از مقصد گردشگری تا آتافونا شهر ارواح

آتافونا یکی از شهرهای برزیل که زمانی مقصد محبوب گردشگران بود حالا با خطر تبدیل شدن به یک ویرانه مواجه است.

 به نقل از یورونیوز، شهر «آتافونا» در بزریل به عنوان یکی از مقاصد گردشگری محبوب این کشور شناخته می‌شود. گردشگران با وجود هتل، خانه‌های تفریحی و تفرجگاه‌ها و آسمان آفتابی «آتافونا» به این شهر سفر می‌کردند.

اما حالا روند تبدیل این مکان به شهر ارواح آغاز شده است، چراکه افزایش شدید سطح آب دریا این مقصد گردشگری را به یک کابوس بدل کرده است.

روند فرسایش ساحل از حوالی دهه ۶۰ میلادی در «آتافونا» مشخص شده بود.

موقعیت مکانی این مقصد گردشگری و تاثیرات شدید تغییرات اقلیمی که از قرن بیستم تاکنون افزایش ۲۰ سانتی‌متری سطح دریا در جهان را به همراه داشته، این پدیده را به وجود آورده‌اند.

فقط در «آتافونا»، اقیانوس اطلس در هر سال ۶ متر پیش‌روی می‌کند و به دنبال آن املاک نزدیک سواحل دچار صدمه و ویران می‌شوند. تاکنون در مجموع ۱۴ ساختمان و ۵۰۰ خانه در درون دریا غرق شده‌ و سواحل این شهر را به گورستان غرق در آب تبدیل کرده‌اند.

اما افزایش سطح دریا تنها مشکلی نیست که این مقصد گردشگری با آن دست و پنجه نرم می‌کند؛ رودخانه نزدیک به این شهر نیز به دلیل استخراج و کشاورزی مفرط دچار کم‌آبی شده است.

به گفته یک زمین‌شناس حجم آب این رودخانه در طول ۴۰ سال اخیر به طور شدیدی کاهش یافته و این یعنی این رود شن بسیار کمی به «آتافونا» منتقل می‌کند. با کاهش شن، سواحل این شهر دیگر قادر به جایگزینی طبیعی شن نیستند و بیش از پیش پس‌روی می‌کنند.

مقامات محلی چندین برنامه و طرح را برای توقف تحلیل سواحل مورد بررسی قرار داده‌اند. با این‌که بسیاری امیدوارند مشکلات «آتافونا» حل شود اما برای برخی از ساکنان رونق این سواحل به خاطره تبدیل شده است.

منبع: ایسنا

ضوابط پلاک خودرو تاریخی بازبینی می‌شود

کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی با تاکید بر بازبینی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و استخراج موانع قانونی برای تسهیل در روند ارائه پلاک و شناسنامه تاریخی به خودروهای دارای صلاحیت برگزار شد.

 بنا بر اعلام روابط عمومی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، یکصد و سی‌وهفتمین جلسه اعضای کارگروه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی با حضور محمدحسین صوفی ـ رییس هیأت مدیره و مدیرعامل کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ـ، محمدعلی عرفانی ـ مدیر حوزه اتومبیلرانی ـ و مرادنیا ـ مشاور مدیرعامل کانون ـ و نمایندگان وزارتخانه‌های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، صنعت، معدن و تجارت، ورزش وجوانان، سازمان‌ حفاظت از محیط زیست، پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی به عنوان اعضای کارگروه در محل دبیرخانه ستاد شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی (کانون جهانگردی و اتومبیلرانی) برگزار شد.

محمدحسین صوفی با تأکید بر ضرورت بازبینی دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌ها و استخراج موانع قانونی به منظور تسهیل در روند ارائه پلاک و شناسنامه تاریخی به خودروهای دارای صلاحیت، گفت: با توجه به حجم بالای تقاضای مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی، تا پایان امسال جلسات کارگروه به صورت هفتگی برگزار خواهد شد.

براساس این تصمیم کارگروه، دارندگان و مالکان وسیله‌های نقلیه تاریخی با قدمت حداقل ۳۰ سال و دارای اصالت کالبدی و سلامت فنی، می‌توانند برای ثبت‌نام خودرو در سامانه دریافت پلاک تاریخی به نشانی اینترنتی www.taci.ir مراجعه کنند.

آیین‌نامه شناسایی و صیانت از وسیله‌های نقلیه تاریخی بر اساس مصوبه هیأت وزیران، در اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ (اصلاحیه ۱۷ شهریور ۱۳۹۵) به‌تصویب رسید و بر اساس ماده ۲ این مصوبه به منظور شناسایی مصادیق خودروهای تاریخی و اتخاذ تدابیر هماهنگ برای حفظ و صیانت از آن‌ها، کارگروهی با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان رییس، سازمان‌ حفاظت محیط زیست، وزارت ورزش و جوانان (فدراسیون موتور سواری و اتومبیلرانی)، معاونت راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، وزارت صنعت، معدن و تجارت و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران تشکیل شد.

این کارگروه در بازه زمانی فروردین تا مهرماه ۱۴۰۰ برای ۴۵ دستگاه خودرو، شناسنامه تاریخی و برای ۸۹۸ دستگاه نیز مجوز خروج موقت از کشور صادر کرده است.

منبع: ایسنا

شکست حتمی آژانس‌های گردشگری در صورت بی‌توجهی به تجارت الکترونیک

طراح یک پلتفرم گردشگری گفت: استفاده از شیوه‌های سنتی کسب و کار توسط آژانس‌های گردشگری و مسافربری به ‌دلیل شکل‌گیری رقابت گسترده در این عرصه، محکوم به شکست است.

امیر نشگلیان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: به طورکلی عدم اتصال کسب و کارهای سنتی به تجارت الکترونیک موجب می‌شود که مزیت رقابتی جدیدی نداشته باشند و عدم برخورداری از این مزیت رقابتی در شرایطی تهرانی‌ها با تجارت الکترونیک توانسته اند دست روی بازارهای شهرستان‌ها بگذارند، این کسب و کارها را به سمت شکست می کشاند چراکه طبیعتا امکان رقابت کسب و کار سنتی با کسب و کار الکترونیک پایین است و این امر باعث کاهش ترنور مالی سالانه آژانس‌های گردشگری و در نهایت تعطیلی و جمع شدن کسب و کارهای مالی اینچنینی می شود.

وی خاطرنشان کرد: پیش از شیوع کرونا نیز آژانس‌های بسیاری آغاز به واگذاری، فروش و تعطیلی کسب و کار خود کردند چراکه قادر به به روز کردن کسب و کار خود نبودند. تجارت الکترونیک هزینه دارد و علاوه بر طراحی سایت، نیازمند ارائه خدمات شبانه‌روزی در سایت است که تحقق این امر نیازمند پشتیبانی، نگهداری و توسعه است. متاسفانه آژانس‌های گردشگری به‌ دلیل اینکه با این اقدام متحمل هزینه‌های بسیاری می‌شوند از آن پشتیبانی و استفاده نمی‌کنند.

وی طراح یک پلتفرم گردشگری است، با اشاره به اینکه پلتفرم‌هایی نظیر “ترابیس” می توانند به این کسب و کارها کمک کند چراکه با انجام تمامی این خدمات، کارمزد اندکی را دریافت می‌کنند، توضیح داد: برخی آژانس‎‌های گردشگری نیز اقدام به فروش بلیط‌های خود از طریق اینستاگرام کرده‌اند، ولی اینستاگرام بستر جستجوی مناسبی نیست و خدمات تکمیلی مناسبی را نیز ارائه نمی‌دهد. برخورداری از یک پلتفرم مخصوص نه‌ تنها برای فضای گردشگری بلکه برای صنایع نیز بهبود دهنده کسب و کار است و آنها ضمن ارائه و نمایش خدمات خود به مراتب هزینه‌های کمتری را به عنوان کارمزد پرداخت می‌کنند.

نشگلیان اظهار کرد: گستره رقابت آژانس‌های گردشگری با استفاده از چنین پلتفرم هایی، به فضای شهری محدود شده و دیگر در رقابت با تهران و شهرهای بزرگ نیستند و با رقابت با همشهری‌های خود می‌توانند خدمات بهتری را نیز عرضه کرده و تنها بر بهبود خدماتشان تمرکز کنند. تمام تمرکز پلتفرم‌ها بر توسعه خدمات و بهبود خدمات فروش محصولات آژانس‌ها و افزایش گردشگرانی است که به خرید از پلتفرم‌شان می‌پردازند و آژانس‌ها نیز با استفاده از این امکان، از توسعه تجارت الکترونیک معاف می‌شوند.

وی افزود: در صورت انجام تحلیل‌های آماری در این حوزه، تعداد مسافران و روزهایی که تعداد مسافر بیشتری به آژانس ها مراجعه می کنند نیز مشخص خواهد شد و می توان بر اساس دیتاهای حاصل شده برای بهترین برنامه ریزی ها جهت ارائه خدمت و البته بهترین بهره وری در حوزه سفرها بهره گرفتف برای مصال برای سفر به کیش و مشهد از استان مرکزی که اتفاقا مشتری های زیادی هم دارد با استفاده از این اطلاعات می توان نسبت به تنظیم یک روز مشخص، برنامه‌ریزی، تنظیم قرارداد با خطوط هوایی و جذب مسافران اقدام کرد در این صورت مسافران نیز برنامه خود را بر اساس همین زمانبندی تنظیم خواهند کرد.

نشگلیان تاکید کرد: تنها مانعی که برای اجرایی شدن تجارت الکترونیک در عرصه خدمات گردشگری وجود دارد این است که آژانس‌ها بخواهند به روند فروش سنتی خود ادامه داده و در مقابل استفاده از روش‌های نوین مسافربری و پلتفرم‌های گردشگری خودداری کنند که در این صورت نیز با در نظر گرفتن میزان رقابت سنگین شکل گرفته و هزینه‌های سنگین موجود، در این حوزه دوام زیادی نخواهند داشت.

وی توضیح داد: در سال های اخیر آژانس ها و فعالان گردشگری رقابت سختی با پایتخت نشینان دارند، تهرانی ها با فراهم کردن فضایی برای حذف واسطه گری، توانسته اند مشتریان شهرستان ها را جذب کرده و باعث تعطیلی دفاتر زیادی در شهرستان ها شوند، این درحالیست که حذف شدن ارائه دهندگان خدمات گردشگری باعث آسیب به کل صنعت گردشگری استان ها خواهد شد.

نشگلیان درخصوص پلتفرمی که طراحی کرده اظهار کرد: این پلتفرم یک پنل مدیریت آژانس هاست که خدمات توسعه و بهبود فضای کسب و کار را برای آژانس ها به همراه دارد ودر حال حاضر بعد از ورود آزمایشی کوتاه مدت توانسته است در رقابت بالا در سرچ های تورهای اراک، رنکینگ اول گوگل را به خود اختصاص دهد، این مهم باعث خواهد شد که فضای رقابتی آژانس های اراک با تهرانی ها فراهم شود. همچنین حداقل تاثیر این پلتفرم، بازگشت رقابت آژانس‌های گردشگری و مسافربری به داخل استان است و با گذشت زمان موجب احیای مجدد گردشگری استان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه اگر حدود ۵ آژانس اراک با پلتفرم “ترابیس” همکاری کنند، به راحتی می تواند با اجماع آماری، منجر به برقراری پروازهای فرودگاه اراک شود، درخصوص امکاناتی که این پلتفرم ارائه می‌دهد توضیح داد: در صورت استفاده فراگیر آژانس ها خروجی پلتفرم ترابیس برای گردشگری اراک می تواند علاوه بر توسعه فعالیت آژانس ها، راه اندازی مجدد پرواز های فرودگاه اراک، جذب گردشگر به مقصد استان، تقویت اقامتگاه های بوم گردی و جذب سرمایه و جلوگیری از خروج پول و سرمایه از استان باشد.

منبع: ایسنا

آغاز دوباره گردشگری با چه شاخص‌هایی امکان‌پذیر است؟

سال ۲۰۲۱ یک سال چالش‌برانگیز دیگر برای جوامع، اقتصاد و گردشگری بوده است زیرا با وجود این بیماری همه‌گیر میلیون‌ها شغل و کسب‌وکار در معرض خطر قرار دارد؛ با این حال ما به هیچ وجه در همان جایی نیستیم که در زمان اعلام همه‌گیری در مارس ۲۰۲۰ بودیم. در واقع ما موفق شده‌ایم پایه‌های راه‌اندازی مجدد گردشگری را حول محورهای پایداری، نوآوری، مردم و سرمایه‌گذاری برای آینده‌ای انعطاف‌پذیر بنا کنیم.

به نقل از سازمان جهانی گردشگری، سال گذشته پیشرفت‌های زیادی برای ارائه واکسن، تشخیص و درمان بیماری کووید ۱۹ انجام شد. همچنین شاهد پیشرفت قابل‌ توجهی در زمینه تعادل مناسب بین ایمنی افراد و حفظ محیط‌ زیست بودیم.

مهمترین موضوع کنونی استفاده از درس‌هایی است که در این فاصله زمانی آموخته‌ایم. همچنین رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سفر همچنان اهمیت ویژه‌ای دارد.

سازمان جهانی گردشگری عنوان کرد: راه‌اندازی مجدد گردشگری بدون سرمایه‌گذاری سبز غیرقابل تصور است و باید با موسساتی مانند شرکت مالی بین‌المللی بانک جهانی همکاری کنیم. تا امروز بیش از ۲۰۰ سرمایه‌گذار بخشی از شبکه سرمایه‌گذاری جهانی سازمان جهانی گردشگری هستند که کارهای مهمی مانند حمایت از هتل‌های زنجیره‌ای از ۵۰ کشور را برای پایدارتر شدن پیش می‌برند.

گردشگری آماده انجام کارهای سخت است و مسئولیت‌های آن در قبال مردم، سیاره زمین، تعهدات کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ و رسیدن به انتشار صفر تا سال ۲۰۵۰ افزایش یافته است.

همانند گذشته همه‌گیری ارتباط گردشگری را با اقتصاد و جوامع ما روشن کرده است. گردشگری در حال حاضر بخشی از گفت‌وگوهای جهانی و در قلب برنامه‌های اقدام ملی و بین‌المللی برای بهبود است.

با توجه به شیوع دوباره بیماری همه‌گیر کووید در این روزها این نگرانی مطرح می‌شود که سلامت عمومی بالاتر از همه مسائل است و تحولات اخیر نشان می‌دهد تنها راه پیش‌ رو از طریق همکاری و اقداماتی است که بر اساس شواهد و نه حدس و گمان یا راهبردهای سیاسی باشد.

سازمان جهانی گردشگری در وضعیت خوبی برای استفاده از دستاوردهای سال ۲۰۲۱ برای ایجاد گردشگری بهتر در سال‌های آینده قرار دارد و در صورت فراهم‌شدن شرایط آماده بازگشت به شرایط عادی است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

ترافیک سنگین نمایشگاه گردشگری و صنایع‌دستی

برج خلیفه، شهری عمودی در امارات

سفر همیشه از تفریحات سالم و جذاب گروهی و انفرادی است. انتخاب مقصد درست لذت این تفریح را چند برابر می‌کند. امروز جذابیت‌های گردشگری به جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ختم نمی‌شود. بسیاری از کشورها برای جذب گردشگر بیشتر دست به ایجاد جاذبه‌های نوین و مدرن می‌زنند.

در سراسر دنیا برج‌های بلند بسیاری با هدف جذب گردشگران ساخته شده است. هر برج دارای ویژگی‌های منحصر به فرد و خدمات گردشگری متفاوتی است. کشورهای گوناگون در ساخت برج‌های بلند از یکدیگر پیشی می‌گیرند. در حال حاضر برج خلیفه در امارات متحده عربی و در شهر دبی بلندترین برج جهان محسوب می‌شود. ارتفاع این برج ۸۲۸ متر و دارای ۲۰۹ طبقه است که ۱۶۳ طبقه آن در دسترس مردم قرار دارد.

برج خلیفه با هدف توسعه گردشگری امارات در سال ۲۰۱۰ افتتاح شده است. این برج با الهام از گیاهی بیابانی به نام هایمنوکالیس و بهره‌گیری از معماری اسلامی ساخته شده است. این نمای بزرگ و زیبا از بالا به صورت حرف Y است و با افزایش ارتفاع سطح مقطع برج کاهش می‌یابد. شکل این برج باعث شده از طبقات مختلف مناظر زیبا و گسترده‌ای برای گردشگران قابل رویت باشد. معمار این برج آدریان اسمیت از معماران یک شرکت معماری در شیکاگو است.

برج خلیفه، شهری عمودی در امارات

بیشتر طبقات برج به اقامتگاه‌های رویایی و مجلل اختصاص یافته است. طبقاتی که برای بازدید گردشگران قرار گرفته شامل لانژ، سکوهای تماشا، مراکز خرید، رستوران، هتل، باشگاه ورزشی و استخر با امکانات کامل است. در این برج مسجد و کتابخانه نیز وجود دارد. بسیاری از افراد برج خلیفه را شهری عمودی می‌دانند. باغ‌های این برج نیز با گیاهانی آراسته شده‌ که با آب‌وهوای دبی سازگار و فضای زیبایی را ایجاد کرده‌ است.

یکی از جذابیت برج‌های بلند برای گردشگران مناظری است که از بالای برج قابل مشاهده است. در برج خلیفه ۲ سکو به این کار اختصاص یافته است. سکوی اول به نام «At The Top» در طبقات ۱۲۴ و ۱۲۵ قرار دارد. ارتفاع این سکو از زمین ۴۵۲ متر است. سکوی دیگر در ارتفاع ۵۵۵ متری و در طبقه ۱۴۸ برج است و نام آن «At The Top SKY» است. گردشگران برای تماشای مناظر حیرت‌انگیز دبی و اطراف آن به این برج و این سکوها می‌روند. تماشای غروب خورشید از طبقات این برج یکی از کارهای مورد علاقه گردشگران است و حضور در این زمان برای بسیاری از مردم جذابیت دارد.

برج خلیفه، شهری عمودی در امارات

سالن لانژ برج خلیفه در طبقات ۱۵۲، ۱۵۳ و ۱۵۴ است و بلندترین سالن لانژ جهان محسوب می‌شود. گردشگران می‌توانند همراه با خوردن غذا یا نوشیدن چای از منظره این طبقات لذت ببرند. این سالن دارای تراسی است که می‌توان از ارتفاع ۵۸۵ متری مناظر اطراف را تماشا کرد. این سالن با معماری داخلی زیبا و آب‌نمایش یکی از جاذبه‌های برج خلیفه است.

یکی دیگر از جذابیت‌های گردشگری این برج نمایش آتش بازی و نمایش لیزری در شب سال نو است که افراد زیادی برای بازدید به صورت حضوری و مجازی از این مراسم را به خود جذب می‌کند. کنار برج خلیفه یک آب‌نمای موزیکال زیبا و بزرگ قرار دارد که نمایش رقص آب و رقص نور برای گردشگران در این آب‌نما اجرا می‌شود.

برج خلیفه، شهری عمودی در امارات

همچنین اطراف این برج پیاده‌روهایی وجود دارد که امکان پیاده‌روی و لذت از مناظر اطراف برج را برای گردشگران فراهم می‌کند. در این برج و خیابان‌های اطرافش بیش از هزار اثر هنری از هنرمندان سراسر جهان تعبیه شده است. همچنین برای لذت بیشتر گردشگران دریاچه‌های مصنوعی نیز ساخته شده است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

۱۱ جاذبه گردشگری شهر دبی

چرا فروش آنلاین بلیت اتوبوس متوقف و محدود شد؟

جمعی از کسب‌وکارهای آنلاین سفر در اعتراض به کاهش دستوری کارمزد از شرکت‌های آنلاین فعال در فروش بلیت اتوبوس و ایجاد انحصار و محدود و مسدودسازی خدمات‌، از توقف و محدود کردن فروش آنلاین بلیت اتوبوس از مبدأ تهران تا اطلاع ثانوی خبر دادند.

 بررسی‌ها اما نشان می‌دهد فروش آنلاین بلیت اتوبوس پس از یک روز توقف کامل، درحال حاضر به صورت محدود در این پلتفرم‌ها ادامه دارد. یکی از این کسب و کارهای آنلاین سفر توضیح می‌دهد: “فروش بلیت اتوبوس از مبدأ تهران متوقف شده است و فقط بلیت دو شرکت اتوبوسرانی به صورت محدود عرضه می‌شود؛ چرا که این دو شرکت مسافربری به رویه دستوری انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری معترض هستند و با حذف واسطه و حفظ شرایط قبلی، فروش مستقیم بلیت به این پلتفرم‌ها را ادامه می‌دهند. ما هم به عنوان کسب و کار آنلاین با قطع فروش بلیت اتوبوس سایر شرکت‌ها از مبدأ تهران، فعلا و فقط بلیت اتوبوس‌های این دو شرکت را می‌فروشیم.”

انجمن شرکت‌های مسافربری در ۲۰ دی‌ماه ۱۴۰۰ به شرکت‌های مسافربری و آژانس‌ها اطلاع داده که پورسانت یا کارمزد فروش اینترنتی بلیت را به دو درصد کاهش داده است، درحالی که برخی از کسب و کارهای آنلاین گفته‌اند مبلغ کارمزد قبلا سه تا پنج درصد بوده و با وضع جدید و کاهش کارمزد و با وجود هزینه‌های پشتیبانی و خدمات و ضررهای مالی گاه و بیگاه، فروش اینترنتی بلیت اتوبوس جذابیتی نمی‌تواند داشته باشد.

درحالی که برخی از این کسب و کارهای آنلاین معتقدند این اقدام انجمن صنفی شرکت‌های مسافربری، نوعی انحصارگیری و بازی در زمین واسطه‌ها است، اما احمد نوذری ـ رییس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل‌و نقل مسافر ـ گفته که شرکت‌های فروش آنلاین از هر بلیت اتوبوس، تا پنج درصد سود دریافت می‌کنند که فشار زیادی را به شرکت‌های حمل‌ونقل وارد می‌کند و برای همین در ابلاغیه جدید، تصمیم گرفته شد این کارمزد به دو درصد کاهش پیدا کند.

او این مطلب را هم اضافه کرده که قیمت اتوبوس تا ۱۰ میلیارد تومان افزایش یافته است و هزینه‌های شرکت‌های حمل‌ونقل به شدت زیاد شده است.

اکنون سه کسب‌وکار آنلاین سفر که مدعی‌اند بیش از ۷۰ درصد بازار فروش آنلاین بلیت اتوبوس را در اختیار دارند، با انتشار بیانیه‌ای در اعتراض به این تصمیم، اعلام کردند: “در روزگار سخت اقتصادی و شرایط نگران‌کننده همه‌گیری کرونا، کسب‌وکارهای آنلاین نقشی جدی در تسهیل و تسریع ارائه خدمات و کاهش دغدغه‌ مردم عزیز کشورمان داشته‌اند و در این سال‌ها با ارائه راهکارهای ابتکاری و کم‌هزینه، پیشران توسعه صنعت حمل‌ونقل بوده‌اند.

حال، اما اقلیتی بار دیگر نقش‌آفرین شده و در اقدامی بی‌سابقه، با ترجیح منافع سنتی-صنفی بر منافع جامعه، تصمیم به محدودکردن فروش اینترنتی بلیت اتوبوس‌های بین شهری گرفته‌اند تا در آستانه سفرهای نوروزی منتظر بازگشت به روزگار بازار سیاه بلیت اتوبوس و سردرگمی مردم باشیم. تصمیمی که این روزها به نام «حمایت از حقوق مسافران و شرکت‌های مسافربری» از سوی «انجمن صنفی شرکت‌های اتوبوسرانی» ابلاغ شده، ما کسب‌وکارهای آنلاین را در کنار عموم جامعه و شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات، به طور جدی نگران آینده خدمات حمل و نقل اتوبوسی کرده است.

کاهش دستوری، بدون توجیه و بیش از ۵۰ درصدی کارمزد فروش محصولات از کسب‌وکارهای آنلاین این حوزه، شامل اشکالات متعددی است که در روزهای اخیر توسط کارشناسان مختلف از زوایای بسیاری بررسی شده، اما دوباره لازم است تاکید کنیم که این اقدام بی‌هیچ تردیدی، نه به نفع مردم و نه به نفع صنعت حمل‌ونقل و تدوین‌کنندگان آن خواهد بود؛ چراکه صدمات و خسارات این طرح به جامعه و کسب‌وکارهای بومی، به مراتب بیشتر از کمک به آن‌ها است.

برخی ایرادات وارده به طرح فوق:

۱- ضررده بودن فعالیت آنلاین در این رده محصول و عدم تمایل شرکت‌ها به خدمت‌رسانی ذیل این شرایط (با توجه به این نکته که تمام هزینه‌های پشتیبانی مسافر بر عهده شرکت‌های آنلاین ارائه‌کننده این خدمات است.)

۲- نبود هیچ راه جایگزین برای خدمت‌رسانی آنلاین در شرایط فعلی و سردرگمی در بازار بلیت اتوبوس

۳- محدودیت در تهیه بلیت آنلاین، بازگشت ازدحام به ترمینال‌ها، افزایش مشکلات کنترلی و بالا رفتن خطر ابتلا به بیماری کرونا

۴- مهیا شدن بستر برای فساد در تهیه بلیت، از جمله خرید با رابطه، پشت پرده و بدون شفافیت. افزایش دلالی و درنتیجه افزایش نارضایتی مردم

۵- آسیب اقتصادی به شرکت‌های مسافربری

امضاکنندگان این بیانیه صریحا اعلام می‌کنند که رشد و توسعه در فضای رقابت ایجاد می‌شود و کیفیت خدمات با تسهیل و تنوع انتخاب کاربران بالا می‌رود. ایجاد انحصار، محدودسازی سرویس‌دهندگان آنلاین و مسدود کردن خدمات آنان به هیچ‌وجه به صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای کمک نکرده و نخواهد کرد. ما با تکیه بر نیروی توانمند انسانی و شناخت داده‌محور از سلیقه هموطنان، در بستر رقابتی سالم، افق جذب اعتماد کاربران را نقشه راه خود می‌دانیم، آنچه بی‌شک بدون نیاز به مداخلات سلبی میسر بوده و باعث ادامه حرکت در مسیر رشد شرکت‌های ارائه خدمات فروش اینترنتی بلیت خواهد شد.

در این بین، مهم‌ترین حمایت وزارت و نهادهای سیاست‌گذار از کسب‌وکارهای اینترنتی ایران، کاهش دخالت‌ها، رفع ده‌ها مجوز و محدودیت غیرضروری و تغییرات بدون هدف خواهد بود که هر روز در حال تحمیل شدن به این صنعت است. بالاترین سرمایه این گروه اعتماد کاربران و امید همکارانمان است. این‌گونه اقدامات سلبی علاوه‌بر لطمه به اعتماد کاربران، امید نیروی انسانی فعال در این صنعت را کاهش داده و جامعه را دچار تحمل سختی و خطرات جبران‌ناپذیر خواهد کرد.”

در این بیانیه همچنین از مراجع تصمیم‌گیر در سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور درخواست شده است “از تجربه‌های شکست‌خورده پیشین درس گرفته‌ و با ورود به این موضوع، از اقداماتی که با منطق دنیای دیجیتال امروزی سازگار نیست، جلوگیری کند”.

امضاکنندگان این بیانیه در پایان اعلام کرده‌اند که “تا رفع مشکلات ایجادشده و برای احقاق حقوق مسافران، از فروش آنلاین بلیت اتوبوس (از مبدا تهران) در پلتفرم‌های خود تا “اطلاع ثانوی” صرف نظر خواهند کرد. این در حالی است که ما همچون گذشته، آمادگی همه‌جانبه خود را برای مشورت فنی و کمک به سازمان‌های ذی‌صلاح اعلام می‌کنیم”.

با این وجود، نوذری ـ رییس کانون انجمن‌های صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافری ـ گفته که این اقدام هیچ تاثیری در خدمات‌رسانی به مردم ندارد و از بین شش شرکت بزرگِ فروش، سه شرکت و همچنین پایانه‌ها فروش بلیت را همچنان ادامه می‌دهند. این درحالی است که آن کسب و کارهای آنلاین سفر معتقدند با توقف فروش آنلاین در سه پلتفرمی که بیش از ۷۰ درصد بازار را پوشش می‌دهد، نه تنها درگاه فروش اینترنتی بلیت اتوبوس از بین می‌رود که دوباره مردم به پایانه‌ها روانه خواهند شد، بازار سیاه شکل می‌گیرد، واسطه‌ها قدرت پیدا می‌کنند و عقب‌گردی ۱۰ ساله خواهیم داشت.

بحث بر سر کاهش کارمزد فروش بلیت اتوبوس درحالی بین کسب و کارهای آنلاین و انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل مسافری ادامه دارد که قرار نیست ما به ازای کاهش کارمزد فروش آنلاین، قیمت بلیت اتوبوس کمتر شود، چنان‌که رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای چندی پیش حتی با وجود لغو محدودیت‌های کرونا، تصریح کرد قرار نیست قیمت بلیت اتوبوس کاهش پیدا کند و این توجیه را آورد که راننده‌ها در دوران کرونا به خاطر کاهش تعداد مسافر ضرر کرده‌اند و قیمت بلیت اتوبوس بابت هر نفر کیلومتر، پایین‌تر از هزینه آن است.

منبع: ایسنا

مرتبط:

دانستنی های مهم در مورد سفر با اتوبوس

کشف سلاح‌های چندصدساله نینجاها

باستان‌شناسان معتقدند آثار تاریخی که در ژاپن کشف شده احتمالا سلاح‌هایی هستند که توسط نینجاها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

به نقل از لایو ساینس، محققان اعلام کردند آثار تاریخی که در ژاپن کشف شده‌اند احتمالا نسخه‌های قدیمی‌تر همان «شوریکن» یا «ستاره‌ نینجا»ی امروزی هستند که در نقاط مختلفی از جمله دو قلعه کشف شده‌اند.

باستان‌شناسان این آثار را در سال‌های بین ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰ کشف کرده‌اند. این سلاح‌ها که احتمالا سلاح‌های نینجا بوده‌اند به «محاصره اوداوارا» که در سال ۱۵۹۰ میلادی رخ داد تعلق دارند. در طول این محاصره تویوتومی توانست خاندان هوجو را که تهدیدی برای قدرت خود می‌دانست شکست دهد.

آثار تاریخی که کشف شده‌اند چند سنگ صیقل داده‌شده را که برای پرتاب استفاده می‌شدند شامل می‌شوند که همان‌طور که اشاره شد این آثار می‌توانند نسخه‌های اولیه «شوریکن»‌هایی باشند که برای زخمی‌ کردن پاهای سربازان و اسب‌ها مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کارشناسان معتقدند این سلاح‌ها با عجله قبل از محاصره ساخته شده‌اند. با این‌که این سلاح‌ها باعجله ساخته شده‌اند اما بسیار کابردی بوده و برای متوقف کردن حرکت دشمن برای مثال سربازی که قصد حمله داشته مورد استفاده قرار می‌گرفتند تا در لحظه توقف دشمن، فرصتی برای فرار به وجود بیاید.

منبع: ایسنا

مرتبط:

کشف ابزار مومیایی کردن

کشف چند سرباز جدید «ارتش سفالین» در چین

کشف یکی از قدیمی‌ترین معبد بودایی

شرایط سفر نوروزی عراق اعلام شد

سازمان حج و زیارت از پیش ثبت‌نام سفرهای نوروزی عتبات عالیات عراق از روز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه خبر داد. پیش ثبت‌نام این دور از سفرها تا پایان روز جمعه ۶ اسفندماه دارد.

سفرهای نوروزی عتبات عالیات عراق از ۲۴ اسفندماه ۱۴۰۰ آغاز می‌شود و تا هشتم فروردین‌ماه ۱۴۰۱ ادامه خواهد داشت. سازمان حج و زیارت که پیش‌تر وعده داده بود برای کاهش قیمت سفرهای زیارتی، از اسفندماه مسیر زمینی را برقرار خواهد کرد، اینک اعلام کرده که این سفرها فعلا به صورت هوایی برنامه‌ریزی شده است. اعزام زائران نیز از ایستگاه‌های پروازی تهران و کرمان فعال است و سایر ایستگاه‌های پروازی از جمله مشهد، شیراز، تبریز و … متعاقبا پس از راه‌اندازی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سازمان حج و زیارت همچنین در اطلاعیه‌ای جزئیات و شرایط پیش ثبت‌نام سفرهای نوروزی را اعلام کرد. بر این اساس متقاضیان تشرف به عتبات عالیات در دوره نوروزی می‌توانند با تکمیل فرم مربوطه در سایت (http://atabat.haj.ir) برای خود و همراهانشان پیش ثبت‌نام را انجام دهند.

پیش ثبت‌نام این سفرها از ساعت ۱۰ صبح روز شنبه ۳۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۰ شروع می‌شود و تا پایان روز جمعه ۶ اسفندماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

سازمان حج و زیارت یادآور شده که اعزام‌های برنامه‌ریزی‌شده عراق فقط به صورت هوایی است و در صورت اعلام مجوز اعزام زمینی، شرایط مربوطه متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.

پیش ثبت‌نام به صورت انفرادی و گروهی (حداقل یک نفر و حداکثر ۱۰ نفر) است. افرادی که متقاضی اعزام با هم هستند و در یک گروه ثبت‌نام می‌کنند، مانند اعضای یک خانواده، باید یک سرگروه داشته باشند. لازم است مشخصات کامل سرگروه و اطلاعات اولیه همراهان (کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، تاریخ تولد) صحیح در فرم پیش ثبت‌نام سایت درج شود.

هر نفر فقط یک بار و در یک گروه می‌تواند (به عنوان سرگروه یا همراه) پیش ثبت‌نام کند و چنان‌چه به هر دلیلی هر یک از افراد پیش ثبت‌نام شده (سرگروه یا همراهان) پس از ثبت‌نام و دریافت کد رهگیری، خواستار ثبت‌نام با گروه جدید یا جابه‌جایی اسامی گروه خود باشد می‌تواند نسبت به ثبت‌نام دوباره اقدام و کد رهگیری جدید دریافت کند که در این صورت، اطلاعات ثبت‌نامی در گروه قبلی حذف خواهد شد.

کدملی و مشخصات متقاضیان تشرف با اطلاعات سازمان ثبت احوال تطبیق داشته باشد و در صورت مغایرت، امکان ادامه فرایند وجود ندارد، بنابراین در ثبت کد ملی دقت مضاعف شود.

باتوجه به اطلاع‌رسانی‌های مرتبط با پیش ثبت‌نام از طریق سیستم ارسال پیام کوتاه، ثبت شماره تلفن همراه سرگروه (یا یکی از نزدیکان او) در فرم پیش ثبت‌نام الزامی است.

تاریخ تولد افراد باید به صورت کامل شامل روز، ماه و سال (به صورت چهاررقمی) در فرم نوشته شود.

کدملی همه افراد ده‌رقمی بوده و باید تمام ارقام (صفرهای سمت چپ) آن به طور کامل در فرم ثبت شود.

پس از قطعی کردن پیش ثبت‌نام، سیستم یک شماره رهگیری به گروه تخصیص می‌دهد که این شماره را یادداشت کرده و برای پیگیری‌های بعدی نزد خود نگهداری کنید.

بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بیماری کرونا داشتن کارت واکسیناسیون دارای QR کد و نتیجه منفی آزمایش PCR برای ۷۲ ساعت قبل از پرواز الزامی است.

در صورتی که تعداد افراد پیش ثبت‌نام‌شده از ظرفیت اعزام دوره نوروزی در استان‌های مختلف بیشتر باشد، اولویت تشرف گروه‌ها براساس قرعه‌ تعیین و از طریق سایت به آن‌ها اعلام می‌شود.

قرعه‌کشی و اعزام افراد پذیرفته‌شده از استان محل سکونتِ سرگروه (قیدشده در سیستم) صورت می‌گیرد، بنابراین استان و شهر محل سکونت را با دقت از فهرست مربوطه انتخاب کنید.

پس از پایان مهلت پیش ثبت‌نام (جمعه ۶ اسفندماه ۱۴۰۰ ) امکان تغییر نام و مشخصات افراد ثبت‌نام شده میسر نیست.

داشتن گذرنامه با اعتبار حداقل ۶ ماه از تاریخ اعزام ضروری است.

فقط افراد پذیرفته‌شده در قرعه‌کشی دارای اولویت اعزام بوده و انتقال یا جایگزینی میسر نیست.

منبع: ایسنا

مرتبط:

زمان ثبت‌نام سفرهای نوروزی عراق و سوریه اعلام شد

هنرمند مازندرانی لوح تقدیر ششمین جشنواره فجر صنایع دستی را دریافت کرد

هنرمند مازندرانی رشته لاک‌تراشی در بین برگزیدگان بخش «رویش دوباره سرو» ششمین جشنواره فجر صنایع دستی قرار گرفت و در مراسم اختتامیه این جشنواره از وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لوح تقدیر دریافت کرد.

مراسم اختتامیه ششمین جشنواره فجر صنایع دستی عصر دوشنبه در سالن همایش‌های موزه ملی ایران با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد و برگزیدگان بخش‌های مختلف این جشنواره معرفی شدند که در بین برگزیدگان یک هنرمند صنایع دستی مازندران نیز حضور داشت.

«محمدرضا گلرد» هنرمند ۴۷ ساله هنر – صنعت لاک‌تراشی اهل روستای «واز علیا» از توابع شهرستان نور در بخش «رویش دوباره سرو» این جشنواره که برای نخستین بار برگزار شد لوح تقدیر جشنواره را دریافت کرد.

مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: امسال برگزارکنندگان جشنواره فجر صنایع دستی بخشی را به این جشنواره اضافه کردند که ویژه خانواده‌های حافظ صنایع دستی و هنرمندانِ ادامه دهنده رشته فعالیت پدر یا مادرشان بود. در این بخش هنرمندانی از استان‌های مختلف معرفی شده بودند که تعدادی از آن‌ها شایسته تقدیر معرفی شدند. یکی از این هنرمندان محمدرضا گلرد هنرمند لاک‌تراش اهل نور بود.

وی افزود: محمدرضا گلرد سال‌هاست رشته لاک‌تراشی که شغل و هنر پدرش استاد عبدالله گلرد است را به شکل جدی ادامه می‌دهد و هنرمندی صاحب‌سبک و خلاق در این عرصه است. وی علاوه بر دریافت لوح تقدیر در این بخش، در بخش هنرهای چوبی نیز نامزد اثر منتخب شد. لاک‌تراشی دست‌کم از پنج نسل پیش تاکنون در این خانواده برقرار است و خوشبختانه همچنان شاهد زنده بودن این رشته در خانواده گلرد هستیم.

ایزدی اظهار کرد: انتخاب پیشکسوت هنر لاک‌تراشی مازندران در جشنواره فجر صنایع دستی بخش کوچکی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مازندران است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران گفت: مازندران برای نخستین‌بار در جشنواره فجر صنایع‌دستی منتخب شد. حضور هنرمندان پیشکسوت و صاحب‌نام در عرصه‌های ملی و بین‌المللی موجب دلگرمی هنرمندان جوان این حوزه و تداوم این هنر آبا و اجدادی خواهد بود.

استاد عبدالله گلرد سال ۱۳۹۱ به دلیل کیفیت و اصالتی که در آثارش وجود داشت مهر اصالت یونسکو را دریافت کرد.

بر اساس آمار، بیش از ۱۲ هزار صنعتگر صنایع دستی در استان مازندران فعالیت می کنند که اقلامی همچون لاک تراشی، حصیر بافی، گلیم، چرم، نمد، بافته های ابریشمی، پوستین دوزی، صنایع فلزی، صنایع سنگی، سفال، البسه محلی و سوزن دوزی را تولید می کنند.

منبع: ایرنا

پلاس، هنر دست عشایر خراسان شمالی

امروزه پالاس بافی به برخی دلایل از جمله نبود بازار دائمی فروش، نزدیک نبودن تولیدات به نیاز مشتریان از رونق افتاده و تنها در معدود روستاها و جهت مصارف شخصی تولید می‌شود. همچنین از آن جایی که محصول پالاس بافی استفاده چندانی ندارد، این کالا به‌سوی تزئینی شدن می‌رود. در نتیجه تولید آن به‌مرور رو به فراموشی است.

گلیم‌هایی که با «شیوه پودگذاری» بافته می‌شود، یعنی تنها از نخ تار و نخ پود برای بافت آن‌ها استفاده می‌شود و نخ پود با عبور از لابه‌لای نخ تار، طرح موردنظر را به‌تدریج بر روی گلیم به وجود می‌آورد.

گلیم‌هایی که با «شیوه پودپیچی» بافته می‌شود، یعنی علاوه بر نخ تار و نخ پود، از پود نازک نیز در بافت گلیم استفاده می‌کنند و در واقع پود به حالت پیچش از میان نخ‌های تار عبور کرده و سپس با عبور پود نازک و بعد کوبیدن آن با شانه بافندگی نخ‌های تاروپود درهم‌پیچیده می‌شوند.

گلیم‌هایی را که به شیوه نخست بافته می‌شود، «گلیم ساده» (گلیم تخت = گلیم دورو) می‌نامند و از مهم‌ترین مناطق تولید این نوع گلیم، می‌توان به استان‌های فارس، کردستان، اردبیل، بوشهر، خراسان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، سمنان و زنجان اشاره کرد.

گلیم‌هایی را که به شیوه پود پیچی بافته می‌شود، «گلیم سوماک» (= گلیم یک رو) می‌نامند و از مهم‌ترین مراکز تولید آن می‌توان استان کرمان، آذربایجان شرقی، اردبیل، خراسان، چهارمحال بختیاری، فارس و خوزستان را نام برد.

در برخی از نقاط روستایی استان زیراندازی به نام پلاس بافته می‌شود. پلاس از نظر ظاهری به گلیم درشت‌بافت شباهت دارد و روش بافت آن شبیه گلیم و از تاروپود پنبه‌ای استفاده می‌شود با این تفاوت که در بافت پلاس از نخ‌های پنبه‌ای نامرغوب و پست استفاده می‌شود است، پلاس در برخی مواقع پشمی است که به کار زیرانداز و فراهم‌سازی «سیاه‌چادر» برای ایلات و عشایر استفاده می‌شود. معمولاً برای تولید آن از نخ پنبه‌ای نمره ۲ برای تار و نخ نمره ۵ برای پود در رنگ‌های مختلف استفاده می‌شود. گاه به‌جای نخ پود از نوارهای باریک پارچه‌ای که از لباس‌های مستعمل بریده شده نیز به‌عنوان پود استفاده می‌نمایند و به‌عنوان زیراندازی کم بها مورد مصرف دارد. گاه برای بافت از پشم استفاده می‌نمایند که در آن صورت عایق رطوبت بوده و برای زمین‌های مرطوب مناسب است. معمولاً بافت یک قطعه پلاس، حدود دو روز طول می‌کشد. موارد مصرف آن به‌جز زیرانداز، کیف، سجاده، خورجین و … نیز است.

پلاس‌بافی بیشتر با موی بز انجام می‌گیرد اما نوع دیگر پلاس‌بافی با تکه پارچه انجام می‌گیرد. برای بافت این نوع از پلاس ابتدا دار پلاس را به‌وسیله میخ سر پا می‌کنند، سپس شت‌ها را از دور سر کار و کون کار می‌گذرانند و بعد به‌خاطر اینکه تارها به همدیگر نرسد و به هم نخورد روی چوب‌کار را گل می‌کنند. سپس به‌وسیله ماسوره و نخ پلاس را می‌بافند. برای بافت پلاس ابتدا چند ردیف شت‌ها را می‌چینند که به آن ساده گویند بعد به‌وسیله تکه‌های پارچه شروع به بافتن پلاس می‌کنند.

برای بافت پلاس ابتدا دار آن را به‌وسیله دو میخ یا میله فلزی بلند را بافاصله معادل طول گلیمی که با نقش موردنظر است بر زمین فرومی‌کنند و بر یک میخ یا میله فلزی بلندتر در میان آن‌ها قرار می‌دهند و سپس نخ تار را به‌صورت چپ و راست به‌دور آن‌ها می‌پیچند. تارهای چله بر روی تیرهای بالا و پایین دار مرتب می‌شود و به‌گونه‌ای منظم در کنار همدیگر قرار می‌گیرد و بعد برای این که تارها به هم نخورد روی چوب‌کار را با گل می‌پوشانند. در همین مرحله است که میله‌ای به نام «کجو» یا «کوجی» نیز که کار جدا نگه‌داشتن تارهای زیرورو را به عهده دارد در محل میله‌ها قرار می‌گیرد.

بافت پلاس همانند گلیمِ ساده است و بیشتر بدون نقش و یا دارای نقوش بسیار ساده هندسی در تنوع رنگی محدود (عموماً دو یا سه رنگ) بوده که به‌صورت نوارهای ساده در عرض دست بافته به کار می‌رود. گاهی برای پود از نوارهای باریک پارچه‌های نخی (اغلب کهنه و مستعمل) استفاده می‌شود و درنهایت دست بافته‌ای با تنوع رنگی زیاد که راه‌راه رنگی است تولید می‌شود.

بافته‌های عشایر را عمدتاً زنان می‌بافند تولید پالاس نیز در جوامع عشایری روستایی تقریباً حالت حرفه‌ای غیر دایم و فصلی دارد و بافندگان آن که بیشتر زنان و دختران خانه‌دار هستند به‌موازات سایر فعالیت‌های خود از اوقات فراغتشان برای بافت استفاده می‌کنند. قسمت عمده پالاس‌های تولیدی زنان عشایر جنبه خودمصرفی دارد و به‌صورت گوناگون مانند گلیم، گلیم چه، جوال، خورجین و غیره در زندگی روزمره آنان نیز در مراکز دادوستد محلی مبادله می‌شود و از این طریق بخشی از درآمد موردنیاز خانوار را تأمین می‌کنند. به دلیل این‌که عشایر دائماً در حال کوچ کردن و ییلاق و قشلاق هستند، بافته‌ها طوری طراحی و ساخته می‌شوند که به‌راحتی با اسب و شتر قابل‌حمل باشند. خودکفایی عشایر، خودش را در بافته‌های آن‌ها هم‌نشان می‌دهد.

تاریخچه هنر پلاس‌بافی به طور دقیق مشخص نیست و باتوجه‌به اینکه بافته‌ها و منسوجات پشمی به‌مرورزمان براثر سرما و گرما و یا تماس با خاک از بین خواهد رفت به این دلیل نمی‌توان گفت تاریخ دقیق آن مربوط به چه زمانی است. اما باتوجه‌به اینکه از دیرباز پالاس به‌عنوان زیرانداز مناسب جهت محافظت از رطوبت، سرما و گرمای زمین بین خانواده‌های روستایی و عشایر رواج داشته است و به این لحاظ در مفروش کردن کف چادرهای عشایر خراسان شمالی که اغلب در زمین‌های مرطوب و بدون زه‌کشی برپا می‌گردد و نیز در خانه‌های روستایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پلاس‌بافی در خراسان شمالی که می‌توان گفت که قدمتی با زندگی عشایری دارد، با شماره ۱۶۸۸ در فهرست میراث ناملموس کشور به ثبت رسیده است.

منبع: ایسنا