حفاران غیرمجاز

کرونا مانع از دستگیری حفاران غیرمجاز گیلان نشد

 فرمانده یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان اعلام کرد: در روزهای اخیر حفاران غیرمجاز در استان با سوءاستفاده از فضای کرونایی اقدام به حفاری غیرمجاز کرده بودند که توسط نیروهای این یگان دستگیر و تحویل مقامات قضایی شدند.

سرهنگ محمد علی پور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حفاران غیرمجاز در شهرهای رشت، رودبار و رودسر دستگیر شده اند.

وی گفت : نیروهای پایگاه حفاظتی شهرستان رودسر به همراه ماموران نیروی انتظامی بخش رحیم‌آباد پس از کسب نیابت قضایی به منطقه اعزام و موفق به کشف و ضبط ادوات حفاری و دستگیری شش حفار غیر مجاز شدند.

 وی ادامه داد: متهمان به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورتجلسه و بر اساس شواهد و بازجویی های اولیه و اتهامات وارده برای تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی شهرستان رودسر ارجاع داده شدند.

علی پور افزود: همچنین سه حفار غیرمجاز در روستای «سلکه‌ سر»  بخش مرکزی شهرستان رشت و دو حفار غیر مجاز در روستای تاریخی سیاه‌دشتبن بخش خورگام شهرستان رودبار دستگیر شدند.

وی تصریح کرد: این متهمان نیز به دستور مقام قضایی پس از تنظیم صورتجلسه برای تشکیل پرونده و سیر مراحل قانونی به مرجع قضایی معرفی شدند.

وی با تأکید بر موضوع مشارکت اجتماعی در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی استان افزود : تلاش شده در این راستا از مشارکت دستگاه‌های مرتبط بویژه دهیاران، بسیج مقاومت نیروی انتظامی، استادان دانشگاه‌ها و ائمه جمعه بهره بگیریم؛ ضمن آنکه باید در این رابطه از فرهنگ سازی در میان نسل نو غافل نشد و از ظرفیت آموزش و پرورش برای پیشگیری از جرائم گام های موثری برداشت.

علی پور نقش مردم محلی را در اطلاع رسانی حضور حفاران غیر مجاز بسیار حائز اهمیت دانست و بر فرهنگ سازی نسبت به حفظ میراث تاریخی این سرزمین تاکید کرد.

حدود سه هزار اثر تاریخی در گیلان شناسایی شده که یک هزار و ۱۷۳ اثر در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

منبع:ایرنا

مرتبط:بیشترین اقامت مردم در مراکز غیرمجاز گیلان است

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *