تغییر ساعت کار موزه های تهران

قرار است با با تغییر ساعت کار چهار موزه بزرگ تهران، بقیه موزه ها در ساعات کار خود تغییر ایجاد کنند و به سمت شب بروند. این خبر پیرامون تغییر ساعت کار موزه های تهران نگارش شده است.

داستان از چه قرار هست؟
حمیدرضا کارگر با اشاره به این که ساعت کار موزه های تهران در نیمه دوم سال از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر بود، اظهار کرد: برای رسیدن به این برنامه ریزی باید بتوانیم ساعت کار موزه ها را به مرور در بعدازظهر و در نهایت در شب گسترش دهیم و به همین دلیل از دوم بهمن ساعت کار موزه ها از ۹ صبح آغاز می شود و تا شش و نیم بعدازظهر ادامه دارد.

او با تاکید بر اینکه در این برنامه ریزی در حال حاضر یک ساعت و نیم افزایش ساعت کار به سمت شب را داریم، توضیح داد: چهار موزه سعدآباد، نیاوران، گلستان و موزه ملی ایران در حال حاضر براساس این برنامه ریزی جلو می روند و بخشنامه اداره کل موزه ها به آن ها ابلاغ شده تا در صورت رسیدن به نتیجه مطلوب به مرور بتوانیم همه موزه ها در سراسر کشور را در این برنامه ریزی وارد کنیم. وی اضافه کرد: این ساعت کاری تا دو ماه پایان سال به همین روند خواهد بود و برای نیمه نخست سال آینده نیز قطعا تغییراتی در ساعت کاری موزه ها به وجود خواهد آمد. کارگر همچنین با تاکید بر اینکه با رصد کردن موزه های انتخاب شده برای این طرح و میزان استقبال مردم برنامه ریزی های بعدی انجام می شوند، بیان کرد: همچنین به صورت جدی تلاش می کنیم تا یکی از موزه ها مانند مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از آغاز ماه مبارک رمضان در سال آینده، ساعت کاری این مجموعه تاریخی به پاسی از شب کشیده شود. در حالی مدیر اداره کل موزه ها این صحبت ها را مطرح می کند که فروردین امسال نیز اعلام کرده بود؛ «براساس کلیات تصویب شده، دو موزه در تهران به صورت آزمایشی و به عنوان پایلوت بعد از پایان ماه رمضان، دو شب در هفته را تا پاسی از شب به بازدیدکنندگان سرویس می دهند. تاکنون کلیت طرح برای فعالیت شبانه موزه ها تأیید شده، اما نخست باید ساز و کار آن فراهم شود، در نخستین قدم بعد از پایان ماه رمضان، دو موزه در روزهای پنجشنبه و جمعه تا ۹ شب به فعالیت خود ادامه می دهند، تا به نتیجه کلی درباره این اقدام برسیم.» به نظر می رسد به تازگی برای نتیجه دادن این طرح اداره کل موزه ها برنامه ریزی های مورد نیاز را انجام می دهد.

 

کوچه هلند در تهران ثبت‌ملی می‌شود

براساس سخنان عضو شورای اسلامی شهر تهران، ثبت ملی کوچه هلند تهران در منطقه ۸ صورت می گیرد.
این مطلب را احمد مسجد جامعی مطرح کرد. کوچه هلند یکی از کوچه های منطقه ۸ تهران بوده که امروز مقصد تهرانگردی است. مسجد جامعی در این باره افزود: موضوع کوچه هلند به سال ۱۳۴۱ و زلزله بوئین زهرا برمی گردد. وی ادامه داد: پس از زلزله بوئین زهرا زمین این کوچه از سوی ملکه هلند خریداری و در اختیار ارامنه قرار گرفت تا زلزله زدگان بوئین زهرا و برخی ارامنه در آن ساکن شوند. مسجد جامعی تاکید کرد: در حال حاضر این کوچه از نظر سیما و منظر شهری نیازمند اصلاح است که پس از اصلاح پیگیری ثبت ملی آن انجام می شود. وی خاطر نشان کرد: آشفتگی بصری این کوچه نیز با نظر کارشناسان اصلاح می شود. عضو شورای تهران تأکید کرد: ثبت ملی این کوچه نشانه همکاری مشترک ایران، هلند، مسلمانان و مسیحیان خواهد بود. وی تعویض سنگفرش کوچه و شناسنامه دار شدن آن را از جمله مقدمات ثبت ملی کوچه هلند عنوان کرد.

 

چرا قرار است کوچه« هلند» در منطقه ۸ پایتخت، ثبت ملی شود؟

کوچه «هلند» تنها یک اسم نیست و پشت این اسم، داستانی از یک کار انسان دوستانه نهفته است.

 

۳ کوچه هلندی!

شاید خیلی از ما زلزله ۱۱ شهریور ۱۳۴۱ «بوئین زهرا» را به خاطر نداشته باشیم، اما بی شک در کتاب‌ها خوانده یا از زبان بزرگتر‌ها شنیده ایم. زلزله ویرانگری که در نوع خود بی نظیر و به لحاظ عمق فاجعه انسانی، بسیاردردناک و غم انگیز بود. در این زلزله بسیار زیر آوار ماندند و آن‌ها هم که زنده مانده بودند کاملا بی سرپناه شده بودند. آن سال‌ها ملکه هلند در سفری که به ایران داشت، سری هم به منطقه زلزله زده « بوئین زهرا » می‌زند و صلیب سرخ هلند کمک‌های انسان دوستانه را برای زلزله زدگان بوئین زهرا می‌فرستد. در پی این دیدار، ملکه هلند هزینه ساخت ۷۰ خانه یکسان و یک شکل برای اسکان زلزله زده‌های ارمنی« بوئین زهرا» که در در جریان زلزله خانه و زندگی شان را از دست داده بودند، در محله ارمنی نشین زرکش- که آن زمان ،جزو مناطق ارزان قیمت و حاشیه نشین شرق تهران بود ، در ۳ کوچه «زرین»، «مدرسه ارامنه» و «هلند» پرداخت می‌کند. هنوز هم تابلوی کوچه «هلند» چند قدم آن سوتر از کلیسای قدیمی «سورپ تارگمانچاتس» که قدمتش به ۱۹۶۸ میلادی می‌رسد، خودنمایی می‌کند.

زلزله ویرانگر

«آرمیک محمودی» فرزند مرحوم «آساتور رستملو» از معدود باقی مانده‌های ساکنین اولیه این ۳ کوچه است. او زلزله بوئین زهرا را هم به یاد دارد تعریف می‌کند: «روستای ما چانانچی سفلا در خراقان بوئین زهرا بود. اغلب جمعت روستا را ارامنه تشکیل می‌دادند که به کشاورزی مشغول بودند. من آن زمان خردسال بودم، اما زلزله را به خوبی به یاد دارم. خانه‌هایی که در حاشیه و در نزدیکی رودخانه بودند به شدت آسیب دیدند، اما خانه‌هایی که در قسمت هموار بودند آسیب چندانی ندیدند. هرچند خانه ما خراب شد، اما خوشبختانه همه اعضای خانواده ما سالم ماندند. خیلی از افرادی که در زمان زلزله صحرا بودند، وقتی به خانه هایشان برگشتند مشاهده کردند که خانه هایشان ویران شده است و زن وبچه هایشان مرده اند. روستای ما ۲ تا کلیسا داشت که هر دو به طور کامل خراب شد.

تختی و ملکه هلند!

سال‌ها از وقوع زلزله گذشته است، اما خیلی از خوشی‌ها و ناخوشی‌ها در دل مردم این کوچه مانده است. آرمیک تعریف می‌کند: «از فردای زلزله ،کمک‌های مردمی را برای ما آوردند. من بچه بودم هرچند دیدار ملکه هلند را به چشم ندیدم، اما بعد‌ها از زبان ساکنین روستا‌های اطراف شنیدم که در دیداری که از ایران داشته سری هم به بوئین زهرا زده بود. اما در آن دوران بچگی بیش از همه مرحوم «طیب رضایی» و «غلامرضا تختی» در ذهنم مانده است. جاده خاکی بود و کمک‌هایی که برای ما می‌آوردند خاکی می‌شد؛ مرحوم تختی با دست خودش خاک نان بربری‌ها را تمیز می‌کرد و به دست ما می‌داد. از آن روز تختی قهرمان زندگی من شد؟!»

زلزله زده‌ها در هلند!

خانه‌هایی که کشور هلند به دستور ملکه محله زرکش ساخته بودند سال ۱۳۴۳ به زلزله زده‌ها واگذار می‌شود. هرچند در اوایل ساخت خانه‌ها به صورت یک شکل و در متراژ ۱۱۷ متر و به صورت یک طبقه با آجر قرمز ساخته شده بود، اما به مرور زمان به تمامی این خانه‌ها طبقاتی اضافه شده است. اگر گذرتان به این ۳ کوچه بیفتد مشاهده می‌کنید که بعداز بیش از نیم قرن از ساخته شدن هیچ کدام از این خانه‌ها تغییر چندانی نکرده است. خانه‌هایی با ۲ اتاق تودر تو و یک راهرو با آجر‌هایی که هنوز هم به قرمزی می‌زند و از بقیه کوچه‌های این محله متمایز می‌کند.
آقای محمودی سند خانه مادری اش را نشان ما می‌دهد و می‌گوید: «خانه‌ها کامل ساخته شده بود، اما هنوز شن و ماسه در حیاط بود ، نه آب داشتیم نه برق. ما که در روستا بزرگ شده بودیم و آب چشمه را خورده بودیم برایمان جالب بود که آب شستشو را ۱۰ شاهی و آب خوردن را یک قران می‌فروختند. اغلب ساکنان این ۳۳ کوچه همان همسایه‌ها و فامیلهایمان در روستا بودند که بعد از زلزله و ویرانی خانه‌ها به تهران و این کوچه کوچیده بودند. اوایل زندگی در این کوچه و این محله برای ما سخت بود. خیلی‌ها دلشان مثل من برای صحرا، چشمه و گوسفند‌ها و گندم زار، تنگ می‌شد. از دِه، یک درخت سیب گلاب آورده بودم و هربار که به آن نگاه می‌کردم یاد روستا می‌افتادم.»

پُرگُل مثل هلند

از آقای «محمودی» درباره ثبت ملی شدن این کوچه سوال می‌کنیم می‌گوید: «این کوچه و این خانه‌ها نماد انسان دوستی است و اینکه ملت‌های جهان در زمانی که برای مردمی اتفاق تلخی رخ می‌دهد دست یاری را دراز می‌کنند. این کوچه نشان دوستی مردم هلند است که شاید هیچکدامشان ندانند که در گوشه‌ای از تهران کوچه‌ای به یاد کار خیرخواهانه ملکه، هلند نامیده می‌شود. شاید ثبت ملی شدن این کوچه باعث شود که شهرداری هم به مشکلات این کوچه بیشتر رسیدگی کند. شاید روزی این کوچه مثل هلند پر گل شود!»

مرتبط:

ثبت ملی “گویش دماوندی” در حال پیگیری است

گردشگری امن به ایران را تضمین کنیم

رییس کمیسیون گردشگری اتاق ایران از برگزاری سمینار گردشگری اتاق‌های مشترک ایران با سایر کشورها به منظور اعتمادسازی و اصلاح چهره ناامن، در اسفند خبر داد و گفت: باید به مردم جهان بگوییم امنیت‌شان را در سفر به ایران تضمین می‌کنیم.

علی‌اکبر عبدالملکی در گفت‌وگو با ایسنا درباره اقداماتی که اتاق بازرگانی ایران برای اعتمادسازی گردشگری در وضع موجود انجام داده است، اظهار کرد: ۳۵ اتاق بازرگانی مشترک بین ایران و سایر کشورها وجود دارد که با همه آن‌ها در این راستا ارتباطاتی برقرار شده است. ششم اسفند ۹۸ نیز با حضور نمایندگان اتاق‌های بازرگانی که در سایر شهرها و کشورها جایگاهی دارند، اولین سمینار گردشگری اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران و دیگر کشورها، با هدف اعتمادسازی و نمایش چهره‌ای امن از ایران، برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: قرار بود این سمینار سال آینده برگزار شود، ولی با توجه به وضعت پیش‌آمده برای گردشگری ایران، تحت تاثیر وقایع اخیر، زمان برپایی آن را تغییر دادیم و به پیش از تعطیلات نوروز موکول کردیم تا لطمه کمتری به گردشگری کشور وارد شود.

عبدالملکی افزود: در این سمینار نمایندگان اتاق‌های بازرگانی مشترک ایران با کشورهای چین، روسیه، قطر، کویت، ویتنام، بلژیک، آلمان، فرانسه، انگلیس و … حضور خواهند داشت. این سمینار در تهران برگزار می‌شود و در جریان آن بر امنیت کشور و مهمان‌نوازی فوق‌العاده ایرانی‌ها تاکید خواهد شد.

او در پاسخ به این سوال که آیا قرار است نمایندگان ۳۵ اتاق در این سمینار حضور داشته باشند و یا فقط طرف‌های ایرانی‌شان شرکت می‌کنند، اظهار کرد: ما طرف‌های تجاری خود در این کشورها را دعوت کرده‌ایم. اصلا با دولت‌ها کاری نداریم، در نتیجه فکر می‌کنم همه آن‌ها حضور خواهند داشت.

رییس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران همچنین از برگزاری نشست تخصصی «توسعه گردشگری در شهرهای جهانی خلاق ایران» در دوازدهم بهمن‌ با حضور نمایندگان شهرهای رشت (غذا)، بندرعباس(صنایع دستی و هنرهای مردمی)، سنندج (موسیقی) و اصفهان (صنایع دستی) خبر داد و افزود: باید این شهرهای خلاق را که نام آن‌ها در یونسکو ثبت شده، چنان مطرح کنیم که گردشگران هنگام سفر به ایران برای دیدن این شهرها انگیزه بیشتری داشته باشند. از سوی دیگر با استفاده از ظرفیت این چهار شهر خلاق جهانی، ایران را در نمایشگاه‌های بین‌المللی مطرح و معرفی کنیم.

وی در ادامه درباره اقداماتی که گردشگری در وضع موجود، نیازمند اجرای صریح و فوری آن‌ است، گفت: باید بیانیه بدهیم. البته آقای مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ بیانیه‌ای دادند که خوب بود. هرچند اثرگذاری این بیانیه‌ها در ذهنیت مردمان سایر کشورها به این بستگی دارد که از چه جایگاهی باشد، از آنجا که طرف‌های خارجی نگاه مطمئن‌تری به شرکای تجاری و بخش خصوصی در ایران دارند، لازم است بیانیه‌هایی از سوی این بخش صادر شود. شاید باورپذیری، اثرگذاری و پذیرش این حرف که ایران امن است از سوی بخش خصوصی که تشکلی از دل مردم است، بیشتر باشد.

او تاکید کرد: ما باید به مردم جهان اعلام کنیم ایران امن است و ما می‌توانیم امنیت‌شان را در سفر به ایران تضمین کنیم.

عبدالملکی همچنین با تاکید بر ضرورت برندسازی برای گردشگری، پیشنهاد کرد این جمله که «هر کسی به ایران پای بگذارد دلش را جای بگذارد» پررنگ و به برند گردشگری ایران تبدیل شود و در ادامه گفت: درست است مشکلاتی وجود دارد و فضای بین‌المللی علیه کشور ماست، اما باید روی برند گردشگری مانور دهیم و حرف‌مان را به گوش مردم جهان برسانیم و همزمان از توان چهره‌های شناخته‌شده جهانی برای اصلاح ذهنیت‌ها بهره ببریم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

گردشگری ایران در تندبادِ تبلیغات منفی

کلیسای غرغن ،شهرستان فریدن

 کلیسای سنت نشان یکی از آثار تاریخی روستای غرغن است که در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۸۶۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان فریدن، غرغن نام روستایی از توابع بخش مرکزی فریدن در استان اصفهان است که در فاصله ۱۶ کیلومتری از مرکز شهرستان فریدن، با طبیعتی زیبا و منحصر به فرد از میان کوه های سر به فلک کشیده و شاخ و برگ رنگارنگ درختان تنومند، خودنمایی می کند.
غرغن از لحاظ ساختار روستایی معماری ویژه و منحصر به فردی دارد. روستا از چندین قلعه تشکیل شده است که نحوه چینش قلعه‌ها و همچنین ساخت طویله‌های احشام، دیوار ها، آشپزخانه‌ ها و کاهدان‌ ها، ارتباط زیر زمینی قلعه‌ها، چاه‌ها و همچنین جوی‌های آب قابل توجه می‌باشد.
اهالی روستا به دام پروری و کشاورزی مشغول هستند که بهترین سوغاتشان هم صنایع دستی و همان فرآورده های لبنی است که زنان فداکار و زحمت کش این روستا تولید می کنند.

مناظر طبیعت زیبای اطراف غرغن منحصر به فرد است که تپه های اطراف آن نیز نمای زیبای به این روستا داده است.رودخانه و چشمه هایی  اطراف این روستا وجود دارد که به جاذبه های گردشگری آن می افزاید.
یکی از ویژگی های اهالی این آبادی زبان شیرین ترکی شان می باشد که نسبت به ترک زبانان منطقه متفاوت است و  با لهجه خاصی که مختص روستانشینان اطراف شهرستان چادگان می باشد تکلم می کنند، مهم ترین ویژگی مردان شجاع و زنان فداکار این روستا مهمان نوازی آنها است.
blank
ساکنان اصلی این روستا ارامنه‌ای بودند که در زمان صفویان به فریدن بزرگ کوچانده شدند.نام این روستا نیز واژه‌ای ارمنی است و بسیاری از عناوین مزارع و باغات روستا نیز ارمنی است.در سال ۱۳۴۹ پس از این که احداث و آب گیری سد زاینده رود سبب مهاجرت ساکنان روستا های پشت سد شد، تعدادی از اهالی روستای یان چشمه و بابادگان به این روستا کوچ کرده و زمین‌های کشاورزی و منازل ارامنه را خریداری کردند.
blank
کلیسای سنت نشان یکی از آثار تاریخی روستای غرغن است که در ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۸۶۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این کلیسای زیبا و تاریخی که مربوط به اواخر دوره قاجار است؛ هر ساله در مناسبت های مختلف آئین مسیحیت،  پذیرای خیل عظیمی از هموطنان مسیحی است.
blank
بر اساس کتیبه های چوبی به جای مانده ، این بنا درسال ۱۹۰۳ میلادی ساخته شده است.تابلوهایی زیبا و قدیمی دیوارهای داخلی آن را زینت داده و در محوطه بزرگ اطراف ساختمان کلیسا نیز، اقامتگاه هایی کوچک  تعبیه شده است.دیوارهای اطراف محوطه این کلیسا که نمایانگر قدمت بلند این بناست از سنگ و خاک ساخته شده و بر روی آن ردیف هایی از خار چیده شده است.
blank
نمای داخلی ساختمان این کلیسا نیز آجری است.سقف چوبی کلیسا  و نیزستون های چوبی که آن را نگه داشته است گواهی دیگر بر تاریخ پر ریشه این مکان است.در این کلیسا اشیاء قدیمی  از جمله  فرش ها و تابلوهای زیبا از اعتقادات و تاریخ ارامنه ،چشم هر بیننده ای را خیره می کند؛ به طوری که به فاصله کمی پس از ورود به این کلیسا سفری شگفت به تاریخ غنی و پر رمز و راز این روستا آغاز می گردد.
blank
روستای غرغن در ایام نوروز و فصل بهار پذیرای هم وطنان مسیحی و ارمنی است.
منبع:ایمنا

قلعه تاریخی هژبرپور در بوئین میاندشت

 قلعه تاریخی هژبرپور بوئین میاندشت که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است در تمام ایام سال از جمله در بهار مقصد گردشگران بسیاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان بوئین میاندشت، پس از طی  مسافت ۲۰۰ کیلومتری به سمت غرب استان،  در ۲۰ کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بوئین میاندشت، درست در دامنه رشته کوه های زاگرس، به روستایی پلکانی به نام تخماقلو می رسیم.
روستایی از توابع بخش کرچمبوی شهرستان بوئین میاندشت که قدمتی چند هزار ساله دارد و با داشتن چندین قلعه و مکان تاریخی، یکی از زیباترین روستاهای تاریخی استان اصفهان است.
روستای تخماقلو به دلیل وجود درختان سنجد فراوان در ابتدا سنجدستان نام داشته و یکی از مکان های داد و ستد بزرگ در زمان خود بوده است.
این روستا بعدها پس از اسکان قوم آق قویونلو ها که توسط شاه عباس به این روستا کوچانده شده بودند و نیز به خاطر استقرار حکومت آنان و قدرت بالای درباریشان؛ تخماقلو نامگذاری شد.
blank
قلعه تاریخی هژبرپور بوئین میاندشت یکی از بناهای به جامانده از تاریخ پر فراز و نشیب این دیار است که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است و در تمام ایام سال از جمله در بهار مقصد گردشگران بسیاری است.این قلعه با داشتن معماری دوره صفویه و قاجاریه از گل، خشت، سنگ، چوب، آجر وگچ ساخته شده است.
قلعه ها در این روستا بیشتر به گونه چهارگوش و مستطیل مانند ساخته شده اند که در پیرامون آن ها برج هایی برای دیده بانی و تیر اندازی به سوی دشمن وجود داشت.از همان برج ها اگر جنگ افزار وجود نداشت و یا اندك بود دیگ های آب جوش و با قیر داغ  بر سر دشمن می ریختند تا  از دشمن خسته شده و از گشودن دژ نا امید شود و او را در پشت دیوارها نگهداشته تا نیروهای كمکی از جاهای دیگر به یاری آن ها بشتابند.قلعه هژبرپور دارای ۲ طبقه و ۲۰ اتاق است که هر کدام با کاربری خاصی در زمان خود مورد استفاده قرار می گرفته است.
blank
این بنا هم چنین دارای ۴ برج دیده بانی، اسلحه خانه، مطبخ خانه، هفت دری، چهار دری، زندان، کارگاه قالی بافی، انبار آذوقه و مکانی برای تولید لبنیات و استراح تگاه خدمه بوده است.
سقف پوش قلعه هژبرپور در طبقه اول از چوب و اندود گچ و آیینه بوده و در طبقه دوم از چوب با نقاشی های بسیار زیبا تشکیل شده است. درب ورودی این بنا یکی در ضلع جنوبی و یکی در ضلع شمالی است که هر کدام با ورودی مجزا و کاربردی خاص مورد استفاده بوده است.
این قلعه  کاربرد فرهنگی، مذهبی در ایام سوگواری محرم و صفر داشته و پذیرای عزاداران حسینی بوده است به طوری که در آن  عزاداری برپا بوده و کل  روستائیان را اطعام می داده است.اسناد تاریخی گویای این است که چون ظلال سلطان داماد این خانواده هژبر پور بوده و در این قلعه رفت و آمدهایی داشته است، در زمان خشکسالی بزرگی که اصفهان را می گیرد از این نقطه کمک های بسیار زیادی چون چندین بار شتر، اسب، گندم و دیگر محصولات به اصفهان ارسال شده است.
قلعه هژبر پور بوئین میاندشت، بنایی عظیم و پر رمز و رازی است که سال ها در دامنه زاگرس شاهد تاریخ سراسر حادثه بوده است؛ قلعه ای وسیع و منحصر به فرد که شاید با مرمت و مطالعه سرگذشت آن بتوان به کشف هایی بی بدیل نائل آمد.
از جاذبه های قدیمی این روستا می توان یخچال طبیعی روستا را نام برد که در زمان های دور برای تهیه یخ و آب خنک در روزهای گرم تابستان به کار میرفته است.این یخچال در گودالی چهارگوش به ارتفاع ۴ تا ۵ متر زیر قلعه هژبرپور قرار داشت.زمستان ها آب چشمه روستا به آن جا هدایت می شد و پس از یخ بستن آب، چند نفر یخ را با استفاده از چوب هایی بلند می کوبیدند، تا یخ ها فشرده شوند، سپس با ریختن کاه گندم بر روی قالب یخ تشکیل شده، قالب دیگر را آماده می کردند. با پایان یافتن فصل سرما این یخچال پوشانده شده و تیرماه با توجه به گرم شدن هوا مورد استفاده قرار می گرفت.
روستای تخماقلوی بوئین میاندشت با توجه به یافته های  باستان شناسان از قدمتی تاریخی برخوردار است که با وجود این قلعه در کنار تاریخ پر ریشه آن؛ مکان مناسبی برای گردشگری بهارانه است.
منبع:ایمنا

اردستان شهری کهن در جنوب دشت کویر مرکزی

شهرستان کهن و تاریخی اردستان که در مسیر راه کاشان – نائین – یزد، در شمال شرقی اصفهان و در جنوب دشت کویر مرکزی قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان اردستان با مساحت ۱۱۵۹۱ کیلومترمربع و جمعیتی بالغ بر ۴۵۱۵۰ نفر در فاصله ۱۱۸ کیلومتری شمال شرق مرکز استان اصفهان قرار دارد. این شهرستان از دو بخش، سه شهر، هفت دهستان و ۳۰۶ روستای دارای سکنه تشکیل شده‌است و مرکز این شهرستان شهر اردستان است.
نمای عمومی مسجد جامع اردستان
شهرستان کهن و تاریخی اردستان که در مسیر راه کاشان – نائین – یزد، در شمال شرقی اصفهان و در جنوب دشت کویر مرکزی قرار گرفته است.
نمای عمومی مسجد جامع اردستان
اطلاعاتی که درباره سابقه تاریخی اردستان در منابع تاریخی ذکر شده، بسیار متنوع است برخی مورخان نوشته اند این شهرستان در دوران اشکانی، پایتخت اردوان چهارم بوده و اردشیر اول، بنیانگذار پادشاهی ساسانی، آتشکده ای در آن بنا کرده است.
آب انبار مسجد جامع اردستان
بعضی مورخان نیز اردستان را زادگاه کاوه آهنگر دانسته اند و اهالی منطقه، خانه و باغی را که در محله کبودان این شهر واقع شده و به باغ کاوه موسوم است و همچنین قنات دو طبقه مون که یکی از عجایب سیستم آبرسانی در ایران قدیم به شمار می آید و حفر آن را به کاوه آهنگر نسبت داده اند، دلیلی برای اثبات نوشته مورخان می دانند.
انار اردستان
علاه بر این در این شهرستان قنات دیگری هم با عنوان ارونه وجود دارد که با فورزه بندی دیدنی و جالبش، آب کشاورزی پنج محلهٔ شهر را تامین می‌کند و مردم معتقدند ارونشاه نخستین پادشاه پیشدادی آن را حفر کرده است.
معرق کاری سقف ایوان جنوبی مسجد جامع اردستان
اردستان در دوران صفویه از شهرهای آباد و مهم کشور به شمار می آمده و نقل شده مردم آن هنگام حمله اشرف افغان به اصفهان، چنان پایداری و استقامتی در برابر مهاجمان نشان دادند که موجب حیرت اشرف افغان شد.
مسجد امام حسن
این اثر تاریخی در کنار بازار قدیمی اردستان قرارگرفته سال ساخت. آن مربوط به سال ۵۴۷(هـ .ق) می باشد که متاسفانه از آن بیش از مناره ای و قسمتی از مناره باقی نمانده ولی همان قسمت باقی مانده حاکی از اوج عظمت و شکوه این بنا بوده است.
مسجد خسرو 
مسجدی است سه طبقه مربوط به سال ۱۱۳۵ (هـ .ق) می باشد این مسجد شامل مجموعه ای از آب انبار شبستان مهتابی و زیبایی است که از بناهای عصر صفویه است.
مسجد دربند 
خراب های آتشکده ایی به این نام در کنار راه قدیمی اردستان به زواره ساخته شده است. این بنا دو طبقه شامل گنبد خانه و شبستان می باشد . سال ساخت آن دقیقا مشخص نیست ولی شواهد امر حاکی از بافت بسیار قدیمی وکهن است .
مسجد امام حسن اردستان
در دوران قاجاریه، به ویژه هنگام حکومت ناصرالدین شاه اردستان جایگاه بهتری یافت، اما پس از کشته شدن ناصرالدین شاه این شهر ناامن شد.
مقبره امیر اویس یا (سنگ سفید )
از سرداران عصر شاه اسماعیل صفوی می باشد که درسال۹۲۰ (هـ .ق) کشته شده ودر این محل سنگ مزار آن شامل سنگ قبر عمودی وافقی می باشد که در نوع خود بی نظیر و منحصر به فرد است.
کتیبه های ایوان جنوبی مسجد جامع
نام اردستان، در افسانه‌های فولکلوریک نیز آمده و از جمله بر پایه یکی از افسانه ها، اردستان مسکن رستم دستان، جهان پهلوان باستانی بوده و ابتدا ارگ دستان نام داشته و سپس به ارگستان و سرانجام به اردستان تغییر نام داده است. بر پایه این افسانه، طایفه لیلاز، که از طایفه‌های پرجمعیت اردستان به شمار می آیند، از اعقاب لیلاز، برادر رستم هستند.
تزئینات شبستان اصلی مسجد جامع
وجود مسجد جامع اردستان دلیل خوبی بر سابقه دیرینه این شهرستان می تواند، باشد.
ایوان ضلع شمالی محراب
مسجد جامع اردستان که یکی از نمونه‌های منحصر به فرد مساجد چهار ایوانی کشور به حساب می آید، در قرن سوم قمری به دستور عمربن عبدالعزیز اجلی بر روی بنای آتشکده ای که هنوز آثار آن در گوشه ای از مسجد دیده می شود، به سبک مسجدهای عربی ساخته شده و مجموعه کم نظیری شامل مدرسه حاج حسین نورالدین، آب انبار حاج حسن، راسته بازار، میدان تعزیه، حمام و قلعه میان شهر در کنار آن قرار دارد.
مسجد جامع شبستان غربی
این مسجد که در دوره‌های آل بویه، سلجوقی و بعد مورد بازسازی قرار گرفته، ویژگی خاص مساجد قبل از ایلخانیان (قرن هشتم به بعد) و استفاده نکردن از کاشی‌های لاجوردی را دارد و تمامی آن از خشت و گل ساخته شده است.
ایوان شرقی مسجد جامع
مسجد امام حسن محله بازار (ع) و آب انبار مجاور آن از دیگر بناهایی است که قدمت اردستان را تایید می کند، همچنین مسجد خسرو که در دوران های مختلف دستخوش تخریب شده و هم اکنون، فقط سر در ورودی آن برجا مانده است گواه کهن بودن این شهرستان است.
کتیبه سر در ورودی شبستان جنوبی
بنای مسجد جامع زواره در بخش مرکزی زواره، در فاصله ‪ ۱۸‬کیلومتری شمال شرق اردستان، با توجه به مدارک موجود، نخستین مسجد چهار ایوانی ایران است که در دوره سلجوقی ساخته شده و اصالت خود را تاکنون به نحو شایسته ای حفظ کرده است.
کاروانسرای جوگند واقع در جاده اردستان – نایین، مجموعه آسیاب‌های آبی در مناطق راهمیان و زواره، مجموعه کاخ سرهنگ آباد در شرق زواره و همچنین حسینه‌ها، یخچال ها، آب انبارها، مناره‌ها از دیگر نقاط تاریخی و دیدنی اردستان بشمار می روند.
ورودی به شبستان و حیاط مسجد جامع
در شهر اردستان قناتی وجود دارد که دو طبقه است، یعنی دو رشته آب، دو کیلومتر به موازات هم در جریان هستند. این قنات که معروف به قنات دو طبقه مون است، تنها قنات دو طبقه ایران بشمار می رود.
این قنات از شاهکارهای منحصر به فرد آبرسانی دست بشر می باشد که دو رشته قنات با چاه های مشترک به صورت موازی و بر روی سر هم عبور می نماید و بیش از ۲۰۰۰ سال است که بخشی از شهر اردستان از آن شرب می نمایند.
قنات دو طبقه اردستان قنات مقسم
این قنات‌ها به گونه ای ساخته شده اند که آب در گل بین آنها نفوذ نمی کند تا باعث شود به هم نشتی داشته باشند.
قنات ارونه قدمت آن به دوران اشکانیان و مربوط به دوران سلطنت اروند شاه می باشد، قنات پامیله، قنات خسرو شاه، قنات فیض آباد، قنات باب الرحی و… از دیگر قنات های این شهرستان است.
قنات مقسم اردستان
شهرستان اردستان پرورشگاه عالمان بزرگ، ریاضی دانان و فقیهان و هنرمندان فراوانی نیز بوده است. ابوجعفر محمد ادیب اردستانی، ابوالحسن شافعی اردستانی، شیخ فضل‌الله مهابادی، موسی ابوالحسن علی زواره و دهها عالم، محدث، فیلسوف و فقیه که شهید آیت‌الله سید حسن مدرس و استاد محیط طباطبایی از جمله مشاهیر معاصر این شهرستان هستند.
نمای عمومی ضلع شرقی مسجد جامع
بارگاه‌های ملکوتی امامزادگان موسی، اسماعیل، ابراهیم، حیدر، یعقوب یحیی، سیدکمال الدین، بی بی غریب (واقع درسرابه کچومثقال)و سرالدین(واقع درروستای لاسیب) (ع) از جمله مکان های زیارتی شهرستان اردستان بشمار می روند.
ایوان ضلع شمالی و شرقی مسجد جامع
این شهرستان دارای حدود چهار هزار و ‪ ۵۰۰‬اثر تاریخی، مذهبی و جاذبه گردشگری است که برخی از آنها در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
ایوان ضلع شرقی
مسجد ملا یعقوب محله کبودان، مقبره سلطان سید حسین، آتشکده مهر اردشیر، حسینیه‌های محله بالا(سرده) و پایین(دمبیده) کچومثقال، مسجد جامع روستای اونج، یخچال شهر مهاباد، مقبره‌های سلطان بیگ، پیر مرتضی و امیر اویس اردستان، آب انبار باغ بازان، نو و پامنار زواره، آب انبار مون اردستان، از آثار تاریخی این شهرستان است.
محراب مسجد جامع
کاروانسراهای روستاهای بغم و ظفرقند، مسجد سام الدین و حسینیه‌های بزرگ و کوچک زواره از جمله مکان های تاریخی شهرستان اردستان هستند.
ایوان ضلع شمالی و شرقی
شهر اردستان که ساکنانش در گویش محلی خود از آن با عنوانهای ارسون، اردستون، ارسون، اسوم و اسون نیز یاد می کنند با مساحت ‪ ۱۱‬هزار و ‪۵۹۱‬ کیلومتر مربع در فاصله ‪۱۱۰‬کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است
منبع:ایمنا

آمار تلفات در میانکاله از مرز ۸ هزار گذشت

مرگ خاموش و مرموز حواصیل و چنگرها در تالاب میانکاله بیش از هشت هزار قربانی گرفت. زمستان تالاب که بهشت پرندگان بود، جهنم شد.

لاشه پرنده

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، شرق مازندران را با گردشگری و تالاب میانکاله را با پرندگان زمستان‌گذران می‌شناسند، زمستانی که امسال برای این پرندگان به فصلی تلخ تبدیل شده است و مرگ هشت هزار بال پرنده زمستان‌گذران، خبری نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت.

این روزها تالاب میانکاله و همه دوستداران طبیعت و میانکاله، در غمی عجیب فرو رفته‌اند؛ غمی که یادآور مرگ و میر هشت هزار بال پرنده زمستان‌گذران است؛ پرندگانی که مهمان فصلی هر ساله ما بوده‌اند و قرار بود میزبانان خوبی برای آنان باشیم.

از چهارشنبه که خبر مرگ مشکوک پرندگان مخابره شد؛ تاکنون میزان تلفات پرندگان مهاجر در میانکاله مازندران به بیش از هشت هزار قطعه رسیده و همچنان علت اصلی این مرگ و میرها نامشخص و پرونده این مرگ دسته جمعی پرندگان باز است و تالاب میانکاله را به سرخط خبرها رسانده است.

تالاب بین‌المللی میانکاله در استان مازندران در ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان بهشهر یکی از زیستگاه‌های مهم و باارزش پرندگان مهاجر آبزی و تعدادی پرندگان بومی است. تالاب بین‌المللی میانکاله با ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتار وسعت با دو زیستگاه آبی و خشکی، ۴۵ هزار هکتار پهنه آبی و ۲۳ هزار هکتار اراضی خشکی را شامل می‌شود. بر اساس آمارهای رسمی این منطقه دارای ۲۳۰ گونه پرنده و ۱۸۰ گونه گیاه است و از سال ۱۳۴۸ ابتدا به عنوان منطقه حفاظت‌شده و سپس به عنوان پناهگاه حیات‌وحش میانکاله تحت مدیریت مناطق است.

  • شائبه عمدی بودن مرگ و میر پرندگان در میانکاله

مسئولان محلی می‌گویند که مرگ پرندگان ارتباطی به بیماری آنفلوانزا و نیوکاسل ندارد و با همین علت، شائبه عمدی بودن این مرگ و میر قوت گرفته است.

شائبه‌ای که برخی افراد محلی و کارشناسان و دوستداران محیط زیست هم بر آن واقف بوده و معتقدند که با رد وجود آنفلوانزا در منطقه و در بین پرندگان، احتمال عمدی بودن این مرگ و میرها و احتمال استفاده از سم قوی عمدی قوت می‌گیرد.

تعدادی از بومیان و همچنین برخی سازمان‌های مردم نهاد بر این باورند که با وجود عاری بودن مازندران از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، احتمال اینکه سم‌پاشی در حجم بالا و با هزینه بالا برای انتقام‌گیری انجام شده باشد، زیاد است.

این افراد بومی و دوستداران طبیعت و سازمان‌های مردم نهاد، که نامشان محفوظ است بر این اعتقادند که ممانعت محیط بانان از ورود شکارچیان غیرمجاز به منطقه میانکاله و درگیری‌های مختلف می‌تواند یکی از احتمالات استفاده از سم قوی و عمدی برای مرگ و میر پرنده‌ها باشد.

بر اساس اعلام نظر این افراد، اینکه از گلوگاه تا قلعه پایان، شاهد مرگ و میر دسته جمعی پرندگان زمستان گذران با رد بیماری آنفلوانزا باشیم؛ تنها می‌تواند احتمال «مسمومیت» را در اذهان تداعی کند و عمدی بودن این موضوع را قوت ببخشد.

  • مرگ و میر پرندگان با احتمال انتقام‌گیری از محیط زیست

مدیر انجمن دوستداران محیط‌زیست سبز در این باره می‌گوید: متأسفانه شنیدن خبر تلفات سنگینی که به جمعیت پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله وارد شد، جامعه زیست محیطی کشور و دوستداران محیط زیست را اندوهگین کرد و گمانه‌های مختلفی بابت منشأ و سبب این اتفاق اندوهبار در افکار عمومی و فضای مجازی و رسانه‌ها زده شد که با شناختی که از حوادث پیرامون منطقه و شبه جزیره و تالاب میانکاله دارم؛ احتمال وجود عامل انسانی و گزینه انتقام‌جویی و مسمومیت این مخلوقات بیگناه و زیبای خداوند را قوی‌تر از سایر حدس و گمان‌ها می‌دانم.

جمال ابوطالبی عبدالملکی گفت: پراکندگی لاشه‌های پرندگان در فاصله شهر گلوگاه تا روستای قلعه پایان که حدود ۱۵ کیلومتر بوده و تعداد بالای لاشه‌ها که تا به حال حداقل هشت هزار لاشه شمرده و دفن شده متأسفانه نشانگر این واقعیت است.

وی بیان داشت: احتمال مسمومیت این پرندگان توسط جلبک آنابولا که جلبکی سمی تالاب میانکاله بوده تقریباً صفر است؛ زیرا به دلیل اینکه این جلبک در کف تالاب می‌روید؛ تنها پرندگان زیرآبچر مثل چنگر (پرلا) و کشیم از این جلبک تغذیه می‌کنند حال آنکه در بین لاشه‌های پرندگان انواع مختلفی از پرندگان مهاجر تالاب از جمله فلامینگو و قو و پلیکان و … دیده می‌شود.

  • برای حفاظت از تالاب میانکاله باید هزینه کرد

این دوستدار محیط زیست گفت: این اتفاق ضربه سنگینی برای اکوسیستم آبی تالاب میانکاله خواهد بود؛ زیرا کل پرندگان شمارش شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در سال گذشته حدود ۲۷۰ هزار بال بوده است؛ حال آنکه این رقم از یک میلیون و ۲۰۰ هزار بال پرنده در ده سال گذشته، به عدد فوق رسیده است.

به گفته ابوطالبی، با تأسف بسیار باید اذعان داشت که در طول سال‌های اخیر به دلایل مختلف این تعداد رو به کاهش بوده است.

وی افزود: معتقدم برای حفاظت از تالاب میانکاله باید هزینه کرد و سطح حفاظت را با استفاده از تعداد بیشتر نیروی محیط‌بان و حفر کانال و خندق و نصب فنس در دورتادور تالاب و همچنین استفاده از تجهیزات مدرن برای اطفای آتش‌سوزی‌ها بالاتر برد.

  • مازندران همچنان از لحاظ بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است

مدیر کل دامپزشکی مازندران گفت: مازندران همچنان از لحاظ بروز بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان پاک است و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

سید حسین رضوانی گفت: در همان ساعات اولیه اطلاع از وقوع تلفات غیر عادی در جمعیت پرندگان آبزی در جزیره میانکاله، کارشناسان دامپزشکی به محل اعزام و نسبت به نمونه‌برداری، جمع‌آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان اقدام کردند.

وی افزود: با بررسی‌ها و آزمایشات و نمونه‌برداری‌های مختلف، احتمال وجود بیماری نیوکاسل و آنفلوانزای حاد پرندگان در مازندران غیر ممکن است و با آزمایشات انجام شده بر روی نمونه‌های پرندگان میانکاله هم هیچ نشانه‌ای مبنی بر آنفلوانزا مشاهده نشد.

رضوانی، علائم بالینی بیماری آنفلوانزای فوق حاد را در پرندگان، خونریزی و کبودی در تاج، ریش و ساق پا و علائم کالبدگشایی این بیماری را خونریزی در نقاط نای و ریه همراه با التهاب طحال و کبد در پرندگان عنوان کرد و تاکید داشت: هیچکدام از این موارد در پرندگان تلف شده در تالاب میانکاله مشاهده نشد.

  • احتمال مرگ پرندگان میانکاله با سم بوتولیسم

معاون سازمان دامپزشکی کشور هم با اشاره به تلفات پرندگان مهاجر در منطقه میانکاله بهشهر گفت: احتمال دارد این پرنده‌ها با سم بوتولیسم مسموم شده باشند.

علی‌صفر ماکنعلی در نشستی خبری، در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر آخرین وضعیت تلفات پرندگان مهاجر در منطقه میانکاله، با اشاره به حضور تیم‌های میدانی در این منطقه و بررسی‌های انجام شده تصریح کرد: بر اساس نمونه‌برداری‌ها و آزمایشات انجام شده موردی از ابتلاء به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در این منطقه مشاهده نشده است.

وی گفت: با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده از اکوسیستم، یکی از احتمالات مسموم شدن این پرندگان با سم بوتولیسم است که منشأ این سم ریشه گیاهانی است که در مرداب هستند و پوسیده‌اند.

وی اضافه کرد: موازی با این احتمال، سایر احتمالات از جمله ابتلاء به عوامل انگلی و باکتریایی نیز بررسی می‌شود و طی یک هفته آینده نتایج آن مشخص خواهد شد.

اما محیط زیست مازندران در آخرین آمار، شمار تلفات پرندگان مهاجر را بیش از هشت هزار بال اعلام کرد: طبق مصوبه شکار پرندگان در استان‌های مازندران و گلستان ممنوع و خرید و فروش پرندگان در بازار فریدونکنار نیز ممنوع شده است.

حسینعلی ابراهیمی با اظهار اینکه بررسی‌ها توسط دامپزشکی در حال انجام است، تصریح کرد: آنچه که مشخص شده اینکه احتمال آنفلوانزا و یا نیوکاسل منتفی است و به محض اعلام نتیجه اطلاع‌رسانی می‌شود.

میانکاله چند روزی در قرق کامل محیطبانان و نیروهای دامپزشکی است و دستگاه‌های متولی با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندان خواستند با توجه به اینکه به استناد نتایج آزمایشات مولکولی، این تلفات، ناشی از بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان نبوده ولیکن به دلیل اینکه پرندگان مهاجر آبزی به عنوان مخزن ویروس این بیماری محسوب می‌شوند و از طریق دفع فضولات خود می‌توانند خطری جدی محسوب شوند کماکان از شکار و مصرف آنها خودداری شود.

مازندران یکی از غنی‌ترین استان‌ها ازنظر حیات‌وحش و گونه‌های پرنده است که نیمی از پرندگان ایران در آن زیست و زادآوری می‌کنند اما درصدی از این پرندگان یا شکار می‌شوند و یا به دلایل نامعلوم نظیر بیماری و غیره، بهار را نمی‌بینند.

با توجه به شرایط محیطی و تنوع زیستگاهی طبیعی، از مجموع ۵۴۰ گونه پرنده، مازندران بیش از ۳۳۰ گونه پرنده خشک‌زی، تالابی و کنار آبزی را در خود جای‌داده که از این لحاظ تنوع خوبی دارد.

شرق مازندران، منطقه‌ای امن برای گردشگران و میانکاله مکانی امن برای پرندگان و گردشگرانی است که از این محیط بهره می‌برند و انتظار مردم و دغدغه‌مندان محیط زیست رسیدگی به این موضوع با فوریت و با قوت است و بر این اعتقادیم که باید با بررسی لازم، علت مشخص و با متخلفان احتمالی برخورد شود و اجازه ندهیم که چنین رویدادهایی دوباره تکرار شود.

منبع:همشهری

انارک در قلب کویر

شهر تاریخی انارک در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی نائین از توابع استان اصفهان قرار دارد. واژه انارک به معنی انار کوچک است و احتمالا به علت وجود باغ‌های انار اطراف این شهر این نام را به آن داده‌اند. اسم قدیمی این شهر نارسینه بوده است. اولین شخصی که سنگ این آبادی را بنا نهاد، محمد پهلوان در زمان شاه عباس اول بود. انارکی‌ها دارای لهجه شیرینی هستند که با غلظت در میان کلمات، مشابه با لهجه مردم نائین، اردستان و زرتشتی‌ها است.

از انارک و ساخت و سازهای آن اسنادی مربوط به اوایل سلطنت ناصرالدین شاه قاجار وجود دارد که طی آن امیرکبیر خطاب به بزرگان و ریش‌سفیدان انارک نامه نوشته و به مردم درباره ساخت قلعه، حصار و وقایع غم انگیز شهر هشدار داده است.
در گذشته شهر انارک که با دیواری بلند و دو دروازه محکم که فقط از آنها، یک دروازه با آثاری ناچیز باقی‌مانده، حفاظت می‌شده است. اگر در تور کویر مصر به تماشای اینجا رفتید بازمانده سه قلعه قدیمی را خواهید دید که یکی از آنها روی کوه اصلی قرار دارد و به علت وجود چشمه آبی که آنجاست، زندگی مردم در اطراف آن شکل گرفته است. این قلعه با تلاش محلی‌ها چند سال پیش مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. آنچه که به نظر می‌رسد این است که شهر مورد هجوم راه‌زنان و اشرار قرار گرفته و با همه‌ی مقاومت‌ها در نهایت تسخیر شده است.

روستای انارک

اگر بخواهیم از بافت شهر انارک صحبت کنیم باید به دیوارهای بلند خشتی، سقف‌های گنبدی طاق و چشمه‌دار یا ضربی و بادگیرهای بام‌ها اشاره کنیم. از نمای شمالی، انارک گویی ردیف بی‌پایانی از بادگیرهاست که رو به شمال ایستاده‌اند تا هوایی خنک را گیر انداخته و به خانه‌ها ببرند. خانه‌های قدیمی شهر انارک دارای نقشه‌ خاص و یک شکل نیستند چرا که به مقتضیات مکانی و اندازه زمین ساخته شده‌اند و آنچه که خاص و مشترک بین آنهاست بادگیر است. در خانه‌های بزرگ بادگیر روی ایوان بزرگ خانه قرار دارد و در خانه‌های کوچک در یکی از اتاق‌ها قرار گرفته است. بیشتر خانه‌های شهر انارک به‌خصوص خانه‌های اعیانی به دست معماران اردکانی و یزدی ساخته شده‌اند اما تخلیه شدن خانه‌های قدیمی و عدم حفظ و مرمت این خانه‌ها باعث تخریب بافت قدیم شهر شده است. دور تا دور انارک را برج‌ها و باروها احاطه کرده بودند که اکنون بیشتر باروها از بین رفته و تنها چهار برج سالم باقی مانده است.
از دیگر دیدنی‌های تاریخی انارک کاروانسرای چهار ایوانی‌، رباط مشجری با وسعتی معادل هزار مترمربع، قلعه‌ی اسمالون بیرون از شهر در کویر و معدن طلای نخلک در نزدیکی اینجاست.

روستای کویری انارک

از جاذبه‌های طبیعی این شهر نیز چشمه‌ی «بازیاب» است که در مسیر مهرجان به چوپانان کمی دورتر از جاده اصلی در دامنه کوهی بلند قرار گرفته است. آب این چشمه در میان منطقه خود از شگفتی‌هایی اینجاست. روی دیوارهای کوه بازیاب حفره‌های بسیار صعب‌العبور دیده می‌شود که در قدیم برای انبار و نگه دارای اشیا با ارزش مورد استفاده قرار می‌گرفته است.
منبع:ایمنا

غار دنگزلو جاذبه شگفت انگیز دنای سمیرم

غار دنگزلو که از غارهای آبی رشته کوه دنا به شمار می رود و در بالا دست یکی از سرشاخه های رودخانه ماربر قراردارد و دارای سه حوضچه آبی است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان سمیرم، این غار در ضلع شمال شرقی کوه دنا و در حوالی روستایی به نام دنگزلو که قدمتی بیش از  یکصد سال دارد و از توابع بخش پادنای علیا شهرستان سمیرم و در دامنه ارتفاعات نوول قرار دارد.
این غار در حوزه استحفاظی استان اصفهان واقع شده که دارای جاذبه های فراوان کشف شده و کشف نشده ای است که از لحاظ قندیل های یخی، راهروهای آب و … بوده و چنانچه همه زوایای آن شناخته شود می توان از آن بهره برداری به گستردگی قار علی صدر  انجام داد.
blank
این غار که دارای سه حوضچه آبی است اولین بار توسط چند نفراز اعضای گروه کوهیاران و با راهنمایی اهالی روستا کشف و پیمایش شد اما به دلیل داشتن دهانه ورودی تنگ و صعب العبور بودن آن ورود و گردش در این غار تنها با تجهیزات کامل کوهنوردی و غارنوردی امکان پذیر است.
blank
طول این غارحدود یک و نیم کیلومتر بوده و باتوجه به جریان داشتن آب و تامین آب آن از چشمه های درون کوه دارای آب بسیار سرد و خنکی است، این غار دارای تالارهای بزرگ و چند تالاب است که باید با قایق از آنها عبور کرد و یکی از منابع مهم آبی منطقه پادنا محسوب می‌شود. منطقه پادنا در شمال رشته کوه دنا دارای بافتی روستایی و عشایری است محل ییلاق طایفه فارسیمدان از ایل بزرگ قشقایی می‌باشد.
blank
غار دنگزلو در گروه غارهای آهکی ایران قرار داشته و رودخانه های عمیق و کم عمق در آن وجود دارد. آب درون غار به علت سرچشمه گرفتن از کوهای پادنا بسیار خنک بوده که به دلیل سرد بودن این مکان حتما از لباس گرم استفاده شود.
blank
برای رسیدن به این غار ابتدا باید از سمت شهر اصفهان به طرف شهرستان سمیرم حرکت کنید و از آنجا به ترتیب به سمت بخش شهر حنا و از آنجا به سمت روستای نقل حرکت کنید و با عبور از میان درختان مروارید دنا، سیب، به سمت غار دنگزلو بروید.
با ورود به محوطه این منطقه بکر و زیبا دستان مهربان طبیعت عطر دلنشین سیب را در آسمان پراکنده کرده  و لطافت هوای این مکان صورت شما را نوازش خواهد کرد.

روستای فریزهند

روستای فریزهند در ۱۹ کیلومتری جاده آسفالته کاشان نطنز و پل هنجن قرار دارد . پیرامون این روستا را کوههای بلندی فرا گرفته و بیشتر زمینهای آن درزیر پوششی از درختان کهنسال قرار دارند .

روستای فریزهند در استان اصفهان ، شهرستان نطنز قرار گرفته که یکی از ۷۰ روستای شهرستان نطنزه . این روستا در فاصله ۱۹ کیلومتری پاسگاه پل هنجن (واقع در جاده قدیم نطنز) در آخرین ده قرار گرفته. منطقه کوهستانی و سرسبز و آب و هوای خنک آن و همچنین بافت قدیمی ساختمانهایش از ویژگی های این روستای زیباست.

روستای-فریزهند

فریزهند که آن را فریزند نیز تلفظ می کنند دهی است نسبتا بزرگ در دهستان چیمه رود از شهرستان نطنز. در سال ۱۳۴۵ این دیه ۲۱۷ نفر جمعیت داشته که جمعیت این محل در سال ۱۳۵۷ به ۸۹ نفر با ۳۸ خانوار کاهش پیدا کرده که نشانه مهاجرت جوانان روستاست.

روستای-فریزهند

در این دهستان هیچ دهی که علامت کهن نداشته باشد وجود ندارد و همه ده ها به طوری که از ظاهر نام مشخص است دارای قدمتی کهن و قدیمی است.

روستای-فریزهند

دلایل دیگری هم بر قدمت آنها هست و از جمله زبان مخصوص و مستقل این نواحی که آن را تحت عنوان لهجه های مرکزی نامگذاری کردن و همه نشان از قدمت و کهنگی تمدن در این ناحیه دارد. این روستا دارای چشمه بسیار زیبا به نام چشمه آب سرخ هم است.

روستای-فریزهند

چشمه فریزهند در فاصله ۷۸ کیلومتری جنوب کاشان، در نزدیکی شهرستان نطنز، در انتهای روستایی به همین نام، بر بالای کوهی واقع شده است.

روستای-فریزهند

آب این چشمه از دسته آب های بی کربناته مخلوط همراه با گاز است و درمان بیماری های دستگاه گوارش، کبد و مجاری صفراوی، معده و روده و بیماری های تغذیه موثر است. به سبب وجود املاح آهن در ترکیبات چشمه سرخ فریزهند، در ازدیاد تعداد گلبول های قرمز و مقدار هموگلوبین خون و در نتیجه، در درمان انوع کم خونی موثر می باشد.

blank

برای دسترسی به این چشمه باید از آزادراه کاشان به نطنز وارد خروجی ابیانه خارج شوید، پس از طی چند کیلومتر به چهارراهی می رسید که راه سمت راستی جاده قدیم کاشان، مستقیم به سمت “ابیانه” و جاده سمت چپی به سمت نطنز می رود. از چهار راه که مستقیم گذر کنید (درست لب چهار راه و روبروی پاسگاه) جاده فرعی دیگری در سمت چپ و به موازات جاده نطنز دیده می شود که همان راه سراشیبی پس از گذر از روی یک پل شما را به مقصد ینی روستا و چشمه فریزهند هدایت می کند.

blank