شاهرود

ثبت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: تعزیه روز عاشورای روستای گرمن شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسید.

حمیدرضا حسنی ۱۴ اسفندماه ۱۴۰۰ با اعلام این خبر اظهار کرد: در آخرین جلسه سال جاری شورای ثبت میراث ناملموس کشور، عنصر ناملموس و ارزشمند تعزیه روز عاشورای روستای گرمن از توابع بخش بسطام شهرستان شاهرود با نظر موافق اعضاء کمیته در فهرست میراث ناملموس (معنوی) کشور قرار گرفت.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: قدمت تعزیه روز عاشورای روستای گرمن که در یک وقف نامه مربوط به سال ۱۲۰۵ شمسی به آن اشاره شده، حدود چند قرن است.

او ادامه داد: مراسم تعزیه روستا فقط در روز عاشورا و در میدان بزرگ آبادی با حضور جمع زیادی از عزاداران امام حسین (ع) اجرا می‌شود.

حسنی گفت: در این تعزیه، بازگویی جریان کربلا، حرکت امام حسین (ع) از مدینه تا روز عاشورا طی ۵ ساعت اجرا می‌شود.

وی افزود: طبق وقف نامه به‌جا مانده از بزرگان محل، شبیه‌خوان‌ها برای صرف ناهار در این روز با همان هیبت و لباس تعزیه در منزل یکی از خادمان حضور یافته و پس از صرف ناهار ، به اجرای خود ادامه می‌دهند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: محتوای تعزیه بر اساس روایات بوده و اجرا کنندگان آن از علمای روستای گرمن بوده و اکنون نیز تعزیه‌خوانان از اهالی روستا هستند.

حسنی اضافه کرد: اطعام عزاداران و پخش نذورات فراوان از دیگر باورهای موجود به‌خصوص برای ادای نذر و طلب حاجت از این تعزیه است.

او با بیان اینکه شهرستان شاهرود دارای بیش از ۱۵۷ اثر ثبتی است، گفت: «از این تعداد ۱۵ اثر در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ملی ثبت شده است.

تعزیه گونه‌ای از نمایش مذهبی منظوم است که در آن عده‌ای اهل ذوق و کار آشنا در جریان سوگواری‌های ماه محرم و برای نشان دادن ارادت و اخلاص به اهل‌بیت، در مراسم خاصی برخی از وقایع مربوط به حادثه کربلا را نزد تماشاچیان بازآفرینی می‌کنند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

آبشار مجن _ منطقه ای بکر در شاهرود

جنگل ابر شاهرود

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *