اردکان

ثبت ملّی چند خوراک قدیمی در اردکان یزد

دبیر جشنواره حلواارده اردکان از فراهم شدن مقدمات ثبت محصولاتی همچون کیک ارده، گورماست ارده، اشکنه‌ی ارده، حلوا تَختُگ و حلوای سوهان با عنوان میراث ملموس اردکان خبر داد.

«محمدعلی بهجتی‌اردکانی» امروز در نشست هماهنگی دومین جشنواره ملی فرآورده‌های کنجدی که در فرمانداری اردکان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که می‌تواند ظرفیت‌های آیینی و فرهنگی اقوام مختلف کشورمان را در حوزه گردشگری به‌عنوان یکی از جاذبه‌ها معرفی کند، غذاهای محلی است.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیادی نیز در فرآورده‌های کنجدی اردکان شاهد هستیم، تصریح کرد: توجه به خوراک‌های سنتی به لحاظ طبیعی بودن آن نه‌ تنها در سلامتی بدن مورد توجه قرار می‌گیرد بلکه می‏‌تواند با محوریت خلاقیت، فرهنگ و هنر محلی و بومی در اردکان، تضمین‌کننده مقاصد گردشگری باشد.

دبیر این جشنواره با بیان این که تعدادی از غذاهای محلی اردکان یزد در آینده نزدیک به ثبت ملی خواهد رسید، افزود: برای توسعه و برند سازی فرآورده‌های کنجدی این شهرستان باید ثبت ملی و جهانی آن به‌ عنوان میراث فرهنگی ناملموس و عضویت شهر اردکان در شبکه جهانی شهرهای خلاق خوراک جدی‌تر دنبال شود.

بهجتی افزود: محصولاتی چون کیک ارده، گورماست ارده، اشکنه‌ی ارده، حلواتَختُگ، حلوای سوهان نیز با عنوان میراث ملموس اردکان، در این جشنواره معرفی شده و به زودی ثبت ملّی خواهد رسید.

وی در پایان از جمله اهداف برگزاری جشنواره ملّی فرآورده‌های کنجدی در اردکان را بِرَندسازی محصولات کُنجدی به نام اردکان، معرفی این محصولات با خواص آن طی نشست‌های علمی به همگانی، توسعه بازار و صادرات محصولات کنجدی خواند.

«کمال حلوایی» سرپرست فرمانداری اردکان نیز در این نشست با اشاره به خواص بی‌شمار کنجد و محصولات کنجدی بیان کرد: فرآورده‌های غذایی محلی اردکان به‌ ویژه محصولات کنجدی این شهرستان در کشور جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی افزود: به دلیل مرغوبیت فرآورده‌های کنجدی شهرستان اردکان، مشتریان متعددی نه‌تنها از نقاط مختلف کشور بلکه در بازارهای بین‌المللی نیز تمایل به خرید این محصول از اردکانی‌ها دارند و این مهم باعث شده این شهرستان به‌ عنوان پایتخت فرآورده‌های کنجدی معرفی شود.

سرپرست فرمانداری اردکان با بیان این که متاسفانه آن‌گونه که باید این محصولات شناخته‌ شده نیستند، تصریح کرد: برند سازی فرآورده‌های کنجدی اردکان از اولویت‌هاست و باید هرچه سریع‌تر در دستور کار قرار گیرد.

کمال حلوایی با اشاره به این که غذاهای محلی، این روزها به‌عنوان یک برند گردشگری تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره فرآورده‌های کنجدی می‌تواند به ارتقا سطح کیفی و کمی ورود گردشگران به شهرستان کمک کند.

منبع: ایسنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *