چرا باید جاده توسکستان را دید؟

بعضی جاده‌ها فقط پل ارتباطی برای رسیدن از یک جا به جای دیگر نیستند. بعضی جاده‌ها خود، انگیزه سفرند و دیدن‌شان و رانندگی در آنها می‌تواند شور سفر را بیشتر کند. می‌تواند کاری کند که بیشتر بهمان خوش بگذرد و وقتی به یاد سرسبزی و پیچ‌وخم‌هایشان می‌افتیم دل‌مان برایشان تنگ شود. مثل جاده توسکستان.

جاده توسکستان کجاست؟

این جاده، جاده‌ایست که گرگان را به شاهرود وصل می‌کند. از کجا شروع می‌شود؟ ۱۸ کیلومتری جنوب شرقی گرگان، از روستایی به اسم توسکستان تا دشت سرعلی‌آباد. جاده‌ای که ۲۵ کیلومتر درازا دارد و دو طرفش را جنگل توسکستان در برگرفته.

برای رسیدن به این جنگل اگر در تهران هستیم باید وارد جاده هراز یا فیروزکوه شویم و از شهرهای ساری و بهشهر، به گرگان برویم. این جنگل‌ها در فاصله ۱۳ کیلومتری از گرگان قرار گرفته و حدود ۱۳ کیلومتر بعد از گرگان، در سمت راست، تابلوی جاده فرعی جنگل توسکستان را می‌بینیم.

بعد از حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی به روستای «توسکستان» یا  اول جنگل می‌رسیم. اگر از مشهد می‌خواهیم به سمت این جاده برویم هم اول باید وارد جاده آسیایی شویم و بعد از جنگل گلستان و در ۱۳ کیلومتری گرگان به سمت چپ بپیچیم.

جاده توسکستان

چرا جاده توسکستان؟

وقتی حرف از جاده‌های پرپیچ‌وخم می‌زنیم، جاده‌هایی مثل جاده چالوس، عباس‌آباد، دوهزار و سه هزار یا جواهرده به ذهن‌مان بیشتر می‌آید. اما حالا می‌توانیم جاده خوش‌آب‌و‌هوای توسکستان را هم به همه اینها اضافه کنیم. جنگل اینجا، جزو جنگل‌های هیرکانی‌ست و در همسایگی‌اش منطقه جهان‌نما قرار دارد.

بیشتر درخت‌های اینجا، توسکاست و برای همین هم این منطقه به این اسم معروف شده. بالاتر که برویم، درخت‌ها پرپشت‌تر هم می‌شوند و اگر بخواهیم می‌توانیم چند دقیقه‌ای کنار بزنیم، داخل جنگل برویم و حال و هوایی عوض کنیم.

۴ کیلومتر بعد از روستای توسکستان به چشمه باغ سرهنگ می‌رسیم و ۵ کیلومتر که اضافه بر آن برویم، به آبشاری همنام با اسم روستا برخورد می‌کنیم.

آن بالا هم دشت سرعلی آباد قرار گرفته، وقتی پیچ‌ها را پشت سرگذاشتیم و درختان اورس و انواع بلوط و سرخدار را رد کردیم.

جاده توسکستان

جاذبه‌های نزدیک

پارک جنگلی النگدره: از آنجایی که توسکستان، تنها ۱۸ کیلومتر با گرگان فاصله دارد، قبل از آن می‌توانیم سری هم به پارک جنگلی النگدره بزنیم که پنج شش دقیقه بیشتر با شهر فاصله ندارد. این جنگل در مسیر پارک جنگلی ناهارخوران قرار گرفته و یکی از اصلی‌ترین مقاصد در سفر به گرگان است.

دریاچه توشن: یکی از جاذبه‌های منطقه، روستای توشن است که جنوبش به آب‌بندانی می‌رسد. این منطقه دارای آب‌وهوای معتدلی‌ست و وجود مراتع و دریاچه باعث شده در نزد گردشگران محبوب باشد. منطقه توشن به شهر خیلی نزدیک است و برای رسیدن به آن باید بلوار صیاد شیرازی شهرستان گرگان و بعد جاده ارتباطی گرگان به توشن را رفت.

آبشار لوه: فرق آبشار لوه برخلاف برخی آبشارهای دیدنی دیگر گلستان، مثل آبشار باران‌کوه در این است که از نظر جغرافیایی بیشتر در دسترس است و تا نزدیکی آن را می‌شود با ماشین رفت.

آب  این آبشار از صخره‌هایی طبقه‌ای شکل پایین‌ می‌ریزد. مجموعه این طبقات، آبشار را شکل می‌دهند و در هر طبقه حوضچه‌هایی شکل گرفته‌اند که پیش از ریختن به طبقه‌ بعدی آب از آنها گذر می‌کند.

طول مرتفع‌ترین طبقه ۱۵ متر است و در نهایت ارتفاع مجموعه آبشارها به ۷۰ متر می‌رسد. در واقع آنچه لوه نامیده می‌شود، مجموعه‌ای از آبشارهاست. لوه، در نزدیکی شهر گالیکش قرار گرفته. فاصله گالیکش و گرگان ۱۰۸ کیلومتر و فاصله آبشار تا گالیکش هم در حومه این شهر ۲۰ کیلومتر. بعد از اینکه از مینودشت به گالیکش رسیدیم، با ۲۰ کیلومتر رانندگی بیشتر به آبشار لوه برخورد می‌کنیم.

مرتبط:طبیعت زیبایی روستای «خرو»

بلیط اکونومی هواپیما چه فرقی با سایر بلیط‌ها دارد؟

هر ساله تعداد زیادی از مردم با هواپیما به شهرهای مختلف سفر می‌کنند و با توجه به نوع سفرشان و بودجه‌ای که دارند بلیط هواپیما می‌خرند. برطبق آمار  ۷۰درصد آنهایی که با هوایپما سفر می‌روند، بلیط اکونومی می‌خرند، چون قیمت این نوع بلیط در مقایسه با بلیط‌های درجه یک و درجه تجاری پایین‌تر است و برای کسانی که مرتب با هواپیما سفر می‌روند مناسب‌تر. در اینجا چند نکته‌ را درباره بلیط اکونومی هواپیما نوشته‌ایم.

ارزان بودن

مهم‌ترین مشخصه بلیط درجه اقتصادی یا economy class که به آن بلیط استاندار و توریستی هم می‌گویند، ارزان بودنش است.

بلیط اکونومی نسبت به دو نوع متفاوت دیگر بلیط یعنی بلیط درجه یک یا first class و بلیط تجاری یا business class  از پایین‌ترین قیمت برخوردار است. تهیه این نوع بلیط به مراتب راحت‌تر از انواع بلیط هواپیماست و معمولا با تخفیف‌های بالاتر و بهتری ارائه می‌شود. این نوع بلیط با حرف اختصاری Y نشان داده می‌شود و بلیط‌های چارتری و تخفیف‌دار در بیشتر مواقع از این نوع کلاس پروازی هستند.

امکانات محدود

وقتی بلیط اکونومی می‌خریم، انتظارمان چندان نباید بالا باشد. انتخاب این نوع بلیط هواپیما به این معناست که قرار است در راهرو و کابین اصلی هواپیما که تعداد زیادی صندلی دارد، بنشینیم و خبری از تشریفات پیش از پرواز نیست.

ما باید حداقل یک ساعت قبل از پرواز در فرودگاه باشیم و بعد از مراجعه به کانتر ایرلاین مورد نظرمان،‌ شماره صندلی‌مان را باز هم بدون هیچ انتخابی از متصدی کانتر بگیریم.

بلیط اکونومی

فاصله کم صندلی‌ها

با خرید بلیط درجه اقتصادی، ما روی صندلی‌هایی نزدیک به هم، با فضایی محدود می‌نشینیم و فاصله ردیف‌های صندلی‌ها هم از هم کم است. فاصله ما با صندلی جلویی حدودا ۷۰ سانت است و راهرویی که صندلی‌مان در آن قرار دارد شلوغ و احتمالا پرتردد خواهد بود.

شاید برای همه این تفاوت‌ها هم باشد که‌ چند ایرلاین مطرح در دنیا احساس کردند که اسم بلیط اکونومی بار معنایی چندان مثبتی برای مسافران ندارد و آن را تغییر دادند. مثلا ایرلاین کانادا اسم این بلیط را به Hospitality تغییر داده و بریتیش ایرویز هم به این بلیط عنوان World Traveler داده است.

تفاوت بلیط اکونومی با بلیط درجه یک و تجاری

وقتی ما بلیط درجه یک یا first class  انتخاب می‌کنیم، از خدمات لوکسی برخوردار می‌شویم. علاوه بر صندلی و احتمالا کابین خصوصی، از حمام، انواع و اقسام غذاهای موجود در رستوران هواپیما، سرویس بهداشتی جداگانه و اینترنت و تلویزیون هم برخورداریم و البته جدا از دیگر مسافران سوار هواپیما می‌شویم.

اما بلیط اکونومی خدماتی کاملا معمولی دارد؛ اگر پرواز ما همراه با پذیرایی باشد، حق انتخابی نداریم و تنها از غذایی که برای بخش درجه اقتصادی درنظر گرفته شده استفاده می‌کنیم، سرویس بهداشتی هم عمومی‌ست و احتمالا خبری از دراز کشیدن روی صندلی هم نخواهد بود. شاید برای همین در پروازهای طولانی نشستن روی صندلی اکونومی خیلی خسته‌کننده باشد.

اگر بلیط اکونومی را انتخاب کرده‌ باشیم،‌ درصورتی که زودتر به فرودگاه برسیم، شانس اینکه جای بهتری را در پرواز پیدا کنیم داریم، اما خیلی هم نباید به این شانس دل بست.

بلیط اکونومی برای آدم‌های خوش‌سفر و اهل معاشرت انتخاب بهتری‌ست، چون می‌توانند در طول سفر با دیگر مسافرها صحبت کنند و تجربه‌ها و خاطراتشان را باهم در میان بگذارند.

بلیط اکونومی

چطور سرگرم شویم؟

برای اینکه سفر با هواپیما در صندلی‌های درجه اکونومی ساده‌تر بگذرد، می‌توانیم به فکر سرگرمی‌هایی برای خودمان باشیم. همیشه بعد از بلند شدن هواپیما در آسمان،‌ می‌توانیم از دستگاه‌های الکترونیکی مثل لپ‌تاپ استفاده کنیم، دیدن فیلم در لپ‌تاپ یا خواندن کتاب و همینطور گوش دادن به موسیقی می‌تواند کاری کند که زمان زودتر بگذرد و در یک چشم به هم زدن در فرودگاه مقصد باشیم.

مرتبط:چگونه بلیط هواپیما را کنسل کنیم؟

۶ نکته ساده درباره عکاسی در سفر

اندی وارهول می‌گوید: «بهترین چیز در مورد یک تصویر این است که هرگز تغییر نمی‌کند، حتی وقتی که آدم‌های داخل آن تغییر می‌کنند. »ما عکس می‌گیریم تا بفهمیم زندگی چه معنایی دارد و وقتی در سفریم این حس عکاسی در سفر بیشتر می‌شود. در سفر دلمان می‌خواهد مدام لحظه‌ها را ثبت کنیم تا وقتی از سفر برمی‌گردیم بتوانیم بارها به تماشای آن لحظه‌ها بنشینیم، انگار که بازهم آنجاییم.

معمولا در عکاسی در سفر زیاد در قیدوبند ساختارها نیستیم، هرچند تلاش می‌کنیم بهترین عکس‌ها را بگیریم تا بعدا با لذت نگاه‌شان کنیم یا به کسی نشان‌شان دهیم. برای اینطور مواقع بد نیست به نکاتی توجه کنیم. 

۱-دوربین و لنز سنگین همراه نبرید

با ورود گوشی‌های هوشمند به بازار، از تعداد آدم‌های دوربین‌ به‌دست کم شد. درحقیقت آن آدم‌های دوربین‌ به‌دست جایشان را به آدم‌های گوشی به دست دادند. ممکن است سفر بروید و از آن چیز زیادی نفهمید، چون بیشتر لحظه‌ها، مشغول عکاسی در سفر بودید و این اعتیاد هزاره جدید است.

با همه اینها همیشه نمی‌توان به دوربین گوشی‌های هوشمند اعتماد کرد. سایز عکس‌هایی که با گوشی می‌گیریم، بزرگ نیستند و امکان چاپ‌شان وجود ندارد.

این عکس‌ها بیشتر به درد شبکه‌های اجتماعی می‌خورند و در همان گوشی می‌شود دیدشان. گاهی می‌خواهیم عکس‌های باکیفیتی بگیریم و ممکن است دوربین گوشی این توانایی را نداشته باشد.

نکته مهم این است که اگر خواستیم دوربین دیگری در سفر همراه‌مان باشد باید دقت کنیم که دوربین و لنز سنگین همراه نبریم، چون احتمالا نتوانیم آنها را راحت جابه‌جا کنیم.

سری دوربین‌های میرورلس (بدون آینه) و کامپکت، بهترین دوربین‌های سبک برای سفرند. برای دوربین‌های DSLR هم می‌توان از لنز پرایم مثل ۵۰ میلی‌متری ۸/۱ f استفاده کرد.

عکاسی در سفر

۲-نگاه توریستی نداشته باشید

آنقدر عکس از میدان نقش جهان گرفته شده که دیگر عکس‌های شما به چشم نمی‌آید؟ به این نقطه بارها سفر کردید و هرعکسی که بگیرید تکراری‌ست؟ سعی کنید یک زاویه جدید برای عکس‌تان پیدا کنید و نگاه نویی به سوژه‌های تکراری داشته باشید.

بهترین کار این است که از زاویه نگاه یک توریست خارج شوید و سعی نکنید حتما عکس‌های توریستی بگیرید.

 

۳-در ساعت‌های طلایی عکس بگیرید

به بعد از طلوع خورشید و قبل از غروب خورشید، گلدن تایم یا ساعت‌های طلایی می‌گویند. در این ساعت‌ها اگر عکس بگیرید، نور عکس‌ها، نرم، یکدست، همراه با سایه‌های ملایم است. نور، جادویی به عکس اضافه  و همان جادو، عکس را زیبا می‌کند.

۴-از آدم‌ها عکس بگیرید

«یک چیز است که عکاس باید در عکسش بگنجاند و آن انسانیت آن لحظه است.» عکس‌هایی که در آنها یک المان انسانی وجود دارد، عکس‌های خیلی خوبی‌اند.

اگر دلتان نمی‌خواهد همیشه دوستان یا خانواده‌تان در عکس‌ها باشند، با مردم محلی هم‌صحبت شوید و از آنها عکس بگیرید. محلی‌ها با لباس‌های معمولا رنگارنگ‌شان و چهره‌هایی آفتاب‌خورده، حال‌وهوای عکس‌ها را متفاوت می‌کنند.

عکاسی در سفر

۵-نزدیک‌تر بروید

عکس‌هایی که از دور گرفته می‌شوند معمولا خیلی خوب نیستند. باید سعی کنید موقع عکس گرفتن به اندازه کافی به سوژه نزدیک شوید.

رابرت کاپا، عکاس معروف می‌گوید:«اگر عکسی که گرفته‌اید به اندازه کافی خوب و دل‌چسب نیست، حتما به اندازه کافی به سوژه نزدیک نبوده‌اید.». لنزهای wide معمولا سنگینند. لنز  پرایم ۳۵ میلی‌متری ۸/۱ f  این کارکرد را دارد و زاویه دید بیشتری به شما می‌دهد.

۶-وقت بگذارید

بعضی ده‌ها عکس از یک سوژه می‌گیرند که هیچ‌کدام باکیفیت  و دوست‌داشتنی نیستند و ادم چندان رغبتی برای دوباره دیدن‌شان ندارد. قضیه این است که عکاسی هم مشمول اصل: کیفیت را فدای کمیت نکردن، می‌شود. ممکن است عکس گرفتن از یک سوژه چند دقیقه‌ای طول بکشد، اما عوضش آن عکس می‌ارزد به ده‌ها عکسی که گرفته‌ایم.

موقع عکس گرفتن باید به رنگ‌ها دقت کرد. وجود سوژه‌ای با رنگ گرم می‌تواند عکس را بهتر و تاثیرگذارتر کند.

مرتبط:کاربرد جوش شیرین در سفر

آسیب سیلاب به طولانی‌ترین قنات زارچ

مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد) با اعلام خبر وارد شدن آب و سیلاب همراه با گل و لای به قنات جهان زارچ، گفت: بر اثر سیل، راه آب ورودی به قنات زارچ بازشده است و آب در منطقه خویدک وارد این قنات زارچ میراث جهانی شد. این قنات حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و اکنون ورود آب سبب بسته شدن ۳ میلچه شده و آب بالا آمده است.

او ادامه داد: آب وارد ۳ مادرچاه اصلی قنات زارچ شده و خسارت سنگینی به این قنات وارد کرده است. باید به سرعت درصدد تخلیه ۳ مادرچاه برآییم.

فاطمی همچنین با اشاره به آنکه بارش باران طی روزهای اخیر سبب تخریب بخش‌های کوچکی از ساباط‌ها در بافت تاریخی شهر یزد شده است، گفت: چند ساباط و تعدادی از خانه‌های تاریخی در خرانق و فهرج و بافت تاریخی یزد بر اثر بارش باران دچار آسیب‌های اندکی شدند که کارشناسان درصدد مرمت برآمده‌اند.

او با تأکید بر آنکه تخریب جدی متوجه هیچیک از این آثار نشده است، تصریح کرد: سال گذشته بر اثر بارش باران شاهد تخریب چند ساباط و حتی حدود ۱۸ خانه تاریخی در یزد بودیم این درحالیست که امسال بر اثر بارش باران آسیب‌های اندکی به این آثار تاریخی وارد شده است. نباید فراموش کرد که ۲۲ هزار پلاک در بافت تاریخی شهر یزد ثبت شده است و تاکنون گزارشی از تخریب و وارد شدن آسیب جدی به این بناها دریافت نکرده‌ایم.

به گفته مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد، طی روزهای تعطیلات نوروز و تعطیلاتی که به واسطه شیوع کرونا رقم خورد، تعدادی از افراد که دستگاه فلزیاب به همراه داشتند و احتمالا برای انجام حفاری غیرمجاز رفته بودند در منطقه تفت بازداشت شدند.

او در خصوص تاثیری که کاهش تعداد بازدیدکنندگان در بافت تاریخی بر افزایش یا کاهش میزان تخریب و یادگاری‌نویسی بر روی آثار تاریخی داشت، اظهار کرد: بافت تاریخی شهر یزد به گونه‌ای است که اگر شلوغ باشد و تعداد بازدیدکنندگان در آن زیاد باشد و همه در آن رفت و آمد کنند کمتر با تخریب آثار تاریخی و یادگاری‌نویسی روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که در نوروز ۹۹ به دلیل کاهش تعداد بازدیدکنندگان در بافت تاریخی شاهد افزایش یادگاری‌نویسی در این بخش بودیم.

فاطمی در ادامه به خسارت‌هایی که لغو سفرهای نوروزی به واسطه شیوع ویروس کرونا برای حوزه گردشگری به همراه داشت اشاره کرد و گفت: در استان یزد بخش‌های مختلف در حوزه گردشگری فعال هستند که از آن جمله می‌توان به هتل‌ها، آژانس‌ها، تاکسی‌های گردشگری و صنایع دستی راهنمایان گردشگری و غیره اشاره کرد. در این میان خسارت‌های بسیار زیادی چه در بخش درآمد چه در بخش بازپس دادن هزینه سفرهای لغو شده متوجه این فعالان شده است. به‌طور مثال حدود ۴۵۰ میلیون تومان به یکی از مراکز تاکسی‌های گردشگری فعال در یزد خسارت وارد شده است. آژانس‌های مسافرتی نیز حدود ۱۵ میلیارد تومان خسارت دیدند.  مراکز اقامتی نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه کسب درآمد از مسافران در نوروز خسارت دیدند.

فاطمی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری شاهد فعالیت تعداد زیادی از افراد هستیم که متاسفانه بسیاری از آنها بیمه ندارند و اکنون با مشکل روبرو شده‌اند. فعالان بخش خصوصی گردشگری بر آن شدند تا برای کمک معیشت به این افراد بسته حمایتی را اختصاص دهند حتی صندوقی برای اهدای وام راه‌اندازی شده است.

فاطمی با تاکید بر آنکه اکنون بهترین زمان برای خرید صنایع دستی است، گفت: باتوجه به آنکه فعالان حوزه صنایع دستی برای نوروز درصدد تولید تعداد زیادی از صنایع دستی برآمدند اما نتوانستند آن را بفروشند و اکنون بهترین فرصت برای علاقمندان به صنایع دستی است تا بتوانند این محصولات را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند در این میان ما نیز امکانات را فراهم کردیم تا از طریق شبکه‌های مجازی امکان فروش صنایع‌دستی یزد فراهم شود.

منبع:ایلنا

مرتبط:چشمه غربال بیز یکی از دیدنی های یزد

ادامه کرونا موجب ورشکستگی صنعت گردشگری خواهد شد

یک فعال گردشگری جزیره کیش گفت: اگر بیماری کرونا دوماه دیگر ادامه یابد، بیش از ۸۰ درصد کسب وکارهایی که وابسته به گردشگر هستند به ورشکستگی خواهند رسید.

رامتین روشن در گفت‎وگو با خبرنگار ایلنا؛ با بیان اینکه اداره جزیره کیش در زمان کرونا به دو بخش تبدیل می‎شود، گفت: بخش اول مدیریت و کنترل بیماری است که به دلیل لغو پروازها، تعطیلی صنوف، ضدعفونی کردن معابر و همراهی مردم روند مناسبی داشت. بخش دوم در مربوط به معیشت مردم است که رابطه مستقیمی با ورود مسافر و گردشگر به جزیره دارد. اما متاسفانه این بخش دچار آسیب جدی شده و تنها بخش محدودی از جمله: سوپرمارکت‎ها، نانوایی‎ها و داروخانه‎ها باز هستند که این بحران تاثیر زیادی بر اقتصاد آن‎ها ندارد و حتی موجب رونق آن نیز شده است.

وی ادامه داد: قریب به ۹۰ درصد مشاغل مانند: آژانس‎های گردشگری، هتل‎ها، اماکن تفریحی و گردشگری در جزیره کیش به طور مستقیم وابسته به مسافر است که دچار آسیب جدی شده و ورود به چرخه فعالیت به صورت مرحله‎ای یکی از راهکارهایی به شمار می‌رود که ارائه شده است؛ اما باید توجه داشت که حتی اگر این مشاغل آغاز به کار کنند تا زمانی که ورود مسافر به جزیره امکان پذیر نباشد، هیچ سودی برای آن‎ها ندارد؛ چه بسا موجب ضرر بیشتر آن‎ها نیز شود، زیرا تا امروز بسیاری از صاحبان پاساژها به دلیل تعطیلی، اجاره خود را اخذ نکردند و یا نیمی از آن را گرفتند که با اعلام خبر بازگشایی کسب و کارها، صاحبان این املاک اجاره‎بهای خود را خواهند گرفت.

این فعال گردشگری با انتقاد از اینکه مدیران دولتی درک درستی از حوزه اقتصاد و بازار ندارند و تابع بخش نامه‎ها هستند، تاکید کرد: اگر دوماه دیگر این اوضاع ادامه یابد بیش از ۸۰ درصد کسب وکارهایی که وابسته به گردشگر هستند به ورشکستگی خواهند رسید.

منبع:ایلنا

مرتبط:پیشنهاد تنفس یک‌ساله برای تسهیلات حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

پیشنهاد تنفس یک‌ساله برای تسهیلات حوزه گردشگری و صنایع‌دستی

جلسه کارگروه روستایی و عشایری و گردشگری ستاد مدیریت کرونا به ریاست محمد امید معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برگزار شد.

امید در این جلسه گفت: «جلسه امروز پیرو جلسه هفته گذشته که با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری درباره تبعات اقتصادی ویروس کرونا بر روی کسب‌وکارهای مختلف بحث و تبادل‌نظر شد، با حضور ۱۳ دستگاه مختلف مرتبط با روستاها برگزار شد.»

او افزود: «با توجه به شرایط کنونی روستاها و وضع عشایر کشور باید تبعات اجتماعی و اقتصادی شیوع ویروس کرونا بررسی و در این زمینه تصمیم‌گیری و درباره ابعاد اقتصادی برنامه‌ریزی شود، به این منظور جلسه کارگروه روستایی و عشایری ستاد مدیریت کرونا برگزار شد تا دستگاه‌های مختلف گزارش‌هایی درباره اقداماتی که در زمان شیوع ویروس کرونا انجام دادند، ارائه کنند و پیشنهادهای خود را برای جبران خسارت کسب‌وکارها در روستاها ارائه دهند.»

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تصریح کرد: «پیشنهادهای سازنده و خوبی توسط معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مطرح شد و در دستور کار دولت و ستاد مرکزی مدیریت کرونا قرارگرفته است ما هم این پیشنهادها را پیگیری می‌کنیم.»

تحریک تقاضا برای سفر ایجاد شود

ساسان تاجگردون معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در ادامه اظهار کرد: «بخش اقتصاد و معیشت نکته بسیار مهمی است، بدون شک مدیریت ارشد و ملی باید به این موضوع توجه کنند و منطبق بر نیازها تصمیم‌گیری کنند.»

او افزود: «همان‌طور که می‌دانید بخش عمده‌ای از حوزه‌های روستایی و عشایری در حوزه وزارتخانه قرار دارد و افراد متفاوتی در بخش اقتصادی آن فعال هستند، به دلیل شرایط خاصی که عموماً به دلیل فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق افتاده موجب شده تا به‌تبع آن زنجیره تولید در این بخش به‌ویژه تولیدات صنایع‌دستی آسیب ببیند و فروش بازار هم در این شرایط با بحران روبرو شود، درنتیجه شاهد کاهش تقاضای مصرف بودیم که در جامعه برای تمام صنوف اقتصادی اتفاق افتاده است.»

تاجگردون تصریح کرد: «سه سال پیش دولت با رویکردی که درزمینهٔ حمایت از بخش‌های اشتغال روستایی و عشایر داشت توانست با کارکرد مناسب خود بخش عمده‌ای از جمعیت این جامعه اثرگذار اقتصادی را خوب مدیریت کند. تسهیلاتی با نرخ بهره کم به متقاضیان اختصاص داد حالا که به شرایط تولید رسیده است با شیوع ویروس کرونا بخشی از تولیدات آن‌ها قابل‌فروش نیست و بیشتر دچار بحران اقتصادی شدند.»

او اظهار کرد: «تقاضای این وزارتخانه را در خصوص ایجاد تنفس یک‌ساله برای استمهال وام‌گیرندگان در بخش‌های مختلف چه در حوزه اشتغال روستایی و چه در سایر بخش‌ها به شکل مکتوب ارائه کردم. همچنین تقاضای بلاعوض کردیم.»

معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی افزود: «سهم درآمد خانوار روستایی یک‌دوم درآمد شهری بوده و به‌تبع آن متأسفانه سهم نرخ تورم نیز بالاتر از نرخ تورم شهری است، این موضوع بدین معناست که اقتصاد و معیشت در روستا به دلایل متعدد دچار بحران بوده و با شیوع کرونا نیز این مشکلات مضاعف شده است.»

تاجگردون تصریح کرد: «دولت توجه ویژه‌ای برای استمهال وام‌ها کردند و ۷۵۰ هزار میلیارد ریال یا تومان؟ برای خسارت کسب‌وکارهایی که از شیوع ویروس کرونا آسیب دیدند، اختصاص داد خوشبختانه رویکرد مناسبی است برای اشتغالی که سه‌ماهه به خواب‌رفته است. اما باید تسهیلات به‌گونه‌ای اختصاص پیدا کند تا حداقل خسارت‌های فعالان اقتصادی تأمین و جبران شود. تبصره ۱۸ نیز مسیر خود را طی می‌کند.»

او افزود: «ما منتظر هستیم تا سهمی را که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار است در سران سه قوه در قالب کسب‌وکارها پرخطر و کم‌خطر برای صنوف مختلف ازجمله صنایع‌دستی و گردشگری طبقه‌بندی می‌کند، به چه میزان است. به‌طور یقین سیستم کارا برای این بحث احیا می‌شود اما قطعاً مردم با همبستگی که دارند از این بحران عبور می‌کنند البته ما باید شرایط لازم را برای عبور از کرونا آماده و از همین حالا مدیریت کنیم اما مهم‌ترین موضوع تحریک تقاضاست.»

معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره تحریک تقاضا گفت: «از مدیران ارشد تقاضا دارم تا این موضوع را در تصمیم‌گیری‌های ملی لحاظ کنند، بدون شک معیشت بسیاری از فعالان اقتصادی ما براثر رفت‌وآمد مردم در بخش‌های مختلف جغرافیایی تأمین می‌شود و زنجیره تولید نیاز به حمایت همه‌جانبه دارد. دولت در یک فرصت مناسب باید ادارات را تعطیل کند تا برای تمامی اقشار مختلف امکان سفر فراهم شود. همچنین وام‌های ارزان‌قیمت در قالب سفر کارت اختصاص دهد.»

او افزود: «حتماً جامعه روستایی و عشایر مابعد از کرونا، فضا را مدیریت می‌کنند و بوم گردی‌های نیز فعال و سهم بسیاری در حوزه اشتغال روستا و عشایر خواهند داشت.»

حوزه گردشگری

در حوزه صنایع‌دستی برای تحریک تقاضا، فروش اعتباری محصول راه‌اندازی کنیم

اصغر نورالله زاده مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه نیز گفت: «طی سال‌های ۹۷ و ۹۸ در حوزه گردشگری، بوم گردی و صنایع‌دستی ۳۰۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به مناطق روستایی پرداخت کردیم درمجموع ۳۰ هزار میلیارد ریال در حوزه روستایی به آن‌ها اختصاص داده شد.»

او افزود: «این سه ماهی که استمهال پرداخت اقساط تعویق افتاد باوجوداینکه بسیاری از رسته‌ها مشمول این طرح نبودند، تصمیم گرفتیم شامل تمام اقساط شود. به این منظور ۴۵۰۰ میلیارد ریال موجودی ماتحت تأثیر این تعویق قرار گرفت.»

نورالله زاده تصریح کرد:‌ «برای تحریک تقاضا دو کار می‌توان انجام داد. به‌هرحال تصمیماتی که دولت در رابطه با ارائه تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد گرفته تا از بخش تولید حمایت کند، انگیزه زیادی ایجاد نخواهد کرد به این منظور پیشنهاد می‌کنم از محل قانون اشتغال پایدار روستایی برای این کسب‌وکارها فکری شود و اگر نیاز به آیین‌نامه دارد، تدوین شود.»

او افزود: «برای تحریک تقاضا باید فروش اعتباری محصولات را به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی راه‌اندازی کنیم.»

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اظهار کرد: «برای تحریک تقاضا باید فروش اعتباری محصولات را به‌ویژه در حوزه صنایع‌دستی راه‌اندازی کنیم تا اگر تولیدکنندگان محصولاتی دارند که درگذشته تولیدشده و امکان فروش آن در حال حاضر نیست، فروش اعتباری درست کنیم و مسئولیت وصول آن نیز با ما باشد و مابعد آن را از خریدار را دریافت می‌کنیم. حتی بعضی‌ها آمادگی دارند محصولات خود را به شکل اقساطی بفروشند اما نمی‌دانند از چه راهی باید این کار را انجام دهند.»

او افزود: «یکی دیگر از راه‌های تحریک تقاضا ایجاد یک خط اعتباری از محل قانون اشتغال پایدار روستایی است تا بتوانیم یک‌درصدی از آن را برای خرید محصولات روستاییان اختصاص دهیم. متقاضیان از واحدهای تولیدی روستایی محصول موردنظر خود را می‌خرند و ما یک خط اعتباری برای پرداخت آن‌ها اختصاص می‌دهیم تا تحریک تقاضا ایجاد کنیم.»

گردشگری

اختصاص ۶۲۲۰میلیارد ریال تسهیلات برای جبران خسارت در حوزه صنایع‌دستی

فرهاد غلامعلی فلاح سرپرست دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی درباره اقدامات انجام‌شده در معاونت صنایع‌دستی برای جلوگیر از شیوع ویروس کرونا گفت: «تمام کارگاه‌های صنایع‌دستی را ضدعفونی کردیم و اقلام بهداشتی موردنیاز آن‌ها را در حد توان خود میان آن‌ها توزیع کردیم و پروتکل‌های بهداشتی نیز برای آن‌ها ارسال شد. همچنین بازارچه‌های صنایع‌دستی که احتمال خطر بیشتری داشتند تعطیل و میزان خسارت روستایی و شهری را بررسی کردیم.»

او افزود:‌ «خوشبختانه با پیگیری‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاون سرمایه‌گذاری و امور مجلس ۶۲۲۰میلیارد ریال تسهیلات برای جبران خسارت در بخش صنایع‌دستی اختصاص داده شد که به امید خدا در روزهای آینده عملیاتی می‌شود با استانداری‌های مختلف برای اعلام خسارت‌هایشان مکاتبه کردیم.»

فلاح تصریح کرد: ‌«تعدادی از کارگاه‌های تولید صنایع‌دستی روستایی خط تولید خودشان را به تولید ماسک اختصاص دادند و برای حمایت از آن‌ها کمپین عیدانه مجازی صنایع‌دستی را به شکل آنلاین راه‌اندازی کردیم تا هنرمندان شهری و روستایی بتوانند محصولات خود را در این کمپین بفروشند البته بازخوردهای خوبی نیز داشت.»

۹ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای کارگاه‌های صنایع‌دستی که آسیب‌های زیادی دیدند

سرپرست دفتر آموزش و حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اظهار کرد: «در یک اقدام فوری برای کارگاه‌های صنایع‌دستی روستایی که با مشکل زیادی روبرو بودند با حمایت دکتر مونسان توانستیم از نیمه دوم اسفند سال ۹۸ تا ۲۴ فروردین ۹۹ حدود ۹ میلیارد ریال کمک بلاعوض کردیم.»

او افزود: «کارگاه‌های صنایع‌دستی روستایی با توجه به وسع مالی خود نیاز به حمایت ویژه دارند و تقاضا داریم ما را در کمک‌رسانی به این کارگاه‌ها کمک کنید.»

به بوم گردی‌ها توجه ویژه‌ای شود

لیلا اژدری مدیرکل دفتر همکاری و توافق‌های گردشگری در ادامه تصریح کرد: «بوم گردی‌ها در صنعت گردشگری جزء مشاغل نوپا هستند. نخستین مجوزها برای راه‌اندازی اقامتگاه‌های بوم گردی در سال ۹۳ صادر شد، این واحدها مکمل مشاغل اصلی روستایی هستند و نیاز به حمایت ویژه دارند تا به اقتصاد و رونق روستا کمک کنند.»

او افزود:‌ «حدود ۲۲۶۳ واحد بوم گردی در سراسر کشور داریم که استان اصفهان با ۴۵۳ واحد در این مورد پیشتاز است و استان‌های کرمان و آذربایجان شرقی در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارد.»

اژدری تصریح کرد: «با توجه به اینکه گردشگری بر پایه حرکت قرار دارد و خدمات در محل ارائه می‌شود. با افقی که سازمان بهداشت جهانی ارائه می‌دهد و با پیش‌بینی‌های سازمان جهانی گردشگری و بررسی‌هایی که خودمان انجام دادیم در خوش‌بینانه‌ترین حالت شیوع ویروس کرونا تا خرداد کاهش پیدا می‌کند درنهایت با این شرایط، واحدهای گردشگری بتوانند برای نوروز سال آینده برنامه‌ریزی کنند به این منظور نیاز است به آن‌ها کمک کنیم.

منبع:ایلنا

مرتبط:شهرداری شیراز بسته پیشنهادی پساکرونای گردشگری تدوین کرد

یونسکو: اکنون بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ نیاز داریم

 سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو)، برنامه‎های ویژه‌ای را برای نجات فرهنگ، میراث فرهنگی و هنرمندان در دستور کار قرار داده و در حوزه حمایت از فرهنگ بر این باور است که اکنون، بیش از هر زمان دیگری به فرهنگ نیاز داریم.

یونسکو در بیانیه ای اعلام کرد که برای حمایت حمایت از صنایع و میراث فرهنگی برنامه‌های ویژه‌ای را آغاز می‌کند.

در این بیانیه آمده است:‌ یونسکو با حمایت از صنایع و برنامه‌های مربوط به میراث فرهنگی که با میلیون‌ها نفر از مردم در سراسر جهان ارتباط دارد، برای غلبه بر انزوای اجتماعی در طول بحران جهانی کووید۱۹ که به بخش فرهنگ ضربه سختی می‌زند، از فرهنگ کمک می‌گیرد.

آدری آزولای مدیرکل یونسکو در این باره گفت: ماهیت جهانی بحران کووید۱۹ فراخوانی برای جامعه بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری مجدد در همکاری‌های بین‌المللی و گفتگوهای بین دولتی در خصوص فرهنگ است. یونسکو متعهد است که دغدغه جهانی درباره اجرای بهترین برنامه‌های حمایتی از هنرمندان و مؤسسات فرهنگی در طول همه‌گیری کووید۱۹ و بعد از آن را در همه جهان انجام دهد و اطمینان حاصل کند که همه می‌توانند با میراث و فرهنگی که آن‌ها را به انسانیت و تاریخ بشری متصل می‌کند، در ارتباط باشند.

روز گذشته(پنجشنبه) یونسکو برای ارتقای آگاهی درباره فرهنگ و آموزش پیرامون میراث فرهنگی، یک کمپین جهانی در  رسانه‌های اجتماعی به راه انداخت که با هشتگ #ShareOurHeritage، به آگاهی بخشی در زمینه فرهنگ می‌پردازد.

یونسکو همچنین با پشتیبانی فنی برنامه گوگل فرهنگ و هنر که روی تلفن همراه هوشمند و تحت وب در دسترس است، نمایشگاه آن‌لاین آثار فرهنگی بانمایش ده‌ها اثر از سایت‌های میراث جهانی در سراسر جهان را برپا می‌کند.

علاوه بر این، سازمان یونسکو از طریق نقشه آنلاین اماکن فرهنگی که در وب سایت خود قرار داده است و از طریق صفحاتی که در رسانه‌های اجتماعی دارد، درباره تأثیر کووید۱۹ در سایت‌های میراث جهانی که در ۸۹٪ کشورها به دلیل همه‌گیر بودن بیماری، کاملاً یا به طور جزئی و موقت بسته شده‌اند، آخرین اطلاعات را ارائه می‌دهد.

یونسکو از کودکان در سرتاسر جهان دعوت می‌کند نقاشی‌های خود را از آثار میراث جهانی به اشتراک بگذارند، این برنامه، فرصتی به کودکان می‌دهد تا خلاقیت و ارتباط خود را با میراث فرهنگی بیان کنند. پس از پایان بحران فوری، کمپین‌های #Sareculture و #ShareOurHeritage برای به اشتراک گذاشتن این اقدامات برای محافظت از میراث جهانی و ترویج گردشگری پایدار ادامه خواهد یافت.

در روز جهانی هنر که ۱۵ آوریل ۲۰۲۰، برگزار می‌شود، یونسکو با همکاری یکی از پیشگامان موسیقی الکترونیک و سفیر حسن نیت یونسکو، ژان میشل جار، میزبان یک گفتگوی آنلاین در رسانه‌های اجتماعی خواهد بود و هنرمندان و افراد تاثیرگذار در فرهنگ جهانی را گرد هم می‌آورد تا زنگ خطر را درباره تأثیر کووید۱۹ در معیشت هنرمندان و متخصصان فرهنگی به صدا در بیاورند. این بحث به منظور آگاهی از توسعه سیاست‌ها و سازوکارهای مالی است که می‌تواند به سازندگان آثار هنری و جوامع در رفع بحران کمک کند. از هنرمندان در سراسر جهان دعوت می‌شود که در رسانه‌های اجتماعی خود به این گفت‌وگو بپیوندند و از هنرمندان دیگر دعوت کنند تا اثری را که در مدت قرنطینه تولید می‌کنند را به نمایش بگذارند.

در روز ۲۲ آوریل، یونسکو، وزیران فرهنگ کشورهای جهان را در یک نشست آنلاین درباره کووید۱۹ و تأثیر آن بر فرهنگ دور هم جمع می‌کند. این نشست با تکیه بر نتایج مجمع وزیران فرهنگ یونسکو که در ۱۹ نوامبر ۲۰۱۹ برگزار شد، به وزیران کمک می‌کند درباره تأثیر بحران کرونا بر بخش فرهنگی کشورهای خود، اطلاعات و نظرات مهم را تبادل کنند و اقدامات و سیاست‌های ترمیمی متناسب با قوانین ملی خود را بیابند.

ارنستو اتون، دستیار فرهنگی مدیر کل یونسکو در این باره گفت: اکنون، بیش از هر زمان دیگری، مردم به فرهنگ نیاز دارند. فرهنگ می‌گوید ما مقاومت می‌کنیم. این جمله به ما امید می‌دهد و یادآوری می‌کند که تنها نیستیم. به همین دلیل یونسکو تمام تلاش خود را برای حمایت از فرهنگ، حفاظت از میراث ما و توانمندسازی هنرمندان و اهالی فرهنگ را اکنون و پس از گذشت این بحران، انجام خواهد داد.

بسته شدن اماکن میراث فرهنگی، موزه‌ها، تئاترها، سینماها و سایر مؤسسات فرهنگی‌، بودجه‌ها و سرمایه‌های فرهنگی برای هنرمندان، صنایع خلاق و همچنین برای حفاظت از اماکن فرهنگی شگفت‌انگیز و معیشت جوامع محلی و متخصصان و افراد مرتبط با هر بخش از  فرهنگ را به خطر می‌اندازد. کووید۱۹ بسیاری از آداب و رسوم مرتبط با میراث فرهنگی ناملموس، از جمله آیین‌ها و مراسم‌ها را در معرض خطر و جوامع را در همه دنیا تحت تأثیر قرار داده است. همچنین ضررهای شغلی زیادی در سرتاسر جهان به بار آورده است، هنرمندان، که بیشتر آن‌ها برای کسب درآمدهای هنری خود به فعالیت‌های جانبی متکی هستند، اکنون نمی‌توانند به  اهداف خود برسند و این موضوع نگران کننده است.

فراخوان رقابت جوایز آسیا – اقیانوسیه‌ یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی سال ۲۰۲۰
در همین راستا، با وجود شرایط شخت در کشورهای مختلف‌های جهان، فراخوان شرکت در رقابت: جوایز آسیا – اقیانوسیه‌ یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی سال ۲۰۲۰ را اعلام کرد.

جوایز آسیا – اقیانوسیه‌ یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی نمونه‌هایی از تلاش‌های افراد و سازمان‌ها برای حفاظت و مرمت ساختارها، مکان‌ها و اموال میراث با ارزش در منطقه بنا نهاده شده است. هدف این جایزه تشویق دیگر مالکان برای انجام پروژه‌های حفاظت از میراث فرهنگی در جوامع خود به طور مستقل یا با همکاری بخش‌های دولتی و خصوصی است.

از سال ۲۰۰۰ تا کنون، مجموعا ۲۴۹ مورد از ۲۲ کشور، موفق به کسب جوایز آسیا – اقیانوسیه‌ یونسکو برای فعالیت‌های برگزیده در زمینه درک فضا، دستاوردهای فنی بی‌عیب و نقص و تاثیرات اجتماعی و خط مشی در سطوح محلی، ملی و منطقه‌ای شده‌اند.  با شناخت این اقدامات، می‌توان گفت این جوایز به دستاوردهای هدفمندی در ایجاد تغییرات در حفاظت از میراث فرهنگی، مالکیت و قیمومیت این فعالیت‌ها و این نکته که چگونه میراث فرهنگی به بهبودی پایدار شهرها، جوامع و محیط کمک کرده است، نائل آمده است.

در سال ۲۰۱۹، یونسکو بیستمین سالروز موفقیت این جایزه را طی مراسمی منطقه‌ای با حضور جوامع فعال در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی، برندگان دوره‌های پیشین این جوایز، هیت داوران، فعالین حوزه میراث، دانشگاهیان، دولت‌های محلی و ذی‌نفعان جشن گرفت.

مراسم مذکور به معرفی تجربه ۲۰ ساله این جایزه پرداخت و فرصتی فراهم آورد تا جوامع فعال در حوزه حفاظت از میراث فرهنگی و گستره وسیعی از عموم مردم تصویری از آینده با مسئولیت مشترک برای حفاظت از میراث فرهنگی ترسیم کنند.

مهلت ارسال

مهلت ارسال مدارک تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۰ تیر ۱۳۹۹)است.

دسته‌بندی جوایز

اسامی برندگان در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ اعلام خواهد شد که منتخبین نشان برتری، جایزه ممتاز، گواهی شایستگی، جایزه معماری نوین تلفیق شده با میراث فرهنگی و شناخت ویژه توسعه پایدار را دریافت خواهند کرد.

نشان برتری بالاترین رده در دسته‌بندی این جوایز است که دستیابی شگرف در تمامی معیارها را نشان داده و دارای تاثیرات عمده‌ای در سطح ملی یا منطقه‌ای است. جایزه ممتاز به پروژه‌هایی اعطا خواهد شد که بیانگر دستاورد برجسته‌ای در تمامی معیارها در سطح ملی یا منطقهای باشد در حالی که گواهی شایستگی بیانگر دستیابی عالی به تمامی معیارها است.

جایزه معماری نوین تلفیق شده با میراث فرهنگی به بناهای نوسازی اهدا می‌شود که طراحی برجسته آن‌ها با معماری تاریخی عجین شده باشد. این جایزه پروژه‌هایی را ترغیب می‌کند که با طرح و معماری جدید تکمیل شده باشد تا میراث فرهنگی موجود را غنی‌تر سازند. ضمایم ساختمانی، ملحقات جدید، فضای‌های عمومی و ساختارهای جدید مانند پل‌ها، همگی واجد شرایط شرکت در این رقابت هستند.

شناخت ویژه توسعه پایدار در دوره سال ۲۰۲۰ این جوایز معرفی شد تا به ارائه دستاوردهای قابل توجه در معیارهای این جوایز و تاثیر عمده‌ای در کمک و همکاری در راستای توسعه پایدار میراث فرهنگی می‌پردازد. پروژه‌های که به هر دو بخش حفاظت یا معماری نوین تلفیق شده با میراث فرهنگی ارسال می‌شوند واجد شرایط دریافت این نشان هستند.

معیارها و شرایط انتخاب

پروژه‌هایی که در ۱۰ سال گذشته تکمیل شده‌اند واجد شرایط جوایز حفاظت از میراث فرهنگی هستند. برای مثال خانه‌ها، ساختمان‌های تجاری و سازمانی، شهرها و روستاهای تاریخی، پایگاه‌های میراث فرهنگی و باستانی و منظرهای فرهنگی، نمونه‌های مناسبی برای رقابت در این جایزه هستند. طبق قوانین این جوایز، پروژه‌ها باید نشانگر درگیر بودن بخش خصوصی باشد.

چگونگی شرکت در این رقابت

برای شرکت در رقابت سال ۲۰۲۰ پروژه‌ها باید  قبل از پایان مهلت ارسال به شکل آن‌لاین ارسال شود. ضمن این‌که پرونده‌ پروژه به همراه اسناد پشتیبان شامل توضیح پروژه در قالب رسمی، تصویر و عکس، هم در قالب الکترونیک و هم به شکل غیر دیجیتالی باید قبل از پایان مهلت ارسال برابر با ۳۰ ژوئن ۲۰۲۰ (۱۰ تیر ۱۳۹۹) با پست به دفتر یونسکو بانکوک ارسال شود.

در سال ۲۰۱۹، ۵۷ پروژه از ۸ کشور در منطقه آسیا و اقیانوسیه برای شرکت در این رقابت مدارک خود را ارسال نمودند که از بین آن‌ها ۱۶ پروژه از ۵ کشور وارد رقابت شدند. نشان برتری در سال ۲۰۱۹ به Tai Kwun – Centre for Heritage and Arts از هنگ کنگ، منطقه ویژه اداری چین اهدا شد. جایزه معماری نوین تلفیق شده با میراث فرهنگی نیز به سه پروژه‌ Joan Sutherland Theatre Passageway and Lift  درخانه اپرای سیدنی استرالیا،  Dry Pit Latrine in Jiaxian Ancient Jujube Garden از روستای نیگو در شانسی چین و The Mills از هنگ کنگ، منطقه ویژه اداری چین اهدا شد.

تا کنون ۷ پروژه از جمهوری اسلامی ایران موفق به کسب این جایزه شده اند: خانه‌ پل‌شیر، جلفای اصفهان (گواهی شایستگی در سال ۲۰۰۲)، خانه زرگر یزدی، یزد (نشان افتخار در سال ۲۰۰۴)، کاروانسرای زین‌الدین، یزد (نشان افتخار در سال ۲۰۰۵)، ارگ سریزد، یزد (جایزه ممتاز در سال ۲۰۱۴)، خانه داروغه، مشهد، (نشان افتخار در سال ۲۰۱۶)، خانه فرهنگ آفتاب، اصفهان (نشان افتخار در سال ۲۰۱۷)،دانشگاه خلیج فارس- دانشکده هنر و معماری، بوشهر (معماری نوین تلفیق شده با میراث فرهنگی در سال ۲۰۱۷).

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با جزئیات برندگان روره های پیشین لطفا به وب‌سایت رسمی جایزه آسیا – اقیانوسیه‌ یونسکو برای حفاظت از میراث فرهنگی سال ۲۰۲۰ به نشانی مراجعه کنید.

برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه ارسال مدارک  بخش فرهنگ، دفتر منطه ای یونسکو در بانکوک به آدرس پست الکترونیکی :  heritageawards@unesco.org پاسخگوی سوالات خواهد بود.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا موسوم به  کوید ۱۹  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه همه‌گیر (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را همه‌گیر جهانی شناسایی و اعلام می‌کند.

از زمان شیوع ویروس کرونا (کووید۱۹) تاکنون و براساس آمار رسمی کشورها تاکنون بیش از یک و نیم میلیون تن به این ویروس مبتلا شده و بیش از ۸۸ هزار تن جان خود را در سراسر جهان از دست داده اند.

منبع:ایسنا

مرتبط: خطر حذف ژئوپارک قشم از یونسکو

تمدید مهلت مسابقه جهانی استارت‌آپ‌های گردشگری غذا

شیوع ویروس کرونا موجب شد تا مهلت ارسال آثار برای نخستین مسابقه جهانی استارت‌آپ‌های گردشگری غذا که قرار بود تا تاریخ ۵ مارس ۲۰۲۰ باشد، تا ۳۰ می سال ۲۰۲۰ تمدید شود.

شرکت‌کننده این رقابت‌ها که قرار است در اسپانیا برگزار شود، باید نوآوری و خلاقیت، تأثیر بالقوه و مقیاس پذیری، مدل کسب‌وکار معتبر یا آزمایش‌شده، تیم مناسب و متعهد، آمادگی مشارکت، گردشگری پایدار در ارزش‌گذاری و ویژگی فناورانه و دیجیتال را مدنظر داشته باشند تا بتوانند به مراحل بعدی آن راه پیدا کنند.

مسابقه جهانی استارت‌آپ‌های گردشگری غذا

با توجه به تمدید تاریخ ارسال آثار استارت‌آپ‌های گردشگری غذا حالا شرکت‌کننده ها می‌توانند تا تاریخ ۳۰ می سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۰ خرداد سال ۹۹ آثار خود را از طریق این وب‌سایت آثار خود را رسال کنند.

گزینش استارت‌آپ‌های برتر و انتخاب پنج فینالیست نهایی تا تاریخ ۳۰ ژوئن انجام خواهد شد و برنده در ماه دسامبر ۲۰۲۰ اعلام می‌شود، همچنین جلسه نهایی و اعلام برنده به شکل عمومی نیز در همین ماه برگزار خواهد شد.

منبع: میراث آریا

گردش مجازی در مجموعه فرهنگی‌ تاریخی نیاوران

مجموعه فرهنگی‌ تاریخی نیاوران پس از شیوع ویروس کرونا و در ادامه پویش «موزه‌ها را در خانه ببینیم» با تولید محتوای مرتبط با این مجموعه، موزه‌های خود را به خانه‌های مردم برده است.

به گزارش روز یک‌شنبه از مجموعه فرهنگی‌ تاریخی نیاوران این محتواهای فرهنگی شامل معرفی موزه‌ها و آثار شاخص در قالب عکس و ویدئوهای یک‌دقیقه‌ای و همچنین برپایی نمایشگاه‌های مجازی از منتخب نمایشگاه‌های برگزارشده در سال‌های اخیر است.

همچنین این مجموعه به‌منظور برقراری ارتباط دوسویه با مخاطبین در فضای مجازی و با هدف شناساندن هرچه بیشتر ارزش‌های فرهنگی تاریخی خود، با طرح سئوالاتی از داشته‌های ارزشمند موزه‌های مجموعه نیاوران، علاوه بر تشویق مخاطبان به مشارکت در این اقدام فرهنگی، در کنار نمایش آثار شاخص موزه‌های این مجموعه به معرفی تخصصی هر اثر و روایت‌های تاریخی مجموعه نیاوران از دوره قاجار تا پهلوی پرداخته است.

مجموعه فرهنگی‌ تاریخی نیاوران

تاکنون بیش از ۱۰ ویدئوی یک‌دقیقه‌ای از فضای داخلی هر یک از موزه‌های این مجموعه، باغ تاریخی نیاوران و گونه‌های جانوری آن در فضای مجازی مجموعه نیاوران منتشرشده است.

همچنین برگزاری سه نمایشگاه مجازی در طرحی با عنوان نمایشگاه نامه و معرفی ۲۵ اثر در قالب طرح پرسش و معرفی در فضای مجازی از جمله فعالیت‌های مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در این ایام بوده است.

علاقه‌مندان برای دسترسی به این محتواهای فرهنگی می‌توانند به وب‌سایت مجموعه نیاوران به آدرس www.niavaranmu.ir، صفحات مجازی این مجموعه و همچنین وبگاه آپارات مراجعه کنند.

همچنین این مجموعه با مشارکت در طرح ۱۳ روز، ۱۳ موزه که به همت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) در ایام نوروز امسال برگزار شد، به معرفی بخشی از این مجموعه به‌صورت زنده پرداخت و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک http://www.aparat.com/v/jFhYI این برنامه را در شبکه آپارات همچنان تماشا کنند.

منبع:ایرنا

مرتبط:جاذبه‌های گردشگری کرمان از طریق فضای مجازی معرفی شد

شهرداری شیراز بسته پیشنهادی پساکرونای گردشگری تدوین کرد

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز از تدوین بسته پیشنهادی پساکرونای گردشگری توسط شهرداری خبرداد.

مرتضی جعفری با بیان اینکه رونق‌بخشی و توسعه همه‌جانبه گردشگری شهری از اهداف بسیار مهم اداره گردشگری و سازمان فرهنگی شهرداری شیراز به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: برای نوروز سال ۱۳۹۹ برنامه‌ریزی منسجمی از بیش از دو ماه پیش از شروع سال آغاز شده بود که با توجه به شیوع بیماری کرونا عملیاتی نشد و درقالب برنامه‌هایی در فضای مجازی پیگیری شد.

وی با بیان اینکه همزمان با آغاز قرنطینه خانگی و تعطیلی مشاغل، بسته گردشگری پساکرونا برای جبران ضرر مشاغل مربوط به حوزه گردشگری شهری تدوین شده است، گفت: در این بسته که با همکاری سازمان‌های مسئول در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی و گردشگری صورت خواهد پذیرفت، برنامه‌هایی حمایتی برای تشویق شهروندان به سفر در نظر گرفته شده است.
شهرداری شیراز حامی متولیان حوزه گردشگری است
معاون فرهنگی شهردار شیراز تصریح کرد: شهرداری شیراز به عنوان یکی از متولیان گردشگری با حمایت از ذی‌نفعان این حوزه به‌ویژه فعالان گردشگری در اقتصاد خرد و نیز تولیدکنندگان صنایع دستی که از بازار پررونق و مهم نوروز بی‌بهره شدند، خدمات تشویقی ارائه می‌کند که از جمله آن‌ها باید به ایجاد بازارچه‌های صنایع دستی و نیز ارائه فضای تبلیغاتی اشاره کرد.
وی اظهار کرد: طرح پساکرونای گردشگری با هدف رونق‌بخشی و توسعه همه‌جانبه گردشگری شهری بر آن است زمینه تصحیح چهره گردشگری شیراز را با ترمیم بدنه مالی بخش‌های آسیب‌پذیر گردشگری و هتلداری از طریق جذب گردشگر با تکیه بر نشاط‌آفرینی پس از دوران خانه‌نشینی و بهره‌مندی از هیجان مردم برای سفر به شیراز فراهم سازد.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز ترغیب مردم به استفاده از خدمات در تاریخ هدفمند و جلوگیری از سفرهای نوروزی را از اقداماتی دانست که برای رونق‌بخشی به این حوزه از زمان شیوع بیماری توسط این سازمان آغاز شده است.
وی با اشاره به ضرورت ارائه خدمات جشنواره‌ای در حوزه گردشگری افزود: در این زمینه تقویت حیات شبانه گردشگری، ایجاد اشتغال مجدد فعالان حوزه فرهنگ گردشگری و تقویت کسب و کارهای بی رمق اهمیت بسیار دارد و در دستور کار اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی شهرداری شیراز قرار گرفته است.
برگزاری هفته شیراز دستخوش شیوع کرونا شد
علی نیری، سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز نیز با بیان اینکه شهرداری قصد دارد در قالب بسته گردشگری پساکرونا تعرفه‌های تخفیفی و معافیت‌هایی را مشمول فعالان حوزه گردشگری و صنایع دستی کند، اظهار کرد: گرچه سهم شهرداری در این حوزه چندان رقم بزرگی نیست، این پیشنهادها طی لایحه‌ای تقدیم شورای شهر خواهد شد و امیدواریم که با همکاری اعضای این شورا، گردشگری شیراز پس از دوره رکود کرونایی جانی تازه یابد.
وی افزود: برگزاری هفته شیراز در اردیبهشت‌ماه این سال نیز دستخوش تغییر و تحولات ناشی از محدودیت‌هایی شده که شیوع بیماری در کشور ایجاد کرده است و بنابراین، فضای عمومی اجرای برنامه‌های هفته شیراز به شبکه‌های مجازی کشیده خواهد شد.
وی با اشاره به جبران آسیب‌های ناشی از لغو برنامه‌ها خاطرنشان کرد: رایزنی‌ها برای تبلیغات مربوط به گردشگری شهر شیراز در فرودگاه‌های دیگر شهرها و کشورها آغاز شده است؛ بر این اساس شهرهای تهران، یزد، اصفهان، تبریز، مشهد و کیش و نیز کشورهای ترکیه، امارات، قطر و عمان در زمره گزینه‌های مقصد تبلیغات گردشگری شیراز هستند.
نیری برگزاری رویدادهای خیابانی را پس از کرونا، از جمله برنامه‌هایی دانست که با هدف ایجاد شور و نشاط در شهروندان و گردشگران برنامه‌ریزی شده است.
سرپرست اداره گردشگری و زیارت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز در این زمینه به برگزاری جشن شکرگزاری پایان کرونا، برگزاری جشنواره تقدیر از جامعه پزشکی در محور عفیف آباد، جشنواره تخفیف‌های مراکز اقامتی و رستوران‌ها با حمایت اتاق بازرگانی و حامیان بخش خصوصی، جشنواره فالوده شیراز، توسعه گردشگری کودک، برگزاری همایش علمی بررسی فرصتها و تهدیدهای بحران‌های کرونایی، برگزاری نخستین جشنواره موسیقی بزرگ خیابانی با عنوان ایران‌زمین با حضور خوانندگان شیراز و جشنواره خوراک و اقوام ایرانی اشاره کرد.
به گزارش اداره ارتباطات سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری شیراز هم‌اکنون تمامی ادارات زیرمجموعه این سازمان ذیل ستاد اجتماعی مبارزه با کرونا با ارائه برنامه‌های مختلف به شهروندان از جمله حمایت‌های روانی، برگزاری جشنواره‌های مجازی ادبی و فرهنگی، تولید ماسک، توزیع اقلام بهداشتی در بین نیازمندان، تولید محتوا در فضای مجازی و نیز تبلیغات شهری پیرامون پیشگیری از کرونا به شهروندان خدمات‌رسانی می‌کند.
منبع:ایمنا