۶ راه ساده برای کم کردن استفاده از پلاستیک در سفر

میزان پلاستیک تولیدی در ایران ۱۷ هزار تن است و اگر روند رها کردن‌ آنها در طبیعت به همین شکل ادامه پیدا کند، دیگر برگشتن به نقاطی که تا دیروز دیدنی بودند، ناممکن می‌شود. سفر به جزیره هرمزی که زیر خلوارها زباله و پلاستیک مدفون شده، چه فایده‌ای خواهد داشت؟

استفاده نکردن از پلاستیک سخت است، به خصوص اگر در سفر باشیم. شاید فکر کنیم یک پلاستیک ضرر چندانی به طبیعت نمی‌زند، ولی باید بدانیم خیلی‌ها مثل ما فکر می‌کنند و مسئولیت را بر گردن دیگری می‌اندازند.

احساس تعلق نداشتن به یک نقطه باعث می‌شود، چندان در قبالش احساس مسئولیت نکنیم، ولی ما قرار نیست فقط یک بار به هرنقطه سفر کنیم.

مواد پلاستیکی فقط  طبیعت را نازیبا نمی‌کنند. براساس مطالعات انجام شده، تجزیه پلاستیک در دریا، دریاچه و رودخانه ممکن است تا صدها سال طول بکشد. روند تجزیه آنها در مراکز دفن هم بسیار طولانی‌ست.

باید بدانیم زمینی که در آن زندگی می‌کنیم متعلق به فرزندان‌مان هم هست. آنها هم حق دارند به اندازه ما از زندگی در این زمین لذت ببرند و به جای زباله‌های رها شده در هر نقطه، تصویری شفاف و تمیز ببینند.

بنابراین هرکدام از ما با انجام کارهای ساده‌ای می‌توانیم میزان پلاستیک مصرفی‌مان را کم کنیم و مسئولیت‌مان را در قبال طبیعت انجام دهیم.

۶ راه ساده برای کم کردن استفاده از پلاستیک در سفر

۱-جزو آن دسته‌ای هستید که زیاد تشنه می‌شوند و آب می‌نوشند؟ برای کم کردن استفاده از پلاستیک می‌توان مقدار آب مصرفی را داخل یکی دو بطری ریخت و با خود همراه داشت.

۲-همراه داشتن ظرف و لیوان شخصی هم می‌تواند میزان پلاستیک مصرفی را پایین بیاورد. ظرف‌هایی از جنس بامبو در بازار هست که ارزان و سبک‌اند و حمل‌ونقل‌شان هم آسان است.

۳-به جای ریختن میوه، سبزیجات و خوراکی‌های دیگر در پلاستیک‌های جداگانه، آنها را در ظروف دربسته یا در یک کیف پارچه‌ای بگذارید. همراه داشتن کیف پارچه‌ای برای خریدهای دیگر هم به کار می‌آید.

۴-راه دیگر برای کم کردن استفاده از پلاستیک این است که آنها را دور نریزید تا بتوانید دوباره از آنها استفاده کنید.

۶ راه ساده برای کم کردن استفاده از پلاستیک در سفر

۵-خوراکی‌هایی که از سوپرمارکت می‌خرید معمولا بسته پلاستیکی دارند. بهتر است در سفر خوراکی‌های خودتان را همراه داشته باشید تا مجبور به خرید خوراکی‌هایی با بسته پلاستیکی نشوید. خوراکی‌هایی مثل خشکبار، میوه، بیسکوئیت و…می‌تواند میزان پلاستیک مصرفی‌ را کمتر کند.

۶-برای نوشیدن لازم نیست حتما از نی استفاده کنید، بنابراین می‌توانید به نی، نه بگویید. همچنین اگر می‌خواهید نوشیدنی بخرید، بهتر است سراغ نوشیدنی‌هایی بروید که بطری شیشه‌ای یا فلزی دارند.

مرتبط:کاربرد جوش شیرین در سفر

راهنمای رفتن به پاسارگاد شیراز

«هرگوشه از استان فارس برگی از تاریخ است.» گریک، جهانگرد مشهور استرالیایی، در سفر ۵ روزه‌اش به شیراز این جمله را گفته  و حتما منظورش پاسارگاد هم بوده است. پاسارگاد شیراز، جایی‌ که مقبره کوروش را در خودش جای داده، از قدیمی‌ترین جاهای ایران است که هر آدمی می‌تواند در آن پای بگذارد. هرچند که خیلی از قسمت‌هایش دیگر خراب شده و وجود ندارد. 

پاسارگاد شیراز کجاست؟

از شیراز تا پاسارگاد حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله داریم. این شهر کوچک که در شمال استان فارس قرار گرفته، با خرم بید و ارسنجان و اقلید همسایه است.

برای آنکه از شیراز به پاسارگاد برویم، مسیرمان به سمت اصفهان است و در راه به سعادت شهر می‌رسیم. سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد است و اسمش روی لوح‌های تخت‌جمشید نقش بسته.

۲۰ کیلومتر که از سعادت‌شهر بگذریم، از جاده فرعی روستای مادر سلیمان و کول شور به پاسارگاد می‌رسیم. اگر وقت داریم بهتر است در روستای مادر سلیمان توقف کنیم و علاوه بر هواخوری و دیدن طبیعت، چای ذغالی هم بخوریم. این منطقه تنها دو کیلومتر تا دشت مرغاب فاصله دارد. دشتی زیبا که به دلیل داشتن مراتع و چشمه‌ها و دریاچه مصنوعی‌اش به آن نگین فارس می‌گویند. البته کلمه نگین فقط مختص این منطقه نیست و خیلی از مناطق به نگین معروفند. خیلی‌ها بعد از دیدن پاسارگاد، شب را در دشت مرغاب می‌گذرانند تا هم از هوای خوش این منطقه لذت ببرند و هم شب را در جوار رودخانه باشند.

با آنکه پاسارگاد در جنوب ایران قرار گرفته، اما آب و هوایش کوهستانی و معتدل است و پوشش گیاهی سرسبزی دارد، پس لباس گرم هم بد نیست همراه‌مان باشد.

 

دیدنی‌های پاسارگاد

برای خیلی‌ها شاید پاسارگاد شیراز یعنی آرامگاه کوروش. اما آرامگاه کمبوجیه، کاخ بارعام، دوکوشک، کاخ اختصاصی، کاروانسرای مضفری، پل سنگی، تل تخت، بخش‌های دیگری از بناهای دیدنی‌ست که در پاسارگاد جای گرفته. هرچند این جاهای تاریخی کنار هم نیستند، اما از آنجایی که منطقه، منطقه‌ای توریستی‌ست، راه‌های دسترسی آسفالتی وجود دارد که می‌توانیم به آسانی به اینجاها برسیم.

مقبره کوروش

هدف اصلی سفر خیلی‌ها، دیدن آرامگاه کوروش است. آرامگاهی که در سال ۱۳۹۷ توسط مرمت‌کننده‌های ایتالیایی مورد بازسازی قرار گرفته، آرامگاه کوروش است. در سال‌های دور، مقبره کوروش به مشهد مادر سلیمان معروف بوده.

علاوه بر هفتم آبان که خیلی از علاقه‌مندان این پادشاه دوره ساسانی، آن را به عنوان روز کوروش می‌شناسند، در بهار هم اینجا بازدید‌کننده‌های زیادی را به خودش می‌بیند. مطابق روایت‌های تاریخی، کورورش در نبرد با سکاها کشته می‌شود و بعد از مومیایی شدن در این آرامگاه دفن می‌شود. محوطه اصلی آرامگاه روی هفت پله سنگی ساخته شده و مساحتش حدود ۱۶۵ متر مربع است. روایت‌ها و افسانه‌های متعددی از این آرامگاه وجود دارد.

به عنوان مثال در شیب داخلی سقف آرامگاه دو حفره وجود دارد که عده‌ای آن را محل دفن کوروش و همسرش می‌دانند. این بنای ساده، اما منحصر به فرد، ۱۱ متر ارتفاع دارد و تماما از سنگ سفید مرمر ساخته شده. در دوران گذشته تاجگذاری پادشاهان هخامنشی در اینجا انجام میشده.

پاسارگاد شیراز

مجموعه کاخ‌های پاسارگاد

این مجموعه کاخ‌ها، بخش دیگری از میراث جهانی پاسارگاد محسوب می‌شوند. کاخ اختصاصی، باغ شاهی، کوشک، کاخ بارعام، پل و کاخ، کل مجموعه کاخ را تشکیل می‌دهد.

کاخ نشیمن

هرچند بخش زیادی از این کاخ‌ها و بناهای تاریخی به دلیل حوادث طبیعی تخریب شده‌اند، اما بخش‌هایی از آن هنوز پابرجاست و جزو جاذبه‌های گردشگری پاسارگاد محسوب می‌شود.

کاخ اختصاصی، در شمال بوستان پاسارگاد است و بقایای به جا مانده از آن نشان می‌دهد که این کاخ بخش مسکونی کاخ هخامنشیان بوده است. ستون‌های بزرگ و پهنی که بی‌شباهت به ستون‌های تخت جمشید نیست، سرتاسر کاخ نشیمن یا اختصاصی قرار دارد و به دلیل سنگ‌های بزگی که این بنا با آن ساخته شده به آن جزرسنگی هم می‌گویند.

کاخ بار عام

کاخ بارعام هم بخش دیگری از مجموعه کاخی پاسارگاد است که زمانی پذیرایی‌های کوروش و مهمانی‌های بزرگ پادشاهان هخامنشی در آن برگزار می‌شده. این بنا ۷۹۵ متر مربع وسعت دارد و ستون چهار ایوان و دو اتاق کوچکترش باقی مانده است.

به صورت کلی از هشت ستون این کاخ تنها یک ستون باقی مانده و سرستون‌هایش از سنگ سیاه ساخته شده است. روی سنگ‌های به جا مانده از کاخ بار عام در شمال غربی تالار، درگاهی وجود دارد که نقش پای عقاب و انسان روی آن حک شده و تقریبا سالم مانده است.

blank

 

کاخ دروازه

کاخ دروازه که وروردی مجموعه پاسارگاد است، شباهت زیادی با کاخ دروازه ملت در تخت جمشید دارد. این کاخ ۷۲۶ متر مربع وسعت دارد و در شرق مجموعه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفته. مطابق نظریه باستان شناسان سقف این کاخ را هشت ستون سنگی با ارتفاع ۱۶ متر نگه می‌داشته‌اند.

تنها سنگ نگاره سالم در پاسارگاد،‌ جرز بزرگی‌ست که نقش انسانی در حال نیایش روی آن حکاکی شده و در این کاخ قرار دارد.

«هرگوشه از استان فارس برگی از تاریخ است.» گریک، جهانگرد مشهور استرالیایی، در سفر ۵ روزه‌اش به شیراز این جمله را گفته و حتما منظورش پاسارگاد هم بوده است. پاسارگاد شیراز، جایی‌ که مقبره کوروش را در خودش جای داده، از قدیمی‌ترین جاهای ایران است که هر آدمی می‌تواند در آن پای بگذارد. هرچند که خیلی از قسمت‌هایش دیگر خراب شده و وجود ندارد. پاسارگاد شیراز کجاست؟ پاسارگاد فارسپاسارگاد فارس از شیراز تا پاسارگاد حدود ۱۲۰ کیلومتر فاصله داریم. این شهر کوچک که در شمال استان فارس قرار گرفته، با خرم بید و ارسنجان و اقلید همسایه است. برای آنکه از شیراز به پاسارگاد برویم، مسیرمان به سمت اصفهان است و در راه به سعادت شهر می‌رسیم. سعادت شهر مرکز شهرستان پاسارگاد است و اسمش روی لوح‌های تخت‌جمشید نقش بسته. ۲۰ کیلومتر که از سعادت‌شهر بگذریم، از جاده فرعی روستای مادر سلیمان و کول شور به پاسارگاد می‌رسیم. اگر وقت داریم بهتر است در روستای مادر سلیمان توقف کنیم و علاوه بر هواخوری و دیدن طبیعت، چای ذغالی هم بخوریم. این منطقه تنها دو کیلومتر تا دشت مرغاب فاصله دارد. دشتی زیبا که به دلیل داشتن مراتع و چشمه‌ها و دریاچه مصنوعی‌اش به آن نگین فارس می‌گویند. البته کلمه نگین فقط مختص این منطقه نیست و خیلی از مناطق به نگین معروفند. خیلی‌ها بعد از دیدن پاسارگاد، شب را در دشت مرغاب می‌گذرانند تا هم از هوای خوش این منطقه لذت ببرند و هم شب را در جوار رودخانه باشند. با آنکه پاسارگاد در جنوب ایران قرار گرفته، اما آب و هوایش کوهستانی و معتدل است و پوشش گیاهی سرسبزی دارد، پس لباس گرم هم بد نیست همراه‌مان باشد. بیشتر بخوانید: همه چیز درباره فرودگاه شیراز دیدنی‌های پاسارگاد برای خیلی‌ها شاید پاسارگاد شیراز یعنی آرامگاه کوروش. اما آرامگاه کمبوجیه، کاخ بارعام، دوکوشک، کاخ اختصاصی، کاروانسرای مضفری، پل سنگی، تل تخت، بخش‌های دیگری از بناهای دیدنی‌ست که در پاسارگاد جای گرفته. هرچند این جاهای تاریخی کنار هم نیستند، اما از آنجایی که منطقه، منطقه‌ای توریستی‌ست، راه‌های دسترسی آسفالتی وجود دارد که می‌توانیم به آسانی به اینجاها برسیم. مقبره کوروش آرامگاه کوروشآرامگاه کوروش هدف اصلی سفر خیلی‌ها، دیدن آرامگاه کوروش است. آرامگاهی که در سال ۱۳۹۷ توسط مرمت‌کننده‌های ایتالیایی مورد بازسازی قرار گرفته، آرامگاه کوروش است. در سال‌های دور، مقبره کوروش به مشهد مادر سلیمان معروف بوده. علاوه بر هفتم آبان که خیلی از علاقه‌مندان این پادشاه دوره ساسانی، آن را به عنوان روز کوروش می‌شناسند، در بهار هم اینجا بازدید‌کننده‌های زیادی را به خودش می‌بیند. مطابق روایت‌های تاریخی، کورورش در نبرد با سکاها کشته می‌شود و بعد از مومیایی شدن در این آرامگاه دفن می‌شود. محوطه اصلی آرامگاه روی هفت پله سنگی ساخته شده و مساحتش حدود ۱۶۵ متر مربع است. روایت‌ها و افسانه‌های متعددی از این آرامگاه وجود دارد. به عنوان مثال در شیب داخلی سقف آرامگاه دو حفره وجود دارد که عده‌ای آن را محل دفن کوروش و همسرش می‌دانند. این بنای ساده، اما منحصر به فرد، ۱۱ متر ارتفاع دارد و تماما از سنگ سفید مرمر ساخته شده. در دوران گذشته تاجگذاری پادشاهان هخامنشی در اینجا انجام میشده. مجموعه کاخ‌های پاسارگاد این مجموعه کاخ‌ها، بخش دیگری از میراث جهانی پاسارگاد محسوب می‌شوند. کاخ اختصاصی، باغ شاهی، کوشک، کاخ بارعام، پل و کاخ، کل مجموعه کاخ را تشکیل می‌دهد. کاخ نشیمن کاخ نشیمنکاخ نشیمن هرچند بخش زیادی از این کاخ‌ها و بناهای تاریخی به دلیل حوادث طبیعی تخریب شده‌اند، اما بخش‌هایی از آن هنوز پابرجاست و جزو جاذبه‌های گردشگری پاسارگاد محسوب می‌شود. کاخ اختصاصی، در شمال بوستان پاسارگاد است و بقایای به جا مانده از آن نشان می‌دهد که این کاخ بخش مسکونی کاخ هخامنشیان بوده است. ستون‌های بزرگ و پهنی که بی‌شباهت به ستون‌های تخت جمشید نیست، سرتاسر کاخ نشیمن یا اختصاصی قرار دارد و به دلیل سنگ‌های بزگی که این بنا با آن ساخته شده به آن جزرسنگی هم می‌گویند. بیشتر بخوانید: راهنمای رفتن به تخت جمشید کاخ بار عام کاخ بارعامکاخ بارعام کاخ بارعام هم بخش دیگری از مجموعه کاخی پاسارگاد است که زمانی پذیرایی‌های کوروش و مهمانی‌های بزرگ پادشاهان هخامنشی در آن برگزار می‌شده. این بنا ۷۹۵ متر مربع وسعت دارد و ستون چهار ایوان و دو اتاق کوچکترش باقی مانده است. به صورت کلی از هشت ستون این کاخ تنها یک ستون باقی مانده و سرستون‌هایش از سنگ سیاه ساخته شده است. روی سنگ‌های به جا مانده از کاخ بار عام در شمال غربی تالار، درگاهی وجود دارد که نقش پای عقاب و انسان روی آن حک شده و تقریبا سالم مانده است. کاخ دروازه کاخ دروازهکاخ دروازه کاخ دروازه که وروردی مجموعه پاسارگاد است، شباهت زیادی با کاخ دروازه ملت در تخت جمشید دارد. این کاخ ۷۲۶ متر مربع وسعت دارد و در شرق مجموعه میراث جهانی پاسارگاد قرار گرفته. مطابق نظریه باستان شناسان سقف این کاخ را هشت ستون سنگی با ارتفاع ۱۶ متر نگه می‌داشته‌اند. تنها سنگ نگاره سالم در پاسارگاد،‌ جرز بزرگی‌ست که نقش انسانی در حال نیایش روی آن حکاکی شده و در این کاخ قرار دارد. آبنماهای باغ شاهی باغ شاهیباغ شاهی هرچند از این باغ خرابه‌ای بیشتر باقی نمانده، اما زمانی در این باغ، کوروش، گل‌ها و گیاهان و پرندگان مورد علاقه‌اش را جمع کرده و باغ بی‌نظیری ساخته بود. به دلیل سیستم آبیاری درختان در زمان کوروش کبیر به این باغ، آبنما می‌گویند. سنگ به کار رفته در این باغ هم مرمر سفید است. بیشتر بخوانید: راهنمای رفتن به قلات شیراز انسان بالدار درباره تندیس بزرگ انسان بالدار که در مجموعه تاریخ پاسارگاد قرار گرفته، بین کارشناسان اختلاف زیادی وجود دارد. این سنگ‌نگاره از سالم‌ترین سنگ‌نگاره‌های باقی مانده از زمان کوروش است. اینطور معروف است که کوروش با ساختن این تندیس که مردی با ریش کوتاه و پرپشت را نشان می‌دهد که ردایی بلند تنش است، می‌خواسته حس اتحاد و همدلی را القا کند. تا سال‌های پیش سخن معروف کوروش با مضمون من کوروش شاه هخامنشی‌ام، به ۳ زبان ایلامی، پارسی و آکادی بالای سر این تندیس قرار داشته که حالا از بالای سر این تندیس برداشته شده. برج سنگی این برج را یکی از زیباترین بناهای تاریخی پاسارگاد می‌دانند که در دوران اسلامی به آن زندان سلیمان می‌گفتند. عده‌ای این برج را مقبره کمبوجیه، پسر کوروش و عده دیگری آتشکده دوره هخامنشیان می‌دانند. دیواره‌های بنا از سنگ سفید است و شکاف‌های مستطیلی منظم و ۱۰ پنجره گود به زیبایی‌اش اضافه کرده. کاروانسرای مظفری گفته می‌شود که کاروانسرای مظفری را از سنگ‌های ربوده شده از مقبره کوروش کبیر ساخته‌اند. این بنا، حیاطی به وسعت ۲۰۸ متر مربع دارد و به صورت نامنظم ساخته شده.

آبنماهای باغ شاهی

هرچند از این باغ خرابه‌ای بیشتر باقی نمانده، اما زمانی در این باغ، کوروش، گل‌ها و گیاهان و پرندگان مورد علاقه‌اش را جمع کرده و باغ بی‌نظیری ساخته بود. به دلیل سیستم آبیاری درختان در زمان کوروش کبیر به این باغ، آبنما می‌گویند. سنگ به کار رفته در این باغ هم مرمر سفید است.

blank

انسان بالدار

درباره تندیس بزرگ انسان بالدار که در مجموعه تاریخ پاسارگاد قرار گرفته، بین کارشناسان اختلاف زیادی وجود دارد. این سنگ‌نگاره از سالم‌ترین سنگ‌نگاره‌های باقی مانده از زمان کوروش است. اینطور معروف است که کوروش با ساختن این تندیس که مردی با ریش کوتاه و پرپشت را نشان می‌دهد که ردایی بلند تنش است، می‌خواسته حس اتحاد و همدلی را القا کند.

تا سال‌های پیش سخن معروف کوروش با مضمون من کوروش شاه هخامنشی‌ام، به ۳ زبان ایلامی، پارسی و آکادی بالای سر این تندیس قرار داشته که حالا از بالای سر این تندیس برداشته شده.

برج سنگی

این برج را یکی از زیباترین بناهای تاریخی پاسارگاد می‌دانند که در دوران اسلامی به آن زندان سلیمان می‌گفتند. عده‌ای این برج را مقبره کمبوجیه، پسر کوروش و عده دیگری آتشکده دوره هخامنشیان می‌دانند. دیواره‌های بنا از سنگ سفید است و شکاف‌های مستطیلی منظم و ۱۰ پنجره گود به زیبایی‌اش اضافه کرده.

کاروانسرای مظفری

گفته می‌شود که کاروانسرای مظفری را از سنگ‌های ربوده شده از مقبره کوروش کبیر ساخته‌اند. این بنا، حیاطی به وسعت ۲۰۸ متر مربع دارد و به صورت نامنظم ساخته شده.

مرتبط:

مقبره کمبوجیه یکی از بناهای زیبای مجموعه پاسارگاد

مریان تالش کجاست؟

چیزی تا گرم شدن هوا باقی نمانده؛ اگرچه همین حالا هم به اندازه کافی هوا گرم است. در این مواقع چاره چیست؟ رفتن به جاهایی خنک مثل مریان تالش که شاید اسمش را هم تا به حال نشنیده باشیم.

مریان تالش کجاست؟

ییلاق مریان تالش یکی از روستاهای تالش در استان گیلان است. این روستا به خاطر جنگل‌ها و مناظری که در کمتر جایی می‌شود آن را دید، معروف شده. بلندی روستا از سطح دریا حدود ۱۰۸۰ متر است. دسترسی به مریان سخت نیست و با چند ساعت رانندگی می‌توان به آن رسید.

اگر سفرمان از تهران شروع شود، از اتوبان کرج راهی قزوین و رشت می‌شویم. از رشت تا مریان حدود ۱۴۳ کیلومتر فاصله‌ است.

حالا باید به فومن و بعد صومعه‌سرا برسیم. پره‌سر و اسالم را پشت سر بگذاریم و وارد تالش ‌شویم. سفرمان از تهران تا تالش بیشتر از ۶ ساعت طول می‌کشد. از تالش تا روستای ییلاقی مریان، حدود ۳۰ کیلومتر مسیر آسفالت در پیش است.

مریان تالش

چرا باید این روستا را ببینیم؟

برای ما که چشم‌مان به ساختمان و ماشین عادت کرده، تماشای مرتع‌های سبز و کوه‌هایی که با جنگل پوشیده شده‌اند، رویایی‌ست. مریان تالش جایی‌ست که در آن زردی گندم‌ها و سبزی درخت‌های سیب، گلابی و بِه با هم ترکیب می‌شود.

چشم‌انداز رودخانه کرگان‌رود را هم باید به این‌ها اضافه کنیم. می‌شود ساعت‌ها در مرتع‌ها راه رفت و هوای تازه و تمیز خورد. در این گشت‌وگذار اگر صدای نی شنیدیم یا زنگوله نباید تعجب کنیم. حتما چوپانی‌ست که در آن حوالی دام‌ را برای چرا آورده.

اینجا منظره‌ خانه‌های روستایی خیلی دیدنی‌ست. خانه‌های قدیمی‌تر با چوب، سنگ و کاهگل ساخته شده‌اند، اما خانه‌های جدیدتر را با مصالح امروزی می‌سازند و چه حیف.

مریان تالش، گورستانی باستانی دارد که تا گورستان روستای آق اولر ادامه پیدا می‌کند. گورها به شکل دخمه و سه‌طبقه‌ای هستند و قدمت‌شان به پیش از میلاد مسیح می‌رسد. این گورستان خیلی وسیع‌ است و نماد قدمت این منطقه به‌حساب می‌آید.

یکی از جاهای تاریخی روستا، حمامی قدیمی‌ست که بعضی‌ها می‌گویند در اواخر دوره صفوی ساخته شده، به نظر بعضی دیگر هم اوایل قاجار بنا شده. تا مدتی پیش می‌شد کاشی‌ها و نقاشی‌های قدیمی حمام را دید، اما الان دیگر اثری از آنها دیده نمی‌شود.

اگر شانس بیاوریم و با محلی‌ها صمیمی شویم، شاید بتوانیم گلیم‌بافی و جاجیم‌بافی زنان روستا را از نزدیک ببینیم و از آنها خرید کنیم. حیف است دست خالی از سفر برگردیم، پس قبل از برگشت عسل و لبنیات محلی هم بد نیست بخریم.

مریان تالش

بهترین فصل سفر

وقتی اسم ییلاق به‌میان می‌آید، می‌دانیم که بهترین فصل سفر به آن بهار و بهتر از آن، تابستان است، یعنی روزهایی که داغی آفتاب امان آدم را می‌برد و دل‌مان می‌خواهد به جای خنکی فرار کنیم و در سایه بنشینیم. البته طبیعت‌گردهای حرفه‌ای زمستان پربرف این روستای قشنگ را هم می‌پسندند.

جاذبه‌های نزدیک

پارک جنگلی گیسوم: از پره‌سر که بگذریم، کم‌کم به گیسوم نزدیک می‌شویم. پارک جنگلی گیسوم در کیلومتر ۱۸ جاده رشت به تالش قرار گرفته. اگر بخواهیم جنگل و دریا را یک‌جا داشته باشیم، بهترین کار سر زدن به گیسوم است.

جاده جنگلی گیسوم، یکی از قشنگ‌ترین منظره‌های گیلان است و ما را به ساحل دریا می‌رساند. اردیبهشت و اول پاییز بهترین زمان رفتن به ساحل گیسوم به‌نظر می‌رسد. البته این منطقه، منطقه‌ای توریستی و شلوغ است.

سورتمه ریلی تالش: برویم در دل جنگل در دامنه کوه سیاهداران. آن‌جا سوار سورتمه شویم و هوای تمیز و دلچسب جنگل را نفس بکشیم. سورتمه که از شیب‌ها پایین بیاید در دل‌مان خالی می‌شود و هر چه خستگی‌ داریم را باد با خودش می‌برد.

پارک جنگلی سیاهداران از ۸ صبح کارش را شروع می‌کند. سورتمه تالش در فصل سرما تا ۶ عصر و نیمه اول سال تا ۹ شب باز است. نشانی‌اش میدان امام علی، انتهای خیابان جعفر طیار است.

سراگاه: بین تالش و روستای سراگاه حدود ۲۰ دقیقه با ماشین فاصله است. کنار روستا، دریاچه قشنگی پیدا می‌کنیم. منظره دریاچه سراگاه و سرسبزی محیط اطرافش هر مسافری را هیجان‌زده می‌کند.

دریاچه میان کوه و شالیزار قرار گرفته و روی کوه‌ها باوجود جنگل‌ یک‌دست سبز دیده می‌شود. اگر اهل چادر زدن باشیم، صبح چشم‌مان را رو به آسمان باز می‌کنیم. برای رسیدن به اینجا از میدان هشت پر باید راه بیافتیم و تابلوی روستای نعلبند را دنبال کنیم. به نعلبند که رسیدیم، یک دوراهی سرراهمان هست که یکی به مریان تالش و دیگری به سراگاه می‌رسد.

مریان تالش

کجا اقامت کنیم؟

ممکن است در ییلاق مریان، خانه‌ اجاره‌ای پیدا کنیم، یا مایل باشیم چند روزی در طبیعت چادر بزنیم. اما گزینه راحت‌تر هم داریم. تالش هتل ۳ستاره‌ای دارد که کیفیتش خوب و قیمتش مناسب است. قیمت رزرو هتل ‌های تالش از ۲۲۰ هزار تومان شروع می‌شود و به ۳۱۰ هزار تومان می‌رسد.

با این مسجد جامع یزد حتما عکس بگیرید

گردشگران ایرانی و خارجی زیادی به یزد می‌روند و به جاهای دیدنی‌اش سر می‌زنند. از کوچه پس کوچه‌های طولانی و سقف‌دار می‌گذرند و می‌رسند به جاهایی مثل مسجد جامع یزد. مسجدی که در بیشتر عکس‌های یزد هست و به کاشی‌کاری‌ و بلندی مناره‌هایش معروف است.

مسجد جامع کبیر یزد کجاست؟

هر کجای یزد که باشیم و از هر کسی که بپرسیم، آدرس مسجد جامع را می‌داند. این مسجد در خیابان امام خمینی، انتهای خیابان مسجد جامع قرار گرفته. به اینجا محله دروازه شاهی هم گفته می‌شود و راهروی باریکی از حیاط مسجد، ما را به محله سنتی فهادان می‌رساند.

این بنا که در دوره ساسانی ساخته شده، آتشگاه بوده و بعدتر به مسجد تبدیل شده.  بیشتر بنا مثل سردر چشمگیرش، در دوره شاهرخ تیموری ساخته شده. گنبدخانه در دوره ایلخانی شکل گرفته و مناره‌های مسجد جامع یزد در دوره صفوی ساخته شده‌اند.

می‌توانیم بگوییم بخش‌های مختلف مسجد یا به عبارتی بنای سه مسجد در طی ۱۰۰ سال شکل گرفته و با هم ترکیب شده.

مسجد جامع کبیر یزد

 

 

معماری مسجد جامع یزد چگونه‌ است؟

معماری مسجد جامع یزد به خاطر کاشی‌کاری‌ها و طراحی بنایش باشکوه است. ما با بنایی روبه‌رو هستیم که سردر بلند، دو مناره، گنبدخانه، صحن بزرگ، دو شبستان و دو پایاب دارد. پایاب همان جایی‌ست که به آب قنات راه دارد.

وقتی به مسجد جامع نزدیک می‌شویم، سردر زیبایش که ۲۴ متر بلندی دارد، چشم‌مان را می‌گیرد. سرمان را که بالاتر بگیریم، مناره‌ها چشم را خیره می‌کنند.

این بنا دو مناره دارد که بین گردشگران معروفند و از بلندترین مناره‌ها در دنیا هستند. بلندی آنها حدود ۵۲ متر و قطرشان ۸ متر است. باوجود ارتفاع زیاد تا بالاترین بخش مناره کاشی‌کاری شده، آن‌هم کاشی‌کاری خیلی ظریف و دیدنی. محرم‌ها مراسم نخل‌گردانی همینجا برگزار می‌شود. خیلی‌ها بالای سردرمی‌روند و مراسم را از آن بالا تماشا می‌کنند.

کتیبه‌های محراب از جاهای دیدنی دیگر اینجاست. کاشی‌کاری محراب هنرمندانه انجام شده و انواع کاشی در آن به‌کار رفته، مثل کاشی معرق‌شده.

نقش‌های زینتی و کتیبه‌های زیبا در همه جا به‌چشم می‌خورد. می‌گویند از خاک کربلا و گلاب در آماده کردن مصالح این بنا استفاده شده.

با گشت‌وگذار در این بنا، بیشتر از هر چیزی آبی فیروزه‌ای می‌بینیم، رنگی که با معماری سنتی ما گره خورده و خیلی ما را یاد مساجد اصفهان و به خصوص مسجد شاه می‌اندازد. چون بلندی آن مسجد هم حیرت‌انگیز است و میخکوب‌مان می‌کند. بعد از لذت بردن از معماری مسجد جامع کبیر یزد، می‌توانیم در کوچه‌های باریک آن حوالی قدم بزنیم و سال‌ها در تاریخ به‌عقب برویم.

مسجد جامع کبیر یزد
موزه گنجینه

 

در راسته جنوب غربی صحن مسجد جامع یزد، موزه گنجینه قرار گرفته. در این موزه مجموعه‌ای از کاشی‌های جذاب این بنا را می‌بینیم. قدیمی‌ترین پارچه نقره‌کوبی که از خانه کعبه باقی مانده، در این موزه به نمایش درآمده.

بلیط و زمان بازدید

از ساعت ۹ صبح تا ۹ شب می‌توانیم به مسجد جامع کبیر یزد سر بزنیم. هرچند بازی نور در طول روز تماشایی‌ست، اما شب که از راه برسد هم منظره‌های زیبایی برای تماشا داریم؛ مسجد جامع با هیبت بزرگش آنجا در تاریکی ایستاده و انگار به ما زل زده است. دیدن مسجد رایگان است، اما اگر بخواهیم موزه گنجینه را ببینیم، ۲ هزار تومان باید بپردازیم و بلیط بخریم.

مرتبط:

دخمه خاموش یزد

اختصاص سه‌هزار میلیارد ریال به احداث بزرگترین مجتمع تجاری تفریحی اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند از اختصاص سه‌هزار میلیارد ریال برای ساخت بزرگترین مجتمع تجاری تفریحی اروند خبر داد و گفت:مجتمع تجاری تفریحی گلکسی سنتر با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در نیمه اول سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

اسماعیل زمانی سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: این مجتمع تجاری تفریحی اروند در موقعیتی منحصر به فرد در منطقه آزاد اروند در منطقه دیری فارم در مجاورت ساختمان جدید سازمان منطقه آزاد اروند و بین ۲ شهرستان آبادان و خرمشهر قرار دارد.

وی اعتبار پیش بینی شده برای احداث این پروژه تفریحی تجاری را سه هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افرود: این مجتمع تاکنون ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با تکمیل آن به یکی از ظرفیت‌های گردشگری منطقه تبدیل خواهد شد.

زمانی گفت: ابعاد بزرگ این پروژه و ترکیب کاربری‌های همگن و متنوع آن به گونه‌ای طراحی و در نظر گرفته شده است که توجه کاربران فرامنطقه ای را به خود جلب خواهد نمود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند ظرفیت‌های موجود در منطقه را یکی از عوامل موفقیت این پروژه دانست و اظهار داشت: بهره‌مندی از امتیاز بی شمار تجارت در منطقه آزاد اروند، در کنار دسترسی به جاده آبادان و خرمشهر و دیگر ویژگی های طرح گلکسی سنتر ، آینده درخشان برای این مرکز رقم خواهد زد.

بزرگترین مجموعه تجاری تفریحی منطقه آزاد اروند در سه طبقه جمعا به مساحت ۲۳هزارمترمربع در زمینی به مساحت ۳۰ هزار مترمربع در حال ساخت است.

منطقه آزاد اروند با مساحت ۳۷ هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خلیج فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) می باشد که در محل تلاقی دو رودخانه اروند و کارون واقع است.
این منطقه در همجواری با کشورهای عراق و کویت با داشتن ظرفیت های مناسب نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

منبع:ایرنا

مرتبط:معرفی جاذبه‎های گردشگری خوزستان

کرونا مانع از دستگیری حفاران غیرمجاز گیلان نشد

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: در روزهای اخیر حفاران غیرمجاز در استان با سوءاستفاده از فضای کرونایی اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند که توسط نیروهای این یگان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

سرهنگ محمد علی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حفاران غیرمجاز در شهرهای رشت، رودبار و رودسر دستگیر شده اند.

وی گفت : نیروهای پایگاه حفاظتی شهرستان رودسر به همراه ماموران نیروی انتظامی بخش رحیم‌آباد پس از کسب نیابت قضایی به منطقه اعزام و موفق به کشف و ضبط ادوات حفاری و دستگیری شش حفار غیر مجاز شدند.

 وی ادامه داد: متهمان به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورتجلسه و بر اساس شواهد و بازجویی های اولیه و اتهامات وارده برای تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی شهرستان رودسر ارجاع داده شدند.

علی پور افزود: همچنین سه حفار غیرمجاز در روستای «سلکه‌ سر»  بخش مرکزی شهرستان رشت و دو حفار غیر مجاز در روستای تاریخی سیاه‌دشتبن بخش خورگام شهرستان رودبار دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: این متهمان نیز به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورتجلسه برای تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی با تأکید بر موضوع مشارکت اجتماعی در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی استان افزود : تلاش شده در این راستا از مشارکت دستگاه‌های مرتبط بویژه دهیاران، بسیج مقاومت نیروی انتظامی، استادان دانشگاه‌ها و ائمه جمعه بهره بگیریم؛ ضمن آنکه باید در این رابطه از فرهنگ سازی در میان نسل نو غافل نشد و از ظرفیت آموزش و پرورش برای پیشگیری از جرائم گام های موثری برداشت.

علی پور نقش مردم محلی را در اطلاع رسانی حضور حفاران غیر مجاز بسیار حائز اهمیت دانست و بر فرهنگ سازی نسبت به حفظ میراث تاریخی این سرزمین تاکید کرد.

حدود سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۱۷۳ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:بیشترین اقامت مردم در مراکز غیرمجاز گیلان است

 

اهمیت مردم‌ شناسی در جهان پساکرونایی

در جهان پساکرونایی انسان‌شناسی و مردم‌ شناسی معنایی مهم خواهند داشت. در این جهان، سنت‌های همزیستی انسان و طبیعت باید به یاری رشته‌هایی چون مردم‌ شناسی احیا شود.

علیرضا حسن‌زاده، در یادداشتی که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در اختیار ایرنا قرار داد نوشت: جهان، بهت‌زده به خود نگاه می‌کند و می‌پرسد چگونه اکسیر مدرنیته و جادوی شگفت‌انگیز آن که قرار بود فتح انسان بر همه وحشت های گروتسک از طبیعت را اعلام دارد و پایان آلام بشر را اعلام نماید در برابر طاعونی جدید سر در گم مانده است.

به نظر باید در اینجا از حذف یا به حاشیه رفتن افق های فرهنگی، معرفتی و هستی شناختی سخن گفت که حاصل هزاران سال از تجربه انسان بر کره زمین بوده است، افق زندگی روستایی و عشایری، دانش بومی و فرهنگی و غیره. این افق ها رابطه ای مهم با دانش مردم شناسی دارند، به سخن دیگر همزمان با انکار افق های معرفتی یاد شده، دانش مردم شناسی و سنت هایی قدرتمند از آن نیز انکار شده است.
به واقع می توان از مردم شناسان سوال کرد تا کنون چند بار مستقیم یا غیرمستقیم یافته های آنها انکار یا تحقیر شده است، یافته هایی که خواستار بومی شدن توسعه و توجه به تجربه و دانش بومی مردم در تعریف پیشرفت و توسعه در جهان است؟

از دل جنگ جهانی دوم که میلیون ها انسان بی گناه را با تمایلات نژادپرستانه و قوم گرایانه سیاستمداران به کام مرگ فرستاد، انسان‌شناسی پسااستعماری متولد شد. گویی از دل تاریکی و انسان شناسی استعماری که خود را خادم قدرت می دانست و به واقع علمی که خود را تا حد کارگزار آن تقلیل می داد، دانشی انتقادی و انسان گرا به نام انسان شناسی پسااستعماری ظهور کرد. فرزندی که علیه پدر شورش کرد تا جهان را با فهمی گشوده تر از انسانی که مرز های نژاد و قومیت را پشت سر می نهاد، رو به رو سازد. نسبیت و تنوع فرهنگی در آثار بواس، مید و بندیکت از یک سو و خطابه های انتقادی ادوارد سعید که وجدان انسان‌شناسان غرب را در دهه هشتاد در فهم انسان‌شناختی شرق به داوری می خواند از سوی دیگر، با ظهور پارادایم جدیدی از دانش مردم شناسی همراه شد. این دانش بر اهمیت بوم و دانش بومی تاکید کرد.

مردم‌ شناسی

از سوی دیگر برخی از ایده های مدرنیستی که انسان را از دانش هزاران ساله خود تهی می کرد، با درک دوباره دانش بومی و ارزش آن به ویژه در همزیستی انسان و طبیعت همراه گردید.

در ایران نیز داستان به نوعی دیگر بر مدار همان چیزی شکل گرفت که تجربه جهانی تحول رشته انسان شناسی را در بر دارد. نگاه ایدئولوژیک به مفهوم سنت و فرهنگ مردم و الگوهای مدرن‌سازی بر اساس انکار مفاهیم و موضوعاتی چون دانش بومی شکل گرفت. روشنفکرانی که فریاد وای از دست عوام سر می دادند تفکر را عملی والا و مربوط به نخبگان و نه مردم می دانستند. حتی در دل دانش مردم شناسی جلوه های فرهنگ مردم از سوی گفتمان های به ظاهر مدرن این رشته تحقیر شد. تحقیر جمع آوری افسانه ها، فولکلور و غیره مثال هایی از چنین فرآیندی است. ترجمه بر جای کار میدانی نشست و هم نشینی با مردم جای خود را به برج عاجی داد که مردم شناس در آن نیازی به تجربه زندگی در میان مردم نداشت.

مروری بر دانش بومی ایرانیان همزیستی آنان را با طبیعت در همه جلوه های مهمی چون زندگی عشایر، حفر قنات، بادگیرها، فرش، افسانه ها و اسطوره ها نشان می دهد اما اندک اندک همه اینها جلوه خود را از دست داد. در اینجا سخن از انکار امر مدرن یا مدرنیته نیست که آن هم آن روی سکه انکار میراث روستایی و عشایری ایران است بلکه سخن از لزوم توجه به ارزش ترکیب افق های معرفتی در ایران و جهان به منظور بازگرداندن تعادل به رابطه انسان و محیط زیست است. این ارزشی است که همواره مردم شناسی از آن سخن گفته است. سخن از توجه به حقوق و قلمرو همه موجودات و جانوران و رهایی از انسان محوری و نابودی انواع دیگر و کاهش تنوع زیستی در جهان است. کرونا محصول تعدی و تجاوز انسان به طبیعت و حقوق سایر جانوران و موجودات است، به واقع کرونا به قول مولانا آیینه ای است که سیمای انسان را به خود او نشان می دهد، لویاتانی که می خواهد همه چیز را ببلعد، حیوانات، دریا، جنگل، کوه و غیره.

مردم‌ شناسی
اکنون با ظهور کرونا این سوال جدی مطرح می شود که چگونه الگوهایی فرهنگی مردم‌ شناسی که تعادل رابطه انسان و محیط زیست را در گذر زمان حفظ می‌کردند با تحقیر رو به رو شده و رنگ باختند. افسانه ها و آیین هایی که احترام به درخت، پرنده، رودخانه و چشمه، ماهی و مار و پلنگ و شیر و ببر را به انسان می آموختند در کجای زندگی انسان باقی مانده اند؟ متاسفانه نابودی بخش مهمی از تنوع زیستی ایران به آغاز غروب فرهنگ و میراث روستایی و عشایری یعنی آشنایی با نوسازی از عصر قاجار که درکی سطحی از امر مدرن (و البته سنتی ) داشتند باز می گردد عصری که با انقراض بخش مهمی از تنوع جانوری ایران همراه است.
اکنون در ایران و همه جهان باید به دانش بومی و فرهنگی مردم بازگشت و عناصر کارآمد افق های زیست جهان عشایری و روستایی را چون دانش بومی دوباره احیا کرد. کرونا به ما یاد داد باید از تحقیر رشته‌هایی چون مردم شناسی که از میراث روستایی و عشایری و رابطه صلح آمیز انسان و طبیعت می‌گویند دست کشید. رشته هایی که تجربه همزیستی انسان و طبیعت و جهان را نشان و انتقال می‌دهند.
در جهان پساکرونایی انسان شناسی و مردم شناسی معنایی بسیار مهم خواهند داشت. در جهان پسا کرونایی سنت‌های همزیستی انسان و طبیعت به یاری رشته‌هایی چون مردم‌ شناسی باید احیا شود.

مرتبط:

استقبال مردم از معرفی آنلاین موزه‌ها

کرونا صنعت گل هلند را نابود کرد

پرورش‌دهندگان گل در هلند به دنبال همه‌گیری ویروس کرونا و کاهش درخواست، ناگزیر به امحای ۴۰۰ میلیون شاخه گل از جمله ۱۴۰ میلیون شاخه گل لاله شدند که این موضوع سبب فروپاشی صنعت پرورش گل در هلند شد.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان اعلام کرد، هلند بزرگترین بازار فروش گل را در جهان در اختیار دارد و اکنون موسم گل‌های لاله است که یکی از موارد مهم در جذب گردشگری این کشور به شمار می‌رود اما اکنون دولت این کشور از مردم خواسته است به علت همه‌گیری ویروس کرونا به محل پرورش گل‌ها بویژه گل‌های‌لاله نزدیک نشوند.

به نوشته این رسانه، دولت هلند از پرورش‌دهندگان گل خواسته است تا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا آنها را نابود کنند.
پرورش‌دهندگان گل در هلند در یک ماه گذشته به علت شیوع ویروس کرونا در جهان و کاهش درخواست‌ها، تاکنون ناگزیر به نابودی ۴۰۰ میلیون شاخه انواع گل از جمله ۱۴۰ میلیون شاخه گل لاله شدند.

صنعت گل هلند

 

نیویورک تایمز نیز در گزارشی با پرداختن به این موضوع نوشت: فقط یکی از پرورش‌دهندگان گل در هلند که قدمتی ۱۱۰ ساله در این زمینه دارد، ناگزیر به از بین بردن ۲۰۰ هزار شاخه گل لاله شد.

صنعت پرورش گل در هلند قابل توجه بوده بطوری که بین ماه‌های مارس تا مه(فروردین تا اردیبهشت) و از جمله روزهای بین‌المللی همچون مادر و عید پاک فروش، صادرات گل به میزان هفت میلیارد یورو (۷.۶ میلیارد دلار) می‌رسد که بطور میانگین روزانه ۳۰ میلیون دلار گل در هلند فروخته و به دیگر کشورهای جهان صادر می‌شد.

پرورش‌دهندگان گل لاله به نیویورک‌تایمز گفته‌اند، برای از بین بردن این تعداد شاخه گل لاله تصمیمی بسیار ناراحت کننده گرفته‌اند زیرا پرورش این نوع گل از ماه جولای (تابستان) شروع می‌شود تا اینکه در ماه اکتبر(مهر-آبان) آنها را جابجا کنند و در انتظار رویش آنها منتظر بمانند. در این کار، دقت و هزینه بسیار زیادی صرف می‌شود.

شمار مبتلایان به ویروس کرونا درحال رسیدن به مرز ۲ میلیون نفر است. هلند نیز با بیش از ۲۶ هزار و ۵۰۰ مبتلا و ۱۰ هزار و ۸۲۳ جان‌باخته، در رده‌های بالای ابتلا در میان کشورهای اروپایی قرار دارد.

منبع:ایرنا

مرتبط:جاذبه های شهر روتردام هلند

هشدار درباره از دست رفتن یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل در گردشگری

به گفته یک کارشناس گردشگری، اگر رسیدگی‌ها و حمایت‌های لازم انجام نشود، بخش گردشگری نمی‌تواند دوام بیاورد، فرو می‌ریزد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل از دست می‌رود.

مردم خانه‌نشین شده‌اند، خانه‌نشینی که برای حفاظت از جان است. بسیاری از مشاغل به همین دلیل به خطر افتاده‌اند و حمایت‌های دولت را می‌طلبند. گردشگری یکی از مشاغلی است که با خطر ورشکستگی روبه‌رو شده‌ است. طبق آمار سازمان گردشگری جهانی، تعداد مشاغلی که تحت تأثیر خسارت ناشی از بیماری کووید ۱۹ قرار دارند به بیش از ۷۵ میلیون شغل رسیده است. زیان‌دهی ناخالص داخلی در حوزه سفر و گردشگری در اقتصاد جهانی، بیش از دو تریلیون دلار آمریکا در سال ۲۰۲۰ خواهد بود.

مدت‌زمان تعطیلی مشاغل، دوره‌ حساسی است که باید در آن مدت از ورشکستگی آن صنف پیشگیری شود. اردشیر اروجی، کارشناس حوزه گردشگری درباره زمان شروع به کار این صنف در ایران به خبرنگار ایرناپلاس گفت: ادامه تعطیلی گردشگری در ایران بستگی به مدیریت و عملکرد ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا دارد. اگر مسئولان این ستاد، برنامه‌های خوبی اجرا کنند، ممکن است کوتاه‌تر شود. همچنین با اجرای برنامه‌های نادرست می‌تواند تعطیلات طولانی‌تری در انتظار گردشگری ایران باشد. می‌توانیم حدس بزنیم که در خوش‌بینانه‌ترین حالت، این بیماری از بهمن‌ماه در ایران شروع شده است و پیش‌بینی می‌شود صنعت گردشگری حدود ۶ ماه معطل باقی بماند.

باید برای مشاغلی که با مشکل مواجه شدند، کاری کرد

برخی از مسئولان هم، زمان طولانی‌تری برای رکود فعالیت‌های گردشگری در ایران در نظر گرفته‌اند. اروجی دراین‌باره بیان کرد: حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در بخش گردشگری ایران شاغل بودند که متأسفانه اکثر این تعداد بیکار هستند. جامعه هتلداران اعلام کرده است که شغل ۸۰ هزار نفر در ارتباط مستقیم با هتل‌هاست و با مشکل مواجه شده‌اند. می‌توان پیش‌بینی کرد در دفاتر خدمات گردشگری، حدود ۳۰ هزار نفر با مشکل مواجه شده‌اند. گروه بعدی که می‌توان به آنها اشاره کرد، راهنمایان گردشگری هستند که ۱۲ هزار نفر در این گروه با مشکل بیکاری مواجه شده‌اند. مجتمع‌های خدماتی بین‌راهی اکثراً تعطیل‌اند. واحدهای پذیرایی و رستوران‌های داخل شهرها با مشکل مواجه شده‌اند. اقامتگاه‌های بوم‌گردی، خانه مسافرها و … تمام این موارد و سیستم حمل و نقل هوایی، ریلی و اتوبوسرانی- با مشکل مواجه شده‌اند و باید برای اینها کاری کرد.

به گفته این کارشناس گردشگری، دولت بسته حمایتی ۶ موردی از صنعت گردشگری ایران را مصوب کرده است. او درباره این بسته توضیح داد: این بسته بیشتر در مورد به تعویق افتادن مالیات و تسهیلات بانکی، بیمه، کارفرمایی و قبوض حامل‌های انرژی است و این امکان را داده است که از تسهیلات بانکی با نرخ ۱۲ درصد استفاده شود؛ اما خسارت تعطیلی فعالیت گردشگری، خیلی بیشتر است و جامعه هتل‌داران اعلام کرده است این ۶ مورد نمی‌تواند جبران خسارت‌های آن صنف را بکند. باید در این زمینه فکر اساسی شود تا سه ماه باقی مانده در خوش‌بینانه‌ترین حالت پشت‌سر گذاشته شود و بخش گردشگری فرو نپاشد. اگر رسیدگی‌های لازم انجام نشود، بخش گردشگری نمی‌تواند دوام بیاورد و فرو می‌ریزد و یک میلیون و ۶۰۰ هزار شغل از دست می‌رود.

گردشگری

نمی‌توانیم کشور خود را با دیگر کشورها مقایسه کنیم

بیماری کووید ۱۹ ابعاد جهانی دارد و گردشگری، را در همه کشورها تحت تأثیر قرار داده است. اروجی درباره نحوه آمادگی دیگر کشورها برای رویارویی با تعطیلی ناشی از این بیماری، گفت: مشکل ما در مقایسه با دیگر کشورها به منابع مالی دولت بازمی‌گردد که به دلیل تحریم‌ها بخش بزرگی از آن از بین رفته است. دولت می‌داند باید به اصناف کمک کند اما برای کمک منابعی در دسترس ندارد. برای همین ما نمی‌توانیم کشور خود را با دیگر کشورها مقایسه کنیم. آنها همین تسهیلاتی را که ما قائل شدیم، برای گردشگری قائل شدند و یک سری حمایت‌های بلاعوض هم می‌کنند. کمک بلاعوض همان چیزی است که مورد انتظار صنعت گردشگری ما هم هست تا بتوانند در زمانی که کار و درآمد ندارند، حداقل حقوق کارکنان را پرداخت کنند، تا نیروهای حرفه‌ای و آموزش دیده بخش گردشگری حفظ شود و بعد از تعطیلات قابل بازگشت به کار باشند.

گردشگری مجازی، راهی برای جبران ضرر

گردشگری مجازی یکی از راهکارهایی است که در روزهای قرنطینه خانگی به کمک مردم برای کم کردن فشار ناشی از محدودیت‌های رفت و آمد، در نظر گرفته شده است. اروجی درباره تأثیر آن بر احیای گردشگری که روزهای سختی را می‌گذراند، توضیح داد: بعد از ترور سردار سلیمانی، سقوط هواپیما و بستن فضای هوایی ایران، به گردشگری ایران آسیب وارد شد و این مشکلات خاص دوران کرونا نیست. پیش از شیوع کرونا در ایران، فروردین‌ماه را زمانی برای جبران در نظر گرفته بودیم، اما حالا بهترین کار برای بخش گردشگری، رونق بخش مجازی است. از مدیا کمک می‌گیریم تا فیلم‌هایی را ارائه دهیم و گردشگری مجازی فعال شود.

به گفته این کارشناس گردشگری، بهتر این بود که بخش خصوصی در زمینه گردشگری مجازی فعال شود، او افزود: باید دوربین‌هایی در مراکز نقش‌جهان، حرم امام رضا(ع) و … کارگذاری شود تا مردم بتوانند به‌صورت آنلاین از این اماکن دیدن کنند. این روند موجب آشنایی مردم با جاذبه‌های تاریخی ایران می‌شود تا بعد از دوران کرونا، بتوانیم در حوزه گردشگری فعالیت بیشتری داشته باشیم.

اروجی با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری مجازی اقدامات مناسبی انجام نشده است، ادامه داد: متأسفانه شاهد هستیم که فقط به امکاناتی که پیش از این هم بود، اکتفا شده است. می‌توانستیم در موزه‌ها دوربین آنلاین بگذاریم و مردم بتوانند از موزه‌ها دیدن کنند. همچنین امکان انجام کارهای جذاب و نوآورانه وجود داشت تا مردم را جذب گردشگری ایران کند، اما نشد. با این حد استفاده از فضای مجازی، نمی‌توان خسارت ناشی از تعطیلی گردشگری را جبران کرد.

گردشگری ایران، مانند بسیاری دیگر از مشاغل و صنوف دوران سختی را پشت‌سر می‌گذارد. روزهایی که هیچ‌کس برایش آماده نبود و برنامه‌ای برای کم کردن آسیب‌هایش نداشت. روند تعطیلی مشاغل تأثیر شگرفی بر ادامه فعالیت متخصصان هر حوزه داشته است. به نظر می‌رسد، از این تغییر بزرگ، فقط با کوشش فعالان هر حوزه نمی‌توان عبور کرد و دولت می‌تواند نقش نجات‌دهنده‌ای در بهبود شرایط داشته باشد.

منبع:ایرنا

مرتبط:نابودی ۱۱ میلیون شغل در بخش حمل و نقل هوایی

صاحبان تاسیسات گردشگری باید مورد حمایت قرار گیرند

استاندار قزوین در دیدار با وزیر میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی بر حمایت‌های لازم از صاحبان تاسیسات گردشگری که به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی فعالیت دچار آسیب شده‌اند، تاکید کرد.

به گزارش سه شنبه شب اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین، هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین در دیدار با علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به ظرفیت های بالای گردشگری قزوین، اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی مناسب بتوان پس از شکست کرونا رونق خوبی به گردشگری این استان که دارای جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی است، بخشید.

ضرورت گذار از مرحله بازدید یک روزه گردشگران به بازدیدهای چند روزه با توجه به ظرفیت‌های بالای گردشگری استان قزوین، احداث بوتیک هتل‌ها به عنوان فضاهای اقامتی جدید برای توسعه گردشگری و جذب بیشتر گردشگران، پیگیری ثبت جهانی کاروانسرای سعدالسلطنه و بازارچه صنایع دستی این مجموعه، پایش مستمرروند اجرای پروژه ساماندهی و مرمت بنای تاریخی گرند هتل، هماهنگی برای تسریع در روند واگذاری پروژه‌های قابل واگذاری استان اعم از خانه بهروزی‌، حمام تنکانبی، خانه تاریخی یزدی، خانه تاریخی خطیبی و … با صندوق احیاء از جمله موضوعاتی بود که دراین نشست مطرح شد و پیگیری و انجام آنها در سال ۹۹ مورد تاکید قرار گرفت.
واگذاری پروژه منطقه نمونه گردشگری اوان به بخش خصوصی و بررسی روند اجرای آن و مشکلات اشتغال راهنمایان گردشگری استان نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

در این دیدار که محمد خیاطیان معاون توسعه مدیریت وزارت میراث‌فرهنگی و علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین نیز حضور داشتند، بر فراهم آمدن شرایطی مناسب برای بهره‌مندی صاحبان تاسیسات گردشگری قزوین از مزایای مصوبات دولت در خصوص جبران خسارات ناشی از شیوع بیماری کرونا و تعطیلی این مراکز تاکید شد.

منبع:ایرنا

مرتبط:

الموت یکی از مهمترین جاذبه‌های گردشگری قزوین