غلاف کردن دوربین ها در موزه بتهوون

براساس آخرین خبرهای بدست آمده، عکاسی در موزه بتهوون ممنوع بوده یا به عبارتی غلاف کردن دوربین ها در موزه بتهوون صورت می گیرد.

اینجا پلاک ۲۰، خیابان بونگاس در شهر بن، خانه یا موزه “بتهوون”، جایی نزدیک به «میدان بازار» بُن یا همان آلمان غربی سابق که شاید یکی از محل های قابل نشانه گذاری برای رسیدن زودتر به این مکان تاریخی یعنی محل تولد بتهوون بزرگ باشد. ساختمان خانه یا همان موزه بتهوون را حدود سال ۱۷۰۰ میلادی ساخته و امروز یکی از ۱۰۰ جاذبه گردشگری پربازدید آلمان و ۱۰ جاذبه گردشگری پربازدید شهر «بن» محسوب می شود.

مکانی تاریخی که ازدهم ماه می ۱۸۹۳ میلادی (۲۰ اردیبهشت ۱۲۷۲) آغاز به کار کرد و امروز بزرگترین مجموعه از آثار بتهوون در جهان است. بازدید از خانه موزه حدود یک ساعت زمان نیاز دارد، طبقه اول و دوم را را به اسناد و تصاویر نقاشی شده او اختصاص داده اند و طبقه سوم وسایل شخصی اوست.

از پیانو گرفته تا نت های موسیقی و دست خط های بتهوون از نت هایی که می نوشت، شاید حتی از سال ۱۸۰۵ وقتی برای نخستین بار «اپرای فیدیلیو» را – که داستانی از ماجراهای روی داده حین انقلاب فرانسه بود – نوشت و آن را اجرا کرد و به واسطه نقد منتقدانش، سال های بعد بارها این قطعه اپرا را بازنویسی کرد. صدای پخش شده در اتاق ها و سالن های موزه، همه با الهام از کارهای اوست و اینکه با زمزمه ی این نت های موسیقی قرار باشد ویالون مخصوص او را که در ویترینی قرار داده شده، ببینیم. بیشتر بازدیدکنندگان زیادی ترجیح می دهند دقایق بیشتری از دیدن بقیه آثار را پشت این ویترین سپری کنند.

علاوه بر صدای سمفونی های بتهوون، سمفونی دیگری با حضور هر کدام از بازدیدکنندگان در خانه موزه هم به گوش می رسد، صدای چوب های این خانه چوبی زیر پای بازدیدکنندگان که برای برخی شاید قدری آرامش فضا را به هم بریزد.

آثار زیادی در خانه موزه به نمایش در نیامده اند، اما باز هم دلمان می خواهد دست کم یک فریم عکس از آن فضا را میهمان موزه های ایرانی کنیم اما اجازه تصویربرداری در این خانه موزه داده نمی شود و حتی اگر متوجه شوند که کسی در حال عکاسی یا فیلمبرداری است، او را جریمه می کنند، قانونی که دست کم ما چیزی از آن سر در نیاوردیم.

شاید به خاطر فروش محصولات جانبی موزه به گردشگران و شاید هم برای حفاظت بهتر از این بنای تاریخی و ارزشمند آلمانی ها. از سوی دیگر، راه چاره ای برای درآمدزایی موزه ای خود دارند. همه این سوغات ها را می توان در مرکز انتشاراتی موزه خریداری کرد، در کنار سی دی سمفونی های او و تصاویر زیادی که به صورت کارت پستال نه فقط از خانه موزه بتهوون که از اثار تاریخی «بُن» به نمایش در امده اند، بلکه از قلم های سیاهی که روی بدنه شان را نت های موسیقی بتهوون پر کرده تا تصاویر مگنتی این موسیقیدان، جعبه های موزیکال و گرامافون های کوچکی را هر کدام می توان به عنوان یک سوغات فرهنگی به کشورهای مختلف برد.

شاید بتوان خانه موزه را یک مجموعه کامل از بتهوون در این شهر کوچک دانست. در کنار فضای موزه ای، مراکز تحقیقاتی مانند آرشیو بتهوون، سالن کنسرت، یک کتابخانه و انتشاراتی نیز قرار گرفته اند.

منبع: ایسنا

مرتبط:

موزه موسیقی را مجازی بازدید کنید

کشف حکاکی مرد باستانی اسکاتلندی روی سنگ

در سال ۲۰۱۷، حوالی شهر پرت کشور اسکاتلند، کارگران جاده‌ای سنگ بزرگی را یافتند که روی آن بدن و صورت کنجکاو مرد باستانی نیزه‌به‌دست حک شده بود. کارگرانی ‌که جاده‌های جدید را می‌ساختند، این سنگ را ۹۲ متر زیر سطح زمین یافتند. ابعاد سنگ یادشده یک متر و ۹۸ سانتی‌متر در ۶۰ سانتی‌متر و وزن آن یک تن می‌باشد. بااینکه دیدن حکاکی در برخی قسمت‌های سنگ دشوار است، ولی تصویر کامل را با استفاده از تکنولوژی عکس‌برداری سه‌بعدی جهت مطالعه دقیق‌تر درآورده‌اند.

آزادی!

 

طبق نوشته کمبریج کور Cambridge Core، در تصویر به‌وضوح می‌توان جنگجوی کلاه‌خودداری را دید؛ او تنومند و چهارشانه بوده و شکمی برجسته و باسنی برآمده دارد. سنگ که نامش را «سنگ تالک (پشته)» گذاشته‌اند، مربوط به هزاره نخست میلادی است و نزدیک یک خندق حلقه شکل که احتمالا محل دفن بوده یافت شده است؛ خندقی که در دهه ۸۰ میلادی پس از ساخت یک استادیوم جدید تخریب شده بود.

گفته می‌شود این تصویر را مرد باستانی از قبیله پیکت (از نخستین ساکنان اسکاتلند) حک نموده است. پیکتی‌ها بر اساس افسانه‌هایشان باور دارند که از نسل بریگید الهه سلتی‌ها هستند. ظاهراً بریگید خود از نسل یکی از نژادهای باستانی پری‌های ایرلند به نام تواتا ددانان است. اسکاتلندی‌ها می‌گویند نام منطقه بریتانیا را از نام او گرفته‌اند.

به‌جز نام چند تن از پادشاهان قوم پیکت از سال ۳۰۰ میلادی، جزئیات چندانی از تاریخ آن‌ها موجود نیست. گویا پیکتی‌ها آن‌قدر قدرت داشتند که بتوانند در جنگ از پس رومی‌ها بربیایند ولی جنگشان با آنگِل‌ها تمامی نداشت. هنگامی‌که شاه کنث اول در سال ۸۴۸ میلادی به تخت نشست، پادشاه پیکتی‌ها «دراست نهم» و درباریانش را به قتل رساند و بدین ترتیب سلسله پیکت را از میان برد.

پس از چند نسل، کلیسا، زبان و فرهنگ پیکتی همه ناپدید شده بودند. آن‌طور که وب‌سایت Medivalist.net می‌نویسد، دکتر جیم ویلسون از موسسه اوشِر و واحد ژنتیک انسانی اِم‌آرسی MRC دانشگاه ادینبورگ، نقشه‌ای از ژنتیک اسکاتلندی‌ها تهیه کرده و پی برده است که حداقل ده درصد از کل مردان اسکاتلندی امروزی دی‌اِن‌ای پیکتی دارند.

بااینکه نمونه‌های فراوانی از گورهای آنگلوساکسونی با سلاح‌های جنگجویی در کنارشان یافت شده است، ولی دکتر مارک هال، متصدی باستان‌شناسی موزه پرت در مجله اسمیتسونیان بیان کرد که باور دارد فرهنگ جنگجویی پیکتی‌ها تا پس از پیروزی رومی‌ها به سبک آنگلوساکسونی تکامل نیافته بود. به نظر می‌رسد که جنگ پیوسته بین قوم پیکت و آنگلوساکسون بر فرهنگ پیکتی اثر گذاشته و آن را در آخرین دوره حکومت پیکت ها به یک سازمان اجتماعی سلسله مراتبی و جنگ‌طلب تبدیل کرده باشد.

چند سنگ پیکتی دیگر نیز در اسکاتلند یافت شده‌ است. وب‌سایت آندیسکاورد اسکاتلند Undiscovered Scotland می‌نویسد که سه قطعه از این سنگ‌ها در دهکده کوچک راینی در آبردین‌شایر کشف شده‌اند. روی بزرگ‌ترین این سنگ‌ها با ارتفاع تقریباً یک متر و بیست سانتی‌متر، تصویر سر یک حیوان که احتمالاً فک یا سمور آبی است کشیده شده و نماد رایج پیکتی‌ها یعنی دو لوح و یک Z نیز حک شده است.

 

همچنین چند نماد انتزاعی و حکاکی یک آینه روی آن دیده می‌شود. کوچک‌ترین این سنگ‌ها ممکن است قطعه‌ی کنده شده از سنگی بزرگ‌تر باشد و تصاویری از یک جانور، یک شانه و بخشی از یک نماد منحنی را می‌توان روی آن مشاهده کرد. همچنین سنگی به نام «سنگ کرا» را می‌توان روی یکی از تپه‌های دهکده یافت و مشهورترین سنگ پیکتی به نام «مرد راینی»، در ساختمان اصلی انجمن آبردین‌شایر در حاشیه شهر آبردین گذاشته شده است. چند سنگ دیگر نیز در باغ لیث هال از املاک روستایی دهکده کنسمونت که در سال ۱۶۵۰ ساخته شد قرار داده شده‌اند.

آن‌طور که کمبریج کور Cambridge Core می‌نویسد، سنگ تالک ما را به یاد دو حکاکی کشف‌شده دیگر می‌اندازد. چراکه «مرد راینی» نیز تصویر یک انسان را روی خود دارد که شمایل بدنش مانند انسان سنگ تالک است ولی نیزه و سپر به دست گرفته و شیئی تزئینی روی گردنش دارد؛ البته تصویر او کمی مبهم است و نمی‌توان دقیقاً تشخیص داد که این شی تزئینی چیست.

سنگ باستانی «مرد راینی» در قرن نوزدهم نزدیک به یک گورستان سنگی مربوط به قرن‌های پنجم تا هفتم میلادی کشف شد و یک متر و سی سانتی‌متر طول دارد. همچنین کارگران ساخت‌وساز بزرگراه، سنگ دیگری به نام «کُلِسی» را در زمینی در مزرعه ملویل هوم واقع در ۸۰۰ متری شرق دهکده کُلِسی پیدا کردند و این سنگ نیز تصویر حکاکی شده انسانی با شمایل مشابه و نیزه و سپر را روی خود داشت.

در پایین هر دو سنگ راینی و کلسی نمادهایی را می‌توان دید. گرچه این نمادها واضح نیستند، ولی ممکن است نام افراد بخصوصی باشند. حتی گفته می‌شود که ممکن است هر سه شکل، سمبلی از قهرمانان باستانی، گروه‌های اجتماعی یا خدایان باشند.

کشف سنگ باستانی تالک و دیگر تصاویر از جنگجوها پژوهشگران را برانگیخته است تا مطالعه‌شان را روی تکامل «ایدئولوژی رزمی» در جامعه پیکت پسارومی و شکل‌گیری اولیه اسکاتلند آغاز نمایند.

کاهش ۵۳ درصدی سفرهای نوروزی بخاطر کرونا

براساس گفته های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کاهش ۵۳ درصدی سفرهای نوروزی دیده می شود.

علی اصغر مونسان از مردم درخواست کرد اگر هتل و یا تور مسافرتی را برای تعطیلات نوروز رزرو سفرهای نوروزی کرده بودند، به منظور حمایت از صنعت گردشگری و جلوگیری از ورشکستگی آن، سفرها را کنسل نکنند و دنبال دریافت مبالغ خود نباشند، بلکه آن را به تعویق بیندازند. او این قول را بخاطر کاهش ۵۳ درصدی سفرهای نوروزی داد که بعد از کرونا با همین نرخی که مردم سفرها را رزرو کرده بودند، خدمات بدهند.

این عضو کابینه دولت، درباره تکلیف سهمیه بنزین سفر که کمیسیون تلفیق بودجه، ۶۰ لیتر با این عنوان تصویب کرده بود، اما دولت با شیوع ویروس کرونا واگذاری آن را به آینده موکول کرد، گفت: این سهمیه مصوب دولت است که باید درباره آن تصمیم گیری و راجع به آن توضیح دهد. حتما دولت به حوزه گردشگری که از ناحیه شیوع این ویروس آسیب دیده است، کمک خواهد کرد و تدابیر لازم را برای سفرهای مردم خواهد سنجید.

او همچنین از مردم برای همکاری در کاهش سفرها در وضع موجود، تشکر کرد و افزود: بعد از کرونا برنامه ویژه ای برای سفرهای مردم داریم که حتما اجرا می شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می گفت، با نگاهی به وضعیت گردشگری در سال ۹۸ اظهار کرد: در دو سال گذشته روند ورود گردشگران خارجی با شیب صعودی جریان داشت؛ تعداد گردشگران خارجی که در سال ۱۳۹۶ به ایران سفر کردند حدود چهار میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بود، درحالیکه سال ۹۷ این تعداد به حدود ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید. هدف گذاری سال ۹۸ روی عدد ۱۰ میلیون نفر بود که تا ماه یازدهم به هشت ملیون و ۶۰۰ هزار گردشگر دست یافته بودیم اما بحران هایی چون کنسلی پروازهای بین المللی و شیوع ویروس کرونا که با فصل سفر گردشگران خارجی به ایران همزمان شد، آن رشد را متوقف کرد.

وی همچینن به تلاش های ایران برای گسترش بازارهای هدف گردشگری اشاره کرد و افزود: ایران در یک سال گذشته با عمان لغو روادید داشت که شمار گردشگران ورودی از این کشور را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد. این برنامه در چین نیز پیگیری شد و با روندی که سفر گردشگران چینی به ایران آغاز شده بود، انتظار می رفت در این بازار نیز با رشد قابل توجهی مواجه شویم که با شیوع ویروس کرونا، این برنامه ها و ورود گردشگران این کشور به ایران متوقف شد.

مونسان اضافه کرد: ورود گردشگر از بازارهای منطقه ای نیز رشد قابل ملاحظه ای داشته، هرچند در مقابل، بازار اروپا در این مدت تحت تاثیر تحریم و کاهش پروازهای بین المللی قرار گرفت. با این حال بازاریابی ایران متوقف نشد، بلکه بازارهای جدیدی برای جلب گردشگر انتخاب شده است. او حجم سرمایه گذاری در گردشگری را نیز بالا دانست و گفت: حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سهم سرمایه گذاری در گردشگری ایران است.

درحال حاضر دو هزار واحد بومگردی راه اندازی شده و ۵۰۰ هتل درحال ساخت است که انتظار می رود دست کم ۵۰ درصد این هتل ها تا پایان سال ۹۹ به بهره برداری برسند. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کیفیت خدمات واحدهای اقامتی را مناسب دانست و بیان کرد: مردم حتما این موضوع را تایید می کنند هرچند هنوز به نقطه ایده آل نرسیده ایم.

۶۰۰ میلیون دلار سهم صادرات صنایع دستی/ ۵۰ درصد را گردشگران با چمدان خارج کردند

او نگاهی هم به وضعیت صنایع دستی داشت و با اشاره به مشکلات آن در بازاریابی، فروش و بسته بندی، اظهار کرد: برنامه تجاری سازی، بسته بندی و برندسازی صنایع دستی، جدی پیگیری شده است و درصدد ایجاد تغییرات جدی هستیم.

وی افزود: تا کنون ۶۰۰ ملیون دلار صادرات صنایع دستی ثبت شده که ۵۰ درصد از مبادی رسمی و ۶۵۰ درصد هم به صورت چمدانی و از طریق گردشگران صادر شده است. امید داشتیم این عدد بیشتر باشد که با شیوع کرونا و کاهش تعداد گردشگران خارجی، امکانپذیر نشد.

او درباره چگونگی حمایت از هنرمندان صنایع دستی، اظهار کرد: حدود ۷۰ درصد از شاغلان صنایع دستی را زنان تشکیل می دهند که بیشتر آن ها هم سرپرست خانوار هستند و برای حمایت، وام های ارزان قیمت اختصاص داده شده است.

نگران ثبت میراث ناملموس و تاریخی ایران در یونسکو نباشد

مونسان درباره اتفاقات میراث فرهنگی در سال ۹۸ به ثبت پرونده جنگل های هیرکانی در کنار کاهش ۵۳ درصدی سفرهای نوروزی اشاره کرد و افزود: در سال ۹۹ پرونده راه آهن شمال به جنوب ایران برای ثبت در یونسکو پیگیری می شود و پرونده اورامانات در سال ۱۴۰۰ ثبت خواهد شد و بعد از آن هم پرونده کاروانسراهای ایران در اولویت ثبت است. وی ادامه داد: بسیاری نگران محدودیت ثبت آثار تاریخی در یونسکو هستند که به دلیل محدودیت در سهمیه، ابتکاری به خرج داده شد تا دیگر ثبت های نقطه ای نداشته باشیم و برای محورها پرونده تهیه کنیم تا مجموعه ای آثار تاریخی ثبت شود. وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: در حوزه ثبت میراث ناملموس نیز این نگرانی ها وجود دارد که میراث ناملومس ایران به نام کشورهای دیگر ثبت شود، چاره ای نداریم مقید به سهمیه بندی یونسکو هستیم اگر بتوانیم حتما در پرونده های مشترک با کشورهای دیگر، حاضر می شویم. هرچند این مساله حوزه نفوذ ایران فرهنگی را نشان می دهد.

مرتبط:

کرونا فعلاً مچ گردشگری را خوابانده است

جت‌ های خصوصی _حمل و نقلی که کرونا باعث رونق آن شد!

​​​​​​​​بسیاری از ما برای قطع کردن زنجیره کرونا ویروس جدید به عنوان یک بیماری با همه گیری جهانی در خانه خود را قرنطینه کرده‌ایم تا به سلامت خود، خانواده و هموطنانمان کمک کنیم و بتوانیم نقشی مثبت در هم‌راهی جمعی برای شکست این بیماری ایفا کنیم. اما در همین اوضاع افرادی ثروتمند که اصرار یا ضرورت سفر دارند، برای افزایش موارد بهداشتی سفر خود هزینه بیشتری را می‌پردازند تا با جت‌ های خصوصی سفر کنند. ما را در این مطلب لست سکند همراهی کنید تا ببینیم وضعیت سفر با جت‌ های خصوصی به چه صورت است.

با وجود اینکه صنعت گردشگری در اثر شوک ناشی از ویروس کرونا متحمل ضررهای فراوانی شده است ولی در حال حاضر نرخ رزرو بعضی از شرکت‌های اجاره جت‌ های خصوصی با رشد حدودا ۳۰۰درصدی رو به رو شده است. رئیس یکی از شرکت‌های اجاره جت خصوصی می‌گوید بعضی از این درخواست‌ها برای کار فوری رزرو انجام می‌دهند و بعضی برای فرار از منطقه‌ای پر خطر جت را اجاره می‌کنند و طبیعی است که این رزروها را تماما افراد و شرکت‌های ثروتمند انجام می‌دهند.

تعداد زیادی درخواست از آمریکایی‌هایی که در حال حاضر در اروپا هستند و به دنبال بازگشت به ایالات‌متحده هستند، و همچنین کسانی که مشتاق پرواز از اروپا به انگلستان هستند ثبت شده است. مثلا یکی از مشتریان این شرکت‌ها دخترش را که در فرانسه دانشجو است با پروازی اختصاصی به آمریکا باز می‌گرداند. ظاهرا عمده این درخواست‌ها از سوی، مقامات دولتی، هنرمندان، چهره‌های ورزشی و مدیران شرکت‌ها انجام می‌پذیرد.

دلایل مشتریان جدید

​​​​​​​​از جمله دلایلی که مشتریان جدید این شرکت‌ها برای انتخاب گزینه پرواز با جت اختصاصی بیان می‌کنند، رعایت بیشتر مسائل بهداشتی، جلوگیری از حضور در فرودگاه‌های شلوغ و همچنین دوری از کابین‌های شلوغ بوده است. حتی یک شرکت برای بازگرداندن ۵۰ کارمند خود از ایتالیا از یک شرکت خصوصی اجاره جت سوئیسی هواپیمایی اختصاصی را رزرو کرده است. یا در مورد دیگری مسافری با سیستم ایمنی ضعیف که قصد مسافرت از دریای کارائیب به محل سکونت خود را داشته است، از این سیستم حمل و نقل استفاده کرده است.

هواپیمایی تمیزتر؟

​​​​​​​کاربران جت خصوصی به دنبال آرامش بیشتر هستند که هواپیمای خصوصی دقیقا آن را تامین می‌کند و بسیاری از امکانات رفاهی را در طول پرواز برای استراحت مسافران خود فراهم می‌کند. از طرفی به دلیل تجمع بسیار کمتر در این گروه از پرواز‌ها خطر ابتلا به کرونا کاهش می‌یابد و همچنین کارشناسان پزشکی پاکیزگی را بسیار بالا و درجه اطیمنان عدم ابتلاء به ویروس کرونا را در جت‌های خصوصی بسیار پایین تخمین زده‌اند و معمولا این شرکت‌ها هزینه‌های بسیار بیشتری را برای بخش بهداشتی هواپیماهایشان انجام می‌دهند و بسیار تمیز تر هستند.

​​​​​​​​​​​​​تاثیر بلند مدت

​​​​​​​​با توجه به تاثیرات کوتاه مدتی که شرایط شیوع ویروس کرونا برای کاهش بسیار زیاد درآمد مجموعه‌های مرتبط با سفر از جمله شرکت‌های هواپیمایی در پی داشته است، و از طرفی باعث رونق بازار جت‌ های خصوصی شده است، ​روند بلند مدت به چه صورت خواهد بود.

مطمئنا پس از شکست ویروس کرونا و شروع دوباره سفرها و بازگشت به شرایط عادی، رونق باردیگر به شرکت‌های هواپیمایی باز خواهد گشت ولی تا آن زمان هرمقدار که بازگشت به شرایط عادی به طول بیانجامد می‌تواند برای بحث حفظ نیروی انسانی این شرکت‌ها مشکلاتی را به همراه داشته باشد. همچنین از طرفی پس از رشد مشتریان جت‌ های خصوصی به احتمال زیاد عده‌ای از مشتریان آن‌ها پس از تجربه رفاه جت‌ های خصوصی نسبت به استفاده از آن‌ها عادت کرده و حتی پس از شکست ویروس کرونا نیز استفاده از جت‌ های خصوصی اجاره‌ای را رها نخواهند کرد.

مرتبط:

کرونا کدام موزه‌ها جهان را تعطیل کرد؟

کاهش آلودگی هوا در چین و ایتالیا در زمان قرنطینه!

پاندمی ناشی از ویروس کرونا به سرعت کل جهان را نابود کرده است اما در این بین یک استثنا وجود دارد و آن بهبود وضعیت وخیم آلودگی هوا می‌باشد. همانطور که تمام مردم جهان به داخل خانه رانده می‌شوند و زندگی به خاطر قرنطینه در خارج از خانه متوقف می‌شود، در دنیا اتفاقی عجیب در حال رخ دادن است. نه تنها شاهد کاهش آلودگی هوا هستیم بلکه در آبراه‌های پر تردد شاهد رشد مجدد زندگی دریایی هستیم. از تصاویر ماهواره‌ای تا مدارک دست اول تمام نشان می‌دهند که طبیعت ممکن است با کمک ویروس COVID-19 به پیروزی برسد.

این روند برای اولین بار در اوایل ماه مارس ظاهر شد، زمانی که ناسا تصاویر ماهواره‌ای از چین که از اوایل ژانویه تا أواخر فوریه کرونا ویروس به اوخ خود رسیده بود، منتشر کرد. کاهش واضح و چشم‌گیری در میزان نیتروژن در طی قرنطینه ملی دیده می‌شد. اگر قبلا کاهش تدریجی NO2 در سال ۲۰۰۸ را تجربه کرده‌ بودیم اما این کاهش بسیار سریع‌تر و غیر معمول‌تر است. فی لیو (Fei Liu) محقق کیفیت هوا در مرکز ویژه پرواز گودارد ناسا (NASA’s Goddard Space Flight Center) می‌گوید: این اولین بار است که شاهد چنین افت شدیدی در یک منطقه وسیع طی یک رویداد خاص هستیم.

با اینکه آلودگی هوا به طور کلی در مدت سال نو چینی کاهش می‌یابد اما با توجه به تعطیلی کسب و کارها این روند در این مدت کمی متفاوت بوده است. سطح آلودگی هوا بسیار پایین بوده و علاوه بر آن مدت زمانی که میزان آلودگی هوا کاهش چشمگیری داشته نیز طولانی بوده است. این بررسی‌ها نشان می‌دهد که احتمالا این تئوری که قرنطینه باعث افزایش چشمگیر کیفیت هوا شد تایید می‌شود.

این مورد به چین محدود نیست، ایتالیا نیز به لطف محدودیت‌های شدیدی که در زمینه رفت و آمد و تجارت در سطح ملی در ۱۱ مارس تصویب کرد، شاهد کیفیت هوای بهتری بوده است. تصاویر ماهواره‌ای آژانس فضایی اروپایی (European Space Agency) افت شدید دی‌اکسید نتروژن را از اوایل ژانویه نشان می‌دهد به ویژه در شمال این کشور که محدودیت‌ها خیلی زودتر آغاز شده بود. خودروها کم‌تر در خیابان و بسته شدن کارخانه‌ها فرصتی برای بازگشت کیفیت هوا ایجاد کرده است.

شواهدی از تاثیرات زیست محیطی کروناویروس را می‌توان در ونیز شاهد بود. این شهر به طور معمول در این دوره از سال شاهد ورود گردشگران بسیاری بود. حالا ونیز بدون رفت و آمد گوندولاها (gondolas)، تاکسی‌های آبی، کشتی‌های کروز و حتی قایق‌های خصوصی برای اولین بار در چند سال اخیر تصویر جدیدی در خاطره‌ی ساکنانش ثبت می‌کند. حتی گزارش‌های مبنی بر ظاهر شدن دوباره ماهی‌ها در کانال‌ها وجود دارد.

روزنامه محلی لا نووا دی ونتسیا ماستر (La Nuova di Venezia e Mestre) گزارش می‌دهد: جوی‌های اطراف میدان سن مارکو که معمولا به خاطر ترافیک قایق‌ها ، تاکسی‌های آبی و گوندولاها ابری و مه‌آلود بوده، این روز‌ها شفافیت خود را بازیافته‌اند. همچنین اکوسیستم تالاب‌ها نیز نشانه‌های آشکاری از بازسازی را نشان می‌دهد.

اگرچه این تاثیرات مثبت زیست‌محیطی چیزی از تراژدی کروناویروس که در سراسر جهان در جریان است، کم نمی‌کند اما در این دوران دشوار، شاید این یک پوشش نقره‌ای باشد برای فداکاری‌هایی که همه انجام می‌دهند. کیفیت هوای چین حتی پس از سال نو چین، به ویژه در ووهان، دوباره بالا رفت و ثابت ماند.

مرتبط:

کرونا باعث تعویق نمایشگاه گردشگری دبی شد

خلیج گواتر _یکی از زیباترین نقاط جنوب شرق ایران

خلیج گواتر یکی از زیباترین مناطق ایران و دورترین نقطه جنوب‌شرقی این کشور است و زیبایی‌های منحصر به فرد طبیعی آن هر گردشگری را به سمت خود می‌کشد.

خلیج گواتر از امکانات رفاهی و جاذبه‌های مدرن نزدیک‌ترین شهر نزدیک به خود، یعنی چابهار بی‌بهره است، اما از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود.

بندر گواتر به انتهای جاده‌های ایران معروف و منطقه‌ای در جنوب شرق ایران، ‌هم‌مرز با پاکستان و جز استان سیستان و بلوچستان است. اگر فیلم‌های علمی تخیلی که فضای مریخ در آن‌ها به تصویر کشیده شده است را دیده باشید، کاملا فضای گواتر را با آن شبیه می‌بینید. بخش کوچکی از استان سیستان و بلوچستان که از ابتدای جاده آن به هر آدمی حس عجیبی دست می‌دهد، مخصوصا اگر در روشنایی روز وارد جاده وهم‌انگیز‌ش شوید،‌ مجذوب سکوت و زیبایی آن خواهید شد و تجربه فوق‌العاده‌ای به دست خواهید آورد.

بندری در کنار دریای عمان که در ۹۵ کیلومتری چابهار و دقیقا هم‌مرز با پاکستان است، به همین خاطر اجازه شنا در دریا داده نمی‌شود و تمام قایق‌ران‌ها نیز مراقب هستند به‌طور تصادفی وارد مرز پاکستان نشود.

تجارت در گواتر پیشینه‌ای طولانی داشته است و تاجرها از آب‌های این خلیج، از هند به سمت آفریقا می‌رفتند. گواتر از مراکز اصلی پرورش و صادرات میگو بوده که در این سال‌ها کمی از رونق افتاده، اما همچنان وجود دارد. روستای گواتر حدود ۱۶۰ هزار نفر جمعیت دارد و بیشتر مردم این منطقه به ماهی‌گیری و حصیر‌بافی مشغول هستند. روستا با توجه به مرزی بودن منطقه از امکانات اقامتی خاصی برخوردار نیست، پس بهتر است هنگام روز از این منطقه بازدید کنید و شب به چابهار برگردید، ‌ولی اگر اصرار دارید تا شبی را هم در این منطقه زیبا به صبح برسانید، می‌توانید با کسب اجازه از محلی‌ها در کنار چند کَپر (خانه‌های ساخته شده از چوب و برگ درخت خرما) اقامت داشته باشید. البته به تازگی چند اقامتگاه بوم‌گردی در این منطقه تاسیس شده است که لذت سفر با تجربه اقامت در خانه‌های و البته غذای محلی دو چندان می‌شود. صبحانه همراه با شیر چایی (دودپطی) و نون محلی نیز از پذیرایی‌های رایج در این منطقه است.

این خلیج به دلیل قرار گرفتن در مجاورت با جنگل‌های حرا، جز مناطقی است که توسط محیط‌ زیست حفاظت می‌شود. طبق گفته سازمان حفاظت محیط زیست چابهار خلیج گواتر هر ساله در اوایل پاییز پذیرای تعداد بی‌شماری از پرندگان مهاجر است. حدود ۴۰ نوع از گونه‌های مختلف پرنده‌ها در قالب دسته‌های ۱۰۰ تایی وارد این منطقه می‌شوند. جدای از حیات‌وحش دوست‌داشتنی گواتر، مهم‌ترین بخش بازدید از این منطقه زیبایی‌های خلیج گواتر،‌ جنگل‌های حرا و مهم‌تر از همه مردم خون‌گرم این منطقه است. مردمی که علی‌رغم زندگی در مناطق محروم، دلی بزرگ و قلبی مهربان دارند. در گواتر عابر بانک و کارت‌خوان وجود ندارد و پیدا کردن پول نقد هم سخت است،‌ پس با پول نقد کافی به سمت گواتر حرکت کنید. از غذاهای خوشمزه آنجا به ویژه کرائی و بریانی هم غافل نشوید.

مردان و زنان گواتر بلوچ هستند، ولی ارتباط خویشی و نزدیکی با همسایگان خود در گوادر (نام پاکستانی گواتر) پاکستان دارند و رفت و ‌آمد و حتی ازدواج بین آن‌ها بسیار مرسوم است. زبان بلوچی مردم این منطقه با سایر نقاط قسمت بلوچستان ایران متفاوت است و به زبان بلوچی رایج در پاکستان نزدیک‌تر است،‌ هرچند تعدادی زیادی از مردم این منطقه به زبان فارسی هم تسلط دارند. بیشتر دختر بچه‌ها مشغول فروش دستبند سوزن‌دوزی کاملا دست‌باف هستند و پسرها هم گوش‌ماهی، مروارید و انواع صدف می‌فروشند. با توجه به نزدیکی به آب‌های اقیانوس هند که سومین اقیانوس بزرگ روی کره‌زمین است، باعث شده تا گواتر دریایی کاملا متفاوت نسبت به خلیج‌فارس و دریایی خزر داشته باشد که در نوع خود بسیار جالب و منحصر به فرد است. یک نکته خاص درباره گواتر این است که اگر از آن به سمت قطب جنوب حرکت کنید، با هیچ خشکی برخورد نمی‌کنید و بدون واسطه به قطب جنوب متصل است.

خلیج گواتر

کی برویم؟

بهترین فصل برای رفتن به بندر زیبایی گواتر فصل زمستان و فصل بهار (تا پایان اردیبهشت ماه است)، البته اگر قصد لذت بردن از ساحل‌های طلایی رنگ و تجربه شنا در دریایی به رنگ آبی لاجوردی دارید، تابستان هم می‌توانید به این منطقه سفر کنید، ولی گرمای شدید هوا در این فصل باعث شده خیلی‌ها از سفر به این منطقه در فصل تابستان منصرف شوند. دریایی موجود بین چابهار و گواتر در واقع دهانه اقیانوس است که همه ویژگی‌های سواحل اقیانوسی را دارد، اما به جز گونه‌های گیاهی و جانوری ویژه اقیانوس‌ها. چیزی که سواحل این منطقه را از دیگر سواحل ایران متمایز می‌کند، صخره‌ها و موج‌شکن‌های طبیعی آن است که بر اثر برخورد موج دریا با این صخره‌ها امواجی به ارتفاع ۵ متر تشکیل می‌شود.

بهترین فصل برای رفتن به بندر زیبایی گواتر فصل زمستان و بهار است
در ماه‌های تیر و مرداد و به دلیل وزش بادهای موسمی ارتفاع امواج به ۱۵ متر هم می‌رسد که به تازگی این منطقه را تبدیل به مکانی مطلوب برای ورزش موج‌سواری کرده و حتی توانسته است نظر گردشگرانی را از خارج از کشور به سمت خود جلب کند. همچنین بر اثر برخورد موج‌های مرتفع با سوراخ‌های موجود در صخره‌های ساحلی، فواره‌های زیبایی را به وجود می‌آید که به آن موج‌فشان می‌گویند.

چطور برویم؟

برای رفتن به گواتر حتما باید به چابهار بروید،‌ راه‌های رسیدن به چابهار هم هوایی و زمینی است. ‌البته می‌توانید با قطار تا زاهدان بروید و از آنجا با اتوبوس یا ماشین شخصی به سمت چابهار حرکت کنید. شاید برای شما جالب باشد که به راحتی می‌توانید ماشین شخصی خود را با قطار تا زاهدان ببرید و از آنجا مشغول رانندگی شوید که در مصرف سوخت و کاهش خستگی مسیر بسیار تاثیرگذار است. بعد از اینکه به چابهار رسیدید، باید مسیر حدود ۹۵ کیلومتری را به سمت شرق بروید تا در نهایت به آخرین نقطه ایران و ایستگاه مرزبانی برسید.

لازم به ذکر است اگر با ماشین شخصی به این منطقه سفر می‌کنید مراقب سرعت خود باشید، چون جاده خلوت است و ممکن است به‌طور ناخواسته سرعت شما از سرعت مطمئن برای رانندگی بالاتر برود، مخصوصا که جاده بین چابهار و گواتر علی‌رغم زیبایی های طبیعی خیره‌کننده از لحاظ استاندارهای جاده‌سازی خیلی مطلوب به حساب نمی‌آِید. کارت‌سوخت ماشین خود را فراموش نکنید. در استان سیستان و بلوچستان هنوز بدون کارت‌سوخت بنزین نمی‌دهند و همچنین هر ماشین روزانه تنها مجاز به استفاده از ۶۰ لیتر بنزین است. طبق صحبت مسئولین استانی دلیل این تصمیمات جلوگری از بحث قاچاق سوخت است. البته نگران نباشید اگر بدون بنزین ماندید، در هر شهر و روستایی می‌توانید بنزین آزاد تهیه کنید که البته از قیمت بالاتری نسبت به بنزین پمپ‌بنزین‌ها برخودار است.

خلیج گواتر

چی بخوریم؟

کرائی و بریانی از معروف‌ترین غذاهای موجود در چابهار و بندر گواتر است. کرائی انواع مختلفی دارد، مانند کرائی مرغ، گوشت و قرمز که کرائی قرمز تندتر از بقیه موارد است. مهم‌ترین تفاوت غذاهای این منطقه در ادویه‌هایی است که استفاده می‌کنند که بیشتر هندی و پاکستانی هستند و برخلاف ذائقه بسیاری از مردم ایران،‌ مردم استان سیستان و بلوچستان ذائقه‌ای تند دارد. بریانی هم نوعی خورشت با مزه تند است که با مرغ یا گوشت درست می‌شود و می‌توان آن را با برنج یا نان سرو کرد. «کابلی پلو» که با تکه‌های گوشت و مرغ پخته می‌شود هم از غذاهای محبوب در این منطقه به حساب می‌آید که نوعی غذایی برنجی است. ماهی نیز همان‌طوری که انتظار می‌رود، از مهم‌ترین غذاهای موجود در این منطقه است.

بستگی به فصلی که به این منطقه سفر می‌کنید، ماهی‌های متفاوتی سرو می‌شود، ولی در بیشتر فصول ماهی شوریده و شیرماهی قابل دسترس است که خوردن این ماهی‌ها را به شما توصیه می‌کنیم. به علت تازگی و البته پخت به روشی متفاوت، مزه ماهی متفاوت با آن چیزی است که در سایر مناطق ایران یافت می‌شود. برای صبحانه یا عصرانه هم می‌توانید شیر چایی (دودپطی) و نون محلی بخورید. چایی‌های موجود در این منطقه مثل چایی‌های معمولی نیست و از چایی به شکل پودر درست می‌شود.

از میوه‌های محلی هم می‌توان به «انار گلی» یا «میوه کاکتوس» اشاره کرد؛ رنگ بسیار غلیظی دارد و وقتی پوست آن را می‌کنید، دست شما رنگی می‌شود و مزه آن هم کمی ترشی است. اما معروف‌ترین میوه‌ در این منطقه «زیتون محلی» یا «زیتون چابهاری» است که البته هیچ ربطی به زیتون اصلی ندارد. ظاهر این میوه شبیه گلابی ولی بسیار کوچک‌تر از آن است و مزه‌ای تقریبا شبیه به انبه دارد.

کجا را ببینیم؟

به جز جاذبه‌های زیاد چابهار و اطراف آن، در این مقاله درباره دیدنی‌های موجود در مسیر چابهار به گواتر توضیح می‌دهیم. از مهم‌ترین جاذبه‌های این مسیر می‌توان به دریاچه صورتی لیپار، بندر بریس، خلیج گواتر و کوه‌های مریخی (مینیاتوری) اشاره کرد.

تقریبا در تمامی طول جاده و وقتی از سمت چابهار به سمت گواتر می‌روید، سمت راست شما پر از کوه‌های خاص و متفاوت است که بیشتر رنگ خاکستری دارند. این کوه‌ها با نام مریخی یا مینیاتوری شناخته شده هستند که مورد توجه گردشگران این منطقه قرار گرفته است. هر کجا که فکر کردید منظره زیباتری دارد را انتخاب کنید و چند عکس یادگاری بگیرید. البته این کوه‌ها به شدت فرسایش‌پذیر هستند و اگر به آن‌ها دست بزنید، تبدیل به خاک نرم می‌شوند؛ برای همین بالا رفتن از آن‌ها اصلا توصیه نمی‌شود.

در فاصله تقریبا ده کیلومتری چابهار به سمت گواتر به منطقه‌ای به نام «رمین» می‌رسید. روستای واقع در دهستان «کمبل سلیمان» بخش مرکزی چابهار که دیدن اسکله آرام و موج‌شکن‌های پر از صدف آن خالی از لطف نیست. ‌البته دلیل شهرت این منطقه به‌خاطر انجیر معابد آن است که ساختار آن با هر درخت دیگری متفاوت است و ریشه‌های آن به جای فرو رفتن در زمین به سمت آسمان رشد می‌کنند که ظاهری جالب توجه دارند.

بعد از دیدن تابلوی ۵۵ کیلومتر مانده به گواتر اگر به سمت راست جاده (دریا نیز در سمت راست جاده قرار دارد) نگاه کنید، ‌متوجه به مسیر کوچک خاکی می‌شوید که به دریاچه صورتی رنگ معروف به لیپار می‌رسد،‌ البته فاصله دریاچه تا جاده زیاد نیست و می‌توانید بعد از پارک کردن ماشین‌ها کنار جاده،‌ مسیر حدودا پنج دقیقه‌ای را پیاده طی کنید. همچنین ساحل دریایی کنار دریاچه نیز یکی از بهترین ساحل‌های این مسیر برای شنا و ورزش‌های آبی است. البته به علت غلط آب، امکان انجام ورزش‌های زیر آبی مانند اسنورکلینگ و غواصی وجود ندارد. شاید بتوانید خانم‌های بلوچ را ببینید که در درياچه صورتی مشغول‌ برداشت نمک‌ از ساحل برای مصرف خانگی هستند.

بندر بریس در ۵۵ کیلومتری شهر چابهار به سمت گواتر قرار دارد. یک بندر ماهیگیری کوچک که به خاطر منظره زیبا مورد توجه گردشگرها قرار گرفته است. زیباترین بخش این بندر یک صخره بلند در کنار ساحل است که به مکانی محبوب برای گرفتن عکس‌های یادگاری تبدیل شده است.

blank

وقتی به بندر پسابندر رسیدید، مطمئن باشید که فاصله‌ای تا انتهای جاده و خلیج گواتر باقی نمانده است. پسابندر منطقه‌ای در اوج سادگی و پر از لنج‌های رنگارنگ و پرنقش و نگار است که مردم محلی برای تجارت و صید به‌طور مداوم بین ایران و پاکستان در حال رفت و آمد هستند. پسابندر هم به خاطر وجود این لنج‌های زیبا تبدیل به مکانی جذاب برای گرفتن عکس یادگاری و صحبت با مردم محلی خون‌گرم و مهربان تبدیل شده است.

خلیج گواتر یک بندر ماهی‌گیری کوچک با چند قایق موتوری ساده است که به اقیانوس راه دارد. گواتر جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران است که نیمی از آن در ایران و نیم دیگر آن در جنوب غربی‌ترین قسمت پاکستان قرار دارد.

سادگی این منطقه بیشترین دلیل محبوبیت آن است، پس انتظار نداشته باشید مانند شهر چابهار دارای ساختمان‌های مدرن و پیشرفته باشد. می‌توانید با کرایه قایق که معمولا بین ۶ تا ۱۲ نفر را سوار می‌کنند به گشتن در خلیج بپردازید.

با توجه به مرزی بودن منطقه حتما به هشدارهای مرزی و ایمنی توجه کنید

از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه وجود جنگل‌های حرا است که البته اصلا آن را با جنگل‌های حرای قشم مقایسه نکنید، ‌چون دارای اندازه بسیار کوچکتری نسبت به قشم است.

اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید شنای دلفین‌ها در کنار قایق خودتان را تماشا کنید. البته مسیر مربوط به دیدن دلفین‌ها از مسیر جنگل‌های حرا جدا است و اگر بخواهید هر دوی این جاذبه‌ها را ببینید، باید دوبار کرایه قایق بپردازید.

مرتبط:

چابهار یکی از پررونق ترین مناطق آزاد ایران

مزدوران _طولانی ترین غار خراسان

اگر مقصد سفر تابستانی امسالتان را «مشهد مقدس» تعیین کرده اید، پیشنهاد می کنیم یک روز از برنامه سفر را به گشت  و گذار در حوالی شهر اختصاص دهید. این بار مقصد جایی به جز طوس و طرقبه و شاندیز است؛ یک غار زیبا و کم نظیر به نام مزدوران!

غار «مزدوران» یا «مزداوند» در ۹۵ كیلومتری مشهد قرار دارد و یكی از قدیمی‌ترین غارهای خراسان لقب گرفته که با یك كیلومتر طول، یکی از بی نظیرترین غاری افقی ایران است. سرتاسر این غار با ستون‌ها و تشكیلات آهكی جالبی مثل استالاگمیت ها پوشیده شده و از همه مهم تر این غار كاملا امن و بی خطر است؛ البته اگر ترس شهرنشیناناز خفاش را خطر تعبیر نکنیم!

این غار در سال ۱۳۳۵ توسط دو غارنورد (زنده‌یاد منوچهر مهران و زنده‌یاد خورشیدی) كشف شد که در آن زمان یكی از بزرگ‌ترین غارهای کشف شده در ایران به شمار می رفت. در این غار، یک تالار بسیار بزرگ وجود دارد كه محل زندگی خفاش‌های نسبتا كمیاب «نعل اسبی» است. اگرچه که این روزها به دلیل برق کشی این سالن و روشن بودن همیشگی آن خفاش‌ها مجبور به ترک سالن و پناه بردن به گوشه های دنج و تاریک و دور از دسترس آن شده اند.

غار مزدوران

برای تماشای غار مزدوران باید به ۹۵ كیلومتری جاده مشهد – سرخس و ۳ كیلومتری مزدوران سفر کنید؛ غاری که به دلیل نزدیكی به جاده، كوهنوردان، غارنوردان و حتی گردشگران ماجراجوی زیادی را به خود جذب می کند. این غار كه قدمت آن را تا هزاره‌ دوم پیش از میلاد تخمین می زنند در ارتفاعات چاهك و شورلق واقع شده و دهانه آن در میان تخته سنگی رو به مشرق قرار دارد. عرض ورودی آن ۲ متر و ارتفاع آن ۵/۲ متر است و شما را به تالار ۱۰۰ متری آن که ۵۰ متر عرض و ۲۰ متر ارتفاع دارد، دعوت می کند.

داخل غار خشك است و برای تهیه آب باید از چشمه بزرگی كه در نزدیكی غار وجود دارد، استفاده كنید. بد نیست بدانید که در نزدیكی مزدوران چشمه های آب گرم معدنی نیز وجود دارد.

در نزدیکی این غار، غار دیگری به نام بزنگان وجود دارد که برای دیدن آن باید به جنوب غربی روستای بزنگان از توابع شهرستان سرخس بروید. قدمت این غار هم به دوره پیش از میلاد می رسد و از لحاظ تاریخی در زمره آثار تاریخی ایران قرار دارد که با شماره ۶۵۹ به ثبت رسیده است. روستای بزنگان در ۱۲۸ کیلومتری شرق مشهد در یک منطقه دشتی قرار دارد و رشته کوه زیبای آن در بین کوهنوردان کشور شهرت زیادی دارد.

 

 

آشنایی با کاخ شنبرون در اتریش

کاخ شنبرون(به آلمانی: Schloß Schönbrunn) به معنای «چشمه زیبا»، اقامتگاه تابستانی پادشاهان اتریش در وین پایتخت اتریش بوده‌است و اکنون یکی از آثار مهم فرهنگی این کشور است که تا سال ۱۹۶۰ بنا شده‌است. این کاخ که بیش از ۱۴۰۰ اتاق دارد که به سبک روکوکو تزیین شده‌است یکی از جاذبه‌های مهم توریستی در وین به شمار می‌آید. کاخ‌ها و باغ‌ها نشان دهنده سلیقه‌ها، علایق و آرزوهای پادشاهان این کشور می‌باشد.

باغ

در بنای این کاخ باغ‌های وجود دارد که به سبک‌های مختلف طراحی و شکل داده شده‌است. همچنین قدیمی‌ترین باغ‌وحش موجود دنیا، در این باغ قرار دارد که در سال ۱۷۵۲ تاسیس شده‌است.

کاخ شنبرون

کاخ شنبرون در دوره باروک ساخته شده و در آن سالنی قرار دارد که به سالن ایرانی مشهور است و معماری آن به سبک معماری ایران است . همچنین شونبرون دارای یک گلخانه بسیار بزرگ و مجهز می باشد که در نوع خود بی‌نظیر است و تنوع گیاهانی که در آن کاشته‌ شده تا آنجا است که تا صد سال پیش در اونجا درخت انار می‌کاشتند .

داستان باغ وحش کاخ شنبرون :

داستان از این قرار است که ظاهرا برای یکی از دختران شاهانی که در این کاخ اقامت داشته، از طرف روسای کشورهای دیگر حیوان هدیه می اوردند و او از پدرش فضایی را برای نگهداری حیواناتش درخواست می کند که نهایتا به باغ وحش تبدیل می شود

با باغ گلشن طبس آشنا شویم

باغ گلشن در شهر کويري شمال شرقي استان يزد و در بستر شهري و در انتهاي شرقي خيابان گلشن طبس و بوسيله ميرحسن خان، سومين حاكم طبس، از سلسله خوانيني که به وسيله نادرشاه به حکومت طبس منصوب شدند، احداث گرديد.

باغ گلشن با عمارتي در دو طبقه و زيرزمين كوچك، در يك نخلستان(۲۰۰۰ نفر خرما) با ابعادي در حدود ۲۶۶ متر در ۲۶۰ متر بنا شده و به شماره ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملي ايران به ثبت رسيده است. سردر ورودي باغ با نمايي از اندود گچ سفيد، رو به ميدان و سوي ديگر رو به باغ، با ايواني دو ستونه و تزيينات آجري نقش‎دار ساخته شده است.

اين باغ داراي دو خيابان اصلي متقاطع بوده و در مركز آن حوضي است با ابعاد ۸۵/۲۵*۵/۷ متر و سه فواره، كه محوطه باغ را به چهار مربع بزرگ تقسيم مي کند‎ كه هر كدام از اين مربع‎ها با گذرگاه‎هاي كوچكي به چهار كرت تقسيم شده، كه در داخل آنها ۲۵۰۰ اصله مركبات (درختان نارنج و…) و انار (۵۰۰ اصله) كاشته شده است.

باغ گلشن بر روي امتداد جريان آب چشمه‎هاي سرد و گرم كه به جانب طبس مي‎آيد شكل گرفته، آب از انتهاي مجموعه وارد باغ شده و پس از آبياري كرتها و حركت در جويها و فواره‎ها از زير هشتي ساختمان سردر مي‎گذرد و به شهر مي‎رود. طراحی این باغ بر اساس نمونه چهارباغ است که برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت، دو نهر در آن همدیگر را قطع می‌نمایند. درختانی که گفته می‌شود ۴۰۰ سال عمر دارند سایه دل انگیزی را در کنار دیوارهای کهن این باغ می‌گسترانند.

باغ گلشن

دومین باغی که دیلی تلگراف در میان زیباترین باغهای جهان معرفی نموده است، باغ «عفیف‌آباد» و باغ گلشن طبس می‌باشد. این باغ در منطقه‌ای واقع شده است که در میان دو کویر نمک‌زار ایران قرار دارد؛ اما کیفیت معجزه‌آسای آب این منطقه آبشارها و استخرهای طبیعی زیبایی را تشکیل داده‌اند که مادر طبیعت آنها را با چمنزارهای زیبا تزیین نموده است.

احساس واحه‌گونه این منطقه با وجود درختان قدیمی نخل، انار، مرکبات به همراه رایحه گلهای سرخس، رز و ختمی تکمیل می‌شود. جهانگردانی که از طبس دیدن کرده‌اند، از جمله سون هدین سوئدی در سال ۱۹۰۶ میلادی و آندره گدار فرانسوی، باغ گلشن را توصیف و از «درختان خرما و مرکبات»، «سایه‌ی خنک نخل‌ها»، «نغمه‌ی زیبای آب روان جوی‌ها»، «چمن‌های میان دو جوی»، «زمزمه‌ی باد در میان درختان» و «فواره‌های متعدد که آب را مانند تحفه‌ای به آسمان می‌فرستند» در آن باغ سخن رانده‌اند.

برداشت توصیفی و تاریخی باغ گلشن، تاحدودی انسان امروز را قادر می‌سازد تا گذشته را درک کند. باغ گلشن یکی از دو عنصر اصلی شهر طبس است و متاسفانه ساختمان، سردر و دیوارهای زیبا و تاریخی آن که بازگوکننده‌ی سلیقه‌های گذشتگان بوده، بر اثر زلزله‌ی سال ۱۳۵۷ از بین رفته‌اند و تنها طبیعت سبز باغ از ایام گذشته سخن می‌گوید؛ طبیعتی شامل دوهزار نفر خرما، دوهزار و ۵۰۰ اصله مرکبات، ۵۰۰ اصله انار و دیگر گیاهان از جمله‌ی طبیعت‌های موجود در باغ گلشن هستند.

مرتبط:

کاروانسرایی با عمر ۲۰۰ سال در طبس

 

 

 

آشنایی با پل خواجو

پل خواجو در شهر اصفهان و بر روی رودخانه زاینده‌رود در شرق سی وسه پل قرار دارد

گفته مورخان؛ معلوم گردیده كه در جای كنونی پل خواجو ، پل دیگری وجود داشته كه قابل استفاده نبوده است.از این رو شاه عباس دوم دستور داد؛ پلی بر روی زاینده رود، نزدیكی باغ سعادت آباد و عمارت آینه خانه ساخته شود. بعدها در وسط این پل، ساختمان مخصوصی كه به نام بیگلربیگی شهرت دارد بنا شد.

این پل كه طولش حدود ۱۵۰ متر و عرضش حدود ۱۴ و معبر آن نیز حدود ۶ متر می‏باشد از سنگ و آجر ساخته شده و ۲۱ جوی و ۲۶ چشمه دارد.

این پل از حیث معماری و استحكام، از نظر آنوبانینی بی اندازه زیبا و بی نظیر است و شامل چهار طبقه در دو طرف داخلی معبر فوقانی می باشد که هر طرف ۵۱ غرفه بزرگ و كوچك دارد. جلو هر سقف و دیوار، پیش آمدگی و فرو رفتگی وجود دارد که اگر تخته‏ای با اندازه دهانه پل ها بگذارند آب رودخانه بالا آمده و مدتی ذخیره می‏شود.

 

این پل علاوه بر اینكه برای عبور و مرور قوافل و عابران ساخته شده بود، برای تفرج و گردش مردم و پادشاه نیز مستعد بوده است.

چنانچه از قصص خاقانی نقل شده، در سال ۱۰۶۰ ه.ق. كه پل ساخته شد؛ بعد از تعطیلات نوروز آن سال به فرمان شاه عباس دوم، پل را تزیین و چراغانی كردند و هر یك از غرفه‏های آن را یكی از امراء و بزرگان تزیین کردند و برای جشن مهیا نمودند.

پل خواجو

 

هم اکنون اطراف پل مانند قدیم، در ایام بهار و تابستان و روزهای تعطیل، از گردشگاههای مهم اصفهان بوده و بعضی روزها به حدی جمعیت زیاد است كه راه عبور و مرور در طبقه دوم تقریبا مشكل می‏شود.

این پل را به اسامی: بابا ركن الدین، خواجو، گبرها، شیراز، حسن آباد و پل شاهی نیز خوانده‏اند.

 

نامیدن آن به پل خواجو به مناسبت این است كه در مجاورت محله خواجو ساخته است.

به طور كلی وجود تزئینات كاشیكاری فراوان و پشت بغل های چشمه های پایین و غرفه های بالا و نمای غرفه های طرفین با كاشیهای الوان، پل خواجو را در شمار آثار بسیار ممتاز اصفهان قرار می دهد، به طوری كه كلیه سیاحان و جهانگردانی كه در دوره های مختلف به اصفهان آمده اند زیبایی های پل خواجو را وصف كرده و آن را در زمره شاهكارهای مسلّم معماری ایرانی-اسلامی به شمار آورده اند.

مرتبط:

تونل آکواریوم اصفهان