ونیز دیگر مثل سابق نیست!

خیابان‌های ونیز ایتالیا هر سال در این بازه زمانی مملو از دسته‌هایی از مردم بوده است که دور هم جمع می‌شدند تا کارناول افسانه‌ای شهر را جشن بگیرند، اما امسال وحشت ناشی از شیوع کرونا خیابان‌های سراسر شهر را در سکوتی آزاردهنده غرق کرده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، هر سال در جشن کارناوال افسانه‌ای ونیز مردم ماسک‌هایی به صورت خود می‌زدند و با شور و نشاط در خیابان‌ها جمع می‌شدند تا در کنار یکدیگر این مراسم محبوب را جشن بگیرند. اما امسال دیگر اثری از جشن و سرور در خیابان‌ها به چشم نمی‌خورد، ماسک‌های بهداشتی جای ماسک‌های رنگی کارناوال را گرفته است و شور و شوق در چشمان مردمان جای خود را به ترس و وحشت داده است. چیزی که در این میان بیشتر از همه باعث هراس در بین مردم ونیز شده است، ترس از ویروس و مرگ نیست؛ آشوبی که کووید ۱۹ مردم را از هم دور و گردشگران را در اتاق‌های کوچک هتل حبس کرده است، بیش از هر چیز دیگر ونیزی‌ها را سراسیمه کرده است.

 

صنعت گردشگری و اقتصاد اهل بازار و رانندگان را با استرسی وصف‌ناپذیر روبرو کرده است. بسیاری از این افراد در مقابل دوربین تلویزیون هیچ سخنی از ترس از ابتلاء به کرونا ویروس جدید به میان نیاورده‌اند و تنها از کاهش درآمدهای خود احساس نگرانی کرده‌اند؛ فصلی که می‌توانست از طریق گردشگری بیشترین رونق اقتصادی را برای آن‌ها ارمغان آورد، با شرایط حاکم بر کشور رکود درآمد را به آن‌ها هدیه داده است.

 

سیل عظیمی که در نوامبر ۲۰۱۹ به وقوع پیوست، پیوند عمیق بین مردم را از همه گسسته بود اما همه چیز خیلی زود به حالت عادی برگشت و مردم ونیز یک بار دیگر دور هم در خیابان‌ها و فضاهای عمومی جمع می‌شدند. همه مردم دل خود را به کارناوال فوریه خوش کرده بودند تا سختی‌های دوران سیل را با شادی و سرور جبران کنند اما دیری نپایید که یک حادثه پیش‌بینی نشده دیگر سراسر شهر را در خود غرق کرد و بار دیگر پیوند بین مردم از هم گسسته شد. دیگر کسی دوست خود را به کافه‌های شهر دعوت نمی‌کند، مردم برای گذراندن اوقات فراغت در فضاهای عمومی گرد هم نمی‌آیند و غذاهای رستوران‌ها بدون استفاده قسمت سطل‌های زباله می‌شود.

 

در این میان، رسانه‌ها به ترس و سردرگمی مردم دامن می‌زند؛ از یک سو دائماً تکرار می‌کند که ترسی برای این ویروس وجود ندارد چرا که میزان کشندگی آن کم‌تر از آنفولانزا است، از سوی دیگر از سرعت وصف‌ناپذیر شیوع آن در میان مردم سخن به میان می‌آورد. خبرگزاری‌های مختلف اطلاعات متفاوتی را در صفحات خود منتشر می‌کند و گاهی بعضی از این آژانس‌های خبری به جای این‌که اطلاعات لازم را در مورد شرایط جسمی افراد مبتلا در اختیار مردم قرار دهد، بر تعداد مرگ و میر ناشی از این ویروس تمرکز می‌کند.

 

چیزی که در این میان قابل توجه است، این است که مردم ونیز تلاش می‌کنند با دیدی مثبت به شرایط نگاه کنند و به همین خاطر، ترس کم‌تری از کووید ۱۹ دارند. اما گردشگران و افراد خارجی ساکن در این شهر، تحت تأثیر اخبار و رسانه‌ها خود را در هتل‌ها و محل سکونت خود حبس کرده‌اند یا همانند افراد دیوانه در خیابان‌های شهر هراسناک به این سو و آن سو می‌روند. ترس افراد خارجی از کرونا ویروس جدید باعث لغو بسیاری از رویدادها و نمایشگاه‌ها شده است که همین امر شرایطی دلخراش برای اهل کسبه و رانندگان ونیز به وجود آورده است.

 

مردم ونیز شکست‌ناپذیرند و سعی می‌کنند به همه چیز از دید مثبت نگاه کنند؛ کاسبانی، هر چند انگشت‌شمار، در خیابان‌های شهر قدم می‌زنند، محصولات خود را عرضه می‌کنند، بعضی از مردم کارهای روزمره خود را ادامه می‌دهند و رانندگان در خیابان‌های شهر در حال تردد هستند. همین قدرت و مقاومت است که علیرغم وقوع سیل سالانه و کووید ۱۹ شهر را زنده نگه داشته است، هر چند شور و نشاط مردم در این روزها با قبل قابل مقایسه نیست.

منبع:ایمنا

مرتبط:

ونیزی رنگارنگ در فرانسه !

کرونا نفس هتل‌ها را برید

هتل‌های اصفهان با داشتن حجم زیادی از بدهی به تعطیلات کرونا رفتند و نوروزی که امید درآمدیشان بود را باید در سایه تاریک شیوع ویروس سپری کنند.

چندی پیش بود که معاون گردشگری استان اصفهان اعلام کرد که از روز ۲۵ اسفندماه پذیرش میهمان در هتل‌ها و اقامتگاه‌های اصفهان ممنوع خواهد بود و تعطیل می‌شوند. این خبر در حالی اعلام شد که پیش از آن مراکز اقامتی که مجوز از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نداشتند، تعطیل اعلام شدند. تعطیلی هتل‌ها در سال سخت صنعت گردشگری تیر آخر بر پیکر این جامعه بود. جامعه‌ای که تنها در شهر اصفهان تامین مخارج زندگی بسیاری به آن وابسته است.

نایب رئیس جامعه هتلداران اصفهان درباره تعطیلی هتل‌ها به خبرنگار ایمنا گفت: هتل‌ها و اقامتگاه‌ها از امروز _۲۵ اسفندماه_ به دستور دادستان اصفهان تا اطلاع ثانوی تعطیل شد. انواع مختلفی از قراردادها با میهمانان هتل‌ها ثبت می‌شود، به عنوان مثال قراردادهای طولانی مدت با برخی افراد امضا شده و یکی از اتاق‌های هتل مانند خانه برای این افراد است. بسیاری از مشتریان هتل‌ها قرارداد شش ماهه بستند و حتی پول خود را نیز واریز کرده‌اند، این افراد را نمی‌توان بیرون کرد و اقامت آن‌ها ادامه دارد.

علیرضا رئیسی ادامه داد: با این حال پذیرش هرگونه مسافر جدید مگر موارد خاص در هتل‌ها ممنوع شد تا شلوغی عید نوروز کاهش یابد. پذیرش این موارد خاص هم با اجازه اداره اماکن و با موافقت دادستانی امکانپذیر است. ممکن است در عید نوروز برای افرادی اتفاقی مانند تصادف و یا بیماری رخ دهد و مجبور به اقامت در اصفهان باشند، برای همراهان این افراد دادستانی می‌تواند دستور پذیرش در هتل را ثبت کند.

وی با بیان اینکه “هیچ گونه حمایت، کمک و یا حتی قولی از سوی تصمیم گیرندگان به جامعه هتلداران داده نشده است.” تاکید کرد: پیشنهادهایی مثل تعویق سه ماهه پرداخت مالیات و یا بخشش بیمه‌ها داده شده که هیچکدام اجرایی نخواهد بود. همین الان اداره بیمه بارها تذکر داده که حق بیمه کارکنان را در ماه جاری پرداخت کنید ضمن اینکه با این وضع درآمد تا شش ماه دیگر هم نمی‌توانیم مالیات بپردازیم.

نایب رئیس جامعه هتلداران اصفهان افزود: حمایت دولت تنها در اخبار گفته می‌شود. می‌گویند قبوض خود را سه ماه دیگر بپردازید، وقتی مشتری نیست یعنی پول نیست و قبض خود را از کجا بدهیم؟ تمام هتل‌ها معادل پنج حقوق در سال را باید شب عید به کارمندان خود پرداخت کنند، از کجا باید بیاوریم. هتل‌ها برای پرداخت حق کارکنان بر روی فروش عید حساب کرده بودند. هتل‌هایی در اصفهان هستند که ۳۰۰ نفر کارمند دارند، این هتل‌ها هیچ راهی برای خروج از این معضل ندارند و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

رئیسی با اشاره به برنامه حمایتی دیگر دولت‌های درگیر با شیوع کرونا از صنعت گردشگری، خاطرنشان کرد: تمام کشورهایی که درگیر شیوع کرونا هستند از جمله ایتالیا و آمریکا بودجه مشخصی برای جبران ضررها به تأسیسات گردشگری تعیین کردند. جامعه هتلداران ایران برای حفظ سلامتی مردم و هموطنان همکاری کردند، اما این همکاری همراه با زجر بوده و فشار بسیار زیادی روی ما است.

وی اظهار کرد: تمام هتل‌ها با حجم زیادی از بدهکاری تعطیل شدند. از روزها و هفته‌های گذشته مشتریان اقدام به رزرو هتل‌ها کرده و هتل‌ها با همان پول بخشی از هزینه‌های جاری خود را پرداخت کرده بودند. با بخشنامه دولت و لغو بدون هزینه رزروها بسیاری از هتل‌ها به مردم بدهکار شدند و مشتریان فشار زیادی بر هتل‌ها می‌آورند. روزی بیش از ۱۰ تلفن برای رسیدگی به شکایت‌های مردم به جامعه هتلداران می‌شود، اما باید درک کنند که هتل‌ها در این شرایط ندارند که پول مردم را بازگردانند.

نایب رئیس جامعه هتلداران استان اصفهان افزود: از مردم درخواست داریم که چند ماهی با هتل‌ها سازش کنند و مطمئن باشند که هیچ ضرری نخواهند دید. وضعیت کنونی کشور مانند جنگ و بلایای طبیعی بحرانی است. علاوه بر پول مشتریان برخی هتل‌ها نتوانسته‌اند پول و حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند. بدین ترتیب کارمندان هم تحت فشارند و همه بهم ریختیم و نمی‌دانیم چکار کنیم.

رئیسی درباره درخواست‌های مکرر هتلداران برای حمایت از سوی دولت، گفت: نامه‌های مختلفی به استانداری و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت مالی ارسال شده است. هر هتلی باید بسته حمایت مالی دریافت کند و یا مشمول دریافت وام‌های بدون بهره شود. تحمل این شرایط برای هتل‌ها حداقل تا دوماه دیگر ادامه خواهد داشت ضمن اینکه کوچک‌ترین هتل حداقل ۲۰ کارمند دارد، این کارمندان چه باید بکنند.

وی در پایان تصریح کرد: هتل‌ها از زمانی که بنزین گران شد بیکار شدند و پس اندازی هم نداشتند. شیوع کرونا هم هتل‌ها را بیشتر له کرد و آخرین نفس‌ها را هم برید.

منبع:ایمنا

مرتبط:

گردشگری و کرونا

مسدود شدن راه‌های ناژوان سه شنبه و چهارشنبه

مدیر طرح ساماندهی ناژوان گفت: همه راه های اصلی منتهی به مجموعه ناژوان روزهای سه شنبه و چهارشنبه برای پیشگیری از وقوع حوادث چهارشنبه سوری مسدود می شود.

رسول هاشمیان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه مدیریت ناژوان، برای جلوگیری از بروز حوادث در چهارشنبه آخر سال، اظهار کرد: به همین منظور روز سه شنبه و چهارشنبه هفته جاری تمام معابر اصلی و ورودی های ناژوان بسته خواهد شد.

وی درخصوص بستن راه های فرعی و دسترسی های محلی به ناژوان، تصریح کرد: این اقدام نیازمند حکم از مراجع انتظامی است و شهرداری اختیاری برای بستن این مسیرها ندارد.

مدیر طرح ساماندهی افزود: از ۱۲۰۰ هکتار عرصه ناژوان فقط ۳۰۰ هکتار آن یعنی ۳۰ درصد، در اختیار شهرداری اصفهان است و با کسر بخشی از رودخانه زاینده رود در این محدوده، ۵۵۰ هکتار از مجموعه ناژوان جزو اراضی و املاک مردم به شمار می رود و شهرداری در این بخش نمی تواند ممنوعیتی برای تردد کشاورزان و اهالی ایجاد کند. ضمن اینکه حدود هزار واحد مسکونی در این محدوده وجود دارد و عملا چنین کاری امکان پذیر نیست.

به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، وی ادامه داد: با این وجود گشت های شهرداری در روز چهارشنبه سوری در همه بخش های ناژوان برای پیشگیری از بروز آتش سوزی یا حوادث ناشی از چهارشنبه سوری فعال خواهد بود و نظارت خواهند داشت.

هاشمیان با اشاره به محدودیت های اعمال شده برای مجموعه ناژوان با توجه به شیوع ویروس کرونا گفت: همه بخش های تفریحی و گردشگری ناژوان حداقل تا ۱۵ فروردین ماه ۹۹ تعطیل است و تنها بخش فضای سبز در اختیار شهروندان است که برای توقف شیوع ویروس از همشهریان درخواست می کنیم تا زمان رفع این مشکل، از حضور در این بخش هم خودداری کنند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تعطیلی بخش های تفریحی ناژوان، شیفت های نوروزی همکاران ما در مجموعه هم به بازدید و نظارت محدود شده است.

منبع:ایسنا

مرتبط:

موزه صدف ناژوان

نعطیلی برنامه‌های گردشگری در منطقه آزاد ارس

مدیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی سازمان منطقه آزاد ارس گفت: انجمن‌های میراث تاریخی فرهنگی، هتل داران، راهنمایان گردشگری و توسعه گردشگری ارس جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا متحد شدند تا اطلاع ثانوی هیچ فعالیت گردشگری نداشته باشند.

فاطمه منیری ضمن تشریح اقدامات انجام شده در خصوص مقابله با شیوع ویروس کرونا گفت: تا اطلاع ثانوی کاشانه مهمان‌ها، سوئیت‌ها، هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی گردشگر و مسافر پذیرش نخواهند کرد.

وی افزود: همچنین در راستای عدم نارضایتی مسافران، بر اساس بخشنامه همه این اماکن موظف به استرداد وجه کنسلی بدون جریمه بوده و این موضوع مستمرا این مورد توسط کارشناسان حوزه گردشگری نظارت و ارزیابی می‌شود.

وی در خصوص مراکز پذیرایی گفت: به تمامی مراکز پذیرایی اعلام کرده‌ایم حتی المقدور ارائه خدمات نکنند، مگر با اجرای کامل و دقیق پروتکل بهداشتی؛ ارائه هرگونه خدمات دخانیات و قلیان نیز در تمامی سفره خانه‌های سنتی و کافه رستوران‌ها ممنوع است.

مدیر گردشگری سازمان منطقه آزاد ارس در ادامه افزود: با توجه به هشدارهای در خصوص پذیرش نشدن مسافران و گردشگران توسط مراکز گردشگری، با کسانی که بر خلاف مصوبات مقابله با کرونا اقدام می‌کنند، برخورد قانونی می‌شود.

وی ادامه داد: به شرکت نفت نیز اعلام شده در تمامی جایگاه‌ها، سوختگیری توسط اپراتورها انجام گیرد و اپراتورها ملزم به استفاده از دستکش هستند.

وی تشریح کرد: مراکز اقامتی و تاسیسات گردشگری ارس جهت حمایت دولت و جبران خسارت در سامانه آمار و تاسیسات گردشگری کشور ثبت نام کنند.

مدیر گردشگری میراث فرهنگی و صنایع دستی ارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: به تمامی مراکز اقامتی و تاسیسات حوزه گردشگری ابلاغ شده است در سامانه جامع ثبت اطلاعات و آمار تاسیسات گردشگری ثبت نام کنند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد ارس، وی گفت: این امر در راستای حمایت دولت از خسارت تعطیلی این مراکز جهت مقابله با شیوع ویروس کرونا انجام می گیرد.

وی در پایان با اشاره به این‌که تمامی مکان های گردشگری و تاریخی به طور متناوب ضدعفونی و گندزدایی می‌شود، افزود: تمامی برنامه‌های حوزه گردشگری منطقه آزاد ارس به بعد از پروسه ریشه کنی ویروس کرونا موکول شده است و امیدواریم که در آینده نزدیک همچون سال‌های قبل بتوانیم میزبان خوبی برای گردشگران ارس باشیم.

منبع:ایسنا

مرتبط:

آسیاب آبی هزارساله زواره رونق گرفت

چطور از دهلی به جیپور بروید؟

اگر اولین مقصد شما در سفر به هند، شهر جیپور باشد و پرواز ایرلاین شما در فرودگاه دهلی به زمین بنشیند، باید چگونگی رساندن خودتان از فرودگاه دهلی به جیپور را بدانید تا از سردرگمی های شروع سفر دور بمانید. تور هند، بیشتر برای سه شهر دهلی، آگرا و جیپور برگزار می شود. اگر اگر تنها و بدون تور قصد رفتن به جیپور را داشته باشید چه کاری باید انجام دهید؟ در این مطلب الی گشت شما را کمی با فرودگاه دهلی آشنا می نماییم و در نهایت روش های دسترسی از فرودگاه دهلی به جیپور را به شما معرفی می کنیم.

راجع به جیپور

شهر جیپور، پایتخت استان راجستان است و مقصد بسیاری از گردشگران و توریست هایی است که به هند سفر می کنند. در این شهر تاریخی با جاذبه ها و بناهای تاریخی بسیاری روبه رو هستید که مربوط به تاریخ پادشاهی راجپوت می باشد. خاندان راجپوت ها در هند بسیار مشهور هستند و حتی امروزه در مقامات دولتی هند نیز حضور دارند. بسیاری از افسانه های هندی با این خانواده عجین شده و حتی فیلم های بسیاری از این افسانه ها، ساخته می شوند. به عنوان مثال قلعه تاریخی جیپور یا قلعه سرخ، لوکیشن فیلم پادماواتی (شخصی که توسط خانواده ها راجپوت ها مقدس شمرده می شود) بوده و در بسیاری از صحنه های فیلم می توانید این قلعه را ببینید.

در این شهر در کل قلعه ها و کاخ های بسیاری در طول تاریخ ساخته شده است که پر از داستان ها وافسانه های تاریخی است و شاید دیدن هر یک از آن ها برای هر گردشگر و توریست ساعت ها زمان ببرد. به شهر جیپور شهر صورتی نیز لقب داده اند. چرا که بسیاری از بناهای آن به همین رنگ است. در کل می توان شهر جیپور را شهر رنگ نامید. بسیاری از جاذبه های جیپور همانند هوا محل Hawa Mahal، کاخ شهر City Palace، جانتار مانتار Jantar Mantar، قلعه عامر Amer Fort و بسیاری از دیگر جاذبه های آن رنگ های گرم محدوده قرمز و زرد دارند. هر گردشگری در جیپور می خواهد که بهترین عکس ها و فیلم ها را از این بناها بگیرد و در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارد.

محل اقامت در جیپور

این موضوع که در جیپور، در چه  هتل و در چه محله ای اقامت خواهید داشت در انتخاب مسیر حرکت شما تاثیر به سزایی دارد. هتل هایی همانند هتل پیرل پالاس Hotel Pearl Palace، هتل اومید باوان Hotel Umaid Bhawan، هتل پارک پریم Park Prime Hotel، هتل پارادایس The Paradis Hotel، هتل رویال اورکید Royal Orchid، هتل کراون پلازا Crown Plaza و راج پالاس The Raj Palace از معروف ترین و بهترین هتل های جیپور هستند که می توانید برای اقامت در آن ها از سایت الی گشت اتاق رزرو کنید. بیشتر این هتل ها در مرکز شهر قرار دارند و در نتیجه برای دسترسی از فرودگاه دهلی به جیپور و رفتن به مرکز شهر جیپور باید مسیر خود را انتخاب کنید. اگر به دلیل ارزانی اتاق ها در هتل های دورتر از مرکز شهر به سراغ هتل هایی مانند هتل کراون پلازا Crown Plaza یا هتل رویال اورکید Royal Orchid رفتید؛ پس باید چگونگی حمل و نقل در شهر جیپور را نیز از قبل بدانید. در ادامه مطلب می توانید تمام این اطلاعات را بخوانید.

جیپور

آشنایی با فرودگاه دهلی

بیشتر گردشگران سفر به هند را با حرکت در مسیر مثلث طلایی هند برنامه ریزی می کنند. مثلث طلایی هند شامل ۳ شهر دهلی، آگرا و در نهایت جیپور است. با این حال گاهی بسیاری از مسافران به جای خرید تور ترجیح می دهند که به تنهایی به این کشور سفر کنند و مدت زمان بیشتری را برای دیدن جاذبه های هند در نظر می گیرند. گاهی نیز پیش می آید که مسافران سفر خود را از دهلی به سمت جیپور و سپس آگرا پیش می برند. در این صورت و پس از فرود به فرودگاه ایندیرا گاندی دهلی باید بدانید که چگونه خود را به جیپور برسانید. فرودگاه ایندیرا گاندی، اولین مقصد گردشگران هند است. این فرودگاه در منطقه پالام و در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی ایستگاه قطار دهلی واقع شده در نتیجه اگر بخواهید مسیر خود را از فرودگاه دهلی به جیپور با قطار طی کنید باید خود را به ایستگاه قطار دهلی نو برسانید.

از فرودگاه دهلی به جیپور با هواپیما

اگر نمی خواهید که وارد شهر دهلی شوید و می خواهید مستقیم مسیر خود را به جیپور ادامه دهید، می توانید از فرودگاه دهلی به جپیور هواپیما سوار شوید. این روش مسلما سریع ترین روش و آسان ترین روش خواهد بود. چرا که شما را درگیر ترافیک شهر و یا شلوغی قطارها نخواهد کرد. به راحتی از ترمینال بین المللی وارد ترمینال پروازهای داخلی فرودگاه دهلی می شوید و برای فرودگاه جیپور پرواز خود را از ایرلاین های جت ایرویز (Jet Airways)، ایندیا گو (IndiGo)، ایر ایندیا یا اسپایس جت (SpiceJet) خریداری کنید. خوشبختانه از فرودگاه دهلی به جیپور روزانه بیشتر از ۱۰ پرواز با ایرلاین های نامبرده شده انجام می شود. پس هر ساعت که به فرودگاه ایندیرا دهلی رسیدید می توانید برای جیپور بلیط هواپیما خریداری کنید. زمان تقریبی پرواز دهلی به جیپور نزدیک به ۱ ساعت بوده و شما اصلا متوجه مسافت و طول راه نخواهید شد.

پس از فرود هواپیما در فرودگاه جیپور ارزان ترین راه برای رفتن به هتل گرفتن ریکشاو است. فرودگاه جیپور در فاصله ۱۰ کیلومتری مرکز شهر واقع شده است. با این حال هتل هایی مانند کراون پلازا در فصله ۲۰ دقیقه رانندگی فرودگاه قرار گرفته اند و می توانید تاکسی بگیرید. تنها کافیست که با راننده تاکسی راجع به قیمت صحبت کنید تا مبلغی اضافه تر از شما نگیرند. برای رفتن به مرکز شهر جیپور می توانید اتوبوس نیز سوار شوید. برای این منظور به ایستگاه اتوبوس در فاصله ۵ دقیقه ای ترمینال پیاده روی کنید.

با اتوبوس خط A6 خود را به مرکز شهر و از آنجا با ریکشاو یا تاکسی خود را به هتل برسانید. اگر قدرت ریسک گشتن در جیپور آن هم با چمدان را ندارید، بهتر است که کرایه حدود ۲۰۰ روپیه ای تاکسی را بپردازید و از فرودگاه جیپور هند تا مرکز شهر جیپور تاکسی بگیرید. در مسیر حرکت از فرودگاه دهلی به جیپور باید دیگر گزینه ها را نیز در نظر داشته باشید. قطار یکی از این گزینه هاست که به نسبت پرواز برای شما ارزان تر تمام می شود.

از فرودگاه دهلی به جیپور با قطار

این روش را تنها به مسافران و گردشگرانی پیشنهاد می دهیم که وسیله های کمی با خود به همراه دارند یا با تنها یک کوله (کوله به دوشان) به سفر می روند. برای رفتن از فرودگاه دهلی به جیپور ابتدا باید از فرودگاه دهلی تا ایستگاه اتوبوس با نام ترمینال ۱ C داخلی حدود ۸ دقیقه ای را پیاده روی کنید. در این ایستگاه اتوبوس شماره دروازه کشمیر به شماره ۷۲۹B را سوار شده و تا ایستگاه دالا کوآن Dhaula Kuan بروید. در این ایستگاه اتوبوس هایی را که به سمت جاناک ستا با نام اتوبوس شماره ۷۲۰ یا اتوبوس جاناکپور B-1 را سوار شده و در نهایت خود را به جاناک ستا برسانید. مسیر بین فرودگاه تا ایستگاه قطار دهلی را با مترو نیز می توانید طی کنید که سریع تر برسید. برای مترو باید خود را به دهلی سارای روحیلا Delhi Sarai Rohilla برسانید. در اینجا با کمی پیاده روی در حدود ۶ دقیقه می توانید خود را به ایستگاه قطار دهلی رسانده و به سمت جیپور قطار بگیرید.

مسیر حرکت قطار از دهلی تا جیپور نزدیک به ۵ ساعت زمان می برد. پس سعی کنید که بلیط کوپه تخت دار را بگیرید تا بتوانید در زمان سفر کمی استراحت کرده و یا بخوابید. بین این دو ایستنگاه حدود ۹ ایستگاه وجود دارد که قطار در همه آن ها توقف خواهد داشت. بنابراین ممکن است که زمان سفر شما کمی طولانی تر شود. ایستگاه قطار جیپور تقریبا در نزدیکی مرکز شهر جیپور قرار دارد و شما به راحتی از آنجا چه با اتوبوس، چه ریکشاو و چه با تاکسی می توانید در مدت ۲۰ دقیقه یا نیم ساعت خود را به هتل برسانید.

جیپور

از فرودگاه دهلی به جیپور با اتوبوس

در بین شهر دهلی و جیپور بزرگراه و خیابان های بزرگ و خوبی ساخته شده است که در این بین اتوبوس های فراوانی مسافران را جابه جا می کنند. اگر گذر زمان برایتان اهمیت ندارد و در عین حال به دنبال صرف هزینه کمتری هستید و می خواهید که از فرودگاه دهلی به جیپور بروید، گزینه اتوبوس را انتخاب کنید. همسفر شدن با مردم بومی هند و هم کلام شدن با آن ها در اتوبوس، اگر کلافگی گرمای هوا و بسیاری از دیگر موضوعات را فراموش کنیم، می تواند تجریه بی نظیری باشد. می توانید از مردم محلی هند راهنمایی بگیرید. اینکه به دیدن چه جاذبه هایی بروید یا چگونه مسیر خود را پیدا کنید. طی مسافت بین دهلی تا جیپور نیز همانند قطار، حدود ۴ ساعت و نیم زمان می برد.

می توانید از قبل از طریق سایت بلیط اتوبوس خود را خریداری کنید. اگر بخواهید از فرودگاه دهلی به جیپور با اتوبوس بروید باید خود را ابتدا از فرودگاه ایندیرا به ترمینال اتوبوس موری گیت Mori Gate برسانید. مسیر بین فرودگاه تا ترمینال اتوبوس ها در دهلی با مترو خط بنفش و سپس خط زرد، بیشتر از یک ساعت زمان می برد.

در صورت انتخاب هر کدام از روش های بالا امیدواریم که سفر به هند خوبی را پیش رو داشته باشید و حتما با اطلاعات کافی به سفر بروید.

مرتبط:

دیدنی های جیپور

۱۰ واقعیت درباره سفر به مالزی

مالزی؛ کشوری در جنوب شرقی آسیا که متشکل از ۱۴ ایالت مختلف است. این شبه جزیرۀ طلایی تا سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۵ ش) مستعمرۀ بریتانیا بود و بعد از استقلال از آن حکومت سلطنتی را پذیرفت. حکومتی که میراث استعمار بریتانیا است و بخش اعظم قدرت آن در دولت است تا قوای دیگر. این کشور جزیره مانند، با پوشش جنگلی بیش از ۵۰ درصد، دارای منابع طبیعی فوق العاده ای است که بخشی از اقتصاد آن را تشکیل می دهد. بخش دیگر آن هم توسط قلع، نفت خام و گاز طبیعی تشکیل می شود و بخشی دیگر توسط صنعت گردشگری است که طبق برآوردها، سالانه بیش از ۲۰ میلیون گردشگر مختلف با تور مالزی از سراسر دنیا راهی این شبه جزیره می شوند.

اکثریت مردم مالزی را سه نژاد مالایی، چینی و هندی تشکیل می دهند. جامعه ای خون گرم و میهمان نواز که بخش اعظم جمعیت آنها از قبیلۀ بومی ساراواک هستند. زبان قالب در مالزی چینی است، اما زبان های تامیلی، پاپیا کریستانگ (ترکیبی از زبان پرتقالی و مالایی) و لهجه های مختلف زبان چینی هم در آن هست. اما در بین جامعۀ تجار و چینی های مالزی، زبان انگلیسی، زبان اول است.

 که از آن به عنوان شبه جزیرۀ طلایی هم یاد می شود، دارای جاذبه های گردشگری متفاوتی است که در جزایر مختلف این شبه جزیره قرار دارند. در کنار کشتی، لنج و قایق های بزرگ تفریحی، خرید بلیط پرواز مالزی سریعترین راه سفر به این کشور است. در این بررسی قصد داریم برخی از واقعیت های مالزی را خدمت شما بازگو کنیم که شاید از آن ها بی خبر باشید.

واقعیت اول: بهترین زمان سفر به مالزی

واقعیت اول این است که برای سفر مالزی، بیش از آنکه دمای هوا در ماه های مختلف مهم باشد، میزان بارندگی مهم است. بارش های مالزی همانند بارش هایی که در شهرهای مختلف ایران دیده اید نیست، بلکه ناگهانی، شدید و رگباری است. آوریل (فروردین) تا آخر سپتامبر (شهریور) تقریباً دوره بارندگی های موسومی است و از سپتامبر (شهریور) تا آوریل (فروردین) حالتی مرطوب دارد و شدت باران به حدی است که حتی داشتن چتر هم جوابگوی شما نخواهد بود؛ این حالت در برخی موارد بیش از یک ساعت به صورت پیوسته ادامه دارد.

واقعیت دوم: پرواز به مالزی

واقعیت این است، بر خلاف برخی نظرات، از تهران به مقصد کوالالامپور (پایتخت مالزی) و بر عکس پرواز مستقیم وجود دارد. “ماهان” و “ایر آسیا”، دو ایرلاینی هستند که حداقل هفته ای ۴ پرواز مستقیم رفت و برگشت به مقصد مالزی دارند. اکثر پروازها از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد مالزی انجام می شود و حدود ۸ ساعت زمان می برد.

واقعیت سوم: سیستم حمل و نقل و هزینه

مالزی شبکۀ حمل و نقل کاملی دارد. مترو، اتوبوس های درون شهری و برون شهری، منو ریل، تاکسی و قطار که همۀ آنها به راحتی قابل دسترس هستند. اما چیزی که شاید ندانید این است که هزینۀ رفت و آمد با تاکسی از بقیۀ موارد گران تر و مترو ارزانتر است. اما محبوب ترین وسیله مونوریل است که اکثر گردشگران برای رفت و آمدهای عمومی استفاده می کنند. یادتان باشد اگر خواستید از تاکسی استفاده کنید، حتماً از راننده بخواهید با تاکسی متر قیمت را محاسبه کند. اگر از او بپرسید قیمت فلان مسیر چه قدر است؟! تصور می کند بدون تاکسی متر قصد سفر دارید و قیمت زیادی به شما اعلام می کند. برای دسترسی به نقاط دور هم قطار و هواپیما در دسترس است.

blank

 

واقعیت چهارم: پول رایج در مالزی

بعضاً شنیده می شود پول رایج؛ دلار مالزی است. این تصور اشتباست. از سال ۱۹۵۷ میلادی (۱۳۳۵ ش) به بعد واحد پول مالزی به رینگیت «Ringgit» تغییر کرد و پول خرد مالزی هم سن «Sen» نام گرفت. اسکانس های مالزی ۵ رنگ مختلف دارند که هر کدام ارزش مختلفی دارند. کم ارزش ترین آبی و با ارزش ترین آن به رنگ آبی-سبز است. واقعیت این است که هزینۀ اقلام مختلف در مالزی در مقایسه با دیگر کشورهای جنوب شرقی، با وجود کیفیت بهتر، مناسب تر است و حتماً شما را راضی نگاه می دارد.

واقعیت پنجم: برج‌های دوقلوی پتروناس

این دو برج عظیم، نماد پیشرفت مالزی است. شاید این واقعیت را ندانید، اما برج‌های دوقلوی پتروناس «Petronas Towers» فقط در عرض ۳ سال احداث شدند. یعنی در بازۀ زمانی ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ میلادی (۱۳۷۴ تا ۱۳۷۷ ش)، با ۸۸ طبقه و ۴۵۲ متر ارتفاع جزء بلندترین آسمان خراش های جهان محسوب می شوند. این برج با طراحی جالب برگرفته از معماری اسلامی با فلز، بتن و شیشه احداث شده و در سطح مقطع از طرح اسلامی ربع الحزب الگو گرفته است. صاحبین این برج نیز شرکت های معرفی همچون IBM، مایکروسافت، بلومبرگ، مک کینسی و … هستند.

واقعیت ششم: شبه جزیره مالزی

در سفر مالزی شما باید بدانید که به یکی از بزرگترین مکان های غواصی جهان پا گذاشته اید. فیلم های حیات وحش زیادی از سواحل بی نظیرش ساخته شده و به سبب داشتن آب های شفاف و گوناگونی ماهی ها، در ردۀ بهترین شبه جزیرۀ های جهان برای غواصی است.

لنکاوی-مالزی

واقعیت هفتم: باغ پرندگان کوالالامپور

واقعیت این است که بزرگترین باغ روباز پرندگان جهان به اسم باغ پرندگان کوالالامپور «Taman Burung Kuala Lumpur» در مالزی واقع شده و با وسیلۀ نقلیۀ تا مرکز شهر حدود ۱۰ دقیقه فاصله دارد. ۲۰۰ گونۀ مختلف و بیش از ۳۰۰۰ پرنده رنگارنگ مختلف در این باغ زندگی می کنند و هیچ گونه محدودیتی در محافظت از آنها اعمال نشده است. در کنار باغ پرندگان، حیات وحش مالزی است که از شگفت آورترین حیات وحش های کرۀ زمین است! سپیلوک و بورنئو از محبوب ترین مکان هایی هستند که هر ساله گردشگران زیادی برای مشاهدۀ جانوران مختلف به آن سفر می کنند. بازدید از این جاذبه را در سفر مالزی هرگز از دست ندهید.

واقعیت هشتم: طبیعت بکر مالزی

به نظر شما؛ آیا در سفر مالزی مشاهدۀ طبیعت بکر دلیل می خواهد؟ خیر. واقعیت این است که تامان نگارا به عنوان جنگل ملی کشور مالزی، یکی از قدیمی ترین جنگل های جهان است که طی سال های ۱۹۳۸ تا ۱۹۳۹ میلادی (۱۳۱۷ تا ۱۳۱۸ ش.) با کمی بیشتر از ۴ هکتار مساحت به عنوان پارک ملی جورج شاه ۴ افتتاح شد. این پارک تا زمان استقلال مالزی از مستعمرۀ بریتانیا، با همین نام فعالیت می کرد و بعد از آن به تامان نگارا تغییر نام داد که در زبان محلی به معنای ملی بودن است. تامان نگارا علاوه بر قدمت بسیارش، از بزرگترین مراکز بومگردی مالزی هم محسوب می شود.

واقعیت نهم: داشتن تجهیزات مناسب!

مطمئناً منظورمان از تجهیرات بیل و کلنگ نیست! وسایل مناسب با توجه به فضای جوی قالب بر آسمان مالزی است. جو قالب مالزی ابری و بارانی است و به همین دلیل برای طبیعت گردی، علاوه بر لباس مناسب، سعی کنید از کفش مناسبی هم استفاده کنید تا بعداً دچار مشکل نشوید. اما واقعیت اینجاست که علاوه بر تجهیزات مودر نیاز، به پماد حشره کش هم نیاز دارید! بله پماد حشره کش! چون حشره های زیادی دارد.

مالزی-غار-باتو

واقعیت دهم: مالیات!

چیزی که در کشورمان مبهم است، در کشور مالزی روشن است! واقعیت این است که مالزی قوانین سختگیرانه ای در این مورد دارد. برای خرید بسیاری از اقلام و کالاها در مالزی سقف خرید تعیین شده و اگر شما در زمان خروج از کشور، باری مازاد بر سقف خرید خودتان خریداری کرده باشید، به ازای مقدار خرید اضافی باید مالیات پرداخت کنید! پس حواستان جمع باشد که اجناس مورد نظرتان از سقف خرید بیشتر نباشد.

مالزی حجم عظیمی است از جذابیت های عجیب و غریبی که در طول سفر باید آنها را ببینید. قدم زدن در جنگل های انبوه و مشاهدۀ حیوانات نادر، بهترین چیزی است که هر کسی باید در سفرش تجربه کند. لازم نیست جت اسکی سوار شوید و یا با  اقامت در هتل های لوکس و گران قیمت، پولتان را دور بریزد. با کمی تغییر نگرش در مدل تفریحاتتان و درک واقعیت هایی که برایتان گفتیم، در اولین فرصت با خرید تور مالزی، جذاب ترین سفر زندگی خودتان را شروع کنید.

در این مقاله، از واقعیت هایی گفتیم که لازم است تا در سفر مالزی بدانید. دانستن این نکات می تواند در افزایش کیفیت سفر شما اهمیت زیادی داشته باشد، پس حتما آن ها را در نظر بگیرید. آیا تا به حال تجربه سفر به مالزی را داشته اید؟ این کشور را چگونه می بینید؟ نظرات خود را درمورد مالزی و فرهنگ مردمانش با ما درمیان بگذارید.

مرتبط:

لنکاوی جزیره محبوب کشور مالزی

مقبره گلستان نخجوان

مقبره گلستان در نزدیکی رود ارس و چهل کیلومتری نخجوان واقع شده است. این بنا که از نظر ساختار معماری، شیوه ساخت و ویژگیهای خاص  تاریخی توجه هر بیننده ای را بخود جلب میکند، از آثار ارزنده سبک ترک و اسلامی نخجوان بشمار میرود.

این بنای تاریخی در سمت چپ رود ارس در یک کیلومتری شرق روستای گلستان از توابع جلفا واقع شده است. در اصل مقبره گلستان که از توفای قرمز تیره ساخته شده است، یکی از زیباترین و منحصربفردترین نمونه های معماری نخجوان است که نبوغ و خلاقیت معمار عجمی بن ابوبکر نخجوانی را بعنوان گوهری گرانقدر با ساختاری هنری به نمایش میگذارد.

این مقبره از دو بخش تشکیل شده است. دیوارها از چهار ردیف سنگی ساخته شده و بعنوان نمونه ای از ساختار پلی اکشن مورد توجه است.
قسمت پایین بنا نمایی هرمی از بیرون و ساختاری مدور از درون دارد. قسمت بالایی بنا برجی دوازده ضلعی است. در بالا این دیواره ها به تدریج به گنبدی مخروطی شکل منتهی شده اند. این بنا دارای تزییناتی زیبا از هنر معماری است و مورد توجه بازدید کنندگان است.

این تزیینات تنها زمانی که به بنا از نزدیک نگاه میکنیم مشاهده میشوند. تزیینات این بنای تاریخی مشابه هنر بکار رفته در مقبره مومنه خاتون میباشد که در سال ۱۱۸۶ در نخجوان ساخته شده است. طبق شواهد و قراین این بنا احتمالا در قرن ۱۳ میلای یا شش قمری ساخته شده و هنری ارزنده از این دوران است.
مقبره گلستان به توصیه مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان در اکتبر ۲۰۱۵ بازسازی شده است.

مرتبط:

معرفی شهر نخجوان

کلیسای سورپ گئورک قدیمی ترین کلیسای تهران

کلیسای سورپ گئورک اولین و قدیمی ترین کلیسای تهران است که تاریخ ساخت آن بین سالهای ۱۱۵۳ تا ۱۱۶۹ هجری شمسی عنوان شده است. کلیسای سورپ گئورک، مربوط به اواخر دوره صفوی است که از یک نمازخانه ساده، در سال ۱۲۱۴ شمسی( ۱۸۳۵ ميلادي) تبدیل به کلیسا شد و بعد از بازسازی در ۱۲۶۱ شمسی ( ۱۸۸۲ ميلادي) بصورت کنونی درآمده است.
کلیسا سورپ گئورگ:

کلیسای سورپ گئورگ یا کلیسای گئورگ مقدس( به ارمنی:Սուրբ Գևորգ եկեղեցի)، تهران مربوط به اواخر دوره صفوی است.تاریخ بنای کلیسای سورپ گئورک به سال های ۱۷۹۰ تا ۱۷۹۵ ميلادي یا ۱۲۰۴ هجری قمری تا ۱۲۱۰ هجری قمری برمیگردد .دو خانواده از ساکنان تفلیس به اسم های« هُوسِپیان» و« استِپانیان» در ۱۱۷۴ خورشیدی( ۱۷۹۵ ميلادي) نمازخانهٔ گئورگ مقدس را که در ۱۸۸۲ ميلادي تبدیل به کلیسا شد احداث کردند.

این کلیسا در ابتدا به گونه ای محراب روستايي بود که در سال ۱۲۵۱ هجری قمری و ۱۸۳۵ ميلادي در اوقات قاجار به کلیسا تبدیل و با بازآفرینی آن در سال ۱۸۸۲ ميلادي، بصورت کنونی درآمده است.

وجه تسمیه آن به نام سرداري است که در سال ۳۰۳ ميلادي، در راه مبارزه براي ترویج مذهب مسیحیت به دست مشرکان و بت پرستان به شهادت رسید که در سالروز او مراسم دعا و نیایش خاص برپا ميشود .

به اراده انجمن دوستداران کلیسا، انجمنی تشکیل شده از زنان نیکوکار و مومن ارمنی که در سال ۱۹۰۷ ميلادي برابر ۱۳۲۵ هجری قمری تأسیس و در محوطه این کلیسا اتاق هایی ساخته شده که در آن جا زنان سال خورده زندگی ميکنند .در محوطه پشت کلیسا هم اتاق هایی براي اسکان مردان سالمند ساخته شده که حاکی از تلاش و همت انجمن مذکور است.

معماري کلیسای سورپ گئورک:

محراب کلیسا در سمت شرقی آن قرار دارد. دارای دو ورودی از سمت شمالی و جنوبی است. کلیسا دارای یک گنبد با نورگیرهای گوناگون بوده و بر روی چهار ستون در دو ردیف قرار دارد که تالار کلیسا را به دو راهرو جانبی و یک فضای میانی تقسیم کرده است و ستونها در فاصله چهار متری یکدیگر ساخته شده و در بین این چهار ستون فضای مربع شکلی به ابعاد چهار متر پدیدآورده است.

این کلیسا که کلاً با آجر بنا شده است از داخل با گچ پوشانده شده است. به علت نبود فضای کافی در سمت غرب کلیسا، برج ناقوس سه طبقه ای در ضلع جنوبی کلیسا ساخته شده است. بر روی دیوارهای خارجی کلیسا و برج ناقوس سنگ قبرهای متعددی به چشم می خورد.

نمازخانه کلیسا با طاق بلند، ردیف ستون ها، یک دهانه طاق چشمه در وسط و دو دهانه در نزدیکی آن، درست نقشه کلیساهای دوره ساسانی را دارد.

از نکات قابل توجه در این کلیسا این است که تعداد زيادي سنگ قبرهای باشکوه، مجلل، خوش تراش، خوش طرح و خوش خط به دیوارهای بیرون نمازخانه بصورت ایستاده نصب شده و اینگونه مشخص ميشود که این محل پیش از اینکه کلیسا شود، قبرستان ارامنه بوده است.

کلیسای سورپ گئورک

مدفونان معروف در کلیسای سورپ گئورک:

• هوسپ گاسپاریان، از اولین آموزگاران مدرسه هایگازیان و یکی از بنیانگذاران انجمن دوستداران علم و دانش،( وفات:۱۸۹۸ ميلادي)

• میکائیل مارکاریان، از بنیانگذاران انجمن دوستداران علم و دانش و مدرسهٔ هایگازیان،( وفات:۱۸۹۳ ميلادي)

• الله وردیخان هاروتونیان، از امرای سپاه قاجار،( وفات:۱۸۳۵ ميلادي)

• هاروتیون، فرزند الله وردیخان، از امرای سپاه قاجار،( وفات:۱۸۳۵ ميلادي)

• ماردیروس خان داویدخانیان امیرتومان،« رییس ستاد بریگاد قزاق».( وی علاوه بر تدریس در مدرسه دارالفنون در وزارت اطلاعات و دارالترجمه خاصه دولتی بعنوان مترجم زبان های روسی و فرانسه شروع بکار کرد) ( وفات:۱۹۰۵ ميلادي).

• سلیمان خان سهام الدوله،« از اعظای خانواده اناگولوبیان، سوقومون( سلیمان) که برادر منوچهر خان معتمدالدوله بود. سلیمان در قتل عام تفلیس به دست سپاهیان آقا محمدخان با فداکاری مادرش جان سالم به در برد. به توصیه برادرش منوچهرخان، وی با مادرش به ایران آمد. سلیمان اول به خدمت عباس میرزا نائب السلطنه درامد و بکار سپاهي گری درگیر شد، وی در جنگ های ایران و عثمانی هم شرکت جست. سلیمان خان سهام الدوله که بسیار مورد اعتماد و توجه امیرکبیر بود، بعد از چندي به حکومت لرستان و خوزستان منصوب شد.

 

سلیمان دو پسر داشت به نام های جهانگیر خان که وی وزیر صنایع بود و منصب سرتیپی داشت و پسر ديگر وی نریمان خان قوام السلطنه به زبان فرانسوی مسلط بود و مترجم وزارت امور خارجه و دارای منصب نیابت اول آجودان باشی داشت.»( وفات:۱۸۵۳ ميلادي)

• میرزا جهانگیر خان،« برادرزاده منوچهرخان معتمدالدوله و فرزند سلیمان خان سهام الدوله» بود. وی در سال ۱۸۳۳ ميلادي در شهر تبریز به دنیا آمد. وی درجه سرتیپی را از ناصرالدین شاه اخذ نمود و بعد هم ژنرال آجودان ناصرالدین شاه شد. وی صنعتگر قابلی بود و در سال ۱۸۸۲ ميلادي توانست براي تفنگهای سپاهیان ایران فشنگ بسازد، بنابراین شاه او را به وزیر صنایع منصوب کرد. در همین سال جهانگیرخان به درجه امیرتومانی نائل آمد و وی بانی زرادخانه در ایران بود. ساختن کوره ذوب فلزات براي ریختن توپ در زرادخانه و برپاکردن کارخانه باروت کوبی در تهران من جمله کارهای مفید وی بود.»( وفات:۱۸۹۱ ميلادي).

نشانی کلیسای سورپ گئورک:

تهران، خیابان وحدت اسلامی، بازارچه قوام الدوله، كوچه شهيد مغفوری

خانه مشروطه در تبریز

تبریز جاذبه های تاریخی و دیدنی کم ندارد، مطمئنا از لحظه ای که قدم به این شهر می گذارید دلتان می خواهد بازدید از جاذبه های طبیعی و تاریخی اش را شروع کنید و برای آشنایی با فرهنگ شهرش به میان مردم محلی بروید. در میان بازدید از جاذبه های این شهر زیبا و دیدنی زمانی را هم به بازدید از پرافتخارترین و تاریخی ترین خانه این شهر اختصاص دهید. خانه ای که حدود ۱۵۰ سال قبل ساخته شده و بوی تاریخ و مشروطه می دهد. در این خانه همه چیز از تندیس ها و عکس ها گرفته تا مجسمه ها و اسناد تاریخی شما را به یاد تلاش ایرانی ها برای رسیدن به مشروطه می اندازد. در کنار همه این آثار تاریخی، معماری قاجاری خانه جذابیت آن را دو چندان کرده است.

در بافت قدیمی شهر تبریز جایی در غرب بازار معروف این شهر در روبروی مسجد جامع، خانه ای تاریخی خودنمایی می کند. خانه ای که در نگاه اول سبک معماری قاجاری اش نظرتان را جلب می کند و به شما می گوید که با خانه ای تاریخی طرف هستید. این خانه بیش از ۱۰۰ سال پیش در حوالی انقلاب مشروطه، فعال ترین روزهای خود را می گذراند چون محلی برای دور هم جمع شدن های بزرگان مشروطه بود. آن ها به اینجا می آمدند و تصمیم های تاریخ سازی را برای ایران می گرفتند برای همین هم هست که به آن خانه مشروطه می گویند. حیف است به تبریز بروید و این خانه، معماری جذاب و آثار تاریخی اش را از نزدیک نبینید.

خانه مشروطه خانه ای دو طبقه و بزرگ  با مساحت ۱۳۰۰ متر مربع است که ساخت آن به سال ۱۲۴۷ برمی گردد. در آن زمان شخصی به اسم «حاج ولی معمار» این خانه را با معماری جذابی از سنگ، آجر و خشت ساخت. این خانه روزگاری خانه شخصی حاج مهدی کوزه ‌کنانی بود، او بازرگان و آزادی خواه بود برای همین برای کمک به آزادی خواهی، مشروطه خواهان را پشتیبانی مالی می کرد و این خانه را در اختیار شان قرار داد تا در اینجا جمع شوند، جلسه بگیرند، مشورت کنند و تصمیم های مهم بگیرند.

blank

داستان تاریخی این خانه از زمانی شروع می شود که محمد علی شاه مجلس را به توپ بست با این کار بزرگان مشروطه که مسیر مشروطیت را در خطر دیدند به این خانه آمدند تا به دنبال راه چاره باشند. حتما برایتان جالب است که بدانید این خانه محل رفت و آمدهای شخصیت های مهمی مثل باقرخان و ستارخان بوده است.

در سال ۱۳۵۷ برای تبدیل شدن این خانه تاریخی به موزه تغییراتی در اتاق ها و تالارهای آن به وجود آمد و اسناد تاریخی مربوط به مشروطه در قسمتی ویژه به نمایش در آمد. بعد از این اقدامات، خانه به روی بازدید عموم مردم باز شد. وقتی به بازدید از این موزه بروید آثار تاریخی ای مثل وسایل شخصی سران مشروطه، اسلحه کمری ستارخان، فرش مشروطه و … نظرتان را جلب می کند. خانه ویژگی های معماری منحصربفردی دارد که آن را از دیگر خانه ها متمایز کرده است.

در نمای بیرونی، پنجره های ارسی و درب های با تزئیات منبت به آن نمایی دیدنی بخشیده  است. نورگیرها، ستون هایی با تزئینات گچ بری، ساختمان کلاه فرنگی و پنجره هایی با شیشه های رنگی از ویژگی های معمای قاجاری است که در این ساختمان به خوبی به کار رفته است.

با وارد شدن به داخل این خانه حیاط زیبایی را می بینید که حوض، گل کاری ها و چمن کاری ها به آن طراوت خاصی بخشیده است. نورگیر سرسرا بر روی چهار ستون بلند قرار دارد که هر کدام از این ستون ها سرستون هایی با گچ بری های زیبا دارند و داخلش با شیشه های رنگی و آینه تزئین شده است.

خانه مشروطه

در طبقه اول ۶ اتاق و سرسرا و در طبقه دوم سالنی بزرگ هست که در سرسرای آن ۶ اتاق قرار گرفته است. همین که پا به داخل این خانه می گذارید انگار به بیش از ۱۰۰ سال قبل سفر کرده اید، پنجره ها و در و دیوار و به طور کلی معماری قاجاری خانه و تزئینات اش می تواند شما را در کوتاهترین زمان ممکن به زمان های گذشته ببرد.

در کنار این ها، آثار تاریخی مشروطیت است که سفر تاریخی تان را کامل تر می کند؛ در قسمتی از خانه به محلی وارد می شوید که پر از تندیس های شخصیت هایی از دوران آغازین مشروطیت مثل ستارخان، باقرخان، جهانگیرخان صور اسرافیل و … است. در قسمت دیگری از آن عکس هایی از شخصیت هایی مثل مظفرالدین شاه، محمدعلی شاه و دیگر مخالفان مشروطه را می بینید که آن ها را در شب نامه های دوره مشروطه تکثیر می کردند. در اینجا می توانید از سندهای تاریخی زیادی که مربوط به انقلاب مشروطه و فرمان مشروطه هستند دیدن کنید .

حتما در طبقه دوم از سرسرا و اتاق مشرف به حیاط دیدن کنید چون زیباترین قسمت این خانه است و با در و پنجره ‌های مشبک با شیشه الوان تزئین شده است. اتاق های جانبی (گوشوار) سقفی چوبی دارند که با هشت ضلعی های برجسته تزئین شده اند و برای زیبایی درهای چوبی هم از طرح های برجسته اسلیمی و گل و برگ استفاده شده است. این خانه که در سال ۱۳۶۷ به مالکیت سازمان میراث فرهنگی در آمد از آثار ملی ایران است و در سال ۱۳۵۴ به ثبت ملی رسیده است. خانه مشروطه دسترسی راحتی دارد و از آنجایی که در نزدیکی بازار سنتی تبریز است می توانید بعد از بازدید از آن به بازار تاریخی تبریز هم سر بزنید.

مرتبط:

بازار تبریز _بزرگ‌ ترین بازار سرپوشیده سنتی

بازار اراک _ تاریخچه ای در دل بازار

بازار اراک یکی از بناهای نخستین شهر اراک است. با این همه بنای مجموعه بزرگ بازار اراک شامل حمام، مسجد، مدرسه، آب انبارها، گذرها و کاراوانسراها در زمان فتحعلی شاه قاجار و توسط یوسف خان گرجی در سال ۱۲۲۸ هجری قمری در بافت مرکزی سلطان آباد (نام قدیم اراک) بنیان گذاشته شد. این بازار به مرکزیت چهارسوق، دارای دو مسیر شمالی، جنوبی و شرقی، غربی است که از ۴ جهت به دروازه‌های قدیم شهر متصل می‌شده‌است و به نوعی استراتژیک‌ترین نقطه شهر در زمان‌های گذشته بوده‌است.

تاریخچه ساخت

تاریخ شکل‌گیری و ساخت بازار به دوران ساخت شهر قدیم سلطان آباد (اراک امروزی) بازمی‌گردد و در واقع تاریخ ساخت بازار شهر با تاریخ ساخت شهر یکی است، گرچه ساخت شهر چند سالی طول کشیده ولی در متون تاریخی به زمان دقیق ساخت بازار اشاره‌ای نشده‌است. چنان‌که در اسناد و کتاب‌های تاریخی بیان شده ساخت شهر احتمالاً حدود بیست سال طول کشیده و در این میان بنای بازار و ارکان آن مانند راسته‌ها و سراها و دالان‌ها در خلال همین سال‌ها ساخته شده‌است.بنای اولیه این بازار را حاکم وقت اراک (سپهدار اعظم) که نام مسجد و مدرسه‌ای در بازار نیز به نام وی می‌باشد در اوایل قرن ۱۳ گذاشت.

یکی از دلایل ساخت بازار وجود اقتصاد قوی در اطراف شهر سلطان آباد بود. مرغوبیت محصولات کشاورزی در منطقه عراق (اراک) و نیز شهرت جهانی فرش ساروق و نیاز به ایجاد مرکزی برای فروش محصولات انگیزه اصلی ایجاد شهر و بازار آن از لحاظ اقتصادی بود.

ویژگی های بازار

بازار دارای دو مسیر شرقی غربی و شمالی جنوبی است که از چهار جهت به دروازه‌های قدیم شهر متصل می‌شد، بنابراین ورودی شهر از چهارسو از بازار آغاز می‌شده‌است. این مرکز تبادل اقتصادی به نحوه در شهر استقرار یافته که به عنوان محصور اصلی کالبد شهر بر تمام شهر اشراف داشته‌است. راه‌های داخلی بازار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در هنگام حوادث و خصوصاً آتش‌سوزی دور شدن سریع جمعیت ممکن باشد. به این منظور کلیه سراها و تیمچه‌ها یک درب خروجی به خارج از بازار داشته و با یکدیگر در ارتباط هستند.