها از مهجور ماندن موقعیت‌های سیاسی ـ اجتماعی و سستی و کوتاهی مسوولان سوء استفاده کرده‌اند و با رایزنی‌های به موقع و حمایت‌های همه جانبه سیاسی کشورهای تصمیم‌گیر و نیز بی‌مهری‌های دیپلماتیکی که به هر دلیل بر ما رفته است، رفته‌اند و خوشنویسی را به نام خود ثبت جهانی کرده‌اند، زهی درد و تاسف از اینکه توانستند این کار را انجام دهند، اما حقیقتش این نیست. آن‌ها حتی اگر این جایگاه را ثبت کرده باشند، اما متولیان و مسوولانشان می‌دانند که این حق مسلم تاریخ و هنرمندان بزرگ ایرانی است که درخشان‌ترین آثارشان در موزه‌های ترکیه موجود است و دلیل دیگر اینکه اساتید بزرگ گذشته و حال ترک‌ها به این مطلب واقف هستند و در خیلی از گفت‌وگوها هم شاهد این مطلب هستیم که می‌دانند ایران نه تنها در خط نستعلیق و شکسته، بلکه در قلم نسخ و ثلث نیز صاحب جایگاهی ویژه است.»

عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان همچنین تصریح کرد: «ما در تمام طول تاریخ هنرمندان برجسته و بزرگی داشتیم که تأثیرات رشد و تحول و  توسعه و ترویج هنر خوشنویسی‌شان از شرق هند تا غرب مصر بوده است. بنابراین یک چنین قلمرو عظیمی از تلاش و کوشش هنرمندان خوشنویس پیداست که چه جایگاه والا و ارزشمندی در عرصه‌های بین المللی به خصوص کشورهای اسلامی داشته‌اند و حتی ما در خطوط منسوب به عربی مثل نسخ و ثلث و محقق و ریحان هم استادان بسیار برجسته‌ای داشتیم که آثارشان در تذکره‌های معتبر آمده و بسیار تأثیرگذار بوده‌اند. همچنین شرایط امروزی هنرمندان جوان و پویا و خلاق کشور ما، به قدری ارزشمند است که در جشنواره‌های بین‌المللی متعدد و بلاخص اِرسیکای ترکیه که به سرمایه عربستان سعودی برگزار می‌شود، در دوره گذشته که دو سال پیش برگزار شد، تقریبا ۲۵ درصد از جوایز را ۱۲ الی ۱۳ نفر از هنرمندان پویا و برجسته ما برنده شدند و این نشان می‌دهند که ما با میراث داری این جایگاه تاریخی هنری را حفظ کرده‌ایم.»

کابلی درباره ثبت نشدن هنر خوشنویسی ایران گفت: «اگر ما نتوانستیم که هنر خوشنویسی را ثبت کنیم یک باخت بزرگ تاریخی است؛ اینکه نتوانسته ایم از چنین گنجینه های معنوی که نشانه‌های ملیت ما و هویت ماست، پاسداری کنیم و متاسفانه از دست می دهیم و این جایگاه به نام کشورهای دیگر ثبت می‌شود.»

یدالله کابلی: فرصت ثبت جهانی خوشنویسی را مُفت از دست دادیم
جشن تولد ۷۷ سالگی یدالله کابلی در خانه هنرمندان ایران/دی ماه ۱۴۰۰

برای جبران فرصت از دست رفته چه باید کرد؟

کابلی در ادامه گفت‌وگو با ایسنا ضمن اشاره به این نکته که برنامه ایران برای ثبت جهانی هنر خوشنویسی آن طور که باید ارائه نشده است، گفت: «به طور قطع به یقین اگر حفظ و حراست این پرونده‌ای که قرار بوده از آن دفاع شود را به استادان و پژوهشگران انجمن خوشنویسان ایران می‌دادند و بررسی‌های نهایی را کارشناسان متخصص و مورخین و پژوهشگرانی که در کار هنر و به ویژه هنر خوشنویسی کنکاش عمیق تاریخی و مستدل داشته‌اند، می‌سپاردند، منابعی را ارائه می‌دادند که مورد تأیید مسئولان فرهنگی سازمان جهانی یونسکو قرار می‌گرفت و از پیشروی نا به حق این اتفاق جلوگیری می‌شد، این اتفاق نمی افتاد.»

این هنرمند خوشنویس در ادامه به این سوال که برای جبران فرصت از دست رفته چه باید کرد، چنین پاسخ داد: «به هر حال یکی از راه‌هایی که در دنیا برای معرفی هر پدیده به خصوص هنری وجود دارد، این است که ما بدون حمایت جدی مسوولان و متولیان در فضاهای بین‌المللی می توانیم کرسی‌ها و جایگاه‌های جهانی را برای این هنر فراهم کنیم. خب این اتفاق هم پیش از هر چیزی مستلزم این است که مدیران فرهنگی مملکت ما بتوانند با کشورهای دیگر ارتباطات دیپلماتیک برقرار کنند که متضمن این رویدادهای بین المللی است تا شاید بتوانیم از جوانان و هنرمندان بسیار هنرمند و خلاقمان با آثاری درجه یک که گاهی اوقات عمر هنر و تلاششان از سن خودشان بالاتر است این برتری را به نمایش بگذاریم.»

خارجی‌ها قدر هنر خوشنویسی ایران را بیشتر می‌دانند؟

کابلی در ادامه، نظرش درباره این جمله که خارجی‌ها قدر هنر خوشنویسی ایران را بهتر می‌دانند را چنین بیان کرد: «خیلی قابل توجه است که مطلبی به نام تحقیق و پژوهش در امر شرق شناسی وجود دارد و شرق شناسان بزرگ جهان که در ابعاد درخشان فرهنگ و تمدن ایران سیر می‌کنند، وقتی به هنر ایران می‌رسند، روی خوشنویسی ایرانی متمرکز می‌شوند و این نشان‌دهنده توجه و ارزش‌های بنیادینی است که خارجی‌ها برای هنر خوشنوسی ما اعتبار قائل هستند. امروز آثار هنرمندان بزرگ ما در عرصه‌های بین المللی را گالری‌های صاحب نام و دوستداران هنر ایران به بالاترین قیمت‌ها خریداری می‌کنند و در جشنواره‌ها با جوایز بسیار بالا انتخاب می‌کنند و دستاوردهای این عصر زینت بخش دیوارهای بیگانگان می‌شود.»

او همچنین در آخر اضافه کرد: «جایگاه هنر خوشنویسی ایران در جهان شناخته شده است و با کشمکش‌های سیاسی نمی‌شود این ارزش را از بین برد یا نادیده گرفت. مثل این است که بخواهید با گِل جلوی خورشید را بگیرید. جایگاه خوشنویسی ایران درخشان است و جایگاه هنرمندان برجسته ایرانی خیلی رفیع است و نمی شود این ارزش‌ها را نادیده گرفت.»

منبع: ایسنا

مرتبط:

میراث خوشنویسی در مشهد جاری است

از صفر تا صد ساخت سماور خمره‌ای ورشو در بروجرد

رواج صنعت ورشوسازی در بروجرد و قدمت بالای آن در این شهر، به گونه‌ای است که به عنوان مهد این هنر در ایران شناخته شده است و شهرستان بروجرد، در سال ۱۳۹۸ به عنوان شهرملی ورشو ثبت گردید و فنون ساخت سماور خمره‌ای ورشو بروجرد در سال ۱۳۹۹ در فهرست آثار ملی کشور جا گرفت.

تغییر ماهیت سبک‌های زندگی مدرن، موجب شده تا جایگاه صنایع دستی در زندگی نیز دچار تغییر و تحول شود، به گونه‌ای که گرایش به صنایع دستی، صرفا جنبه‌ی تزئینی و فانتزی پیدا کرده است و نه کاربردی. بر این اساس و همچنین به دلیل هزینه گزاف خرید اقلام دست‌سازِ ورشو و ورود نمونه‌های خارجی در بازار مصرف، می‌توان گفت که امروزه هنر ورشوسازی، از جمله هنر ساخت سماور ورشو به‌تدریج با کم‌توجهی مواجه شده است.

سماور خمره‌ای ورشو یکی از دست ساخته‌های سنتی شهرستان بروجرد در استان لرستان است. ورشوسازی صنعتی است که در لرستان سابقه چند صدساله دارد. ورشو در واقع نوعی فلز سفید است که همچون نقره به نظر رسیده و از ترکیب ۲۰درصد نیکل، ۳۵درصد روی و ۴۵درصد مس تشکیل می‌شود.

این فلز، قابلیت چکش‌خواری و همچنین نقطه ذوب پایینی دارد. ورق‌های ورشو با استفاده از فن چکش‌کاری و خم‌کاری با دستگاه‌های ساده و نیروی بازوی هنرمند، به آثاری همچون سینی، دیس، بشقاب، قاشق و چنگال، سماور، قوری، زیر سماوری، چای‌دان، قندان، استکان، گلاب‌پاش، آفتابه لگن، سرمه‌دان و … تبدیل شده و عرضه می‌شوند.

ساخت قطعات سماور خمره‌ای در چند مرحله انجام می‌گیرد که در تمام این مراحل عملِ برش ورشو، حرارت دادن، چکش کاری و تمیزکاری به صورت یکسان برای همۀ قطعات تکرار می‌شود.

در قدم اول طرح سماور بر اساس اندازه دلخواه بر روی کاغذ کشیده شده و سپس ساخت آن توسط هنرمند ورشو ساز شروع می‌شود. به دلیل وارد نشدن ورق ورشو به ایران، برای تهیه مواد اولیه، جهت برش و ساخت سماور، از سینی‌های قدیمی و بزرگ که به هر دلیلی آسیب دیده‌اند، استفاده می‌شود. به این صورت که لبۀ دالبری سینی‌ها را برش داده و در صورت انحنای کف‌سینی اندکی عمل چکش کاری بر روی آن صورت می‌گیرد تا سطح مستطیل شکل و صاف به دست آید. برش‌کاری در گذشته به وسیله قیچی‌های مخصوص و در حال حاضر به وسیلۀ دستگاه برش صورت می‌گیرد.

مرحلۀ نخست: بدنه یا تنه‌ی سماور اولین قطع‌ه‌ای است که ساخته می‌شود. استاد ورشوساز، اندازه‌های مورد نظر بر اساس قالب بدنه و یا تنه را بر روی صفحه آماده شده از سینی‌های کهنه، با دقت علامت‌گذاری کرده و با قیچی برش می‌زند.

بعد از انجام عملیات برش تنه سماور بر روی لبه‌های عرضی آن، که در ابتدا به شکل یک ورق مستطیل است، چند دندانه به وسیله قیچی به وجود می‌آید. سپس دندانه‌ها را در هم فرو کرده تا ورق مستطیل به ورق استوانه‌ای مبدل شود.

بعد از اتصال دندانه‌ها و تشکیل استوانۀ بدنه سماور، محل اتصال دندانه‌ها را به وسیله قالب تنه میله قطور فلزی که برای ثابت نگه‌داشتن، آن را با فشار درون ظرف استوانه‌ای شکل که از گِل‌رس پر شده است، فرو می‌برند و ضربات چکش، محکم کرده تا دندانه‌ها به خوبی درون هم رفته و شکل بدنه سماور اصطلاحاً گرد شود. حالا نوبت به لحیم کاری محل اتصال دندانه‌ها می‌رسد، برای این منظور، ابتدا ورقی نازک از جنس برنج را بریده و با ضربات چکش تخت می‌کنند تا نازک شده و زودتر ذوب شود. بیرون بدنه سماور (استوانه) بر روی محل اتصال دندانه‌ها را، پودر تنه‌کار و داخل بدنه استونه‌ای شکل سماور بر روی محل اتصال را، ورق بریده شده برنج-به اندازه چند میلیمتر و پودر تنه‌کار، می‌ریزند و سپس آن را درون کورۀ دستی که به وسیله ذغال افروخته می‌شود، می‌گذارند. تا تکه‌های برنج ذوب شده و دندانه‌ها بر روی هم جوش بخورد.

بعد از انجام این عملیات، استاد کار هنرمند مقداری صبر کرده تا دمای استوانه پایین بیاید و سرد بشود، سپس به وسیله قالب تنه، و با کمک ضربات چکش، محل جوش و اتصال دندانه‌ها را صاف و یک دست می‌کنند. بدنه سماور در اثر چکش‌کاری دچار شکنندگی می‌شود. برای رفع این نقص، بدنه را دوباره حرارت داده و سپس، آن را درون ظرف آب سرد فرو برده تا سرد بشود. و خشکی و شکنندگی آن کاهش پیدا بکند. عمل حرارت دادن و سرد کردن به وسیله آب سرد تا پایان عملیات ساخت سماور به صورت مستمر انجام می‌شود.

در ادامۀ کار ساخت سماور خمره‌ای، قسمت‌هایی از بدنه به وسیلۀ پرگار خط‌کشی شده و از روی خطوط مشخص شده و به وسیله ضربات چکش، عمل جمع شدن و باز شدن بدنه انجام می‌شود. جمع شدن بدنه سماور به وسیله پایین و یا انتهای چکش و باز شدن بدنه، به وسیله بالای چکش شکل می‌گیرد.

بعد از جمع شدن انت‌ها و ابتدای بدنه سماور که اصلی‌ترین قسمت آن محسوب می‌شود، استادکار ساعت‌ها و به طور حساب شده و بر اساس ضربات یکنواخت و فنی، بدنه سماور را آن‌گونه که می‌خواهد، شکل می‌دهد. عمل حرارت دادن و سرد کردن همچنان در بین کار و به صورت مستمر انجام می‌شود. چکش‌کاری تا زمانی ادامه می‌یابد که تنۀ سماور حالت خمره‌ای به خود بگیرد.

بعد از ساعت‌ها تلاش بی‌وقفه و شکل گیری نهایی بدنۀ سماور، استاد سماورساز با سوهان مخصوص زبری‌ها و جای ضربات چکش را صاف کرده تا سطح بدنه سماور صاف و یک‌دست بشود. حالا نوبت به زدودن لکه‌ها و سوخته‌های روی بدنه است که در اثر حرارت و چکش‌کاری به وجود آمده‌اند. برای رفع لکه‌ها، بدنه سماور را درون ظرفی پلاستیکی که از جوهرنمک ۳۰ درصد پرشده است، فرو برده و بعد از چند دقیقه آن را خارج کرده و با آب شستشو می‌دهند. سپس آن را با یک تکه پارچه پاک می‌کنند. بعد از این مرحله مجدداً عملیات چکش‌کاری بر روی بدنه به صورت منظم و متوالی آغاز می‌شود. تمیز کردن ورشو به وسیله جوهر نمک باعث می‌شود که اثر ضربات چکش مشخص شده و استادکار ضربات را به صورت یکنواخت و منظم بر روی بدنه، فرود بیاورد. بعد از چکش کاری تمام سطح بدنه سماور نوبت به سوهان‌کاری مجدد می‌رسد. به این ترتیب که تمام سطح بدنه سوهان کاری می‌شود.

بعد از ساخت بدنه سماور، نوبت به ساخت دیگر اجزا سماور می‌رسد. قدم بعدی، ساختن رابطی است که روزنه‌های هواکش روی آن تعبیه می‌شوند و در واقع کار اتصال بدنه به پایه سماور را انجام می‌دهد.

مرحله دوم: برای ساخت رابط بین بدنه و پایه، مانند مرحله پیش عملیات اندازه گذاری، برش، دندانه کردن، لحیم کاری، تشکیل استوانه، خط کشی بعضی خطوط با پرگار، حالت دهی و باز و جمع کردن به وسیله چکش‌کاری، حرارت‌دهی و سردکردن، شستشو با جوهرنمک و در نهایت، سوهان‌کاری، طبق روال، انجام می‌گیرد.

بعد از ساخت بدنه و رابط نوبت به ساخت بالای بدنه می‌رسد. این قسمت در واقع لبۀ زه‌مانندی است که برای زیباتر شدن بدنه ساخته می‌شود.

مرحله سوم: ساخت طوقه با لبۀ دالبری برای بالای بدنه با طراحی استاد سماورساز اجرا می‌شود. بدین‌گونه که اکثر عملیات صورت گرفته در مراحل پیش شامل اندازه‌گذاری، برش، خط‌کشی بعضی خطوط با پرگار، حالت‌دهی و باز و جمع کردن به وسیله چکش‌کاری، حرارت‌دهی و سرد کردن، شستشو با جوهرنمک و در نهایت، سوهان‌کاری، انجام می‌شود. در این مرحله، تکنیک دندانه‌کردن و لحیم‌کاری صورت نمی‌گیرد. به دلیل اینکه برش ورق ورشو به صورت دایره‌ای شکل است و دارای حجم و بُعد نیست. بعد از برش و مشخص کردن خطوط به وسیلۀ پرگار وسط ورق دایره‌ای به وسیله انبر خالی شده و لبۀ خالی شده به وسیله چکش حالت می‌گیرد و به سمت بالا بر می‌گردد. سپس دالبرهایی به وسیله شابلون و پرگار در اطراف آن کشیده شده و بعد دالبرها به وسیله قیچی برش می‌خورند و سوهان‌کاری می‌شوند. استاد ورشوساز بر روی دالبرها و به وسیلۀ سمبه نقش می‌اندازد.

مرحله چهارم: در این مرحله استادکار به ساخت بادگیر جایی که قوری روی سماور قرار می‌گیرد می‌پردازد. بادگیر از دو قسمت تشکیل شده است. ۱) ابتدا بعد از عملیات اندازه‌گذاری، برش، دندانه‌کردن، سفت‌کاری، لحیم‌کاری، تشکیل استوانه، خط‌کشی بعضی خطوط با پرگار، حالت دهی و باز و جمع کردن به وسیله چکش کاری، حرارت دهی و سرد کردن، شستشو با جوهر نمک و در نهایت، سوهان کاری، طبق روال، انجام می‌شود. ۲)سپس قاب دایره‌ای شکلی به همان صورت که در مرحلۀ سوم گفته شد ساخته شده و بر روی بادگیر قرار می‌گیرد. و بعد لبه‌های قاب بر روی لبۀ بادگیر پرچ می‌شود. قاب دایره‌ای‌شکل به دلیل استحکام بیشتر بادگیر ساخته شده و همچنین باعث می‌شود که انواع قوری از جمله کوچک و بزرگ، راحت‌تر بر روی آن قرار بگیرند.

مرحله پنجم: اکنون نوبت به ساخت درب سماور می‌رسد. درب سماور در سه مرحله ساخته می‌شود: برای ساخت آن، ۱) ابتدا به اندازه مناسب بدنه سماور، ورق ورشو به صورت دایره‌ای شکل برش داده شده و سپس به اندازه دهانه پایین بادگیر- جایی که بر روی درب قرار می‌گیرد. طرح دایره‌ای به وسیله پرگار بر روی آن رسم می‌شود. سپس عملیات خط کشی بعضی خطوط با پرگار، حالت دهی و باز و جمع کردن به وسیله چکش کاری، حرارت دهی و سرد کردن، شستشو با جوهر نمک و در نهایت، سوهان‌کاری، طبق روال، انجام می‌شود. بعد از فرم دهی درب سماور، محل قرارگیری بادگیر بر روی آن را با پرگار مشخص کرده و برش می‌دهند تا محل قرار گرفتن بادگیر سوراخ بشود. ۲) برای اتصال بادگیر به درب سماور، استادکار پایۀ استوانه‌ای شکل را همان‌گونه که قبلا گفته شد ساخته و اجرا می‌کند. و در نهایت لبه‌های پایه بادگیر و درب سماور را به وسیلۀ ضربات چکش بر روی هم پرچ می‌کند. ۳) حالا نوبت ساخت (شرفه) پایه‌ای است که برای اتصال درب سماور به طوقۀ دالبری که قبلا ساخته شد، پایه را مبنی بر استوانه‌هایی که قبلا برای دیگر اجزا سماور، تهیه شد، می‌سازند. بعد از اتصال هر سه قسمت درب سماور به وسیله پرچ کردن و ضربات چکش، آن را به قسمت دالبری اضافه کرده و درب سماور را آماده می‌کنند.

مرحله ششم: ساخت تنوره توسط استاد کار مرحلۀ بعدی است. به دلیل اینکه، تنوره در معرض حرارت قرار دارد و دیده نمی‌شود، آن را از ورق ضخیم‌تری از آلیاژ برنج می‌سازند. تنوره از دو قسمت استوانه‌ای شکل ساخته شده و در نهایت به هم جوش داده می‌شود. هر دو استوانه به همان شیوۀ قطعات قبلی ساخته شده و جوش می‌خورند. از آنجایی که تنوره از داخل به ذغال و از قسمت بدنه بیرونی با آب در تماس است باید به گونه‌ای ساخته شده و جوش بخورد که آب به هیچ عنوان درون ذغال و آتش نفوذ نکند و موجب خاموش شدن آن نشود.

مرحله هفتم: بعد از انجام مراحل فوق نوبت به ساخت قطعاتی می‌رسد که به صورت ریخته‌گری و در کارگاه‌ها تولید و ساخته می‌شوند، مانند: کَعب (پایه سماور)، شیر سماور، بخارگیر و دستگیره‌ها.

برای تولید قطعات ریخته‌گری، ابتدا ضایعات ورشو که اصطلاحا دَمِ‌قیچی هستند، را در کوره‌های ریخته‌گری و در دمای حدودا ۷۰۰ درجه به صورت مذاب درآورده و سپس در قالب‌های مخصوص می‌ریزند. بعد از آماده شدن قطعات ریخته‌گری، اضافات آن‌ها به وسیله سمباده و سوهان‌کشی پاک شده و از بین می‌رود تا سطح آن صاف و صیقلی بشود.

مرحله هشتم: در این مرحله از کار تمامی قطعات ساخته شده به وسیله دستگاه چرخ‌کاری و ابزار مخصوص (رنده) لایه‌برداری، صاف و براق می‌شوند. بعد از چرخ‌کاری همه قطعات مجددا، سمباده‌کشی شده تا خط و خشِ به جا مانده در اثر رنده‌ها از بین رفته و سطوح کاملا صاف و صیقلی شود. واکس‌زنی به وسیله دستگاه فرچه، و با واکس مخصوص، آخرین مرحله برای صاف و آیینه‌ای شدن قطعات است.

مرحله نهم: ساخت دو شرفه (اتصالی استوانه‌ای شکل) برای بالا و پایین رابط بین کعب (پایه چهارگوش سماور) و بدنه سماور، که در مرحله دوم ساخته شد. در واقع دو شرفه در پایین و بالای رابط جوش می‌خورند و سپس از بالا به بدنه و تنۀ سماور و از پایین به کعب متصل می‌شوند بدون جوشکاری و تنها از طریق پرچ کردن لبه‌ها به همدیگر در انتهای رابط و جایی که شرفه به کعب (پایه سماور) متصل می‌شود و بعد تنوره بر روی آن قرار می‌گیرد یک ورقه گالوانیزه تعبیه شده و به وسیله سوهان سوراخ‌کاری می‌شود. این قسمت محل قرارگیری ذغال است.

برای بقیه تزیینات روی سماور که جنبۀ کاربردی نیز دارند، مانند سوراخ‌های روی بادگیر که برای بیرون رفتن بخار آب و حرارت استفاده می‌شوند از ابزاری مثل سوهان استفاده می‌شود.

مرحله دهم: اکنون که دیگر تمام اجزا سماور آماده شده است، نوبت به این رسیده که با اتصال همۀ قطعات، سماور آماده بشود. شیر سماور، دستۀ درب سماور، دستۀ بدنه سماور، درب انتهایی کعب (جایی که خاکستر در آن جمع می‌شود) و درب دریچه خروج بخار آب بر روی درب سماور، همه از اجزایی است که با روش پرچ شدن و یا آب کاری برنج (لحیم)، جهت جوش، بر روی سماور نصب می‌شوند.

بعد از نصب همه قطعات بیرونی سماور نوبت به تنوره می‌رسد، جهت این کار تنوره را با خمیری از گل‌رس به انتهای سماور می‌چسبانند و محکم می‌کنند تا تنوره هنگام ریختن سرب مذاب جابه‌جا نشود. سپس سرب مذاب را درون سماور خمره‌ای ریخته تا بعد از سرد و سخت شدن تنوره را محکم بگیرد.

ساخت سماور زغالی خمره‌ای ورشو به شیوه سنتی به اتمام رسیده و حالا دیگر آماده بهره‌برداری است.

* گزارش از زهره رستگارفرد، کارشناس‌ارشد ایران‌شناسی

کنترل زائرانی که زمینی از عراق به ایران برمی‌گردند

در دیدار رییس جمعیت هلال‌احمر و نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تاکید شد:‌ بررسی وضعیت زائرانی که از مرز زمینی عراق به ایران برمی‌گردند و کنترل تست PCR آن‌ها دقیق و جدی انجام می‌شود.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج، حجت‌الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت ـ با  دکتر پیرحسین کولیوند ـ رییس جمعیت هلال احمر ـ دیدار و دو طرف درباره نحوه ارائه خدمات پزشکی در سفرهای زیارتی حج تمتع و عتبات عالیات گفت‌وگو کردند.

رییس جمعیت هلال‌احمر برای ارائه خدمات به زائران کاروان‌هایی که تحت نظارت سازمان حج و زیارت به سفرهای زیارتی اعزام می‌شوند، اعلام آمادگی کرد و با اشاره به خدماتی که این مجموعه به زائران سرزمین وحی و عتبات عالیات عراق ارائه می‌کند، افزود: درحال حاضر مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر به زائران ایرانی در شهرهای کربلا، نجف و کاظمین خدمات ارائه می‌دهد و نسبت به بررسی وضعیت و انجام تست پی‌سی‌آر از زائرانی که زمینی به کشور بازمی‌گردند، دقیق و جدی است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت نیز از خدمات هلال احمر در حوزه حج و زیارت و اقداماتی که در رسیدگی به آسیب‌دیدگان حوادث طبیعی انجام داده است، قدردانی کرد و افزود: تعامل و ارتباط جمعیت هلال‌احمر با مردم موجب شده است مردم سرفراز کشورمان در امدادرسانی به صورت داوطلبانه به یاری این جمعیت بشتابند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار برنامه‌ریزی مناسب برای بهره‌گیری از ظرفیت کشورهای میزبان در ارئه خدمات پزشکی و درمانی به زائران ایرانی شد و لزوم حضور فعال‌تر جمعیت هلال‌احمر در عرصه بین‌الملل و تعامل و ارتباط  بیشتر با هلال‌احمر کشورهای دوست و همسایه و کشورهای هدف در سفرهای زیارتی را یادآور شد.

در این دیدار نمایندگان ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و جمعیت هلال‌احمر درباره فعالیت‌های مرکز پزشکی حج و زیارت نیز گفت‌وگو کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، اهداف مشترک و ظرفیت‌های همکاری بین این دو مجموعه را یادآور شد و حجت‌الاسلام والمسلمین معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر نیز ابراز امیدواری کرد که همکاری بین دستگاهی به رضایتمندی بیشتر زائران ایرانی در سفرهای زیارتی منجر شود.

او همچنین با اشاره به سوابق همکاری رییس جمعیت هلال‌احمر با مجموعه حج و زیارت درگذشته، از تداوم همکاری این جمعیت با دست‌اندرکاران حوزه حج و زیارت و خدمات‌رسانی به زائران ایرانی استقبال کرد.

 

در این دیدار دکتر سیدعلی مرعشی ـ رییس جمعیت هلال‌احمر ـ، دکتر طاهر درودی ـ معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر ـ و حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحسین رکن‌الدینی و محمدحسین خوشنویس، معاونان فرهنگی و توسعه مدیریت و منابع بعثه مقام معظم رهبری نیز حضور داشتند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

سفر از عراق با خودرو شخصی به ایران آسان شود

کشورهایی که هنوز گردشگران را راه نمی‌دهند

شماری از کشورها هنوز به دلیل مقررات جلوگیری از ابتلا به کرونا و یا به دلیل افزایش آمار ابتلا به سویه «اُمیکرون» مرزهایشان را به روی گردشگران خارجی بسته‌اند.

به نقل از نشنال،‌  ظهور سویه «اُمیکرون» ویروس کرونا تغییراتی در سطح جهانی ایجاد کرد؛‌ به نحوی که شماری از کشورها ناچار به اعلام تعطیلی موقتی مرزها شدند و برخی دیگر نیز محدودیت‌ها برای پذیرش بازدیدکنندگان خارجی را بار دیگر به اجرا گذاشتند.

چین

مرزهای چین از زمان شیوع ویروس کرونا تقریبا به روی تمامی گردشگران بسته شده است. در موارد خاصی امکان ورود به چین وجود دارد اما این مختص سفرهای دیپلماتیک،‌ مسافران دارنده مجوز معتبر کار در چین،‌ دارندگان مجوز معتبر ورود به دلیل مشکلات شخصی و یا سفر با اهداف انسان‌دوستانه است. سفر برای بازدید از دیوار بزرگ چین، شهر ممنوعه در پکن یا ارتش سفالین در حال حاضر ممنوع است.

مسافران خارجی که واجد شرایط برای ورود به چین هستند نیز باید مقررات خاصی را رعایت کنند که از جمله آن‌ها به لزوم سپری کردن قرنطینه ۱۴ روزه پیش از سفر می‌توان اشاره کرد.

با وجود چنین محدودیت‌ها و قرنطینه‌هایی که در نقاط مختلف چین پس از گزارش ابتلا به کرونا به اجرا درمی‌آید،‌ به نظر نمی‌رسد در آینده نزدیک بتوان دست کم برای اهداف گردشگری شاهد بازگشایی مرزهای این کشور بود.

نیوزیلند

نیوزیلند یکی از سختگیرانه‌ترین مقررات مربوط به کرونا را به منظور جلوگیری از شیوع ویروس کرونا وضع کرده است. از زمانی که مرزهای این کشور تقریبا به روی تمامی مسافران بسته شده حدود دو سال گذشته است و به نظر نمی‌رسد که به این زودی‌ها هم تغییری در این وضعیت ایجاد شود.

در ماه دسامبر، مقام‌های نیوزیلند روند بازگشایی تدریجی مرزها و همچنین سفر بدون قرنطینه برای نیوزیلندی‌های ساکن استرالیا را که قرار بود این ماه اجرا شود به دلیل ظهور ویروس کرونا به تعویق انداختند.

این تعویق برنامه سبب ایجاد ابهام درباره احتمال اجرای برنامه‌های نیوزیلند برای بازگشایی مرزها به روی مسافران خارجی از آوریل پیش رو شده است.

تایوان

سفر به تایوان، در آینده نزدیک برای بازدید از طبیعت این جزیره و مقاصد گردشگران و کاخ موزه ملی سلطنتی آن  که بزرگ‌ترین آثار تاریخی سلطنتی چین را در خود جای داده است، امکان‌پذیر نخواهد بود.

این کشور از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا قوانین سختگیرانه‌ای برای ورود به کشور به اجرا گذاشته است که به موجب آن‌ها، در حال حاضر فقط گروه‌های محدودی از مسافران خارجی امکان ورود به کشور را دارند. از جمله مسافران واجد شرایط برای ورود به این کشور به ساکنان، مسافران خارجی که فرزند و یا همسر شهروندان تایوانی هستند و برخی از شاغلان خارجی می‌توان اشاره کرد. اما حتی برای این گروه از افراد نیز پروتکل‌های سختگیرانه‌ و لزوم سپری کردن دوران قرنطینه وجود دارد.

در حال حاضر عملا سفرهای گردشگری در تایوان امکان‌پذیر نیست چراکه صدرو ویزاهای گردشگری متوقف شده است.

فیلیپین

به رغم طرح‌هایی که در دسامبر سال گذشته برای بازگشایی مرزهای این کشور به روی مسافران واکسینه‌شده برخی از کشورها رونمایی شد، سفر به فیلیپین همچنان به دلیل ظهور سویه «اُمیکرون» امکان‌پذیر نیست.

در پنجشنبه اخیر، مقام‌های فیلیپین از افزایش آمار ابتلا به ویروس کرونا در این کشور خبر دادند. مقرراتی که برای توقف شیوع ویروس کرونا در این کشور به اجرا گذاشته شده است،‌ تاحد بسیار زیادی سبب رکود گردشگری بین‌المللی این کشور شده است.

در حال حاضر ورود به فیلیپین برای شهروندان و گروه محدودی از مسافران خارجی که اغلب ساکن این کشور هستند و یا همسر یا فرزند یک شهروند فیلیپینی هستند امکان‌پذیر است. صدور ویزای گردشگری متوقف شده است، بنابراین سفر برای بازدید از مکان‌های دیدنی فیلیپین تا اطلاع ثانوی غیرممکن است.

مراکش

مراکش قرن‌های متمادی است که از گزینه‌های محبوب گردشگران بوده است. اما به دلیل ممنوعیت سفری موقتی که مقام‌های این کشور از زمان آغاز همه‌گیری ویروس کرونا به اجرا گذاشته‌اند، در حال حاضر سفر به این کشور متوقف شده است.

در ماه نوامبر مقام‌های این کشور تمامی پروازهای مسافربری تجاری مستقیم به مراکش را به حالت تعلیق درآورند. این ممنوعیت دست کم تا ۳۱ ژانویه ادامه خواهد داشت. این اقدام فقط یکی از تمهیداتی است که مقام‌های این کشور از زمان آغاز همه‌گیری کرونا به اجرا گذاشته‌اند.

زمانی که پروازها از سرگرفته شوند، برخی از مسافران می‌توانند از مراکش تحت شرایط خاصی بازدید کنند.

منبع: ایسنا

۵ هزار سال قدمت ابزارسازی در دشت جنوبی سیستان

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه رستم از آغاز دومین فصل کاوش در این محوطه باستانی خبر داد و گفت: نتیجه کاوش‌های قبلی در محوطه‌های اقماری شهر سوخته تایید می‌کند مردمان دشت جنوبی سیستان ۵۰۰۰ سال قبل به تخصص و دانش ابزارسازی دست پیدا کرده بودند.

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، دومین فصل کاوش در تپه رستم سیستان، یکی از محوطه‌های اقماری شهر سوخته، توسط اعضاء هیات‌علمی و دانشجویان گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز شد. حسینعلی کاوش در این‌باره، گفت: گروه َباستان‌شناسی دانشکده هنر و معماری دانشگاه زابل با هدف آموزش دانشجویان رشته باستان‌شناسی و همچنین استفاده از توان متخصصان داخلی محوطه‌های کلیدی دشت جنوبی سیستان را کاوش کرد.

این باستان‌شناس، تپه رستم را یکی از محوطه‌های اقماری شهر سوخته برشمرد که در دشت جنوبی سیستان و در محدوده حوض‌دار تاریخی در نزدیکی قلعه رستم قرار گرفته است.

او با بیان اینکه در این فصل از کاوش، ۱۵ دانشجوی ترم آخر رشته باستان‌شناسی به مدت ۴۵ روز به فعالیت میدانی و کسب تجربه می‌پردازند، اظهار کرد: با توجه به اهداف و یافتن پاسخ‌های احتمالی در این فصل دو ترانشه ۷ در ۱۰ متر با هدف شناسایی آثار معماری تعیین و کاوش می‌شود.

کاوش با اشاره به نتایجی که تاکنون از کاوش فصل اول این محوطه به‌دست آمده است، اظهار کرد: برخی از اشیاء و قطعات سفالینه‌ها و دیگر داده‌های مکشوفه از این محوطه ارتباط و تاثیرپذیری آن را با شهر سوخته اثبات و اهمیتش را در عصر مفرغ (پنج‌هزار سال پیش)، یعنی همزمان با شهر سوخته سیستان آشکار می‌سازد.

سرپرست هیات باستان‌شناسی تپه رستم سیستان گفت: این محوطه روی یک تپه مصنوعی ساخته شده و ساختار معماری آن دارای یک حصار مدور با دیوارهای بلند بر گِرد یک بنای بزرگ مرکزی تشکیل شده است.

۵ هزار سال قدمت ابزارسازی در دشت جنوبی سیستان

او اضافه کرد: فضاهای متعددی با دیوارهای قطور به‌صورت مدور در اطراف بنای مرکزی ساخته شده که به جهت اهمیت این سازه در گذشته توسط ساکنان آن، قبل از ترک کردن تپه، فضاهای اطراف بنای مرکزی به‌منظور حفاظت با خاک پر شده که خود نشان از اهمیت این سازه معماری دارد.

کاوش بیان کرد: به نظر می‌رسد این فضا یک بنای مقدس بوده باشد که با ادامه حفاری و هویدا شدن کامل بنا از زیر خاک می‌توان به صورت قطعی کارکرد آن‌ را در عصر مفرغ و یا دوره تاریخی مشخص کرد.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه رستم با اشاره به کاوش‌های صورت‌گرفته توسط گروه باستان‌شناسی دانشگاه زابل در محوطه‌های اقماری شهر سوخته، اظهار کرد: تاکنون ۱۶ فصل حفاری در چهار محوطه از جمله تپه طالب‌خان، تپه یلدا، تپه گراتزیانی و تپه رستم انجام شده و نتایج ارزشمندی از آن‌ها نظیر معماری و اشیاء باستانی از قبیل اشیاء سنگی، سفالی، پیکرک‌های حیوانی و انسانی و اشیاء فلزی، مُهر و اثر مُهر به‌دست آمده است که تمام این آثار در خود محوطه‌ها تولید می‌شده‌اند و این امر نشان می‌دهد مردمان دشت جنوبی سیستان ۵۰۰۰ سال قبل به تخصص و دانش ابزارسازی دست پیدا کرده بودند.

منبع: ایسنا

کشف خیابان‌های چندهزارساله در عربستان

باستان‌شناسان در عربستان سعودی موفق به کشف مجموعه‌ای گسترده از معبرهای متصل به هم شده‌اند.

به نقل از لایوساینس، باستان‌شناسان اعلام کردند با کاوش در جنوب غربی عربستان سعودی موفق به کشف شبکه‌ای از معبرهای ۴۵۰۰ ساله در یک گورستان تاریخی شده‌اند. طولانی‌ترین این معبرها تا ۱۷۰ کیلومتر ادامه دارد. در جریان این اکتشاف همچنین هزاران سنگ قبر نیز کشف شده است.

باستان‌شناسان نام این معبرهای را معابر گورستان گذاشته‌اند چراکه این معبرها در نزدیکی قبرها قرار دارند. البته هنوز مشخص نیست که آیا مراسم ترحیم در این معابر انجام می‌شده است یا خیر. این معبرها واحه‌ها را به یکدیگر متصل می‌کردند و نوعی شبکه بزرگراهی باستانی را شکل داده بودند.

برای علامت‌گذاری برخی از این خیابان‌ها از سنگ‌های قرمز استفاده شده است.

این معابر باستانی می‌توانستند سفرهای طولانی را تسهیل کنند. مردم در آن زمان با استفاده از این معابر می‌توانستند مسافتی معادل دست کم ۵۳۰ کیلومتر را از شمال به جنوب طی کنند. همچنین شواهدی از وجود معابر مشابهی در جنوب عربستان سعودی و یمن نیز  کشف شده که البته این موضوع نیازمند تحقیقات بیشتری است چراکه می‌تواند ثابت کند مردم امکان عبور و مرور در مسافت‌های بسیار طولانی‌تر را نیز داشته‌اند.

باستان‌شناسان هنوز اطلاعات زیادی درباره مراسم‌ها و تشریفاتی که در این معابر یا حتی در مقبره‌ها انجام می‌شد کسب نکرده‌اند. آن‌ها همچنین اعلام کردند بقایای انسان کشف‌شده در مقبره‌ها وضعیت مناسبی ندارند و از آن‌جایی که برخی از مقبره‌ها مورد هذف سارقان قرار گرفته و غارت شده بودند، آثار تاریخی در داخل مقبره‌ها کشف نشده است.

مقبره‌ها و این معابر در همان دورانی ساخته‌ شدند که مصریان باستان مشغول ساخت اهرام، از جمله هرم عظیم جیزه بودند. در همان زمان در شماری از تمدن‌های جدید در بین‌النهرین رشد کرد و شهرهای بزرگ و مقبره‌های عظیم هرمی‌شکل ساخته شد. با این حال باستان‌شناسان معتقدند با وجود فرهنگ‌های در حال شکوفایی واقع در مصر و بین‌النهرین،‌ مردم در عربستان سعودی از آن‌ها برای ساخت معبر و مقبره الهام نگرفتند. کارشناسان معتقدند این معبرها در پی ایده‌های مردم خود منطقه شکل گرفته‌اند چراکه مردم در عربستان سعودی هزاران سال پیش از این‌که مصریان باستان تصمیم به ساخت اهرام بگیرند، سازه‌های عظیم سنگی را بنا کرده بودند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

از معادله پیچیده عربستان تا واکسیناسیون

شرکت هنرمندان کرمانی در نمایشگاه ملی صنایع‌دستی تهران

معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان از شرکت هنرمندان صنایع‌دستی این استان در سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی از تاریخ ۹ تا ۱۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران خبر داد.

کاظم حسین‌زاده با اشاره به اینکه تاکنون هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی بسیاری برای حضور در نمایشگاه صنایع‌دستی تهران اعلام آمادگی کرده‌اند اظهار کرد: به همه هنرمندان صنایع‌دستی کرمانی برای حضور در نمایشگاه مذکور فراخوان داده شده است.
معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان افزود: آثار هنری شاخصی همچون پته‌دوزی، گلیم‌بافی، مس‌گری، رودوزی‌های سنتی و… در این نمایشگاه به معرض نمایش در می‌آید.
او بیان کرد: هرکدام از غرفه‌های اختصاص یافته به هنرمندان صنایع‌دستی استان کرمان ۱۲ مترمربع است که در سالن شماره ۴۴ خلیج‌فارس قرار دارد و از همه هموطنان دعوت می‌شود در تاریخ های مذکور از این نمایشگاه دیدن کنند.
حسین‌زاده خاطرنشان کرد: استان کرمان دارای یک شهر جهانی و یک شهر ملی صنایع‌دستی و با توجه به ظرفیت‌های خوبی در زمینه صنایع‌دستی دارد به زودی پنج شهر دیگر این استان در فهرست شهرهای ملی قرار خواهد گرفت.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ضرغامی صنایع دستی را از مارپیچ سکوت خارج کند

بسترسازی اعزام زائران به سوریه از فرودگاه مشهد در دستور کار قرار گرفت

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی گفت: بستر اعزام زائران استان خراسان رضوی برای  سفر زیارتی به سوریه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در دستور کار سازمان حج و زیارت استان قرار گرفته است.

عباس خداشناس در خصوص نحوه ثبت‌ نام و اعزام زائران به عتبات و عالیات اظهار کرد: با راه‌اندازی طرح نوین عتبات عالیات استانی که از آذر ماه سال ‌جاری آغاز شده، در شرایط ثبت‌ نام از زائران تسهیل به عمل آمده است.

وی در مورد مزایای راه‌اندازی این سامانه افزود: در این طرح برای تمام زائران از طبقات مختلف اقتصادی بسته زیارتی مناسب ارائه و محدودیت‌های قبلی حوزه خدمات در این طرح حذف می‌شود که این مهم به خوبی قابل مشاهده است.

خداشناس ادامه داد: در طرح نوین عتبات با توجه به فرآیندهای اصلاح شده، فعالیت بدون رقابت منفی، تسهیل بیشتر سفر و ایجاد تنوع در بسته‌های سفر در نظر گرفته شده است.

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی تصریح کرد: در این طرح بر به‌روزرسانی آموزش‌های کارگزاران زیارتی و اطلاع از شرایط جدید اعزام زائرین تاکید شده و اطلاع‌رسانی مناسب به زائران در این زمینه انجام خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از مهم‌ترین مزایای خاص راه‌اندازی این طرح می‌توان به تنوع در بسته‌های سفر، تامین امنیت، پوشش بیمه، ارائه خدمات پزشکی و… اشاره کرد که خوشبختانه به دلیل مزایای موجود در طرح‌های ارائه شده مورد استقبال مردم استان قرار گرفته است.

خداشناس در خصوص نحوه ثبت‌ نام برای این طرح‌ها افزود: ثبت‌ نام مشتاقان سفر به عتبات عالیات از طریق سایت atabatorg.haj.ir و یا مراجعه به دفاتر مجاز خدمات زیارتی اعلام شده، انجام خواهد شد.

مدیر روابط عمومی حج و زیارت خراسان رضوی تصریح کرد: این سایت تحت پوشش سازمان حج و زیارت استان است و لیست دفاتر تحت پوشش حج و زیارت برای علاقه‌مندان و مشتاقان زیارت عتبات و عالیات از طریق سامانه kargozaran.haj.ir  قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: همچنین ثبت‌ نام از زائران برای زیارت سوریه نیز در سایت ziarat.haj.ir انجام می‌شود؛ البته در حال حاضر اعزام زائران به سوریه از تهران صورت می‌گیرد.

خداشناس در خصوص روند اقدامات انجام شده برای اعزام زائران به سوریه از مشهد گفت: در همین راستا نیز فراهم کردن بستر اعزام زائران خراسان رضوی برای زیارت عتبه سوریه از طریق فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در دستور کار سازمان حج‌ و زیارت استان قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ثبت‌نام سفر زیارتی سوریه سراسری شد

حج برای سومین سال لغو می‌شود؟

«امیکرون» محدودیت‌های عمره را دوباره به مکه برگردانده است، فاصله‌گذاری اجتماعی دوباره در مسجدالحرام اعمال شده و تعداد زائران از ۷۰ هزار نفر به ۵۰ هزار نفر در روز کاهش یافته است. سرنوشت حج نیز هنوز مشخص نشده است. مسؤولان حج در ایران می‌گویند عربستان تا کنون اظهارنظر رسمی درباره حج ۱۴۰۱ نداشته است.

با وجود این شرایط که سفر زائران خارجی را به عربستان دوباره محدود کرده است، شورای برنامه‌ریزی و هماهنگی بعثه و سازمان حج و زیارت آخرین تحولات درباره حج آینده و دیگر سفرهای زیارتی را بررسی کرد. اکبر رضایی ـ معاون حج و عمره سازمان حج و زیارت ـ به تماس‌هایی با شرکت‌های سعودی برای اطلاع از وضعیت حج اشاره کرد و گفت: در سطح وزارت حج و عمره عربستان و اخبار رسمی منتشرشده، تاکنون هیچ‌گونه اظهارنظر رسمی درباره حج ۱۴۴۳ قمری (۱۴۰۱ خورشیدی) صورت نگرفته است.

بی‌اطلاعی کشورها از سرانجام حج درحالی است که در سال‌های پیش از کرونا، عربستان در همین ماه‌ها کشورها را برای مذاکره درباره تعیین سهمیه و شرایط حضور زائران خارجی فرامی‌خواند، اما برای حج آینده، هنوز هیچ یک از کشورهای اسلامی را دعوت به مذاکره نکرده است. عربستان از زمان شیوع ویروس همه‌گیر کرونا، مناسک حج واجب را به جمعیتی محدود از زائران ساکن در این کشور محدود کرده است و هر بار، در آخرین لحظه کشورها را از این تصمیم مطلع و به نوعی آن‌ها را از به اجرا گذاشتن محدودیت بدون نظرخواهی از سایر کشورها، غافلگیر کرده است.

عربستان قوانین سختگیرانه‌ای را برای حضور زائران در مراسم عمره و حج به اجرا گذاشته است که بر این اساس، تنها زائران واکسینه‌شده که در تماس با افراد بیمار و مبتلا به کووید نبوده‌اند و به نوعی گزینش شده‌اند، امکان حضور در این دو مراسم مذهبی و زیارتی را دارند.

برگزار نشدن حج در دو دوره گذشته، صف انتظار را برای زائران ایرانی نیز طولانی‌تر کرده است؛ در ایران نزدیک به یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در نوبت حج هستند، برخی از این افراد ۱۴ یا ۱۵ سال در نوبت بوده‌اند. از بین این زائران، حدود ۷۰ هزار نفر برای حج ۹۸ ثبت‌نام کرده بودند که با شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن حج برای زائران خارجی، آن زائران نیز از سفر بازماندند.

شورای برنامه‌ریزی حج و عمره همچنین آخرین وضعیت سفر زیارتی به سوریه و عراق را بررسی کرد. علی‌رضا رشیدیان ـ رییس سازمان حج و زیارت ـ یادآور شد که تاکنون چهار گروه ۲۵ نفره در قالب کاروان‌های زیارتی به دمشق اعزام شده‌اند و افزود: با توجه به پیش‌ثبت‌نامی که برای سفر زیارتی سوریه در تمام استان‌ها انجام خواهد شد سامان‌دهی و برنامه‌ریزی برای اعزام مشتاقان این سفر معنوی صورت خواهد گرفت.

محمد آزاد ـ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان حج و زیارت ـ هم از توافقات جدید با شرکت‌های هواپیمایی داخلی برای تامین بلیت سفر هوایی کاروان‌های زیارتی به عراق خبرداد و آن را گام مثبتی برای تامین حقوق زائران و تهیه بلیت با قیمت مناسب دانست.

ایران با کاهش محدودیت‌های کرونا، سفر زیارتی به عراق و سوریه را از سر گرفته است. سفرهای کاروانی به این دو کشور درحال حاضر به صورت هوایی و بدون ویزا انجام می‌شود. هزینه سفر زیارتی هوایی به هر دو کشور مبلغی در حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

بی‌خبری ایران از برگزاری حج ۱۴۰۱

افزایش ۶۶۰ درصدی اعزام و پذیرش مسافر خارجی در فرودگاه مشهد

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان رضوی از افزایش ۶۶۰ درصدی اعزام و پذیرش مسافر خارجی در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد نسبت به ۹ ماه ابتدایی سال گذشته خبر داد.

محمود امانی‌بنی در خصوص میزان جابه‌جایی و پذیرش مسافر در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد در ۹ ماه نخست سال جاری اظهار کرد: فرودگاه بین‌المللی شهید هاشمی‌نژاد مشهد در ۹ ماه نخست ۱۴۰۰ در تمام شاخص‌های آماری مرتبط با عملیات پروازی و جابه‌جایی مسافر نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به رشد ۶۶۰ درصدی اعزام و پذیرش مسافر خارجی در فرودگاه بین‌المللی مشهد نسبت سال ۹۹ بیان کرد: در ۹ ماهه نخست سال جاری ۴۱۰ هزار و ۱۵۲ مسافر خارجی در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد اعزام و پذیرش شده‌اند؛ در حالیکه طی ۹ ماهه نخست سال ۹۹ حدود ۵۳ هزار و ۸۶۴ مسافر خارجی اعزام و پذیرش شده بودند.

وی افزود: در ۹ ماه نخست سال جاری در بخش پروازی ۳۴ هزار و ۸۷۸ نشست و برخاست در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد انجام شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با رشد ۷۴ درصدی مواجه بوده است. در ۹ ماه نخست سال گذشته ۱۹ هزار و ۹۵۸ نشست و برخاست در فرودگاه مشهد انجام شده بود.

امانی‌بنی در خصوص میزان رشد پروازها از ابتدا فرودین تا پایان آذر ماه سال جاری عنوان کرد: نشست و برخاست پروازها در فروردین ماه امسال ۲۹۳ درصد، در اردیبهشت ماه ۱۳۱ درصد، در خرداد ماه ۵۴ درصد، در تیر ماه ۱۱۵ درصد، در مرداد ماه ۵۷ درصد، در شهریور ماه ۱۲ درصد، در مهر ماه ۳۹ درصد، در آبان ماه ۶۴ درصد و در آذر ماه ۹۶ درصد نسبت به وضعیت مشابه سال ۹۹ رشد داشته است.

افزایش ۶۵ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه مشهد

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان رضوی با اشاره به رشد ۶۵ درصدی اعزام و پذیرش مسافر در فرودگاه مشهد نسبت به سال ۹۹ خاطرنشان کرد: در ۹ ماه ابتدای سال سه میلیون و ۶۸۳ هزار و ۷۷۲ مسافر در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد اعزام و پذیرش شده‌اند؛ در حالی که طی ۹ ماه نخست سال گذشته ۲ میلیون و ۲۳۰ هزار و ۴۳۹ نفر اعزام و پذیرش شده بودند.

وی در خصوص میزان رشد پذیرش و اعزام مسافر از ابتدای فرودین تا پایان آذر ماه سال جاری تصریح کرد: پذیرش و اعزام مسافر در فروردین ماه ۲۴۴ درصد، در اردیبهشت ماه ۸۰ درصد، در خرداد ماه ۳۵ درصد، در تیر ماه ۸۰ درصد، در مرداد ماه ۱۹ درصد، در مهر ماه ۲۸ درصد، در آبان ماه ۱۵۶ درصد و در آذر ماه ۲۱۵ درصد رشد داشته است. البته این آمار در شهریور ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال پیش ۲۴ درصد کاهش داشته است.

افزایش ۵۰ درصدی ورود مسافر داخلی به مشهد در ۹ ماه ابتدایی سال جاری

امانی‌بنی در مورد میزان رشد اعزام و پذیرش مسافر داخلی در ۹ ماه نخست سال جاری اضافه کرد: در ۹ ماه نخست سال جاری سه میلیون ۲۷۳ هزار و ۶۲۰ مسافر در فرودگاه مشهد اعزام و پذیرش شده‌اند که این رقم نسبت به وضعیت مشابه در سال ۹۹، ۵۱ درصد رشد را نشان می‌دهد. در ۹ ماه نخست سال گذشته ۲ میلیون و ۱۷۶ هزار و ۵۷۵ مسافر در فرودگاه هاشمی‌نژاد مشهد اعزام و پذیرش شده بودند.

وی گفت: افزایش قابل توجه آمار ورود مسافران خارجی به مشهد در سال جاری به این دلیل است که در سال ۹۹ ورود مسافر و گردشگر خارجی به دلیل محدودیت‌های کرونایی ممنوع بود و ورود مسافران خارجی به مشهد به شدت کاهش یافته بود.

مدیر کل فرودگاه‌های خراسان رضوی یادآور شد: فرودگاه بین‌المللی مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرتردد ایران پیش از شیوع کرونا، محل اعزام و پذیرش بیش از ۱۰ میلیون مسافر و نشست و برخاست بالغ بر ۷۵ هزار پرواز بوده است.

منبع: ایسنا