موزه ها و بناهای تاریخی استان مرکزی

تعریف و تاریخچه موزه در ایران

پیشینه موزه در ایران با سفر های ناصر الدین شاه قاجار به اروپا آغاز شد. او پس از مشاهده آثار نقاشی موجود در موزه های اروپا ، اقدام به ایجاد محلی مشابه در کاخ گلستان جهت جمع آوری اموال و اشیای دربار نمود .

اولین موزه رسمی ایران با نام موزه ملی ایران در سال ۱۲۹۵ به دستور مرتضی قلی خان ممتاز الملک وزیر معارف وقت با ۷۲ قلم شی که اکثرا قالیچه بود در یکی از مدارس دارالفنون تشکیل شد . اما پس از ۹ سال به دلیل کوچک بودن محل آن به دستور رضاخان عمارت مسعودیه متعلق به شاهزاده مسعود میرزا که یکی از بناهای زیبای دوران قاجار برای موزه در نظر گرفته شد.

اکتشافات گسترده اشیا از گوشه و کنار کشور ، و تصویب حفظ آثار ملی در ۱۲ آبان ۱۳۰۹ که حفظ آثار ملی و نظارت بر آنها را به دولت واگذار می نمود ، رضا خان پهلوی را بر آن داشت که دستور ساخت موزه ای با نام موزه ایران باستان را صادر نماید .

افزوده شدن تدریجی اشیای موزه ، باعث ایجاد موزه های عمومی و تخصصی در تهران وشهرستان ها گردید.

یافته های باستانی و تاریخی در استان مرکزی حکایت از ثبت تاریخ از هزاره های دوم وسوم تاکنون در این استان دارد.

آثار باستانی ، تاریخی ، عمارت ها، بناها و اشیای بجا مانده از نیکانمان همه نشان دهنده هویت غنی ایرانی و ذوق و سلیقه آنان است که به وفور در ۱۴ موزه استان مرکزی می توان دید.

استان مرکزی جزو استان های دارای آثار تاریخی و بناهای قدیمی همچنین اشیای عتیقه و آداب ورسوم مختص منطقه خود است گخ هر ساله در ایام نوروز مورد توجه و بازدید گردشگران بسیاری از سراسر کشور و حتی دنیا قرار میگیردکه برخی موزه های آن بیش از سایر موزه ها دارای بازدید کننده است .

در اینجا به معرفی موزه های استان مرکزی می پردازیم:

 موزه چهار سوق ساوه

ساوه از شهر هایی است که هنوز سیمای تاریخی آن قابل رویت است . بنای تاریخی گنبد چهار سوق که قدمت آن دست کم به پنج قرن پیش از این می رسد در درون بافت قدیمی شهر قرار دارد.

چهار سوق

ویژگی های معماری بنا

این بنا که به نام گنبد چهار سوق یا تکیه چهار سوق معروف است که یک بنای گنبد دار است . این بنا از سمت بیرن دارای دوازده ضلع و از سمت داخل دارای پلان مدور می باشد.و در چها رضلع شمال ،جنوب ،شرق و غرب آن دالان داشته که در قدیم به چهار طرف بازار راه می یافته است .

درضلع شمال بنا ، بازار بزرگ ساوه و در ضلع غرب آن یک بازار چه کوچک با چند مغازه باقی مانده است.

هشت ضلع این بنا در داخل به صورت حجره هایی بوده که در ایام دهه عاشورا از آن به عنوان تکیه استفاه میشده است.

در این موزه اشیایی همچون کتب خطی و دست نویس ، انواع قفل های قدیمی ، ظروف مسی و سفالی ، سکه های تاریخی ، سنگ قبرهایی مربوط به دوره قاجار وجود دارد.

موزه حمام چهار فصل

بنای حمام چهار فصل اراک یکی از زیبا ترین آثار معماری و کاشی کاری ایران در قرون اخیر است و به واسطه ی تزئینات ویژه آن ، در معماری اسلامی اثری منحصر به فرد به شمار می رود .

این اثر ارزشمند تاریخی در تاریخ ۱۰/۸/۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و در سال ۱۳۷۳ پس از اتمام مرمت و بازسازی به عنوان موزه باستان شناسی و مردم شناسی اراک بازگشایی گردید و هم اکنون پذیرای بسیاری از هنر دوستان و گردشگران است.

حمام چهار فصل

وجه تسمیه:

نام چهار فصل برگرفته از تابلوهای کاشی کاری شده در چهار جهت حمام در بخش سربینه مردانه است که بنابرشرایط مختلف فصول سال به تصویر کشیده است .

ویژگی های معماری بنا

این حمام حدود ۱۶۰۰ مترمربع مساحت داشته و از بخش مجزای مردانه ، زنانه ، حمام ویژه اقلیت های دینی و حمام خصوصی تشکیل شده است. آب مورد نیاز حمام از آب جاری قنات تامین می شده است و به لحاظ تامین آب و همچنین حفظ گرما و حرارت ، کف حمام حدود ۳ سه و نیم متر از کف خیابان پایین تر ساخته شده است که اختلاف سطح به جهت جلوگیری از تغییر دمای متعارف و متناسب در درون حمام و نیز ایجاد تعادل بین هوای برودتی و حرارتی به گونه ای که افراد هنگام ورود و خروج در معرض تغییر ناگهانی هوا قرار نگیرند ، ایجاد شده است.

حمام از بخش های دالان ورودی ، سربینه مردانه و زنانه ،گرمخانه های خصوصی و عمومی ، هشتی های ارتباطی ،خزینه ، آب انبار ، و سایر بخش های مرتبط تشکیل شده است .

بخش عمده تزئینات در این حمام را کاشی های هفت رنگ معرق و کاشی معلقی تشکیل می دهد که بسیار زیبا و هنرمندانه با نقوش زیبا انسانی و حیوانی و گیاهی اجرا شده است.

موزه صنایع دستی حسن پور

خانه حسن پور همچون بناهای اولیه مسکونی شهر سلطان آباد (اراک فعلی ) بنایی است درون گرا با یک حیاط مرکزی و در سه جهت شرق و غرب و شمال دارای اتاق هایی است که به سمت حیاط گشوده می شود.

این بنا در زمینی به مساحت ۶۰۰ متر مربع در دوطبقه احداث شده است . طبقه همکف اتاق های زمستان نشین و طبقه اول اتاق های شاه نشین و تابستان نشین را شامل می شود.

خانه حسن پور،

این اثر ارزشمند در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

بخش های مختلف موزه شامل گالری خط و خطاطی ، گالری سفال ، شیشه وسرامیک ، گالری فرش و گلیم ، گالزی فلز و آثار حجمی ، گالری آثار چوبی و گالری منسوجات می باشد.

موزه مسجد جامع ساوه

این مسجد دارای بخش های مختلفی از جمله ایوان جنوبی ، گنبد خانه جنوبی ، مناره ، شبستان شرقی و جنوب شرقی ، شبستان شمالی ، ایوان غربی ، می باشد .

مسجد جامع ساوه

موزه مردم شناسی انجدان

این موزه در بنای حمام تاریخی روستای انجدان بنا شده است. از جمله ویژگی های این حمام می توان به سیستم های پیشرفته گرمایش از کف و استفاده از مردم و بازدم هوا در سیستم تیون برای استفاده بهینه از انرژی در گرم نگه داشتن این بنا اشاره کرد. درگذشته از خزینه ایرانی در حمام به عنوان نوعی جکوزی به شکل ابتدایی آن استفاده می شده است.

انجدان

از دیرباز حمام های ایرانی یی از مهمترین محل های اجتماع و به عنوان گونه ای مخل اخبار موزد توجه بوده اند. از دیگر کاربرد حمام های ایرانی انتخاب آنها به عنوان محلی برای انجام برخی رسوم چون نشان کردن دختران برای عروسی ، مراسم حنابندان ،آشتی کنان ، قهر کنان ، کری خوانی و… یاد کرد.

در موزه های مردم شناسی که عمدتا در امکنه تاریخی که از اهمیت فرهنگی در جوامع برخوردار هستند ایجاد شده است . از این روست که حمام تاریخی انجدان با همکاری بخش خصوصی به عنوان محلی برای ایجاد موزه مردم شناسی آماده شده تا بتواند تجربه حضور در یک اجتماع محلی با قدمت چند قرن رابرای بازدیدکنندگان فراهم آورد.

قلعه سالار محتشم

قلعه سالار محتشم (میرزا میرزا علی خان کمره ای )د رمحله سرسبز  و خرم میان باغهای خمین واقع بوده است .

قلعه سالار محتشم

قلعه سالار محتشم از دوطبقه ساخته شده و از نوع ساختمان های ایوان دار است. عنصر قابل توجهی که در حیاط قلعه به چشم میخورد حوضی است که به صورت دو لنگه با طرحی کاملا اروپایی در راستای شرقی غربی ساخته شده است. طرح این حوض هندسی نامنظم می باشد. شکل و ساختار این حوض طوری طراحی شده است که بتوان گلدان هایی را دور تادور آن قرار داد و با تلفیق ودو عنصر یعنی آب و گل یک فضای بصری و عرفانی زیبایی را به وجود آورد. وجود باغچه های زیبا از دیگر شاخصه ها در طراحی س این بنا است.

موزه وزیر دفتری آشتیان

در بافت قدیمی شهر آشتیان خانه ای تاریخی وجود دارد که مردم آشتیان صاحب اولیه آن را شخصی به نام میرزا هدایت الله وزیر دفتر می دانند .آرایه های معماری و تزئینات بنا که شامل گچبری های زیبا با موضوعات گل و گیاه در سقف ، دیوار اتاق ها می باشد. این عمارت مشتمل بر راهروی ورودی ، میانسرا ، آب انبار و فضای مسکونی و خدماتی در دوجبهه شمالی و غربی حیاط می باشد.

موزه مفاخر ومشاهیر

احداث این بنا در اواخر دوره قاجاریه انجام شده است . نوع بنا کوشکی ، با تزئینات آجری خاص دوره قاجاریه استو دارای دوایوان شرقی و غربی است.  در این ساختمان ۱۱ اتاق ، حمام خزینه ای است که در گوشه حیاط ساخته شده . دوقنات در محوطه وجود دارد .  این بنا در سال ۸۸ به عنوان موزه مفاخر استان مرکزی شناخته شد.

موزه مردم شناسی تفرش

این خانه تاریخی در قالب معماری دارای دوطبقه و یک حیاط مرکزی و یک حیاط پشتی است . بخش ورودی آن یک طبقه می باشد و ارتباط بنا توسط فضاهای اندرونی و بیرونی میسر می شود .همچنین ارتباط بین اندرونی وبیرونی را دالانی باریک فراهم می کند . مطبخ منزل به جهت جلوگیری از نور شدید خورشید در تابستان و تهویه آن در فصول سال در سمت شمال قرار گرفته است.

تکیه فرمهین

کهن دیار فراهان که پهنه وسیعی را از خاک استان مرکزی را در برمیگیرد امروزه به منطقه ای اطلاق می شود با مرکزیت فرمهین در راه اراک به تفرش و آشتیان واقع شده است.احداث این بنا به دوره قاجار باز میگردد  این بنا محل برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) و سوگواری بوده است.

ذلف آباد

محوطه تاریخی ذلف آباد به واسطه وسعت و غنای فرهنگی به عنوان مهمرتین سایت تاریخی فراهان و یکی از بزرگترین محوطه های تاریخی استان شناخته میشود.

این منطقه به عنوان شهر زیرزمینی ذلف آباد شناخته شده است که به صورت محوطه ای وسیع  بالغ بر ۱۱۰ هکتار در سه کیلومتری شمال شرق شهر فرمهین قرار گرفته است.

شهر زیر زمینی زلف آباد فراهان در اراک

محوطه تاریخی ذلف آباد به عنوان شهری آباد به عنوان شهری آباد و با مردمی شیعه مذهب که زندگی آنان مبتنی بربهره وری از کشاورزی ، دامداری و تولید بوده شکل گرفته است.

به پهنای ناژوان

ناژوان یکی از فرزندان دلنشین زاینده‌رود است که این روزها میزبانی گردشگران نوروزی اصفهان را به پهنای تنوع و زیبایی خود برعهده گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهار که فرا می‌رسد، اصفهان به عنوان یکی از پر رفت و آمدترین نقاط کشور برای سفرهای نوروزی شناخته می‌شود و مردم شهرهای مختلف برای لذت بردن از طبیعت بهاری به سمت این شهر می‌آیند.

در این میان، شاید جاذبه‌های گردشگری متنوع برگ برنده اصفهان برای راضی نگه داشتن مهمانان نوروزی است؛ این تنوع به خودیِ خود در مجموعه ناژوان نیز تکرار شده و در کنار فضای سبز موجود، جاده سلامت، تله سیژ، باغ پرندگان، باغ خزندگان، باغ پروانه‌ها و آکواریوم باعث شده بسیاری از افراد ناژوان را مانند نقاط دیگر گردشگری اصفهان برای گذراندن اوقات بهاری انتخاب کنند.

چند ایستگاه دوچرخه موجود در مجموعه، از مراجع کننده خالی نمی‌شود؛ هوای مطبوع در کنار رودخانه تازه جاری شده زاینده‌رود همه چیز را برای یک دوچرخه سواری خانوادگی مهیا کرده است. پا به رکاب انگار دور تا دور ناژوان را دوچرخه سورای کرده، چند لحظه‌ای تامل می‌کند تا نفسش جا بیاید “من که این چند ساعته فقط سرگرم دوچرخه سواری بودم و هنوز وقت نکردم جاهای دیگر را ببینم؛ اما اگر بقیه قسمت‌ها هم مثل مسیرهای دوچرخه سواری خوش بگذرد چرا که نه؟! حتما می‌رویم.”

گستره و تنوع قابل توجه ناژوان گاهی باعث می‌شود مسافران انتخاب سختی برای بازدید از بخش‌های مختلف آن داشته باشند، اینکه تمام قسمت‌ها را ببنند یا نه، “ما تازه از زنجان به اصفهان رسیده‌ایم و هنوز وقت نکرده‌ایم قسمت‌های مختلف ناژوان را ببینیم، اما می‌خواهیم اصفهان گردی را از همین‌جا شروع کنیم؛ تا اینجا که یک اتراق نیمه نصفه داشتیم همه چیز خوب بوده است.”

به ظهر که نزدیک می‌شویم بساط ناهار خانواده‌ها پهن می‌شود “منتظریم تا نوه‌ها برگردند و باهم ناهار بخوریم؛ الآن یکی دو ساعتی می‌شود که برای دیدن ناژوان رفته‌اند اما من پای رفتن دنبالشان را ندارم؛ می‌خواستم تمام بخش‌های ناژوان را ببینند، با این حساب خیال می‌کنم باید یک روز بیشتر بمانیم تا بچه‌ها کامل ناژوان را بگردند.”

شاید کمتر سلیقه‌ای یافت شود که در این مجموعه، تفریحی برایش در نظر گرفته نشده باشد “نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم! بچه‌ها که می‌گویند تله سیژ را برویم اما هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ایم؛ ناهار را که خوردیم شروع به گشتن در محیط ناژوان می‌کنیم.”

در کنار تمام مجموعه‌های دیدنی ناژوان، برنامه‌های عیدانه نیز کم طرفدار ندارد، خانواده‌های بسیاری حتی شده روی پا ایستاده‌اند و برنامه‌های نوروزی ناژوان را تماشا می کنند “من از ورامین می‌آیم، چند سالی می‌شود که عید نوروز را در اصفهان می‌گذرانیم؛ امسال جشن و برنامه‌های ناژوان بیشتر و بهتر از سال قبل شده و از اجراها لذت بردیم؛ چنین چیزهایی نشان می‌دهد که به سلیقه مردم احترام گذاشته می‌شود.”

ناژوان در تعطیلات عید نوروز ۹۸ رنگ تعطیلی به خود ندید و بیش از هر زمان دیگری از مسافر لبریز بود؛ تنوع شایسته‌ای که در بخش‌های مختلف ناژوان دیده می‌شود بدون سردرگمی برای گردشگران قابل دسترس بوده و لحظات به یادماندنی را برای آنان رقم خواهد زد.

منبع:ایمنا

چشمه‌های آب گرم شیان

چشمه‌های آب گرم یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف شهر شیان است که شنا در آب آن علاوه بر آرامش‌بخشی، نقش مؤثری در درمان بیماری‌های پوستی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهر شیان که در سال ۱۳۶۸ به پیمان خواهر خواندگی نصف جهان درآمد، به عنوان یکی از شهرهای جهانگردی بین المللی در عرصه‌های صنعت، تجارت و بازرگانی و تکنولوژی شناخته می‌شود. این شهر باستانی که در شمال کشور چین قرار دارد، دارای قدمتی بیش از سه هزار سال است و جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. همچنین فرودگاه بین المللی “شیانیانگ” که در شهر شیان قرار دارد، یکی از چهار فرودگاه بزرگ چین است که بیش از ۵۰ پرواز داخلی و سه پرواز بین المللی به هنگ کنگ، ناگویا و سنگاپور دارد. با ما همراه شوید تا شما را با یکی از بهترین آثار دیدنی این شهر آشنا کنیم.

blank

کاخ هیواکینگ (Huaqing) که با نام “Huaqing Hot Spring” نیز معروف است در واقع مجموعه‌ای از چشمه‌های آب گرم را در بر می‌گیرد که برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی و آرتروز مفاصل موثر است. این چشمه‌ها که در کوهپایه شمالی کوهستان “Lishan” قرار دارد دارای آبی زلال است و منظره بی‌نظیری را برای گردشگران فراهم می‌کند. این مکان به دلیل داشتن آب و هوای معتدل از زمان‌های قدیم به عنوان یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌ها شناخته شده است.

قدمت چشمه‌های این محل به شش هزار سال پیش باز می‌گردد و دارای قدمت معماری سه هزار ساله است. این محل در سال ۲۰۰۷ میلادی به طور رسمی در فهرست جاذبه‌های گردشگری پنج ستاره بین المللی ثبت شد. میانگین دمای آب این چشمه ها تقریبا ۴۳ درجه سانتی‌گراد است و مواد معدنی مفید نظیر آهک، سدیم کربنات، سیلیس، زاج و گوگر در آب آن یافت می‌شود که علاوه بر آرامش‌بخشی افراد، بسیاری از امراض پوستی آن‌ها را نیز درمان می‌کند.

blank

موضوع جالب توجه اینکه در کاخ Huaqing بیش از ۱۰۰ حمام مجهز وجود دارد که حدود ۴۰۰ نفر می‌توانند از آن استفاده کنند. همچنین دریاچه “۹ اژدها” که درون این کاخ قرار دارد دارای آب بسیار شفاف است که انعکاس زیبای درختان بید و ساختمان‌های اطراف در آن قابل مشاهده است.

منبع:ایمنا

کویت ، منزلگاه برج‌های نمادین

شهر کویت یکی از خواهر خوانده‌های شهر تاریخی اصفهان است که هر سال گردشگران بسیاری را به سوی خود جذب می‌کند.

ساختمان‌ها و برج‌های بلند تجاری و مسکونی، بلوارها و خیابان‌های عریض و همچنین برخورداری از ساحلی بی‌نظیر سبب شده است تا شهر کویت به یکی از پربازدیدترین شهرهای خاورمیانه تبدیل شود. همچنین مسجد جامع کویت که یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین مساجد کویت است از پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری آن محسوب می‌شود. این شهر عربی دارای آثار دیدنی معروفی نظیر ساحل الکوت (Al Kout Beach)، موزه هنرهای اسلامی رجب طارق، برج‌های کویت (Kuwait Towers) و …است. با ما همراه شوید تا از ویژگی‌های منحصر به فرد بناهای زیبای این شهر آگاه شویم.

کویت

موزه هنرهای اسلامی رجب طارق

موزه هنرهای اسلامی رجب طارق (Tareq Rajab Museum of Islamic Arts) دارای دو بخش مجزا است که یک بخش به مواردی نظیر مینیاتور، لوازم شیشه‌ای، فلزی، سرامیک و … اختصاص دارد و بخش دیگر را لباس‌ها، جواهرات و سازهای موسیقی مربوط به دوران اسلامی که ساخت آن به۲۵۰ سال گذشته بر می‌گردد، تشکیل می‌دهد. در این مکان حدود ۳۰ هزار آثار هنری قدیمی به چشم می‌خورد و یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر کویت محسوب می‌شود.

کویت

برج‌های کویت

برج‌های کویت (Kuwait Towers)، سه برج بلند و باریک این شهر را تشکیل می‌دهد که در واقع نماد اصلی شهر کویت محسوب می‌شود. این برج‌ها که در کنار خلیج فارس قرار دارند در سال ۱۹۷۷ به‌صورت رسمی افتتاح شدند. ارتفاع دو برج نخست به ترتیب ۱۸۷ و ۱۴۷ متر است. برج اول دارای دو بخش کروی شکل است که در نیمه پایین آن یک مخزن آب قرار دارد و نیمه بالای آن را یک رستوران با ظرفیت ۹۰ نفر، یک کافی‌شاپ و یک سالن پذیرایی تشکیل می‌دهد. برج دوم در واقع یک برج آب است و برج سوم به تجهیزات کنترل برق و البته روشن کردن دو برج بزرگ‌تر اختصاص دارد. جالب است بدانید که طراحی این سه برج توسط یک معمار دانمارکی صورت گرفته است.

منبع:ایمنا

کویت

لیسبون گنجینه فرش های ایرانی

تازه‌ترین آمار منتشر شده در مورد بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد که “لیسبون” پایتخت کشور پرتغال نوزدهمین رتبه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، با استفاده از اطلاعات سه هزار و ۴۰۰ نفر از ساکنان ۴۸ کشور جهان و همچنین کارشناسان سفر تحقیق جدیدی شده است و در آن بررسی مواردی نظیر غذاهای شهرهای جهان، فرهنگ، تفریحات شبانه، وضعیت جامعه، محله‌ها، شادی عمومی ساکنان، توانایی خرید افراد، زیبایی شهری و راحتی و آسایش شهروندان در نظر گرفته شده است و در تازه‌ترین آمار منتشر شده در مورد بهترین شهرهای جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان می‌دهد که “لیسبون” پایتخت کشور پرتغال نوزدهمین رتبه را به خود اختصاص داده است.

در این شهرساختمان‌های رنگارنگی به چشم می‌خورد که نگاه هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند. همچنین آثار تاریخی و موزه‌های معروف آن نیز  هر سال گردشگران بسیاری را از شهرهای مختلف جهان به سوی خود می‌کشاند. به گزارش “businessinsider“،  ویژگی‌های منحصر به فردی که باعث شده است شهر لیسبون در این فهرست قرار بگیرد مواردی مانند کیفیت خوب غذاها، آب و هوای خوب، زیبایی و امنیت شهر است. با ما همراه شوید تا با این شهر رویایی و جذابیت‌های منحصر به فرد آن بیشتر آشنا شویم.

لیسبون

گنجینه فرش‌های بی‌نظیر ایرانی در شهر پرتغالی

موزه “Calouste Gulbenkian” لیبسون که در پارک سرسبزی در شمال شهر قرار دارد، گنجینه آثار هنری ارزشمندی از سراسر جهان با قدمت تاریخی چهار هزار سال را شامل می‌شود. علاقه به هنرهای اسلامی باعث شده تا این موزه فرش‌های ترکی و ایرانی بی نظیر قرن هفدهم را در خود جای دهد که به بهترین نحو نگهداری شده‌اند. از دیگر موزه‌های معروف این شهر می‌توان به موزه ملی هنر باستانی (The National Museum of Ancient Art) اشاره کرد که در بردارنده مجموعه نقاشی‌های قرن ۱۵ و ۱۶ میلادی کشور پرتغال است. در موزه ملی کاشی (Museu Nacional do Azulejo) نیز که در شرق مرکز شهر قرار دارد و به دلیل کاشی‌های تزئین شده خود در جهان شهرت دارد، تحولات صنعت کاشی سازی پرتغال به نمایش گذاشته شده است.

لیسبون

آکواریوم “Oceanário de Lisboa

آکواریوم اقیانوسی لیبسون (Oceario de Lisboa) نمایش تنوع زیبایی از حیوانات دریایی را به خود اختصاص می‌دهد و در آن ماهی‌هایی به شکل و اندازه‌های مختلف به چشم می‌خورد. همچنین دیواره‌های شیشه‌ای این اکواریم بینندگان را با دنیای شگفت انگیز زیر آب آشنا می‌کند.

لیسبون

آسانسور ” Elevador de Santa Justa” نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر لیبسون است که “رائول منیه دو پونسار” ، معمار معروف فرانسوی آن را طراحی کرده است. این آسانسور  منطقه‌ “پایی” و “لارگو دو کارم” را به یکدیگر پیوند می‌دهد و  در بالای آن سکویی وجود دارد که افراد می‌توانند به واسطه آن از آسانسور خارج شوند، در طول پل قدم بزنند و یا به سوی پلکان مارپیچی در قسمت تراس بالا هدایت شوند.

منبع:ایمنا

لیسبون

سیلک ،صدای سکوت تاریخ

سیلک به عنوان اولین تمدن شهرنشین در بخش مرکزی ایران بشمار می رود که در منطقۀ فین کاشان با فاصله‌ای حدود نیم‌کیلومتر از هم دو گورستان را در خود جای داده که از آن‌ها با عنوان گورستان های الف و ب یاد می شود و نشانه های کهنی را در بر دارند که قدمت آن ها به هزارۀ پنجم پیش از میلاد بازمی گردد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در گذشته در سرزمین های بین النهرین برای نیایش مردم بناهای مذهبی به نام زیگورات بنا می‌شد که تپه سیلک نیز یکی از آن‌ها بوده که از گِل رس ساخته شده است. محوطه باستانی سیلک در جنوب غربی کاشان و در سمت راست جاده کاشان به فین قرار دارد و از دو تپه شمالی و جنوبی در فاصله ۶۰۰ متری یکدیگر و دو گورستان تشکیل شده‌ است. این مجموعه تاریخی تا سال ۱۳۱۰ خورشیدی شناسایی نشده بود تا اینکه پاییز سال ۱۳۱۱ خورشیدی ریزش باران و جاری شدن سیل موجب شد تا غبار زمان از تمدنی بزرگ و چندین هزار ساله برداشته شود و سپس با حضور پروفسور گیرشمن لایه های تمدن بزرگ سیلک شناسایی شد و اکنون نیز سالهاست که عباس اعتماد فینی زبان گویای رازهای سیلک است، مردی که از نخستین فعالیت های باستان شناسی در ایران خاطره های بسیار دارد…

در باستان شناسی بزرگ شدم

عباس اعتماد فینی باستان شناس و مرمتگر پیشکسوت کاشان، سال ۱۳۱۵ در فین کاشان متولد شده، سابقه همکاری با رومن گیرشمن باستان شناس فرانسوی را در کارنامه دارد و اکنون در موزه سیلک کاشان به عنوان موزه دار فعالیت می کند او می گوید: رومن گیرشمن کار خود را در سال ۱۳۱۱ در سیلک شروع کرد و همان سال پدرم مرحوم احمد اعتماد فینی به عنوان اولین فرد ایرانی در سیلک با گیرشمن همکاری داشت که تا سال ۱۳۴۵ ادامه داشت و در همان سال با توجه به درخواست رومن گیرشمن، پدرم از دولت فرانسه مدال مطلای کار گرفت و به دلیل همین همکاری گیرشمن و پدرم، من هم زمانی که ۱۲ ساله بودم یعنی در سال ۱۳۲۷ به حرفه باستان شناسی وارد شدم و به مدت ۱۸ سال با گیرشمن کار کردم که اولین کار من با او در ایوان کرخه خوزستان بود و بعد از گیرشمن به مدت۱۰ سال با جانشین او یعنی ژان پرو کار کردم.

وی فعالیت های باستان شناسی خود را کاملا تجربی می داند و با تاکید بر اینکه در باستان شناسی بزرگ شده است درباره همکاری خود با هیئت های باستان شناسی می گوید: من با آقای گیرشمن در چغازنبیل، شوش، ایوان کرخه، آپادانا، جزیره خارک، مسجدسلیمان و بیشاپور کار کردم و باعث افتخار من است که به خواست پروفسور گیرشمن مرمت درهای ورودی زیگورات چغازنبیل را انجام دادم، همچنین با پروفسور «ژان پِرو» در شوش کار کردم که همراه با او توانستیم دو سنگ زیربنای کاخ داریوش و مجسمه داریوش را بیرون بیاوریم که الان در موزه ملی ایران قرار دارند. همچنین با خانم الیزابت کارتر در شوش و با خانم ژِنویِر دولفوس در جعفرآباد و با دکترصادق ملک شهمیرزادی در سیلک کار کردم.

درسی از پروفسور رومن گیرشمن

استاد فینی حضورش در مرمت زیگورات چغازنبیل و همچنین مرمت مجسمه داریوش در آپادانا را به عنوان بخشی از خاطرات خوش خود از باستان شناسی یاد کرده و ادامه می‌دهد: من به خواست آقای گیرشمن در مرمت چغازنبیل شرکت داشتم و زمانی که او دیگر در چغازنبیل نبود در آنجا یک مجسمه گاو پیدا کردم که الان در موزه ملی ایران قرار دارد، البته همکاری من در مرمت مجسمه داریوش در آپادانای شوش هم بسیار لذت بخش بود ضمن اینکه دوکتیبه در آپادانا با ابتکار و نظر من بیرون آمدند. اما خاطرات من از دوران باستان شناسی و همکاری با بزرگان آن بسیار زیاد است ازجمله خاطرات با پروفسور گیرشمن و من از او یادگرفته ام که همیشه زودتر به سر کارم بیایم و دیرتر بروم. آقای گیرشمن وقتی از ایران رفت نوشته ای به من داد و در آن من را یک متخصص در مرمت آثار تاریخی معرفی کرد که می توانم باستان شناسی را به خوبی و با ظرافت انجام دهم.

این پیشکسوت باستان شناسی و مرمت با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۵ شوش را ترک کرد و به فین کاشان آمد تصریح می کند: بعد از اینکه به فین آمدم با خرید یک زمین کشاورزی در آن مشغول به کار شدم و وقتی دیدم کتابخانه ای در محله مان وجود نداشت یک کتابخانه در حسینیه محله فین علیا ساختم و در این کتابخانه وقت می گذراندم، البته آن کتابخانه دیگر وجود ندارد اما در کنار آن کتابخانۀ دیگری برقرار کرده ایم تا اینکه یادم هست چهاردهم ماه دی سال ۱۳۸۰ و موقع شب بود که دکتر صادق ملک شهمیرزادی با من تماس گرفت و از من خواست در طرح بازنگری سیلک و در حفاری های باستان شناسی با او همکاری کنم و از آن زمان کار من در سیلک شروع شد و فعلا هم به عنوان موزه دار در سیلک فعالیت دارم، هیچکس از سیلک بازدید نمی کرد و من خودم یکی دو مدرسه را برای دیدن سیلک دعوت کردم و برای آن ها از سیلک حرف زدم و حالا همه از اینجا دیدن می کنند. کلید سفالینه های سیلک در جیب من است و آن ها را حتی از بچه خودم بیشتر دوست دارم.

موزه ای از ارزش های انسانی

استاد اعتماد، آدمیان و اندیشه های آنها را ارزشمندترین میراث می خواند که از دیروز به امروز رسیده و به فردا خواهند رسید. او می گوید: ای کاش می‌ توانستیم موزه ای از ارزش ها ساخته و جهانیان را به بازشناخت آثار باستانیِ آن فرا بخوانیم، کاش می توانستیم پاکی های اهل نظر را در وادی ها و کوه ها و تپه های معرفت به موزه فرهنگ ها بسپاریم و ای کاش می توانستیم مینیاتوری از عرفان و نقشی از ایمان رسم کنیم، ارزش ها را قاب بگیریم و در نمایشگاه دل ها به نمایش بگذاریم.

این باستان شناس خوش گفتار می افزاید: آیا نباید فرهنگ گذشتۀ خود را چونان نامه ای در پاکتی از زمان عصر گذاشته، تمبری از ایثار بر آن زده و به نشانی همه خانه های دلهای محله شوق بفرستیم؟ اگر ندانیم گنجینه ما چیست و اگر نتوانیم رمز قفل صندوق فرهنگ را برای متقاضیان روز بگشاییم شرمنده تاریخ خواهیم شد.

استاد اعتماد با گفته ای از پروفسور گیرشمن ما را بدرقه می کند که می‌گفت «تا کسی از گذشته اطلاع نداشته باشد نمی تواند به آینده فکر کند» سپس تاکید می کند که سیلک نخستین مکانی است که مدنیت در آن ایجاد شد و همچنان مدفن راز است و منجنیق عمری دراز … اینک استاد سکوت می کند تا ما سکوت سیلک را بشنویم و بازهم با تاکید می گوید که سیلک یک دانشگاه است که به همه جهان تعلق دارد. برمی خیزیم و با نگاهی دوباره به تپه های سیلک از داشتن این مجموعۀ شگرف اظهار فخر می کنیم، مجموعه ای که قدیمی ترین زیگورات بین چهار زیگورات ایران است که ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ۳۸ در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران به ثبت رسید و سال ۱۹۹۷ میلادی نیز در فهرست ثبت آثار موقت جهانی قرار گرفت، اما همچنان نیازمند آن است که صدای سکوتش شنیده شود…

هاب‌ شهری چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت:هاب‌ شهری ، مرکز تبادل‌های ترافیکی اعم از سواره یا پیاده است که موجب رونق اقتصادی شهرها می شود، یک هاب شهری باید پتانسیل لازم از نظر نظامات شهرسازی را داشته باشد.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:هاب‌ شهری نقاطی جذاب با قرارگیری کاربری‌های تجاری و خدماتی در شهر است که موجب ماندگاری بیشتر گردشگر و شهروند شده و رونق اقتصادی و اجتماعی شهر را به دنبال دارد.

وی افزود: به طور مثال ترمینال کاوه در جنوب شهر اصفهان که محل تمرکز ترافیکی از جمله ترافیک سواره و حمل و نقل عمومی است و همچنین انقلاب و میدان امام حسین(ع) در دو سمت محور گردشگری چهارباغ عباسی نیز به نوعی هاب شهری محسوب می‌شود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: چنانچه برج جهان نما واقع در دروازه دولت اصفهان، بر مبنای هدف گذاری خود کارکرد مطلوبی داشته باشد، توان تبدیل به یک هاب پویای شهری را دارد.

مومنی گفت: این نقطه از شهر اصفهان، پتانسیل‌هایی همانند کاربری مناسب و تبادل‌های ترافیکی از جمله گذر خط یک و دو مترو و تلاقی این دو مسیر در آینده را داشته و با وجود محور گردشگری چهارباغ توان جذب گردشگران و شهروندان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هاب‌های شهری با کمترین هزینه بیشترین تاثیرات خود را در حوزه توسعه درون‌زای شهری از جمله بخش اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و فرهنگی داشته و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه شهری محسوب می‌شود.

این کارشناس شهرسازی افزود: هاب‌های شهری موجب حرکت توسعه‌ای شهر از توسعه افقی به سمت توسعه درونی یا توسعه عمودی می‌شود.

وی با اشاره به شاخصه‌های یک هاب شهری تصریح کرد: هاب شهری باید نقطه‌ای جذاب بوده و دارای پتانسیل‌های مختلفی از جمله وجود نظامات شهرسازی باشد، به طور مثال پارکینگ سواره در یک هاب شهری، در صورت نزدیکی به مراکز اقتصادی، فرهنگی و تجاری توان بیشتری در جذب و ماندگاری یک گردشگر یا شهروند دارد.

مومنی افزود: ماندگاری و کشش میان دو کاربری جذاب که در فاصله‌ای از یکدیگر قرار گرفته‌اند، اهمیت زیادی دارد به طور مثال محور گردشگری چهارباغ در حد فاصل دو نقطه جذاب شهری، میدان انقلاب و میدان امام حسین (ع) قرار گرفته است و در صورت جذابیت و کشش مناسب، توان جذب و ماندگاری بیشتر شهروندان و گردشگران را در این نقطه شهری دارد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: میدان انقلاب و میدان امام حسین( ع) به نوعی مبدل ترافیکی و هاب شهری محسوب می‌شود بنابراین ایجاد جذابیت در مسیر پیاده راه چهارباغ عباسی از جمله ایجاد توقف‌گاه‌ها و فراهم آوردن شرایطی برای اوقات فراغت شهروندان، موجب ضریب ماندگاری بیشتر گردشگر و شهروند و رونق اقتصادی در این ناحیه می‌شود.

مومنی با اشاره به اهمیت مکان گزینی هاب‌های شهری خاطرنشان کرد: هاب شهری باید در مکانی برخوردار از نظر نظامات شهرسازی شامل، نظام دسترسی، نظام ارتفاع، نظام کاربری اراضی، نظام زیست محیطی و نظام تاسیسات زیربنایی قرار داشته باشد، بنابراین هاب‌های شهری نباید در مکانی کم برخوردار از نظر خدمات شهری باشد.

منبع:ایمنا

برج پیزای ایران

گویی خشت اول را معمار کج نهاد تا ساربان را در کوچه پس کوچه ها برج پیزا بخوانند، مناره ای که در محله قدیمی جوباره اصفهان قد علم کرده است و کج بودنش شگفتی آفرین شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مناره ها جز جدا ناشدنی از سازه های معماری ایرانی هستند. این بناها در گذشته به عنوان برج آتش یا برج نشانه یا راهنما برای کاروان‌ها شناخته می شدند و بر تمام شهر مشرف بودند. از این منارها به عنوان محل خبر رسانی یا اذان‌گویی هم استفاده می شد. شهر تاریخی اصفهان صاحب یکی از عجیب ترین مناره های ایران است.

منار ساربان در شمال محله جوباره اصفهان قرار دارد و تاریخ ساخت آن به دوران سلجوقیان می رسد. این مناره دارای تزئینات آجری و کاشی کاری است و از قرن ششم هجری تا امروز، با ارتفاع ۵۴ متری اش به حالت کج سر جای خود ایستاده است و با شمارهٔ ثبت ۲۳۲ در ۱۵ آذر ۱۳۱۴ به ثبت ملی رسیده است.

در واقع دلیل این کج بودن مناره ساربان آن است که پایه های این بنا بعد از ساخته شدن به صورت نامتقارن نشست کرده اند و باعث شده تا مناره حدود هشت درجه به سمت جنوب شرقی کج شود. این نشست نامتقارن احتمالا به دلیل اختلالات موجود در پی بنا یا تغییرات سفره آب زیرزمینی یا حتی استفاده از چاهک‌های آب منازل اطراف اتفاق افتاده است.

منار ساربان با ۵۴ متر ارتفاع یعنی در حدود یک متر کمتر از برج پیزا، قدمتی بیشتر از آن دارد و ۸ درجه از خط عمود انحراف دارد. شاید بد نباشد همین جا بین مناره ساربان و برج پیزا مقایسه ای داشته باشیم. زاویه انحراف برج پیزا حدود ۶.۳ درجه از خط عمود است که به نظر می رسد علت اصلی کج شدن آن، پی ریزی روی بستری ماسه ای باشد.

اما منار ساربان با ۵۴ متر ارتفاع یعنی در حدود یک متر کمتر از برج پیزا قدمتی بیشتر از آن دارد و ۸ درجه از خط عمود انحراف دارد. با این حال منار ساربان شهرت جهانی ندارد و برج پیزا معروف ترین بنای ایتالیا و گردشگرپذیرترین آنها است.

طراحی متنوع، بدنه بیرونی این مناره آن را به هفت بخش متفاوت تقسیم بندی می کند. بخش اول آن آجرچینی ساده ‌است. بخش‌های دوم و سوم آن دارای تزیینات عالی آجرکاری است. بخش چهارم آن تاج اول (گلوگاه) مناره ‌است که مقرنس های آجری همراه با کاشی های فیروزه ای بسیار زیبا دارد. بخش پنجم آن نیز تزیینات آجری است. بخش ششم آن تاج دوم منار ‌است و بخش هفتم آن هم تارک منار یا تاج اصلی است. در قاعده دو تاج این مناره دو کتیبه بسیار زیبا از بهترین رنگ فیروزه‌ ‏ای کاشی دیده و خوانده می‌‏ شود.

کتیبه های موجود در مناره ساربان سه قطعه هستند که با خط کوفی نوشته شده اند.این کتیبه ها در زمانی که مورد بررسی یکی از محققین قرار گرفته سالم نبوده و عوامل جوی مانند سرما و گرما و تابش آفتاب اثر بسیار برروی آن گذاشته بودند به هر حال مفاد کتیبه ها شامل عبارات مذهبی است.

هر چند خشت اول معمار کج نهاده نشد و این مناره ناخودآگاه و بر اثر نشست در پایه هایش کمی کج شده، اما در حال حاضر باید میزان انحراف منار ساربان به طور مرتب مورد پایش قرار گیرد تا از خطر احتمالی ریزش آن در آینده جلوگیری شود.

این مناره در محله جوباره اصفهان، در نزدیکی مسجد جامع اصفهان، مسجد مصری، مناره مسجد علی ،مناره چهل دختران، و خانه قزوینی ها واقع شده است. محله جویباره در شمال شرقی اصفهان قرار دارد که از شمال به میدان قدس و خیابان سروش از جنوب به خیابان ولی عصر، از غرب به خیابان علامه مجلسی و میدان عتیق و از شرق به خیابان صغیر محدود است.

منبع:ایمنا

پیوند فرهنگ و ورزش در “معبد آسمان”

“معبد آسمان” در مرکز شهر پکن شهروندان و گردشگران زیادی را در طول سال برای بازدید به سوی خود جلب می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، “معبد آسمان” که به دلیل معماری و طراحی منحصر به فرد خود به عنوان یکی از میراث‌های جهانی شناخته شده است شامل مجموعه‌ای از کاخ‌ها، ساختمان‌های سنتی، محراب‌ها و گذرگاه های عابران است که در ۶۰۰ هکتار منطقه پارکی پراکنده شده‌اند.

این معبد تا اوایل قرن بیستم توسط امپراطورهای چینی به عنوان معبد خصوصی مورد استفاده قرار می‌گرفت اما در اوایل قرن بیستم درهای آن به روی عموم مردم باز شد. پس از آن معبد آسمان نه تنها به عنوان یک قطب جذاب گردشگری محسوب می‌شود، بلکه دارای فضاهای تفریحی و ورزشی زیادی است که روزانه صدها نفر را برای گذران وقت به سوی خود می کشاند.

این معبد مساحتی برابر با دو سوم مساحت پارک مرکزی نیویورک را به خود اختصاص داده است و اطراف آن مملو از فضاهای سبز و ورزشی است که از فراز آسمان همانند قارچ‌های بزرگی به چشم می‌خورند. دو محراب اصلی این معبد در ورودی‌های شمالی و جنوبی معبد قرار گرفته‌اند، با این حال ورود از سمت شرق راحت‌ترین مسیر دستیابی فضاهای ورزشی است.

blank

زمانی که برای اولین بار به این مکان پا می‌گذارید ناگهان از فضاهای سبز به مکان‌هایی مملو از افرادی که در حال فعالیت‌های ورزشی هستند وارد می‌شوید که هیچ‌گونه بی‌نظمی در آنجا به چشم نمی‌خورد.

زمین‌های بازی و فضاهای ورزشی معبد آسمان تنها برای کودکان طراحی نشده‌اند، بلکه همه افراد با سنین مختلف در آن‌ها به فعالیت می پردازند. همه افراد برای استفاده از این فضاها دارای حق برابر هستند و هیچ هزینه‌ای نیز پرداخت نمی‌کنند.

blank

معمولا افراد میانسال و سالخورده که بازنشسته هستند در روزهای هفته به فضاهای ورزشی معبد آسمان می‌آیند و اوقات فراغت خود را با فعالیت در این مکان‌ها می‌گذرانند. اما در روزهای آخر هفته بسیاری افراد از کودک تا سالخورده دوشادوش همدیگر در زمین‌های ورزشی و فضاهای سبز این معبد به فعالیت می‌پردازند.

ممکن است در ظاهر چنین تصور شود که استفاده از این فضاها به عنوان فضاهای ورزشی و عمومی به حفظ آثار تاریخی معبد آسمان لطمه وارد کند، اما در واقع این کار باعث جذب افراد بیشتری به سمت جاذبه‌های تاریخی شده و آن‌ها را به انجام ورزش و تعامل با یکدیگر تشویق می‌کند. مردم شهر پکن با رفتن به معبد آسمان و فضاهای تفریحی و ورزشی آن همچون گردشگران، بین میراث فرهنگی و تاریخی چین و ورزش تعامل و پیوند برقرار می‌کنند.

منبع:ایمنا

بهترین راهکارهای حفظ بناهای تاریخی چیست؟

تغییر کاربری مناسب یک بنای تاریخی از مهم‌ترین راهکارهای حفاظت آن‌ است. در کشور ما بسیاری از بناها کاربری پیشین خود را از دست داده‌ و به بناهایی با کاربری جدید و گاه نامرتبط تبدیل شده‌اند؛ این درحالی است که کشورهای توسعه یافته بهترین راهکار حفظ بناهای تاریخی را احیای کاربری اصلی بنا می‌دانند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در تغییر کاربری یک بنای تاریخی باید تلاش کرد تا فرم قدیمی آن و ویژگی های فیزیکی در داخل و خارج بنا حفظ شود و عملکرد جدید با نقش گذشتۀ آن و میزان انتظارات ما از واقعیت تناسب داشته باشد. کارآیی گذشتۀ بناهای تاریخی معانی و مفاهیم فرهنگی داشته است که لازم است در کاربری جدید نیز به آن ها توجه شود. کارآیی پیشین یک بنای تاریخی و سیمای ظاهریِ آن ترکیبی را ایجاد می کرد که به‌خوبی ماهیت آن بنا را نشان می‌داد بر این اساس اهمیت دارد در اختصاص کاربری جدید به یک بنای تاریخی توجه لازم بشود که متناسب با ماهیت تاریخی آن باشد.

نظارت، تعهد و علاقه وجود ندارد

احمد منتظر مدیر سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان می گوید: مهم ترین مسئله این است که درحال حاضر بسیاری افراد و سازمان ها در قالب تغییر کاربری، بنای اصلی را نابود می کنند مثلا چنین شده است که با گرفتن مجوز کاربری هتل که نزدیک ترین عملکرد نسبت به عملکرد اصلی خانه های تاریخی و در راستای حفظ آن‌هاست اما تخلف می‌کنند و بنای تاریخی را خراب می کنند و یک هتل جدید می سازند.

وی دلیل چنین تغییر کاربری هایی نامناسبی را سودجویی افراد می داند و ادامه می دهد: در این زمینه همه هم مقصر هستند چون نظارت، تعهد و علاقه ای در بین نیست همه به دنبال کسب مال دنیا هستند؛ بنابراین اینکه بنا چه عملکردی می تواند داشته باشد و چه عملکردی نمی تواند داشته باشد مبحث دوم است اما موضوع اول این است که ما باید اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشته باشیم که بر تغییر کاربری بناهای تاریخی دقیق نظارت کند مثلا وقتی برای تبدیل یک خانه تاریخی به هتل مجوز می دهد باید به دنبال آن نظارت و دقت کند که روند تبدیل حتما به درستی پیش برود و صدمه‌ای به اثر نرسد.

ضرورت حفظ اصالت بنای تاریخی

منتظر تصریح می کند: بر اساس آنچه ازسوی یونسکو ارائه شده است در احیای بنای تاریخی باید توجه داشت که اصل بنا و اصالت آن باقی بماند و نباید بدل سازی انجام شود؛ ضمن اینکه باید به موضوع برگشت پذیری هم دقت شود چرا که ممکن است نسل آینده بخواهد آن را از حالت تغییر عملکرد دربیاورد. این مهم ترین مسئله است و تا وقتی این موضوع حل نشود هیچ بحث دیگری نمی توان مطرح کرد.

مدیر سابق اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می افزاید: در موضوع احیا، هر عملکردی نمی تواند مطرح شود مثلا نباید حمام را به رستوران تبدیل کرد درحالی که اکنون همه دارند همین کار را می کنند یعنی حمام های تاریخی را به رستوران تبدیل می کنند و توجهی به این موضوع ندارند که حمام جای بهداشتی برای تمیز کردن آدم ها بوده نه محیط بهداشتی برای پخت و پز و از لحاظ بهداشتی برای رستوران مناسب نیست؛ اما متاسفانه حمام ها را نابود کردند و دیگر حمامی باقی نگذاشته اند و هیچ حفاظتی در بین نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید موارد گوهرۀ تاریخ را از موارد غیر گوهره ای تشخیص داد و  با سنت گوهره ای رابطه برقرار کرد می گوید: تغییر کاربری یک بنای تاریخی به مفهوم احیای آن بناست و حتما باید اصل بنای تاریخی حفظ شود، اما عملکرد احیا اهمیت بسیاری دارد.

خارج نشدن بنا از حالت تاریخی

در موارد و شرایط ایده‌آل، راه بهتر برای حفظ میراث این است که حفاظت ساختمان های تاریخی با توجه به اهمیت درک نقش تاریخی آن ها که قبلا یک بار صورت گرفته و حفظ و نگهداری شده اند ادامه پیدا کند و ساختمان هایی که به اندازه کافی از نظر میراث تاریخی فرهنگی مهم هستند و یا اینکه به عنوان یک اثر، تولید و بازده مالی دارند معمولا به همان حالت و وضعیت اصلی خود مورد محافظت و نگهداری قرار می گیرد.

مرتضی فرشته نژاد پیشکسوت مرمت و معماری نیز با بیان اینکه هر بنای تاریخی معماری خاصی دارد و در تغییر کاربری آن ها نباید در معماری بنا تغییرات اساسی ایجاد شود می گوید: در تبدیل بنای تاریخی به هتل، باید معماری بنای اصلی حفظ شود و به گونه ای باشد که تمام اقدامات انجام شده در آن قابل بازگشت باشد و اگر لازم شد الحاقات بدون اینکه به اصل معماری بنا خدشه ای وارد شود قابل حذف باشد.

وی می افزاید: هر نوع تغییر کاربری درخصوص بناهای تاریخی باید با رعایت اصل برگشت پذیری انجام شود و تغییرات ایجاد شده در بنا نباید به شیوه‌ای باشد که آن بنا از حالت تاریخی خارج شود.

تغییر کاربری‌ فرهنگی یا شبه فرهنگی

این پیشکسوت مرمت و معماری تاکید می کند: تغییر کاربری بناها اگر با انواع کاربری های فرهنگی صورت بگیرد کار بسیار درستی است چون منظور این است که این بناها اولا ازنظر معماری احیا شود و دوم اینکه کاربری مجدد آن ها اصل مطلب یعنی کاربری اولیه را زیر سوال نبرد، بنابراین کاربری بهتر است فرهنگی یا شبه فرهنگی باشد و سبب حفظ بنای تاریخی شود.

فرشته نژاد با بیان اینکه ایجاد تغییرات اساسی در بنای تاریخی خلاف است ادامه می دهد: سازمان میراث فرهنگی برای این بوجود آمده که جاذبه های بناهای تاریخی را برای گردشگران بنمایاند و  آن‌ها را به شکلی حفظ کند که سرمشق برای دانشجویان معماری و مرمتِ حال و آینده باشد، اما اگر این جاذبه ها را زیر پا له کرده و ازبین ببرند چیزی برای ارائه نخواهند داشت.

وی تصریح می کند: در احیای یک بنای تاریخی و تغییر کاربری آن علاوه بر رعایت اصول مرمت از جمله برگشت پذیری، کاربری آن نیز اهمیت بسیاری دارد چرا که اگر تغییر کاربری به درستی انجام شود می تواند نشان دهندۀ گوشه ای از فرهنگ غنی گذشتگان باشد.

به گزارش ایمنا، مرمت و بازسازی یک بنای تاریخی تنها راهکار و تضمین نجات آن نیست و می‌توان برای احیای آن‌ها از روش تغییر کاربری مناسب با لحاظ تدابیر حفظ اصالت این بناهای ارزشمند اقدام کرد؛ قدر مسلم انتخاب نوع کاربری به موارد بسیار ازجمله درنظر گرفتن کاربری پیشین بنا بستگی دارد.

منبع:ایمنا