ثبت ملّی چند خوراک قدیمی در اردکان یزد

دبیر جشنواره حلواارده اردکان از فراهم شدن مقدمات ثبت محصولاتی همچون کیک ارده، گورماست ارده، اشکنه‌ی ارده، حلوا تَختُگ و حلوای سوهان با عنوان میراث ملموس اردکان خبر داد.

«محمدعلی بهجتی‌اردکانی» امروز در نشست هماهنگی دومین جشنواره ملی فرآورده‌های کنجدی که در فرمانداری اردکان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌تواند ظرفیت‌های آیینی و فرهنگی اقوام مختلف کشورمان را در حوزه گردشگری به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها معرفی کند، غذاهای محلی است.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیادی نیز در فرآورده‌های کنجدی اردکان شاهد هستیم، تصریح کرد: توجه به خوراک‌های سنتی به لحاظ طبیعی بودن آن نه‌ تنها در سلامتی بدن مورد توجه قرار می‌گیرد بلکه می‏‌تواند با محوریت خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی در اردکان، تضمین‌کننده مقاصد گردشگری باشد.

دبیر این جشنواره با بیان این که تعدادی از غذاهای محلی اردکان یزد در آینده نزدیک به ثبت ملی خواهد رسید، افزود: برای توسعه و برند سازی فرآورده‌های کنجدی این شهرستان باید ثبت ملی و جهانی آن به‌ عنوان میراث فرهنگی ناملموس و عضویت شهر اردکان در شبکه جهانی شهرهای خلاق خوراک جدی‌تر دنبال شود.

بهجتی افزود: محصولاتی چون کیک ارده، گورماست ارده، اشکنه‌ی ارده، حلواتَختُگ، حلوای سوهان نیز با عنوان میراث ملموس اردکان، در این جشنواره معرفی شده و به زودی ثبت ملّی خواهد رسید.

وی در پایان از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملّی فرآورده‌های کنجدی در اردکان را بِرَندسازی محصولات کُنجدی به نام اردکان، معرفی این محصولات با خواص آن طی نشست‌های علمی به همگانی، توسعه بازار و صادرات محصولات کنجدی خواند.

«کمال حلوایی» سرپرست فرمانداری اردکان نیز در این نشست با اشاره به خواص بی‌شمار کنجد و محصولات کنجدی بیان کرد: فرآورده‌های غذایی محلی اردکان به‌ ویژه محصولات کنجدی این شهرستان در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: به دلیل مرغوبیت فرآورده‌های کنجدی شهرستان اردکان، مشتریان متعددی نه‌تنها از نقاط مختلف کشور بلکه در بازارهای بین‌المللی نیز تمایل به خرید این محصول از اردکانی‌ها دارند و این مهم باعث شده این شهرستان به‌ عنوان پایتخت فرآورده‌های کنجدی معرفی شود.

سرپرست فرمانداری اردکان با بیان این که متاسفانه آن‌گونه که باید این محصولات شناخته‌ شده نیستند، تصریح کرد: برند سازی فرآورده‌های کنجدی اردکان از اولویت‌هاست و باید هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

کمال حلوایی با اشاره به این که غذاهای محلی، این روزها به‌عنوان یک برند گردشگری تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره فرآورده‌های کنجدی می‌تواند به ارتقا سطح کیفی و کمی ورود گردشگران به شهرستان کمک کند.

منبع: ایسنا

نگاره مرغابی شیخ صفی‌الدین، قاصد گردشگری

رویداد «اردبیل ۲۰۲۳» پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو فرصت گران‌بهایی برای شناساندن غنا و نعمات طبیعی و تاریخی و ظرفیت‌ها و قابلیت‌های گردشگری و سرمایه‌گذاری استان به جهانیان است. از آنجایی که ما در دنیای ارتباطات، تبلیغات و گرافیک زندگی می‌کینم، قطعا برای داشتن سهم مناسبی از بازار یا جذب حداکثری مخاطب، نیاز به دیده شدن داریم، نخستین گام هم برای دیده شدن، طراحی لوگویی است که رسالت اطلاع‌رسانی و پیام‌رسانی را یک تنه برعهده بگیرد، لوگویی که به شایستگی با شکل و رنگ آمیخته شده باشد همیشه به یاد ماندنی خواهد بود و روی ذهن‌ها تأثیر خود را خواهد گذاشت. بدین منظور برای آشنایی بیشتر با مفاهیم و نحوه طراحی لوگو اردبیل پایتخت گردشگری کشورهای اکو با فریبرز اسمعیلی گرافیست و طراح این لوگو به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در پی آمده است.

به عنوان سوال نخست، در طراحی لوگو اردبیل پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو از چه المان و نشانه‌هایی به‌طورکلی استفاده شده است؟ 

در طراحی این نشان، از مرغابی در حال پرواز به عنوان نماد اصلی، سایه‌ای از گنبد الله الله به رنگ آبی با فرم‌هایی از امواج نرم استفاده شده و از جزئیات کاشی‌کاری‌های بقعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی نیز در طراحی این نماد برداشت‌هایی شده است.

چرا از پرنده مرغابی طلایی در حال پرواز به عنوان نماد اصلی در این طرح استفاده شده است؟ 

پرنده مرغابی درواقع از تزئینات دیواری سقف حجره‌های دو طرف جنوبی و شمالی قندیل‌خانه یا دارالحفاظ مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی الهام گرفته شده که متشکل از چندین مرغابی درحال پرواز با منقاری از طلا و پرو بالی از مرجان در یک فضای لاجوردی رنگ هستند. گمان می‌رود این نگاره‌ها از رویای شیخ صفی‌الدین سرچشمه گرفته که با توجه به تفاسیر و اهمیت این نگاره‌ها، از این پرنده به عنوان نمادی از گردشگری به مثابه یک نگاره مهم و پیام‌آور با پیشینه تاریخی استفاده شده است.

غنای تاریخی و گردشگری اردبیل چگونه در این لوگو گنجانده شده است؟ 

یکی از علت‌های اصلی بهره‌مندی از این نگاره، نمایش ابعاد کمتر دیده شده مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی و خود شهر اردبیل بوده است. در پس زمینه نشانه از شکل ساده شده گنبد الله الله با تصویرهایی از امواج نرم به عنوان نمادی از امواج دریاچه شورابیل و آب و هوای پاک اردبیل و همچنین از شاهکار هنر کاشی‌کاری‌هایی دوره صفوی بهره برده شده است.

در طراحی این نماد از چه رنگ‌هایی الهام گرفته شده است؟ 

در بناهای صفوی به ویژه در مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی رنگ غالب کاشی‌های منقش لاجوردی است و کلمه الله گنبد الله الله به عنوان شاهکار معماری مجموعه نیز به رنگ فیروزه‌ای ملون شده است، به همین دلیل از این رنگ به عنوان یکی از رنگ‌های اصیل و عرفانی معماری ایرانی اسلامی استفاده شده است.

در مورد رویای شیخ صفی‌الدین​ از پرنده مرغابی طلایی بیشتر برایمان بگویید؟ 

در تزئینات دیواری سقف حجره‌های دو طرف جنوبی و شمالی قندیل‌خانه یا دارالحفاظ مجموعه جهانی شیخ‌صفی الدین‌اردبیلی نقش پرندگانی را ملاحظه می‌کنیم که تداعی‌گر حدیثی از پیامبراکرم (ص) است: «من قال لا اله الا الله من کل کلمه منها طیرا منقاره من ذهب و ریشه من مرجان» یعنی کسی که لا اله الا الله بگوید به ازای هرکلمه آن خداوند یک پرنده آن هم با منقاری از طلا و پروبالی از مرجان می‌آفریند. گمان می‌رود این نگاره‌ها از رویای شیخ صفی‌الدین اردبیلی سرچشمه گرفته باشد که روایت است: «شیخ در رویا می‌دید که فرشتگان به هیبت مرغان به شکل انسان درآمده‌اند و با او گفتگو می‌کردند با این بشارت که به صاحب‌دلی خواهد رسید و روی مراد خود را خواهد دید و قبله اقبال و کعبه آمال جهان خواهد شد، تسلی‌اش می‌دادند.» توضیحات و روایات در این مورد بسیار است که به بخشی از آن اشاره شد. در این نشانه نیز از همان پرنده مرغابی با همان تفاسیر به ویژه اشاره مستقیم به رنگ و پرنده مرغابی شده که علاوه بر این مضامین، از مرغابی درحال پرواز به عنوان نمادی از گردشگری نیز یاد شده است.

منبع: میراث آریا

بندرلنگه، مرواریدی در خلیج فارس

بندرلنگه یکی از مهمترین بندرهای جنوب کشور است و در دوران قاجاریه به عروس بندرهای ایران معروف بود که با وجود آثار تاریخی و جاذبه های طبیعی به عنوان مروارید خلیج فارس نامیده شده است.

در روایت های گذشته به دلیل وجود مروارید مرغوب و زیاد درآب های این منطقه، نام این شهر را بندر مروارید می شناختند و این نام به ‌مرور زمان، به لنگه تغییر یافت.
از آنجا که بندر لنگه دارای عمق آب فراوان ومناسبی بود، کشتی‌هایی که وارد خلیج فارس می شدند دراین بندر لنگر می‌انداختند و به همین علت، اولین کشتی بخار وارد این بندر شده و آمد و رفت کشتی‌ها، همواره عامل مهم و موثری در رونق‌ بخشی به تجارت و بازرگانی بندر لنگه بوده است.
به دلیل رونق تجارت بندر لنگه، تجار و بازرگانان زیادی برای خرید کالا و داد و ستد مروارید به اینجا رو می آوردند و بندر لنگه مرکز عمده‌ی صید و خرید و فروش مروارید بود.
مهمترین کالای صادراتی این بندر، مروارید بود که نصف حجم صادرات سالیانه را تشکیل می ‌داد و علاوه بر این، بندر لنگه یکی از مراکز اصلی صادر کننده صدف‌های خوراکی در ساحل خلیج فارس به شمار می‌آمد.
ساحل گشه‌ این بندر، به ساحل صدف معروف بود و گفته شده صدف‌های این بندر از نظر طعم و وزن، با بهترین صدف‌های فرانسه رقابت می ‌کرد.
گونه‌های مروارید مرغوب با درخشندگی و رنگ‌های گوناگون، در آب‌های این بندر صید می ‌شد و این مرواریدها از نظر گونه، درشتی، جنس، زیبایی، شفافیت و رنگ در سراسر جهان کم نظیر بود.
این شهرستان محل اتصال سه استان مهم کشور بوده و از ویژگی های آن نزدیک ترین بندر ایران به دبی و کشورهای حاشیه خلیج فارس و صنایع شیلاتی، مجتمع مزارع پرورش میگو، ساختن و تعمیر شناورهای چوبی و فایبر گلاس و نقاط تاریخی، مناطق دیدنی و سواحل زیبا برای جذب گردشگر و رونق اکوتوریسم از ویژگی های دیگر این شهر است.
اغلب زمین های بندرلنگه دارای قابلیت مرتعی است و مناسب‌ ترین زمین ها برای استفاده‌های مرتعی و برداشت علوفه محسوب می ‌شوند.
دراطراف این بندر، درختان بزرگ و تنومندی از قبیل، کُنار، کُور و سمر و سَلَم وجود دارد و در گذشته های دور مردم این سرزمین از هیزم این درختان برای پخت و پز و گرم نگه داشتن خانه هایشان استفاده می کردند.
در کوه های اطراف بندرلنگه حیوانات مختلفی شامل، آهو، روباه، گرگ، شغال، جوجه‌ تیغی، کفتار و پرندگانی مانند، کبک، شاهین، قُمری و بلبل و تیهو وجود دارد.

** صنعت گلابتون دوزی بندرلنگه
از مهم ترین صنایع دستی بندرلنگه، بافتن لباس های محلی به شیوه دستی است و بیشتر زنان این منطقه در اوقات بیکاری به این حرفه اشتغال دارند.
گلابتون دوزی یکی دیگر از صنایع دستی در بندرلنگه به شمارمی رود که در مقایسه با میناب و بندرعباس دارای مزیت و برتری های نسبی است.
این شهرستان در زمینه های صنایع دستی گلابتون دوزی شرابط مطلوبی نسبت به دیگر شهرستان های استان هرمزگان دارد و می تواند به عنوان شهر ملی صنایع دستی معرفی شود. با توجه به پیشینه تاریخی این شهر، اولین مرکز صنایع دستی نیز در سال ۱۳۰۲ در بندرلنگه ساخته شده و دارای قدمت ۹۶ ساله است.
خوس (خوصی) دوزی، کم دوزی، ساختن قفس ماهیگیری دگرگور، از دیگر صنایع‌دستی این منطقه به شمار می‌آید.

** عمارت فکری بندرلنگه الگوی معماری جنوب کشور
عمارت فکری در ساحل بندرلنگه همراه با بادگیرهای زیبا و بلند، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب کشور به شمارمی رود.
این اثر در اواخر دوره قاجاریه به دست “عبدالواحد فکری” از تجار معروف شهر ساخته ‌شده و در گذشته این عمارت به‌ عنوان سکونتگاه، مرکز تجارت و بازرگانی شهرت داشته است.
خانه فکری با سه هزار و ۴۰۰ مترمربع مساحت و زیربنای یک هزار و ۲۰۰ مترمربع در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وجود پنج بادگیر، دو زیرزمین، ۲۵ اتاق و حیاط مرکزی از جلوه‌های زیبای خانه قدیمی فکری است.
سقف این بنا از تیرهای چوبی جنس چندل آفریقایی، حصیرهای بافته‌ شده از برگ درخت خرما و حصیرهایی از نی با پوشش کاهگل است.
قرارگرفتن خانه فکری درارتفاع پنج‌ متری از سطح زمین، وجود راهروها و بادگیرها با معماری ویژه از دلایل تهویه و خنکی هوای داخل این خانه است.
خانه عمارت فکری بندرلنگه به ‌تازگی مرمت‌ شده تا به موزه مردم‌ شناسی تبدیل شود.

** آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی بندرلنگه
دیگر آثار تاریخی و جاذبه های دیدنی شهرستان بندرلنگه، که می تواند مورد توجه بسیاری از گردشگران در سراسر کشور و جهان قرار گیرد شامل، مسجد ملک بن عباس، مسجد شیخی، قلعه مغویه(قلعه شیخ سلطان)، آبشار بدو، منطقه بیابانی سایه خوش، چشمه های آب گرم بادون و آسک و برکه دریا دولت است.

** مکان های اقامتی و غذاهای محلی بندرلنگه
گردشگران می توانند برای اقامت در شهر تاریخی بندرلنگه، خانه و ویلا های ساحلی کرایه کنند و یا این که در هتل دیپلمات این شهر اقامت داشته باشند و از شب های بسیار زیبا در کنار دریا لذت ببرند.
در خصوص غذاهای محلی بندرلنگه به جز قلیه ماهی و غذاهای دریایی بی نظیر در نوع خود، می توان از گبولی غذای معروف در این شهر نام برد که حتی یک باراستفاده ارزش آن را دارد.

** بندر کنگ از قدیمی ترین بندرهای ایران
بندرکنگ از توابع شهرستان بندرلنگه جزو قدیمی ترین بندرهای ایران است که در ۵ کیلومتری بندرلنگه واقع شده که همواره به دلیل تاریخی بودن مورد توجه و اهمیت ویژه ای قرار گرفته است.
این بندر دارای جاذبه های گردشگری بسیاری است و توانسته تا کنون بافت تاریخی خود را بطور کامل حفظ کند.
دراین بندر تاریخی، مساجد و مغازه های زیادی وجود دارد و نکته قابل توجه برای گردشگران این است که مردم این شهر به زبان فارسی صحبت می کنند ولی نوشته هایشان به زبان عربی است.
بندرکنگ یکی از بنادر تاریخی و تفریحی در جنوب ایران است که عده زیادی از مسافران داخلی و خارجی در طول سال به آنجا سفر می کنند.
در گذشته این شهر مکانی برای تجار بود و کشتی‌های بزرگی در آن پهلو می‌ گرفتند که برای تجارت به هند، بصره، ممباسا و کشورهای آفریقایی استفاده می ‌شد.

** جاذبه های گردشگری بندرکنگ
جاذبه های گردشگری این منطقه، قلعه لشتان، موزه مردم شناسی، مجسمه لنج مسی، خانه هنرمندان، خانه صنایع دستی، ‌قلعه پرتغالی‌ها، خانه گلبتان، برج مدور، برکه پنج تا و جنگل‌های حفاظت شده آکاسیاتورتلیس اشاره کرد.
گردشگرانی که قصد سفر به بندرلنگه را دارند می توانند از شهر تاریخی بندرکنگ که از توابع شهرستان بندرلنگه است دیدن کنند تا از نزدیک با جاذبه های منحصر به فرد این بندر بیشتر آشنا شوند.

شهرستان بندرلنگه با شرایط آب و هوایی مرطوب و گرم تابستان، در ۲۴۰ کیلومتری غرب استان هرمزگان واقع شده که دارای شهرهای تاریخی شامل، کنگ، کیش و چارک و دهستان های حومه، دژکان، مغویه، مهران، لاوان و مقام است.
بندرلنگه با بیش از ۱۵۹ هزار نفر جمعیت، درایام نوروز و دیگر روزهای سال پذیرای گردشگران و مسافران بسیاری از داخل و خارج کشوراست.

چشمه‌های باداب سورت با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

چشمه‌های زیبای باداب سورت، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ساری، گردشگران زیادی را به‌سمت خود می‌کشانند. این مجموعه‌ چشمه‌های شگفت‌انگیز که دومین اثر طبیعی ملی ایران بعد از کوه دماوند محسوب می‌شود، علاوه‌ بر زیبایی خاص، ارزش درمانی بسیار بالایی دارد و تنها در معدود نقاط از این کره‌ خاکی یافت می‌شود.

چشمه‌های باداب سورت ایران استخرهای طبیعی بسیار شگفت‌انگیزی از جنس تراورتن هستند که از جاهای دیدنی استان مازندران به شمار می‌روند و در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا قرار دارند. اطراف چشمه‌ها پوشیده از درختچه‌های زرشک وحشی است و رنگ زیبای نارنجی‌ منحصربه‌فرد آن‌ها در نتیجه‌ غلظت بالای رسوبات دارای اکسید آهن به وجود آمده است. این باداب‌ها شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب می‌شود.

چشمه‌هایی شبیه باداب سورت در پاموکاله ترکیه وجود دارد. همچنین ایوان‌های مطبق سفید و صورتی در نیوزیلند، بایشوایتای در چین، باگنی سان فلیپو در ایتالیا، منطقه سنگ زرد در آمریکا و هیرو ال آگورا در مکزیک به این جاذبه طبیعی شباهت دارند.

چشمه‌های رنگی با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

باداب به معنی آب گازدار و سورت به معنی شدت اثر است. چشمه‌های باداب سورت در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان دومین اثر طبیعی ملی ایران ثبت شد. در سال ۱۳۸۷، کوه دماوند، چشمه‌های باداب سورت و سرو ابرکوه به‌عنوان سه اثر طبیعی توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شدند. چشمه‌های باداب سورت بعد از چشمه پاموکاله ترکیه به‌عنوان دومین چشمه آب شور جهان شناخته می‌شود و یکی از برنامه‌های مهم برای باداب سورت، ثبت جهانی آن به‌عنوان یک اثر طبیعی بی‌نظیر است. این اثر قرار است به‌عنوان یک ژئوپارک به ثبت جهانی برسد و با چشمه‌های پاموکاله ترکیه خواهر خوانده شود.

***چشمه‌های باداب سورت کجاست؟

چشمه‌های باداب سورت در استان مازندران، جنوب شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت کوه، روستای سورت، حدفاصل روستاهای اروست و مال خواست قرار دارد. این چشمه‌ها از شمال به ارتفاعات و تپه‌های پوشیده از جنگل‌هایی با درختان سوزنی برگ می‌رسد و از جنوب مشرف به دره‌های پایین‌دست و از شرق در مجاورت ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته‌ای و درختچه‌ها است. غرب آن را نیز روستای اروست احاطه می‌کند.

***دسترسی به چشمه‌های باداب سورت

برای رسیدن به روستای اروست از تهران می‌توانید به‌ترتیب زیر از جاده‌های استان سمنان یا مازندران استفاده کنید. جاده‌های استان سمنان با مسافت کمتر، ایمنی بیشتری دارند؛ اما جاده‌های استان مازندران به مراتب زیباتر هستند:

مسیر ۱: تهران، سمنان، مهدیشهر، شهمیرزاد، فولادمحله، سه‌راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

مسیر ۲: تهران، ساری، کیاسر، سه راه تلمادره، روستای اروست، باداب سورت

از شهرهای سمنان و ساری تا روستای اروست جاده کاملا آسفالت است و از این روستا تا چشمه‌های باداب سورت که در یک کیلومتری شرق این روستا قرار دارد، جاده خاکی است.

چشمه‌های رنگی با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

در هر دو مسیر پس از اینکه به تلمادره رسیدید، یک پمپ بنزین و پس از آن پاسگاه پلیس قرار دارد. جاده روبه‌روی این پاسگاه به‌سمت اروست می‌رود. در این مسیر از روستاهای پشرت، کوات و قلعه‌ سر می‌گذرید و در نهایت به یک سه‌راهی می‌رسید که به سه خط معروف است (سه‌راهی اروست – مالخواست – باداب سورت).

اغلب افراد بعد از رسیدن به این سه‌راهی راه اشتباه را انتخاب می‌کنند. مسیر سمت چپ (مسیر آسفالته) پس از دو کیلومتر به روستای زیبای اروست می‌رسد. مسیر آسفالته سمت راست نیز به روستای مالخواست می‌رود؛ اما مسیر مستقیم که خاکی است و البته در حریم روستای اروست قرار دارد، به‌سمت چشمه‌ها می‌رود.

این مسیر خاکی را باید حدود سه کیلومتر طی کنید. اگر این مسیر را تا انتها طی کنید، ممکن است به روستای دیگری برسید. پس از طی حدود سه کیلومتر در این مسیر خاکی، برای رسیدن به چشمه‌ها دو راه وجود دارد که هر دو نیز خاکی هستند و در سمت چپ جاده قرار دارند و از نظر کیفیت فرق چندانی با هم ندارند. یکی از آن‌ها که دورتر است، قدیمی و دیگری جدید و البته خصوصی است که به یک معدن متروکه تعلق دارد. در مسیرتان اول به این جاده برمی‌خورید. در صورت عدم تمایل می‌توانید به راه‌تان ادامه دهید تا به مسیر قدیمی و عمومی برسید. هر دوی این مسیرها به بالای تپه‌ای می‌رسند که چشمه‌ها روی آن واقع است.

چشمه‌های رنگی با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

اگر قصد عبور از جاده خصوصی را دارید، باید سمت چپ جاده خاکی‌ای را بروید که از سه خط طی کردید. با پیشروی در این مسیر، به یک استخر ذخیره آب کشاورزی می‌رسید. کنار این استخر محل پارک خودرو و یک جاده خاکی سر بالایی وجود دارد که همان جاده معدن است. البته باید آن را تا چشمه‌ها پیاده بروید؛ مگر اینکه از خودروی شاسی بلند استفاده کنید. به‌علت وجود معدن سنگ متروکه باید مراقب ریزش سنگ از بالای کوه باشید. اما تاکنون گزارشی از ریزش ارائه نشده است. در صورت بی‌احتیاطی، خود فرد خاطی مسئول است.

پس از آن که این جاده خاکی سر بالایی و خصوصی را طی کردید، به یک کانکس نگهبانی می‌رسید که از آن به بعد ورود خودرو ممنوع است. ۳۰ متر جلوتر از آن کیوسک، چشمه‌ها قرار دارند.

چشمه‌های رنگی با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

***ویژگی‌های چشمه‌های باداب سورت

چشمه‌های باداب سورت اروست هم‌زمان با آخرین چین‌خوردگی البرز درپلیوستوسن و پلیوسن (دوران چهارم زمین‌شناسی) شکل گرفته است. جریان آب‌های رسوبی و معدنی این چشمه‌ها طی سال‌ها، در شیب پایین دست کوهستانی خود، صدها طبقه و ده‌ها حوضچه‌ بسیار زیبا به رنگ‌های نارنجی، زرد و قرمز در اندازه‌های مختلف پدید آورده است. این طبقات و حوضچه‌ها در واقع جاذبه‌ اصلی و ویژگی منحصربه‌فرد چشمه‌های باداب سورت است. زیبایی این طبقات و محل ویژه قرارگیری چشمه در دامنه کوهستان و چشم‌اندازهای اطراف به‌ویژه در غروب تحسین‌برانگیز است.

چشمه اول

چشمه پرآب اول آبی بسیار شور و استخری با قطر حدود ۱۵ متر و عمق زیاد دارد که برای درمان دردهای کمر و پا، امراض پوستی، روماتیسم و مخصوصا سردرد میگرن سودمند است. همچنین این چشمه به‌علت شور بودن در فصل زمستان یخ نمی‌زند.

چشمه دوم

چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه قرار دارد، ترش‌مزه است و آبی به رنگ قرمز و نارنجی است. در اطراف این چشمه کمی رسوب آهن نشسته است.

چشمه‌های رنگی با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

***امکانات چشمه‌های باداب سورت

متاسفانه این مجموعه دارای امکانات چندانی نیست. سرویس بهداشتی پایین مسیر و در پارکینگ قرار دارد. این سرویس بهداشتی طبق گزارش بسیاری از گردشگران فاقد مایع دستشویی و آب است. همچنین برای خرید، باید در روستاهای مسیر مایحتاج خود را تهیه کنید.

***بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت

بازدید از چشمه‌های باداب سورت در تمام فصول سال امکان دارد. در بهار علاوه بر سرسبزی و طراوات طبیعت، چشمه‌ها در پرآب‌ترین وضعیت خود هستند. تابستان‌ها میزان آبدهی کم می‌شود و آفتاب تند می‌تواند آزاردهنده باشد. در فصول سرد، چشمه‌ها رنگی قرمزتر به خود می‌گیرند؛ اما ممکن است در مسیر دسترسی به مشکلاتی بربخورید. با در نظرگیری تمام این نکات، بهترین زمان بازدید از چشمه‌های باداب سورت اردیبهشت ماه است.

چشمه‌های رنگی با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

دیدار از چشمه و حوضچه‌های باداب سورت در اردیبهشت ماه خستگی را از جان گردشگران بیرون می‌کند و چشمان کنجکاو و حقیقت‌جو در کنکاش مناظر طبیعی جنگلی و کوهستانی پیرامون تا دوردست‌ها مبهوت و خیره می‌ماند. خیال انگیزترین صحنه‌های منطقه به هنگام طلوع و غروب خورشید است که تلالو نور خورشید در حوضچه‌ها و انعکاس نور آن‌ها همراه با سایه روشن طبیعت اطراف، جلوه‌های تحسین‌برانگیزی را از موهبت خداوندی به جلوه می‌گذارد.

***اقامت در بازدید از چشمه‌های باداب سورت

کسانی که قصد اقامت شبانه را در این منطقه دارند، می‌توانند از در اطراف روستا و مکان‌های عمومی کمپ برپا کنند. همچنین خانه‌هایی برای کرایه شبانه در روستای اروست برای گردشگران وجود دارد. در نظر داشته باشید برپایی کمپ در حوالی چشمه‌ها ممنوع است. همچنین هنگام کمپینگ به محل دقت داشته باشید تا به‌اشتباه در زمین‌های کشاورزی متعلق به روستاییان چادر خود را برپا نکنید. سعی کنید پیش از بازدید، از محل اقامت خود مطمئن باشید.

چشمه‌های رنگی با درختچه‌های پوشیده از زرشک وحشی

***نکات بازدید از چشمه‌های باداب سورت

هنگام بازدید از چشمه‌های باداب سورت محتاط باشید و از راه رفتن و دویدن روی پلکان‌ها خودداری کنید.

حتما خوراکی و آب همراه داشته باشید.

از ریختن زباله روی زمین یا در چشمه‌ها جدا خودداری کنید. برای این منظور سطل‌هایی در نظر گرفته شده است.

ورود حیوانات خانگی به این محوطه ممنوع است.

از روشن کردن آتش در حوالی چشمه‌ها خوددرای کنید.

منبع: ایرنا

مخالف تعرض به بافت تاریخی شیراز هستیم

استاندار فارس گفت: با تعرض به بافت تاریخی و تخریب خانه های ارزشمند این بافت مخالف هستیم.

محمدهادی ایمانیه با بیان این که شایعه تخریب تعدادی از خانه های ارزشمند بافت تاریخی شیراز هیچ مبنایی ندارد، گفت: به نظر می رسد عده ای تلاش می کنند به دلایلی این شایعه را به یک معضل اجتماعی تبدیل کنند.

به نقل از استانداری فارس، ایمانیه ادامه داد: در نامه ای که به صورت مشترک با حضرت آیت الله دژکام، نماینده ولی فقیه در استان و آیت‌الله کلانتری نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری و همچنین نمایندگان شیراز در مجلس شورای اسلامی به آیت الله رییسی رئیس جمهور محترم نوشتیم تاکید کردیم که حفظ بافت تاریخی شیراز به‌عنوان هویت این شهر، مورد توجه مدیران استان قرار دارد.

وی با تاکید بر این که مواجهه رسانه‌ها با موضوع بافت تاریخی شیراز باید عالمانه و به دور از جنجال و هیاهو باشد، تصریح کرد: بهبود شرایط سکونت در بافت تاریخی شیراز و ایجاد محیط شاداب و متناسب با فرهنگ غنی شیراز از جمله برنامه های جدی مدیریت استان محسوب می‌شود.

ایمانیه با اشاره به اینکه دستگاه‌های مسئول در حوزه بافت تاریخی مانند راه و شهرسازی، میراث فرهنگی و شهرداری باید طرح های کارشناسی برای حراست از بافت تاریخی و ارتقای سطح کیفی زندگی در این بافت را ارائه دهند، گفت: مدیریت ارشد استان فارس برای پاسداشت فرهنگ و تاریخ غنی و الهام بخش ایرانی اسلامی همه همت خود را به کار خواهد گرفت.

استاندار فارس اظهارداشت: برای بهبود هرچه بیشتر جریان زندگی در بافت تاریخی شیراز و حفظ و احیای این بافت فرهنگی، از نظرات کارشناسانه همه فعالان و کنشگران این بخش استقبال می‌کنیم.

منبع: ایسنا

مرتبط:

یافته‌هایی از حضور انسان پارینه‌سنگی در شیراز

کلوچه مسقطی شیرازی، یک شیرینی ماندگار

 

حکم تخلیه موزه عروسک‌ها “فعلا” متوقف شد

مدیر موزه عروسک‌های ملل گفت: در توافقی با مدیران شهرداری تهران قرار شد “فعلا” حکم تخلیه ملک موزه متوقف شود و موزه تا “اطلاع ثانوی” در مکان کنونی به فعالیت خود ادامه دهد تا حمایت‌ها و اقدامات قانونی لازم تعیین و تصویب شود.

پس از واکنش‌های گسترده به خبر تخلیه ملک موزه عروسک‌های ملل با حکم شهرداری منطقه ۱۲ تهران، مسعود ناصری دریایی، مدیر این موزه به ایسنا گفت: شهرداری براساس نامه‌ای که چندی پیش فرستاد، قصد داشت ملک را از موزه عروسک‌های ملل پس بگیرد، اما با پیگیری‌ها و مذاکرات، جلسه‌ای روز چهارشنبه ۲۷ بهمن‌ماه در موزه عروسک‌های ملل با حضور معاونت اجتماعی شهرداری و نمایندگان میراث فرهنگی تهران و اداره کل موزه‌ها برگزار شد که شهرداری و شورای شهر تهران  نیز “فعلا” قول مساعد داده‌اند موزه در مکان کنونی خود به فعالیت ادامه دهد تا فرآیند قانونی و تصمیم‌های لازم در این‌باره گرفته شود.

او تصریح کرد: البته هنوز توافق رسمی صورت نگرفته و این تصمیم تا انجام بررسی‌ها و مراحل قانونی “فعلا” موقف شده است.

ناصری با اشاره به ناشناخته بودن موزه عروسک‌های ملل نزد مسؤولان و حتی مردم، گفت: برخی از مسؤولان حتی امضاکنندگان نامه‌های آن هنوز با ماهیت و چیستی این موزه آشنا نیستند. جلسه روز چهارشنبه دست‌کم باعث شد آن‌ها با عملکرد و فعالیت‌های موزه عروسک‌های ملل آشنا شوند و تصویر روشن‌تری پیدا کنند که قطعا در نظرات آن‌ها تاثیرگذار است.

مدیر موزه عروسک‌های ملل درباره قراردادی که با شهرداری برای فعالیت در مِلک کوچه فیات دارند، توضیح داد: سال ۱۳۹۶ قراردادی با اعتبار سه سال با شهرداری منطقه ۱۲ تهران برای در اختیار گرفتن این ملک به منظور استقرار و فعالیت موزه عروسک‌های ملل بسته شد. ما شش ماه پیش از پایان مهلت قرارداد، یعنی در مردادماه سال ۱۳۹۸ به شهرداری منطقه ۱۲ تهران با هدف تمدید قرارداد نامه‌ای نوشتیم. نامه را برای بخش‌های مختلف نیز فرستادیم. مدیران وقت در شهرداری قول مساعد داده بودند که قرارداد ملک موزه عروسک‌های ملل تمدید شود، اما به هر شکل، در زمان خود قرارداد تمدید نشد. از سویی، با توجه به تعطیلی طولانی‌مدت مشاغل و موزه‌ها در دوران کرونا، ماه‌های زیادی در موزه بسته بود و فعالیت‌ها آنلاین انجام می‌شد. زمانی هم که اداره کل موزه‌ها با دستور ستاد ملی کرونا اجازه بازگشایی داشت موزه برای رعایت پروتکل‌ها، در روزهای محدود و با هماهنگی قبلی، تعداد خیلی محدود، حدود هشت تا دوازده نفر بازدیدکننده را می‌پذیرفت.

او افزود: ما فرض را بر این گذاشته بودیم که در دروان کرونا با توجه به این‌که مشاغل فرهنگی از جمله موزه‌های خصوصی آسیب و زیان فراوان دیده‌ و هیچ حمایتی نشده‌اند، قرار است با ادامه استقرار در این ملک و تمدید قرارداد، حمایت شویم. موزه‌ها به ویژه مجموعه‌داران و موزه‌داران خصوصی در این دو سال با سختی، به فعالیت خود ادامه دادند. مشکلات زیادی پیش روی ما بوده است. حالا پس از چند ماه بازگشایی دوباره با سویه اُمیکرون مواجه شده‌ایم که تمام بازدیدهای دانش‌آموزی را متوقف کرده است.

blank

 

ناصری ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی نامه‌ای از شهرداری مبنی بر پس گرفتن ملک و تخلیه سریع آن دریافت کردیم، به شدت نگران شدیم. هرچند، در جلسه اخیر با نمایندگان شهرداری و میراث فرهنگی، آن نگرانی تا حدی رفع شد و این فرصت و امکان ایجاد شد که “فعلا” و تا “اطلاع ثانوی” در همین محل، موزه برپا بماند تا مراحل قانونی درباره تمدید چندسالۀ قرارداد گرفته شود و یا اگر سیاست شهرداری بر آن است که ملک را پس بگیرد، فرصتی داده شود تا وسایل موزه را در زمان کافی جمع‌آوری و به مکان دیگری منتقل کنیم.

به گفته ناصری، در موزه عروسک‌های ملل، درحال حاضر حدود سه‌هزار عروسک از ۸۴ کشور، بیش از ۵۰۰ اسباب‌بازی و همچنین انواع پوشاک اقوام و مردمان ایران به همراه صنایع دستی و ساز ایرانی نگهداری می‌شود که جابه‌جا کردن تمام آن‌ها و تخلیه ملک در زمانی سریع و کوتاه امکان‌پذیر نبود.

مدیر موزه عروسک‌های ملل گفت: موزه فعلا جابه‌جا نمی‌شود و همچنان در روزهای پنجشنبه و جمعه با هماهنگی قبلی تعداد محدودی بازدیدکننده می‌پذیرد و به‌زودی کارگاره‌های پیش‌بهاری و نوروزی نیز آغاز خواهد شد. ما تا اطلاع ثانوی به کار خود ادامه می‌دهیم تا پس از بررسی‌ها تصمیم نهایی گرفته شود.

ناصری همچنین بیان کرد: موزه عروسک‌های ملل به هیچ‌وجه رویکرد و جنبه اقتصادی ندارد و ماهیت آن کاملا فرهنگی است و همانند دیگر مجموعه‌داران خصوصی، دغدغه ما نیز همواره بر این بوده که دیگران را در کیفیت یافته‌ها و داشته‌های خود سهم کنیم. ارزش‌افزوده این موزه به اشیاء آن نیست، به گروهی است که در موزه عروسک‌های ملل مستقر هستند و همگی جزو گردانندگان موزه به شمار می‌آیند و سال‌ها در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، افسانه‌ها و قصه‌های ایران و ملل، عروسک‌ها، صنایع دستی، ساز، گونه‌های جانوری و گیاهی و جغرافیای ایران پژوهش و تحقیق کرده‌اند و آن را با دیگران به اشتراک می‌گذارند. برای ما مهم است که مسؤولان و مدیران نیز ارزش و اهمیت این موزه و نقشی را که در آگاهی و هویت‌بخشی کودکان و نوجوان دارد درک کنند.

حکم تخلیه موزه عروسک‌ها "فعلا" متوقف شد

موزه عروسک‌های ملل در خیابان انقلاب، کنار مترو دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک دو واقع شده است. این موزه فقط روزهای پنجشنبه و جمعه باز است و با هماهنگی قبلی بازدیدکننده می‌پذیرد.

منبع: ایسنا

مقررات سفر از ایران به هندوستان تسهیل شد

هندوستان با وجود آن‌که هنوز درگیر ویروس کرونا از نوع اُمیکرون است، با حذف سختگیری‌های چند ماه پیش، مقررات سفر به این کشور را کمی تسهیل کرده است.

 درحال حاضر دولت هندوستان با نظر مقامات بهداشتی این کشور به افرادی که پاسپورت هندوستانی، یا اقامت این کشور، یا کارت (OCI (Overseas Citizen of India و  PIO (Person of Indian origin) و یا هر نوع ویزای دیگر از جمله ویزای درمان صادرشده بعد از ۲۰ اکتبر ۲۰۲۱، ویزای توریستی و ویزای الکترونیکی صادرشده بعد از ۶ اکتبر ۲۰۲۱ را داشته باشند، اجازه سفر می‌دهد.

با این حال مقرر شده است تمام مسافران بالای ۵ سال ۷۲ ساعت قبل از پرواز ورودی به هندوستان آزمایش PCR را در یکی از مراکز مورد تایید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران انجام داده و جواب منفی تست کرونا به زبان انگلیسی و دارای QR code را به همراه داشته باشند.

مسافران دارای کارت واکسیناسیون که از آخرین نوبت واکسن جانسون/ فایزر/ مدرنا/ آسترازنکا/ سینوفارمِ آن‌ها ۱۴ روز گذشته باشد از انجام تست PCR معاف خواهند شد. کارت واکسیناسیون باید به زبان انگلیسی و دارای QR code باشد.

مسافران قبل از پرواز باید فرم خوداظهاری را تکمیل کرده و اطلاعات خود را در لینک www.newdelhiairport.in به صورت آنلاین ثبت کنند و کپی از تاییدیه‌های مربوطه را به همراه داشته باشند.

دولت هند همچنین اعلام کرده به صورت تصادفی از برخی مسافران ورودی به فرودگاه “بمبئی” تست PCR گرفته می‌شود که هزینه آن با مسافر خواهد بود. پیش‌تر هزینه این تست ۶۰۰ روپیه (حدود ۸ دلار به نرخ امروز) تعیین شده بود. همچنین تا پیش از این، اگر مدارک واکسن یا تست PCR و یا اطلاعات فرم خوداظهاری مسافر تایید نمی‌شد، قرنطینه هفت تا ۱۴ روزه درنظر گرفته می‌شد که در قانون جدید دیگر اشاره‌ای به این بند نشده است.

هندوستان منشاء موج جهانی ویروس”دلتا” بوده و در آغاز این همه‌گیری به سرعت مرزهایش را بست و همه پروازهای بین‌المللی برنامه‌ریزی‌شده را در ماه مارس ۲۰۲۰ ممنوع کرد. اما از ۱۵ نوامبر ۲۰۲۱، با کاهش محدودیت‌های کرونا، پذیرش گردشگران را دوباره آغاز کرد. شیوع سویه جدید اُمیکرون در هند نیز بار دیگر این مقصد سفر زمستانی را تحت تاثیر قرار دارد و بسیاری از مسافران را دچار ملاحظه کرد. هند یکی از مقاصد سفرهای نوروزی ایرانی‌ها نیز به شمار می‌آید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

درباره «تاج‌المساجد»؛ بزرگ‌ترین مسجد هندوستان

تن پادشاهان ساسانی لرزید

سیاوش آریا، پژوهشگر و کنشگر میراث فرهنگی از آثار مخرب انفجارهای پی‌درپی معدن شن و ماسه در نقوش برجسته ساسانی محوطه باستانی «بَرم دِلک» در شیراز خبر داد.

بَرم دِلک ـ Barm-e Delak ـ محوطه‌ای باستانی در نزدیکی شهر شیراز است که با نقش‌برجسته شاهزاده زن ساسانی، بهرام دوم و شاپور اول ساسانی شناخته می‌شود، هرچند در سال‌های اخیر مکرر نسبت به نابودی تدریجی این نقوش برجسته که اینک کتیبه‌های آن مزین به خط پهلوی به سختی خوانده می‌شود، هشدار داده شده است.  سیاوش آریا، کنشگر میراث فرهنگی نیز با انتشار تصاویر جدیدی از وضعیت وخیم و مرگ خاموش نقوش برجسته ساسانی برم دلک در پی فعالیت معدن شن و ماسه خبر داده است.

او می‌گوید: محوطه باستانی «برم دلک» در پی پدیداری کارگاه‌های سنگ‌شکن و انفجارهای پیاپی برای بهره‌برداری از معدن‌های شن و ماسه، دستخوش ویرانی شده و مرگ خاموش و آرام سنگ‌نگاره‌های تاریخی آن را رقم زده است و تن بی‌دفاع پادشاهان ساسانی را می‌لرزاند.

این پژوهشگر می‌افزاید: میراث کهن شهرستان شیراز به نام برم دلک که محوطه‌ای باستانی بوده و سه سنگ‌نگاره ارزشمند ساسانی را در دورن خود جای داده و پژوهشگران و باستان‌شناسان آن را هویت و آبرو و پشتوانه فرهنگی شیراز و شناسنامه بالنده و غرورآمیز مردم این سرزمین به شمار می‌آورند، در بدترین شرایط نگهداری و حفاظتی، روزگار را سپری می‌کند.

تن پادشاهان ساسانی لرزید

آریا درباره فعالیت معدن شن و ماسه در نزدیکی محوطه باستانی برم دلک، اظهار می‌کند: در حریم کوهِ سنگ‌نگاره‌های ساسانی برم دلک، معدن شن و ماسه برپا شده است و انفجارهای پی در پی در کوه، افزون بر نابودی طبیعت و زیست‌بوم، لرزه بر اندام بی‌دفاع یادگارهای ساسانیان انداخته و تهدیدی جدی برای آن‌ها به شمار می‌آید. همچنین صدای بلند انفجارها مایه آزار ساکنان منطقه برم دلک شده و ان‌ها را بی‌تاب کرده است.

این کنشگر میراث فرهنگی ادامه می‌دهد: کارشناسان و باستان‌شناسان بر این عقیده‌اند که فعالیت معدن‌های شن و ماسه نه در کوتاه‌مدت که در درازمدت تاثیر بد خود را نشان خواهد داد و مایه نابودی میراث ساسانیان خواهد شد و باید هر چه زودتر از دنباله کار آن‌ها جلوگیری کرد.

آریا می‌گوید: برپایی معدن‌های شن و ماسه در کوه، جدا از آسیب‌های وارده به آثار تاریخی، پدیده‌ای به نام کوه‌خواری را به دنبال خواهد داشت. برم دلک دیرزمانی است که فراموش شده، کسی صدای ناله‌ها و فریادهای شاهان ساسانی را نمی‌شنود. یادگارهای ساسانیان با مرگ دست و پنچه نرم می‌کنند و ما را فرامی‌خوانند. میراث ساسانیان در برم دلک را باید امروز دریابیم، شاید فردا دیر باشد. نگذاریم هویت ملی و شناسنامه بالنده شهر شیراز برای همیشه از چهره تاریخ پاک شود.

نقش‌برجسته‌ «برم‌دلک» در ۱۵ دی ۱۳۱۰ به ثبت رسیده است. این اثر بر صخره‌ کوچکی در برم دلک و در حدود ۱۰ کیلومتری شرق شیراز واقع شده که در نقش سمت چپ، در برابر شاهزاده خانم ساسانی تصویر یکی از بزرگان ساسانی دیده می‌شود و در زیر بازوی این مرد، کتیبه‌ای چهار یا پنج‌سطری به خط پهلوی نوشته شده است، ‌ بیشتر حروف این کتیبه محو شده اما ظاهراً درباره معرفی این مرد بوده است، البته این سنگ‌نوشته‌ها با بیل مکانیکی مورد تعرض قرار گرفته و بخشی از آن‌ها تخریب شده است. این نقش‌برجسته‌ها پیش‌تر نیز هدف تفنگ‌های شکاری قرار گرفته و تخریب شده بود. حالا هم انفجارهای معدن آن‌ها را تهدید می‌کند.

تن پادشاهان ساسانی لرزید

منبع: ایسنا

بازاری عجیب در تاج کشمیر

دریاچه دال که به «دریاچه گل‌ها» یا «جواهری در تاج کشمیر» نیز معروف است، به دلیل موقعیت دیدنی و بازار شناور سبزیجاتش مشهور است و هزاران نفر در سواحل آن زندگی می‌کنند.

به گزارش ایسنا، یکی از جاذبه‌های گردشگری هند «دریاچه دال» است که در کشمیر واقع شده است. عرصه وسیع آب که در مساحت ۱۸ تا ۲۲ کیلومتر مربع گسترده شده است، بالکن‌های چوبی طراحی شده، قایق‌های مسکونی و قله‌های مه‌آلود کوه‌های پیر پنجال را منعکس می کند. در طول دوره مغول، این ساحل دریاچه به عنوان استراحتگاه تابستانی امپراتوران مغول عمل می‌کرد.

«دال» که به «دریاچه گل‌ها» یا «جواهری در تاج کشمیر» نیز معروف است، به دلیل موقعیت دیدنی و بازار شناور سبزیجاتش مشهور است و هزاران نفر در سواحل آن ارتزاق می‌کنند. در واقع بازار سابجی (به معنای بازار سبزی) جذابیت اصلی گردشگری در دره‌های کشمیر است. این بازار به گونه‌ای سامان یافته که در آن فروشنده‌ها در مرکز دریاچه و درست زمانی که نور خورشید آب را لمس می‌کند، جمع می‌شوند.

بازاری عجیب در تاج کشمیر

بازار سابجی در برخی منابع به عنوان دومین بازار عمده فروشی در جهان و اولین بازار در دلتای مکونگ ویتنام یادشده است. این بازار شناور در سال ۱۹۶۰،  زمانی که یک عکاس ژاپنی تصویر آن را در کتابچه راهنمای گردشگری که در ژاپن منتشر شده بود به نمایش گذاشت، توجه بین المللی را به سمت خود جلب کرد.

تمام اقلام فروخته شده در این بازار، در باغ های شناور واقع در همان دریاچه تولید می‌شوند. عرضه کنندگان این بازار روز خود را از ساعت ۴ صبح آغاز می‌کنند و برای برداشت محصول، به باغ‌های شناور خویش می‌روند، سپس سبزیجات تازه ریشه کن شده را به بازار سابجی واقع در مرکز «دریاچه دال» می‌برند. در این دریاچه هیچ مغازه دائمی وجود ندارد؛ تاجران محلی نیز با کمک قایق‌هایشان به تجارت معمول خود در این بازار شناور می پردازند. آن‌ها در حالت چهارزانو در جلوی قایق‌هایشان پارو می‌زنند و با پوشیدن ژاکت‌های بلند، از سرمای محیط محافظت می‌کنند.

بازاری عجیب در تاج کشمیر

بازاری عجیب در تاج کشمیر

این بازار یکی از معدود مکان‌هایی است که هنوز سیستم مبادله کالا در هند در آن اجرا می‌شود. البته تا حدی با اتخاذ سیستم مبادله سنتی با تجار محلی، سیستم ارز مدرن را هم برای گردشگران و فروشندگان می‌پذیرد. همچنین تمرکز این بازار بر فروش عمده است و مردم را به فروش جزئی یا انتخابی اقلام تشویق نمی‌کنند. گوجه فرنگی، هویج، شلغم، سبزیجات برگ‌دار نادر و معروف مانند ریشه نیلوفر آبی- به عنوان خوراکی لذیذ در دره کشمیر از اقلامی هستند که در این بازار به فروش می‌رسند. این محصولات همگی در اکوسیستم غنی این تالاب کاشته شده‌اند. همچنین گل‌های محبوب کشمیر نیز در این بازار تولید و عرضه می‌شود.

بازاری عجیب در تاج کشمیر

حضور فروشندگان و دستفروشان در آغاز روز به چشم می خورزد و در ساعت هفت صبح، جمعیت دراین بازار ناپدید و این مکان خاموش می‌شود؛ گویی بازاری هرگز وجود نداشته است، و سبزیجاتی که پس از معامله و مبادله باقی می‌ماند، به بازارهای خیابانی منتقل می‌شوند.

بازاری عجیب در تاج کشمیر

blank

عکس‌های این گزارش از بشارت آبخون است.

منبع: ایسنا

موزه کمال‌الملک بوی رنگ و روغن و شاهکار می‌دهد

موزه کمال‌الملک در گوشه دنجی از باغ چشم نواز نگارستان جا خوش کرده است. همین ویژگی است که پای گردشگران زیادی را به این مرکز هنری باز می‌کند. این موزه عمر زیادی ندارد اما به دلیل نمایش تابلوهای اصل از این هنرمند بزرگ دوره قاجار جزو پرطرفدارترین گالری موزه‌های تهران به حساب می‌آید.

محمد غفاری خوش نداشت به عنوان نقاش درباری شناخته شود. شاید برای همین بود که خلق خوبی در دربار نداشت. همین جدیت را در مدرسه‌اش که نام صنایع مستظرفه را روی آن گذاشته بود به کار می‌برد اما فقط برای شاگردانی که میل داشت پا جای پای خودش بگذارند. صنایع مستظرفه مدرسه‌ای بود که در سال ۱۳۲۹هجری قمری با سرپرستی کمال الملک تاسیس شد. هدف از راه‌اندازی این مدرسه تدریس و توسعه هنر نقاشی در آن زمان بود ولی بعد ها تدریس هنرهایی مانند منبت کاری، موزاییک کاری، قالی بافی و مجسمه سازی انجام شد. پس از مرگ کمال‌الملک مدرسه به دو مدرسه دیگر تقسیم شد واین دوبخش سال ها با عنوان های مدرسه هنرهای سنتی و هنرستان کمال‌الملک به کار خود ادامه دادند. مدرسه صنایع مستظرفه به عنوان نخستین دانشگاه هنری زمان قاجار تاثیر شگرفی بر هنر ایران و عبور هنرمندان از هنر سنتی به دنیای هنر مدرن داشته است. در واقع با بازدید از موزه کمال‌الملک به تماشای آثار همین مدرسه و شاگردانش دعوت می‌شوید.

این موزه بوی رنگ و روغن و شاهکار می‌دهد

 

*** شاگردان استاد اینجا جمع هستند

کمال‌الملک هنر واقع گرا در نقاشی را به سبک های دیگر ترجیح می‌داد. همین باعث شد که مردم عادی به نقاشی علاقه‌مند شوند و برای ثبت نام در کلاس های این مدرسه سر و دست بشکنند. اما سختگیری استاد باعث می‌شد که فقط آن‌هایی که به معنای کامل کلمه شیفته این هنر هستند در آن موفق شوند و به اسم و رسمی برسند. حالا در تالارهای این موزه آثار دو نسل از شاگردان مشهور کمال‌الملک در معرض دید علاقه‌مندان قرار گرفته است. مجموع این تابلوها شامل ۱۲۰ اثر می‌شوند و پای این آثار امضای برخی شاگردان استاد مانند ابوالحسن صدیقی، جعفر پتگر، علی اکبر صنعتی، عباس کاتوزیان، هادی تجویدی، اسماعیل آشتیانی، جمشید امینی، علی محمد خان حیدریان و چند تن از خانم‌هایی که شاگرد کمال‌الملک بودند نقش بسته است. هنر محمد غفاری در دوره قاجار نماند و این شاگردان نقاشی و سبک او را اعتلا دادند و به نسل‌های بعدی منتقل کردند.

این موزه بوی رنگ و روغن و شاهکار می‌دهد

*** از اعطای لقب درباری تا مرگ در تبعید

کمال‌الملک زندگی پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشت. استاد محمد غفاری در سال ۱۲۲۴هجری شمسی در خانواده‌ای صاحب هنر و فرهنگ و در کاشان به دنیا آمد. او برادر زاده صنع‌الملک از هنرمندان با نفوذ دوره قاجار در دربار بود. محمد پس از پایان دوره ابتدایی همراه برادرش به تهران آمد و در دبیرستان دارالفنون به تحصیل رشته نقاشی پرداخت. زمانی که ناصرالدین شاه به همراه مدیر مدرسه از کارهای هنرجویان دیدن می‌کرد، محو هنر واقع گرایانه‌اش شد و او را به دربار فراخواند. او تابلوهای زیادی در دربار کشید. پس از کشته شدن شاه به سفر اروپا رفت و بعد از بازگشت در دربار مظفرالدین شاه دوامی نیاورد و اقدام به تاسیس مدرسه مستظرفه وآموزش شاگردانش کرد. کمال‌الملک در تبعید دنیا را ترک کرد و در نیشابور و کنار مدفن عطار شاعر نامی ایران به خاک سپرده شد. مردمی بودن هنر او باعث شد تا او را به عنوان استادی آزاده بشناسند و قدر هنر او بیش از پیش بر قشرهای مختلف آشکار شد.

این موزه بوی رنگ و روغن و شاهکار می‌دهد

*** ناسازگار با دربار

چاپلوسی از فرهنگ‌های جدانشدنی همه کاخ‌ها و دربارهاست. این رفتار در کاخ‌ها و کوشک‌های قاجاری بیشتر به چشم می‌آمد. کاری که کمال‌الملک هنرمند آزاده از آن بیزار بود. یکی از ویژگی‌های کمال‌الملک متانت او در رفتار بود. اصلا می‌گویند به دلیل همان رفتار سردش در دربار و نادیده گرفتن فرصت‌ها برای چاپلوسی و پیشرفت، ناصرالدین شاه لقب کمال الملک را برازنده او دانسته است. همه می‌دانند که این هنرمند در کنار کشیدن تابلو هایی مانند کاخ گلستان، گدایی دو دختر بچه در بازار تهران را هم به تصویر کشیده است. مردم عادی و تهران قدیم و سبک و سیاق زندگی در آن نقش زیادی در موضوع تابلوهای این هنرمند بزرگ دارد. پس از کشته شدن ناصرالدین شاه و در بحبوحه انقلاب مشروطه کمال‌الملک سر ناسازگاری با مظفرالدین شاه گذاشت و به بهانه مطالعه به فرنگ رفت. حتی پس از بازگشت به دستور شاه به دربار نرفت و به جایش به تدریس هنرش پرداخت و این روحیه آزاد منشی تا مرگ در تبعید ادامه یافت. کمال‌الملک سال ها در دربار به نقاشی از مناظر مختلف و کشیدن پرتره شاه مشغول بود. او بیش از ۱۷۰ تابلو در دربار نقاشی کرد که معروف‌ترین آنها اثری از تالار آیینه کاخ گلستان است. طبیعت‌سازی و واقع گرایی از ویژگی‌های منحصر به فرد کمال‌الملک بود که مکتب تازه‌ای را در هنر نقاشی بوجود آورد.

blank

*** مردم فرودست سوژه پرتره‌های استاد بودند

کمال‌الملک همواره به یاد افراد فرودست بود. بارها و بارها مردم کوچه بازار و گدایان شهر سوژه اصلی او شدند تا همراهی او با مردم زمانه اش نمایان شود. در جریان انقلاب مشروطه او درباررا ترک کرد و برای مطالعه به فرنگ رفت. عموصادق شیرازی، فالگیر بغدادی، دو دختر گدا از تابلوهایی است که سوژه آنها فرودستان آن روزگار بودند. واقع‌گرایی در اثر نام مکتبی است که کمال‌الملک برای نخستین باربه شاگردانش آموخت و این مکتب هنوز خواهان زیادی دارد. هنر رئالیستی او نقش زیادی در تغییر الگوها در نقاشی آن روزگار داشت و باعث شد هنرمندان از این معبر به هنر مدرن راه پیدا کنند. اکنون مجموعه‌ای از گنجینه آثار به جا مانده از این استاد چیره‌دست در این موزه نگهداری می‌شود. شما با پرداخت مبلغ ۶ هزار تومان می‌توانید از ساعت ۹ تا ۱۷ به تماشای تالار نقاشی‌های این کوشک قاجاری بروید.

blank

***مسیرهای دسترسی

برای رفتن به باغ نگارستان و موزه کمال‌الملک باید به میدان بهارستان، خیابان دانشسرا و خیابان شریعتمداری بروید. ایستگاه مترو بهارستان در نزدیکی این باغ قرار گرفته است. با استفاده از تاکسی و اتوبوس‌های خیابان جمهوری به بهارستان نیز می‌توانید خودتان را به نزدیکی خیابان دانشسرا برسانید و با کمی پیاده‌روی به این باغ دلگشا برسید.

منبع: ایرنا

مرتبط:

تجربه‌ای به‌یادماندنی در بازدید از موزه‌ مردم‌شناسی تربت‌ جام