دومین دیدار رافائل گروسی از موزه ملی ایران

رافائل ماریانو گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حاشیه سفر دیپلماتیک خود به تهران، از موزه ملی ایران برای دومین‌بار بازدید کرد.

گروسی در حاشیه سفر به ایران، پس از نشست‌ها و دیدارهای دیپلماتیک با مقامات سازمان انرژی هسته‌ای و وزارت امور خارجه، به موزه ملی ایران رفت و درحالی که بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی او را همراهی می‌کرد، از بخش باستان‌شناسی و هنر دوران اسلامی ایران، از جمله تالار قرآن، آثار دوره‌های صدر اسلام، سلجوقی، ایلخانی، تیموری، صفوی، قاجار و هنر و تمدن ایران در دوران اسلامی در یکی از مهم‌ترین موزه‌های جهان اسلام بازدید کرد.

نسخ خطی خمسه نظامی و مسالک‌الممالک ثبت شده در فهرست حافظه جهانی یونسکو و همچنین قرآن تک‌برگ منسوب به بایسنقر میرزا،  محراب بقعه ربیعه خاتون اشترجان اصفهان، تابلوهای نقاشی قهوه‌خانه‌ای و نبرد گنجه، مورد توجه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفت.

دومین دیدار رافائل گروسی از موزه ملی ایران

گروسی همچنین در دفتر یادبود موزه ملی ایران نوشت: “مفتخرم که بیشتر با تاریخ ایران از طریق زیبایی هنر آن آشنا شدم. ”

دومین دیدار رافائل گروسی از موزه ملی ایران

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی که در این بازدید گروسی را همراهی می‌کرد، برای یادبود نوشت: “تاریخ کشور ما الحمدللّه سرشار است از افتخارات و توجه مردم این سرزمین کهن به ارزشهای کهن اسلامی، به همین دلیل بود زمانی که اسلام ظهور یافت این مردم با استقبال از ارزشهای اسلامی نه تنها اسلام آوردند، بلکه خدمات فراوانی به ترویج فرهنگ اسلامی نمودند. از همه دست‌اندرکاران موزه اسلامی که شناسنامه فرهنگ کشورمان را حفظ می‌نمایند کمال تشکر را دارم. ”

دومین دیدار رافائل گروسی از موزه ملی ایران

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این، در ششم شهریور ۱۳۹۹ از موزه ایران باستان در موزه ملی ایران بازدید کرده بود. موزه ملی ایران همچنین در هفتم آبان ۱۳۹۶ میزبان یوکیا آمانو، مدیر پیشین این آژانس بود.

منبع: ایسنا

راز «استون‌هنج» سرانجام مشخص شد

یک باستان‌شناس معتقد است سازه تاریخی «استون‌هنج» به عنوان یک تقویم خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

به نقل از لایوساینس، یک باستان‌شناس معتقد است بنای باستانی و مشهور «استون‌هنج» در گذشته به عنوان یک تقویم خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گرفت به نحوی که هر یک از سنگ‌ها نمایان‌گر یک روز و هر بخش از حلقه سنگ‌ها مرتبط با هفته‌ها بوده است.

یک تقویم خورشیدی دقیق، حدود ۳۶۵.۲۵ روز را در برمی‌گیرد.  البته که در «گاه‌شمار میلادی» که امروزه در بسیاری از بخش‌های جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۳۶۵ روز وجود دارد و  هر چهار سال یک بار، یک روز به تعداد ۳۶۵ روز اضافه می‌شود.

باستان‌شناسان سال‌ها در تلاش برای تشخیص کاربرد اصلی این سازه ۵۰۰۰ ساله بوده‌اند و در این میان فرضیه‌های متفاوتی را مطرح کرده‌اند، این‌که «استون هنج» به عنوان گورستان مورد استفاده قرار می‌گرفت و یا محل برگزاری مراسم‌های تشریفاتی بود و یا به عنوان تقویم باستانی مورد استفاده قرار می‌گرفت از جمله این فرضیه‌ها بود.

«تیموتی دارویل» استاد باستان‌شناسی دانشگاه «بورنموث» در بریتانیا در تحقیقاتی که در یکم مارس در «ژونال انتیکیتی» منتشر شد، این‌طور نوشته است: «محققان سال‌ها شواهدی از مورد استفاده قرار گرفتن «استون‌هنج» به عنوان یک گاه‌شمار ماقبل تاریخ (یک تقویم نوسنگی)  را مشاهده کرده بودند. نحوه استفاده دقیق از این تقویم با این حال هنوز مشخص نیست.»

«دارویل» برای این‌که بتواند نحوه کاربرد «استون‌هنج» را متوجه شود، از عددشناسی سنگ‌ها کمک گرفت. به گفته «دارویل»، «استون‌هنج» ۳۰ سنگ عظیم را شامل می‌شد که از بخش بالا توسط ۳۰ سنگ مستطیلی شکل به یکدیگر متصل شده بودند؛ البته تعدادی از این سنگ‌ها امروزه از محل اصلی افتاده‌ و یا به طور کلی گم شده‌اند. این ۳۰ سنگ نمایانگر ۳۰ روز بودند. اگر این ۳۰ روز را در ۱۲ ماه ضرب کنیم، ۳۶۰ روز حاصل می‌شود.

به گفته «دارویل» در داخل حلقه سنگ‌ها، ۱۰ سنگ که با فاصله و به صورت دوتایی قرار داشتند. یعنی ۵ جفت سنگ در داخل این حلقه وجود داشت که می‌تواند نمایانگر پنج روز اضافی باشد تا درنهایت ۳۶۵ روز شکل بگیرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، «استون‌هنج» از همان ابتدا برای این ساخته نشده بود که به عنوان «تقویم خورشیدی» مورد استفاده قرار بگیرد.

علاوه بر این، چهار «سنگ پایگاهی» نیز خارج از حلقه ۳۰ تایی سنگ‌ها وجود داشت. این چهار سنگ می‌توانند نشانگر لزوم اضافه شدن یک روز در هر چهار سال یک‌بار باشند تا در نهایت یک سال خورشیدی ۳۶۵.۲۵ روز را شامل شود.

«دارویل» به این نکته اشاره کرد که دو مورد از سنگ‌های حلقه ۳۰‌تایی باریک‌تر از سایر سنگ‌ها هستند. همچنین فاصله بین این دو سنگ که باستان‌شناسان آن‌ها را با نام‌های «S۱۱» و «S۲۱ » می‌شناسند با یکدیگر و سایر سنگ‌های اطرافشان بسیار بیشتر است. این نکته می‌تواند نشانگر این مسئله باشد که برای افراد سازنده «استون‌هنج» هر دهمین روز در این حلقه اهمیت خاصی داشته و شاید محدوده زمانی شبیه به «یک هفته» برای آن‌ها بوده است.

متخصصان مدت‌ها است که می‌دانند «استون‌هنج» برای هم‌تراز شدن با انقلاب تابستانه و زمستانه ساخته شده است. «دارویل» معتقد است این توازن و هم ترازی می‌توانست در استفاده صحیح از تقویم موثر باشد.

«استون‌هنج» در حوالی ۳۰۰۰ تا ۲۰۰۰ پیش از میلاد ساخته شده و در طول زمان دچار تغییراتی شده بود. به گفته «دارویل» بخش‌هایی از «استون‌هنج» که یک تقویم را شکل می‌دهند در حوالی بین ۲۶۲۰ تا ۲۴۸۰  پیش از میلاد ساخته شده‌اند.

زمانی که «استون‌هنج» برای نخستین‌بار ساخته شد، مردم بیشتر به حرکات ماه توجه نشان می‌دادند و با گذشت زمان بیشتر به استفاده از تقویم خورشیدی راغب شدند. در آن زمان سیستم نوشتار در بریتانیا مورد استفاده قرار نمی‌گرفت بنابراین نمی‌توان علت این تغییر را دریافت. یکی از فرضیه‌ها این است که تاکید اعتقادات مذهبی بیشتر به خورشید و حرکات آن تغییر پیدا کرد.

«دارویل» اطمینان ندارد که این تقویم خورشیدی چگونه و چرا شکل گرفته است. تقویم‌های خورشیدی در حوالی همان زمانی که «استون‌هنج» ساخته شد در بین‌النهرین و مصر ساخته می‌شدند. «دارویل» معتقد است، شاید ایده ساخت این تقویم خورشیدی از راه‌های تجاری دور و دراز به بریتانیا رسیده باشد. البته این امکان نیز وجود دارد که مردم بریتانیا بی آن‌که از وجود سازه‌های مشابه در خاومیانه اطلاع داشته باشند، این تقویم خورشیدی را ساخته باشند.

منبع: ایسنا

ثبت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: تعزیه روز عاشورای روستای گرمن شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

حمیدرضا حسنی ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: در آخرین جلسه سال جاری شورای ثبت میراث ناملموس کشور، عنصر ناملموس و ارزشمند تعزیه روز عاشورای روستای گرمن از توابع بخش بسطام شهرستان شاهرود با نظر موافق اعضاء کمیته در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: قدمت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن که در یک وقف نامه مربوط به سال ۱۲۰۵ شمسی به آن اشاره شده، حدود چند قرن است.

او ادامه داد: مراسم تعزیه روستا فقط در روز عاشورا و در میدان بزرگ آبادی با حضور جمع زیادی از عزاداران امام حسین (ع) اجرا می‌شود.

حسنی گفت: در این تعزیه، بازگویی جریان کربلا، حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا روز عاشورا طی ۵ ساعت اجرا می‌شود.

وی افزود: طبق وقف نامه به‌جا مانده از بزرگان محل، شبیه‌خوان‌ها برای صرف ناهار در این روز با همان هیبت و لباس تعزیه در منزل یکی از خادمان حضور یافته و پس از صرف ناهار ، به اجرای خود ادامه می‌دهند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: محتوای تعزیه بر اساس روایات بوده و اجرا کنندگان آن از علمای روستای گرمن بوده و اکنون نیز تعزیه‌خوانان از اهالی روستا هستند.

حسنی اضافه کرد: اطعام عزاداران و پخش نذورات فراوان از دیگر باورهای موجود به‌خصوص برای ادای نذر و طلب حاجت از این تعزیه است.

او با بیان اینکه شهرستان شاهرود دارای بیش از ۱۵۷ اثر ثبتی است، گفت: «از این تعداد ۱۵ اثر در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ملی ثبت شده است.

تعزیه گونه‌ای از نمایش مذهبی منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کار آشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل‌بیت، در مراسم خاصی برخی از وقایع مربوط به حادثه کربلا را نزد تماشاچیان بازآفرینی می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشار مجن _ منطقه ای بکر در شاهرود

جنگل ابر شاهرود

ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

رییس جامعه تورگردانان ایران می‌گوید: ترکیه تا کنون اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است، هرچند ما هم اقدامی در این راستا انجام نداده‌ایم، به عبارتی ترک‌ها برای این‌که خود را معرفی کنند به کشور ما آمدند، ولی ما در کشور آن‌ها حضور نداشتیم.

ابراهیم پورفرج در گفت‌وگویی به مناسبت حضور ایران در نمایشگاه گردشگری آنکارا که با حضور ۱۰ آژانس و تورگردان گردشگری ایران برگزار شده است، درباره دلیل کم‌توجهی به بازار گردشگری ترکیه از سوی آژانس‌های گردشگری ایران، اظهار کرد: البته تعدادی از آژانس‌های ایرانی در بازار گردشگری ترکیه حضور دارند. این نمایشگاه پنجمین دوره‌ای است که در پایتخت ترکیه برگزار می‌شود و در دوران کرونا اولین بار است که تعدادی از کشورها در آن شرکت کرده‌اند که ایران نیز در آن حضور دارد و اتفاقا با استقبال استاندار و مقامات محلی آنکارا روبه‌رو شده و حتی در پوستر نمایشگاه از حضور ایران ویژه یاد شده است و افتتاحیه آن با سخنرانی نفر دوم سفارت ایران در آنکارا همراه بود.

او افزود: در ادامه قرار است با آژانس‌های گردشگری ترکیه نشست B2B داشته باشیم و در سال جدید هم B2B دیگری در شهر استانبول خواهیم داشت. با توجه به شرایطی که کرونا در دو سه سال گذشته برای صنعت گردشگری ایران پیش آورده است ما باید روی بازارهای جدید که قبلا نسبت به آن‌ها کم‌توجه بودیم بیشتر کار کنیم.

پورفرج ادامه داد: آژانس‌هایی که در این نمایشگاه حاضر شده‌اند همگی تورگردان هستند، یعنی کارشان جذب گردشگر است نه فرستادن گردشگر به خارج از ایران. هدف ما از حضور در چنین نمایشگاهی آغاز گفت‌وگوهای ادامه‌دار است که تعاملات بیشتری با بازار گردشگری ترکیه برای جذب گردشگران بیشتر از این کشور برقرار شود. امیدواریم نتیجه لازم را از این حضور به‌دست آوریم. در ترکیه علویان زیادی زندگی می‌کنند که برای سفر به ایران علاقه نشان می‌دهند، آن‌ها می‌توانند جامعه هدف ما باشند. متاسفانه ما تا کنون در کشور ترکیه وقت نگذاشته‌ایم، ولی با شرایطی که پیش آمده است باید روی کشورهای همسایه تمرکز بیشتری نشان دهیم.

ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

رییس جامعه توگردانان ایران در عین حال اظهار کرد: البته آژانس‌های ترکیه هم تا کنون اراده چندانی برای معرفی ایران و یا تشویق هموطنان خود برای سفر به کشور ما نداشته‌اند، درحالی که سالانه تعداد زیادی از ایرانی‌ها توسط آژانس‌های ایرانی تشویق می‌شوند که به ترکیه سفر کنند. ما می‌خواهیم این تعامل دوسویه باشد و در مذاکراتمان از طرف ترک هم می‌خواهیم که برای معرفی ایران وقت بگذارد، چون سال‌ها است ترکیه توسط آژانس‌های ایرانی درحال تبلیغ است. البته که ترک‌ها خودشان هم برای گردشگری و معرفی کشورشان وقت می‌گذارند. مسؤولان آن‌ها هر سال همراه آژانس‌های گردشگری این کشور به ایران سفر می‌کنند با آژانس‌های ایرانی جلسه می‌گذارند، برای سفر بیشتر گردشگران امتیازهایی را درنظر می‌گیرند، هزینه سفر را مدیریت می کنند، ولی ما کدام یک از این کارها را تا حالا انجام داده‌ایم؟ کدام مسؤول گردشگری ما برای تبلیغ و معرفی ایران این‌گونه وقت و هزینه گذاشته است؟ ما هم باید خودمان را معرفی کنیم، مردم و فرهنگمان را و در شبکه‌های تلویزیونی این کشور با تصاویر زیبا و نه خبرهای سیاسی حضور داشته باشیم.

او افزود: خاطرم هست زمانی رییس تورساب (اتحادیه گردشگری ترکیه) به ایران آمده بود، در یک سخنرانی گفت، “ما ترکیه را به ایران آورده‌ایم، ولی شما هرگز ایران را به ترکیه نیاورده‌اید”. البته که تورساب و آژانس‌های گردشگری ترکیه همراهی دولت را داشته‌اند، مثلا در نمایشگاه‌های بین‌المللی دولت آن‌ها زمین را می‌خرد و رایگان در اختیار شرکت‌های گردشگری قرار می‌دهد، ولی برای ما شرایط این‌گونه است که وزیر (پیشین) گردشگری با پرداخت ۵۰ درصد هزینه زمین در نمایشگاه موافقت می‌کند و معاون گردشگری او مخالفت می‌کند. تفاوت است بین انسان‌هایی که کار تجارت می‌کنند و آن‌هایی که از تجارت فاصله دارند.

ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

پورفرج گفت: به جز ترکیه درحال مذاکره با آژانس‌های هندی و چینی هم هستیم که احتمالا از اتحادیه‌ها و آژانس‌های گردشگری آن‌ها برای سفر به ایران دعوت کنیم. ضمن این‌که با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درحال گفت‌وگو هستیم تا زمینه برگزاری دومین گردهمایی توراپراتورهای بین‌المللی را که دور نخست آن  در سال ۱۳۸۷ (۲۰۰۸) برپا شد، در پساکرونا فراهم کنیم. البته منتظر نتیجه مذاکرات درباره توافق هسته‌ای (برجام) هم هستیم که اگر حاصل شود، حتما بازار گردشگری ایران را متحول می‌کند و مشکلات نقل و انتقال درآمد صنعت گردشگری را به کشور تا حدی حل خواهد کرد. به هر حال ما حتی با وجود خسارت‌هایی که در دوران کرونا و قبل از آن متحمل شدیم و دولت هم کمک و حمایت قابل توجهی نکرد، تلاش می‌کنیم تعداد بیشتری از گردشگران را به ایران جذب کنیم.

ترکیه اراده‌ای برای معرفی ایران نداشته است

منبع: ایسنا

چالش‌های مدیریت زیارت در مشهد

برای اینکه مدیریت زیارت در یک شهر مذهبی به شکوفایی لازم برسد، به برنامه‌ای یکپارچه و استراتژیک نیاز است چرا که چنین برنامه‌ای می‌تواند نیازهای زائران و فرایند خدمات‌رسانی به آن‌ها را بر طرف کرده و در ادامه به شکلی استراتژیک در حوزه کیفیت خدمات و مدیریت پایدار شهر نیز عمل کند.

البته در حوزه مدیریت زیارت در شهری مذهبی همچون مشهد مواردی چون متولیان متعدد و نامشخص بودن انتظارات در این حوزه باعث بروز مسائل متعددی شده است. از آنجایی که مدیریت زیارت چندبخشی است و باید تمام دستگاه‌ها و ارگان‌ها در این حوزه پای کار باشند نیاز به هماهنگی‌های ویژه‌ای در این خصوص وجود دارد.

وجود متولیان متعدد در شهری مذهبی باعث می‌شود مدیریت یکپارچه و استراتژیک در سطح شهر دیده نشود و ساکنان شهر ناهماهنگی‌های مختلفی میان بخش‌های عمومی و خصوصی را شاهد باشند. بنابراین جهت به سرانجام رسیدن امور به نحو مطلوب باید نهادهای مختلف در امر مدیریت زیارت با یکدیگر هماهنگی و تعامل داشته باشند.

نامشخص بودن انتظارات در امر زیارت منجر به این می‌شود که کیفیت مدیریت در این حوزه کاهش یابد؛ بنابراین معاونت زیارت در استانداری بایستی این هماهنگی‌ها را انجام دهد تا مدیریت بهتری در امر زیارت برای زائران به وجود آید تا با یک مدیریت واحد در این حوزه هم‌افزایی‌هایی صورت گیرد.

اغتشاش بصری، هویتی و عملکردی از نقاط منفی مدیریت زیارت در مشهد است

سعید خدیوی، عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی، در خصوص مدیریت زیارت شهر مشهد به ایسنا گفت: به طور کلی مساله زیارت یکی از موضوعاتی است که به دلیل مشخص نبودن مسئول و متولی امر زیارت که تنها مختص شهر مشهد نیست، باعث شد نتوانیم قضاوت درستی در رابطه با مقوله زیارت داشته باشیم.

وی ادامه داد: موضوع زیارت در شهرهای مختلف مانند مشهد که متولیان مجزایی دارد، باعث می‌شود نتوان با یک مدیریت واحد و فرماندهی مشخص در این حوزه مواجه بود اما اگر بخواهم یک قضاوت حداقلی در رابطه با اتفاقات مثبتی که در شهر مشهد و به طور خاص در حوزه مدیریت زیارت رخ داده، داشته باشم، به نظر می‌رسد هزینه‌ ارائه خدمات به زائران و مسافران نسبت به شهرهای دیگر بسیار پایین‌تر است.

خدیوی بیان کرد: البته در این حوزه همه ذی‌نفعان به ویژه بخش خصوصی نقش پررنگ‌تری داشته‌اند؛ بنابراین می‌توان ادعا کرد امروز شهر مشهد یک سفر ارزان و باکیفیت را در مقایسه با سایر شهرهای ایران برای ایرانیان و کشورهای همسایه فراهم کرده است.

وی در خصوص نقاط منفی مدیریت زیارت در شهر مشهد تصریح کرد: موضوعی که بسیار آزاردهنده است و به طور کلی می‌توان مقصر آن را گروه یا نهاد خاصی دانست، اغتشاش بصری، هویتی و عملکردی در حوزه زیارت است.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی اظهار کرد: بخش زیادی از این اغتشاشات بصری یا معنایی که در کالبد، عملکرد و حتی در وضعیت بافت مرکزی شهر مشهد دیده می‌شود، کیفیت زیارت را کاهش داده و باعث شده مردم آن‌گونه که باید و شاید با امر زیارت ارتباط برقرار نکنند؛ بنابراین به نظر می‌رسد این موضوع ناشی از نامشخص بودن انتظارات‌مان از زیارت در دوران مدرن است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از تلاش‌ها در سند کمی و کیفی زیارت انجام شده، اظهار کرد: با این وجود اما به نظر می‌رسد این سند نیاز به بازنگری دارد و نیازمند این است که تبدیل به یک گفتمان مورد اجماع میان نخبگان و ذی‌نفعان زیارت شود. البته اگر این موضوع مورد اجماع گروه‌های مختلف نباشد، این اغتشاش بصری و ناهماهنگی در عملکرد حوزه‌های مختلف زیارت گسترش پیدا خواهد کرد که ثمره آن کاهش کیفیت زیارت و گردشگری در شهر مشهد آن هم در بلند مدت خواهد بود.

خدیوی اضافه کرد: بنابراین این موضوع یکی از مهم‌ترین نقاط منفی است که در حوزه مدیریت زیارت وجود دارد و نظام حکمرانی باید بتواند زیارت را به صورت مطلوب پیاده کند. اینکه حوزه‌های مختلف زیارت در بخش‌های گوناگون و در گونه‌های مختلف گردشگری شهر گسترش پیدا کند، ایرادی ندارد و باید آن را پذیرفت اما باید با برنامه‌ریزی و در چارچوب منظومه زیارت به ارتقای کیفیت سفر کمک قابل توجهی کرد.

وی خاطرنشان کرد: امر زیارت را با مرزگذاری نمی‌توان مدیریت کرد بلکه باید مجموعه حرم یا ساحت مقدس قدسی که آستان قدس رضوی مستقیما آن را مدیریت می‌کند، تحت مدیریت، نظارت و برنامه‌ریزی آن نهاد نیز باشد. همچنین باید برای مدیریت مجموعه پیرامونی در بافت مرکزی شهر هماهنگی مستقیم بین آستان قدس رضوی و شهرداری مشهد صورت گیرد.

عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی عنوان کرد: در کنار این مجموعه شهرداری در مرز شهر مشهد باید بیشترین نقش را در هماهنگی با استانداری داشته باشد. همچنین لازم است معاونت زیارت در استانداری در سطح استان و در سطح ارتباط با کشور سعی بر مدیریت زیارت داشته باشد. در مجموع مدیریت زیارت در مشهد نیازمند همکاری بین آستان قدس رضوی، شهرداری و استانداری است.

خدیوی گفت: به نظر می‌رسد این تقسیم‌بندی مبتنی بر جغرافیا در حوزه مدیریتی می‌تواند به ارتقای کیفیت زیارت و شفاف شدن تقسیم وظایف هر کدام از این دستگاه‌ها کمک کند. البته این دستگاه‌ها باید قاعدتا در همراهی و همکاری با یکدیگر باشند. در حال حاضر عملکردها اینگونه است و نوع رفتاری که استانداری در سطح استان و در مراوداتی که با مرکز انجام می‌دهد، مبتنی بر منشا قدرتی است که از مرکز دریافت می‌کند. شهرداری هم اینگونه است اما نقش‌ها باید جدی‌تر باشد؛ به خصوص نقش آستان قدس رضوی در حوزه پیرامونی حرم که بسیار دارای اهمیت است.

آستان قدس رضوی باید محور زیارت باشد

حسین رضایی، سخنگوی جمعیت خدمتگزاران زائران پیاده امام رضا(ع)، اظهار کرد: به عقیده من آستان قدس رضوی باید محور زیارت باشد تا در روند کاری موجود بتواند مدیریت بهتری داشته باشد. البته دولت با تشکیل معاونت زیارت در استانداری خراسان رضوی توانست در جهت همسویی با سایر ادارات این مدیریت را به خوبی انجام دهد اما این معاونت باید تقویت شود زیرا تمام اداراتی که در مشهد فعالیت می‌کنند، به نوعی خدمات‌شان به زائران باز می‌گردد.

وی اضافه کرد: تمام کسانی که مدیریت زیارت را قبول می‌کنند، تنها هدف‌شان خدمت به زائر است و این فعالیت بسیار خوبی به شمار می‌رود اما باید در برخی از حوزه‌ها حتما هماهنگی داشته باشیم و یک مدیریت واحد امر زیارت را بر عهده گیرد.

رضایی با اشاره به اینکه ما در حوزه زائران پیاده به این وفاق مدیریتی رسیده‌ایم، اضافه کرد: معاونت زیارت توانست به خوبی به این حوزه کمک کند چراکه از ظرفیت دولتی برای این زمینه استفاده شد. برای مثال در مدت اخیر سیستم‌هایی مرتبط با زیارت و حاکمیت مانند امنیت و بهداشت برای رفاه حال زائران به کار گرفته شد.

مشهد شهری جهانی است

مهدی سالاری منش، رئیس اداره خدمات زیارت معاونت گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری مشهد نیز به ایسنا گفت: شهرداری مشهد در سال‌های اخیر در رابطه با مدیریت زیارت اقدامات مربوط به این حوزه را انجام داده است. مشهد شهری جهانی است که هر سال تعداد زیادی زائر خارجی به آن سفر می‌کنند. بنابراین این شهر باید به همین اندازه نیز رشد کند تا بتوان شاهد سفر زائران جدید از کشورهای مختلف به این منطقه بود. با توجه به این وضعیت باید شرایط خدمت‌رسانی برای زائران به خوبی فراهم شود.

سالاری‌منش خاطرنشان کرد: مدیریت زیارت چندبخشی است و باید تمام دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف پای کار آن باشند. این چندبخشی بودن کار را دشوار کرده و باید مدیریت واحدی در این حوزه وجود داشته باشد و لازم است در این مسیر هم‌افزایی صورت گیرد. یکی از نکات بسیار مهم در حوزه مدیریت زیارت معرفی شهر مشهد در سطح کشورهای اسلامی است. در واقع باید نقش و جایگاه شهر مشهد در سطح کشورهای اسلامی طرح موضوع شود.

ارگان‌های متولی حوزه گردشگری در مشهد سیاست‌ها و برنامه‌های خاص خود را دارند

رضا رضوانی، پژوهشگر پژوهشکده گردشگری جهاد دانشگاهی هم به ایسنا گفت: ارگان‌های متولی حوزه گردشگری در مشهد سیاست‌ها و برنامه‌های خاص خود را دارند که تنها با هماهنگی یکدیگر می‌توانند بستر یک زیارت مناسب برای زائران را فراهم کنند.

وی عنوان کرد: در شهر مشهد تمام بخش‌های خصوصی و عمومی خدمات مختلفی را ارائه می‌کنند و این موضوع نشان می‌دهد مدیریت شرایط مشهد برای گردشگران پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و به معنای واقعی یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند امور شهر را اداره کند زیرا این یک حوزه فرابخشی است و هر کدام از سازمان‌ها زیر نظر یک وزارتخانه خاص فعالیت دارد که به صورت متمرکز از تهران سیاست‌ها و برنامه‌های آن ابلاغ و تعیین می‌شود.

رضوانی تصریح کرد: آستان قدس رضوی خود را متولی زائران در محدوده حرم می‌داند، بیرون از محدوده حرم بر عهده شهرداری است و علاوه بر شهرداری که معاونت گردشگری دارد، سازمان میراث فرهنگی و استانداری هم به فعالیت‌ها و وظایف خود نیز در این زمینه می‌پردازند. به طور کلی سیاست‌گذاری ما از بالا به پایین است؛ در حالی که در کشورهای توسعه‌یافته این فرایند از پایین به بالاست. بنابراین برای مدیریت یک شهر باید مجموعه‌های آن شهر در زمینه‌های مختلف تصمیم‌گیری کنند.

منبع: ایسنا

تاریخچه تئاتر در ایران

تاریخچه تئاتر در ایران دقیقاً مشخص نیست، اما نمایش‌های آیینی مربوط به سوگ سیاوش و کین ایرج، دال بر قدمت هنر نمایش در ایران پیش از اسلام است.

 هنر تئاتر شاخه‌ای از هنرهای نمایشی است که به بازنمایی داستان‌ها در برابر مخاطبان یا تماشاگران می‌پردازد. تئاترهای اولیه ایرانی دارای پیوند عمیقی با مسائل مذهبی بودند که نمونه آن عموماً نمایش تعزیه بوده که تا امروز راه خود را ادامه داده است. پس از عهد قاجار، ایرانیان  با سفر  به اروپا و آشنایی با نمایش‌های پرطرفدار غربی، به ویژه در انگلستان و فرانسه سعی بر آن داشتند تا به شکلی این پدیده جذاب را وارد ایران کنند.

امروز اسنادی از دعوتنامه به همراه بلیت افتخاری تئاتری در پاریس که برای ناصرالدین شاه و همراهانش ارسال شده بود در دست است. از جمله تأثیرات آشنایی ایرانیان با هنر نمایش اروپایی، تألیف نمایشنامه‌هایی توسط قشر مهاجرت کرده به فرنگ است که معروف‌ترین این دسته از نویسندگان میرزا فتحعلی آخوندزاده است که در سرزمین قفقاز زندگی می‌کرده و به شدت تحت‌تأثیر هنر نمایشنامه‌نویسی به سبک اروپایی بوده است. اولین تئاتر ایرانی که در دوره قاجار به روی صحنه رفت، «حکومت زمان خان» نوشته میرزا آقا تبریزی نام داشت.

با پیروزی انقلاب مشروطه در سال ۱۳۲۴ هجری قمری و گرایش بیشتر ایرانیان به مدرنیته، تحولاتی نیز در این زمینه رخ داد. در این دوره تئاترهای متعددی به وجود آمد؛ از جمله تئاتر فرهنگ در عمارت مسعودیه. این عمارت به نام مسعود میرزا ظل‌السلطان بود و بعدها به وزارت فرهنگ مشهور شد، اما در اصفهان تئاتر به واسطه ارامنه ساکن جلفا شناخته شد. در سال ۱۸۸۸ تیگران آپکاریان علاقه‌مندان به این هنر را گردهم آورد و برای تأسیس باشگاه تئاتر در جلفا اقدام کرد. در بهار سال ۱۸۸۸میلادی نخستین نمایش این گروه به روی صحنه رفت. این گروه اقلیت در دوره پهلوی نیز در این زمینه بسیار فعال بودند و نقش مهمی را در رشد  هنر تئاتر در اصفهان ایفا کردند. سند فوق بلیت نمایشی به نام «ازدواج حقیقی یا شاهکار تمدن» که در سال ۱۳۱۲ در اصفهان به روی صحنه رفته است.

منبع: اسناد خاندان هژبرپور، محل نگهداری؛ مرکز اسناد و کتابخانه ملی منطقه مرکزی کشور (اصفهان)؛ نسیم سعید، کارشناس فهرست‌نگاری

ایسنا

ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در نوروز ۱۴۰۱ افزایش نرخ نخواهد داشت

مدیر کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: همه ساله از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۲۰ درصد افزایش نرخ در ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته‌ایم که امسال هیچ افزایش نرخی در این ناوگان نخواهیم داشت و این موضوع می‌تواند مشوقی برای استفاده بیشتر مردم از این ناوگان باشد.

ابراهیم نصری در جلسه ستاد خدمات سفر که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: در نوروز ۹۸ بیش از ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر به مشهد آمدند. در نوروز ۹۹ تعداد مسافران به ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر کاهش پیدا کرد و در نوروز ۱۴۰۰ به ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسید. در این ایام ۸۵ درصد مسافران و زائران از طریق خودروهای شخصی به مشهد تردد داشتند.

وی افزود: با این رویکرد که شرایط کرونایی مشهد همانند سال گذشته باشد، ورود حداقل ۸ میلیون مسافر به مشهد پیش‌بینی شده است. یعنی تقریبا معادل نوروز ۹۸ زائر و مسافر خواهیم داشت که نیازمند افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت‎‌سازی نسبت به سال گذشته برای نوروز پیش‌رو داریم.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: اولویت ما رعایت مصوبات ستاد ملی کرونا است. ضمن اینکه با استان‌هایی که در زمان بازگشت زائران خود مشکلات بیشتری خواهیم داشت، جلساتی برگزار کرده‌ایم تا تعداد ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای خود را افزایش دهند.

نصری گفت: همه ساله از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ۲۰ درصد افزایش نرخ در ناوگان حمل‌ونقل عمومی داشته‌ایم که امسال هیچ افزایش نرخی در این ناوگان نخواهیم داشت که این موضوع می‌تواند مشوقی برای استفاده بیشتر مردم از این ناوگان باشد، منتها بازگشت حجم بالای زائران در روزهای پایانی نوروز می‌تواند برای ما چالش ایجاد کند که تقاضا دارم هماهنگی‌ها و تعاملات لازم در این خصوص انجام گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در طرح نوروزی ۹۸، ۱۰۰ رام قطار به صورت روزانه به راه‌آهن مشهد رفت‌وآمد داشتند که در نوروز ۱۴۰۱ به دلیل مشکلات تحریم و نبود قطعات لازم به ۷۹ رام کاهش پیدا کرده است. همچنین در بخش ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای در نوروز ۹۸ حدود ۱۶۵۰ دستگاه اتوبوس در راه‌های خراسان رضوی شناسایی شده و فعالیت می‌کردند، در حالیکه برای نوروز ۱۴۰۱ حدود ۲۰۰ دستگاه از دسترس خارج شده و حمل‌ونقل جاده‌ای با ۱۴۵۰ دستگاه اتوبوس انجام خواهد شد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی ادامه داد: در نظر داریم برای مدیریت ایام پرازدحام در نوروز از ۲۵۰ اتوبوس‌ شرکت جوان سیر استفاده کنیم، اما به دلیل انجام ماموریت راهیان نور استفاده از اتوبوس‌های جوان سیر تا ۱۰ فروردین امکان پذیر نیست.

نصری در خصوص عملکرد اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی در محورهای استان در نوروز ۱۴۰۱ تصریح کرد: ۷۲ اکیپ در راه‌های حوزه استحفاظی جهت گشت‌زنی طرح زمستانی و نوروزی مستقر شده‌اند. راه‌ندازی ۳ ایستگاه ثابت خدمات‌رسانی به زائران، تجهیز و آماده‌سازی ۳۲ باب راهدارخانه جهت اسکان اضطراری مسافران، لکه‌گیری محورهای حوزه استحفاظی پیش از تعطیلات نوروزی، احیاء خط‌کشی محورهای مهم و اصلی و پر ترافیک استان از دیگر اقدامات اداره‌کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای برای راه‌ها و مسیرهای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۱ است.

منبع: ایسنا

وزیر میراث فرهنگی از جزیره آشوراده بازدید کرد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز با حضور در شهرستان بندرترکمن از جزیره آشوراده، تنها جزیره ایرانی دریای خزر بازدید کرد.

مهندس سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی صبح امروز جمعه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ در ابتدای سفر خود به گلستان با همراهی رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با قایق وارد جزیره آشوراده شد و از ظرفیت‌های تنها جزیره ایرانی دریای خزر بازدید کرد.

در این بازدید سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، گزارشی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد گردشگری در جزیره آشوراده ارائه داد و به تشریح جزئیات طرح گردشگری در این منطقه پرداخت.

آشوراده به‌عنوان تنها جزیره ایرانی دریای خزر یکی از ظرفیت‌های منحصربه‌فرد زیست‌محیطی و گردشگری منطقه شمال کشور است.

این جزیره با آب‌وهوای معتدل در حاشیه ساحل و غرب بندر ترکمن از شمال به دریای خزر، از شرق به تنگه‌ی باریک موسوم به چپق اغلی و از غرب به کانال طبیعی خزینی و ادامه شبه‌جزیره میانکاله و از جنوب به خلیج گرگان منتهی می‌شود.

اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان تاکنون برای سالم‌سازی دریا و سواحل آشوراده ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیون ریال از منابع ملی استان هزینه کرده است.

روشنایی محل شنا، احداث سرویس بهداشتی ۶ چشمه، اجرای کمپینگ، ۷ عدد آلاچیق، روشنایی محوطه، اجرای زیرساخت فیبر نوری از بندر ترکمن به جزیره آشوراده ازجمله اقدامات این اداره‌کل در جزیره آشوراده بوده است.

منبع: ایسنا

جلوگیری از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز مشهد در ایام نوروز

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: واحدهایی که بتوانند استانداردهای لازم جهت میزبانی از زائران را رعایت کنند، از اداره‌ کل مجوز دریافت می‌کنند. در غیر این صورت از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز جلوگیری خواهد شد.

یوسف بیدخوری عصر دیروز، ۱۲ اسفند، در جلسه ستاد خدمات سفر خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی هر ساله ستاد خدمات سفر اسکان و پذیرایی از زائران است که باید به نحو احسن انجام شود. هماهنگی‌های لازم با دستگاه‌های مختلف که ظرفیت اسکان دارد در این زمینه به عمل آمده است. مجموع ظرفیت‌های اقامتی موقت و اضطراری که از اداره‌ کل میراث فرهنگی خراسان رضوی پروانه پهره‌برداری دارد، ۴۴۵ هزار و ۵۳۲ نفرشب اقامت است که برای آن ۱۱۹ هزار و ۶۱۴ تخت ایجاد شده است.

وی افزود: با توجه به تعداد قابل توجه زائری که در نوروز میزبان آنان خواهیم بود، ۱۹۰ هزار و ۲۱۸ نفرشب اقامت در مجموعه‌های موقت شامل مدارس آموزش‌وپرورش، مهمانسراهای دولتی، اماکن اقامتی مربوط به سپاه، زائرسراهای ارزان قیمت، زائرشهر رضوی، اقامت حرم رضوی، حسینیه‌ها و اماکن متبرکه در نظر گرفته شده است.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: جلساتی برای آماده‌سازی واحدهای اقامتی رسمی گذاشته‌ایم. به دلیل کرونا بسیاری از واحدهای اقامتی تعطیل بود که تصمیم به بازگشایی آن‌ گرفتیم. حدود ۷۰ درصد از واحدهای اقامتی رسمی همچنان در حال آماده‌سازی برای بهره‌برداری هستند که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت آنان در نوروز به خوبی استفاده کنیم.

بیدخوری تصریح کرد: یکی از نکاتی که اهمیت ویژه‌ای دارد واکسیناسیون پرسنل واحدهای اقامتی است. پایگاه‌هایی برای تزریق واکسن کرونا در هتل‌ها در نظر گرفته‌ایم تا بابت رعایت مصوبه ستاد کرونا مشکلی نداشته باشیم. همچنین تشدید نظارت‌ها از تاسیسات گردشگری آغاز شده که واحدهای اقامتی در ایام نوروز حداقل ۲ مرتبه بازدید و نظارت خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: ۱۶۰ بازرس به صورت انفرادی از تاسیسات گردشگری و واحدهای اقامتی بازدید خواهند داشت. همچنین به صورت تلفیقی و با همراهی سازمان صمت، تعزیرات، اداره اماکن و سایر دستگاه‌ها بازدیدهایی از واحدهای اقامتی به عمل خواهیم آورد.

معاون گردشگری اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی عنوان کرد: ساماندهی واحدهای اقامتی برای ما از اهمیت بالایی برخودار است. تمام واحدهایی که بتوانند در پذیرایی مسافران استانداردهای لازم را رعایت کنند از اداره‌کل میراث فرهنگی خراسان رضوی می‌توانند مجوز دریافت کنند. از اداره نظارت بر اماکن عمومی تقاضا داریم همکاری بیشتری با ما داشته باشند تا بتوانیم از فعالیت واحدهای اقامتی غیرمجاز جلوگیری کنیم.

بیدخوری بیان کرد: از دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز تقاضا دارم برای رعایت دغدغه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی در واحدهای اقامتی موقت در کنار ما حضور داشته باشند تا نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دقت بیشتری به عمل آوریم.

منبع: ایسنا

دَرهای مسجد رنگونی‌های آبادان چرا همیشه بسته است؟

مسجد رنگونی‌های آبادان همیشه بسته است، تورها و گردشگران مدام به دَرِ بسته می‌خورند، درحالی که حداقل جمعه‌ها می‌توانند مسجد را باز کنند.

این‌ها حرف‌های علی حیدری، فعال گردشگری از اهواز است که به ایسنا می‌گوید. او هم مثل خیلی از راهنماها و گردشگران از این‌که مدام به در بسته مسجد رنگونی‌ها می‌خورند، معترض است.

حیدری می‌گوید: ما هر جمعه تور داریم، اما از آبان ماه تا همین حالا (اسفندماه)، در مسجد رنگونی‌ها بسته بوده است، درحالی که انتظار داریم حداقل جمعه‌ها به روی گردشگران باز شود.

درهای مسجد رنگونی‌های آبادان از زمان شیوع ویروس کرونا، یعنی از اواخر زمستان سال ۱۳۹۸ برای مدت طولانی بسته شده است و با وجود آن‌که تمام محوطه‌ها، موزه‌ها و اماکن تاریخی فعالیت خود را در آخرین روزهای تابستان ۱۴۰۰ از سر گرفته‌اند، اما وضعیت این مسجد هنوز مشخص نیست و حتی صدسالگی خود را پشت درهای بسته، بدون زائر و نظاره‌گر به پایان برده است.

blank

مسجد رنگونی‌ها با حدود یکصدسال قدمت، هم‌عمر با پالایشگاه نفت آبادان است و ساخت آن به دوره‌ای برمی‌گردد که مهاجران هندی، پاکستانی و برمه‌ای برای کار پالایشگاه نفت راهی آبادان شده بودند. سنگِ بنای مسجد در سال ۱۲۹۰ خورشیدی گذاشته شده و تکمیل آن حدود هشت سال طول کشیده تا مسجدی با تزئینات و معماری‌های زیبا و متفاوت از مساجد ایران، ساخته شود، در اصل معماران مسجد رنگونی‌ها هندی‌ها بوده اند که بنای مذهبی متفاوتی را در آبادان به یادگار گذاشته‌اند. براساس روایتی که گردآوری شده است مهاجران مسلمان آبادان مکانی را برای عبادات خود می‌خواستند که بعدها در زمینی متعلق به شرکت نفت ایران و انگلیس این مسجد را می سازند.

blank

این مسجد در سال ۱۳۷۸ با توجه به ارزش تاریخی و معماری در فهرست آثار ملی ایران ثبت می‌شود. گفته شده که در ساخت این مسجد از لوله‌های نفت و ریل آهن استفاده شده و برای همین ساختمان آن مقاوم بوده، حتی در دوران جنگ که فقط کمی ترک برداشته و بر اثر برخورد خمپاره یک سوراخ ۷۰ سانتی‌متری در مرکز سقف آن ایجاد شده است. میراث فرهنگی یک‌بار قبلا مسجد را مرمت کرده که دستکاری در تزئینات آن مایه اعتراض شده است. در سال ۱۳۹۹ هم طرحی برای مرمت آن آماده شده که هنوز بعد از گذشت یک سال، به اجرا و نتیجه نرسیده است.

طبق گفته مدیر میراث فرهنگی منطقه آزاد اروند که این مسجد در محدوده آن واقع شده است، بیشترین مشکل رنگونی‌ها درحال حاضر رطوبت بسیار بالا، تَرَک و رانش است که اگر با همکاری اداره میراث فرهنگی استان خوزستان مرمت شود، درهای مسجد رنگونی‌ها شبانه روز باز می‌شود!

منبع: ایسنا