هاب‌های-شهری

هاب‌ شهری چیست؟

یک کارشناس شهرسازی گفت:هاب‌ شهری ، مرکز تبادل‌های ترافیکی اعم از سواره یا پیاده است که موجب رونق اقتصادی شهرها می شود، یک هاب شهری باید پتانسیل لازم از نظر نظامات شهرسازی را داشته باشد.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد:هاب‌ شهری نقاطی جذاب با قرارگیری کاربری‌های تجاری و خدماتی در شهر است که موجب ماندگاری بیشتر گردشگر و شهروند شده و رونق اقتصادی و اجتماعی شهر را به دنبال دارد.

وی افزود: به طور مثال ترمینال کاوه در جنوب شهر اصفهان که محل تمرکز ترافیکی از جمله ترافیک سواره و حمل و نقل عمومی است و همچنین انقلاب و میدان امام حسین(ع) در دو سمت محور گردشگری چهارباغ عباسی نیز به نوعی هاب شهری محسوب می‌شود.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: چنانچه برج جهان نما واقع در دروازه دولت اصفهان، بر مبنای هدف گذاری خود کارکرد مطلوبی داشته باشد، توان تبدیل به یک هاب پویای شهری را دارد.

مومنی گفت: این نقطه از شهر اصفهان، پتانسیل‌هایی همانند کاربری مناسب و تبادل‌های ترافیکی از جمله گذر خط یک و دو مترو و تلاقی این دو مسیر در آینده را داشته و با وجود محور گردشگری چهارباغ توان جذب گردشگران و شهروندان را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هاب‌های شهری با کمترین هزینه بیشترین تاثیرات خود را در حوزه توسعه درون‌زای شهری از جمله بخش اقتصادی، اجتماعی، کالبدی و فرهنگی داشته و پتانسیل بسیار خوبی در حوزه شهری محسوب می‌شود.

این کارشناس شهرسازی افزود: هاب‌های شهری موجب حرکت توسعه‌ای شهر از توسعه افقی به سمت توسعه درونی یا توسعه عمودی می‌شود.

وی با اشاره به شاخصه‌های یک هاب شهری تصریح کرد: هاب شهری باید نقطه‌ای جذاب بوده و دارای پتانسیل‌های مختلفی از جمله وجود نظامات شهرسازی باشد، به طور مثال پارکینگ سواره در یک هاب شهری، در صورت نزدیکی به مراکز اقتصادی، فرهنگی و تجاری توان بیشتری در جذب و ماندگاری یک گردشگر یا شهروند دارد.

مومنی افزود: ماندگاری و کشش میان دو کاربری جذاب که در فاصله‌ای از یکدیگر قرار گرفته‌اند، اهمیت زیادی دارد به طور مثال محور گردشگری چهارباغ در حد فاصل دو نقطه جذاب شهری، میدان انقلاب و میدان امام حسین (ع) قرار گرفته است و در صورت جذابیت و کشش مناسب، توان جذب و ماندگاری بیشتر شهروندان و گردشگران را در این نقطه شهری دارد.

این کارشناس شهرسازی ادامه داد: میدان انقلاب و میدان امام حسین( ع) به نوعی مبدل ترافیکی و هاب شهری محسوب می‌شود بنابراین ایجاد جذابیت در مسیر پیاده راه چهارباغ عباسی از جمله ایجاد توقف‌گاه‌ها و فراهم آوردن شرایطی برای اوقات فراغت شهروندان، موجب ضریب ماندگاری بیشتر گردشگر و شهروند و رونق اقتصادی در این ناحیه می‌شود.

مومنی با اشاره به اهمیت مکان گزینی هاب‌های شهری خاطرنشان کرد: هاب شهری باید در مکانی برخوردار از نظر نظامات شهرسازی شامل، نظام دسترسی، نظام ارتفاع، نظام کاربری اراضی، نظام زیست محیطی و نظام تاسیسات زیربنایی قرار داشته باشد، بنابراین هاب‌های شهری نباید در مکانی کم برخوردار از نظر خدمات شهری باشد.

منبع:ایمنا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *