قلعه تاریخی هژبرپور در بوئین میاندشت

 قلعه تاریخی هژبرپور بوئین میاندشت که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است در تمام ایام سال از جمله در بهار مقصد گردشگران بسیاری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان بوئین میاندشت، پس از طی  مسافت ۲۰۰ کیلومتری به سمت غرب استان،  در ۲۰ کیلومتری ضلع شمالی شهرستان بوئین میاندشت، درست در دامنه رشته کوه های زاگرس، به روستایی پلکانی به نام تخماقلو می رسیم.
روستایی از توابع بخش کرچمبوی شهرستان بوئین میاندشت که قدمتی چند هزار ساله دارد و با داشتن چندین قلعه و مکان تاریخی، یکی از زیباترین روستاهای تاریخی استان اصفهان است.
روستای تخماقلو به دلیل وجود درختان سنجد فراوان در ابتدا سنجدستان نام داشته و یکی از مکان های داد و ستد بزرگ در زمان خود بوده است.
این روستا بعدها پس از اسکان قوم آق قویونلو ها که توسط شاه عباس به این روستا کوچانده شده بودند و نیز به خاطر استقرار حکومت آنان و قدرت بالای درباریشان؛ تخماقلو نامگذاری شد.
blank
قلعه تاریخی هژبرپور بوئین میاندشت یکی از بناهای به جامانده از تاریخ پر فراز و نشیب این دیار است که به ثبت میراث فرهنگی نیز رسیده است و در تمام ایام سال از جمله در بهار مقصد گردشگران بسیاری است.این قلعه با داشتن معماری دوره صفویه و قاجاریه از گل، خشت، سنگ، چوب، آجر وگچ ساخته شده است.
قلعه ها در این روستا بیشتر به گونه چهارگوش و مستطیل مانند ساخته شده اند که در پیرامون آن ها برج هایی برای دیده بانی و تیر اندازی به سوی دشمن وجود داشت.از همان برج ها اگر جنگ افزار وجود نداشت و یا اندك بود دیگ های آب جوش و با قیر داغ  بر سر دشمن می ریختند تا  از دشمن خسته شده و از گشودن دژ نا امید شود و او را در پشت دیوارها نگهداشته تا نیروهای كمکی از جاهای دیگر به یاری آن ها بشتابند.قلعه هژبرپور دارای ۲ طبقه و ۲۰ اتاق است که هر کدام با کاربری خاصی در زمان خود مورد استفاده قرار می گرفته است.
blank
این بنا هم چنین دارای ۴ برج دیده بانی، اسلحه خانه، مطبخ خانه، هفت دری، چهار دری، زندان، کارگاه قالی بافی، انبار آذوقه و مکانی برای تولید لبنیات و استراح تگاه خدمه بوده است.
سقف پوش قلعه هژبرپور در طبقه اول از چوب و اندود گچ و آیینه بوده و در طبقه دوم از چوب با نقاشی های بسیار زیبا تشکیل شده است. درب ورودی این بنا یکی در ضلع جنوبی و یکی در ضلع شمالی است که هر کدام با ورودی مجزا و کاربردی خاص مورد استفاده بوده است.
این قلعه  کاربرد فرهنگی، مذهبی در ایام سوگواری محرم و صفر داشته و پذیرای عزاداران حسینی بوده است به طوری که در آن  عزاداری برپا بوده و کل  روستائیان را اطعام می داده است.اسناد تاریخی گویای این است که چون ظلال سلطان داماد این خانواده هژبر پور بوده و در این قلعه رفت و آمدهایی داشته است، در زمان خشکسالی بزرگی که اصفهان را می گیرد از این نقطه کمک های بسیار زیادی چون چندین بار شتر، اسب، گندم و دیگر محصولات به اصفهان ارسال شده است.
قلعه هژبر پور بوئین میاندشت، بنایی عظیم و پر رمز و رازی است که سال ها در دامنه زاگرس شاهد تاریخ سراسر حادثه بوده است؛ قلعه ای وسیع و منحصر به فرد که شاید با مرمت و مطالعه سرگذشت آن بتوان به کشف هایی بی بدیل نائل آمد.
از جاذبه های قدیمی این روستا می توان یخچال طبیعی روستا را نام برد که در زمان های دور برای تهیه یخ و آب خنک در روزهای گرم تابستان به کار میرفته است.این یخچال در گودالی چهارگوش به ارتفاع ۴ تا ۵ متر زیر قلعه هژبرپور قرار داشت.زمستان ها آب چشمه روستا به آن جا هدایت می شد و پس از یخ بستن آب، چند نفر یخ را با استفاده از چوب هایی بلند می کوبیدند، تا یخ ها فشرده شوند، سپس با ریختن کاه گندم بر روی قالب یخ تشکیل شده، قالب دیگر را آماده می کردند. با پایان یافتن فصل سرما این یخچال پوشانده شده و تیرماه با توجه به گرم شدن هوا مورد استفاده قرار می گرفت.
روستای تخماقلوی بوئین میاندشت با توجه به یافته های  باستان شناسان از قدمتی تاریخی برخوردار است که با وجود این قلعه در کنار تاریخ پر ریشه آن؛ مکان مناسبی برای گردشگری بهارانه است.
منبع:ایمنا
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *