مقبره گلستان نخجوان

مقبره گلستان نخجوان

مقبره گلستان در نزدیکی رود ارس و چهل کیلومتری نخجوان واقع شده است. این بنا که از نظر ساختار معماری، شیوه ساخت و ویژگیهای خاص  تاریخی توجه هر بیننده ای را بخود جلب میکند، از آثار ارزنده سبک ترک و اسلامی نخجوان بشمار میرود.

این بنای تاریخی در سمت چپ رود ارس در یک کیلومتری شرق روستای گلستان از توابع جلفا واقع شده است. در اصل مقبره گلستان که از توفای قرمز تیره ساخته شده است، یکی از زیباترین و منحصربفردترین نمونه های معماری نخجوان است که نبوغ و خلاقیت معمار عجمی بن ابوبکر نخجوانی را بعنوان گوهری گرانقدر با ساختاری هنری به نمایش میگذارد.

این مقبره از دو بخش تشکیل شده است. دیوارها از چهار ردیف سنگی ساخته شده و بعنوان نمونه ای از ساختار پلی اکشن مورد توجه است.
قسمت پایین بنا نمایی هرمی از بیرون و ساختاری مدور از درون دارد. قسمت بالایی بنا برجی دوازده ضلعی است. در بالا این دیواره ها به تدریج به گنبدی مخروطی شکل منتهی شده اند. این بنا دارای تزییناتی زیبا از هنر معماری است و مورد توجه بازدید کنندگان است.

این تزیینات تنها زمانی که به بنا از نزدیک نگاه میکنیم مشاهده میشوند. تزیینات این بنای تاریخی مشابه هنر بکار رفته در مقبره مومنه خاتون میباشد که در سال ۱۱۸۶ در نخجوان ساخته شده است. طبق شواهد و قراین این بنا احتمالا در قرن ۱۳ میلای یا شش قمری ساخته شده و هنری ارزنده از این دوران است.
مقبره گلستان به توصیه مجلس عالی جمهوری خودمختار نخجوان در اکتبر ۲۰۱۵ بازسازی شده است.

مرتبط:

معرفی شهر نخجوان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *