شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار دارد

یکی از شهر‌های استان خراسان رضوی به اندازه‌ای تحت تأثیر باد‌های موسمی قرار گرفته که بخشی از نامش یادآور وزش این باد‌هاست.

امروز می‌خواهیم از سرزمینی بگوییم که آنچنان در معرض وزش باد‌های موسمی قرار گرفته که این باد‌ها در تار و پود نامش نیز رخنه کرده‌اند. اگر به نقشه جغرافیایی استان خراسان رضوی نگاه کنید، به طور حتم چشمتان به شهری با نام نشتیفان می افتد. نام این شهر به تصور برخی از افراد ترکیبی از «نش» به معنای کژدم یا عقرب و «تیفان» به معنای توفان یا وزش باد‌های موسمی است.

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

شهر نشتیفان در جنوب شرقی شهرستان خواف و در حاشیه جاده قائن قرار گرفته است. این شهر در تمام روز‌های سال در مسیر وزش باد‌های موسمی معروف به باد‌های صد و بیست روزه قرار دارد. این امر از گذشته تا به امروز مردم شهر نشتیفان را به فکر تأسیس آسیاب‌های بادی انداخته؛ بنابراین شهر نشتیفان با آسیاب‌های بادی‌اش بیش از هر چیز شناخته می‌شود. این شهر دست کم در شش سده گذشته با نام فعلی خود شناخته می‌شده است.

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

شهری که تار و پودش در معرض باد‌های موسمی قرار گرفته است

نشتیفان در اوایل قرن نهم هجری شناخته شده بوده است. این شهر در میان فبرستان‌هایی قرار گرفته که به شیوه مقبره‌های زرتشتیان ساخته شده‌اند. برخی افراد معتقدند عده‌ای از فرزندان و نوادگان پادشاهان سلسله اشکانیان در این قبر‌ها به خواب ابدی رفته‌اند.

برخی دیگر معتقدند در گذشته بزرگان شهر را در اطرافش دفن می‌کردند تا با این کار علاوه بر اشاره کردن به اصالت و درستی مردم، شهرشان را از حملات و تجاوزات احتمالی ایمن نگه دارند. یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر نشتیفان مسجد جامع شهر است. این مسجد که به دستور پیراحمد خوافی و با توجه شیخ زین‌الدین تایبادی (عارف و فصیح قرن هشتم هجری) ساخته شده، امروزه توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

منبع خبر:باشگاه خبرنگاران جوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *